abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104763395
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:58 schreef HiZ het volgende:
Een tijdelijke lender of last resort rol voor de ECB is dus helemaal niet zo'n schending van alle wetten en verdragen als jij er iedere keer van maakt.
De term lender of last resort wordt grondig misbruikt door velen de laatste tijd. De term slaat op de rol die de centrale bank heeft in het voorzien van liquiditeit op momenten dat die afwezig is. Waar de term nadrukkelijk niet op doelt is steun voor het opvangen van solvabiliteitsproblemen, terwijl daar wel sprake van is bij een aantal Eurolanden. Zij kunnen op langere termijn niet hun schulden dragen en dus is de term lender of last resort totaal niet op zijn plaats. Nog los van het feit dat overheden geen banken zijn.
  donderdag 24 november 2011 @ 16:05:17 #202
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104763418
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

I'm a failure ;'(
Voor als je wat tijd over hebt:
Game Theory – Lecture 1 – Introduction to Game Theory

(24 lectures beschikbaar)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_104763425
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:04 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De term lender of last resort wordt grondig misbruikt door velen de laatste tijd. De term slaat op de rol die de centrale bank heeft in het voorzien van liquiditeit op momenten dat die afwezig is. Waar de term nadrukkelijk niet op doelt is steun voor het opvangen van solvabiliteitsproblemen, terwijl daar wel sprake van is bij een aantal Eurolanden. Zij kunnen op langere termijn niet hun schulden dragen en dus is de term lender of last resort totaal niet op zijn plaats. Nog los van het feit dat overheden geen banken zijn.
Jij durft te beweren dat Italië en Spanje insolvabel zijn?
pi_104763581
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:02 schreef HiZ het volgende:
Ze ziet ze aan de orde als onverantwoordelijk fiscaal gedrag accuut gecorrigeerd kan worden. Het valt dus eigenlijk samen.
Of je dat gelijk kan trekken zal volledig afhangen van hoe zo'n verdrag er uit ziet. Iets zegt mij dat een dergelijk verdrag niet zo streng is als zou moeten en dat het geen effectieve handhaving van het verdrag zal omvatten voor Duitsland en Frankrijk. En dan nog is een verdrag slechts een papier, het gaat om een werkelijke gedragsverandering van een aantal overheden in Europa, het is naïef om te denken dat dat op papier geregeld kan worden.
pi_104763613
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:05 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er is in ieder geval geen sprake van een liquiditeitsprobleem, de term is dus niet op zijn plaats.
pi_104763758
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Op papier zullen ze in eerste instantie gewoon met zo'n clausule instemmen, om als puntje bij paaltje komt het alsnog als wc papier te gebruiken.
Ja, er moet de wil zijn om je aan verdragen te houden, anders is ieder papier zinloos. Daarom gaat de oplossing ook niet uit andere verdragen komen maar uit gedragsveranderingen en veranderingen van het begrip van de noodzaak van solide overheidsfinanciën.
  donderdag 24 november 2011 @ 16:16:15 #207
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104763850
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:05 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik denk dat dit inderdaad het geval is
  donderdag 24 november 2011 @ 16:16:29 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104763864
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er bestaat voor de ECB overigens best vrijheid om te handelen ook binnen het kader van de huidige regels; het is de ECB die besluit wat de definitie van prijsstabiliteit is en het is ook de ECB die moet inschatten of monetair beleid al dan niet in strijd is met die definitie.

Een tijdelijke lender of last resort rol voor de ECB is dus helemaal niet zo'n schending van alle wetten en verdragen als jij er iedere keer van maakt.
Dat klopt, en die vrijheid benutten ze ook ten volle. Wat dacht je van onbeperkte liquiditeit aan banken, zelfs tegen junk collateral? En wat dacht je aan de >¤200 miljard die tot dusverre aan het SMP is besteed?

Er wordt steeds net gedaan alsof de ECB niets doet en dat is volledig onterecht. Ze hebben imo alles uit de kast getrokken wat nog enigzins verdedigbaar is binnen hun mandaat.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 16:22:04 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104764068
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, ja, de Grieken zullen zich uitstekend aan die afspraken houden omdat ze anders op de vrije markt geld moeten lenen tegen 120% of zo?
Net zoals nu bedoel je? Tot nu toe is het patroon gewoon dat afspraken niet worden nagekomen en ze toch wel bailoutgeld krijgen. Kijkend naar dit patroon is mijn gok dat op het moment dat ze geen geld meer krijgen dat ze dan gewoon eenzijdig defaulten. Er is dan namelijk geen enkel incentive meer om dat niet te doen. Dat ze niet meer in de vrije markt kunnen lenen is nu ook al zo. En politici kunnen de catastrofe dan in de schoenen schuiven van die evil Duitsers die "Griekenland hebben laten vallen".
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 16:25:13 #210
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104764181
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Net zoals nu bedoel je? Tot nu toe is het patroon gewoon dat afspraken niet worden nagekomen en ze toch wel bailoutgeld krijgen. Kijkend naar dit patroon is mijn gok dat op het moment dat ze geen geld meer krijgen dat ze dan gewoon eenzijdig defaulten. Er is dan namelijk geen enkel incentive meer om dat niet te doen. Dat ze niet meer in de vrije markt kunnen lenen is nu ook al zo. En politici kunnen de catastrofe dan in de schoenen schuiven van die evil Duitsers die "Griekenland hebben laten vallen".
Ja als ze de aflossingen niet meer betalen, kunnen ze die paar miljoen belastinggeld die ze wel ontvangen gewoon zelf houden
pi_104764185
Ik denk eigenlijk dat deel van de deal ook wel zal zijn dat de Grieken financieel gekruisigd worden, door ze uit de euro te verwijderen. Ter voorbeeld enzo. Dat zou wel een aardig begin van een fiscale unie zijn.
  donderdag 24 november 2011 @ 18:14:43 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104768076
De Grieken hebben meer voordeel aan de EU dan de euro of ECB alleen. Denk enkel eens aan al die subsidies. Voor hen is het een kip met de gouden eieren, en die zullen ze echt niet zomaar slachten.

Op eigen kracht komt Griekenland niet veel verder dan het niveau van een land als Marokko of Algerije. Door op te gaan in een EU worden al die landen sowieso gemiddeld.
The End Times are wild
  donderdag 24 november 2011 @ 18:56:32 #213
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_104769530
Hoe ga je dat in het Europees parlement regelen? Er zal gestemd moeten worden over een amendement om Griekenland uit de EMU halen. Als ze eenzijdig de Euro opzeggen zal er ook niet te happig worden gedaan om ze in de EU te houden.

Ik ben erg benieuwd naar de financiele chaos in Griekenland op het moment dat bekend wordt dat ze de Euro gaan ditchen trouwens. Dat wordt een hoop grensoverschrijdend verkeer denk ik.
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
  donderdag 24 november 2011 @ 19:09:02 #214
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_104770084
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 18:14 schreef LXIV het volgende:
De Grieken hebben meer voordeel aan de EU dan de euro of ECB alleen. Denk enkel eens aan al die subsidies. Voor hen is het een kip met de gouden eieren, en die zullen ze echt niet zomaar slachten.

Dier subsidies verdwijnen in de zakken lokale bestuurders, er staan veel bordjes met, hier komt een project van de EU en er gebeurt niets, al vijf jaar niet

het is beter als de sterke landen uit de euro gaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 24 november 2011 @ 19:10:57 #215
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104770198
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dier subsidies verdwijnen in de zakken lokale bestuurders, er staan veel bordjes met, hier komt een project van de EU en er gebeurt niets, al vijf jaar niet
Ook met dat zakkenvullen, van de landelijke tot de gemeentelijke top, profiteren er dan dus mensen. Die mensen zullen wel pro-Europa zijn, niet?
The End Times are wild
  donderdag 24 november 2011 @ 19:13:24 #216
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_104770329
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook met dat zakkenvullen, van de landelijke tot de gemeentelijke top, profiteren er dan dus mensen. Die mensen zullen wel pro-Europa zijn, niet?
Ik denk dat het hen geen moer uitmaakt, die blijven echt wel door gaan met stelen
Alsof de maffia politieke voorkeur heeft , zij hebben een extreem korte termijn focus

De zwakke landen hebben een euro nodig die op pariteit dollar noteert, of daaronder

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 24-11-2011 19:18:39 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_104772705
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, niet net zoals nu of als in het verleden. De Grieken kunnen dan alleen goedkoop lenen als ze voldoen aan de regels. Als ze dan niet doen dan krijgen ze geen goedkope lening en mogen ze het op de kapitaalmarkt gaan proberen. Die dan bij voorbaat weet dat het risico op lenen aan de Grieken (of andere zondaars) veel hoger is dan bij een gewoon euroland.
  donderdag 24 november 2011 @ 19:53:10 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104772714
Belgie heeft inmiddels ook bijna de yield des doods bereikt
2-yr staatslening: 5,04%
10-yr staatslening: 5,75%
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 19:54:09 #219
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104772776
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:53 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, niet net zoals nu of als in het verleden. De Grieken kunnen dan alleen goedkoop lenen als ze voldoen aan de regels. Als ze dan niet doen dan krijgen ze geen goedkope lening en mogen ze het op de kapitaalmarkt gaan proberen. Die dan bij voorbaat weet dat het risico op lenen aan de Grieken (of andere zondaars) veel hoger is dan bij een gewoon euroland.
Maar dat is toch precies hetzelfde als de situatie nu?
Mijn reisverslagen
pi_104772894
quote:
3s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat klopt, en die vrijheid benutten ze ook ten volle. Wat dacht je van onbeperkte liquiditeit aan banken, zelfs tegen junk collateral? En wat dacht je aan de >¤200 miljard die tot dusverre aan het SMP is besteed?

Er wordt steeds net gedaan alsof de ECB niets doet en dat is volledig onterecht. Ze hebben imo alles uit de kast getrokken wat nog enigzins verdedigbaar is binnen hun mandaat.
Ik zeg ook niet dat de ECB niets doet, ik zeg alleen dat de ECB zonder enig probleem in kan stappen als Italië een liquiditeitsprobleem krijgt. En zo'n stap zou ik ook terecht vinden. Als ik kijk naar Griekenland dan denk ik dat het land wel degelijk te disciplineren is, maar ik zou het helemaal niet zo vreemd vinden ook als het werd gebruikt om een voorbeeld te stellen.
pi_104773163
quote:
11s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:53 schreef SeLang het volgende:
Ach ja, zoals we de Belgen kennen hebben ze altijd wel een slim achterpoortje:

quote:
Staatsbons zijn nu al 'gigantisch' succes

donderdag 24 november 2011, 13u17

Premier Leterme heeft de Belgische spaarder om hulp verzocht. Hij wil de kleine spaarder inschakelen om de Belgische staatsschuld te financieren door een netto rendement van 3,4 procent te bieden op staatsbons op 5 jaar. En met succes, zo lijkt: volgens KBC en BNP Paribas Fortis is de uitgifte nu al een succes. En dat ondanks kritiek.

Door de uitgifte van de nieuwe staasbon kan ons land de hoge rente op staatsobligaties omzeilen en tegelijk de Belgische staatsschuld stabiliseren.

Op dag één is alvast 'behoorlijk meer' ingetekend dan over de hele periode bij de vorige uitgiftes, luidt het bij KBC. 'Het succes is zeer groot'.

Eenzelfde geluid bij BNP Paribas Fortis. 'De intekeningen zijn zeer succesvol en op deze eerste dag werd al meer ingetekend dan over de hele periode van de laatste emissie in september'.

Bij het Agentschap van de Schuld zei directeur Jean Deboutte donderdag al 'overstelpt' te zijn met vragen. 'Het tienvoudige van normaal'. Zelfs vanuit het buitenland kwamen er vragen over de nieuwe staatsbon. Het succes verklaart hij door de hoge rente (bruto 4 pct op vijf jaar). Bij de vorige emissie werd zowat 80 miljoen euro opgehaald. Nu denkt het Agentschap aan 'een veelvoud'.

Het agentschap van de Schuld wil voortaan meer ophalen met staatsbons. Nu wordt er éénmaal per trimester geld opgehaald, maar die frequentie kan hoger, klinkt het. Het agentschap wil ook meer publiciteit maken. De website zal alvast toegankelijker worden gemaakt voor particulieren. Er wordt ook gedacht aan een publiciteitscampagne en presentaties. 'We zullen meer de baan opgaan', stelt Deboutte.

'Niet interessant'

Heel wat positieve geluiden over de uitgifte dus, maar er klinkt ook kritiek.

Geert Noels, mede-oprichter van Econopolis, twittert dat hij de staatsbons wel wil kopen op voorwaarde dat 'de overheid meer bezuinigt, de Dexia-deal heronderhandelt en de garantieregeling voor Arco stopt'.

Volgens adjunct-hoofdredacteur van De Belegger Frank De Mol, houden de nieuwe staatsbons geen rekening met de rentestijging van de voorbije week. Volgens De Mol doen spaarders er daarom beter aan om zich staatsbons aan te schaffen op de secundaire markt.

Het nettorendement op vijfjarige staatsbons op de secundaire markt kan immers oplopen met '50 basispunten tot 3,9 procent.' Na roerende voorheffing komt het nettorendement van de staatsbons op vijf jaar nu op 3,4 procent. Daarom adviseert De Mol zich niet in te schrijven op de nieuwe staatsbons.

De rentestijging van dinsdag werd inderdaad niet ingecalculeerd. Dat beaamt Deboutte van het Agentschap voor de Schuld. Toch 'is de huidige prijs een zeer correcte prijs', verzekert hij.

Nog tot en met 2 december

Particulieren kunnen zich nog tot en met 2 december inschrijven op staatscoupons met looptijden van drie, vijf en acht jaar. Ondanks de verwachtingen van waarnemers, werd de uitgifteprijs door de Belgische schatkist toch vastgelegd op 100 procent.

Vreemd want de marktrente is sinds de aankondiging van de staatsbons op 16 november drastisch gestegen.
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111124_072

Slim gezien ook; want de Belgische bevolking staat bekend om een enorme voorliefde voor sparen boven beleggen. De spaartegoeden zijn traditioneel zeer groot.
pi_104773233
quote:
11s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:53 schreef SeLang het volgende:
Da's fraai, ik kan niet meer dan 3,5% of zo krijgen voor een twee jaars depositio :)

Dat worden Belse staatsleningen dan ;)
  donderdag 24 november 2011 @ 20:03:25 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104773375
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:00 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Ach ja, zoals we de Belgen kennen hebben ze altijd wel een slim achterpoortje:

[..]

http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111124_072

Slim gezien ook; want de Belgische bevolking staat bekend om een enorme voorliefde voor sparen boven beleggen. De spaartegoeden zijn traditioneel zeer groot.
Zouden die Belgen echt zo dom zijn om hun geld 5 jaar vast te zetten voor 3,4% terwijl een 5-jarige staatsobligatie 5,45% oplevert? (en de komende tijd waarschijnlijk nog veel meer)
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 20:06:52 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104773558
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Da's fraai, ik kan niet meer dan 3,5% of zo krijgen voor een twee jaars depositio :)

Dat worden Belse staatsleningen dan ;)
Ik kan niet wachten tot de aandelenmarkt wordt uitgerookt. Risico/rendement op die Belgen lijkt me verreweg superieur.
Mijn reisverslagen
pi_104774257
quote:
10s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:03 schreef SeLang het volgende:

Zouden die Belgen echt zo dom zijn om hun geld 5 jaar vast te zetten voor 3,4% terwijl een 5-jarige staatsobligatie 5,45% oplevert? (en de komende tijd waarschijnlijk nog veel meer)
De staatsbon IS een staatsobligatie.

(Trouwens, als je hem voor de vervaldag verkoopt en de rente is hoger dan die 3,4 procent, verdien je er waarschijnlijk nog aan. ;) )
  donderdag 24 november 2011 @ 21:01:26 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104776951
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:56 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat de ECB niets doet, ik zeg alleen dat de ECB zonder enig probleem in kan stappen als Italië een liquiditeitsprobleem krijgt. En zo'n stap zou ik ook terecht vinden.
Maar stijgende Italiaanse yields hebben niets te maken met een liquiditeitsprobleem. Het heeft echt te maken met (terechte) vragen over de solvabiliteit. Debt/GDP is stijgend en een scenario waarbij dat stabiliseert of gaat dalen zonder default wordt steeds onwaarschijnlijker.

De Lender of last resort rol is bedoeld voor echte liquiditeitsproblemen van banken. Als ze bijvoorbeeld door onzekerheid in de markt worden gewantrouwd maar niet insolvent zijn, dan kunnen ze lenen in ruil voor goed collateral. Dat had je in de periode rond Lehman.

Tijdens de 2008 crisis hadden we ook nog een andere situatie. Banken hebben bijvoorbeeld hypotheek securities in de boeken die bij verkoop @mark to market weinig opleveren omdat de hele MBS markt was ingestort, dus bij liquidatie zou je een tekort hebben. Technisch ben je dan eigenlijk insolvent. Echter, zolang de rente op die hypotheken nog wordt betaalt is er geen probleem zolang de bank maar niet wordt gedwongen om te verkopen. Bovendien hebben we hier te maken met banken die operationeel wel winstgevend zijn en gaten in de balans daarmee zelf kunnen dichten als je ze wat tijd geeft. Support aan die banken is daarom verdedigbaar.

Landen steunen is echter heel iets anders. Een land als Griekenland (en ook Italië) draait gewoon een tekort (je zou kunnen zeggen operationeel verliesgevend) en moet steeds nieuwe leningen afsluiten om tekorten te blijven dekken. Er is hier dus geen sprake van liquiditeits support maar domweg van het financieren van overheidstekorten. En dat is een doodzonde voor een centrale bank. Btw, er wordt dus ook geen collateral gepost, dus de centrale bank is volledig exposed als een land default, in tegenstelling tot de situatie in de echte lender of last resort rol.

Ik vind dus dat de ECB met het SMP (opkopen PIIGS bonds) haar grens heeft overschreden en ik ben daarmee in goed gezelschap van o.a. Weber en Stark.

Het argument van de ECB is dat ze het doen om de transmissie van hun monetaire (interest rate) policy te bevorderen en dat er geen sprake is van monetarisatie omdat ze de aankopen steriliseren. Er is iets te zeggen voor dat argument (de meningen zijn verdeeld), maar dat betekent dus wel dat je dit alleen kun blijven doen zolang je die aankopen daadwerkelijk kunt steriliseren. Immers, als je dat niet meer doet dan raak je sowieso je controle over monetair beleid kwijt en gaan je aankopen juist interfereren met je policy en is de basis van je argument weg.

De schatting is dat boven de ~¤300 miljard die sterilisatie moeilijk gaat worden (terwijl het SMP nu al op >¤200 miljard zit. Dat heeft te maken met de hoeveelheid geld die je ongestraft uit de markt kunt halen voor die sterilisatie operatie. Als je landen als Italië en Spanje blijft steunen in het tempo waarop ze dat nu doen dan wordt dat punt begin volgend jaar al bereikt. Het is imo dus helemaal niet waar dat de ECB zoals jij schrijft "Italië zonder problemen kan steunen". Er zit gewoon een bovengrens aan die steun, tenzij je de rol van de ECB herdefinieert als printer van geld om overheidstekorten te dichten. En dat laatste is iets wat nadrukkelijk in verdragen wordt verboden en ook door Landen als Duitsland en Nederland niet wordt geaccepteerd.
Mijn reisverslagen
pi_104777146
ik snap niet dat die Fransen lopen te mekkeren om ingrijpen van de ECB terwijl ze zelf ook gewoon de belastingen kunnen verhogen.
  donderdag 24 november 2011 @ 21:04:04 #228
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104777155
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:17 schreef Krantenman het volgende:

[..]

De staatsbon IS een staatsobligatie.
Okee dat is dus een Belgisch woord :P

quote:
(Trouwens, als je hem voor de vervaldag verkoopt en de rente is hoger dan die 3,4 procent, verdien je er waarschijnlijk nog aan. ;) )
Nee dan heb je juist verlies! Hogere yield = lagere koers.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 november 2011 @ 22:04:24 #229
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_104781834
De interne devaluatie in Portugal valt niet in goede aarde

http://www.volkskrant.nl/(...)ng-in-Portugal.dhtml
  donderdag 24 november 2011 @ 22:56:49 #230
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104785285
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:17 schreef SeLang het volgende:
Maar ik zie natuurlijk liever eurobonds dan een printende ECB. Mixen van fiscaal en monetair beleid eindigt altijd in een catastrofe. De eurobonds oplossing waarbij in Nederland en Duitsland de inkomstenbelasting met bijvoorbeeld 20% omhoog moet om de tekorten in Griekenland te financieren is een betere en meer transparante oplossing.
maar dat is alleen verkoopbaar als je zegt: wie betaalt, bepaalt, dat houdt in dat we deze landen als een soort koloniën mogen beschouwen en dat de betalende landen privileges krijgen en inkomsten van de Griekse overheid permanent mogen afromen. een "operatie product" nieuwe stijl. Anders is het wel mooi transparant, maar krijgen we hier een volksopstand. Ik ben tegen eurobonds, omdat dit alleen maar slecht gedrag beloont, dit is precies wat er vanaf de invoering van de euro is misgegaan.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_104789916
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 22:04 schreef michaelmoore het volgende:
De interne devaluatie in Portugal valt niet in goede aarde

http://www.volkskrant.nl/(...)ng-in-Portugal.dhtml
Aan de andere kant: de staking was zeer ruim van te voren aangekondigd en het is de derde algemene staking sinds 1978. In Portugal zijn ze dus echt niet een stel onbetrouwbare luie honden die om het minste of geringste zomaar staken, het idee dat ik bij Griekenland eerlijk gezegd wel krijg.
  vrijdag 25 november 2011 @ 00:59:09 #232
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104790297
Moody's just downgraded Hungary to Junk Ba1 (with a negative outlook).
Mijn reisverslagen
pi_104790334
Hmmm als ik een rondje langs de media in de verschillende landen doe ga ik steeds meer geloven in eurobonds + Griekenland uit de euro als afschrikwekkend voorbeeld.
  vrijdag 25 november 2011 @ 09:11:51 #234
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104793876
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 01:00 schreef HiZ het volgende:
Hmmm als ik een rondje langs de media in de verschillende landen doe ga ik steeds meer geloven in eurobonds + Griekenland uit de euro als afschrikwekkend voorbeeld.
Eurobonds lijkt me ook een afschrikwekkend idee

Dan gaan de rijke landen voor de zwakke en corrpute landen betalen tot in de eeuwigheid
  vrijdag 25 november 2011 @ 09:47:51 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104794486
Belgie :W

2-yr yield

10-yr yield
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 november 2011 @ 09:49:51 #236
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_104794526
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 09:11 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Eurobonds lijkt me ook een afschrikwekkend idee

Dan gaan de rijke landen voor de zwakke en corrpute landen betalen tot in de eeuwigheid
Twee vragen waarom denk je in de eeuwigheid, en waarom denk je dat ons land niet corrupt is? Dat laatste getuigt wel van enorme naïviteit of goedgelovigheid. We noemen het hier alleen anders: kruiwagens, polderpolitiek, etc.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 25 november 2011 @ 10:15:22 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104795124
Edit: verkeerde topic :P
Mijn reisverslagen
pi_104795923
Laat maar vallen,
want het komt er toch wel van.

best wel toepasselijke oude tekst. Ik moet maar even kaartjes halen voor volgend jaar. De bom zou zo naar het huidige financiële stelsel kunnen verwijzen :P

Laat het hele verrotte systeem maar naar de klote gaan, terug naar de basis (een dak boven je hoofd, 2 maal daags een maaltijd en vrienden en famillie in de buurt en een beetje alcohol) zou helemaal niet verkeerd zijn :o
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104796321
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
Laat maar vallen,

best wel toepasselijke oude tekst. Ik moet maar even kaartjes halen voor volgend jaar. De bom zou zo naar het huidige financiële stelsel kunnen verwijzen :P

Laat het hele verrotte systeem maar naar de klote gaan, terug naar de basis (een dak boven je hoofd, 2 maal daags een maaltijd en vrienden en famillie in de buurt en een beetje alcohol) zou helemaal niet verkeerd zijn :o
Ik ga alvast een cursus illegaal stoken doen. Lao Lao of Slivovich. Wat zou crisisbestendiger zijn? ;)

Het is alvast een mooie zooi. Gebed zonder einde....
pi_104796382
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik ga alvast een cursus illegaal stoken doen. Lao Lao of Slivovich. Wat zou crisisbestendiger zijn? ;)

Het is alvast een mooie zooi. Gebed zonder einde....
Mijn tuin is in de zomer overwoekerd met hop. Klote plant, ik moet daar dus een bestemming voor vinden ;)
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104796999
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
Laat maar vallen,

Als je een verdragsverandering snel doorgevoerd wil krijgen is het niet oplossen van de financiele crisis op dit moment alleszins een nuttig middel.
pi_104797119
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:21 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als je een verdragsverandering snel doorgevoerd wil krijgen is het niet oplossen van de financiele crisis op dit moment alleszins een nuttig middel.
Als je gelooft dat je de huidige problemen oplost met een verdragsverandering dan heb je in mijn ogen boter op je hoofd. Politici kunnen nog zoveel verdragen afsluiten, als daarvoor weinig tot geen bereidheid is onder de bevolking begin je weinig met al die mooie verdragen. Misschien kunnen we de problemen nog enkele jaren voor ons uitschuiven. Maar de landen die nu al grote moeite hebben met de begroting wacht straks ook nog de echte klapper van de vergrijzing en dan ben ik bang dat er geen houden meer aan is.
pi_104797295
Nog even het hele nieuwsbericht over de afwaardering van Hongarije:
quote:
Moody's verlaagt kredietwaardigheid Hongarije
Laatste update: 25 november 2011 09:57

BOEDAPEST - Kredietbeoordelaar Moody's heeft tot woede van de regering van Hongarije de kredietwaardigheid van dat land verlaagd.

Volgens Moody's heeft Hongarije een grote schuldenlast, terwijl de vooruitzichten op economische groei niet goed zijn.

De rente die Hongarije moet betalen op zijn leningen is vrijdag gestegen tot boven de 9 procent.

Dat gebeurde nadat Moody's de kredietwaardigheid van het land had verlaagd.

Zwart gat

De rente op obligaties met een looptijd van 3 jaar steeg met 0,7 procentpunt tot 9,1 procent. Voor de 10-jarige obligaties kwam de rente uit op 9,4 procent, 45 basispunten hoger dan donderdag.

Een handelaar in Boedapest zag het somber in: ''Alles is samengekomen. De Europese beurzen gaan omlaag, Amerika zit min of meer op slot, en de Hongaarse markten zijn gemankeerd zonder de aanwezigheid van pensioenfondsen. Het is een zwart gat''.

Hongarije klopte afgelopen week voor hulp aan bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en bij de Europese Unie. Dat verzoek illustreert volgens Moody's dat Hongarije, in 2008 van een bankroet gered door het IMF en de EU met een financiële injectie van 20 miljard euro, enorme financieringsuitdagingen heeft.

Dieptepunt

De koers van de Hongaarse forint ging eerder al naar een dieptepunt tegenover de euro, nadat kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P) had gewaarschuwd voor een lagere waardering van Hongarije. Maar S&P verlaagde zijn kredietwaardigheidsbeoordeling voor Hongarije niet.

Moody's deed dat wel en zette de rating op het niveau Ba1 met een negatieve verwachting. Het kredietbureau waarschuwde ook voor een nieuwe afwaardering wanneer er een verdere en significante afname is van de financiële kracht van de Hongaarse overheid.
Wat maar eens te meer aantoont dat het een fabeltje is dat met een eigen munt alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Eerder in dit topic werd door iemand gesteld dat de waarde van een munt de economische trends in een land volgt en niet veroorzaakt, dat zie je volgens mij hier ook mooi terug.

En ten slotte moet je je beseffen dat in Hongarije al een jaar of twee een rechtse partij een tweederde-meerderheid in het parlement heeft, veroorzaakt doordat de voorgaande linkse regering was gevallen toen uitlekte dat die o.a. over de begroting had gelogen. De Hongaarse regering heeft dus in beginsel én de politieke oriëntatie én het mandaat én werkelijk alle macht om de crisis aan te pakken. Maar toch gebeurt het blijkbaar niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2011 11:35:22 ]
pi_104797554
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:31 schreef Igen het volgende:
Nog even het hele nieuwsbericht over de afwaardering van Hongarije:

[..]

Wat maar eens te meer aantoont dat het een fabeltje is dat met een eigen munt alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Eerder in dit topic werd door iemand gesteld dat de waarde van een munt de economische trends in een land volgt en niet veroorzaakt, dat zie je volgens mij hier ook mooi terug.

En ten slotte moet je je beseffen dat in Hongarije al een jaar of twee een rechtse partij een tweederde-meerderheid in het parlement heeft, veroorzaakt doordat de voorgaande linkse regering was gevallen toen uitlekte dat die o.a. over de begroting had gelogen. De Hongaarse regering heeft dus in beginsel én de politieke oriëntatie én het mandaat én werkelijk alle macht om de crisis aan te pakken. Maar toch gebeurt het blijkbaar niet.
Dat kopt dat met een eigen munt niet alle problemen verdwijnen, maar de pijn blijft met een eigen munt vaak wel alleen in het land zelf zitten ipv dat het de hele eurozone infecteerd.

In de UK heeft het pond al een flinke duikeling gemaakt en kunnen we alweer als een bijna aziatische bestemming op goedkope vakantie gaan. 8-) . Ik zie de interne devaluatie van griekenland nog steeds niet plaatsvinden dus voor 1 euro een biertje pakken in griekenland komt er voorlopig nog steeds niet van.
pi_104798019
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat kopt dat met een eigen munt niet alle problemen verdwijnen, maar de pijn blijft met een eigen munt vaak wel alleen in het land zelf zitten ipv dat het de hele eurozone infecteerd.

In de UK heeft het pond al een flinke duikeling gemaakt en kunnen we alweer als een bijna aziatische bestemming op goedkope vakantie gaan. 8-) . Ik zie de interne devaluatie van griekenland nog steeds niet plaatsvinden dus voor 1 euro een biertje pakken in griekenland komt er voorlopig nog steeds niet van.
Is het niet enorm voor de hand liggend dat zo'n interne devaluatie iets is wat heel veel tijd gaat kosten ivg. een munt die wat minder waard wordt, simpelweg omdat niet één maar een heleboel factoren moeten veranderen?

Maar wat de effecten op de hele eurozone betreft, daar heb ik nog wel een vraag over. Het Pond en de Hongaarse Forint zijn de afgelopen tijd iets van 20% van hun waarde verloren. Dat zorgt blijkbaar niet voor problemen over de grens, ondanks bijvoorbeeld de obligaties van die landen voor buitenlanders ook 20% minder waard zijn geworden. Waarom kon men dan niet meteen een haircut van 20% op de Griekse obligaties doen?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2011 11:56:02 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 12:05:26 #246
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104798250
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 09:47 schreef SeLang het volgende:
Belgie :W

2-yr yield
[ afbeelding ]

10-yr yield
[ afbeelding ]
Het zal nu snel gedaan zijn met de euro
http://www.telegraaf.nl/d(...)_nieuw_record__.html
quote:
vr 25 nov 2011, 10:38
Italiaanse rente naar nieuw record
ROME (AFN) - Italië heeft vrijdag 10 miljard euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe staatsleningen.
Het land moest daarvoor wel een recordrente betalen. Voor een lening met een looptijd van zes maanden kwam de rente uit op 6,5 procent. Dat is bijna drie procentpunt hoger dan vorige maand. De rente op zogenoemde schatkistcertificaten (kortlopende effecten) ging naar 7,8 procent, eveneens ruim 2 procentpunten hoger dan bij de vorige uitgifte.

[ Bericht 5% gewijzigd door Goofjansen op 25-11-2011 12:23:12 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 12:07:08 #247
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104798302
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:55 schreef Igen het volgende:
Maar wat de effecten op de hele eurozone betreft, daar heb ik nog wel een vraag over. Het Pond en de Hongaarse Forint zijn de afgelopen tijd iets van 20% van hun waarde verloren. Dat zorgt blijkbaar niet voor problemen over de grens, ondanks bijvoorbeeld de obligaties van die landen voor buitenlanders ook 20% minder waard zijn geworden. Waarom kon men dan niet meteen een haircut van 20% op de Griekse obligaties doen?
Een haircut op obligaties komt in de boeken als verlies, een koersfluctuatie is vaak afgedekt door een valutakoers-verzekering

En banken zijn heel alert op koers risico en dekken dat altijd af door lenen in euro en het zelfde bedrag uitlenen in euro
pi_104798472
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:05 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Het zal nu snel gedaaan zijn met de euro

[..]

Svp het hele artikel met bronvermelding graag.

De rest van het artikel luidt:

quote:
Eerder op vrijdag bleek de rente op tienjarige Italiaanse leningen met 12 basispunten (0,12 procentpunt) te zijn gestegen tot 7,3 procent. Handelaren gaven aan dat de Europese Centrale Bank vrijdag opnieuw Italiaanse staatsobligaties opkocht. Dat had echter weinig effect op het rentepercentage.
0,12% stijging op de 10-jarige dus.
  vrijdag 25 november 2011 @ 12:24:37 #249
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_104798767
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Svp het hele artikel met bronvermelding graag.

De rest van het artikel luidt:

[..]

0,12% stijging op de 10-jarige dus.
De ECB krijgt ze gewoon allemaal, van alle banken
men heeft angst voor eurogebied obligaties

ik zou ook niet in eurobonds stappen
quote:
Handelaren gaven aan dat de Europese Centrale Bank vrijdag opnieuw Italiaanse staatsobligaties opkocht. Dat had echter weinig effect op het rentepercentage.
pi_104798806
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:07 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Een haircut op obligaties komt in de boeken als verlies, een koersfluctuatie is vaak afgedekt door een valutakoers-verzekering
Daarvoor zijn er toch CDS'en, dacht ik? Alleen is men blijkbaar nu heel bang om die te laten uitkeren, maar waarom is dat zo'n ontiegelijk veel groter probleem dan bij zo'n valutakoers-verzekering?

quote:
En banken zijn heel alert op koers risico en dekken dat altijd af door lenen in euro en het zelfde bedrag uitlenen in euro
Aha. Maar dat zou betekenen dat banken gewoon de risico's in het eurosysteem niet goed hebben ingeschat en dat als we de huidige crisis heelhuids doorkomen het in de toekomst hoogstwaarschijnlijk niet nog eens fout zal gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')