zonder specifieke reden.quote:
Astma en Alzheimer zijn dus ook geen ziektes, maar lichamelijke eigenschappen?quote:Op maandag 9 januari 2012 16:46 schreef boyv het volgende:
Mensen die praten over de 'stoornis' die ze hebben zijn nog in de ontkenningsfase, of proberen zichzelf te nog overtuigen van de waarheid.
Ik vind het sowieso al vreemd om over jezelf te zeggen dat je een stoornis hebt. Ten opzichte van wat? Als je ermee bent geboren is het inherent aan je persoon en dus per definitie geen stoornis, slechts een unieke eigenschap.
Vroeger scheet men ook op straat.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:56 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Al die nieuwerwetse 'stoornissen'.
Vroeger noemden ze dat gewoon mafkezen of apartelingen.
Ten derde, stoornissen zijn cultuur gebonden. In oosterse culturen komt bijvoorbeeld geen anorexia voor, omdat zij niet aan van die fucked up ideaalbeelden doen zoals in het westen.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:11 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Astma en Alzheimer zijn dus ook geen ziektes, maar lichamelijke eigenschappen?
Wat een onzin.
Dat stoornissen bestaan, is allang bewezen d.m.v. tweelingstudies, hersenscans en afwijkingen op genen.
Dat "argument" dat in Afrika ook "niemand" een stoornis heeft, is ook totale onzin. Ten eerste gebruiken mensen Afrika nooit als voorbeeld zoals de wereld zou moeten zijn, tenzij het over dit onderwerp gaat. Dat zegt dus al genoeg. En tweede zijn er daar ook meer dan genoeg mensen met psychiatrische stoornissen, maar die worden niet herkend/wordt er gedacht dat ze bovennatuurlijke krachten hebben/worden ze verbrand als heks.
Anorexia komt overal voor.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:48 schreef DuTank het volgende:
[..]
Ten derde, stoornissen zijn cultuur gebonden. In oosterse culturen komt bijvoorbeeld geen anorexia voor, omdat zij niet aan van die fucked up ideaalbeelden doen zoals in het westen.
Lolquote:
Domme uitspraak.quote:Op maandag 9 januari 2012 21:53 schreef OneTeaspoon het volgende:
Stoornissen zijn er geloof ik vooral om verantwoordelijkheid te omzeilen. 'Ja daar kan ik heul niks aandoenik ben autistisch'
Maar wel voor een deel, toch?quote:Op maandag 9 januari 2012 23:03 schreef Myraela het volgende:
Een stoornis is toch alleen de benoeming van de dingen kenmerken/symptomen waar je last van hebt. Het is toch nooit helemaal wie je bent.
Dat is niet een definitief wetenschappelijk onderzoek. "Study does suggest that perhaps etc."quote:Op maandag 9 januari 2012 19:56 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Anorexia komt overal voor.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/818725.stm
Daar geloof ik niet zo in.quote:En bepaalde stoornissen komen bijvoorbeeld vaker voor bij blanke dan bij zwarte mensen, maar het blijft dezelfde aandoening, ook al wordt het niet overal hetzelfde genoemd of zelfs erkend.
Veel media melden er niks over, maar op bepaalde sites kun je er genoeg over vinden.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 00:49 schreef Maanvis het volgende:
Mbt je andere uitspraken over heksenverbranding, ben ik wel benieuwd naar hoevaak dat voor komt en in welke landen dan? Waarom horen we daar niets van van het rode kruis of van andere mensenrechtenorganisatis?
heb je ook een directe link? Ik heb vanavond gezocht maar kon maar 1 filmpje vinden over een verbranding in rwanda, leek een incident ipv schering en inslagquote:Op dinsdag 10 januari 2012 01:07 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Veel media melden er niks over, maar op bepaalde sites kun je er genoeg over vinden.
Op NSFW-sites zoals Best Gore.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 01:11 schreef Maanvis het volgende:
[..]
heb je ook een directe link? Ik heb vanavond gezocht maar kon maar 1 filmpje vinden over een verbranding in rwanda, leek een incident ipv schering en inslag
Dat zijn gewoon shock sites die incidenten documenteren, geen objectieve onderzoeken. Bij mijn weten worden heksen juist vereerd in sommige landen/stammen?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 01:28 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Op NSFW-sites zoals Best Gore.
Een psychische ziekte verandert je persoonlijkheid, een ziekte als astma niet. Vandaar dat borderline of schizofrenie bepaalt wie je bent, en een ziekte als astma niet.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:29 schreef Re het volgende:
't is toch maar een woord? stoornis... of afwijking, of ziekte of aandoening, wat je er ook voor gebruikt?
ik ben Piet en ik heb COPD, ik ben Clara en ik heb astma, Ik ben Gert en ik heb PTSD.. of zit je te denken dat psychische ziektes anders zouden moeten worden benoemd?
bullshitquote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Een psychische ziekte verandert je persoonlijkheid, een ziekte als astma niet. Vandaar dat borderline of schizofrenie bepaalt wie je bent, en een ziekte als astma niet.
Of althans, zo zie ik het.
Sorry, daar moest niet 'bepaalt wie je bent' staan, maar 'omschrijft (voor een deel) wie je bent'.quote:
Lijkt me niet dat zo iets gaat gebeuren, veel te veel werk omdat per persoon te doen. Sowieso de opmerking van RE hierboven geeft het goed weer. Zo een stoornis is ook nog eens bij bijna iedereen anders en dan speelt het ook nog heel erg mee hoe de persoon hier zelf mee om gaat. Nee een ziekte definieert niet de persoon, een persoon kan zich wel door de ziekte laten defineren.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 00:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar wel voor een deel, toch?
Ik verwacht dat DSM steeds meer uitgebreid gaat worden en uiteindelijk de hele menselijke psyche omvat, zodat we exact kunnen omschrrijven wat voor persoon iemand is. Met zijn nukken en zijn mikkemakken, maar ook met zijn positieve kanten.
Moeilijke vraag.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:38 schreef Maanvis het volgende:
Ik hoor veel mensen praten over de stoornis die ze hebben. Ik vind 'een stoornis hebben' zo'n rare zinsnede, alsof het een ziekte is die vanzelf weer over gaat of een afwijking die buiten jezelf staat.
Wetenschappelijk bekeken is het ook waarschijnlijk een ziekte, een afwijking.
Maar een stoornis is in mijn ogen een groot deel van de omschrijving van hoe je bent.
Een labeltje dus. Net zoals je op een blik erwten kunt zetten dat er erwten in zitten. Of je kunt het specifieker maken. "Ertwen op sap" Of "Doperwten op sap". De omschrijving wordt dus gedetailleerder, en je weet beter 'wat er in zit'.
Laat maar weten wat jullie hiervan denken. Waarschijnlijk niet hetzelfde als ik natuurlijk.
Je kunt toch een ADHD-er zijn?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:50 schreef Loodje het volgende:
Een stoornis heb je, kun je niet zijn. Druk zijn is geen stoornis, maar je kunt ADHD hebben, je kunt het niet zijn:)
Dat. Je persoonlijkheid omvat nog altijd meer dan alleen een etiketje. Elk mens is uniek.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:49 schreef Lienekien het volgende:
Hoe je bent omvat zoveel meer dan dat stukje dat op een of andere manier afwijkt van een soort gemiddelde en de stempel van stoornis krijgt. Dus nee, niet met je eens.
quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:54 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat. Je persoonlijkheid omvat nog altijd meer dan alleen een etiketje. Elk mens is uniek.
Het beïnvloed zeker wel je karakter en je wil. Het is een soort rode draad die door je leven loopt.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:56 schreef Specularium het volgende:
[..]
Een stoornis kan wel degelijk doorwerken op je karakter of je wil.
En dat is intrinsiek.
Tja. Als je met een arm minder geboren bent maakt het weinig uit hoe je het noemt, je mist wel wat. Neemt niet weg dat je prima gelukkig kan zijn, maar ik snap niet dat mensen zich er zo druk over maken hoe je jezelf noemt.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:46 schreef boyv het volgende:
Ik vind het sowieso al vreemd om over jezelf te zeggen dat je een stoornis hebt. Ten opzichte van wat? Als je ermee bent geboren is het inherent aan je persoon en dus per definitie geen stoornis, slechts een unieke eigenschap.
of (zo hoorde ik laatst van een 'oosterling') ze hebben het wel maar schuiven het onder de mat omdat 'het niet normaal is en de buren dat niet mogen weten'quote:Op maandag 9 januari 2012 19:48 schreef DuTank het volgende:
[..]
Ten derde, stoornissen zijn cultuur gebonden. In oosterse culturen komt bijvoorbeeld geen anorexia voor, omdat zij niet aan van die fucked up ideaalbeelden doen zoals in het westen.
Daar heb je volgens mij gelijk in, maar ik moet er wel de kanttekening bij zetten dat het hebben van een stoornis (ik heb er 1 helaas) wel effect heeft op je karakter.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:09 schreef Skitzofrenix het volgende:
Dus om antwoord op je vraag te stellen; Je hebt een stoornis, die voor enkele of meerdere symptonen zorgt bij een persoon dat die er last van heeft, maar omschrijft zeker niet hoe iemand is.
Dat zijn dan de symptonen waar je last van hebt, een enkele karakter/persoonlijkheidstrekken.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Daar heb je volgens mij gelijk in, maar ik moet er wel de kanttekening bij zetten dat het hebben van een stoornis (ik heb er 1 helaas) wel effect heeft op je karakter.
Bij mij uit zich dat in onder andere angstklachten en moeilijk uit m'n woorden kunnen komen in groepen. En ook met bijvoorbeeld versieren
Daar ben ik het wel met je eens.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:28 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Dat zijn dan de symptonen waar je last van hebt, een enkele karakter/persoonlijkheidstrekken.
Met goede therapie kan je er mee leren omgaan, en het zegt dus nog steeds niet veel over jou hele persoon zijnde, want je hebt nog veel meer karakter trekken, die helemaal niks met je stoornis te maken hebben.
ik heb in China meegemaakt dat volgens de westerse maatstaven zo'n beetje alle vrouwen tussen 10 en 40 anorexia zouden hebben. Ze praten er niet over, maar het ideaalbeeld van een chinees meisje is een wit botje. Ze eten ontzettend weinig (alleen rijst of groente, vaak maar 1x per dag), sporten heel veel en zijn er continu mee bezig. Een heel normale opmerking als je een meisje een tijd niet hebt gezien is 'hoi, je bent dikker geworden!'. Wat niet gemeen bedoeld is, maar als motivatie om nog dunner te worden...quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:12 schreef werty het volgende:
[..]
of (zo hoorde ik laatst van een 'oosterling') ze hebben het wel maar schuiven het onder de mat omdat 'het niet normaal is en de buren dat niet mogen weten'
dus word het een soort van intern geregeld,
toegegeven de cijfers die ze me gaf lagen wel lager dan in het 'westen'
Dat is inderdaad het tegenargument. De vraag is waar die grens dan getrokken wordt. Want vrijwel al je eigenschappen vallen toe te schrijven aan genen, biologische factoren en je ervaringen. In hoeverre ben je bepaalde eigenschappen dan wel en anderen niet? Je bent dus enkel wat je functioneren niet belemmert? Ik heb er zelf geen antwoord op, maar ik vind het wel interessant.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:11 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Astma en Alzheimer zijn dus ook geen ziektes, maar lichamelijke eigenschappen?
Wat een onzin.
Dat stoornissen bestaan, is allang bewezen d.m.v. tweelingstudies, hersenscans en afwijkingen op genen.
Dat "argument" dat in Afrika ook "niemand" een stoornis heeft, is ook totale onzin. Ten eerste gebruiken mensen Afrika nooit als voorbeeld zoals de wereld zou moeten zijn, tenzij het over dit onderwerp gaat. Dat zegt dus al genoeg. En tweede zijn er daar ook meer dan genoeg mensen met psychiatrische stoornissen, maar die worden niet herkend/wordt er gedacht dat ze bovennatuurlijke krachten hebben/worden ze verbrand als heks.
ben ik niet mee eens. Toen mijn tante nog leefde en aan het dementeren was, zag ik mijn tante met dementie en niet een dementerend persoon. Ik blijf erbij, als je je gaat identificeren met wat je hebt, wordt je dat inplaats van dat jejezelf blijft.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 20:20 schreef -Strawberry- het volgende:
Je bent een dementerend persoon en je hebt dementie...
Hangt helemaal af van de situatie en de ernst van de stoornis.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:06 schreef Gray het volgende:
Misschien is het al gezegd, maar: soms is het erkennen (bekennen?) van een stoornis ook een gemakkelijk excuus.
Een excuus dus.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:12 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Hangt helemaal af van de situatie en de ernst van de stoornis.
Als je dingen steelt en het afschuift op je PDD-NOS, is het gewoon een waardeloos excuus, maar als je om niks woedeaanvallen hebt door je borderline, is het vaak wel een geldig "excuus".
Ik denk dat wat Madame_paon bedoelt is dat de hinder die iemand als "excuus" wilt gebruiken wel relevant moet zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:28 schreef Gray het volgende:
[..]
Een excuus dus.
Ik vind dat een stoornis nooit omschrijft wie je bent, maar dat je wel soms storing ondervindt aan wie je bent. Wat een afweging is tussen wat de wereld van je vind, en wat je zelf vindt.
Zoiets ja. Dat de omgeving niet boos moeten worden om dingen waar mensen echt niks aan kunnen doen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:36 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik denk dat wat Madame_paon bedoelt is dat de hinder die iemand als "excuus" wilt gebruiken wel relevant moet zijn.
Nee natuurlijk. Ik zag mijn oma ook niet als alzheimervrouwtje, maar als vrouw met alzheimer. Het is alleen dus niet eenduidig wanneer je iets hebt en wanneer iets een deel van jou uitmaakt.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 20:30 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
ben ik niet mee eens. Toen mijn tante nog leefde en aan het dementeren was, zag ik mijn tante met dementie en niet een dementerend persoon. Ik blijf erbij, als je je gaat identificeren met wat je hebt, wordt je dat inplaats van dat jejezelf blijft.
Nee, je persoonlijkheid wordt er te veel door beinvloed waardoor je niet meer jezelf zou zijn als je de stoornis niet had gehad. Dan was je een heel ander persoon geworden, maar dat kan je niet meer zien als jezelf.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:47 schreef Canillas het volgende:
Elke stoornis belet je om volledig te zijn wie je echt ben, dus zegt een stoornis dan juist iets over wie je niet bent?
Je bent altijd wie je bent, je persoonlijkheid is iets wat je hebt, en dat kan door een stoornis (een verzameling opgestapelde en door angst en verdriet opgebouwde psychische mechanismes die je beperken in je doen en laten) ernstig beïnvloed worden, net zoals het helen van een stoornis de ruimte zal geven om wie je bent meer te uiten.quote:Op woensdag 11 januari 2012 01:56 schreef -Strawberry- het volgende:
Nee, je persoonlijkheid wordt er te veel door beinvloed waardoor je niet meer jezelf zou zijn als je de stoornis niet had gehad. Dan was je een heel ander persoon geworden, maar dat kan je niet meer zien als jezelf.
Wat zijn we dan echt ?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:47 schreef Canillas het volgende:
Elke stoornis belet je om volledig te zijn wie je echt ben, dus zegt een stoornis dan juist iets over wie je niet bent?
Wat of wie?quote:
Klopt grotendeels ook wat je zegt. Maar mijn vermoeden is dat iedereen gebruik maakt van coping tot op zekere hoogte. Een stoornis wordt het pas zodra jij of anderen er hinder van ondervinden.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:21 schreef Canillas het volgende:
Wat is makkelijker; je bent leven, net zoals al het andere levende ter wereld.
Wie je bent dat is aan jou om uit te vinden, jij bent ook de enige die dat volledig kan weten of begrijpen. Wel kan je er vanuit gaan dat jij, net als elk mens, een uniek verzameling vermogens/talenten bent, dat is je natuur, je genetische blauwdruk, en die vermogens gebruik jij om jezelf te zijn en tegelijkertijd ben jij wie je bent door van je vermogens gebruik te maken; als je een leven leidt wat bij je past, wat in harmonie is met jouw vermogens. Dingen die bij jouw en vermogens passen zijn de dingen waar je plezier in hebt, die je energie geven, net zoals het echt zijn van je bent iets is wat plezier en energie geeft. Jezelf kunnen zijn is vrijheid.
Wat in dit topic als stoornis wordt gezien zijn die vermogens die in beslag gelegd worden vanuit coping, vanuit een overlevingsstrategie die bedoeld is pijnlijke, onverwerkte zaken te vermijden; zolang die onwerwerkt zijn liggen ze in je onbewuste opgeslagen als bedreigend, kom je met die dingen in aanraken dan gaan de alarmbellen af. Dat kost je je vermogen, daar lever je dan op in, ze worden gebruikt om je uit het leven te houden ipv je juist te laten leven. Niet jezelf kunnen zijn is het uiterste tegenovergestelde van vrijheid.
Vandaar dat een stoornis eerder laat zien wie je niet bent dan dat het iets over je kan zeggen als persoon, integendeel.
Cognito, ergo sum. Je bent, wie je denkt dat je bent.quote:
Ik denk dus ik besta.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:49 schreef picardmike het volgende:
[..]
Cognito, ergo sum. Je bent, wie je denkt dat je bent.
De eerste uitgave van Discours de la Méthode uit 1637quote:Cogito ergo sum
Het gaat over hetzelfde, maar het is latijns. Dat kan je niet helemaal 1 op 1 vertalen. Dan zou er staan denken dus ik ben.quote:Op zondag 15 januari 2012 20:24 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja beide zijn juist, maar dus niet 'je bent wie je denkt dat je bent'. Dat betekent heel wat anders.
Er staat gewoon niet hetzelfde. Maar dat is verder off-topic.quote:Op zondag 15 januari 2012 20:32 schreef picardmike het volgende:
[..]
Het gaat over hetzelfde, maar het is latijns. Dat kan je niet helemaal 1 op 1 vertalen. Dan zou er staan denken dus ik ben.
Je hebt ook Engelse woorden die meer omvatten dat Nederlandse woorden en vica versa. Heb alleen een verschrikkelijke kater dus kan nu effe niet met voorbeelden komenquote:Op zondag 15 januari 2012 20:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er staat gewoon niet hetzelfde. Maar dat is verder off-topic.
Ben het met je eens dat je iets moet doen wat je leuk vindt om te doenquote:Op woensdag 18 januari 2012 21:27 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Met veel in het leven is het zo, althans dat is hoe ik het ervaren heb. Dat het belangrijk is om te gaan doen wat je leuk vindt en waar je hart in ligt.
Heb je het idee dat je verleden achter je ligt nu ? Heb je kunnen verwerken wat er gebeurt is.
Bedanktquote:Op donderdag 19 januari 2012 08:10 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik hoop dat het goed gaat in de toekomst met je.
Dit dus.. door je bewust te zijn van je stoornis kan je er ook mee omgaan. Soms voelen mensen iets, maar als ze weten dat dit wordt veroorzaakt door hun stoornis en niet zozeer door wat ze vinden reageren ze er anders op. Korte termijn < Lange termijn..quote:Op maandag 9 januari 2012 17:08 schreef DuTank het volgende:
Allebei. Maar in de nieuwe DSM willen ze inderdaad gaan verwerken dat iemand niet een label opgeplakt krijgt, zoals 'je hebt een obsessief compulsieve stoornis', maar meer een beschrijving van wat degene doet.
Nadeel kan wel zijn dat sommige mensen niet weten waar hun problemen vandaan komen en daarmee zitten. Als ze dan weten dat ze ADHD hebben, dan kan dat als een opluchting voelen.
Beetje wikken en wegen dus.
Doen we dat niet?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 09:00 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het is tijd dat men holistisch gaat benaderen hoe mensen ontwikkelen en in problemen komen.
Beetje goeie holistische visie is moeilijk uit te tekenen anno 2012. Los van de Maya kalender zouden we over 5 jaar wel eens in een hele andere wereld kunnen leven.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 09:06 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Nog lang niet genoeg nee. Maar er is wel een langzame kentering gaande merk ik.
Van een hoop stoornissen is de exacte oorzaak niet duidelijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 09:13 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Een goede visie onstaat denk ik door de juiste intentie en maniet van denken. Problemem of moeilijkheden moet je vanuit de bron aanpakken en vandaar uit beredeneren. Wat je vaak ziet is wondverzorging en niet preventie daarvan.
Tuurlijk niet, het is geen externaliseren. ( Althans in de manier hoe jij het bedoeld )quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:17 schreef Canillas het volgende:
Dat zijn allemaal goede vragen die je stelt maar uiteindelijk telt alleen de vraag of jijzelf er klaar voor bent om dingen echt anders te gaan doen, zolang je je blik op deze manier blijft richten op 'de rest' lever je in op je eigen ontwikkeling en ontplooiing.
Zo bedoelde ik het niet, wat ik bedoel is dat je het hebt over de maatschappij en wat die zou moeten doen, daar kunnen je ideeën over hebben maar uiteindelijk doet de maatschappij 'gewoon' wat de maatschappij doet. Het zou zonde zijn als wat je wilt doen af laten hangen van wat de maatschappij doet/vind, en niet voor je eigen originele ideeën gaat, ik zeg niet dat jij dat doet maar meer in het algemeen bedoeldquote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:32 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Tuurlijk niet, het is geen externaliseren.
Als je iets ziet en denkt is dat niet altijd wat de psychologie denkt..dat heb ik al eerder geprobeert duidelijk te krijgen.
Ik groei in mijn eigen proces en deel dingen weer met anderen terwijl ik doorga, is dat een vreemde gedachte of vreemd gedrag ?
Hoe kun je autisme voorkomen?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 23:21 schreef Gertje-Plongers het volgende:
De nadruk met dit soort dingen moet richting voorkomen zijn. Dat is altijd beter dan genezen. Dat geldt voor alle problemen op elk vlak.
Maar als je eenmaal een probleem hebt dan is het veel moeilijker om weer 'normaa'l te worden, als dat al kan.
Geen idee, ik ben geen wetenschapper met voldoende kennis. Maar dat doet het voorstel geen zeer. Voorkomen is nu eenmaal beter, niet gezegd dat dat met alles kan op dit moment.quote:
Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die een genetische basis heeft. Als je het hebt betekent dat vaak dat het ook in de familie zit.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 23:31 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen wetenschapper met voldoende kennis. Maar dat doet het voorstel geen zeer. Voorkomen is nu eenmaal beter, niet gezegd dat dat met alles kan op dit moment.
In de toekomst is dit misschien wel mogelijk naarmate er inzicht in de oorzaak komt. Ik heb trouwens ook geen idee in hoeverre autisme biologisch is of een ontwikkelingsstoornis ? Heb jij een idee.
Het gaat er denk ik niet om of de wereld 'voldoet' of niet, en ook niet of we het zo zouden moeten willen hebben maar dat het is zoals het is, we hebben maar 1 wereld en vinden dat op het moment anders zou moeten zijn dan ie is, is vrij zinloos.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:32 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Verder is dat trouwens een kortzichtige visie vind ik, omdat je er nu bijna vanuit gaat dat de wereld eigenlijk wel voldoet zoals die nu draait ? Maar dat de schoppers zo wil ik het maar even omschrijven, zich wellicht niet helemaal lekker voelen en dus maar beter kunnen veranderen, als ik het verkeerd uitleg graag even een reactie met verbeteringen.
Blijft de vraag, ben jij (of wie dan ook, behept met een zogenaamde 'stoornis') ziek, of is de maatschappij dat?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:20 schreef Riddler86 het volgende:
Door mijn stoornis kan ik niet op die manier meedraaien in de samenleving zoals ik dat zou willen. Het 'verstoort' mijn leven dus eigenlijk. Dus ik heb een stoornis.
Nee, daar ben ik het niet volledig mee eens. Althans niet op de manier hoe jij het stelt. Namelijk dat alles maar gewoon zal moeten gaan zoals het gaat omdat het nu eenmaal de realitieit is.quote:Op zondag 12 februari 2012 08:47 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het gaat er denk ik niet om of de wereld 'voldoet' of niet, en ook niet of we het zo zouden moeten willen hebben maar dat het is zoals het is, we hebben maar 1 wereld en vinden dat op het moment anders zou moeten zijn dan ie is, is vrij zinloos.
Het is ook vanuit acceptatie voor de meesten ? Dat iets begint met onvrede of met een Wat is het toch klote gevoelquote:Dat neemt niet weg dat het goed en nuttig is om na te denken over hoe het beter kan om daar dan naartoe te werken en je daar voor inzitten, maar het is anders om dat te doen vanuit negativiteit (dit is klote zo) dan vanuit acceptatie; het is nu zoals het is, wellicht dat het beter kan, laten we daarmee aan de slag gaan
Mee eens.quote:Als je een schopper bent en je niet lekker voelt bij hoe het gaat dan ben je gericht op het negatieve en ben je niet bezig vanuit acceptatie, dat is dus iets waar je als schopper zelf iets mee kunt doen, voor jezelf om vanuit acceptatie en positiviteit te gaan handelen en voor je/de wereld om er positieve dingen mee kunt bereiken. Denk dat het ieders taak en verantwoordelijkheid is om een passend en voldoeninggevend bestaan voor zichzelf op te bouwen en dat is daar een onderdeel van.
Zolang het maar niet is vanuit woede op die samenleving als geheel. Anders ga je je doel voorbij en ben je aan het schreeuwen als een klein kind en wordt je niet serieus genomen.quote:Op zondag 12 februari 2012 08:52 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Blijft de vraag, ben jij (of wie dan ook, behept met een zogenaamde 'stoornis') ziek, of is de maatschappij dat?
It is no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society!
Dit is psychologische oorlogsvoering van de bovenste plank: Mensen die van zichzelf denken dat ze mentaal ziek zijn, zijn makkelijk onder controle te houden. Ze hebben het geloof in hun eigen denkbeelden verloren, dus zullen niet in opstand komen.
De mens wordt al vele eeuwen geconditioneerd om alles wat buiten de norm valt, niet serieus te nemen. Zo werden, en worden, vele, zo niet de meeste, grote denkers verguisd (en ook met stoornissen bezwaard) door de samenleving die wél klakkeloos de norm aanhoudt.quote:Op zondag 12 februari 2012 09:20 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Zolang het maar niet is vanuit woede op die samenleving als geheel. Anders ga je je doel voorbij en ben je aan het schreeuwen als een klein kind en wordt je niet serieus genomen.
Al kunnen de aangedragen feiten of gedachten een bepaalde waarheid hebben.
Als iemand een ander voor slet uitmaakt is dat niet meer dan een uiting van diegene zijn eigen negativiteit gegoten in een impuls om een ander negatief te veroordelen. Wat hebben criteria daarmee te maken? Een vrouw kan 1000 bedpartners gehad hebben, of dat de behoefte om die vrouw een slet te noemen bij iemand oproept verschilt per persoon.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:03 schreef picardmike het volgende:
Raar eigenlijk dat iemand een slet noemen geen geldige diagsnose is, er zijn zekers wel criteria aan verbonden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een filmpje over de Psychiatrie. Kan als schokkend ervaren worden.Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
Denk je dat dit de fundamentele oorzaak is van alle stoornissen? Voor bijv. depressie of PTSD kan ik me wel voorstellen dat het oorspronkelijk ging om coping met een overweldigende, gevaarlijke omgeving. Depressie komt op me over als een soort van instorting bij de machteloosheid tegenover een gevaar, terwijl PTSD de nog overactieve vigilantie is (kort door de bocht). Maar bij zoiets als autisme dat vanaf een heel jonge leeftijd aanwezig is, of iets ernstigs en relatief zeldzaam zoals schizofrenie kan ik minder goed die voorstelling maken.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:21 schreef Canillas het volgende:
Wat in dit topic als stoornis wordt gezien zijn die vermogens die in beslag gelegd worden vanuit coping, vanuit een overlevingsstrategie die bedoeld is pijnlijke, onverwerkte zaken te vermijden; zolang die onwerwerkt zijn liggen ze in je onbewuste opgeslagen als bedreigend, kom je met die dingen in aanraken dan gaan de alarmbellen af. Dat kost je je vermogen, daar lever je dan op in, ze worden gebruikt om je uit het leven te houden ipv je juist te laten leven. Niet jezelf kunnen zijn is het uiterste tegenovergestelde van vrijheid.
Beetje ironisch dat nadat ik de label 'depressie' en 'sociale fobie' had gekregen, ik geholpen ben door therapeuten om aan mijn zelfvertrouwen, angstklachten, zelfkennis e.d. te werken. Ik ben uit de therapie als een meer zelfstandig, kritisch denkend en dus 'gevaarlijk' persoon gekomen.quote:Op zondag 12 februari 2012 08:52 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Blijft de vraag, ben jij (of wie dan ook, behept met een zogenaamde 'stoornis') ziek, of is de maatschappij dat?
Dit is psychologische oorlogsvoering van de bovenste plank: Mensen die van zichzelf denken dat ze mentaal ziek zijn, zijn makkelijk onder controle te houden. Ze hebben het geloof in hun eigen denkbeelden verloren, dus zullen niet in opstand komen.
Dan heb je een goede therapeut getroffen of een goede instelling. Die zijn er natuurlijk ook, gelukkig maar. Daarom is het zaak om nooit te gaan generaliseren over iets.quote:Beetje ironisch dat nadat ik de label 'depressie' en 'sociale fobie' had gekregen, ik geholpen ben door therapeuten om aan mijn zelfvertrouwen, angstklachten, zelfkennis e.d. te werken. Ik ben uit de therapie als een meer zelfstandig, kritisch denkend en dus 'gevaarlijk' persoon gekomen.
Tuurlijk, ik was zelf uit een giftige omgeving gestapt (mijn familie). Daarna ben ik gelukkig toch vooral prettige mensen tegen gekomen. En met de onbeschofte, onprettige mensen leerde ik ook wel om te gaan. Als volwassene denk ik dat je er niet om heen kan, dat de verantwoordelijkheid voor je geestelijke gezondheid in eigen handen ligt. Je moet zelf op zoek naar de juiste therapeut, de juiste zelfhulpboeken, de juiste vrienden e.d. Met uitzondering van zeer ernstige stoornissen waar iemand maar met moeite voor zichzelf kan zorgen. Of misschien een zeer onderdrukkende samenleving waar je amper vrijheid hebt en niet kan ontsnappen (bijv. sommige plekken in het midden-oosten of nare afgelegen indianenstammen).quote:Op maandag 13 februari 2012 10:59 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dan heb je een goede therapeut getroffen ofeen goede instelling. Die zijn er natuurlijk ook, gelukkig maar. Daarom is het zaak om nooit te gaan generaliseren over iets.
Maar de problemen en ellende komen ook niet uit het niets ! Dat is de andere kant van de medaille.
Op wat voor manier bedoel je dat die personen de keuzes niet kunnen maken?quote:Op maandag 13 februari 2012 11:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Absoluut gelijk in, maar helaas geldt dit niet voor iedereen ! De hulpverlening moet dit aandragen en ondersteunen. Jij hebt geluk dat je deze keuzes gemaakt en hebt kunnen maken. Er zijn er heel veel die deze keuze niet kunnen maken.
Gebrek aan intelligentie? Ja, zoals ik al boven zei, als je een meer ernstige stoornis hebt (laten we bijv. Down syndroom daaronder rekenen, maar een laag IQ is ook mogelijk bij autisme), dan neemt de vrijheid en mogelijkheid af om zelf er wat aan te gaan doen. Wat betreft mensen met een meer gemiddeld IQ en zonder ernstige stoornis, die in een moderne samenleving wonen met allerlei beschikbare informatiebronnen, lijkt dat me veel lastiger te rechtvaardigen. Je kunt problemen aandragen bij je huisarts, op het internet zoeken, informatielijnen bellen, chatten met psychologen, mailen, noem maar op. Als je niet weet wat je kan doen, dan heb je echt geen moeite gedaan er informatie over op te zoeken. En als je geen weet hebt van je stoornis, maar er ook verder geen last van hebt, prima toch? Maar als je wel ergens last van hebt, lijkt het me logisch dat je dat aangeeft bij de huisarts of waar dan ook. Iemand die kiespijn heeft maar niet naar de tandarts gaat is ook niet bepaald een hulpeloze, onwetende slachtoffer.quote:Op maandag 13 februari 2012 11:20 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Door gebrek aan intelligentie ( zelfhulp bv) of gewoon omdat ze niet weten wat ze kunnen doen, of er geen weet van hebben.
Kan je uitleggen waar mijn extrapolatie krom loopt en wat wel een kloppend beeld van de werkelijkheid is? Wanneer kan je zeggen dat iemand echt niet in staat is te leren over zijn problemen en hulp te zoeken?quote:Op maandag 13 februari 2012 11:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het probleem met jouw stellige mening hieromtrent is dat je jouw visie gaat extrapoleren naar de anderen....Niet erg handig.
Hierdoor ontstaat er een beeld dat niet voldoet aan de werkelijkheid.
hier wil ik toch even iets over kwijt. want dat is gewoon niet correct. problemen en ellende kunnen wel degelijk 'uit het niets' komen. het leven is niet maakbaar, je kunt niet altijd alle ellende voorkomen en soms gebeuren de naarste dingen iemand. gewoon omdat je pech hebt. omdat de cosmische compas verkeerd stond, omdat , tsja, in china iemand een veertje wegblies.quote:Op maandag 13 februari 2012 10:59 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dan heb je een goede therapeut getroffen of een goede instelling. Die zijn er natuurlijk ook, gelukkig maar. Daarom is het zaak om nooit te gaan generaliseren over iets.
Maar de problemen en ellende komen ook niet uit het niets ! Dat is de andere kant van de medaille.
En wat is precies je punt ?quote:Op maandag 13 februari 2012 11:54 schreef simmu het volgende:
[..]
hier wil ik toch even iets over kwijt. want dat is gewoon niet correct. problemen en ellende kunnen wel degelijk 'uit het niets' komen. het leven is niet maakbaar, je kunt niet altijd alle ellende voorkomen en soms gebeuren de naarste dingen iemand. gewoon omdat je pech hebt. omdat de cosmische compas verkeerd stond, omdat , tsja, in china iemand een veertje wegblies.
kom niet bij me aan over dat er altijd een oorzaak is voor menselijk lijdenquote:Op maandag 13 februari 2012 12:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
En wat is precies je punt ?
Het is zeker correct geloof mij maar, zo niet doe onderzoek naar de oorzaken van menselijk lijden of menselijk gedrag.
Zelfs dat heeft een oorzaak, al dan niet toegebracht opzettelijk. Maar lijden heeft oorzaken.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:10 schreef simmu het volgende:
[..]
kom niet bij me aan over dat er altijd een oorzaak is voor menselijk lijdendat is er domweg niet altijd. stap maar eens een ziekenhuis binnen.
nee dat heeft het nietquote:Op maandag 13 februari 2012 12:11 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Zelfs dat heeft een oorzaak, al dan niet toegebracht opzettelijk. Maar lijden heeft oorzaken.
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen, dat geeft niet.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:15 schreef simmu het volgende:
[..]
nee dat heeft het niet![]()
soms heb je gewoon domweg pech. dan werken de longen niet naar behoren na de geboorte. of een tijdje wel en dan niet meer. en dan is daar geen medische reden voor. wat dan?
als we toch bezig zijn: wat is dan oorzaak van bv alzheimer?
nja, ik schiet in defensie vanuit dat hele idee dat de wereld maakbaar is en dat overal een eenduidige oorzaak voor is. en dat is gewoon domweg niet zo. je stelt dat lijden altijd een oorzaak heeft. ik kan daar niet helemaal in meegaan. veel lijden heeft idd een oorzaak. maar niet alle. soms gebeuren er nu eenmaal hele nare dingen zonder dat er een echte aanwijsbare oorzaak voor is. het is lastige materie hoor. ik spreek overigens wel vanuit eigen ervaring dat er soms geen aanwijsbare oorzaak/reden is voor ziekte, lijden en dood. soortgelijke situatie; de een doet het prima, de ander sterft na een flinke lijdensweg.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:16 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen, dat geeft niet.
Pech is iets anders dan niet oorzakelijk ?
triest genoeg kan ik je wederom uit ervaring vertellen dat rouw voor de meeste mensen een erg eng onderwerp is. iedereen heeft namelijk een eigen invulling mbt hoe je dat aan dient te pakken en veel mensen voelen zich dan geroepen om dat voor die ander die het meemaakt in te vullen.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:51 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Waar lijden en omgang met lijden een mooi onderdeel van kan wezen. Neem bijvoorbeeld de dood en omgang met verlies. Hier is misschien ook wel wat in te doen. Door veel dingen te bespreken en openbaar te maken kun je veel bereiken.
Dan zijn stellingen slechts soms handig....quote:Op maandag 13 februari 2012 12:54 schreef simmu het volgende:
stellingen worden altijd ontkracht op de uitzonderingen![]()
da's het idee achter een stelling tenslotte! (sorry, ben wiskundige)
toch denk ik dat je teveel waarde toekent aan het vermogen van hulpverleners om die hulp ook te bieden terwijl dat niet aanvaard wordt. als je dan ook nog meeneemt dat het nu eenmaal ook makkelijk zat zo kan zijn dat je weliswaar de oorzaken van dat geestelijke lijden kan benoemen (per individuele situatie), je dan nog zomaar geen zak er aan kan doen. never mind dat het niet zo eenvoudig is om de oorzaak te vinden en het gegeven dat zeker geestelijk lijden niet zomaar uit 1 oorzaak afkomstig is, maar een opeenstapeling van dingen/oorzaken.
Dit is niet triest, dat is een kans ? Dat er veel mensen angst voor hebben is voor een deel te danken aan de omgeving waar mensen in verkeren ? Daar dan stoppen en zeggen, oke, het is wat het is ! is niet handig, maar jammer.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:56 schreef simmu het volgende:
[..]
triest genoeg kan ik je wederom uit ervaring vertellen dat rouw voor de meeste mensen een erg eng onderwerp is. iedereen heeft namelijk een eigen invulling mbt hoe je dat aan dient te pakken en veel mensen voelen zich dan geroepen om dat voor die ander die het meemaakt in te vullen.
hier snap ik niet wat je bedoeltquote:Op maandag 13 februari 2012 13:26 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dit is niet triest, dat is een kans ? Dat er veel mensen angst voor hebben is voor een deel te danken aan de omgeving waar mensen in verkeren ? Daar dan stoppen en zeggen, oke, het is wat het is ! is niet handig, maar jammer.
Ook voor de personen in kwestie ?
Die te verlichten zou kunnen zijn misschien ?quote:triest genoeg kan ik je wederom uit ervaring vertellen dat rouw voor de meeste mensen een erg eng onderwerp is.
Invullen is iets heel anders natuurlijk, althans als je het over een soort dwang zou hebben. Inzicht of denken erover daarintegen is iets heel anders, en zou soms kunnen helpen wellicht ?quote:iedereen heeft namelijk een eigen invulling mbt hoe je dat aan dient te pakkenen veel mensen voelen zich dan geroepen om dat voor die ander die het meemaakt in te vullen.
wellicht een voorbeeldje dan. ik ben vorige week namelijk best boos geworden en heb kattig gereageerd. we hebben namelijk voor ons jongste zoontje die volgende week jarig is een slinger gekocht. met ook de naam van zijn tweelingbroertje erop, die overleden is. wat ons betreft simpel; die is ook jarig en we willen nu juist zo graag dat hij niet vergeten wordt en hem herinneren op een fijne manier.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Die te verlichten zou kunnen zijn misschien ?
[..]
Invullen is iets heel anders natuurlijk, althans als je het over een soort dwang zou hebben. Inzicht of denken er over daarin tegen is iets heel anders, en zou soms kunnen helpen wellicht ?
Dat is heel vervelend voor jullie inderdaad. En wat ik niet begrijp is dan, zoals je zegt dat jullie en jullie ervaring en kijk daarop wordt ondervangen door advies, wat eigenlijk geen advies is maar hun beleving ervan op julllie geprojecteerd. Daar gaat het fout inderdaad.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:42 schreef simmu het volgende:
[..]
wellicht een voorbeeldje dan. ik ben vorige week namelijk best boos geworden en heb kattig gereageerd. we hebben namelijk voor ons jongste zoontje die volgende week jarig is een slinger gekocht. met ook de naam van zijn tweelingbroertje erop, die overleden is. wat ons betreft simpel; die is ook jarig en we willen nu juist zo graag dat hij niet vergeten wordt en hem herinneren op een fijne manier.
dat kan dus niet. want we krijgen commentaar. ergste is; je krijgt altijd comentaar. de een vind dat je er vooral niet bezig mee moet zijn en de ander staat er op om (op een nare manier) te pas (en vooral) te onpas te bidden, kaarsjes opsteken enzovoorts. ik hoor het van veel mensen in een soortgelijke situatie. je wordt echt niet in je waarde gelaten. mensen vullen voor ons vanalles in en gaan daar echt heel ver in.
quote:Op maandag 13 februari 2012 09:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat was deprimerend, zeg.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een filmpje over de Psychiatrie. Kan als schokkend ervaren worden.Wel een aanrader (schokkende beelden, trouwens!). Laatst deze thema's ook tegen gekomen in de boeken van Whitaker: Mad in America en Anatomy of an Epidemic. Meer info op: http://www.madinamerica.com/
Een boek dat ik iedereen geinteresseerd in geestelijke gezondheid aanraad is The Myth of Mental Illness door Szasz: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Szasz Of je nu voor of tegen psychiatrie in de huidige vorm bent, het is een belangrijke vraag wat er bedoeld wordt met 'geestelijke ziekte', of geestelijke problemen passen binnen een medisch model van ziekte, hoe je objectief kan meten dat iemand zo'n ziekte heeft of niet etc. Ook stelt hij moraliteit van bijv. gedwongen opname aan de kaak, de vraag wie de behandelaar betaalt en wiens belangen de behandelaar behartigt.
quote:Op maandag 13 februari 2012 09:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ach ja psychiatrie krijg je toch nooit weg uit de samenleving. Vroeger had je de gedachte politie genaamd de zwarte inquesitie, nu heb je het alleen in een ander jasje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een filmpje over de Psychiatrie. Kan als schokkend ervaren worden.
Ik heb er ook voor geleerd en mijn docent zei altijd psychiatrie kan alleen gebruikt worden om mensen te helpen die geholpen willen worden en doet dat op zijn best. Gaat het verder dan is het gewoon een monster.UITGESCHREVEN
Psychologie, als je mensen gaat dwingen dan is het gewoon een vervolging. Ze moeten dus aantoonbaar een gevaar voor hun omgeving zijn.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Wat heb je gestudeerd dan ?
Hoe bedoel je als het verder gaat heb je een monster ?
Ja het rotte van de hedendaagse psychologie dat er veel bewijs word gezocht in de genetische\biologische kant in plaats van de cognitieve kant. psychologie moet meer met ervaringdeskundigen werken ipv zich richten op de biologie van de mens. Dat is een beetje het probleem van dit moment, daarom werk ik liever niet als psychiater.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat is waar ja. Maar goed ook dat dat zo gaat.
Waar wordt er precies bewijs voor gezocht? En wat geldt als cognitief bewijs?quote:Op maandag 13 februari 2012 16:11 schreef picardmike het volgende:
[..]
Ja het rotte van de hedendaagse psychologie dat er veel bewijs word gezocht in de genetische\biologische kant in plaats van de cognitieve kant. psychologie moet meer met ervaringdeskundigen werken ipv zich richten op de biologie van de mens. Dat is een beetje het probleem van dit moment, daarom werk ik liever niet als psychiater.
je hebt tegenwoordig epigentica, wat meer op het cognitieve gericht is. Epigenetica gaat er meer van uit in welke omgeving je genen het beste presteren en gaat niet echt uit van foute genen. Daarbij zijn er jaarlijks misstanden te zien op het nieuws over de psychiatrie, dus ze moeten wel.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:28 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Daar kun je beter de nadruk op leggen inderdaad, dat vind ik persoonlijk ook het beste. De vraag is een beetje of dat een kant is die men op wil.
Ja, het lijkt mij een vooroordeel als je zegt dat een bepaald gen perse bepaalt gedrag uitlokt. In epigentica zijn er eeneiige tweeling studies gedaan waar er bijv grote intelligentie verschillen zijn tussen 2 mensen met dezelfde genen.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:39 schreef eldodo het volgende:
[..]
Waar wordt er precies bewijs voor gezocht? En wat geldt als cognitief bewijs?
Zelf ben ik ook wel geinteresseerd in het biologische aspect van geestelijke problemen. Het valt alleen absoluut niet daartoe te reduceren, lijkt me. Mag ik je overigens vragen of je werk doet in de geestelijke gezondheidszorg, en zoja, wat voor werk dat is?
Laten we het er op houden dat ik graag op bepaalde vlakken anders zou willen zijn. Waardoor ik makkelijk sociale contacten leg of een relatie kan krijgen. Autisme zorgt er bij mij voor dat ik niet zo kan zijn zoals ik het liefst zou willen zijn.quote:Op zondag 12 februari 2012 08:52 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een goede richting om te beginnen met onderzoek, de meest logische. Mocht daar dan uitkomen dat het toch genetisch is dan heb je de rest uitgesloten namelijk.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:39 schreef picardmike het volgende:
[..]
je hebt tegenwoordig epigentica, wat meer op het cognitieve gericht is. Epigenetica gaat er meer van uit in welke omgeving je genen het beste presteren en gaat niet echt uit van foute genen. Daarbij zijn er jaarlijks misstanden te zien op het nieuws over de psychiatrie, dus ze moeten wel.
Met gedragsgenetica is het belangrijk in je achterhoofd te houden dat het erom gaat variatie van een eigenschap in een populatie, op een bepaald moment te verklaren. De verschillen tussen mensen kunnen aan omgeving en erfelijkheid (genen) worden toegedicht. Adoptiestudies en tweelingstudies kunnen een schatting maken van de rol van genetische overerving, door genetische verwantschap, omgevingsfactoren en de gemeten eigenschap tegenover elkaar af te zetten.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:21 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een goede richting om te beginnen met onderzoek, de meest logische. Mocht daar dan uitkomen dat het toch genetisch is dan heb je de rest uitgesloten namelijk.
De variatie van IQ scores is grotendeels te verklaren door erfelijkheid, voor zover dat uit allerlei onderzoeken blijkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQquote:Inderdaad met intelligentie is ook zoiets, dat begrijp ik ook niet. Ik dacht namelijk ook dat het grotendeels met nurture te maken had, maar dat kan ook weer niet alles verklaren misschien. Met intelligentie bijvoorbeeld is het denk ik vooral gericht op geheugen, de rest kun je aanleren als je niet erg beschadigt bent.
quote:
De gehele gedachten al dat men alles moet willen verklaren aan de hand van genen ? Dat maakt het al kansloos. De wetenschap an sich over het hele euvre mogen ze van mij morgen opdoeken.quote:[quote]Op dinsdag 14 februari 2012 10:46 schreef eldodo het volgende:
[..]
Met gedragsgenetica is het belangrijk in je achterhoofd te houden dat het erom gaat variatie van een eigenschap in een populatie, op een bepaald moment te verklaren. De verschillen tussen mensen kunnen aan omgeving en erfelijkheid (genen) worden toegedicht. Adoptiestudies en tweelingstudies kunnen een schatting maken van de rol van genetische overerving, door genetische verwantschap, omgevingsfactoren en de gemeten eigenschap tegenover elkaar af te zetten.
Er worden ook pogingen gedaan om specifieke genen te isoleren die samenhangen met gedrag. Het moeilijke daaraan is dat bij complex gedrag er waarschijnlijk een groot aantal genen met afzonderlijk kleine invloed een rol spelen. Af en toe wordt er een interessant gen gevonden met significante invloed, maar vervolgens wordt dat weer niet of beperkt gerepliceerd in andere onderzoeken.
Hier nog zo'n bijzonder wetenswaardig verhaal over een rijtje vaardigheden. Wat zoals je weet ooit bedoeld is om mensen te helpen die een achterstand hadden ?quote:[..]
De variatie van IQ scores is grotendeels te verklaren door erfelijkheid, voor zover dat uit allerlei onderzoeken blijkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ
Een erfelijkheid van bijv. 0.7 betekent helemaal niet dat het IQ van een willekeurig persoon voor 70% bepaald wordt door genen en 30% door omgeving. Hoeveel invloed genen en omgeving hebben op afzonderlijke scores of de gemiddelde score is niet bekend. Afwijkingen van het gemiddelde kunnen echter wel aan erfelijkheid of omgeving toegekend worden (omdat mate van genetische verwantschap en omgevingsinvloed varieert). Erfelijkheid verklaart dan wel voor 70% de variatie in een populatie, wat betekent dat genen een grote rol spelen bij waar mensen terecht komen op het continuum van scores in een populatie.
quote:Op vrijdag 17 februari 2012 08:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Voor geïnteresseerde een leuke les in Behavioral genetics.
Ik reageer later nog een keer op jouw bericht Eldodo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of iemand alles aan de hand van genen wil verklaren moet hij zelf weten. Dat er een samenspel en interactie is tussen genen en omgeving is geloof ik het meest geaccepteerde standpunt. Wat is er mis met genetisch onderzoek, waarom zou dat helemaal moeten verdwijnen?quote:Op zondag 19 februari 2012 09:32 schreef Gertje-Plongers het volgende:
De gehele gedachten al dat men alles moet willen verklaren aan de hand van genen ? Dat maakt het al kansloos. De wetenschap an sich over het hele euvre mogen ze van mij morgen opdoeken.
Vertel mij namelijk maar eens waar het heen gaat de hele ontwikkeling ? Of worden dat de nieuwe Lobotomies van de toekomst.
In het verleden is er een eugenetica beweging geweest. Dat is de duistere en trieste geschiedenis van erfelijkheidsonderzoek. Nu ben ik me er niet van bewust dat er onderzoeken gesponsord worden door mensen die eugenetische wetgeving willen doorvoeren?
Dat is altijd het punt met wetenschap ? die doen gewoon alles tot iemand er iets mee kan. De wetenschap valt niets te verwijten uiteraard, die zijn slechts bezig met de werkelijkheid beschrijven en onderzoeken.quote:Of iemand alles aan de hand van genen wil verklaren moet hij zelf weten. Dat er een samenspel en interactie is tussen genen en omgeving is geloof ik het meest geaccepteerde standpunt. Wat is er mis met genetisch onderzoek, waarom zou dat helemaal moeten verdwijnen?
Stond gisteren nog in het dagblad de 'Toekomst' geloof ik.quote:In het verleden is er een eugenetica beweging geweest. Dat is de duistere en trieste geschiedenis van erfelijkheidsonderzoek. Nu ben ik me er niet van bewust dat er onderzoeken gesponsord worden door mensen die eugenetische wetgeving willen doorvoeren?
Wat bedoel je? Wat zal er wel of niet ontwikkelen als de omstandigheden goed zijn (wat zijn die goede omstandigheden?) Wat voor praktische toepassingen zou je willen op basis van onderzoek?quote:Op zondag 19 februari 2012 10:22 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik heb net even gekeken naar de afleveringen en hij brengt het allemaal goed en duidelijk. Wat ik alleen graag zou zien nu, is het logische vervolg op deze bevindingen. Namelijk de praktijk. Dat is alleen een beetje moeilijker te realiseren.
Wat hij zegt is dat als de omstandigheden goed zijn, er bijna niets zal ontwikkelen bij niemand ? Helaas is daar onze maatschappij niet op ingericht en wij mensen wellicht ook niet.
Dit is bij mij het geval. Zonder dat autisme had ik nu allang een WO studie afgemaakt kunnen hebben en zat ik nu niet in deze shit.quote:Op zondag 19 februari 2012 16:42 schreef pietkanarie het volgende:
Stoornissen zeggen wel hoe je reageert in bepaalde situaties, in die zin ben je die stoornis dus ook.
Een docent heeft wel eens gesuggereerd dat ik autisme zou hebben (hij wist het zelfs vrij zeker) in werkelijkheid had ik op dat moment zo weinig zelfvertrouwen dat ik gewoon erg teruggetrokken was. En ik kijk wat moeilijker aan (omdat ik slechter hoor, ik kijk naar het hele gezicht en naar de omgeving waarin we zijn) maar heb zeker geen autisme.
Toch vond ik de suggestie alleen al vrij pijnlijk. Want aan autisme koppel ik toch wel dat je mensen in sociale contacten niet kan bieden wat zij nodig hebben (omdat je bijvoorbeeld moeite hebt om 'tussen de regels door te luisteren' of lichaamstaal te interpreteren)
Of je kunt spreken van een stoornis hebben... ik denk het wel. Als je op zo'n manier 'in elkaar zit' dat je ontwikkeling verstoort verloopt (je kan bijvoorbeeld geen werk vinden of een studie afmaken terwijl je dit wel wilt. Dan is de stoornis de factor die je wensen dwarsboomt.) lijkt de uitspraak 'een stoornis hebben' me wel op z'n plaats.
Moet daarbij wel zeggen: sommige 'doorsnee' mensen hebben erg veel moeite met mensen dat minder doornsnee zijn en ook een andere ontwikkeling doormaken dan zij zelf. Dan wordt een stoornis pas echt een stoornis. Mensen hebben bijvoorbeeld op het werk (standaard) verwachtingen van je, maar door de stoornis voldoe je hier niet aan. Als dit niet geaccepteerd wordt raak je je werk kwijt en is je daginvulling verstoort t.o.v de mensen die wel werken (het hebben van werk wordt op een bepaalde leeftijd de standaard). Werd het wel geaccepteerd dan functioneer je welliswaar anders dan doorsnee, maar je daginvulling is niet verstoord ten opzichte van de standaard.
Dat is heel vervelend inderdaad. Hoe gaat het met je studie dan? Doe je er langer over of moest je stoppen/terugstromen naar het hbo?quote:Op zondag 19 februari 2012 17:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit is bij mij het geval. Zonder dat autisme had ik nu allang een WO studie afgemaakt kunnen hebben en zat ik nu niet in deze shit.
Echt waar, mocht er ooit een pilletje tegen autisme uitgevonden worden, dan sta ik vooraan in de rij!
Ik heb er nooit om gevraagd die rotstoornis te hebben, zou er maar wat graag vanaf willen. Maar tot het zover is moet ik maar doorbeunen en leven met het onbegrip van velen
Hier hetzelfde.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit is bij mij het geval. Zonder dat autisme had ik nu allang een WO studie afgemaakt kunnen hebben en zat ik nu niet in deze shit.
Echt waar, mocht er ooit een pilletje tegen autisme uitgevonden worden, dan sta ik vooraan in de rij!
Ik heb er nooit om gevraagd die rotstoornis te hebben, zou er maar wat graag vanaf willen. Maar tot het zover is moet ik maar doorbeunen en leven met het onbegrip van velen
Studie is alweer wat jaartjes geleden. Ik heb helemaal moeten stoppen want studeren lukte helemaal niet. Ik kon niet omgaan met het hele student zijn. Op school ging het allemaal nog wel omdat het daar nogal voorgekauwd werd.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:16 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Dat is heel vervelend inderdaad. Hoe gaat het met je studie dan? Doe je er langer over of moest je stoppen/terugstromen naar het hbo?
Ik geloof meteen dat je graag van je autisme af zou willen. Zodat je gewoon de dingen kan doen die je graag wilt!
En dat irritante onbegrip, jammer is dat altijdiedereen is anders en dat is juist leuk! Daarbij, wat je zelf ook al zegt, mensen hebben echt niet gevraagd of ze alsjeblieft een stoornis mochten hebben.
De symptomen of het ziektebeeld zo je wil, zal minder minder snel of niet verschijnen bij een omgeving die niet stressend is.quote:Op zondag 19 februari 2012 16:11 schreef eldodo het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Wat zal er wel of niet ontwikkelen als de omstandigheden goed zijn (wat zijn die goede omstandigheden?) Wat voor praktische toepassingen zou je willen op basis van onderzoek?
Net gekeken, vond het wel aansluiten op dit onderwerp.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Gertje-Plongers op 20-02-2012 09:04:13 ]Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
quote:Op maandag 20 februari 2012 08:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
De symptomen of het ziektebeeld zo je wil, zal minder minder snel of niet verschijnen bij een omgeving die niet stressend is.
Die goede omstandigheden zijn de basis veiligheid en een omgeving met juiste omgangsvormen. Dus geen ellende kortgezegd.
Over de praktische invulling ? Dat is moeilijk. En niet erg nuttig voor deze discussie.Ja, heb de afleveringen gezien. Het klopt dat stress een grote bemiddelende rol speelt tussen genen en ontwikkeling van geestelijke problemen. De genetische erfenis van een individu kan hem meer of minder kwetsbaar maken voor omgevingsfactoren (diathesis-stress model). De geestelijke en neurologische ontwikkeling op jonge leeftijd draagt ook bij aan kwetsbaarheid of weerbaarheid op latere leeftijd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een onderzoeksproject over omgevingsfactoren in de jeugd en invloed op latere gezondheid is de ACE studie.
Precies, dus de oplossing ligt in de omgeving en niet bij de genen ?quote:Op maandag 20 februari 2012 12:25 schreef eldodo het volgende:
[..]
Ja, heb de afleveringen gezien. Het klopt dat stress een grote bemiddelende rol speelt tussen genen en ontwikkeling van geestelijke problemen. De genetische erfenis van een individu kan hem meer of minder kwetsbaar maken voor omgevingsfactoren (diathesis-stress model). De geestelijke en neurologische ontwikkeling op jonge leeftijd draagt ook bij aan kwetsbaarheid of weerbaarheid op latere leeftijd.
Een onderzoeksproject over omgevingsfactoren in de jeugd en invloed op latere gezondheid is de ACE studie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
Af en toe gal spuwen is heel gezond!quote:Op zondag 19 februari 2012 17:31 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Studie is alweer wat jaartjes geleden. Ik heb helemaal moeten stoppen want studeren lukte helemaal niet. Ik kon niet omgaan met het hele student zijn. Op school ging het allemaal nog wel omdat het daar nogal voorgekauwd werd.
M'n thuissituatie hielp ook totaal niet mee.
Ik heb niks aan dat VWO papiertje gehad, kan er net zo goed m'n kont mee afvegen.
Ik heb nog geprobeerd werk te vinden maar in plaats daarvan werd ik opgenomen en stroomde de wajong in.
Nee, aan dat autisme heb je echt helemaal niks. Het is gewoon een rotziekte.
Ik heb eigenlijk pas een leven op kunnen bouwen omdat ik op m'n 27e eindelijk eigen woonruimte kon vinden (anti-kraak nog wel) en zelfs dan gingen dingen niet omdat ik niet kan omgaan met praktische problemen.
Tel daar bovenop m'n angstklachten en depressieve klachten en je hebt een recipe for disaster, ongeacht intelligentie.
Dat was er allemaal niet bij gekomen als ik dat autisme niet had gehad. Nu moet ik dus zien om te gaan met zowel dat autisme alsook die angstklachten en depressieve klachten.
Wat ook zo'n leuk ding is van autisme:Ik weet gewoon niet hoe om te gaan met dat passieve wat je hebt met autisme (niet-autisten zullen vast moeite hebben dat te begrijpen). Soms ben ik zo passief (omdat ik niet weet wat ik moet doen), dan voel ik me net een randdebiel.
Pas nu (ik ben alweer 33) zit er eindelijk weer beweging naar boven, maar ik moet echt weer bij nul beginnen.
Ja, een lekker leventje heb ik gehad tot nu toe.
Zo, heb nu denk ik wel weer effe genoeg gal gespuwd
Heb je berichtje 3x gelezen, bedankt voor je opbeurende woorden.quote:Op maandag 20 februari 2012 13:28 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Af en toe gal spuwen is heel gezond!Frustrerend dat je niks aan je vwo-diploma gehad hebt. Behalve misschien een bevestiging aan jezelf dat je bovengemiddeld goed kan leren. Maar als het geen (geslaagde) vervolgstudie oplevert of werk, kan ik me voorstellen dat je het diploma als nutteloos ervaart. Is ook zonde, een vwo diploma is een hele basis voor een interessant beroep. Alleen het autisme zit in de weg.
Op kamers wonen klinkt aan de ene kant wel aantrekkelijk voor iemand met autisme (je kan, als je het nodig hebt, makkelijker even op jezelf zijn.) Maar ja, je komt natuurlijk ook voor onverwachte dingen te staan die je dan zelf op moet lossen.
Dat passieve is begrijpelijk, ook voor niet-autisten wel. Als je niet weet waar je moet beginnen om iets aan te pakken dan doe je dus maar niks. Maar ja, dan krijg je na een tijdje wel zo'n gevoel van: "een dag verder en ik heb nog niks gedaan"
Gelukkig dat het nu weer wat beter gaat allemaal (met kleine stappen dan)
Ik heb eerlijk gezegd ook niet zoveel positiefs te melden over m'n leven. Autisme is dan ook voornamelijk negatiefquote:Op maandag 20 februari 2012 14:12 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Welke versie heb je ? Want ik vind je verhaal wel erg ingesteld op je negatieve aspecten van jezelf en je stoornis.
Hier een inspirerend verhaal voor jouw van mij.
[youtube[/youtube]
quote:Op maandag 20 februari 2012 13:08 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Precies, dus de oplossing ligt in de omgeving en niet bij de genen ?
Maar ala, als je beide bestudeerd kun je veel leren over de mens an sich. Maar niet raar staan te kijken als we over enkele decennia compleet overhauled zijn ?Ja, oplossing moet wel bij de omgeving liggen, want je kunt niet zomaar je DNA veranderen. Het gaat waarschijnlijk nog erg lang duren voordat we een beetje compleet beeld hebben welke gen varianten betrokken zijn bij geestelijke problemen. Zelfs als je de meest gunstige varianten zelf zou kunnen kiezen, zou dat misschien nog geen garantie zijn dat je bijv. niet depressief wordt onder ernstige omstandigheden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Genetische informatie zou wel handig kunnen zijn om iemand te screenen op risico en voortijdig te letten op hoe alles gaat. Daarnaast natuurlijk om te leren hoe geestelijke problemen tot stand komen, wáár in de omgeving het risico ligt (begint het in de baarmoeder, ligt het vooral aan de relatie met de ouders, heeft het te maken met armoede, ligt het aan voeding? etc).
In het geval van autisme zoals boven beschreven, zou omgeving een rol kunnen spelen in de zin van aanpassen aan de autist: begrijpen waar zijn zwakke en sterke punten liggen, en bijv. een gepaste baan aanbieden of een andere soort rol in een gemeenschap. Dat ze in ieder geval het gevoel kunnen hebben een functionele rol in de samenleving te hebben (als dat hun wens is). Ik weet niet wat er bekend is over de oorzaken van autisme, het klinkt als iets aangeboren dat al vroeg in de ontwikkeling duidelijk wordt.
Of de oplossing zit em in het iemand leren kennen van zijn eigen geschiedenis en psychisch systeem, waarom de dingen voor hem of haar werken zoals ze werken, de argumenten achter de gevoelens en gedachten blootleggen en daar nieuwe, passende overtuigingen voor in de plaats zetten. Zodat er van angst naar vertrouwen, van verzet naar acceptatie en van beperking naar vrijheid gewerkt kan worden.quote:Op maandag 20 februari 2012 16:34 schreef eldodo het volgende:
Ja, oplossing moet wel bij de omgeving liggen, want je kunt niet zomaar je DNA veranderen.
In de omgeving zitten alle anderen mensen die elkaar van alles moeten uitleggen ?quote:De antwoorden zitten niet in de omgeving
We hadden het over oorzaken.quote:Op maandag 20 februari 2012 17:29 schreef Canillas het volgende:
[..]
Of de oplossing zit em in het iemand leren kennen van zijn eigen geschiedenis en psychisch systeem, waarom de dingen voor hem of haar werken zoals ze werken, de argumenten achter de gevoelens en gedachten blootleggen en daar nieuwe, passende overtuigingen voor in de plaats zetten. Zodat er van angst naar vertrouwen, van verzet naar acceptatie en van beperking naar vrijheid gewerkt kan worden.
De antwoorden zitten niet in de omgeving, ook niet in het dna; het zit allemaal in de persoon zelf.
Zo.quote:Op maandag 20 februari 2012 14:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd ook niet zoveel positiefs te melden over m'n leven. Autisme is dan ook voornamelijk negatief
Ik heb Asperger, tenminste dat is het etiketje dat op me is geplakt.
Ik heb tenminste wel m'n VWO papiertje gehaald terwijl ik 40% van de lesuren heb gespijbeld en ik heb mezelf computers leren bouwen door oude computers van de straat te rapen, die uit elkaar te halen en te bestuderen.
Verder heb ik wel positieve karaktereigenschappen. Ik ben eerlijk, open en direct. Ik kan luisteren (of doen alsof) en heb vrij snel door wanneer iemand niet te vertrouwen is.
Ik heb enkele korte relaties gehad, die kort waren omdat ik m'n partners niet goed begreep...dankzij dat autisme weer.
Ik ben echt geen klootzak of zo, aan m'n bedoelingen heeft het nooit gelegen, die waren altijd goed.
En er is meer (jaja), doordat mensen met autisme tegenwoordig zo vaak de boot mislopen, lopen ze vaak ook nog andere averij op van psychische aard.
Autisme is vooral negatief. Ding is dat niet-autisten verder niet veel moeite hebben met autisten, omdat autisten over het algemeen recht-door-zee-types zijn. Mocht het toch niet boteren (als niet-autist) met een autist, dan is het makkelijk om ergens in het eigen sociale netwerk vervanging te vinden. Een autist kan dat ook weer niet. Die blijven vaak hangen bij enkele mensen (meestal familie, soms 1 of 2 vrienden oid).
Het meest positieve aan autisme is denk ik wel dat ze minder snel geneigd zijn bijvoorbeeld anderen te manipuleren. Ze kunnen het toch niet.
Om terug te komen op de vraag van maanvis, bij autisme omschrijft de stoornis wie je bent.
Ik zal later het filmpje even kijken, ik moet nu de deur uit
Dan vat ik em, ik doelde meer op waar het psychische zich vormt, al kan je je psychisch systeem net zo zien als je lichaam zoals je later in je post ook uitlegtquote:Op maandag 20 februari 2012 18:14 schreef eldodo het volgende:
We hadden het over oorzaken.Die hebben een genetisch en omgevingscomponent. De oplossing, dwz om geestelijke problemen te voorkomen, ligt voorlopig alleen in de omgeving. Dus een gezonde, gepaste omgeving om in op te groeien en ook als volwassene te leven.
Goed om te horen dat je mijn woorden bemoedigend vond!quote:Op maandag 20 februari 2012 14:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Heb je berichtje 3x gelezen, bedankt voor je opbeurende woorden.
Ik ben van mezelf altijd al optimistisch ingesteld en ben echt niet dom, maar dat autisme houdt mij in dit geval gewoon tegen. En dat is erg jammer.
Dat autisme dringt echt door in alle facetten van je leven. Ik ben zo anders dan bijvoorbeeld mijn vader (die is niet autistisch) maar wil wel dezelfde dingen doen. Alleen dat is me nooit gelukt, vanwege dat autisme weer.
Nu moet ik helemaal van begin af aan beginnen, compleet met huishoudschema's en zo. Zelfs vrijwilligerswerk is voor mij nu nog een brug te ver. Ik kan wel zeggen dat ik aardig ver heen ben.
Maar gelukkig ben ik wel goed bezig, zei het dat het me wel geweldig veel moeite kost.
Ik probeer elke dag de deur uit te gaan, wat niet altijd lukt.
Autisme is alles-doordringend, anders dan bijvoorbeeld bij ADHD. Dan ben je tenminste nog jezelf en er is goeie medicatie voor. Je eigenlijke "ik" (dus zonder autisme) is maar een schim van gedachtes van wat je had kunnen zijn, als je autisme niet had gehad.
Wat dat aangaat doet het labeltje "autisme" nog te weinig. Bij een gebroken been kun je niet meer lopen, maar je bent tenminste nog jezelf.
Autisme verandert je hele persoonlijkheid.
Het is dermate overheersend dat ik wel kan zeggen dat 90% van m'n karakter, feitelijk autisme is. De overige 10% is de rest, dat wat je daadwerkelijk bent.
Het is bijna niet te doen om als iemand met autisme "normaal" te zijn. Voor mij niet in elk geval.
Als ik dat wist, had ik dat allang al gedaan
Het is een lang verhaal. Ik heb hieronder deels antwoord gegeven.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:23 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Zo.
En wat zijn jouw hobby's en wat doe je een hele dag? Ik ken ook enkele Aspergers en die hebben geen of weinig problemen. Wel een gebruiksaanwijzing, maar wie heeft die niet.
Ik wist van kleins af aan al dat ik anders was. Wel getest toen maar er kwam nog geen autisme uit vreemd genoeg.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:43 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Goed om te horen dat je mijn woorden bemoedigend vond!
Autisme lijkt me erg moeilijk om te hebben, als ik jouw posts zo lees.
Vooral als dingen die je graag wilt, gewoon niet lukken. En als het voor zo'n belangrijk deel je karakter bepaald. Als ik de kenmerken van asperger zie, dan liggen de meeste kenmerken inderdaad in de persoonlijkheid.
Wist je al vanaf kleins af aan dat je autisme hebt? Of pas op wat latere leeftijd? Want het maakt denk ik verschil of er van begin af aan rekening mee gehouden kon worden, of pas later.
Wat ik me trouwens afvroeg (wel een beetje offtopic)... is die social media een uitkomst voor mensen met autisme? Gaan gesprekken via facebook (of Fok! natuurlijk) makkelijker? Want op internet schrijven mensen toch wat concreter wat ze bedoelen (omdat er geen lichaamstaal is om dingen duidelijk te maken)
Wat doe je voor hobby ?quote:Het is een lang verhaal. Ik heb hieronder deels antwoord gegeven.
Ik heb 2x per week hardlopen, vaak 2 tot 3 afspraken in de week en voor de rest huishouden, boodschappen (ik durf door mijn angsten heel moeilijk naar buiten te gaan), sociale contacten en ook fok!.
Hobbies heb ik wel.
Tsja, wat voor hobbies heb ik?quote:
Je hebt de 'diagnose' dus pas op je dertigste gehad. Dat is wel vrij laat. Kan me voorstellen dat er dan ineens veel op zijn plek valt. Dingen die je voor die tijd niet kon plaatsen. Ik denk dat het wel een groot verschil is met de mensen bij wie asperger al jong ontdekt wordt. Dan kunnen scholen e.d er veel beter rekening meehouden.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het is een lang verhaal. Ik heb hieronder deels antwoord gegeven.
Ik heb 2x per week hardlopen, vaak 2 tot 3 afspraken in de week en voor de rest huishouden, boodschappen (ik durf door mijn angsten heel moeilijk naar buiten te gaan), sociale contacten en ook fok!.
Hobbies heb ik wel.
[..]
Ik wist van kleins af aan al dat ik anders was. Wel getest toen maar er kwam nog geen autisme uit vreemd genoeg.
Ik ben pas zo'n 3 jaar geleden nog een keer getest en toen bleek daar o.a. Asperger uit. Ik heb nog wel meer labeltjes maar houd ze niet echt bij of zo.
Social media zoals fok! zijn wel een uitkomst voor me. Ik ben vooral actief in de 2 "versieren" topics en dit jaar al naar 2 meets geweest. Vorig jaar ook al iemand van fok! gemeet.
Ook zit ik veel op de tinychat van "versieren: moeilijk of niet?" wat ik ook zie als een manier voor mij om sociale vaardigheden bij te leren.
Ik vond de meets trouwens HEEL spannend! Maar ben wel blij dat ik dat uiteindelijk toch gedaan heb.
Gesprekken via internet gaan in zoverre voor me makkelijker omdat ik (wanneer ik effe niks weet te zeggen bijvoorbeeld) gewoon iets anders kan gaan doen, bijvoorbeeld 't nieuws lezen of zo.
Het had heel wat uitgemaakt kunnen hebben als ik vroeger op een andere manier opgevoed was. Ik ben vroeger emotioneel verwaarloosd en het ontbrak volledig aan struktuur. Nu moet ik die struktuur mezelf bijbrengen (met hulp van hulpverlening, maar die is uiteraard beperkt). Ik moet dus mezelf nu iets aanleren waar ik totaal geen talent voor heb, iets wat me heel lastig afgaat.
Hier zal ik zeker nog wel een jaartje of zo mee bezig zijn, om mezelf struktuur aan te leren die ik van kinds af aan nooit meegekregen heb.
Ja klopt allemaal. Ik ben nu bij nul en heb 't gevoel een uphill struggle te ondergaan om de rest nog enigszins bij te kunnen benen. Maar soms zinkt de moed me gewoon echt in de schoenen, het verschil is ZO groot.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 16:32 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Je hebt de 'diagnose' dus pas op je dertigste gehad. Dat is wel vrij laat. Kan me voorstellen dat er dan ineens veel op zijn plek valt. Dingen die je voor die tijd niet kon plaatsen. Ik denk dat het wel een groot verschil is met de mensen bij wie asperger al jong ontdekt wordt. Dan kunnen scholen e.d er veel beter rekening meehouden.
Over de social media.... ja, dat is wel fijn aan online contacten. Je kan wat langer nadenken over je antwoord. En als je nog niet helemaal tevreden bent over het antwoord is er altijd nog de edit-knop. Zo'n edit-knop zou ideaal bij gesprekken in 'real' life.![]()
(Riddler86: dat is ook lastig! Dat je een ander verwachtingspatroon schept als je online met iemand praat!!)
Zo'n opvoeding met weinig structuur moet wel moeilijk zijn geweest, voor iemand die bij nader inzien dus autisme bleek te hebben en dus juist veel structuur nodig had.
Mooie hobby's. Dus verveling is niet de reden tot paniek zeg maarquote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Tsja, wat voor hobbies heb ik?
M'n hobbies liggen een beetje stil op 't moment, maar dingen die ik normaliter graag doe zijn onder andere:
Fotograferen
Games modden en gamen
Met computers werken
Muziek luisteren
Forummen
om maar wat te noemen, maar zoals ik al zei, ze liggen een beetje stil op moment. Ik heb er wel meer maar kom er nu even niet op.
Ik doe deze dingen vooral als ik verder niks te doen heb.
Ik vond het een lastige vraag omdat ik ze niet echt zie als hobbies, maar meer als activiteiten.
Ik vind dit een hele moeilijke vraag om te beantwoorden.quote:Op woensdag 22 februari 2012 08:27 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Mooie hobby's. Dus verveling is niet de reden tot paniek zeg maar![]()
Ik heb wat doorgelezen en kwam een 'beetje' tot de conclusie dat er wellicht wat vrouwelijk gezelschap bij zou mogen komen ? Is dat mede een rede voor de algemene situatie zoals je die nu voelt ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |