abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105088879

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10 jaars rente:

Griekenland (l) en Ierland (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Yield spread Italiaanse 10-yr staatsobligatie boven de Duitse 10-yr:

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro
  vrijdag 2 december 2011 @ 10:50:06 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_105088927
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 10:18 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

En een stap naar het verliezen van welvaart, omdat wij onze welvaart naar de armere landen moeten transfereren.
Nee, wij zullen er nauwelijks iets van merken, maar de PIIGS zijn er wel enorm mee geholpen.
  vrijdag 2 december 2011 @ 10:51:27 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_105088963
Verwacht iemand doorgehakte knopen de komende top in Brussel (8 & 9 december)?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_105089173
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2011 10:50 schreef remlof het volgende:

[..]

Nee, wij zullen er nauwelijks iets van merken, maar de PIIGS zijn er wel enorm mee geholpen.
Onzin, wij moeten onze staatsschuld straks tegen een hogere rente financieren, iets wat ons miljarden extra gaat kosten. En die moeten vervolgens ergens vandaan komen....

Plus dat als de pleuris in Zuid Europa weer uitbreekt, dan zijn we zo nauw verweven dat we net zo hard ten onder gaan.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:01:20 #5
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_105089246
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2011 10:50 schreef remlof het volgende:

[..]

Denk ik in het grote plaatje ook, behalve dat mensen die geloven in de onaantastbaarheid van de hypotheekrenteaftrek zich nog maar eens achter de oren moeten krabben.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:02:42 #7
89730 Drugshond
pi_105089262
Geen euro, geen idee hoeveel miljarden Florijnen ons dat wel niet gaat kosten, maar in elk geval veeel duurder!
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_105089273
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 10:51 schreef Perrin het volgende:
Ja, hoewel ik wel hoop op een Duitse oplossing en niet een Franse. Gelet op de huidige ontwikkelingen denk ik dat er een goede kans is op een Duitse oplossing.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:03:49 #10
89730 Drugshond
pi_105089278
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:02 schreef HiZ het volgende:

[..]

Denk ik in het grote plaatje ook, behalve dat mensen die geloven in de onaantastbaarheid van de hypotheekrenteaftrek zich nog maar eens achter de oren moeten krabben.
Die villatax gaat eraan... ik hoop dat ze de hoogte daarvan begrenst houden.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:03:57 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_105089283
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2011 10:59 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Onzin, wij moeten onze staatsschuld straks tegen een hogere rente financieren, iets wat ons miljarden extra gaat kosten. En die moeten vervolgens ergens vandaan komen....
Een iets hogere rente. En onze rente is nu al historisch laag. Voor de PIIGS gaat de rente wel substantieel omlaag.
quote:
Plus dat als de pleuris in Zuid Europa weer uitbreekt, dan zijn we zo nauw verweven dat we net zo hard ten onder gaan.
En ze kunnen niet meer in de problemen komen, want de begrotingen van de Eurolanden zullen eerst door Brussel moeten worden goedgekeurd.
pi_105089301
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:03 schreef sorcees het volgende:
Geen euro, geen idee hoeveel miljarden Florijnen ons dat wel niet gaat kosten, maar in elk geval veeel duurder!
Zeker weten, en dat is dan alleen nog maar het wegvallen van de euro. De kans dat de EU het niet overleeft is dan ook wel erg klein geworden en wat dat kost.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:06:00 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_105089333
quote:

[..]

De HRA vormt inderdaad de grootste bedreiging voor de Nederlandse economie. En ik denk dat als dit kabinet niet begint met de afbouw ervan we vroeg of laat door Brussel gedwongen zullen worden dat te doen. Om dezelfde reden dat de PIIGS niet te veel mogen uitgeven.
pi_105089338
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:03 schreef remlof het volgende:

[..]

Een iets hogere rente. En onze rente is nu al historisch laag. Voor de PIIGS gaat de rente wel substantieel omlaag.

[..]

En ze kunnen niet meer in de problemen komen, want de begrotingen van de Eurolanden zullen eerst door Brussel moeten worden goedgekeurd.
Het is nog maar de vraag of de rente substantieel omhoog gaat. Je creëert een situatie als in de VS op begrotingsgebied, maar dan zonder de centrale bank die bijdrukt als het zo uitkomt. Het is alleszins mogelijk dat voor de hele EMU de rente omlaag gaat in de richting van de rente voor de VS.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:06:59 #15
89730 Drugshond
pi_105089352
Ik had met mijn broer een discussie hierover wie is hier de grootste NL raddraaier geweest.

Kwam op 1.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bolkesteijn op 02-12-2011 17:31:59 ]
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:07:23 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_105089360
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:03 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, hoewel ik wel hoop op een Duitse oplossing en niet een Franse. Gelet op de huidige ontwikkelingen denk ik dat er een goede kans is op een Duitse oplossing.
Als ik me niet vergis, staat het politiek gesternte gunstig voor Merkel om een Selang-achtige oplossing door te drukken met als dreigement dat als 't ijzer nu niet gesmeed wordt, Duitsland haar conclusies zal trekken wat betreft de euro.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_105089413
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:07 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis, staat het politiek gesternte gunstig voor Merkel om een Selang-achtige oplossing door te drukken met als dreigement dat als 't ijzer nu niet gesmeed wordt, Duitsland haar conclusies zal trekken wat betreft de euro.
Als ik Merkozy's toespraken hoor gaat het die kant inderdaad wel op.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:17:03 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105089592
quote:

[..]

Een mooie reden voor de regering om de HRA snel af te bouwen. "We willen het niet, maar het moet van Europa"
The End Times are wild
pi_105090036
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:03 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Die villatax gaat eraan... ik hoop dat ze de hoogte daarvan begrenst houden.
Hoogte begrenzen vind ik niet eerlijk tov van de villa bezitters, maar mijn voorstel is: alleen nog maar HRA op annuitaire of liniear aflossende hypotheken.
pi_105090170
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoogte begrenzen vind ik niet eerlijk tov van de villa bezitters, maar mijn voorstel is: alleen nog maar HRA op annuitaire of liniear aflossende hypotheken.
Met terugwerkende kracht, dus ook al afgesloten hypotheken?
Dan gaan er nog heel wat "huizenbezitters" met aflossingsvrije TOP hypotheken onderuit.
Dat gaat niet zo snel gebeuren.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:38:40 #21
89730 Drugshond
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:41:03 #22
89730 Drugshond
pi_105090539
En zo gaan we weer een deeltje vullen met het idee-van-de-dag uit politiek Europa, van mensen die ons eerst in deze unie hebben gerommeld en nu, de één nog harder dan de ander, van de daken toeteren hoe ons er nu weer uit te krijgen.

Ik zag laatst een mooie zin van een Engelsman op een ander forum en daar sluit ik me van harte bij aan. Woorden zeggen me niets meer, maar als we zover zijn dan kijk ik naar de daden.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:47:45 #24
89730 Drugshond
pi_105090588
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:46 schreef Blandigan het volgende:
En zo gaan we weer een deeltje vullen met het idee-van-de-dag uit politiek Europa, van mensen die ons eerst in deze unie hebben gerommeld en nu, de één nog harder dan de ander, van de daken toeteren hoe ons er nu weer uit te krijgen.

Ik zag laatst een mooie zin van een Engelsman op een ander forum en daar sluit ik me van harte bij aan. Woorden zeggen me niets meer, maar als we zover zijn dan kijk ik naar de daden.
Idem..... maar 09-12-2011 is geen paashaas.
pi_105090656
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:36 schreef sorcees het volgende:

[..]

Met terugwerkende kracht, dus ook al afgesloten hypotheken?
Dan gaan er nog heel wat "huizenbezitters" met aflossingsvrije TOP hypotheken onderuit.
Dat gaat niet zo snel gebeuren.
Dan hebben die hypotheekgevers 10 jaar of zo om deze over te sluiten.

Aflossingsvrije en ander vage constructies zijn niet meer dan een dikke worst geweest die de bankiers aan de aan credit verslaafd geraakt klasse voorgehouden heeft. En onze politiek is blind geweest dat ze het niet gezien hebben en de klokkeluiders die het gezien zouden moeten hebben dachten ook, laat ik ook maar lekker mijn zakken vullen. Tot zover de totaal afgezakte moraal van de financiele wereld der bankiers.
pi_105090729
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:47 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Als sinterklaas een snelle boot heeft is hij wel weer terug in spanje, dan kan hij misschien eens kijken of hij nog wat kadootjes heeft voor de overige europeanen. ;)
pi_105091348
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:47 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Wat is er met die datum? Zie hem meerdere keren naar voren komen, maar geen idee wat er dan is :P
pi_105091422
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan hebben die hypotheekgevers 10 jaar of zo om deze over te sluiten.

Aflossingsvrije en ander vage constructies zijn niet meer dan een dikke worst geweest die de bankiers aan de aan credit verslaafd geraakt klasse voorgehouden heeft. En onze politiek is blind geweest dat ze het niet gezien hebben en de klokkeluiders die het gezien zouden moeten hebben dachten ook, laat ik ook maar lekker mijn zakken vullen. Tot zover de totaal afgezakte moraal van de financiele wereld der bankiers.
Inderdaad, niet veel anders dan de sub-prime kwestie in de VS. Er is vast wel een model te bedenken waardoor deze categorie van een onnodig faillissement kan worden gered. Overigens is er niks mis met een aflossingsvrije hypotheek op zich. Ik heb ook toen ik hem nodig had een hypotheek van ¤130k genomen, aflossingsvrij en variabele rente. Reden daarvoor was dat ik van plan was om 'm heel snel af te gaan betalen. Als de rente niet raar was gaan doen in 2008 had ik 'm toen afbetaald, maar tot mijn verbijstering kreeg ik in die periode meer rente op spaargeld dan ik betaalde aan hypotheekrente.

MAW, ik denk dat het onzin is om aflossingsvrij onmogelijk te maken, het moet alleen niet meer als pilaar onder het stelsel staan.
pi_105092433
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:08 schreef HiZ het volgende:

MAW, ik denk dat het onzin is om aflossingsvrij onmogelijk te maken, het moet alleen niet meer als pilaar onder het stelsel staan.
Aflossingsvrije hypotheek mag je wel hebben maar dan geen HRA die hier over gerekend wordt. De staat hoeft niet mee te betalen met het aanhouden van een maximale schuld om maar zoveel mogelijk belastingterugave te genereren voor deze mensen.

Aflossingsvrije hypotheken zijn als ik het goed heb alleen in NL uitgegeven, dat zegt dan genoeg over dit vage product en de risico inschatting die banken hierop nahouden.
  vrijdag 2 december 2011 @ 12:43:04 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105092748
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

Inderdaad, niet veel anders dan de sub-prime kwestie in de VS. Er is vast wel een model te bedenken waardoor deze categorie van een onnodig faillissement kan worden gered. Overigens is er niks mis met een aflossingsvrije hypotheek op zich. Ik heb ook toen ik hem nodig had een hypotheek van ¤130k genomen, aflossingsvrij en variabele rente. Reden daarvoor was dat ik van plan was om 'm heel snel af te gaan betalen. Als de rente niet raar was gaan doen in 2008 had ik 'm toen afbetaald, maar tot mijn verbijstering kreeg ik in die periode meer rente op spaargeld dan ik betaalde aan hypotheekrente.

Het probleem is dat het aangaan van zoveel mogelijk schuld fiscaal gestimuleerd wordt, wat weer leidt tot, heel verrassend, zoveel mogelijk schulden. In plaats van schulden te stimuleren zou aflossen gestimuleerd moeten worden.
The End Times are wild
pi_105092924
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:

Aflossingsvrije hypotheken zijn als ik het goed heb alleen in NL uitgegeven, dat zegt dan genoeg over dit vage product en de risico inschatting die banken hierop nahouden.
Dat heb je dan verkeerd, ik ken eigenlijk geen land waar deze principieel _niet_ beschikbaar zijn. Soms is de prijsstelling zodanig dat je liever wat eigen geld inbrengt, dat wel. Maar aflossingvrij leningen (interest only loans) zijn in internationaal perspectief gewoon beschikbaar, da's geen Nederlandse exoot.

Hoax dus.
  vrijdag 2 december 2011 @ 12:53:02 #32
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_105093080
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat heb je dan verkeerd, ik ken eigenlijk geen land waar deze principieel _niet_ beschikbaar zijn. Soms is de prijsstelling zodanig dat je liever wat eigen geld inbrengt, dat wel. Maar aflossingvrij leningen (interest only loans) zijn in internationaal perspectief gewoon beschikbaar, da's geen Nederlandse exoot.

Hoax dus.
Aflossingsvrij in combinatie met onbeperkte aftrekbaarheid van rente, is dat wel uniek voor Nederland?
pi_105093361
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:53 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Aflossingsvrij in combinatie met onbeperkte aftrekbaarheid van rente, is dat wel uniek voor Nederland?
Da's ook een hoax, want rente is al sinds 1991 (of 2001?) in verschillende (in toenemende) fasen alleen fiscaal aftrekbaar onder voorwaarden (laten we dat de knabbel methode noemen, vrij naar Vermeend die dat heeft ingezet).

In de regel hebben landen die een fiscale aftrekfaciliteit voor eigen woningen hebben een beperkte renteaftrek (relatief of nominaal).
In de regel hebben alle landen een volledige aftrekfaciliteit (die zelfs ruimer is dan in NL) voor onroerend goed ter belegging - en daarom is in veel (economisch vergelijkbare) landen/regios (ver)huren ook de rigeur, en huizen daar ook niet goedkoper

HRA afschaffen gaat behalve andere gevolgen (met name inkomensherverdeling, want daar draait het de facto om), ook een schuif naar meer private verhuur geven.
pi_105093458
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het probleem is dat het aangaan van zoveel mogelijk schuld fiscaal gestimuleerd wordt, wat weer leidt tot, heel verrassend, zoveel mogelijk schulden. In plaats van schulden te stimuleren zou aflossen gestimuleerd moeten worden.
Van mij mag in ieder geval een deel van de HRA vervangen worden door een variant van bouwsparen, zodat starters gestimuleerd worden eerst eens wat te sparen voordat ze een huis kopen.

-maar dat heeft weinig met Griekenland uit de euro te maken ;-)
  vrijdag 2 december 2011 @ 13:08:11 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105093596
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 13:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Van mij mag in ieder geval een deel van de HRA vervangen worden door een variant van bouwsparen, zodat starters gestimuleerd worden eerst eens wat te sparen voordat ze een huis kopen.

-maar dat heeft weinig met Griekenland uit de euro te maken ;-)
Een beetje wel, want het is schulden maken vs sparen en nog in staat zijn die schulden terug te betalen als het even tegenzit.
The End Times are wild
pi_105093745
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:

Dit vage product werd al uitgegeven in America 1920's .... en was mede verantwoordelijk voor de grote financiele crisis destijds.
Het is een foefje van de rijken om geld weer terug in de economie te brengen zonder dat ze het kwijtraken, zodat ze nog rijker kunnen worden ten opzichte van de rest, en dit is nooit goed voor de globale economie, nog is het goed voor het land of de bevolking.
pi_105093832
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 13:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een beetje wel, want het is schulden maken vs sparen en nog in staat zijn die schulden terug te betalen als het even tegenzit.
Daar zit wel wat in, alleen in dat een mentaliteitskwestie. Ik ken genoeg mensen die juist een aflossingsvrije lening/hypotheek nemen, omdat ze dat de mogelijkheid geeft om niet af te lossen maar te sparen (meer flexabiliteit), of irregulier af te lossen.

Maar da's dus eerder een mentaliteits probleem, niet alleen van individuen, maar in het bijzonder ook van landen/politici. In de goede jaren zou je extra moeten sparen, in de slechte jaren zou je dat spaarpotje moeten aanwenden. Vaak lijkt het omgekeerd te verlopen. Maar dat staat nogal los van de leningsvorm.
  vrijdag 2 december 2011 @ 13:17:58 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105093887
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 13:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daar zit wel wat in, alleen in dat een mentaliteitskwestie. Ik ken genoeg mensen die juist een aflossingsvrije lening/hypotheek nemen, omdat ze dat de mogelijkheid geeft om niet af te lossen maar te sparen, of irregulier af te lossen.

Maar da's dus eerder een mentaliteits probleem, niet alleen van individuen, maar in het bijzonder van landen/politici. In de goede jaren zou je extra moeten sparen, in de slechte jaren zou je dat spaarpotje moeten aanwenden. Vaak lijkt het omgekeerd te verlopen. Maar dat staat nogal los van de leningsvorm.
Je kunt natuurlijk mensen niet kwalijk nemen dat ze de voor hen meest gunstige mogelijkheid kiezen. Maar je kunt er wel voor zorgen dat die mogelijkheden beperkt zijn.

Ik vind het nog steeds vreemd (en ook niet verstandig) dat het mogelijk is om 3 ton hypotheek te hebben (en daar HRA over te vangen) en ook een ton spaargeld voor de rente.
The End Times are wild
pi_105094198
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 13:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk mensen niet kwalijk nemen dat ze de voor hen meest gunstige mogelijkheid kiezen. Maar je kunt er wel voor zorgen dat die mogelijkheden beperkt zijn.

Ik vind het nog steeds vreemd (en ook niet verstandig) dat het mogelijk is om 3 ton hypotheek te hebben (en daar HRA over te vangen) en ook een ton spaargeld voor de rente.
Maar ook dat laatste is niet een issue van de leningsvorm, maar van de fiscale faciliteit (althans, dat is nog maar de vraag want over dat ton spaargeld wordt ook belasting betaald, en het is maar een kwestie van belasting en rentetarieven hoe dat uitvalt - ik ben dus jarenlan zo iemand geweest, maar dat was voor mij niet voordeliger in fiscale zin, ik deed dat zodat ik financiele flexabiliteit/back up had).

Wat ik met name een gotspe vind is dat NL -zo ongeveer als enige land ter wereld, want daar zijn we wél uniek in- geen echte vermogenswinstbelasting hebben. Dat zou juist bij uitstek geschikt zijn om naar draagkracht/rendement te belasten, en in de vette jaren de spaarpot te vullen.
pi_105097837
quote:
0s.gif [b]Op vrijdag 2 december 2011 13:17 schreef LXIV
Ja, dat was inderdaad heel raar na 2008. Ik voelde me een beetje een dief van m'n eigen portemonnee toen ik toch overging tot aflossing, maar dat was wel met een jaar vertraging en voornamelijk uit principe.
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:10:05 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105097942
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, dat was inderdaad heel raar na 2008. Ik voelde me een beetje een dief van m'n eigen portemonnee toen ik toch overging tot aflossing, maar dat was wel met een jaar vertraging en voornamelijk uit principe.
Het zou in ieder geval zo moeten zijn dat je dit kunt doen zonder dat het je geld kost. Bijvoorbeeld door een overhevelingsprincipe toe te passen. Als je dan 3T hypotheek hebt, en 1T spaargeld, kun je maximaal over 2T HRA krijgen.
The End Times are wild
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:13:44 #42
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_105098045
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 10:51 schreef Perrin het volgende:
De echte knoop zal nu nog niet gehakt worden, dus is het weer vanhetzelfde
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:35:28 #43
323876 michaelmoore
pi_105098736
http://www.telegraaf.nl/d(...)sinds_15_jaar__.html

Gaat steeds slechter in Spanje

quote:
vr 02 dec 2011, 11:40
Werkloosheid Spanje hoogste sinds 15 jaar
MADRID (AFN) - De werkloosheid in Spanje is vorige maand gestegen tot het hoogste niveau in 15 jaar tijd. In november raakten circa 60.000 Spanjaarden hun baan kwijt, waardoor er volgens de Spaanse overheid ruim 4,4 miljoen mensen zonder werk zitten.
Dat is ruim 21 procent van de beroepsbevolking. Volgens gegevens van de Europese Unie ligt dat percentage nog hoger, op bijna 23 procent.

Het percentage werklozen in Spanje is het hoogste van heel Europa.
Vooral bij jongeren tot 25 jaar is de situatie schrijnend. De helft van hen zit zonder werk.

De hoge werkloosheid was onlangs een heet hangijzer in de Spaanse verkiezingsstrijd, die gewonnen werd door de conservatieve partij PP van Mariano Rajoy. De aanstaande premier beloofde, overigens net als zijn socialistische voorganger, de werkloosheid in het land terug te dringen en Spanje er financieel en economisch weer bovenop te krijgen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 2 december 2011 @ 16:12:32 #44
89730 Drugshond
  vrijdag 2 december 2011 @ 16:17:24 #45
89730 Drugshond
  vrijdag 2 december 2011 @ 16:20:21 #46
89730 Drugshond
pi_105100182
quote:
15s.gif Op vrijdag 2 december 2011 16:17 schreef Drugshond het volgende:
Best wel creepy ik ben 1 mnd geleden in Spanje geweest. El prat was vreemd...... veel gesloten winkels.
Niet overdrijven volgens EU begrippen...(nothing to see here).. maar de lat ligt wel op + 2-5 %.
  vrijdag 2 december 2011 @ 16:35:10 #47
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_105100671
kan iemand uitleggen waaarom men zich zo verzet tegen de val van de euro. Wat is er mis met grote krimp, massawerkeloosheid en gaarkeukens. Dit zou voor ons juist fantastisch zijn! Het is juist een kans. Als men nu eindelijk al de verdorven rijkdom hier wegstreept dan kan men terug naar de basis. saamhorigheid ,nachbarshaft en vooral creativitat en zingeving. Al die ellendige welvaart heeft ons denkvermogen aangetast. We kunnen niet eens meer leven als 1 met de natuur. Een financiele meltdown en oorlogen zouden uiteindelijk een zegen voor ons zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_105104995
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 16:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
kan iemand uitleggen waaarom men zich zo verzet tegen de val van de euro. Wat is er mis met grote krimp, massawerkeloosheid en gaarkeukens. Dit zou voor ons juist fantastisch zijn! Het is juist een kans. Als men nu eindelijk al de verdorven rijkdom hier wegstreept dan kan men terug naar de basis. saamhorigheid ,nachbarshaft en vooral creativitat en zingeving. Al die ellendige welvaart heeft ons denkvermogen aangetast. We kunnen niet eens meer leven als 1 met de natuur. Een financiele meltdown en oorlogen zouden uiteindelijk een zegen voor ons zijn.
omdat politici niet zo snel hun gemaakte fouten toegeven. :7

ik denk omdat niet in te schatten is wat de precieze gevolgen daarvan zullen zijn. stabiliteit is een belangrijke drijfveer voor veel regimes landen/overheden/bestuurders.
  vrijdag 2 december 2011 @ 18:42:37 #49
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_105105303
quote:
15s.gif Op vrijdag 2 december 2011 16:17 schreef Drugshond het volgende:
Best wel creepy ik ben 1 mnd geleden in Spanje geweest. El prat was vreemd...... veel gesloten winkels.
In Sevilla was er vorige week anders helemaal niks te merken van hoge werkeloosheid of crisis. Alles gaat gewoon z'n gangetje daar. Wat wél opvalt is dat er alleen maar buitenlanders (waaronder veel Nederlanders) in de hostels werken, de Spanjaarden vinden het loon te laag!

In Cádiz (40% werkloosheid) valt daarnaast op dat de gebouwen wel een likje verf kunnen gebruiken.

Volgende maand weer eens in Baskenland kijken, de best draaiende regio van Spanje.
pi_105105941

[ Bericht 100% gewijzigd door Breekfast op 02-12-2011 18:55:54 ]
  vrijdag 2 december 2011 @ 19:41:25 #51
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105108222
http://www.volkskrant.nl/(...)r-voor-de-euro.dhtml

Poolse minister: "Over 4 jaar zijn wij klaar voor de euro"

Hoe zal dit gaan? Polen stelt zich in ieder geval pro-Europees en redelijk pro-Duits op.
pi_105110152
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 19:41 schreef Sound.Cloud het volgende:

Hoe zal dit gaan? Polen stelt zich in ieder geval pro-Europees en redelijk pro-Duits op.
Wat mij opvalt is de Poolse aanwezigheid op internationale forums waar ik wel eens kom. De Polen eisen altijd een aanzienlijk deel van de posts op, dus dat duidt op een relatief hoog internetgebruik lijkt mij.
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:40:45 #53
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_105117891
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 20:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat mij opvalt is de Poolse aanwezigheid op internationale forums waar ik wel eens kom. De Polen eisen altijd een aanzienlijk deel van de posts op, dus dat duidt op een relatief hoog internetgebruik lijkt mij.
Er zijn dan ook best veel Polen (38 miljoen) én het gaat ze vooralsnog voor de wind daar. Dat wil zeggen, beter dan voorheen.
  zaterdag 3 december 2011 @ 00:42:14 #54
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105123134

Average hourly labour costs in the business economy, 2009

Een van de figuren die ik tegenkwam bij het uitvogelen van de concurrentiepositie van bijvoorbeeld Polen. Kosten daar zijn heel laag vergeleken met de rest van de EU, dit in combinatie met een munt die voor ze niet te sterk is, brengt veel voordeel. De discussie gaat natuurlijk vaak over de Noord-Zuid verhouding in de unie maar het openstellen van investeringen en arbeid in en uit Oost Europa is natuurlijk ook van belang.

Hoe concurreren Griekenland en Portugal met niet alleen Noorwest-Europa maar ook Oost Europa? Polen kan leren van de fouten die gemaakt zijn in Zuid Europa en hun economie competitief houden, nu ze nog hun eigen munt hebben. Dan komen ze niet in de problemen bij het betreden van de euro.

De schuld van oost Europese lidstaten (o.a Polen, Tsjechie en Roemenie) is relatief laag vergeleken met die van Zuid Europese landen, in die zin voldoen zij aan de criteria afgesproken in het stabiliteitspact? Hoe zien jullie de toetreding van deze landen in de Euro?
  maandag 5 december 2011 @ 01:06:55 #55
323876 michaelmoore
pi_105195998
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 19:41 schreef Sound.Cloud het volgende:

mooi voorbehoud, nee dus
quote:
Polen zal de gezamenlijke munt echter alleen invoeren als bepaalde hervormingen zijn doorgevoerd en als lidmaatschap van de eurozone in het belang is van Polen.
  maandag 5 december 2011 @ 09:03:24 #56
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105198798
Ja, dat weten we nu wel , maar hoe komen we er weer vanaf, dat is de vraag
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_goed_idee___.html
quote:
zo 04 dec 2011, 17:21
'Meeste Duitsers vinden euro geen goed idee'
BERLIJN (AFN) - Een meerderheid van de Duitsers vindt dat de euro geen goed idee is geweest. Dat blijkt uit een opiniepeiling door het blad Focus.

Van de 1000 ondervraagden gaf 60 procent aan dat de euro geen goed plan was.
Een vrijwel gelijk aantal is van mening dat de euro heeft geleid tot hogere prijzen.
Driekwart van de ondervraagde mensen vindt dat de oude D-mark meer solide was dan de euro.
  maandag 5 december 2011 @ 09:06:56 #57
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105198842
Weeffoutje, ja zeg maar gerust weefblunder, de hele Euro is een hobbie van eurofielen, ieder land moet een eigen munt hebben.
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_fouten_euro__.html
quote:
zo 04 dec 2011, 13:28 | 963 reacties

De Jager: grote fouten bij invoering euro

HILVERSUM - Bij de invoering van de euro zijn grote fouten gemaakt en daarvan krijgen we nu de rekening gepresenteerd. Dat stelt minister Jan Kees de Jager (Financiën) zondagavond in het televisieprogramma KRO Brandpunt.

,,De euro had anders ingevoerd moeten worden, want er zaten te grote fouten in, te grote weeffouten, daar betalen we nu de prijs voor.
Dat had 15 jaar geleden anders gemoeten'', zegt hij. Volgens De Jager had Europa destijds veel strenger moeten zijn.
,,Het had met een veel sterkere begrotingsdiscipline gepaard moeten gaan. Het had nooit zo mogen zijn dat we het aan de blauwe ogen van een ieder over hebben gelaten om die regels die we hebben ook toe te passen.''

[ Bericht 0% gewijzigd door Goofjansen op 05-12-2011 09:39:50 ]
pi_105198894
De Telegraaf als bron, ben ik zelf altijd een beetje sceptisch.
  maandag 5 december 2011 @ 09:39:35 #59
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
  maandag 5 december 2011 @ 12:17:01 #60
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105203716
dat idee heb ik nu ook, als pensioenfonds of bank voel je jezelf toch knap genaaid, door deze diefstal zonder je defaultverzekering te kunnen aanspreken, ik zou geen ene EU-bond meer kopen, never meer
http://www.telegraaf.nl/d(...)selijke_fout___.html
quote:
ma 05 dec 2011, 11:00

'Afwaardering Grieks bezit vreselijke fout'
NICOSIA (AFN) - Het was een ,,vreselijke fout'' om banken te vragen een verlies van 50 procent te nemen op hun Griekse bezittingen.
Dat zei ECB-bestuurder Athanasios Orphanides maandag. Hij is ook president van de centrale bank van Cyprus.

In eerste instantie werd een zogeheten haircut van 21 procent op de waarde van Griekse staatsobligaties afgesproken in juli, maar al snel werd duidelijk dat de banken een groter verlies moesten nemen om de Griekse economie een kans op herstel te bieden. In oktober werd een haircut van 50 procent afgesproken.

,,Door de gedwongen waardevermindering van de staatsobligaties is het vertrouwen in alle staatsobligaties aangetast. Dat is de voornaamste reden dat we een probleem hebben'', aldus de Cyprioot. Het ,,tragische besluit'' van een grotere haircut heeft er volgens Orphanides toe geleid dat de rentes op staatsobligaties in de afgelopen weken zijn opgelopen tot recordhoogtes
pi_105207850
Hier zit geen woord Frans tussen:

quote:
Europa kan niet weglopen voor gebrek aan morele en politieke standaarden. De regerende elite moet gestopt worden in het devalueren van met hard werken verdiend geld. Dat stelt Steen Jakobsen van Saxo Bank in een vandaag verschenen nieuwsbrief.

Jakobsen vermoedt dat de EU-leiders met een desperaat plan komen, waarmee ze de problemen weer voor zich zullen vooruitschuiven. En dat terwijl de geloofwaardigheid van de unie op het spel staat voor wat betreft een creëren van werkgelegenheid, groei en optimisme.
Jakobsen constateert een 'alarmerend verval' van de morele en politieke standaarden. De machthebbers gedragen zich als ongeleide projectielen, die bezig zijn zuur verdiend geld te devalueren. Volgens Jakobsen zullen Merkel en Sarkozy een fiscale unie proberen te forceren door tekst in artikel 126 van het verdrag anders te interpreteren dan de geest van dat artikel. Hiermee verwatert de EU haar standaarden en volgens Jakobsen zou dit wel eens een route kunnen zijn naar een Euro-10 in plaats van Euro-17.

Volgens Jakobsen verwacht dat de markt dat Duitsland solidariteit gaat verkiezen boven degelijkheid. Hij wijst naar de rente die Scandinavische landen en de VS moeten betalen, die lager is dan die van Duitsland.

Jakobsen zegt dat het ware probleem ligt in solvabiliteit en dat nu weer slechts meer tijd wordt gekocht. Jakobsen hoop dat hij het verkeerd ziet, maar volgens hem staat Europa nu op het punt een derde cruciale fout te begaan. De eerste fout was het breken van het originele stabiliteit- en groeipact. De tweede was de interventie van de ECB op de markt voor perifeer schuldpapier. En nu staat men op het punt de derde en misschien we fatale fout te maken: geen limieten, geen verantwoordelijkheid naar kiezers, beleggers en de toekomst.
bron: http://www.belegger.nl/ni(...)e-cruciale-fout.html
  maandag 5 december 2011 @ 16:07:01 #62
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_105212667
quote:
Druk op Duitsland om wijziging EU-verdrag'
BRUSSEL (AFN) - Een aantal EU-lidstaten wil dat Duitsland de gewenste hervorming van het Verdrag van Lissabon laat varen. Een uniforme begrotingspolitiek kan volgens de landen ook bereikt worden zonder het verdrag overhoop te halen. Dat stelden bronnen in Brussel maandag.

Berlijn stuurt al sinds begin september aan op verdragswijzigingen. Volgens de Duitsers kan er in de eurozone alleen op begrotingsdiscipline worden gecontroleerd door middel van strengere regels in het verdrag.
http://www.telegraaf.nl/d(...)g_EU-verdrag___.html

haha. er wordt nu alweer gezaagd aan het nog niet eens bereikte akkoord. Natuurlijk gaat Duitsland hier niet mee accoord, dan gaan we straks wel printen, maar dan zonder af te dwingen begrotingsdiscipline.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 5 december 2011 @ 16:10:20 #63
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_105212778
quote:
'ECB moet meer doen tegen crisis'
PARIJS (AFN) - De Europese Centrale Bank (ECB) moet alle instrumenten inzetten die het ter beschikking heeft om de Europese schuldencrisis in te dammen. Dit zei de secretaris-generaal van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) Angel Gurria maandag.

Gurria wil onder andere dat de ECB massaler staatsobligaties van bepaalde EU-landen opkoopt. ,,Het nieuwe ECB-bestuur heeft een goed begin gemaakt door de rente te verlagen en te zeggen dat het meer kan interveniëren als de lidstaten een verbeterde fiscale discipline laten zien.''

Volgens Gurria moet de ECB nu echter doorpakken. ,,De ECB is een instituut dat ten dienste staat van de economie en de Europese burgers. Als de ECB de instrumenten die tot zijn beschikking staan niet gebruikt op het moment dat het nodig is, waarom zijn die instrumenten er dan?'' Vorige week riep de OESO de ECB in een rapport al op tot meer actie.
Absurd, iedereen probeert de ECB maar onder druk te zetten. Waarom wordt niets van gezegd? De ECB is immers onafhankelijk!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 5 december 2011 @ 16:54:38 #64
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105214587
Rutte: onder indruk van Monti's maatregelen (NOS)

Rutte onder de indruk, daar zal Monti ook wel weer van onder de indruk zijn! Ik vraag me af hoeveel Europese leiders staatsobligaties zouden kopen van Zuid Europese landen als het met hun eigen geld was.
pi_105216061
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 16:07 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

haha. er wordt nu alweer gezaagd aan het nog niet eens bereikte akkoord. Natuurlijk gaat Duitsland hier niet mee accoord, dan gaan we straks wel printen, maar dan zonder af te dwingen begrotingsdiscipline.
Met name het VK toch, die als stuurman aan wal wel even denken te weten wat goed voor ons is (of juist niet ;) )?
  maandag 5 december 2011 @ 17:55:01 #66
323876 michaelmoore
pi_105216967
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 16:54 schreef Sound.Cloud het volgende:

Ik vraag me af hoeveel Europese leiders staatsobligaties zouden kopen van Zuid Europese landen als het met hun eigen geld was.
_O- _O- _O-
  maandag 5 december 2011 @ 18:00:19 #67
323876 michaelmoore
pi_105217174
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 16:07 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Als Duitsland hiermee akkoord gaat, dan zou ik ze in mijn rating flink verlagen en de handen van Duitsland aftrekken
pi_105217197
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 14:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hier zit geen woord Frans tussen:

[..]

bron: http://www.belegger.nl/ni(...)e-cruciale-fout.html
het is denk ik onvoorstelbaar lastig opereren tussen de kleine elitaire (bij gebrek aan betere kortere benaming) kring en de burgers, terwijl er ondertussen van beide kanten enorm veel druk wordt uitgeoefend.

aangezien nu bekend is geworden dat er grove fouten zijn gemaakt, kan dat door de burger weleens gezien worden als een bevestiging van hun onderbuikgevoelens m.b.t. de euro en de eurozone.

ik ben benieuwd hoe de reactie van de burger zal zijn als het europroject zomaar verregaand verder uitgebreid wordt door meer integratie, zonder te luisteren naar diezelfde burger. deze was al niet blij met de euro, het europese verdrag, en nu de incompetentie van politici om deze grootschalige problemen adequaat en streng aan te pakken.
  maandag 5 december 2011 @ 18:18:47 #69
323876 michaelmoore
pi_105217818
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:01 schreef dawg het volgende:

[..]

het is denk ik onvoorstelbaar lastig opereren tussen de kleine elitaire (bij gebrek aan betere kortere benaming) kring en de burgers,
Maar die elite aan ambtenaren en lobbyvolk, heeft vaak persoonlijk baat bij verdere EU integratie en de burger ondervindt de schade door de bezuinigingen en krimp van de economie
pi_105218074
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 17:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

_O- _O- _O-
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 16:54 schreef Sound.Cloud het volgende:

Rutte onder de indruk, daar zal Monti ook wel weer van onder de indruk zijn! Ik vraag me af hoeveel Europese leiders staatsobligaties zouden kopen van Zuid Europese landen als het met hun eigen geld was.
Dat is nog niet zo heel stom als we nu alle europese politici en bankiers verplichten om 80 % van hun salaris in Griekse staatsobligaties te beleggen. dan is vrijdag de 9de het hele probleem in 1 keer opgelost.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  maandag 5 december 2011 @ 18:36:42 #71
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105218434
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:25 schreef vipergts het volgende:

[..]

[..]

Dat is nog niet zo heel stom als we nu alle europese politici en bankiers verplichten om 80 % van hun salaris in Griekse staatsobligaties te beleggen. dan is vrijdag de 9de het hele probleem in 1 keer opgelost.
Het is natuurlijk wel een relevante vraag. Ik vraag me namelijk af of Rutte, Merkel, Sarkozy of wie dan ook echt overtuigd is van de gesloten akkoorden. Zijn ze overtuigd omdat het zoveel moeite heeft gekost om het te bereiken of omdat ze er echt in geloven?
  maandag 5 december 2011 @ 18:39:29 #72
323876 michaelmoore
pi_105218533
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:36 schreef Sound.Cloud het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel een relevante vraag. Ik vraag me namelijk af of Rutte, Merkel, Sarkozy of wie dan ook echt overtuigd is van de gesloten akkoorden. Zijn ze overtuigd omdat het zoveel moeite heeft gekost om het te bereiken of omdat ze er echt in geloven?
Ik heb vaak de indruk dat men het samen met wereldleiders op de foto staan veel belangrijker vindt.

Mocht men besluiten om van de EU parlementariers 50% van hun salaris te betalen, in Italiaanse en Spaanse langlopende obligaties dan krijg je heel ander verhaal
  maandag 5 december 2011 @ 18:46:33 #73
323876 michaelmoore
pi_105218775
pi_105218859
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:36 schreef Sound.Cloud het volgende:

[..]

Welke akkoorden? De halfslappe beloften tot nu toe?

Ik hoor alleen heel veel ideeen en wat proefballontjes.
  maandag 5 december 2011 @ 19:06:59 #75
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105219550
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:48 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Welke akkoorden? De halfslappe beloften tot nu toe?

Ik hoor alleen heel veel ideeen en wat proefballontjes.
Nja, ze hebben natuurlijk wel het een en ander afgesproken al. Het waren slappe akkoorden maar het zijn niet alleen proefballonetjes, Ze hadden op de afgelopen top wel het idee geloof ik dat het tij zou keren.Ik heb toch elke keer wel weer hoge verwachtingen, je denkt toch dat het een keer echt moet gebeuren. De Zuid Europese landen gaan bezuinigen maar ook als ze dat echt gaan doen is er nog geen oplossing. Ben benieuwd wat er deze week afgesproken wordt!

maandag 5 december 2011 @ 19:17:45 #76
323876 michaelmoore
pi_105219987
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 19:06 schreef Sound.Cloud het volgende:

[..]

Nja, ze hebben natuurlijk wel het een en ander afgesproken al. Het waren slappe akkoorden maar het zijn niet alleen proefballonetjes, Ze hadden op de afgelopen top wel het idee geloof ik dat het tij zou keren.Ik heb toch elke keer wel weer hoge verwachtingen, je denkt toch dat het een keer echt moet gebeuren. De Zuid Europese landen gaan bezuinigen maar ook als ze dat echt gaan doen is er nog geen oplossing. Ben benieuwd wat er deze week afgesproken wordt!

[ afbeelding ]
Je kunt wel hopen, maar een muntunie kan niet bestaan, dat kan helemaal niet, ja tijdelijk, tot de zaak klapt

Een land, een fiscale eenheid, een waarderingsgrondslag, een munt.

In het verleden heeft de markt muntunies altijd genadeloos afgestraft, en de markt zal dat blijven doen
Ik ben oud genoeg om dit uit ervaring te kunnen zeggen
pi_105220100
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 19:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Je kunt wel hopen, maar een muntunie kan niet bestaan, dat kan helemaal niet, ja tijdelijk, tot de zaak klapt

Een land, een fiscale eenheid, een waarderingsgrondslag, een munt.

In het verleden heeft de markt muntunies altijd genadeloos afgestraft, en de markt zal dat blijven doen
Jij bent hier bijna dogmatisch bezig. Vrijwel alles wat Europa tot nu toe heeft bereikt zou niet kunen bestaan. Open grenzen was ook zo'n onmogelijk iets.

Je zou best gelijk kunnen hebben hoor, maar ik zie jezelf om de zoveel tijd even je zelf herhalen zonder echt nieuw inzichten te brengen.
  maandag 5 december 2011 @ 19:34:46 #78
323876 michaelmoore
pi_105220759
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 19:20 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Jij bent hier bijna dogmatisch bezig. Vrijwel alles wat Europa tot nu toe heeft bereikt zou niet kunen bestaan. Open grenzen was ook zo'n onmogelijk iets.

Je zou best gelijk kunnen hebben hoor, maar ik zie jezelf om de zoveel tijd even je zelf herhalen zonder echt nieuw inzichten te brengen.
Open grenzen is niet zo moeilijk, gewoon de douane ontslaan.
Verder heeft de EU niets bereikt of gedaan, dat er al niet was door de EEG

Ja ik herhaal mezelf vaak, but he, what can you do

Als iemand zegt die toren gaat omvallen, want er is geen fundering, en er is een kant zwaarder dan de andere, dan zal er niemand luisteren zolang het niet nog niet gebeurd is.
Men zal zeggen , nee hoor kijk maar, hij staat, en we leggen aan deze kant er een stapeltje stenen bij, en we gaan nog meer stenen kopen.

Welke maatregel men ook zal verzinnen, het heeft nauwelijks of geen invloed op de muntunie

Volgend jaar moeten de knoflooklanden 1000 miljard gaan herfinancieren, verzin daar eens een oplossing voor

Is het niet beter om de Italiaanse munt met 50% te laten devalueren zodat ze weer zelf hun Fiats kunnen bouwen???
Is het niet beter om hetzelfde te doen voor Spanje zodat zij hun met hypotheek bezwaarde vastgoed kunnen slijten ??

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 05-12-2011 22:35:48 ]
pi_105230015
S&P downgrade mogelijk ook Nederland en Duitsland naar AA+:

http://www.nu.nl/binnenla(...)rland-in-gevaar.html

http://www.ft.com/cms/s/0(...)16-00144feabdc0.html

[ Bericht 6% gewijzigd door Athlon_2o0o op 05-12-2011 22:15:27 ]
pi_105237044
quote:
Volgend jaar moeten de knoflooklanden 1000 miljard gaan herfinancieren, verzin daar eens een oplossing voor
defaulten!
  dinsdag 6 december 2011 @ 09:02:11 #81
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105241653
Staat in de Pers een leuk stuk over de parlementaire enquete in 2014 met jan Kees in de beklaagdenstoel.

1. Waar al het belastinggeld is gebleven dat aan Griekenland is overgemaakt _O-
2. Waarom de herinvoering van de gulden geheim moest blijven.
En of de belastingbetaler om instemming is gevraagd, en waarom de gulden eigenlijk is verdwenen zonder de bevolking om advies te vragen

[ Bericht 14% gewijzigd door Goofjansen op 06-12-2011 09:14:57 ]
  dinsdag 6 december 2011 @ 10:40:27 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105243875
Er wordt nu veel gemaakt van dat vermeende accoord tussen Merkel en Sarkozy. De belangrijkste elementen zijn:
- Begrotingstekort <3%
- Automatische sancties als dat wordt overschreden.

Nu zijn er nog geen details bekend (ben benieuwd), maar dit lost natuurlijk helemaal niets op. De <3% regel bestond al vanaf de eerste dag (stabiliteitspact) alleen houdt niemand zich daaraan. Dan kun je wel aankondigen dat er automatische sancties worden ingevoerd, maar hoe ga je die dan afdwingen? Dat is hier de hamvraag. Als een landje als Cyprus de regels overschrijdt dan gebeurt er misschien wel iets maar als het Frankrijk betreft (of een groep van "belangrijke" landen die de regels allemaal tegelijkertijd overschrijden, net zoals nu) dan zie ik niet hoe je dat zou kunnen afdwingen. Dus ik ben wel benieuwd naar details daarover.

Daar bovenop hoor ik niets concreets over hoe het gebrek aan convergentie tussen de lidstaten zal worden opgelost. Alles focust zich nu op overheidsbegrotingen terwijl een (nu) probleemland als Spanje zich voor de crisis netjes aan de regels heeft gehouden. M.a.w., alleen handhaven van begrotingsdiscipline is niet voldoende om een crisis to voorkomen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105244016
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 10:40 schreef SeLang het volgende:

Daar bovenop hoor ik niets concreets over hoe het gebrek aan convergentie tussen de lidstaten zal worden opgelost. Alles focust zich nu op overheidsbegrotingen terwijl een (nu) probleemland als Spanje zich voor de crisis netjes aan de regels heeft gehouden. M.a.w., alleen handhaven van begrotingsdiscipline is niet voldoende om een crisis to voorkomen.
Verpest het feestje nu niet voor de eurofielen door meteen het pijnpunt te noemen. :D
  dinsdag 6 december 2011 @ 10:51:03 #84
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105244224
quote:

Heel juist.

Men sprak van een weeffout, maar die weeffout is er nog steeds en kan onmogelijk opgelost worden in een muntunie

Er was wel een raar verhaal over interne devaluatie maar dat slaat nergens op
pi_105245193
quote:
Er wordt nu veel gemaakt van dat vermeende accoord tussen Merkel en Sarkozy. De belangrijkste elementen zijn:
- Begrotingstekort <3%

Nu zijn er nog geen details bekend (ben benieuwd), maar dit lost natuurlijk helemaal niets op. De <3% regel bestond al vanaf de eerste dag (stabiliteitspact) alleen houdt niemand zich daaraan. Dan kun je wel aankondigen dat er automatische sancties worden ingevoerd, maar hoe ga je die dan afdwingen? Dat is hier de hamvraag. Als een landje als Cyprus de regels overschrijdt dan gebeurt er misschien wel iets maar als het Frankrijk betreft (of een groep van "belangrijke" landen die de regels allemaal tegelijkertijd overschrijden, net zoals nu) dan zie ik niet hoe je dat zou kunnen afdwingen. Dus ik ben wel benieuwd naar details daarover.

Ik ben het eens met je opmerking dat het niet alleen gaat over bezuinigen, hoewel dat wel een belangrijke hefboom kan zijn voor hervormingen.

Maar als het gaat over handhaving denk ik dat je er naast zit; Duitsland staat zo zeer op discipline voor zichzelf dat ze eigenlijk zonder tekorten willen gaan budgetteren. Dat is grondwettelijk vastgelegd inmiddels. Dan is er een ander groot land dat potentieel kan zondigen zonder afgestraft te worden. Dat is gelet op de Duitse positie en de recente behandeling van Italie echter veel minder waarschijnlijk geworden.
pi_105245348
quote:
- Begrotingstekort <3%

We geven ze een boete, oftewel een sigaar uit eigen doos :Y :')
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_105245441
quote:
- Begrotingstekort <3%
Is dat al zeker van dat begrotingstekort? Zo ja, dan zouden dus vanaf 9 december nagenoeg alle Eurlanden direct sancties opgelegd krijgen. Iets zegt mij dat het niet op die manier gaat werken. :P Kijk naar Nederland, economische groei is marginaal, begrotingstekort is 5,4 % en de staatsschuld is 64 % van het BBP, typisch sanctiemateriaal. :+

quote:
Nu zijn er nog geen details bekend (ben benieuwd), maar dit lost natuurlijk helemaal niets op. De <3% regel bestond al vanaf de eerste dag (stabiliteitspact) alleen houdt niemand zich daaraan. Dan kun je wel aankondigen dat er automatische sancties worden ingevoerd, maar hoe ga je die dan afdwingen? Dat is hier de hamvraag.
Er zijn meer hamvragen vind ik, of beter gezegd drie grote politieke hordes die genomen moeten worden voor een geloofwaardig plan. Er moeten voldoende strenge limieten gesteld worden aan begrotingstekort en staatsschuld, en strenge limieten raken als het goed is ook landen als NL, DE en FR. Er moet een geloofwaardig sanctiemechanisme komen dat altijd en onder welke omstandigheid dan ook (we weten allemaal hoe in 2003 het Stabiliteits en Groeipact sneuvelde) zijn werking doet, het is dus onontkoombaar dat deze bij een werkelijk onafhankelijke partij neergelegd wordt (dus niet de Europese Commissie zoals door sommigen voorgesteld wordt). En ten slotte moeten deze sancties afdwingbaar tot maatregelen leiden.

De Fransen hebben al laten weten dat het voor hen onbespreekbaar is dat EU-ambtenaren hun intrek nemen in het Élysée, en dus zelfs als de eerste twee hordes geloofwaardig genomen worden kan het inderdaad nog hard over de laatste horde struikelen.

Er moeten drie zeer fundamentele hordes genomen worden, het lijk mij echter onwaarschijnlijk dat dit ook de uitkomst zal zijn van de top.

quote:
Volgende crisistop zo rond Kerst? :P Markten blij na 9 december, na een week begint men weer na te denken en stijgen de yields op staatspapier weer, en rond Kerst kan men weer naar Brussel.
  dinsdag 6 december 2011 @ 11:43:30 #88
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105245952
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2011 11:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik ben het eens met je opmerking dat het niet alleen gaat over bezuinigen, hoewel dat wel een belangrijke hefboom kan zijn voor hervormingen.
bezuinigen zal leiden tot forsere krimp en is dus geen goed middel, armoede en hogere werkloosheid zal het gevolg zijn, en dus weer hogere schuldratios
  dinsdag 6 december 2011 @ 11:46:04 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105246041
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2011 11:20 schreef HiZ het volgende:

Maar als het gaat over handhaving denk ik dat je er naast zit; Duitsland staat zo zeer op discipline voor zichzelf dat ze eigenlijk zonder tekorten willen gaan budgetteren. Dat is grondwettelijk vastgelegd inmiddels. Dan is er een ander groot land dat potentieel kan zondigen zonder afgestraft te worden. Dat is gelet op de Duitse positie en de recente behandeling van Italie echter veel minder waarschijnlijk geworden.
Wat in de Duitse grondwet staat is natuurlijk niet van toepassing op Frankrijk of een ander land.

Dat Italië gedwongen werd om iets te doen heeft niets te maken met afspraken maar gewoon met financiële markten die dat afdwongen (btw: precies dat mechanisme wordt nu weer om zeep geholpen met bailoutfondsen en het oplossingen waarbij NL en Duitsland gaan betalen voor Italië).

Een ander probleem is dat overheidstekorten meestal niet ontstaan doordat een regering besluit meer uit te geven (dat zou je makkelijk kunnen veto-en) maar doordat een goede situatie onslaat in een slechte (bijv stijgende werkloosheid) waardoor een <3% grens vanzelf wordt overschreden. Dan moet je dus met nieuwe wetgeving/bezuinigingen komen om daar weer onder te komen. En dat is lastig/niet af te dwingen, zeker als je het prijsmechanisme in financiële markten uitschakelt.

Een ander punt waar ik grote moeite mee heb is dat er nu gesproken wordt over de mogelijkheid om de beslissing om bailoutfunds te gebruiken te nemen met een meerderheid van stemmen in plaats van unanimiteit. Het argument is dat het beslissingsproces anders te traag gaat. Het probleem is echter dat het hier gaat het type beslissing waarbij 16 vossen en 1 konijn moeten stemmen over wat ze gaan eten. Bij dat soort beslissingen moet het konijn gewoon de mogelijkheid van een veto hebben.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 6 december 2011 @ 12:09:25 #90
89730 Drugshond
pi_105246881
quote:
Een ander punt waar ik grote moeite mee heb is dat er nu gesproken wordt over de mogelijkheid om de beslissing om bailoutfunds te gebruiken te nemen met een meerderheid van stemmen in plaats van unanimiteit. Het argument is dat het beslissingsproces anders te traag gaat. Het probleem is echter dat het hier gaat het type beslissing waarbij 16 vossen en 1 konijn moeten stemmen over wat ze gaan eten. Bij dat soort beslissingen moet het konijn gewoon de mogelijkheid van een veto hebben.
Ben ik het niet mee eens.
Je bent lid van de euro met (vage) toetsing dus er zouden geen konijnen mogen zijn.
Ben je wel een konijn... dan kun je beter maken dat je wegkomt.
pi_105246924
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 10:51 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Heel juist.

Men sprak van een weeffout, maar die weeffout is er nog steeds en kan onmogelijk opgelost worden in een muntunie

Er was wel een raar verhaal over interne devaluatie maar dat slaat nergens op
Het niet nakomen van begrotingsregels i.c.m. veel te goedkoop geld (waarin de rating clubs een zeer kwalijke rol spelen) is de oorzaak van deze crisis. Die heeft niet, maar dan ook helemaal niets met de euro te maken. En al helemaal niet met het feit dat er meerdere landen die in een verschillend tempo groeien in een muntunie zitten. Devaluatie verbetert niets structureels aan je economie: je improductieve, te laag opgeleide bevolking wordt er niets productiever of intelligenter van. Daarvoor heb je innovatie en kennisinstellingen nodig. En daarvoor heb je investeringen nodig, iets wat je never nooit gaat lukken door maar een steeds waardelozere munt te creëren.

De euro biedt wel de mogelijkheid om (voor het eerst in veel landen!) de rekening te leggen waar die hoort: laat de lonen per bedrijf maar aangepast worden.
  dinsdag 6 december 2011 @ 13:00:22 #92
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105248542
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 12:10 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Het niet nakomen van begrotingsregels i.c.m. veel te goedkoop geld (waarin de rating clubs een zeer kwalijke rol spelen) is de oorzaak van deze crisis. Die heeft niet, maar dan ook helemaal niets met de euro te maken. En al helemaal niet met het feit dat er meerdere landen die in een verschillend tempo groeien in een muntunie zitten. Devaluatie verbetert niets structureels aan je economie: je improductieve, te laag opgeleide bevolking wordt er niets productiever of intelligenter van. Daarvoor heb je innovatie en kennisinstellingen nodig. En daarvoor heb je investeringen nodig, iets wat je never nooit gaat lukken door maar een steeds waardelozere munt te creëren.

De euro biedt wel de mogelijkheid om (voor het eerst in veel landen!) de rekening te leggen waar die hoort: laat de lonen per bedrijf maar aangepast worden.
Revaluaties en Devaluaties ofwel koersfluctuaties zijn waarderingen van een economie, een economie kun je niet dwingen.

Door een devaluatie worden in een klap lonen en uitkeringen lager to buitenland en binnenlandse producten goedkoper ten opzichte van buitenlandse, dit sturingsmechanisme is uniek en onmisbaar
Het lokt nieuwe investeringen aan en intern gebruik van meer binnenlandse producten

Het is noodzaak dat landen als Italie zelf hun Fiats kunnen blijven bouwen
koesfluctuaties zijn pure noodzaak
De Dollar is gedaald van pariteit Euro naar 0,78 omdat de economie in zwaar weer kwam in 2007 2008 en nu is de US economie herstellende en de economie in zuidelijke landen zal blijven krimpen en blijven krimpen, doordat de waarderingsaanpassingen weg zijn

[ Bericht 1% gewijzigd door Goofjansen op 06-12-2011 13:07:15 ]
pi_105248645
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 11:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat in de Duitse grondwet staat is natuurlijk niet van toepassing op Frankrijk of een ander land.
Maar Duitsland is wel het belangrijkste euroland en het lijkt me dus best relevant als ze daar maatregelen nemen om te voorkomen dat zoiets als in 2003 nog een keer gebeurt.

quote:
Een ander probleem is dat overheidstekorten meestal niet ontstaan doordat een regering besluit meer uit te geven (dat zou je makkelijk kunnen veto-en) maar doordat een goede situatie onslaat in een slechte (bijv stijgende werkloosheid) waardoor een <3% grens vanzelf wordt overschreden. Dan moet je dus met nieuwe wetgeving/bezuinigingen komen om daar weer onder te komen. En dat is lastig/niet af te dwingen, zeker als je het prijsmechanisme in financiële markten uitschakelt.
Vandaar waarschijnlijk ook die eis om begrotingsdiscipline in de grondwet te zetten? Het idee daarvan is natuurlijk dat niet alleen het parlement maar ook de rechter een overheidsbegroting kan verwerpen. En dat het naleven van de begrotingsregels dus meer uit de politieke sfeer wordt getrokken.

Maar in geval van Nederland wordt dit een lastig verhaal, want ten eerste kan zo'n clausule pas na de volgende verkiezingen in de grondwet worden opgenomen en daarnaast mag de rechter in Nederland niet aan de grondwet toetsen, dus dat zou dan ook gewijzigd moeten worden.
  dinsdag 6 december 2011 @ 13:48:10 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105250219
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 13:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar Duitsland is wel het belangrijkste euroland en het lijkt me dus best relevant als ze daar maatregelen nemen om te voorkomen dat zoiets als in 2003 nog een keer gebeurt.

[..]

Vandaar waarschijnlijk ook die eis om begrotingsdiscipline in de grondwet te zetten? Het idee daarvan is natuurlijk dat niet alleen het parlement maar ook de rechter een overheidsbegroting kan verwerpen. En dat het naleven van de begrotingsregels dus meer uit de politieke sfeer wordt getrokken.

Maar in geval van Nederland wordt dit een lastig verhaal, want ten eerste kan zo'n clausule pas na de volgende verkiezingen in de grondwet worden opgenomen en daarnaast mag de rechter in Nederland niet aan de grondwet toetsen, dus dat zou dan ook gewijzigd moeten worden.
Het zou nut hebben als alle landen het in hun grondwet zouden zetten, niet alleen Duitsland. Als alleen Duitsland dat doet dan werkt het eerder averechts, omdat die dan vrijwel zeker aan de haak zijn voor overschrijdingen door de andere landen.

Dat is nu juist het probleem. De aanwezigheid van een bailout mogelijkheid (doordat er landen zijn die zich aan de regels houden) geeft een incentive aan de rest om een graai te doen in de bailout pot. Iedereen komt namelijk puur voor zijn eigen belangen op.
Mijn reisverslagen
pi_105250443
Sowieso is het niet alleen Duitsland, want Spanje heeft ook al zo'n regel in de grondwet opgenomen.
pi_105250690
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 13:03 schreef Igen het volgende:
De rechter mag dacht ik wetten niet aan de Grondwet toetsen, omdat de rechter daarmee op de stoel van de wetgevende macht gaat zitten. De rechter mag wel gedragingen of acties aan de Grondwet toetsen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 13:53 schreef Igen het volgende:
Sowieso is het niet alleen Duitsland, want Spanje heeft ook al zo'n regel in de grondwet opgenomen.
Ik ben niet zo onder de indruk daarvan zolang niet omschreven wordt wat goed en wat fout is en hoe dat dan gecorrigeerd gaat worden.
pi_105252372
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2011 14:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De rechter mag dacht ik wetten niet aan de Grondwet toetsen, omdat de rechter daarmee op de stoel van de wetgevende macht gaat zitten. De rechter mag wel gedragingen of acties aan de Grondwet toetsen.
De begroting is toch in feite een wet? Zo staat het hier ook omschreven.

quote:
[..]

Ik ben niet zo onder de indruk daarvan zolang niet omschreven wordt wat goed en wat fout is en hoe dat dan gecorrigeerd gaat worden.
In geval van Spanje 0,4% begrotingstekort vanaf 2020, tenzij...

En qua handhaving - het lijkt mij dat de uitvoerende macht niet zomaar op eigen houtje onbeperkt nieuwe schulden kan aangaan. Zo'n "gouden regel" zou volgens mij dus erop uitdraaien dat de rechter het aangaan van nieuwe schulden kan verbieden zodat de regering dan wel genoodzaakt is om een keus te maken tussen bezuiniging of wanbetaling.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2011 14:41:19 ]
  dinsdag 6 december 2011 @ 14:44:58 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105252508
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 12:09 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens.
Je bent lid van de euro met (vage) toetsing dus er zouden geen konijnen mogen zijn.
Ben je wel een konijn... dan kun je beter maken dat je wegkomt.
Het konijn (Duitsland) zou dan inderdaad die conclusie moeten trekken.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 6 december 2011 @ 14:58:06 #99
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105252970
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 14:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het konijn (Duitsland) zou dan inderdaad die conclusie moeten trekken.
Dus andere 16 landen kunnen nu gezamenlijk afspreken om Duitsland te slachten voor de kerst, zodat Duitsland voortaan ieder jaar voor 200 miljard de klos is, en vervolgens regels te hanteren die hen de mogelijkheid geeft om erop los te frauderen net als voorheen

Ja, zelfkastijding is geen populaire bezigheid
  dinsdag 6 december 2011 @ 15:13:27 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105253593
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 14:58 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Dus andere 16 landen kunnen nu gezamenlijk afspreken om Duitsland te slachten voor de kerst, zodat Duitsland voortaan ieder jaar voor 200 miljard de klos is, en vervolgens regels te hanteren die hen de mogelijkheid geeft om erop los te frauderen net als voorheen

Dat is toch precies wat er nu wordt geprobeerd?
Mijn reisverslagen
  dinsdag 6 december 2011 @ 18:54:00 #101
323876 michaelmoore
pi_105263400
Attractieparken accepteren de gulden weer

http://www.telegraaf.nl/b(...)n_met_guldens__.html

quote:
di 06 dec 2011, 17:14 | 25 reacties

Betalen met guldens in attractieparken
HILVARENBEEK - Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek springt handig in op de discussie rond de toekomst van de euro en de terugkeer van de gulden. Komend weekeinde, een dag na de Eurotop, accepteren het safaripark en de andere attractieparken van Libéma de gulden weer.

Bezoekers van onder meer Expeditie Ecodrome in Zwolle en het Nederlands Stripmuseum in Groningen kunnen hun entreekaartjes betalen met kwartjes, dubbeltjes en guldens, maar ook met briefpapier. Er wordt geen wisselgeld gegeven, maar de koers is gunstig: een gulden telt als een euro.

„In tijden waarin we ieder dubbeltje moeten omdraaien, leek het ons geen kwaad kunnen die dubbeltjes ook weer te accepteren als betaalmiddel,” zegt directeur Jan Blijenberg dinsdag.

Gulden-muntstukken verloren op 1 januari 2007 hun waarde. Papiergeld blijft nog tot 2032 inwisselbaar bij De Nederlandsche Bank.

Op Twitter wordt gegrapt dat het PVV-weekeinde moet zijn bij Libéma. Die partij zei in november onderzoek te willen uitvoeren naar de terugkeer van de gulden. Uit onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat 72% van de PVV-kiezers van de euro af wil.
  dinsdag 6 december 2011 @ 21:01:53 #102
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_105269938
De volslagen idiote Britten liggen weer eens dwars :')

quote:
Londen dreigt nieuw EU-verdrag te blokkeren
Laatste update: 6 december 2011 20:27 info
LONDEN - De Britse regering dreigt een eventueel nieuw EU-verdrag te blokkeren als bepaalde Britse eisen niet worden ingewilligd.

Foto: AFP
De Britse premier David Cameron zei dinsdag dat als de landen van de eurozone ''Europese instanties'' willen gebruiken om de euro te redden, er wel rekening moet worden gehouden met de Britse wensen.
Groot-Brittannië is wel lid van de Europese Unie, maar gebruikt niet de euro. Het land heeft bij verscheidene Europese verdragen al verscheidene aparte voorwaarden bedongen.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Nicolas Sarkozy willen de komende maanden een nieuwe Europees verdrag sluiten waarmee de begrotingsdiscipline van deelnemende landen wordt gegarandeerd.
http://www.nu.nl/politiek(...)rdrag-blokkeren.html

Maar ondertussen...

Hopelijk wordt geen enkele Britse financiële instelling gered door de EU, wanneer de schuldencrisis daadwerkelijk weer terugslaat op de banken.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_105270443
Ik snap Cameron wel, waarom zou een Euro-aangelegenheid voor de hele EU moeten gelden? Daarnaast hebben Merkel en Sarkozy al aangegeven dat er ook een mogelijkheid is om alleen met de Eurolanden afspraken te maken, wat dus de woorden van Cameron ook weer beperkt in hun impact.
pi_105271820
Ze moeten gewoon een verdrag maken dat in werking treedt als een bepaald aantal landen het heeft geratificeerd, maar dan alleen voor de ratificierende landen. Landen die niet kunnen/willen ratificeren vallen dan buiten de werking van hulpfondsen en moeten het zelf maar uitzoeken.

Lijkt me niet meer logisch dan dat wanneer een land geen strengere controle wil, dat het dan ook geen aanspraak meer kan maken op hulp van landen die zich wel onderwerpen aan zo'n strenger regime. Ben je meteen af van het risico dat de Ieren met een referendum een ineenstorting van de EMU veroorzaken omdat ze bang zijn dat op die manier abortus mogelijk wordt in Ierland.
pi_105272092
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 21:39 schreef HiZ het volgende:
Ze moeten gewoon een verdrag maken dat in werking treedt als een bepaald aantal landen het heeft geratificeerd, maar dan alleen voor de ratificierende landen. Landen die niet kunnen/willen ratificeren vallen dan buiten de werking van hulpfondsen en moeten het zelf maar uitzoeken.
Dat is een ongeloofwaardig dreigement voor zover dat landen betreft binnen de Eurozone, want men wil juist voorkomen dat landen ongecontroleerd failliet gaan binnen de Eurozone. Stel dat bijvoorbeeld de Ieren of de Grieken zeggen dat zij het verdrag niet willen ratificeren dan zal er opnieuw onderhandeld worden omdat de kans anders groot is dat deze landen ongecontroleerd failliet gaan. Terwijl de hele operatie juist wordt opgezet om dat te voorkomen.
pi_105275504
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 21:43 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is een ongeloofwaardig dreigement voor zover dat landen betreft binnen de Eurozone, want men wil juist voorkomen dat landen ongecontroleerd failliet gaan binnen de Eurozone. Stel dat bijvoorbeeld de Ieren of de Grieken zeggen dat zij het verdrag niet willen ratificeren dan zal er opnieuw onderhandeld worden omdat de kans anders groot is dat deze landen ongecontroleerd failliet gaan. Terwijl de hele operatie juist wordt opgezet om dat te voorkomen.
Het probleem is niet dat landen failliet gaan, gecontroleerd of ongecontroleerd, maar dat er besmettingsgevaar is. Met een ESM als bescherming (eventueel in combinatie met de ECB) kan besmetting uitgesloten worden.
pi_105277241
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 22:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het probleem is niet dat landen failliet gaan, gecontroleerd of ongecontroleerd, maar dat er besmettingsgevaar is. Met een ESM als bescherming (eventueel in combinatie met de ECB) kan besmetting uitgesloten worden.
Commerciële banken moeten gewoon stoppen met geld uitlenen wat wij op de bank zetten(spaar & betaalrekening). Dan heb je direct dat besmettingsgevaar probleem opgelost. En als er dan toch spaarders/beleggers rente/winst op hun geld willen dan openen ze maar een "beleggingsrekening" bij de bank en dan kan de bank dat uitlenen. De spaarder/belegger heeft dan expliciet toestemming gegeven om het uit te lenen en weet dan ook wat de gevolgen kunnen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door MDN op 06-12-2011 23:13:51 ]
  dinsdag 6 december 2011 @ 23:12:44 #108
323876 michaelmoore
pi_105277510
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2011 21:01 schreef Falco het volgende:
De volslagen idiote Britten liggen weer eens dwars :')

[..]

http://www.nu.nl/politiek(...)rdrag-blokkeren.html

Maar ondertussen...

[ afbeelding ]

Hopelijk wordt geen enkele Britse financiële instelling gered door de EU, wanneer de schuldencrisis daadwerkelijk weer terugslaat op de banken.
Het is ook niet logisch om landen te laten bloeden voor het redden van die onzinnige Euro, als die landen er überhaupt niet aan meedoen

De Euro is toch ten dode opgeschreven, die heeft geen enkele bestaansrecht
Het is een strop voor zwakke landen als Italië en Spanje, die steeds strakker aan trekt

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-12-2011 23:54:09 ]
pi_105286395
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 22:35 schreef HiZ het volgende:
Het ESM was al naar voren gehaald naar eind 2012 maar de plannen zijn nu om dat halverwege 2012 al actief te maken. Daarbij komt het IMF dat uit een 'ongelimiteerde' bron (centrale banken) geld kan tappen zonder dat centrale banken moeten afschrijven op deze leningen. Het IMF is immers preferent schuldeiser en centrale banken hebben enigzins zekerheid dat de hervormingen echt gaan plaatsvinden gezien het trackrecord van het IMF. Voor de ECB is het steriliseren van dat geld een probleem vanaf een bepaald bedrag, maar met echte hervormingen neemt de ECB dat voor lief denk ik. Mede omdat die euros met een vrijwel zekerheid vroeg of laat allemaal terugkeren.

Als deze plannen doorgaan heb je een stevig en groot noodfonds dat een aantal jaren tijd kan kopen om de hervormingen gecontroleerd door te voeren en begrotingstekorten kan wegwerken. Ondertussen zitten op veel belangrijke posten de marionetten van Brussel en is de opinie fors gewijzigd in de probleemlanden. Men is bewust van de noodzaak of het pijnlijke alternatief...

Het zou weleens een turning point kunnen blijken als gaat gebeuren wat men al heeft uitgelekt. Tenminste voorlopig :')
  woensdag 7 december 2011 @ 11:00:36 #110
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105287079
Goede Tips wat te doen bij een sterk in waarde dalende euro
http://www.telegraaf.nl/o(...)de_euro_valt___.html
quote:
wo 07 dec 2011, 06:00 | 64 reacties

Als de euro valt… Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM -
Met al het geweld op de kapitaalmarkten in de eurozone zijn veel economen verbaasd dat de euro niet veel meer in waarde is gedaald. „De Europese munt had gezien de problemen eigenlijk veel lager moeten staan”, stelt ook Keith Wade, hoofdeconoom van Schroders. De Britse vermogensbeheerder houdt dan ook rekening met een verzwakking van de eenheidsmunt. Hoe kunnen beleggers die deze visie delen, hierop inspelen?

Beleggers van buiten de eurozone voelen een dalende wisselkoers van de euro ten opzichte van hun thuismunt direct. Hun beleggingen in de eurozone worden immers direct minder waard. Voor consumenten uit de eurozone betekent een minder sterke euromunt verlies aan koopkracht. Maar hoe zit het met beleggers uit de eurozone? Wat kunnen zij doen?

Wade knippert even met de ogen na deze vraag en laat een stilte vallen. „Een lastige vraag. Zorg dat je gespreid belegt en koop in ieder geval dollars.” Het Britse pond en de meeste andere valuta vindt Wade een minder goede schuilplaats: ook die valuta staan onder druk of komen onder druk te staan als de euro wegzakt.

Over de dollar is Schroders iets positiever, dit ondanks de Amerikaanse schuldenberg. Zo zijn er blijvende krachten zoals de Chinese aankopen van Amerikaans staatspapier, waarmee de Chinezen de waardegroei van hun eigen munt proberen te remmen. Die aankopen steunen de dollar. Ook over Amerikaanse bedrijven is Schroders positief. Een belegger uit de eurozone zou op een verzwakking van de euro kunnen inspelen door deels in Amerikaanse aandelen te beleggen. Ze beleggen zo in de dollar (deze aandelen noteren immers in dollars) én in bedrijven die volgens Schroders een goede uitgangspositie hebben om zelfs een recessie te kunnen overleven.

Ook goud is een mogelijke hedge tegen de euro, stelt Wade. Hij wordt bijgevallen door Johanna Kyrklund, die voor Schroders de multi-asset beleggingen beheert: „Goud is nuttig als de prognoses voor alle belangrijke valuta er slecht uitzien en dat is nu het geval. Zeker als centrale banken de geldpers aanzetten, zullen belangrijke valuta verder onder druk komen te staan.”

Export

Wade stelt tot slot dat een dalende euro niet betekent dat Europese aandelen niet langer interessant zijn. „Veel grote Europese bedrijven hebben een wereldwijde omzet. Zij overleven, zélfs als de eurozone barst.” Daarbij komt dat een lagere euro voor exporterende bedrijven goed nieuws is: zij kunnen immers meer producten in het buitenland afzetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Goofjansen op 07-12-2011 11:52:35 ]
pi_105290093
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 12:10 schreef en_door_slecht het volgende:

Het niet nakomen van begrotingsregels i.c.m. veel te goedkoop geld (waarin de rating clubs een zeer kwalijke rol spelen) is de oorzaak van deze crisis. Die heeft niet, maar dan ook helemaal niets met de euro te maken. En al helemaal niet met het feit dat er meerdere landen die in een verschillend tempo groeien in een muntunie zitten.
Dat is onjuist, en jullie zijn m.i. te gefocused op de publieke schulden en tekorten.

De prijs van geld bestaat niet alleen uit zijn koers maar (vooral) ook uit zijn rentetarief. De euro is zodanig geimplementeerd, dat iedere primaire bank in ieder euroland tegen hetzelfde lage tarief van de ECB kan lenen. Samen met het gebrekkige toezicht op schulden en begrotingstekorten van de overheden is dat de grootste weeffout in de euro, en eentje die gemakkelijk te voorkomen was geweest. Het gevolg van die homogene rente is dat m.n. in het zuiden grootschalige misallocatie van geld is opgetreden; er is veel te veel geconsumeerd, en voorzover er nog productief geinvesteerd werd, zoals in huizen, ontstonden er bubbels. De private schuldenlasten hebben de economieën daar minstens evenzeer uitgehold als de publieke. Dat was bijvoorbeeld te voorkomen geweest door de rentetarieven die banken uit de diverse landen aan de ECB betalen, afhankelijk te maken van de rente die hun eigen overheden op staatsschuld betalen. Als dat gebeurd was, zou de financiële sector de problemen niet vergroot hebben maar juist voor een snellere financiële/fiscale eenwording van de eurozone gezorgd hebben.

quote:
Devaluatie verbetert niets structureels aan je economie: je improductieve, te laag opgeleide bevolking wordt er niets productiever of intelligenter van.
Maar het maakt ze wel concurrerender, het vergroot de werkgelegenheid en daarmee de welvaart (althans zolang ze niet teveel van import afhankelijk zijn) en de mogelijkheden om in productiemiddelen en in het opleidingsniveau te investeren. Ik vind het begrip 'interne devaluatie' wat ongelukkig, maar de toenemende werkloosheid als gevolg van publieke en private bezuinigingen zal daar wel toe leiden. Doet even pijn, maar het leidt uiteindelijk wel tot een gezondere en meer duurzame economie.
  woensdag 7 december 2011 @ 12:28:00 #112
37248 BertV
Klei indiaan
pi_105290122
Is het niet een mogelijkheid dat bij een echt naderend einde van de Euro de munt "gewoon" omgezet gaat worden naar de Dollar?
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 7 december 2011 @ 12:31:19 #113
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105290242
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:28 schreef BertV het volgende:
Is het niet een mogelijkheid dat bij een echt naderend einde van de Euro de munt "gewoon" omgezet gaat worden naar de Dollar?
Ja of de Zimbabwaanse dollar en de shekel en de Yen erbij
dat is dus weer een andere muntunie, dus nog meer ellende

Is het nu niet logischer dat ieder land gewoon een eigen munt heeft ??
Wat is daar nu mis mee???? :?
Ieder land kan dan door middel van de koers (laten) sturen op de eigen economie
Het is veel beter voor de rest van de wereld als China de koers van de Yuan vrijgeeft, zij verkopen hun voornaamst bezit/ rijkdom (arbeidsproductiviteit) voor een veel te lage prijs, door de koers van de Yuan extreem laag te houden en de Yuan niet vrij te geven aan de valutahandel

[ Bericht 3% gewijzigd door Goofjansen op 07-12-2011 16:13:11 ]
  woensdag 7 december 2011 @ 14:30:47 #114
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105294801
Kunnen ze als oprechte Europeanen dat geld niet aan hun broeders in Spanje, Portugal, Italie of Griekenland schenken??

Ik geef mijn salaris ook altijd aan mijn luie buurman
http://www.telegraaf.nl/d(...)se_obligaties__.html
Dan is het probleem opgelost

quote:
wo 07 dec 2011, 13:58

Grote vraag naar Duitse obligaties
LONDEN (AFN) - Onder beleggers was woensdag veel vraag naar Duitse staatsobligaties die werden uitgegeven via een lening met een looptijd van 5 jaar. Duitsland haalde bijna 4,1 miljard euro op met de uitgifte van het staatspapier. De vraag was ruim twee maal zo hoog als het aanbod.
Beleggers leken niet te schrikken van de waarschuwing van kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P), maandag, dat de waardering van de leningen van vrijwel alle eurolanden, inclusief die van Nederland en Duitsland, mogelijk zou kunnen worden verlaagd. De afgelopen weken, nog voor de waarschuwing van S&P had Duitsland te kampen met een lage vraag naar het staatspapier.

Mogelijk zien beleggers met enig vertrouwen uit naar de aanpak van de schuldencrisis die op de aankomende eurotop, eind deze week, zal worden afgesproken. Ook een mogelijke verlaging van de rente door de Europese Centrale Bank (ECB) geeft steun aan de stemming op de obligatiemarkten.
  woensdag 7 december 2011 @ 15:55:14 #115
340480 Fapkoning
Koning van de FOK!ers
pi_105297961
Wat heeft Griekenland en de rest van de EU gedaan om dit probleem op te lossen als ze al zo vroeg wisten dat het fout ging?
  woensdag 7 december 2011 @ 17:42:55 #116
323876 michaelmoore
pi_105302045
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:55 schreef Fapkoning het volgende:
Wat heeft Griekenland en de rest van de EU gedaan om dit probleem op te lossen als ze al zo vroeg wisten dat het fout ging?
Niets, maar dat kon ook niet

Het probleem is dat de ambtenaren teveel macht hebben en de bevolking er niet bij betrekken
Er s niemand die om een EU of Euro heeft gevraagd

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 07-12-2011 18:55:05 ]
pi_105309360

Oekraïne en Hongarije zijn ook tot het lijstje doorgedrongen.
Al met al is er vooralsnog weinig verbetering in Europa te zien.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_105309864
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 20:14 schreef fedsingularity het volgende:
[ afbeelding ]

Oekraïne en Hongarije zijn ook tot het lijstje doorgedrongen.
Al met al is er vooralsnog weinig verbetering in Europa te zien.
Als ik me niet vergis heeft Italie een spread die circa 100 basispunten boven bijvoorbeeld SNS Reaal ligt. Volgens klopt er toch iets niet helemaal dan qua risicoweging.... is het deels niet gewoon hype?
pi_105310077
Het lijkt wel dat veel economen en 'experts' heel graag willen dat de Euro valt.

Vandaag een historicus in NRC Next die beweerde dat de Euro zonder twijfel ging vallen, want Europese rijken uit het verleden, zoals het Romeinse rijk, hebben het ook niet volgehouden _O- :')
  woensdag 7 december 2011 @ 20:39:03 #120
323876 michaelmoore
pi_105310544
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 20:30 schreef Breekfast het volgende:
Het lijkt wel dat veel economen en 'experts' heel graag willen dat de Euro valt.

Vandaag een historicus in NRC Next die beweerde dat de Euro zonder twijfel ging vallen, want Europese rijken uit het verleden, zoals het Romeinse rijk, hebben het ook niet volgehouden _O- :')
Maar het punt is dat de Euro niet kan bestaan, dus gaat vallen/ scheuren.
Zo zeker als water naar beneden stroomt

Er gaan enkele simpele economische wetten schuil achter zulke uitspraken

In het verleden zijn er al EU muntunies gevallen , kennelijk weet geen mens dit meer
De Ambtenaren blijven proberen om tegen de stroom in te zwemmen en vrije markten te bedwingen

Don Quichotte was verstandiger
pi_105319247
Nou, het is ondertussen wel duidelijk dat de Duitsers en Fransen de hoop hebben opgegeven van het bijelkaar houden van de EU. Ze gaan vol voor een federale EMU, waarbij de europlus landen de kans krijgen mee te doen.

Dit zeg ik overigens na lezing van de brief van Merkel en Sarkozy aan van Rompuy.
  donderdag 8 december 2011 @ 00:49:05 #122
323876 michaelmoore
pi_105325127
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:38 schreef HiZ het volgende:
Nou, het is ondertussen wel duidelijk dat de Duitsers en Fransen de hoop hebben opgegeven van het bijelkaar houden van de EU. Ze gaan vol voor een federale EMU, waarbij de europlus landen de kans krijgen mee te doen.

Dit zeg ik overigens na lezing van de brief van Merkel en Sarkozy aan van Rompuy.
Rutte is er het mee eens
http://www.telegraaf.nl/d(...)t_aan_Brussel__.html
quote:
wo 07 dec 2011, 21:37
Rutte: geen overdracht macht aan Brussel
DEN HAAG (AFN) - Premier Mark Rutte wil geen soevereiniteit overdragen aan Brussel. Daar is volgens hem ook geen sprake van bij een kleine wijziging van het EU-verdrag. Het gaat wat hem betreft om het handhaven van bestaande afspraken over begrotingsdiscipline, zoals de grenzen voor begrotingstekort en staatsschuld.

,,Dat vraagt om zo veel mogelijk automatische sancties. Dat is onze positie.’’ Volgens Rutte gaat het niet om nieuwe bevoegdheden. Hij wilde nauwelijks ingaan op de voorstellen van Duitsland en Frankrijk, maar zei wel weinig te voelen voor een maandelijkse bijeenkomst van de regeringsleiders van de 17 eurolanden zoals de twee willen.

Wat Rutte betreft is het wijzigingen van een verdrag geen doel op zich, maar een middel om te voorkomen dat begrotingsregels nog een keer met voeten worden getreden. Eventueel kan dat ook zonder verdragswijziging worden vastgelegd, als dat maar juridisch voldoende dichtgetimmerd is, aldus Rutte.

Niet consequent

GroenLinks-leider Jolande Sap verweet Rutte niet consequent zijn. In april had de premier nog gezegd graag ,,bakken vol soevereiniteit'' over te dragen aan Brussel op het gebied van toezicht op het begrotingsbeleid, mits dat er maar toe leidt dat probleemlanden in de eurozone hun eigen overheidsfinanciën beter op orde gaan houden. Nu hield Rutte vol dat er geen bevoegdheden naar Brussel gaan.

,,Een inconsistent verhaal'', oordeelde Sap, die Rutte verweet dat hij nu alleen maar de PvdA naar de mond praat omdat die partij verkiezingen wil als er bevoegdheden worden overgedragen aan Brussel.

Normen handhaven

Rutte bleef dat ontkennen. ,,Hoe handhaven we de normen? Niet alleen met een bord waarop staat dat je maximaal 50 kilometer per uur mag rijden, maar ook met een agent met bonnenboekje die zegt: u rijdt te hard, ik ga u bekeuren. Dat is niet het overdragen van soevereiniteit.''

Rutte hoopt dat de eurotop het eens wordt over sancties die de Europese Commissie zo automatisch mogelijk neemt en alleen met een grote meerderheid van de 17 eurolanden kunnen worden tegengehouden.
  donderdag 8 december 2011 @ 01:08:54 #123
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_105325652
quote:
Ach guttie gut, Rutte loopt weer stoer te praten :')
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_105327139
Meer macht overdragen naar die onwettige, ondemocratische en corrupte bende in Brussel is sowieso niet de oplossing. Dat snapt iedereen met meer dan drie hersencellen.
  donderdag 8 december 2011 @ 09:34:20 #125
37248 BertV
Klei indiaan
pi_105328921
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 04:50 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Meer macht overdragen naar die onwettige, ondemocratische en corrupte bende in Brussel is sowieso niet de oplossing. Dat snapt iedereen met meer dan drie hersencellen.
Uiteindelijk gaat dat natuurlijk gewoon gebeuren, alleen noemen ze het anders.
PvdA tevreden, Rutte tevreden, NL-volk tevreden.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_105330888
Van NOS-Teletekst:
quote:
Pessimisme voor EU-top over euro
De kans lijkt groot dat op de eurotop in Brussel geen akkoord wordt bereikt over de aanpak van de eurocrisis. De Britse regering dreigt met een veto tegen het Frans/Duitse plan voor het afdwingen van begrotingsdiscipline. Ook is er nauwelijks zicht op maatregelen om de euro op korte termijn te steunen.

Frankrijk en Duitsland willen de Europese Commissie de macht geven om landen te dwingen hun begroting aan te passen. Daartoe zou het Europees Verdrag moeten worden gewijzigd. Onder meer Groot-Brittannië en Polen vinden dat 'Brussel' daardoor te veel macht zou krijgen.
De Britten liggen dwars volgens het bovenstaande artikel, maar in de papieren NRC van gisteren staat ook een artikel waarin geschreven wordt dat tussen Frankrijk en Duitsland ook nog forse verschillen van inzicht bestaan. De loopgraven worden dus ingenomen, maar ik kan mij niet voorstellen dat men het aandurft om geen akkoord te bereiken.
pi_105330921
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 09:34 schreef BertV het volgende:
Uiteindelijk gaat dat natuurlijk gewoon gebeuren, alleen noemen ze het anders.
PvdA tevreden, Rutte tevreden, NL-volk tevreden.
Tevreden, maar zijn we er dan ook? Volgens mij niet, ik zou het juist een slecht scenario vinden als het afdwingen van begrotings/staatsschuldregels bij de Europese Commissie komt te liggen. Zij zijn veel te veel politiek betrokken en zodoende geen goede scheidsrechter.
  donderdag 8 december 2011 @ 12:19:48 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105333215
quote:
S&P waarschuwt alle 27 EU-lidstaten

S&P heeft opnieuw gewaarschuwd voor een verlaging van de kredietwaardigheid van de Europese landen. Waarschuwde S&P eerder deze week nog dat de kredietstatus van de zeventien eurolanden in gevaar zou komen, nu wordt gezegd dat de kredietwaardigheid van de hele eurozone gevaar loopt als de Eurotop de komende dagen geen besluiten neemt.

"We kunnen dan de hele eurozone afwaarderen", aldus een verklaring van S&P. Dat kan nog dit weekend gebeuren.

Britten moeten meedoen
Voor de Franse radio heeft Jean Claude Juncker, de Luxemburgse voorzitter van de Europgroep, gewaarschuwd dat de Britten tijdens de top niet moeten gaan dwarsliggen. "Er moet een akkoord komen", aldus de Luxemburger.

Volgens Juncker kunnen de Britten niet een hele reeks mitsen en maren formuleren, waardoor de Eurotop mogelijk kan mislukken. Vanuit het Verenigd Koninkrijk komen de laatste dagen geluiden dat ze niet zonder slag of stoot akkoord gaan met de Frans-Duitse voorstellen. Een nieuw verdrag is helemaal een brug te ver voor premier Cameron.

Euro niet in gevaar
Volgens Juncker is het voorbestaan van de euro niet in gevaar. "Maar we hebben wel een stabiel akkoord nodig." Hij gaf de Britten ook nog een waarschuwing: "Als we geen akkoord met 27 landen kunnen bereiken dan doen we het wel met 17 landen."

De top begint formeel om 19.30 uur vanavond, vanaf 18.00 uur komen de eerste regeringsleiders in Brussel aan.

http://nos.nl/artikel/320(...)-27-eulidstaten.html
Wat betreft dat afwaarderen: volledig terecht en ook consequent gezien de afwaardering die de USA kreeg om ongeveer dezelfde reden (geen geloofwaardig plan om de situatie onder controle te brengen)
Mijn reisverslagen
pi_105333249
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:04 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Tevreden, maar zijn we er dan ook? Volgens mij niet, ik zou het juist een slecht scenario vinden als het afdwingen van begrotings/staatsschuldregels bij de Europese Commissie komt te liggen. Zij zijn veel te veel politiek betrokken en zodoende geen goede scheidsrechter.
En jouw alternatief?
pi_105333409
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat betreft dat afwaarderen: volledig terecht en ook consequent gezien de afwaardering die de USA kreeg om ongeveer dezelfde reden (geen geloofwaardig plan om de situatie onder controle te brengen)
Behalve dat ze het in het geval van de EU doen nog voor de gesprekken serieus zijn begonnen en de belangrijkste partijen al hebben laten weten dat als 27 niet kan dat 17+ ook prima is.

Overigens weer erg luie verslaglegging over deze top; pessimisme bestaat er vooral over de kans van een accoord in 27 landen, niet zozeer over een accoord. Dat zal wel een Duits model worden met wat Franse accentjes. De rest slikt of wordt net als het VK buiten gezet.

Ik verwacht dat dit het begin van het einde is voor de EU als een statenbond.
pi_105333436
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

En jouw alternatief?
IMF, een organisatie gelieerd aan de ECB of een volledig zelfstandige organisatie (naast de uitvoerende macht, de wetgevende macht en de rechtsprekende macht ook een begrotingsregulerende macht).
pi_105333505
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

IMF of een organisatie gelieerd aan de ECB.
Ja hoor, geloof je het zelf? Het IMF gaat natuurlijk geen onderdeel worden van wat effectief de regering van Europa is. En de ECB gaat ook niet in de politiek zitten. Dan worden ze gewoon een partij ipv een onafhankelijke arbiter.

De Commissie heeft genoeg aangetoond niet aan een leiband te lopen.
  donderdag 8 december 2011 @ 12:30:37 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105333527
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Behalve dat ze het in het geval van de EU doen nog voor de gesprekken serieus zijn begonnen en de belangrijkste partijen al hebben laten weten dat als 27 niet kan dat 17+ ook prima is.

Die euro crisis is al ruim 2 jaar aan de gang en we hebben inmiddels al diverse bailouts en een stuk of 10 summits achter de rug, dus nu niet net doen ze nu pas gaan beginnen met serieuze gesprekken :+
Mijn reisverslagen
pi_105333547
quote:
Overigens weer erg luie verslaglegging over deze top; pessimisme bestaat er vooral over de kans van een accoord in 27 landen, niet zozeer over een accoord. Dat zal wel een Duits model worden met wat Franse accentjes. De rest slikt of wordt net als het VK buiten gezet.
Nou naar wat ik heb begrepen is het ook tussen Frankrijk en Duitsland nog geen koek en ei. Dat is dus een directe bedreiging voor een akkoord met zowel 17 als 27 landen.
pi_105333578
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:30 schreef HiZ het volgende:
Ja hoor, geloof je het zelf?
Volgens mij geloof jij het niet.

quote:
De Commissie heeft genoeg aangetoond niet aan een leiband te lopen.
Zoals met het Stabiliteits en Groeipact zeker? :D Waar was de EC toen?
pi_105333602
quote:
10s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die euro crisis is al ruim 2 jaar aan de gang en we hebben inmiddels al diverse bailouts en een stuk of 10 summits achter de rug, dus nu niet net doen ze nu pas gaan beginnen met serieuze gesprekken :+
Vee wir weeting on zee Belgiums. Naw Elio is priem minister, vee can finally talk....

Allemaal heel logisch en verklaarbaar hoor :)
  donderdag 8 december 2011 @ 12:35:18 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105333673
Mijn gok is dat er opnieuw niets hards en concreets uit komt. Desalniettemin zullen Duitsland en Frankrijk tevreden zijn want ze hebben beiden belangrijke doelen voor zichzelf bereikt:

Duitsland: er komen geen eurobonds
Frankrijk: er gaan geen verliezen meer naar de banken (die gaan 100% naar de belastingbetaler)
Mijn reisverslagen
pi_105333757
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:35 schreef SeLang het volgende:
Mijn gok is dat er opnieuw niets hards en concreets uit komt.
Alle grote woorden ten spijt inderdaad. Zolang er geen concrete cijfers op tafel komen waarmee beschreven wordt hoeveel staatsschuld een land mag hebben en hoeveel begrotingstekort toegestaan is, is de top wat mij betreft geflopt. Als de gestelde doelen niet strikt genoeg zijn, is een discussie over een handhavingsmechanisme ook zinloos.
  donderdag 8 december 2011 @ 12:40:42 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105333823
Btw: slecht nieuws = goed nieuws voor de financiele markten, want hoe hopelozer de situatie deste groter de kans dat de ECB de printer gaat aanzwengelen. Echt, dat is momenteel het enige wat men nog interesseert. Niemand gelooft na 2 jaar meer in een echte oplossing uit de politiek.
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 december 2011 @ 12:48:51 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105334086
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Alle grote woorden ten spijt inderdaad. Zolang er geen concrete cijfers op tafel komen waarmee beschreven wordt hoeveel staatsschuld een land mag hebben en hoeveel begrotingstekort toegestaan is, is de top wat mij betreft geflopt. Als de gestelde doelen niet strikt genoeg zijn, is een discussie over een handhavingsmechanisme ook zinloos.
Die concrete cijfers staan al in het stabiliteitspact (<3% begrotingstekort en <60% staatsschuld) en niemand voldoet eraan. Tevens is er geen geloofwaardige roadmap om daar binnen een redelijke tijd te komen.

Daarnaast lijkt me elke automatische afdwinging sowieso een wassen neus. Ga je landen in financiële nood dan een boete opleggen? :+. Als die automatische sanctie er was geweest bij invoering van de euro toen de economie nog goed was en iedereen nog aan de normen voldeed dan had het gedeeltelijk kunnen werken maar dat station is gepasseerd imo.
Mijn reisverslagen
pi_105334158
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:48 schreef SeLang het volgende:
Die concrete cijfers staan al in het stabiliteitspact (<3% begrotingstekort en <60% staatsschuld) en niemand voldoet eraan.
Die concrete cijfers gelden bij een langjarig gemiddelde economische groei van 2 % per jaar.
  donderdag 8 december 2011 @ 12:51:50 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105334181
Btw: straks de ECB rentevelaging en om 14:30 CET de persconferentie, waar de meeste vragen wel zullen gaan over de euro crisis en Draghi natuurlijk weer met veel woorden niets gaat zeggen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 december 2011 @ 12:53:44 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105334253
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Die concrete cijfers gelden bij een langjarig gemiddelde economische groei van 2 % per jaar.
Ja, dus bij de huidige lagere groei zou het begrotingstekort en staatsschuld dus nog lager moeten zijn omdat je bij lagere groei minder schuld sustainable kunt servicen.
Mijn reisverslagen
pi_105334430
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:35 schreef SeLang het volgende:

Frankrijk: er gaan geen verliezen meer naar de banken (die gaan 100% naar de belastingbetaler)
tel de zegeningen van de Euro :r

Toch eens gaan kijken naar banen in de VS of Australie, Europa begint meer en meer te verkankeren.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 8 december 2011 @ 13:52:40 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105336262
ECB verlaagt rente 1,25% ---> 1,00%

Europa is het nieuwe China met een sterk negatieve reële rente ( -2%).
Tot zover de inflatie vechters geloofwaardigheid van de ECB
Mijn reisverslagen
pi_105336305
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:40 schreef SeLang het volgende:
Btw: slecht nieuws = goed nieuws voor de financiele markten, want hoe hopelozer de situatie deste groter de kans dat de ECB de printer gaat aanzwengelen.
Ben benieuwd of de aandelenmarkten nog de kans gaan krijgen om ordentelijk naar jullie gewenste instapniveau te crashen.. er kon wel eens een hoop geld uit vastrentende obligaties naar meer inflatiebestendige aandelen verhuizen.
  donderdag 8 december 2011 @ 14:10:42 #147
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_105336924
quote:

[..]

Ik verwacht dat dit het begin van het einde is voor de EU als een statenbond.
Op een één of andere manier kan ik het mij niet voorstellen dat we weer teruggaan naar een pre-EU van allemaal eigen landjes, ieder een eigen muntje, eigen regeltjes, hekwerk eromheen en strengcontrolerende douanebeambten.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  donderdag 8 december 2011 @ 15:58:22 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105340707
Net naar de ECB persconferentie zitten kijken. Ik vind dat Draghi duidelijker is en meer uitweidt dan Trichet deed.

Gebaseerd op de uitleg en inflatie prognose van de ECB zelf ben ik het niet eens met de renteverlaging. Weliswaar is de verwachting dat de inflatie afneemt, maar de prognose voor 2012 en 2013 ligt niet ver van de target (iets onder de 2%) af dus zou constant houden van de rente logischer zijn imo. De beslissing tot verlaging was ook niet unaniem.

Er waren ook vragen over de limiet van het SMP (opkopen van PIIGS bonds), aangezien de ECB geen oneindige hoeveelheden kan blijven steriliseren. Draghi bevestigde dat er een limiet aan zat maar was verder ontwijkend ("dat moeten we dan bekijken", of iets in die trant).

Er was ook een vraag over het persbericht van vorige week dat een sterilisatie operatie niet volledig was gelukt. Hij antwoordde dat dat tot nu toe in 6 van de 80 keer (ofzo) niet direct was gelukt maar dat het dan in de dagen erna alsnog gebeurt. Niets blijft ongesteriliseerd.

Heel duidelijk was Draghi over monetariseren (via welke weg dan ook) van overheidstekorten: dat is tegen het verdrag. Ook de voorgestelde omweg via het IMF wees hij expliciet af. Hij zei dat hoewel een constructie om geld te lenen aan het IMF die het geld vervolgens doorleent aan specifieke euro landen legaal gesproken "complex" is en misschien zelfs wel legaal, maar het is in elk geval tegen de geest van het verdrag en dat is waar het om gaat. Deze uitleg heeft hij vandaag meerdere keren gegeven en hij was er echt heel duidelijk over. Dus voordat "de markt" (die kennelijk verwacht dat de geldpers binnenkort aan gaat) gelijk krijgt zal de ECB eerst de moeder aller U-turns moeten gaan maken.
Mijn reisverslagen
pi_105341152
quote:
3s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:58 schreef SeLang het volgende:
Er waren ook vragen over de limiet van het SMP (opkopen van PIIGS bonds), aangezien de ECB geen oneindige hoeveelheden kan blijven steriliseren.
Dat steriliseren is sowieso onzin: het geld dat ze uit de markt halen in de vorm van fixed term deposits wordt meteen weer aan de inbrengende banken teruggeleend, omdat die hun deposits als collateral mogen aanbrengen voor nieuwe leningen van de ECB.
pi_105341286
quote:
13s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:52 schreef SeLang het volgende:
ECB verlaagt rente 1,25% ---> 1,00%

Europa is het nieuwe China met een sterk negatieve reële rente ( -2%).
Tot zover de inflatie vechters geloofwaardigheid van de ECB
Draghi :').

Zet de geldpers gewoon aan, maar laat de rente tenminste met rust :r.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')