abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:33:49 #1
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23745994
Léon is nu sinds iets meer dan 2 weken aan de groentehap en sinds deze week ook aan de fruithap. Ik ben begonnen met potjes, omdat dat er wel supergepureerd uitzag en dit me beter leek. Nu hij best goed reageert op de verschillende smaken ben ik de uitdaging aan gegaan om hem alvast aan moeders kookkunsten te laten wennen (en ik wil niet opscheppen -doe het lekker toch- maar die is best goed). Doperwtjes met verkruimeld aardappeltje en een beetje appelmoes, ging er goed in. Vanavond courgettes met banaan, meneer vond het feest!

Dus heb ik maar het idee opgevat om het een beetje af te wisselen. De ene keer een potje en de andere keer eigen brouwsels.
Heb van mijn zus zo'n boekje gekregen: "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets.

Wat doen jullie?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_23746308
Niets Myrthe is nog niet zo oud. Ik zou denk ik voor zover mogelijk voor biologisch vers kiezen. Misschien is dit nog interessant:
quote:
'Niet eerlijk over eten'
Kan ik nu wel of niet met gerust hart het eerste fruithapje voor mijn zoontje van een gewone bespoten appel maken? Ja, hoor, helemaal veilig, meent het Voedingscentrum. "Onverantwoord, menen Milieudefensie en Natuur en Milieu. Hoe onafhankelijk en betrouwbaar is dé vraagbaak over eten?
"Het is een toeter van het ministerie van Volksgezondheid."

/edit
Voor de zekerheid gaan wij waarschijnlijk wel zo ongeveer de volgorde van dit introductieschema aanhouden.

[ Bericht 11% gewijzigd door poemojn op 03-12-2004 20:56:35 ]
pi_23746381
Ik heb, net als vele andere fokouders recepten van hier (een site van Basterdhost en Genuivere) gehaald en ben zelf aan het koken gegaan, gaf 1 portie vers en vroor de rest in. Chiara vond mijn happies dan ook veel lekkerder dan uit een potje!
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:11:48 #4
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_23746804
Ik moet me er nog steeds toe zetten om voor Saskia te koken..
In 't begin moest ze mijn gepureerde hapjes niet, zo fijn als 't uit een potje komt kreeg ik met geen mogelijkheid voor elkaar. En elke hap waar een stukje/velletje/draadje/weetikveelwat in zat spuugde ze net zo hard weer uit.
Nu het stukjes eten beter gaat zou ik best weer zelf dingen kunnen maken.. maar daar moet ik apart voor koken.. en ben een beetje lui lijkt wel
En uit gemakzucht pak ik dus steeds maar weer een potje uit de kast ..

Ga er toch maar eens actief mee bezig..

leuke recepten vind je trouwens ook www.keukenkikker.nl (en ook op de site die melovony gaf)
Ook Coolbabe heeft diverse recepten online staan (geloof tenminste dat 't coolbabe was)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_23747208
Ik heb twee keer een potje gegeven, maar daar kreeg Isa direct exceem van. Hebben jullie dat spul trouwens wel eens geproefd? Dat is echt niet te haggelen zo smerig. Dus toen ben ik het maar zelf gaan maken. Eerst alleen groente, die smeerde ik in ijsblokjesvormpjes. Kreeg ze eerst één ijsblokje per dag, later twee of drie en kon ik ook gaan variëren of mengen. Later nog ook blokjes aardappelpuree erbij, dat ging er ook prima in. En toen ze een maand of 9 was ben ik de recepten van keukenkikker gaan maken, daar zitten echt lekkere dingen tussen. Isa vond het ook heerlijk. De truuk is om gewoon flink wat tegelijk te maken en dat in porties in te vriezen, dan valt het qua werk echt wel mee. De tip die ik van de cb arts kreeg: Voor die groente kun je ook diepvriesspul nemen van iglo bijvoorbeeld, da's vaak ook in deelblokjes. Is in ieder geval iets groffer en smaakvoller dan die potjes.

Je krijgt het inderdaad niet zo fijn als die potjes, maar het voordeel is wel dat ze dan ook sneller wennen aan stukjes in hun eten. Ik ken een paar babies die na het eten van alleen maar potjes heel erg moeilijk aan het vastere eten te krijgen waren, terwijl dat bij Isa gewoon op een hele natuurlijke manier ging. Sinds ze 1 is, eet ze gewoon met ons mee.
mooi he, alles
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:37:30 #6
24188 Belana
kloon van belana
pi_23747409
Hier gaat het net hoe het ons uitkomt, (hetgeen regelmatig op een potje beer komt) maar apart koken doen we niet iig. Liam eet gewoon wat wij ook eten en dat vind ie erg lekker
Maar Liam is wel een kindje wat nooit ergens last van heeft of heeft gehad en dat maakt het erg makkelijk natuurlijk.
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:01:11 #7
103793 kozakken
Living the life
pi_23747996
Half/half in dit huishouden. Vooral in het begin heb ik me gestort op megaprojectkoken-en-hongerwinter-invriezen.
Favorieten om zelf eens mee te beginnen: worteltjes en sperziebonen. Vindt Jonne nog steeds lekker. Oh, en broccoli. Helemaal goed volgens dit mannetje.

Daarna iets ingewikkelder met aardappelen erbij.
aantal leuke probeersels:
-broccoli, tomaat en rijst/aardappel
-wortelen, aardappel
-courgette, tomaat en aardappel
-snijbonenstamppot
-alles wat je een beetje kunt koken en niet te veel koolsoorten bevat.
(nog eentje dan: diepvriesspinazie (zonder blub!) met aardappeltje)

En als toet doe ik gewoon yoghurt. (vanaf een maand of 6,5) Danootje en de nepperds zijn leuk, maar knalduur en yoghurt is ongezoet.

tot zover mijn beschouwingen.
Oh ja, goede site: www.keukenkikker.nl
handig kookboek: http://www.babykookboek.nl/ (met veel recepten van de site)
Vond ik erg leuk als extraatje. Misschien nog een ideetje voor sinterklaas of kerst om te vragen.

Ik merk trouwens wel dat ik wat luier wordt en de laatste tijd meer potjes geef. Maar dat kan ook gewoonweg door tijdgebrek komen.

Vooral: heeeeel veel plezier. Want ik vind het best uitdagend om te koken voor zo'n kleintje zonder zout en met blender. (alhoewel ik ook steeds meer prak)

Oh, en fruit:
appel"moes"
appel en peer
banaan met sinaasappelsap
mango

*snel uit enthousiasmemodus*
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:06:46 #8
30488 coolbabe
My little pwny
pi_23748114
Ik heb een aantal recepten, tips en trucs verzameld op http://babyhapjes.jaspertom.nl
Bij Jasper heb ik altijd alles zelf gekookt, hij heeft in totaal misschien 5 potjes leeggegeten maar dat ging nooit van harte terwijl zelfgemaaks voedsel er met een sneltreinvaart in verdween.
Tom is sowieso lastig qua eten, dus die krijgt regelmatig een potje dan heeft het mij tenminste even geen energie gekost. Hij zit overal even hard mee te knoeien, of het nou vers is of uit een potje komt.
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_23748121
Ik heb ook hapjes zelf gemaakt. Maar geen ""speciale"recepten ofzo. Als ze bloemkool at was het ook bloemkool enz. Maar dan gepureerd. Later met aardappel enz. En al vrij snel met de pot mee (Janneke had met 4 maanden al tandjes, dus we hoefde niet lang te pureren) En aangezien wij zoutloos koken is dat niet zo'n probleem. Met pasta's deed ik de eerst wat apart van de saus in haar bakje voordat ik de ketjap en de hete suas toevoegde. Dus ik hoefde niet echt appart te koken. Fruit deed ik wel wat vaker uit een potje. Dat vond ze lekker en vers was best duur. Je moet heel wat appels kopen wil je een goed bordje kunnen vullen. Maar dat kon dus ook al snel gewoon uit t vuistje gegeten worden hier.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:11:29 #10
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23748203
Hé bedankt voor de sites allemaal
En Poejmon, tegenstrijdig artikel die quote van jou. Ik ga er maar gewoon even vanuit, dat de natuur al dat lekkers niet voor niets geeft. Ofzoiets...
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:13:41 #11
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_23748247
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:33 schreef dutchie het volgende:
Léon is nu sinds iets meer dan 2 weken aan de groentehap en sinds deze week ook aan de fruithap. Ik ben begonnen met potjes, omdat dat er wel supergepureerd uitzag en dit me beter leek. Nu hij best goed reageert op de verschillende smaken ben ik de uitdaging aan gegaan om hem alvast aan moeders kookkunsten te laten wennen (en ik wil niet opscheppen -doe het lekker toch- maar die is best goed). Doperwtjes met verkruimeld aardappeltje en een beetje appelmoes, ging er goed in. Vanavond courgettes met banaan, meneer vond het feest!

Dus heb ik maar het idee opgevat om het een beetje af te wisselen. De ene keer een potje en de andere keer eigen brouwsels.
Heb van mijn zus zo'n boekje gekregen: "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets.

Wat doen jullie?

Die kleine van ons moet nog geboren worden.
Mijn vrouw gaat eerst borstvoeding geven,kijken daarna wel verder.
Maar als de kleine al mag eten toch liever vers eten,zien we dan wel.
Er zijn ook veel kinderen die niet tegen voeding kunnen die uit potjes komen.
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  vrijdag 3 december 2004 @ 23:16:05 #12
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_23749675
Al het eten dat hier uit potjes komt, hebben we er eerst zelf in gedaan

Of wel, Storm heeft een incidenteel potje gehad, de andere twee kennen het niet.
Melovony heeft onze handleiding/tips&trucs al geplaatst (waarvoor dank) en die gaat alweer een tijdje mee hier.
Shaven..... not furred
  vrijdag 3 december 2004 @ 23:32:56 #13
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23749979
Dutch ik kookte meestal ook zelf voor de jongens, stukkie goedkoper en de heren konden op die manier makkelijker wennen aan de gewone pot. In het begin kookte ik meestal op een avond een grote hoeveelheid met verschillende groenten en dan vroor ik het in in(niet-gebruikte piespotjes uit het ziekenhuis). Dat invriezen kon helaas niet met nitraat houdende groenten zoals spinazie en andyvie e.d. Naarmate ze ouder werden en echt mee gingen eten pureerde ik gewoon wat wij aten(en nee ze kregen geen gepureede pizza of nasi natuurlijk )

Edit: vergeet te vertellen dat als ik lui was ik ook gewoon zo`n smerig smakeloos potje scheit voor mijn kind uit de kast trok

[ Bericht 13% gewijzigd door Loena-tik- op 03-12-2004 23:39:32 ]
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  zaterdag 4 december 2004 @ 00:17:39 #14
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23750910
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:07 schreef jessie het volgende:
(Janneke had met 4 maanden al tandjes, dus we hoefde niet lang te pureren)

Ik heb voor Daan af en toe wel eens apart voor hem gekookt, maar meestal gaf ik potjes. Judith kreeg ook voornamelijk potjes. Judith eet tegenwoordig (vanaf ongeveer 1 jaar) met de pot mee. Pureren doe ik niet meer (ondanks dat ze nog maar 1 tandje heeft), meestal snijden we het eten fijn, soms gebruiken we de hakmolen (zit bij de staafmixer).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_23753833
Ik paste vorige week nog even een middagje op een kindje van ongeveer 7 maanden (of iets ouder), en toen ze honger kreeg dacht ik aan een fruithapje, kon echter niets vinden in de kasten van die mensen, en ben toen maar een banaan gaan prakken. Vond ze lekker!
Bleek later dat ze tot nu toe alleen nog maar potjes had gehad! Vond ik wel leuk trouwens, dat ze het niet meteen uitspuugde oid...
pi_23753875
Ik ging enthousiast aan het koken, blijtk ze die shit uit potjes lekkerder te vinden (over afwijzen gesproken ) , ik wissel het af: een biologisch verantwoord potje met zelfgemaakt.
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  † In Memoriam † zaterdag 4 december 2004 @ 10:37:49 #17
7074 moussy
kuttekop
pi_23754068
Cas moest heel lang niks van eigen brouwsels dus dan moet je wel die potjes kattenkots kopen
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_23756109
Ik heb geen zin om apart te gaan koken voor Dylan. Het probleem bij ons is, dat we van pittig eten houden en ik bijna altijd pittig eten klaarmaak. Dylan krijgt dus eigenlijk altijd potjes. Gelukkig vindt hij het heerlijk Laatst aten we boerenkool en daarvan heeft Dylan wel gewoon meegegeten. Het ligt er dus een beetje aan hier
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  zaterdag 4 december 2004 @ 14:00:12 #19
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_23756779
Jasper at al vrij snel met ons mee (soms in aangepaste vorm mbt kruiden enzo). We hebben wel wat potjes liggen, als het er naar uitziet dat we pas na zessen kunnen eten dan krijgt hij iets kant-en-klaars.

(als we te lang wachten en hij wordt te hongerig, dan wi; hij niet meer eten??)
pi_23760644
zolang ze nog maar zo weinig eten en het meer wennen is dan echt eten geef ik ze potjes. (zeker nu de potjes zo enorm goedkoop zijn bij de action, 6 stuks voor 1.79) daarna met de pot mee. fruit geef ik wel gewoon uit eigen keuken vanaf het begin.
  zaterdag 4 december 2004 @ 23:30:49 #21
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23768356
Knor, wat grappig; ik had juist gedacht dat ik de fruit uit een potje zou geven en de groenten zelf zal maken. Precies andersom dus.
  zaterdag 4 december 2004 @ 23:46:53 #22
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_23768647
fruit is makkelijk, je hebt altijd wel wat op de fruitschaal liggen en ff prakken ofzo en je bent klaar. (hier geef ik gewoon stukjes, die vakkundig weggegooid of hard uitgepspuugd worden , na 't spelen geef ik dan ook nog vaak een potje aangezien ze dat wel dooreet)
groente moet je vaak apart koken..
en hier was 't ook vaak zo dat ik toch 3 dagen met een potje deed ('t was net als bij knor uitproberen, wennen en weing eten) dus dan vond ik dat potje wel net zo handig.

Let trouwens wel op bij potjes.. er zijn varianten met toegevoegd zout en suiker
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Licht Ontvlambaar zondag 5 december 2004 @ 19:37:59 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23783519
Ik kokkerel zelf, gewoon groente koken en pureren. Vervolgens gooi ik het geportioneerd in de vriezer. Dan heb je het puur, bij potjes zit er toch vaak rijst of een ander bindmiddel in. Tot nu toe vind Isa het erg 's smakelijk...

You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_23787708
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 13:20 schreef beefcake het volgende:
Ik heb geen zin om apart te gaan koken voor Dylan. Het probleem bij ons is, dat we van pittig eten houden en ik bijna altijd pittig eten klaarmaak. Dylan krijgt dus eigenlijk altijd potjes. Gelukkig vindt hij het heerlijk Laatst aten we boerenkool en daarvan heeft Dylan wel gewoon meegegeten. Het ligt er dus een beetje aan hier
Ook als we pittig aten kregen ze meestal hetzelfde als wij.
Pittig vlees kun je desnoods even afspoelen of voor het kruiden apart doen, rijst of pasta kan altijd wel voor een kindje, dan een beetje roergebakken groente en klaar ben je.
Als het wat droog was zonder saus deed ik er een stukje kaas door, of een scheutje melk en een stukje banaan. Net zo makkelijk!
Zolang er was is, is er leven.
pi_23797476
ja, of wat extra groente erdoor prakken om de smaak iets milder te maken, dat werkt hier ook goed. ik heb ook veel met de ijsblokjes-methode gewerkt (à la phileine) maar gaf ook regelmatig een potje hoor. maar net hoe 't uitkwam. bij vlagen vond Piet die potjes lekkerder, dan weer 'echt' eten. inmiddels eet Piet gelukkig heel goed met 'de pot' mee.

oja Catootje, wat ook nog kan werken is de geleidelijke methode: het potjesvoer mengen met eigengemaakt. en dan de verhouding langzamerhand opvoeren naar meer eigengemaakt dan potjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')