Autsjquote:Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef mvdejong het volgende:
Besnijdenis staat ook in het OT, dus waarom doen ze dat niet meer ?
Trouwens, echte ongelovigen werden gedood door ze gesmolten metaal in de strot te gieten.
Maar je zei eerder nog tegen me dat het een verdraaiing is als je hierop baseert dat je niet meer hoeft te stenigen. Ik snap je niet meer.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is denk ik voornamelijk wegens het verhaal over de vrouw die in overspel betrapt is:
De overspelige vrouw
1 Jezus echter ging naar de Olijfberg.
2 En 's morgens vroeg kwam Hij opnieuw in de tempel en al het volk kwam naar Hem toe; en Hij ging zitten en onderwees hen.
3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.
4 En toen ze haar in het midden hadden doen staan, zeiden zij tegen Hem: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel.
5 * In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?
6 En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.
7 En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: * Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.
8 En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.
9 Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.
10 Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11 En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en * zondig niet meer.
Christenen willen Jezus' voorbeeld volgen. In dat geval stenigt men elkaar dus niet, maar zoekt men bekering en vergeving.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezegd heb. Het enige wat ik me kan bedenken dat ik gezegd zou hebben in relatie met dit verhaal, is dat het de wet niet annuleert. Dat deed Jezus niet. Hij liet echter het ware karakter van de wet zien. Die is niet bedoeld ter veroordeling, maar opdat we ons bekeren en beter gedragen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Maar je zei eerder nog tegen me dat het een verdraaiing is als je hierop baseert dat je niet meer hoeft te stenigen. Ik snap je niet meer.
in een tijd dat er nog geradbraakt werd?quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:00 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Autsj
OT: wellicht omdat het nu als mishandeling wordt gezien?
Volgens mij menen christenen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en heb je een bron voor dat gesmolten metaal gedeelte?quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef mvdejong het volgende:
Besnijdenis staat ook in het OT, dus waarom doen ze dat niet meer ?
Trouwens, echte ongelovigen werden gedood door ze gesmolten metaal in de strot te gieten.
Dat staat dan ook nergens, wel als het vlak bij anderen was en ze niet om hulp riep, dan was het met wederzijdse toestemming en moesten ze trouwen. En anders werd de verkrachter gedood en werd de vrouw niet gestraft, heel vrouwvriendelijk dus.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
Een betere vraag is waarom alleenstaande vrouwen niet meer gedwongen worden met hun verkrachter te trouwen, zoals de Bijbel opdraagt.
Gesmolten metaal is natuurlijk onzin, ook erg onpraktisch.... Los daarvan hoefden niet joden helemaal niet te bekeren, en konden ze gewoon in Israel leven. Een voorbeeld voor het hele MO van nu.quote:Op woensdag 23 november 2011 20:01 schreef BrownBear9874 het volgende:
[..]
Volgens mij menen christenen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en heb je een bron voor dat gesmolten metaal gedeelte?
Truffelvarken e.a., vinden jullie dit niet een beetje een zware straf? Bedenk dat god niet verandert en nu nog steeds hetzelfde is als toen. Dus ook al vinden jullie dat jullie dit nu niet meer hoeven te doen, het blijft een erg wrede god dat hij dit ooit verlangt heeft van zijn volk.quote:Zo zeide de Heere tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger.
Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de Heere Mozes geboden had.
Deuteronomium 22:28-29quote:Op woensdag 23 november 2011 20:18 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dat staat dan ook nergens, wel als het vlak bij anderen was en ze niet om hulp riep, dan was het met wederzijdse toestemming en moesten ze trouwen. En anders werd de verkrachter gedood en werd de vrouw niet gestraft, heel vrouwvriendelijk dus.
Thx, die tekst moet ik onthouden!quote:Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Deuteronomium 22:28-29
28-29 Als een man een meisje verkracht dat niet verloofd is en hij wordt op heterdaad betrapt, dan moet hij de vader van het meisje 275 gram zilver als smartegeld betalen en met haar trouwen; hij mag nooit van haar scheiden.
Sorry, het staat er echt.
Idd wat ik uit mijn hoofd aangaf staat ervoor, maar geldt voor een ondertrouwde vrouw.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
28-29 Als een man een meisje verkracht dat niet verloofd is en hij wordt op heterdaad betrapt, dan moet hij de vader van het meisje 275 gram zilver als smartegeld betalen en met haar trouwen; hij mag nooit van haar scheiden.
Dat doet het wel. Jezus heeft dat expliciet gezegd volgens de Bijbel. Christenen die het oude testament negeren zullen dus eeuwig branden in de hel.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:38 schreef slaapvaak het volgende:
Oude testament geldt niet voor christenen. Graag gedaan, geen dank.
Eeuwig branden in de hel zelfs? Heeft Hij dat werkelijk letterlijk gezegd?quote:Op woensdag 23 november 2011 22:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat doet het wel. Jezus heeft dat expliciet gezegd volgens de Bijbel. Christenen die het oude testament negeren zullen dus eeuwig branden in de hel.
Geen dank
- MATTEÜS 5:17quote:Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen.
Zomaar uit interesse, maar hoe denk je als christen over de profeet Mohammed?quote:Op woensdag 23 november 2011 23:01 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Eeuwig branden in de hel zelfs? Heeft Hij dat werkelijk letterlijk gezegd?
Ik was misschien wat onduidelijk, maar je citeert dus MATTEÜS 5:18-20, je vergeet echter het vers eraan voorafgaand.
[..]
- MATTEÜS 5:17
Alle straffen die worden genoemd in het Oude Testament gelden wel degelijk voor ons, maar zijn door Jezus opoffering kwijt gescholden. Hij is diegene die onze boete betaalt met zijn onschuldige bloed.
Dus de 10 geboden tellen dan ook niet meer neem ik aan.quote:Op woensdag 23 november 2011 23:01 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Eeuwig branden in de hel zelfs? Heeft Hij dat werkelijk letterlijk gezegd?
Ik was misschien wat onduidelijk, maar je citeert dus MATTEÜS 5:18-20, je vergeet echter het vers eraan voorafgaand.
[..]
Alle straffen die worden genoemd in het Oude Testament gelden wel degelijk voor ons, maar zijn door Jezus opoffering kwijt gescholden. Hij is diegene die onze boete betaalt met zijn onschuldige bloed.
Het mooiste is nog dat stukje dat ik vet gemaakt heb..... meisjes verkrachten? sure no problemo, maar zorg voor dat je niet op heterdaad betrapt wordt! Als het meisje 3 dagen later gaat klagen is het blijkbaar niet zo erg meer.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je moet Matt.5:17 zelf eens lezen. Hij wil geen jota aan de Wet veranderen. Dit wil zéér duidelijk zeggen dat hij geen ' aanpassing ' aan de joodse leer wil en dus geen herziening van de joodse religie komt doen.quote:Op woensdag 23 november 2011 23:01 schreef slaapvaak het volgende:
Gouden kalf-episode.quote:Op woensdag 23 november 2011 20:01 schreef BrownBear9874 het volgende:
[..]
Volgens mij menen christenen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en heb je een bron voor dat gesmolten metaal gedeelte?
Klopt. Onbegrijpelijk in onze tijd, maar in die tijd moet dit gezien worden als een wet die het meisje in kwestie juist beschermd. Een verkracht meisje zou waarschijnlijk nooit meer een man vinden. In dit geval wordt de verkrachter verplicht aan de huwelijkse voorwaarden te voldoen en het meisje te voorzien in haar onderhoud de rest van hun leven. Hij mag haar nooit meer scheiden omdat hij haar 'onteerd' heeft. En in barbaarse tijden als toen was levensonderhoud simpelweg het belangrijkste.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan een god die altijd hetzelfde is en blijft? Of was die god toen ook barbaars?quote:Op donderdag 24 november 2011 09:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt. Onbegrijpelijk in onze tijd, maar in die tijd moet dit gezien worden als een wet die het meisje in kwestie juist beschermd. Een verkracht meisje zou waarschijnlijk nooit meer een man vinden. In dit geval wordt de verkrachter verplicht aan de huwelijkse voorwaarden te voldoen en het meisje te voorzien in haar onderhoud de rest van hun leven. Hij mag haar nooit meer scheiden omdat hij haar 'onteerd' heeft. En in barbaarse tijden als toen was levensonderhoud simpelweg het belangrijkste.
Wetten als deze zijn vooral erop gericht de vrouw te beschermen tegen de (seksuele) dominantie van de man. Wat dat betreft gingen de joden destijds een stuk beter om met hun vrouwen dan bijvoorbeeld de Grieken en Romeinen velen eeuwen later.
Dat ligt eraan tot welke christelijke interpretatie van het OT je je verhoudt. Er is inderdaad een stroming die de 10 geboden voorzover het geen ethische wet is afschaft, dus het sabbatsgebod geldt niet meer maar niet stelen, liegen etc. wel. Het criterium is dan het liefdegebod.quote:Op woensdag 23 november 2011 23:43 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dus de 10 geboden tellen dan ook niet meer neem ik aan.
Paulus schaft de wet af?quote:Op donderdag 24 november 2011 12:58 schreef Cognitor het volgende:
Ali Kannibali, het probleem met jouw visie is dat je de verscheidenheid in het NT niet erkent. Matteüs en Jakobus zijn sterk joods en hebben de wet van Mozes niet afgeschaft, terwijl Paulus dat wel doet voor christenen uit de heidenen. Hebreeën volgt in de voetsporen van Paulus en noemt de wet zelfs inferieur.
Dus het ligt niet zo simpel.
Bovendien strandt heel je redenering omdat Paulus ontwijfelbaar het grootste gedeelte, zo niet alles, van de joodse wet afschaft. Paulus is het dus niet met je eens.
Zoals Jezus zowel God als mens is, vind ik Mohammed een typisch mens. Jezus streefde geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel. Mohammed had meerdere vrouwen, Jezus niet.quote:Op woensdag 23 november 2011 23:25 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Zomaar uit interesse, maar hoe denk je als christen over de profeet Mohammed?
Mohammed zondigde? Hoe kan het dan dat Mohammed in opstand kwam tegen hebzucht en egoïsme? Is dat zondigen?quote:Op donderdag 24 november 2011 18:03 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Zoals Jezus zowel God als mens is, vind ik Mohammed een typisch mens. Jezus streefde geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel. Mohammed had meerdere vrouwen, Jezus niet.
Mohammed zondigde, Jezus niet.
Ik denk dus niks bijzonders over Mohammed, het was een man uit zijn tijd. Jezus was Zijn tijd ver vooruit.
Heb je geen antwoord op mijn post van donderdag 24 nov. 05.40 u. kunnen verzinnen ?quote:Op donderdag 24 november 2011 18:03 schreef slaapvaak het volgende:
Zoals Jezus zowel God als mens is, vind ik Mohammed een typisch mens. Jezus streefde geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel.
Net als elk ander mens deed hij niet alleen maar slechte dingen, maar hij was niet vrij van zonden. Dat is het verschil tussen Jezus en Mohammed.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:45 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Mohammed zondigde? Hoe kan het dan dat Mohammed in opstand kwam tegen hebzucht en egoïsme? Is dat zondigen?
Ik heb niet het idee dat jij echt op zoek bent naar een antwoord.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb je geen antwoord op mijn post van donderdag 24 nov. 05.40 u. kunnen verzinnen ?
En over welke Jezus heb jij het nu weer ? De mythologische ( uit het N.T.) of de historische ?
De historische streefde wél naar macht als messias ( joodse betekenis!).
Mwoah, dat is discutabel.quote:
Ik vraag het je toch duidelijk of niet soms ?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:15 schreef slaapvaak het volgende:
Ik heb niet het idee dat jij echt op zoek bent naar een antwoord.![]()
Bedoel je de religieuze pages van Google of de historische ?quote:Even googlen naar zulke passages geeft al snel breed gedragen visies uit de christelijke denk-traditie weer.
Ik meen me te herinneren dat ik die vragen aan jou gesteld had.quote:Maar ik vrees dat als jij daar naar opzoek was, je die ook wel zou vinden.
Zie je wel dat je je geloof aan het promoten bent.quote:Alsnog hier een link die dieper ingaat op deze passages:
http://sermononthemountco(...)-matthew-518-20.html
O, dan hoeft die voor jou niet echt bestaan te hebben ?quote:Voor de rest vraag ik mij af waarom ik het als christen over de 'historische' Jezus hebben?
Al één verschil: De mythologische Jezus heeft nooit bestaan, vandaar de naam Mythologisch ( zie eens op wiki wat dit betekend) en Mohammed ( die uit de Koran ) heeft wél bestaan.quote:Het verschil tussen de 'mythologische' Jezus en Mohammed (die uit de Koran) is, dat er wel degelijk een verschil is in politieke ambitie.
De historische ( die écht heeft bestaan wil dat zeggen ) had wél politieke ambities. Ook de reden waarom hij door de Romeinen terecht gesteld is.quote:Jezus streeft geen politieke of militaire macht na, Mohammed wel.
Tja. Paulus zegt toch echt dat wie de wet houdt terwijl hij in Christus is verdoemd is (Gal. 5).quote:Op donderdag 24 november 2011 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Paulus schaft de wet af?
Zou Paulus arfschaffen wat 'heilig, rechtvaardig en goed' is? Heeft Paulus de autoriteit om Gods wet af te schaffen?
Het enige wat Paulus uitlegt is dat door Christus we vrij zijn gemaakt van de dood, waardoor we door onze zonden toe veroordeeld waren door de wet.
Dat wil niet zeggen dat de wet 'afgeschaft' is. Verre van dat, de wet geldt nog steeds, maar we hebben iemand die in onze plaats is gestorven zodat ik niet hoef te sterven. Ik ben dus onder genade, en niet onder de wet.
Kun je aantonen dat Jezus niet zondigde?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:01 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Net als elk ander mens deed hij niet alleen maar slechte dingen, maar hij was niet vrij van zonden. Dat is het verschil tussen Jezus en Mohammed.
Bestaat de historische Jezus dan? Behalve in de bijbel is er niks over hem geschreven, best apart als het toen een invloedrijk man zou moeten zijn geweest.quote:Op donderdag 24 november 2011 20:35 schreef ATON het volgende:
De historische ( die écht heeft bestaan wil dat zeggen ) had wél politieke ambities. Ook de reden waarom hij door de Romeinen terecht gesteld is.
Hij zegt letterlijk geen jota of tittel te willen verwijderen, maar wel de regels aanvullen. Daarmee kan je alsnog de regels aanpassen, zoals dan ook wordt gedaan van 5:21-5:46quote:En dan staan nog volgende vragen open:
Je moet Matt.5:17 zelf eens lezen. Hij wil geen jota aan de Wet veranderen. Dit wil zéér duidelijk zeggen dat hij geen ' aanpassing ' aan de joodse leer wil en dus geen herziening van de joodse religie komt doen.
Dogma hoeft niet bewezen te worden, dat moet je aannemen/gelovenquote:Op donderdag 24 november 2011 22:42 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Kun je aantonen dat Jezus niet zondigde?
Christendom kreeg toen nauwelijks volgers van het jodendom, ondanks dat dat wel de bedoeling was. Het waren juist de grieken en de romeinen die zich graag verdiepten in het Christendom.quote:Op donderdag 24 november 2011 23:31 schreef UltraR het volgende:
Simpel, oude testament is geschreven in een tijd waarin de wereld een stuk harder was dan nu. Stenigen werd toen als prima straf voor de meest minieme 'misdaden' gezien.
Maar ja, de wereld ontwikkelde zich, en tja, die bijbel werd toch wel achterhaald. En om het gepeupel braaf achter de kerk aan te laten lopen werd het nieuwe testament toegevoegd, meer aan het toenmalige tijdsbeeld aangepast met lieve Jezus, zodat de bijbel, en daarmee het Christendom, weer makkelijker te verkopen werd.
Wat een bitterheid. Het is duidelijk wat jouw denkbeelden zijn en die van mij... naar wat ben je dan op zoek? Ik heb zo het gevoel dat je een enorme wrok koestert tegenover alles wat christelijk is. Dat kan, daar zal best een goede reden voor zijn. Ik vraag me echter af wat jou dat oplevert, die bitterheid, die woede en de drang om het gelijk te willen halen. Ben je nou op zoek naar een 'antwoord' of ben je op zoek naar jouw 'gelijk', een bewijs dat anderen het ook niet helemaal weten. Ik vraag mij af wat jou beweegt om dat 'ongelijk' aan te tonen bij anderen?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik vraag het je toch duidelijk of niet soms ?
Ik heb de indruk dat jij enkel uw geloof komt promoten en helemaaaaaal niet uit bent op een discussie.
[..]
Bedoel je de religieuze pages van Google of de historische ?
[..]
Ik meen me te herinneren dat ik die vragen aan jou gesteld had.
[..]
Zie je wel dat je je geloof aan het promoten bent.
[..]
O, dan hoeft die voor jou niet echt bestaan te hebben ?
[..]
Al één verschil: De mythologische Jezus heeft nooit bestaan, vandaar de naam Mythologisch ( zie eens op wiki wat dit betekend) en Mohammed ( die uit de Koran ) heeft wél bestaan.
[..]
De historische ( die écht heeft bestaan wil dat zeggen ) had wél politieke ambities. Ook de reden waarom hij door de Romeinen terecht gesteld is.
En dan staan nog volgende vragen open:
Je moet Matt.5:17 zelf eens lezen. Hij wil geen jota aan de Wet veranderen. Dit wil zéér duidelijk zeggen dat hij geen ' aanpassing ' aan de joodse leer wil en dus geen herziening van de joodse religie komt doen.
En wat moeten we dan volgens jou verstaan onder Matt.5: 18-20 ?
En nu moet jij me ook maar eens vertellen waar in het N.T. staat dat alle straffen uit het O.T. door Jezus worden kwijt gescholden door zijn bloed.
En wat betekend ' zonde ' volgens het joods denken ? Wat bedoelen ze daarmee ?
Waarom denk je dat het christendom geen joodse navolging had ? Het N.T. is nu net wél geschreven voor de joden. Er waren toen de gehelleniseerde joden in de grootstedelijke diaspora en de joden in Palestina die zich aan de Wet hielden. Bij deze laatsten hoorde de historische Jezus uit Matt.5: 17 en de mythische versie vinden we bv. in Gal 5: 6 . UltraR heeft in zijn laatste posting dit zeer juist geschetst.quote:Op donderdag 24 november 2011 23:54 schreef Adames het volgende:
Christendom kreeg toen nauwelijks volgers van het jodendom, ondanks dat dat wel de bedoeling was. Het waren juist de grieken en de romeinen die zich graag verdiepten in het Christendom.
??? Waar lees jij ergens ' bitterheid ' ??? Gaan we weer de toer op van de ' vrome gelovige ' en bij gebrek aan een antwoord, op de man spelen ?quote:
Naar een antwoord op mijn vragen,...maar tot nu toe kan ik die nog steeds niet vinden.quote:Het is duidelijk wat jouw denkbeelden zijn en die van mij... naar wat ben je dan op zoek?
Niet dus.quote:Ik heb zo het gevoel dat je een enorme wrok koestert tegenover alles wat christelijk is.
Of jij bang om die plank voor je kop te verliezen ?quote:Dat kan, daar zal best een goede reden voor zijn. Ik vraag me echter af wat jou dat oplevert, die bitterheid, die woede en de drang om het gelijk te willen halen.
Niet naar een 'antwoord', maar naar JOU antwoord.quote:Ben je nou op zoek naar een 'antwoord'
Ik ben nog steeds op zoek naar JOU antwoord. En zolang jij mijn vragen niet beantwoord kan jij ook geen ongelijk krijgen uiteraard.quote:of ben je op zoek naar jouw 'gelijk', een bewijs dat anderen het ook niet helemaal weten.
Als die ' anderen ' net dezelfde onzin uitkramen zoals jij doet, is mijn beweegreden hen hiermee te confronteren.quote:Ik vraag mij af wat jou beweegt om dat 'ongelijk' aan te tonen bij anderen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |