abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 november 2011 @ 14:43:58 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104760660
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik vind het gevaarlijk om je aan de schulden van andere landen te verbinden zonder dat je formele zeggenschap over hun begroting krijgt. Formele zeggenschap over de begroting moet dus een randvoorwaarde zijn in mijn ogen, en die randvoorwaarde moet ook voor Frankrijk en Duitsland gelden. Maar ik denk niet dat zij die soevereiniteit willen opgeven, en zeker niet als die onwrikbaar verankerd wordt in een soort zelfmoordclausule. Zo'n clausule is noodzakelijk omdat de geschiedenis leert dat Eurolanden verdragen anders opportunistisch gaan interpreteren (zie Stabiliteits en Groeipact).
Zo ziet ik dat ook. Anders is er geen sprake van een Nash Equilibrium en nodig je opportunistisch gedrag uit. En opgeven van soevereiniteit die ver genoeg gaat lijkt me geen haalbare kaart.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_104760742
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo ziet ik dat ook. Anders is er geen sprake van een Nash Equilibrium en nodig je opportunistisch gedrag uit.
Game theory is inderdaad verplichte kost voor iemand die goede contracten/verdragen wil maken.
pi_104760795
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Game theory is inderdaad verplichte kost voor iemand die goede contracten/verdragen wil maken.
I'm a failure ;'(
pi_104761079
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
I'm a failure ;'(
Haha, micro-economie ftw.
pi_104762346
quote:
Frankrijk en Duitsland stellen fiscale unie voor

Frankrijk en Duitsland gaan vergaande voorstellen doen voor een fiscale unie van de eurolanden. Dat hebben president Nicolas Sarkozy en bondskanselier Angela Merkel in Straatsburg bekendgemaakt. De voorstellen zullen op de komende top van de EU-leiders worden besproken maar gelden in het bijzonder voor de 17 leden van de eurozone.

Rol van ECB
De Frans Duitse minitop, waar ook de Italiaanse premier Mario Monti was aangeschoven, leverde geen oplossing voor het hoog oplopende geschil tussen Parijs en Berlijn over de rol van de Europese Centrale Bank. De afgelopen dagen hebben de Franse premier en de ministers van financiën en buitenlandse zaken alledrie opgeroepen tot zwaardere interventies van de bank. Duitsland is daartegen.

Wapenstilstand
Sarkozy maakte duidelijk dat daarover nu een wapenstilstand is gesloten. ‘De ECB is onafhankelijk. Dat is een gegeven en we zullen ons vanaf nu noch in positieve noch in negatieve zin daarover uitlaten’, aldus de Franse president.

Merkel sprak het meest nadrukkelijk over haar eis om tot een fiscale unie te komen, waarin het begrotingsbeleid van de eurolanden vergaand op elkaar wordt afgestemd en geen afwijken nationaal beleid meer kan worden gevoerd. Om dat af te dwingen is volgens haar een verdragswijziging nodig. ‘We hebben een crisis die is ontstaan door de politiek en we hebben politieke oplossingen nodig’, aldus Merkel. ‘De ECB heeft daar niets mee te maken’.

Frankrijk had tot nu toe reserves over een verdragswijziging. Volgens Merkel is er echter geen sprake van een uitruil waardoor ze nu toegevender zou zijn bij de introductie van gezamenlijk uit te geven euro-obligaties. ‘We gaan stap voor stap. De eerste stap is nu de fiscale unie met automatische sancties. Met eurobonds komen we terug in de situatie van rentenivellering die tot deze crisis heeft geleid’, aldus de bondskanselier.
Duitsland wil dus zowel geen Eurobonds als interventie van de ECB, ze zetten in op een fiscale unie, wat dat ook moge zijn. Zou dit tot een situatie zoals in België kunnen leiden waarbij er zeker de komende tijd een grote stroom fiscale steun op gang komt voor het zuiden? Ik zou dat wel een opmerkelijke stap vinden, zichtbaarder kan de transfer van welvaart niet worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-11-2011 15:40:53 ]
  donderdag 24 november 2011 @ 15:44:33 #186
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104762662
Spannend, er lijkt wat schot in te zitten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_104762764
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet verboden als in: "eurobonds zijn niet toegestaan" (letterlijk).
Maar het is expliciet verboden om automatisch liabilities aan te gaan zonder dat de Bondsdag die expliciet goedkeurt. Een beslissing in Griekenland mag geen financiele liabilities creëren voor Duitsland zonder dat daar in Duitsland over is gestemd.
En hoe is dat anders dan wat er nu gebeurt? Als Griekenland zich aan de Duitse regels houdt krijgt het Duits geld. Ik zou zeggen dat er daarmee heel veel zekerheid ontstaat, want niet alleen heb je een Duitse garantie, maar je hebt ook de Grieken in een strak keurslijf.
  donderdag 24 november 2011 @ 15:49:24 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104762835
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Duitsland wil dus zowel geen Eurobonds als interventie van de ECB, ze zetten in op een fiscale unie, wat dat ook moge zijn. Zou dit tot een situatie zoals in België kunnen leiden waarbij er zeker de komende tijd een grote stroom fiscale steun op gang komt voor het zuiden? Ik zou dat wel een opmerkelijke stap vinden, zichtbaarder kan de transfer van welvaart niet worden.
Dat is inderdaad de consequentie als je een fiscale unie invoert. Maar natuurlijk is dit alleen maar het zoveelste "plan to plan" en niets concreets :')

Wel positief is dat ze blijkbaar hebben ingebonden met druk op de ECB, al verwacht ik dat dat direct weer terugkomt als de Frans-Duitse spreads de volgende golf omhoog gaan maken.
Mijn reisverslagen
pi_104762918
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Gemeenschappelijke bonds zijn het 'wisselgeld' van Duitsland. Ik ga ervanuit dat ze die zullen inzetten in ruil voor soevereiniteitsoverdracht, je moet de Duitse kiezers een forse prijs geven om in te stemmen met een fiscale unie. Ik denk wel dat Duitsland (de Duitse kiezer) zal instemmen met een dergelijk voorstel. Je zag dat Merkel's populariteit sterk steeg nadat ze dit standpunt uiteenzette op het CDU partijcongres. Ook is de Duitse pers ondertussen ronduit vijandig aan het worden t.o.v. landen als het VK die niet mee willen doen aan verdere integratie. Een paar dagen terug was er op de Bildzeitung te lezen 'Wat doet het VK nog in de EU?'. Ter gelegenheid van het bezoek van Cameron aan Berlijn.
  donderdag 24 november 2011 @ 15:52:08 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104762932
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:47 schreef HiZ het volgende:

[..]

En hoe is dat anders dan wat er nu gebeurt?
Elke tranche geld naar Griekenland moet nu worden goedgekeurd. En je hebt gezien hoe moeilijk dat ging

quote:
Als Griekenland zich aan de Duitse regels houdt krijgt het Duits geld. Ik zou zeggen dat er daarmee heel veel zekerheid ontstaat, want niet alleen heb je een Duitse garantie, maar je hebt ook de Grieken in een strak keurslijf.
Ja want die Grieken hebben zich uitstekend aan de afspraken gehouden dus dat zal in de toekomst ook zo zijn :')
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 15:54:57 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104763041
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:51 schreef HiZ het volgende:

[..]

Gemeenschappelijke bonds zijn het 'wisselgeld' van Duitsland. Ik ga ervanuit dat ze die zullen inzetten in ruil voor soevereiniteitsoverdracht, je moet de Duitse kiezers een forse prijs geven om in te stemmen met een fiscale unie. Ik denk wel dat Duitsland (de Duitse kiezer) zal instemmen met een dergelijk voorstel. Je zag dat Merkel's populariteit sterk steeg nadat ze dit standpunt uiteenzette op het CDU partijcongres. Ook is de Duitse pers ondertussen ronduit vijandig aan het worden t.o.v. landen als het VK die niet mee willen doen aan verdere integratie. Een paar dagen terug was er op de Bildzeitung te lezen 'Wat doet het VK nog in de EU?'. Ter gelegenheid van het bezoek van Cameron aan Berlijn.
Ze gebruiken dit inderdaad om de dwarsliggers buiten spel te zetten. In de UK zijn daar trouwens weinig mensen rouwig om.
Mijn reisverslagen
pi_104763187
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de consequentie als je een fiscale unie invoert. Maar natuurlijk is dit alleen maar het zoveelste "plan to plan" en niets concreets :')

Wel positief is dat ze blijkbaar hebben ingebonden met druk op de ECB, al verwacht ik dat dat direct weer terugkomt als de Frans-Duitse spreads de volgende golf omhoog gaan maken.
Er bestaat voor de ECB overigens best vrijheid om te handelen ook binnen het kader van de huidige regels; het is de ECB die besluit wat de definitie van prijsstabiliteit is en het is ook de ECB die moet inschatten of monetair beleid al dan niet in strijd is met die definitie.

Een tijdelijke lender of last resort rol voor de ECB is dus helemaal niet zo'n schending van alle wetten en verdragen als jij er iedere keer van maakt.
pi_104763192
Italy 10y. 7.11000.

Dat is dus weer problemen?
pi_104763209
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik vind het gevaarlijk om je aan de schulden van andere landen te verbinden zonder dat je formele zeggenschap over hun begroting krijgt. Formele zeggenschap over de begroting moet dus een randvoorwaarde zijn in mijn ogen, en die randvoorwaarde moet ook voor Frankrijk en Duitsland gelden. Maar ik denk niet dat zij die soevereiniteit willen opgeven, en zeker niet als die onwrikbaar verankerd wordt in een soort zelfmoordclausule. Zo'n clausule is noodzakelijk omdat de geschiedenis leert dat Eurolanden verdragen anders opportunistisch gaan interpreteren (zie Stabiliteits en Groeipact).
Op papier zullen ze in eerste instantie gewoon met zo'n clausule instemmen, om als puntje bij paaltje komt het alsnog als wc papier te gebruiken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104763227
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Elke tranche geld naar Griekenland moet nu worden goedgekeurd. En je hebt gezien hoe moeilijk dat ging

[..]

Ja want die Grieken hebben zich uitstekend aan de afspraken gehouden dus dat zal in de toekomst ook zo zijn :')
Eh, ja, de Grieken zullen zich uitstekend aan die afspraken houden omdat ze anders op de vrije markt geld moeten lenen tegen 120% of zo?
pi_104763253
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:51 schreef HiZ het volgende:
Gemeenschappelijke bonds zijn het 'wisselgeld' van Duitsland. Ik ga ervanuit dat ze die zullen inzetten in ruil voor soevereiniteitsoverdracht, je moet de Duitse kiezers een forse prijs geven om in te stemmen met een fiscale unie.
quote:
‘We gaan stap voor stap. De eerste stap is nu de fiscale unie met automatische sancties. Met eurobonds komen we terug in de situatie van rentenivellering die tot deze crisis heeft geleid’, aldus de bondskanselier.
Maar dit soort uitspraken doen eerder vermoeden dat Merkel de Eurobonds als iets ziet wat nu niet aan de orde is. Wellicht in de verre toekomst, en pas als de fiscale unie werkelijk tot begrotingsdiscipline leidt.
pi_104763285
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze gebruiken dit inderdaad om de dwarsliggers buiten spel te zetten. In de UK zijn daar trouwens weinig mensen rouwig om.
In het VK begrijpen veel mensen dan ook totaal niks van de EU en nog minder van waarom deze crisis levensbedreigend voor hun is. Ik zit me er al vanaf het begin over te verbazen hoe de Britse regering het eigen volk voor de gek zit te houden. 'Wij betalen niet mee'. Yeah right.
pi_104763298
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, ja, de Grieken zullen zich uitstekend aan die afspraken houden omdat ze anders op de vrije markt geld moeten lenen tegen 120% of zo?
De grieken houden zich nu al niet aan de afspraken, waarom zouden ze dat straks wel doen?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104763316
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

[..]

Maar dit soort uitspraken doen eerder vermoeden dat Merkel de Eurobonds als iets ziet wat nu niet aan de orde is. Wellicht in de verre toekomst, en pas als de fiscale unie werkelijk tot begrotingsdiscipline leidt.
Ze ziet ze aan de orde als onverantwoordelijk fiscaal gedrag accuut gecorrigeerd kan worden. Het valt dus eigenlijk samen.
pi_104763394
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:02 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De grieken houden zich nu al niet aan de afspraken, waarom zouden ze dat straks wel doen?
Omdat ze dan geld via andere kanalen moeten gaan zoeken nadat ze als onverantwoordelijk te boek zijn gezet. In de huidige situatie doen we dat nu dus ook, en de Grieken weten dat ze dan van NIEMAND geld krijgen.
pi_104763395
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:58 schreef HiZ het volgende:
Een tijdelijke lender of last resort rol voor de ECB is dus helemaal niet zo'n schending van alle wetten en verdragen als jij er iedere keer van maakt.
De term lender of last resort wordt grondig misbruikt door velen de laatste tijd. De term slaat op de rol die de centrale bank heeft in het voorzien van liquiditeit op momenten dat die afwezig is. Waar de term nadrukkelijk niet op doelt is steun voor het opvangen van solvabiliteitsproblemen, terwijl daar wel sprake van is bij een aantal Eurolanden. Zij kunnen op langere termijn niet hun schulden dragen en dus is de term lender of last resort totaal niet op zijn plaats. Nog los van het feit dat overheden geen banken zijn.
  donderdag 24 november 2011 @ 16:05:17 #202
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104763418
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

I'm a failure ;'(
Voor als je wat tijd over hebt:
Game Theory – Lecture 1 – Introduction to Game Theory

(24 lectures beschikbaar)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_104763425
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:04 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De term lender of last resort wordt grondig misbruikt door velen de laatste tijd. De term slaat op de rol die de centrale bank heeft in het voorzien van liquiditeit op momenten dat die afwezig is. Waar de term nadrukkelijk niet op doelt is steun voor het opvangen van solvabiliteitsproblemen, terwijl daar wel sprake van is bij een aantal Eurolanden. Zij kunnen op langere termijn niet hun schulden dragen en dus is de term lender of last resort totaal niet op zijn plaats. Nog los van het feit dat overheden geen banken zijn.
Jij durft te beweren dat Italië en Spanje insolvabel zijn?
pi_104763581
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:02 schreef HiZ het volgende:
Ze ziet ze aan de orde als onverantwoordelijk fiscaal gedrag accuut gecorrigeerd kan worden. Het valt dus eigenlijk samen.
Of je dat gelijk kan trekken zal volledig afhangen van hoe zo'n verdrag er uit ziet. Iets zegt mij dat een dergelijk verdrag niet zo streng is als zou moeten en dat het geen effectieve handhaving van het verdrag zal omvatten voor Duitsland en Frankrijk. En dan nog is een verdrag slechts een papier, het gaat om een werkelijke gedragsverandering van een aantal overheden in Europa, het is naïef om te denken dat dat op papier geregeld kan worden.
pi_104763613
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:05 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er is in ieder geval geen sprake van een liquiditeitsprobleem, de term is dus niet op zijn plaats.
pi_104763758
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Op papier zullen ze in eerste instantie gewoon met zo'n clausule instemmen, om als puntje bij paaltje komt het alsnog als wc papier te gebruiken.
Ja, er moet de wil zijn om je aan verdragen te houden, anders is ieder papier zinloos. Daarom gaat de oplossing ook niet uit andere verdragen komen maar uit gedragsveranderingen en veranderingen van het begrip van de noodzaak van solide overheidsfinanciën.
  donderdag 24 november 2011 @ 16:16:15 #207
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104763850
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:05 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik denk dat dit inderdaad het geval is
  donderdag 24 november 2011 @ 16:16:29 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104763864
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er bestaat voor de ECB overigens best vrijheid om te handelen ook binnen het kader van de huidige regels; het is de ECB die besluit wat de definitie van prijsstabiliteit is en het is ook de ECB die moet inschatten of monetair beleid al dan niet in strijd is met die definitie.

Dat klopt, en die vrijheid benutten ze ook ten volle. Wat dacht je van onbeperkte liquiditeit aan banken, zelfs tegen junk collateral? En wat dacht je aan de >¤200 miljard die tot dusverre aan het SMP is besteed?

Er wordt steeds net gedaan alsof de ECB niets doet en dat is volledig onterecht. Ze hebben imo alles uit de kast getrokken wat nog enigzins verdedigbaar is binnen hun mandaat.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 16:22:04 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104764068
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Net zoals nu bedoel je? Tot nu toe is het patroon gewoon dat afspraken niet worden nagekomen en ze toch wel bailoutgeld krijgen. Kijkend naar dit patroon is mijn gok dat op het moment dat ze geen geld meer krijgen dat ze dan gewoon eenzijdig defaulten. Er is dan namelijk geen enkel incentive meer om dat niet te doen. Dat ze niet meer in de vrije markt kunnen lenen is nu ook al zo. En politici kunnen de catastrofe dan in de schoenen schuiven van die evil Duitsers die "Griekenland hebben laten vallen".
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 16:25:13 #210
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104764181
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Net zoals nu bedoel je? Tot nu toe is het patroon gewoon dat afspraken niet worden nagekomen en ze toch wel bailoutgeld krijgen. Kijkend naar dit patroon is mijn gok dat op het moment dat ze geen geld meer krijgen dat ze dan gewoon eenzijdig defaulten. Er is dan namelijk geen enkel incentive meer om dat niet te doen. Dat ze niet meer in de vrije markt kunnen lenen is nu ook al zo. En politici kunnen de catastrofe dan in de schoenen schuiven van die evil Duitsers die "Griekenland hebben laten vallen".
Ja als ze de aflossingen niet meer betalen, kunnen ze die paar miljoen belastinggeld die ze wel ontvangen gewoon zelf houden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')