heb je ook een directe link? Ik heb vanavond gezocht maar kon maar 1 filmpje vinden over een verbranding in rwanda, leek een incident ipv schering en inslagquote:Op dinsdag 10 januari 2012 01:07 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Veel media melden er niks over, maar op bepaalde sites kun je er genoeg over vinden.
Op NSFW-sites zoals Best Gore.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 01:11 schreef Maanvis het volgende:
[..]
heb je ook een directe link? Ik heb vanavond gezocht maar kon maar 1 filmpje vinden over een verbranding in rwanda, leek een incident ipv schering en inslag
Dat zijn gewoon shock sites die incidenten documenteren, geen objectieve onderzoeken. Bij mijn weten worden heksen juist vereerd in sommige landen/stammen?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 01:28 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Op NSFW-sites zoals Best Gore.
Een psychische ziekte verandert je persoonlijkheid, een ziekte als astma niet. Vandaar dat borderline of schizofrenie bepaalt wie je bent, en een ziekte als astma niet.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:29 schreef Re het volgende:
't is toch maar een woord? stoornis... of afwijking, of ziekte of aandoening, wat je er ook voor gebruikt?
ik ben Piet en ik heb COPD, ik ben Clara en ik heb astma, Ik ben Gert en ik heb PTSD.. of zit je te denken dat psychische ziektes anders zouden moeten worden benoemd?
bullshitquote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Een psychische ziekte verandert je persoonlijkheid, een ziekte als astma niet. Vandaar dat borderline of schizofrenie bepaalt wie je bent, en een ziekte als astma niet.
Of althans, zo zie ik het.
Sorry, daar moest niet 'bepaalt wie je bent' staan, maar 'omschrijft (voor een deel) wie je bent'.quote:
Lijkt me niet dat zo iets gaat gebeuren, veel te veel werk omdat per persoon te doen. Sowieso de opmerking van RE hierboven geeft het goed weer. Zo een stoornis is ook nog eens bij bijna iedereen anders en dan speelt het ook nog heel erg mee hoe de persoon hier zelf mee om gaat. Nee een ziekte definieert niet de persoon, een persoon kan zich wel door de ziekte laten defineren.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 00:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar wel voor een deel, toch?
Ik verwacht dat DSM steeds meer uitgebreid gaat worden en uiteindelijk de hele menselijke psyche omvat, zodat we exact kunnen omschrrijven wat voor persoon iemand is. Met zijn nukken en zijn mikkemakken, maar ook met zijn positieve kanten.
Moeilijke vraag.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:38 schreef Maanvis het volgende:
Ik hoor veel mensen praten over de stoornis die ze hebben. Ik vind 'een stoornis hebben' zo'n rare zinsnede, alsof het een ziekte is die vanzelf weer over gaat of een afwijking die buiten jezelf staat.
Wetenschappelijk bekeken is het ook waarschijnlijk een ziekte, een afwijking.
Maar een stoornis is in mijn ogen een groot deel van de omschrijving van hoe je bent.
Een labeltje dus. Net zoals je op een blik erwten kunt zetten dat er erwten in zitten. Of je kunt het specifieker maken. "Ertwen op sap" Of "Doperwten op sap". De omschrijving wordt dus gedetailleerder, en je weet beter 'wat er in zit'.
Laat maar weten wat jullie hiervan denken. Waarschijnlijk niet hetzelfde als ik natuurlijk.
Je kunt toch een ADHD-er zijn?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:50 schreef Loodje het volgende:
Een stoornis heb je, kun je niet zijn. Druk zijn is geen stoornis, maar je kunt ADHD hebben, je kunt het niet zijn:)
Dat. Je persoonlijkheid omvat nog altijd meer dan alleen een etiketje. Elk mens is uniek.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:49 schreef Lienekien het volgende:
Hoe je bent omvat zoveel meer dan dat stukje dat op een of andere manier afwijkt van een soort gemiddelde en de stempel van stoornis krijgt. Dus nee, niet met je eens.
quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:54 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat. Je persoonlijkheid omvat nog altijd meer dan alleen een etiketje. Elk mens is uniek.
Het beïnvloed zeker wel je karakter en je wil. Het is een soort rode draad die door je leven loopt.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:56 schreef Specularium het volgende:
[..]
Een stoornis kan wel degelijk doorwerken op je karakter of je wil.
En dat is intrinsiek.
Tja. Als je met een arm minder geboren bent maakt het weinig uit hoe je het noemt, je mist wel wat. Neemt niet weg dat je prima gelukkig kan zijn, maar ik snap niet dat mensen zich er zo druk over maken hoe je jezelf noemt.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:46 schreef boyv het volgende:
Ik vind het sowieso al vreemd om over jezelf te zeggen dat je een stoornis hebt. Ten opzichte van wat? Als je ermee bent geboren is het inherent aan je persoon en dus per definitie geen stoornis, slechts een unieke eigenschap.
of (zo hoorde ik laatst van een 'oosterling') ze hebben het wel maar schuiven het onder de mat omdat 'het niet normaal is en de buren dat niet mogen weten'quote:Op maandag 9 januari 2012 19:48 schreef DuTank het volgende:
[..]
Ten derde, stoornissen zijn cultuur gebonden. In oosterse culturen komt bijvoorbeeld geen anorexia voor, omdat zij niet aan van die fucked up ideaalbeelden doen zoals in het westen.
Daar heb je volgens mij gelijk in, maar ik moet er wel de kanttekening bij zetten dat het hebben van een stoornis (ik heb er 1 helaas) wel effect heeft op je karakter.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:09 schreef Skitzofrenix het volgende:
Dus om antwoord op je vraag te stellen; Je hebt een stoornis, die voor enkele of meerdere symptonen zorgt bij een persoon dat die er last van heeft, maar omschrijft zeker niet hoe iemand is.
Dat zijn dan de symptonen waar je last van hebt, een enkele karakter/persoonlijkheidstrekken.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Daar heb je volgens mij gelijk in, maar ik moet er wel de kanttekening bij zetten dat het hebben van een stoornis (ik heb er 1 helaas) wel effect heeft op je karakter.
Bij mij uit zich dat in onder andere angstklachten en moeilijk uit m'n woorden kunnen komen in groepen. En ook met bijvoorbeeld versieren
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |