abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 november 2011 @ 12:27:50 #251
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104798856
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Daarvoor zijn er toch CDS'en, dacht ik? Alleen is men blijkbaar nu heel bang om die te laten uitkeren, maar waarom is dat zo'n ontiegelijk veel groter probleem dan bij zo'n valutakoers-verzekering?

[..]

Aha. Maar dat zou betekenen dat banken gewoon de risico's in het eurosysteem niet goed hebben ingeschat en dat als we de huidige crisis heelhuids doorkomen het in de toekomst hoogstwaarschijnlijk niet nog eens fout zal gaan.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Daarvoor zijn er toch CDS'en, dacht ik? Alleen is men blijkbaar nu heel bang om die te laten uitkeren, maar waarom is dat zo'n ontiegelijk veel groter probleem dan bij zo'n valutakoers-verzekering?
er is een mega verschil tussen CDS en Valutakoers verzekering, CDS keert alleen uit bij een Faillet, van Griekenland bijvoorbeeld
pi_104799006
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:27 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

er is een mega verschil tussen CDS en Valutakoers verzekering, CDS keert alleen uit bij een Faillet, van Griekenland bijvoorbeeld
Dat is toch precies wat ik bedoel, dat men tegen elke prijs probeert om een haircut voor Griekenland officieel geen faillissement te laten zijn. En mijn vraag is dus waarom dat nodig is, waarom men per se wil voorkomen dat die CDS'en uitgekeerd moeten worden, terwijl er bij valutarisicoverzekeringen blijkbaar geen probleem is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2011 12:33:24 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 12:39:14 #253
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104799160
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:32 schreef Igen het volgende:

waarom men per se wil voorkomen dat die CDS'en uitgekeerd moeten worden,
Dat is nu juist de grote vraag
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:02:20 #254
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104804054
Duitsers zijn tegen eurobonds , ik denk Nederlanders ook

http://www.telegraaf.nl/d(...)en_eurobonds___.html
quote:
vr 25 nov 2011, 14:12 '
Grote meerderheid Duitsers tegen eurobonds'
FRANKFURT (AFN) - Een overgrote meerderheid van de Duitse bevolking is tegen de invoering van euro-obligaties.
Dat blijkt uit een peiling in opdracht van de Duitse televisiezender ZDF.

Uit de peiling bleek dat 79 procent van de ondervraagden tegen eurobonds is. Zij vrezen dat daardoor de rentelasten voor Duitsland zullen stijgen. Voor eurobonds is slechts 15 procent en 6 procent heeft geen mening. Daarmee is het overgrote deel van de Duitse bevolking het eens met de opstelling van bondskanselier Angela Merkel die fel tegenstander is van eurobonds.
pi_104804296
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:32 schreef Igen het volgende:

[..]

En mijn vraag is dus waarom dat nodig is, waarom men per se wil voorkomen dat die CDS'en uitgekeerd moeten worden, terwijl er bij valutarisicoverzekeringen blijkbaar geen probleem is.
Waarschijnlijk omdat het bedrag wat men dan uit moet keren vele malen hoger is als wat er aan leningen aan Griekenland uit staat. Een CDS hoeft immers niet gedekt te worden door een lening. Iedereen kan volgens mij een CDS afsluiten om daarmee te speculeren op een failliet van Griekenland. Maar ik kan het ook mis hebben. Maar dat lijkt mij de reden dat Geitner laatst ook hals over kop naar Europa kwam bij de Griekenlandtop. AIG heeft nogal wat CDS uit staan denk ik.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104804380
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:08 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat het bedrag wat men dan uit moet keren vele malen hoger is als wat er aan leningen aan Griekenland uit staat. Een CDS hoeft immers niet gedekt te worden door een lening. Iedereen kan volgens mij een CDS afsluiten om daarmee te speculeren op een failliet van Griekenland. Maar ik kan het ook mis hebben. Maar dat lijkt mij de reden dat Geitner laatst ook hals over kop naar Europa kwam bij de Griekenlandtop. AIG heeft nogal wat CDS uit staan denk ik.
Begin 2010 waren de CDS op Griekenland maar een fractie van de Griekse staatsschuld:
http://www.faz.net/aktuel(...)henland-1620973.html (plaatje 6)

Maar dat kan natuurlijk wel veranderd zijn. Dat die Geitner ineens hierheen kwam was wel verdacht ja.
pi_104804508
Domme ollandse boeren die op Griekenland schelden :') lekker opportunistisch jongens. Paar jaar geleden nog:

quote:
Nederland bij tekortlanden EU
Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 16 MAART. Nederland had vorig jaar het op drie na hoogste begrotingstekort van de Europese Unie. Het Nederlandse tekort van 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) werd alleen overtroffen door het Verenigd Koninkrijk (3,2 procent), Duitsland (3,9 procent) en Frankrijk (4,1 procent).
En de blanken zichzelf maar op de borst kloppen om hun zuunigheid en handelsgeescht :') !
pi_104804664
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:07 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Een haircut op obligaties komt in de boeken als verlies, een koersfluctuatie is vaak afgedekt door een valutakoers-verzekering

En banken zijn heel alert op koers risico en dekken dat altijd af door lenen in euro en het zelfde bedrag uitlenen in euro
Om nog even hierop terug te komen:

In Hongarije spelen met name Oostenrijkse banken een heel grote rol, dat is al duidelijk als je kijkt hoeveel filialen van Erste Bank of Raiffeisenbank daar zitten. Verder zijn twee derde van alle hypotheken niet in forinten maar in euro's of Zwitserse franken afgesloten. De Hongaarse regering verplicht nu echter dat die ook in forint moeten kunnen worden terugbetaald, met een koers die tot 40% slechter is dan de werkelijke koers op dit moment. En de banken kunnen daar niet over procederen omdat de regering het hooggerechtshof buitenspel heeft gezet in economische aangelegenheden. Zie dit artikel: http://www.bloomberg.com/(...)minute-imf-plea.html

Zouden de Oostenrijkse banken met zoiets rekening hebben gehouden? Anders kan volgens mij op deze manier ellende in een niet-euroland wel degelijk de eurozone raken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2011 15:21:54 ]
pi_104804804
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:15 schreef DRidder het volgende:
Domme ollandse boeren die op Griekenland schelden :') lekker opportunistisch jongens. Paar jaar geleden nog:

[..]

En de blanken zichzelf maar op de borst kloppen om hun zuunigheid en handelsgeescht :') !
Dat bericht is wel geschreven voordat bleek dat Griekenland flink met de cijfers had zitten knoeien hè.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2011 15:25:55 ]
pi_104805118
quote:
'Failliet Italië is einde van de euro'
Laatste update: 25 november 2011 14:44 info.

MILAAN - Als Italië zijn schulden niet meer kan afbetalen, betekent dat ''het einde van de euro''. Dat stellen de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Nicolas Sarkozy en de Italiaanse premier Mario Monti.

Foto: ANP

Dat staat in een persbericht van het kantoor van de Italiaanse premier, dat vrijdag is verspreid. De leiders ontmoetten elkaar donderdag in Straatsburg.

Een failliet van Italië zou ''het proces van de Europese integratie tot een halt brengen met onvoorspelbare gevolgen'', aldus de verklaring.

Volgens Monti hoeft het echter niet zo ver te komen. Italië heeft recent ''flinke vooruitgang getoond op het gebied van bezuinigingen, die zullen worden ingevoerd in combinatie met maatregelen om de groei te stimuleren'', aldus de premier.

Sarkozy en Merkel spraken op hun beurt hun ''volledige vertrouwen'' in Monti uit.
Moeten we maar een poll gaan maken hoe lang denk je dat de euro het nog uit houdt?
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:35:00 #261
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104805147
Verstandig man die Zalm
http://www.telegraaf.nl/d(...)gaties__.html?p=20,1
quote:
vr 25 nov 2011, 13:30
Zalm geen voorstander van euro-obligaties
AMSTERDAM (AFN) - Topman Gerrit Zalm van ABN Amro ziet niets in de uitgifte van euro-obligaties om de schuldencrisis te bestrijden.
Volgens de voormalige minister van Financiën zijn eurobonds niet de oplossing voor de crisis.
Dat liet Zalm vrijdag weten op de Dag van de Belegger.

,,Ik zie niet hoe je de echte problemen kunt oplossen met eurobonds. Ik denk juist dat de problemen alleen maar versterken omdat ontspoorde lidstaten dan niet meer zo goed op hun financiën hoeven te letten.''
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:06:35 #262
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104806354
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Moeten we maar een poll gaan maken hoe lang denk je dat de euro het nog uit houdt?
De Euro blijft wel, maar niet in Nederland en Duitsland
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:06:58 #263
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_104808527
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:06 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

De Euro blijft wel, maar niet in Nederland en Duitsland
Ik ben er voor om de Hollandse dukaat weer in te voeren en de Hollandse linie onder water te zetten :P
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_104809010
quote:
Als die echt verstandig was, dan hadden we nog de gulden....
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_104809021
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:34 schreef Basp1 het volgende:

'Failliet Italië is einde van de euro'

Is dit druk op de ketel houden of een voorschot nemen op wat komen gaat? Heerlijke cliffhanger om het weekend mee in te gaan :)
pi_104809066
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:06 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ik ben er voor om de Hollandse dukaat weer in te voeren en de Hollandse linie onder water te zetten :P
Helaas heeft Spanje geen zilvervloot meer om te kapen _O-
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:34:58 #267
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_104809629
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:20 schreef Devion het volgende:

[..]

Als die echt verstandig was, dan hadden we nog de gulden....
ach die man had ook niet te zeggen, het zijn de eurofielen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_104810462
quote:
Lees: "Ik ben bang dat de Nederlandse hypotheekschuld-bubbel barst, als huizenbezitters een hogere rente moeten betalen gebaseerd op de eurobonds."
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:57:09 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104810558
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:20 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Is dit druk op de ketel houden of een voorschot nemen op wat komen gaat? Heerlijke cliffhanger om het weekend mee in te gaan :)
Dit kwam van het Italiaanse persbureau. Straks melden de Duitsers: Monetaire verruiming of eurobonds blijven absoluut geen optie.
The End Times are wild
pi_104812217
S&P downgrade van Belgie van AA+ naar AA in verband met de problemen met de Belgische banken, outlook negative.
  vrijdag 25 november 2011 @ 18:54:07 #271
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104812543
quote:
vr 25 nov 2011, 14:12 '
Grote meerderheid Duitsers tegen eurobonds'
FRANKFURT (AFN) - Een overgrote meerderheid van de Duitse bevolking is tegen de invoering van euro-obligaties.
Dat blijkt uit een peiling in opdracht van de Duitse televisiezender ZDF.

Uit de peiling bleek dat 79 procent van de ondervraagden tegen eurobonds is. Zij vrezen dat daardoor de rentelasten voor Duitsland zullen stijgen. Voor eurobonds is slechts 15 procent en 6 procent heeft geen mening. Daarmee is het overgrote deel van de Duitse bevolking het eens met de opstelling van bondskanselier Angela Merkel die fel tegenstander is van eurobonds.
En aangezien eurobonds alleen maar kunnen na een wijziging van de Duitse grondwet zou dit gewoon einde eurobond discussie moeten zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 november 2011 @ 18:55:34 #272
141482 Q.
JurassiQ
pi_104812591
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:44 schreef HiZ het volgende:
S&P downgrade van Belgie van AA+ naar AA in verband met de problemen met de Belgische banken, outlook negative.
En maandag moeten ze een flinke stapel obligaties slijten, dat wordt leuk!
For great justice!
  vrijdag 25 november 2011 @ 19:01:06 #273
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104812841
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:55 schreef Q. het volgende:

[..]

En maandag moeten ze een flinke stapel obligaties slijten, dat wordt leuk!
2 obligaties voor de prijs van 1..

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 25 november 2011 @ 19:02:42 #274
141482 Q.
JurassiQ
pi_104812923
Oostenrijk kan ook niet lang meer duren, die zijn over een week hun AAA kwijt.
For great justice!
pi_104813076
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:02 schreef Q. het volgende:
Oostenrijk kan ook niet lang meer duren, die zijn over een week hun AAA kwijt.
Bereiken we het punt waarop Kazachstan betrouwbaarder is dan de Eurozone?
quote:
Gisterochtend zag ik doodernstige gezichten op een Angelsaksische zakenzender. Het waren vermogensbeheerders. Het ging over de eurozone, die er zo erg aan toe was, zeiden ze, dat ze er bij voorkeur zo snel mogelijk al hun miljarden uit zouden weghalen. Volgende item: opportuniteiten in ontluikende markten. Lachende gezichten. ‘Er zijn zoveel opportuniteiten. Landen met sterke fundamenten, weinig schulden en mooie groeivooruitzichten. Kazachstan bijvoorbeeld.’...
  vrijdag 25 november 2011 @ 19:12:17 #276
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104813472
Eurozone 10yr government bond yield van de AAA landen op dit moment:

Duitsland: 2.263%
Nederland: 2.737%
Finland: 2.985%
France: 3.691%
Austria: 3.853%

Luxemburg zie ik zo gauw niet, maar die lijkt me ook niet zo relevant als backstop voor de euro :P
Mijn reisverslagen
pi_104813663
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:12 schreef SeLang het volgende:

Luxemburg zie ik zo gauw niet, maar die lijkt me ook niet zo relevant als backstop voor de euro :P
Maar wel extreem relevant indien de euro gekilled wordt, aangezien een relevant deel van de transacties onder LUX. recht vallen. Dus voor je het weet is het meerendeel van de transacties in LUX. currency :D (ik ga er trouwens vanuit dat de B en de LUX aan de DE en de FR gehamerd zitten ;) )

Damn, het is bijna geheimtaal ;)

PS; maar wel onzettend vreemd dat AAA-rates zover uit elkaar lopen. :) Ofwel: tot zover de absolute relevantie van rating cijfertjes
  vrijdag 25 november 2011 @ 19:16:54 #278
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104813767
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar wel extreem relevant indien de euro gekilled wordt, aangezien een relevant deel van de transacties onder LUX. recht vallen. Dus voor je het weet is het meerendeel van de transacties in LUX. currency :D (ik ga er trouwens vanuit dat de B en de LUX aan de DE en de FR gehamerd zitten ;) )

Damn, het is bijna geheimtaal ;)
De Luxemburgse munt was pre-euro aan de Belgische frank gekoppeld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

PS; maar wel onzettend vreemd dat AAA-rates zover uit elkaar lopen. :) Ofwel: tot zover de absolute relevantie van rating cijfertjes
Het weerspiegelt imo alleen maar de traagheid van de CRA's.
Mijn reisverslagen
pi_104813862
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

De Luxemburgse munt was pre-euro aan de Belgische frank gekoppeld.
dat weet ik, maar de Frank aan?

quote:
Het weerspiegelt imo alleen maar de traagheid van de CRA's.
CRA's zijn toch in grote mate irrelevant, althans imho wordt dat wel aangetoond thans....
  vrijdag 25 november 2011 @ 19:24:37 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104814210
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat weet ik, maar de Frank aan?

Volgens de wiki:

quote:
Van de oliecrisis van 1973 heeft België flink te lijden gehad en dit resulteerde in een periode van flinke onzekerheid door forse toename van de werkloosheid en een daarmee gepaard gaande toename van de Belgische overheidsschuld. In 1982 werd als redmiddel de Belgische frank gedevalueerd met 8,5% t.o.v. het EMS. Na een jarenlang herstelbeleid werd de frank geleidelijk steviger en werd in 1990 besloten om de frank vast te koppelen aan de Duitse mark.
quote:
CRA's zijn toch in grote mate irrelevant, althans imho wordt dat wel aangetoond thans....
Het heeft natuurlijk wel invloed op portefeuilles van pensioenfondsen e.d. omdat ze regels hebben hoeveel ze moeten beleggen in verschillende grades. Nu zullen die wel anticiperen op downgrades neem ik aan maar in principe resulteert een downgrade dan toch in een reshuffle van portfolios.
Mijn reisverslagen
pi_104814370
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Volgens de wiki:

[..]

[..]

Het heeft natuurlijk wel invloed op portefeuilles van pensioenfondsen e.d. omdat ze regels hebben hoeveel ze moeten beleggen in verschillende grades. Nu zullen die wel anticiperen op downgrades neem ik aan maar in principe resulteert een downgrade dan toch in een reshuffle van portfolios.
Reshufllling is good for the nimble :)
pi_104815723
Ok, ik volg dit topic zo nu en dan(begrijp niet alles, maar leren doe ik elke dag) maar ik krijg het gevoel dat het sinds een paar dagen als een pudding in elkaar aan het zakken is, heb ik het fout?
  vrijdag 25 november 2011 @ 19:51:20 #283
141482 Q.
JurassiQ
pi_104815838
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Ok, ik volg dit topic zo nu en dan(begrijp niet alles, maar leren doe ik elke dag) maar ik krijg het gevoel dat het sinds een paar dagen als een pudding in elkaar aan het zakken is, heb ik het fout?
Nope, dat klopt helemaal.
For great justice!
pi_104816875
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Eigenlijk puddingt het al een paar jaar maar nu wordt ook de kern aangetast dus de markten worden nog een stukje zenuwachtiger. We hebben de afgelopen maanden bijna elk weekend crisisoverleg.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_104818114
Aangezien hier de experts zitten..
Hoe lang zal het ongeveer duren om te herstellen als de euro klapt?

Uiteindelijk zal er vast herstel optreden maar volgens mij ben je zo een paar jaar verder.
Alhouwel ik ook denk dat als de nood echt aan de man is er grote prestaties geleverd zullen worden en de echte leiders zullen opstaan. En zo er orde geschept zal worden.

Nu is het vooral naar elkaar kijken, niks doen tot het het uiteindelijk niet verder kan.
pi_104819596
Ik denk dat je richten op angelsaksische commentatoren als je het hebt over de euro niet erg zinvol is. Je krijgt dan voornamelijk 'nieuws' dat gaat door een heftig anti-euro filter. Er zitten een paar figuren tussen die eigenlijk al vanaf 1992 de ondergang van de euro voorspellen (ja je leest het goed 1992). Amerikanen zijn maar heel marginaal beter op dat punt.

Maar wat ik ondertussen ook niet meer begrijp is waar Merkel mee bezig is. Als het tactieken waren om landen onder druk te zetten was het nog te volgen, maar we beginnen het punt te bereiken waar de wal het schip gaat keren. Griekenland verdiende alles wat het naar zich toe geworpen kreeg, maar de andere PIIGS worden nu zonder dat het nodig was geweest onder water geduwd.

Ik wil eigenlijk nu wel eens van Merkel horen wat zijn wel denkt te gaan doen in plaats van wat zij onaanvaardbaar vindt.
  vrijdag 25 november 2011 @ 20:55:16 #287
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104819842
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:27 schreef Bombshell het volgende:
Aangezien hier de experts zitten..
Hoe lang zal het ongeveer duren om te herstellen als de euro klapt?

Uiteindelijk zal er vast herstel optreden maar volgens mij ben je zo een paar jaar verder.
Alhouwel ik ook denk dat als de nood echt aan de man is er grote prestaties geleverd zullen worden en de echte leiders zullen opstaan. En zo er orde geschept zal worden.

Nu is het vooral naar elkaar kijken, niks doen tot het het uiteindelijk niet verder kan.
gaat heel snel, zie Argentinië. De Natuurlijke sitiuatie als voor de euro zal snel (binnen 10 jaar) weer een evenwicht vinden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_104819981
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

gaat heel snel, zie Argentinië. De Natuurlijke sitiuatie als voor de euro zal snel (binnen 10 jaar) weer een evenwicht vinden.
Nee gaat niet heel snel omdat de schade extreem veel groter is. De vorige crisis van dit formaat is niet Argentinië maar de grote crash in 1929. Toen heeft het meer dan 10 jaar en een oorlog nodig gehad om weer een beetje normaal te worden.
  vrijdag 25 november 2011 @ 20:57:04 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104819983
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:51 schreef HiZ het volgende:

Ik wil eigenlijk nu wel eens van Merkel horen wat zijn wel denkt te gaan doen in plaats van wat zij onaanvaardbaar vindt.
Dat zou ik ook weleens in detail willen zien, maar volgens mij gaat dat richting een Europese Treasury die in geval van grote tekorten/ schulden nationale begrotingen kan overrulen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 november 2011 @ 20:59:55 #290
38496 Perrin
pi_104820191
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zou ik ook weleens in detail willen zien, maar volgens mij gaat dat richting een Europese Treasury die in geval van grote tekorten nationale begrotingen kan overrulen.
Never waste a good crisis.. maarja, wat is 't alternatief? Ieder voor zichzelf in Europa. Is dat beter? Uiteindelijk zitten we allemaal in elkaars achtertuin..
pi_104820271
quote:

[..]

Dat zou ik ook weleens in detail willen zien, maar volgens mij gaat dat richting een Europese Treasury die in geval van grote tekorten/ schulden nationale begrotingen kan overrulen.
Wel grappig dat iedereen denkt dat het probleem ligt aan begrotingstekorten van overheden. Zelfs als men een begrotingsoverschot zou hebben zou men te maken kunnen krijgen met hogere rentes. Men moet namelijk sowieso veel herfinancieren.

Conclusie blijft dat het ECB de geldpers aan moet zetten om belangrijke landen te redden (en tegelijkertijd hervormingen eisen om de economie te stimuleren - en niet de boel kapot te bezuinigingen).
pi_104820402
quote:

[..]

Ok, en als je die dan accepteert wat is er dan tegen eurobonds?
pi_104820474
Over de geschiedenis gesproken, hier een paar ouwe en niet zo ouwe quotes over de eurozone:

quote:
1. Fitnessclub
(economieprofessor Paul De Grauwe, in 1995)
'De Europese muntunie is een fitnessclub die tegen zijn klanten zegt: jullie mogen pas toetreden als jullie vermageren'
quote:
2. Club Med
(Gerrit Zalm, Nederlands financiënminister, in 1997)
'De Club Med-landen horen niet thuis in de euro'
quote:
3. Titanic
(Guilio Tremonti als Italiaans financiënminister, in juli)
'Zoals met de Titanic, kunnen zelfs de eersteklas-passagiers van de euro zich niet redden'
quote:
4. Bazooka
(beursanalisten, eind oktober)
'Het noodfonds lijkt meer op een waterpistool dan op een bazooka'
quote:
5. Architect
(Brits vicepremier Nick Clegg, deze maand)
'Als je huis in brand staat, moet je niet de architect roepen om de plannen te herbekijken. Je moet de brand blussen'
quote:
6. Treinramp
(economieprofessor Nouriel Roubini, deze week)
'De eurocrisis is een treinramp in slow motion'
Die eerste vind ik de opmerkelijkste, ik vraag me af of hij nu nog zou zeggen dat convergentie niet hoeft.
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:06:21 #294
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_104820638
Als we zo door gaan krijgen we volgens mij gewoon een freeze, niemand die meer Europese obligaties wil hebben straks.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:06:31 #295
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104820648
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:02 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ok, en als je die dan accepteert wat is er dan tegen eurobonds?
Het is veel minder vrijblijvend want landen staan dan soevereiniteit af. Zondaars komen onder curatele te staan en hebben zelf geen controle meer over hun eigen begroting.

Gok ik dan he, ik weet ook niet wat Merkel loopt te bekokstoven...
Mijn reisverslagen
pi_104820696
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is veel minder vrijblijvend want landen staan dan soevereiniteit af. Zondaars komen onder curatele te staan en hebben zelf geen controle meer over hun eigen begroting.

Gok ik dan he, ik weet ook niet wat Merkel loopt te bekokstoven...
Kun je niet eurobonds invoeren met 3 rates? 3, 4,5 en 6 procent bijvoorbeeld :P.
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:10:01 #297
38496 Perrin
pi_104820852
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:07 schreef pberends het volgende:

[..]

Kun je niet eurobonds invoeren met 3 rates? 3, 4,5 en 6 procent bijvoorbeeld :P.
En dan laat je een Europees macro-economisch instituut de ratings objectief bepalen.. de hele eurozone staat garant voor alle bonds. Zo kun je landen aansporen van de 6%-categorie naar de 4,5%-categorie te promoveren.
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:10:04 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104820857
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:07 schreef pberends het volgende:

[..]

Als je een speciale bailout financiering regelt voor "zondaars" dan moet dat sowieso tegen hoge tarieven anders weet je zeker dat iedereen aan die tiet wil zuigen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:10:41 #299
38496 Perrin
pi_104820899
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je een speciale bailout financiering regelt voor "zondaars" dan moet dat sowieso tegen hoge tarieven anders weet je zeker dat iedereen aan die tiet wil zuigen.
Ja, dat is de ultieme moral hazard.
pi_104820958
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

En dan laat je een Europees macro-economisch instituut de ratings objectief bepalen.. de hele eurozone staat garant voor alle bonds. Zo kun je landen aansporen van de 6%-categorie naar de 4,5%-categorie te promoveren.
Precies; 1 rate gaat sowieso niet werken. Voor verschillende rates in; laat de ECB 1 biljoen bijprinten; en laat Griekenland lekker aan het IMF over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')