Ja, 2 biljoen bijprinten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ala Lemans... als je 't spel tot het uiterst speelt, is er een uiterste consequentie.
Het wordt zoiets, of iedereen gaat voor zijn eigen hachje.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Mijn vermoeden is dat het straks niet gaat over eurobonds maar dus over een Europese Treasury die de nationale begrotingen en schulden bewaakt en landen onder curatele kan stellen. Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar. De Europese Treasury kan dan brugkredieten geven uit een fonds (zoals het EFSF/ ESM) dat wordt gegarandeerd door de hele groep. Gedurende de periode dat je een brugkrediet krijgt heb je geen eigen controle meer over de begroting.
Ik kan me voorstellen dat als een dergelijk systeem wordt geaccepteerd, dat dan Duitsland accoord zal gaan om tijdelijk de ECB te ge(mis)bruiken om de huidige crisis te overbruggen. Betekent dan wel dat de PIIGS direct onder curatele komen.
Deze regeling wordt dan take it or leave it, dwz leave de euriozone als je niet accoord gaat met deze overdracht van soevereiniteit.
Ik kan er totaal naast zitten maar dit is op dit moment mijn gok waar ik denk dat ze op aanstuurt.
De crisis maakt dit tot de meest actuele vraag van 't moment. Wordt het maken of kraken?quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:30 schreef Bombshell het volgende:
Uiteindelijk zal geen enkel land soevereiniteit willen afstaan aan het geheel Europa.
Nuquote:Grieken moeten meer snijden om doelen te halen
ATHENE - De Griekse regering zal er zonder extra bezuinigingen niet in slagen om de begrotingsdoelstellingen voor de langere termijn te halen. Dat bleek vrijdag uit nieuwe ramingen van het Griekse ministerie van Financiën.
Foto: ANP
Als er voor juni volgend jaar geen nieuwe maatregelen worden genomen, komt het overheidstekort in 2015 uit op 4,2 procent van het bruto binnenlands product.
Afgelopen zomer werd nog voorspeld dat het gat in de begroting tegen die tijd zou zijn teruggebracht tot 1,1 procent.
De nieuwe ramingen houden rekening met de economische crisis in Griekenland, die nog heviger is dan eerder werd gedacht.
De Griekse economie zit al 4 jaar in een recessie en het einde van de krimp is, mede door alle bezuinigingen, nog niet in zicht.
Die power grab van europa zie ik nooit stand houden. Dat zie je nu al bij boetes die bv aan nederland worden opgelgd door de EC. De grieken krijgen miljarden cadeau en nederland moet boetes betalen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:34 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het ook gewoon een keuze is tussen de eurozone opheffen (gebeurt vanzelf als je niks doet) of een enorme power-grab van Europa ("Nanny state"). Het wordt één van die twee.
We gaan een beetje BNW hier maar ik denk dat je gelijk hebt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:34 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het ook gewoon een keuze is tussen de eurozone opheffen (gebeurt vanzelf als je niks doet) of een enorme power-grab van Europa ("Nanny state"). Het wordt één van die twee.
* Perrin deelt aluhoedjes uitquote:Op vrijdag 25 november 2011 21:37 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
We gaan een beetje BNW hier maar ik denk dat je gelijk hebt.
Hopelijk dit keer zonder weeffouten!
Nieuwe bailouts worden duurder want de ratings van landen die ze geven gaan omlaag en hun rentes lopen onderhand ook op. De rente van mogelijke volgende bailouts zal geen 5% maar eerder 8% zijn.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:50 schreef fedsingularity het volgende:
Stating the obvious. wat wil je ermee zeggen?
Ik zou maar gauw obligaties kopen, we zijn nu echt op de bodem.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
* Perrin deelt aluhoedjes uit [ afbeelding ]
Merkel heeft dus aangegeven dat Duitsland wel klaar is voor soevereiniteitsoverdracht. Vervolgens is de waardering onder de Duitse kiezers voor Merkel gestegen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
De crisis maakt dit tot de meest actuele vraag van 't moment. Wordt het maken of kraken?
Eh, je kunt lenen uit het vocabulaire van rabiate eurohaters ja, maar je kunt het ook gewoon noemen wat het is; federalisering van de EU.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:34 schreef SeLang het volgende:
Geloof er niks van. De euro zal het leuk doen in de geschiedenis boekjes.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Merkel heeft dus aangegeven dat Duitsland wel klaar is voor soevereiniteitsoverdracht. Vervolgens is de waardering onder de Duitse kiezers voor Merkel gestegen.
Klaar, maar onder welke voorwaarden, dat wordt cruciaal. Als de begrotingsdiscipline te weinig strikt is en niet onwrikbaar verankerd en afdwingbaar is schiet je er nog niet zoveel mee op. En gelden de regels, als het puntje bij paaltje komt, ook voor Frankrijk en Duitsland? Het verleden geeft daar geen goed trackrecord voor. Maatregelen zijn steeds te 'slap' (als in een groot compromis), kijk maar naar de afgelopen besluiten over de noodfondsen. Ook worden afspraken stelselmatig opportunistisch geïnterpreteerd (Stabiliteits en Groeipact).quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:
Merkel heeft dus aangegeven dat Duitsland wel klaar is voor soevereiniteitsoverdracht. Vervolgens is de waardering onder de Duitse kiezers voor Merkel gestegen.
Je denkt werkelijk dat men zo ver wil gaan? Als we uitgaan van de regels in het Stabiliteits en Groeipact dan betekent het dat vanaf het in werking treden van de Europese Treasury er direct EU-ambtenaren gaan zetelen in Den Haag, Parijs en Berlijn (zowel de begrotingstekorten als de staatsschulden zijn te hoog). Natuurlijk gaat dat niet gebeuren, er komt wellicht zo'n mechanisme maar dat lost niks op als de discipline die gehandhaafd gaat worden te zwak is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar.
Wat geloof je niet? Dat ze dat gezegd heeft? Of dat dat haar populariteit goed heeft gedaan?quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:21 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Geloof er niks van. De euro zal het leuk doen in de geschiedenis boekjes.
Ja de voorwaarden zijn cruciaal, maar zoals ik eerder vroeg 'Wat wil Merkel?'quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Klaar, maar onder welke voorwaarden, dat wordt cruciaal. Als de begrotingsdiscipline te weinig strikt is en niet onwrikbaar verankerd en afdwingbaar is schiet je er nog niet zoveel mee op. En gelden de regels, als het puntje bij paaltje komt, ook voor Frankrijk en Duitsland? Het verleden geeft daar geen goed trackrecord voor. Maatregelen zijn steeds te 'slap' (als in een groot compromis), kijk maar naar de afgelopen besluiten over de noodfondsen. Ook worden afspraken stelselmatig opportunistisch geïnterpreteerd (Stabilitei0ts en Groeipact).
Ik vind eigenlijk dat er nog steeds om de hete brij heen wordt gedraaid in de woorden die door de politiek gebruikt worden. Nog geen land is concreet geweest over het werkelijk overdragen van begrotingsbevoegdheid aan Brussel, terwijl dat juist het heikele punt is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja de voorwaarden zijn cruciaal, maar zoals ik eerder vroeg 'Wat wil Merkel?'
Een van de problemen is inderdaad dat momenteel iedereen onder curatele zou moeten, dus hoe ze dat wil oplossen...quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je denkt werkelijk dat men zo ver wil gaan? Als we uitgaan van de regels in het Stabiliteits en Groeipact dan betekent het dat vanaf het in werking treden van de Europese Treasury er direct EU-ambtenaren gaan zetelen in Den Haag, Parijs en Berlijn (zowel de begrotingstekorten als de staatsschulden zijn te hoog). Natuurlijk gaat dat niet gebeuren, er komt wellicht zo'n mechanisme maar dat lost niks op als de discipline die gehandhaafd gaat worden te zwak is.
Als het mogelijk is, dan is een grotere rol voor het IMF een goed idee imo. Het IMF is in elk geval een externe partij en kan dus beter sancties afdwingen en opportunistisch gedrag tegen gaan. De funding zal wel uit de eurozone moeten komen neem ik aan.quote:De Jager: grotere rol IMF bij schuldencrisis
BERLIJN (AFN) - Nederland, Duitsland en Finland hebben vrijdag besproken hoe het Internationaal Monetair Fonds (IMF) een grotere rol kan krijgen bij het bestrijden van de schuldencrisis in de eurozone. Door bijvoorbeeld grotere bijdragen van niet-eurolanden zou naast het Europese noodfonds ook het IMF meer vuurkracht krijgen om de crisis te bestrijden.
Dat liet minister Jan Kees de Jager (Financiën) vrijdag weten na overleg met zijn Duitse en Finse collega's Wolfgang Schäuble en Jutta Urpilainen.
De grotere rol van het IMF staat volgens De Jager los van de beloofde versterking van het noodfonds voor eurolanden (EFSF). ,,Er wordt aan getwijfeld of dat voldoende geld opbrengt. Daarom hebben we vandaag gepraat over een tweede pad.''
Vertrouwen
Door het IMF van meer middelen te voorzien, moet het vertrouwen dat de schuldencrisis wordt opgelost worden versterkt. ,,Er wordt veel druk uitgeoefend om euro-obligaties in te voeren of de rol van de Europese Centrale Bank uit te breiden. Daar zeggen wij nee tegen'', vatte De Jager de lijn van Duitsland, Nederland en Finland samen. ,,Wij bieden iets anders en dat is een grotere rol van het IMF.''
De Jager sprak van een ,,goede bespreking met gelijkgestemde collega's''. De drie landen vinden dat zij als stabiele landen een verantwoordelijkheid hebben in het helpen van landen in nood. Maar een oplossing is dat de landen hun economie en overheidsfinanciën zelf op orde brengen.
Toezicht
Volgens De Jager zijn Nederland, Duitsland en Finland het eens dat het toezicht binnen de eurozone verder moet worden versterkt. ,,We zijn al een heel eind gekomen, maar regels moeten automatisch toepasbaar en juridisch afdwingbaar worden. Het is nu het moment om deze maatregelen door te voeren. We hebben vandaag weer belangrijke stappen gezet richting een echte stabiliteitsunie, zodat landen nooit meer zo kunnen ontsporen als nu is gebeurd.''
Beter toezicht betekent ook dat wijzigingen nodig zijn in Europese verdragen, stelde Schäuble. Verder moeten de eerder afgesproken maatregelen om het reddingsfonds voor eurolanden te versterken volgens de Duitse minister snel worden uitgevoerd.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-schuldencrisis.aspx
Het lijkt mij weer een voorbeeld van zwalken, de eurozone heeft hard een eigen WERKEND correctie mechanisme nodig, en dan gaan ze weer op zoek naar iets van buitenaf. Het signaal is 'we kunnen het niet'.quote:Op vrijdag 25 november 2011 23:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als het mogelijk is, dan is een grotere rol voor het IMF een goed idee imo. Het IMF is in elk geval een externe partij en kan dus beter sancties afdwingen en opportunistisch gedrag tegen gaan. De funding zal wel uit de eurozone moeten komen neem ik aan.
Het probleem is dat die landen geen samenhang hebbenquote:Op vrijdag 25 november 2011 23:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het lijkt mij weer een voorbeeld van zwalken, de eurozone heeft hard een eigen WERKEND correctie mechanisme nodig, en dan gaan ze weer op zoek naar iets van buitenaf. Het signaal is 'we kunnen het niet'.
quote:vr 25 nov 2011, 21:06
Grieken moeten meer snijden
ATHENE (AFN) - De Griekse regering zal er zonder extra bezuinigingen niet in slagen om de begrotingsdoelstellingen voor de langere termijn te halen. Dat bleek vrijdag uit nieuwe ramingen van het Griekse ministerie van Financiën.
Als er voor juni volgend jaar geen nieuwe maatregelen worden genomen, komt het overheidstekort in 2015 uit op 4,2 procent van het bruto binnenlands product. Afgelopen zomer werd nog voorspeld dat het gat op de begroting tegen die tijd zou zijn teruggebracht tot 1,1 procent.
De nieuwe ramingen houden rekening met de economische crisis in Griekenland, die nog heviger is dan eerder werd gedacht. De Griekse economie zit al 4 jaar in een recessie en het einde van de krimp is, mede door alle bezuinigingen, nog niet in zicht.
"We" kunnen het toch ook niet? Dat bewijs is na 2 jaar gemodder inmiddels wel geleverd. Meestal wordt er niets besloten. Wordt er wel iets besloten (zoals het EFSF) dan wordt het niet geïmplementeerd. En wordt er wel iets geimplementeerd (zoals het stabiliteitspact) dan wordt het niet nageleefd.quote:Op vrijdag 25 november 2011 23:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het lijkt mij weer een voorbeeld van zwalken, de eurozone heeft hard een eigen WERKEND correctie mechanisme nodig, en dan gaan ze weer op zoek naar iets van buitenaf. Het signaal is 'we kunnen het niet'.
Op tijd je eigen beperkingen inzien is ook belangrijk. Prima als ze denken het zelf te kunnen, maar zelfoverschatting zou erg pijnlijk zijn in dit geval. Met "Yes, we can!" kom je er niet, dus als men zou besluiten het zelf te doen moet dat vergezeld gaan met een gedetailleerde uitwerking van stevige begrotingsdoelen en de handhaving daarvan. Als dat niet het geval is, is het IMF toch een betere keus denk ik.quote:Op vrijdag 25 november 2011 23:38 schreef HiZ het volgende:
Het lijkt mij weer een voorbeeld van zwalken, de eurozone heeft hard een eigen WERKEND correctie mechanisme nodig, en dan gaan ze weer op zoek naar iets van buitenaf.
Ik denk juist dan BNW gewoon gelijk gaat krijgen op dit punt (voor de verandering) squote:Op vrijdag 25 november 2011 21:37 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
We gaan een beetje BNW hier maar ik denk dat je gelijk hebt.
Hopelijk dit keer zonder weeffouten!
quote:vr 25 nov 2011, 18:24
'Spanje overweegt hulp te vragen'
MADRID (AFN) - De aankomende nieuwe Spaanse regering studeert op mogelijkheden om met internationale hulp de eigen financiële situatie weer op orde te krijgen. Dat stelde persbureau Reuters vrijdag op basis van bronnen rond de Partido Popular, de partij die zondag afgetekend de parlementsverkiezingen in Spanje won.
,,Ik geloof niet dat de beslissing om hulp te vragen al is genomen, maar de optie ligt op tafel'', aldus een ingewijde, die aangaf vanuit de partij vragen over de mogelijkheden tot hulp te hebben ontvangen. ,,Als we het moeten doen, moeten we het nu doen'', voegde de bron eraan toe.
De nieuwe Spaanse regering staat voor een grote uitdaging. De Spaanse economie balanceert op de rand van een recessie, terwijl meer dan 20 procent van de beroepsbevolking werkloos is. Aankomend premier Mariano Rajoy heeft aangegeven vast te houden aan de belofte van de vorige regering om het overheidstekort volgend jaar terug te dringen tot 4,4 procent van het bruto binnenlands product.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 04:41 schreef Setting_Sun het volgende:
btw: een goeie site
http://xandernieuws.punt.nl
Jammer dat hij zo doorslaat, hij heeft soms best goede punten.quote:
goede link, het lijkt er inderdaad sterk op dat het point of no return geweest is en dat de laatste dagen van de euro geteld zijn. vooral onderstaand stukje baart zorgen:quote:Op zaterdag 26 november 2011 04:41 schreef Setting_Sun het volgende:
het is toch te gek voor woorden, de rente loop een beetje op en meteen klapt het hele kaartenhuis in elkaar, wel jaren lang geld over de balk smijten aan landbouwsubsidies en ontwikkelingshulp. Kan nog lachen worden als die mediterrane landen hun pensioenen moeten gaan betalen. Waar zijn we aan begonnen!?!?!?!?!?
We hadden natuurlijk een systeem nodig waarin landen gewoon op eigen houtje konden bepalen om schuldeisers te korten, maar op de een of andere manier is alles met alles verbonden
btw: een goeie site
http://xandernieuws.punt.nl
quote:Al 254 miljard in rook op
De Europese Centrale Bank kocht al voor 254 miljard euro aan waardeloze Zuid Europese staatsobligaties op. Effect: nul komma nul. Deze enorme hoeveelheid euro's is nu al in rook opgegaan. Naast Duitsland moeten nu ook Nederland, Finland en Oostenrijk, de laatste landen die financieel betrouwbaar werden geacht, inmiddels een hogere rente betalen. De maatregelen die de Europese leiders met veel tamtam aankondigen blijken keer op keer een averechts effect te hebben. Het vertrouwen in de eurozone is volledig zoek; niemand wil nog Europese staatsobligaties hebben.
Eurobonds genadeklap
De invoering van eurobonds zal echter de genadeklap betekenen voor de financieringsbehoeften van de eurozone. De failliete Zuid Europese landen kunnen weliswaar nog enkele jaren doorgaan met het veel te veel geld uitgeven, maar landen zoals Duitsland en Nederland krijgen jaarlijks met tientallen miljarden euro's hogere lasten te maken, met als gevolg dat de eurozone uiteindelijk op hetzelfde punt zal aanbelanden als nu het geval is. Met dit verschil, dat dan ALLE lidstaten, inclusief Nederland en Duitsland, bankroet zullen zijn, en de totale instorting onvermijdelijk is. (7)
Ik zal wel simpel denken, maar deze problemen worden veroorzaakt, omdat de economieën van die landen krimpen of iig niet genoeg groeien, waarom zie ik nu nergens in geen enkel land plannen om de economie te stimuleren en geen debatten over hoe je dat kunt doen? Of kijk ik daar overheen? Of zit iedereen te wachten totdat het weer "van zelf" goed gaat of zo?quote:Op zaterdag 26 november 2011 09:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
goede link, het lijkt er inderdaad sterk op dat het point of no return geweest is en dat de laatste dagen van de euro geteld zijn. vooral onderstaand stukje baart zorgen:
[..]
ABN AMRO heeft de leningen aan het Griekse staatsspoorbedrijf met garantie van Griekenland en daarachter de Eurozone, inmiddels flink afgewaardeerdquote:Op zaterdag 26 november 2011 09:31 schreef LXIV het volgende:
Je moet zo'n site als Xandernieuws ook niet als serieuze nieuwsbron zien. Om te stellen dat het geld dat aan Zuid-Europese obligaties is uitgegeven 'in rook op gegaan is', is wel onzin.
Stel dat de prijs van die bonds met 10% gedaald is sinds het opkopen, dan is hooguit 10% in rook op gegaan.
quote:Kwartaalverlies voor ABN Amro
Laatst gewijzigd: 18 november 2011 08:57
AMSTERDAM - ABN Amro heeft in het derde kwartaal een nettoverlies geleden van 54 miljoen euro.
Dat maakte de bank, volledig in handen van de Nederlandse staat, vrijdag bekend.
© ANP
Over de eerste 9 maanden van het jaar realiseerde de bank desondanks een winst van 810 miljoen euro. Het onderliggende resultaat, waarin bijvoorbeeld integratiegerelateerde kosten niet zijn meegenomen, kwam in het derde kwartaal uit op een positieve 9 miljoen euro en over het hele jaar tot nu toe op 983 miljoen euro.
ABN Amro nam in het derde kwartaal een kredietvoorziening van 500 miljoen euro voor belasting op Griekse overheidsgegarandeerde bedrijfsleningen.
'Notes'
Deze leningen werden rond het jaar 2000 verstrekt. Het zijn geen staatsobligaties, maar zogenoemde 'notes' en leningen aan Griekse staatsbedrijven die door de Griekse overheid zijn gegarandeerd.
ABN Amro heeft voor in totaal 1,4 miljard van deze gegarandeerde bedrijfsleningen in bezit.![]()
''Hoewel tot op heden aan alle verplichtingen wordt voldaan, kan als gevolg van de verslechtering van de situatie in Griekenland de kwaliteit van die garantie verminderen'', aldus topman Gerrit Zalm vrijdag.
Eind december had ABN Amro overigens geen Griekse en Portugese staatsobligaties meer in zijn portefeuille. De bank heeft het afgelopen kwartaal ook besloten zijn posities in Italiaanse en Belgische leningen af te bouwen. ABN Amro had 0,3 miljard euro aan Italiaanse en 1 miljard euro aan Belgische leningen in de boeken staan ultimo september 2011.
Scary stuffquote:Euro zone may drop bondholder losses from ESM bailout
BRUSSELS (Reuters) - Euro zone states may ditch plans to impose losses on private bondholders should countries need to restructure their debt under a new bailout fund due to launch in mid-2013, four EU officials told Reuters on Friday.
The concern is that forcing the private sector bondholders to take losses if a country restructures its debt is undermining confidence in euro zone sovereign bonds.
http://finance.yahoo.com/(...)p-210813809.html?l=1
Die belastingvoordelen zijn door de EU voorgesteld om Ierland de EU en de Euro binnen te trekken onder de ogen van de UKquote:Op zaterdag 26 november 2011 10:08 schreef Basp1 het volgende:
De vraag is hoe duurzaam ierlands begroting zal zijn. Veel grote bedrijven verlaten ierland alweeer waardoor ook vele expats dat land verlaten en er ook een neerwaartse trend ingezet is die ik niet zo snel weer zie veranderen. Nu we het toch over ierland hebben het was natuurlijk te bizar voor woorden dat sommige grote bedrijven zich daar gingen vestigen alleen om de belastingvoordelen. Dat hebben we natuurlijk in nl ook al de bijvoorbeeld het managment van u2 hier zit. En dan moeten al deze landjes zogenaamd allemaal kunnen blijven groeien om de ratrace die euro heet bij te blijven houden. In de jaren 70 hadden we op tv "spel zonder grenzen" nu moeten we maar "euro race zonder systeemlimieten" gaan krijgen.
quote:za 26 nov 2011, 07:19 | 331 reacties
| lees voor
Bolkestein: opsplitsing euro onvermijdelijk
RIJSWIJK - Opsplitsing van de euro is onvermijdelijk, zegt VVD-prominent Frits Bolkestein.
Volgens de VVD-prominent is er met de euro iets geconstrueerd dat niet werkt. „De euro heeft twee geboortedefecten. Het eerste defect is dat er geen centraal punt is dat goed gedrag bij lidstaten afdwingt. Het tweede defect: de euro moet twee groepen landen bedienden die verschillende culturen hebben,” zegt hij in het AD
De Nederlanders, Duitsers en Finnen geloven volgens Bolkestein in discipline en regels, terwijl de mediterrane groep gelooft in politieke oplossingen voor economische problemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |