Gebrek aan intelligentie? Ja, zoals ik al boven zei, als je een meer ernstige stoornis hebt (laten we bijv. Down syndroom daaronder rekenen, maar een laag IQ is ook mogelijk bij autisme), dan neemt de vrijheid en mogelijkheid af om zelf er wat aan te gaan doen. Wat betreft mensen met een meer gemiddeld IQ en zonder ernstige stoornis, die in een moderne samenleving wonen met allerlei beschikbare informatiebronnen, lijkt dat me veel lastiger te rechtvaardigen. Je kunt problemen aandragen bij je huisarts, op het internet zoeken, informatielijnen bellen, chatten met psychologen, mailen, noem maar op. Als je niet weet wat je kan doen, dan heb je echt geen moeite gedaan er informatie over op te zoeken. En als je geen weet hebt van je stoornis, maar er ook verder geen last van hebt, prima toch? Maar als je wel ergens last van hebt, lijkt het me logisch dat je dat aangeeft bij de huisarts of waar dan ook. Iemand die kiespijn heeft maar niet naar de tandarts gaat is ook niet bepaald een hulpeloze, onwetende slachtoffer.quote:Op maandag 13 februari 2012 11:20 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Door gebrek aan intelligentie ( zelfhulp bv) of gewoon omdat ze niet weten wat ze kunnen doen, of er geen weet van hebben.
Kan je uitleggen waar mijn extrapolatie krom loopt en wat wel een kloppend beeld van de werkelijkheid is? Wanneer kan je zeggen dat iemand echt niet in staat is te leren over zijn problemen en hulp te zoeken?quote:Op maandag 13 februari 2012 11:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het probleem met jouw stellige mening hieromtrent is dat je jouw visie gaat extrapoleren naar de anderen....Niet erg handig.
Hierdoor ontstaat er een beeld dat niet voldoet aan de werkelijkheid.
hier wil ik toch even iets over kwijt. want dat is gewoon niet correct. problemen en ellende kunnen wel degelijk 'uit het niets' komen. het leven is niet maakbaar, je kunt niet altijd alle ellende voorkomen en soms gebeuren de naarste dingen iemand. gewoon omdat je pech hebt. omdat de cosmische compas verkeerd stond, omdat , tsja, in china iemand een veertje wegblies.quote:Op maandag 13 februari 2012 10:59 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dan heb je een goede therapeut getroffen of een goede instelling. Die zijn er natuurlijk ook, gelukkig maar. Daarom is het zaak om nooit te gaan generaliseren over iets.
Maar de problemen en ellende komen ook niet uit het niets ! Dat is de andere kant van de medaille.
En wat is precies je punt ?quote:Op maandag 13 februari 2012 11:54 schreef simmu het volgende:
[..]
hier wil ik toch even iets over kwijt. want dat is gewoon niet correct. problemen en ellende kunnen wel degelijk 'uit het niets' komen. het leven is niet maakbaar, je kunt niet altijd alle ellende voorkomen en soms gebeuren de naarste dingen iemand. gewoon omdat je pech hebt. omdat de cosmische compas verkeerd stond, omdat , tsja, in china iemand een veertje wegblies.
kom niet bij me aan over dat er altijd een oorzaak is voor menselijk lijdenquote:Op maandag 13 februari 2012 12:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
En wat is precies je punt ?
Het is zeker correct geloof mij maar, zo niet doe onderzoek naar de oorzaken van menselijk lijden of menselijk gedrag.
Zelfs dat heeft een oorzaak, al dan niet toegebracht opzettelijk. Maar lijden heeft oorzaken.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:10 schreef simmu het volgende:
[..]
kom niet bij me aan over dat er altijd een oorzaak is voor menselijk lijdendat is er domweg niet altijd. stap maar eens een ziekenhuis binnen.
nee dat heeft het nietquote:Op maandag 13 februari 2012 12:11 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Zelfs dat heeft een oorzaak, al dan niet toegebracht opzettelijk. Maar lijden heeft oorzaken.
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen, dat geeft niet.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:15 schreef simmu het volgende:
[..]
nee dat heeft het niet![]()
soms heb je gewoon domweg pech. dan werken de longen niet naar behoren na de geboorte. of een tijdje wel en dan niet meer. en dan is daar geen medische reden voor. wat dan?
als we toch bezig zijn: wat is dan oorzaak van bv alzheimer?
nja, ik schiet in defensie vanuit dat hele idee dat de wereld maakbaar is en dat overal een eenduidige oorzaak voor is. en dat is gewoon domweg niet zo. je stelt dat lijden altijd een oorzaak heeft. ik kan daar niet helemaal in meegaan. veel lijden heeft idd een oorzaak. maar niet alle. soms gebeuren er nu eenmaal hele nare dingen zonder dat er een echte aanwijsbare oorzaak voor is. het is lastige materie hoor. ik spreek overigens wel vanuit eigen ervaring dat er soms geen aanwijsbare oorzaak/reden is voor ziekte, lijden en dood. soortgelijke situatie; de een doet het prima, de ander sterft na een flinke lijdensweg.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:16 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen, dat geeft niet.
Pech is iets anders dan niet oorzakelijk ?
triest genoeg kan ik je wederom uit ervaring vertellen dat rouw voor de meeste mensen een erg eng onderwerp is. iedereen heeft namelijk een eigen invulling mbt hoe je dat aan dient te pakken en veel mensen voelen zich dan geroepen om dat voor die ander die het meemaakt in te vullen.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:51 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Waar lijden en omgang met lijden een mooi onderdeel van kan wezen. Neem bijvoorbeeld de dood en omgang met verlies. Hier is misschien ook wel wat in te doen. Door veel dingen te bespreken en openbaar te maken kun je veel bereiken.
Dan zijn stellingen slechts soms handig....quote:Op maandag 13 februari 2012 12:54 schreef simmu het volgende:
stellingen worden altijd ontkracht op de uitzonderingen![]()
da's het idee achter een stelling tenslotte! (sorry, ben wiskundige)
toch denk ik dat je teveel waarde toekent aan het vermogen van hulpverleners om die hulp ook te bieden terwijl dat niet aanvaard wordt. als je dan ook nog meeneemt dat het nu eenmaal ook makkelijk zat zo kan zijn dat je weliswaar de oorzaken van dat geestelijke lijden kan benoemen (per individuele situatie), je dan nog zomaar geen zak er aan kan doen. never mind dat het niet zo eenvoudig is om de oorzaak te vinden en het gegeven dat zeker geestelijk lijden niet zomaar uit 1 oorzaak afkomstig is, maar een opeenstapeling van dingen/oorzaken.
Dit is niet triest, dat is een kans ? Dat er veel mensen angst voor hebben is voor een deel te danken aan de omgeving waar mensen in verkeren ? Daar dan stoppen en zeggen, oke, het is wat het is ! is niet handig, maar jammer.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:56 schreef simmu het volgende:
[..]
triest genoeg kan ik je wederom uit ervaring vertellen dat rouw voor de meeste mensen een erg eng onderwerp is. iedereen heeft namelijk een eigen invulling mbt hoe je dat aan dient te pakken en veel mensen voelen zich dan geroepen om dat voor die ander die het meemaakt in te vullen.
hier snap ik niet wat je bedoeltquote:Op maandag 13 februari 2012 13:26 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dit is niet triest, dat is een kans ? Dat er veel mensen angst voor hebben is voor een deel te danken aan de omgeving waar mensen in verkeren ? Daar dan stoppen en zeggen, oke, het is wat het is ! is niet handig, maar jammer.
Ook voor de personen in kwestie ?
Die te verlichten zou kunnen zijn misschien ?quote:triest genoeg kan ik je wederom uit ervaring vertellen dat rouw voor de meeste mensen een erg eng onderwerp is.
Invullen is iets heel anders natuurlijk, althans als je het over een soort dwang zou hebben. Inzicht of denken erover daarintegen is iets heel anders, en zou soms kunnen helpen wellicht ?quote:iedereen heeft namelijk een eigen invulling mbt hoe je dat aan dient te pakkenen veel mensen voelen zich dan geroepen om dat voor die ander die het meemaakt in te vullen.
wellicht een voorbeeldje dan. ik ben vorige week namelijk best boos geworden en heb kattig gereageerd. we hebben namelijk voor ons jongste zoontje die volgende week jarig is een slinger gekocht. met ook de naam van zijn tweelingbroertje erop, die overleden is. wat ons betreft simpel; die is ook jarig en we willen nu juist zo graag dat hij niet vergeten wordt en hem herinneren op een fijne manier.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Die te verlichten zou kunnen zijn misschien ?
[..]
Invullen is iets heel anders natuurlijk, althans als je het over een soort dwang zou hebben. Inzicht of denken er over daarin tegen is iets heel anders, en zou soms kunnen helpen wellicht ?
Dat is heel vervelend voor jullie inderdaad. En wat ik niet begrijp is dan, zoals je zegt dat jullie en jullie ervaring en kijk daarop wordt ondervangen door advies, wat eigenlijk geen advies is maar hun beleving ervan op julllie geprojecteerd. Daar gaat het fout inderdaad.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:42 schreef simmu het volgende:
[..]
wellicht een voorbeeldje dan. ik ben vorige week namelijk best boos geworden en heb kattig gereageerd. we hebben namelijk voor ons jongste zoontje die volgende week jarig is een slinger gekocht. met ook de naam van zijn tweelingbroertje erop, die overleden is. wat ons betreft simpel; die is ook jarig en we willen nu juist zo graag dat hij niet vergeten wordt en hem herinneren op een fijne manier.
dat kan dus niet. want we krijgen commentaar. ergste is; je krijgt altijd comentaar. de een vind dat je er vooral niet bezig mee moet zijn en de ander staat er op om (op een nare manier) te pas (en vooral) te onpas te bidden, kaarsjes opsteken enzovoorts. ik hoor het van veel mensen in een soortgelijke situatie. je wordt echt niet in je waarde gelaten. mensen vullen voor ons vanalles in en gaan daar echt heel ver in.
quote:Op maandag 13 februari 2012 09:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat was deprimerend, zeg.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een filmpje over de Psychiatrie. Kan als schokkend ervaren worden.Wel een aanrader (schokkende beelden, trouwens!). Laatst deze thema's ook tegen gekomen in de boeken van Whitaker: Mad in America en Anatomy of an Epidemic. Meer info op: http://www.madinamerica.com/
Een boek dat ik iedereen geinteresseerd in geestelijke gezondheid aanraad is The Myth of Mental Illness door Szasz: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Szasz Of je nu voor of tegen psychiatrie in de huidige vorm bent, het is een belangrijke vraag wat er bedoeld wordt met 'geestelijke ziekte', of geestelijke problemen passen binnen een medisch model van ziekte, hoe je objectief kan meten dat iemand zo'n ziekte heeft of niet etc. Ook stelt hij moraliteit van bijv. gedwongen opname aan de kaak, de vraag wie de behandelaar betaalt en wiens belangen de behandelaar behartigt.
quote:Op maandag 13 februari 2012 09:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ach ja psychiatrie krijg je toch nooit weg uit de samenleving. Vroeger had je de gedachte politie genaamd de zwarte inquesitie, nu heb je het alleen in een ander jasje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een filmpje over de Psychiatrie. Kan als schokkend ervaren worden.
Ik heb er ook voor geleerd en mijn docent zei altijd psychiatrie kan alleen gebruikt worden om mensen te helpen die geholpen willen worden en doet dat op zijn best. Gaat het verder dan is het gewoon een monster.UITGESCHREVEN
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |