abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104757713
Als het qua valuta op veilig wil spelen kun je nog altijd perp's van Aegon kopen: die noteren deels nog in gulden ;) Maar die hebben weer wat andere vlekjes ;)
pi_104758300
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 10:07 schreef HiZ het volgende:

Waarom zou daar 4% voor betaald worden? Eurobonds zouden zich bewegen op het niveau van US treasuries
Alleen als de ECB er 70% zelf van opkoopt.. _O-
  donderdag 24 november 2011 @ 13:43:42 #153
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104758428
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 23:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een totale ramp? 1,98% is onder het te verwachten inflatieniveau. Is het dan zo vreemd dat hier maar weinig animo voor is?
Wel grappig dat de Duitsers ook met hun obligaties blijven zitten.
Obligatiebeleggers willen misschien even afwachten of (mede) door Duitsland gegarandeerde eurobonds niet veel beter renderen. Waarschijnlijk een betere rente voor min of meer 't zelfde risico, wie wil dat nu niet?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 24 november 2011 @ 13:46:38 #154
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104758552
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

Obligatiebeleggers willen misschien even afwachten of (mede) door Duitsland gegarandeerde eurobonds niet veel beter renderen. Waarschijnlijk een betere rente voor min of meer 't zelfde risico, wie wil dat nu niet?
Duitslad en Nederland staan dus garant voor de binnenlandse politiek van Griekenland, Italie, Spanje, Cyprus en Portugal, nou dan verdienen ze van mij het predikaat Dombo van 2011

Ik zou geen obligatie kopen van een mesjokke geworden bank
  donderdag 24 november 2011 @ 13:50:16 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104758710
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, maar de 'logica' verandert door die stabiliteitsbonds, je krijgt een asset class die voor Eurozonebeleggers qua veiligheid niet meer kan worden overtroffen door wat dan ook, ook niet meer door Treasuries. De eurozone wordt zijn eigen 'safe haven' i.t.t. nu waar dat nog niet het geval is.
Ik denk dat eurobonds die worden onderschreven door een groep van landen altijd zullen blijven lijden onder het risico dat landen de euro zullen verlaten als dat voor henzelf voordeliger wordt. Stel dat een Marine Le Pen aan de macht komt in Frankrijk en die trekt eenzijdig de garanties in, dan zijn de rest van de garanderende landen dus aan de haak voor een groter deel. Maar de kans is dan dat die zullen weigeren meer te garanderen dan oorspronkelijk was afgesproken. Voor je het weet klapt het hele boeltje dan uit elkaar. Dat soort risicos zal er altijd boven die eurobonds blijven hangen en is compleet absent bij US Treasuries.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 13:51:35 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104758759
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:46 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Duitslad en Nederland staan dus garant voor de binnenlandse politiek van Griekenland, Italie, Spanje, Cyprus en Portugal, nou dan verdienen ze van mij het predikaat Dombo van 2011
Precies daarom verbiedt de Duitse grondwet die eurobonds ook
Mijn reisverslagen
pi_104758799
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk dat eurobonds die worden onderschreven door een groep van landen altijd zullen blijven lijden onder het risico dat landen de euro zullen verlaten als dat voor henzelf voordeliger wordt. Stel dat een Marine Le Pen aan de macht komt in Frankrijk en die trekt eenzijdig de garanties in, dan zijn de rest van de garanderende landen dus aan de haak voor een groter deel. Maar de kans is dan dat die zullen weigeren meer te garanderen dan oorspronkelijk was afgesproken. Voor je het weet klapt het hele boeltje dan uit elkaar. Dat soort risicos zal er altijd boven die eurobonds blijven hangen en is compleet absent bij US Treasuries.
Je gelooft toch niet serieus dat er stabiliteitsbonds komen zonder institutionele hervorming? Als die bonds er komen is de Rubicon overgestoken en kun je feitelijk gaan spreken over de EU als een staat.
  donderdag 24 november 2011 @ 13:53:20 #158
38496 Perrin
pi_104758829
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:50 schreef SeLang het volgende:

Dat soort risicos zal er altijd boven die eurobonds blijven hangen en is compleet absent bij US Treasuries.
Helemaal afwezig is dat risico in de VS toch ook niet? Wel zeer klein, veel kleiner dan in de EU..
  donderdag 24 november 2011 @ 13:53:55 #159
38496 Perrin
pi_104758855
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je gelooft toch niet serieus dat er stabiliteitsbonds komen zonder institutionele hervorming? Als die bonds er komen is de Rubicon overgestoken en kun je feitelijk gaan spreken over de EU als een staat.
Je weet maar nooit.. Net als bij de introductie van de Euro.. alvast even invoeren en we lossen de problemen later wel op..
pi_104758900
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

De Duitse grondwet verbied die stabiliteitsbonds helemaal niet; het hooggerechtshof in Karlsruhe heeft gezegd dat de soevereiniteit van de Bondsdag onaantastbaar is en dat 'eurobonds' niet verenigbaar lijken met die soevereiniteit. Daar zit een hele hoop ruimte om in te manoeuvreren in en daarnaast is het ook nog altijd mogelijk dat Duitsland de grondwet aanpast. Een mogelijkheid die Merkel nadrukkelijk heeft genoemd, zelfs met een referendum.

Maar zelfs zonder dat is een systeem denkbaar waarin er wel stabiliteitsbonds komen, maar waarin de Bondsdag ook stemt over de begrotingen van andere landen voordat bonds kunnen worden uitgegeven.

In de praktijk zou dan de Bondsdag kunnen voorstemmen als een land zich aan strikte regels houdt en tegen als het land er met de pet naar gooit. Klinkt een beetje raar, maar het is wel acceptabel voor de Duitsers die uiteindelijk de backstop moeten voorstellen voor het hele zaakje.

[ Bericht 21% gewijzigd door HiZ op 24-11-2011 14:00:17 ]
  donderdag 24 november 2011 @ 13:55:59 #161
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104758945
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:53 schreef Perrin het volgende:

[..]

Helemaal afwezig is dat risico in de VS toch ook niet? Wel zeer klein, veel kleiner dan in de EU..
Dat risico is in Duitsland ook aanwezig tussen de deelstaten en zeker in Italie en Belgie
pi_104758976
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:53 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je weet maar nooit.. Net als bij de introductie van de Euro.. alvast even invoeren en we lossen de problemen later wel op..
Ja, en wat zien we nu toch gebeuren? Ondanks het feit dat er een crisis die de euro makkelijk had kunnen doen verdwijnen zijn er buiten de gebruikelijke verdachten maar weinig mensen die echt uitgaan van het verdwijnen van de munt. En voorzover het 'serieus' wordt geopperd wordt het gepresenteerd als een vreselijke stap voor een land.

Zoals bijvoorbeeld de Griekse Centrale Bank gisteren.
  donderdag 24 november 2011 @ 13:57:29 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104758998
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik denk niet dat een dermate verre mate van integratie en inleveren van soevereiniteit in de praktijk haalbaar is, dus als er eurobonds komen blijft dat risico bestaan.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 13:58:00 #164
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104759025
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:56 schreef HiZ het volgende:

. En voorzover het 'serieus' wordt geopperd wordt het gepresenteerd als een vreselijke stap voor een land.

Zoals dat dan het licht uit gaat, dat heb ik hier ok wel eens gehoord
  donderdag 24 november 2011 @ 13:59:30 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104759081
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

De Duitse grondwet verbied die stabiliteitsbonds helemaal niet; het hooggerechtshof in Karlsruhe heeft gezegd dat de soevereiniteit van de Bondsdag onaantastbaar is en dat 'eurobonds' niet verenigbaar lijken met die soevereiniteit. Daar zit een hele hoop ruimte om in te manoeuvreren in en daarnaast is het ook nog altijd mogelijk dat Duitsland de grondwet aanpast. Een mogelijkheid die Merkel nadrukkelijk heeft genoemd, zelfs met een referendum.
De Duitse grondwet is daar erg duidelijk over geweest, dus eurobonds gaan er alleen komen na een grondwetswijziging. Als daar draagvlak voor is dan kan het, anders niet.
Mijn reisverslagen
pi_104759100
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 10:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Waarom zou daar 4% voor betaald worden? Eurobonds zouden zich bewegen op het niveau van US treasuries en de schuldpositie van de eurozone is aanzienlijk beter dan die van de VS.
Een gewogen gemiddelde lijkt mij meer voor de hand liggen.
pi_104759150
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

De Duitse grondwet is daar erg duidelijk over geweest, dus eurobonds gaan er alleen komen na een grondwetswijziging. Als daar draagvlak voor is dan kan het, anders niet.
Zie mijn aanpassing hierboven; stabiliteitsbonds zonder institutionele wijzigingen.

In Duitsland is het trouwens zo dat CDU en SPD voor die wijzigingen zouden stemmen. Daarmee heb je een zeer ruime meerderheid.
  donderdag 24 november 2011 @ 14:04:21 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104759290
quote:
De Duitse grondwet verbiedt die niet expliciet.
The End Times are wild
  donderdag 24 november 2011 @ 14:04:58 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104759312
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:01 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zie mijn aanpassing hierboven; stabiliteitsbonds zonder institutionele wijzigingen.
Ze zullen er wel vanalles aan doen om wet te buigen en ik sluit dus ook niet uit dat de grondwet wordt veranderd of verbogen. Maar het kennelijk buigbaar zijn van allerlei wetten en regels is precies de reden waarom eurobonds altijd een risico premie zullen hebben!
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 14:10:22 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104759524
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

De Duitse grondwet verbiedt die niet expliciet.
Niet verboden als in: "eurobonds zijn niet toegestaan" (letterlijk).
Maar het is expliciet verboden om automatisch liabilities aan te gaan zonder dat de Bondsdag die expliciet goedkeurt. Een beslissing in Griekenland mag geen financiele liabilities creëren voor Duitsland zonder dat daar in Duitsland over is gestemd.
Mijn reisverslagen
pi_104759634
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:10 schreef SeLang het volgende:
Een beslissing in Griekenland mag geen financiele liabilities creëren voor Duitsland zonder dat daar in Duitsland over is gestemd.
Het lijkt mij dat een Europese treasury zoiets gaat beslissen, en niet Griekenland zelf, althans dat mag ik hopen, anders ontstaat de moeder aller free-rider problemen. ;) Maar dat verandert inderdaad niks aan de situatie dat er schulden op Duitsland neergelegd worden zonder dat daar over gestemd is in het Duitse parlement.
pi_104759718
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:56 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, en wat zien we nu toch gebeuren? Ondanks het feit dat er een crisis die de euro makkelijk had kunnen doen verdwijnen zijn er buiten de gebruikelijke verdachten maar weinig mensen die echt uitgaan van het verdwijnen van de munt. En voorzover het 'serieus' wordt geopperd wordt het gepresenteerd als een vreselijke stap voor een land.

Momenteel worden kosten noch moeite gespaard om de euro te redden, want redden is het. En dat mag wat kosten. Nu kan men nog zeggen dat het opsplitsen van de euro of het uit elkaar vallen van de euro onbetaalbaar is. maar wat als wij de komende 15 jaar de Zuid Europese landen moeten financieren en de rentes van Duitseland en Nederland lopen ook op naar 5 - 6 %. Wat gebeurt er dan met die bereidheid?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 24 november 2011 @ 14:17:50 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104759783
Maar ik zie natuurlijk liever eurobonds dan een printende ECB. Mixen van fiscaal en monetair beleid eindigt altijd in een catastrofe. De eurobonds oplossing waarbij in Nederland en Duitsland de inkomstenbelasting met bijvoorbeeld 20% omhoog moet om de tekorten in Griekenland te financieren is een betere en meer transparante oplossing.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 14:19:17 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104759832
Als er eurobonds komen, dan moeten landen ook bereid zijn soevereiniteit mbt hun begrotingen in te leveren. Dat mag wel duidelijk zijn. En als dat onvoldoende is zelfs bereid zijn om onder curatele te verblijven. Op nationaal niveau doen we dat ook met een stad die z'n schulden niet betalen kan.

Uiteindelijk is de allang voorbestemde richting voor de EU toch naar een staat toe. Deze crisis is enkel een katalysator voor dit proces. Of er wordt gefaald, maar dan is de EU of tenminste de euro ook gewoon afgelopen.

Respect voor de makers van ' de dag dat de euro valt' , want zelden is de spijker zo enorm op z'n kop geslagen als hiermee. Het scenario klopt in principe 100%.
The End Times are wild
pi_104760002
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:17 schreef SeLang het volgende:
Maar ik zie natuurlijk liever eurobonds dan een printende ECB. Mixen van fiscaal en monetair beleid eindigt altijd in een catastrofe. De eurobonds oplossing waarbij in Nederland en Duitsland de inkomstenbelasting met bijvoorbeeld 20% omhoog moet om de tekorten in Griekenland te financieren is een betere en meer transparante oplossing.
Ik vind het gevaarlijk om je aan de schulden van andere landen te verbinden zonder dat je formele zeggenschap over hun begroting krijgt. Formele zeggenschap over de begroting moet dus een randvoorwaarde zijn in mijn ogen, en die randvoorwaarde moet ook voor Frankrijk en Duitsland gelden. Maar ik denk niet dat zij die soevereiniteit willen opgeven, en zeker niet als die onwrikbaar verankerd wordt in een soort zelfmoordclausule. Zo'n clausule is noodzakelijk omdat de geschiedenis leert dat Eurolanden verdragen anders opportunistisch gaan interpreteren (zie Stabiliteits en Groeipact).
pi_104760110
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:19 schreef LXIV het volgende:
Uiteindelijk is de allang voorbestemde richting voor de EU toch naar een staat toe. Deze crisis is enkel een katalysator voor dit proces. Of er wordt gefaald, maar dan is de EU of tenminste de euro ook gewoon afgelopen.
Ik zie geen reden om de Euro op te geven in het geval van falen om Eurobonds te realiseren. Er zitten voordelen aan een monetaire unie en mijns inziens kan Nederland prima monetaire samenwerking voort zetten met de Noord/West-Europese landen.
  donderdag 24 november 2011 @ 14:30:53 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104760220
quote:
Ik zie geen reden om de Euro op te geven in het geval van falen om Eurobonds te realiseren. Er zitten voordelen aan een monetaire unie en mijns inziens kan Nederland prima monetaire samenwerking voort zetten met de Noord/West-Europese landen.
Als Italie of Spanje defaulten dan is de euro ook exit. Ik zie geen mogelijkheid tot het continueren van de Euro zonder eurobonds, behalve dan als de begrotingen van deze landen weer op orde komen en de rust op de markt hersteld.
The End Times are wild
pi_104760247
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als Italie of Spanje defaulten dan is de euro ook exit. Ik zie geen mogelijkheid tot het continueren van de Euro zonder eurobonds, behalve dan als de begrotingen van deze landen weer op orde komen en de rust op de markt hersteld.
Waarom zouden Italie of Spanje noodzakelijk zijn voor monetaire samenwerking?
  donderdag 24 november 2011 @ 14:33:14 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104760299
Een euro zonder die landen (en dan voor het gemak ook zonder de andere kleinere zuidelijke spelers, zoals Griekenland, Portugal etc. is eigenlijk geen euro meer maar al een Neuro.
The End Times are wild
pi_104760372
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:33 schreef LXIV het volgende:
Een euro zonder die landen (en dan voor het gemak ook zonder de andere kleinere zuidelijke spelers, zoals Griekenland, Portugal etc. is eigenlijk geen euro meer maar al een Neuro.
Dat is het etiketje, het gaat mij er om de monetaire samenwerking in meer of mindere vorm te handhaven.
  donderdag 24 november 2011 @ 14:43:58 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104760660
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik vind het gevaarlijk om je aan de schulden van andere landen te verbinden zonder dat je formele zeggenschap over hun begroting krijgt. Formele zeggenschap over de begroting moet dus een randvoorwaarde zijn in mijn ogen, en die randvoorwaarde moet ook voor Frankrijk en Duitsland gelden. Maar ik denk niet dat zij die soevereiniteit willen opgeven, en zeker niet als die onwrikbaar verankerd wordt in een soort zelfmoordclausule. Zo'n clausule is noodzakelijk omdat de geschiedenis leert dat Eurolanden verdragen anders opportunistisch gaan interpreteren (zie Stabiliteits en Groeipact).
Zo ziet ik dat ook. Anders is er geen sprake van een Nash Equilibrium en nodig je opportunistisch gedrag uit. En opgeven van soevereiniteit die ver genoeg gaat lijkt me geen haalbare kaart.
Mijn reisverslagen
pi_104760742
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo ziet ik dat ook. Anders is er geen sprake van een Nash Equilibrium en nodig je opportunistisch gedrag uit.
Game theory is inderdaad verplichte kost voor iemand die goede contracten/verdragen wil maken.
pi_104760795
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Game theory is inderdaad verplichte kost voor iemand die goede contracten/verdragen wil maken.
I'm a failure ;'(
pi_104761079
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
I'm a failure ;'(
Haha, micro-economie ftw.
pi_104762346
quote:
Frankrijk en Duitsland stellen fiscale unie voor

Frankrijk en Duitsland gaan vergaande voorstellen doen voor een fiscale unie van de eurolanden. Dat hebben president Nicolas Sarkozy en bondskanselier Angela Merkel in Straatsburg bekendgemaakt. De voorstellen zullen op de komende top van de EU-leiders worden besproken maar gelden in het bijzonder voor de 17 leden van de eurozone.

Rol van ECB
De Frans Duitse minitop, waar ook de Italiaanse premier Mario Monti was aangeschoven, leverde geen oplossing voor het hoog oplopende geschil tussen Parijs en Berlijn over de rol van de Europese Centrale Bank. De afgelopen dagen hebben de Franse premier en de ministers van financiën en buitenlandse zaken alledrie opgeroepen tot zwaardere interventies van de bank. Duitsland is daartegen.

Wapenstilstand
Sarkozy maakte duidelijk dat daarover nu een wapenstilstand is gesloten. ‘De ECB is onafhankelijk. Dat is een gegeven en we zullen ons vanaf nu noch in positieve noch in negatieve zin daarover uitlaten’, aldus de Franse president.

Merkel sprak het meest nadrukkelijk over haar eis om tot een fiscale unie te komen, waarin het begrotingsbeleid van de eurolanden vergaand op elkaar wordt afgestemd en geen afwijken nationaal beleid meer kan worden gevoerd. Om dat af te dwingen is volgens haar een verdragswijziging nodig. ‘We hebben een crisis die is ontstaan door de politiek en we hebben politieke oplossingen nodig’, aldus Merkel. ‘De ECB heeft daar niets mee te maken’.

Frankrijk had tot nu toe reserves over een verdragswijziging. Volgens Merkel is er echter geen sprake van een uitruil waardoor ze nu toegevender zou zijn bij de introductie van gezamenlijk uit te geven euro-obligaties. ‘We gaan stap voor stap. De eerste stap is nu de fiscale unie met automatische sancties. Met eurobonds komen we terug in de situatie van rentenivellering die tot deze crisis heeft geleid’, aldus de bondskanselier.
Duitsland wil dus zowel geen Eurobonds als interventie van de ECB, ze zetten in op een fiscale unie, wat dat ook moge zijn. Zou dit tot een situatie zoals in België kunnen leiden waarbij er zeker de komende tijd een grote stroom fiscale steun op gang komt voor het zuiden? Ik zou dat wel een opmerkelijke stap vinden, zichtbaarder kan de transfer van welvaart niet worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-11-2011 15:40:53 ]
  donderdag 24 november 2011 @ 15:44:33 #186
38496 Perrin
pi_104762662
Spannend, er lijkt wat schot in te zitten.
pi_104762764
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet verboden als in: "eurobonds zijn niet toegestaan" (letterlijk).
Maar het is expliciet verboden om automatisch liabilities aan te gaan zonder dat de Bondsdag die expliciet goedkeurt. Een beslissing in Griekenland mag geen financiele liabilities creëren voor Duitsland zonder dat daar in Duitsland over is gestemd.
En hoe is dat anders dan wat er nu gebeurt? Als Griekenland zich aan de Duitse regels houdt krijgt het Duits geld. Ik zou zeggen dat er daarmee heel veel zekerheid ontstaat, want niet alleen heb je een Duitse garantie, maar je hebt ook de Grieken in een strak keurslijf.
  donderdag 24 november 2011 @ 15:49:24 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104762835
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Duitsland wil dus zowel geen Eurobonds als interventie van de ECB, ze zetten in op een fiscale unie, wat dat ook moge zijn. Zou dit tot een situatie zoals in België kunnen leiden waarbij er zeker de komende tijd een grote stroom fiscale steun op gang komt voor het zuiden? Ik zou dat wel een opmerkelijke stap vinden, zichtbaarder kan de transfer van welvaart niet worden.
Dat is inderdaad de consequentie als je een fiscale unie invoert. Maar natuurlijk is dit alleen maar het zoveelste "plan to plan" en niets concreets :')

Wel positief is dat ze blijkbaar hebben ingebonden met druk op de ECB, al verwacht ik dat dat direct weer terugkomt als de Frans-Duitse spreads de volgende golf omhoog gaan maken.
Mijn reisverslagen
pi_104762918
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Gemeenschappelijke bonds zijn het 'wisselgeld' van Duitsland. Ik ga ervanuit dat ze die zullen inzetten in ruil voor soevereiniteitsoverdracht, je moet de Duitse kiezers een forse prijs geven om in te stemmen met een fiscale unie. Ik denk wel dat Duitsland (de Duitse kiezer) zal instemmen met een dergelijk voorstel. Je zag dat Merkel's populariteit sterk steeg nadat ze dit standpunt uiteenzette op het CDU partijcongres. Ook is de Duitse pers ondertussen ronduit vijandig aan het worden t.o.v. landen als het VK die niet mee willen doen aan verdere integratie. Een paar dagen terug was er op de Bildzeitung te lezen 'Wat doet het VK nog in de EU?'. Ter gelegenheid van het bezoek van Cameron aan Berlijn.
  donderdag 24 november 2011 @ 15:52:08 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104762932
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:47 schreef HiZ het volgende:

[..]

En hoe is dat anders dan wat er nu gebeurt?
Elke tranche geld naar Griekenland moet nu worden goedgekeurd. En je hebt gezien hoe moeilijk dat ging

quote:
Als Griekenland zich aan de Duitse regels houdt krijgt het Duits geld. Ik zou zeggen dat er daarmee heel veel zekerheid ontstaat, want niet alleen heb je een Duitse garantie, maar je hebt ook de Grieken in een strak keurslijf.
Ja want die Grieken hebben zich uitstekend aan de afspraken gehouden dus dat zal in de toekomst ook zo zijn :')
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 15:54:57 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104763041
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:51 schreef HiZ het volgende:

[..]

Gemeenschappelijke bonds zijn het 'wisselgeld' van Duitsland. Ik ga ervanuit dat ze die zullen inzetten in ruil voor soevereiniteitsoverdracht, je moet de Duitse kiezers een forse prijs geven om in te stemmen met een fiscale unie. Ik denk wel dat Duitsland (de Duitse kiezer) zal instemmen met een dergelijk voorstel. Je zag dat Merkel's populariteit sterk steeg nadat ze dit standpunt uiteenzette op het CDU partijcongres. Ook is de Duitse pers ondertussen ronduit vijandig aan het worden t.o.v. landen als het VK die niet mee willen doen aan verdere integratie. Een paar dagen terug was er op de Bildzeitung te lezen 'Wat doet het VK nog in de EU?'. Ter gelegenheid van het bezoek van Cameron aan Berlijn.
Ze gebruiken dit inderdaad om de dwarsliggers buiten spel te zetten. In de UK zijn daar trouwens weinig mensen rouwig om.
Mijn reisverslagen
pi_104763187
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de consequentie als je een fiscale unie invoert. Maar natuurlijk is dit alleen maar het zoveelste "plan to plan" en niets concreets :')

Wel positief is dat ze blijkbaar hebben ingebonden met druk op de ECB, al verwacht ik dat dat direct weer terugkomt als de Frans-Duitse spreads de volgende golf omhoog gaan maken.
Er bestaat voor de ECB overigens best vrijheid om te handelen ook binnen het kader van de huidige regels; het is de ECB die besluit wat de definitie van prijsstabiliteit is en het is ook de ECB die moet inschatten of monetair beleid al dan niet in strijd is met die definitie.

Een tijdelijke lender of last resort rol voor de ECB is dus helemaal niet zo'n schending van alle wetten en verdragen als jij er iedere keer van maakt.
pi_104763192
Italy 10y. 7.11000.

Dat is dus weer problemen?
pi_104763209
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Op papier zullen ze in eerste instantie gewoon met zo'n clausule instemmen, om als puntje bij paaltje komt het alsnog als wc papier te gebruiken.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104763227
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Elke tranche geld naar Griekenland moet nu worden goedgekeurd. En je hebt gezien hoe moeilijk dat ging

[..]

Ja want die Grieken hebben zich uitstekend aan de afspraken gehouden dus dat zal in de toekomst ook zo zijn :')
Eh, ja, de Grieken zullen zich uitstekend aan die afspraken houden omdat ze anders op de vrije markt geld moeten lenen tegen 120% of zo?
pi_104763253
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:51 schreef HiZ het volgende:
Gemeenschappelijke bonds zijn het 'wisselgeld' van Duitsland. Ik ga ervanuit dat ze die zullen inzetten in ruil voor soevereiniteitsoverdracht, je moet de Duitse kiezers een forse prijs geven om in te stemmen met een fiscale unie.
quote:
‘We gaan stap voor stap. De eerste stap is nu de fiscale unie met automatische sancties. Met eurobonds komen we terug in de situatie van rentenivellering die tot deze crisis heeft geleid’, aldus de bondskanselier.
Maar dit soort uitspraken doen eerder vermoeden dat Merkel de Eurobonds als iets ziet wat nu niet aan de orde is. Wellicht in de verre toekomst, en pas als de fiscale unie werkelijk tot begrotingsdiscipline leidt.
pi_104763285
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze gebruiken dit inderdaad om de dwarsliggers buiten spel te zetten. In de UK zijn daar trouwens weinig mensen rouwig om.
In het VK begrijpen veel mensen dan ook totaal niks van de EU en nog minder van waarom deze crisis levensbedreigend voor hun is. Ik zit me er al vanaf het begin over te verbazen hoe de Britse regering het eigen volk voor de gek zit te houden. 'Wij betalen niet mee'. Yeah right.
pi_104763298
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, ja, de Grieken zullen zich uitstekend aan die afspraken houden omdat ze anders op de vrije markt geld moeten lenen tegen 120% of zo?
De grieken houden zich nu al niet aan de afspraken, waarom zouden ze dat straks wel doen?
pi_104763316
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

[..]

Maar dit soort uitspraken doen eerder vermoeden dat Merkel de Eurobonds als iets ziet wat nu niet aan de orde is. Wellicht in de verre toekomst, en pas als de fiscale unie werkelijk tot begrotingsdiscipline leidt.
Ze ziet ze aan de orde als onverantwoordelijk fiscaal gedrag accuut gecorrigeerd kan worden. Het valt dus eigenlijk samen.
pi_104763394
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:02 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De grieken houden zich nu al niet aan de afspraken, waarom zouden ze dat straks wel doen?
Omdat ze dan geld via andere kanalen moeten gaan zoeken nadat ze als onverantwoordelijk te boek zijn gezet. In de huidige situatie doen we dat nu dus ook, en de Grieken weten dat ze dan van NIEMAND geld krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')