quote:
Op dinsdag 29 november 2011 14:38 schreef KoosVogels het volgende:[..]
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'
Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
Een dier heeft een bepaald repertoire aan gedrag wat het moet kunnen uitoefenen om goed te kunnen functioneren. Dat heeft niks met vermenselijken te maken, een dier heeft instincten en als het die niet kan volgens dan geeft dat overmatige stress. Stress is ook fysiek slecht, het verlaagt onder meer de weerstand tegen ziekten.
Een park kan die mogelijkheid tot uitoefenen van natuurlijk gedrag duidelijk niet bieden aan een orka. Een park kan ook geen optimale verzorging bieden aan een orka, gewoon vanuit praktische redenen. Wanneer een dier niet goed te verzorgen is, moet je het gewoon in een omgeving laten die wel geschikt is.
Ik heb zelf katten, die kun je makkelijk alles bieden wat ze nodig hebben en als ze ziek zijn breng je ze naar de dierenarts, elke dierenarts heeft verstand van katten en de spullen om ze te behandelen.
Ik heb (lang verhaal) ook Afrikaanse witbuikegels. Die kan ik nooit bieden wat ze nodig hebben. Ze komen uit een warm klimaat waar ze elke nacht 7 kilometer over de Savanne rennen en lekker alles snaaien wat ze tegenkomen. Laatst had er eentje een baarmoederprobleempje en heeft de plaatselijke exotendierenarts me drie weken met haar laten aanmodderen, alle andere dierenartsen in de buurt konden ook niet helpen, uiteindelijk heeft de universiteitskliniek in Utrecht geholpen en die zeiden dat ze ook best had kunnen doodbloeden omdat echte behandeling zo lang heeft geduurd. Geloof me, ik doe er alles aan om te voorkomen dat die diertjes een kutleven hebben en als iemand een goed releaseplan zou schrijven en een "free Rosa en Marie" tripje naar Soedan kan sponsoren dan mogen ze gelijk vertrekken.
Een solitair levend landdiertje van 400 gram houden stuit dus al op zoveel welzijnsproblemen, maak er een zeer sociaal zeezoogdier van een paar ton zwaar van en het wordt simpelweg onmogelijk.
Dierentuinen zullen genoeg dieren hebben die ze prima kunnen houden, een kudde grazers bv boeit het niet zo waar ze grazen (lijkt mij hoor), maar een dier wat een enorm territorium heeft bv is minder geschikt.
quote:
Op dinsdag 29 november 2011 17:44 schreef Greys het volgende:Maar Keiko is (volgens mij

) hartstikke eenzaam en stakkerig geweest na zijn vrijlating in het wild. Moest constant gevolgd en bijgevoerd worden, want hij redde het niet alleen. Wilde constant naar mensen en boten zwemmen, verbleef haast alleen maar vlak onder het wateroppervlak ipv te duiken wat normale orka's doen en heeft nooit contact weten te maken met zijn wilde soortgenoten.
Volgens de mensen die bij de uitzetting betrokken zijn geweest is dat verhaal vooral afkomstig van parken die niet wilden dat een uitzetting als een succes gezien zou worden. Kan ik me ook zomaar iets bij voorstellen.
http://earthisland.org/ma(...)-in-on-morgan-debateEn er is dus niet bekend wat twee jaar gevangenschap met zo'n orka doet, blijkbaar waren er een hoop orka experts (aangezien het om onafhankelijke experts ging geloof ik die eerder) die dachten dat het nog steeds kon, maar er zijn twee opties;
1 orka opbergen in een park, er dus nooit achter komen en bij de volgende orka hetzelfde gezever
2 orka volgens het releaseplan uitzetten, misschien lukt het. Wetenschappelijke kans van jewelste. Lukt het niet dan kan de orka alsnog ergens gestald worden en weet de wetenschap alsnog meer.
Lijkt mij hoor, ik heb nergens uitgelegd gezien waarom het niet geprobeerd wordt.