Tuurlijk niet, het is geen externaliseren. ( Althans in de manier hoe jij het bedoeld )quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:17 schreef Canillas het volgende:
Dat zijn allemaal goede vragen die je stelt maar uiteindelijk telt alleen de vraag of jijzelf er klaar voor bent om dingen echt anders te gaan doen, zolang je je blik op deze manier blijft richten op 'de rest' lever je in op je eigen ontwikkeling en ontplooiing.
Zo bedoelde ik het niet, wat ik bedoel is dat je het hebt over de maatschappij en wat die zou moeten doen, daar kunnen je ideeën over hebben maar uiteindelijk doet de maatschappij 'gewoon' wat de maatschappij doet. Het zou zonde zijn als wat je wilt doen af laten hangen van wat de maatschappij doet/vind, en niet voor je eigen originele ideeën gaat, ik zeg niet dat jij dat doet maar meer in het algemeen bedoeldquote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:32 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Tuurlijk niet, het is geen externaliseren.
Als je iets ziet en denkt is dat niet altijd wat de psychologie denkt..dat heb ik al eerder geprobeert duidelijk te krijgen.
Ik groei in mijn eigen proces en deel dingen weer met anderen terwijl ik doorga, is dat een vreemde gedachte of vreemd gedrag ?
Hoe kun je autisme voorkomen?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 23:21 schreef Gertje-Plongers het volgende:
De nadruk met dit soort dingen moet richting voorkomen zijn. Dat is altijd beter dan genezen. Dat geldt voor alle problemen op elk vlak.
Maar als je eenmaal een probleem hebt dan is het veel moeilijker om weer 'normaa'l te worden, als dat al kan.
Geen idee, ik ben geen wetenschapper met voldoende kennis. Maar dat doet het voorstel geen zeer. Voorkomen is nu eenmaal beter, niet gezegd dat dat met alles kan op dit moment.quote:
Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die een genetische basis heeft. Als je het hebt betekent dat vaak dat het ook in de familie zit.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 23:31 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen wetenschapper met voldoende kennis. Maar dat doet het voorstel geen zeer. Voorkomen is nu eenmaal beter, niet gezegd dat dat met alles kan op dit moment.
In de toekomst is dit misschien wel mogelijk naarmate er inzicht in de oorzaak komt. Ik heb trouwens ook geen idee in hoeverre autisme biologisch is of een ontwikkelingsstoornis ? Heb jij een idee.
Het gaat er denk ik niet om of de wereld 'voldoet' of niet, en ook niet of we het zo zouden moeten willen hebben maar dat het is zoals het is, we hebben maar 1 wereld en vinden dat op het moment anders zou moeten zijn dan ie is, is vrij zinloos.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:32 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Verder is dat trouwens een kortzichtige visie vind ik, omdat je er nu bijna vanuit gaat dat de wereld eigenlijk wel voldoet zoals die nu draait ? Maar dat de schoppers zo wil ik het maar even omschrijven, zich wellicht niet helemaal lekker voelen en dus maar beter kunnen veranderen, als ik het verkeerd uitleg graag even een reactie met verbeteringen.
Blijft de vraag, ben jij (of wie dan ook, behept met een zogenaamde 'stoornis') ziek, of is de maatschappij dat?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:20 schreef Riddler86 het volgende:
Door mijn stoornis kan ik niet op die manier meedraaien in de samenleving zoals ik dat zou willen. Het 'verstoort' mijn leven dus eigenlijk. Dus ik heb een stoornis.
Nee, daar ben ik het niet volledig mee eens. Althans niet op de manier hoe jij het stelt. Namelijk dat alles maar gewoon zal moeten gaan zoals het gaat omdat het nu eenmaal de realitieit is.quote:Op zondag 12 februari 2012 08:47 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het gaat er denk ik niet om of de wereld 'voldoet' of niet, en ook niet of we het zo zouden moeten willen hebben maar dat het is zoals het is, we hebben maar 1 wereld en vinden dat op het moment anders zou moeten zijn dan ie is, is vrij zinloos.
Het is ook vanuit acceptatie voor de meesten ? Dat iets begint met onvrede of met een Wat is het toch klote gevoelquote:Dat neemt niet weg dat het goed en nuttig is om na te denken over hoe het beter kan om daar dan naartoe te werken en je daar voor inzitten, maar het is anders om dat te doen vanuit negativiteit (dit is klote zo) dan vanuit acceptatie; het is nu zoals het is, wellicht dat het beter kan, laten we daarmee aan de slag gaan
Mee eens.quote:Als je een schopper bent en je niet lekker voelt bij hoe het gaat dan ben je gericht op het negatieve en ben je niet bezig vanuit acceptatie, dat is dus iets waar je als schopper zelf iets mee kunt doen, voor jezelf om vanuit acceptatie en positiviteit te gaan handelen en voor je/de wereld om er positieve dingen mee kunt bereiken. Denk dat het ieders taak en verantwoordelijkheid is om een passend en voldoeninggevend bestaan voor zichzelf op te bouwen en dat is daar een onderdeel van.
Zolang het maar niet is vanuit woede op die samenleving als geheel. Anders ga je je doel voorbij en ben je aan het schreeuwen als een klein kind en wordt je niet serieus genomen.quote:Op zondag 12 februari 2012 08:52 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Blijft de vraag, ben jij (of wie dan ook, behept met een zogenaamde 'stoornis') ziek, of is de maatschappij dat?
It is no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society!
Dit is psychologische oorlogsvoering van de bovenste plank: Mensen die van zichzelf denken dat ze mentaal ziek zijn, zijn makkelijk onder controle te houden. Ze hebben het geloof in hun eigen denkbeelden verloren, dus zullen niet in opstand komen.
De mens wordt al vele eeuwen geconditioneerd om alles wat buiten de norm valt, niet serieus te nemen. Zo werden, en worden, vele, zo niet de meeste, grote denkers verguisd (en ook met stoornissen bezwaard) door de samenleving die wél klakkeloos de norm aanhoudt.quote:Op zondag 12 februari 2012 09:20 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Zolang het maar niet is vanuit woede op die samenleving als geheel. Anders ga je je doel voorbij en ben je aan het schreeuwen als een klein kind en wordt je niet serieus genomen.
Al kunnen de aangedragen feiten of gedachten een bepaalde waarheid hebben.
Als iemand een ander voor slet uitmaakt is dat niet meer dan een uiting van diegene zijn eigen negativiteit gegoten in een impuls om een ander negatief te veroordelen. Wat hebben criteria daarmee te maken? Een vrouw kan 1000 bedpartners gehad hebben, of dat de behoefte om die vrouw een slet te noemen bij iemand oproept verschilt per persoon.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:03 schreef picardmike het volgende:
Raar eigenlijk dat iemand een slet noemen geen geldige diagsnose is, er zijn zekers wel criteria aan verbonden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een filmpje over de Psychiatrie. Kan als schokkend ervaren worden.Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
Denk je dat dit de fundamentele oorzaak is van alle stoornissen? Voor bijv. depressie of PTSD kan ik me wel voorstellen dat het oorspronkelijk ging om coping met een overweldigende, gevaarlijke omgeving. Depressie komt op me over als een soort van instorting bij de machteloosheid tegenover een gevaar, terwijl PTSD de nog overactieve vigilantie is (kort door de bocht). Maar bij zoiets als autisme dat vanaf een heel jonge leeftijd aanwezig is, of iets ernstigs en relatief zeldzaam zoals schizofrenie kan ik minder goed die voorstelling maken.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:21 schreef Canillas het volgende:
Wat in dit topic als stoornis wordt gezien zijn die vermogens die in beslag gelegd worden vanuit coping, vanuit een overlevingsstrategie die bedoeld is pijnlijke, onverwerkte zaken te vermijden; zolang die onwerwerkt zijn liggen ze in je onbewuste opgeslagen als bedreigend, kom je met die dingen in aanraken dan gaan de alarmbellen af. Dat kost je je vermogen, daar lever je dan op in, ze worden gebruikt om je uit het leven te houden ipv je juist te laten leven. Niet jezelf kunnen zijn is het uiterste tegenovergestelde van vrijheid.
Beetje ironisch dat nadat ik de label 'depressie' en 'sociale fobie' had gekregen, ik geholpen ben door therapeuten om aan mijn zelfvertrouwen, angstklachten, zelfkennis e.d. te werken. Ik ben uit de therapie als een meer zelfstandig, kritisch denkend en dus 'gevaarlijk' persoon gekomen.quote:Op zondag 12 februari 2012 08:52 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Blijft de vraag, ben jij (of wie dan ook, behept met een zogenaamde 'stoornis') ziek, of is de maatschappij dat?
It is no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society!
Dit is psychologische oorlogsvoering van de bovenste plank: Mensen die van zichzelf denken dat ze mentaal ziek zijn, zijn makkelijk onder controle te houden. Ze hebben het geloof in hun eigen denkbeelden verloren, dus zullen niet in opstand komen.
Dan heb je een goede therapeut getroffen of een goede instelling. Die zijn er natuurlijk ook, gelukkig maar. Daarom is het zaak om nooit te gaan generaliseren over iets.quote:Beetje ironisch dat nadat ik de label 'depressie' en 'sociale fobie' had gekregen, ik geholpen ben door therapeuten om aan mijn zelfvertrouwen, angstklachten, zelfkennis e.d. te werken. Ik ben uit de therapie als een meer zelfstandig, kritisch denkend en dus 'gevaarlijk' persoon gekomen.
Tuurlijk, ik was zelf uit een giftige omgeving gestapt (mijn familie). Daarna ben ik gelukkig toch vooral prettige mensen tegen gekomen. En met de onbeschofte, onprettige mensen leerde ik ook wel om te gaan. Als volwassene denk ik dat je er niet om heen kan, dat de verantwoordelijkheid voor je geestelijke gezondheid in eigen handen ligt. Je moet zelf op zoek naar de juiste therapeut, de juiste zelfhulpboeken, de juiste vrienden e.d. Met uitzondering van zeer ernstige stoornissen waar iemand maar met moeite voor zichzelf kan zorgen. Of misschien een zeer onderdrukkende samenleving waar je amper vrijheid hebt en niet kan ontsnappen (bijv. sommige plekken in het midden-oosten of nare afgelegen indianenstammen).quote:Op maandag 13 februari 2012 10:59 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dan heb je een goede therapeut getroffen ofeen goede instelling. Die zijn er natuurlijk ook, gelukkig maar. Daarom is het zaak om nooit te gaan generaliseren over iets.
Maar de problemen en ellende komen ook niet uit het niets ! Dat is de andere kant van de medaille.
Op wat voor manier bedoel je dat die personen de keuzes niet kunnen maken?quote:Op maandag 13 februari 2012 11:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Absoluut gelijk in, maar helaas geldt dit niet voor iedereen ! De hulpverlening moet dit aandragen en ondersteunen. Jij hebt geluk dat je deze keuzes gemaakt en hebt kunnen maken. Er zijn er heel veel die deze keuze niet kunnen maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |