Autsjquote:Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef mvdejong het volgende:
Besnijdenis staat ook in het OT, dus waarom doen ze dat niet meer ?
Trouwens, echte ongelovigen werden gedood door ze gesmolten metaal in de strot te gieten.
Maar je zei eerder nog tegen me dat het een verdraaiing is als je hierop baseert dat je niet meer hoeft te stenigen. Ik snap je niet meer.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is denk ik voornamelijk wegens het verhaal over de vrouw die in overspel betrapt is:
De overspelige vrouw
1 Jezus echter ging naar de Olijfberg.
2 En 's morgens vroeg kwam Hij opnieuw in de tempel en al het volk kwam naar Hem toe; en Hij ging zitten en onderwees hen.
3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.
4 En toen ze haar in het midden hadden doen staan, zeiden zij tegen Hem: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel.
5 * In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?
6 En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.
7 En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: * Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.
8 En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.
9 Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.
10 Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11 En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en * zondig niet meer.
Christenen willen Jezus' voorbeeld volgen. In dat geval stenigt men elkaar dus niet, maar zoekt men bekering en vergeving.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezegd heb. Het enige wat ik me kan bedenken dat ik gezegd zou hebben in relatie met dit verhaal, is dat het de wet niet annuleert. Dat deed Jezus niet. Hij liet echter het ware karakter van de wet zien. Die is niet bedoeld ter veroordeling, maar opdat we ons bekeren en beter gedragen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Maar je zei eerder nog tegen me dat het een verdraaiing is als je hierop baseert dat je niet meer hoeft te stenigen. Ik snap je niet meer.
in een tijd dat er nog geradbraakt werd?quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:00 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Autsj
OT: wellicht omdat het nu als mishandeling wordt gezien?
Volgens mij menen christenen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en heb je een bron voor dat gesmolten metaal gedeelte?quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef mvdejong het volgende:
Trouwens, echte ongelovigen werden gedood door ze gesmolten metaal in de strot te gieten.
Dat staat dan ook nergens, wel als het vlak bij anderen was en ze niet om hulp riep, dan was het met wederzijdse toestemming en moesten ze trouwen. En anders werd de verkrachter gedood en werd de vrouw niet gestraft, heel vrouwvriendelijk dus.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
Een betere vraag is waarom alleenstaande vrouwen niet meer gedwongen worden met hun verkrachter te trouwen, zoals de Bijbel opdraagt.
Gesmolten metaal is natuurlijk onzin, ook erg onpraktisch.... Los daarvan hoefden niet joden helemaal niet te bekeren, en konden ze gewoon in Israel leven. Een voorbeeld voor het hele MO van nu.quote:Op woensdag 23 november 2011 20:01 schreef BrownBear9874 het volgende:
[..]
Volgens mij menen christenen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en heb je een bron voor dat gesmolten metaal gedeelte?
Truffelvarken e.a., vinden jullie dit niet een beetje een zware straf? Bedenk dat god niet verandert en nu nog steeds hetzelfde is als toen. Dus ook al vinden jullie dat jullie dit nu niet meer hoeven te doen, het blijft een erg wrede god dat hij dit ooit verlangt heeft van zijn volk.quote:Zo zeide de Heere tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger.
Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de Heere Mozes geboden had.
Deuteronomium 22:28-29quote:Op woensdag 23 november 2011 20:18 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dat staat dan ook nergens, wel als het vlak bij anderen was en ze niet om hulp riep, dan was het met wederzijdse toestemming en moesten ze trouwen. En anders werd de verkrachter gedood en werd de vrouw niet gestraft, heel vrouwvriendelijk dus.
Thx, die tekst moet ik onthouden!quote:Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Deuteronomium 22:28-29
28-29 Als een man een meisje verkracht dat niet verloofd is en hij wordt op heterdaad betrapt, dan moet hij de vader van het meisje 275 gram zilver als smartegeld betalen en met haar trouwen; hij mag nooit van haar scheiden.
Sorry, het staat er echt.
Idd wat ik uit mijn hoofd aangaf staat ervoor, maar geldt voor een ondertrouwde vrouw.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
28-29 Als een man een meisje verkracht dat niet verloofd is en hij wordt op heterdaad betrapt, dan moet hij de vader van het meisje 275 gram zilver als smartegeld betalen en met haar trouwen; hij mag nooit van haar scheiden.
Dat doet het wel. Jezus heeft dat expliciet gezegd volgens de Bijbel. Christenen die het oude testament negeren zullen dus eeuwig branden in de hel.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:38 schreef slaapvaak het volgende:
Oude testament geldt niet voor christenen. Graag gedaan, geen dank.
Eeuwig branden in de hel zelfs? Heeft Hij dat werkelijk letterlijk gezegd?quote:Op woensdag 23 november 2011 22:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat doet het wel. Jezus heeft dat expliciet gezegd volgens de Bijbel. Christenen die het oude testament negeren zullen dus eeuwig branden in de hel.
Geen dank
- MATTEÜS 5:17quote:Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen.
Zomaar uit interesse, maar hoe denk je als christen over de profeet Mohammed?quote:Op woensdag 23 november 2011 23:01 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Eeuwig branden in de hel zelfs? Heeft Hij dat werkelijk letterlijk gezegd?
Ik was misschien wat onduidelijk, maar je citeert dus MATTEÜS 5:18-20, je vergeet echter het vers eraan voorafgaand.
[..]
- MATTEÜS 5:17
Alle straffen die worden genoemd in het Oude Testament gelden wel degelijk voor ons, maar zijn door Jezus opoffering kwijt gescholden. Hij is diegene die onze boete betaalt met zijn onschuldige bloed.
Dus de 10 geboden tellen dan ook niet meer neem ik aan.quote:Op woensdag 23 november 2011 23:01 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Eeuwig branden in de hel zelfs? Heeft Hij dat werkelijk letterlijk gezegd?
Ik was misschien wat onduidelijk, maar je citeert dus MATTEÜS 5:18-20, je vergeet echter het vers eraan voorafgaand.
[..]
Alle straffen die worden genoemd in het Oude Testament gelden wel degelijk voor ons, maar zijn door Jezus opoffering kwijt gescholden. Hij is diegene die onze boete betaalt met zijn onschuldige bloed.
Het mooiste is nog dat stukje dat ik vet gemaakt heb..... meisjes verkrachten? sure no problemo, maar zorg voor dat je niet op heterdaad betrapt wordt! Als het meisje 3 dagen later gaat klagen is het blijkbaar niet zo erg meer.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je moet Matt.5:17 zelf eens lezen. Hij wil geen jota aan de Wet veranderen. Dit wil zéér duidelijk zeggen dat hij geen ' aanpassing ' aan de joodse leer wil en dus geen herziening van de joodse religie komt doen.quote:Op woensdag 23 november 2011 23:01 schreef slaapvaak het volgende:
Gouden kalf-episode.quote:Op woensdag 23 november 2011 20:01 schreef BrownBear9874 het volgende:
[..]
Volgens mij menen christenen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en heb je een bron voor dat gesmolten metaal gedeelte?
Klopt. Onbegrijpelijk in onze tijd, maar in die tijd moet dit gezien worden als een wet die het meisje in kwestie juist beschermd. Een verkracht meisje zou waarschijnlijk nooit meer een man vinden. In dit geval wordt de verkrachter verplicht aan de huwelijkse voorwaarden te voldoen en het meisje te voorzien in haar onderhoud de rest van hun leven. Hij mag haar nooit meer scheiden omdat hij haar 'onteerd' heeft. En in barbaarse tijden als toen was levensonderhoud simpelweg het belangrijkste.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan een god die altijd hetzelfde is en blijft? Of was die god toen ook barbaars?quote:Op donderdag 24 november 2011 09:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt. Onbegrijpelijk in onze tijd, maar in die tijd moet dit gezien worden als een wet die het meisje in kwestie juist beschermd. Een verkracht meisje zou waarschijnlijk nooit meer een man vinden. In dit geval wordt de verkrachter verplicht aan de huwelijkse voorwaarden te voldoen en het meisje te voorzien in haar onderhoud de rest van hun leven. Hij mag haar nooit meer scheiden omdat hij haar 'onteerd' heeft. En in barbaarse tijden als toen was levensonderhoud simpelweg het belangrijkste.
Wetten als deze zijn vooral erop gericht de vrouw te beschermen tegen de (seksuele) dominantie van de man. Wat dat betreft gingen de joden destijds een stuk beter om met hun vrouwen dan bijvoorbeeld de Grieken en Romeinen velen eeuwen later.
Dat ligt eraan tot welke christelijke interpretatie van het OT je je verhoudt. Er is inderdaad een stroming die de 10 geboden voorzover het geen ethische wet is afschaft, dus het sabbatsgebod geldt niet meer maar niet stelen, liegen etc. wel. Het criterium is dan het liefdegebod.quote:Op woensdag 23 november 2011 23:43 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dus de 10 geboden tellen dan ook niet meer neem ik aan.
Paulus schaft de wet af?quote:Op donderdag 24 november 2011 12:58 schreef Cognitor het volgende:
Ali Kannibali, het probleem met jouw visie is dat je de verscheidenheid in het NT niet erkent. Matteüs en Jakobus zijn sterk joods en hebben de wet van Mozes niet afgeschaft, terwijl Paulus dat wel doet voor christenen uit de heidenen. Hebreeën volgt in de voetsporen van Paulus en noemt de wet zelfs inferieur.
Dus het ligt niet zo simpel.
Bovendien strandt heel je redenering omdat Paulus ontwijfelbaar het grootste gedeelte, zo niet alles, van de joodse wet afschaft. Paulus is het dus niet met je eens.
Zoals Jezus zowel God als mens is, vind ik Mohammed een typisch mens. Jezus streefde geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel. Mohammed had meerdere vrouwen, Jezus niet.quote:Op woensdag 23 november 2011 23:25 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Zomaar uit interesse, maar hoe denk je als christen over de profeet Mohammed?
Mohammed zondigde? Hoe kan het dan dat Mohammed in opstand kwam tegen hebzucht en egoïsme? Is dat zondigen?quote:Op donderdag 24 november 2011 18:03 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Zoals Jezus zowel God als mens is, vind ik Mohammed een typisch mens. Jezus streefde geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel. Mohammed had meerdere vrouwen, Jezus niet.
Mohammed zondigde, Jezus niet.
Ik denk dus niks bijzonders over Mohammed, het was een man uit zijn tijd. Jezus was Zijn tijd ver vooruit.
Heb je geen antwoord op mijn post van donderdag 24 nov. 05.40 u. kunnen verzinnen ?quote:Op donderdag 24 november 2011 18:03 schreef slaapvaak het volgende:
Zoals Jezus zowel God als mens is, vind ik Mohammed een typisch mens. Jezus streefde geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel.
Net als elk ander mens deed hij niet alleen maar slechte dingen, maar hij was niet vrij van zonden. Dat is het verschil tussen Jezus en Mohammed.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:45 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Mohammed zondigde? Hoe kan het dan dat Mohammed in opstand kwam tegen hebzucht en egoïsme? Is dat zondigen?
Ik heb niet het idee dat jij echt op zoek bent naar een antwoord.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb je geen antwoord op mijn post van donderdag 24 nov. 05.40 u. kunnen verzinnen ?
En over welke Jezus heb jij het nu weer ? De mythologische ( uit het N.T.) of de historische ?
De historische streefde wél naar macht als messias ( joodse betekenis!).
Mwoah, dat is discutabel.quote:
Ik vraag het je toch duidelijk of niet soms ?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:15 schreef slaapvaak het volgende:
Ik heb niet het idee dat jij echt op zoek bent naar een antwoord.![]()
Bedoel je de religieuze pages van Google of de historische ?quote:Even googlen naar zulke passages geeft al snel breed gedragen visies uit de christelijke denk-traditie weer.
Ik meen me te herinneren dat ik die vragen aan jou gesteld had.quote:Maar ik vrees dat als jij daar naar opzoek was, je die ook wel zou vinden.
Zie je wel dat je je geloof aan het promoten bent.quote:Alsnog hier een link die dieper ingaat op deze passages:
http://sermononthemountco(...)-matthew-518-20.html
O, dan hoeft die voor jou niet echt bestaan te hebben ?quote:Voor de rest vraag ik mij af waarom ik het als christen over de 'historische' Jezus hebben?
Al één verschil: De mythologische Jezus heeft nooit bestaan, vandaar de naam Mythologisch ( zie eens op wiki wat dit betekend) en Mohammed ( die uit de Koran ) heeft wél bestaan.quote:Het verschil tussen de 'mythologische' Jezus en Mohammed (die uit de Koran) is, dat er wel degelijk een verschil is in politieke ambitie.
De historische ( die écht heeft bestaan wil dat zeggen ) had wél politieke ambities. Ook de reden waarom hij door de Romeinen terecht gesteld is.quote:Jezus streeft geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel.
Tja. Paulus zegt toch echt dat wie de wet houdt terwijl hij in Christus is verdoemd is (Gal. 5).quote:Op donderdag 24 november 2011 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Paulus schaft de wet af?
Zou Paulus arfschaffen wat 'heilig, rechtvaardig en goed' is? Heeft Paulus de autoriteit om Gods wet af te schaffen?
Het enige wat Paulus uitlegt is dat door Christus we vrij zijn gemaakt van de dood, waardoor we door onze zonden toe veroordeeld waren door de wet.
Dat wil niet zeggen dat de wet 'afgeschaft' is. Verre van dat, de wet geldt nog steeds, maar we hebben iemand die in onze plaats is gestorven zodat ik niet hoef te sterven. Ik ben dus onder genade, en niet onder de wet.
Kun je aantonen dat Jezus niet zondigde?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:01 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Net als elk ander mens deed hij niet alleen maar slechte dingen, maar hij was niet vrij van zonden. Dat is het verschil tussen Jezus en Mohammed.
Bestaat de historische Jezus dan? Behalve in de bijbel is er niks over hem geschreven, best apart als het toen een invloedrijk man zou moeten zijn geweest.quote:Op donderdag 24 november 2011 20:35 schreef ATON het volgende:
De historische ( die écht heeft bestaan wil dat zeggen ) had wél politieke ambities. Ook de reden waarom hij door de Romeinen terecht gesteld is.
Hij zegt letterlijk geen jota of tittel te willen verwijderen, maar wel de regels aanvullen. Daarmee kan je alsnog de regels aanpassen, zoals dan ook wordt gedaan van 5:21-5:46quote:En dan staan nog volgende vragen open:
Je moet Matt.5:17 zelf eens lezen. Hij wil geen jota aan de Wet veranderen. Dit wil zéér duidelijk zeggen dat hij geen ' aanpassing ' aan de joodse leer wil en dus geen herziening van de joodse religie komt doen.
Dogma hoeft niet bewezen te worden, dat moet je aannemen/gelovenquote:Op donderdag 24 november 2011 22:42 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Kun je aantonen dat Jezus niet zondigde?
Christendom kreeg toen nauwelijks volgers van het jodendom, ondanks dat dat wel de bedoeling was. Het waren juist de grieken en de romeinen die zich graag verdiepten in het Christendom.quote:Op donderdag 24 november 2011 23:31 schreef UltraR het volgende:
Simpel, oude testament is geschreven in een tijd waarin de wereld een stuk harder was dan nu. Stenigen werd toen als prima straf voor de meest minieme 'misdaden' gezien.
Maar ja, de wereld ontwikkelde zich, en tja, die bijbel werd toch wel achterhaald. En om het gepeupel braaf achter de kerk aan te laten lopen werd het nieuwe testament toegevoegd, meer aan het toenmalige tijdsbeeld aangepast met lieve Jezus, zodat de bijbel, en daarmee het Christendom, weer makkelijker te verkopen werd.
Wat een bitterheid. Het is duidelijk wat jouw denkbeelden zijn en die van mij... naar wat ben je dan op zoek? Ik heb zo het gevoel dat je een enorme wrok koestert tegenover alles wat christelijk is. Dat kan, daar zal best een goede reden voor zijn. Ik vraag me echter af wat jou dat oplevert, die bitterheid, die woede en de drang om het gelijk te willen halen. Ben je nou op zoek naar een 'antwoord' of ben je op zoek naar jouw 'gelijk', een bewijs dat anderen het ook niet helemaal weten. Ik vraag mij af wat jou beweegt om dat 'ongelijk' aan te tonen bij anderen?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik vraag het je toch duidelijk of niet soms ?
Ik heb de indruk dat jij enkel uw geloof komt promoten en helemaaaaaal niet uit bent op een discussie.
[..]
Bedoel je de religieuze pages van Google of de historische ?
[..]
Ik meen me te herinneren dat ik die vragen aan jou gesteld had.
[..]
Zie je wel dat je je geloof aan het promoten bent.
[..]
O, dan hoeft die voor jou niet echt bestaan te hebben ?
[..]
Al één verschil: De mythologische Jezus heeft nooit bestaan, vandaar de naam Mythologisch ( zie eens op wiki wat dit betekend) en Mohammed ( die uit de Koran ) heeft wél bestaan.
[..]
De historische ( die écht heeft bestaan wil dat zeggen ) had wél politieke ambities. Ook de reden waarom hij door de Romeinen terecht gesteld is.
En dan staan nog volgende vragen open:
Je moet Matt.5:17 zelf eens lezen. Hij wil geen jota aan de Wet veranderen. Dit wil zéér duidelijk zeggen dat hij geen ' aanpassing ' aan de joodse leer wil en dus geen herziening van de joodse religie komt doen.
En wat moeten we dan volgens jou verstaan onder Matt.5: 18-20 ?
En nu moet jij me ook maar eens vertellen waar in het N.T. staat dat alle straffen uit het O.T. door Jezus worden kwijt gescholden door zijn bloed.
En wat betekend ' zonde ' volgens het joods denken ? Wat bedoelen ze daarmee ?
Waarom denk je dat het christendom geen joodse navolging had ? Het N.T. is nu net wél geschreven voor de joden. Er waren toen de gehelleniseerde joden in de grootstedelijke diaspora en de joden in Palestina die zich aan de Wet hielden. Bij deze laatsten hoorde de historische Jezus uit Matt.5: 17 en de mythische versie vinden we bv. in Gal 5: 6 . UltraR heeft in zijn laatste posting dit zeer juist geschetst.quote:Op donderdag 24 november 2011 23:54 schreef Adames het volgende:
Christendom kreeg toen nauwelijks volgers van het jodendom, ondanks dat dat wel de bedoeling was. Het waren juist de grieken en de romeinen die zich graag verdiepten in het Christendom.
??? Waar lees jij ergens ' bitterheid ' ??? Gaan we weer de toer op van de ' vrome gelovige ' en bij gebrek aan een antwoord, op de man spelen ?quote:
Naar een antwoord op mijn vragen,...maar tot nu toe kan ik die nog steeds niet vinden.quote:Het is duidelijk wat jouw denkbeelden zijn en die van mij... naar wat ben je dan op zoek?
Niet dus.quote:Ik heb zo het gevoel dat je een enorme wrok koestert tegenover alles wat christelijk is.
Of jij bang om die plank voor je kop te verliezen ?quote:Dat kan, daar zal best een goede reden voor zijn. Ik vraag me echter af wat jou dat oplevert, die bitterheid, die woede en de drang om het gelijk te willen halen.
Niet naar een 'antwoord', maar naar JOU antwoord.quote:Ben je nou op zoek naar een 'antwoord'
Ik ben nog steeds op zoek naar JOU antwoord. En zolang jij mijn vragen niet beantwoord kan jij ook geen ongelijk krijgen uiteraard.quote:of ben je op zoek naar jouw 'gelijk', een bewijs dat anderen het ook niet helemaal weten.
Als die ' anderen ' net dezelfde onzin uitkramen zoals jij doet, is mijn beweegreden hen hiermee te confronteren.quote:Ik vraag mij af wat jou beweegt om dat 'ongelijk' aan te tonen bij anderen?
Off-topicquote:Op vrijdag 25 november 2011 05:01 schreef ATON het volgende:
[..]
??? Waar lees jij ergens ' bitterheid ' ??? Gaan we weer de toer op van de ' vrome gelovige ' en bij gebrek aan een antwoord, op de man spelen ?
[..]
Naar een antwoord op mijn vragen,...maar tot nu toe kan ik die nog steeds niet vinden.
[..]
Niet dus.
[..]
Of jij bang om die plank voor je kop te verliezen ?
[..]
Niet naar een 'antwoord', maar naar JOU antwoord.
[..]
Ik ben nog steeds op zoek naar JOU antwoord. En zolang jij mijn vragen niet beantwoord kan jij ook geen ongelijk krijgen uiteraard.
[..]
Als die ' anderen ' net dezelfde onzin uitkramen zoals jij doet, is mijn beweegreden hen hiermee te confronteren.
Sorry, uw vraag is off topic .quote:Op vrijdag 25 november 2011 05:06 schreef rumiii het volgende:
Off-topic
Ik dacht dat je gelovig was, ben je dat ook?
Ik kan mij herinneren dat dit verhaal niet in het originele NT stond, maar later door een (overpen-) monnik als kanttekening is toegevoegd en per abuis door de volgende (overpen-) monnik is toegevoegd als zijnde onderdeel van het NT.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is denk ik voornamelijk wegens het verhaal over de vrouw die in overspel betrapt is:
De overspelige vrouw
2 En 's morgens vroeg kwam Hij opnieuw in de tempel en al het volk kwam naar Hem toe; en Hij ging zitten en onderwees hen.
3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.
4 En toen ze haar in het midden hadden doen staan, zeiden zij tegen Hem: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel.
5 * In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?
6 En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.
7 En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: * Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.
9 Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.
10 Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11 En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en * zondig niet meer.
Christenen willen Jezus' voorbeeld volgen. In dat geval stenigt men elkaar dus niet, maar zoekt men bekering en vergeving.
Natuurlijk is dit een véél prettiger verhaal om te lezen dan die wetten uit het OT. Maar dan nogmaals de vraag (waar nog niemand echt op geantwoord heeft): Vind je het niet vreemd dat een almachtige, alwetende etc. etc. God ineens 'out of the blue' zo van gedachte verandert?quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is bijna exact wat ik bedoelde in mijn post boven die van jouquote:Op vrijdag 25 november 2011 09:07 schreef DustPuppy het volgende:
Even een ander punt van deze discussie aankaarten:
Het OT zegt dat je moet stenigen, het NT zegt van niet.
God is in de tussentijd van gedachten veranderd? Dan is hij toch niet onfeilbaar of zijn wetten zijn niet absoluut.
Dit is zeer eenvoudig te begrijpen als het N.T. begint in 70 n.C. bij Paulus en niet bij Jezus.quote:Op vrijdag 25 november 2011 08:58 schreef falling_away het volgende:
Natuurlijk is dit een véél prettiger verhaal om te lezen dan die wetten uit het OT. Maar dan nogmaals de vraag (waar nog niemand echt op geantwoord heeft): Vind je het niet vreemd dat een almachtige, alwetende etc. etc. God ineens 'out of the blue' zo van gedachte verandert?
Jammer voor de (familie van de) vrouwen die al die eeuwen daarvoor wel gestenigd zijn voor diezelfde daad trouwens.
Ja dat klopt.. maar ik richtte mijn vraag meer aan de gelovige Christenen als Ali_Kanibali etc.quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit is zeer eenvoudig te begrijpen als het N.T. begint in 70 n.C. bij Paulus en niet bij Jezus.
Bestaan er ook nietgelovige Christenen?quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:43 schreef falling_away het volgende:
Ja dat klopt.. maar ik richtte mijn vraag meer aan de gelovige Christenen als Ali_Kanibali etc.
Ik ben benieuwd naar hun zienswijze hierop.
Ok, maar waarom was die motivatie er niet al in het OT?quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:52 schreef JeMoeder het volgende:
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Dat lijkt mij een duidelijke motivatie om het niet meer te doen.
waarmee deze raaskaller zichzelf weer eens compleet tegenspreekt, zoals wel vaker. Aan de ene kant zegt hij dat geen tittel en jota van de oude wetten ongeldig zijn, aan de andere kant laat hij zijn discipelen stelen en verklaart hij de oude wetten (deels) ongeldig.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De overspelige vrouw
Nee, Jezus kwam met deze uitspraak.quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:03 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ok, maar waarom was die motivatie er niet al in het OT?
quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:11 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Nee, Jezus kwam met deze uitspraak.
Aha, dus ze zijn het niet met elkaar eens?quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:11 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Nee, Jezus kwam met deze uitspraak.
Als jezus zijn tijd zo ver vooruit was, waarom veroordeelt hij dan bijvoorbeeld slavernij niet? Maar nee hoor, hij propageert het gewoon.quote:Op donderdag 24 november 2011 18:03 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Zoals Jezus zowel God als mens is, vind ik Mohammed een typisch mens. Jezus streefde geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel. Mohammed had meerdere vrouwen, Jezus niet.
Mohammed zondigde, Jezus niet.
Ik denk dus niks bijzonders over Mohammed, het was een man uit zijn tijd. Jezus was Zijn tijd ver vooruit.
Dacht ik ook, ik meende dat Aton in FSM geloofde.quote:Op vrijdag 25 november 2011 05:06 schreef rumiii het volgende:
[..]
Off-topic
Ik dacht dat je gelovig was, ben je dat ook?
Niemand gelooft in FSM. Dat is niet de boodschap van FSM.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:04 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dacht ik ook, ik meende dat Aton in FSM geloofde.
Het was dan ook niet serieusquote:Op vrijdag 25 november 2011 12:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Niemand gelooft in FSM. Dat is niet de boodschap van FSM.
Ja, tuurlijk jongtjen. Ik zou de bijbel eens lezen alvorens de standaard bash te doen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:26 schreef UltraR het volgende:
[..]
Aha, dus ze zijn het niet met elkaar eens?
Maar Jezus, God en de Heilige Geest vormden toch een drie-eenheid?
Ik vermoed dat vele atheisten hier de bijbel beter kennen dan jijquote:Op vrijdag 25 november 2011 12:19 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk jongtjen. Ik zou de bijbel eens lezen alvorens de standaard bash te doen.
De dingen die Jezus deed waren dan ook geen geboden maar een te volgen voorbeeld.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:05 schreef hoatzin het volgende:
Jezus draagt zijn gelovigen ook op om elkanders voeten te wassen, maar er zijn maar bitter weinig christenen die zich hiervan iets aantrekken....
Nee, het opvolgen van geboden van de heer gaat zeer, zeer selectief.
Waar staat dat de drie-eenheid ook precies hetzelfde verkondig(d)en? Waarom is er dan een drie-eenheid nodig?quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:20 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ik vermoed dat vele atheisten hier de bijbel beter kennen dan jij
Je negeert wel constant de vraag zoals die hierboven meedere malen gesteld is :quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:21 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Waar staat dat de drie-eenheid ook precies hetzelfde verkondig(d)en? Waarom is er dan een drie-eenheid nodig?
Als je de bijbel op de letter volgt dan staat er toch echt dat Jezus de te volgen man is (NT - waarom het christendom is gebaseerd en voortgevloeid) als zijnde de zoon van god. De religie heet ook niets voor niets het Christendom, niet het Jawehdom of het Jehovadom.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:23 schreef falling_away het volgende:
[..]
Je negeert wel constant de vraag zoals die hierboven meedere malen gesteld is :
(Dustpuppy's quote)
Het OT zegt dat je moet stenigen, het NT zegt van niet.
God is in de tussentijd van gedachten veranderd? Dan is hij toch niet onfeilbaar of zijn wetten zijn niet absoluut.
-------
We hebben het hier over een almachtige alwetende god!
Je bedoelt dat gedeelte waarin heel duidelijk meermaals in staat dat het OT nog steeds geldt? Waarin zelfs Jezus dat aangeeft?quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:26 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Als je de bijbel op de letter volgt dan staat er toch echt dat Jezus de te volgen man is (NT - waarom het christendom is gebaseerd en voortgevloeid) als zijnde de zoon van god. De religie heet ook niets voor niets het Christendom, niet het Jawehdom of het Jehovadom.
Jezus zegt meerdere malen dat hij het evenbeeld is van zijn vader. En dat niemand tot zijn vader kan komen dan door middel van hem. Jezus is ook altijd bij zijn vader geweest vanaf het begin der schepping volgens de bijbel. Het is echt niet zo dat zij een conflicterende kijk op alles hebben (altans, dat blijkt als je de bijbel goed leest). Het is een harmonie.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:26 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Als je de bijbel op de letter volgt dan staat er toch echt dat Jezus de te volgen man is (NT - waarom het christendom is gebaseerd en voortgevloeid) als zijnde de zoon van god. De religie heet ook niets voor niets het Christendom, niet het Jawehdom of het Jehovadom.
Zo simpel is dat niet.quote:Op donderdag 24 november 2011 23:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dogma hoeft niet bewezen te worden, dat moet je aannemen/geloven
dat is het hele punt van een dogma
Een drie-eenheid houdt mijns inziens in dat ze 1 zijn, dus gelijk, in drie delen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:21 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Waar staat dat de drie-eenheid ook precies hetzelfde verkondig(d)en? Waarom is er dan een drie-eenheid nodig?
Ja hoor, en ook in Sinterklaas. Dat heeft zo zijn voordelen. :-)quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:04 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dacht ik ook, ik meende dat Aton in FSM geloofde.
Dat moet je zelf eens doen en me vertellen waar dát ergens geschreven staat !!! Tjonge moeke, jou hebben ze ook wat wijs gemaakt he ?quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:19 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk jongtjen. Ik zou de bijbel eens lezen alvorens de standaard bash te doen.
En of ie gelijk had !! Zijn pa had het ook wat bruin gebakken. Dat gaat zo met oudjes en hun voorbijgestreefd regime.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
De dingen die Jezus deed waren dan ook geen geboden maar een te volgen voorbeeld.
Juist, dat heb je zo met federalisten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:21 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Juist ! Gooi weg Deel 1. Is totaal overbodig geworden en nog enkel goed voor Joden en Moslims.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:26 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
In het Oude testament staat dus wel dat de aarde geschapen is en niet door een ontploffing ontstaan e.d. en de aankondiging van de geboorte van jezus en zijn sterven. dus geen 2e deel zonder 1e deelquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:14 schreef ATON het volgende:
[..]
Juist ! Gooi weg Deel 1. Is totaal overbodig geworden en nog enkel goed voor Joden en Moslims.
Tja, maar dat weet ons moeke niet. Ze zal Matteüs 5 : 17 hebben overgelezen. Kan ook zijn dat een of andere jood dat er nadien heeft bijgeschreven. Dat ging zo in die tijd.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:29 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je bedoelt dat gedeelte waarin heel duidelijk meermaals in staat dat het OT nog steeds geldt? Waarin zelfs Jezus dat aangeeft?
En waarom hebben ze dan de stamboom van Jozef in het N.T. geplaatst en niet die van de Geest ? Je gaat me nu toch niet vertellen dat de achternaam van Jozef, Geest was he !quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
Door dat geest van God in maria kwam is zij zwanger geraakt van het kind jezus.
Jezus was en is God in mensen gedaante. Want jezus zegt ook wie mij heeft gezien heeft God (De Vader)gezien.
En waar ergens kan ik dat in het N.T. terugvinden dat Jezus gestorven is voor uw zonden ?quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:14 schreef sjoemie1985 het volgende:
wat betreft het stenigen: In het oude testament leefde men nog onder De Wet(Dus de tien geboden) en op bepaalde handelingen stond inderdaad de doodstraf door steniging
Door dat jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruis leven wij "boven" de wet en door zijn sterven is De Wet vervuld.
Nu wordt het pas leuk; weer een creationistje op Fok. En waar staat ergens de aankondiging in het O.T. van Jezus' geboorte én sterven ? Ik ben zéér benieuwd.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
In het Oude testament staat dus wel dat de aarde geschapen is en niet door een ontploffing ontstaan e.d. en de aankondiging van de geboorte van jezus en zijn sterven. dus geen 2e deel zonder 1e deel
Oh god, weer 1.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
Door dat geest van God in maria kwam is zij zwanger geraakt van het kind jezus.
Jezus was en is God in mensen gedaante. Want jezus zegt ook wie mij heeft gezien heeft God (De Vader)gezien.
Kortom, je bepaald zelf wel wat wel en niet nog geldig is uit het OT.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
In het Oude testament staat dus wel dat de aarde geschapen is en niet door een ontploffing ontstaan e.d. en de aankondiging van de geboorte van jezus en zijn sterven. dus geen 2e deel zonder 1e deel
waar in de bijbel staat ook maar iets over de drie eenheidquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:00 schreef UltraR het volgende:
[..]
Een drie-eenheid houdt mijns inziens in dat ze 1 zijn, dus gelijk, in drie delen.
'Waarom was dat nodig?' vraagt meneer die mij aanraadt de bijbel eens goed te gaan lezen.![]()
Dat was nodig om een deel van God in de hemel te laten zijn, een deel op aarde om te sterven voor de mensheid haar zonden en een deel als onderdeel van alles en iedereen als kern van het bestaan van het universum. Aldus de bijbel.
Tja, dat was ook mijn vraag.. maar een antwoord blijft uit. Zijn nog met zijn allen aan het zoeken.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
waar in de bijbel staat ook maar iets over de drie eenheid
1 Johannes 5 vers 7 en 8:quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
waar in de bijbel staat ook maar iets over de drie eenheid
Er staan in het oude testament allerlei verwijzingen die duiden op de toekomstige geboorte van jezus. (in die tijd)quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Nu wordt het pas leuk; weer een creationistje op Fok. En waar staat ergens de aankondiging in het O.T. van Jezus' geboorte én sterven ? Ik ben zéér benieuwd.
Oh yo! Ik ben bij deze bekeerd. Een voorspelling dat een vrouw zwanger wordt en haar kind een veel voorkomende naam geeft! Stop the presses! Het bewijs is geleverd!!quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Er staan in het oude testament allerlei verwijzingen die duiden op de toekomstige geboorte van jezus. (in die tijd)
Daarom zal de Heer (God dus) zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuel [Immanuel kan worden vertaald als ‘God met ons’] noemen." (Jesaja 7:14)
Sommige dingen moet je zien in de context vanuit de tjid waaruit ze stammen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef UltraR het volgende:
[..]
Kortom, je bepaald zelf wel wat wel en niet nog geldig is uit het OT.
En de vraag hoe het mogelijk is dat een perfecte, almachtige en alwetende God blijkbaar op een gegeven moment opeens een complete omslag maakt in Zijn perceptie van goed en kwaad blijft onbeantwoord.
Enzo staan er wel meer verwijzingen uit het O.T. naar de komst van Jezus.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:53 schreef UltraR het volgende:
[..]
Oh yo! Ik ben bij deze bekeerd. Een voorspelling dat een vrouw zwanger wordt en haar kind een veel voorkomende naam geeft! Stop the presses! Het bewijs is geleverd!!
![]()
![]()
Almachtige, alwetende God die zich aanpast aan de tijdgeest van zijn keihard falende schepping 'de mens'. Ok...quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Sommige dingen moet je zien in de context vanuit de tjid waaruit ze stammen.
De christenen zijn ontstaan tijdens en na het overlijden van jezus.
Dus qua regels is het inderdaad anders voor ons dan voor de mensen die leefden in het O.T.
Het houd dan dus weer niet in dat je dan kunt doen en laten wat je wilt, want als christen probeer je te leven als jezus en Hij heeft nooit een moord gepleegd etc.
nee, dat vroeg ik niet maar iemand anders, maar dat neemt niet weg dat wat jij noemde in de verste verte niet als bewijs kan dienen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:58 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Enzo staan er wel meer verwijzingen uit het O.T. naar de komst van Jezus.
Maar jij vroeg toch of ik bewijs kon leveren dat in het O.T. staat dat jezus georen zou worden, nou bij deze![]()
Omdat ik tenminste wel een zekerheid als de eindtijd komtquote:You catch my drift?
Vast niet, aangezien jij ook bent geïndoctrineerd met een even achterlijk verhaal. Maar probeer er toch even over na te denken zou ik zeggen. Wie weet helpt het je wel uit je indoctrinerende omgeving te ontsnappen. Mij is het ook gelukt het Christendom te verlaten terwijl ik minstens even gelovig was als jij, dus waarom zou jij het niet kunnen?
Ik begrijp heel goed dat dat een prettige gedachte is. Maar helaas, niemand heeft zekerheid. Voor zekerheid is bewijs nodig. Voor bewijs absoluut onweerlegbare feiten. En die bestaan niet op dit vlak.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Omdat ik tenminste wel een zekerheid als de eindtijd komt
Bij die edit vergis je je een beetje.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:18 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik begrijp heel goed dat dat een prettige gedachte is. Maar helaas, niemand heeft zekerheid. Voor zekerheid is bewijs nodig. Voor bewijs absoluut onweerlegbare feiten. En die bestaan niet op dit vlak.
Edit: daarbij komt dat ik de optie die de bijbel voorschoteld, de hemel, helemaal geen fijne optie vind. Voor eeuwig met blijvend bewustzijn je ergens bevinden lijkt me dus he-le-maal niets. Dan ga je je simpel gezegd toch te pletter vervelen? Zo erg dat je op aarde zelfmoord zou plegen, maar dat kan niet, je bent immers al dood. Poeh, over een hel gesproken...
De Moslims zullen het niet met je eens zijn.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Even de tekst erbij halen van Jesaja:quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
Er staan in het oude testament allerlei verwijzingen die duiden op de toekomstige geboorte van jezus. (in die tijd)
Als je niet in de christelijke god en de bijbel gelooft dan valt de eindtijd ook weg.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Fout.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Sommige dingen moet je zien in de context vanuit de tjid waaruit ze stammen.
De christenen zijn ontstaan tijdens
Ongeveer iets voorbij 70 n.C.quote:en na het overlijden van jezus.
Hij had dan toch plannen in die richting:quote:Hij heeft nooit een moord gepleegd etc.
En dit is nou net het product van indoctrinatie.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Aan een dooie messias hebben de joden niet zoveel, of je moet er achteraf een mythe rond verzinnen zoals bij Elvis en Jacko.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:11 schreef falling_away het volgende:
@SJoemie je hebt de vraag van Aton niet goed gelezen. Hij vroeg: waar staat ergens de aankondiging in het O.T. van Jezus' geboorte én sterven
Waar staat dus dat de Christus ook zou sterven? Wel een belangrijk detail dat je niet terug vindt in de profetieën. Ook meteen een van de redenen waarom de joden hem niet serieus namen (dat plus het feit dat hij ineens alle geldende regels overhoop haalde).
Nee, dat is niet vreemd. Het is ook niet zo dat God 'van gedachte verandert'.quote:Op vrijdag 25 november 2011 08:58 schreef falling_away het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit een véél prettiger verhaal om te lezen dan die wetten uit het OT. Maar dan nogmaals de vraag (waar nog niemand echt op geantwoord heeft): Vind je het niet vreemd dat een almachtige, alwetende etc. etc. God ineens 'out of the blue' zo van gedachte verandert?
Jammer voor de (familie van de) vrouwen die al die eeuwen daarvoor wel gestenigd zijn voor diezelfde daad trouwens.
- En kom a.u.b. niet met het argument 'het was een andere tijd' want voor god geldt de menselijke tijd helemaal niet.
God denkt niet!! God wéét ! ( volgens de gelovigen ) Jij pleegt blasfemie om je gelijk te halen. Foei !quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, dat is niet vreemd. Het is ook niet zo dat God 'van gedachte verandert'.
Heel juist, en dat heb jij nog steeds niet door.quote:Je dient onderscheid te maken in het soort wetten en de redenen waarom ze gegeven worden.
Nu is de vraag: wat verstonden de joden onder ' zonde ' ? De enige "zonde" die ze kenden was inbreuk plegen tegen de Wet van Mozes en dit zagen ze als een " overtreding ". Als een agent je tegenhoudt nadat je door het rood bent gereden, spreekt die dan ook over ' je hebt gezondigt tegen de verkeerswet ' ? Als je het toch alles wat in zijn kader wil zien.quote:Het schock-effect is hier dus belangrijk en dient ervoor te zorgen dat mensen die zonde niet plegen.
Nee, dit is pas later :quote:Dit geldt voor de natie Israel die in de tijd van Jezus bezet werd door Rome, die bij de val van Jeruzalem in principe ophield te bestaan.
Kijk, nou doe je het wéér ! Je moet de historische Jezus en de mythische Jezus trachten uit elkaar te houden. De Christenen behoren tot de mythische figuur met Paulus als bedenker ervan. De messias-volgelingen van Jezus ( Yeshua bar Jehosef ) streefden naar een vrij en onafhankelijk koninkrijk, wat ze ' het Rijk Gods ' noemden en wat beloofd én voorspelt was aan de " kinderen Gods" ( de joden ).quote:De christenen zijn niet de mensen die een nieuwe natie Israel op dienen te zetten, maar de komst van het koninkrijk der hemelen aan dienen te kondigen, en de principes en moraal daarvan dienen te leven en uit te dragen. Jezus kwam die principes uitleven, de christen volgt daarin.
En dat is preken vanop de kansel. Pure propaganda-praat.quote:Indien God iedereen op zijn zonden af zou moeten rekenen, nu, zou iedereen dood neervallen want ieder heeft Gods wetten overtreden en God wordt daar niet blij van. Maar in Zijn genade vergeeft Hij ons ook, zo dienen wij dat ook aan anderen te doen. De natie Israel bestaat niet meer en haar taak om Gods principes uit te dragen, waarin zij gefaald heeft, is aan de kerk gegeven, die dat dient te doen zoals Christus het voorbeeld heeft gesteld.
Wie zei ook weer " Maak ze allen af. God zal de zijnen er wel vantussenuit halen ". Iets middeleeuws in Frankrijk. Puur barbaarse taal wat je spreek. Moet je al ver weg zijn.quote:De vrouwen die dit wel ondergaan hebben zullen geoordeeld worden op basis van hun hele leven en kunnen alsnog vergeven worden en het eeuwige leven krijgen. Helaas voor hen was hun daad toen absoluut onvergeefbaar om groter bederf te voorkomen.
En je bewijs daarvoor is.... ?quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:33 schreef sjoemie1985 het volgende:
Mag ik je dan eerst vertellen dat Jezus geen mythisch figuur is en dat hij gewoon heeft geleefd.
Laten we de vraag even anders stellen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
De bijbel![]()
Kunnen jullie dan bewijs leveren waarom het wel mytisch zou zijn?
Exact dezelfde regels gelden voor Harry Potter, Hercules, Odysseus, Thor, Shiva, Buddha enz.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
We hebben het er over je kunt aantonen dat jezus een mytisch persoon was of niet.
En niet over harry potter.
Kan je niet begrijpelijk lezen of wat ?!! Waar heb ik geschreven dat Jezus NIET bestaan heeft ? WAAR ?? Later heeft men van deze HISTORISCHE figuur een mythoge gemaakt. SNAPPY ? En daar is Pauleke mee begonnen met hellenistische voorbeelden als inspiratiebron. SNAPPY ? En dat heeft zich later ontwikkeld tot wij nu het christendom noemen. HEBT G' HEM ?quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:33 schreef sjoemie1985 het volgende:
Mag ik je dan eerst vertellen dat Jezus geen mythisch figuur is en dat hij gewoon heeft geleefd.
En dus geen bedenksel is van paulus, want dat slaat echt nergens op en staat ook nergens beschreven.
dus er valt weinig uit elkaar te halen
Tjonge, je weet nog niet eens wat er in staat. Haloooo...quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
De bijbel![]()
Kunnen jullie dan bewijs leveren waarom het wel mytisch zou zijn?
Mag ik je vertellen dat het Vliegende Spaghetti Monster echt bestaat?quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
We hebben het er over je kunt aantonen dat jezus een mytisch persoon was of niet.
En niet over harry potter.
Staat in de Bijbel. Bewijs zat.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
En daarom vraag je ook of je echt bewijs kunt leveren dat Jezus mytisch zou zijn.
Flauw dat je er allemaal fictieve figuren bij haalt (hoewel, het schijnt dat de Buddha wel geleefd heeft).quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:55 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Exact dezelfde regels gelden voor Harry Potter, Hercules, Odysseus, Thor, Shiva, Buddha enz.
Je redenering is hetgeen wat faalt. Wil niet zeggen dat je conclusie onjuist is; maar op een toets krijg je een onvoldoende
Och arme christenen toch, jullie worden aan alle kanten vervolgd en vrij typerend op het moment dat de gelovige argumenten het af laten weten o o o ik leef met jullie mee hoor. Ik zal een gebed richting harry potter doen voor al die priesters die het eigenlijk niet zo verkeerd bedoelden maar per ongeluk koorknaapjes op hun geslachtsdeel hadden laten vallen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 23:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Hierboven worden christenen uit volle borst beticht van allerlei misdaden, zelfs van de voor elke Christelijke gemeenschap tot een der zwaarste hoofdzonden gerekende verderfelijke pedofielie.
En dan komen diezelfde mensen met hoofdzakelijk oudtestamentische teksten en wetten.
Het oude testament is van de Joden lieve mensen, maar wel daarnaast ook een leidraad voor Christenen.
Het nieuwe testament zijn vaak de woorden van Christus, daarom heten die mensen ook Christenen.
Dezelfde Jezus zei tegen hen, toen ze hem vroegen een overspelige hoer tot steniging te veroordelen de volgende woorden.
"Wie van u zonder zonden is werpe de eerste steen op haar".
Toen de meute morrend afdroop zei hij tegen de mevrouw.
"Gaat heen. Zondig niet meer".
Nu we toch bezig zijn volgt hier een deel van de belangrijkste1ste wet.
"Hebt uw naasten lief als uzelven".
Christenen hebben een kort geheugen wat naastenliefde betreft:quote:Op vrijdag 25 november 2011 23:28 schreef Truffelvarken het volgende:
Hierboven worden christenen uit volle borst beticht van allerlei misdaden, zelfs van de voor elke Christelijke gemeenschap tot een der zwaarste hoofdzonden gerekende verderfelijke pedofielie.
En dan komen diezelfde mensen met hoofdzakelijk oudtestamentische teksten en wetten.
Het oude testament is van de Joden lieve mensen, maar wel daarnaast ook een leidraad voor Christenen.
Het nieuwe testament zijn vaak de woorden van Christus, daarom heten die mensen ook Christenen.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
Je kunt het christendom van nu echt niet vergelijken met die van 300/ 400 jaar geleden.
Mensen veranderen door de tijd en gaan dingen anders zien enzo.
En mensen die niet geloven doen tegenwoordig meer aan antisemitisme e.d. dan wel christenen.
En verder zeg ik toch ook niet dat het goed is dat die dingen gebeurd zijn.
quote:Sommige dingen moet je zien in de context vanuit de tjid waaruit ze stammen.
De christenen zijn ontstaan tijdens en na het overlijden van jezus.
quote:Het oude testament is van de Joden lieve mensen, maar wel daarnaast ook een leidraad voor Christenen.
Wat ik zo uit de losse pols heb opgesomd zijn daden van christenen, je weet wel, zij die volgens het N.T. leefden. En vertel me dan eens wat de verjaringstermijn is van mistdaden tegen de mensheid !!quote:Dus qua regels is het inderdaad anders voor ons dan voor de mensen die leefden in het O.T.
Het houd dan dus weer niet in dat je dan kunt doen en laten wat je wilt, want als christen probeer je te leven als jezus
waar komt de zonde dan vandaan? En satan? Ben zeeeeer benieuwd.......quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Bij die edit vergis je je een beetje.
Want in de hemel zal er geen verdriet of pijn of zonde meer zijn. en dat blijvend bewustzijn zal ook heel anders zijn dan hier op aarde.
Dat is eenvoudig.. vrije wil?quote:Op maandag 28 november 2011 13:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
waar komt de zonde dan vandaan? En satan? Ben zeeeeer benieuwd.......
Nee god zegt in zijn bijbel dat hij de schepper is van goed en kwaad.quote:Op maandag 28 november 2011 13:35 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dat is eenvoudig.. vrije wil?
Je kunt je wel afvragen waarom god voor deze zonde zijn zoon op aarde een marteldood moest laten sterven.. Ik ken het hele verhaal wel, maar een almachtige god had natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen 'ik vergeef jullie' zonder dit vreselijke verhaal.
God maakte twee imperfecte wezens die niet in staat waren om onderscheid te maken tussen goed en kwaad en niet wisten wat de dood was. Hij zette deze wezens in een prachtige omgeving maar zette 1 boom neer waar ze met hun tengels vanaf moesten blijven en hij vertelde ze dat ook. Vervolgens worden deze wezens door een ander wezen, die ook door God gemaakt was, verleid om vruchten van die boom te eten.quote:Op maandag 28 november 2011 13:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ten eerste is het N.T. geen boek vol regels.
Ten tweede hebben adam en eva de zonde op de aarde gebracht.
Toen ze van de verboden vrucht aten (er staat nergens namelijk beschreven dat het een appel was)
Ten derde is Jezus uit eindelijk op de aarde gekomen om te sterven voor de zonden die gebeurd zijn en alle zonden die nog komen.
Want er staat in de bijbel: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar het eeuwig leven heeft.
Er zit één groot paradoxaal probleem aan het idee dat Jezus is gestorven voor onze zonden, opdat wij weer naar de Hemel konden gaan. In ieder geval zoals de RK-kerk (de 'bedenkers van het Christendom per slot van rekening) het uitlegt.quote:Op maandag 28 november 2011 13:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ten eerste is het N.T. geen boek vol regels.
Ten tweede hebben adam en eva de zonde op de aarde gebracht.
Toen ze van de verboden vrucht aten (er staat nergens namelijk beschreven dat het een appel was)
Ten derde is Jezus uit eindelijk op de aarde gekomen om te sterven voor de zonden die gebeurd zijn en alle zonden die nog komen.
Want er staat in de bijbel: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar het eeuwig leven heeft.
Misschien is dat wel gemiddelde bezigheidstherapie voor een omnipotent wezen. Weet jij veel?quote:Op maandag 28 november 2011 13:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
God maakte twee imperfecte wezens die niet in staat waren om onderscheid te maken tussen goed en kwaad en niet wisten wat de dood was. Hij zette deze wezens in een prachtige omgeving maar zette 1 boom neer waar ze met hun tengels vanaf moesten blijven en hij vertelde ze dat ook. Vervolgens worden deze wezens door een ander wezen, die ook door God gemaakt was, verleid om vruchten van die boom te eten.
Hoe is God hiervoor niet verantwoordelijk?
1. Hij is de maker van Adam en Eva met al hun imperfecties.
2. Hij is de maker van de boom met vruchten die hij vervolgens verboden had.
3. Hij is de maker van de slang die Adam en Eva verleidde.
4. Hij is alwetend en wist dus al wat er ging gebeuren.
5. Hij is almachtig en had dus simpelweg ervoor kunnen kiezen om of Adam en Eva perfect te schapen en zo de juiste keuze te laten maken, of de boom met verboden vruchten er niet neer te zetten of de slang niet te maken/toe te laten in de tuin.
Vervolgens stuurt hij z'n zoon naar aarde om gemarteld en vermoord te worden om zo het probleem waar God zelf verantwoordelijk voor was, van te voren al wist dat het ging gebeuren en elk moment ongedaan kon maken op te lossen.
Tja knettergek dekt de lading niet eens ben ik bang.
ik had het niet beter kunnen verwoorden.quote:Op maandag 28 november 2011 13:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
God maakte twee imperfecte wezens die niet in staat waren om onderscheid te maken tussen goed en kwaad en niet wisten wat de dood was. Hij zette deze wezens in een prachtige omgeving maar zette 1 boom neer waar ze met hun tengels vanaf moesten blijven en hij vertelde ze dat ook. Vervolgens worden deze wezens door een ander wezen, die ook door God gemaakt was, verleid om vruchten van die boom te eten.
Hoe is God hiervoor niet verantwoordelijk?
1. Hij is de maker van Adam en Eva met al hun imperfecties.
2. Hij is de maker van de boom met vruchten die hij vervolgens verboden had.
3. Hij is de maker van de slang die Adam en Eva verleidde.
4. Hij is alwetend en wist dus al wat er ging gebeuren.
5. Hij is almachtig en had dus simpelweg ervoor kunnen kiezen om of Adam en Eva perfect te schapen en zo de juiste keuze te laten maken, of de boom met verboden vruchten er niet neer te zetten of de slang niet te maken/toe te laten in de tuin.
Vervolgens stuurt hij z'n zoon naar aarde om gemarteld en vermoord te worden om zo het probleem waar God zelf verantwoordelijk voor was, van te voren al wist dat het ging gebeuren en elk moment ongedaan kon maken op te lossen.
Tja knettergek dekt de lading niet eens ben ik bang.
Ik zie er nog een probleem in, namelijk dat Jezus zijn zelfopoffering niet een echte opoffering was.quote:Op maandag 28 november 2011 13:46 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Er zit één groot paradoxaal probleem aan het idee dat Jezus is gestorven voor onze zonden, opdat wij weer naar de Hemel konden gaan. In ieder geval zoals de RK-kerk (de 'bedenkers van het Christendom per slot van rekening) het uitlegt.
De leer zegt namelijk dat doordat Jezus zichzelf opofferde waren alle zonden (als ook de erfzonde) vergeven. En het was met name die erfzonde die ervoor zorgde dat mensen niet meer naar de hemel konden.
Echter, de Katholieke kerk was er zelfs in haar begindagen al duidelijk over dat het Adam en Eva verhaal allegorisch bedoelt was.
Dus Jezus stierf voor een erfzonde die niet eens echt bestond. Dat lijkt me toch een beetje moeilijk uit te leggen. Maar ach, gewoon niet te veel over nadenken.
satan(of te wel lucifer) is een "gevallen"engel.quote:Op maandag 28 november 2011 13:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
waar komt de zonde dan vandaan? En satan? Ben zeeeeer benieuwd.......
Engelen die zonde plegen in de hemel, het moet niet gekker worden. Daarnet ontkende je het nog maar nu is het ineens toch waar?quote:Op maandag 28 november 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
satan(of te wel lucifer) is een "gevallen"engel.
Een engel die de troon waar God op zit wou over nemen en heersen over alles.
En god heeft hem toen verbannen.
en ik weet niet of jullie ooit van de dode zee rollen gehoord hebben?
dan verwijs ik jullie graag naar het volgende.
Volgens mij zijn dat toch tastbare bezijzen dat de bijbel echt is en wat er in staat ook waar is.
Aan gezien meerder mensen het geschreven hebben.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dode_Zee-rollen
En god heeft de mens een eigen wil gegeven.
Anders zouden we nu als een soort robots hier op aarde leven.
God heeft ook de Engelen geschapen, dus hij had moeten weten dat dit zou gebeuren.quote:Op maandag 28 november 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat meerdere mensen hetzelfde geschreven hebben, betekent op zichzelf helemaal niets natuurlijk. Het kan een verhaal zijn dat al heel lang in de orale overerving bestond. Het kan uit een gemeenschappelijke (geschreven) bron komen. En zo kan ik nog wel een paar redenen verzinnen.quote:Op maandag 28 november 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
Volgens mij zijn dat toch tastbare bezijzen dat de bijbel echt is en wat er in staat ook waar is.
Eigen wil en alwetenheid zijn incompatibel. En inderdaad al uitgebreid besproken hier.quote:Op maandag 28 november 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
-God heeft ook Lucifer geschapen, wist als alwetende entiteit van te voren al wat er ging gebeuren met hem, kon/kan als almachtige entiteit alle acties van Lucifer ongedaan maken of Lucifer vernietigen wanneer hij wil.quote:Op maandag 28 november 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Lucifer was helemaal geen Engel, maar lichtbrenger. Een bepaalde ster werd ermee bedoeld. Venus geloof ik.quote:satan(of te wel lucifer) is een "gevallen"engel.
Ja, blijkbaar hebben veel mensen daarover gehoord.quote:en ik weet niet of jullie ooit van de dode zee rollen gehoord hebben?
Dit gaat over het OT, en niet over het NT. Dan kan je beter Jood worden, als je toch op die toer gaat.quote:dan verwijs ik jullie graag naar het volgende.
Maar de mens die die vrije wil uitoefent wordt wel gestraft. Heeft vrij weinig met vrije wil te maken.quote:En god heeft de mens een eigen wil gegeven.
Ik snap niet waarom je uberhaupt in dit forum post als je toch niet bereid bent om op de gegeven punten in te gaan en eigenlijk alleen maar je bullshit boodschap komt verkondigen... doe dat maar in de kerk bij de rest van de schaapjes.quote:Op maandag 28 november 2011 14:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
dan kan ik mischien nog 1 ding zeggen:
We zien het wel aan het eind der tijden wie er gelijk heeft
De mens heeft wel een eigen wil: want je kunt er voor kiezen om jezus wel te volgen of juist niet.
klopt (als in dat het in de bijbel staat) je zou paradise lost eens moeten lezenquote:Op maandag 28 november 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
de ene conclusie wil niet automatisch zeggen dat het dan meteen 100% waar isquote:en ik weet niet of jullie ooit van de dode zee rollen gehoord hebben?
dus ook dat we die BS niet hoeven te geloven?quote:En god heeft de mens een eigen wil gegeven.
Dat klopt maar wat doe je hier dan op het forum?quote:Op maandag 28 november 2011 14:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
dan kan ik mischien nog 1 ding zeggen:
We zien het wel aan het eind der tijden wie er gelijk heeft
De mens heeft wel een eigen wil: want je kunt er voor kiezen om jezus wel te volgen of juist niet.
Wel sjoemie, nu we toch op wiki zitten kun je gelijk al wat bijklussen:quote:Op maandag 28 november 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
Meestal zijn atheïsten daar zeer goed van op de hoogte.quote:en ik weet niet of jullie ooit van de dode zee rollen gehoord hebben?
Het enige bewijs dat deze rollen geven is dat de testen in de Tenach gedurende minstens 250 jaar dezelfde gebleven zijn. Maar dit was niet zo met de Tenach-versie van vóór 620 v.C. Koning Josia heeft toen reeds sterke hervormingen ingevoerd en héél toevallig Mozaïsche teksten gevonden, of beter gezegd, laten vinden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Josiaquote:Volgens mij zijn dat toch tastbare bewijzen dat de bijbel echt is en wat er in staat ook waar is.
een kloon van giaquote:Op woensdag 23 november 2011 22:38 schreef slaapvaak het volgende:
Oude testament geldt niet voor christenen. Graag gedaan, geen dank.
Jezus is na 3 dagen ook weer op gestaan uit de dood.quote:Op maandag 28 november 2011 14:31 schreef GewoneMan het volgende:
de ene conclusie wil niet automatisch zeggen dat het dan meteen 100% waar is![]()
ik geloof b.v. best dat jezus heeft bestaan, wil zelfs wel geloven dat hij dacht te sterven voor al onze zondes en zich liet kruisigen. Mijn vermoeden is dat hij geestelijk ziek was en zichzelf niet kon helpen. medicijnen zoals we nu hebben en psychiaters waren er toen nog niet dus tja.
het is ook klinkklare bullshit. Ik ken geen christelijke kerk die het OT verbannen heeft of niet als deel van de bijbel beschouwt.quote:Op maandag 28 november 2011 14:48 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
een kloon van gia![]()
iets typisch cristelijks oehhh in het oude testament staan wel de gruwelijkste dingen. oeh en we mogen het oude testament niet scheiden van het nieuwe testament. ohhh jee wat nu
we geven de joden de schuld
klopt, maar het OT is toch echt wel een tikkeltje gruwelijkerquote:Op maandag 28 november 2011 14:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
het is ook klinkklare bullshit. Ik ken geen christelijke kerk die het OT verbannen heeft of niet als deel van de bijbel beschouwt.
in het NT staan btw ook gruwelijke dingen die nauwelijks onderdoen voor het OT.
Nee dat is hij niet.quote:Op maandag 28 november 2011 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
=
[..]
Jezus is na 3 dagen ook weer op gestaan uit de dood.
En naderhand hebben zeker nog 5000 mensen hem gezien en gesproken.
Voordat hij met hemelvaart naar de hemel is gegaan.
Waar komen anders die feestdagen vandaan?
[insert] triple facepalm plaatje [/insert]quote:Op maandag 28 november 2011 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
3 dagen?quote:Op maandag 28 november 2011 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
=
[..]
quote:Op maandag 28 november 2011 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
=
[..]
Die had ik er idd ook nog aan toe kunnen voegen ja.quote:
Wat bij Odin's baard!?quote:Op maandag 28 november 2011 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
=
[..]
Dat is een compleet andere discussie. Eentje die ik ook best wil voeren, maar dat kan elders, lijkt me.quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar jullie geloven dus dat er helemaal niets is ontploft en dat werd de aarde en de dieren en mensen?
quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar jullie geloven dus dat er helemaal niets is ontploft en dat werd de aarde en de dieren en mensen?
Sjoempie, dit is het standaard antwoord van veel creationisten. Denk je dat als het echt zo makkelijk te weerleggen was dat zo veel mensen in de Big Bang, Abiogenese en Evolutie (3 totaal losstaande dingen!) zouden geloven.quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik weet niet wat er is gebeurd, hoe het universum is ontstaan. Ik weet alleen wel dat de opties die religies aandragen buitengewoon onwaarschijnlijk zijn en bovendien stuk voor stuk volzitten met gaten, botsende zaken, gruwelijkheden en feitelijke onjuistheden. Dus kan ik me er altijd sterk over verbazen dat zo bizar veel mensen een dergelijke zwakke mogelijkheid als onomstotelijke absolute waarheid accepteren. Dan denk je simpelweg niet genoeg na.quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
ohhh zit het zo... nou dan MOET het wel waar zijnquote:Op dinsdag 29 november 2011 16:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als de bijbel en alles een leugen is waarom zijn de meeste christenen dan bereid om er voor te sterven als het er op aan komt?
ps: ik zeg meeste omdat er ook altijd wat zullen zijn die als het erop aan komt Hem toch verloochenen zoals dat heet?
Volgens mij zijn de meeste gelovigen helemaal niet bereid om voor hem te sterven. Ik ben benieuwd waar je dat vandaan hebt, want het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als de bijbel en alles een leugen is waarom zijn de meeste christenen dan bereid om er voor te sterven als het er op aan komt?
ps: ik zeg meeste omdat er ook altijd wat zullen zijn die als het erop aan komt Hem toch verloochenen zoals dat heet?
Nog afgezien van dat ik me dat sterk afvraag; voor degenen voor wie het geldt is gewoon het standaard antwoord weer van toepassing: indoctrinatie. Ze weten niet beter en hebben nooit geleerd zelf kritisch na te denken. Als ze dat wel zouden doen zouden ze immers hun leven niet meer willen geven, zelfs niet leven naar, de voorschriften van iets wat zoals gezegd aan elkaar hangt van feitelijke onjuistheden, gruwelijkheden, haat en andere onzin.quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Om dezelfde reden waarom de meeste Moslims bereid zijn om ervoor te sterven (misschien nog wel eerder dan Christenen).quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Bij de moslims is het denk ik volgensmij net andersom.quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:50 schreef falling_away het volgende:
[..]
Om dezelfde reden waarom de meeste Moslims bereid zijn om ervoor te sterven (misschien nog wel eerder dan Christenen).
m.a.w. het bereid zijn om te sterven voor iets zegt niks over de waarheid daarvan
neem nou alle christenen die vervolgd worden in de wereld velen van hen zullen bereid zijn om te zeggen dat Jezus hun redder is en vermoord te worden daarvoor dan dat ze Jezus verloochenen en vrijgelaten worden.quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:37 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de meeste gelovigen helemaal niet bereid om voor hem te sterven. Ik ben benieuwd waar je dat vandaan hebt, want het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.
Sterker nog, ik denk dat het procentueel gezien maar een klein groepje die dat daadwerkelijk zou doen als het er op aan komt. Ik denk zelfs dat de meeste mensen die claimen gelovig te zijn helemaal niet zo gelovig zijn als dat de stroming die ze volgen van hen verwacht.
Zelfmoordenaars genoeg, die geven dus hun leven voor hun geloof. Net als sommige Christenen, net als sommige Hindoes, etc.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Bij de moslims is het denk ik volgensmij net andersom.
Die zijn juist bereid om een grote moord partij aan te richten om een goed plekje te krijgen bij mohamed.(Over het algemeen zijn dit wel de extremisten)
Waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
neem nou alle christenen die vervolgd worden in de wereld velen van hen zullen bereid zijn om te zeggen dat Jezus hun redder is en vermoord te worden daarvoor dan dat ze Jezus verloochenen en vrijgelaten worden.
Dat zal wel, maar volgens mij is dat nog steeds maar een klein percentage en ver verwijderd van jou claim dat de meeste dat wel zouden doen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
neem nou alle christenen die vervolgd worden in de wereld velen van hen zullen bereid zijn om te zeggen dat Jezus hun redder is en vermoord te worden daarvoor dan dat ze Jezus verloochenen en vrijgelaten worden.
Voor de meesten is het meer een verlangen naar avontuur, zoals de ontdekkingsreizigers vroeger hadden. De wens te reizen naar nog onontdekte plaatsen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:17 schreef UltraR het volgende:
En wat te denken van ruimtedeskundigen? Die zijn er vrijwel allemaal van overtuigd dat er vele andere planeten met leven erop bestaan en velen van hen zouden meer dan bereid zijn in een raket te stappen die hen naar zo'n planeet zou sturen om dat te bewijzen, zelfs al zou de kans dat ze tijdens die reis sterven heel groot zijn.
Leven op een andere planeet zou de grondvesten onder de creationistische religies wel heel sterk doen schudden.
Deze onderzoekers zijn bereid hun leven te geven voor een sterk atheistisch gekleurd geloof, leven op een andere planeet.
Jij gelooft dat God uit het niets is ontstaan en dat hij de aarde, de dieren en de mensen met z'n magische staf in het bestaan heeft getoverd?quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
Doe niet zo raar. De hemelkoe Audhumla likte aan het ijs en bevrijdde daarmee Buri. Onder diens nazaten bevond zich Odin die samen met zijn broers de reus Ymir doodde en van zijn lijk de wereld maakte.quote:Op dinsdag 29 november 2011 18:38 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Jij gelooft dat God uit het niets is ontstaan en dat hij de aarde, de dieren en de mensen met z'n magische staf in het bestaan heeft getoverd?
Dat vind ik al een stuk aannemelijker!quote:Op dinsdag 29 november 2011 18:43 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Doe niet zo raar. De hemelkoe Audhumla likte aan het ijs en bevrijdde daarmee Buri. Onder diens nazaten bevond zich Odin die samen met zijn broers de reus Ymir doodde en van zijn lijk de wereld maakte.
Het verhaal gaat nog verder, met maden die dwergen werden en bomen die men in mensen veranderde. Maar dat is het voorleesverhaaltje voor morgenquote:Op dinsdag 29 november 2011 18:44 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat vind ik al een stuk aannemelijker!
Als het geschreven is, je claimt dat kerst oorspronkelijk een feestdag ter ere van de hemelkoe Audhumla was, je claimt dat er 5000 ooggetuigen waren bij de avonturen van Odin en zijn broers, dat die avonturen al voorspeld waren en dat er mensen bereid zijn om te sterven voor dit geloof dan moeten mensen als sjoemie zich wel bekeren lijkt mij.quote:Op dinsdag 29 november 2011 18:46 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het verhaal gaat nog verder, met maden die dwergen werden en bomen die men in mensen veranderde. Maar dat is het voorleesverhaaltje voor morgen
Checkquote:
Niet Audhumla, maar de kerstman is idd waarschijnlijk deels gebaseerd op Odin.quote:je claimt dat kerst oorspronkelijk een feestdag ter ere van de hemelkoe Audhumla was
Donequote:je claimt dat er 5000 ooggetuigen waren bij de avonturen van Odin en zijn broers, dat die avonturen al voorspeld waren en dat er mensen bereid zijn om te sterven voor dit geloof dan moeten mensen als sjoemie zich wel bekeren lijkt mij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
quote:Op donderdag 1 december 2011 09:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
Jullie wachten zeker allemaal op een reactie, om weer verder te kunnen bashen?Vervelend he als de argumenten en redeneringen waar al je bijbelse hoop op is gebaseerd toch niet zo sterk blijken te zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alpha kenny one
Nee dat betekent dat helemaal niet.quote:Op donderdag 1 december 2011 09:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar als alles wat in de bijbel staat niet waar is houd dat dus ook in dat alle mensen die er in voor komen ook nooit geleefd hebben.
http://rationalwiki.org/wiki/Evidence_for_the_Exodusquote:The culture of the earliest Israelite settlements is Canaanite, their cult objects are of the Canaanite god El, the pottery is in the local Canaanite tradition, and the alphabet is early Canaanite. Almost the sole marker distinguishing Israelite villages from Canaanite sites is an absence of pig bones.
Dat veel van wat in de bijbel staat niet waar is houdt natuurlijk niet in dat mensen dan ook opeens niet meer geloven. Ze geloven namelijk dat het waar is dus dan houden ze zich aan hun interpretatie ervan. Dat zegt niks over de waarheid van waarin ze geloven.quote:Op donderdag 1 december 2011 09:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar als alles wat in de bijbel staat niet waar is houd dat dus ook in dat alle mensen die er in voor komen ook nooit geleefd hebben.
Hoe verklaar je dan dat alle joodse stammen die genoemd worden in de bijbel (vernoemd naar de zonen en dochter van) van Jacob.
Hier nog steeds op aarde leven, met een aantal van de oude joodse gebruiken?
de meeste christenen denk je?quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Alle mythen hebben waarheid in zich, dat maakt de mythe natuurlijk nog niet waar.quote:Maar als alles wat in de bijbel staat niet waar is houd dat dus ook in dat alle mensen die er in voor komen ook nooit geleefd hebben.
Omdat toen de Bijbel geschreven werd, ten tijde van de Ballingschap, die stammen er ook al waren.quote:Hoe verklaar je dan dat alle joodse stammen die genoemd worden in de bijbel (vernoemd naar de zonen en dochter van) van Jacob.
dat vraag ik me af.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:17 schreef UltraR het volgende:
En wat te denken van ruimtedeskundigen? Die zijn er vrijwel allemaal van overtuigd dat er vele andere planeten met leven erop bestaan en velen van hen zouden meer dan bereid zijn in een raket te stappen die hen naar zo'n planeet zou sturen om dat te bewijzen, zelfs al zou de kans dat ze tijdens die reis sterven heel groot zijn.
Leven op een andere planeet zou de grondvesten onder de creationistische religies wel heel sterk doen schudden.
Deze onderzoekers zijn bereid hun leven te geven voor een sterk atheistisch gekleurd geloof, leven op een andere planeet.
Voor het leven van de grote koningen David en Salomo, volgens de bijbel zo'n beetje de machtigste en rijkste vorsten in de wijde omtrek, is geen enkel bewijs. Ook in de geschiedschrijving van omringende landen worden deze koningen niet genoemd. Bij opgravingen is ook niets gevonden. Helemaal niets.quote:Op donderdag 1 december 2011 09:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hoe verklaar je dan dat alle joodse stammen die genoemd worden in de bijbel (vernoemd naar de zonen en dochter van) van Jacob.
In Harry Potter vertrekt de Zweinstein Express van Kings Cross Station in Londen.quote:Op donderdag 1 december 2011 10:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dan valt het dus al niet meer te vergelijken met harry potter want ieder mens weet dat het een fictief geschreven verhaal dat maar door 1 persoon is geschreven.
En ik geloof en meerdere mensen met mij dat de bijbel door meerdere personen is geschreven.
Wel als het door meerdere mensen geschreven is en het door meerderequote:Op donderdag 1 december 2011 10:58 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Alle mythen hebben waarheid in zich, dat maakt de mythe natuurlijk nog niet waar.
[..]
Omdat toen de Bijbel geschreven werd, ten tijde van de Ballingschap, die stammen er ook al waren.
Dat is ongeveer hetzelfde als een volkomen fictief boek schrijven en daar dan de Nederlandse provincies in zetten. Is dat volkomen fictieve boek dan ineens wel waar, omdat de provincies erin staan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
quote:Op donderdag 1 december 2011 14:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
In de bijbel staat dat de steden sodom en gomorrah door God in zout werden veranderd en dat de neef van abraham daar dus weg moest gaan met zijn gezin.
Men heeft dus deze steden aan getroffen op, rond, in de dode zee.
Dus dat is 1 van de redenen dat de dode zee zo vol zout zit.waar staat dat in de bijbel dan? Ik krijg nu de indruk dat je ergens een klok hebt horen luiden...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ken alleen de passage dat de vrouw van Lot (toch) omkijkt en in een zoutpilaar verandert.
Overigens een zeer vreemde passage. Wat voor boodschap steekt daar nu weer achter?
Btw: hoe komen de USA aan hun zoutmeren denk je?
In de bijbel staat dat de steden sodom en gomorrah door God in zout werden veranderd en dat de neef van abraham daar dus weg moest gaan met zijn gezin.
Dus dat is 1 van de redenen dat de dode zee zo vol zout zit.Zucht... ga de bijbel nou eerst maar even goed lezen voor we verder praten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sodom en Gomorra werden volgens de bijbel vernietigd in een regen van zwavel en zuur en Lot zijn vrouw veranderde in een zoutpilaar omdat ze omkeek naar de vernietiging (mevrouw deed niet wat God had bevolen, en ja, dan heb je een slechte aan Hem, hoe onzinnig en nutteloos dat bevel ook lijkt).
Serieus, het is niet zo vreemd dat je nog gelovig bent als je niet eens de moeite neemt je eigen geloof te onderzoeken.
Helaas ben je bij lange na niet de enige. Ik had laatst ook een discussie over het geloof met een Christelijke studiegenoot. Die kende het verhaal van Job niet. Ja.., hoezo noem je jezelf Christelijk, hoezo noem je de bijbel het woord van God, hoezo volg je blijkbaar alleen maar wat je is vertelt en is aangeleerd terwijl je de basis van dat hele geloof, de bijbel, niet eens goed kent, laat staan er kritisch over hebt nagedacht?
"Mijn papa en mama en de dominee hebben altijd gezegd dat het waar is, dus waarom zou ik daar aan twijfelen?'?
[ Bericht 6% gewijzigd door UltraR op 01-12-2011 14:57:33 ]Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
Dus dat is 1 van de redenen dat de dode zee zo vol zout zit.Ga je nou steeds gewoon alle voorgaande punten negeren en zo nu en dan een nieuwe achterlijke claim posten in de hoop te winnen van die grote, boze, satanische atheisten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
steeds meer troll-trekjes...quote:Op donderdag 1 december 2011 14:35 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ga je nou steeds gewoon alle voorgaande punten negeren en zo nu en dan een nieuwe achterlijke claim posten in de hoop te winnen van die grote, boze, satanische atheisten?
Achja het oude testament zit er voor de lol bij en om de bijbel wat dikker te laten lijken.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:43 schreef Oud_student het volgende:
De vraag uit de OP is suggestief, Christenen zijn er pas na Chistus dood.
Het stenigen is iets van de joodse godsdienst (het oude testament), de vraag had dus moeten luiden:
Waarom stenigen joden / moslims niet meer?
Voor christenen is JC een hoofdrolspeler uit de bijbel. Voor veel christenen is hij zelfs belangrijker dan God. Welnu deze JC heeft gezegd dat alle wetten uit het OT geldig zijn.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:43 schreef Oud_student het volgende:
De vraag uit de OP is suggestief, Christenen zijn er pas na Chistus dood.
Het stenigen is iets van de joodse godsdienst (het oude testament), de vraag had dus moeten luiden:
Waarom stenigen joden / moslims niet meer?
Wat ik ervan weet is dat er in dat gebied restanten van steden zijn gevonden (waar niet?), die mogelijk Sodom en Gomorra zouden kunnen zijn (maar ook vele andere steden die in geschiedschrijving, etc. zijn genoemd komen in aanmerking).quote:Op donderdag 1 december 2011 15:09 schreef hoatzin het volgende:
Wie heeft trouwens deze steden aangetroffen op, in of rond de dode zee?
Ik weet van niets.
Het klinkt allemaal wel erg mooi en als kind zat ik ook te genieten van:quote:Op donderdag 1 december 2011 15:21 schreef UltraR het volgende:
[..]
Wat ik ervan weet is dat er in dat gebied restanten van steden zijn gevonden (waar niet?), die mogelijk Sodom en Gomorra zouden kunnen zijn (maar ook vele andere steden die in geschiedschrijving, etc. zijn genoemd komen in aanmerking).
Als het verhaal van de vernietiging van Sodom en Gomorra op waarheid gebaseerd is is het zeer goed mogelijk dat het hier een komeet betrof die enkele duizenden jaren voor Christus in de Oostenrijkse Alpen is neergestort en behoorlijk laag over het Midden-Oosten zal zijn gescheerd daar wellicht een vuurspoor achterlatend.
Maar dat is allemaal slecht gegis. Mooie is wel dat als je dit verhaal aan Christenen verteld ze een ongelovig gezicht trekken en iets zeggen in de trant van; 'dat klink wel heel ver gezocht.'
Ze vinden de optie dat een onzichtbare almachtige tovenaar zwavel en zuur uit de hemel naar beneden gooide op die steden aannemelijker klinken.![]()
Kijk me dat toch eens. Geen uiting van macht door buitenproportioneel gruwelijk geweld maar door pure wijsheid! Wat een man. Ik zink dan ook elke nacht op mijn knieën en zeg mijn gebeden voor Albus Dumbledore! Die geef je toch met alle vertrouwen je leven in handen als je zo'n wijsheid ziet en de macht die hij volgens die zeer gedetailleerde boeken heeft?quote:"To the well organized mind, death is but the next great adventure."
"It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities."
"You fail to recognize that it matters not what someone is born, but what they grow to be."
"It's the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more."
"Voldemort himself created his own worst enemy, just as tyrants everywhere do! Have you any idea how much tyrants fear the people they oppress?"
"Do not pity the dead, Harry. Pity the living, and, above all, those who live without love."
1. Bijbel leert het bestaan van een hel niet, dus klopt niet.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat doet het wel. Jezus heeft dat expliciet gezegd volgens de Bijbel. Christenen die het oude testament negeren zullen dus eeuwig branden in de hel.
Geen dank
Haha dubbele faal:quote:Op donderdag 1 december 2011 15:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Voor christenen is JC een hoofdrolspeler uit de bijbel. Voor veel christenen is hij zelfs belangrijker dan God. Welnu deze JC heeft gezegd dat alle wetten uit het OT geldig zijn.
Uberfail hihiquote:Op zaterdag 3 december 2011 16:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Haha dubbele faal:
1. God is de Almachtige, niemand is hoger dan God! Ook Gods Zoon Jezus niet.
Voor een Christen is Jezus erg belangrijk maar nooit hoger of gelijk aan God, altijd de mindere.
2. Jezus heeft nooit gezegd dat alle wetten uit OT geldig zijn!
Sterker nog door zijn bloed en verbond verviel juist 1 grote wet uit het OT: De Mozaische wet.
Bianconeri is volgens mij Jehovah's getuige en die geloven niet in de drie-eenheid.quote:Op zaterdag 3 december 2011 21:25 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Uberfail hihi
1. Voor menig christen is Jezus hetzelfde als God, ook wel de drie-eenheid genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid
2. Aha, dus die almachtige, alwetende en onveranderbare god stelde diverse wetten op, veranderde ineens van mening en besloot dat het offeren van zijn zoon (die hij stiekem zelf was) aan hemzelf reden was om dan toch maar zijn oude wetten af te schaffen.
Tja voor een god die onveranderbaar is is hij toch vrij veranderlijk...
1. Hahaha uberfail hihihihihihiquote:Op zaterdag 3 december 2011 21:25 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Uberfail hihi
1. Voor menig christen is Jezus hetzelfde als God, ook wel de drie-eenheid genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid
2. Aha, dus die almachtige, alwetende en onveranderbare god stelde diverse wetten op, veranderde ineens van mening en besloot dat het offeren van zijn zoon (die hij stiekem zelf was) aan hemzelf reden was om dan toch maar zijn oude wetten af te schaffen.
Tja voor een god die onveranderbaar is is hij toch vrij veranderlijk...
Dat dacht ik ook inderdaad, maar dat neemt niet weg dat zijn claim bullshit is.quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:05 schreef falling_away het volgende:
[..]
Bianconeri is volgens mij Jehovah's getuige en die geloven niet in de drie-eenheid.
Doet verder niets af aan punt 2 natuurlijk.
Maar hij doet wat alle creationisten doen. Ipv in te gaan op alle goede argumenten in dit topic grijpt hij een detail aan en probeert daar zijn gelijk te halen.
Denkt toch niet serieus dat ik dit hele topic helemaal ga doorlezen uit het niets?quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:05 schreef falling_away het volgende:
Maar hij doet wat alle creationisten doen. Ipv in te gaan op alle goede argumenten in dit topic grijpt hij een detail aan en probeert daar zijn gelijk te halen.
Volgens de Bijbel, het boek dat voor een Christen het belangrijkste is(Gods woord)quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:21 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook inderdaad, maar dat neemt niet weg dat zijn claim bullshit is.
Het is nou eenmaal zo dat vele christenen wel degelijk in de drie-eenheid geloven en hij impliceert dat dat dan geen christenen zouden zijn, het neigt naar een true scotsman drogredenatie.
Daar was ie al, de true scotsman in al zijn glorie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Volgens de Bijbel, het boek dat voor een Christen het belangrijkste is(Gods woord)
is Jezus niet God. Een ware christen volgt de Bijbel(en daarmee God) en gelooft dus niet in de 3-eenheid.
Valse christenen, verblindt door Satan volgen de Bijbel niet en geloven dus in een 3-eenheid.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:23 schreef bianconeri het volgende:
Een ware christen volgt de Bijbel(en daarmee God) en gelooft dus niet in de 3-eenheid.
Valse christenen, verblindt door Satan volgen de Bijbel niet en geloven dus in een 3-eenheid.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:21 schreef TerryStone het volgende:
...het neigt naar een true scotsman drogredenatie.
Nee hoor. De Sabbat is nooit afgeschaft. De Sabbat geld voor altijd.quote:Bepaalde delen van het OT geldt ook voor ons als christenen.
Maar 1 belangrijk ding wordt vaak vergeten: de wet van de Christus(Jezus dus)
verving een andere wet. Deze wet is de Mozaische wet, die is dus wel vervallen.
Waaronder bv de sabbat.
Wel zijn de ceremoniele wetten afgeschaft. Oftewel de wet van Mozes.quote:27 En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.
28 Daarom, de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat.
quote:1 Want de wet, die slechts een schaduw heeft van de toekomstige heilsgoederen en niet het wezen van de dingen zelf, kan nooit met dezelfde offers, die zij jaar in jaar uit ononderbroken brengen, hen die naderen tot volmaaktheid brengen.
Ik had eens begrepen van een leraar godsdienst dat de sabbat er was om de mensen in Israël toch een dag per week rust te geven en ook hun slaven. Terwijl de volkeren daaromheen dit niet kenden (zal wel een praatje zijn geweest om de god van de joden op de borst te kloppen, als iemand weet hoe het zat met de volkeren daaromheen hoor ik dat graag), die moesten zeven op zeven werken.quote:Nee hoor. De Sabbat is nooit afgeschaft. De Sabbat geld voor altijd.
Zo zie je maar dat twee christenen drie meningen hebben over wat nou werkelijk de geboden zijn.quote:Wel zijn de ceremoniele wetten afgeschaft. Oftewel de wet van Mozes.
De Bijbel beschrijft 2 wetten. Je hebt de wet van God. Dat zijn die 10 geboden,En je hebt de wet van Mozes. De wet van Mozes is afgeschaft na de kruisiging van Christus. De 10 geboden gelden altijd.
Dat dus.. er is dus bijna geen normale discussie mogelijk omdat de christenen het onderling totaal niet eens zijn over de meest fundamentele zaken. En weet je, als je de bijbel als absolute waarheid zou zien (ik zet even die bril op) dan hebben ze stuk voor stuk ook nog goede argumenten voor hun zaak, zowel degenen die zich niet aan de sabbath houden als degenen die zich er wel aan houden. Wie heeft dan gelijk?quote:Op zondag 4 december 2011 12:05 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
[..]
Zo zie je maar dat twee christenen drie meningen hebben over wat nou werkelijk de geboden zijn.
Waarom ? Is je geloof zo onbelangrijk voor je dat je je niet wil verdiepen in de achtergronden en de wereld eromheen ?quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Denkt toch niet serieus dat ik dit hele topic helemaal ga doorlezen uit het niets?
Lees gewoon 1e post(de vraag dus) en daar reageer ik op.
En in dit geval keek ik ook ff klein stukje door.
Maar heb wel wat beters te doen dan alles doorlezen
Nee dat heeft de katholieke kerk voor het gemak gedaan. Overegings op eigen authoriteit en niet op authoriteit van God.De Sabbat zou altijd op een zaterdag blijven.quote:Op zondag 4 december 2011 11:54 schreef UltraR het volgende:
Alleen is de sabbat voor het gemak van de mensheid wel even van zaterdag naar zondag verplaatst.
Nee de Sabbat is gemaakt voor de mens als teken van God. Zodat je je God niet vergeet.quote:Ik had eens begrepen van een leraar godsdienst dat de sabbat er was om de mensen in Israël toch een dag per week rust te geven en ook hun slaven. Terwijl de volkeren daaromheen dit niet kenden (zal wel een praatje zijn geweest om de god van de joden op de borst te kloppen, als iemand weet hoe het zat met de volkeren daaromheen hoor ik dat graag), die moesten zeven op zeven werken.
quote:13 U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u heiligt.
De protestantse kerk heeft haar rustdag anders ook op zondag.quote:Op zondag 4 december 2011 12:55 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee dat heeft de katholieke kerk voor het gemak gedaan. Overegings op eigen authoriteit en niet op authoriteit van God.De Sabbat zou altijd op een zaterdag blijven.
Wist je dat alle religies in de wereld aan elkaar hangen van de heikele punten en dat dat niet alleen iets zegt over de mens en hoe ze tegen het woord van hun goden aankijken, maar daarmee ook heel veel zegt over hun heilige boeken, die dermate vaag en multi-interpretabel zijn dat werkelijk een ieder die meent 'de enige juiste interpretatie van het enige juiste geloof' te hebben niets anders mega-arrogant en/of onwetend/achterlijk is?quote:Op zondag 4 december 2011 13:11 schreef Robmeister het volgende:
Ja maar ook de protestanten hebben het verkeerd. Wist je trouwens dat de sabbat vroeger al een heibel punt was tijdens de reformatie. De katholieken hadden de zondag terwijl de protestanten dus de zaterdag als rustdag wilde. De sabbat is op een zaterdag en nergens in de Bijbel staat sdat die dag veranderd is na een zondag. Dat dat uiteindelijk toch gebeurt is zegt niets over de Bijbel maar des te meer over de mens zelf en hoe ze tegen het woord van God aankijken.
Faal!quote:Op zondag 4 december 2011 07:59 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee hoor. De Sabbat is nooit afgeschaft. De Sabbat geld voor altijd.
[..]
Wel zijn de ceremoniele wetten afgeschaft. Oftewel de wet van Mozes.
De Bijbel beschrijft 2 wetten. Je hebt de wet van God. Dat zijn die 10 geboden,En je hebt de wet van Mozes. De wet van Mozes is afgeschaft na de kruisiging van Christus. De 10 geboden gelden altijd.
[..]
Zie hier een pissing contest tussen 2 christenen, ik pak de popcorn erbij.quote:Op zondag 4 december 2011 21:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Faal!
De 10 geboden en alles waar sabbat onder valt valt ook onder de Mozaische wet.
De 10 geboden komen niet voor niets via Mozes he, wellicht vandaar die naam???
Echt niet omdat het van David ofzo komt.
Sabbat is allang niet meer nodig, vanaf het moment dat Jezus aan de martelpaal(ja idd niet gekruisigd zoals jij zegt=je leugen nummer 2) werd gedoodt.
Dus stelen is oke? Liegen ook? Moorden? God heeft daar geen problemen meer mee?quote:Op zondag 4 december 2011 21:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Faal!
De 10 geboden en alles waar sabbat onder valt valt ook onder de Mozaische wet.
De 10 geboden komen niet voor niets via Mozes he, wellicht vandaar die naam???
Echt niet omdat het van David ofzo komt.
Sabbat is allang niet meer nodig, vanaf het moment dat Jezus aan de martelpaal(ja idd niet gekruisigd zoals jij zegt=je leugen nummer 2) werd gedoodt.
Volgens mij doe je die dingen al niet als je je aan de gulden regel houdtquote:Op zondag 4 december 2011 22:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus stelen is oke? Liegen ook? Moorden? God heeft daar geen problemen meer mee?
Dat is één vorm van kruisigenquote:Op zondag 4 december 2011 21:54 schreef bianconeri het volgende:
uit exodusquote:Op zaterdag 3 december 2011 22:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Hahaha uberfail hihihihihihi
Jezus is God helemaal niet hahahaha, lees de Bijbel eens voordat je gaat roepen.
Nou zet je jezelf weer voor schut.
Hoezo dubbele faal? Je leest niet wat ik zeg.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Haha dubbele faal:
1. God is de Almachtige, niemand is hoger dan God! Ook Gods Zoon Jezus niet.
Voor een Christen is Jezus erg belangrijk maar nooit hoger of gelijk aan God, altijd de mindere.
2. Jezus heeft nooit gezegd dat alle wetten uit OT geldig zijn!
Sterker nog door zijn bloed en verbond verviel juist 1 grote wet uit het OT: De Mozaische wet.
Dat is een rare uitspraak, want veel Christenen geloven in de 3-eenheid, waarin Jezus een openbaringsvorm van God aan de mens is.quote:Op maandag 5 december 2011 08:49 schreef hoatzin het volgende:
Voor veel christenen is Jezus veel belangrijker dan God.
Hier, een stukje bergrede:quote:
quote:‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
Ik heb dat nooit zo begrepen, Christenen die vol arrogantie andere mensen en public moeten vertellen hoe ze falen. Zal de puberteit zijn.quote:Let op dat jullie de gerechtigheid niet beoefenen voor de ogen van de mensen, alleen om door hen gezien te worden. Dan beloont jullie Vader in de hemel je niet. 2 Dus wanneer je aalmoezen geeft, bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 3 Maar als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. 4 Zo blijft je aalmoes in het verborgene, en jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
Hij is van mening dat hij tot een select clubje behoort. Iets van 144.000?quote:Op maandag 5 december 2011 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hier, een stukje bergrede:
[..]
[..]
Ik heb dat nooit zo begrepen, Christenen die vol arrogantie andere mensen en public moeten vertellen hoe ze falen. Zal de puberteit zijn.
Zo raar is dat niet hoor, het is vaak Jezus dit en Jezus dat. Kent u Jezus al? Jezus Redt. Heel veel kinderliedjes over Jezus, bijna nooit over God.quote:Op maandag 5 december 2011 09:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een rare uitspraak, want veel Christenen geloven in de 3-eenheid, waarin Jezus een openbaringsvorm van God aan de mens is.
Dat het Christendom christocentrisch is, dat ben ik met je eens, maar daarom heet het ook Christendom. Het hangt er dus van af wat je onder "belangrijk" verstaat.
hangt af van welke kerk stroming je lid bent. De pinkster gemeente bijvoorbeeld richt zich meer op de heilige geest.quote:Op maandag 5 december 2011 09:39 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zo raar is dat niet hoor, het is vaak Jezus dit en Jezus dat. Kent u Jezus al? Jezus Redt. Heel veel kinderliedjes over Jezus, bijna nooit over God.
Christocentrisch, mooi woord.
ja mooi he? God "openbaart" zich in "Zijn Woord" op zo'n wijze dat zijn schepselen elkaar de hersens inslaan bij de uitleg ervan.quote:Op maandag 5 december 2011 10:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
hangt af van welke kerk stroming je lid bent. De pinkster gemeente bijvoorbeeld richt zich meer op de heilige geest.
En ik zeg niet dat het allemaal goed is of niet goed is.
Helaas vatten sommige mensen de bijbel net iets anders op.
Waardoor er dus helaas kerkscheuringen ontstaan.
In plaats van dat men zich op het belangrijkste richt (God, Jezus, en de Heilige Geest)
Richt men zich dus vaak op de "bijzaken" in de bijbel.
Je spreekt jezelf tegen.quote:Op maandag 5 december 2011 10:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
hangt af van welke kerk stroming je lid bent. De pinkster gemeente bijvoorbeeld richt zich meer op de heilige geest.
En ik zeg niet dat het allemaal goed is of niet goed is.Helaas vatten sommige mensen de bijbel net iets anders op.
Waardoor er dus helaas kerkscheuringen ontstaan.
In plaats van dat men zich op het belangrijkste richt (God, Jezus, en de Heilige Geest)Richt men zich dus vaak op de "bijzaken" in de bijbel.
Omdat Jezus de Goddelijke openbaring was in menselijke vorm op aarde.quote:Op maandag 5 december 2011 09:39 schreef hoatzin het volgende:
Zo raar is dat niet hoor, het is vaak Jezus dit en Jezus dat. Kent u Jezus al? Jezus Redt. Heel veel kinderliedjes over Jezus, bijna nooit over God.
Iedereen vat de bijbel anders op. De bijbel is niet een boek waar je 1 duidelijk theologisch wereldbeeld uit kunt halen. Dat kun je wel pretenderen, maar de praktijk spreekt het kristalhelder tegenquote:Op maandag 5 december 2011 10:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
Helaas vatten sommige mensen de bijbel net iets anders op.
mag je niet tanken op Sabbath? Ook niet bij een servicepomp?quote:Op maandag 5 december 2011 12:01 schreef falling_away het volgende:
Vraag aan Ali Kanibali en anderen die zich nu nog aan de Sabbath houden.
Gaan jullie ook nooit boodschappen doen, tanken etc. op zaterdag?
Nee ik vermijd die dingen.quote:Op maandag 5 december 2011 12:01 schreef falling_away het volgende:
Vraag aan Ali Kanibali en anderen die zich nu nog aan de Sabbath houden.
Gaan jullie ook nooit boodschappen doen, tanken etc. op zaterdag?
Veel Christenen zijn het niet met je eens, oa. door Handelingen 15:28, 29.quote:Op maandag 5 december 2011 12:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Gods wet verandert niet vanaf creatie tot einde, en elke christen is nog steeds gebonden aan die wet, al heeft hij voor het overtreden ervan een mediator, Jezus Christus, ter vervegeving van die overtredingen.
Ook jij overtreedt Gods heilige wetten vriend. Wat jij doet in is tegenspraak met: Ieder moet op zijn plaats blijven! Niemand mag er op de zevende dag vanuit zijn verblijfplaats opuit gaan!quote:Op maandag 5 december 2011 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee ik vermijd die dingen.
Voor mij is de zaterdag een dag apart waarop ik me niet bezig houd met dat soort dingen maar waar ik volop van probeer te profiteren. Daar is ie voor bedoeld. De sabbath is voor de mens, niet de mens voor de sabbath.
De joden hebben stapels aan regels omdat ze absoluut willen vermijden te werken, uit godsvrezendheid, maar hebben wat mij betreft het punt daarmee een beetje gemist. In de bijbel zijn er niet zo heel veel regels gegeven. Ook de noodzakelijke dingen van het leven (je beesten te eten en drinken geven enz.) is volgens Jezus geen probleem. Maar het punt is niet het een dag moet zijn waarop je gebonden bent aan vanalles, maar waarop je echt een dag apart zet om je te verversen, fysiek, emotioneel, spiritueel, door communie met God en medegelovigen. Ik kijk elke week uit naar die dag, in plaats van te mokken 'kan ik niet dit en dat doen'. Die noodzakelijke dingen doe ik zoveel mogelijk door de weeks, zodat ik de zaterdag rust heb en niks tekort kom en niet vanalles hoef te regelen.
In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’?quote:Op maandag 5 december 2011 12:52 schreef falling_away het volgende:
[..]
Veel Christenen zijn het niet met je eens, oa. door Handelingen 15:28, 29.
Zij houden zich dan daar aan, samen met de gulden regel van Christus.
Wat valt er te snappen? Er staat vrij duidelijk dat dit de hoofdzaken zijn waar een Christen zich aan moet houden en er verder geen verplichtingen zijn.quote:Op maandag 5 december 2011 12:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’?
ik niet snap
De kwestie was steeds of heidenen die zich bekeerden nog moesten laten besnijden, de voedselwetten observeren, en alle andere joodse wetten. Uiteindelijk besloot men dat wat daar beschreven wordt.quote:Op maandag 5 december 2011 12:52 schreef falling_away het volgende:
[..]
Veel Christenen zijn het niet met je eens, oa. door Handelingen 15:28, 29.
Zij houden zich dan daar aan, samen met de gulden regel van Christus.
De joden hebben de sabbath(zaterdag) als hun heilige dag.quote:Op maandag 5 december 2011 12:27 schreef falling_away het volgende:
Nou ja uit Numeri 15:32-36 blijkt dat god nogal strikt is met wat je wel/niet mag doen, en als takjes rapen al niet mag om een vuurtje te stoken mag (bijvoorbeeld) tanken ook niet denk ik dan.
Ik vraag me dus af hoe strikt men zich tegenwoordig nog aan de Sabbath houdt.
Jezus stierf op vrijdagavond.quote:Op maandag 5 december 2011 13:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
De joden hebben de sabbath(zaterdag) als hun heilige dag.
Maar wij christenen zien de zondag als een rustdagen omdat jezus gestorven is op een zondag.
En jezus was ook een jood dus daarom hield hij ook de sabbat.
De christenen zijn ook pas na zijn overlijden ontstaan door zijn dicipelen.
Omdat de meeste joden nog geloven dat jezus geboren moet worden.
Weet je ook nog welk merk kleding hij aanhad toevallig?quote:Op maandag 5 december 2011 13:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus stierf op vrijdagavond.
Zaterdag verbleef hij in het graf.
Zondagochtend herrees hij.
quote:Op maandag 5 december 2011 13:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
De joden hebben de sabbath(zaterdag) als hun heilige dag.
Maar wij christenen zien de zondag als een rustdagen omdat jezus op gestaan is op een zondag.
En jezus was ook een jood dus daarom hield hij ook de sabbat.
De christenen zijn ook pas na zijn overlijden ontstaan door zijn dicipelen.
Omdat de meeste joden nog geloven dat jezus geboren moet worden.
sorry, het moest opgestaan zijn.quote:Op maandag 5 december 2011 13:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus stierf op vrijdagavond.
Zaterdag verbleef hij in het graf.
Zondagochtend herrees hij.
Wat maakt dat nou uitquote:Op maandag 5 december 2011 13:29 schreef Modus het volgende:
[..]
Weet je ook nog welk merk kleding hij aanhad toevallig?.
Het is voor veel Joden vooral een manier om bewust te leven, en niet zozeer "God straft me als ik malachah uitvoer op Shabbath". Dat dat soms op het neurotische af is (gloeilampjes uit de kast draaien etc.) ben ik dan wel weer met je eens.quote:Op maandag 5 december 2011 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De joden hebben stapels aan regels omdat ze absoluut willen vermijden te werken, uit godsvrezendheid, maar hebben wat mij betreft het punt daarmee een beetje gemist.
Jawel hoor. Jew-Shirts. Kleding van 1 soort stofquote:Op maandag 5 december 2011 13:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou uit![]()
In die tijd hadden ze gelukkig nog helemaal geen merk kleding.
You're missing the point. Nou ja, wel meer dan 1 eik.quote:Op maandag 5 december 2011 13:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
Wat maakt dat nou uit![]()
In die tijd hadden ze gelukkig nog helemaal geen merk kleding.
ja maar dat is in volstrekte tegenspraak met zijn eerdere bewering dat geen tittel of jota van de oude wet (van Mozes) ongeldig is....quote:Op maandag 5 december 2011 13:04 schreef falling_away het volgende:
[..]
Wat valt er te snappen? Er staat vrij duidelijk dat dit de hoofdzaken zijn waar een Christen zich aan moet houden en er verder geen verplichtingen zijn.
slechts anderhalve dag in't graf....quote:Op maandag 5 december 2011 13:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
sorry, het moest opgestaan zijn.
hij is inderdaad overleden op goede vrijdag.
Serieus? Dat klinkt heel naar, heb je ergens een bron van zulks soort marteling.quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef mvdejong het volgende:
en daarbij droegen ze zekers nike air jeruzalem?quote:Op maandag 5 december 2011 13:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel hoor. Jew-Shirts. Kleding van 1 soort stof
Dat metaal was niet heet. Het verslag staat in Exodus 32:20.. Het ging over het gouden kalf dat de Joden hadden laten maken toen Mozes iets op zich liet wachten (compleet ongeloofwaardig verhaal trouwens).quote:Op maandag 5 december 2011 14:01 schreef DonJoris het volgende:
[..]
Serieus? Dat klinkt heel naar, heb je ergens een bron van zulks soort marteling.
goud verbranden.quote:Op maandag 5 december 2011 15:15 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dat metaal was niet heet. Het verslag staat in Exodus 32:20.. Het ging over het gouden kalf dat de Joden hadden laten maken toen Mozes iets op zich liet wachten (compleet ongeloofwaardig verhaal trouwens).
20: En hij nam dat kalf, dat zij gemaakt hadden, en verbrandde het in het vuur, en vermaalde het, totdat het klein werd, en strooide het op het water, en deed het den kinderen Israels drinken.
tjonge. dat zal wel fijn voelen, die zekerheid. net zoals de zekerheid die de oude grieken voelden toen ze zeus aanbaden, of de noormannen, toen ze middels gebeden zeker stelden dat ze thor zouden volgen in het valhalla. of misschien, zoals de moslims? of zoals al die andere 38000 geloven, die allemaal mutually exclusive zijn en prediken dat je alleen in de hemel komt als je hun specifieke smaakje van het sprookje aanhangt?quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik denk dat het hetzelfde is als waarom ze Gods naam niet uitspreken, uit voorzorg om het derde gebod niet te breken.quote:Op maandag 5 december 2011 13:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is voor veel Joden vooral een manier om bewust te leven, en niet zozeer "God straft me als ik malachah uitvoer op Shabbath". Dat dat soms op het neurotische af is (gloeilampjes uit de kast draaien etc.) ben ik dan wel weer met je eens.
In hoeverre het uit "Godsvrezendheid" is weet ik niet.
Desondanks is dat geen goede reden om de zaterdag te negeren.quote:Op maandag 5 december 2011 13:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
sorry, het moest opgestaan zijn.
hij is inderdaad overleden op goede vrijdag.
In de hebreeuwse gedachtengang telt elk deel van een dag of nacht als 1 dag.quote:Op maandag 5 december 2011 13:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
slechts anderhalve dag in't graf....
(dat zouden toch 3 dagen en nachten moeten zijn volgens "de voorspelling"?)
Die vallen niet puur alleen onder de Mozaische wet hequote:Op zondag 4 december 2011 22:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus stelen is oke? Liegen ook? Moorden? God heeft daar geen problemen meer mee?
Nee hoor daar behoor ik helemaal niet toequote:Op maandag 5 december 2011 09:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij is van mening dat hij tot een select clubje behoort. Iets van 144.000?
Zoiets heet een discussie en niet arrogantie,quote:Op maandag 5 december 2011 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hier, een stukje bergrede:
[..]
[..]
Ik heb dat nooit zo begrepen, Christenen die vol arrogantie andere mensen en public moeten vertellen hoe ze falen. Zal de puberteit zijn.
Onzin!quote:Op maandag 5 december 2011 10:48 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ja mooi he? God "openbaart" zich in "Zijn Woord" op zo'n wijze dat zijn schepselen elkaar de hersens inslaan bij de uitleg ervan.
Ik ben bang dat er meer rottigheid dan moois uit voortgekomen is.
Jezus is Gods zoon en niet de Goddelijke openbaring op aarde hoor??quote:Op maandag 5 december 2011 11:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat Jezus de Goddelijke openbaring was in menselijke vorm op aarde.
Het is zoiets zeggen als "in de winter praten mensen altijd over ijs, nooit over water."
Doe jij serieus nog aan de Sabbat?quote:Op maandag 5 december 2011 12:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
mag je niet tanken op Sabbath? Ook niet bij een servicepomp?
Waar staat dat?
Inderdaad deed Jezus aan de sabbat.quote:Op maandag 5 december 2011 13:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe wandelde Jezus? Hij gehoorzaamde de geboden van God, inclusief de sabbath. Hij is ons voorbeeld. De christen die de sabbath verwerpt en de zondag aanneemt, gehoorzaamt de geboden van mensen, namelijk de rooms katholieke kerk, en niet God.
De tien geboden vallen niet onder de Mozaische wet.quote:Op maandag 5 december 2011 21:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Inderdaad deed Jezus aan de sabbat.
Echter vergeet jij 1 heel belangrijk punt:
Door Jezus' bloed verviel de mozaische wet, waaronder ook de sabbat valt.
Dus pas NA Jezus verviel deze wet, NA Jezus dus ook de sabbat.
Iemand die de sabbat nog navolgt geloofd niet in het offer van Jezus.
Jezus als avatar is een vrij gangbare interpretatie hoor. De heilige drie-eenheid (vader, zoon, heilige geest) bijvoorbeeld. Je hebt neem ik aan de verschillende stromingen van het christendom toch wel bestudeerd ?quote:Op maandag 5 december 2011 21:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jezus is Gods zoon en niet de Goddelijke openbaring op aarde hoor??
Waar heb je die fabel nou weer vandaan?
Discussieren doe je met argumenten, niet door wilde, niet onderbouwde claims te doen en je gedragen als een arrogante, betweterige idioot zoals jij continu doet.quote:Op maandag 5 december 2011 21:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zoiets heet een discussie en niet arrogantie,
als jij iets zegt wat een ander dus niet vindt en wat niet zo is, is het dan direct arrogantie?
Nou echt niet hoor
Klopt niet hoorquote:Op maandag 5 december 2011 21:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De tien geboden vallen niet onder de Mozaische wet.
De sabbat bestond al voordat Mozes er was, en voordat Mozes de tien geboden en de Mozaische wet ontving. Zie exodus 16, en genesis 2:
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
Iedere zevende dag is vanaf het begin af aan sabbat geweest en zal dat ook blijven tot het eind.
Alsof ik niets onderbouwd heb, zie bv me vorige postquote:Op maandag 5 december 2011 21:55 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Discussieren doe je met argumenten, niet door wilde, niet onderbouwde claims te doen en je gedragen als een arrogante, betweterige idioot zoals jij continu doet.
*PROEST* Iets over pot verwijt de ketel. (mister Watchtower Library)quote:Op maandag 5 december 2011 22:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar wacht maar tot je bericht krijgt van die vriend ofzo van je
Meneer zogenaamd intellectueel
Wetenschappelijk boek over evolutie? Laat me niet lachen man!quote:Op maandag 5 december 2011 22:22 schreef falling_away het volgende:
[..]
*PROEST* Iets over pot verwijt de ketel. (mister Watchtower Library)
Durf je trouwens nog de uitdaging aan om een echt wetenschappelijk boek over evolutie te lezen?
Dat klopt, er waren nog geen geboden of wetten gegeven, zoals na de zonde. Echter illustreert de tekst dat de zevende dag al heilig was vanaf het begin, en niet vanaf het moment dat Mozes de stenen tafelen ontving.quote:Op maandag 5 december 2011 22:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Klopt niet hoor
Ten 1e staat er niet dat God dat als gebod voor ons heeft ingesteld.
Het hebreeuwse 'yom' kan een letterlijke dag betekenen. In Genesis wordt gesproken over 'morgen en avond'. Dit zijn letterlijke dagen, blijkend uit de tekst en context.quote:Ten 2e zijn het geen letterlijke dagen
De sabbat heeft inderdaad 2 redenen om gevierd te worden: schepping en verlossing.quote:Ten 3e: Deut 5:15 zegt op het eind: ''Daarom heeft Jehovah, uw God, u geboden de sabbatdag te vieren. Aangehaald dus wat in 1e deel van 5:15 staat: Bevrijding uit Egypte.
Dit lijkt mij dus niet te stroken met de bovenstaande teksten.quote:Dit laat zien dat de sabbatswet niet van de vroege tijd komt(Adam) maar pas uit latere tijd met Mozes.
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.quote:Maar wacht maar tot je bericht krijgt van die vriend ofzo van je
Meneer zogenaamd intellectueel
1.quote:Op maandag 5 december 2011 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat klopt, er waren nog geen geboden of wetten gegeven, zoals na de zonde. Echter illustreert de tekst dat de zevende dag al heilig was vanaf het begin, en niet vanaf het moment dat Mozes de stenen tafelen ontving.
[..]
Het hebreeuwse 'yom' kan een letterlijke dag betekenen. In Genesis wordt gesproken over 'morgen en avond'. Dit zijn letterlijke dagen, blijkend uit de tekst en context.
[..]
De sabbat heeft inderdaad 2 redenen om gevierd te worden: schepping en verlossing.
8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Dus God als eerste is onze schepper. Na zonde is hij ook onze verlosser. De verlossing van de joden uit Egypte is een symbool voor de verlossing van ieder individu en Gods volk als geheel uit de wereld van zonde onder leiding van de mediator Jezus Christus, welke voor werd gesteld door Mozes. Zoals we allemaal uit zonde moeten komen, door tests en beproevingen moeten gaan om het koninkrijk van God in te gaan, zo werden de joden uit Egypte verlost, onder leiding van Mozes door de woestijn geleid, om het beloofde land in te gaan. De verlossing uit egypte ondergaat de christen ook, spiritueel gezien, en uit dankbaarheid daarvoor gehoorzaamt hij Gods geboden, waarvan de sabbat het teken is welke God hij dient.
Door Mozes werd men slechts herinnerd aan de wet van God, die bestond al voor Mozes, en was men vergeten door 400 jaar in Egypte te hebben verbleven en al hun gebruiken over te nemen. Zo gehoorzaamde Abraham ook Gods wet, en Abraham was toch echt lang voor Mozes:
Genesis 26:5 Daarom dat Abraham Mijn stem gehoorzaam geweest is, en heeft onderhouden Mijn bevel, Mijn geboden, Mijn inzettingen en Mijn wetten.
Er zijn nergens wetten, geboden, inzettingen beschreven in Genesis voor Abraham, afgezien van het eten van sommige dieren na de zondvloed. Toch gehoorzaamde Abraham Gods wetten. God gaf zijn wet door aan zijn dienaars, ook al werden ze pas aan Mozes in tafelen gegraveerd gegeven. Daarvoor vierde men echter al de sabbat:
Exodus 16:Mozes.
23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.
24 En zij leiden het op tot den morgen, gelijk als Mozes geboden had; en het stonk niet, en er was geen worm in.
25 Toen zeide Mozes: Eet dat heden, want het is heden de sabbat des HEEREN; gij zult het heden op het veld niet vinden.
26 Zes dagen zult gij het verzamelen; doch op den zevenden dag is het sabbat, op denzelven zal het niet zijn.
27 En het geschiedde aan den zevenden dag, dat sommigen van het volk uitgingen, om te verzamelen; doch zij vonden niet.
28 Toen zeide de HEERE tot Mozes: Hoe lang weigert gijlieden te houden Mijn geboden en Mijn wetten?
29 Ziet, omdat de HEERE ulieden den sabbat gegeven heeft, daarom geeft Hij u aan den zesden dag voor twee dagen brood; een ieder blijve in zijn plaats! dat niemand uit zijn plaats ga op den zevenden dag!
30 Alzo rustte het volk op den zevenden dag.
Dit is dus exodus 16, voor het ontvangen van de stenen tafelen in exodus 20. De sabbat begon niet bij de wet van Mozes, maar was er al.
[..]
Dit lijkt mij dus niet te stroken met de bovenstaande teksten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |