Alleen als de ECB er 70% zelf van opkoopt..quote:Op donderdag 24 november 2011 10:07 schreef HiZ het volgende:
Waarom zou daar 4% voor betaald worden? Eurobonds zouden zich bewegen op het niveau van US treasuries
Obligatiebeleggers willen misschien even afwachten of (mede) door Duitsland gegarandeerde eurobonds niet veel beter renderen. Waarschijnlijk een betere rente voor min of meer 't zelfde risico, wie wil dat nu niet?quote:Op woensdag 23 november 2011 23:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een totale ramp? 1,98% is onder het te verwachten inflatieniveau. Is het dan zo vreemd dat hier maar weinig animo voor is?
Wel grappig dat de Duitsers ook met hun obligaties blijven zitten.
Duitslad en Nederland staan dus garant voor de binnenlandse politiek van Griekenland, Italie, Spanje, Cyprus en Portugal, nou dan verdienen ze van mij het predikaat Dombo van 2011quote:Op donderdag 24 november 2011 13:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Obligatiebeleggers willen misschien even afwachten of (mede) door Duitsland gegarandeerde eurobonds niet veel beter renderen. Waarschijnlijk een betere rente voor min of meer 't zelfde risico, wie wil dat nu niet?
Ik denk dat eurobonds die worden onderschreven door een groep van landen altijd zullen blijven lijden onder het risico dat landen de euro zullen verlaten als dat voor henzelf voordeliger wordt. Stel dat een Marine Le Pen aan de macht komt in Frankrijk en die trekt eenzijdig de garanties in, dan zijn de rest van de garanderende landen dus aan de haak voor een groter deel. Maar de kans is dan dat die zullen weigeren meer te garanderen dan oorspronkelijk was afgesproken. Voor je het weet klapt het hele boeltje dan uit elkaar. Dat soort risicos zal er altijd boven die eurobonds blijven hangen en is compleet absent bij US Treasuries.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, maar de 'logica' verandert door die stabiliteitsbonds, je krijgt een asset class die voor Eurozonebeleggers qua veiligheid niet meer kan worden overtroffen door wat dan ook, ook niet meer door Treasuries. De eurozone wordt zijn eigen 'safe haven' i.t.t. nu waar dat nog niet het geval is.
Precies daarom verbiedt de Duitse grondwet die eurobonds ookquote:Op donderdag 24 november 2011 13:46 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Duitslad en Nederland staan dus garant voor de binnenlandse politiek van Griekenland, Italie, Spanje, Cyprus en Portugal, nou dan verdienen ze van mij het predikaat Dombo van 2011
Je gelooft toch niet serieus dat er stabiliteitsbonds komen zonder institutionele hervorming? Als die bonds er komen is de Rubicon overgestoken en kun je feitelijk gaan spreken over de EU als een staat.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dat eurobonds die worden onderschreven door een groep van landen altijd zullen blijven lijden onder het risico dat landen de euro zullen verlaten als dat voor henzelf voordeliger wordt. Stel dat een Marine Le Pen aan de macht komt in Frankrijk en die trekt eenzijdig de garanties in, dan zijn de rest van de garanderende landen dus aan de haak voor een groter deel. Maar de kans is dan dat die zullen weigeren meer te garanderen dan oorspronkelijk was afgesproken. Voor je het weet klapt het hele boeltje dan uit elkaar. Dat soort risicos zal er altijd boven die eurobonds blijven hangen en is compleet absent bij US Treasuries.
Helemaal afwezig is dat risico in de VS toch ook niet? Wel zeer klein, veel kleiner dan in de EU..quote:Op donderdag 24 november 2011 13:50 schreef SeLang het volgende:
Dat soort risicos zal er altijd boven die eurobonds blijven hangen en is compleet absent bij US Treasuries.
Je weet maar nooit.. Net als bij de introductie van de Euro.. alvast even invoeren en we lossen de problemen later wel op..quote:Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet serieus dat er stabiliteitsbonds komen zonder institutionele hervorming? Als die bonds er komen is de Rubicon overgestoken en kun je feitelijk gaan spreken over de EU als een staat.
De Duitse grondwet verbied die stabiliteitsbonds helemaal niet; het hooggerechtshof in Karlsruhe heeft gezegd dat de soevereiniteit van de Bondsdag onaantastbaar is en dat 'eurobonds' niet verenigbaar lijken met die soevereiniteit. Daar zit een hele hoop ruimte om in te manoeuvreren in en daarnaast is het ook nog altijd mogelijk dat Duitsland de grondwet aanpast. Een mogelijkheid die Merkel nadrukkelijk heeft genoemd, zelfs met een referendum.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies daarom verbiedt de Duitse grondwet die eurobonds ook
Dat risico is in Duitsland ook aanwezig tussen de deelstaten en zeker in Italie en Belgiequote:Op donderdag 24 november 2011 13:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Helemaal afwezig is dat risico in de VS toch ook niet? Wel zeer klein, veel kleiner dan in de EU..
Ja, en wat zien we nu toch gebeuren? Ondanks het feit dat er een crisis die de euro makkelijk had kunnen doen verdwijnen zijn er buiten de gebruikelijke verdachten maar weinig mensen die echt uitgaan van het verdwijnen van de munt. En voorzover het 'serieus' wordt geopperd wordt het gepresenteerd als een vreselijke stap voor een land.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je weet maar nooit.. Net als bij de introductie van de Euro.. alvast even invoeren en we lossen de problemen later wel op..
Ik denk niet dat een dermate verre mate van integratie en inleveren van soevereiniteit in de praktijk haalbaar is, dus als er eurobonds komen blijft dat risico bestaan.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet serieus dat er stabiliteitsbonds komen zonder institutionele hervorming? Als die bonds er komen is de Rubicon overgestoken en kun je feitelijk gaan spreken over de EU als een staat.
Zoals dat dan het licht uit gaat, dat heb ik hier ok wel eens gehoordquote:Op donderdag 24 november 2011 13:56 schreef HiZ het volgende:
. En voorzover het 'serieus' wordt geopperd wordt het gepresenteerd als een vreselijke stap voor een land.
Zoals bijvoorbeeld de Griekse Centrale Bank gisteren.
De Duitse grondwet is daar erg duidelijk over geweest, dus eurobonds gaan er alleen komen na een grondwetswijziging. Als daar draagvlak voor is dan kan het, anders niet.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:54 schreef HiZ het volgende:
[..]
De Duitse grondwet verbied die stabiliteitsbonds helemaal niet; het hooggerechtshof in Karlsruhe heeft gezegd dat de soevereiniteit van de Bondsdag onaantastbaar is en dat 'eurobonds' niet verenigbaar lijken met die soevereiniteit. Daar zit een hele hoop ruimte om in te manoeuvreren in en daarnaast is het ook nog altijd mogelijk dat Duitsland de grondwet aanpast. Een mogelijkheid die Merkel nadrukkelijk heeft genoemd, zelfs met een referendum.
Een gewogen gemiddelde lijkt mij meer voor de hand liggen.quote:Op donderdag 24 november 2011 10:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarom zou daar 4% voor betaald worden? Eurobonds zouden zich bewegen op het niveau van US treasuries en de schuldpositie van de eurozone is aanzienlijk beter dan die van de VS.
Zie mijn aanpassing hierboven; stabiliteitsbonds zonder institutionele wijzigingen.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
De Duitse grondwet is daar erg duidelijk over geweest, dus eurobonds gaan er alleen komen na een grondwetswijziging. Als daar draagvlak voor is dan kan het, anders niet.
De Duitse grondwet verbiedt die niet expliciet.quote:Precies daarom verbiedt de Duitse grondwet die eurobonds ook
Ze zullen er wel vanalles aan doen om wet te buigen en ik sluit dus ook niet uit dat de grondwet wordt veranderd of verbogen. Maar het kennelijk buigbaar zijn van allerlei wetten en regels is precies de reden waarom eurobonds altijd een risico premie zullen hebben!quote:Op donderdag 24 november 2011 14:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zie mijn aanpassing hierboven; stabiliteitsbonds zonder institutionele wijzigingen.
Niet verboden als in: "eurobonds zijn niet toegestaan" (letterlijk).quote:Op donderdag 24 november 2011 14:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Duitse grondwet verbiedt die niet expliciet.
Het lijkt mij dat een Europese treasury zoiets gaat beslissen, en niet Griekenland zelf, althans dat mag ik hopen, anders ontstaat de moeder aller free-rider problemen.quote:Op donderdag 24 november 2011 14:10 schreef SeLang het volgende:
Een beslissing in Griekenland mag geen financiele liabilities creëren voor Duitsland zonder dat daar in Duitsland over is gestemd.
Momenteel worden kosten noch moeite gespaard om de euro te redden, want redden is het. En dat mag wat kosten. Nu kan men nog zeggen dat het opsplitsen van de euro of het uit elkaar vallen van de euro onbetaalbaar is. maar wat als wij de komende 15 jaar de Zuid Europese landen moeten financieren en de rentes van Duitseland en Nederland lopen ook op naar 5 - 6 %. Wat gebeurt er dan met die bereidheid?quote:Op donderdag 24 november 2011 13:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, en wat zien we nu toch gebeuren? Ondanks het feit dat er een crisis die de euro makkelijk had kunnen doen verdwijnen zijn er buiten de gebruikelijke verdachten maar weinig mensen die echt uitgaan van het verdwijnen van de munt. En voorzover het 'serieus' wordt geopperd wordt het gepresenteerd als een vreselijke stap voor een land.
Zoals bijvoorbeeld de Griekse Centrale Bank gisteren.
Ik vind het gevaarlijk om je aan de schulden van andere landen te verbinden zonder dat je formele zeggenschap over hun begroting krijgt. Formele zeggenschap over de begroting moet dus een randvoorwaarde zijn in mijn ogen, en die randvoorwaarde moet ook voor Frankrijk en Duitsland gelden. Maar ik denk niet dat zij die soevereiniteit willen opgeven, en zeker niet als die onwrikbaar verankerd wordt in een soort zelfmoordclausule. Zo'n clausule is noodzakelijk omdat de geschiedenis leert dat Eurolanden verdragen anders opportunistisch gaan interpreteren (zie Stabiliteits en Groeipact).quote:Op donderdag 24 november 2011 14:17 schreef SeLang het volgende:
Maar ik zie natuurlijk liever eurobonds dan een printende ECB. Mixen van fiscaal en monetair beleid eindigt altijd in een catastrofe. De eurobonds oplossing waarbij in Nederland en Duitsland de inkomstenbelasting met bijvoorbeeld 20% omhoog moet om de tekorten in Griekenland te financieren is een betere en meer transparante oplossing.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |