quote:Op vrijdag 23 juli 2010 22:20 schreef Ca.ra het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat de richtlijn was om maximaal 300 ml zuivel te geven?
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 22:29 schreef miss_sly het volgende:
ben ik benieuwd hoe anderen dat zien en ermee omgaan.
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 22:43 schreef tessie het volgende:
Ik voel me een beetje blont nu hoorMaar wat is er dan niet goed aan melk?
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 22:59 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ho in rijstenmelk heb je de variant met extra calcium ,
2 a 3 glaasjes per dag of 2 van die kleine drinkpakjes.
Daarmee krijg je echt wel voldoende calcium via zuivel binnen.
je krijgt calcium ook via andere producten binnen dus dat is bullshit dat je via rijstenmelk niet genoeg calcium krijgt.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 11:20 schreef Pvoesss het volgende:
Het is niet altijd nodig om het met toegevoegde calcium te drinken.
Hier drinkt ze zoals ik al zei veel te veel op dit moment dus voor mij hoeft die toegevoegde zooi niet.
Ik vind het prima dat het wel ergens in zit hoor maar niet altijd nodig.
En amper zei ik omdat ze in sommige toch een minimale hoeveelheid stoppen.
Maar nog lang niet een normale portie zeg maar/
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 22:40 schreef McLaura het volgende:
[..]
Ik geef vanalles, maar tel het aantal cc niet. Thijs krijgt 's ochtends een papfles van peutergroeimelk, en tussen de middag een beker karnemelk / Vifit / gewone melk. Bij warm weer geef ik hem 's avonds nog een fles met peutergroeimelk. Dat is wat voor mij goed voelt, die peutermelk, omdat ik zelf ook niet zie hoe kalfjesmelk goed kan zijn voor mensenbaby's.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 11:17 schreef Ticootje het volgende:
Jen kreeg vanaf 10 maanden gewone melk. De ene keer koop ik halfvol de andere keer vol, maar net hoe mn pet staat. Verder hoort een toetje hier bij de maaltijd, dat bestaat uit een danoontje, yoghurt, vla of weet ik veel wat... Dat wordt lekker afgewisseld.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:42 schreef huuphuup het volgende:
[..]
kreeg ze daarnaast nog bv?
Amélie is morgen 11 maanden en ik wil van die poedermelk af, maar ze drinkt ook nog niet uit een gewone beker dus dan moet k het sowieso in een flesje geven.
quote:
ahja, ik zit ("zit" met een korrel zout welquote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:51 schreef Ticootje het volgende:
[..]
tot 1 jaar kreeg ze bv, daarna hoefde ze niet meer. Maar vanaf 10 maanden ga je volgens mij naar nr3, maar gewone melk kan net zo goed.
Ik kreeg toen ik nog geen 3 maanden was sinaasappelsap met liga, want dat was zo gezond. En ik leef ook nog en in prima gezondheid, maar intussen weten we dat babydarmen met ongeveer 6 maanden pas echt goed in staat zijn andere voeding dan zuigelingenmelk te verteren, dus krijgen (de meeste) kindjes ook pas vanaf 6 maanden iets anders dan melk.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:57 schreef Fannie het volgende:
[..]
![]()
Ik snap het topic niet helemaal denk ik, ik ben van de oude garde met klein kind toen ik nog geen internet had![]()
Ik ben idd opgegroeid met de leus " Melk is goed voor elk" en "joris driepinter , die drinkt er 3 per dag"...
En ik weet ook dat er de laatste tijd gezegd en geschreven wordt dat heel veel melk niet gezond is, maar come onnnn.... een beker melk en een schaaltje yoghurt per dag, inclusief een plakkie kaas op brood of een stukkie kaas uit het vuistje, dan zit je al wel aan de 300 cc hoor volgens mij.
Sowieso dat vasthouden aan die cc's, das toch helemaal niet nodig!
Krijgt de kleine 250 of 200 cc zuivel binnen, so what?!
Dochterlief hier kreeg toen ze 1 was s'morgens een beker thee met een klein schepje suiker een een wolkje melk, bij de lunch een beker volle melk en na het eten s'avonds yoghurt of een ander toetje....
En ze is nog steeds gezond![]()
Niet zo moeilijk doen hoor
Brinta of speciaal spul voor baby's?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:56 schreef simmu het volgende:
mijn twee centjes: selene ging rond de 11 maanden over op volle melk. yoghurt kreeg ze al eerder. maar met 11 maanden gingen we van de nutrilon af en kreeg ze 's ochtends een bordje pap en 's avonds yoghurt als toetje. krijgt ze nog steeds, gaat prima
Kleintjes adviseert ook volle melk, geloof ik, ivm de vetten die kinderen nog nodig zouden hebben.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 21:29 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Brinta of speciaal spul voor baby's?
En waarom volle melk ipv halfvolle?
Mijn cb adviseert volle melk namelijk maar ik hoor ook vaak mensen zeggen dat halfvolle wordt geadviseerd
Hersenen zijn opgebouwd uit vetten, daarom hebben kleintjes in de groei meer vetten nodig dan later. Ze moeten buiten veel groeien ook nog aan hun hersentjes bouwen so to say. Vandaar dat ze voor dreumesen volvette producten aanbevelen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 21:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kleintjes adviseert ook volle melk, geloof ik, ivm de vetten die kinderen nog nodig zouden hebben.
Als ik kijk naar de spekkies van Senna, denk ik dat halfvolle voor haar vol genoeg is
Ah, ok, goede info, dat wist ik dus niet!quote:Op zaterdag 24 juli 2010 21:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Hersenen zijn opgebouwd uit vetten, daarom hebben kleintjes in de groei meer vetten nodig dan later. Ze moeten buiten veel groeien ook nog aan hun hersentjes bouwen so to say. Vandaar dat ze voor dreumesen volvette producten aanbevelen.
Tegenwoordig eten we gauw te vetarm voor hele kleintjes. Het heeft dus niet zozeer te maken met hoeveel plooien ze hebben.
ah kijk, en een goed stel hersens, daar hou ik wel vanquote:Op zaterdag 24 juli 2010 21:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Hersenen zijn opgebouwd uit vetten, daarom hebben kleintjes in de groei meer vetten nodig dan later. Ze moeten buiten veel groeien ook nog aan hun hersentjes bouwen so to say. Vandaar dat ze voor dreumesen volvette producten aanbevelen.
Tegenwoordig eten we gauw te vetarm voor hele kleintjes. Het heeft dus niet zozeer te maken met hoeveel plooien ze hebben.
Wij eten niet elke dag fruit... Ik probeer het wel vaak in huis te hebben, maar de ene keer is het niet aan te slepen de andere keer kan ik zo een mand weggooien... Dus tja. Jen krijgt niet elke dag fruit.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 22:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ah, ok, goede info, dat wist ik dus niet!
Ticootje, ja zo'n shake vind ik ook wel een goed idee, maar normaal krijgt ze al behoorlijk wat fruit op een dag, en te veel fruit is ook weer niet de bedoeling, lijkt me. Nou ja, voor een keertje kan dat wel natuurlijk
Tja... Jen dus ook niet... Je hebt ook musli achtige dingen voor jongere kinderen...quote:Op zaterdag 24 juli 2010 22:27 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ah kijk, en een goed stel hersens, daar hou ik wel van![]()
dus volle melk en yoghurt it is! Thanks.
Tico ze moet tot nu toe nog niets van pap hebben (ik schreef van papamuh) ik heb het een paar keer geprobeerd op verschillende momenten en verschillende manieren aan te bieden. Ik zal bambix eens proberen maar t lijkt erop dat ze het gewoon niet zo boeiend vindt.
Totdat je omrekent hoeveel bekers à hoeveel cc hij uit een pak peutermelk haalt, en hoeveel pakken melk dat dus zou kostenquote:
Gelukkig is het een keuzequote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:42 schreef Pvoesss het volgende:
Peutermelk is meer aangepast qua hoeveelheden op wat een kindje nodig heeft.
Extra vitamines aan toegevoegd etcetera.
Ik vind het eigenlijk belachelijke geldklopperij. Aangezien je dat met gezonde voeding ook prima voor elkaar hebt.
Mijn kind drinkt halfvolle melk (soms, en soms ook niet) en kan al in drie talen tot (minstens) 10 tellen!quote:Op zaterdag 24 juli 2010 22:27 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ah kijk, en een goed stel hersens, daar hou ik wel van![]()
dus volle melk en yoghurt it is! Thanks.
[niet serieus nemen]quote:Op zondag 25 juli 2010 12:08 schreef amaranta het volgende:
[..]
Mijn kind drinkt halfvolle melk (soms, en soms ook niet) en kan al in drie talen tot (minstens) 10 tellen!
Geef mij een dvd van Dora in het chinees, duits en frans en over zes weken kan ze dat ookquote:Op zondag 25 juli 2010 12:16 schreef McLaura het volgende:
[..]
[niet serieus nemen]
Als je volle had gegeven, had zij dat in 6 talen gekund!
En dat vind ik dus echt belachelijk veel verschil.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:14 schreef McLaura het volgende:
En voor de geinteresseerden qua 'geld':
Groeimelk : 21 bekers per pak (als je 210 + 7 doet). Is dus 21 bekers voor 8,50
Koemelk : 4 bekers per pak, dus 5 pakken van 1 liter melk. Is 21 bekers voor 3,75
Thijs drinkt per dag 1 beker, soms 2, dus doet ruim 2 weken met 1 pak. Het scheelt ons dus slechts 10,- in de maand.
oh hmm ja ik weet niet, in mijn geval was t wel anders hoor! Ik heb altijd al last gehad van melk maar moest vroeger van mn moeder 3 bekers per dag bij de maaltijd (zoals alle kinderen zeg maarquote:Op zondag 25 juli 2010 11:52 schreef WupWup het volgende:
De zoogtijd is in principe voorbij als het kind gespeend is en wanneer dat is, is per kind afhankelijk (als je het dus aan je kind overlaat). Bij het overgrote merendeel is dit inderdaad een kunstmatige grens die het kind wordt opgelegd. De natuurlijke speenleeftijd schijnt ergens tussen de 2 en 7 jaar te liggen.
Waar ik nog benieuwd naar ben in het kader van deze discussie, is wat er gebeurt als je kind géén koemelk meer zou krijgen. Ik las namelijk laatst in een ander topic van een ouder dat zij lactose-intolerant zou zijn geworden hierdoor (huup?). Hoe zit dit en wat voor impact heeft dat dat vervolgens weer? Ons dagelijks dieet is over het algemeen wel doorspekt met koemelk in welke vorm dan ook...
Ok, ik ben uitgegaan van die melk die wij drinken : AH eigen merk uit de koeling.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:25 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
En dat vind ik dus echt belachelijk veel verschil.
Bovendien kosten 5 pakken melk mij nog geen 2,50
Ik mocht hier na 10 maanden beginnen met volle melk, maar heb nog gekolfd tot net een jaar, dus daarna volle melk (werd me afgeraden te stoppen voordat ik naar NL ging, met 11 maanden, want de melk back home smaakt heel anders, dus voordat kind weer gewend is aan dat, moet ze weer wennen hier). Ik heb nog nooit enige opvolgmelk of andere lekkere dreumes/peutermelk gezien hier, dus ga ervan uit dat iedereen dat hier zo doet? Ze drinkt overigens drie keer melk per dag, maar weinig andere zuivelproducten. Kind doet het nog... Tenminste, ze deed het een uurtje geleden nog, ik ga even bellen...quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:03 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ahja, ik zit ("zit" met een korrel zout wel) daar mee omdat Amélie geen bv meer krijgt maar natuurlijk volledig op flesvoeding zit, dus, maar dan kan ik in principe net zo goed over op gewone volle melk.
Nouja goed, ik heb toevallig gister nog twee pakken poederspul gekocht dus we redden t nog wel even
ze mocht van het cb volle melk. zoals ze daar zeiden: "kan ze best gebruiken. volle melk bevat meer voedingsstoffen". met 11 maanden kreeg ze bambix voor kindjes van 12 maanden. da's makkelijk hier, want die eet ik ookquote:Op zaterdag 24 juli 2010 21:29 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Brinta of speciaal spul voor baby's?
En waarom volle melk ipv halfvolle?
Mijn cb adviseert volle melk namelijk maar ik hoor ook vaak mensen zeggen dat halfvolle wordt geadviseerd
Oh, dan heb ik je wel een beetje totaal verkeerd begrepen zeg maarquote:Op zondag 25 juli 2010 12:28 schreef huuphuup het volgende:
[..]
oh hmm ja ik weet niet, in mijn geval was t wel anders hoor! Ik heb altijd al last gehad van melk maar moest vroeger van mn moeder 3 bekers per dag bij de maaltijd (zoals alle kinderen zeg maar), vanaf mn 13e heb ik geen druppel meer gedronken en de klachten waren weg. Ik krijg heus wel wat aan lactose en met name aan lactase binnen nog en dat is goed zo voor mij. Maar er is mij vroeger nooit de melk ontzegt (integendeel
)
Het is wel een bekend gegeven dat je je tolerantiegrens (al dan niet kunstmatig) in stand houdt door veel te consumeren. Grote delen van de wereld zijn lactose-intolerant, maar de keerzijde is dat die grote delen van de wereld inderdaad ook geen melk meer drinken. Vergelijk het met alcohol, als je dagelijks drinkt kun je er beter tegen dan wanneer je een jaar niet drinkt en ineens een wijntje neemt.
Ik denk dus wel dat je lactose-intolerantie op een of andere manier in de hand werkt als je het kind koemelk ontzegt. Of in elk geval de gevoeligheid ervoor.
-edit-
En om er nog even aan toe te voegen.
Ik ben zelf dus niet van plan om de koemelk volledig uit te bannen, ik zie er niet per se heel veel slechts in, ik ben alleen niet overtuigd van de noodzaak van de hoeveelheid zuivel die het voedingscentrum voor volwassenen adviseert, das wat anders in mijn ogen, beetje wat Claudia ook zegt al. Ik zelf ga dus niet met soyamelk en dergelijke aan de slag (scheelt dat ik het zelf vies vind) maar met gewone koemelk en dan met mate. Ik wil alleen van de poedermelk af, gewoon om de hele banale reden dat ik het commercieel vindt en Duur (met een hoofdletter ja...)
He verdorie, ik heb net een heel interessant boek gelezen over eten, waarin de schrijver heel goed uitlegt dat er niet iets mis is met melk drinken, maar dat de mens wel in wezen lactose-intolerant is.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
Maar waar ik nou in geïnteresseerd ben is of melk nu slecht is of niet. De laatste keer dat ik me in de materie heb verdiept (een paar jaar geleden) was men het erover eens dat melk voor volwassenen niet nodig is, maar was het ook nog niet bewezen dat melk slecht was. Ik zou daar graag wat meer over willen lezen, met name toegespitst op kinderen.
Kijk, ik drink bijna nooit melk en dat vind ik prima, maar ik eet ook bijvoorbeeld magere yoghurt. Zoals al eerder is gezegd: kinderen hebben andere behoeftes. Ik ben dus vooral benieuwd of ik mijn kind van één zomaar van de melk af kan halen. Het is toch niet vanzelfsprekend dat de zoogtijd dan voorbij is? Is het niet een door ons kunstmatig opgelegde grens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |