Tja, dan ben je zeker ook een tegenstander van dierentuinen. Ik niet. Sommige ruimtes vind ik wel te klein en dan hoop ik maar dat zo'n dierentuin veel geld binnenhaalt om de ruimtes te verbeteren.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:11 schreef Mercer het volgende:
Zou je willen ruilen? Je hele leven opgesloten zitten en achterlijke kunstjes doen voor publiek?
En dat is nou juist het punt, Morgan gaat niet naar een dierentuin, maar naar een circus.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:19 schreef idefixo het volgende:
[..]
Tja, dan ben je zeker ook een tegenstander van dierentuinen. Ik niet. Sommige ruimtes vind ik wel te klein en dan hoop ik maar dat zo'n dierentuin veel geld binnenhaalt om de ruimtes te verbeteren.
Ik ben wel een tegenstander van dieren bij het circus.![]()
Dat zie ik anders. Als je zo begint kun je de creche van Lenie 't Hart ook wel een circus noemen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:21 schreef Mercer het volgende:
[..]
En dat is nou juist het punt, Morgan gaat niet naar een dierentuin, maar naar een circus.
Nee das waar, maar de mensen moeten wel betalen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:26 schreef Lienekien het volgende:
Nou, bij Lenie hoeven de zeehondjes geen kunstjes te vertonen.
Ja, en?quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:27 schreef idefixo het volgende:
[..]
Nee das waar, maar de mensen moeten wel betalen.
Ik heb niets tegen de creche, begrijp me niet verkeerd. Maar als we beginnen over het uitbuiten van dieren en met de vinger naar elkaar gaan wijzen, denk ik dat Lenie 't Hart niet beter of slechter is dan die organisatie in Tenerife. Het gaat om Morgan en niet om het ego van Lenie 't Hart.quote:
quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef Mercer het volgende:
Laten we hopen dat alles goed gaat onderweg, dat is denk ik waar we het allemaal over eens zijn.
quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:21 schreef Mercer het volgende:
[..]
En dat is nou juist het punt, Morgan gaat niet naar een dierentuin, maar naar een circus.
Yep, en toch zit er ergens in mijn achterhoofd, hopenlijk gaat de volgende Wallvis of Orkaquote:Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef Mercer het volgende:
Laten we hopen dat alles goed gaat onderweg, dat is denk ik waar we het allemaal over eens zijn.
Wat blaat jij allemaal? Lenie haar doel is om de beesten terug te brengen in de natuur en wil ze niet opsluiten.quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:34 schreef idefixo het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen de creche, begrijp me niet verkeerd. Maar als we beginnen over het uitbuiten van dieren en met de vinger naar elkaar gaan wijzen, denk ik dat Lenie 't Hart niet beter of slechter is dan die organisatie in Tenerife. Het gaat om Morgan en niet om het ego van Lenie 't Hart.
Ik snap wat je bedoelt. Maar we willen ook niet lijdzaam toekijken hoe zo'n beest voor onze ogen sterft. Ook weer te begrijpen. Maar dan krijg je dus op den duur onmogelijke situaties als deze. Hartstikke mooi dat ze in Harderwijk dat dier weer helemaal gezond hebben gekregen. Maar nu?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik ben het zooooooooo met je eens...
[..]
[..]
Yep, en toch zit er ergens in mijn achterhoofd, hopenlijk gaat de volgende Wallvis of Orka
die aanspoelt of half dood wordt gevangen gewoon dood, zodat ze al die ellende niet
mee hoeven maken.
Klinkt wat tegenstrijdigmaar ik bedoel het goed...
Jawel en nee.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar we willen ook niet lijdzaam toekijken hoe zo'n beest voor onze ogen sterft. Ook weer te begrijpen. Maar dan krijg je dus op den duur onmogelijke situaties als deze. Hartstikke mooi dat ze in Harderwijk dat dier weer helemaal gezond hebben gekregen. Maar nu?
En wie was er dan massaal over wie heengevallen?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:56 schreef Godtje het volgende:
[..]
Jawel en nee.
Ze hadden dat beest niet moeten redden.
Tja... kunstjes vertonen?quote:
Dit dus eigenlijk, als je niet in de eerste plaats van plan bent om zo'n beest zo snel mogelijkquote:Op dinsdag 29 november 2011 11:56 schreef Godtje het volgende:
[..]
Jawel en nee.
Ze hadden dat beest niet moeten redden.
Lenie heeft een zeehondenopvang, geen orkaopvang en Lenie is geen bioloog. De rechter zal zich wel hebben laten adviseren door mensen die er verstand van hebben, denk je niet?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:52 schreef Godtje het volgende:
[..]
Wat blaat jij allemaal? Lenie haar doel is om de beesten terug te brengen in de natuur en wil ze niet opsluiten.
http://www.parool.nl/paro(...)-naar-Schiphol.dhtmlquote:Vrolijk en kalm
Volgens zeebioloog Brad Andreuws, president-directeur van SeaWorld Parks, ondergaat Morgan de verhuizing 'vrolijk, rustig en kalm. Wij mensen maken ons meer zorgen dan zij. Ze ligt heerlijk in haar hangmat', aldus Andrews.
Ik hoop niemand. Of maak je je ook druk om elke zebra die dood gaat door een gebroken been in Afrika?quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wie was er dan massaal over wie heengevallen?
geloof je het zelf ?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:03 schreef idefixo het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)-naar-Schiphol.dhtml
Je sprint van a naar x naar y.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:03 schreef idefixo het volgende:
[..]
Lenie heeft een zeehondenopvang, geen orkaopvang en Lenie is geen bioloog. De rechter zal zich wel hebben laten adviseren door mensen die er verstand van hebben, denk je niet?
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)-naar-Schiphol.dhtml
Heb je het nou tegen mij? Het gaat toch niet over mij? Maar kun jij je dan niet voorstellen dat er kamervragen zouden komen (om maar eens wat te noemen) als een verzwakte orka in de waddenzee aan zijn lot overgelaten zou worden?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:05 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ik hoop niemand. Of maak je je ook druk om elke zebra die dood gaat door een gebroken been in Afrika?
Hadden we ook wel in Artis kunnen stoppen. Was nog goedkoper geweest en een paard achtige laat zich nog beter houden in gevangenschap ook.
Of zullen we ons druk gaan maken om alle paarden die we vrijwillig afmaken in dit land omdat ze een keer een botje breken? Dat is het beste voor het beest is de meerderheid het mee eens.
Nee maar een orka die niet voor zich zelf kan zorgen moeten we oplappen om het levenslang te geven. Want die beesten kunnen niet tegen opsluiting! Ik ben verre van een dierenactivist en hou van dierentuinen die verantwoord met beesten en ruimtes omgaan. En daarom moeten alle dolfijnen en Orka's in gevangenschap verboden worden. Tenzij je een terrein hebt ter grote van neeltje jans maar dan kan jij niks meer zin. Kan je ze net zo goed vrijlaten.
Begrijp ik nu dat jij van mening bent dat de president-directeur van SeaWorld Parks omdat hij president directeur van die organisatie is geen dierenvriend kan zijn en niet het beste met Orka's voor kan hebben?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
geloof je het zelf ?
Volgens zeebioloog Brad Andreuws, president-directeur van SeaWorld Parks
Als Lennie zeehonden wil redden op basis van giften en donaties is dat toch prima?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je het nou tegen mij? Het gaat toch niet over mij? Maar kun jij je dan niet voorstellen dat er kamervragen zouden komen (om maar eens wat te noemen) als een verzwakte orka in de waddenzee aan zijn lot overgelaten zou worden?
Sowieso is Lenie ook niet cruciaal voor het instandhouden van de zeehondenpopulatie. Pieterburen kan ook wel dicht.
Tja, wat is de norm? Andere dieren worden in gevangenschap juist ouder dan in het wild.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:12 schreef Godtje het volgende:
[..]
Als Lennie zeehonden wil redden op basis van giften en donaties is dat toch prima?![]()
Haar doel is om ze terug te brengen naar de zee en we hebben geen overvloed aan zeehonden.
Er zijn ook mensen die panda's redden en ze terug brengen naar de natuur.
Er zijn ook mensen die zwerfhonden redden met het doel ze onder te brengen bij een goed baasje.
Dat moeten ze allemaal zelf lekker weten.
Een Orka laat zich niet in gevangenschap goed houden. Dat de gemiddelde leeftijd van een Orka in gevangenschap 15/16 is en in het wild 50/60 jaar zou toch een teken moeten zijn of niet?
Dan doen we als mens iets niet goed bij het houden van die beesten. In een beschermde omgeving zou de gemiddelde leeftijd hoger moeten liggen en niet lager. Dus het is beter om ze gelijk op het strand dood te laten gaan inplaats van onder de stress het in 12 jaar voor elkaar te krijgen.
Open een topic over lennie dan kunnen we daar verder over zeehondjes gaan. Die ene kwam met een kromme vergelijking aan met Lennie die totaal nergens op sloeg vandaar dat die het verhaal in kwam. Voor de rest doe het niet ter zake aangezien het totaal iets anders is.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, wat is de norm? Andere dieren worden in gevangenschap juist ouder dan in het wild.
En Lenie lapt de zwakke exemplaren op en zet die weer uit. Doet de populatie geen goed, zou ik denken.
Zo'n Park blijft entertainment en dan bedoel ik niet voor de dieren....quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:11 schreef idefixo het volgende:
[..]
Begrijp ik nu dat jij van mening bent dat de president-directeur van SeaWorld Parks omdat hij president directeur van die organisatie is geen dierenvriend kan zijn en niet het beste met Orka's voor kan hebben?
In zee was het dier misschien wel door stropers gevangen. Nu krijgt ie misschien wel gezellige vriendjes en vriendinnetjes.![]()
De betweters zeggen wel dat zijn familieleden ergens in zee zwemmen maar wat als het dier niet geaccepteerd wordt en niet voor zichzelf kan zorgen?
Er is niets mis met dieren die mensen entertainen. Het gaat erom hoe ver de mensen gaan. Als dieren goed behandeld en verzorgd worden en gelukkig zijn, is er niets aan de hand. Ik las trouwens dat het park waar Morgan naartoe gaat een dierentuin is. Mensen die huisdieren hebben, hebben die dieren meestal ook voor hun eigen entertainment en mensen die naar de zeehonden van Lenie gaan kijken, doen dat ook voor hun entertainment.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Zo'n Park blijft entertainment en dan bedoel ik niet voor de dieren....
Net als circussen en al die andere shit.
Wat is je punt precies?quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:35 schreef idefixo het volgende:
[..]
Er is niets heel veel mis met dieren die mensen entertainen.
Het gaat erom hoe ver de mensen gaan. Als dieren goed behandeld en verzorgd worden en gelukkig zijn, is er niets aan de hand. Ik las trouwens dat het park waar Morgan naartoe gaat een dierentuin is. Mensen die huisdieren hebben, hebben die dieren meestal ook voor hun eigen entertainment en mensen die naar de zeehonden van Lenie gaan kijken, doen dat ook voor hun entertainment.
http://www.trivago.nl/pue(...)oro-park-13514/fotos
Wij zijn het niet eens. Moet kunnen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Wat is je punt precies?
Ik hoop met je mee..quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:40 schreef idefixo het volgende:
[..]
Wij zijn het niet eens. Moet kunnen.
Verder hoop ik het beste voor Morgan.
En had je ook nog een inhoudelijke mening?quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:38 schreef Smeich het volgende:
Idefixo, jij bent met afstand de meest naieve persoon die ik de laatste tijd heb mogen lezen. Belachelijk wat jij uit je toetsenbord tovert
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:38 schreef Smeich het volgende:
Idefixo, jij bent met afstand de meest naieve persoon die ik de laatste tijd heb mogen lezen. Belachelijk wat jij uit je toetsenbord tovert
Dat denk ik ook. Alleen niet voor dolfijnen en walvisachtige.quote:Op dinsdag 29 november 2011 14:38 schreef KoosVogels het volgende:
Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
.quote:Reis orka Morgan verloopt voorspoedig
Orka Morgan komt vanmiddag aan op de luchthaven van Tenerife, van waar ze per vrachtwagen wordt vervoerd naar haar nieuwe onderkomen: het Loro Parque op Tenerife
Zo een 90% van alle orka-wetenschappers waren voor vrijlating.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:03 schreef idefixo het volgende:
Lenie heeft een zeehondenopvang, geen orkaopvang en Lenie is geen bioloog. De rechter zal zich wel hebben laten adviseren door mensen die er verstand van hebben, denk je niet?
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap? Dit is echt selectief denken.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:11 schreef idefixo het volgende:
[..]
De betweters zeggen wel dat zijn familieleden ergens in zee zwemmen maar wat als het dier niet geaccepteerd wordt en niet voor zichzelf kan zorgen?
Maar is dat een onterechte vraag? ER wordt nu als argument tegen gegeven dat je niet moet vermenselijken, maar deze vraag is echter wel terecht. Wij zijn gewoon ook dieren. En wat gebeurd er bij mensen die gevangen zitten? Ja, dat weet je ook wel.quote:Op dinsdag 29 november 2011 14:38 schreef KoosVogels het volgende:
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'
Christelijk zeker? Nou mensen zijn dieren. En ook al geloof je dat niet, dan is er genoeg bewijs over wat gevangenschap met dieren doet.quote:Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
Is er ergens een simpel lijstje/overzichtje met die voors-tegens?quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap? Dit is echt selectief denken.
Er waren meer opties bij falen tot introductie in oceaan dan bij introductie in Loro Parque. Daar is de kans groter dat het mis gaat.
Als het in gevangenschap gebeurt zijn er mensen die getuige zijn en een oplossing kunnen bedenken. In zee gebeurt dat niet, dan is ze reddeloos verloren en wat ook niet onbelangrijk is..... ze is nu aan mensen gewend.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap?
Dit vind ik wel een zinnige vraag en opmerking.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Waarom stel je die vragen niet over gevangenschap? Dit is echt selectief denken.
Er waren meer opties bij falen tot introductie in oceaan dan bij introductie in Loro Parque. Daar is de kans groter dat het mis gaat.
In het wild accepteren orka's regelmatig orka's uit andere pods. Al die pods in een bepaald gebied zijn natuurlijk ook familie van elkaar, inclusief sociale gewoonten etc, dus zo gek is dat niet. De overdreven nadruk dat met 100% zekerheid de precieze pod van Morgan teruggevonden moest worden komt van het dolfinarium af.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Is er ergens een simpel lijstje/overzichtje met die voors-tegens?
Want het lijkt mij als leek zoveel moeilijker om een orka succesvol bij de familie te her-introduceren in de oceaan, dan in een park. Hoe stom en tegenstrijdig dat misschien ook klinkt, maar ik bedoel vanuit deze huidige situatie dan dus.
Bij 'in het wild' moet eerst die familie maar eens 'echt' gevonden worden, met zekerheid en niet 'we denken dat ze daar-en-daar'... en dan moet de orka daar heen gebracht worden, zorgen dat ze ergens uitgezet wordt dat in de buurt van de familie is op dat moment, zorgen dat ze geaccepteerd wordt, gemonitord worden op afstand hoe het met haar gaat etc. Daar lijken mij (nogmaals, als volledige leek!) veel meer haken en ogen aan te zitten dan aan het park.
(Dus even heel bot buiten beschouwing gelaten wat beter voor Morgan zou zijn, gewoon omdat jij zegt dat er in het park meer kans op falen is, ben benieuwd waarom dan).
Maar als journalisten jouw type mensen napraten dan is het natuurlijk wel goed, nietwaar?quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:13 schreef TechXP het volgende:
Mensen kijken vaak niet verder. En journalisten helpen ook niet. Want die praten snel verzorgers enzo na... 'olifant staat te dansen' (maar als je goed kijkt dan is het gewoon stereotype gedrag) etc.
Na wat ik allemaal heb gelezen over orka's in gevangenschap ben ik er inmiddels van overtuigd dat zo'n park de slechtste optie is voor het fysieke en mentale welzijn voor een dier en het mooiste zou zijn als ze nog proberen te redden wat er te redden valt.quote:Op dinsdag 29 november 2011 17:19 schreef Greys het volgende:
Pumpkin Ruby, denk jij dan stiekem niet dat dat inmiddels tóch al veel te laat was?
Dat ze al veel te lang in gevangenschap heeft gezeten inmiddels? Ik heb het idee dat ze echt amper een schijn van kans nog had in het wild, dan hadden ze dat direct moeten doen of in elk geval zo snel mogelijk. Dat is toch al veel te laat?
Dit omdat je zegt dat ze in dat park 'ongeschikt wórdt' voor andere opties. Ik denk dat ze dat al IS.
Arme beestjes, moeten ze ook nog naar frans bauer luisterenquote:Op maandag 21 november 2011 21:48 schreef TechXP het volgende:
Er komen acties tegen dolfinarium bij de wintershows (met frans bauer) eind december.
Een dier heeft een bepaald repertoire aan gedrag wat het moet kunnen uitoefenen om goed te kunnen functioneren. Dat heeft niks met vermenselijken te maken, een dier heeft instincten en als het die niet kan volgens dan geeft dat overmatige stress. Stress is ook fysiek slecht, het verlaagt onder meer de weerstand tegen ziekten.quote:Op dinsdag 29 november 2011 14:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is eerder naief om er blindelings vanuit te gaan dat dieren in gevangenschap niet gelukkig kunnen zijn. Vooral de opmerking die dierengekkies aanhalen om hun claims te onderbouwen, is hilarisch: 'hoe zou jij het vinden om opgesloten te zitten?'
Lieve mensen, een dier is geen mens. Dat betekent uiteraard niet dat gevangenschap automatisch goed is te praten, maar ik denk dat de meeste dieren in dierentuinen in prima leventje hebben.
Volgens de mensen die bij de uitzetting betrokken zijn geweest is dat verhaal vooral afkomstig van parken die niet wilden dat een uitzetting als een succes gezien zou worden. Kan ik me ook zomaar iets bij voorstellen. http://earthisland.org/ma(...)-in-on-morgan-debatequote:Op dinsdag 29 november 2011 17:44 schreef Greys het volgende:
Maar Keiko is (volgens mij) hartstikke eenzaam en stakkerig geweest na zijn vrijlating in het wild. Moest constant gevolgd en bijgevoerd worden, want hij redde het niet alleen. Wilde constant naar mensen en boten zwemmen, verbleef haast alleen maar vlak onder het wateroppervlak ipv te duiken wat normale orka's doen en heeft nooit contact weten te maken met zijn wilde soortgenoten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |