Echt waar? Heb je een link naar dit bericht?quote:Op maandag 21 november 2011 21:48 schreef TechXP het volgende:
Er komen acties tegen dolfinarium bij de wintershows (met frans bauer) eind december.
Nee, maar ik ga het organiseren.quote:Op dinsdag 22 november 2011 08:02 schreef ninjawanda het volgende:
Echt waar? Heb je een link naar dit bericht?
Ja, maar dit zullen niet alleen acties zijn rondom Morgan, maar om meer dan alleen Morgan. Dolfinaria moeten gewoonweg dicht.quote:Op dinsdag 22 november 2011 08:13 schreef Guppyfriend het volgende:
Maar tijdens die acties is Morgan al weg, toch?
IMHO ietwat kort door de bocht. Voor opvang, kennis en bewustzijn en ja, zelfs voor vermaak, kunnen dolfinaria best nuttig zijn. Zorg alleen voor dierenwelzijnsregels, met duidelijkheid over afmetingen basins, contact met soortgenoten, etcetera.quote:Op dinsdag 22 november 2011 09:13 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ja, maar dit zullen niet alleen acties zijn rondom Morgan, maar om meer dan alleen Morgan. Dolfinaria moeten gewoonweg dicht.
Jij denkt dat als ze hem los laten hij een lang leven zal krijgen?quote:Op dinsdag 22 november 2011 07:01 schreef Guppyfriend het volgende:
Treuriglevenslang onder het mom van 'redding'
Een aantal orka-experts denkt dat dat met hun release plan prima zal gaan (met als voorbeeld orka Springer die nog steeds gezond en vrij rondzwemt) en als het niet gaat dan is dat plan ook nog eens omkeerbaar. De route die nu gekozen word is niet omkeerbaar.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:36 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jij denkt dat als ze hem los laten hij een lang leven zal krijgen?
Ze is zojuist weggereden op de truck, aldus de Facebook pagina van de orka coalitie. Weinig onzin aan dus.quote:
Het is een wild dier. Geen goudvis. Wilde dieren gaan ook dood, dat hoort zo. Gaat de hele dag door.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:36 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jij denkt dat als ze hem los laten hij een lang leven zal krijgen?
quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef Guppyfriend het volgende:
Redden, beter maken, vrijlaten. Zo moet het. Niet redden, beter maken, opsluiten.
De Orka Coalitie kan zoveel claimen. Heb je gezien hoe dat stuk is geschreven? Melancholische stierenpoep.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:34 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Ze is zojuist weggereden op de truck, aldus de Facebook pagina van de orka coalitie. Weinig onzin aan dus.
En omdat er emotie in het stuk zit, is het onzin? Waarom zouden ze dat verzinnen? Geen belang bij, lijkt mequote:Op dinsdag 22 november 2011 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De Orka Coalitie kan zoveel claimen. Heb je gezien hoe dat stuk is geschreven? Melancholische stierenpoep.
Ik juich het toe als ze beesten loslaten die nog een kans maken. Een orka op deze leeftijd maakt echter geen enkele kans in de vrije natuur. het meest waarschijnlijke is dat hij gewoon verhongert. Kunnen ze hem beter direct een spuitje geven.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Het is een wild dier. Geen goudvis. Wilde dieren gaan ook dood, dat hoort zo. Gaat de hele dag door.
Redden, beter maken, vrijlaten. Zo moet het. Niet redden, beter maken, opsluiten.
Of beter niet kunnen redden dan. Had ik nog liever gehadquote:Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik juich het toe als ze beesten loslaten die nog een kans maken. Een orka op deze leeftijd maakt echter geen enkele kans in de vrije natuur. het meest waarschijnlijke is dat hij gewoon verhongert. Kunnen ze hem beter direct een spuitje geven.
Tot welke leeftijd kan het dan wel?quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik juich het toe als ze beesten loslaten die nog een kans maken. Een orka op deze leeftijd maakt echter geen enkele kans in de vrije natuur. het meest waarschijnlijke is dat hij gewoon verhongert. Kunnen ze hem beter direct een spuitje geven.
Zelf vis vangen hadden ze haar nog makkelijk kunnen leren. Ten eerste had het dolfinarium haar levende vis moeten voeren ipv dode, zodat er nog iets aan haar jachtinstincten word gedaan. Ten tweede, het staat in het vrijlatingsplan van de OC hoe ze verhongering tegen zouden gaan.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Omdat het zeer onwaarschijnlijk is aangezien de ochtend niet het meest voor de hand liggende moment is om met een orka door het land te karren. Plus dat het wat ongeloofwaardig op mij overkwam. Een mevrouw die de kou trotseert en de hele nacht in dr uppie voor de ingang van het Dolfinarium heeft gezeten. Laat me niet lachen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
En omdat er emotie in het stuk zit, is het onzin? Waarom zouden ze dat verzinnen? Geen belang bij, lijkt me
Een groep mensen heeft daar de hele nacht gezeten staat er. Hester bleef als laatste over.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat het zeer onwaarschijnlijk is aangezien de ochtend niet het meest voor de hand liggende moment is om met een orka door het land te karren. Plus dat het wat ongeloofwaardig op mij overkwam. Een mevrouw die de kou trotseert en de hele nacht in dr uppie voor de ingang van het Dolfinarium heeft gezeten. Laat me niet lachen.
Dat lijkt mij ook het beste, zo min mogelijk met de natuur bemoeien.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:58 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Of beter niet kunnen redden dan. Had ik nog liever gehad
Ik kan je verzekeren dat het een onzin verhaal is en dat die orka nog steeds in Harderwijk is.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:06 schreef ninjawanda het volgende:
[..]
Een groep mensen heeft daar de hele nacht gezeten staat er. Hester bleef als laatste over.
Ok, nouja als jij het zegtquote:Op dinsdag 22 november 2011 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan je verzekeren dat het een onzin verhaal is en dat die orka nog steeds in Harderwijk is.
quote:
Ja als Koos het zegt dan MOET het wel waar zijn, hij mocht er een stukkie over schrijvenquote:
Ja, SCH dat krijg je van half vage beweringen zonder bewijs.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:23 schreef KoosVogels het volgende:
Oh nee, excuus. Dierengekkies die bijna moeten huilen omdat dat beest naar Tenerife verhuist, zijn natuurlijk een stuk betrouwbaarder.
Noem je mij nou SCH, hippie?quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:27 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ja, SCH dat krijg je van half vage beweringen zonder bewijs.
Dan trekken mensen je wel eens in twijfel.
Net zo goed als jij bij de andere doet.
Nee, info vanuit 'dolfinarium' zegt ook dat vervoer meestal rond 4 uur 's nachts gebeurd.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:05 schreef KoosVogels het volgende:
Omdat het zeer onwaarschijnlijk is aangezien de ochtend niet het meest voor de hand liggende moment is om met een orka door het land te karren. Plus dat het wat ongeloofwaardig op mij overkwam. Een mevrouw die de kou trotseert en de hele nacht in dr uppie voor de ingang van het Dolfinarium heeft gezeten. Laat me niet lachen.
Iemand die 'heel close' met dolfinarium is is natuurlijk ook heel betrouwbaar als journalist?quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:23 schreef KoosVogels het volgende:
Oh nee, excuus. Dierengekkies die bijna moeten huilen omdat dat beest naar Tenerife verhuist, zijn natuurlijk een stuk betrouwbaarder.
Haha, close? Neuh, maar de media worden wel op de hoogte gehouden.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:01 schreef TechXP het volgende:
[..]
Iemand die 'heel close' met dolfinarium is is natuurlijk ook heel betrouwbaar als journalist?
Sommige meer dan anderen he.... i knowquote:Op woensdag 23 november 2011 14:57 schreef KoosVogels het volgende:
Haha, close? Neuh, maar de media worden wel op de hoogte gehouden.
Hoe weet je datquote:Op maandag 21 november 2011 21:48 schreef TechXP het volgende:
Er komen acties tegen dolfinarium bij de wintershows (met frans bauer) eind december.
Dierentuinen in Nederland mogen geen levend voer verstrekken...En als je levende haring voert krijg je de haring coalitie op je dak..quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:02 schreef ninjawanda het volgende:
[..]
Zelf vis vangen hadden ze haar nog makkelijk kunnen leren. Ten eerste had het dolfinarium haar levende vis moeten voeren ipv dode, zodat er nog iets aan haar jachtinstincten word gedaan.
Inderdaad voor die bruinvissen valt het percentage dat nog weer gezond uitgezet is nog redelijk mee.quote:Op vrijdag 25 november 2011 23:18 schreef Mercer het volgende:
Geeft een vertekend beeld, er staan talloze bruinvissen op die (waarschijnlijk) ziek uit zee zijn gevist en vervolgens snel zijn dood gegaan.
Wat opvallend is zijn die 3 False Killer Whales, die alle 3 binnen 5 jaar zijn overleden.
Via welk onbekend vliegveld zal ze nou gaan?quote:***************************************
Orka Morgan op weg naar Tenerife
` Orka Morgan verlaat vanochtend het
Dolfinarium in Harderwijk.Ze wordt via
een onbekende luchthaven naar Tenerife
gevlogen,waar ze in een dierenpark gaat
leven.Ze blijkt 1400 kilo te wegen,1000
kilo meer dan toen ruim ze 17 maanden
geleden in de Waddenzee werd gevonden.
In Harderwijk is sinds gisteren een
noodverordening van kracht om betogers
op afstand te houden,maar er lijken
geen demonstranten te zijn.
Morgan is per hijskraan uit haar bassin
gehaald en in een hangmat gelegd in een
container met water.Die container is in
een vrachtwagen geplaatst,die onderweg
is naar Schiphol.
Hoezo zou dat niet kunnen, in een vrachtwagen? Die container moet toch straks ook in een vliegtuig?quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:42 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Via welk onbekend vliegveld zal ze nou gaan?![]()
Oja en container in een vrachtwagen. Welke droeftoeter heeft dit bericht geschreven haha.
Als ze het maar naar haar zin krijgt.quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:24 schreef S1nn3rz het volgende:
Lenie 't hart was vanavond op de radio te horen, die vertelde dat Morgan makkelijk 10 miljoen euro kon opbrengen bij een verkoop aan het buitenland.
Tja, dan ben je zeker ook een tegenstander van dierentuinen. Ik niet. Sommige ruimtes vind ik wel te klein en dan hoop ik maar dat zo'n dierentuin veel geld binnenhaalt om de ruimtes te verbeteren.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:11 schreef Mercer het volgende:
Zou je willen ruilen? Je hele leven opgesloten zitten en achterlijke kunstjes doen voor publiek?
En dat is nou juist het punt, Morgan gaat niet naar een dierentuin, maar naar een circus.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:19 schreef idefixo het volgende:
[..]
Tja, dan ben je zeker ook een tegenstander van dierentuinen. Ik niet. Sommige ruimtes vind ik wel te klein en dan hoop ik maar dat zo'n dierentuin veel geld binnenhaalt om de ruimtes te verbeteren.
Ik ben wel een tegenstander van dieren bij het circus.![]()
Dat zie ik anders. Als je zo begint kun je de creche van Lenie 't Hart ook wel een circus noemen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:21 schreef Mercer het volgende:
[..]
En dat is nou juist het punt, Morgan gaat niet naar een dierentuin, maar naar een circus.
Nee das waar, maar de mensen moeten wel betalen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:26 schreef Lienekien het volgende:
Nou, bij Lenie hoeven de zeehondjes geen kunstjes te vertonen.
Ja, en?quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:27 schreef idefixo het volgende:
[..]
Nee das waar, maar de mensen moeten wel betalen.
Ik heb niets tegen de creche, begrijp me niet verkeerd. Maar als we beginnen over het uitbuiten van dieren en met de vinger naar elkaar gaan wijzen, denk ik dat Lenie 't Hart niet beter of slechter is dan die organisatie in Tenerife. Het gaat om Morgan en niet om het ego van Lenie 't Hart.quote:
quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef Mercer het volgende:
Laten we hopen dat alles goed gaat onderweg, dat is denk ik waar we het allemaal over eens zijn.
quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:21 schreef Mercer het volgende:
[..]
En dat is nou juist het punt, Morgan gaat niet naar een dierentuin, maar naar een circus.
Yep, en toch zit er ergens in mijn achterhoofd, hopenlijk gaat de volgende Wallvis of Orkaquote:Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef Mercer het volgende:
Laten we hopen dat alles goed gaat onderweg, dat is denk ik waar we het allemaal over eens zijn.
Wat blaat jij allemaal? Lenie haar doel is om de beesten terug te brengen in de natuur en wil ze niet opsluiten.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef idefixo het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen de creche, begrijp me niet verkeerd. Maar als we beginnen over het uitbuiten van dieren en met de vinger naar elkaar gaan wijzen, denk ik dat Lenie 't Hart niet beter of slechter is dan die organisatie in Tenerife. Het gaat om Morgan en niet om het ego van Lenie 't Hart.
Ik snap wat je bedoelt. Maar we willen ook niet lijdzaam toekijken hoe zo'n beest voor onze ogen sterft. Ook weer te begrijpen. Maar dan krijg je dus op den duur onmogelijke situaties als deze. Hartstikke mooi dat ze in Harderwijk dat dier weer helemaal gezond hebben gekregen. Maar nu?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik ben het zooooooooo met je eens...
[..]
[..]
Yep, en toch zit er ergens in mijn achterhoofd, hopenlijk gaat de volgende Wallvis of Orka
die aanspoelt of half dood wordt gevangen gewoon dood, zodat ze al die ellende niet
mee hoeven maken.
Klinkt wat tegenstrijdigmaar ik bedoel het goed...
Jawel en nee.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar we willen ook niet lijdzaam toekijken hoe zo'n beest voor onze ogen sterft. Ook weer te begrijpen. Maar dan krijg je dus op den duur onmogelijke situaties als deze. Hartstikke mooi dat ze in Harderwijk dat dier weer helemaal gezond hebben gekregen. Maar nu?
En wie was er dan massaal over wie heengevallen?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:56 schreef Godtje het volgende:
[..]
Jawel en nee.
Ze hadden dat beest niet moeten redden.
Tja... kunstjes vertonen?quote:
Dit dus eigenlijk, als je niet in de eerste plaats van plan bent om zo'n beest zo snel mogelijkquote:Op dinsdag 29 november 2011 11:56 schreef Godtje het volgende:
[..]
Jawel en nee.
Ze hadden dat beest niet moeten redden.
Lenie heeft een zeehondenopvang, geen orkaopvang en Lenie is geen bioloog. De rechter zal zich wel hebben laten adviseren door mensen die er verstand van hebben, denk je niet?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:52 schreef Godtje het volgende:
[..]
Wat blaat jij allemaal? Lenie haar doel is om de beesten terug te brengen in de natuur en wil ze niet opsluiten.
http://www.parool.nl/paro(...)-naar-Schiphol.dhtmlquote:Vrolijk en kalm
Volgens zeebioloog Brad Andreuws, president-directeur van SeaWorld Parks, ondergaat Morgan de verhuizing 'vrolijk, rustig en kalm. Wij mensen maken ons meer zorgen dan zij. Ze ligt heerlijk in haar hangmat', aldus Andrews.
Ik hoop niemand. Of maak je je ook druk om elke zebra die dood gaat door een gebroken been in Afrika?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wie was er dan massaal over wie heengevallen?
geloof je het zelf ?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:03 schreef idefixo het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)-naar-Schiphol.dhtml
Je sprint van a naar x naar y.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:03 schreef idefixo het volgende:
[..]
Lenie heeft een zeehondenopvang, geen orkaopvang en Lenie is geen bioloog. De rechter zal zich wel hebben laten adviseren door mensen die er verstand van hebben, denk je niet?
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)-naar-Schiphol.dhtml
Heb je het nou tegen mij? Het gaat toch niet over mij? Maar kun jij je dan niet voorstellen dat er kamervragen zouden komen (om maar eens wat te noemen) als een verzwakte orka in de waddenzee aan zijn lot overgelaten zou worden?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:05 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ik hoop niemand. Of maak je je ook druk om elke zebra die dood gaat door een gebroken been in Afrika?
Hadden we ook wel in Artis kunnen stoppen. Was nog goedkoper geweest en een paard achtige laat zich nog beter houden in gevangenschap ook.
Of zullen we ons druk gaan maken om alle paarden die we vrijwillig afmaken in dit land omdat ze een keer een botje breken? Dat is het beste voor het beest is de meerderheid het mee eens.
Nee maar een orka die niet voor zich zelf kan zorgen moeten we oplappen om het levenslang te geven. Want die beesten kunnen niet tegen opsluiting! Ik ben verre van een dierenactivist en hou van dierentuinen die verantwoord met beesten en ruimtes omgaan. En daarom moeten alle dolfijnen en Orka's in gevangenschap verboden worden. Tenzij je een terrein hebt ter grote van neeltje jans maar dan kan jij niks meer zin. Kan je ze net zo goed vrijlaten.
Begrijp ik nu dat jij van mening bent dat de president-directeur van SeaWorld Parks omdat hij president directeur van die organisatie is geen dierenvriend kan zijn en niet het beste met Orka's voor kan hebben?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
geloof je het zelf ?
Volgens zeebioloog Brad Andreuws, president-directeur van SeaWorld Parks
Als Lennie zeehonden wil redden op basis van giften en donaties is dat toch prima?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je het nou tegen mij? Het gaat toch niet over mij? Maar kun jij je dan niet voorstellen dat er kamervragen zouden komen (om maar eens wat te noemen) als een verzwakte orka in de waddenzee aan zijn lot overgelaten zou worden?
Sowieso is Lenie ook niet cruciaal voor het instandhouden van de zeehondenpopulatie. Pieterburen kan ook wel dicht.
Tja, wat is de norm? Andere dieren worden in gevangenschap juist ouder dan in het wild.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:12 schreef Godtje het volgende:
[..]
Als Lennie zeehonden wil redden op basis van giften en donaties is dat toch prima?![]()
Haar doel is om ze terug te brengen naar de zee en we hebben geen overvloed aan zeehonden.
Er zijn ook mensen die panda's redden en ze terug brengen naar de natuur.
Er zijn ook mensen die zwerfhonden redden met het doel ze onder te brengen bij een goed baasje.
Dat moeten ze allemaal zelf lekker weten.
Een Orka laat zich niet in gevangenschap goed houden. Dat de gemiddelde leeftijd van een Orka in gevangenschap 15/16 is en in het wild 50/60 jaar zou toch een teken moeten zijn of niet?
Dan doen we als mens iets niet goed bij het houden van die beesten. In een beschermde omgeving zou de gemiddelde leeftijd hoger moeten liggen en niet lager. Dus het is beter om ze gelijk op het strand dood te laten gaan inplaats van onder de stress het in 12 jaar voor elkaar te krijgen.
Open een topic over lennie dan kunnen we daar verder over zeehondjes gaan. Die ene kwam met een kromme vergelijking aan met Lennie die totaal nergens op sloeg vandaar dat die het verhaal in kwam. Voor de rest doe het niet ter zake aangezien het totaal iets anders is.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, wat is de norm? Andere dieren worden in gevangenschap juist ouder dan in het wild.
En Lenie lapt de zwakke exemplaren op en zet die weer uit. Doet de populatie geen goed, zou ik denken.
Zo'n Park blijft entertainment en dan bedoel ik niet voor de dieren....quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:11 schreef idefixo het volgende:
[..]
Begrijp ik nu dat jij van mening bent dat de president-directeur van SeaWorld Parks omdat hij president directeur van die organisatie is geen dierenvriend kan zijn en niet het beste met Orka's voor kan hebben?
In zee was het dier misschien wel door stropers gevangen. Nu krijgt ie misschien wel gezellige vriendjes en vriendinnetjes.![]()
De betweters zeggen wel dat zijn familieleden ergens in zee zwemmen maar wat als het dier niet geaccepteerd wordt en niet voor zichzelf kan zorgen?
Er is niets mis met dieren die mensen entertainen. Het gaat erom hoe ver de mensen gaan. Als dieren goed behandeld en verzorgd worden en gelukkig zijn, is er niets aan de hand. Ik las trouwens dat het park waar Morgan naartoe gaat een dierentuin is. Mensen die huisdieren hebben, hebben die dieren meestal ook voor hun eigen entertainment en mensen die naar de zeehonden van Lenie gaan kijken, doen dat ook voor hun entertainment.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Zo'n Park blijft entertainment en dan bedoel ik niet voor de dieren....
Net als circussen en al die andere shit.
Wat is je punt precies?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:35 schreef idefixo het volgende:
[..]
Er is niets heel veel mis met dieren die mensen entertainen.
Het gaat erom hoe ver de mensen gaan. Als dieren goed behandeld en verzorgd worden en gelukkig zijn, is er niets aan de hand. Ik las trouwens dat het park waar Morgan naartoe gaat een dierentuin is. Mensen die huisdieren hebben, hebben die dieren meestal ook voor hun eigen entertainment en mensen die naar de zeehonden van Lenie gaan kijken, doen dat ook voor hun entertainment.
http://www.trivago.nl/pue(...)oro-park-13514/fotos
Wij zijn het niet eens. Moet kunnen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Wat is je punt precies?
Ik hoop met je mee..quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:40 schreef idefixo het volgende:
[..]
Wij zijn het niet eens. Moet kunnen.
Verder hoop ik het beste voor Morgan.
En had je ook nog een inhoudelijke mening?quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:38 schreef Smeich het volgende:
Idefixo, jij bent met afstand de meest naieve persoon die ik de laatste tijd heb mogen lezen. Belachelijk wat jij uit je toetsenbord tovert
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:38 schreef Smeich het volgende:
Idefixo, jij bent met afstand de meest naieve persoon die ik de laatste tijd heb mogen lezen. Belachelijk wat jij uit je toetsenbord tovert
Dat denk ik ook. Alleen niet voor dolfijnen en walvisachtige.quote:Op dinsdag 29 november 2011 14:38 schreef KoosVogels het volgende:
Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
.quote:Reis orka Morgan verloopt voorspoedig
Orka Morgan komt vanmiddag aan op de luchthaven van Tenerife, van waar ze per vrachtwagen wordt vervoerd naar haar nieuwe onderkomen: het Loro Parque op Tenerife
Zo een 90% van alle orka-wetenschappers waren voor vrijlating.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:03 schreef idefixo het volgende:
Lenie heeft een zeehondenopvang, geen orkaopvang en Lenie is geen bioloog. De rechter zal zich wel hebben laten adviseren door mensen die er verstand van hebben, denk je niet?
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap? Dit is echt selectief denken.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:11 schreef idefixo het volgende:
[..]
De betweters zeggen wel dat zijn familieleden ergens in zee zwemmen maar wat als het dier niet geaccepteerd wordt en niet voor zichzelf kan zorgen?
Maar is dat een onterechte vraag? ER wordt nu als argument tegen gegeven dat je niet moet vermenselijken, maar deze vraag is echter wel terecht. Wij zijn gewoon ook dieren. En wat gebeurd er bij mensen die gevangen zitten? Ja, dat weet je ook wel.quote:Op dinsdag 29 november 2011 14:38 schreef KoosVogels het volgende:
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'
Christelijk zeker? Nou mensen zijn dieren. En ook al geloof je dat niet, dan is er genoeg bewijs over wat gevangenschap met dieren doet.quote:Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
Is er ergens een simpel lijstje/overzichtje met die voors-tegens?quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap? Dit is echt selectief denken.
Er waren meer opties bij falen tot introductie in oceaan dan bij introductie in Loro Parque. Daar is de kans groter dat het mis gaat.
Als het in gevangenschap gebeurt zijn er mensen die getuige zijn en een oplossing kunnen bedenken. In zee gebeurt dat niet, dan is ze reddeloos verloren en wat ook niet onbelangrijk is..... ze is nu aan mensen gewend.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap?
Dit vind ik wel een zinnige vraag en opmerking.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap? Dit is echt selectief denken.
Er waren meer opties bij falen tot introductie in oceaan dan bij introductie in Loro Parque. Daar is de kans groter dat het mis gaat.
In het wild accepteren orka's regelmatig orka's uit andere pods. Al die pods in een bepaald gebied zijn natuurlijk ook familie van elkaar, inclusief sociale gewoonten etc, dus zo gek is dat niet. De overdreven nadruk dat met 100% zekerheid de precieze pod van Morgan teruggevonden moest worden komt van het dolfinarium af.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Is er ergens een simpel lijstje/overzichtje met die voors-tegens?
Want het lijkt mij als leek zoveel moeilijker om een orka succesvol bij de familie te her-introduceren in de oceaan, dan in een park. Hoe stom en tegenstrijdig dat misschien ook klinkt, maar ik bedoel vanuit deze huidige situatie dan dus.
Bij 'in het wild' moet eerst die familie maar eens 'echt' gevonden worden, met zekerheid en niet 'we denken dat ze daar-en-daar'... en dan moet de orka daar heen gebracht worden, zorgen dat ze ergens uitgezet wordt dat in de buurt van de familie is op dat moment, zorgen dat ze geaccepteerd wordt, gemonitord worden op afstand hoe het met haar gaat etc. Daar lijken mij (nogmaals, als volledige leek!) veel meer haken en ogen aan te zitten dan aan het park.
(Dus even heel bot buiten beschouwing gelaten wat beter voor Morgan zou zijn, gewoon omdat jij zegt dat er in het park meer kans op falen is, ben benieuwd waarom dan).
Maar als journalisten jouw type mensen napraten dan is het natuurlijk wel goed, nietwaar?quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:13 schreef TechXP het volgende:
Mensen kijken vaak niet verder. En journalisten helpen ook niet. Want die praten snel verzorgers enzo na... 'olifant staat te dansen' (maar als je goed kijkt dan is het gewoon stereotype gedrag) etc.
Na wat ik allemaal heb gelezen over orka's in gevangenschap ben ik er inmiddels van overtuigd dat zo'n park de slechtste optie is voor het fysieke en mentale welzijn voor een dier en het mooiste zou zijn als ze nog proberen te redden wat er te redden valt.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:19 schreef Greys het volgende:
Pumpkin Ruby, denk jij dan stiekem niet dat dat inmiddels tóch al veel te laat was?
Dat ze al veel te lang in gevangenschap heeft gezeten inmiddels? Ik heb het idee dat ze echt amper een schijn van kans nog had in het wild, dan hadden ze dat direct moeten doen of in elk geval zo snel mogelijk. Dat is toch al veel te laat?
Dit omdat je zegt dat ze in dat park 'ongeschikt wórdt' voor andere opties. Ik denk dat ze dat al IS.
Arme beestjes, moeten ze ook nog naar frans bauer luisterenquote:Op maandag 21 november 2011 21:48 schreef TechXP het volgende:
Een dier heeft een bepaald repertoire aan gedrag wat het moet kunnen uitoefenen om goed te kunnen functioneren. Dat heeft niks met vermenselijken te maken, een dier heeft instincten en als het die niet kan volgens dan geeft dat overmatige stress. Stress is ook fysiek slecht, het verlaagt onder meer de weerstand tegen ziekten.quote:Op dinsdag 29 november 2011 14:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'
Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
Volgens de mensen die bij de uitzetting betrokken zijn geweest is dat verhaal vooral afkomstig van parken die niet wilden dat een uitzetting als een succes gezien zou worden. Kan ik me ook zomaar iets bij voorstellen. http://earthisland.org/ma(...)-in-on-morgan-debatequote:Op dinsdag 29 november 2011 17:44 schreef Greys het volgende:
Maar Keiko is (volgens mij) hartstikke eenzaam en stakkerig geweest na zijn vrijlating in het wild. Moest constant gevolgd en bijgevoerd worden, want hij redde het niet alleen. Wilde constant naar mensen en boten zwemmen, verbleef haast alleen maar vlak onder het wateroppervlak ipv te duiken wat normale orka's doen en heeft nooit contact weten te maken met zijn wilde soortgenoten.
Misschien moet je jezelf eens inlezen in een release plan? Want dit klopt nl. totaal niet echt he.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:15 schreef idefixo het volgende:
[..]
Als het in gevangenschap gebeurt zijn er mensen die getuige zijn en een oplossing kunnen bedenken. In zee gebeurt dat niet, dan is ze reddeloos verloren en wat ook niet onbelangrijk is..... ze is nu aan mensen gewend.
We kunnen allemaal bedenken dat als Morgan naar zee wordt gebracht, ze regelrecht in de armen van stropers (of vissers die vinden dat ze teveel vis eet) zwemt.
Nee, want als je mijn post hier en elders leest, dan weet je dat ik ook kritisch ben t.o.v. van pers die bv. klakkeloos van Wakker Dier e.d. dingen overnemen als waar terwijl die ook goed zijn in halve waarheden.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:25 schreef KoosVogels het volgende:
Maar als journalisten jouw type mensen napraten dan is het natuurlijk wel goed, nietwaar?
Lache hoor Koos...quote:Op dinsdag 29 november 2011 23:36 schreef KoosVogels het volgende:
Speciaal voor jullie:
[ afbeelding ]
Denk je nu echt dat het Dolfinarium alle ellende met de dolfijnen aan de grote klok gaat hangen?quote:Op woensdag 30 november 2011 02:25 schreef Lienekien het volgende:
Ja jeetje zeg, alsof ze dan overal zo onverantwoord zijn.
Nee, jij wel?quote:Op woensdag 30 november 2011 02:36 schreef Lienekien het volgende:
Vast wel. Heb je ook voorbeelden dat het wel goed gaat?
Nee hoor, ik ben gewoon realistisch, meer niet, ik zit hier niet te snikken, dus maak je geen zorgen.quote:Op woensdag 30 november 2011 02:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je hebt best een punt, maar je slaat door.
Je scheert mij te veel over een kam.quote:Op woensdag 30 november 2011 02:40 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben gewoon realistisch, meer niet, ik zit hier niet te snikken, dus maak je geen zorgen.
Kom dan maar met een voorbeeld waar het WEL allemaal fantastisch gaat misschienquote:Op woensdag 30 november 2011 02:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je scheert mij te veel over een kam.
Dat lijkt me onbegonnen werk. Want sowieso komen ze natuurlijk pas in het nieuws als het slecht nieuws is. En ik denk dat jij al helemaal overtuigd bent van het gelijk van jouw standpunt in dezen.quote:Op woensdag 30 november 2011 02:42 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Kom dan maar met een voorbeeld waar het WEL allemaal fantastisch gaat misschien
kan je me overtuigen.
Ik denk dat jij ook wel overtuig bent van jouw gelijk, dus dan komen we er toch niet uit.quote:Op woensdag 30 november 2011 02:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat lijkt me onbegonnen werk. Want sowieso komen ze natuurlijk pas in het nieuws als het slecht nieuws is. En ik denk dat jij al helemaal overtuigd bent van het gelijk van jouw standpunt in dezen.
kijk het filmpje eerst... Lienekienquote:Op woensdag 30 november 2011 02:54 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie het wat minder zwart-wit, denk ik. Misschien wel realistischer dan jij, wie zegt het.
Dat is nu zwart/wit denken wat jij hier doet.quote:Op woensdag 30 november 2011 06:13 schreef Lienekien het volgende:
Dus er had al niet moeten worden ingegrepen toen ze die zieke orka ontdekten in de Waddenzee?
Tja als je het al teveel moeite vindt om een filmpje te bekijken dan snap ik niet wat je hier doet.quote:Op woensdag 30 november 2011 06:31 schreef Lienekien het volgende:
Nee, ik ga dat niet allemaal bekijken. Evenmin als ik al die andere aangehaalde stukken van je ga bekijken. Ik kan nog wel melden dat ik nooit heb beweerd dat die dieren gelukkig zouden zijn in een dolfinarium, maar volgens mij maakt dat ook niet veel meer uit. Want kennelijk ben ik toch al ' tegen'.
Ja precies, de conclusie is dus dat er niet had moeten worden ingegrepen.quote:Op woensdag 30 november 2011 06:28 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is nu zwart/wit denken wat jij hier doet.
Ze kunnen wel ingrijpen maar alleen als ze de intentie hebben om het beest zo nel mogelijk
op te lappen en zijn vrijheid terug te geven.
Is die intentie er niet, laat dan de natuur zijn gang maar gaan, zo'n beest is beter af
dood dan in een entertainment park.
Nee de conclusie is dat ''ze'' voor hun eigen gewin de vrijlating zo lang hebben tegengehoudenquote:Op woensdag 30 november 2011 06:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja precies, de conclusie is dus dat er niet had moeten worden ingegrepen.
Ja, dat dacht ik wel. Jij post een lap aan tekst, filmpjes en linkjes en iemand die dat niet allemaal braaf gaat bekijken en lezen die mag wel weggaan. Mag ik nog zelf kiezen of ik al die gruwelen wil bekijken?quote:Op woensdag 30 november 2011 06:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Tja als je het al teveel moeite vindt om een filmpje te bekijken dan snap ik niet wat je hier doet.
Je ziet helemaal geen gruwelijkhedenquote:Op woensdag 30 november 2011 06:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik wel. Jij post een lap aan tekst, filmpjes en linkjes en iemand die dat niet allemaal braaf gaat bekijken en lezen die mag wel weggaan. Mag ik nog zelf kiezen of ik al die gruwelen wil bekijken?
Mag ik bedanken? En nog een keer aangeven dat ik dus niet van mening ben dat die dieren in een dolfinarium zo gelukkig zijn? Bedankt.quote:Op woensdag 30 november 2011 06:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Je ziet helemaal geen gruwelijkhedendus je kan gerust kijken.
Mooi dan zijn we het tenminste ergens over eens, ga ik nu koffie drinken.quote:Op woensdag 30 november 2011 06:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En nog een keer aangeven dat ik dus niet van mening ben dat die dieren in een dolfinarium zo gelukkig zijn?
Fijn dat we nu duidelijk hebben dat je mij niet automatisch allerlei meningen hoeft toe te dichten omdat ik ergens een keer een vraagteken in de kantlijn plaats.quote:Op woensdag 30 november 2011 06:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Mooi dan zijn we het tenminste ergens over eens, ga ik nu koffie drinken.
Ik begrijp het. Het releaseplan van de dierenmilitanten zorgt ervoor dat Morgan, die inmiddels gewend is aan mensen, niet regelrecht in de armen van stropers (of vissers die vinden dat ze teveel vis vangt) kan zwemmen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 21:43 schreef TechXP het volgende:
[..]
Misschien moet je jezelf eens inlezen in een release plan? Want dit klopt nl. totaal niet echt he.
Proberen om wel een discussie te voeren misschien? Je ehbt nu eenmaal met de realiteit van de echte wereld te maken en die is anders dan het grote ideologische sprookje dat je hier verkondigt.quote:Op woensdag 30 november 2011 06:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Tja als je het al teveel moeite vindt om een filmpje te bekijken dan snap ik niet wat je hier doet.
Inderdaad, de kans dat dit zou slagen was en is minimaal en dat tegen gigantische kosten. Heel erg jammer...quote:Op woensdag 30 november 2011 07:19 schreef idefixo het volgende:
[..]
Ik begrijp het. Het releaseplan van de dierenmilitanten zorgt ervoor dat Morgan, die inmiddels gewend is aan mensen, niet regelrecht in de armen van stropers (of vissers die vinden dat ze teveel vis vangt) kan zwemmen.
Heb je wel eens achter de scherm gekeken bij een Dolfinarium? Of lees je enkel donderverhalen van derden?quote:Op woensdag 30 november 2011 06:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Je ziet helemaal geen gruwelijkhedendus je kan gerust kijken.
Bron? Behalve wat loze woorden?quote:Op woensdag 30 november 2011 07:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het Dolfinarium had Morgan ook het liefste weer gewoon in het wild uitgezet
Het doel per definitie van een dolfinarium is niet om beestjes vrij te laten maar om ze op te sluiten ter entertainment. Dat is de business case van het bedrijf.quote:Op woensdag 30 november 2011 11:32 schreef Lienekien het volgende:
Ze hebben toch onderzoek gedaan om te kijken of de familie te localiseren was? Ik neem aan met het oog op eventueel uitzetten.
Ik ben dan oko heel simpel van mening dat wij als mens die beesten niet succesvol kunnen houden en of redden dus daar moeten laten liggen en niet redden.quote:Op woensdag 30 november 2011 11:40 schreef Lienekien het volgende:
Alleen was het geen bewuste keuze van het dolfinarium om deze orka op te nemen voor entertainment. Het dier kwam bij hen omdat het ziek werd aangetroffen in de Waddenzee.
Was hun onderzoek dan alleen maar voor het plaatje was, en hadden ze eigenlijk direct al dollartekens in hun ogen?
Dat onderzoek kun je overigens gewoon op hun site bekijken.
Mooi, maar daar gaat het niet om. Je vroeg om een onderbouwing van de bewering dat het dolfinarium de orka het liefst weer had uitgezet. Een bewering die je afdeed met 'loze woorden'.quote:Op woensdag 30 november 2011 11:43 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ik ben dan oko heel simpel van mening dat wij als mens die beesten niet succesvol kunnen houden en of redden dus daar moeten laten liggen en niet redden.
En dat blijkt uit alles. Uitzetten nooit goed gelukt en de drama's in de parken zijn ook een schande.
Het is jammer, ik zie de beesten graag en helaas helaas zijn ze heel goed te trainen maar niet goed te houden.
En die heb ik nog steeds niet gezien. Ze zijn altijd gezond tegenstander geweest van dat plan en dat klopt helemaal met hun businessplan.quote:Op woensdag 30 november 2011 11:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mooi, maar daar gaat het niet om. Je vroeg om een onderbouwing van de bewering dat het dolfinarium de orka het liefst weer had uitgezet. Een bewering die je afdeed met 'loze woorden'.
Ok, dit is dus zinloos.quote:Op woensdag 30 november 2011 11:47 schreef Godtje het volgende:
[..]
En die heb ik nog steeds niet gezien. Ze zijn altijd gezond tegenstander geweest van dat plan en dat klopt helemaal met hun businessplan.
Er zit geen geld in beestjes vrij laten.
Dat bedoel ik. Lees je nou verdomme eens in voordat je reageert.quote:Op woensdag 30 november 2011 07:19 schreef idefixo het volgende:
[..]
Ik begrijp het. Het releaseplan van de dierenmilitanten zorgt ervoor dat Morgan, die inmiddels gewend is aan mensen, niet regelrecht in de armen van stropers (of vissers die vinden dat ze teveel vis vangt) kan zwemmen.
quote:Op woensdag 30 november 2011 11:51 schreef TechXP het volgende:
[..]
Dus doe je huiswerk of reageer gewoonweg niet.
quote:dat het Dolfinarium een ontheffing op grond van de Flora- en Faunawet heeft en dat in voorwaarde 8 van deze ontheffing is opgenomen dat het Dolfinarium gevangen exemplaren van walvisachtigen tijdelijk onder zich mag houden ter revalidatie, met het doel deze later weer vrij te laten.
http://jure.nl/bu5150quote:Het Dolfinarium vindt deze termijn te lang omdat de huisvesting van Morgan in het Dolfinarium niet meer adequaat is en Morgan behoefte heeft aan contact met soortgenoten zodat zij Morgan zo snel mogelijk naar Loro Parque in Tenerife over kan brengen.
Dat is hun taak bij het opvangen van gestrande zeezoogdieren. Zo doen ze het ook met bijvoorbeeld Bruinvissen. En zo doen Ecomare en Pieterburen het voor bijvoorbeeld zeehonden.quote:
waarom vangen ze al decennia lang gestrande dieren op dan?quote:Op woensdag 30 november 2011 11:37 schreef Godtje het volgende:
[..]
Het doel per definitie van een dolfinarium is niet om beestjes vrij te laten maar om ze op te sluiten ter entertainment. Dat is de business case van het bedrijf.
Wel interessant maar wat wil je er nu mee zeggen? Het is vermoedelijk een van de weinige bedrijven ter wereld die een transport als deze kan verzorgen.quote:Op woensdag 30 november 2011 12:18 schreef TechXP het volgende:
Dit is wel interessant om te lezen:
http://orcasoutside.tumbl(...)o-wild-dolphin-trade
Er worden wel orka's in gevangenschap gefokt maar die worden nooit uitgezet.quote:Op woensdag 30 november 2011 12:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
waarom vangen ze al decennia lang gestrande dieren op dan?
Waarom doen dierenparken dan mee aan fokprogramma's om dieren weer uit te kunnen zetten in het wild?
Ik heb het ook niet zo op dierenparken maar wat je nu roept komt niet zo heel goed overeen met de werkelijkheid.
Wat is dit nu weer voor onzin dat ik een '' ideologische sprookje'' verkondigquote:Op woensdag 30 november 2011 07:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Proberen om wel een discussie te voeren misschien? Je ehbt nu eenmaal met de realiteit van de echte wereld te maken en die is anders dan het grote ideologische sprookje dat je hier verkondigt.
Het Dolfinarium had Morgan ook het liefste weer gewoon in het wild uitgezet zoals ze ook probeen met gestrande bruinvissen. Het succes van dat soort acties is echter nogal wisselend, succesvol weer uitzetten van Orka's is heel zeldzaam en lukt alleen als je de familiegroep weet te vinden (en dan niet te lang wacht) op een gegeven moment is de kans op een geslaagde uitzetting zo klein dat je niet ontkomt aan het kijken naar alternatieven.
En dan zoek je daarvan het minst slechte alternatief uit. En ja, helaas is dat gevangenschap, heel vervelend maar anders was er ook eeuwig gezeuld met dat dier...
Maar goed, ergens heb ik het vermoeden dat dit zoals Lienekien zegt niet door zal dringen
Hoe vaak heb jij ''achter de schermen'' mogen kijken?quote:Op woensdag 30 november 2011 09:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb je wel eens achter de scherm gekeken bij een Dolfinarium?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik verplicht niemand iets, maar hoe wil je dan dat ik iets duidelijk probeer te maken.quote:Op woensdag 30 november 2011 11:22 schreef Greys het volgende:
FANN, we hebben het al eens gehad over je lappen tekst en linkjes en filmpjes volgens mij
Niet in elk topic weer. En dan mensen gaan verplichten dat te lezen en bekijken en dat ze anders hun mond moeten houden.
Normaal gesproken moet je altijd een ''bron'' hebben. Heb je die dan is het teveel gedoe
om te lezen.
Als Lienekien of wie dan ook de teksten niet wil lezen en de filmpjes niet wil bekijken
dan doet ze dat toch lekker niet, ook goed.Dus dit...quote:Op woensdag 30 november 2011 11:47 schreef Godtje het volgende:
[..]
En die heb ik nog steeds niet gezien. Ze zijn altijd gezond tegenstander geweest van dat plan en dat klopt helemaal met hun businessplan.
Er zit geen geld in beestjes vrij laten.
Waarom wil je 'ons' militant noemen? Vind je juridische stappen nemen militant?quote:Op woensdag 30 november 2011 12:19 schreef idefixo het volgende:
http://jure.nl/bu5150
Het was niet de militante tak van de dierenbeschermers die zich verenigd heeft om Morgan over te leveren aan stropers en vissers?
Over dat laatste zijn de meningen verdeeld. Wat betreft dat bedrijf. Er zijn meerdere bedrijven die dit kunnen doen. KLM Cargo heeft geweigerd gaven ze aan, want ze wilden geen gedoe met pers e.d.quote:Op woensdag 30 november 2011 12:27 schreef du_ke het volgende:
Wel interessant maar wat wil je er nu mee zeggen? Het is vermoedelijk een van de weinige bedrijven ter wereld die een transport als deze kan verzorgen.
En dan het eind van het artikeltje, weg van vrijheid op naar gevangenschap. tja... het vrijlaten is ook niet bepaald een realistische optie op dit moment...
Moet je niet aan KoosVogels vragen, want die is heel close met dolfinarium.quote:Op woensdag 30 november 2011 12:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hoe vaak heb jij ''achter de schermen'' mogen kijken?
En dan bedoel ik ook ECHT ''achter de schermen'' of heb je klakkeloos aangenomen
wat de Dames en Heren van het Dolfinarium je hebben verteld?
FANN, nogmaals, we hebben het er al zo vaak over gehad helaas... maar zie het nou eens niet zo zwart-wit. Geen filmpjes kijken betekent NIET (!!!) dat men in gelukkige dolfijntjes gelooft in een Dolfinarium. Maar gewoon dat men geen zin heeft om zich steeds door je ellenlange posts met links en filmpjes heen te moeten worstelen...quote:Op woensdag 30 november 2011 12:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor onzin dat ik een '' ideologische sprookje'' verkondig
Waar haal je dat vandaan? Ik ben alleen met feiten gekomen, maar ''bronnen''
worden dus niet meer op prijs gesteld, begrijp ik, maar dat ben ik zo langzamerhand
wel gewend. Wat je niet ziet is er niet... Dus dan maar geen filmpjes kijken want
owee als we jullie ''ideologische sprookje'' zouden verstoren dat de dolfijntjes
zo gelukkig zijn in een Dolfinarium, wie gelooft hier nu in sprookjes?
Kap eens met dat persoonlijke gedoe. Echt.quote:Op woensdag 30 november 2011 13:13 schreef TechXP het volgende:
[..]
Moet je niet aan KoosVogels vragen, want die is heel close met dolfinarium.
Ik heb zwaar het vermoeden dat jij je ook niet erg bewust bent van alle perikelen aangezien Morgan ontzettend (!!) veel geld oplevert voor het dolfinarium en dan het nooit hun intentie is geweest om Morgan vrij te laten. Dit was al snel duidelijk toen Morgan kunstjes werd aangeleerd en haar bassin open werd gezet voor publiek.quote:Op woensdag 30 november 2011 07:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Proberen om wel een discussie te voeren misschien? Je ehbt nu eenmaal met de realiteit van de echte wereld te maken en die is anders dan het grote ideologische sprookje dat je hier verkondigt.
Het Dolfinarium had Morgan ook het liefste weer gewoon in het wild uitgezet zoals ze ook probeen met gestrande bruinvissen. Het succes van dat soort acties is echter nogal wisselend, succesvol weer uitzetten van Orka's is heel zeldzaam en lukt alleen als je de familiegroep weet te vinden (en dan niet te lang wacht) op een gegeven moment is de kans op een geslaagde uitzetting zo klein dat je niet ontkomt aan het kijken naar alternatieven.
En dan zoek je daarvan het minst slechte alternatief uit. En ja, helaas is dat gevangenschap, heel vervelend maar anders was er ook eeuwig gezeuld met dat dier...
Maar goed, ergens heb ik het vermoeden dat dit zoals Lienekien zegt niet door zal dringen
Jongens toch, iemand mijn "lap" tekst gelezen? Zolang jullie die lappen tekst en filmpjes van ons niet willen lezen en jullie je ogen niet WILLEN opendoen blijf je deze discussies houden. Wij willen jullie bewust maken van de perikelen rondom dolfijnen in gevangenschap maar jullie willen hier niet voor open staan. Zodra jullie mij en anderen hier ook bronnen kunnen aandragen die jullie mening ondersteunt (en dan geen marketingpraatjes van een bedrijf als dolfinarium, "wij van wc-eend" gedachte hierachter dat overal wordt toegepast en waar je als kritische consument door moet steken) dan sta ik daar graag voor open ook. Ik hoop dat jullie over enkele jaren hierop terugdenken en denken van "ja, hadden die pro-Morgan mensen op Fok toch gelijk...."quote:Op woensdag 30 november 2011 11:22 schreef Greys het volgende:
FANN, we hebben het al eens gehad over je lappen tekst en linkjes en filmpjes volgens mij
Niet in elk topic weer. En dan mensen gaan verplichten dat te lezen en bekijken en dat ze anders hun mond moeten houden.
Dit is SCHIJN! Ja, dolfinaria zetten bruinvissen vrij en doen wetenschap op deze dieren zodat het park onder wetenschappelijke voorwendselen kan voortbestaan alsmede als enkele educatieve maatregelen in plaats MAAR het voornaamste doel is commercie. Dit is ook de reden dat Morgan getransporteerd kon worden, onder valse voorwendselen dat deze twee bedrijven (want dat zijn het) onderzoek doen.Vandaar dat het zo frustrerend is voor vele dierenbelangenorganisaties om hier iets tegen te doen omdat dit, volgens de wet, voortkan bestaan terwijl het duidelijk is (althans voor die mensen die zich hebben ingelezen en dit willen doen) dat het entertainment is wat het bedrijf nastreeft en hierbij de big bucks.quote:Op woensdag 30 november 2011 12:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
waarom vangen ze al decennia lang gestrande dieren op dan?
Waarom doen dierenparken dan mee aan fokprogramma's om dieren weer uit te kunnen zetten in het wild?
Ik heb het ook niet zo op dierenparken maar wat je nu roept komt niet zo heel goed overeen met de werkelijkheid.
Ik geef het ook op, ik ben hier weg...quote:Op woensdag 30 november 2011 13:44 schreef Smeich het volgende:
[..]
Jongens toch, iemand mijn "lap" tekst gelezen? Zolang jullie die lappen tekst en filmpjes van ons niet willen lezen en jullie je ogen niet WILLEN opendoen blijf je deze discussies houden. Wij willen jullie bewust maken van de perikelen rondom dolfijnen in gevangenschap maar jullie willen hier niet voor open staan. Zodra jullie mij en anderen hier ook bronnen kunnen aandragen die jullie mening ondersteunt (en dan geen marketingpraatjes van een bedrijf als dolfinarium, "wij van wc-eend" gedachte hierachter dat overal wordt toegepast en waar je als kritische consument door moet steken) dan sta ik daar graag voor open ook. Ik hoop dat jullie over enkele jaren hierop terugdenken en denken van "ja, hadden die pro-Morgan mensen op Fok toch gelijk...."
Of hebben jullie deze "lap" tekst ook niet gelezen. Jullie lijken wel op Bleker die ook niet alle relevante informatie heeft doorgenomen om tot een goedgewogen oordeel te komen.
Omdat die lappen tekst meestal net zo hard "wij van wc-eend" zijn. In BNW speelt precies hetzelfde probleem, de believers komen met lappen tekst en filmpjes van zogeheten experts en als je ze niet kijkt ben je stom. Als je ze wel kijkt en dan nog niet overtuigd bent nog steeds trouwens.quote:Op woensdag 30 november 2011 13:44 schreef Smeich het volgende:
[..]
Ik heb zwaar het vermoeden dat jij je ook niet erg bewust bent van alle perikelen aangezien Morgan ontzettend (!!) veel geld oplevert voor het dolfinarium en dan het nooit hun intentie is geweest om Morgan vrij te laten. Dit was al snel duidelijk toen Morgan kunstjes werd aangeleerd en haar bassin open werd gezet voor publiek.
[..]
Jongens toch, iemand mijn "lap" tekst gelezen? Zolang jullie die lappen tekst en filmpjes van ons niet willen lezen en jullie je ogen niet WILLEN opendoen blijf je deze discussies houden. Wij willen jullie bewust maken van de perikelen rondom dolfijnen in gevangenschap maar jullie willen hier niet voor open staan. Zodra jullie mij en anderen hier ook bronnen kunnen aandragen die jullie mening ondersteunt (en dan geen marketingpraatjes van een bedrijf als dolfinarium, "wij van wc-eend" gedachte hierachter dat overal wordt toegepast en waar je als kritische consument door moet steken) dan sta ik daar graag voor open ook. Ik hoop dat jullie over enkele jaren hierop terugdenken en denken van "ja, hadden die pro-Morgan mensen op Fok toch gelijk...."
Of hebben jullie deze "lap" tekst ook niet gelezen. Jullie lijken wel op Bleker die ook niet alle relevante informatie heeft doorgenomen om tot een goedgewogen oordeel te komen.
Uiteraard mogen kritische kanttekeningen wel, die dan door ons vervolgens door tegenargumenten en bewijs van experts (men heeft toch niet voor niets hiervoor geleerd, dus hoezo "zogeheten") als tegen wordt aangekaart maar vervolgens weer door jullie als onzin wordt afgedaan omdat het dolfinarium zus en zo zegt...ja hallo zeg.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:06 schreef Lienekien het volgende:
Net wat Ik al zei, als je niet voor jullie bent, dan ben je tegen. Kritische kanttekeningen MOGEN niet.
Dat is dus gewoon niet waar, want ik heb al die lappen tekst en filmpjes en persberichten niet nodig om zelf wel te kunnen bepalen dat het dolfinarium UITERAARD NIET de ideale leefomgeving voor dolfijnen is. Hoe kom je daar nu toch bij?quote:Op woensdag 30 november 2011 13:44 schreef Smeich het volgende:
Jongens toch, iemand mijn "lap" tekst gelezen? Zolang jullie die lappen tekst en filmpjes van ons niet willen lezen en jullie je ogen niet WILLEN opendoen blijf je deze discussies houden. Wij willen jullie bewust maken van de perikelen rondom dolfijnen in gevangenschap maar jullie willen hier niet voor open staan.
En daar ga je weerquote:Of hebben jullie deze "lap" tekst ook niet gelezen. Jullie lijken wel op Bleker die ook niet alle relevante informatie heeft doorgenomen om tot een goedgewogen oordeel te komen.
Om me er ook maar even mee te bemoeien, het is toch de essentie van een goede discussie om elkaars meningen en relevante informatie door te nemen. Er is toch gewoon geen andere manier om tot een juist oordeel te komen zonder alle informatie en meningen te hebben?quote:Op woensdag 30 november 2011 16:06 schreef Greys het volgende:
Da's nou precies waar het om gaat. Ik wil absoluut niet hebben dat mensen die zich niet door alle onderzoeken heen hebben geworsteld hier worden weggebonjourd met het motto 'dan had je alles maar moeten lezen en anders moet je je mond houden'.
Eens, in zoverre... toch kan je mensen simpelweg niet vertellen dat 'ze hier niet horen' als ze niet ALLE (!) info, filmpjes, documenten, rapporten etc. gelezen hebben.quote:Op woensdag 30 november 2011 21:16 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Om me er ook maar even mee te bemoeien, het is toch de essentie van een goede discussie om elkaars meningen en relevante informatie door te nemen. Er is toch gewoon geen andere manier om tot een juist oordeel te komen zonder alle informatie en meningen te hebben?
Op het moment dat je dat niet doet is het onmogelijk om maar aan te nemen dat je gelijk hebt. Een mening vormen moet je zorgvuldig doen, het alternatief is open staan voor alle mogelijkheden.
Natuurlijk vind ik juridische stappen nemen niet militant maar ditquote:Op woensdag 30 november 2011 13:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Waarom wil je 'ons' militant noemen? Vind je juridische stappen nemen militant?
en ditquote:Lees je nou verdomme eens in voordat je reageert
doet in de loop van de discussie bij mij het vermoeden ontstaan dat de reageerders geen echte dierenvrienden zijn maar een stel militanten die hun zin willen doordrijven. Dit soort teksen vind je bij alle extreme uitwassen.quote:Dus doe je huiswerk of reageer gewoonweg niet.
Het laatste dat ik wil is dat mensen dit topic verlaten. Mijn idee is om bewustzijn te verhogen hier, alsmede mijn "medestanders" hier en wij doen dit door wetenschappelijke feiten (je weet wel, die dingen die zijn gebaseerd op de waarheid) aan te dragen die dit punt onderbouwen. Als men in eerste instantie onbewust hiervan is, prima. Maar lees het dan om je kennis te vergroten. Als men dit vervolgens weigert te lezen, tja... als men dit wel leest maar vervolgens nog steeds bij hun initiele mening blijft, tja.... negeren van feiten. Waar hebben wij dit eerder meegemaakt. Ow ja, mijne heer Bleker die hier ook voor op het matje werd geroepen, of in andere worden, werd veroordeeld tot het zich beter inlezen van de materie om zo tot een betere conclusie te komen.quote:Op woensdag 30 november 2011 16:06 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat is dus gewoon niet waar, want ik heb al die lappen tekst en filmpjes en persberichten niet nodig om zelf wel te kunnen bepalen dat het dolfinarium UITERAARD NIET de ideale leefomgeving voor dolfijnen is. Hoe kom je daar nu toch bij?![]()
Dat is dus het zwart-witte waar ik het over heb, 'jullie' gaan er van uit dat als men niet allll die linkjes en filmpjes wil bekijken 'dat men dan dus wel lekker in een roze wolk blijft leven dat de dolfijntjes het zo enorm goed hebben daar'. Welnee, ik kan alleen zèlf wel nadenken en mijn eigen mening vormen. En dan in de hoop dat ook die mening wordt gerespecteerd.
[..]
En daar ga je weer
Hatsee, een 'veroordeling'. We lezen niet alle lappen tekst en onderzoeken en *poef*, we zijn het kwaad zelf. De topics zijn voor iedereen toegankelijk, óók voor mensen die niet alle onderzoeken tot de laatste letter hebben gelezen.
Da's nou precies waar het om gaat. Ik wil absoluut niet hebben dat mensen die zich niet door alle onderzoeken heen hebben geworsteld hier worden weggebonjourd met het motto 'dan had je alles maar moeten lezen en anders moet je je mond houden'.
'Mijne heer Bleker' was ook in een iets andere positie dan de users hier he?quote:Op donderdag 1 december 2011 10:25 schreef Smeich het volgende:
[..]
Het laatste dat ik wil is dat mensen dit topic verlaten. Mijn idee is om bewustzijn te verhogen hier, alsmede mijn "medestanders" hier en wij doen dit door wetenschappelijke feiten (je weet wel, die dingen die zijn gebaseerd op de waarheid) aan te dragen die dit punt onderbouwen. Als men in eerste instantie onbewust hiervan is, prima. Maar lees het dan om je kennis te vergroten. Als men dit vervolgens weigert te lezen, tja... als men dit wel leest maar vervolgens nog steeds bij hun initiele mening blijft, tja.... negeren van feiten. Waar hebben wij dit eerder meegemaakt. Ow ja, mijne heer Bleker die hier ook voor op het matje werd geroepen, of in andere worden, werd veroordeeld tot het zich beter inlezen van de materie om zo tot een betere conclusie te komen.
Als men direct doorgezet had met dat Neeltje Jans plan - daar kon ze al per direct terecht, toen ze net in het dolfinarium was - dan had ze daar veel meer ruimte gehad en hadden ze het contact met mensen veel meer beperken dan in het dolfinarium.quote:Op donderdag 1 december 2011 06:12 schreef idefixo het volgende:
Ik denk dat Morgan, omdat ze aan mensen gewend is geraakt, regelrecht in de armen zwemt van vissers en stropers. Biedt Morgan een visje aan en ze is het "haasje". Dat willen jullie misschien niet begrijpen, dat kan en dat mag maar dat betekent niet dat ik geen andere mening mag hebben.
De rechter heeft zich door deskundigen laten adviseren, ook door dierenartsen en biologen die van mening zijn dat Morgan niet terug kon naar zee. Ook met zo'n releaseplan blijft Morgan veel te veel vertrouwen in de mensen hebben en je bent toch hoop ik met mij van mening dat veel vertrouwen in mensen hebben, niet altijd een goede zaak is?
Relatief goed, we weten natuurlijk helemaal niet hoe goed het écht met haar gaat.quote:Daarom ben ik blij dat er zoveel aandacht voor haar is en dat het goed met haar gaat.
Vind je dat al militant? Wauw... dan is het wel kunstig hoe je die definities naar beneden brengt. Dan hebben we 150 militanten in de Tweede Kamer zittenquote:Op donderdag 1 december 2011 06:12 schreef idefixo het volgende:
[..]
Natuurlijk vind ik juridische stappen nemen niet militant maar dit
[..]
en dit
[..]
doet in de loop van de discussie bij mij het vermoeden ontstaan dat de reageerders geen echte dierenvrienden zijn maar een stel militanten die hun zin willen doordrijven. Dit soort teksen vind je bij alle extreme uitwassen.
Ok, laten we dan hier even serieus op in gaan.quote:Ik denk dat Morgan, omdat ze aan mensen gewend is geraakt, regelrecht in de armen zwemt van vissers en stropers. Biedt Morgan een visje aan en ze is het "haasje". Dat willen jullie misschien niet begrijpen, dat kan en dat mag maar dat betekent niet dat ik geen andere mening mag hebben.
De rechter heeft juist veel niet zwaar meegewogen in het oordeel. Dus dit klopt niet. Daarnaast kan je toch wel constateren dat het aantal pro-Loro Parque biologen tegenover de biologen/experts die voor vrijlating waren toch een groot balansverschil is. Overgrote meerendeel van de orka-experts waren VOOR vrijlating.quote:De rechter heeft zich door deskundigen laten adviseren, ook door dierenartsen en biologen die van mening zijn dat Morgan niet terug kon naar zee.
Ik snap je punt niet, want onderdeel van vrijlating is juist ontwenning aan mensen.quote:Ook met zo'n releaseplan blijft Morgan veel te veel vertrouwen in de mensen hebben en je bent toch hoop ik met mij van mening dat veel vertrouwen in mensen hebben, niet altijd een goede zaak is?
Ik denk dat je een minieme risico nu sterk vergroot zonder goede onderbouwing van dat risico. Dit risico is niet eens meegenomen door het Dolfinarium zover ik mij kan herinneren. Dus van die stropers.quote:Ik moet er niet aan denken dat Morgan, goed van vertrouwen regelrecht op een paar van die stropers afzwemt die haar een visje voorhouden.![]()
Daarom ben ik blij dat er zoveel aandacht voor haar is en dat het goed met haar gaat.
Dat ging helaas niet door, omdat uit wanhoop Niels van Elk de rechter misleidde door te zeggen dat Morgan dan wel naar de grote koepel kon en contact kon krijgen met dolfijnen, terwijl die wist dat het niet kon (dolfijnen hadden herpes).quote:Op donderdag 1 december 2011 11:19 schreef Greys het volgende:
[..]
Als men direct doorgezet had met dat Neeltje Jans plan - daar kon ze al per direct terecht, toen ze net in het dolfinarium was - dan had ze daar veel meer ruimte gehad en hadden ze het contact met mensen veel meer beperken dan in het dolfinarium.
Dan hadden ze verder kunnen onderzoeken in de tussentijd waar haar familie zich bevond en had ze in de tussentijd niet als attractie hoeven dienen en hadden ze ook niet zo bang hoeven zijn dat ze teveel zou wennen aan mensen.
Ik kan niet oordelen of de rechter niet anders kon. Ben geen expert op dat gebied. Ik dacht wel dat recht altijd over rechtvaardigheid ging, maar dat is wel van een koude kermis thuis komen wat dit betreft.quote:Op donderdag 1 december 2011 15:15 schreef Mercer het volgende:
Het is geen steek laten vallen, het is gewoon pure sabotage geweest. Dat een rechter hier niet strenger tegen optreedt vind ik onbegrijpelijk.
Omdat een handjevol mensen tiert over een orka die naar Tenerife is verhuisd? Dat denk ik niet hoor. In de ogen van 99% van de bezoekers is het beestje naar een grotere opvang verhuist en is het daarmee af.quote:Op donderdag 1 december 2011 15:36 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik ben er zeker van dat het Dolfinarium het erg moeilijk gaat krijgen komend jaar. En de zaak Morgan is ook nog niet afgelopen.
quote:
Bedankt voor je verhelderende inzicht!quote:Zeik toch eens niet zo over een aangespoelde vis. Who cares.
Het principe is hetzelfde, niet?quote:Op donderdag 1 december 2011 10:59 schreef Greys het volgende:
'Mijne heer Bleker' was ook in een iets andere positie dan de users hier he?
Dan is het niet erg nee, omdat deze mensen er wel van BEWUST zijn. Reden waarom? Dat is wat ik, en anderen lijkt het, hier willen kweken. Dat is ook waarom dierenwelzijnorganisaties campagne voeren, om bewustzijn onder de gemiddelde medemens te verhogen over dit topic. Wat ik al eerder schreef, de gemiddelde Engelsman/vrouw ligt ver voor als het aankomt op bewustzijn mbt dierenwelzijn.quote:Op donderdag 1 december 2011 10:59 schreef Greys het volgende:
Maar zie wat je schrijft: mensen die weigeren *alle* documenten te lezen negeren de feiten.
Ten eerste: er zijn ook mensen die het volledig met je eens zijn zelfs, zonder het allemaal te lezen. Daar al eens aan gedacht? Of is het dan niet erg dat ze de feiten negeren, omdat ze toch al in je straatje praten?![]()
Nu leg je woorden in mijn mond. Beetje ontoepasselijk om dit zo te brengen. Iemand als een van de meest naieve personen betitelen is toch wat anders dan "lezen of mond houden" wat ik dus niet heb gezegd. Ik wil in ieder geval mijn tijd niet voldoen aan mensen die niet willen lezen en voet bij stuk blijven houden aan waanbeelden. Ik las ook iets over dat wij, of FANNvanhetlaatsteuur in het bijzonder, een "ideologische sprookje'' voorhouden. Sorry hoor, maar WIE houden zichzelf een ideologisch sprookje voor waarin dolfijnen met veel plezier kunstjes vertonen voor de mens. DAT is een ideologisch sprookje. Zoals ik al zei, als dolfijnen voeten hadden (die zij in origine wel hadden trouwens aangezien zij vroeger ook op land konden leven) dan waren ze linea recta dat bad uitgerend. Dit is gebaseerd op feiten van meting van gedrag en stressniveau. Dit kan (en ik zeg mag) je niet negeren als je, in haar algemeenheid, denkt dat dolfijnen het wel prima vinden om in een bad in een dolfinarium te zitten.quote:Op donderdag 1 december 2011 10:59 schreef Greys het volgende:
Maar het blijft maar klinken als 'lees alle documenten, of je negeert de feiten en hebt in dit topic dus niets te zoeken'. Er zijn ook mensen die niet alles in die documenten als FEIT zien, die het niet allemaal zien als 'gebaseerd op de waarheid'. Als je daar niet tegen kunt, dan gewoon die posts negeren.![]()
Zie de quotes die idefixo hierboven aanhaalt, dat is gewoon niet wenselijk hier in het topic.
"Lezen of mond houden".
Wordt lastig als men niet bereid is om feiten te accepteren.quote:Op donderdag 1 december 2011 10:59 schreef Greys het volgende:
Let's agree to disagree.
Vanaf hier weer gewoon over Morgan, en niet over of users wel of niet iets *moeten* lezen.
Verder praten over dat laatste kan via PM of F&F FB.
Inderdaad!quote:Op donderdag 1 december 2011 15:15 schreef Mercer het volgende:
Het is geen steek laten vallen, het is gewoon pure sabotage geweest. Dat een rechter hier niet strenger tegen optreedt vind ik onbegrijpelijk.
Wij, want het is 1) geen vis en 2) Nederland had hier een geweldig precedent kunnen scheppen voor alle zeezoogdieren die in gevangenschap leven. Wat een gemiste kans.....quote:Op donderdag 1 december 2011 15:32 schreef eriksd het volgende:
Dat dit kan in Nederland!
Zeik toch eens niet zo over een aangespoelde vis. Who cares.
Met dank aan dequote:Op donderdag 1 december 2011 15:39 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Omdat een handjevol mensen tiert over een orka die naar Tenerife is verhuisd? Dat denk ik niet hoor. In de ogen van 99% van de bezoekers is het beestje naar een grotere opvang verhuist en is het daarmee af.
Behalve dat er van de mening van Bleker iets meer af hing dan van de gemiddelde user in dit topic. Dat zie je toch ook wel? Aan zijn mening werd meer waarde gehangen. Logisch ja, dat hij dan in elk geval elk document en onderzoek moet lezen. Daar zijn we het gewoon over eens.quote:
Ik zei ook niet dat jij dat gezegd hebt, maar die toon hier moet niet de boventoon voeren. In het algemeen.quote:Nu leg je woorden in mijn mond. Beetje ontoepasselijk om dit zo te brengen. Iemand als een van de meest naieve personen betitelen is toch wat anders dan "lezen of mond houden" wat ik dus niet heb gezegd.
Dan zit er niets anders op dan die betreffende mensen gewoon te negeren.quote:Ik wil in ieder geval mijn tijd niet voldoen aan mensen die niet willen lezen en voet bij stuk blijven houden aan waanbeelden.
Dat vind ik persoonlijk (!) te zwart-wit. Het ene sprookje tegenover het andere en kennelijk niets er tussenin. Ik denk dat er op een enkeling na weinig users hier zijn die het dolletjes vinden, de hoepelspringende dolfijnen en denken dat ze daar in het dolfinarium gelukkiger zijn dan in het wild.quote:Ik las ook iets over dat wij, of FANNvanhetlaatsteuur in het bijzonder, een "ideologische sprookje'' voorhouden. Sorry hoor, maar WIE houden zichzelf een ideologisch sprookje voor waarin dolfijnen met veel plezier kunstjes vertonen voor de mens. DAT is een ideologisch sprookje. Zoals ik al zei, als dolfijnen voeten hadden (die zij in origine wel hadden trouwens aangezien zij vroeger ook op land konden leven) dan waren ze linea recta dat bad uitgerend. Dit is gebaseerd op feiten van meting van gedrag en stressniveau. Dit kan (en ik zeg mag) je niet negeren als je, in haar algemeenheid, denkt dat dolfijnen het wel prima vinden om in een bad in een dolfinarium te zitten.
Niet ALLES in die onderzoeken en documenten is een onomstotelijk bewezen feit.quote:Wordt lastig als men niet bereid is om feiten te accepteren.
Eens.quote:Wij, want het is 1) geen vis en 2) Nederland had hier een geweldig precedent kunnen scheppen voor alle zeezoogdieren die in gevangenschap leven. Wat een gemiste kans.....
Oneens. Misschien mede met dank aan ja, zeker niet alleen met dank aan de media.quote:Met dank aan demedia
Nee dat wist ik niet. Kijk, nou wordt het interessant. Vertel.......quote:Op donderdag 1 december 2011 14:47 schreef TechXP het volgende:
Weet je dat ze in opvangcentra zich vaak verkleden als niet-mensen om te zorgen dat ze zich niet binden aan mensen?
Zeker, er is veel bias in onderzoeken. Zo was ik bijvoorbeeld afgelopen zondag bij een presentatie op de grootste conference van marine mammalogy waarin als feit werd aangedragen dat een whale watch boat in IJsland een significant effect heeft op de toenemende duiktijden van minke whales. Feit is dat er ook whaling in IJsland plaatsvind, waarbij dus niet zo makkelijk gesuggereerd mag worden dat het de whale watch boat is die deze langere duiktijd als gevolg heeft aangezien een minke een boot ziet aankomen en uit ervaring kan denken dat dit een whaling boat is die dus jacht maken op de minke whales. Het mag dan ook gezegd worden dat de auteur en co-auteur van dit artikel een erg negatieve attitude hebben tegenover whale watching en met dit artikel hun idee kracht wouden bijzetten. Helaas is daar makkelijk door heen te prikken aangezien hun conclusie vele variabelen (opzettelijk) uit de equation heeft gehouden en zodoende de whaling industrie buiten beschouwing heeft gelaten. Ja dat kan dus niet hè.quote:Op donderdag 1 december 2011 17:01 schreef Greys het volgende:
Niet ALLES in die onderzoeken en documenten is een onomstotelijk bewezen feit.
Toch? Zelfs voor jou, lijkt me, omdat er ook diverse documenten en onderzoeken zijn die het totaal oneens zijn met je.
We hebben Robbie nog...quote:Op donderdag 1 december 2011 15:39 schreef Cerbie het volgende:
Omdat een handjevol mensen tiert over een orka die naar Tenerife is verhuisd? Dat denk ik niet hoor. In de ogen van 99% van de bezoekers is het beestje naar een grotere opvang verhuist en is het daarmee af.
Het ligt er ook aan hoe het Morgan vergaat daar. Als dat in het park mis gaat, dan moet je kijken wat er gebeurt.quote:Op donderdag 1 december 2011 15:39 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Dan duiken de media daar weer bovenop. Denk je ook niet?quote:
Haha. Waar haal je toch vandaan dat het de gemiddelde Nederlander wat kan interesseren? Nieuws is geweest, was leuk, op naar het volgende.quote:Op donderdag 1 december 2011 20:10 schreef Greys het volgende:
[..]
Dan duiken de media daar weer bovenop. Denk je ook niet?
En roepen de meeste mensen die nu hun schouders ophalen 'zie je wel ik heb het altijd al geweten, ze had vrij gelaten moeten worden'.
Als het je geen zak interesseert, wat doe je hier dan? blijf dan gewoon weg uit dit topic!quote:Op donderdag 1 december 2011 15:32 schreef eriksd het volgende:
Dat dit kan in Nederland!
Zeik toch eens niet zo over een aangespoelde vis. Who cares.
We zullen zienquote:Op donderdag 1 december 2011 20:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Haha. Waar haal je toch vandaan dat het de gemiddelde Nederlander wat kan interesseren? Nieuws is geweest, was leuk, op naar het volgende.
Oh zit ze al (bewezen?) bij andere orka's in één bad dan?quote:Op donderdag 1 december 2011 22:07 schreef TechXP het volgende:
Sprak net even iemand van een opvang. En die vond het ook raar dat ze Morgan nu al bij die anderen laat, omdat ze uit het wild komt en van een andere plek. En dan moet je nooit risico nemen om het dier zo snel bij andere te laten zonder dat je haar in quarantaine zet en weer bloed afneemt en test. De persoon denkt dat de druk van de pers e.d. nu zorgt dat ze dit zo doen. En dat ze vast zullen zeggen dat ze alles gecheckt hebben in Harderwijk. Echter gaf die aan dat je dan nog dit goed moet doen en niet te gehaast ondanks die druk van de pers. Want dit is wel een risico extra die ze nemen.
Nou de pers zit natuurlijk te wachten op die eerste beelden van morgan met andere orca's natuurlijk. Die druk is er wel.quote:Op donderdag 1 december 2011 22:22 schreef Mercer het volgende:
Als er zoveel druk zou zijn van de pers, dan werden we wel overspoeld met video's uit LP. Maar dat is niet zo, er zijn slechts één, of twee video's te vinden. Wat ik al wel verwachte.
Ah jij bent daar zelf!quote:Op vrijdag 2 december 2011 00:22 schreef KoosVogels het volgende:
Mooi man, zo'n orka. Heb dat beest vandaag nog gevoerd zien worden.
Kan me wel voorstellen dat er niet de hele dag filmcamera's bij Morgan zijn, lijkt me niet in het belang van het welzijn van het dier.quote:Er is nog één video waar Morgan een paar minuten samen wordt gelaten met een Orcajong van 1 jaar oud. Deze dus.
http://www.hartvannederla(...)en-vis-in-het-water/quote:Morgan als een vis in het water
Ze is er als een vis in het water. Orka Morgan heeft woensdag kennis gemaakt met haar soortgenoten in het Loro Parque op Tenerife.
Het ruim 1000 kilo wegende zoogdier kan na een lange reis met vliegtuig, vrachtauto’s en een takelwagen nu eindelijk aan haar nieuwe leven beginnen. Morgans Nederlandse verzorger ging met haar mee, volgens hem is de eerste indruk overweldigend.
quote:QUARANTINE LENGTH:
Quarantine for all species should be under the supervision of a veterinarian and consist of a minimum of 30 days (unless otherwise directed by the staff veterinarian). Mammals: If during the 30-day quarantine period, additional mammals of the same order are introduced into a designated quarantine area, the 30-day period must begin over again. However, the addition of mammals of a different order to those already in quarantine will not have an adverse impact on the originally quarantined mammals. Birds, Reptiles, Amphibians, or Fish: The 30-day quarantine period must be closed for each of the above Classes. Therefore, the addition of any new birds into a bird quarantine area requires that the 30-day quarantine period begin again on the date of the addition of the new birds. The same applies for reptiles, amphibians, or fish.
Het was en-en. Eerst met Adan, later met Skyla.quote:Op vrijdag 2 december 2011 21:06 schreef Smeich het volgende:
Het is niet Adan waarmee Morgan heeft rondgezwommen maar een zeven jaar oud vrouwtje genaamd Skyla
http://timzimmermann.com/2011/12/01/morgan-meets-skyla/
De objectiviteit van die docu zal ver te zoeken zijn. De aankondiging alleen al bevat niet volledige informatie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 00:12 schreef remlof het volgende:
Documentaire over 'nationale knuffel' Morgan
Bedankt voor de tip.quote:Op zaterdag 3 december 2011 00:12 schreef remlof het volgende:
Documentaire over 'nationale knuffel' Morgan
Vandaag dus. Waar interactieve televisie al niet goed voor is.quote:ARNHEM (ANP) - TV Gelderland zendt zondag een documentaire uit over 'nationale knuffel' Morgan, de orka die dinsdag is verhuisd naar Tenerife.
De documentaire Morgan: van vondeling tot nationale knuffel is vanaf 11.35 uur op TV Gelderland te zien.
WTFquote:Op zondag 4 december 2011 11:57 schreef Smeich het volgende:
"We hebben helemaal geen meer orka's nodig voor onze voorstellingen. Wij verwachten ook niet dat Morgan hieraan mee gaan doen. Dat is aan Morgan zelf om mee te doen met de voorstellingen"
En dat mag ze hen dan in de oor fluisteren ofzo?quote:Op zondag 4 december 2011 12:07 schreef Smeich het volgende:
Ja, was iets in de trant van dat ze niet meer orka's nodig hebben voor hun voorstellingen, want vijf is genoeg. Maar als Morgan wil ofzo, dan is het prima. Ik moet het nog een keer terugzien want ik zat me te verbijten voor de tv.
Oh die docu ben ik best benieuwd naar eerlijk gezegdquote:Op zondag 4 december 2011 12:11 schreef Smeich het volgende:
Nee, als ze lacht zal iedereen wel denken dat ze het leuk vind
![]()
http://www.destentor.nl/r(...)over-orka-Morgan.ece
Er waren ook plenty deskundigen die het tegendeel vondenquote:Op zondag 4 december 2011 12:42 schreef idefixo het volgende:
In de documentaire werd verteld dat de kosten zo hoog zijn geworden door de procedures van de orkacoalitie. Ook werd gezegd dat er veel deskundigen waren die vonden dat Morgan het beste af was in Tenerife.
Zouden de filmmakers verzinnen dat deskundigen Tenerife de beste plaats voor Morgan vonden of is het zo dat alleen de orkacoalitie de deskundigheid in pacht heeft.
Zomaar een paar dingetjes die ik me afvroeg.
Omdat dat diverse andere redenen kan hebben, toch?quote:Op zondag 4 december 2011 12:48 schreef idefixo het volgende:
Oh ja, en als je je realiseert dat Morgan, zoals ook in de docu werd verteld, zwaar vermagerd is gevonden, dan pleit dat natuurlijk niet voor haar welzijn in de zee.![]()
Dat dat niet werkt was al duidelijk dus waarom dat nog een keer proberen?
Nee, de Orka Coalitie is NOOIT zelf met deskundigen aangekomen. Die hadden zich zelf verzameld in de Free Morgan Group, omdat ze meteen toen Morgan opgevangen was hadden hebben aangeklopt bij het Dolfinarium om hun expertise aan te bieden. Op een moment ging het Dolfinarium een gesprek aan. Maar opeens zat er iemand van Compagnie des Alpes bij gesprek en werden deze experts de deur gewezen en zou het Dolfinarium met 'eigen' experts komen. Ze hadden in eerste instantie hoop dat het Dolfinarium de expertise zou aanvaarden.quote:Op zondag 4 december 2011 12:53 schreef Greys het volgende:
Er waren ook plenty deskundigen die het tegendeel vonden
Dus niet alleen de Orka Coalitie. Hoewel die wel met die deskundigen aan kwamen uiteraard, maar dat geldt net zo voor de Tenerife voorstanders.
Zo is dat, en uiteindelijk heeft een rechter besloten, ik neem maar even aan dat de rechter alles goed heeft afgewogen en in het belang van de orka heeft geoordeeld.quote:Op zondag 4 december 2011 12:53 schreef Greys het volgende:
[..]
Er waren ook plenty deskundigen die het tegendeel vonden
Zelf de docu gemist. Is er nog een herhaling? Klinkt iig als een promofilm voor Dolfinarium.quote:Op zondag 4 december 2011 12:42 schreef idefixo het volgende:
In de documentaire werd verteld dat de kosten zo hoog zijn geworden door de procedures van de orkacoalitie. .
Dat waren er maar enkelen, maar die waren vooral betrokken bij het Dolfinarium of Loro Parque.quote:Zouden de filmmakers verzinnen dat deskundigen Tenerife de beste plaats voor Morgan vonden of is het zo dat alleen de orkacoalitie de deskundigheid in pacht heeft.
De rechter heeft daar niet zo over geoordeeld. Ze gaat blind af op het oordeel van CITES Spanje en beslissing van ministerie hier. En dat ze daar niet over oordeelt.quote:Op zondag 4 december 2011 13:30 schreef idefixo het volgende:
Zo is dat, en uiteindelijk heeft een rechter besloten, ik neem maar even aan dat de rechter alles goed heeft afgewogen en in het belang van de orka heeft geoordeeld.![]()
Ok bedankt voor de uitlegquote:Op zondag 4 december 2011 13:28 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nee, de Orka Coalitie is NOOIT zelf met deskundigen aangekomen. Die hadden zich zelf verzameld in de Free Morgan Group, omdat ze meteen toen Morgan opgevangen was hadden hebben aangeklopt bij het Dolfinarium om hun expertise aan te bieden. Op een moment ging het Dolfinarium een gesprek aan. Maar opeens zat er iemand van Compagnie des Alpes bij gesprek en werden deze experts de deur gewezen en zou het Dolfinarium met 'eigen' experts komen. Ze hadden in eerste instantie hoop dat het Dolfinarium de expertise zou aanvaarden.
Toen kwamen ze dus met 7 experts die met de gegevens van toen een rapport schreven. Niels van Elk had de conclusie geschreven. 1 van de experts gaf in zijn stuk aan dat een Seapen ook een optie was. Later hebben 3 van de 7 experts hun mening herzien en aangegeven dat uitzetten een reeele optie is geworden vanwege de nieuwe gegevens. Nog een andere expert gaf aan dat Loro Parque geen goede plek is.
De overgebleven experts waren: 1 expert die van SeaWorld is (en SW lijkt inmiddels al eigenaar te zijn geworden van Morgan en niet Loro Parque) en 2 zeevogelexperts (geen orkaexperts).
De Orka Coalitie had wel een mariene bioloog in coalitie, maar die heeft geen specialisme op orka gebied. De OC is later gaan samenwerken vanwege de rechtzaak met de Free Morgan Foundation. Dat was logisch, want de OC wilde dat deze experts gehoord werden. Immers waren het niet een paar experts, maar zoals de advocaat tegen de rechter al zei bijna alle erkende orka-experts ter wereld.
Blijkbaar dat de procedures goed gevolgd zijn en ministerie op dat moment het juiste besluit genomen zou hebben. Zoiets. Rechter geeft aan dat er voor de Orka Coalitie ook nog opties zijn om verder te vechten voor vrijheid van Morgan, ook als ze dus in Tenerife zit. Tsja.. naief van de rechter, want dat wordt moeilijk gemaakt nu. Het is nog steeds zo dat Morgan naar Tenerife gewoonweg niet mag volgens een hoop verdragen.quote:Op zondag 4 december 2011 13:35 schreef Greys het volgende:
En dat laatste klinkt idd logisch, dat ze alsnog zijn gaan samenwerken om zo de experts van de FMF gehoord te krijgen. Wat woog er nou uiteindelijk zo zwaar voor de rechter dat hij dus tegen het advies van 'bijna alle erkende orka-experts ter wereld' in ging?
Lekker sollen met Morgan. Zo doen echte dierenvrienden dat.quote:Op zondag 4 december 2011 13:41 schreef TechXP het volgende:
Er wordt momenteel ook nog bekeken over een procedure in Spanje, maar daarvoor is er hulp nodig van een organisatie in Spanje. Daar is nog druk overleg mee.
Nou nou...quote:Op zondag 4 december 2011 13:44 schreef idefixo het volgende:
[..]
Lekker sollen met Morgan. Zo doen echte dierenvrienden dat.
Nou niet zo negatief he...quote:Op zondag 4 december 2011 13:44 schreef idefixo het volgende:
Lekker sollen met Morgan. Zo doen echte dierenvrienden dat.
Waarom niet? Het is te gemakkelijk om nu gewoon ff op te geven. Dat is een slappe houding.quote:Op zondag 4 december 2011 13:47 schreef Greys het volgende:
Nou nou...
Ik weet zelf ook niet of het nou handig is om door te procederen
Het gaat niet meer om Morgan het gaat om de strijd tussen de vermeende dierenvrienden van de orkacoalitie en het dolfinarium. Aan de teksten eerder in dit hoofdstuk was al te zien dat er militantes types tussenzaten en dat blijkt nu ook wel uit dat doorprocederen.quote:Op zondag 4 december 2011 13:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Nou nou...
Ik weet zelf ook niet of het nou handig is om door te procederen, maar het is nou niet bepaald zo dat er op dit moment NIET met haar gesold wordt, right? "Morgan mag zelf kiezen of ze aan de shows met kunstjes meedoet". Uhuh....
Noem mij militant voor rechtelijke procedures... :/ Dan moet ik maar trots zijn op die stempel.quote:Op zondag 4 december 2011 13:53 schreef idefixo het volgende:
Het gaat niet meer om Morgan het gaat om de strijd tussen de vermeende dierenvrienden van de orkacoalitie en het dolfinarium. Aan de teksten eerder in dit hoofdstuk was al te zien dat er militantes types tussenzaten en dat blijkt nu ook wel uit dat doorprocederen.
Waarom zou het niet in het belang zijn van het dier/dieren? Zie ook wat je kan bereiken met verder procederen voor Morgan en andere dieren in mijn vorige reply.quote:Dat zijn geen dierenvrienden meer, dat zijn relschoppers die hun zin willen doordrijven ten koste van alles, desnoods over de rug van een dier. Ik heb daar helemaal geen sympathie voor. Sorry.
Dieren die aan mensen gewend zijn worden het slachtoffer van stropers en kwaadwillenden. Morgan is gewend aan mensen: dat is nou eenmaal niet meer terug te draaien.quote:Op zondag 4 december 2011 13:56 schreef TechXP het volgende:
[..]
Noem mij militant voor rechtelijke procedures... :/ Dan moet ik maar trots zijn op die stempel.
Overigens de gasten waar je het hebt over in dit account zijn zover ik bekend niet betrokken bij de OC.
[..]
Waarom zou het niet in het belang zijn van het dier/dieren? Zie ook wat je kan bereiken met verder procederen voor Morgan en andere dieren in mijn vorige reply.
Maar Tech heeft dan (wat mij betreft) wél weer gelijk dat doorprocederen dan voor Morgan zelf misschien geen zin meer heeft, maar wel iets kan open breken voor de volgende orka die aanspoelt. Morgan is NU idd (te)veel gewend aan mensen - ook in mijn ogen - om nog terug het wild in te gaan, maar er kan door doorprocederen wellicht wel bereikt worden dat bij een volgende orka het verboden wordt om die in het dolfinarium te laten wegpieteren in een kleine bak en teveel aan mensen te laten wennen. Want als er eerder een ander plan was getrokken met Morgan was ze niet teveel aan mensen gewend...quote:Op zondag 4 december 2011 14:03 schreef idefixo het volgende:
[..]
Dieren die aan mensen gewend zijn worden het slachtoffer van stropers en kwaadwillenden. Morgan is gewend aan mensen: dat is nou eenmaal niet meer terug te draaien.
Zou jij willen dat ze regelrecht naar iemand met een visje toezwemt die kwade bedoelingen heeft? Daar heeft de orkacoalitie toch ook geen controle over?
Waarom herhaal je dit steeds? Zelfs het Dolfinarium heeft dit niet als argument ingebracht, want het is onzin. Ja, er zijn risico's in het wild, maar je accepteert dat. Daarnaast kan je dus dieren zodanig weer bang maken voor mensen, dat je haar ontwent aan mensen. Dat is geen probleem.quote:Op zondag 4 december 2011 14:03 schreef idefixo het volgende:
Dieren die aan mensen gewend zijn worden het slachtoffer van stropers en kwaadwillenden. Morgan is gewend aan mensen: dat is nou eenmaal niet meer terug te draaien.
Zou jij willen dat ze regelrecht naar iemand met een visje toezwemt die kwade bedoelingen heeft? Daar heeft de orkacoalitie toch ook geen controle over?
Orka's zijn in gevangenschap agressiever. Daarom zoveel incidenten ten opzichte van geen in het wild tegenover mensen.quote:En wat betreft dat aanvallen door andere dieren: dat gebeurt in het wild ook; dieren moeten elkaar accepteren of ze nou in een park of in de zee zitten, dat is overal hetzelfde.
Je weet dat de migratieroutes van orca's verandert door klimaatsveranderingen?quote:Op zondag 4 december 2011 14:31 schreef du_ke het volgende:
Tja maar kan je voor de een keer in de dertig jaar dat hier een levensvatbare Orka strandt zoiets opzetten en in stand houden?
Het is wat dat betreft gewoon heel lastig.
Ik vind stropers een heel goed argument om een orka die aan mensen gewend is niet terug te sturen naar zee.quote:Op zondag 4 december 2011 14:40 schreef TechXP het volgende:
Kom dan wel met goede argumentatie voor je bewering.
Kom maar eens met een incident van een stroper die een visje bij het water houdt en zodoende een orca vangt. Succes met zoeken!quote:Op zondag 4 december 2011 15:59 schreef idefixo het volgende:
Ik vind stropers een heel goed argument om een orka die aan mensen gewend is niet terug te sturen naar zee.
Nooit van de walvisjacht gehoord?quote:Op zondag 4 december 2011 16:27 schreef TechXP het volgende:
[..]
Kom maar eens met een incident van een stroper die een visje bij het water houdt en zodoende een orca vangt. Succes met zoeken!
En weet jij op welke soort walvissen die vooral jacht maken? Kom op beetje meer onderbouwen...quote:
Een orka is een walvis en verboden walvisjacht is stropen maar hey, je wilt gelijk hebben, en van mij kun je het krijgen als je dat zo graag wilt; Morgan zit toch in Spanje.quote:Op zondag 4 december 2011 17:06 schreef TechXP het volgende:
[..]
En weet jij op welke soort walvissen die vooral jacht maken? Kom op beetje meer onderbouwen...
En die kan je niet stropers noemen, omdat ze volgens sommige landen een legale bezigheid zijn.
Dus nu zijn het geen stropers, maar walvisjagers waar Morgan zich zorgen om moet maken?
Nee ik niet. Wel tegen (reizende) circussen.quote:Op zondag 4 december 2011 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
Vraagje: is een aantal van jullie ook per definitie gekant tegen dierenparken?
Is idd een mooi bassin, maar in de vrije natuur hadden ze het vast nog meer naar hun zin gehad.quote:Op zondag 4 december 2011 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
Dat je tegen circussen bent, kan ik mij nog wel voorstellen. Dierenparken vind ik persoonlijk een ander verhaal. Kijk bijvoorbeeld naar de Laguna in het Dolfinarium. Is toch een mooi bassin wat die dolfijnen hebben.
Eens.quote:Op zondag 4 december 2011 17:38 schreef idefixo het volgende:
[..]
Nee ik niet. Wel tegen (reizende) circussen.
quote:Op zondag 4 december 2011 17:50 schreef idefixo het volgende:
[..]
Wilde je zeggen dat ik niet netjes probeer te discussieren en dat er gediscussieerd kan worden met mensen die de mening van een ander niet respecteren, belachelijk maken en grof worden (zie begin van dit topic)? Dus een discussie is mogelijk met mensen die roepen dat orka's geen walvissen zijn en dat walvisjagers geen stropers zijn?
Is de toon aan het begin van de discussie je ontgaan?![]()
Ik snap jou niet helemaal volgens mij....geen fan zijn van circus maar LP prima vinden? mmmm ja ok.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:19 schreef idefixo het volgende:
Ik ben wel een tegenstander van dieren bij het circus.![]()
In het Dolfinarium ben ik nog nooit geweest. Ik heb een abonnement op Artis, daar kom ik regelmatig en daar vind het ook lastig om te zien dat die katachtigen zo klein behuisd zijn. Er komen wel steeds verbeteringen en dat doet me dan goed. Er zitten bijvoorbeeld twee apen, die hebben de beschikking over een heel eilandje. Geweldig voor die dieren maar ja, Artis zit midden in de stad en heeft minder ruimte dan veel andere dierentuin.quote:Op zondag 4 december 2011 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
Dat je tegen circussen bent, kan ik mij nog wel voorstellen. Dierenparken vind ik persoonlijk een ander verhaal. Kijk bijvoorbeeld naar de Laguna in het Dolfinarium. Is toch een mooi bassin wat die dolfijnen hebben.
Tja, Lenie ''t Hart redt zwakke dieren en zet ze terug. Het is een gesponsorde manier van leven.quote:Op zondag 4 december 2011 18:11 schreef Smeich het volgende:
[..]
[..]
Ik snap jou niet helemaal volgens mij....geen fan zijn van circus maar LP prima vinden? mmmm ja ok.Iemand die enigszins LP gelijktrekt met Pieterburen mag (van mij) inderdaad belachelijk gemaakt worden ja. En theoretisch gezien kun je zeggen dat een orka een walvis is, maar ten "eigenlijk" is het een dolfijn
Jij kent die verzorgers ook persoonlijk? Jij denkt werkelijk dat ze niets geven om die dieren?quote:Op zondag 4 december 2011 18:31 schreef Smeich het volgende:
De verzorgers van Morgan die voor een dolfinarium werken bedoel je, die voor entertainmentwaarde gaan en dieren trainen zoals ze dat in een circus zouden doen? Tja, als je dat niet in ziet ..... sorry hoor, maar dan![]()
![]()
quote:Op zondag 4 december 2011 18:43 schreef Cerbie het volgende:
Oh silly me, als ze die dieren echt leuk vinden zouden ze wel met tentjes voor de hoofdingang liggen.
Het Dolfinarium laat elk jaar een shitload aan dieren vrij.quote:Op zondag 4 december 2011 18:48 schreef Smeich het volgende:
Ok laat ik het beter definieren want zo heb ik het niet willen schrijven inderdaad, maar de vergelijking dat Pieterburen (die zwakke dieren later terugzet) en het dolfinarium zelf (en dus inderdaad, NIET persoonlijk richting die verzorgers, vandaar dat ik dat erbij had genoemd) een en hetzelfde doel hebben slaat toch nergens op!
Mss dat je er meer mee stopt omdat je het niet goed kan onderbouwen?quote:Op zondag 4 december 2011 17:27 schreef idefixo het volgende:
Een orka is een walvis en verboden walvisjacht is stropen maar hey, je wilt gelijk hebben, en van mij kun je het krijgen als je dat zo graag wilt; Morgan zit toch in Spanje.![]()
Ik ben er wel klaar mee. Interessant om weer eens getuige te zijn geweest van mensen die strijden met als doel het strijden.
Dolfinaria zijn niet-rondreizende circussen.quote:Op zondag 4 december 2011 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
Dat je tegen circussen bent, kan ik mij nog wel voorstellen.
Neem een Lagune in het Dolfinarium. Dieren hebben voldoende ruimte en hoeven slechts een keer per dag een showtje op te voeren. Nou nou, wat een ellende.quote:Op zondag 4 december 2011 20:42 schreef TechXP het volgende:
[..]
Dolfinaria zijn niet-rondreizende circussen.
Omdat ze dat verplicht zijn. Net als eigenlijk met Morgan.quote:Op zondag 4 december 2011 18:49 schreef KoosVogels het volgende:
Het Dolfinarium laat elk jaar een shitload aan dieren vrij.
SOS Dolfijn komt voort uit het Dolfinarium. Het is nu weliswaar een aparte stichting, maar vormde jarenlang een regulier onderdeel van het park.quote:Op zondag 4 december 2011 20:46 schreef TechXP het volgende:
[..]
Omdat ze dat verplicht zijn. Net als eigenlijk met Morgan.
Alleen de dieren die uitgezet worden zijn natuurlijk minder interessant voor entertainment. Daar zit geen waarde in. En volgens mij gaat dat uitzetten voornamelijk ism SOS Dolfijn. Die wilde Morgan niet.
Je hebt dierenliefhebbers en dierenliefhebbers.quote:Op zondag 4 december 2011 18:44 schreef KoosVogels het volgende:
Jij kent die verzorgers ook persoonlijk? Jij denkt werkelijk dat ze niets geven om die dieren?
En dat is uiteraard de enige juiste visie, nietwaar?quote:Op zondag 4 december 2011 20:51 schreef TechXP het volgende:
[..]
Je hebt dierenliefhebbers en dierenliefhebbers.
Er zijn ook voorbeelden van mensen die idd eerst zo erin stonden als die verzorgers, maar pas later tot besef kwamen dat dolfinaria geen leven is voor de dolfijnen.
Wat vind je voldoende ruimte?quote:Op zondag 4 december 2011 20:46 schreef KoosVogels het volgende:
Neem een Lagune in het Dolfinarium. Dieren hebben voldoende ruimte en hoeven slechts een keer per dag een showtje op te voeren. Nou nou, wat een ellende.
Ach, de beesten lachen de hele dag dus het zal wel goed zitten.quote:
Je bent journalist. Ik raad je aan om eens op onderzoek uit te gaan. Echt waar, als je je hier in verdiept, dan zal je er anders over denken. Dan snap je mss waarom ik blijkbaar zo 'triest' ben.quote:Op zondag 4 december 2011 20:50 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind echt te triest dat jij dierenparken afschildert als een stel kwaadaardige instanties.
Dat moet ieder voor zich bepalen.quote:Op zondag 4 december 2011 20:52 schreef KoosVogels het volgende:
En dat is uiteraard de enige juiste visie, nietwaar?
Tsja, dat is m.i. nou net altijd het probleem met hoe sommige het beoordelen. Kippen in de legbatterij hebben het ook altijd zo goed volgens de boeren, want de dieren leggen eieren.quote:Op zondag 4 december 2011 20:57 schreef KoosVogels het volgende:
Ach, de beesten lachen de hele dag dus het zal wel goed zitten.
Ik heb zo vaak achter de schermen gekeken bij dergelijke bedrijven. Als je ziet hoe de verzorgers met de dieren omgaan, dan kan ik mij moeilijk vinden in jouw houding. En er zullen ongetwijfeld dierenparken tussen zitten, waar de beesten minder goed worden behandeld. Maar binnen de EU is dat zeker niet het geval.quote:Op zondag 4 december 2011 21:03 schreef TechXP het volgende:
[..]
Je bent journalist. Ik raad je aan om eens op onderzoek uit te gaan. Echt waar, als je je hier in verdiept, dan zal je er anders over denken. Dan snap je mss waarom ik blijkbaar zo 'triest' ben.
Dit is mss wel een goede start: http://www.animalfreedom.org/paginas/column/dierentuinen.html
Een legbatterij is natuurlijk wel wat anders dan een enorm bassin.quote:Op zondag 4 december 2011 21:06 schreef TechXP het volgende:
[..]
Tsja, dat is m.i. nou net altijd het probleem met hoe sommige het beoordelen. Kippen in de legbatterij hebben het ook altijd zo goed volgens de boeren, want de dieren leggen eieren.
Ik wil best erkennen dat het er mooi uit ziet hoe verzorgers met dieren om gaan, maar dat is nou net het punt. Om maar even terug te komen bij het legbatterij verhaal. Ik krijg de opmerking nl. op al die terreinen. Iedereen daar gelooft dat ze goed met de dieren voor hebben en echte dierenvrienden zijn. Maar dat zegt natuurlijk niet perse iets he? Bij circussen zetten ze ook weleens grote hokken neer in grote steden voor de dieren, want in die plaatsen komt de pers er massaal op af. Als journalisten gewoon eens bv. een circus volgen een jaar lang. En dan turft hoe vaak de dieren meer ruimte krijgen e.d., dan is dat een heel ander verhaal. Echter gaan ze vaak voor een snel shot voor de krant of tv. En dan is het wel weer genoeg. Uiterlijk vertoon zegt dus niet altijd wat.quote:Op zondag 4 december 2011 21:15 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb zo vaak achter de schermen gekeken bij dergelijke bedrijven. Als je ziet hoe de verzorgers met de dieren omgaan, dan kan ik mij moeilijk vinden in jouw houding. En er zullen ongetwijfeld dierenparken tussen zitten, waar de beesten minder goed worden behandeld. Maar binnen de EU is dat zeker niet het geval.
http://www.omroepgelderla(...)ij-TV-Gelderland.htmquote:Documentaire orka Morgan bij TV GelderlandDocumentaire orka Morgan bij TV Gelderland
Morgan: van vondeling tot nationale knuffel. Dat is de titel van een documentaire die TV Gelderland op zondag 4 december uitzond. Orka Morgan is de afgelopen anderhalf jaar intensief gevolgd. In juni 2010 wordt het ernstig verzwakte zoogdier uit de Waddenzee gered door specialisten van het Dolfinarium in Harderwijk. Het dier herstelt wonderwel en wordt liefdevol verzorgd in het dolfinarium.
Later wordt Morgan speelbal tussen dierenactivisten en haar verzorgers. De emoties lopen hoog op. Moet de orka terug naar zee, zoals actievoerders willen? Of is ze beter af bij soortgenoten in een collega-park op het Spaanse eiland Tenerife?
Sinds afgelopen maandag is het pleit beslecht. Morgan is duizend kilo zwaarder en op Tenerife. De verzorging en de verhuizing hebben veel geld gekost. Is het dat allemaal waard geweest? Het oordeel is aan de kijker zelf.
Sushinami.quote:Op maandag 5 december 2011 16:35 schreef Voorschrift het volgende:
Schop dat beest gewoon naar Japan, beetje voedselhulp kan geen kwaad na de tsunami.
Precies, een vleesbom van Hirosushi proporties.quote:
Oehhh stoere jongen ben je nou zeg. Dat jij dat durft in dit topic. wow!quote:Op maandag 5 december 2011 16:35 schreef Voorschrift het volgende:
Schop dat beest gewoon naar Japan, beetje voedselhulp kan geen kwaad na de tsunami.
Uhu, stap 2 is cosmetica kopen wat dierlijk getest is.quote:Op maandag 5 december 2011 16:47 schreef Mercer het volgende:
[..]
Oehhh stoere jongen ben je nou zeg.
Nee, daar zijn ze niet lief tegen Morgan, daar hou ik het niet meer uit, dat zielige beestje helemaal alleen in een bak met water ter vermaak van velen dierenhatende menschen. Dat dat kan in Nederland Tenerife.quote:
Eens.quote:Op maandag 5 december 2011 16:52 schreef Boze_Appel het volgende:
Discussie is zoveel beter als je het allemaal met elkaar eens bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |