ik zoek t even opquote:Op woensdag 21 december 2011 20:57 schreef Claudia_x het volgende:
Cooki, over dat mobiele tuintje: is dat eigenlijk ook ergens te kopen? Het lijkt me zo'n leuk verjaardagscadeau voor mijn neefje, een echt stadsjongetje.
Ik ben benieuwd! Wat ik op de website vond is dat het een Rotterdams project is waar kinderen zich voor in kunnen schrijven. Als ze mazzel hebben krijgen ze zo'n mobiele kindertuin. Ik wil 'em gewoon kopen.quote:
Dat vraag ik me wel vaker af wat betreft onderwerpen aangaande de opvoeding/zorg van mijn mupke.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:22 schreef oeke het volgende:
Claudia, kun je dat niet zelf bouwen zo'n bak? Het is dat ik nu geen tijd heb, anders zou ik er een voor je in elkaar klussen.
Nouja, daar moet je wel zin in hebben natuurlijk...
Oh, en ik zou best een plek willen hebben waar ik kan praten over mijn twijfels en overtuigingen betreft het vegetarisch opvoeden van Ko. En ideeen en recepten ed kan uitwisselen, maar ik vraag me wel af of Fok daar de goede plek voor is.
Claudia, ja tnt zie ik alleen dhz-projecten.. en op de site die je noemt staat wel een heel interessant boek dat hier te bestellen is (ook in e-bookquote:Op woensdag 21 december 2011 21:22 schreef oeke het volgende:
Claudia, kun je dat niet zelf bouwen zo'n bak? Het is dat ik nu geen tijd heb, anders zou ik er een voor je in elkaar klussen.
Nouja, daar moet je wel zin in hebben natuurlijk...
Oh, en ik zou best een plek willen hebben waar ik kan praten over mijn twijfels en overtuigingen betreft het vegetarisch opvoeden van Ko. En ideeen en recepten ed kan uitwisselen, maar ik vraag me wel af of Fok daar de goede plek voor is.
Meen je dat nou? Ik kan het tegenwicht hier over het algemeen juist wel waarderen.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:25 schreef Juud79 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me wel vaker af wat betreft onderwerpen aangaande de opvoeding/zorg van mijn mupke.![]()
Dan loop ik over naar 'De Buren' en dump ik daar mijn vragen bij iemand.
Ik ook, daarom zit ik niet bij de 'buren'.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
Meen je dat nou? Ik kan het tegenwicht hier over het algemeen juist wel waarderen.
Ik zal mijn vegetarische recepten wel opzoeken! Ik ben zelf zo dol op vis en vlees dat een vegetarisch gerecht wel heel spectaculair moet zijn.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:27 schreef flugeltje het volgende:
Wij proberen, let wel pro-be-ren... 2 keer per week vlees, 2 keer vis, 2 keer vega en een keertje gewoon lekker frietjes te eten. In de zomer een makkelijkere opgave dan 's winters merk ik. Met name omdat ik qua vegetarische recepten al snel vastloop.
Oh, maar het is voor mijn neefje! Hij is in maart jarig, eind maart. Er is dus nog genoeg tijd. Eerst eens vragen aan zijn moeder of ze het ziet zitten. Ik kom liever niet zomaar met een gigantische bak aanzetten.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:29 schreef oeke het volgende:
En het heeft geen haast he Claudia, zo'n bak. Eerst verhuizen dan alvast wat zaadjes voorkiemen in de vensterbank.
En dan begin april je bak in elkaar zetten.
Het zal wel aan de leeftijd van kinderen liggen ofzo... Denk ikquote:Op woensdag 21 december 2011 21:12 schreef moussy het volgende:
Ik vind dit hele topic echt nergens op slaan![]()
Oh, het is zeker omdat ik moe ben, dat ik niet zo goed meer lees.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, maar het is voor mijn neefje! Hij is in maart jarig, eind maart. Er is dus nog genoeg tijd. Eerst eens vragen aan zijn moeder of ze het ziet zitten. Ik kom liever niet zomaar met een gigantische bak aanzetten.
Ik merk inderdaad ook dat mijn discipline wat eten betreft ook steeds losser wordt... Bovendien denk ik dat wat Buuf zegt ook heel erg aan de orde is. Je kunt er thuis je best op doen, maar meer dan de helft van de opvoeding vindt elders plaats en dan kun je alleen maar hopen dat ze er mee om weten te gaan... Ik gooide m'n brood ook altijd weg om vervolgens bij zo'n karretje dat elke pauze voor kwam rijden een lekkere roze koek te scoren...quote:Op woensdag 21 december 2011 21:33 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het zal wel aan de leeftijd van kinderen liggen ofzo... Denk ik
Ook dat kun je weer relativeren: het gaat er niet hoofdzakelijk om hoe je kind als puber met eten omgaat, maar alles wat erna komt is ook belangrijk en misschien nog wel belangrijker. De basis daarvoor wordt voor een deel al in de kindertijd gelegd, zowel op positieve als negatieve wijze.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:42 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ik merk inderdaad ook dat mijn discipline wat eten betreft ook steeds losser wordt... Bovendien denk ik dat wat Buuf zegt ook heel erg aan de orde is. Je kunt er thuis je best op doen, maar meer dan de helft van de opvoeding vindt elders plaats en dan kun je alleen maar hopen dat ze er mee om weten te gaan... Ik gooide m'n brood ook altijd weg om vervolgens bij zo'n karretje dat elke pauze voor kwam rijden een lekkere roze koek te scoren...
Vandaar dat ik mijn kind wil meegeven dat eten hoofdzakelijk een fijne bezigheid is, dat koken en bakken heel leuk kan zijn en dat er bij eten geen dwang komt kijken. Als ik dat goed over kan brengen, is mijn missie in elk geval geslaagdquote:Op woensdag 21 december 2011 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook dat kun je weer relativeren: het gaat er niet hoofdzakelijk om hoe je kind als puber met eten omgaat, maar alles wat erna komt is ook belangrijk en misschien nog wel belangrijker. De basis daarvoor wordt voor een deel al in de kindertijd gelegd, zowel op positieve als negatieve wijze.
Daarom eten we thuis ook zo bewust mogelijkquote:Op woensdag 21 december 2011 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook dat kun je weer relativeren: het gaat er niet hoofdzakelijk om hoe je kind als puber met eten omgaat, maar alles wat erna komt is ook belangrijk en misschien nog wel belangrijker. De basis daarvoor wordt voor een deel al in de kindertijd gelegd, zowel op positieve als negatieve wijze.
Dat dus...quote:Op woensdag 21 december 2011 21:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Vandaar dat ik mijn kind wil meegeven dat eten hoofdzakelijk een fijne bezigheid is, dat koken en bakken heel leuk kan zijn en dat er bij eten geen dwang komt kijken. Als ik dat goed over kan brengen, is mijn missie in elk geval geslaagd
houwen zoquote:Op woensdag 21 december 2011 21:31 schreef Juud79 het volgende:
Ik heb serieus heel vaak dat ik mijn mening over dingen wil geven, maar dat ik de moeite niet neem omdat het zo afwijkend is van de rest, ik denk steeds vaker, laat maar.....
Vind ik ook heel zinvol en hoort wat mij betreft bij "bewust eten", dat zelf koken en bakken als kind. Ik heb het thuis nooit gedaan.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Vandaar dat ik mijn kind wil meegeven dat eten hoofdzakelijk een fijne bezigheid is, dat koken en bakken heel leuk kan zijn en dat er bij eten geen dwang komt kijken. Als ik dat goed over kan brengen, is mijn missie in elk geval geslaagd
En daarbij behorend de bijna ziekelijke drang om toch maar te zorgen dat je bordje leeg is, honger of niet...quote:Op woensdag 21 december 2011 21:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vind ik ook heel zinvol en hoort wat mij betreft bij "bewust eten", dat zelf koken en bakken als kind. Ik heb het thuis nooit gedaan.
Volgens mij hoor je "geen dwang bij het eten" heel vaak bij onze generatie ouders als prioriteit. Dat lijkt een soort collectief trauma te zijn!
Nou dat idd... Ik snap werkelijk niet waarom iemand hier blijft posten als het je zo tegen staat...quote:
Nee, dat is ook weer niet nodig, blijkbaar heeft men op dit moment behoefte aan dit topic, prima, en dat hoeft dus ook niet stukgereld te worden.quote:dus dit is het relreekstopic nu?
Oh, nog nooit van gehoord...quote:Op woensdag 21 december 2011 21:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk het 'dragen en voeden'-forum, flugeltje.
ik dacht dat het dat dragen en voeden forum wasquote:Op woensdag 21 december 2011 21:56 schreef flugeltje het volgende:
Wat zijn nu toch in hemelsnaam die 'buren' die zo af en toe naar boven komen?
tot dwangvoeden aan toequote:Op woensdag 21 december 2011 21:57 schreef flugeltje het volgende:
[..]
En daarbij behorend de bijna ziekelijke drang om toch maar te zorgen dat je bordje leeg is, honger of niet...
Eh nee, maar jij voelt je blijkbaar aangesproken ofzo, dat je zo fel reageert op een uiting van mijn kant.....quote:Op woensdag 21 december 2011 21:54 schreef simmu het volgende:
[..]
houwen zo![]()
of ga naar de buren![]()
dus dit is het relreekstopic nu?
Gelukkig heb ik helemaal geen trauma's of slechte jeugdherinneringen aan het eten. Ik heb ook altijd een gezonde relatie met eten gehad. Wel ben ik vanaf mijn 18de steeds 'bewuster' gaan eten, vnl door relaties en dingen die ik las.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:56 schreef Claudia_x het volgende:
Vind ik ook heel zinvol en hoort wat mij betreft bij "bewust eten", dat zelf koken en bakken als kind. Ik heb het thuis nooit gedaan.
Volgens mij hoor je "geen dwang bij het eten" heel vaak bij onze generatie ouders als prioriteit. Dat lijkt een soort collectief trauma te zijn!
Het begint er voor mij mee dat eten lekker moet zijn. En 'lekker' bij ons niet gelijk aan snoep, koek, friet of eten uit een pakje. Lekker is de Italiaanse keuken, koken met goede producten, het slim op smaak brengen van eten en kunnen genieten van pure smaken. En friet kan dus óók lekker zijn, maar dan wel goed gemaakt.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:08 schreef flugeltje het volgende:
Kijk en nu krijg het topic een wending waar ik iets mee kan mbt bewust eten. Hoe zorg je ervoor dat je kinderen de gezondere keuzes maken, weten om te gaan (en te genieten van) de verleidingen en dat eten gewoon ook iets heel normaals is?
eerlijk waar; deze is echt lekker!quote:Op woensdag 21 december 2011 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
Een stoofpot zonder vlees, daar word ik héél verdrietig van.
Wtf?quote:Op woensdag 21 december 2011 22:06 schreef oeke het volgende:
En een spookhuis maken met datzelfde vriendje door spagetti te koken en over waslijntjes te hangen en dat de ouders daar dan geblinddoekt doorheen mochten lopen.
Alle kanten kan je op met eten!
Eensch, lekker kan ook heel gezond zijn inderdaadquote:Op woensdag 21 december 2011 22:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het begint er voor mij mee dat eten lekker moet zijn. En 'lekker' bij ons niet gelijk aan snoep, koek, friet of eten uit een pakje. Lekker is de Italiaanse keuken, koken met goede producten, het slim op smaak brengen van eten en kunnen genieten van pure smaken. En friet kan dus óók lekker zijn, maar dan wel goed gemaakt.Nou ja, ik ben een voedselsnob.
Ik kan er in ieder geval niet bij dat 'lekker eten' volautomatisch gelijkgesteld wordt aan 'ongezond eten'.
Verder geloof ik heilig in voorleven. Je kunt je kind nog zoveel mee willen geven maar als je je er zelf niet aan houdt dan is het ongeloofwaardig en waarschijnlijk ook niet zo effectief. Ik eet regelmatig, gezond en met mate en houd ongezond eten beperkt tot een minimum. Mijn lief is er iets makkelijker mee en dat is prima. Zijn ouders waren erg calvinistisch ingesteld en dat wil hij vermijden. Daarvoor geef ik hem de ruimte.
*aansluit... Verse groentensoep is een feestjequote:Op woensdag 21 december 2011 22:19 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Eensch, lekker kan ook heel gezond zijn inderdaad
je zegt niet iets over je eigen gevoel. je kat de boel hier af. en nu mij ook. jij mag je mening, zoals ik ook de mijne. die je niet weet trouwensquote:Op woensdag 21 december 2011 22:04 schreef Juud79 het volgende:
[..]
Eh nee, maar jij voelt je blijkbaar aangesproken ofzo, dat je zo fel reageert op een uiting van mijn kant.....
Ik zeg niets over andere personen hoor, alleen over mijn eigen gevoel.
Kansloos om dan meteen zo erop in te hakken.
Zo ben ik me er regelmatig van bewust dat ik een koekje stukken enthousiaster introduceer dan een stuk fruit.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:19 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Eensch, lekker kan ook heel gezond zijn inderdaad
Okay, daar kreeg ik dus een mental image bijquote:Op woensdag 21 december 2011 22:24 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Zo ben ik me er regelmatig van bewust dat ik een koekje stukken enthousiaster introduceer dan een stuk fruit.
Dus sinds kort doe ik net zo manisch bij een appel.
Dat is nou echt gewoon een kwestie van door CUL heenstruinenquote:Op woensdag 21 december 2011 22:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik doe nergens manisch over
Het vreemde is dat Senna dat zelf wel doet. Die doet zingend een dansje " frietjes, frietjes, frietjes" om vervolgens niet een frietje te eten
We eten hier gezond en gevarieerd, ik zou alleen wel wat meer variatie willen. Er was eens sprake van een receptentopic in OUD, maar volgens mij is dat er nooit gekomen toch?
Heb ik ook altijd gedaan bij mijn oppasmeis en het werkt!quote:Op woensdag 21 december 2011 22:24 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Zo ben ik me er regelmatig van bewust dat ik een koekje stukken enthousiaster introduceer dan een stuk fruit.
Dus sinds kort doe ik net zo manisch bij een appel.
Oke, er waren geen volwassenen bij en die vonden het ook niet zo'n goed idee, vooral omdat we de spagetti veel te gaar gekookt hadden en die dus niet bleef hangen op onze gespannen touwtjes, maar het was wel echt heel gaaf!quote:
Ik ben zelf dus een hele slechte fruiteter. P. is gelukkig een hele goede, dus die heeft de fruitgeefrol op zich genomen. Het is zo leuk, die twee zich door een berg fruit zien eten.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:47 schreef Claudia_x het volgende:
Je hoeft ook niet manisch te doen over fruit. Als je het zelf graag eet willen je kinderen het over het algemeen ook wel.
serieus: ik kan een topic niet reeksen als t deel 2 is...quote:
Ik weer bijna zeker dat er een 'koken met peuters'-topic ofzo was... Zal straks eens zoeken.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik doe nergens manisch over
Het vreemde is dat Senna dat zelf wel doet. Die doet zingend een dansje " frietjes, frietjes, frietjes" om vervolgens niet een frietje te eten
We eten hier gezond en gevarieerd, ik zou alleen wel wat meer variatie willen. Er was eens sprake van een receptentopic in OUD, maar volgens mij is dat er nooit gekomen toch?
en Gezonde Voeding: De Broodtrommel!quote:Op donderdag 22 december 2011 07:18 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik weer bijna zeker dat er een 'koken met peuters'-topic ofzo was... Zal straks eens zoeken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron: Nice - Weten over eten: http://www.nice-info.be/B(...)n-detail.aspx?vPK=13
Gezonde voeding voor kleuters: http://www.123aantafel.be/03/index.html
Hier ook niet hoor livelink, Isa eet een bakje cereal met melk, fruit, 3 sneden brood met beleg, nog fruit of een koekje, een aardappel, wat vlees en een berg groenten*. Ze doet het er prima op...quote:Op donderdag 22 december 2011 08:58 schreef livelink het volgende:
Per dag 5 - 12 boterhammen en 3 - 5 gekookte aardappelen vind ik wel vrij veel zeg![]()
Ik vind dat mijn kinderen echt goed eten, maar dat halen ze toch niet. Wij hebben eigenlijk nooit jus en 1 aardappel is dan wel alles wat ik er bij ze in krijg.
gelukkig zijn die hoeveelheden t/m 18 tot zelfs 60 jaar he..quote:Op donderdag 22 december 2011 08:58 schreef livelink het volgende:
Per dag 5 - 12 boterhammen en 3 - 5 gekookte aardappelen vind ik wel vrij veel zeg![]()
Ik vind dat mijn kinderen echt goed eten, maar dat halen ze toch niet. Wij hebben eigenlijk nooit jus en 1 aardappel is dan wel alles wat ik er bij ze in krijg.
Dat klopt ook wel Buuf, maar mijn marie stuitert de tent uitquote:Op donderdag 22 december 2011 09:40 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, dat raak ik hier wel kwijt. Net als het uur actief bezig zijn. Ik denk dat daar ook een groot stuk zit. Als er niet een uur gefietst, gegleden, boom geklommen, geskeelerd of weet ik veel wat wordt hoeft de rest van de driehoek natuurlijk ook minder te zijn.
Het probleem is mi dat veel kinderen wél dit eten maar niet zo bewegen.
Hier zie ik staan dat je kinderen volle melk moet geven (i.v.m. de vetten?). Maar mijn CB zegt: halfvol, want die vetten zijn niet de goede vetten, je kunt kinderen beter vetten laten halen uit bijv. olijfolie. Ik zou wel eens willen weten wat nu eigenlijk écht beter is. Weet iemand hier daar meer van?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben fan. Het zijn de nieuwste wetenschappelijke inzichten maar ze worden altijd zorgvuldig afgewogen tegen bestaande kennis. En er wordt ook duidelijke uitgelegd of bepaalde inzichten nog onzeker zijn of niet.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:21 schreef Cooki het volgende:
top site claudia![]()
toegevoegd aan OP: Harvard Nutrition Source
Bakje yoghurt zou ik aanhouden vanwege de bifidusdingessen enzo, gewoon een beker melk vervangen door water/thee/verdund diksap oid.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben fan. Het zijn de nieuwste wetenschappelijke inzichten maar ze worden altijd zorgvuldig afgewogen tegen bestaande kennis.
Ivan zou trouwens inderdaad wel een beker minder melk per dag kunnen krijgen. Hij drinkt nu 2 bekers en krijgt vaak nog een bakje yoghurt.
Eigenlijk komt er naar voren dat vet erg belangrijk is voor de opbouw en onderhoud van hersencellen, vooral in de vroege jaren. Wij geven dus ook volle producten. Roomboter, volle yoghurt.quote:In de laatste decennia heeft de nadruk bij onze nationale voedingsadviezen steeds gelegen op het beperken van de vetconsumptie. In het publieke debat zijn de woorden 'vet eten' synoniem geworden aan overgewicht en hart- en vaatziekten, terwijl de woorden 'vetarm' en 'vetvrij' synoniem zijn geweest aan een gezond hart en gezonde bloedvaten. ...
Het wordt nu in toenemende mate erkend dat de campagne voor vetarm eten op weinig wetenschappelijk bewijs gebaseerd is geweest en mogelijk onbedoelde gevolgen voor de gezondheid heeft gehad.
Nou, inderdaad!quote:Op donderdag 22 december 2011 10:37 schreef oeke het volgende:
Wat ik een grappig onderzoek vond wat hij quote was dat Amerikanen bij het zien van een afbeelding van een chocoladetaart zeiden dat het eerste woord waar ze aan dachten 'schuldgevoel' was, waar Fransen bij dezelfde test 'Feest' zeiden.
Hoe verschillend je over eten kan denken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga dat boek van je echt eens kopen, want ik ben heel benieuwd. Als nuance op het vetverhaal: dat geldt wel voor goede vetten. Daarom worden bepaalde volle producten door de door mij aangehaalde site weer afgeraden.
Ik las net ook nog iets wat ik niet wist, namelijk dat sporten waarbij je botten meer belast worden (bijv. hardlopen) juist heel goed zijn voor diezelfde botten. Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is om weer te gaan hardlopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
De schrijver wil juist ontkrachten dat je voedsel herdefinieerd als niets meer dan de som van zijn tot dan toe bekende voedingsstoffen.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga dat boek van je echt eens kopen, want ik ben heel benieuwd. Als nuance op het vetverhaal: dat geldt wel voor goede vetten. Daarom worden bepaalde volle producten door de door mij aangehaalde site weer afgeraden.
Ik moet zeggen dat ik het ook best shockerend vond. Te lezen dat geld boven gezondheid gaat. Maar goed, het is ook weer naief te denken dat het niet zo is.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
Klinkt juist heel interessant, oeke, en ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Of beter gezegd, wat hij bedoelt. Dat merk je ook weer aan zo'n bespreking van de voor- en nadelen van melk. Het is een heel genuanceerd verhaal dat erop neerkomt dat melk voor sommige dingen weer goed is, voor andere dingen minder goed, en dat niet helemaal duidelijk is hoe dat nou precies zit en het ook nog eens voor verschillende mensen anders kan zijn.
Daar kun je als consument bovendien nogal moedeloos van worden. De ene generatie moet mate houden met eieren en de andere generatie hoeft dat niet. Maar zelf ben ik toch gewoon een wetenschapper in het diepst van mijn gedachten.Ik houd ervan om uit te zoeken hoe iets werkt en dat dat een lastige klus is maakt het ook juist leuk en interessant.
Maar ik houd ook wel van de gezond verstand-benadering.
je zou m ook hier kunnen lenen. oh, even zoeken op Pollan in de database.quote:Op donderdag 22 december 2011 10:56 schreef Cooki het volgende:
Oeke, heel interessant!
ik ga m hier bestellen Michael Pollan - pleidooi voor echt eten
goeie! kom jij m dan even langsbrengenquote:Op donderdag 22 december 2011 12:12 schreef debuurvrouw het volgende:
je zou m ook hier kunnen lenen. oh, even zoeken op Pollan in de database.
Nee dat is dus niet zo.quote:Op donderdag 22 december 2011 11:12 schreef Brighteyes het volgende:
Over die vloeibare bakboter... ik heb het gevoel dat ik daarmee gezonder bak dan met margarine, maar dat is dus niet zo?
Ik gebruik bijv. wel olijfolie om kipblokjes te bakken enzo, maar voor andere vleesdingen vind ik het gewoon iets minder geschikt geloof ik.
Als ik dat uit moet gaan leggen, is de grap erafquote:
Sta je dan, met je ik eet nooit onbewust. Je hebt het je mond nog niet uit of je eet onbewust biologisch.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik hoop het wel. Ze is nu op de opvang, dus je weet het maar nooit.
Nee, ik had heus wel door dat het biologische champignons waren voordat ik ze ging snijden. Dus wat lul je nou?quote:Op donderdag 22 december 2011 12:30 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Sta je dan, met je ik eet nooit onbewust. Je hebt het je mond nog niet uit of je eet onbewust biologisch.
Oftewel je reactie was overdreven en je weet zelf ook niet zo goed waarom dit nou eigenlijk grappig was...quote:Op donderdag 22 december 2011 12:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Als ik dat uit moet gaan leggen, is de grap eraf
Je spreekt jezelf tegen...quote:Op donderdag 22 december 2011 12:29 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Nee dat is dus niet zo.
Olie is echt de betere keus (op brood hebben wij ook bertolli olijfboter)
[ afbeelding ]
Ik vind biefstuk met boter ook gewoon lekkerder dus dat doe ik met becel.
Verder helpt het heel erg om te kijken welke olie voor jou het fijnst bakt.
je zegt zelf, letterlijk, dat je ze onbewust hebt gepakt.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, ik had heus wel door dat het biologische champignons waren voordat ik ze ging snijden. Dus wat lul je nou?
ja, tussen het "verkeerde" artikel pakken en iets opeten zich in mijn optiek altijd nog een groot verschil, maar goed het zal wel.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:41 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
je zegt zelf, letterlijk, dat je ze onbewust hebt gepakt.
Nee, je zegt dat het lekkerder is in boter en vervolgens bak je het in plantaardige oliën en vetten, water, emulgatoren: sojalecithine, E471, droge melkbestanddelen, zout (0,4 %), conserveermiddel E200, voedingszuur E330, aroma's, kleurstof E160aquote:Op donderdag 22 december 2011 12:43 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Nee ik zeg alleen dat ik wel snap dat sommige dingen lekkerder zijn met bak en braad
Ja hoor, knurftquote:Op donderdag 22 december 2011 12:49 schreef Nielsch het volgende:
E330!!!! OH NOES!!!! KANKERVERWEKKEND!!!!!!!
Ik weet waar ik het in bak..quote:Op donderdag 22 december 2011 12:48 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee, je zegt dat het lekkerder is in boter en vervolgens bak je het in plantaardige oliën en vetten, water, emulgatoren: sojalecithine, E471, droge melkbestanddelen, zout (0,4 %), conserveermiddel E200, voedingszuur E330, aroma's, kleurstof E160a
Becel != boter, dat is het enige wat ik aangeef.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:52 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik weet waar ik het in bak..
Ik bak in principe alles met gewoon olie, ik vind het alleen met biefstuk niet lekker
Wat is nu je probleem?
Je zegt boter en gebruikt becel.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:52 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik weet waar ik het in bak..
Ik bak in principe alles met gewoon olie, ik vind het alleen met biefstuk niet lekker
Wat is nu je probleem?
Ik vind het in een topic over bewust eten geen milde vorm van onduidelijkheid en mierenneuken...quote:Op donderdag 22 december 2011 13:00 schreef Pvoesss het volgende:
ik zie niet in waarom mijn milde vorm van onduidelijkheid nou een rede is om daar zo over te mierenneuken
zoiets is toch ook met frituurvet?quote:Op donderdag 22 december 2011 13:08 schreef moussy het volgende:
die bertolli voor op brood is ook geen "boter", dat noemde ze voorheen spread.
Ik heb ooit wel eens begrepen dat vloeibare bak en braad beter is voor het cholesterol ipv zo'n blok bak en braad.
ja tuurlijkquote:Op donderdag 22 december 2011 13:15 schreef Pvoesss het volgende:
Ja ik snap wel wat jullie bedoelen, maar het is toch ook duidelijk wat ik wilde zeggen.
Nu je het zegt!!! dat doe ik ookquote:Op donderdag 22 december 2011 13:16 schreef mignonne het volgende:
[..]
ja tuurlijk
soms is boter, of "boter" lekkerder om te gebruiken dan olie. Ondanks dat olie beter zou zijn voor je.ik vind persoonlijk aardappels gebakken in een combi van olie/boter ook smakelijker dan alleen in olie.
nomquote:Op donderdag 22 december 2011 13:19 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Nu je het zegt!!! dat doe ik ook![]()
Als ik aardappels met spekjes en ui maak
gehard vet is vaak een verzadigd vet die slecht is voor je "slechte" cholesterol. Vloeibare vetten zijn vaak (meervoudig) onverzadigd en daarom ook beter voor je "goede' cholesterol. Bij het verharden van plantaardige olieën tot een margarine gaan ook veel van die (transvetten?? geloof ik) verloren en worden dan verzadigde vetten. Daarom is olie beter. Qua calorieen kan je beter boter hebben trouwens.;) En met boter bedoel ik dan gewone roomboter, zonder bewerkingen en toevoegingen.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:41 schreef moussy het volgende:
pannekoeken gebakken in roomboter![]()
Ik weet ook niet precies waarom vloeibaar beter is dan een blok en geen zin om google aan te slingeren. Maar krijg de vraag altijd als hartpatiënten hier eten, wat ik gebruikt heb. Toch dat cholesterolietsdinges waarschijnlijk.
spoilers omdat de OP anders zo schermvullend zou zijn..quote:Op donderdag 22 december 2011 13:45 schreef moussy het volgende:
oh en btw, wat achterlijk al die spoilers in de op
quote:Op donderdag 22 december 2011 13:42 schreef debuurvrouw het volgende:
Wij gaan met kerst aardappeltjes gebakken in ganzevet eten.Ik heb in mijn leven al zoveel dingen moeten eten "omdat ze goed voor je zijn" dat ik gelijk op de alarmstand ga als ik dat hoor.
Echt hoor, de eerste sojabrokken. (de naam alleen al) vieze beige hompen met het mondgevoel van een spons. Verkrijgbaar in groot of kleine brok. nou ja, de gierstsoufflé dus, en nog meer van dat macrobiotische gedoe. Snoep was echt de anti-christ, net als frisdrank en chips en koekjes. Zelfgebakken zuurdesembrood waar je iemand mee dood kon slaan na één dag. Net als heel calvinistich in je bed moeten liggen als je ziek was. Niks met een dekentje op de bank.
En dus eet ik bewust niet zó bewust. Ik ben er erg mee bezig, je kan me vrij weinig wijs maken op dat gebied en kies daarom wél bewust om mijn kinderen te leren dat je ook best eens lol mag hebben, dat lekkere dingen, mits met mate gewoon ook lekker zíjn ook al brengt het je niks.
Dat dik zijn je een hoop belemmeringen brengt, en dat het daarom niet fijn is om dik te zijn. Maar dat je niet een minder mens bent als je dik bént. ik bedoel, waarom zo moeilijk doen? zodat je 92 wordt in plaats van 85?
Waarom ik let op wat ik eet is om de aarde te behouden. En om lief en aardig te zijn voor de wereld om me heen, inclusief de dieren. maar geen gestress meer op de millimeter als globaal je voeding maar gezond en afwisselend is is het mij algauw goed. Geloof ik.
Dat is precies wat ik wilde zeggen met dat onderzoek. Dat Fransen bij taart zeggen: Feest en Amerikanen een schuldgevoel-associatie.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:24 schreef mignonne het volgende:
wat dat betreft ben ik meer van de Franse slageten moet lekker zijn, eten moet kunnen, en eten moet genieten zijn. Als je zilvervliesrijst lekker vindt, dan helemaal prima, maar als je het met lange tanden eet alleen maar omdat het gezonder is, dan zou ik dus gewoon voor witte rijst kiezen, of desnoods voor notenrijst ofzo.
Met mate enzo.
ah!quote:Op donderdag 22 december 2011 13:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik gebruik altijd arachideolie om in te bakken. En soms wel vloeibare 'boter'. Mij vader (diabetes 2 wegens leeftijd en erfelijkheid) werd dat geadviseerd door de diëtiste ivm gezondere vetten. Juist omdat het vloeibaar is, kennelijk.
We gebruiken nu eigenlijk altijd blue band goede start op brood, maar misschien toch weer eens overstappen op roomboter. Wat smeren jullie op brood?
En hier altijd volkomen penne van grand' italia, maar gewone witte, verse, tagliatelle en lasagnabladeren. Ik vind de volkomen penne lekkerder dan gewonen.
ja heusquote:
nee gewoon buuf natuurlijk!quote:Op donderdag 22 december 2011 13:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ja heus, als de meisjes maar geen oma gaan zeggen.
klopt.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:47 schreef Cooki het volgende:
[..]
spoilers omdat de OP anders zo schermvullend zou zijn..
t is niet gauw goed bij jou zeg...
o wacht.. ik zou me inhouden
Anders misschien iets minder linkjes in de OP? Als het er zoveel zijn zie je ook door de bomen het bos niet meer. en voor de rest heeft iedereen zelf ook wel Google.quote:Op donderdag 22 december 2011 13:47 schreef Cooki het volgende:
[..]
spoilers omdat de OP anders zo schermvullend zou zijn..
t is niet gauw goed bij jou zeg...
o wacht.. ik zou me inhouden
doorstrepen is het nieuwe openlijk achter je rug om lullen, je zou haast, bijna he, denken; achterbaks kutwijf.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:11 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Anders misschien iets minder linkjes in de OP? Als het er zoveel zijn zie je ook door de bomen het bos niet meer. en voor de rest heeft iedereen zelf ook wel Google.
En wat is dat met dat doorstrepen? Dat je eigenlijk niet zegt wat je wel zegt? je kan het ook weghalen bijvoorbeeld. Of het gewoon laten staan.
Dat was dus ook waar ik me over verbaasde, het viel mij erg mee hoe snel je aan die aanbevolen hoeveelheid zit, ook voor grotere kinderen.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:34 schreef debuurvrouw het volgende:
wat weinig hoef/mag je maar!jeetje zeg, wij eten royaal in de vezels zie ik wel. Hmm. scheelt weer een hoop zilvervliesrijst.
Dit verklaart voor mij wel heel veel sinds ik Heller (tijdelijk) over boord gezet heb en weer normaal brood ed eet.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:42 schreef debuurvrouw het volgende:
kenonne! Twéé weken opgeblazen gevoel, winderigheid en krampen na meer vezels eten?
Ja, dat wel, maar ik zit nog steeds met een vrij stevige Kh verslaving...quote:Op donderdag 22 december 2011 14:46 schreef debuurvrouw het volgende:
hahaha ja, mij ook. Ik vond het trouwens een bevrijding zeg!wat een heerlijkheid, gewoon gewoon eten. Geen gedoe met salades en speciaal brood en weet ik wat.
Het sterkte mij in m'n idee dat eten geen "gedoe" moet zijn.
én ik heb het gevoel meer energie te hebben. Zal toch geen B6 tekort hebben gehad? Neem ook levertraan trouwens () helpt héél goed tegen mijn reumaklachten. Maar zo las ik, zijn er veel mensen met een vitamine D tekort. De maatstaf van een half uurtje buiten voor blanke kindjes blijkt echt aan de krappe kant te zijn.
oh ja. snap ik.quote:Op donderdag 22 december 2011 14:52 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, dat wel, maar ik zit nog steeds met een vrij stevige Kh verslaving...
Ik ben volledig losgeslagen en zal toch in het nieuwe jaar iets moeten...
Bij de keuze tussen roomboter en margarine moet je je laten leiden door wat je lekker vindt en eventueel de toegevoegde waarde van vitamine in margarine. Halvarine is gewoon meer water erin gepropt, je kunt ook gewoon iets dunner smerenquote:Op donderdag 22 december 2011 14:53 schreef debuurvrouw het volgende:
Zoals ik het leerde bij voedingsleer (ik verbaas me elke dag weer over de breedte van mijn opleiding) Kan je beter margarine nemen dan halvarine, omdat halvarine volle, vette, geharde boter is met water. Voor op brood is op die manier margarine aan te bevelen.
Als je uitgaat van zo min mogelijk bewerkt (ook een stroming) eet je liever roomboter. Denk ik.
brood verdraag ik prima, maar als ik muesli of cruesli oid neem heb ik gegarandeerd een strippenkaart voor de pleepot.. mijn darmen kunnen daar niet tegenquote:Op donderdag 22 december 2011 14:42 schreef debuurvrouw het volgende:
kenonne! Twéé weken opgeblazen gevoel, winderigheid en krampen na meer vezels eten?
quote:Op donderdag 22 december 2011 19:40 schreef _evenstar_ het volgende:
Buuf zo wel Dieetiste alswel kraamhulp zeiden beiden dat Ik vitamines moest blijven gebruikten vooral voor vitamine D..
Zoveel mensen die een vit D gebrek hebben..
vitaminen zijn sowieso ongezondquote:Op donderdag 22 december 2011 19:50 schreef Vanyel het volgende:
Vitamine D wel.
Tegenwoordig is er ook onderzoek dat uitwijst dat vitamientjes slikken misschien wel averechts werkt.
vandaar ook dat ik levertraan neemquote:Op donderdag 22 december 2011 19:50 schreef Vanyel het volgende:
Vitamine D wel.
Tegenwoordig is er ook onderzoek dat uitwijst dat vitamientjes slikken misschien wel averechts werkt.
Ik wil jou wel eens horen als je een vitaminedeficiëntie opgelopen hebt, kijken of je nog steeds zo loopt te roepen. Want geen vitaminen is OOK ongezondquote:Op donderdag 22 december 2011 19:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
vitaminen zijn sowieso ongezond
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |