abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104958362
Zou je willen ruilen? Je hele leven opgesloten zitten en achterlijke kunstjes doen voor publiek?
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:14:48 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104958431
Ik denk dat mensen soms wel een beetje doorslaan in het toedichten van menselijke emoties aan dieren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_104958551
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:11 schreef Mercer het volgende:
Zou je willen ruilen? Je hele leven opgesloten zitten en achterlijke kunstjes doen voor publiek?
Tja, dan ben je zeker ook een tegenstander van dierentuinen. Ik niet. Sommige ruimtes vind ik wel te klein en dan hoop ik maar dat zo'n dierentuin veel geld binnenhaalt om de ruimtes te verbeteren.
Ik ben wel een tegenstander van dieren bij het circus. ;(

Veel dieren vinden fijn om met mensen te "werken". Denk aan politiehonden en paarden bijvoorbeeld. Overigens heb ik twee katten die altijd binnen blijven. Ze weten niet anders, ik heb ze opgehaald toen ze zes weken oud waren en als ik ze zo bekijk hebben ze het prima naar hun zin. ;)
pi_104958576
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:19 schreef idefixo het volgende:
[..]
Tja, dan ben je zeker ook een tegenstander van dierentuinen. Ik niet. Sommige ruimtes vind ik wel te klein en dan hoop ik maar dat zo'n dierentuin veel geld binnenhaalt om de ruimtes te verbeteren.
Ik ben wel een tegenstander van dieren bij het circus. ;(
En dat is nou juist het punt, Morgan gaat niet naar een dierentuin, maar naar een circus.
pi_104958657
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:21 schreef Mercer het volgende:

[..]

En dat is nou juist het punt, Morgan gaat niet naar een dierentuin, maar naar een circus.
Dat zie ik anders. Als je zo begint kun je de creche van Lenie 't Hart ook wel een circus noemen.
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:26:28 #58
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104958682
Nou, bij Lenie hoeven de zeehondjes geen kunstjes te vertonen.
pi_104958697
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:26 schreef Lienekien het volgende:
Nou, bij Lenie hoeven de zeehondjes geen kunstjes te vertonen.
Nee das waar, maar de mensen moeten wel betalen. ;(
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:29:40 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104958755
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:27 schreef idefixo het volgende:

[..]

Nee das waar, maar de mensen moeten wel betalen. ;(
Ja, en?
pi_104958879
Laten we hopen dat alles goed gaat onderweg, dat is denk ik waar we het allemaal over eens zijn.
pi_104958904
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, en?
Ik heb niets tegen de creche, begrijp me niet verkeerd. Maar als we beginnen over het uitbuiten van dieren en met de vinger naar elkaar gaan wijzen, denk ik dat Lenie 't Hart niet beter of slechter is dan die organisatie in Tenerife. Het gaat om Morgan en niet om het ego van Lenie 't Hart.
pi_104958907
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef Mercer het volgende:
Laten we hopen dat alles goed gaat onderweg, dat is denk ik waar we het allemaal over eens zijn.
^O^
pi_104961310
Ik ben het zooooooooo met je eens...

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:21 schreef Mercer het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef Mercer het volgende:
Yep, en toch zit er ergens in mijn achterhoofd, hopenlijk gaat de volgende Wallvis of Orka
die aanspoelt of half dood wordt gevangen gewoon dood, zodat ze al die ellende niet
mee hoeven maken.

Klinkt wat tegenstrijdig :@ maar ik bedoel het goed...
pi_104961487
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef idefixo het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen de creche, begrijp me niet verkeerd. Maar als we beginnen over het uitbuiten van dieren en met de vinger naar elkaar gaan wijzen, denk ik dat Lenie 't Hart niet beter of slechter is dan die organisatie in Tenerife. Het gaat om Morgan en niet om het ego van Lenie 't Hart.
Wat blaat jij allemaal? Lenie haar doel is om de beesten terug te brengen in de natuur en wil ze niet opsluiten.

Het totale omgekeerde van tenerife.
  dinsdag 29 november 2011 @ 11:55:10 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104961586
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik ben het zooooooooo met je eens...

[..]

[..]

Yep, en toch zit er ergens in mijn achterhoofd, hopenlijk gaat de volgende Wallvis of Orka
die aanspoelt of half dood wordt gevangen gewoon dood, zodat ze al die ellende niet
mee hoeven maken.

Klinkt wat tegenstrijdig :@ maar ik bedoel het goed...
Ik snap wat je bedoelt. Maar we willen ook niet lijdzaam toekijken hoe zo'n beest voor onze ogen sterft. Ook weer te begrijpen. Maar dan krijg je dus op den duur onmogelijke situaties als deze. Hartstikke mooi dat ze in Harderwijk dat dier weer helemaal gezond hebben gekregen. Maar nu?
pi_104961627
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt. Maar we willen ook niet lijdzaam toekijken hoe zo'n beest voor onze ogen sterft. Ook weer te begrijpen. Maar dan krijg je dus op den duur onmogelijke situaties als deze. Hartstikke mooi dat ze in Harderwijk dat dier weer helemaal gezond hebben gekregen. Maar nu?
Jawel en nee.
Ze hadden dat beest niet moeten redden.
  dinsdag 29 november 2011 @ 11:57:42 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104961672
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:56 schreef Godtje het volgende:

[..]

Jawel en nee.
En wie was er dan massaal over wie heengevallen?
pi_104961747
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar nu?
Tja... kunstjes vertonen?

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:56 schreef Godtje het volgende:

[..]

Jawel en nee.
Dit dus eigenlijk, als je niet in de eerste plaats van plan bent om zo'n beest zo snel mogelijk
zijn vrijheid weer terug te geven en ik denk niet dat dat het uitgangspunt is geweest, hoe hard
ze ook zullen beweren van wel...
pi_104961883
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:52 schreef Godtje het volgende:

[..]

Wat blaat jij allemaal? Lenie haar doel is om de beesten terug te brengen in de natuur en wil ze niet opsluiten.

Lenie heeft een zeehondenopvang, geen orkaopvang en Lenie is geen bioloog. De rechter zal zich wel hebben laten adviseren door mensen die er verstand van hebben, denk je niet?

quote:
Vrolijk en kalm
Volgens zeebioloog Brad Andreuws, president-directeur van SeaWorld Parks, ondergaat Morgan de verhuizing 'vrolijk, rustig en kalm. Wij mensen maken ons meer zorgen dan zij. Ze ligt heerlijk in haar hangmat', aldus Andrews.
http://www.parool.nl/paro(...)-naar-Schiphol.dhtml
pi_104961925
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En wie was er dan massaal over wie heengevallen?
Ik hoop niemand. Of maak je je ook druk om elke zebra die dood gaat door een gebroken been in Afrika?

Hadden we ook wel in Artis kunnen stoppen. Was nog goedkoper geweest en een paard achtige laat zich nog beter houden in gevangenschap ook.

Of zullen we ons druk gaan maken om alle paarden die we vrijwillig afmaken in dit land omdat ze een keer een botje breken? Dat is het beste voor het beest is de meerderheid het mee eens.

Nee maar een orka die niet voor zich zelf kan zorgen moeten we oplappen om het levenslang te geven. Want die beesten kunnen niet tegen opsluiting! Ik ben verre van een dierenactivist en hou van dierentuinen die verantwoord met beesten en ruimtes omgaan. En daarom moeten alle dolfijnen en Orka's in gevangenschap verboden worden. Tenzij je een terrein hebt ter grote van neeltje jans maar dan kan jij niks meer zin. Kan je ze net zo goed vrijlaten.
pi_104961939
quote:
geloof je het zelf ? :')

Volgens zeebioloog Brad Andreuws, president-directeur van SeaWorld Parks
pi_104962006
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:03 schreef idefixo het volgende:

[..]

Lenie heeft een zeehondenopvang, geen orkaopvang en Lenie is geen bioloog. De rechter zal zich wel hebben laten adviseren door mensen die er verstand van hebben, denk je niet?

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)-naar-Schiphol.dhtml
Je sprint van a naar x naar y.
Als je een samenhangend verhaal hebt dan hoor ik het wel weer ja.
Jij noemde de creche een circus of wilde het daarmee vergelijken. Het is totaal het omgekeerde dus je vergelijkingen lopen volledig mank.
  dinsdag 29 november 2011 @ 12:07:46 #74
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104962020
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:05 schreef Godtje het volgende:

[..]

Ik hoop niemand. Of maak je je ook druk om elke zebra die dood gaat door een gebroken been in Afrika?

Hadden we ook wel in Artis kunnen stoppen. Was nog goedkoper geweest en een paard achtige laat zich nog beter houden in gevangenschap ook.

Of zullen we ons druk gaan maken om alle paarden die we vrijwillig afmaken in dit land omdat ze een keer een botje breken? Dat is het beste voor het beest is de meerderheid het mee eens.

Nee maar een orka die niet voor zich zelf kan zorgen moeten we oplappen om het levenslang te geven. Want die beesten kunnen niet tegen opsluiting! Ik ben verre van een dierenactivist en hou van dierentuinen die verantwoord met beesten en ruimtes omgaan. En daarom moeten alle dolfijnen en Orka's in gevangenschap verboden worden. Tenzij je een terrein hebt ter grote van neeltje jans maar dan kan jij niks meer zin. Kan je ze net zo goed vrijlaten.
Heb je het nou tegen mij? Het gaat toch niet over mij? Maar kun jij je dan niet voorstellen dat er kamervragen zouden komen (om maar eens wat te noemen) als een verzwakte orka in de waddenzee aan zijn lot overgelaten zou worden?

Sowieso is Lenie ook niet cruciaal voor het instandhouden van de zeehondenpopulatie. Pieterburen kan ook wel dicht.
pi_104962131
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

geloof je het zelf ? :')

Volgens zeebioloog Brad Andreuws, president-directeur van SeaWorld Parks
Begrijp ik nu dat jij van mening bent dat de president-directeur van SeaWorld Parks omdat hij president directeur van die organisatie is geen dierenvriend kan zijn en niet het beste met Orka's voor kan hebben?

In zee was het dier misschien wel door stropers gevangen. Nu krijgt ie misschien wel gezellige vriendjes en vriendinnetjes. *;
De betweters zeggen wel dat zijn familieleden ergens in zee zwemmen maar wat als het dier niet geaccepteerd wordt en niet voor zichzelf kan zorgen?
pi_104962166
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Heb je het nou tegen mij? Het gaat toch niet over mij? Maar kun jij je dan niet voorstellen dat er kamervragen zouden komen (om maar eens wat te noemen) als een verzwakte orka in de waddenzee aan zijn lot overgelaten zou worden?

Sowieso is Lenie ook niet cruciaal voor het instandhouden van de zeehondenpopulatie. Pieterburen kan ook wel dicht.
Als Lennie zeehonden wil redden op basis van giften en donaties is dat toch prima? :?
Haar doel is om ze terug te brengen naar de zee en we hebben geen overvloed aan zeehonden.

Er zijn ook mensen die panda's redden en ze terug brengen naar de natuur.

Er zijn ook mensen die zwerfhonden redden met het doel ze onder te brengen bij een goed baasje.

Dat moeten ze allemaal zelf lekker weten.
Een Orka laat zich niet in gevangenschap goed houden. Dat de gemiddelde leeftijd van een Orka in gevangenschap 15/16 is en in het wild 50/60 jaar zou toch een teken moeten zijn of niet?

Dan doen we als mens iets niet goed bij het houden van die beesten. In een beschermde omgeving zou de gemiddelde leeftijd hoger moeten liggen en niet lager. Dus het is beter om ze gelijk op het strand dood te laten gaan inplaats van onder de stress het in 12 jaar voor elkaar te krijgen.
  dinsdag 29 november 2011 @ 12:16:54 #77
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104962309
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:12 schreef Godtje het volgende:

[..]

Als Lennie zeehonden wil redden op basis van giften en donaties is dat toch prima? :?
Haar doel is om ze terug te brengen naar de zee en we hebben geen overvloed aan zeehonden.

Er zijn ook mensen die panda's redden en ze terug brengen naar de natuur.

Er zijn ook mensen die zwerfhonden redden met het doel ze onder te brengen bij een goed baasje.

Dat moeten ze allemaal zelf lekker weten.
Een Orka laat zich niet in gevangenschap goed houden. Dat de gemiddelde leeftijd van een Orka in gevangenschap 15/16 is en in het wild 50/60 jaar zou toch een teken moeten zijn of niet?

Dan doen we als mens iets niet goed bij het houden van die beesten. In een beschermde omgeving zou de gemiddelde leeftijd hoger moeten liggen en niet lager. Dus het is beter om ze gelijk op het strand dood te laten gaan inplaats van onder de stress het in 12 jaar voor elkaar te krijgen.
Tja, wat is de norm? Andere dieren worden in gevangenschap juist ouder dan in het wild.

En Lenie lapt de zwakke exemplaren op en zet die weer uit. Doet de populatie geen goed, zou ik denken.
pi_104962468
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Tja, wat is de norm? Andere dieren worden in gevangenschap juist ouder dan in het wild.

En Lenie lapt de zwakke exemplaren op en zet die weer uit. Doet de populatie geen goed, zou ik denken.
Open een topic over lennie dan kunnen we daar verder over zeehondjes gaan. Die ene kwam met een kromme vergelijking aan met Lennie die totaal nergens op sloeg vandaar dat die het verhaal in kwam. Voor de rest doe het niet ter zake aangezien het totaal iets anders is.

En wat is de norm? Bewezen stress, bewezen kudde dier die niet/slecht bij andere dan familie kan, die gemiddeld dus o.a. door de stress van kleine baden, niet dezelfde taal en familie, etc etc nu maar zo jong kunnen worden terwijl ze in het wild een factor 3 tot 4 ouder worden.

Dat vind ik onacceptabel en dat zeg ik als niet dierenactivist. Dan zie ik ze liever dood gaan. Het zijn niet de laatste 10 exemplaren dus je hoeft ze niet te gebruiken voor een FOK! programma.
pi_104962640
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:11 schreef idefixo het volgende:

[..]

Begrijp ik nu dat jij van mening bent dat de president-directeur van SeaWorld Parks omdat hij president directeur van die organisatie is geen dierenvriend kan zijn en niet het beste met Orka's voor kan hebben?

In zee was het dier misschien wel door stropers gevangen. Nu krijgt ie misschien wel gezellige vriendjes en vriendinnetjes. *;
De betweters zeggen wel dat zijn familieleden ergens in zee zwemmen maar wat als het dier niet geaccepteerd wordt en niet voor zichzelf kan zorgen?
Zo'n Park blijft entertainment en dan bedoel ik niet voor de dieren....

Net als circussen en al die andere shit.
pi_104962902
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Zo'n Park blijft entertainment en dan bedoel ik niet voor de dieren....

Net als circussen en al die andere shit.
Er is niets mis met dieren die mensen entertainen. Het gaat erom hoe ver de mensen gaan. Als dieren goed behandeld en verzorgd worden en gelukkig zijn, is er niets aan de hand. Ik las trouwens dat het park waar Morgan naartoe gaat een dierentuin is. Mensen die huisdieren hebben, hebben die dieren meestal ook voor hun eigen entertainment en mensen die naar de zeehonden van Lenie gaan kijken, doen dat ook voor hun entertainment.

http://www.trivago.nl/pue(...)oro-park-13514/fotos
pi_104963026
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:35 schreef idefixo het volgende:

[..]

Er is niets heel veel mis met dieren die mensen entertainen.

Het gaat erom hoe ver de mensen gaan. Als dieren goed behandeld en verzorgd worden en gelukkig zijn, is er niets aan de hand. Ik las trouwens dat het park waar Morgan naartoe gaat een dierentuin is. Mensen die huisdieren hebben, hebben die dieren meestal ook voor hun eigen entertainment en mensen die naar de zeehonden van Lenie gaan kijken, doen dat ook voor hun entertainment.

http://www.trivago.nl/pue(...)oro-park-13514/fotos
Wat is je punt precies?
pi_104963123
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Wat is je punt precies?
Wij zijn het niet eens. Moet kunnen.

Ik hoop dat Lenie niet teveel de bioloog gaat uithangen. Verder hoop ik het beste voor Morgan. ;)
pi_104963172
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:40 schreef idefixo het volgende:

[..]

Wij zijn het niet eens. Moet kunnen.

Verder hoop ik het beste voor Morgan. ;)
Ik hoop met je mee..
pi_104964272
Kom kom mensen, niet zo somber!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_104965201
Idefixo, jij bent met afstand de meest naieve persoon die ik de laatste tijd heb mogen lezen. Belachelijk wat jij uit je toetsenbord tovert _O-
pi_104965337
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 13:38 schreef Smeich het volgende:
Idefixo, jij bent met afstand de meest naieve persoon die ik de laatste tijd heb mogen lezen. Belachelijk wat jij uit je toetsenbord tovert _O-
En had je ook nog een inhoudelijke mening? 8-)
pi_104966981
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 13:38 schreef Smeich het volgende:
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'

Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
pi_104967161
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:38 schreef KoosVogels het volgende:

Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
Dat denk ik ook. Alleen niet voor dolfijnen en walvisachtige.
Die zeehonden geloof ik wel dat die het kunnen. Het blijkt echt al uit het simpele feit van de leeftijd die ze weten te bereiken en de stress levels die ze hebben.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 29 november 2011 @ 15:36:24 #89
163650 Greys
pi_104969093
Smeich en idefixo, vecht de rest van het persoonlijk gedoe lekker uit via DM ^O^
Even e.e.a. verwijderd.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104969864
quote:
Reis orka Morgan verloopt voorspoedig

Orka Morgan komt vanmiddag aan op de luchthaven van Tenerife, van waar ze per vrachtwagen wordt vervoerd naar haar nieuwe onderkomen: het Loro Parque op Tenerife
.

http://nos.nl/artikel/317(...)opt-voorspoedig.html
  dinsdag 29 november 2011 @ 17:07:00 #91
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104972756
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:03 schreef idefixo het volgende:
Zo een 90% van alle orka-wetenschappers waren voor vrijlating.

Lenie is geen expert voor orka's, maar weet wel een hoop over Dolfinarium en wat daar mis gaat.
  dinsdag 29 november 2011 @ 17:08:32 #92
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104972796
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:11 schreef idefixo het volgende:

[..]
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap? Dit is echt selectief denken.

Er waren meer opties bij falen tot introductie in oceaan dan bij introductie in Loro Parque. Daar is de kans groter dat het mis gaat.
  dinsdag 29 november 2011 @ 17:13:50 #93
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104973005
quote:
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'
Maar is dat een onterechte vraag? ER wordt nu als argument tegen gegeven dat je niet moet vermenselijken, maar deze vraag is echter wel terecht. Wij zijn gewoon ook dieren. En wat gebeurd er bij mensen die gevangen zitten? Ja, dat weet je ook wel.

Dus deze vraag moet je opvatten als een terechte vraag, want het antwoord is bij mensen ook duidelijk.

quote:
Christelijk zeker? Nou mensen zijn dieren. En ook al geloof je dat niet, dan is er genoeg bewijs over wat gevangenschap met dieren doet.

Mensen kijken vaak niet verder. En journalisten helpen ook niet. Want die praten snel verzorgers enzo na... 'olifant staat te dansen' (maar als je goed kijkt dan is het gewoon stereotype gedrag) etc.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 29 november 2011 @ 17:14:30 #94
163650 Greys
pi_104973022
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef TechXP het volgende:

[..]

Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap? Dit is echt selectief denken.

Er waren meer opties bij falen tot introductie in oceaan dan bij introductie in Loro Parque. Daar is de kans groter dat het mis gaat.
Is er ergens een simpel lijstje/overzichtje met die voors-tegens?
Want het lijkt mij als leek zoveel moeilijker om een orka succesvol bij de familie te her-introduceren in de oceaan, dan in een park. Hoe stom en tegenstrijdig dat misschien ook klinkt, maar ik bedoel vanuit deze huidige situatie dan dus.
Bij 'in het wild' moet eerst die familie maar eens 'echt' gevonden worden, met zekerheid en niet 'we denken dat ze daar-en-daar'... en dan moet de orka daar heen gebracht worden, zorgen dat ze ergens uitgezet wordt dat in de buurt van de familie is op dat moment, zorgen dat ze geaccepteerd wordt, gemonitord worden op afstand hoe het met haar gaat etc. Daar lijken mij (nogmaals, als volledige leek! :) ) veel meer haken en ogen aan te zitten dan aan het park.

(Dus even heel bot buiten beschouwing gelaten wat beter voor Morgan zou zijn, gewoon omdat jij zegt dat er in het park meer kans op falen is, ben benieuwd waarom dan).
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104973064
quote:

[..]

Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap?
Als het in gevangenschap gebeurt zijn er mensen die getuige zijn en een oplossing kunnen bedenken. In zee gebeurt dat niet, dan is ze reddeloos verloren en wat ook niet onbelangrijk is..... ze is nu aan mensen gewend.
We kunnen allemaal bedenken dat als Morgan naar zee wordt gebracht, ze regelrecht in de armen van stropers (of vissers die vinden dat ze teveel vis eet) zwemt. :{w
pi_104973142
quote:

[..]

Dit vind ik wel een zinnige vraag en opmerking.

Dier wordt nu naar Loro parque gebracht, wordt (ooit) geintroduceerd, hopelijk gaat dat goed. maar wat als het niet zo goed gaat ? Dan zit ze daar en kan er niks anders meer geprobeerd worden. Orka's in gevangenschap krijgen na een tijd compleet vernaggelde gebitten omdat ze uit verveling overal aan gaan zitten knagen en de dieren niet zomaar naar de tandarts kunnen, de TRAINERS :X boren zelf de tanden open en proberen de boel daarna schoon te houden, wat vaak niet lukt, daardoor krijgen de dieren een bek vol ontsteking en die bacterien gaan vaak verder het lijf in. Een groot gedeelte van de orka's overlijdt door oa longontsteking waarvan gedacht wordt dat het wel eens daarmee te maken kan hebben. Als die tanden eenmaal naar de knoppen zijn wordt uitzetting ook moeilijk.

Het uitzetplan voorzag in stappen die elke keer omkeerbaar waren, ze gingen het dier niet zomaar in de oceaan gooien. (Idefexo heeft duidelijk het releaseplan niet gelezen en roept maar wat) Dus in een afgesloten baai vis leren jagen, gaat dat niet, dan terug. Vergezeld van een boot de zee op, gaat dat niet, dan terug. En zo met elk stapje.

In het park wordt Morgan zowel sociaal als fysiek ongeschikt voor alle andere opties,
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 29 november 2011 @ 17:19:52 #97
163650 Greys
pi_104973240
Pumpkin Ruby, denk jij dan stiekem niet dat dat inmiddels tóch al veel te laat was?
Dat ze al veel te lang in gevangenschap heeft gezeten inmiddels? Ik heb het idee dat ze echt amper een schijn van kans nog had in het wild, dan hadden ze dat direct moeten doen of in elk geval zo snel mogelijk. Dat is toch al veel te laat?

Dit omdat je zegt dat ze in dat park 'ongeschikt wórdt' voor andere opties. Ik denk dat ze dat al IS.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104973345
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:14 schreef Greys het volgende:

[..]

Is er ergens een simpel lijstje/overzichtje met die voors-tegens?
Want het lijkt mij als leek zoveel moeilijker om een orka succesvol bij de familie te her-introduceren in de oceaan, dan in een park. Hoe stom en tegenstrijdig dat misschien ook klinkt, maar ik bedoel vanuit deze huidige situatie dan dus.
Bij 'in het wild' moet eerst die familie maar eens 'echt' gevonden worden, met zekerheid en niet 'we denken dat ze daar-en-daar'... en dan moet de orka daar heen gebracht worden, zorgen dat ze ergens uitgezet wordt dat in de buurt van de familie is op dat moment, zorgen dat ze geaccepteerd wordt, gemonitord worden op afstand hoe het met haar gaat etc. Daar lijken mij (nogmaals, als volledige leek! :) ) veel meer haken en ogen aan te zitten dan aan het park.

(Dus even heel bot buiten beschouwing gelaten wat beter voor Morgan zou zijn, gewoon omdat jij zegt dat er in het park meer kans op falen is, ben benieuwd waarom dan).
In het wild accepteren orka's regelmatig orka's uit andere pods. Al die pods in een bepaald gebied zijn natuurlijk ook familie van elkaar, inclusief sociale gewoonten etc, dus zo gek is dat niet. De overdreven nadruk dat met 100% zekerheid de precieze pod van Morgan teruggevonden moest worden komt van het dolfinarium af.

En de groep in Loro Parque is geen echte pod met een mater familias en haar nakomelingen, allemaal familie en samen opgegroeid. Het zijn wat jonge orka's die overbodig waren in andere parken en bij elkaar gegooid zijn. Geen goede opvoeding - geen goed sociaal gedrag onderling. daar kan dus héél veel fout gaan.
pi_104973448
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:13 schreef TechXP het volgende:
Mensen kijken vaak niet verder. En journalisten helpen ook niet. Want die praten snel verzorgers enzo na... 'olifant staat te dansen' (maar als je goed kijkt dan is het gewoon stereotype gedrag) etc.
Maar als journalisten jouw type mensen napraten dan is het natuurlijk wel goed, nietwaar?
pi_104973885
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:19 schreef Greys het volgende:
Pumpkin Ruby, denk jij dan stiekem niet dat dat inmiddels tóch al veel te laat was?
Dat ze al veel te lang in gevangenschap heeft gezeten inmiddels? Ik heb het idee dat ze echt amper een schijn van kans nog had in het wild, dan hadden ze dat direct moeten doen of in elk geval zo snel mogelijk. Dat is toch al veel te laat?

Dit omdat je zegt dat ze in dat park 'ongeschikt wórdt' voor andere opties. Ik denk dat ze dat al IS.
Na wat ik allemaal heb gelezen over orka's in gevangenschap ben ik er inmiddels van overtuigd dat zo'n park de slechtste optie is voor het fysieke en mentale welzijn voor een dier en het mooiste zou zijn als ze nog proberen te redden wat er te redden valt.

Een oud dier als Keiko wat veel langer gevangen heeft gezeten heeft toch ook nog een paar jaar los rondgezwommen, kon zichzelf voeden, etc. Morgan is véél jonger, heeft veel korter vastgezeten, was toch al drie jaar oud en heeft dus al het één en ander aan skills geleerd voordat ze uit zee gehaald werd.
Waarom dan niet met zo'n omkeerbaar plan proberen óf het nog kan ? Zal wel allemaal een geldkwestie zijn helaas.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 29 november 2011 @ 17:44:28 #101
163650 Greys
pi_104974170
Maar Keiko is (volgens mij :@ ) hartstikke eenzaam en stakkerig geweest na zijn vrijlating in het wild. Moest constant gevolgd en bijgevoerd worden, want hij redde het niet alleen. Wilde constant naar mensen en boten zwemmen, verbleef haast alleen maar vlak onder het wateroppervlak ipv te duiken wat normale orka's doen en heeft nooit contact weten te maken met zijn wilde soortgenoten.

En je hebt helemaal gelijk dat die véél en veel langer in gevangenschap heeft geleefd en al veel ouder was, maar hoe lang kan je een orka in gevangenschap houden en dan tóch nog succesvol uitzetten in het wild. Maar ik ben met je eens dat ze dat wel hadden moeten proberen, maar dan véél en véél eerder. Op dat moment dat er al sprake was (vrij snel na haar 'redding') dat ze eerst naar Neeltje Jans zou gaan en daar meer ruimte zou krijgen etc.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104974329
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 21:48 schreef TechXP het volgende:
Er komen acties tegen dolfinarium bij de wintershows (met frans bauer) eind december.
Arme beestjes, moeten ze ook nog naar frans bauer luisteren :( waar gaat dit heen?
Nagasaki '45, Tsjernobyl '86, Windows '98
pi_104975535
quote:

[..]

Een dier heeft een bepaald repertoire aan gedrag wat het moet kunnen uitoefenen om goed te kunnen functioneren. Dat heeft niks met vermenselijken te maken, een dier heeft instincten en als het die niet kan volgens dan geeft dat overmatige stress. Stress is ook fysiek slecht, het verlaagt onder meer de weerstand tegen ziekten.
Een park kan die mogelijkheid tot uitoefenen van natuurlijk gedrag duidelijk niet bieden aan een orka. Een park kan ook geen optimale verzorging bieden aan een orka, gewoon vanuit praktische redenen. Wanneer een dier niet goed te verzorgen is, moet je het gewoon in een omgeving laten die wel geschikt is.

Ik heb zelf katten, die kun je makkelijk alles bieden wat ze nodig hebben en als ze ziek zijn breng je ze naar de dierenarts, elke dierenarts heeft verstand van katten en de spullen om ze te behandelen.
Ik heb (lang verhaal) ook Afrikaanse witbuikegels. Die kan ik nooit bieden wat ze nodig hebben. Ze komen uit een warm klimaat waar ze elke nacht 7 kilometer over de Savanne rennen en lekker alles snaaien wat ze tegenkomen. Laatst had er eentje een baarmoederprobleempje en heeft de plaatselijke exotendierenarts me drie weken met haar laten aanmodderen, alle andere dierenartsen in de buurt konden ook niet helpen, uiteindelijk heeft de universiteitskliniek in Utrecht geholpen en die zeiden dat ze ook best had kunnen doodbloeden omdat echte behandeling zo lang heeft geduurd. Geloof me, ik doe er alles aan om te voorkomen dat die diertjes een kutleven hebben en als iemand een goed releaseplan zou schrijven en een "free Rosa en Marie" tripje naar Soedan kan sponsoren dan mogen ze gelijk vertrekken.

Een solitair levend landdiertje van 400 gram houden stuit dus al op zoveel welzijnsproblemen, maak er een zeer sociaal zeezoogdier van een paar ton zwaar van en het wordt simpelweg onmogelijk.
Dierentuinen zullen genoeg dieren hebben die ze prima kunnen houden, een kudde grazers bv boeit het niet zo waar ze grazen (lijkt mij hoor), maar een dier wat een enorm territorium heeft bv is minder geschikt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:44 schreef Greys het volgende:
Maar Keiko is (volgens mij :@ ) hartstikke eenzaam en stakkerig geweest na zijn vrijlating in het wild. Moest constant gevolgd en bijgevoerd worden, want hij redde het niet alleen. Wilde constant naar mensen en boten zwemmen, verbleef haast alleen maar vlak onder het wateroppervlak ipv te duiken wat normale orka's doen en heeft nooit contact weten te maken met zijn wilde soortgenoten.

Volgens de mensen die bij de uitzetting betrokken zijn geweest is dat verhaal vooral afkomstig van parken die niet wilden dat een uitzetting als een succes gezien zou worden. Kan ik me ook zomaar iets bij voorstellen. http://earthisland.org/ma(...)-in-on-morgan-debate

En er is dus niet bekend wat twee jaar gevangenschap met zo'n orka doet, blijkbaar waren er een hoop orka experts (aangezien het om onafhankelijke experts ging geloof ik die eerder) die dachten dat het nog steeds kon, maar er zijn twee opties;
1 orka opbergen in een park, er dus nooit achter komen en bij de volgende orka hetzelfde gezever
2 orka volgens het releaseplan uitzetten, misschien lukt het. Wetenschappelijke kans van jewelste. Lukt het niet dan kan de orka alsnog ergens gestald worden en weet de wetenschap alsnog meer.

Lijkt mij hoor, ik heb nergens uitgelegd gezien waarom het niet geprobeerd wordt.
pi_104983931
Filmpje van heel de verhuizing:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')