abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 23 juli 2010 @ 12:38:57 #1
5428 crew  miss_sly
pi_84393977
Als een baby de borstvoedings- of flesjestijd een beetje voorbij is en steeds meer bijvoeding krijgt, of als de bijvoeding zelfs de belangrijkste bron van voeding wordt, is het standaardadvies om te zorgen voor de inname van een bepaalde hoeveelheid zuivel. Veelal wordt aangeraden melk te geven, maar yoghurt en kaas tellen ook wel mee voor de minimale inname. Aangezien ik de laatste jaren toch steeds vaker berichten hoor en lees waarin gesteld wordt dat melk helemaal niet zo gezond is als gepromoot wordt, zit ik er nu een beetje mee wat wel en niet te doen.
Ik wil niet beginnen aan de opvolgmelk; dat vind ik echt vooral goed voor de fabrikanten van deze produkten en heeft m.i. weinig echt toegevoegde waarde.
Ik wil ook niet de gewone melk volledig uitbannen; zo nu en dan een glaasje lijkt me niet ongezond.
Ik wil echter niet mijn kind standaard iedere dag een 300 cc melk te drinken geven.

Ze krijgt wel yoghurt als toetje iedere dag, maar dat is natuurlijk bij lange na geen 300 cc. En ook met een stukje kaas of wat kaas op brood kom je daar niet aan.

Nu vroeg ik me af wat gezonde alternatieven zijn. Hoe zit het met Sojamelk, geitenmelk, schapenmelk, rijstemelk, amandelmelk? Zijn dit alternatieven die voor 'zuivel' doorgaan? Zitten hier weer andere nadelen aan (ik las iets over oestrogenen in Sojamelk klok -> klepel )?
Geldt voor deze melksoorten hetzelfde als voor koemelk, namelijk dat het de opname van bijv. ijzer uit het eten minder goed laat verlopen en is het daarmee dus ook zinvoller het niet bij de maaltijd, maar ergens tussendoor te geven, bijvoorbeeld bij de snack in de middag?

Kortom: hoe hebben jullie het gedaan, of gaan jullie het doen, als de zuigelingenmelk niet meer aan de orde is?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_84394040
Gewoon halfvolle melk in een beker en drinken maar.
Daarnaast danone toetjes en fruit yoghurt
  Licht Ontvlambaar vrijdag 23 juli 2010 @ 12:46:24 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_84394228
Vanaf één jaar overgestapt op halfvolle melk.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_84394482
Ik geef, koemelk, geitenmelk, soja, rijstemelk en amandelmelk.
Nu zit er i bijvoorbeeld rijstemelk amper eiwitten en calcium.
En zit dat in andere weer veel meer.

Ik denk dat het een beetje kijken is ook naar wat je denkt dat je kind meer nodig heeft,

Vetten, eiwitten, calcium, en geef je dat extra of geef je dat niet.
zo zit er in haverdrank geen calcium maar heb je wel weer havermelk met calcium te koop wat het dus weer aanvult.

Zo is geitenmelk vol ook echt heel veel vetter dan halvolle koemelk in de verzadigde vetten.
Maar zit er naar verhouding evenveel eiwitten, lactose en calcium in

Ik kijk en vergelijk de pakken die ik koop dus enorm.
En kijk vooral eens in de ecomarkt er gaat een wereld voor je open.
pi_84394665
Tess krijgt nu deels halfvolle melk en deels nog Friso pak moet op. Ik ga geen andere melk halen dan koemelk.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator vrijdag 23 juli 2010 @ 13:10:02 #6
5428 crew  miss_sly
pi_84395098
Sserpente postte laatst dit artikel waaruit o.a. blijkt dat teveel calcium juist weer niet goed zou zijn. Dus in dat kader zou rijstemelk wel goed zijn, hoewel daar dan ook weinig eiwitten in zitten.

Maar wat is eigenlijk die belangrijke toegevoegde waarde van de melk/zuivelproducten in de voeding van je dreumes/peuter? Calcium, eiwitten, vetten?
pi_84395463
Ja eigenlijk dat allemaal. maar als je 1 soort aanbied kan je al snel op de max zitten.
Zeker als je een kind dan ook nog andere zuivelproducten geeft, boter, kaas, yoghurt etc
Ik heb een echte melkdrinkster en kaaseetster daarom wissel ik graag af.

(ik eet sinds kort trouwens vegetarische kaas doordat jij dat in huis had! )
pi_84395530
Tja, dit is echt zo'n thema waar de meningen/feiten erg over verdeeld zijn... Wanneer het vooral gaat om voldoende inname van calcium en eiwitten (en daat gaat het volgens mij vooral om als het om het nuttigen van zuivel gaat), dan zijn er genoeg alternatieven voor melk (zie hier bijvoorbeeld http://www.kruidenvrouwtje.nl/mineralen/calcium.html). Persoonlijk vind ik 300ml aan zuivelproducten voor kinderen (en ook voor volwassen) erg veel. Ik denk dat dat veel minder kan. Belangrijk is vooral (ja het is wel een inkoppertje ) dat het voedingspatroon afwisselend is met vooral veel groente natuurlijk, vezels, noten, fruit, etc.

Heb zelf (nog) geen kinderen, dus kan in die zin geen ervaringen delen. Wel merk ik in ieder geval bij mezelf sinds ik (bijna) geen melk meer drink ik me beter ben gaan voelen (had daarvoor veel slijmvorming in mijn keel en moest veel hoesten). Af en toe eet ik nog wel yoghurt en eet ook nog wel kaas op mijn boterham. Zuivel is volgens mij echt niet zo goed als het ons voorgeschoteld wordt in ieder geval.
pi_84395726
Heb hier nog een interessant (vertaald) artikel gevonden over waarom het niet nodig/goed is om melk te drinken: http://users.telenet.be/m(...)g/voeding/melk.html.

Het is best wel lastig om over dit onderwerp informatie te vinden op internet moet ik zeggen...
pi_84416676
Goed topic, Miss. Zit met dezelfde vragen. Maar dat wist je al. ;)
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:20:46 #11
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_84416869
Ik dacht eigenlijk dat de richtlijn was om maximaal 300 ml zuivel te geven?
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_84416990
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 22:20 schreef Ca.ra het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat de richtlijn was om maximaal 300 ml zuivel te geven?

staat wel in mijn cb-boekje...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator vrijdag 23 juli 2010 @ 22:29:34 #13
5428 crew  miss_sly
pi_84417268
Ik heb even in mijn boekje gekeken en daar staat letterlijk "totaal 300 ml per dag is voldoende".

Maar dan nog: is het werkelijk nodig om 300 ml melk aan te bieden als ze geen bv meer krijgt?
Is "melk is goed voor elk" wel zo waar? En zijn er alternatieven?

Natuurlijk kan ik haar iedere dag bij ontbijt en lunch een beker melk gaan geven, maar dat wil ik nou net niet. Mag best eens een keer, net als iets van een yoghurtdrink ofzo. Ik kan me alleen wel vinden in de gedachte dat het een beetje vreemd is van de soort 'mens' dat we na de zoogtijd melk blijven drinken, en dan ook nog eens van een andere soort. En als je dan toch steeds meer geluiden hoort dat het niet zo gezond is als jaren wordt gezegd, ben ik benieuwd hoe anderen dat zien en ermee omgaan.
pi_84417774
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 22:29 schreef miss_sly het volgende:
ben ik benieuwd hoe anderen dat zien en ermee omgaan.

Ik geef vanalles, maar tel het aantal cc niet. Thijs krijgt 's ochtends een papfles van peutergroeimelk, en tussen de middag een beker karnemelk / Vifit / gewone melk. Bij warm weer geef ik hem 's avonds nog een fles met peutergroeimelk. Dat is wat voor mij goed voelt, die peutermelk, omdat ik zelf ook niet zie hoe kalfjesmelk goed kan zijn voor mensenbaby's.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_84417933
Ik voel me een beetje blont nu hoor :@ Maar wat is er dan niet goed aan melk?
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_84418149
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 22:43 schreef tessie het volgende:
Ik voel me een beetje blont nu hoor :@ Maar wat is er dan niet goed aan melk?

Het is wel goed hoor, alleen niet zo ontzettend gezond als al jaren beweerd wordt. Mensen nemen namelijk de calcium uit koemelk niet (goed) op, en misschien dat iemand anders dit uitgebreid kan vertellen.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
pi_84418373
Hier (naast nog beperkt bv) vooral de keuze voor veel afwisseling. Alles zoveel mogelijk bio.

Op brood gaat roomboter, geen margarine, maar zeker niet op iedere boterham. Kaas is vooral geit, soms koe.
Melk is sojamelk, havermelk, rijstemelk, en soms andere dingen die ik in de natuurwinkel tegenkom.
Yoghurt is koe of geit, sojayoghurt vind ik vol extra (onnodige) toevoegingen zitten.
Drinkyoghurt is meestal koe (ruimer verkrijgbaar), soms soja.Chocolademelk meestal soja, soms rijstemelk.

En geen mega hoeveelheden, de 300ml komt hij wel aan incl yoghurt, boter en kaas, maar echt geen 300ml dierlijke zuivel. Dat vind ik totaal overbodig.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:52:50 #18
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_84418396
Thomas krijgt nog melk (en over een maand gaan we over naar gewone koeienmelk) maar wijzelf drinken het eigenlijk niet. Wel zuivel in de vorm van yoghurt, kaas, soms pudding. Veel van de 'nadelen' van melk zijn een stuk minder bij yoghurt/karnemelk (o.a. slijmvorming).
Verder kijk ik wel hoe en wat. Ik ben eerlijk gezegd niet zo van de hoeveelheden. De ene dag wat meer van het ene, en de andere dag wat meer van het andere. Over het grote geheel genomen eet je dan wel redelijk gezond als je een beetje varieert.

Neemt niet weg dat ik de richtlijnenlijstjes ook wel eens handig vind hoor, want ik heb soms echt geen idee of het nou normaal is wat Thomas allemaal eet, of ik het wel 'goed' doe allemaal. Gek he, want ik roep altijd dat Thomas zelf goed moet leren luisteren naar zijn lichaam, dan zou ik toch de eerste moeten zijn die vertrouwen heeft in dat lichaam.

Laten we het er maar op houden dat theorie en praktijk nogal eens uit elkaar liggen...

Nolg even reageren op Piglet: ik probeer wel zo veel mogelijk 'onbewerkt' voedsel te kopen. Dus echte boter ipv margarine, echte kaas ipv smeerkaas. Bloem, boter en evt een ei ipv kant en klaar deeg. Elke bewerkingsstap brengt toch weer meer rotzooi met zich mee voor mijn gevoel. Maar dat is een andere discussie ;)

[ Bericht 17% gewijzigd door Ca.ra op 23-07-2010 22:59:31 ]
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:59:29 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_84418706
[quote]Op vrijdag 23 juli 2010 12:53 schreef Pvoesss het volgende:
Ik geef, koemelk, geitenmelk, soja, rijstemelk en amandelmelk.
Nu zit er i bijvoorbeeld rijstemelk amper eiwitten en calcium.
En zit dat in andere weer veel meer.

[b]
-knip-

[/quote]

Ho in rijstenmelk heb je de variant met extra calcium ,
2 a 3 glaasjes per dag of 2 van die kleine drinkpakjes.
Daarmee krijg je echt wel voldoende calcium via zuivel binnen.
je krijgt calcium ook via andere producten binnen dus dat is bullshit dat je via rijstenmelk niet genoeg calcium krijgt.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 23 juli 2010 @ 23:01:25 #20
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_84418801
Die hele calcium discussie begrijp ik niet zo, in groene groenten zit toch ook voldoende calcium? Ervan uitgaand dat je een redelijke hoeveelheid groente eet heb je die melk echt niet nodig hoor.

Mijn moeder zei altijd: hoe denk je dat de koe aan die calcium komt dan?

[ Bericht 19% gewijzigd door Ca.ra op 23-07-2010 23:12:16 ]
pi_84418909
Klopt Ca.ra, om aan voldoende calcium te komen hoef je echt geen melk te drinken.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 23:06:53 #22
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_84419046
klopt arwen is er wel afhankelijk van om andere redenen, maar als er stond iets wat niet correct is, dus ja :P
pi_84428319
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 22:59 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Ho in rijstenmelk heb je de variant met extra calcium ,
2 a 3 glaasjes per dag of 2 van die kleine drinkpakjes.
Daarmee krijg je echt wel voldoende calcium via zuivel binnen.
je krijgt calcium ook via andere producten binnen dus dat is bullshit dat je via rijstenmelk niet genoeg calcium krijgt.

Ja maar dat heb je van al die varianten wel met extra calcium.. :')
Maakt mij verder niet uit. Maar als je uit gaat van de niet toegevoegde dan zit het er niet in.
Ga je uit van de toegevoegde dan wel. :X

Er stond verder geen fout, jij koopt die met calcium ik niet :)
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:10:33 #24
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_84430070
Excuus ik had beter moeten zeggen niet geheel correct.

In de gewone versie zit niet amper calcium ..daar zit geen calcium in :)
Hier verkopen ze alleen de versie met chocolade, haver en de met calcium toegevoegd trouwens...
En hier is het wel een noodzaak dat ze die via toegevoegde middelen binnekrijgt, dan is via de rijstmelk beter als via tabletten waar andere zooi bij zit :)

Ik ben wel nieuwsgierig wat jij :X vind aan toegevoegd calcium bij de rijstmelk :)
Het is nog steeds een biologisch product dus ik zie niet in wat er nu zo :X aan is, maakt me nieuwsgierig :)
pi_84430190
Jen kreeg vanaf 10 maanden gewone melk. De ene keer koop ik halfvol de andere keer vol, maar net hoe mn pet staat. Verder hoort een toetje hier bij de maaltijd, dat bestaat uit een danoontje, yoghurt, vla of weet ik veel wat... Dat wordt lekker afgewisseld.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')