abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120452515
Het gaat mij niet zo zeer om Johannes, haar misschien ook niet. Het gaat er om dat de financiële belangen in dit geval niet zo zwaar zouden moeten tellen. Als een aangespoeld dier niet meer in een dierentuin/dolfinarium gehouden mag worden zou dat veel schelen. Net als wanneer ze een karkas van een walvis zouden laten liggen, die wordt dan op natuurlijke wijze wel opgeruimd. Lijkt me dat hier goede regels voor moeten komen, zodat het getouwtrek eindelijk over is.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_120452552
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 10:53 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Volgens mij was er toch een behoorlijke roep vanuit "het land" om regels. En wie kan beter de regels maken dan de politiek?
Een roep van uit het land? Misschien een roep van een paar gekkies die ook een stille tocht willen organiseren. Face it. Die potvis was kansloos.
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  Moderator dinsdag 18 december 2012 @ 10:58:46 #228
155227 crew  Guppy
dus
pi_120452681
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 10:54 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Een roep van uit het land? Misschien een roep van een paar gekkies die ook een stille tocht willen organiseren. Face it. Die potvis was kansloos.
Welnee, het plan van aanpak was kansloos. Als je financieel belanghebbenden een reddingspoging laat doen, is het wel heel toevallig dat er maar één poging wordt gedaan en dat die toevallig ook nog eens mislukt. Dat je de ervaren redders de weg blokkeert en zo in wezen een dier heel langzaam laat sterven. Als jij dat allemaal prima vindt, ik niet,

De gekkies die er iets over te zeggen hadden, hebben de afgelopen dat wel het nieuws beheerst. Logisch dus dat er regels gaan komen vanuit de politiek, nòg een Morgen en een Johannes zou echt een schande zijn voor ons natuurbeleid. Overal ter wereld gaan gestrande zeezoogdieren terug de zee in, maar wij verpatsen ze aan pretparken en musea...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_120452784
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 10:58 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Welnee, het plan van aanpak was kansloos. Als je financieel belanghebbenden een reddingspoging laat doen, is het wel heel toevallig dat er maar één poging wordt gedaan en dat die toevallig ook nog eens mislukt. Dat je de ervaren redders de weg blokkeert en zo in wezen een dier heel langzaam laat sterven. Als jij dat allemaal prima vindt, ik niet,

De gekkies die er iets over te zeggen hadden, hebben de afgelopen dat wel het nieuws beheerst. Logisch dus dat er regels gaan komen vanuit de politiek, nòg een Morgen en een Johannes zou echt een schande zijn voor ons natuurbeleid. Overal ter wereld gaan gestrande zeezoogdieren terug de zee in, maar wij verpatsen ze aan pretparken en musea...
Ik vind het nogal raar dat die gekkies er van overtuigd lijken te zijn dat die Johannes het overleefd zou hebben als hij teruggeduwd zou zijn...
Ik bedoel: Zo'n potvis spoelt niet voor niets aan. Er was blijkbaar al iets goed mis. Dan kun je als mens wel voor god willen spelen door elk dier te redden. Maar de natuur is eenmaal hard. En van een dode potvis is nog geen ander dier minder geworden.

Had dat beest gewoon met rust gelaten en laten sterven
Jij begrijpt _O_
  Moderator dinsdag 18 december 2012 @ 11:11:29 #230
155227 crew  Guppy
dus
pi_120453053
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 11:01 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Ik vind het nogal raar dat die gekkies er van overtuigd lijken te zijn dat die Johannes het overleefd zou hebben als hij teruggeduwd zou zijn...
Ik bedoel: Zo'n potvis spoelt niet voor niets aan. Er was blijkbaar al iets goed mis. Dan kun je als mens wel voor god willen spelen door elk dier te redden. Maar de natuur is eenmaal hard. En van een dode potvis is nog geen ander dier minder geworden.

Had dat beest gewoon met rust gelaten en laten sterven
Het gaat er niet om of ie het overleefd of niet. Voor mijn part gaat ie op de volle zee dood. Zoals het hoort. Zelfde geldt voor Morgan. Maar door een smerig spelletje zit zij nu in een bassin weg te kwijnen, en heeft Johannes 5 dagen liggen doodgaan. Kies er als mensen dan voor om 'm òf terug in zee te doen (wat heus wel kan), òf snel en humaan uit zijn lijden te verlossen. In het geval van de bultrug is er veel gebeurt, maar van snelle euthanasie is absoluut geen sprake geweest. En als daar nou eens regels voor komen, dan kan dat lange lijden voorkomen worden.

Gewoon, als het kan, terug de zee in. Kan het niet, dan humaan en snel uit zijn lijden verlossen. In het geval van een bultrug is dat met explosieven. Is het skelet dan niet meer heel? So be is, dan neem je maar een skelet van een bultrug die wel dood aanspoelt.

Met rust laten in Nederland is geen optie. Er komen heel veel mensen op af, of het dier nou dood is of niet. En met alle gevolgen van dien. We hebben in Nederland nu eenmaal ervoor gekomen om de natuur te reguleren, dan moeten we dat ook op een goede manier doen. En dat is dan op een manier dat de dieren er wat aan hebben, en niet op een manier dat pretparken en musea er wat aan hebben, dat mag nooit op de eerste plaats komen.

Oh en natuur in Nederland bestaat natuurlijk al heel lang niet meer. Zelfs de 'natuur' op de Veluwe en in de Waddenzee is gereguleerd door de mens.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_120453410
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 11:11 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of ie het overleefd of niet. Voor mijn part gaat ie op de volle zee dood. Zoals het hoort. Zelfde geldt voor Morgan.
Waarom is sterven op het strand niet zoals het hoort?
quote:
Maar door een smerig spelletje zit zij nu in een bassin weg te kwijnen, en heeft Johannes 5 dagen liggen doodgaan. Kies er als mensen dan voor om 'm òf terug in zee te doen (wat heus wel kan), òf snel en humaan uit zijn lijden te verlossen.
Waarom is het niet humaan om een dier zelf te laten sterven? Dat is toch de natuur?
quote:
In het geval van de bultrug is er veel gebeurt, maar van snelle euthanasie is absoluut geen sprake geweest. En als daar nou eens regels voor komen, dan kan dat lange lijden voorkomen worden.

Gewoon, als het kan, terug de zee in. Kan het niet, dan humaan en snel uit zijn lijden verlossen. In het geval van een bultrug is dat met explosieven. Is het skelet dan niet meer heel? So be is, dan neem je maar een skelet van een bultrug die wel dood aanspoelt.
Waarom niet in rust laten sterven en later het skelet halen?
quote:
Met rust laten in Nederland is geen optie. Er komen heel veel mensen op af, of het dier nou dood is of niet. En met alle gevolgen van dien. We hebben in Nederland nu eenmaal ervoor gekomen om de natuur te reguleren, dan moeten we dat ook op een goede manier doen.
Ik ben het daar niet volledig mee eens. In sommige gevallen kun je de natuur beter z'n gang laten gaan. Hoe ruw dat ook lijkt in de ogen van mensen.
quote:
En dat is dan op een manier dat de dieren er wat aan hebben, en niet op een manier dat pretparken en musea er wat aan hebben, dat mag nooit op de eerste plaats komen.

Oh en natuur in Nederland bestaat natuurlijk al heel lang niet meer. Zelfs de 'natuur' op de Veluwe en in de Waddenzee is gereguleerd door de mens.
Bijsturen is prima. Maar overal ingrijpen omdat het anders zielug is voor de diertjes vind ik onzin. Vaak zijn dan ook de hardste schreeuwers mensen die geen idee hebben van de natuur.
Jij begrijpt _O_
pi_120453429
Ik ben nooit een voorstander van een stille tocht voor wie dan ook, na de zoveelste heeft het gewoon niet zo veel waarde meer voor mij. In het geval van een walvis al helemaal niet natuurlijk.

Wanneer een dier in het wild doodgaat zijn daar ook bepaalde regels voor wanneer die wel/niet geruimd mag worden en waar die dan naar toe gaat. Nu blijkt dat die regels er nog niet zijn voor zeedieren, het lijkt me redelijk dat die regels er dan alsnog komen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 11:01 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Johannes had goede kansen om het in de zee wel weer te redden. Zeker vrijdag nog, toen ineens werd besloten om hem een spuitje te geven. Overigens kwam de toestemming om een spuitje te geven toch ook uit de politiek, dus de politiek had zich hier al mee bemoeid.
Niet alle walvissen en dolfijnen die aanspoelen zijn ziek, er zijn diverse redenen waardoor zij kunnen aanspoelen. Deze walvis had nog veel kracht en energie, dus het is onmogelijk te weten of hij het wel/niet gered zou hebben.
  Moderator dinsdag 18 december 2012 @ 11:34:17 #233
155227 crew  Guppy
dus
pi_120453841
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 11:20 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Waarom is sterven op het strand niet zoals het hoort?

Waarom is het niet humaan om een dier zelf te laten sterven? Dat is toch de natuur?

Waarom niet in rust laten sterven en later het skelet halen?

Ik ben het daar niet volledig mee eens. In sommige gevallen kun je de natuur beter z'n gang laten gaan. Hoe ruw dat ook lijkt in de ogen van mensen.

Bijsturen is prima. Maar overal ingrijpen omdat het anders zielug is voor de diertjes vind ik onzin. Vaak zijn dan ook de hardste schreeuwers mensen die geen idee hebben van de natuur.
Het gaat er mij niet om dat het zielug is.

In Nederland kun je alleen niet een dier van dit formaat rustig laten sterven op een strand. Er staan binnen no time een hele horde mensen omheen, mensen die echt niet op een respectabele afstand gaan blijven, maar nog even dichtbij willen komen. Dan is niet alleen naar voor de walvis, maar ook nog eens gevaarlijk voor de mensen.

En stel dat ie dan dood is. Zomaar laten liggen en wachten tot het vergaan is tot een skelet is ook niet echt handig. Ook hier komen weer heel veel mensen op af. Dat lijkt misschien mee te vallen, maar als er een olietanker voor de kust vast ligt, staat er ook file naar het strand. En dan heb ik het nog niet eens over de overlast is die een composterende walvis veroorzaakt. Dat gaat stinken, er komen andere dieren op af waar mensen niet op zitten te wachten.

Je wilt heel graag de natuur zijn gang laten gaan. Dat zou ik ook het liefste zien, echt waar! Maar dat kan gewoon niet (meer) in Nederland. Het is te dicht bevolkt en te gereguleerd om te zeggen, deze walvis laten we even liggen. Mensen krijgen daar last van, op wat voor manier dan ook. Andere mensen willen een stukje walvis-souvernir hebben. Gaat gewoon niet.

Er is geen natuur meer in Nederland. Als er een wild zwijn langs de provinciale weg ligt wordt het al opgeruimd, want overlast. Laat staan als er een walvis op het strand ligt. Of op een zandbank, zo u wilt.

Eigenlijk zijn heel veel van je vragen al besproken in dit topic. Heb je het al doorgelezen?
pi_120453985
quote:
Er is geen natuur meer in Nederland. Als er een wild zwijn langs de provinciale weg ligt wordt het al opgeruimd, want overlast. Laat staan als er een walvis op het strand ligt. Of op een zandbank, zo u wilt.
dat is natuurlijk te makkelijk gezegd, er is zat natuur in nederland
dat er bij wegen (of stranden) kadavers worden opgeruimd is niet meer als logisch omdat deze de gezondheid (indirect) negatief kunnen beinvloeden
  Moderator dinsdag 18 december 2012 @ 11:41:39 #235
155227 crew  Guppy
dus
pi_120454052
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 11:39 schreef mschol het volgende:

[..]

dat is natuurlijk te makkelijk gezegd, er is zat natuur in nederland
dat er bij wegen (of stranden) kadavers worden opgeruimd is niet meer als logisch omdat deze de gezondheid (indirect) negatief kunnen beinvloeden
Maar als je op het strand een walvis hebt liggen, kun je die dan toch niet aan de natuur overlaten? Want overlast. Dan is het strand toch geen natuur? Ik vind dat geen natuur, tenminste.
pi_120454236
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 11:41 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Maar als je op het strand een walvis hebt liggen, kun je die dan toch niet aan de natuur overlaten? Want overlast. Dan is het strand toch geen natuur? Ik vind dat geen natuur, tenminste.
het is nog steeds natuur, maar omdat de mens het nodig vind zich overal en nergens te vestigen zal men soms de natuur even moeten helpen, mede om de overlast tot een minimum te beperken (hetzij het terugzetten van een walvis in zee, hetzij het opruimen van een aangespoeld kadaver), ik ben namelijk van mening dat de rotzooi die wij veroorzaken best 1 van de oorzaken kan zijn dat zo'n beest aanspoelt (even in het midden gelaten of dat daadwerkelijk zo was)
  Moderator dinsdag 18 december 2012 @ 11:52:42 #237
155227 crew  Guppy
dus
pi_120454363
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 11:48 schreef mschol het volgende:

[..]

het is nog steeds natuur, maar omdat de mens het nodig vind zich overal en nergens te vestigen zal men soms de natuur even moeten helpen, mede om de overlast tot een minimum te beperken (hetzij het terugzetten van een walvis in zee, hetzij het opruimen van een aangespoeld kadaver), ik ben namelijk van mening dat de rotzooi die wij veroorzaken best 1 van de oorzaken kan zijn dat zo'n beest aanspoelt (even in het midden gelaten of dat daadwerkelijk zo was)
Dat denk ik ook wel (dat van die oorzaken).

En terug de zee in brengen, of opruimen is ook nodig. Hebben we zelf voor gekozen door te leven op de manier die we doen. Maar Henk bedoelt met 'de natuur zijn gang laten gaan' het beest laten liggen tot het dood is en een skelet is (voor het museum). Dat is denk ik niet mogelijk.

Wat wij hebben op het strand is denk ik de natuur zoals wij die mogelijk achten in ons land. In landen waar wel echte natuurvlakten zijn lachen ze ons in ons gezicht uit. Net als dat we de Cauberg een berg noemen. We zien het in ons referentiekader, ik denk persoonlijk dat natuur iets meer is dan wat wij hebben.

Los daarvan zijn we het geloof ik wel met elkaar eens :)
pi_120467365
Niet de meest serieuze bron dit, maar wel goed nieuws voor de volgende Johanna/Johannes of Morgan :D :
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/12/walvissen_1.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')