De term lender of last resort wordt grondig misbruikt door velen de laatste tijd. De term slaat op de rol die de centrale bank heeft in het voorzien van liquiditeit op momenten dat die afwezig is. Waar de term nadrukkelijk niet op doelt is steun voor het opvangen van solvabiliteitsproblemen, terwijl daar wel sprake van is bij een aantal Eurolanden. Zij kunnen op langere termijn niet hun schulden dragen en dus is de term lender of last resort totaal niet op zijn plaats. Nog los van het feit dat overheden geen banken zijn.quote:Op donderdag 24 november 2011 15:58 schreef HiZ het volgende:
Een tijdelijke lender of last resort rol voor de ECB is dus helemaal niet zo'n schending van alle wetten en verdragen als jij er iedere keer van maakt.
Voor als je wat tijd over hebt:quote:
Jij durft te beweren dat Italië en Spanje insolvabel zijn?quote:Op donderdag 24 november 2011 16:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De term lender of last resort wordt grondig misbruikt door velen de laatste tijd. De term slaat op de rol die de centrale bank heeft in het voorzien van liquiditeit op momenten dat die afwezig is. Waar de term nadrukkelijk niet op doelt is steun voor het opvangen van solvabiliteitsproblemen, terwijl daar wel sprake van is bij een aantal Eurolanden. Zij kunnen op langere termijn niet hun schulden dragen en dus is de term lender of last resort totaal niet op zijn plaats. Nog los van het feit dat overheden geen banken zijn.
Of je dat gelijk kan trekken zal volledig afhangen van hoe zo'n verdrag er uit ziet. Iets zegt mij dat een dergelijk verdrag niet zo streng is als zou moeten en dat het geen effectieve handhaving van het verdrag zal omvatten voor Duitsland en Frankrijk. En dan nog is een verdrag slechts een papier, het gaat om een werkelijke gedragsverandering van een aantal overheden in Europa, het is naïef om te denken dat dat op papier geregeld kan worden.quote:Op donderdag 24 november 2011 16:02 schreef HiZ het volgende:
Ze ziet ze aan de orde als onverantwoordelijk fiscaal gedrag accuut gecorrigeerd kan worden. Het valt dus eigenlijk samen.
Er is in ieder geval geen sprake van een liquiditeitsprobleem, de term is dus niet op zijn plaats.quote:Op donderdag 24 november 2011 16:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Jij durft te beweren dat Italië en Spanje insolvabel zijn?
Ja, er moet de wil zijn om je aan verdragen te houden, anders is ieder papier zinloos. Daarom gaat de oplossing ook niet uit andere verdragen komen maar uit gedragsveranderingen en veranderingen van het begrip van de noodzaak van solide overheidsfinanciën.quote:Op donderdag 24 november 2011 15:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Op papier zullen ze in eerste instantie gewoon met zo'n clausule instemmen, om als puntje bij paaltje komt het alsnog als wc papier te gebruiken.
Ik denk dat dit inderdaad het geval isquote:Op donderdag 24 november 2011 16:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Jij durft te beweren dat Italië en Spanje insolvabel zijn?
Dat klopt, en die vrijheid benutten ze ook ten volle. Wat dacht je van onbeperkte liquiditeit aan banken, zelfs tegen junk collateral? En wat dacht je aan de >¤200 miljard die tot dusverre aan het SMP is besteed?quote:Op donderdag 24 november 2011 15:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er bestaat voor de ECB overigens best vrijheid om te handelen ook binnen het kader van de huidige regels; het is de ECB die besluit wat de definitie van prijsstabiliteit is en het is ook de ECB die moet inschatten of monetair beleid al dan niet in strijd is met die definitie.
Een tijdelijke lender of last resort rol voor de ECB is dus helemaal niet zo'n schending van alle wetten en verdragen als jij er iedere keer van maakt.
Net zoals nu bedoel je? Tot nu toe is het patroon gewoon dat afspraken niet worden nagekomen en ze toch wel bailoutgeld krijgen. Kijkend naar dit patroon is mijn gok dat op het moment dat ze geen geld meer krijgen dat ze dan gewoon eenzijdig defaulten. Er is dan namelijk geen enkel incentive meer om dat niet te doen. Dat ze niet meer in de vrije markt kunnen lenen is nu ook al zo. En politici kunnen de catastrofe dan in de schoenen schuiven van die evil Duitsers die "Griekenland hebben laten vallen".quote:Op donderdag 24 november 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, ja, de Grieken zullen zich uitstekend aan die afspraken houden omdat ze anders op de vrije markt geld moeten lenen tegen 120% of zo?
Ja als ze de aflossingen niet meer betalen, kunnen ze die paar miljoen belastinggeld die ze wel ontvangen gewoon zelf houdenquote:Op donderdag 24 november 2011 16:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Net zoals nu bedoel je? Tot nu toe is het patroon gewoon dat afspraken niet worden nagekomen en ze toch wel bailoutgeld krijgen. Kijkend naar dit patroon is mijn gok dat op het moment dat ze geen geld meer krijgen dat ze dan gewoon eenzijdig defaulten. Er is dan namelijk geen enkel incentive meer om dat niet te doen. Dat ze niet meer in de vrije markt kunnen lenen is nu ook al zo. En politici kunnen de catastrofe dan in de schoenen schuiven van die evil Duitsers die "Griekenland hebben laten vallen".
Dier subsidies verdwijnen in de zakken lokale bestuurders, er staan veel bordjes met, hier komt een project van de EU en er gebeurt niets, al vijf jaar nietquote:Op donderdag 24 november 2011 18:14 schreef LXIV het volgende:
De Grieken hebben meer voordeel aan de EU dan de euro of ECB alleen. Denk enkel eens aan al die subsidies. Voor hen is het een kip met de gouden eieren, en die zullen ze echt niet zomaar slachten.
Ook met dat zakkenvullen, van de landelijke tot de gemeentelijke top, profiteren er dan dus mensen. Die mensen zullen wel pro-Europa zijn, niet?quote:Op donderdag 24 november 2011 19:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dier subsidies verdwijnen in de zakken lokale bestuurders, er staan veel bordjes met, hier komt een project van de EU en er gebeurt niets, al vijf jaar niet
Ik denk dat het hen geen moer uitmaakt, die blijven echt wel door gaan met stelenquote:Op donderdag 24 november 2011 19:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook met dat zakkenvullen, van de landelijke tot de gemeentelijke top, profiteren er dan dus mensen. Die mensen zullen wel pro-Europa zijn, niet?
Nee, niet net zoals nu of als in het verleden. De Grieken kunnen dan alleen goedkoop lenen als ze voldoen aan de regels. Als ze dan niet doen dan krijgen ze geen goedkope lening en mogen ze het op de kapitaalmarkt gaan proberen. Die dan bij voorbaat weet dat het risico op lenen aan de Grieken (of andere zondaars) veel hoger is dan bij een gewoon euroland.quote:Op donderdag 24 november 2011 16:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Net zoals nu bedoel je? Tot nu toe is het patroon gewoon dat afspraken niet worden nagekomen en ze toch wel bailoutgeld krijgen. Kijkend naar dit patroon is mijn gok dat op het moment dat ze geen geld meer krijgen dat ze dan gewoon eenzijdig defaulten. Er is dan namelijk geen enkel incentive meer om dat niet te doen. Dat ze niet meer in de vrije markt kunnen lenen is nu ook al zo. En politici kunnen de catastrofe dan in de schoenen schuiven van die evil Duitsers die "Griekenland hebben laten vallen".
Maar dat is toch precies hetzelfde als de situatie nu?quote:Op donderdag 24 november 2011 19:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, niet net zoals nu of als in het verleden. De Grieken kunnen dan alleen goedkoop lenen als ze voldoen aan de regels. Als ze dan niet doen dan krijgen ze geen goedkope lening en mogen ze het op de kapitaalmarkt gaan proberen. Die dan bij voorbaat weet dat het risico op lenen aan de Grieken (of andere zondaars) veel hoger is dan bij een gewoon euroland.
Ik zeg ook niet dat de ECB niets doet, ik zeg alleen dat de ECB zonder enig probleem in kan stappen als Italië een liquiditeitsprobleem krijgt. En zo'n stap zou ik ook terecht vinden. Als ik kijk naar Griekenland dan denk ik dat het land wel degelijk te disciplineren is, maar ik zou het helemaal niet zo vreemd vinden ook als het werd gebruikt om een voorbeeld te stellen.quote:Op donderdag 24 november 2011 16:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat klopt, en die vrijheid benutten ze ook ten volle. Wat dacht je van onbeperkte liquiditeit aan banken, zelfs tegen junk collateral? En wat dacht je aan de >¤200 miljard die tot dusverre aan het SMP is besteed?
Er wordt steeds net gedaan alsof de ECB niets doet en dat is volledig onterecht. Ze hebben imo alles uit de kast getrokken wat nog enigzins verdedigbaar is binnen hun mandaat.
Ach ja, zoals we de Belgen kennen hebben ze altijd wel een slim achterpoortje:quote:Op donderdag 24 november 2011 19:53 schreef SeLang het volgende:
Belgie heeft inmiddels ook bijna de yield des doods bereikt
2-yr staatslening: 5,04%
10-yr staatslening: 5,75%
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111124_072quote:Staatsbons zijn nu al 'gigantisch' succes
donderdag 24 november 2011, 13u17
Premier Leterme heeft de Belgische spaarder om hulp verzocht. Hij wil de kleine spaarder inschakelen om de Belgische staatsschuld te financieren door een netto rendement van 3,4 procent te bieden op staatsbons op 5 jaar. En met succes, zo lijkt: volgens KBC en BNP Paribas Fortis is de uitgifte nu al een succes. En dat ondanks kritiek.
Door de uitgifte van de nieuwe staasbon kan ons land de hoge rente op staatsobligaties omzeilen en tegelijk de Belgische staatsschuld stabiliseren.
Op dag één is alvast 'behoorlijk meer' ingetekend dan over de hele periode bij de vorige uitgiftes, luidt het bij KBC. 'Het succes is zeer groot'.
Eenzelfde geluid bij BNP Paribas Fortis. 'De intekeningen zijn zeer succesvol en op deze eerste dag werd al meer ingetekend dan over de hele periode van de laatste emissie in september'.
Bij het Agentschap van de Schuld zei directeur Jean Deboutte donderdag al 'overstelpt' te zijn met vragen. 'Het tienvoudige van normaal'. Zelfs vanuit het buitenland kwamen er vragen over de nieuwe staatsbon. Het succes verklaart hij door de hoge rente (bruto 4 pct op vijf jaar). Bij de vorige emissie werd zowat 80 miljoen euro opgehaald. Nu denkt het Agentschap aan 'een veelvoud'.
Het agentschap van de Schuld wil voortaan meer ophalen met staatsbons. Nu wordt er éénmaal per trimester geld opgehaald, maar die frequentie kan hoger, klinkt het. Het agentschap wil ook meer publiciteit maken. De website zal alvast toegankelijker worden gemaakt voor particulieren. Er wordt ook gedacht aan een publiciteitscampagne en presentaties. 'We zullen meer de baan opgaan', stelt Deboutte.
'Niet interessant'
Heel wat positieve geluiden over de uitgifte dus, maar er klinkt ook kritiek.
Geert Noels, mede-oprichter van Econopolis, twittert dat hij de staatsbons wel wil kopen op voorwaarde dat 'de overheid meer bezuinigt, de Dexia-deal heronderhandelt en de garantieregeling voor Arco stopt'.
Volgens adjunct-hoofdredacteur van De Belegger Frank De Mol, houden de nieuwe staatsbons geen rekening met de rentestijging van de voorbije week. Volgens De Mol doen spaarders er daarom beter aan om zich staatsbons aan te schaffen op de secundaire markt.
Het nettorendement op vijfjarige staatsbons op de secundaire markt kan immers oplopen met '50 basispunten tot 3,9 procent.' Na roerende voorheffing komt het nettorendement van de staatsbons op vijf jaar nu op 3,4 procent. Daarom adviseert De Mol zich niet in te schrijven op de nieuwe staatsbons.
De rentestijging van dinsdag werd inderdaad niet ingecalculeerd. Dat beaamt Deboutte van het Agentschap voor de Schuld. Toch 'is de huidige prijs een zeer correcte prijs', verzekert hij.
Nog tot en met 2 december
Particulieren kunnen zich nog tot en met 2 december inschrijven op staatscoupons met looptijden van drie, vijf en acht jaar. Ondanks de verwachtingen van waarnemers, werd de uitgifteprijs door de Belgische schatkist toch vastgelegd op 100 procent.
Vreemd want de marktrente is sinds de aankondiging van de staatsbons op 16 november drastisch gestegen.
Da's fraai, ik kan niet meer dan 3,5% of zo krijgen voor een twee jaars depositioquote:Op donderdag 24 november 2011 19:53 schreef SeLang het volgende:
Belgie heeft inmiddels ook bijna de yield des doods bereikt
2-yr staatslening: 5,04%
10-yr staatslening: 5,75%
Zouden die Belgen echt zo dom zijn om hun geld 5 jaar vast te zetten voor 3,4% terwijl een 5-jarige staatsobligatie 5,45% oplevert? (en de komende tijd waarschijnlijk nog veel meer)quote:Op donderdag 24 november 2011 20:00 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ach ja, zoals we de Belgen kennen hebben ze altijd wel een slim achterpoortje:
[..]
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111124_072
Slim gezien ook; want de Belgische bevolking staat bekend om een enorme voorliefde voor sparen boven beleggen. De spaartegoeden zijn traditioneel zeer groot.
Ik kan niet wachten tot de aandelenmarkt wordt uitgerookt. Risico/rendement op die Belgen lijkt me verreweg superieur.quote:Op donderdag 24 november 2011 20:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Da's fraai, ik kan niet meer dan 3,5% of zo krijgen voor een twee jaars depositio
Dat worden Belse staatsleningen dan
De staatsbon IS een staatsobligatie.quote:Op donderdag 24 november 2011 20:03 schreef SeLang het volgende:
Zouden die Belgen echt zo dom zijn om hun geld 5 jaar vast te zetten voor 3,4% terwijl een 5-jarige staatsobligatie 5,45% oplevert? (en de komende tijd waarschijnlijk nog veel meer)
Maar stijgende Italiaanse yields hebben niets te maken met een liquiditeitsprobleem. Het heeft echt te maken met (terechte) vragen over de solvabiliteit. Debt/GDP is stijgend en een scenario waarbij dat stabiliseert of gaat dalen zonder default wordt steeds onwaarschijnlijker.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat de ECB niets doet, ik zeg alleen dat de ECB zonder enig probleem in kan stappen als Italië een liquiditeitsprobleem krijgt. En zo'n stap zou ik ook terecht vinden.
Okee dat is dus een Belgisch woordquote:Op donderdag 24 november 2011 20:17 schreef Krantenman het volgende:
[..]
De staatsbon IS een staatsobligatie.
Nee dan heb je juist verlies! Hogere yield = lagere koers.quote:(Trouwens, als je hem voor de vervaldag verkoopt en de rente is hoger dan die 3,4 procent, verdien je er waarschijnlijk nog aan.)
maar dat is alleen verkoopbaar als je zegt: wie betaalt, bepaalt, dat houdt in dat we deze landen als een soort koloniën mogen beschouwen en dat de betalende landen privileges krijgen en inkomsten van de Griekse overheid permanent mogen afromen. een "operatie product" nieuwe stijl. Anders is het wel mooi transparant, maar krijgen we hier een volksopstand. Ik ben tegen eurobonds, omdat dit alleen maar slecht gedrag beloont, dit is precies wat er vanaf de invoering van de euro is misgegaan.quote:Op donderdag 24 november 2011 14:17 schreef SeLang het volgende:
Maar ik zie natuurlijk liever eurobonds dan een printende ECB. Mixen van fiscaal en monetair beleid eindigt altijd in een catastrofe. De eurobonds oplossing waarbij in Nederland en Duitsland de inkomstenbelasting met bijvoorbeeld 20% omhoog moet om de tekorten in Griekenland te financieren is een betere en meer transparante oplossing.
Aan de andere kant: de staking was zeer ruim van te voren aangekondigd en het is de derde algemene staking sinds 1978. In Portugal zijn ze dus echt niet een stel onbetrouwbare luie honden die om het minste of geringste zomaar staken, het idee dat ik bij Griekenland eerlijk gezegd wel krijg.quote:Op donderdag 24 november 2011 22:04 schreef michaelmoore het volgende:
De interne devaluatie in Portugal valt niet in goede aarde
http://www.volkskrant.nl/(...)ng-in-Portugal.dhtml
Eurobonds lijkt me ook een afschrikwekkend ideequote:Op vrijdag 25 november 2011 01:00 schreef HiZ het volgende:
Hmmm als ik een rondje langs de media in de verschillende landen doe ga ik steeds meer geloven in eurobonds + Griekenland uit de euro als afschrikwekkend voorbeeld.
Twee vragen waarom denk je in de eeuwigheid, en waarom denk je dat ons land niet corrupt is? Dat laatste getuigt wel van enorme naïviteit of goedgelovigheid. We noemen het hier alleen anders: kruiwagens, polderpolitiek, etc.quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:11 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Eurobonds lijkt me ook een afschrikwekkend idee
Dan gaan de rijke landen voor de zwakke en corrpute landen betalen tot in de eeuwigheid
Ik ga alvast een cursus illegaal stoken doen. Lao Lao of Slivovich. Wat zou crisisbestendiger zijn?quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
Laat maar vallen,
want het komt er toch wel van.
best wel toepasselijke oude tekst. Ik moet maar even kaartjes halen voor volgend jaar. De bom zou zo naar het huidige financiële stelsel kunnen verwijzen
Laat het hele verrotte systeem maar naar de klote gaan, terug naar de basis (een dak boven je hoofd, 2 maal daags een maaltijd en vrienden en famillie in de buurt en een beetje alcohol) zou helemaal niet verkeerd zijn![]()
Mijn tuin is in de zomer overwoekerd met hop. Klote plant, ik moet daar dus een bestemming voor vindenquote:Op vrijdag 25 november 2011 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik ga alvast een cursus illegaal stoken doen. Lao Lao of Slivovich. Wat zou crisisbestendiger zijn?
Het is alvast een mooie zooi. Gebed zonder einde....
Als je een verdragsverandering snel doorgevoerd wil krijgen is het niet oplossen van de financiele crisis op dit moment alleszins een nuttig middel.quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
Laat maar vallen,
want het komt er toch wel van.
best wel toepasselijke oude tekst. Ik moet maar even kaartjes halen voor volgend jaar. De bom zou zo naar het huidige financiële stelsel kunnen verwijzen
Laat het hele verrotte systeem maar naar de klote gaan, terug naar de basis (een dak boven je hoofd, 2 maal daags een maaltijd en vrienden en famillie in de buurt en een beetje alcohol) zou helemaal niet verkeerd zijn![]()
Als je gelooft dat je de huidige problemen oplost met een verdragsverandering dan heb je in mijn ogen boter op je hoofd. Politici kunnen nog zoveel verdragen afsluiten, als daarvoor weinig tot geen bereidheid is onder de bevolking begin je weinig met al die mooie verdragen. Misschien kunnen we de problemen nog enkele jaren voor ons uitschuiven. Maar de landen die nu al grote moeite hebben met de begroting wacht straks ook nog de echte klapper van de vergrijzing en dan ben ik bang dat er geen houden meer aan is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als je een verdragsverandering snel doorgevoerd wil krijgen is het niet oplossen van de financiele crisis op dit moment alleszins een nuttig middel.
Wat maar eens te meer aantoont dat het een fabeltje is dat met een eigen munt alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Eerder in dit topic werd door iemand gesteld dat de waarde van een munt de economische trends in een land volgt en niet veroorzaakt, dat zie je volgens mij hier ook mooi terug.quote:Moody's verlaagt kredietwaardigheid Hongarije
Laatste update: 25 november 2011 09:57
BOEDAPEST - Kredietbeoordelaar Moody's heeft tot woede van de regering van Hongarije de kredietwaardigheid van dat land verlaagd.
Volgens Moody's heeft Hongarije een grote schuldenlast, terwijl de vooruitzichten op economische groei niet goed zijn.
De rente die Hongarije moet betalen op zijn leningen is vrijdag gestegen tot boven de 9 procent.
Dat gebeurde nadat Moody's de kredietwaardigheid van het land had verlaagd.
Zwart gat
De rente op obligaties met een looptijd van 3 jaar steeg met 0,7 procentpunt tot 9,1 procent. Voor de 10-jarige obligaties kwam de rente uit op 9,4 procent, 45 basispunten hoger dan donderdag.
Een handelaar in Boedapest zag het somber in: ''Alles is samengekomen. De Europese beurzen gaan omlaag, Amerika zit min of meer op slot, en de Hongaarse markten zijn gemankeerd zonder de aanwezigheid van pensioenfondsen. Het is een zwart gat''.
Hongarije klopte afgelopen week voor hulp aan bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en bij de Europese Unie. Dat verzoek illustreert volgens Moody's dat Hongarije, in 2008 van een bankroet gered door het IMF en de EU met een financiële injectie van 20 miljard euro, enorme financieringsuitdagingen heeft.
Dieptepunt
De koers van de Hongaarse forint ging eerder al naar een dieptepunt tegenover de euro, nadat kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P) had gewaarschuwd voor een lagere waardering van Hongarije. Maar S&P verlaagde zijn kredietwaardigheidsbeoordeling voor Hongarije niet.
Moody's deed dat wel en zette de rating op het niveau Ba1 met een negatieve verwachting. Het kredietbureau waarschuwde ook voor een nieuwe afwaardering wanneer er een verdere en significante afname is van de financiële kracht van de Hongaarse overheid.
Dat kopt dat met een eigen munt niet alle problemen verdwijnen, maar de pijn blijft met een eigen munt vaak wel alleen in het land zelf zitten ipv dat het de hele eurozone infecteerd.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:31 schreef Igen het volgende:
Nog even het hele nieuwsbericht over de afwaardering van Hongarije:
[..]
Wat maar eens te meer aantoont dat het een fabeltje is dat met een eigen munt alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Eerder in dit topic werd door iemand gesteld dat de waarde van een munt de economische trends in een land volgt en niet veroorzaakt, dat zie je volgens mij hier ook mooi terug.
En ten slotte moet je je beseffen dat in Hongarije al een jaar of twee een rechtse partij een tweederde-meerderheid in het parlement heeft, veroorzaakt doordat de voorgaande linkse regering was gevallen toen uitlekte dat die o.a. over de begroting had gelogen. De Hongaarse regering heeft dus in beginsel én de politieke oriëntatie én het mandaat én werkelijk alle macht om de crisis aan te pakken. Maar toch gebeurt het blijkbaar niet.
Is het niet enorm voor de hand liggend dat zo'n interne devaluatie iets is wat heel veel tijd gaat kosten ivg. een munt die wat minder waard wordt, simpelweg omdat niet één maar een heleboel factoren moeten veranderen?quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat kopt dat met een eigen munt niet alle problemen verdwijnen, maar de pijn blijft met een eigen munt vaak wel alleen in het land zelf zitten ipv dat het de hele eurozone infecteerd.
In de UK heeft het pond al een flinke duikeling gemaakt en kunnen we alweer als een bijna aziatische bestemming op goedkope vakantie gaan.. Ik zie de interne devaluatie van griekenland nog steeds niet plaatsvinden dus voor 1 euro een biertje pakken in griekenland komt er voorlopig nog steeds niet van.
Het zal nu snel gedaan zijn met de euroquote:Op vrijdag 25 november 2011 09:47 schreef SeLang het volgende:
Belgie
2-yr yield
[ afbeelding ]
10-yr yield
[ afbeelding ]
quote:vr 25 nov 2011, 10:38
Italiaanse rente naar nieuw record
ROME (AFN) - Italië heeft vrijdag 10 miljard euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe staatsleningen.
Het land moest daarvoor wel een recordrente betalen. Voor een lening met een looptijd van zes maanden kwam de rente uit op 6,5 procent. Dat is bijna drie procentpunt hoger dan vorige maand. De rente op zogenoemde schatkistcertificaten (kortlopende effecten) ging naar 7,8 procent, eveneens ruim 2 procentpunten hoger dan bij de vorige uitgifte.
Een haircut op obligaties komt in de boeken als verlies, een koersfluctuatie is vaak afgedekt door een valutakoers-verzekeringquote:Op vrijdag 25 november 2011 11:55 schreef Igen het volgende:
Maar wat de effecten op de hele eurozone betreft, daar heb ik nog wel een vraag over. Het Pond en de Hongaarse Forint zijn de afgelopen tijd iets van 20% van hun waarde verloren. Dat zorgt blijkbaar niet voor problemen over de grens, ondanks bijvoorbeeld de obligaties van die landen voor buitenlanders ook 20% minder waard zijn geworden. Waarom kon men dan niet meteen een haircut van 20% op de Griekse obligaties doen?
Svp het hele artikel met bronvermelding graag.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:05 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Het zal nu snel gedaaan zijn met de euro
[..]
0,12% stijging op de 10-jarige dus.quote:Eerder op vrijdag bleek de rente op tienjarige Italiaanse leningen met 12 basispunten (0,12 procentpunt) te zijn gestegen tot 7,3 procent. Handelaren gaven aan dat de Europese Centrale Bank vrijdag opnieuw Italiaanse staatsobligaties opkocht. Dat had echter weinig effect op het rentepercentage.
De ECB krijgt ze gewoon allemaal, van alle bankenquote:Op vrijdag 25 november 2011 12:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Svp het hele artikel met bronvermelding graag.
De rest van het artikel luidt:
[..]
0,12% stijging op de 10-jarige dus.
quote:Handelaren gaven aan dat de Europese Centrale Bank vrijdag opnieuw Italiaanse staatsobligaties opkocht. Dat had echter weinig effect op het rentepercentage.
Daarvoor zijn er toch CDS'en, dacht ik? Alleen is men blijkbaar nu heel bang om die te laten uitkeren, maar waarom is dat zo'n ontiegelijk veel groter probleem dan bij zo'n valutakoers-verzekering?quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:07 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Een haircut op obligaties komt in de boeken als verlies, een koersfluctuatie is vaak afgedekt door een valutakoers-verzekering
Aha. Maar dat zou betekenen dat banken gewoon de risico's in het eurosysteem niet goed hebben ingeschat en dat als we de huidige crisis heelhuids doorkomen het in de toekomst hoogstwaarschijnlijk niet nog eens fout zal gaan.quote:En banken zijn heel alert op koers risico en dekken dat altijd af door lenen in euro en het zelfde bedrag uitlenen in euro
quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Daarvoor zijn er toch CDS'en, dacht ik? Alleen is men blijkbaar nu heel bang om die te laten uitkeren, maar waarom is dat zo'n ontiegelijk veel groter probleem dan bij zo'n valutakoers-verzekering?
[..]
Aha. Maar dat zou betekenen dat banken gewoon de risico's in het eurosysteem niet goed hebben ingeschat en dat als we de huidige crisis heelhuids doorkomen het in de toekomst hoogstwaarschijnlijk niet nog eens fout zal gaan.
er is een mega verschil tussen CDS en Valutakoers verzekering, CDS keert alleen uit bij een Faillet, van Griekenland bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 25 november 2011 12:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Daarvoor zijn er toch CDS'en, dacht ik? Alleen is men blijkbaar nu heel bang om die te laten uitkeren, maar waarom is dat zo'n ontiegelijk veel groter probleem dan bij zo'n valutakoers-verzekering?
Dat is toch precies wat ik bedoel, dat men tegen elke prijs probeert om een haircut voor Griekenland officieel geen faillissement te laten zijn. En mijn vraag is dus waarom dat nodig is, waarom men per se wil voorkomen dat die CDS'en uitgekeerd moeten worden, terwijl er bij valutarisicoverzekeringen blijkbaar geen probleem is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:27 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
er is een mega verschil tussen CDS en Valutakoers verzekering, CDS keert alleen uit bij een Faillet, van Griekenland bijvoorbeeld
Dat is nu juist de grote vraagquote:Op vrijdag 25 november 2011 12:32 schreef Igen het volgende:
waarom men per se wil voorkomen dat die CDS'en uitgekeerd moeten worden,
quote:vr 25 nov 2011, 14:12 '
Grote meerderheid Duitsers tegen eurobonds'
FRANKFURT (AFN) - Een overgrote meerderheid van de Duitse bevolking is tegen de invoering van euro-obligaties.
Dat blijkt uit een peiling in opdracht van de Duitse televisiezender ZDF.
Uit de peiling bleek dat 79 procent van de ondervraagden tegen eurobonds is. Zij vrezen dat daardoor de rentelasten voor Duitsland zullen stijgen. Voor eurobonds is slechts 15 procent en 6 procent heeft geen mening. Daarmee is het overgrote deel van de Duitse bevolking het eens met de opstelling van bondskanselier Angela Merkel die fel tegenstander is van eurobonds.
Waarschijnlijk omdat het bedrag wat men dan uit moet keren vele malen hoger is als wat er aan leningen aan Griekenland uit staat. Een CDS hoeft immers niet gedekt te worden door een lening. Iedereen kan volgens mij een CDS afsluiten om daarmee te speculeren op een failliet van Griekenland. Maar ik kan het ook mis hebben. Maar dat lijkt mij de reden dat Geitner laatst ook hals over kop naar Europa kwam bij de Griekenlandtop. AIG heeft nogal wat CDS uit staan denk ik.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:32 schreef Igen het volgende:
[..]
En mijn vraag is dus waarom dat nodig is, waarom men per se wil voorkomen dat die CDS'en uitgekeerd moeten worden, terwijl er bij valutarisicoverzekeringen blijkbaar geen probleem is.
Begin 2010 waren de CDS op Griekenland maar een fractie van de Griekse staatsschuld:quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het bedrag wat men dan uit moet keren vele malen hoger is als wat er aan leningen aan Griekenland uit staat. Een CDS hoeft immers niet gedekt te worden door een lening. Iedereen kan volgens mij een CDS afsluiten om daarmee te speculeren op een failliet van Griekenland. Maar ik kan het ook mis hebben. Maar dat lijkt mij de reden dat Geitner laatst ook hals over kop naar Europa kwam bij de Griekenlandtop. AIG heeft nogal wat CDS uit staan denk ik.
En de blanken zichzelf maar op de borst kloppen om hun zuunigheid en handelsgeeschtquote:Nederland bij tekortlanden EU
Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 16 MAART. Nederland had vorig jaar het op drie na hoogste begrotingstekort van de Europese Unie. Het Nederlandse tekort van 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) werd alleen overtroffen door het Verenigd Koninkrijk (3,2 procent), Duitsland (3,9 procent) en Frankrijk (4,1 procent).
Om nog even hierop terug te komen:quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:07 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Een haircut op obligaties komt in de boeken als verlies, een koersfluctuatie is vaak afgedekt door een valutakoers-verzekering
En banken zijn heel alert op koers risico en dekken dat altijd af door lenen in euro en het zelfde bedrag uitlenen in euro
Dat bericht is wel geschreven voordat bleek dat Griekenland flink met de cijfers had zitten knoeien hè.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:15 schreef DRidder het volgende:
Domme ollandse boeren die op Griekenland scheldenlekker opportunistisch jongens. Paar jaar geleden nog:
[..]
En de blanken zichzelf maar op de borst kloppen om hun zuunigheid en handelsgeescht!
Moeten we maar een poll gaan maken hoe lang denk je dat de euro het nog uit houdt?quote:'Failliet Italië is einde van de euro'
Laatste update: 25 november 2011 14:44 info.
MILAAN - Als Italië zijn schulden niet meer kan afbetalen, betekent dat ''het einde van de euro''. Dat stellen de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Nicolas Sarkozy en de Italiaanse premier Mario Monti.
Foto: ANP
Dat staat in een persbericht van het kantoor van de Italiaanse premier, dat vrijdag is verspreid. De leiders ontmoetten elkaar donderdag in Straatsburg.
Een failliet van Italië zou ''het proces van de Europese integratie tot een halt brengen met onvoorspelbare gevolgen'', aldus de verklaring.
Volgens Monti hoeft het echter niet zo ver te komen. Italië heeft recent ''flinke vooruitgang getoond op het gebied van bezuinigingen, die zullen worden ingevoerd in combinatie met maatregelen om de groei te stimuleren'', aldus de premier.
Sarkozy en Merkel spraken op hun beurt hun ''volledige vertrouwen'' in Monti uit.
quote:vr 25 nov 2011, 13:30
Zalm geen voorstander van euro-obligaties
AMSTERDAM (AFN) - Topman Gerrit Zalm van ABN Amro ziet niets in de uitgifte van euro-obligaties om de schuldencrisis te bestrijden.
Volgens de voormalige minister van Financiën zijn eurobonds niet de oplossing voor de crisis.
Dat liet Zalm vrijdag weten op de Dag van de Belegger.
,,Ik zie niet hoe je de echte problemen kunt oplossen met eurobonds. Ik denk juist dat de problemen alleen maar versterken omdat ontspoorde lidstaten dan niet meer zo goed op hun financiën hoeven te letten.''
De Euro blijft wel, maar niet in Nederland en Duitslandquote:Op vrijdag 25 november 2011 15:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Moeten we maar een poll gaan maken hoe lang denk je dat de euro het nog uit houdt?
Ik ben er voor om de Hollandse dukaat weer in te voeren en de Hollandse linie onder water te zettenquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:06 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
De Euro blijft wel, maar niet in Nederland en Duitsland
Als die echt verstandig was, dan hadden we nog de gulden....quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:35 schreef Goofjansen het volgende:
Verstandig man die Zalm
http://www.telegraaf.nl/d(...)gaties__.html?p=20,1
[..]
Is dit druk op de ketel houden of een voorschot nemen op wat komen gaat? Heerlijke cliffhanger om het weekend mee in te gaanquote:
Helaas heeft Spanje geen zilvervloot meer om te kapenquote:Op vrijdag 25 november 2011 17:06 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik ben er voor om de Hollandse dukaat weer in te voeren en de Hollandse linie onder water te zetten
ach die man had ook niet te zeggen, het zijn de eurofielenquote:Op vrijdag 25 november 2011 17:20 schreef Devion het volgende:
[..]
Als die echt verstandig was, dan hadden we nog de gulden....
Lees: "Ik ben bang dat de Nederlandse hypotheekschuld-bubbel barst, als huizenbezitters een hogere rente moeten betalen gebaseerd op de eurobonds."quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:35 schreef Goofjansen het volgende:
Verstandig man die Zalm
http://www.telegraaf.nl/d(...)gaties__.html?p=20,1
[..]
Dit kwam van het Italiaanse persbureau. Straks melden de Duitsers: Monetaire verruiming of eurobonds blijven absoluut geen optie.quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:20 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Is dit druk op de ketel houden of een voorschot nemen op wat komen gaat? Heerlijke cliffhanger om het weekend mee in te gaan
En aangezien eurobonds alleen maar kunnen na een wijziging van de Duitse grondwet zou dit gewoon einde eurobond discussie moeten zijn.quote:vr 25 nov 2011, 14:12 '
Grote meerderheid Duitsers tegen eurobonds'
FRANKFURT (AFN) - Een overgrote meerderheid van de Duitse bevolking is tegen de invoering van euro-obligaties.
Dat blijkt uit een peiling in opdracht van de Duitse televisiezender ZDF.
Uit de peiling bleek dat 79 procent van de ondervraagden tegen eurobonds is. Zij vrezen dat daardoor de rentelasten voor Duitsland zullen stijgen. Voor eurobonds is slechts 15 procent en 6 procent heeft geen mening. Daarmee is het overgrote deel van de Duitse bevolking het eens met de opstelling van bondskanselier Angela Merkel die fel tegenstander is van eurobonds.
En maandag moeten ze een flinke stapel obligaties slijten, dat wordt leuk!quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:44 schreef HiZ het volgende:
S&P downgrade van Belgie van AA+ naar AA in verband met de problemen met de Belgische banken, outlook negative.
2 obligaties voor de prijs van 1..quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:55 schreef Q. het volgende:
[..]
En maandag moeten ze een flinke stapel obligaties slijten, dat wordt leuk!
Bereiken we het punt waarop Kazachstan betrouwbaarder is dan de Eurozone?quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:02 schreef Q. het volgende:
Oostenrijk kan ook niet lang meer duren, die zijn over een week hun AAA kwijt.
quote:Gisterochtend zag ik doodernstige gezichten op een Angelsaksische zakenzender. Het waren vermogensbeheerders. Het ging over de eurozone, die er zo erg aan toe was, zeiden ze, dat ze er bij voorkeur zo snel mogelijk al hun miljarden uit zouden weghalen. Volgende item: opportuniteiten in ontluikende markten. Lachende gezichten. ‘Er zijn zoveel opportuniteiten. Landen met sterke fundamenten, weinig schulden en mooie groeivooruitzichten. Kazachstan bijvoorbeeld.’...
Maar wel extreem relevant indien de euro gekilled wordt, aangezien een relevant deel van de transacties onder LUX. recht vallen. Dus voor je het weet is het meerendeel van de transacties in LUX. currencyquote:Op vrijdag 25 november 2011 19:12 schreef SeLang het volgende:
Luxemburg zie ik zo gauw niet, maar die lijkt me ook niet zo relevant als backstop voor de euro
De Luxemburgse munt was pre-euro aan de Belgische frank gekoppeld.quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maar wel extreem relevant indien de euro gekilled wordt, aangezien een relevant deel van de transacties onder LUX. recht vallen. Dus voor je het weet is het meerendeel van de transacties in LUX. currency(ik ga er trouwens vanuit dat de B en de LUX aan de DE en de FR gehamerd zitten
)
Damn, het is bijna geheimtaal
Het weerspiegelt imo alleen maar de traagheid van de CRA's.quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS; maar wel onzettend vreemd dat AAA-rates zover uit elkaar lopen.Ofwel: tot zover de absolute relevantie van rating cijfertjes
dat weet ik, maar de Frank aan?quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
De Luxemburgse munt was pre-euro aan de Belgische frank gekoppeld.
CRA's zijn toch in grote mate irrelevant, althans imho wordt dat wel aangetoond thans....quote:Het weerspiegelt imo alleen maar de traagheid van de CRA's.
Volgens de wiki:quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat weet ik, maar de Frank aan?
quote:Van de oliecrisis van 1973 heeft België flink te lijden gehad en dit resulteerde in een periode van flinke onzekerheid door forse toename van de werkloosheid en een daarmee gepaard gaande toename van de Belgische overheidsschuld. In 1982 werd als redmiddel de Belgische frank gedevalueerd met 8,5% t.o.v. het EMS. Na een jarenlang herstelbeleid werd de frank geleidelijk steviger en werd in 1990 besloten om de frank vast te koppelen aan de Duitse mark.
Het heeft natuurlijk wel invloed op portefeuilles van pensioenfondsen e.d. omdat ze regels hebben hoeveel ze moeten beleggen in verschillende grades. Nu zullen die wel anticiperen op downgrades neem ik aan maar in principe resulteert een downgrade dan toch in een reshuffle van portfolios.quote:CRA's zijn toch in grote mate irrelevant, althans imho wordt dat wel aangetoond thans....
Reshufllling is good for the nimblequote:Op vrijdag 25 november 2011 19:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens de wiki:
[..]
[..]
Het heeft natuurlijk wel invloed op portefeuilles van pensioenfondsen e.d. omdat ze regels hebben hoeveel ze moeten beleggen in verschillende grades. Nu zullen die wel anticiperen op downgrades neem ik aan maar in principe resulteert een downgrade dan toch in een reshuffle van portfolios.
Nope, dat klopt helemaal.quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Ok, ik volg dit topic zo nu en dan(begrijp niet alles, maar leren doe ik elke dag) maar ik krijg het gevoel dat het sinds een paar dagen als een pudding in elkaar aan het zakken is, heb ik het fout?
Eigenlijk puddingt het al een paar jaar maar nu wordt ook de kern aangetast dus de markten worden nog een stukje zenuwachtiger. We hebben de afgelopen maanden bijna elk weekend crisisoverleg.quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Ok, ik volg dit topic zo nu en dan(begrijp niet alles, maar leren doe ik elke dag) maar ik krijg het gevoel dat het sinds een paar dagen als een pudding in elkaar aan het zakken is, heb ik het fout?
gaat heel snel, zie Argentinië. De Natuurlijke sitiuatie als voor de euro zal snel (binnen 10 jaar) weer een evenwicht vinden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:27 schreef Bombshell het volgende:
Aangezien hier de experts zitten..
Hoe lang zal het ongeveer duren om te herstellen als de euro klapt?
Uiteindelijk zal er vast herstel optreden maar volgens mij ben je zo een paar jaar verder.
Alhouwel ik ook denk dat als de nood echt aan de man is er grote prestaties geleverd zullen worden en de echte leiders zullen opstaan. En zo er orde geschept zal worden.
Nu is het vooral naar elkaar kijken, niks doen tot het het uiteindelijk niet verder kan.
Nee gaat niet heel snel omdat de schade extreem veel groter is. De vorige crisis van dit formaat is niet Argentinië maar de grote crash in 1929. Toen heeft het meer dan 10 jaar en een oorlog nodig gehad om weer een beetje normaal te worden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
gaat heel snel, zie Argentinië. De Natuurlijke sitiuatie als voor de euro zal snel (binnen 10 jaar) weer een evenwicht vinden.
Dat zou ik ook weleens in detail willen zien, maar volgens mij gaat dat richting een Europese Treasury die in geval van grote tekorten/ schulden nationale begrotingen kan overrulen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:51 schreef HiZ het volgende:
Ik wil eigenlijk nu wel eens van Merkel horen wat zijn wel denkt te gaan doen in plaats van wat zij onaanvaardbaar vindt.
Never waste a good crisis.. maarja, wat is 't alternatief? Ieder voor zichzelf in Europa. Is dat beter? Uiteindelijk zitten we allemaal in elkaars achtertuin..quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou ik ook weleens in detail willen zien, maar volgens mij gaat dat richting een Europese Treasury die in geval van grote tekorten nationale begrotingen kan overrulen.
Wel grappig dat iedereen denkt dat het probleem ligt aan begrotingstekorten van overheden. Zelfs als men een begrotingsoverschot zou hebben zou men te maken kunnen krijgen met hogere rentes. Men moet namelijk sowieso veel herfinancieren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou ik ook weleens in detail willen zien, maar volgens mij gaat dat richting een Europese Treasury die in geval van grote tekorten/ schulden nationale begrotingen kan overrulen.
Ok, en als je die dan accepteert wat is er dan tegen eurobonds?quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou ik ook weleens in detail willen zien, maar volgens mij gaat dat richting een Europese Treasury die in geval van grote tekorten/ schulden nationale begrotingen kan overrulen.
quote:1. Fitnessclub
(economieprofessor Paul De Grauwe, in 1995)
'De Europese muntunie is een fitnessclub die tegen zijn klanten zegt: jullie mogen pas toetreden als jullie vermageren'
quote:2. Club Med
(Gerrit Zalm, Nederlands financiënminister, in 1997)
'De Club Med-landen horen niet thuis in de euro'
quote:3. Titanic
(Guilio Tremonti als Italiaans financiënminister, in juli)
'Zoals met de Titanic, kunnen zelfs de eersteklas-passagiers van de euro zich niet redden'
quote:4. Bazooka
(beursanalisten, eind oktober)
'Het noodfonds lijkt meer op een waterpistool dan op een bazooka'
quote:5. Architect
(Brits vicepremier Nick Clegg, deze maand)
'Als je huis in brand staat, moet je niet de architect roepen om de plannen te herbekijken. Je moet de brand blussen'
Die eerste vind ik de opmerkelijkste, ik vraag me af of hij nu nog zou zeggen dat convergentie niet hoeft.quote:6. Treinramp
(economieprofessor Nouriel Roubini, deze week)
'De eurocrisis is een treinramp in slow motion'
Het is veel minder vrijblijvend want landen staan dan soevereiniteit af. Zondaars komen onder curatele te staan en hebben zelf geen controle meer over hun eigen begroting.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ok, en als je die dan accepteert wat is er dan tegen eurobonds?
Kun je niet eurobonds invoeren met 3 rates? 3, 4,5 en 6 procent bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 25 november 2011 21:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is veel minder vrijblijvend want landen staan dan soevereiniteit af. Zondaars komen onder curatele te staan en hebben zelf geen controle meer over hun eigen begroting.
Gok ik dan he, ik weet ook niet wat Merkel loopt te bekokstoven...
En dan laat je een Europees macro-economisch instituut de ratings objectief bepalen.. de hele eurozone staat garant voor alle bonds. Zo kun je landen aansporen van de 6%-categorie naar de 4,5%-categorie te promoveren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:07 schreef pberends het volgende:
[..]
Kun je niet eurobonds invoeren met 3 rates? 3, 4,5 en 6 procent bijvoorbeeld.
Als je een speciale bailout financiering regelt voor "zondaars" dan moet dat sowieso tegen hoge tarieven anders weet je zeker dat iedereen aan die tiet wil zuigen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:07 schreef pberends het volgende:
[..]
Kun je niet eurobonds invoeren met 3 rates? 3, 4,5 en 6 procent bijvoorbeeld.
Ja, dat is de ultieme moral hazard.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je een speciale bailout financiering regelt voor "zondaars" dan moet dat sowieso tegen hoge tarieven anders weet je zeker dat iedereen aan die tiet wil zuigen.
Precies; 1 rate gaat sowieso niet werken. Voor verschillende rates in; laat de ECB 1 biljoen bijprinten; en laat Griekenland lekker aan het IMF over.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan laat je een Europees macro-economisch instituut de ratings objectief bepalen.. de hele eurozone staat garant voor alle bonds. Zo kun je landen aansporen van de 6%-categorie naar de 4,5%-categorie te promoveren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |