Je kunt wel hopen, maar een muntunie kan niet bestaan, dat kan helemaal niet, ja tijdelijk, tot de zaak klaptquote:Op maandag 5 december 2011 19:06 schreef Sound.Cloud het volgende:
[..]
Nja, ze hebben natuurlijk wel het een en ander afgesproken al. Het waren slappe akkoorden maar het zijn niet alleen proefballonetjes, Ze hadden op de afgelopen top wel het idee geloof ik dat het tij zou keren.Ik heb toch elke keer wel weer hoge verwachtingen, je denkt toch dat het een keer echt moet gebeuren. De Zuid Europese landen gaan bezuinigen maar ook als ze dat echt gaan doen is er nog geen oplossing. Ben benieuwd wat er deze week afgesproken wordt!
[ afbeelding ]
Jij bent hier bijna dogmatisch bezig. Vrijwel alles wat Europa tot nu toe heeft bereikt zou niet kunen bestaan. Open grenzen was ook zo'n onmogelijk iets.quote:Op maandag 5 december 2011 19:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je kunt wel hopen, maar een muntunie kan niet bestaan, dat kan helemaal niet, ja tijdelijk, tot de zaak klapt
Een land, een fiscale eenheid, een waarderingsgrondslag, een munt.
In het verleden heeft de markt muntunies altijd genadeloos afgestraft, en de markt zal dat blijven doen
Open grenzen is niet zo moeilijk, gewoon de douane ontslaan.quote:Op maandag 5 december 2011 19:20 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Jij bent hier bijna dogmatisch bezig. Vrijwel alles wat Europa tot nu toe heeft bereikt zou niet kunen bestaan. Open grenzen was ook zo'n onmogelijk iets.
Je zou best gelijk kunnen hebben hoor, maar ik zie jezelf om de zoveel tijd even je zelf herhalen zonder echt nieuw inzichten te brengen.
defaulten!quote:Volgend jaar moeten de knoflooklanden 1000 miljard gaan herfinancieren, verzin daar eens een oplossing voor
Verpest het feestje nu niet voor de eurofielen door meteen het pijnpunt te noemen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:40 schreef SeLang het volgende:
Daar bovenop hoor ik niets concreets over hoe het gebrek aan convergentie tussen de lidstaten zal worden opgelost. Alles focust zich nu op overheidsbegrotingen terwijl een (nu) probleemland als Spanje zich voor de crisis netjes aan de regels heeft gehouden. M.a.w., alleen handhaven van begrotingsdiscipline is niet voldoende om een crisis to voorkomen.
Heel juist.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:40 schreef SeLang het volgende:
Daar bovenop hoor ik niets concreets over hoe het gebrek aan convergentie tussen de lidstaten zal worden opgelost. Alles focust zich nu op overheidsbegrotingen terwijl een (nu) probleemland als Spanje zich voor de crisis netjes aan de regels heeft gehouden. M.a.w., alleen handhaven van begrotingsdiscipline is niet voldoende om een crisis to voorkomen.
Ik ben het eens met je opmerking dat het niet alleen gaat over bezuinigen, hoewel dat wel een belangrijke hefboom kan zijn voor hervormingen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:40 schreef SeLang het volgende:
Er wordt nu veel gemaakt van dat vermeende accoord tussen Merkel en Sarkozy. De belangrijkste elementen zijn:
- Begrotingstekort <3%
- Automatische sancties als dat wordt overschreden.
Nu zijn er nog geen details bekend (ben benieuwd), maar dit lost natuurlijk helemaal niets op. De <3% regel bestond al vanaf de eerste dag (stabiliteitspact) alleen houdt niemand zich daaraan. Dan kun je wel aankondigen dat er automatische sancties worden ingevoerd, maar hoe ga je die dan afdwingen? Dat is hier de hamvraag. Als een landje als Cyprus de regels overschrijdt dan gebeurt er misschien wel iets maar als het Frankrijk betreft (of een groep van "belangrijke" landen die de regels allemaal tegelijkertijd overschrijden, net zoals nu) dan zie ik niet hoe je dat zou kunnen afdwingen. Dus ik ben wel benieuwd naar details daarover.
Daar bovenop hoor ik niets concreets over hoe het gebrek aan convergentie tussen de lidstaten zal worden opgelost. Alles focust zich nu op overheidsbegrotingen terwijl een (nu) probleemland als Spanje zich voor de crisis netjes aan de regels heeft gehouden. M.a.w., alleen handhaven van begrotingsdiscipline is niet voldoende om een crisis to voorkomen.
We geven ze een boete, oftewel een sigaar uit eigen doosquote:Op dinsdag 6 december 2011 10:40 schreef SeLang het volgende:
Er wordt nu veel gemaakt van dat vermeende accoord tussen Merkel en Sarkozy. De belangrijkste elementen zijn:
- Begrotingstekort <3%
- Automatische sancties als dat wordt overschreden.
Nu zijn er nog geen details bekend (ben benieuwd), maar dit lost natuurlijk helemaal niets op. De <3% regel bestond al vanaf de eerste dag (stabiliteitspact) alleen houdt niemand zich daaraan. Dan kun je wel aankondigen dat er automatische sancties worden ingevoerd, maar hoe ga je die dan afdwingen? Dat is hier de hamvraag. Als een landje als Cyprus de regels overschrijdt dan gebeurt er misschien wel iets maar als het Frankrijk betreft (of een groep van "belangrijke" landen die de regels allemaal tegelijkertijd overschrijden, net zoals nu) dan zie ik niet hoe je dat zou kunnen afdwingen. Dus ik ben wel benieuwd naar details daarover.
Daar bovenop hoor ik niets concreets over hoe het gebrek aan convergentie tussen de lidstaten zal worden opgelost. Alles focust zich nu op overheidsbegrotingen terwijl een (nu) probleemland als Spanje zich voor de crisis netjes aan de regels heeft gehouden. M.a.w., alleen handhaven van begrotingsdiscipline is niet voldoende om een crisis to voorkomen.
Is dat al zeker van dat begrotingstekort? Zo ja, dan zouden dus vanaf 9 december nagenoeg alle Eurlanden direct sancties opgelegd krijgen. Iets zegt mij dat het niet op die manier gaat werken.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:40 schreef SeLang het volgende:
Er wordt nu veel gemaakt van dat vermeende accoord tussen Merkel en Sarkozy. De belangrijkste elementen zijn:
- Begrotingstekort <3%
- Automatische sancties als dat wordt overschreden.
Er zijn meer hamvragen vind ik, of beter gezegd drie grote politieke hordes die genomen moeten worden voor een geloofwaardig plan. Er moeten voldoende strenge limieten gesteld worden aan begrotingstekort en staatsschuld, en strenge limieten raken als het goed is ook landen als NL, DE en FR. Er moet een geloofwaardig sanctiemechanisme komen dat altijd en onder welke omstandigheid dan ook (we weten allemaal hoe in 2003 het Stabiliteits en Groeipact sneuvelde) zijn werking doet, het is dus onontkoombaar dat deze bij een werkelijk onafhankelijke partij neergelegd wordt (dus niet de Europese Commissie zoals door sommigen voorgesteld wordt). En ten slotte moeten deze sancties afdwingbaar tot maatregelen leiden.quote:Nu zijn er nog geen details bekend (ben benieuwd), maar dit lost natuurlijk helemaal niets op. De <3% regel bestond al vanaf de eerste dag (stabiliteitspact) alleen houdt niemand zich daaraan. Dan kun je wel aankondigen dat er automatische sancties worden ingevoerd, maar hoe ga je die dan afdwingen? Dat is hier de hamvraag.
Volgende crisistop zo rond Kerst?quote:Daar bovenop hoor ik niets concreets over hoe het gebrek aan convergentie tussen de lidstaten zal worden opgelost. Alles focust zich nu op overheidsbegrotingen terwijl een (nu) probleemland als Spanje zich voor de crisis netjes aan de regels heeft gehouden. M.a.w., alleen handhaven van begrotingsdiscipline is niet voldoende om een crisis to voorkomen.
bezuinigen zal leiden tot forsere krimp en is dus geen goed middel, armoede en hogere werkloosheid zal het gevolg zijn, en dus weer hogere schuldratiosquote:Op dinsdag 6 december 2011 11:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ben het eens met je opmerking dat het niet alleen gaat over bezuinigen, hoewel dat wel een belangrijke hefboom kan zijn voor hervormingen.
Wat in de Duitse grondwet staat is natuurlijk niet van toepassing op Frankrijk of een ander land.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:20 schreef HiZ het volgende:
Maar als het gaat over handhaving denk ik dat je er naast zit; Duitsland staat zo zeer op discipline voor zichzelf dat ze eigenlijk zonder tekorten willen gaan budgetteren. Dat is grondwettelijk vastgelegd inmiddels. Dan is er een ander groot land dat potentieel kan zondigen zonder afgestraft te worden. Dat is gelet op de Duitse positie en de recente behandeling van Italie echter veel minder waarschijnlijk geworden.
Ben ik het niet mee eens.quote:Een ander punt waar ik grote moeite mee heb is dat er nu gesproken wordt over de mogelijkheid om de beslissing om bailoutfunds te gebruiken te nemen met een meerderheid van stemmen in plaats van unanimiteit. Het argument is dat het beslissingsproces anders te traag gaat. Het probleem is echter dat het hier gaat het type beslissing waarbij 16 vossen en 1 konijn moeten stemmen over wat ze gaan eten. Bij dat soort beslissingen moet het konijn gewoon de mogelijkheid van een veto hebben.
Het niet nakomen van begrotingsregels i.c.m. veel te goedkoop geld (waarin de rating clubs een zeer kwalijke rol spelen) is de oorzaak van deze crisis. Die heeft niet, maar dan ook helemaal niets met de euro te maken. En al helemaal niet met het feit dat er meerdere landen die in een verschillend tempo groeien in een muntunie zitten. Devaluatie verbetert niets structureels aan je economie: je improductieve, te laag opgeleide bevolking wordt er niets productiever of intelligenter van. Daarvoor heb je innovatie en kennisinstellingen nodig. En daarvoor heb je investeringen nodig, iets wat je never nooit gaat lukken door maar een steeds waardelozere munt te creëren.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:51 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Heel juist.
Men sprak van een weeffout, maar die weeffout is er nog steeds en kan onmogelijk opgelost worden in een muntunie
Er was wel een raar verhaal over interne devaluatie maar dat slaat nergens op
Revaluaties en Devaluaties ofwel koersfluctuaties zijn waarderingen van een economie, een economie kun je niet dwingen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:10 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Het niet nakomen van begrotingsregels i.c.m. veel te goedkoop geld (waarin de rating clubs een zeer kwalijke rol spelen) is de oorzaak van deze crisis. Die heeft niet, maar dan ook helemaal niets met de euro te maken. En al helemaal niet met het feit dat er meerdere landen die in een verschillend tempo groeien in een muntunie zitten. Devaluatie verbetert niets structureels aan je economie: je improductieve, te laag opgeleide bevolking wordt er niets productiever of intelligenter van. Daarvoor heb je innovatie en kennisinstellingen nodig. En daarvoor heb je investeringen nodig, iets wat je never nooit gaat lukken door maar een steeds waardelozere munt te creëren.
De euro biedt wel de mogelijkheid om (voor het eerst in veel landen!) de rekening te leggen waar die hoort: laat de lonen per bedrijf maar aangepast worden.
Maar Duitsland is wel het belangrijkste euroland en het lijkt me dus best relevant als ze daar maatregelen nemen om te voorkomen dat zoiets als in 2003 nog een keer gebeurt.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat in de Duitse grondwet staat is natuurlijk niet van toepassing op Frankrijk of een ander land.
Vandaar waarschijnlijk ook die eis om begrotingsdiscipline in de grondwet te zetten? Het idee daarvan is natuurlijk dat niet alleen het parlement maar ook de rechter een overheidsbegroting kan verwerpen. En dat het naleven van de begrotingsregels dus meer uit de politieke sfeer wordt getrokken.quote:Een ander probleem is dat overheidstekorten meestal niet ontstaan doordat een regering besluit meer uit te geven (dat zou je makkelijk kunnen veto-en) maar doordat een goede situatie onslaat in een slechte (bijv stijgende werkloosheid) waardoor een <3% grens vanzelf wordt overschreden. Dan moet je dus met nieuwe wetgeving/bezuinigingen komen om daar weer onder te komen. En dat is lastig/niet af te dwingen, zeker als je het prijsmechanisme in financiële markten uitschakelt.
Het zou nut hebben als alle landen het in hun grondwet zouden zetten, niet alleen Duitsland. Als alleen Duitsland dat doet dan werkt het eerder averechts, omdat die dan vrijwel zeker aan de haak zijn voor overschrijdingen door de andere landen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar Duitsland is wel het belangrijkste euroland en het lijkt me dus best relevant als ze daar maatregelen nemen om te voorkomen dat zoiets als in 2003 nog een keer gebeurt.
[..]
Vandaar waarschijnlijk ook die eis om begrotingsdiscipline in de grondwet te zetten? Het idee daarvan is natuurlijk dat niet alleen het parlement maar ook de rechter een overheidsbegroting kan verwerpen. En dat het naleven van de begrotingsregels dus meer uit de politieke sfeer wordt getrokken.
Maar in geval van Nederland wordt dit een lastig verhaal, want ten eerste kan zo'n clausule pas na de volgende verkiezingen in de grondwet worden opgenomen en daarnaast mag de rechter in Nederland niet aan de grondwet toetsen, dus dat zou dan ook gewijzigd moeten worden.
De rechter mag dacht ik wetten niet aan de Grondwet toetsen, omdat de rechter daarmee op de stoel van de wetgevende macht gaat zitten. De rechter mag wel gedragingen of acties aan de Grondwet toetsen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:03 schreef Igen het volgende:
Maar in geval van Nederland wordt dit een lastig verhaal, want ten eerste kan zo'n clausule pas na de volgende verkiezingen in de grondwet worden opgenomen en daarnaast mag de rechter in Nederland niet aan de grondwet toetsen, dus dat zou dan ook gewijzigd moeten worden.
Ik ben niet zo onder de indruk daarvan zolang niet omschreven wordt wat goed en wat fout is en hoe dat dan gecorrigeerd gaat worden.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:53 schreef Igen het volgende:
Sowieso is het niet alleen Duitsland, want Spanje heeft ook al zo'n regel in de grondwet opgenomen.
De begroting is toch in feite een wet? Zo staat het hier ook omschreven.quote:Op dinsdag 6 december 2011 14:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De rechter mag dacht ik wetten niet aan de Grondwet toetsen, omdat de rechter daarmee op de stoel van de wetgevende macht gaat zitten. De rechter mag wel gedragingen of acties aan de Grondwet toetsen.
In geval van Spanje 0,4% begrotingstekort vanaf 2020, tenzij...quote:[..]
Ik ben niet zo onder de indruk daarvan zolang niet omschreven wordt wat goed en wat fout is en hoe dat dan gecorrigeerd gaat worden.
Het konijn (Duitsland) zou dan inderdaad die conclusie moeten trekken.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:09 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens.
Je bent lid van de euro met (vage) toetsing dus er zouden geen konijnen mogen zijn.
Ben je wel een konijn... dan kun je beter maken dat je wegkomt.
Dus andere 16 landen kunnen nu gezamenlijk afspreken om Duitsland te slachten voor de kerst, zodat Duitsland voortaan ieder jaar voor 200 miljard de klos is, en vervolgens regels te hanteren die hen de mogelijkheid geeft om erop los te frauderen net als voorheenquote:Op dinsdag 6 december 2011 14:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het konijn (Duitsland) zou dan inderdaad die conclusie moeten trekken.
Dat is toch precies wat er nu wordt geprobeerd?quote:Op dinsdag 6 december 2011 14:58 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Dus andere 16 landen kunnen nu gezamenlijk afspreken om Duitsland te slachten voor de kerst, zodat Duitsland voortaan ieder jaar voor 200 miljard de klos is, en vervolgens regels te hanteren die hen de mogelijkheid geeft om erop los te frauderen net als voorheen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |