Een totale ramp? 1,98% is onder het te verwachten inflatieniveau. Is het dan zo vreemd dat hier maar weinig animo voor is?quote:Duitsland slaagde er bij een veiling van tienjarige obligaties in de ochtend niet in om voldoende biedingen te trekken. De vraag bleef 35% achter ten opzicht van het maximum.
Meer over dit onderwerp
Duitse bunds sluiten scherp lager Barroso: eurobonds kwestie van timing Beurzen sluiten lager Groeiende zorg om Europese rentes
Duitsland wilde voor ¤6 mrd aan obligaties uitgeven, maar er werd slechts voor ¤3,889 mrd ingetekend. Beleggers vroegen een rente van 1,98% op de tienjarige obligaties.
Ongekende onderbieding
Het resultaat van 35% onderbieding is ongekend. Afgelopen jaar hield het Duitse agentschap dat de staatsobligaties uitgeeft gemiddeld 17,83% van de uitgifte aan bij veilingen van tienjarige staatsobligaties om ze later door te plaatsen. Nu is dit bijna het dubbele. Voor een gebrek aan vraag zoals woensdagochtend moet worden teruggegaan tot minstens juli 1999.
Nu moest de Duitse Bundesbank bijspringen om van de veiling geen complete mislukking te maken. Dat is opvallend, omdat de Duitse centrale bank zich in Europa fel verzet tegen een rol voor de Europese Centrale Bank bij het opkopen van staatsobligaties.
Het agentschap dat de obligaties uitgeeft stelt in een verklaring dat de tegenvallende veiling een reflectie is van de nervositeit op de obligatiemarkten. 'We zien nog geen indicaties dat investeerders geen trek meer hebben in Duits schuldpapier. We moeten de gebeurtenissen van vandaag niet over-interpreteren', aldus het agentschap. Een woordvoerder van het ministerie van financiën zei dat dit niet betekende dat Duitsland herfinancieringsproblemen heeft.
'Ramp'
‘Het is een totale ramp’, stelt beleggingsstrateeg Marc Ostwald van Monument Securities tegenover persbureau Reuters. ‘Dit ziet er niet goed uit, het is de slechtst verlopen veiling van ongedekte obligaties van dit jaar en het wekt ook geen verbazing dat de Duitse staatsobligaties daarna onder druk kwamen te liggen.’
De Duitse FDP-parlementariër Frank Schäffler stelt tegenover persbureau Bloomberg dat tegenvallende vraag laat zien dat Duitsland niet immuun is voor de risicoaversie bij beleggers als gevolgen van de Europese schuldencrisis.
prima altijd lachen met die Grieken, maar wij zijn hopelijk ook trots genoeg om niet met ons te laten sollen en ze er gewoon uit te flikkeren.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:09 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het allermooiste vind ik nog dat Griekse belastinginspecteurs zijn gaan staken. Zo komt er nog minder belastinggeld binnen in Griekenland.![]()
Het beste voorbeeld hoe een trots volk zich niet van de wijs laat brengen door die Euro-koekebakkers en andere EU-regenten, en ik geef de Grieken groot gelijk.
Ja, die vond ik ook wel bijzonder. Als je tegenwoordig niet meer voor onder de twee procent 10 jaar kan lenen, komt dan het dak omlaag? Volgens mij hebben veel mensen last van lasogen en tunnelvisie dan. Vanzelfsprekend zijn dat soort extreem lage percentages niet houdbaar....quote:Op woensdag 23 november 2011 23:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een totale ramp? 1,98% is onder het te verwachten inflatieniveau. Is het dan zo vreemd dat hier maar weinig animo voor is?
Wel grappig dat de Duitsers ook met hun obligaties blijven zitten.
De geruchten over Eurobonds zwellen ook aan. Dan is het wel heel logisch dat je deze bonds voorlopig maar laat liggen. Over 1 maand AAA-bonds met 4%?quote:Ja, die vond ik ook wel bijzonder. Als je tegenwoordig niet meer voor onder de twee procent 10 jaar kan lenen, komt dan het dak omlaag? Volgens mij hebben veel mensen last van lasogen en tunnelvisie dan. Vanzelfsprekend zijn dat soort extreem lage percentages niet houdbaar....
Waarom zou daar 4% voor betaald worden? Eurobonds zouden zich bewegen op het niveau van US treasuries en de schuldpositie van de eurozone is aanzienlijk beter dan die van de VS.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
De geruchten over Eurobonds zwellen ook aan. Dan is het wel heel logisch dat je deze bonds voorlopig maar laat liggen. Over 1 maand AAA-bonds met 4%?
Ik denk dat die op gelijke hoogte is.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarom zou daar 4% voor betaald worden? Eurobonds zouden zich bewegen op het niveau van US treasuries en de schuldpositie van de eurozone is aanzienlijk beter dan die van de VS.
Ja maar nu denk je logisch. Wat betreft de US denkt de markt echter niet logisch.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarom zou daar 4% voor betaald worden? Eurobonds zouden zich bewegen op het niveau van US treasuries en de schuldpositie van de eurozone is aanzienlijk beter dan die van de VS.
Als AAA thans 2% is, is iets wat 4% draagt geen AAA.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
De geruchten over Eurobonds zwellen ook aan. Dan is het wel heel logisch dat je deze bonds voorlopig maar laat liggen. Over 1 maand AAA-bonds met 4%?
De markt heeft altijd gelijk. Maar zelf zou ik dan toch voor die Eurobonds kiezen. Temeer omdat je dan toch een impliciete garantie hebt dat ze in euro's altijd betaald worden. Desnoods via de ECB (QE). Als je dan met een 2% bond zit heb je wel het lage rendement, maar nog steeds het valuta-risico.quote:Als AAA thans 2% is, is iets wat 4% draagt geen AAA.
Gezond verstand
Omdat een de kans op een verenigde staten in zijn huidige over 20 jaar groter is dan een verenigd europa over 20 jaar.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat doet de fed rente voor 10 jaar op dollar leningen?quote:Op donderdag 24 november 2011 08:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ja, die vond ik ook wel bijzonder. Als je tegenwoordig niet meer voor onder de twee procent 10 jaar kan lenen, komt dan het dak omlaag? Volgens mij hebben veel mensen last van lasogen en tunnelvisie dan. Vanzelfsprekend zijn dat soort extreem lage percentages niet houdbaar....
De markt heeft het gelijk van een neurotisch kind.quote:
Ik zou eerder zeggen dat er elke dag een nieuwe markt geboren schijnt te worden, de markt is zo schrizofreen als maar kan. Bond yields van hele landen die op no-news tig basispunten verschuiven.... da's hyper.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:40 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
De markt heeft het gelijk van een neurotisch kind.
Yup.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen dat er elke dag een nieuwe markt geboren schijnt te worden, de markt is zo schrizofreen als maar kan. Bond yields van hele landen die op no-news tig basispunten verschuiven.... da's hyper.
Vooral een herwaardering van risico.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:20 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Yup.
Bankencrisis.
Vertrouwenscrisis
Landen crisis.
Ik had ergens nog een leuk plaatje in AEX - next step.
Maar als je van de markt afhankelijk bent om bijvoorbeeld je staatsschuld te financieren dan moet je daar wel mee leven.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:40 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
De markt heeft het gelijk van een neurotisch kind.
Vertrouwenscrisis? Wat betreft de andere twee crises, ik vind het wat overdreven om van een crisis te spreken. Zoveel is er nou ook weer niet aan de hand, bepaalde partijen in de economie zijn te veel schulden aangegaan, maar dat komt wel vaker voor historisch gezien.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:20 schreef Drugshond het volgende:
Bankencrisis.
Vertrouwenscrisis
Landen crisis.
Ik vind het wel grappig hoe iedereen er een rationele draai aan probeert te geven. Dit is gewoon at random, daar zit niks overwogens meer aan. En elke move probeert iedereen (aan alle zijden van het probleem) in zijn bestaande visie in te passen. Erg grappig en leerzaam, imhoquote:Op donderdag 24 november 2011 11:23 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Vooral een herwaardering van risico.
quote:do 24 nov 2011, 11:53
Arrestaties bij actie Grieks energiebedrijf
ATHENE - Bij een confrontatie tussen de oproerpolitie en werknemers van het grootste Griekse energiebedrijf PPC zijn donderdag in Athene 15 mensen opgepakt.
De werknemers, lid van de vakbond van PPC, protesteerden tegen de nieuwe loon- en inkomstenbelasting die via de energierekening wordt geïnd. Als Grieken de belasting niet betalen, wordt de stroom afgesloten.
De gevechten hadden plaats bij de ingang van het hoofdkantoor van het bedrijf in een buitenwijk van de Griekse hoofdstad. „Wij zullen niet in onze strijd toegeven. Het gevecht is van belang voor de gehele Griekse samenleving. De huizen van de armen, de werklozen, de gepensioneerden mogen niet van stroom worden afgesloten”, zei de voorzitter van de vakbond, voor hij werd aangehouden.
De nieuwe belasting is een van de maatregelen om de Griekse staatsfinanciën op orde te brengen. De vakbond van PPC-werknemers behoort tot de felste tegenstanders van dat beleid en verzet zich onder meer tegen de plannen van de regering om het energiebedrijf te privatiseren.
Uiteraard is mijn mening precies dat, een mening.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vind het wel grappig hoe iedereen er een rationele draai aan probeert te geven. Dit is gewoon at random, daar zit niks overwogens meer aan. En elke move probeert iedereen (aan alle zijden van het probleem) in zijn bestaande visie in te passen. Erg grappig en leerzaam, imho
Inderdaad.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als AAA thans 2% is, is iets wat 4% draagt geen AAA.
Gezond verstand
Dat is nog een ander hot item tegenwoordig; bonds in de eurozone van verschillende landen vallen onder verschillend recht. Sommigen worden bij uiteenvallen van de euro omgezet naar de nieuwe currency (o.a. een groot deel van de Griekse bonds dacht ik - dat vergroot trouwens het incentive van de Grieken om uit de euro te stappen als er geen extra bailout poen meer valt te extraheren uit de euro) en anderen blijven in euros. Ik heb daar een documentje over maar ik vind het te saai om te lezenquote:Op donderdag 24 november 2011 10:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
De markt heeft altijd gelijk. Maar zelf zou ik dan toch voor die Eurobonds kiezen. Temeer omdat je dan toch een impliciete garantie hebt dat ze in euro's altijd betaald worden. Desnoods via de ECB (QE). Als je dan met een 2% bond zit heb je wel het lage rendement, maar nog steeds het valuta-risico.
Ik heb net het exchange offer memorandum van het voorstel van ruil van LT2 SNS obligaties doorgeploegd, en ik vroeg me inderdaad af wat er zou gebeuren met deze (of de nieuwe) euro genomineerde obligaties in een euro-loos tijdperk?quote:Op donderdag 24 november 2011 12:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is nog een ander hot item tegenwoordig; bonds in de eurozone van verschillende landen vallen onder verschillend recht. Sommigen worden bij uiteenvallen van de euro omgezet naar de nieuwe currency (o.a. een groot deel van de Griekse bonds dacht ik - dat vergroot trouwens het incentive van de Grieken om uit de euro te stappen als er geen extra bailout poen meer valt te extraheren uit de euro) en anderen blijven in euros. Ik heb daar een documentje over maar ik vind het te saai om te lezen![]()
Dat is meer iets voor Dino
quote:do 24 nov 2011, 12:34
OESO is zeer bezorgd over eurozone
ROME (AFN) - De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) voorziet een zeer zwakke economische groei in de eurozone.
Dat zei de hoofdeconoom van de OESO, Pier Carlo Padoan, in een donderdag gepubliceerd interview met de Italiaanse krant La Stampa.
,,We zijn zeer bezorgd'', zei Padoan over de economische vooruitzichten voor de eurozone.
Nieuwe ramingen die de OESO maandag publiceert, wijzen volgens hem op ,,afnemende en zeer zwakke groei''.
Een recessie kan volgens de Italiaanse econoom echter nog worden vermeden. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat er voldoende financiële middelen voorhanden zijn om de markten te kalmeren en dat overheden hun financiën op orde brengen, stelde hij.
quote:do 24 nov 2011, 12:41
Fitch verlaagt rating Portugal
Van onze redactie
AMSTERDAM - Fitch heeft de kredietwaardigheidsstatus voor Portugal verlaagd naar BB+, waarmee het Zuid-Europese land de 'junkstatus' heeft gekregen.
Eh, maar de 'logica' verandert door die stabiliteitsbonds, je krijgt een asset class die voor Eurozonebeleggers qua veiligheid niet meer kan worden overtroffen door wat dan ook, ook niet meer door Treasuries. De eurozone wordt zijn eigen 'safe haven' i.t.t. nu waar dat nog niet het geval is.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:10 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ja maar nu denk je logisch. Wat betreft de US denkt de markt echter niet logisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |