abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:05:25 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_103700917
Bijna eenderde van de ouders zegt
minder te gaan werken door de geplande
bezuinigingen op de kinderopvang.Dat
blijkt volgens GroenLinks uit een
onderzoek dat de partij heeft gehouden.

GroenLinks waarschuwt al langer dat
vooral vrouwen thuis komen te zitten
als de kinderopvang te duur wordt.

Lagere inkomens worden volgens GL het
meest getroffen;eenderde gaat minder
werken.Bij hogere inkomens gaat het om
een kwart.Het kabinet wil volgend jaar
bijna 400 miljoen euro bezuinigen op de
kinderopvang.GL zegt dat daardoor de
arbeidsparticipatie van vrouwen veel
lager wordt dan het CPB berekend heeft.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:11:31 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_103701046
Terug naar de jaren 50. _O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_103701193
Altijd leuk, zo'n 'wij van WC-eend' onderzoek.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:22:45 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103701269
Mwah, het is een beetje dubbel, prima dat iemand wil werken ipv de kinderen zelf verzorgen, maar waarom moet daar bij tweeverdieners een vergoeding van de overheid tegenover staan?

Laat ze om te beginnen die zogenaamde marktwerking maar weer eens opgeven en de kinderdagverblijven gewoon weer een gemeentelijke instelling laten zijn, bijdrage inkomensafhankelijk en boven X maal modaal mag de bijdrage 100% zijn.

Maar dit gruwelijke overbodige geld heen en weer schuiven is fraudegevoelig en maakt de kosten hoger dan noodzakelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:30:16 #5
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_103701449
Leandra, ik ben het ten dele met je eens. Maar ik blijf liever thuis bij de kinderen dan dat ik ga werken. Helaas zal ik wel moeten werken om het financieel rond te breien. En dan heb ik het niet over luxe dingen, maar over de vaste lasten. En hierin ben ik niet alleen, maar vele vrouwen met mij.

Ik ben het wel eens met je 2e deel
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:35:37 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_103701567
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:30 schreef Sugarsnap het volgende:
Leandra, ik ben het ten dele met je eens. Maar ik blijf liever thuis bij de kinderen dan dat ik ga werken. Helaas zal ik wel moeten werken om het financieel rond te breien. En dan heb ik het niet over luxe dingen, maar over de vaste lasten. En hierin ben ik niet alleen, maar vele vrouwen met mij.

Ik ben het wel eens met je 2e deel
Er zijn ook genoeg mannen die liever thuis bij de kinderen is. Of denk je dat de vuilnisman om 6 uur fluitend opstaat om het vuilnis van zijn plaatsgenoten op te ruimen ?

Daar gaat het juist om. Veel vrouwen hebben nu geen eigen keus meer. Ze moeten wel kiezen voor het thuisblijven om het gezin draaiende te houden. Hun wordt de eigen keus ontnomen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:47:02 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103701875
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:30 schreef Sugarsnap het volgende:
Leandra, ik ben het ten dele met je eens. Maar ik blijf liever thuis bij de kinderen dan dat ik ga werken. Helaas zal ik wel moeten werken om het financieel rond te breien. En dan heb ik het niet over luxe dingen, maar over de vaste lasten. En hierin ben ik niet alleen, maar vele vrouwen met mij.

Ik ben het wel eens met je 2e deel
Ik denk dat het voor heel veel mensen ligt aan de eisen die ze stellen (daarmee zeg ik niet dat dat bij jou zo is ;)), want het is geen vetpot, maar op 1 modaal inkomen kun je nog steeds een gezin draaiende houden, men vindt echter alleen vaak dat men daar teveel voor moet inleveren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:57:40 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_103702132
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor heel veel mensen ligt aan de eisen die ze stellen (daarmee zeg ik niet dat dat bij jou zo is ;)), want het is geen vetpot, maar op 1 modaal inkomen kun je nog steeds een gezin draaiende houden, men vindt echter alleen vaak dat men daar teveel voor moet inleveren.
Wie is men ?

Is men de familie die geen verjaardagsfeestje kan houden voor klasgenootjes omdat hun budget het niet toelaat ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:59:31 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_103702184
Ik heb het trouwens in OUD geplaatst omdat er dan geen Marokkanen en kinderbijschap wordt bijgehaald.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:08:12 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103702412
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:57 schreef tong80 het volgende:

[..]

Wie is men ?

Is men de familie die geen verjaardagsfeestje kan houden voor klasgenootjes omdat hun budget het niet toelaat ?

:P
"Men" is de tweeverdiener die niet van een modaal inkomen (of soms 2 maal modaal) een gezin kan onderhouden en daarom allebei moeten werken.

Vreemd genoeg moeten een hoop alleenstaande ouders van beduidend minder dan modaal een gezin onderhouden en zij kunnen dat wel.
Maar het is wel een kwestie van keuzes maken en schrappen.

Overigens is blijven werken met de verlaagde bijdrage kinderopvangtoeslag nog steeds financieel aantrekkelijker als beide ouders een laag inkomen hebben.
Het wordt vooral onaantrekkelijk als de een een hoog, en de ander een jaar inkomen heeft, dan is het lage inkomen bijna niet voldoende om de kosten van de kinderopvang te dekken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:09:59 #11
309370 Nanadu
pi_103702460
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor heel veel mensen ligt aan de eisen die ze stellen (daarmee zeg ik niet dat dat bij jou zo is ;)), want het is geen vetpot, maar op 1 modaal inkomen kun je nog steeds een gezin draaiende houden, men vindt echter alleen vaak dat men daar teveel voor moet inleveren.
Ik weet niet waar jij leeft of hoe hoog het inkomen is van de persoon die dan het geld moet verdienen, maar ik ervaar dit zeker niet zo. Mijn man en ik werken allebei en dit moet ook zeker om rond te komen. De vaste lasten die wij hebben kunnen wij zeker niet van 1 inkomen betalen en dan ook normaal leven. Ik bedoel hierbij vaste lasten als hypotheek (en nee wij hebben geen hypotheek van 2,5 ton of meer)gas en licht, zorgkosten, verzekering. Wij gaan zeker niet 3 keer per jaar op vakantie of ieder weekend uit eten.

Ik ben het er wel mee eens dat er geen luxe dagen vergoedt moeten worden, maar niet iedereen kan gebruik maken van opa's en oma's of andere oppas. Het komt er steeds meer op neer dat alleen mensen die veel verdienen kinderen mogen krijgen en anders moet je het er maar bij 1 houden. Veel mensen vergeten dat als er weinig kinderen geboren worden dat dit later weer problemen oplevert met pensioenen en allerlei andere zaken.
pi_103702473
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor heel veel mensen ligt aan de eisen die ze stellen (daarmee zeg ik niet dat dat bij jou zo is ;)), want het is geen vetpot, maar op 1 modaal inkomen kun je nog steeds een gezin draaiende houden, men vindt echter alleen vaak dat men daar teveel voor moet inleveren.
Ik vind dat altijd moeilijk om in te schatten, omdat door diverse subsidies, toeslagen en inkomensafhankelijke kosten het allemaal erg schimmig en slecht vergelijkbaar wordt. Van langdurig elke cent om moeten draaien wordt je natuurlijk ook niet echt gelukkig en ik betwijfel of de kinderen er echt blij van worden.
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:10:52 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_103702478
Ja gaat niet in op mijn voorbeelden je praat als een politicus en draait het topic naar je hand.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:11:55 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_103702504
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:10 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd moeilijk om in te schatten, omdat door diverse subsidies, toeslagen en inkomensafhankelijke kosten het allemaal erg schimmig en slecht vergelijkbaar wordt. Van langdurig elke cent om moeten draaien wordt je natuurlijk ook niet echt gelukkig en ik betwijfel of de kinderen er echt blij van worden.
Dat dus

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:23:48 #15
309370 Nanadu
pi_103702829
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:10 schreef tong80 het volgende:
Ja gaat niet in op mijn voorbeelden je praat als een politicus en draait het topic naar je hand.

:P
Ik neem aan dat deze opmerking op mijn bericht slaat. Ik ging alleen maar in op het bericht wat leandra plaatst, omdat ik merk dat dit een gedachte is van veel mensen en ik het daar niet mee eens ben.

Maar om dan in te gaan op jouw onderwerp, daar ben ik het deels mee eens. Ik denk dat de bezuinigingen zeker de arbeidsparticipatie niet ten goede komt, maar ben het er niet mee eens dat vooral de lagere inkomens worden getroffen. Ik ben van mening dat vooral de middeninkomens worden getroffen. De lagere inkomens worden nog gecompenseerd door allerlei subsidies en toeslagen e.d
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:28:39 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103702949
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:10 schreef tong80 het volgende:
Ja gaat niet in op mijn voorbeelden je praat als een politicus en draait het topic naar je hand.

:P
Nou nee, het is zeker niet mijn intentie het topic naar m'n hand te zetten, maar ik weet uit ervaring hoe het is om als alleenstaande moeder van slechts m'n eigen inkomen rond te komen, en nee, dat is geen vetpot, dan heb je het over net iets meer dan bijstand, maar ik heb mijn zoon nog nooit een verjaardagsfeestje moeten onthouden omdat de taart niet betaald kon worden.

Aan de ene kant vinden we het niet meer dan normaal dat alleenstaande ouders "makkelijk" rond moeten kunnen komen van slechts een inkomen, dat over het algemeen minder is dan modaal, aan de andere kant vinden we het ook normaal dat een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen amper rond kan komen van 2 keer modaal...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:29:22 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_103702970
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:23 schreef Nanadu het volgende:

De lagere inkomens worden nog gecompenseerd door allerlei subsidies en toeslagen e.d
Daar wordt juist ook bezuinigd op.

Zelfregulering noemen ze dat.

Of te wel. Vraag je buurman maar of ie je kont wil verschonen

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:33:24 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103703089
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:29 schreef tong80 het volgende:

[..]

Daar wordt juist ook bezuinigd op.

Zelfregulering noemen ze dat.

Of te wel. Vraag je buurman maar of ie je kont wil verschonen

:P
Persoonlijk heb ik liever dat de kont van de buurman verschoond wordt door een professional die betaald kan worden omdat 2 x modaal geen vergoeding voor de kinderopvang krijgt, dan dat de buurman een halve dag in z'n stinkende luier moet liggen omdat zelfs 4 x modaal nog een vergoeding voor de kinderopvang krijgt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:33:47 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_103703099
Het gros van de PVV stemmers weet niet eens dat ze tegen hun eigen portefieule stemt.

VVD aan de macht en de gezondheidsstaat wordt afgebroken.

Ik neem de CDA nog het meest kwalijk.

Het gezin de hoeksteen van de samenleving.

Ze hebben het niet over de alleenstaande moeder.

Blijf lekker thuis muts. Zorg dat er eten op tafel komt.

Die extraatjes of normale dingen van het leven moet je verdienen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:37:10 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_103703194
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Persoonlijk heb ik liever dat de kont van de buurman verschoond wordt door een professional die betaald kan worden omdat 2 x modaal geen vergoeding voor de kinderopvang krijgt, dan dat de buurman een halve dag in z'n stinkende luier moet liggen omdat zelfs 4 x modaal nog een vergoeding voor de kinderopvang krijgt.
Het kleine aandeel aan misbruikers wordt gebruikt als argument.

Verdiep je eens in de echt schrijnende gevallen.

Als ik in de Arena naar Ajax kijk met mijn neefje zijn we ook niet plots hooligans.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:42:37 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103703353
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:37 schreef tong80 het volgende:

[..]

Het kleine aandeel aan misbruikers wordt gebruikt als argument.

Verdiep je eens in de echt schrijnende gevallen.

Als ik in de Arena naar Ajax kijk met mijn neefje zijn we ook niet plots hooligans.

:P
Ik heb het amper over misbruik, ik zie alleen niet in waarom een gezin met een jaarinkomen van ruim ¤ 100.000,= ook nog eens een paar honderd euro per maand van de staat aan sponsoring van de kosten van de kinderopvang moet krijgen.
Want 3x modaal krijgt nu ook gewoon kinderopvangtoeslag.

En tuurlijk zijn er schrijnende gevallen, maar die vinden we over het algemeen weinig in de categorie > 2 x modaal.

Schrijnend is papa die amper modaal verdient en dat ook nooit zal gaan doen, mama die ook niet de capaciteiten heeft modaal te verdienen en dan geen kinderopvangtoeslag krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_103703360
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Aan de ene kant vinden we het niet meer dan normaal dat alleenstaande ouders "makkelijk" rond moeten kunnen komen van slechts een inkomen, dat over het algemeen minder is dan modaal, aan de andere kant vinden we het ook normaal dat een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen amper rond kan komen van 2 keer modaal...
Het is wat dubbel. Je hebt een punt, maar er zit wel verschil in de tijdsduur. In het voorbeeld van de tweeverdieners is er ineens sprake van een forse achteruitgang in inkomen, en tegelijkertijd een stijging van de kosten. In vaste lasten kun je vaak moeilijk snijden; je kunt bijvoorbeeld slechts voor die paar jaar gaan verhuizen. De genoemde alleenstaande ouder had al lagere vaste lasten en krijgt vaak nog geld uit andere potjes waardoor de situaties niet vergelijkbaar zijn. Maar dat laatste maakt het juist zo moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:48:48 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103703515
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:43 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Het is wat dubbel. Je hebt een punt, maar er zit wel verschil in de tijdsduur. In het voorbeeld van de tweeverdieners is er ineens sprake van een forse achteruitgang in inkomen, en tegelijkertijd een stijging van de kosten. In vaste lasten kun je vaak moeilijk snijden; je kunt bijvoorbeeld slechts voor die paar jaar gaan verhuizen. De genoemde alleenstaande ouder had al lagere vaste lasten en krijgt vaak nog geld uit andere potjes waardoor de situaties niet vergelijkbaar zijn. Maar dat laatste maakt het juist zo moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen.
Als je in je eentje een huis en een baan hebt en je krijgt een kind dan krijg je niet ineens zomaar goedkope woonruimte cadeau, en je komt als je meer dan 120% van het wettelijk minimum verdient ook niet ineens voor allerlei toeslagen in aanmerking, je komt simpelweg in aanmerking voor de inkomensafhankelijke toeslagen, en je hebt de alleenstaande ouder toeslag als belastingtechnisch voordeel, maar daar loop je ook niet op binnen, en die vervalt al ver voor de 2 x modaal grens.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_103703620
http://www.intermediair.n(...)opvangsubsidies.html

Geen idee of die onderste reactie ("Ouders die kiezen voor gastouderopvang in plaats van een kinderdagverblijf of BSO kunnen het komende jaar toch duizenden euros netto besparen") klopt maar het loont de moeite voor ouders om dat eens uit te zoeken.
pi_103703675
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je in je eentje een huis en een baan hebt en je krijgt een kind dan krijg je niet ineens zomaar goedkope woonruimte cadeau, en je komt als je meer dan 120% van het wettelijk minimum verdient ook niet ineens voor allerlei toeslagen in aanmerking, je komt simpelweg in aanmerking voor de inkomensafhankelijke toeslagen, en je hebt de alleenstaande ouder toeslag als belastingtechnisch voordeel, maar daar loop je ook niet op binnen, en die vervalt al ver voor de 2 x modaal grens.
In die situatie krijg je wel een forse tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Het feit dat een kind geld kost is een andere discussie, en dat is iets dat over een jaar of 20 uitgesmeerd wordt. De kosten van kinderopvang zijn juist anders opgebouwd. Daarbij gaat het om hoge kosten die in een jaar of 2 ineens heel erg pieken, en daarna weer minder worden ivm school.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:56:08 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103703737
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:54 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

In die situatie krijg je wel een forse tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Het feit dat een kind geld kost is een andere discussie, en dat is iets dat over een jaar of 20 uitgesmeerd wordt. De kosten van kinderopvang zijn juist anders opgebouwd. Daarbij gaat het om hoge kosten die in een jaar of 2 ineens heel erg pieken, en daarna weer minder worden ivm school.
De hoogte van de tegemoetkoming van de kosten van de kinderopvang is niet gebaseerd op het feit of het een een- of tweeverdienershuishouden is, maar puur op de hoogte van het gezinsinkomen.

Dus als die alleenstaande moeder modaal verdient, dan krijgt ze net zoveel kinderopvangtoeslag als een stel dat samen modaal verdient.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_103703819
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:35 schreef tong80 het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg mannen die liever thuis bij de kinderen is. Of denk je dat de vuilnisman om 6 uur fluitend opstaat om het vuilnis van zijn plaatsgenoten op te ruimen ?
Nee, maar er zijn maar weinig mensen die voor hun lol werken. Deelname is nou eenmaal een noodzaak om in een inkomen te voorzien.

quote:
Daar gaat het juist om. Veel vrouwen hebben nu geen eigen keus meer. Ze moeten wel kiezen voor het thuisblijven om het gezin draaiende te houden. Hun wordt de eigen keus ontnomen.
en wat is daar precies op tegen? Jammer dan als je thuis moet blijven omdat je de kinderopvang niet kunt betalen. Wat heeft de overheid daarmee te maken?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:59:41 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_103703849
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:56 schreef Leandra het volgende:

Dus als die alleenstaande moeder modaal verdient, dan krijgt ze net zoveel kinderopvangtoeslag als een stel dat samen modaal verdient.
Dat hoort idd niet.

Hoe zit het met een alleenstaande moeder onder modaal ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:03:16 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103703927
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dat hoort idd niet.

Hoe zit het met een alleenstaande moeder onder modaal ?

:P
Het is inkomensafhankelijk, dus net zoveel als een stel dat samen net zoveel onder modaal verdient.
:P
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:03:54 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_103703936
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:58 schreef Argento het volgende:

en wat is daar precies op tegen? Jammer dan als je thuis moet blijven omdat je de kinderopvang niet kunt betalen. Wat heeft de overheid daarmee te maken?

Veel. Vrouwern kregen een kans om hun uit die situatie te helpen of om het leven dragelijk te maken.

Nu wordt het dit soort gevallen onmogelijk gemaakt om een normaal leven te hebben.

Normaal, buiten de basis dingen in een Nederlands leven.

Een sportclub zit er niet meer in voor dat kindje

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_103704067
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:03 schreef tong80 het volgende:

[..]

Veel. Vrouwern kregen een kans om hun uit die situatie te helpen of om het leven dragelijk te maken.

Nu wordt het dit soort gevallen onmogelijk gemaakt om een normaal leven te hebben.

Normaal, buiten de basis dingen in een Nederlands leven.

Een sportclub zit er niet meer in voor dat kindje
Nou hebben we in Nederland sowieso al de vervelende gewoontje om wel erg veel zaken tot de 'basis' te rekenen. Van vakanties tot platte tv's. Bovendien begreep ik dat nog niet zo lang geleden een subsidie om kinderen de gelegenheid te bieden om aan sport en/of muziek te doen is geschrapt wegens te weinig belangstelling. Maar ook los daarvan zie ik werkelijk niet in waarom de overheid aangesproken zou moeten kunnen worden voor het feit dat jij niet voldoende inkomen genereert om je kind naar een sportclub te doen. Wat is er toch gebeurd met eigen verantwoordelijkheid? Maar goed, dat is een meer dogmatische discussie misschien.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:13:13 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103704167
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:03 schreef tong80 het volgende:

[..]

Veel. Vrouwern kregen een kans om hun uit die situatie te helpen of om het leven dragelijk te maken.

Nu wordt het dit soort gevallen onmogelijk gemaakt om een normaal leven te hebben.

Normaal, buiten de basis dingen in een Nederlands leven.

Een sportclub zit er niet meer in voor dat kindje

:P
Mwah, dat "dragelijk maken" is natuurlijk ook dubieus als vrouwen vooral roepen dat ze wel graag bij de kinderen thuis zouden willen zijn, maar dat ze de vaste lasten dan niet meer zouden kunnen betalen.

Dat vind ik een argument voor een alleenstaande moeder, maar als er al een gezinsinkomen is, dan is het een andere afweging.

En ook een sportclub kan nog wel, je zult alleen misschien even wat beter moeten kiezen wat voor sport ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_103704168
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

De hoogte van de tegemoetkoming van de kosten van de kinderopvang is niet gebaseerd op het feit of het een een- of tweeverdienershuishouden is, maar puur op de hoogte van het gezinsinkomen.

Dus als die alleenstaande moeder modaal verdient, dan krijgt ze net zoveel kinderopvangtoeslag als een stel dat samen modaal verdient.
Logisch toch? De kosten voor kinderopvang zijn ook voor beiden gelijk, en daar is het een bijdrage voor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:16:38 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103704252
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Logisch toch? De kosten voor kinderopvang zijn ook voor beiden gelijk, en daar is het een bijdrage voor.
Ik beweer ook nergens dat het niet logisch zou zijn ;)

De vraag is overigens wel of de netto te besteden inkomens ook gelijk zijn... bij 2 keer modaal is het 2 x 1670 netto tegen 1 keer 2945 netto, dat scheelt al zo'n 400 in de maand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_103704309
ik kan niet zeggen dat wij slecht verdienen, maar ook voor ons is 40% meer gaan betalen voor opvang toch echt heel veel. Goedkoper wonen is geen optie, je huis verkopen gaat nu echt niet, zelfs niet onder de woz waarde.
Het meest kromme vind ik nog steeds: ik breng mijn kinderen 9 uur per dag, zo'n 48 weken per jaar, maar betaal voor 11 uur en 52 weken...EN krijg daar dan ook subsidie voor. Moet je eens kijken wat je kan besparen als je dat 'eerlijk' zou afrekenen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_103704388
Dit is wat Leandra bedoelt denk ik: de alleenstaande moeder met een modaal inkomen heeft minder te besteden dan tweeverdieners die samen modaal verdienen, zie hieronder, maar krijgt niet meer kinderopvangtoeslag.

"Ten tweede leidt de mêlee van participatiebevorderende maatregelen tot een verschillende belastingdruk bij eenzelfde inkomen. Dat is logisch: het extra inkomen van de vrouw wordt minder dan normaal belast, juist om de vrouw aan te moedigen dat extra inkomen te verdienen. Zo betalen de alleenverdieners en de alleenstaanden gemiddeld meer belasting dan tweeverdieners. Maar de verschillen in belastingdruk zijn niet mals. Uit antwoorden op Kamervragen is gebleken dat eenverdieners tot ruim veertig procent meer belasting betalen dan tweeverdieners. Veel politieke partijen maken zich hier druk over. Vreemd genoeg nemen de zogeheten linkse partijen de ongelijkheid op de koop toe."

Bron
pi_103704480
overigens: ik WIL niet meer bij mijn kinderen zijn, vind het prima zo. Maar wij gaan toch echt kijken hoe we minder opvang nodig hebben en dat is door ouderschapsverlof op te nemen en dat te 'betalen' uit de levensloopregeling.

Trouwens, we hebben nu al een tekort aan mensen in de zorg, moet je eens bedenken wat er gebeurt als vrouwen met kleine contracten stoppen met werken agv hogere kdv kosten. Het zijn juist vaak die vrouwen waar de zorg mee draait.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:27:07 #38
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_103704563
Ik ben ook wel benieuwd wat er netto van die besparing overblijft wanneer je de daling in betaalde inkomensbelasting van de mensen die stoppen met werken eraf haalt.
3!
pi_103704711
icantrix, die schatting durf ik best te maken: weinig tot niets
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_103704741
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:24 schreef mefke79 het volgende:
Trouwens, we hebben nu al een tekort aan mensen in de zorg, moet je eens bedenken wat er gebeurt als vrouwen met kleine contracten stoppen met werken agv hogere kdv kosten. Het zijn juist vaak die vrouwen waar de zorg mee draait.
Als inderdaad vrouwen met jonge kinderen minder uren gaan werken -ik moet nog zien of de soep zo heet gegeten wordt- dan gaan we dat inderdaad vooral merken in zorg en onderwijs waar nu al grote personeelstekorten zijn.
pi_103705127
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 12:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

De hoogte van de tegemoetkoming van de kosten van de kinderopvang is niet gebaseerd op het feit of het een een- of tweeverdienershuishouden is, maar puur op de hoogte van het gezinsinkomen.

Dus als die alleenstaande moeder modaal verdient, dan krijgt ze net zoveel kinderopvangtoeslag als een stel dat samen modaal verdient.
Ah, is dat wat je bedoeld. Op het eerste gezicht is het inderdaad wat vreemd, maar tegelijkertijd is er ook zoiets als alleenstaande-ouderkorting. Daar zou dit geregeld moeten worden, en niet hier, want dan krijg je een lappendeken van regelingen en reparaties daarop. Dat dat misschien niet hoog genoeg is is een tweede, maar dat staat los van de kinderopvang op zich.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:05:30 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103705698
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:47 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ah, is dat wat je bedoeld. Op het eerste gezicht is het inderdaad wat vreemd, maar tegelijkertijd is er ook zoiets als alleenstaande-ouderkorting. Daar zou dit geregeld moeten worden, en niet hier, want dan krijg je een lappendeken van regelingen en reparaties daarop. Dat dat misschien niet hoog genoeg is is een tweede, maar dat staat los van de kinderopvang op zich.
Nou nee, dat bedoelde ik eigenlijk ook niet, ik las in jouw post dat een alleenstaande ouder sowieso een hele voorraad aan subsidies, tegemoetkomingen en andere toestanden krijgt, en dat is niet zo.
Vrijwel alles is inkomensafhankelijk en behalve de alleenstaande ouder toeslag (die je boven een bepaald inkomen ook niet krijgt) maakt het voor het recht op de toeslagen weinig uit of je een alleenstaande ouder of een gezin met 2 volwassenen bent als het gezinsinkomen gelijk is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:13:58 #43
7889 tong80
Spleenheup
pi_103705922
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:47 schreef CafeRoker het volgende:

maar dat staat los van de kinderopvang op zich.
:D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:18:20 #44
7889 tong80
Spleenheup
pi_103706018
Nog mensen die op het CDA stemen ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:26:07 #45
7889 tong80
Spleenheup
pi_103706251
Mijn oma of eerder opoe had al 8 kinderen.

Kreeg er een drieling bij in de oorlogswinter van 45.

Ik heb krantenknipsels van de inzamelingsactie uit de kranten van destijds.

Pmdat mijn moeder één van die drie was.

Om even duidelijk te maken dat sommigen me misschien verkeerd begrijpen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:53:27 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_103716285
Kan een modje de TT verander ? Fornuis ipv aanrecht.

Alvast bedankt.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:54:03 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103718496
Darn, dat voor de kinderen zorgen vind ik geen probleem, maar koken? Ik doe de afwas wel :P
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Trouwste user 2022 zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:00:42 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_103718765
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 20:54 schreef Leandra het volgende:
Darn, dat voor de kinderen zorgen vind ik geen probleem, maar koken? Ik doe de afwas wel :P
Dan doe ik de vaat ;)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 30 oktober 2011 @ 00:58:13 #49
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_103727487
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 21:00 schreef tong80 het volgende:

Dan doe ik de vaat ;)

:P
Nu stalk ik jou als jij mij stalk bij het topic van Paul de Leeuw doe ik bij jou ook..Overigens is dit offtopic.
  Trouwste user 2022 zondag 30 oktober 2011 @ 01:00:27 #50
7889 tong80
Spleenheup
pi_103727567
quote:
13s.gif Op zondag 30 oktober 2011 00:58 schreef Haaibaaike het volgende:

[..]

Nu stalk ik jou als jij mij stalk bij het topic van Paul de Leeuw doe ik bij jou ook..Overigens is dit offtopic.
'Ach mens, ga koken.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 30 oktober 2011 @ 01:01:31 #51
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_103728677
Schijnt dat er in 2012 ook gekeken wordt naar de hoeveelheid uur die de ouder contractueel werkt, max. 140% van die uren worden vergoed.

Ben benieuwd hoe ik dat ga betalen met een 0-uren contract.
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  zondag 30 oktober 2011 @ 02:32:46 #53
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_103730283
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2011 01:33 schreef TripleS het volgende:
Schijnt dat er in 2012 ook gekeken wordt naar de hoeveelheid uur die de ouder contractueel werkt, max. 140% van die uren worden vergoed.

Ben benieuwd hoe ik dat ga betalen met een 0-uren contract.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe dat zit. Ik heb nu wel de opvang per december stopgezet voor de woensdag en blijven ze dan nog alleen op de vrijdag daar. In maart word de oudste 4 en en dan stoppen ze allebei. Ik laat het nog even doorlopen zodat ik geen peuterspeelzaal op oppas hoef te regelen voor die 3 maanden. Vanaf maart ga ik 's avonds werken en heb dan geen opvang meer nodig. Scheelt toch wel ongeveer 300 euro in de maand.
pi_103733575
Het tempo van de bezuinigingen is belachelijk. Waren de heren politici meer eens zo slagvaardig en snel als het aankwamen op het verhogen van de AOW leeftijd. Nee, daar moeten we eerst 10 jaar op gaan wachten.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:48:20 #55
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_103736763
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:11 schreef tong80 het volgende:
Terug naar de jaren 50. _O_

:P
Toen het leven nog eenvoudig was en de mensen socialer met elkaar omgingen en
een medium als internet niet eens bestond en Nederland opgebouwd moest worden.
  Licht Ontvlambaar zondag 30 oktober 2011 @ 21:27:43 #56
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103761687
Tsja, op het moment dat de opvang meer gaat kosten dan ik in die paar uurtjes wat ik erdoor extra kan werken verdien, dan ga ik inderdaad minder werken. Simpel plussen en minnen, dan ben ik dus liever een paar uur meer bij mijn kind... Of zij dat ook zo ziet, is nog maar de vraag trouwens :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103762432
Gelukkig heb je een heel mooi aanrecht, Sjeen. :D
  maandag 31 oktober 2011 @ 00:00:31 #58
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_103770825
Ik heb de knoop doorgehakt en ga 1 dag minder per week werken. Niet alleen voor de kosten van de kinderopvang trouwens, maar het speelde wel mee in mijn beslissing. Gelukkig wilde mijn baas ook meewerken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_103774862
Ik ga ook een dag minder werken. Ik hoop echt dat de besparing in de kinderopvang niet opwegen tegen het verlies in loonbelasting en indirect inkomstenbelasting en BTW. Dat zou mooi aantonen dat bezuinigen een kunst is die de VVD niet verstaat.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_103775772
Ik voel me anders best in de maling genomen. De gastouder heeft haar tarief met 5,5% verhoogd. En dan weten we nog niets eens hoe duur het verder zal worden in 2012 wegens de bezuinigingen.
Mijn werkgever wil niet dat ik minder ga werken. Waarschijnlijk gaat mijn vriend straks minder werken (ik verdien per uur overigens ook meer dan hij). Maar eigenlijk kunnen we ons dat toch niet echt veroorloven. Als het zou kunnen zou ik ons huis verkopen en goedkoper gaan wonen. Maar we kochten ons huis in 2007. Dus de schuld die we daar aan over zouden houden, zal de lasten natuurlijk niet bepaald verlichten. Ik weet niet waar we nog op zouden kunnen bezuinigen, maar ergens zal het toch vandaan moeten komen.

We zijn sinds 2007 niet meer op vakantie geweest. Onze tv stamt nog uit 2004. We hebben allebei een heel leuk inkomen, maar we houden er toch maar bar weinig van over. Zoals hier al meerdere malen aangehaald, is de hoeveelheid aan bezuinigingen nu gewoon te groot. Waarschijnlijk zullen we allebei in de avonduren gaan bijverdienen. Of wij en ons kind daarvan gelukkiger gaan worden weet ik nog niet.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  Licht Ontvlambaar maandag 31 oktober 2011 @ 09:18:18 #61
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103775883
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 21:37 schreef poemojn het volgende:
Gelukkig heb je een heel mooi aanrecht, Sjeen. :D
Dat was bewust, poemojn, gewoon voor als ik er eens achter zou belanden ;)

Zonder gekheid, we hebben de kinderopvang altijd zelf betaald muv het beetje wat we via belastingdienst kregen voor het de hele Kinderopvangtoeslag in de huidige vorm losgelaten werd. Onze beide werkgevers hebben nooit bijgedragen. Toen konden we die lasten dragen, dus nu zal dat ook wel lukken. Mocht het niet lukken, dan moeten we wat gaan schuiven met uren van vriend en dan zou ik twee uur minder gaan werken. Maar dat gaat pas als Isa in groep 5 zit, omdat ze dan ook op vrijdagmiddag naar school gaat. Alleen komen we dan in de knoop met de vakanties, dus tsja, ik ga eens afwachten wat 2012 brengt...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103776600
Hier ook flink aan het rekenen dus.. We betalen nu netto 528 en per volgend jaar zou dat ruim 1300 worden. Als ik dat afzet tegenover wat ik netto verdien dan kan ik eigenlijk net zo goed thuis blijven.

De kinderen gaan dus per 1 jan een dag minder naar het kdv en we laten onze belastingteruggave per maand betalen om de kosten te compenseren.

Misschien moet ik toch eens met oma gaan praten. Als ik per maand dik 1000 ga betalen en ik weet dat oma met haar baantje achter de kassa geen 1000 binnenharkt... Dan betaal ik die 1000 liever aan mn moeder.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_103776622
Heb je wel het werkgeversdeel bij het deel wat je van de belasting terugkrijgt, erbij gerekend? Das namelijk ook nog 33%....
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 09:57:10 #64
5428 crew  miss_sly
pi_103776676
Maar hoe zit het precies met die nieuwe regels en tarieven?
Ons kdv heeft aangegeven in ieder geval niet de tarieven te verhogen en wij nemen twee dagen per week af, terwijl ik 3 dagen werk. Die 140% halen we dus nooit, ook al rekent ons kdv ook bijna 10 uur voor een volle dag.

Hoe heb jij berekend dat het zoveel meer gaat worden, Spily-Hair?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 09:58:02 #65
5428 crew  miss_sly
pi_103776695
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 09:55 schreef Orea het volgende:
Heb je wel het werkgeversdeel bij het deel wat je van de belasting terugkrijgt, erbij gerekend? Das namelijk ook nog 33%....
Wij krijgen ook nog geen 1/3e deel terug van wat we betalen, dus wij betalen ruim 2/3e deel zelf.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103776762
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 09:55 schreef Orea het volgende:
Heb je wel het werkgeversdeel bij het deel wat je van de belasting terugkrijgt, erbij gerekend? Das namelijk ook nog 33%....
Dat krijg je toch ook via de belasting? Ik ging er vanuit dat dat wel in die percentages zat?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_103776788
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 10:06:09 #68
5428 crew  miss_sly
pi_103776875
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:02 schreef Jarno het volgende:
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
Nou ja, naar huis gestuurd, zo zie ik het niet. Maar als ik ga werken en mijn kind dus moet uitbesteden, wil ik daar graag wat geld aan overhouden. Als ik voor 100 euro per maand (salaris minus kosten opvang) zou moeten gaan werken, dan voed ik mijn kind liever zelf op. Dan ga ik ook proberen geld te besparen door bijvoorbeeld op de fiets bij verschillende winkels boodschappen te doen en de reclames te halen of zelf kleren te maken, enz. Ik werk niet puur voor mijn plezier, hoewel ik het wel graag doe.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar maandag 31 oktober 2011 @ 10:08:19 #69
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103776922
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:02 schreef Jarno het volgende:
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
Neuh, maar ik zie niet in waarom ik meer geld weg zou moeten dragen dan er binnenkomt om mijn dochter te laten oppassen. Zolang ik quite speel, is de BSO leuk, maar dat moet het ook blijven he.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103776947
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:02 schreef Jarno het volgende:
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
Emancipatie zal me werkelijk aan me reet roesten...
Ik werk vooral omdat ik het leuk vind, omdat ik van uitdaging hou en mezelf niet 24/7 thuis zie zitten. Maar op het punt dat ik 32 uur per week ga werken voor een weekje boodschappen dan haak ik gewoon af. Dan is de lol er voor mij gewoon af.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 31 oktober 2011 @ 10:11:01 #71
35189 Troel
scherp en bot
pi_103776991
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:02 schreef Jarno het volgende:
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
Dat is ook weer zo heerlijk om dat als man te zeggen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_103777016
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:00 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat krijg je toch ook via de belasting? Ik ging er vanuit dat dat wel in die percentages zat?
Nee, de percentages zijn puur wat je van de belasting krijgt en daar tel je nog 33% bij op. Dat krijg je wel van de belasting, maar is niet in die tabel meegenomen. Die 33% zullen ze ws via een algemene heffing aan alle werkgevers doorbelasten.

Van de belasting krijgen wij straks 26,5% terug zoiets... dan nog de 33% erbij... Scheelt hier per maand straks iets van ¤ 40,- tov nu.
pi_103777018
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:11 schreef Troel het volgende:

[..]

Dat is ook weer zo heerlijk om dat als man te zeggen.
Want?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 10:13:50 #74
5428 crew  miss_sly
pi_103777058
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:12 schreef Orea het volgende:

[..]

Nee, de percentages zijn puur wat je van de belasting krijgt en daar tel je nog 33% bij op. Dat krijg je wel van de belasting, maar is niet in die tabel meegenomen. Die 33% zullen ze ws via een algemene heffing aan alle werkgevers doorbelasten.

Van de belasting krijgen wij straks 26,5% terug zoiets... dan nog de 33% erbij... Scheelt hier per maand straks iets van ¤ 40,- tov nu.
wij krijgen geen werkgeversdeel, hoor. NIet van de werkgevers en niet van de belastingdienst. Tenminste, dat denk ik niet, aangezien we nog geen 1/3e terugkrijgen in totaal.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103777084
hier onder hoogte kinderopvang toeslag 2012 onder de link de tabel wat je van de belasting krijgt, en in die tekst staat dat daar de 33% werkgeversdeel niet in is meegenomen. Die tel je er dus nog bij op.

Werkgevers betalen nu ook nog niks, vanaf 2012 wel weer.
  Licht Ontvlambaar maandag 31 oktober 2011 @ 10:18:56 #76
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103777184
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:15 schreef Orea het volgende:
hier onder hoogte kinderopvang toeslag 2012 onder de link de tabel wat je van de belasting krijgt, en in die tekst staat dat daar de 33% werkgeversdeel niet in is meegenomen. Die tel je er dus nog bij op.

Werkgevers betalen nu ook nog niks, vanaf 2012 wel weer.
En gaat dat dan via de belastingdienst en verplicht of wordt het weer zoals vroeger optioneel, want dan weet ik het wel weer...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103777224
Wat tot nu toe bekend is wordt dat verplicht :) de belasting betaald het totale bedrag (incl. werkgeversdeel) uit aan de werkende ouders, en int het (Waarschijnlijk via een algemene heffing) bij de werkgevers.

Het wordt dus voor werkende ouders wel íets duurder, maar vooral voor de werkgevers wordt het betalen...
  Licht Ontvlambaar maandag 31 oktober 2011 @ 10:21:46 #78
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103777260
Ok, ik las het inderdaad... Kan me iemand uitleggen waarom er voor een tweede kind e.v. zoveel meer vergoed wordt?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 10:22:06 #79
5428 crew  miss_sly
pi_103777267
Dan is het voor ons zelfs voordeliger, als dat werkelijk zo gaat. Zou ik erg blij mee zijn!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103777273
Ik zal even zoeken of ik daar iets over kan vinden, had iets met lastenverlichting te maken, dacht ik.. :?
  Licht Ontvlambaar maandag 31 oktober 2011 @ 10:23:39 #81
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103777306
Als je een ton verdiend, dan krijg je voor het eerste kind niks en voor tweede en verder nog 78%, ik vind het maar vaag...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103777388
Dat is altijd zo geweest, een 2e kind is flink voordeliger... ;)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Licht Ontvlambaar maandag 31 oktober 2011 @ 10:35:52 #83
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103777604
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:27 schreef Ticootje het volgende:
Dat is altijd zo geweest, een 2e kind is flink voordeliger... ;)
Is/Was ook zo met kinderbijslag he... Ik begrijp dat echt niet, een tweede kind is sowieso al 'goedkoper' wegens al aanwezige dingen als kinderwagen enzo.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103777629
Met de kinderbijslag ook? :o volgens mij niet (meer in elk geval)!
pi_103777690
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:35 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Is/Was ook zo met kinderbijslag he... Ik begrijp dat echt niet, een tweede kind is sowieso al 'goedkoper' wegens al aanwezige dingen als kinderwagen enzo.
Je hebt er natuurlijk wel al de opvangkosten van een eerste kind naast.. op die manier wordt het onder de streep toch wel een forse kostenpost. Het zal wel ergens in die richting zitten.
pi_103778517
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:35 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Is/Was ook zo met kinderbijslag he... Ik begrijp dat echt niet, een tweede kind is sowieso al 'goedkoper' wegens al aanwezige dingen als kinderwagen enzo.
Was volgens mij ja..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 31 oktober 2011 @ 11:35:26 #87
35189 Troel
scherp en bot
pi_103779409
quote:
5s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:12 schreef Jarno het volgende:

[..]

Want?
Het is iets wat we nooit terug kunnen zeggen he.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_103779485
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 11:35 schreef Troel het volgende:

[..]

Het is iets wat we nooit terug kunnen zeggen he.
Ja en ik kan staand plassen, wat is je punt?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_103780058
quote:
5s.gif Op maandag 31 oktober 2011 11:37 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja en ik kan staand plassen, wat is je punt?
Ik kan 24/7 met mn tieten spelen, dat gaat echt boven staand plassen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_103780092
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 11:55 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik kan 24/7 met mn tieten spelen, dat gaat echt boven staand plassen.
Fair enough.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_103780179
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:02 schreef Jarno het volgende:
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
emancipatie was toch ook met dat iedereen zelf mag kiezen hoe ze hun gezinsleven inrichten?
toch?
:X
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_103780284
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 11:58 schreef simmu het volgende:

[..]

emancipatie was toch ook met dat iedereen zelf mag kiezen hoe ze hun gezinsleven inrichten?
toch?
:X
Nee niet bepaald, hoezo?

quote:
Vrouwenemancipatie, de strijd voor emancipatie van vrouwen, kwam in de Westerse wereld op in het fin de siècle rond 1900. Het hoogtepunt was in de jaren 60 en 70, met in Nederland actiegroepen als Dolle Mina en Baas in eigen buik. De doelstellingen (gelijke beloning, stemrecht, gelijke behandeling in het gezin en de rechtspraak, recht op seksuele vrijheid) zijn grotendeels bereikt (2004) in Europa en Noord-Amerika, hoewel sommigen het hierover nog niet eens zijn. In het Nederland van 2011 is de doelstelling van gelijke beloning nog steeds niet gehaald. In het grootste deel van de overige wereld is de vrouwenemancipatie nog maar in het beginstadium. Ook een tweede emancipatiegolf, en nu onder de vrouwelijke allochtonen in West-Europa is nog in het beginstadium maar komt toch langzaam op gang.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  maandag 31 oktober 2011 @ 12:01:59 #93
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_103780312
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:02 schreef Jarno het volgende:
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
Gaat de emancipatie over dat vrouwen niet thuis zouden willen zijn?
Ik zie emancipatie als dat vrouwen qua werk dezelfde kansen/mogelijkheden hebben als mannen en niet (alleen) als hulp in de huishouding, naaister of verpleegster geschikt zijn (totdat ze trouwen), zoals dat vroeger ging.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_103780401
quote:
5s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:01 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nee niet bepaald, hoezo?

[..]

je quote stelt niet dat het niet over keuzevrijheid gaat, die stelt enkel dat het over gelijke rechten gaat. dus dat de volwassenen binnen een gezin gelijke rechten hebben tav hoe ze hun gezinsleven inrichten :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 31 oktober 2011 @ 12:05:50 #95
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_103780465
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:04 schreef simmu het volgende:

[..]

je quote stelt niet dat het niet over keuzevrijheid gaat, die stelt enkel dat het over gelijke rechten gaat. dus dat de volwassenen binnen een gezin gelijke rechten hebben tav hoe ze hun gezinsleven inrichten :P
Ja, precies. En zolang mannen bij gelijke arbeid meer verdienen dan vrouwen is er geen echte keuze...
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_103780887
even snel vanaf werk: onze kdv heeft zelf een rekenmodule gemaakt en die gebruiken we om dingen te berekenen. Wij gaan er dus wel heel erg op achteruit, voorzichtige schatting is 140 per maand bij twee kinderen die drie dagen opvang krijgen.
de rekenmodule van ons kdv is toegespitst op de prijzen die wij betalen, maar als je een beetje handig bent met excel kan je em wel gebruiken als basis voor een eigen berekening. Hij is te downloaden.

en hoe wij het gaan oplossen: nog geen idee :N ik wil helemaal niet minder werken, maar eigenlijk moet er ergens een kdv dag af. Dat kan als ik minder werk (ouderschapsverlof opnemen) of als we opa's en oma's gaan inzetten. Wat we eigenlijk principieel niet willen en wat bovendien niet praktisch is. Nog even los van dat we niet weten of onze ouders dat eigenlijk wel willen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_103781540
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:17 schreef mefke79 het volgende:
even snel vanaf werk: onze kdv heeft zelf een rekenmodule gemaakt en die gebruiken we om dingen te berekenen. Wij gaan er dus wel heel erg op achteruit, voorzichtige schatting is 140 per maand bij twee kinderen die drie dagen opvang krijgen.
de rekenmodule van ons kdv is toegespitst op de prijzen die wij betalen, maar als je een beetje handig bent met excel kan je em wel gebruiken als basis voor een eigen berekening. Hij is te downloaden.

en hoe wij het gaan oplossen: nog geen idee :N ik wil helemaal niet minder werken, maar eigenlijk moet er ergens een kdv dag af. Dat kan als ik minder werk (ouderschapsverlof opnemen) of als we opa's en oma's gaan inzetten. Wat we eigenlijk principieel niet willen en wat bovendien niet praktisch is. Nog even los van dat we niet weten of onze ouders dat eigenlijk wel willen.
OH, volgens die berekening valt het echt wel mee...
Ja 140 eu meer per maand is boel geld, maar dat is wel ff wat beter op te vangen dan dik 600...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_103781982
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:05 schreef Grijs het volgende:

[..]

Ja, precies. En zolang mannen bij gelijke arbeid meer verdienen dan vrouwen is er geen echte keuze...
Vreemd dan dat gelijke beloning (of arbeidsparticipatie in het algemeen) totaal niet op de politieke agenda staat maar dat sommige partijen er als de kippen bij zijn selectieve bezuinigingen door te voeren terwijl ze donders goed weten hoe dit uit gaat pakken: meer thuiszittende moeders.

Mission accomplished, zal het CDA stilletjes denken.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_103782155
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:50 schreef Jarno het volgende:

[..]

Vreemd dan dat gelijke beloning (of arbeidsparticipatie in het algemeen) totaal niet op de politieke agenda staat maar dat sommige partijen er als de kippen bij zijn selectieve bezuinigingen door te voeren terwijl ze donders goed weten hoe dit uit gaat pakken: meer thuiszittende moeders.

Mission accomplished, zal het CDA stilletjes denken.
Ach.. 1x in de 4 jaar mogen we kiezen of het je links of rechtsom meer geld kost.. Genaaid wordt je toch wel... En dan niet eens de goede variant.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_103782319
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:54 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ach.. 1x in de 4 jaar mogen we kiezen of het je links of rechtsom meer geld kost.. Genaaid wordt je toch wel... En dan niet eens de goede variant.
Het gaat geeneens om geld, het gaat om vormgeven van de samenleving en het al dan niet bewust achterstellen van bepaalde groepen en het inperken van persoonlijke vrijheiden (en ja, thuiszitten is óók een keuze (of kan een keuze zijn) en zeker niet achterlijk wmb).
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_103783192
Wij gaan ook een dag minder opvang nemen. Grootste reden hiervoor is dat ik het leuk vind om meer tijd met mijn dochter door te brengen, maar geld speelt ook wel een kleine rol. Gek genoeg is een dag minder werken en een dag minder opvang niet eens goedkoper dan de situatie zo laten. Ja, je betaalt een dag minder maar tegelijkertijd gaat voor ons het uurbedrag omhoog (hoe meer dagen, hoe lager het uurbedrag), krijgen we minder salaris en minder kinderopvangtoeslag. Sterker nog, misschien gaan we er juist nog wel iets extra op achteruit omdat ik een dag minder ga werken. Maar goed, gelukkig kunnen we de eindjes nog prima aan elkaar knopen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_103783271
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2011 13:00 schreef Jarno het volgende:

[..]

Het gaat geeneens om geld, het gaat om vormgeven van de samenleving en het al dan niet bewust achterstellen van bepaalde groepen en het inperken van persoonlijke vrijheiden (en ja, thuiszitten is óók een keuze (of kan een keuze zijn) en zeker niet achterlijk wmb).
Mooi gezegd.
Alleen denk ik niet dat het overgrote deel van de stemmers dat in het achterhoofd houdt bij het indrukken van de grote rode knop. Het grootste deel van stemmers hebben totaal geen idee wat waar de partijen voor staan en wat hun agenda is.

Wat er dus op neer komt dat we in een samenleving zitten waar we ons druk maken om de uitzetting van een van de vele asielzoekers die we hier hebben en waar we stemmen op iemand die ontwikkelingshulp wil stopzetten terwijl er per dag ik weet niet hoeveel kinderen sterven van de honger. We stemmen massaal op degene met een grote bek en hebben totaal geen idee wat voor gevolgen dat verder heeft.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_103783341
Ach, we merken wel hoeveel we krijgen als we de beschikking 2012 van de belastingdienst in de bus vinden. We houden er rekening mee dat we er ongeveer 100 euro per maand op achteruit gaan wat betreft de kinderopvang. Dit wordt gelukkig wel gecompenseerd door mijn salarisverhoging. Andere kosten die omhoog gaan (gas, water, electriciteit, gemeentelijke lasten en dergelijke) compenseren we met de salarisverhoging van mijn vrouw. Al met al zal onze situatie er volgend jaar niet heel anders uitzien.

Hoop ik.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_103783491
In 2012 wordt het recht op kinderopvangtoeslag wel berekend aan de hand van de ouder met de minste arbeidsuren. Mijn vrouw wil eind 2012 in totaal 4 maanden levensloop opnemen bij haar werkgever om haar promotie aan de TU Delft af te ronden. Ben erg benieuwd of we dan nog steeds recht hebben op kinderopvangtoeslag.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 31 oktober 2011 @ 14:02:18 #105
62233 Jelief
ikke lief!
pi_103784572
Ik stel het weer gaan werken nog maar even uit tot de jongste ook op school zit. Anders ga ik zo ongeveer werken voor de opvang en niet om het financieel wat ruimer te krijgen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_103784815
Er zijn een paar partijen bezig met 't kijken naer een "leefvormneutraal" fiscaal stelsel. Zou je dat dan prettiger vinden?
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 19:04:07 #107
5428 crew  miss_sly
pi_103797028
Op de site van de belastingdienst staat nog niets over 2012 en over de werkgeversbijdrage, volgens mij, of kijk ik niet goed?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103797074
miss nee klopt er staat nog niks over 2012!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 19:31:04 #109
236264 crew  capricia
pi_103798815
Ik zou willen dat ze het voor de lange termijn eens duidelijk maken. Dan kunnen mensen daar rekening mee houden. Nu is het ieder jaar weer anders. Heel irritant.
Definitely not CIA
pi_103802904
Miss, er staat nog niets op de site, maar het wetsbesluit erover is wel openbaar.Er staat een tabel in met berekeningen.
Het enige irritante is dat ik niet helemaal snap hoe het zit met de 'oude' regeling: 33% ouders, 33% werkgevers, 33% overheid. Is die helemaal overboord? En zijn de percentages die hier genoemd worden dan de nieuwe regeling?
Als voorbeeld: bij een inkomen onder de 18547 betaald het rijk voor kind 1 57,4 % en voor kind 2 60%?

Ik heb vandaag eens wat rondgekeken en gevraagd: onze organisatie komt nu boven de max vergoeding, voor het eerst. Zij zijn de grootste hier in de buurt en ook de enige tot nu toe die erboven stijgen. De rest doet dat niet maar...heeft enorme wachtlijsten.

En Capricia, met jou ben ik het ook echt eens. Dit is nou het derde jaar dat we toeslag krijgen en elk jaar is de regeling anders. Ik plan vooruit, ik kan moeilijk rekening houden met een overheid die ineens de prijzen met 40% omhoog gooit.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 14:12:42 #111
5428 crew  miss_sly
pi_103829756
In het wetsbesluit wordt ook niet gerept over de verplichte werkgeversbijdrage; waar heb jij dat vandaan, Orea?

Zoals ik het zie in die tabel in dat besluit gaan we er wel wat op achteruit, maar bij lange na wordt het nog niet zo erg dat ik dan maar beter thuis kan blijven, ook zonder werkgeversbijdrage.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103830241
Zie de link die ik eerder poste van de rijksoverheid :)

Dat er nog niks staat op de site van de belastingdienst verbaasd me niks, sowieso komen alle nieuwe mogelijkheden tot aanvragen vaak pas rond december op hun site.. dat zal met dit niet anders zijn..
pi_103830360
quote:
Werkgeversbijdrage kinderopvang

U bent verplicht een werkgeversbijdrage aan kinderopvang te betalen. Via de Belastingdienst komt de bijdrage bij de ouders terecht. Ouders die werken krijgen gezamenlijk een vaste inkomensonafhankelijke toeslag van een derde deel van de kosten van kinderopvang. Daarnaast krijgen ouders een inkomensafhankelijke toeslag.

U betaalt de werkgeversbijdrage door een opslag op de premie sectorfonds (voorheen WW-Wgf/Sectorfondspremie). De kinderopvangheffing wordt met sectorpremie als één bedrag afgedragen. U bent deze premie voor alle werknemers verschuldigd, dus voor zowel werknemers met als werknemers zonder kinderen.
bron
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 14:58:03 #116
5428 crew  miss_sly
pi_103831088
Aah, ik zie het, thanks!

Dat zou voor ons wel verschil maken, dat is een prettig vooruitzicht. Het lijkt niet helemaal eerlijk dat de premie betaald moet worden over werknemers met en zonder kinderen. Van de andere kant is dat wel weer goed om tegen te gaan dat mensen met kinderen minder gemakkelijk aan een baan komen wegens te hoge premies.

Dus als ik het goed begrijp, krijgen we vanaf januari een bedrag van de belastingdienst dat bestaat uit 1/3e deel van de kosten + een percentage conform de tabel uit de link die mefke plaatste.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103831149
:Y

En misschien niet eerlijk, maar dat is met zoveel dingen zo (noem alleen al zorgpremies)..
pi_103931483
hier is officieel het verzoek ingediend om 4 uur per week minder te werken. IN praktijk moet dat dan 8 uur per twee weken worden want onze opvangorganisatie heeft nog wat nieuws bedacht: maandag, dinsdag en donderdag betaal je een hoger tarief voor halve dagen want die dagen krijgen ze makkelijk gevuld met kinderen voor hele dagen. Oke, begrijpelijk. Wel jammer dat op woensdagen en vrijdagen kinderen niet in hun eigen groepen zitten omdat die zo leeg zijn.
Hopelijk krijgen we het bij mijn werkgever geregeld. Overigens neem ik 4 uur ouderschapsverlof op en financier ik dat dan vanuit de levensloopregeling zodat ik niet minder betaald krijg, maar wel minder opvang nodig heb. Men, ik zou een avondbaan moeten hebben, dat zou lekker opschieten.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104064165
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 14:58 schreef miss_sly het volgende:
Aah, ik zie het, thanks!

Dat zou voor ons wel verschil maken, dat is een prettig vooruitzicht. Het lijkt niet helemaal eerlijk dat de premie betaald moet worden over werknemers met en zonder kinderen. Van de andere kant is dat wel weer goed om tegen te gaan dat mensen met kinderen minder gemakkelijk aan een baan komen wegens te hoge premies.

Dus als ik het goed begrijp, krijgen we vanaf januari een bedrag van de belastingdienst dat bestaat uit 1/3e deel van de kosten + een percentage conform de tabel uit de link die mefke plaatste.
Zo is het nu ook al hoor. Behalve dan nog, dat je een maximaal bedrag per uur mag betalen aan je kinderopvang. Dat bedrag is hoger (dus gunstiger voor jou als ouder) als je gebruik maakt van kinderopvang (6,36). Heb je een gastouder, dan is dat bedrag lager (5,09). Betaal je per uur dus meer (zoals wij) dan krijg je dus mogelijk minder dan een derde terug. In alle andere gevallen is het al zo dat je minimaal een derde krijgt vergoed. Dat zal in 2012 niet anders zijn. Dus ook dan geldt, dat je als je hogere kosten hebt dan toegestaan is, je deze zelf zult moeten betalen. Of je zult in onderhandeling moeten over de voorwaarden met je kinderopvangcentrum/gastouder/gastouderbureau...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 7 november 2011 @ 07:16:26 #120
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104064205
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:02 schreef Jarno het volgende:
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
Dat is toch juist emancipatie? Dat je die vrije keuze hebt? Dat niemand tegen je zegt dat je moet Stoppen met werken omdat je trouwt. Ik vind juist het feit dat veel mensen gevangen zitten in een baan vanwege de kosten veel erger. En dan ga ik er van uit dat men thuis overlegd heeft wie die opvanguren gaat compenseren. Da's ware emancipatie volgens mij. (en wellicht komt er zo een markt vrij voor moeders als ik, die graaaaaag willen werken maar overal worden geweigerd vanwege te oud, met kinderen dus onflexibel, en wat voor k*targumenten er meer komen :+)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 7 november 2011 @ 07:18:48 #121
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104064215
Oh wacht, megaspuit11 :@
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator maandag 7 november 2011 @ 07:33:38 #122
5428 crew  miss_sly
pi_104064306
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 07:01 schreef djenneke het volgende:

[..]

Zo is het nu ook al hoor. Behalve dan nog, dat je een maximaal bedrag per uur mag betalen aan je kinderopvang. Dat bedrag is hoger (dus gunstiger voor jou als ouder) als je gebruik maakt van kinderopvang (6,36). Heb je een gastouder, dan is dat bedrag lager (5,09). Betaal je per uur dus meer (zoals wij) dan krijg je dus mogelijk minder dan een derde terug. In alle andere gevallen is het al zo dat je minimaal een derde krijgt vergoed. Dat zal in 2012 niet anders zijn. Dus ook dan geldt, dat je als je hogere kosten hebt dan toegestaan is, je deze zelf zult moeten betalen. Of je zult in onderhandeling moeten over de voorwaarden met je kinderopvangcentrum/gastouder/gastouderbureau...
Volgens mij is dat nu niet zo, want de verplichte werkgeversbijdrage gaat per 1 januari 2012 in en we krijgen nu echt nog niet eens 1/3e deel. Deels komt dat inderdaad omdat ons kdv ietsje duurder is, maar dat is centenwerk op twee dagen per week, dus dat maakt het verschil niet.

Maar goed, we wachten het af en zien het wel :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 7 november 2011 @ 08:14:41 #123
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104064561
Ik heb net a.d.h.v. de tabel 2012 eens uitgerekend wat het effect voor ons gaat zijn.

Situatie: ca. 2x modaal, 2 kinderen die naar opvang gaan, 1x hele dag, 1x halve dag.
We betalen nu netto 210 euro/maand, dat wordt ca. 300 euro/maand.

We leveren dus 90 euro in, als het ware.

Het netto financieel effect van allebei werken zal niet om die 90 euro hangen. Natuurlijk, het is jammer, maar ik zal er geen belegde boterham minder om eten.

In dat opzicht snap ik de ophef niet helemaal. Als je zelfs met een goed inkomen (dat mag je 2x modaal toch wel noemen) er 90 euro/maand op achteruit gaat, zal er toch niemand zijn waar het interessanter is om te stoppen met werken als 2e verdiener?

Daarnaast moet je in je berekening of werken lonend is, ook de andere zaken meetellen, zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting, pensioenopbouw, WW-rechten etc etc etc etc.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104064596
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 08:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik heb net a.d.h.v. de tabel 2012 eens uitgerekend wat het effect voor ons gaat zijn.

Situatie: ca. 2x modaal, 2 kinderen die naar opvang gaan, 1x hele dag, 1x halve dag.
We betalen nu netto 210 euro/maand, dat wordt ca. 300 euro/maand.

We leveren dus 90 euro in, als het ware.

Het netto financieel effect van allebei werken zal niet om die 90 euro hangen. Natuurlijk, het is jammer, maar ik zal er geen belegde boterham minder om eten.

In dat opzicht snap ik de ophef niet helemaal. Als je zelfs met een goed inkomen (dat mag je 2x modaal toch wel noemen) er 90 euro/maand op achteruit gaat, zal er toch niemand zijn waar het interessanter is om te stoppen met werken als 2e verdiener?

Daarnaast moet je in je berekening of werken lonend is, ook de andere zaken meetellen, zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting, pensioenopbouw, WW-rechten etc etc etc etc.
Ik maak me ook niet druk om mijn eigen welzijn. Het is waarschijnlijk vervelender voor de warme bakker op de hoek en het restaurant bij ons in de straat.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 7 november 2011 @ 08:49:11 #125
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104064945
Hoe kom je daar bij?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Moderator maandag 7 november 2011 @ 08:57:10 #126
5428 crew  miss_sly
pi_104065062
Ik denk dat het juist bij de lagere inkomens de vraag wordt of de partime inkomsten op blijven wegen of in bepaalde beroepen. In de zorg bijvoorbeeld zijn de salarissen vaak laag en als je partime werkt en een laag salaris hebt, en je moet bijvoorbeeld 2 kinderen naar opvang doen, worden die kosten al snel bijna net zo hoog als het tweede salaris.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 08:58:34 #127
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065093
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 08:49 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hoe kom je daar bij?
Je doelt op de reactie van Nielsch? Die 90 euro per maand gaan dan op aan kinderopvang, niet meer aan de warme bakker en het restaurant in de straat. Tenminste, dat lijkt mij dan...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 november 2011 @ 09:04:28 #128
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104065175
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 08:57 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat het juist bij de lagere inkomens de vraag wordt of de partime inkomsten op blijven wegen of in bepaalde beroepen. In de zorg bijvoorbeeld zijn de salarissen vaak laag en als je partime werkt en een laag salaris hebt, en je moet bijvoorbeeld 2 kinderen naar opvang doen, worden die kosten al snel bijna net zo hoog als het tweede salaris.
Bij lagere inkomens is de tegemoetkoming in de kosten ook hoger; de absolute neergang is dan minder.

quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 08:58 schreef Sjeen het volgende:
Je doelt op de reactie van Nielsch? Die 90 euro per maand gaan dan op aan kinderopvang, niet meer aan de warme bakker en het restaurant in de straat. Tenminste, dat lijkt mij dan...
Ik doelde inderdaad op zijn reactie. Als jouw uitleg de logica zou zijn, refereer ik nog even naar mijn eigen post: als dat de situatie is zal ik er geen boterham minder om eten.
90 euro in de maand minder bij een totaal netto inkomen van ~3500 (2x modaal) moet je toch zonder al te veel problemen kunnen opvangen.

Vooropgesteld, ik onderken zeker dat de kosten stijgen en dat dat voor een (grote?) groep ouders pijn doet. Maar ik vind het ontzettend moeilijk voor te stellen dat mensen stoppen met werken omdat de kinderopvang duurder wordt; het aantal gezinnen waar het financieel interessanter is om te stoppen dan door te werken, kan gewoon niet groot zijn. Zeker als je rekening houdt met extra heffingskortingen etc. waar je als werkende tweeverdiener recht op hebt.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Moderator maandag 7 november 2011 @ 09:07:52 #129
5428 crew  miss_sly
pi_104065221
Maar jij kunt niet zien wat andere mensen voor vaste lasten hebben, zoals bijvorbeeld hypotheek of huur. Jij zult misschien om 90 euro geen boterham minder eten, maar voor anderen kan dat wel erg veel zijn. Je kunt er bijvoorbeeld heel wat boodschappen van doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104065305
Maar die krijg je in veel gevallen weer terug via de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator maandag 7 november 2011 @ 09:15:04 #131
5428 crew  miss_sly
pi_104065329
Dei combinatiekorting ken ik dan weer niet, maar ik ben niet zo heel erg op de hoogte van al die belastingzaken. Misschien toch eens in verdiepen, of iemand inhuren om dat te doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:18:10 #132
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065388
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:04 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Bij lagere inkomens is de tegemoetkoming in de kosten ook hoger; de absolute neergang is dan minder.

[..]

Ik doelde inderdaad op zijn reactie. Als jouw uitleg de logica zou zijn, refereer ik nog even naar mijn eigen post: als dat de situatie is zal ik er geen boterham minder om eten.
90 euro in de maand minder bij een totaal netto inkomen van ~3500 (2x modaal) moet je toch zonder al te veel problemen kunnen opvangen.

Vooropgesteld, ik onderken zeker dat de kosten stijgen en dat dat voor een (grote?) groep ouders pijn doet. Maar ik vind het ontzettend moeilijk voor te stellen dat mensen stoppen met werken omdat de kinderopvang duurder wordt; het aantal gezinnen waar het financieel interessanter is om te stoppen dan door te werken, kan gewoon niet groot zijn. Zeker als je rekening houdt met extra heffingskortingen etc. waar je als werkende tweeverdiener recht op hebt.
Jij kunt 1 euro 2 keer uitgeven? Knap, leer mij dat eens...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 november 2011 @ 09:19:13 #133
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104065409
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:07 schreef miss_sly het volgende:
Maar jij kunt niet zien wat andere mensen voor vaste lasten hebben, zoals bijvorbeeld hypotheek of huur. Jij zult misschien om 90 euro geen boterham minder eten, maar voor anderen kan dat wel erg veel zijn. Je kunt er bijvoorbeeld heel wat boodschappen van doen.
Je snapt mij niet denk ik: mijn punt is, als je 2x modaal verdient, hoor je niet slapeloze nachten te krijgen van een stijging van 90 euro in de kinderopvang. Doe je dat wel, dan moet je leren de tering naar de nering te zetten.
Bovendien, was mijn eigenlijke punt dat je mij niet wijs kan maken dat een dergelijke verlaging van de kinderopvang er bij een zo grote groep mensen toe leidt dat ophouden met werken interessanter is.
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:15 schreef miss_sly het volgende:
Dei combinatiekorting ken ik dan weer niet, maar ik ben niet zo heel erg op de hoogte van al die belastingzaken. Misschien toch eens in verdiepen, of iemand inhuren om dat te doen.
En daar is het volgende argument: neem bij je berekening ALLES mee. Als tweede verdiener heb je dus genoemde extra heffingskorting (dat is bij ons 110 euro netto per maand) en bouw je zoals gezegd ook pensioen- en WW-rechten op. Reken het eens door en ik poneer de stelling dat zal blijken dat voor >75% van de mensen die nu beweren dat stoppen met werken gewin oplevert, fout zitten.

@Sjeen, ik snap hem niet?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104065425
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:15 schreef miss_sly het volgende:
Dei combinatiekorting ken ik dan weer niet, maar ik ben niet zo heel erg op de hoogte van al die belastingzaken. Misschien toch eens in verdiepen, of iemand inhuren om dat te doen.
Is wel de moeite. Max. volgens mij zo'n 1700 per jaar.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:22:54 #135
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065487
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:19 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Je snapt mij niet denk ik: mijn punt is, als je 2x modaal verdient, hoor je niet slapeloze nachten te krijgen van een stijging van 90 euro in de kinderopvang. Doe je dat wel, dan moet je leren de tering naar de nering te zetten.
Bovendien, was mijn eigenlijke punt dat je mij niet wijs kan maken dat een dergelijke verlaging van de kinderopvang er bij een zo grote groep mensen toe leidt dat ophouden met werken interessanter is.

[..]

En daar is het volgende argument: neem bij je berekening ALLES mee. Als tweede verdiener heb je dus genoemde extra heffingskorting (dat is bij ons 110 euro netto per maand) en bouw je zoals gezegd ook pensioen- en WW-rechten op. Reken het eens door en ik poneer de stelling dat zal blijken dat voor >75% van de mensen die nu beweren dat stoppen met werken gewin oplevert, fout zitten.

@Sjeen, ik snap hem niet?
Ik zal het nog eens proberen... Als ik 90 euro meer kwijt ben aan kinderopvang, kan ik die 90 euro niet aan iets anders uitgeven. Jij blijkbaar wel en ik wil graag weten hoe je dat doet...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 november 2011 @ 09:24:51 #136
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104065526
Ik geef het niet 2x uit.
Die 90 euro gaat af van de buffer die elke maand heb, nl. het bedrag dat elke maand aan het spaargeld wordt toegevoegd. Daar is die buffer ook voor bedoeld, om stijgende uitgaven of tegenvallers op te vangen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104065697
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 08:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je doelt op de reactie van Nielsch? Die 90 euro per maand gaan dan op aan kinderopvang, niet meer aan de warme bakker en het restaurant in de straat. Tenminste, dat lijkt mij dan...
Dat bedoel ik inderdaad. Als we extra betalen aan de kinderopvang, dan zullen we inderdaad wat minder luxe kopen. Dus gewoon een brood van de AH in plaats van een vers brood van de bakker. Het zijn maar voorbeelden, maar het mocht geloof ik wel duidelijk zijn. Zelf hoef ik er inderdaad geen hap minder om te eten, wel wat minder luxe wellicht.

We kunnen ook beknibbelen op het bedrag dat we maandelijks naar de spaarrekening storten, maar dat doen we liever niet.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:36:41 #138
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065719
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:24 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik geef het niet 2x uit.
Die 90 euro gaat af van de buffer die elke maand heb, nl. het bedrag dat elke maand aan het spaargeld wordt toegevoegd. Daar is die buffer ook voor bedoeld, om stijgende uitgaven of tegenvallers op te vangen.
Jij kiest ervoor om het te blijven uitgeven, ik kies er voor om mijn buffer te handhaven voor het geval mijn wasmachine het begeeft. Ieder zo zijn eigen keuzes... Ik vind het nogal arrogant om te stellen dat mensen die merken dat kosten stijgen, hun zaken financieel niet op orde hebben.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104065805
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 09:13 schreef Vanyel het volgende:
Maar die krijg je in veel gevallen weer terug via de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Hoe vraag je die aan? Of gaat dat automatisch?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:42:37 #140
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065835
Gaat bij mij automatisch bij belastingaangifte, ik heb elk jaar weer een 'Huh :? ' moment als ik die invul en er komt meer terug dan ik verwacht had...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 november 2011 @ 09:46:09 #141
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104065908
Vooropgesteld kan iedereen prima zijn eigen keuze daarin maken natuurlijk.

Maak je de keuze om je sparen te handhaven en minder uit te geven aan andere zaken, is dat natuurlijk prima. Maar, het gaat wel te ver om de schuld dan in de schoenen van de politiek te schuiven (zie topictitel). Hoezeer ik ook tegen het CDA ben (elke partij die een religieuze achtergrond heeft hoort verboden te worden, maar dat is weer een andere discussie), moet je wel enigszins relativeren.

[chargeer]
En als je bij elke negatieve verandering van je koopkracht liever bezuinigt op je basisbehoeften dan op je spaaraangroei, tja, waar houdt het dan op?
Hogere zorgpremie --> we gaan over op magere melk want halfvolle is te duur (ipv andere verzekeraar zoeken)
Energieprijs stijgt --> we blijven toch maar in die spijkerbroek-met-gaten lopen (in plaats van energie besparen)
Telefoonrekening duurder dan normaal --> we eten geen vlees meer (ipv minder bellen)
[/chargeer]

En dan alsnog blijft de stelling staan, dat ophouden met werken vanwege de stijging van de kinderopvang gewoon in de meeste gevallen niet lonend kan zijn. Er zijn misschien individuele gevallen die relatief hard getroffen worden, maar dat doet aan de algemene strekking van mijn verhaal niets af.

quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:40 schreef Nielsch het volgende:
Hoe vraag je die aan? Of gaat dat automatisch?
Als je belastingaangifte doet en je bent fiscaal partner, wordt dat automatisch verrekend.
http://belastingdienst.nl(...)ngskortingen-09.html
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104066024
@worteltjestaart: wat je zegt is allemaal wel waar, maar wel flink gekleurd voor de hogere inkomenssectie. zat mensen redden het precies op die 2 inkomens en hebben de laatste jaren al stevig bezuinigd. die zijn al overgegaan op een goedkopere zorgverzekering, zetten de verwarming standaard een graadje minder en kopen bij de kringloop. dat is de groep die nu in de problemen komt.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:59:55 #143
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104066179
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:46 schreef Worteltjestaart het volgende:
Vooropgesteld kan iedereen prima zijn eigen keuze daarin maken natuurlijk.

Maak je de keuze om je sparen te handhaven en minder uit te geven aan andere zaken, is dat natuurlijk prima. Maar, het gaat wel te ver om de schuld dan in de schoenen van de politiek te schuiven (zie topictitel). Hoezeer ik ook tegen het CDA ben (elke partij die een religieuze achtergrond heeft hoort verboden te worden, maar dat is weer een andere discussie), moet je wel enigszins relativeren.

[chargeer]
En als je bij elke negatieve verandering van je koopkracht liever bezuinigt op je basisbehoeften dan op je spaaraangroei, tja, waar houdt het dan op?
Hogere zorgpremie --> we gaan over op magere melk want halfvolle is te duur (ipv andere verzekeraar zoeken)
Energieprijs stijgt --> we blijven toch maar in die spijkerbroek-met-gaten lopen (in plaats van energie besparen)
Telefoonrekening duurder dan normaal --> we eten geen vlees meer (ipv minder bellen)
[/chargeer]

En dan alsnog blijft de stelling staan, dat ophouden met werken vanwege de stijging van de kinderopvang gewoon in de meeste gevallen niet lonend kan zijn. Er zijn misschien individuele gevallen die relatief hard getroffen worden, maar dat doet aan de algemene strekking van mijn verhaal niets af.

[..]

Als je belastingaangifte doet en je bent fiscaal partner, wordt dat automatisch verrekend.
http://belastingdienst.nl(...)ngskortingen-09.html
Je ziet dus niet dat mensen juist dat gaan doen wat jij predikt? De meesten gaan kijken of ze kunnen bezuinigen op de kinderopvang, door te schuiven met uren, thuis te werken, een beroep te doen op familie/vrienden. Als dat niet lukt, dan zul je dus op andere dingen moeten bezuinigen. En ja, dan kook ik liever zelf dan dat ik geld weg ga brengen naar een restaurant.

Sorry, maar ik vind je nogal al hard en veroordelend overkomen. En er sowieso nogal gemakkelijk vanuitgaan dat iedereen hier twee keer modaal binnenhaalt maandelijks...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 november 2011 @ 09:59:57 #144
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104066181
@simmu:
Tuurlijk, lagere inkomens zal het harder vallen om 90 euro in te leveren dan "mijn" groep.
Dat gezegd hebbende..., de korting zal bij 'modaal' relatief minder extreem zijn.

Ik wil niet beweren dat lage inkomens het gemakkelijk hebben, absoluut niet. Ik wil aangeven dat de bewering, dat stoppen met werken gepromoot wordt, te kort door de bocht is.

Rekenvoorbeeldje.

Stel dat je een modaal gezinsinkomen hebt (ca. 30 kEUR) waarbij 1 partner 4 dagen werkt en de andere 3 dagen. Als het loon ongeveer gelijk verdeeld is, draagt de minderwerkende partner ca. 1000 euro/maand bruto (~700-750 euro netto) bij aan het gezinsinkomen. Daar komt dan nog de heffingskorting bovenop, ca. 100 euro/maand.

Dat geeft een netto effect van +800 euro/maand.

Reken dan mij eens uit hoe het kan dat die 800 euro opgeven voordeliger is dan een paar tientjes tot 200 euro (extreem geval) in de maand extra uitgeven aan kinderopvang?


[edit]
@sjeen:
Ik ben niet hard, ik probeer objectief te zijn. De basisdiscussie gaat erover of mensen stoppen met werken (of minder gaan werken) als gevolg van de kostenstijging van de kinderopvang. Ik probeer objectief aan te geven dat die effecten overdreven worden.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 7 november 2011 @ 16:09:09 #145
144006 chacama
Ondernemend!
pi_104078290
Ik kan me voorstellen dat de ophoging van de kosten voor velen weerstand geeft. Ik ben er zelf ook eentje die alle ontwikkelingen op de voet volgt en zich afvraagt hoe het volgend jaar zou moeten gaan. Ik houd me vooral bezig met hoe de berekening van de minst gewerkte uren t.o.v. de opvang gerekend gaat worden en dan ook met name in kader van flexibele uren per maand.

Maar omdat ik toch aan het rekenen was, vond ik de vraag van van worteltjestaart interessant.
Hieronder een berekening uitgaande van het gezamelijk inkomen van net onder de 30K en met 1 kind in de dagopvang voor 3 dagen in de week per maand. Ik heb gerekend met de tot nu toe bekende tabel voor 2012 en de tarieven zoals die bij ons kinderdagverblijf gelden.

3 dagen opvang kost: +/- 1300 euro in de maand per kind dagopvang kinderdagverblijf. (1 dagdeel per week / p.maand: 143,86). Hieran betaal je 100 euro zelf omdat dit niet vergoed wordt. Dan blijft er 1200 euro over. Van die 1200 wordt 83% vergoed. Dit is 1025 euro. Totaal betaal je per maand dus: 100+175=275 euro aan de opvang. Hou je per maand dus 500 euro over voor je gezinskosten bij een baan van 3 dagen in de week. (/mocht ik een rekenfout maken, dan verbeter me aub/)

Waar het omslagpunt ligt om wel of niet te blijven werken of een andere oplossing voor opvang te vinden, is voor iedereen anders. Voor mezelf zou ik toch gaan rekenen of het op een andere manier ook haalbaar is om wel te blijven werken, maar de opvang anders te regelen. Ik zeg niet dat ik het teveel geld vind, maar het is toch nog steeds meer dan 1/3 van je loon en als je dat kan behouden, zou het wel erg fijn zijn met alle andere kosten die ook stijgen.
  maandag 7 november 2011 @ 19:45:56 #146
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_104088245
Hieronder een ruwe berekening voor onze situatie.

Wij betalen volgend jaar 6,66 euro per uur en nemen voor 2 dagen BSO en 2 hele dagen in de schoolvakanties gemiddeld 40 uur per maand af. 266 euro per maand dus.

Dit jaar betaleen we 240 euro in de maand en krijgen 80 euro per maand terug. Netto betalen we dus 160 euro in de maand aan de BSO. Komend jaar zal dit wat meer worden, stel: 170 euro dat we zelf betalen (en misschien nog wel meer).

Stel dat ik 4 uur per week minder ga werken (2 dagen 2 uur minder) en dat we voor de vakanties zelf wat meer vrij nemen of opa en oma inschakelen.

Mijn netto uurloon is zo'n 15 euro per uur. Dat kost ons dus 60 euro per week, plm 250 euro per maand.

Oftewel: minder gaan werken zodat kindlief niet meer naar de opvang hoeft, kost ons 80 euro in de maand.

Ik kan me voorstellen dat, zeker als je meer kinderen hebt en de netto inkomensdaling dus nog lager is, je dan maar minder gaat werken. Als mijn werk het toeliet zou ik ook lekker twee dagen in de week tot half 3 gaan werken, maar dan word mijn baas niet blij :'). Ik verdien écht niet slecht, maar zelfs in onze situatie wordt het dus al het overwegen waard om maar minder te gaan werken.

En dat lijkt me niet de bedoeling van een kabinet dat vindt dat "iedereen die mee kan doen, mee moet doen".
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_104090665
het aangepaste bedrag aan kinderopvangtoeslag komt trouwens al op 20 december, niet op 20 januari...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104091240
Hebben jullie eigenlijk de nieuwe prijzen (uurtarief) voor 2012 al binnen?
Wij hebben nog niets gehoord.
Met een meidenkwartet
  maandag 7 november 2011 @ 20:31:58 #149
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_104091291
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:31 schreef Cathmar het volgende:
Hebben jullie eigenlijk de nieuwe prijzen (uurtarief) voor 2012 al binnen?
Wij hebben nog niets gehoord.
Wij dus wel, vorige week een brief gehad.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_104091815
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 07:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nu niet zo, want de verplichte werkgeversbijdrage gaat per 1 januari 2012 in en we krijgen nu echt nog niet eens 1/3e deel. Deels komt dat inderdaad omdat ons kdv ietsje duurder is, maar dat is centenwerk op twee dagen per week, dus dat maakt het verschil niet.

Maar goed, we wachten het af en zien het wel :)
Dat is niet correct. De verplichte werkgeversbijdrage bestaat al langer, en wordt per 1 januari gewijzigd (was 0,34% wordt nu 0,5%). Als jij niet minimaal 1/3de deel krijgt, dan zit je kdv toch een stuk duurder per uur, dan gesubsidieerd is, of je krijgt gewoonweg te weinig.

Je berekent het zo:

=gefactureerd bedrag/3+(aantal uur*(5,09 bij gastouderopvang,6,36 bij kdv)*percentage dat de overheid je subsidieert)
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 7 november 2011 @ 20:40:49 #151
35189 Troel
scherp en bot
pi_104091843
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:46 schreef Worteltjestaart het volgende:
[chargeer]
En als je bij elke negatieve verandering van je koopkracht liever bezuinigt op je basisbehoeften dan op je spaaraangroei, tja, waar houdt het dan op?
Hogere zorgpremie --> we gaan over op magere melk want halfvolle is te duur (ipv andere verzekeraar zoeken)
Energieprijs stijgt --> we blijven toch maar in die spijkerbroek-met-gaten lopen (in plaats van energie besparen)
Telefoonrekening duurder dan normaal --> we eten geen vlees meer (ipv minder bellen)
[/chargeer]

Ja, laten we een andere zorgverzekeraar gaan zoeken. Eentje waar je mag hopen dat je een uitgebreid pakket mag afsluiten, want anders ben je zeker meer geld kwijt. Zomaar overstappen is niet altijd een optie.
Energie besparen, altijd leuk en aardig, maar ik heb al enkel A+ of A++ apparaten en ik vraag me af of ik überhaupt ergens een gewone gloeilamp heb in plaats van een spaarlamp.
Telefoonrekening duurder dan normaal? Neuh, dat valt best mee, ik heb een prima bundel met belminuten en kan eigenlijk de meeste thuistelefoontjes ook gewoon binnen mijn bundel bellen. Teruggaan in bundel levert niet meer dan 4 hele euro's op, maar zorgt er wel voor dat ik de thuistelefoontjes niet meer binnen de bundel kan bellen.

Dus waar bespaar je dan uiteindelijk op? Vaker de fiets pakken in plaats van de auto, Toch maar de babykleertjes verkopen, tweedehands kleding kopen, minder frisdrank drinken en als je het drinkt goedkopere merken nemen (alhoewel ik goedkoper dan de Aldi nog niet ben tegengekomen). Internetabonnement toch maar terugschroeven, toch maar de melk met het rottig te openen pak kopen, omdat het stukken goedkoper is dan de melk met wel een fatsoenlijke dop erop. Als ik moet besparen, dan probeer ik overal op te besparen en niet slechts meer op 1 ding. Als ik nog vijf minuten zou nadenken, dan zou ik ongetwijfeld nog tig besparingstips voor mezelf kunnen opschrijven, waarvan een aantal ook daadwerkelijk al benut worden (puur omdat ik de ijsthee van de Aldi gewoon lekkerder vind dan die van de Lipton :P ).

Ik kan me zo voorstellen dat het hier bij de andere moeders cq vaders niet anders is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104091854
edit: ingehaald door de werkelijkheid ;)
pi_104092723
`worteltjestaart, je rekent ook nog met 'maar' 1,5 dag opvang. Wij rekenen met twee keer 3 hele dagen opvang. Wij zitten ietsje hoger dan die 2 keer modaal en hebben dus twee kinderen. Ik zou willen dat we er maar 90 euro op achteruit gingen netto. Wij gaan er dus zo 180 euro op achteruit. Dat is gewoon veel, sterker nog, dat is 40% tov vorig jaar. Komt ook doordat ons kdv eerst niet boven de norm zat en nu wel.

Waar ik me gewoon aan erger is de onbetrouwbaarheid van de overheid. Ik heb vorig jaar de hele boel doorgerekend voordat wij aan een tweede begonnen. Die hele berekening kan zo de prullenbak ik. Tel daarbij nog een verhoging van de energie, de zorgkosten en verzekeringen. Oja en vergeet niet, ik betaal me blauw aan een pensioen waarvan ik nog maar moet afwachten of ik er ooit iets van terugzie ;(

Maar goed, wij gaan het nu dus ook anders oplossen. Ik wat verlof (betaald, levensloopverlof) en de kinderen een dagje naar opa en oma. En zoals wij doen, doen er veel en daar komt het kromme van het geheel: er is jaren geinvesteerd in de kinderopvang, nu blijven de kinderen weg en worden leidsters weer ontslagen. Dat noem ik nou kapitaalvernietiging.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104093899
aanvulling: ik weet dat onze kdv organisatie rekening houdt met een omzetdaling van 20% voor 2012 en verdere daling in 2013. Je zult toch maar gastouder of pedagogisch medewerker op een kdv zijn...
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104094389
Wij zitten ook iets boven 2x modaal. Met ons ene kind en 3 dagen kdv krijgen we volgens een hier geposte rekenmodule maar 30 euro minder toeslag. Daar lig ik nou niet echt wakker van, maar als ik hier zo lees kan ik me bijna niet voorstellen dat ik goed reken.

Hoe dan ook gaan wij er ons leven hoogstwaarschijnlijk niet anders voor inrichten.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_104094458
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 21:15 schreef Vanyel het volgende:
Wij zitten ook iets boven 2x modaal. Met ons ene kind en 3 dagen kdv krijgen we volgens een hier geposte rekenmodule maar 30 euro minder toeslag. Daar lig ik nou niet echt wakker van, maar als ik hier zo lees kan ik me bijna niet voorstellen dat ik goed reken.

Hoe dan ook gaan wij er ons leven hoogstwaarschijnlijk niet anders voor inrichten.
en anders elke avond pannenkoeken bakken!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104094809
Vanyel, ligt er natuurlijk ook aan of je kdv onder of boven de norm zit en of dat dit jaar ook al zo was. DIe van ons schiet er nu boven dus dat bedrag zijn we sowieso extra kwijt. Bovendien, bij hogere inkomens wordt de toeslag voor het tweede kind versneld afgebouwd (is ook in de tabel te zien).
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104094879
Wij gaan er 120 euro per maand op achteruit. En daar lig ik eigenlijk best wel wakker van. Wij verdienen rond 2x modaal. Omdat ik minder ben gaan werken trouwens. Wellicht dat we beter kunnen ruilen wat betreft het ouderschapsverlof. Maar daar word ik dan weer echt heel ongelukkig van.

Het is niet logisch voor mij om nog minder te gaan werken, daar houden we financieel inderdaad niet meer van over. Wel kun je je afvragen of dat extra aan levensvreugde dat ik beleef aan het opvoeden van ons meisje, nu niet veel meer weegt, dan het extra inkomen dat ik verdien.

Aangezien wij het niet kunnen veroorloven dat ik minder ga werken, is dat voor ons een simpele rekensom. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat in andere gezinnen we een doorslaggevende factor zal zijn om de vrouw meer aan huis te houden. Ik vraag me af of dat zo goed is voor de economie en de reeds bestaande krapte op de arbeidsmarkt...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_104094894
Of dat :D

edit: reactie op Nielsch
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_104094990
ik maak me geen zorgen over de stijging van de kosten, wel jammer van onze loonsverhogingen...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104095112
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:21 schreef mefke79 het volgende:
Vanyel, ligt er natuurlijk ook aan of je kdv onder of boven de norm zit en of dat dit jaar ook al zo was. DIe van ons schiet er nu boven dus dat bedrag zijn we sowieso extra kwijt. Bovendien, bij hogere inkomens wordt de toeslag voor het tweede kind versneld afgebouwd (is ook in de tabel te zien).
Zat er al boven. Daar verandert dus weinig. We betalen volgens mij bruto nu 980, netto 650.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_104095153
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:23 schreef Nielsch het volgende:
ik maak me geen zorgen over de stijging van de kosten, wel jammer van onze loonsverhogingen...
Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 7 november 2011 @ 21:25:49 #163
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104095174
Chaca, is 1300 in de maand niet heel veel voor 1 kindje 3 dagen per week?
A grand adventure has begun.
pi_104095280
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef Keshet het volgende:
Chaca, is 1300 in de maand niet heel veel voor 1 kindje 3 dagen per week?
uh ja, bij ons is zelfs 4 dagen in de week goedkoper dan dat...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 7 november 2011 @ 21:27:15 #165
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104095285
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
Ja, belachelijk he? Wij zitten ook net op zo'n omslagpunt. Heel vervelend!
A grand adventure has begun.
  maandag 7 november 2011 @ 21:27:38 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104095321
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:21 schreef mefke79 het volgende:
Vanyel, ligt er natuurlijk ook aan of je kdv onder of boven de norm zit en of dat dit jaar ook al zo was. DIe van ons schiet er nu boven dus dat bedrag zijn we sowieso extra kwijt. Bovendien, bij hogere inkomens wordt de toeslag voor het tweede kind versneld afgebouwd (is ook in de tabel te zien).
Ik zie in de tabel helemaal niet zo'n snelle afbouw van de toeslag voor het tweede kind, die blijft zelfs nog bestaan als er voor het eerste kind al een paar inkomenscatagoriën geen toeslag meer is.
Ik neem aan dat het om deze tabel gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104095427
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:27 schreef Keshet het volgende:

[..]

Ja, belachelijk he? Wij zitten ook net op zo'n omslagpunt. Heel vervelend!
Dan wordt het misschien toch handiger om nog een dagje thuis te blijven. Of mijn man naar 9*4 uur per week... reken reken
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_104095443
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
Zo erg?

Op de langere termijn is dat misschien minder handig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_104095456
Leandra, versneld in de zin van ' ten opzichte van eerder' . Staat ook in de tekst waaruit de tabel komt.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104095563
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 21:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Zo erg?

Op de langere termijn is dat misschien minder handig.
Ja, daarom misschien toch maar extra ouderschapsverlof. Ik moet dit echt eens goed berekenen. :P
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 7 november 2011 @ 21:30:56 #171
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104095607
Leandra, als je ' Figuur 1: Toeslagpercentages in 2011 en 2012' bekijkt zie je het wat grafischer. Voor een 2e kindje wordt het inderdaad verhoudingsgewijs snel minder.

Voor veel mensen denk ik toch een flinke drempel voor een eventueel 2e kindje.
A grand adventure has begun.
pi_104095613
ah, tekst gevonden:
Ter invulling van een deel van de in het Regeerakkoord overeengekomen bezuiniging wordt de kinderopvangtoeslag voor het tweede en volgende kind versneld afgebouwd en wordt de ouderbijdrage proportioneel verhoogd. Deze proportionele verhoging van de ouderbijdrage impliceert dat de toeslagen op een zodanige manier neerwaarts worden aangepast dat alle ouders ongeacht het inkomen, bij een gelijk gebruik aan kinderopvang, éénzelfde percentage meer gaan betalen aan ouderbijdrage, tot het maximum van 66,7% voor het eerste kind. Ouders dragen op deze manier naar rato van hun huidige ouderbijdrage bij aan de kostenstijging. Hierdoor worden lage inkomens relatief ontzien.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104095644
O, keshet was grafisch sneller..
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 7 november 2011 @ 21:31:39 #174
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104095670
We vullen elkaar toch mooi aan zo. :D
A grand adventure has begun.
pi_104096226
en om het nog concreter te maken: dit jaar krijg ik voor kind 2 91,6% toeslag, volgend jaar maar 82.3%. Dat is toch 9.3% extra kosten voor alleen kind 2. En op een maandbedrag van ruim 932 euro is dat al 93 euro. Dan nog 23 euro van kosten boven de max. vergoeding, maakt al 116 euro per maand extra. Heb ik kind 1 nog niet meegeteld.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104098403
Never mind.
pi_104098519


[ Bericht 100% gewijzigd door groofskendezoveelste op 07-11-2011 22:04:31 ]
pi_104099259
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:30 schreef Keshet het volgende:
Leandra, als je ' Figuur 1: Toeslagpercentages in 2011 en 2012' bekijkt zie je het wat grafischer. Voor een 2e kindje wordt het inderdaad verhoudingsgewijs snel minder.

Voor veel mensen denk ik toch een flinke drempel voor een eventueel 2e kindje.
Ik zeg niet dat de drempel te hoog is, maar het is wel iets wat meespeelt bij ons. Waarschijnlijk komt die 2de er toch wel, maar het is wel raar dat je met 2,5 a 3 keer modaal moet nadenken of je wel een 2de kind kan betalen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 7 november 2011 @ 22:31:37 #179
35189 Troel
scherp en bot
pi_104100652
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]

en anders elke avond pannenkoeken bakken!
Mijn jongste houdt niet van pannenkoeken :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 7 november 2011 @ 22:34:19 #180
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104100885
Nielsch, bij ons spelen dit soort vragen ook. Het 'onderhoud' van een tweede kindje is geen probleem, maar die opvangkosten. :X
De tarieven voor de opvang voor 2012 zijn bekend maar wat gebeurt er het jaar daarna? En daarna? Misschien krijgen we straks wel niks meer vergoed, of nog maar 10% of whatever. De plannen kunnen zo weer gewijzigd worden en er valt niet op te anticiperen.

Wij werken beide 4 dagen waardoor we 3 dagen opvang nodig hebben en willen eigenlijk ook niet minder gaan werken. Hooguit beide een halve dag minder maar dat is dan weer bijna niet te doen omdat het KDV geen opvang voor halve dagen aanbiedt.

En dat laatste, daar zou vanuit de opvangorganisaties beter naar gekeken moeten worden! Betalen voor wat je daadwerkelijk verbruikt in plaats van betalen per hele dag.

EDIT: Elke dag pannenkoeken met stroop eten zou ik dan weer geen straf vinden. :Y)
A grand adventure has begun.
pi_104103276
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:34 schreef Keshet het volgende:
Nielsch, bij ons spelen dit soort vragen ook. Het 'onderhoud' van een tweede kindje is geen probleem, maar die opvangkosten. :X
De tarieven voor de opvang voor 2012 zijn bekend maar wat gebeurt er het jaar daarna? En daarna? Misschien krijgen we straks wel niks meer vergoed, of nog maar 10% of whatever. De plannen kunnen zo weer gewijzigd worden en er valt niet op te anticiperen.

Wij werken beide 4 dagen waardoor we 3 dagen opvang nodig hebben en willen eigenlijk ook niet minder gaan werken. Hooguit beide een halve dag minder maar dat is dan weer bijna niet te doen omdat het KDV geen opvang voor halve dagen aanbiedt.

En dat laatste, daar zou vanuit de opvangorganisaties beter naar gekeken moeten worden! Betalen voor wat je daadwerkelijk verbruikt in plaats van betalen per hele dag.

EDIT: Elke dag pannenkoeken met stroop eten zou ik dan weer geen straf vinden. :Y)
Kun jij dan niet maandagochtend vrij zijn en D. maandagmiddag en dat Emma op die manier een dag minder opvang nodig heeft?

Of was het idee dat jullie elkaar óók nog gaan zien? :P

ik hou mijn hart vast, als student en 1 gezinsinkomen is het dus wel zo dat een stijging in de kosten kan betekenen dat we de opvang niet meer kunnen betalen en dat ik mijn studie moet staken. Ik denk er liever niet over na.
:)
pi_104104220
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:21 schreef djenneke het volgende:
Wel kun je je afvragen of dat extra aan levensvreugde dat ik beleef aan het opvoeden van ons meisje, nu niet veel meer weegt, dan het extra inkomen dat ik verdien.
Volgens mij speelt dát inderdaad een grote rol bij de afweging die veel stellen maken op het moment dat de opvang duurder wordt. Vooral bij stellen waarvan de één fulltime werkt en de ander parttime, en die parttime baan financiëel gezien niet noodzakelijk is.
  maandag 7 november 2011 @ 23:47:42 #183
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104105389
Mignonne, prima optie als we halve dagen opvang af zouden kunnen nemen. ;)
A grand adventure has begun.
pi_104109241
Het was sowieso al apart dat andere mensen voor de kinderopvang van anderen mensen moeten betalen.
  dinsdag 8 november 2011 @ 05:41:17 #185
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104109260
Wat kost een beetje kinderopvang per dag eigenlijk in Nederland? Ik vind 't nogal wat hoor: Kinderbijslag, subsidie, toeslag voor opvang etc, het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Ik zie niks van dat alles. Maar ik klaag er ook niet over. ;) Gewoon nieuwsgierig hoe dat nu werkt in Nederland.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 8 november 2011 @ 06:57:25 #186
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104109421
Popolon, 1 dag opvang per week kost mij per maand 291 euro.
A grand adventure has begun.
pi_104109626
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:34 schreef Keshet het volgende:
Nielsch, bij ons spelen dit soort vragen ook. Het 'onderhoud' van een tweede kindje is geen probleem, maar die opvangkosten. :X
De tarieven voor de opvang voor 2012 zijn bekend maar wat gebeurt er het jaar daarna? En daarna? Misschien krijgen we straks wel niks meer vergoed, of nog maar 10% of whatever. De plannen kunnen zo weer gewijzigd worden en er valt niet op te anticiperen.

Wij werken beide 4 dagen waardoor we 3 dagen opvang nodig hebben en willen eigenlijk ook niet minder gaan werken. Hooguit beide een halve dag minder maar dat is dan weer bijna niet te doen omdat het KDV geen opvang voor halve dagen aanbiedt.

En dat laatste, daar zou vanuit de opvangorganisaties beter naar gekeken moeten worden! Betalen voor wat je daadwerkelijk verbruikt in plaats van betalen per hele dag.

EDIT: Elke dag pannenkoeken met stroop eten zou ik dan weer geen straf vinden. :Y)
Minder werken is ook vaak geen optie; je betaalt dan weliswaar minder voor opvang, maar je krijgt ook minder salaris en minder toeslag. Ik ga ook minder werken; maar vooral omdat ik het leuk vind, onder de streep maakt het niets uit.

Onze opvang biedt vanaf komend jaar ook halve dagen aan, maar dan betaal je weer een veel hoger uurtarief. Nog niet bekeken of dit voordelig is.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104109642
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:41 schreef popolon het volgende:
het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Als je het topic een keer goed doorleest, vinden de meeste mensen het geen grote ramp dat de toeslag een stuk minder wordt. Het is jammer ja, maar ik zie weinig mensen overlopen van woede omdat ze vinden dat er iets van ze gestolen wordt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104109659


[ Bericht 100% gewijzigd door Nielsch op 08-11-2011 07:42:11 ]
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104109682
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:41 schreef popolon het volgende:
Wat kost een beetje kinderopvang per dag eigenlijk in Nederland? Ik vind 't nogal wat hoor: Kinderbijslag, subsidie, toeslag voor opvang etc, het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Ik zie niks van dat alles. Maar ik klaag er ook niet over. ;) Gewoon nieuwsgierig hoe dat nu werkt in Nederland.
Ik vind het eigenlijk ook flauwekul, maar daar staat wel tegenover dat je elke maand opnieuw een heel fors deel van je inkomen in het mandje van de overheid mag gooien. Als er niet zoveel afgeroomd werd hadden mensen zelf meer ruimte om dit soort dingen gewoon goed te regelen zonder hun handje op te moeten houden. Idem voor veel andere subsidieregelingen.
pi_104109699
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Het was sowieso al apart dat andere mensen voor de kinderopvang van anderen mensen moeten betalen.
Ah, gaan we die discussie weer voeren. Is het ook apart dat ik voor de zorg van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de studiekosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de hypotheekrenteaftrek van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de huur van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vervoerskosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de salarissen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de werkloosheid van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de sportactiviteiten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de pensioenen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de AOW van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vrije tijd van andere mensen moet betalen?

Weet je wat; als ik nou mag stoppen met het betalen van allerlei rekeningen voor andere mensen, wil ik best mijn eigen kinderopvang betalen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 8 november 2011 @ 07:50:05 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_104109725
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 07:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ah, gaan we die discussie weer voeren. Is het ook apart dat ik voor de zorg van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de studiekosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de hypotheekrenteaftrek van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de huur van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vervoerskosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de salarissen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de werkloosheid van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de sportactiviteiten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de pensioenen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de AOW van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vrije tijd van andere mensen moet betalen?

Weet je wat; als ik nou mag stoppen met het betalen van allerlei rekeningen voor andere mensen, wil ik best mijn eigen kinderopvang betalen.
Dit dus ja :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 8 november 2011 @ 07:53:39 #193
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104109752
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:40 schreef Troel het volgende:
Ja, laten we een andere zorgverzekeraar gaan zoeken.
(...)
Energie besparen, altijd leuk en aardig,
(...)
Telefoonrekening duurder dan normaal?
Hormonenbom in 3, 2, 1... wat begrijp je niet aan het woord 'chargeer'?

quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:54 schreef mefke79 het volgende:
`worteltjestaart, je rekent ook nog met 'maar' 1,5 dag opvang. Wij rekenen met twee keer 3 hele dagen opvang. Wij zitten ietsje hoger dan die 2 keer modaal en hebben dus twee kinderen. Ik zou willen dat we er maar 90 euro op achteruit gingen netto. Wij gaan er dus zo 180 euro op achteruit. Dat is gewoon veel, sterker nog, dat is 40% tov vorig jaar. Komt ook doordat ons kdv eerst niet boven de norm zat en nu wel.

Waar ik me gewoon aan erger is de onbetrouwbaarheid van de overheid. Ik heb vorig jaar de hele boel doorgerekend voordat wij aan een tweede begonnen. Die hele berekening kan zo de prullenbak ik. Tel daarbij nog een verhoging van de energie, de zorgkosten en verzekeringen. Oja en vergeet niet, ik betaal me blauw aan een pensioen waarvan ik nog maar moet afwachten of ik er ooit iets van terugzie ;(
Dar kan best kloppen, 2x zoveel opvang, 2x zoveel zelf bijdragen.
En je wil toch niet zeggen dat je niet een beetje had kunnen beredeneren dat door de financieel-economische situatie, er gekozen wordt voor snijden in uitgaven?
Maar als je 3 dagen opvang nodig hebt, houdt dat dus ook in dat jij en je partner minstens 3 dagen in de week allebei werken. Is het zo dat jij of je partner beter af is om te stoppen met werken?
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef djenneke het volgende:
Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
Loonsverhoging weigeren is vrijwel altijd ongunstig, omdat het effect daarvan jaaaaaaren doorwerkt (je gaat structureel tot het einde van je werkzame leven achterlopen, en je hebt ook minder pensioen-, WW- en AOW-grondslag).

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Het was sowieso al apart dat andere mensen voor de kinderopvang van anderen mensen moeten betalen.
Ahhh, jaaa.... zullen we die discussie eens voeren!
Ik betaal voor jouw medische zorg als je van de Mont Blanc naar beneden kukelt, dus staan we quitte. Sodemieter een eind op en kom terug als je het concept 'samenleving' begrijpt.
(en tijdens dat ik dit typ, bijdrages van Nielsch en Troel hierboven, wat zij zeggen dus).

Terug ontopic...
Ik snap niet helemaal waarom iedereen over mij heenvalt.
Ik beweer nergens dat de situatie voor ouders niet vervelend is, of dat de effecten kunnen tegenvallen.
Ik protesteer tegen de stelling dat de stijgende eigen bijdragen tot gevolg gaan hebben dat heel veel vrouwen (m/v :P ) volledig stoppen met werken.
En natuurlijk zullen stijgende kosten ons dwingen keuzes te maken. Minder uitgeven aan luxe-artikelen, vakanties. Opa/oma een keer extra vragen op te passen. Je werktijden verschuiven om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden. Enz., enz., enz...
Maar stoppen met werken om geld te besparen? Nee, dat wil er toch echt niet in.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 8 november 2011 @ 10:20:00 #194
144006 chacama
Ondernemend!
pi_104112297
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef Keshet het volgende:
Chaca, is 1300 in de maand niet heel veel voor 1 kindje 3 dagen per week?
Ja nu je het zo stelt, lijkt het mij ook erg veel. Want dat is zo ongeveer het bedrag dat maandelijk van mijn rekening af ging met twee meiden en veel dagopvang. Nu dan de berekening met het juiste bedrag. 1 dagdeel per week per maand kost: 144 euro. Je neemt bij 3 dagen 6 dagdelen af. Dus 144x 6 = 864 euro. Hiervan wordt nog steeds 83% van vergoed via je toeslagen. 36,40 dat je per maad sowieso zelf betaald omdat het uurtarief boven het maximum uitkomt. En dan dus nog verder: 157 wat je nog zelf betaald. Totaal: 193 euro per maand dat je kwijt bent aan kinderopvang.

Nog steeds een aardig bedrag op een nettoloon (inc. heffingskorting) van 800 euro, maar in elk geval minder dan in de eerste berekening.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je in bovenstaande situatie stopt, maar zoals gezegd is dit een ideaal plaatje. Er zijn ook situaties waarbij je wel een grensgeval hebt en met 2 (of meer) kinderen twijfelt aan het nut van het werken als je per saldo aan het eind van de maand maar de helft of nog minder van je loon overhoud. Dan loont het wel om naar andere mogelijkheden te kijken of inderdaad te bezien of stoppen met werken haalbaar is. Het is tenslotte per situatie verschillend of je wel of niet een bepaald bedrag kunt missen in het huishouden of dat je het wel zinvol vind om meer naar de kinderopvang te betalen.

En dan kijk ik meer naar de situatie waarin de kinderen 2 dagen in de week naar de opvang gaan. Het hoofdinkomen rond de 30k per jaar ligt en degene die 2 dagen in de week ca. 700 euro in de maand bijverdiend. Dan ligt het gezamelijk inkomen boven de 30k en krijg je dus minder vergoed.

Voorbeeld:
2 kinderen dagopvang 2 dagen per week per maand. Totale kosten per maand: 1152 euro in de maand. Hiervan moet je ca. 50 euro zelf betalen en dan wordt er nog 740 euro vergoed. Totaal betaal je dan 410 euro per maand voor 2 kinderen dagopvang. In deze situatie kan ik me voorstellen dat je gaat kijken of het anders kan en of je het geld en werk echt nodig hebt.
pi_104112342
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:41 schreef popolon het volgende:
Wat kost een beetje kinderopvang per dag eigenlijk in Nederland? Ik vind 't nogal wat hoor: Kinderbijslag, subsidie, toeslag voor opvang etc, het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Ik zie niks van dat alles. Maar ik klaag er ook niet over. ;) Gewoon nieuwsgierig hoe dat nu werkt in Nederland.
7,31 per uur hier en die 'extras' dekken lang niet alles
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_104112411
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
Dat zou ik nooit doen. Misschien is het op de korte termijn prettig omdat je netto iets meer overhoudt de komende jaren, maar op de lange termijn verlies je echt veel en veel meer geld. Dat werkt zelfs helemaal door tot in je pensioen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 10:28:11 #197
5428 crew  miss_sly
pi_104112479
dus van de 864 euro die de kdv per maand kost, betaal je in dit rekenvoorbeeld nog geen 200 euro zelf?
Van de 645 euro die het ons kost (2 dagen per week) betalen we ruim 400 euro zelf.
En als het werkgeversdeel er wel al bij zit (tegengestelde berichten in dit topic daarover) gaan wij ook nog fors meer betalen. nog steeds geen reden om te stoppen voor mij, ik verdien gelukkig best goed en we hebben 1 dag opvang door oma's, maar ik kan me wel voorstellen dat lang neit overal de balans naar werken doorslaat, ook vanwege inderdaad de genoemde extra levensvreugde van zelf bij je kind kunnen zijn. Hoewel ik moet toegeven dat ik, nu ze ouder is, het wel prettig vind om te kunnen gaan werken soms :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 10:29:10 #198
5428 crew  miss_sly
pi_104112501
Dat hameren op je pensioen is allemaal erg leuk, maar lang niet elke werkgever heeft regelingen voor pensioenen. Dat wordt steeds meer zelf geregeld, en heeft dus niet meer te maken met de hoogte van je salaris, bijvoorbeeld.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104112641
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 10:29 schreef miss_sly het volgende:
Dat hameren op je pensioen is allemaal erg leuk, maar lang niet elke werkgever heeft regelingen voor pensioenen. Dat wordt steeds meer zelf geregeld, en heeft dus niet meer te maken met de hoogte van je salaris, bijvoorbeeld.
Volgens mij is dat een kleine minderheid van de werkgever. Bovendien is het weldegelijk van belang als de werkgever in kwestie wel een pensioenregeling heeft, dus het kan geen kwaad om daar op te wijzen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104112694
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 07:38 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Minder werken is ook vaak geen optie; je betaalt dan weliswaar minder voor opvang, maar je krijgt ook minder salaris en minder toeslag. Ik ga ook minder werken; maar vooral omdat ik het leuk vind, onder de streep maakt het niets uit.

Onze opvang biedt vanaf komend jaar ook halve dagen aan, maar dan betaal je weer een veel hoger uurtarief. Nog niet bekeken of dit voordelig is.
Bij ons kdv kunnen we ook halve dagen opvang krijgen.

6,26 per uur voor hele dag opvang
6,31 per uur voor halve dag opvang
ti amo più di ieri ma meno di domani
  dinsdag 8 november 2011 @ 10:44:05 #201
144006 chacama
Ondernemend!
pi_104112890
@Bitterend en ik dacht de 6,64 hier al hoog was.
  dinsdag 8 november 2011 @ 10:44:49 #202
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104112907
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 10:29 schreef miss_sly het volgende:
Dat hameren op je pensioen is allemaal erg leuk, maar lang niet elke werkgever heeft regelingen voor pensioenen. Dat wordt steeds meer zelf geregeld, en heeft dus niet meer te maken met de hoogte van je salaris, bijvoorbeeld.
Zelfs als je werkgever geen pensioenregeling heeft is loonsverhoging weigeren vrijwel altijd ongunstig op de lange termijn. Ook WW-uitkering wordt op je loon gebaseerd.
Bovendien is het vaak zo dat loonsverhoging een percentage van je 'oude' loon is.
Als je dus 2 jaar achtereenvolgend je loonsverhoging zou weigeren (stel, 2%/jaar) loop je structureel de rest van je loopbaan 4 procentpunt achter. Dat werkt door totdat je het maximum van je salarisschaal hebt bereikt.

Snelle berekening: als je 20000 euro/jaar verdient (bruto) en je weigert dit jaar een 2% loonsverhoging, terwijl je na dit jaar gewoon meeloopt, loop je in 10 jaar in totaal ruim 4300 euro bruto mis.
Bij 2 jaar stilstand is dat al bijna 8300 euro.
Bij modaal inkomen is het met 1 jaar stilstand 6500 euro, bij 2 jaar stilstand 12400 euro.
Weegt dat op tegen 1 jaar meer betalen aan de kinderopvang?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104112927
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 10:44 schreef chacama het volgende:
@Bitterend en ik dacht de 6,64 hier al hoog was.
Yup..... -O-
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 11:01:49 #204
5428 crew  miss_sly
pi_104113353
Ik zeg nergens dat een loonsverhoging weigeren een goede of de beste stap kan zijn, maar ik zeg alleen dat pensioen lang niet overal geregeld wordt.

Hoe berekenen jullie het nu allemaal? Het lukt me echt niet om te berekenen wat we terug zouden moeten krijgen :@
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 8 november 2011 @ 11:07:56 #205
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104113507
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 11:01 schreef miss_sly het volgende:
Hoe berekenen jullie het nu allemaal? Het lukt me echt niet om te berekenen wat we terug zouden moeten krijgen :@
http://www.rijksoverheid.(...)ngtoeslag-vanaf-2012

Hier kun je de tabel downloaden om te bepalen hoeveel je per kind terugkrijgt.
Let op dat je bij de percentages nog 33.3% van de verplichte werkgeversbijdrage moet optellen.
En denk er aan dat je alleen tegemoetkoming krijgt voor het uurbedrag tot maximaal het grenstarief. Alle kosten boven dat tarief moet je 100% zelf betalen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104113649
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 11:01 schreef miss_sly het volgende:
Ik zeg nergens dat een loonsverhoging weigeren een goede of de beste stap kan zijn, maar ik zeg alleen dat pensioen lang niet overal geregeld wordt.

Hoe berekenen jullie het nu allemaal? Het lukt me echt niet om te berekenen wat we terug zouden moeten krijgen :@
Niet, ik zie het wel op 20 december. Al klopt dat niet, aangezien dochtertjelief vanaf 1 januari nog maar 3 dagen naar de opvang gaat en onze salarissen natuurlijk nog gaan stijgen.

Ik zie wel wat er overblijft van de toeslag, kan er nu verder toch niets meer aan doen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104114214
Humm heb net gekeken op http://www.rijksoverheid.(...)ngtoeslag-vanaf-2012
dit komt erg slecht voor mij uit. Ik werk maar 16 uur maar ik studeer ernaast voltijd...ik weet niet of ik het ga redden zo, zal moeten kijken of het gaat lukken om door te studeren.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 8 november 2011 @ 11:40:50 #208
144006 chacama
Ondernemend!
pi_104114488
@bitterend, dat zou ik toch even navragen bij de bel.dienst. Ik kan het niet vinden. Maar er is volgens mij ook niet gezegd dat het voor studerende moeders afgeschaft wordt.
pi_104114538
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 11:40 schreef chacama het volgende:
@bitterend, dat zou ik toch even navragen bij de bel.dienst. Ik kan het niet vinden. Maar er is volgens mij ook niet gezegd dat het voor studerende moeders afgeschaft wordt.
Ga ik doen! zou zonde zijn denk ik....
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 8 november 2011 @ 11:56:47 #210
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104115028
Bitterend, dit vind ik via google over jouw situatie:

Wat betreft de studie uren zegt de Wet kinderopvang:

• Artikel 1.6
o 1. Een ouder heeft voor een berekeningsjaar aanspraak op een kinderopvangtoeslag, indien de ouder in dat jaar:
 j. is ingeschreven bij een school of instelling als bedoeld in paragraaf 2.2 of 2.4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten dan wel als bedoeld in de artikelen 2.8 tot en met 2.11 van de Wet studiefinanciering 2000.

Dit artikel wordt niet gewijzigd in 2012 dus blijft gewoon van kracht, maar hoeveel uur je dan mag rekenen weet ik ook niet.

Maar, ik zou er niet blind vanuit gaan dat het klopt en toch even bellen!
A grand adventure has begun.
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 12:10:35 #211
5428 crew  miss_sly
pi_104115511
als ik globaal reken, lijkt het er inderdaad op dat de werkgeversbijdrage er wel al bij zat en dat we misschien een klein beetje erop achteruit gaan, maar dat is euro's werk, geloof ik.

Ik kan er uiteraard niets aan veranderen, maar vind het wel fijn om ongeveer te weten wat me te wachten staat :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104115675
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 11:31 schreef bitterend het volgende:
Humm heb net gekeken op http://www.rijksoverheid.(...)ngtoeslag-vanaf-2012
dit komt erg slecht voor mij uit. Ik werk maar 16 uur maar ik studeer ernaast voltijd...ik weet niet of ik het ga redden zo, zal moeten kijken of het gaat lukken om door te studeren.
Zoiets heeft mijn vrouw ook. Die wil eind 2012 een maand of 3 à 4 levensloop opnemen bij haar werkgever om haar promotie aan de TU Delft af te ronden. Vraag is dan of we tijdens die periode nog wel recht hebben op kinderopvangtoeslag. Zo niet, dan is het namelijk niet te betalen en ja, om nu een boek over je onderzoeken te schrijven terwijl er een kind door de huiskamer heen dendert is ook weer zo wat...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104115719
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:10 schreef miss_sly het volgende:
als ik globaal reken, lijkt het er inderdaad op dat de werkgeversbijdrage er wel al bij zat en dat we misschien een klein beetje erop achteruit gaan, maar dat is euro's werk, geloof ik.

Ik kan er uiteraard niets aan veranderen, maar vind het wel fijn om ongeveer te weten wat me te wachten staat :)
Het staat er toch heel duidelijk dat er nog 33,3% bovenop komt op de tabel die nu is vrij gegeven.

Wij gaan ongeveer 16 euro meer betalen. Nou dat is nog te overzien.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 8 november 2011 @ 12:46:04 #214
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104116660
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 06:57 schreef Keshet het volgende:
Popolon, 1 dag opvang per week kost mij per maand 291 euro.
Ok, bedankt. Da's niet weinig maar ik las ook dat je wat aan de hoge kant zat. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 13:25:57 #215
5428 crew  miss_sly
pi_104118046
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:17 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Het staat er toch heel duidelijk dat er nog 33,3% bovenop komt op de tabel die nu is vrij gegeven.

Wij gaan ongeveer 16 euro meer betalen. Nou dat is nog te overzien.
Ik bedoel dat het erop lijkt dat we inderdaad al 33,3% ontvingen en de werkgeversbijdrage al verplicht is en ontvangen wordt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104118077
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 13:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik bedoel dat het erop lijkt dat we inderdaad al 33,3% ontvingen en de werkgeversbijdrage al verplicht is en ontvangen wordt.
Ja klopt. Die zit in de huidige toeslag ook al verwerkt.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 13:34:19 #217
5428 crew  miss_sly
pi_104118298
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 13:27 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Ja klopt. Die zit in de huidige toeslag ook al verwerkt.
De berichten daarover waren niet helemaal duidelijk. Maar zoals ik het nu dus zie, gaat het hier ook over tientjeswewrk per maand, dus dat komt dan wel goed.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104118379
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 13:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De berichten daarover waren niet helemaal duidelijk. Maar zoals ik het nu dus zie, gaat het hier ook over tientjeswewrk per maand, dus dat komt dan wel goed.
Ja de berichtgeving maken ze weer extra lastig. Ook om weer een tabel zonder die 33,3% vrij te geven. Voorheen zat die werkgeversbijdrage er ook al in dus er veranderd geen zak behalve dat de overheid hun aandeel wat aangepast heeft. Ze communiceren het weer bar slecht en ingewikkeld.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_104131261
Wat mij vooral verbaast in dit topic, is hoeveel gezinnen financieel volledig afhankelijk zijn van een toeslag/tegemoetkoming waarvan een paar jaar terug geen sprake was.
pi_104131393
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 18:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat mij vooral verbaast in dit topic, is hoeveel gezinnen financieel volledig afhankelijk zijn van een toeslag/tegemoetkoming waarvan een paar jaar terug geen sprake was.
Waar lees je dat dan? Wees mij dan eens aan welke gezinnen dat zijn die hier posten in dit topic, want ik kan ze niet vinden. Vrijwel iedereen hier zegt namelijk een verlaging van de toeslag prima aan te kunnen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:11:17 #221
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104131872
Nou, mij bekroop dat gevoel ook wel een beetje hoor. De komst van het kind helemaal doorgerekend, en dat die berekening wel de prullebak inkon, en ook wel dat een tweede financieel niet kan.

Ik heb al een aantal keer een post getikt en weer weggehaald, maar ik geloof dat ik toch de knuppel maar in het hoenderhok gooi :@

Sommige mensen "moeten" werken omdat ze anders niet meer hun huis kunnen betalen of een andere levensstijl aan moeten meten. Maar anderen "moeten" werken omdat dit de mores is op dit moment. Als huisvrouw ben je toch een beetje een pleb. Mij bekruipt het gevoel dat dit dan wel een goed excuus is. Ja, nu de opvang zo duur is móet ik wel stoppen. allemaal de schuld van de overheid. Klinkt een stuk minder mutsig dan: ik kies er bewust voor financieel een stap terug te doen en (tijdelijk) zelf voor mijn kind te zorgen. Blijkbaar hebben veel mensen helemaal niet zo'n leuke baan maar voelen ze ook de druk van moeten werken.

Ik zou met de kennis van nu (:+) nooit meer mijn baan opzeggen. Het is meer dan een rijtje plussen en minnen, het is je ontwikkeling, je eigen leven, je zelf (bewuste spatie) wat je ook achterlaat. Niet dat ik spijt heb, want ik ben blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd toen. alleen herintreuden is vét lastig
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104132522
buuv, dan een eerlijke vraag terug :*

stel nu eens dat herintreden niet zo lastig was geweest. stel nu dan eens he! zou je er dan ook zo over denken?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_104132675
simmu, interessante vraag :Y , maar ik snap m ff niet :@
wat bedoellu? :D
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:29:26 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104132841
Dat eigenlijk het meest trieste aan het hele kinderopvang verhaal: dat herintreden nog steeds net zo lastig is als 20 jaar geleden.

Overigens duurt het niet lang meer voor de moeder/huisvrouw een luxepositie is, als je je dat kunt permitteren met een doorzonwoning is er minimaal sprake van een 2 x modaal gezinsinkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104132879
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:26 schreef Cooki het volgende:
simmu, interessante vraag :Y , maar ik snap m ff niet :@
wat bedoellu? :D
nou, stel nu he. dat als je nu gewoon de kennis hebt, zekers te weten, dat als je stopt met werken wanneer de kinderen klein zijn, dat je erna, als de kinderen groter zijn, dan gewoon vlot aan de bak kan. dus dat je na je mamadagen gewoon weer aan de slag kan als persoon ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:31:42 #226
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104132992
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:23 schreef simmu het volgende:
buuv, dan een eerlijke vraag terug :*

stel nu eens dat herintreden niet zo lastig was geweest. stel nu dan eens he! zou je er dan ook zo over denken?
Nogmaals, ik heb geen spijt. Het is een beetje lastig uit te leggen. Maar ik geloof dat ik er dan nog zo over zou denken. Ik heb mijzelf veels te veel in de wachtkamer gezet voor de kinderen. Nou hadden ze die zorg ook echt nodig, en lopen dingen zoals ze lopen maar het was beter voor míj geweest om wel nog te werken.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104133020
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:29 schreef Leandra het volgende:
Dat eigenlijk het meest trieste aan het hele kinderopvang verhaal: dat herintreden nog steeds net zo lastig is als 20 jaar geleden.

Overigens duurt het niet lang meer voor de moeder/huisvrouw een luxepositie is, als je je dat kunt permitteren met een doorzonwoning is er minimaal sprake van een 2 x modaal gezinsinkomen.
da's niet helemaal waar hoor. een doorzonwoning is toch gewoon een huiskamer over de hele lengte van de woning? dat hebben wij. op 1 salaris :Y modaal zelfs :Y maar toegegeven; tis geen vetpot. ik ben nog van de generatie dat dit wat wij nu hebben luxe en tof was. ik voel me opeens heel oud en stuk :'(
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:32:26 #228
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104133032
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:29 schreef Leandra het volgende:
Dat eigenlijk het meest trieste aan het hele kinderopvang verhaal: dat herintreden nog steeds net zo lastig is als 20 jaar geleden.

Overigens duurt het niet lang meer voor de moeder/huisvrouw een luxepositie is, als je je dat kunt permitteren met een doorzonwoning is er minimaal sprake van een 2 x modaal gezinsinkomen.
Tenzij je in een obscuur Gronings dorp gaat wonen. :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104133160
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:31 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Nogmaals, ik heb geen spijt. Het is een beetje lastig uit te leggen. Maar ik geloof dat ik er dan nog zo over zou denken. Ik heb mijzelf veels te veel in de wachtkamer gezet voor de kinderen. Nou hadden ze die zorg ook echt nodig, en lopen dingen zoals ze lopen maar het was beter voor míj geweest om wel nog te werken.
:*

gewoon omdat ik dat kan :Y omdat je eerlijk antwoordt en omdat je zo bewust bent van alles!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_104133190
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:32 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Tenzij je in een obscuur Gronings dorp gaat wonen. :P
in drenthe kan het ook :6
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_104133251
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:29 schreef simmu het volgende:
nou, stel nu he. dat als je nu gewoon de kennis hebt, zekers te weten, dat als je stopt met werken wanneer de kinderen klein zijn, dat je erna, als de kinderen groter zijn, dan gewoon vlot aan de bak kan. dus dat je na je mamadagen gewoon weer aan de slag kan als persoon ;)
oh ok.. ja, danku! O+
met de kennis/ervaring van afgelopen 10 jaar met kind en het scenario van vlot aan de bak als je er weer klaar voor bent:
als ik terug kijk zou ik in dat geval direct bewust gestopt zijn, : ik ben niet goed met / voel me niet goed bij de combinatie kinderen/werk en de rompslomp eromheen
nu ben ik werkloos thuis, maar wil weer aan t werk, puur als CV vuller (das nog ns n motivatie zeg :N ) en als soort "veiligheidsklep" voor later... :s)
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:37:43 #232
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104133313
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het maatschappelijk gezien een beetje not done is om fulltime voor je kind te willen zorgen en dat dit dan een goed excuus is om het zonder gezichtsverlies te doen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:40:46 #233
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104133453
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:36 schreef Cooki het volgende:

[..]

oh ok.. ja, danku! O+
met de kennis/ervaring van afgelopen 10 jaar met kind en het scenario van vlot aan de bak als je er weer klaar voor bent:
als ik terug kijk zou ik in dat geval direct bewust gestopt zijn, : ik ben niet goed met / voel me niet goed bij de combinatie kinderen/werk en de rompslomp eromheen
nu ben ik werkloos thuis, maar wil weer aan t werk, puur als CV vuller (das nog ns n motivatie zeg :N ) en als soort "veiligheidsklep" voor later... :s)
ik moet zeggen dat geen geregel bij zieke kinderen, vakantie en studiedagen wel héél lekker is hoor. Maar om daar je hele eigen ontwikkeling voor stil te zetten.....

Aan de andere kant heb ik me juist ook super doorontwikkeld, dus stilstaan is het eigenlijk zéker niet. ik heb echt honderd competenties verworven, héél veel kennis opgedaan, me de blaren op m'n tong geluld...

Mja. aan mij heb je niks in deze. :')
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104133649
Buurvrouw, ik vind die persoonlijke ontwikkeling via t werk eigk ontzettend tegenvallen
en nu ik thuis ben en t daar soepel loopt is me dat ook veel waard, maar ik cijfer mezelf op die manier wel "de markt" uit...
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:47:36 #235
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104133737
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het maatschappelijk gezien een beetje not done is om fulltime voor je kind te willen zorgen
Lees ik dit goed :?

Dat zou juist héél erg prima gevonden moeten worden.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_104133757
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het maatschappelijk gezien een beetje not done is om fulltime voor je kind te willen zorgen en dat dit dan een goed excuus is om het zonder gezichtsverlies te doen.
dat gevoel heb ik ook. maar als ik dat rechtstreeks vraag houdt men heel hard vol dat zulks echt niet het geval is en dat ik het allemaal helemaal verkeerd zie. dat schijnt dan weer te komen van het thuiszitten en dagtv kijken :P daar word je dom van :Y :o :D
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:48:54 #237
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104133805
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:45 schreef Cooki het volgende:
Buurvrouw, ik vind die persoonlijke ontwikkeling via t werk eigk ontzettend tegenvallen
en nu ik thuis ben en t daar soepel loopt is me dat ook veel waard, maar ik cijfer mezelf op die manier wel "de markt" uit...
ja ik vind het lastig hoor. als ik een herintreedgarantie had gekregen was ik wellicht toch ook gestopt. Het was wel héél lekker rustig voor de kinderen met name. Helemaal met in mijn achterhoofd dat jongens die eerste vier jaar binding (dicht bij de moeder) gek genoeg veel harder nodig hebben dan meisjes. maar hey, het is gewoon zo dat je voor geen enkele werkgever nog aantrekkelijk bent. Want je prioriteiten verkeerd, gat in je cv en toch ook ál 38 inmiddels, wat toch wel bijkans stokoud is.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:51:33 #238
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104133942
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:47 schreef popolon het volgende:

[..]

Lees ik dit goed :?

Dat zou juist héél erg prima gevonden moeten worden.
Nou, vrouwen zijn niet mild over hun oordeel onderling hoor. Heleen Mees, en pas nog de mevrouw oprichtster van Pownews vertellen het wel even hoe het allemaal hoort als écht geemancipeerde zijnde enzo.

Buiten dat je voor jezelf moet zorgen op de eerste plaats voor als al die onbetrouwbare mannen je met je k*t op de keien zetten enzo. [/chargeer]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104133986
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:48 schreef debuurvrouw het volgende:
ja ik vind het lastig hoor. als ik een herintreedgarantie had gekregen was ik wellicht toch ook gestopt. Het was wel héél lekker rustig voor de kinderen met name. Helemaal met in mijn achterhoofd dat jongens die eerste vier jaar binding (dicht bij de moeder) gek genoeg veel harder nodig hebben dan meisjes. maar hey, het is gewoon zo dat je voor geen enkele werkgever nog aantrekkelijk bent. Want je prioriteiten verkeerd, gat in je cv en toch ook ál 38 inmiddels, wat toch wel bijkans stokoud is.
ik vroeg me laatst af wat ik zou doen als ik de loterij had gewonnen: als in geld-issue isoleren...
ik zou dan gaan studeren!
en niet werken voor geld, wel vrijwilligerswerk, thuis voor de kinderen, veel sporten enzo...

maar omdat mn loopbaan me soort van verzekert van mogelijkheid tot werk in de toekomst, wil ik het cv uptodate houden en idd wat jij zegt, buurvrouw, met een gat erin enzo, klikt dat toch veel minder goed...
over leeftijd heb ik t niet _O-
pi_104134009
buuv :{
ik word depri als ik dat zo lees. gat in je cv en al 38 bijkans stokoud :N

ik ben ouder dan jij en mijn jongste is nu 1 :P sorrie, maar als je het niet erg vindt schrijf ik mezelf (en jou) nog niet af :*

tis niet makkelijk. maar dat is niets ooit lijkt het wel. he je al een competentie cv gemaakt dan? misschien dat dat helpt! allicht in je zelfbeeld :*
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:54:38 #241
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104134070
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:51 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Nou, vrouwen zijn niet mild over hun oordeel onderling hoor. Heleen Mees, en pas nog de mevrouw oprichtster van Pownews vertellen het wel even hoe het allemaal hoort als écht geemancipeerde zijnde enzo.

Buiten dat je voor jezelf moet zorgen op de eerste plaats voor als al die onbetrouwbare mannen je met je k*t op de keien zetten enzo. [/chargeer]
Belachelijk. Juist zoals je zelf zegt zijn juist die eerste paar jaren 'binding' met de ouder(s) erg belangrijk. Mijn vrouw is part-time gaan werken daarom en ja, we hebben ons 'luxe leventje' wat aan moeten passen daardoor.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_104134084
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:51 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Nou, vrouwen zijn niet mild over hun oordeel onderling hoor. Heleen Mees, en pas nog de mevrouw oprichtster van Pownews vertellen het wel even hoe het allemaal hoort als écht geemancipeerde zijnde enzo.

Buiten dat je voor jezelf moet zorgen op de eerste plaats voor als al die onbetrouwbare mannen je met je k*t op de keien zetten enzo. [/chargeer]
Heleen Mees c.s. stralen wmb de warmte uit van een geldautomaat, fulltime werken met kinderen is geen ideaal, hooguit een noodzaak...
omg leuk voor de kinderen als mama/papa geen tijd voor je hebben...
en wat een warme relaties tussen man/vrouw...
/chargeer n beetje maar toch
:r
pi_104134086
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:51 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Nou, vrouwen zijn niet mild over hun oordeel onderling hoor. Heleen Mees, en pas nog de mevrouw oprichtster van Pownews vertellen het wel even hoe het allemaal hoort als écht geemancipeerde zijnde enzo.

Buiten dat je voor jezelf moet zorgen op de eerste plaats voor als al die onbetrouwbare mannen je met je k*t op de keien zetten enzo. [/chargeer]
vrouwen horen finacieel onafhankelijk te zijn :Y
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_104134115
en hoe doen ze dat simmu? :?
o en ms word je blij mijn leeftijd: 44
en ik ga ms een gat creeren van 4 jaar dus 44-48...
dan kom ik met 49 weer ns kijken :{w
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:57:53 #245
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104134223
ja sorry, maar ik ben niet zo goed in multitasken. Financeel onafhankelijk zou ik pas zijn met een fulltime baan (want dan ga ik er vanuit dat ik alleen een huishouden draaiend zou moeten kunnen houden) en dat gaat niet als moeder van 3. Tenminste, niet als ik de kinderen opvoed zoals ik dat graag zie. want dat kost gewoon tijd.

Dus óf je werkt beide part-time, en ben je beide niet financieel onafhankelijk of een van de twee werkt niet. En die keuze hebben wij gemaakt. ook vanwege plus en min. en dat ik alleen werkte voor de oppas en de (tweede) auto. die beide weg, en klaar.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104134316
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:54 schreef Cooki het volgende:

[..]

Heleen Mees c.s. stralen wmb de warmte uit van een geldautomaat, fulltime werken met kinderen is geen ideaal, hooguit een noodzaak...
omg leuk voor de kinderen als mama/papa geen tijd voor je hebben...
en wat een warme relaties tussen man/vrouw...
/chargeer n beetje maar toch
:r
die wil ik graag even wat nuanceren als je het niet erg vindt. want het hangt allemaal maar van de individuele situatie af. de ene moeder is doodongelukkig als die moet werken en de ander wordt thuis gillend gek.

zat mensen kunnen niet kiezen. dus beter dan dat je kiest wat werkt
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_104134361
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:57 schreef debuurvrouw het volgende:
ja sorry, maar ik ben niet zo goed in multitasken. Financeel onafhankelijk zou ik pas zijn met een fulltime baan (want dan ga ik er vanuit dat ik alleen een huishouden draaiend zou moeten kunnen houden) en dat gaat niet als moeder van 3. Tenminste, niet als ik de kinderen opvoed zoals ik dat graag zie. want dat kost gewoon tijd.

Dus óf je werkt beide part-time, en ben je beide niet financieel onafhankelijk of een van de twee werkt niet. En die keuze hebben wij gemaakt. ook vanwege plus en min. en dat ik alleen werkte voor de oppas en de (tweede) auto. die beide weg, en klaar.
helemaal eens! :Y

de optie die ik nog zie is: onafhankelijk zijn door een kleine baan te hebben die je in geval van nood/wens kunt uitbreiden naar zoveel uren als noodzakelijk...
maja...
in de ideale wereld dan he
pi_104134447
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:59 schreef simmu het volgende:

[..]

die wil ik graag even wat nuanceren als je het niet erg vindt. want het hangt allemaal maar van de individuele situatie af. de ene moeder is doodongelukkig als die moet werken en de ander wordt thuis gillend gek.

zat mensen kunnen niet kiezen. dus beter dan dat je kiest wat werkt
dat vind ik niet erg hoor O+
maar beide ft werken met kinderen, lijkt me voor de kinderen in eerste instantie niet een ideale situatie... zachtjes uitgedrukt
en je kiest idd, maar je kiest natuurlijk ook namens je kinderen, toch?
  dinsdag 8 november 2011 @ 20:08:20 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104134716
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:47 schreef popolon het volgende:

[..]

Lees ik dit goed :?

Dat zou juist héél erg prima gevonden moeten worden.
Jij bekijkt het met een Amerikaanse bril, waar de sahm al een luxepositie is.
Het gaat hier dezelfde kant op.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 8 november 2011 @ 21:19:21 #250
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104138388
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2011 20:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jij bekijkt het met een Amerikaanse bril, waar de sahm al een luxepositie is.
Het gaat hier dezelfde kant op.
Ik vind subsidies en toeslagen eigenlijk net zo luxe.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 22:18:10 #251
5428 crew  miss_sly
pi_104142064
Ons kdv had vanavond een informatieavond over de kinderopvangtoeslag. Ze hadden hiervoor een belastingadviseuse laten komen en die heeft even een en ander op een rijtje gezet en uitgelegd. Vond het een heel duidelijk verhaal, maar onder de aanwezigen was ook wel de onrust duidelijk.

Voor tweeverdieners in loondienst blijft in ieder geval altijd de 1/3e werkgeversbijdrage bestaan (tenminste, zolang die er nog is, uiteraard). Bij zzp-ers/mensen met een eigen bedrijf is dat al minder, want de 1/3e werkgeversbijdrage bestaat uit 1/6e deel van beide werkgevers. Als dus een van beide, of beiden, niet in loondienst is, wordt dat dus ook minder. Studeren is sowieso geen reden tot kinderopvangtoeslag, begreep ik, als er niet naast gewerkt wordt.

De lobby tegen de plannen was pas sinds kort echt op gang gekomen, en er is nog geen zekerheid over alle plannen en of deze doorgaan zoals ze zijn voorgesteld. Zeker is dat er nog onduidelijkheid is over de plannen voor 2013, maar zoals ze er nu liggen, volgen er dan nog een aantal grote klappen.

Ik denk dat er voor ons weinig veranderd; het zal tientjeswerk zijn. Maar ik zag en hoorde wel dat als we meer kinderen hadden gehad, het verschil groter zou zijn. Ons kdv is aan het bekijken wat er voor mogelijkheden zijn om, met name op de BSO, met flexibele contracten te gaan werken. Het is echter voor kdv's ook lastig om maatregelen te treffen, omdat er nog zoveel onduidelijkheden zijn. Bovendien zullen ze toch rendabel moeten zijn, en dus houden flexibele contracten ook waarschijnlijk een hoger uurtarief in. Kortom, het is voor ouders en kdv's een lastige situatie en eind 2012 zal pas wat meer duidelijk zijn over de gevolgen op allerlei gebieden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104142194
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:59 schreef simmu het volgende:

die wil ik graag even wat nuanceren als je het niet erg vindt. want het hangt allemaal maar van de individuele situatie af. de ene moeder is doodongelukkig als die moet werken en de ander wordt thuis gillend gek.

zat mensen kunnen niet kiezen. dus beter dan dat je kiest wat werkt
Inderdaad: zet mij fulltime thuis en niemand, inclusief mijn kinderen, zou daar gelukkig van worden. Dus dat is geen optie.

En ja, ik ben dus de mama die opmerkte dat de gehele berekening van vorig jaar zo de prullenbak in kan. Ik ben opgevoed met twee waarden:
1) je moet als vrouw ook voor jezelf kunnen zorgen. Ik werk, ik verdien, prima.
2) denk na voordat je (financiele) beslissingen neemt die niet meer terug te draaien zijn.
Ik heb dus inderdaad vorig jaar alles doorgerekend. Konden wij ons nu een tweede kindje veroorloven, financieel gezien? Ja, dat konden we (en kunnen we, laat daar geen misverstand over bestaan). Mag ik het dan heel vervelend vinden dat het jaar erna alles weer anders is? Je gaat toch ook protesteren als je baas vandaag tegen je zou zeggen dat je morgen minder verdient omdat hem dat nou eenmaal beter uitkomt? En toch zeker als ze er dan ook nog bij vertellen dat ze er wel vanuit gaan dat je harder gaat werken, meer uren gaat maken?
Want dat is wat ze verwachten: we bezuinigen op de kinderopvang maar tegelijk gaan we er wel vanuit dat iedereen meer en langer gaat werken. Sterker nog, dat is gewoon nodig met de huidige vergrijzing. Dan mag je mij uitleggen hoe je arbeidsparticipatie onder jonge vrouwen omhoog brengt door te bezuinigen op kinderopvang. Naar mijn idee belemmer je daar alleen maar de participatie van juist die groep:
1) doordat de balans loon - kosten opvang niet opweegt tegen die paar uurtjes die je met collega's doorbrengt ipv met je kinderen
2) doordat de kinderopvang ook voor een groot deel draait op juist die jonge vrouwen

(en dan heb ik het nog niet eens over de beroepsgroep waar nu al een groot tekort is: de zorg. Bij uitstek een sector waar veel vrouwen werken en ook vaak in kleinere contracten, ik wil niet weten wat de gevolgen zijn voor de participatie hier)

Ik snap dat er minder geld uitgegeven moet worden, prima. Ga dan werken met echte kosten en geen subsidie. Als ik alleen maar hoef te betalen voor de uren dat mijn kinderen op een kdv zijn, dan is dat een prikkel die werkt. Laat iedereen betalen naar draagkracht, laat de werkgevers weer betalen op de ouderwetse manier en stop met het rondpompen van geld en subsidies. Het is toch van de gekke dat ik halverwege de maand een storting krijg van het rijk om vervolgens een paar dagen later de rekening van het kdv te krijgen. Laat mij dan direct betalen. Dat bespaart een heleboel administratieve rompslomp en dus geld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:54 schreef popolon het volgende:

[..]

Belachelijk. Juist zoals je zelf zegt zijn juist die eerste paar jaren 'binding' met de ouder(s) erg belangrijk. Mijn vrouw is part-time gaan werken daarom en ja, we hebben ons 'luxe leventje' wat aan moeten passen daardoor.
En dan tot slot nog een gewetensvraagje: waarom is je vrouw minder gaan werken en niet jij? Waarom is dat nog steeds een patroon?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  dinsdag 8 november 2011 @ 22:23:18 #253
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104142348
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:20 schreef mefke79 het volgende:

En dan tot slot nog een gewetensvraagje: waarom is je vrouw minder gaan werken en niet jij? Waarom is dat nog steeds een patroon?
Omdat zij het heel graag wilde. En het pakte met haar werk ook nog prima uit. Mooi toch?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 22:25:47 #254
5428 crew  miss_sly
pi_104142511
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:20 schreef mefke79 het volgende:

En dan tot slot nog een gewetensvraagje: waarom is je vrouw minder gaan werken en niet jij? Waarom is dat nog steeds een patroon?
Nou ja, laten we wel wezen: het merendeel van de vrouwen wil ook liever thuisblijven bij de kinderen. Nu heb ik een vriend die het ook graag zou doen, maar hij verdiende beter, dus kon ik partime gaan werken. En ja, ik zie dat als 'kon' want ik vind het heerlijk. Als we gelijk zouden verdienen, zou ik het toch wel fijn vinden als ik degene was die minder mocht gaan werken. Ik geloof dat ik daar echt geen uitzondering in ben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104143255
ik vind het prima als je als vrouw minder werkt, maar ook prima als het de man is, mij om het even. Maar je ziet in de discussie steeds terug dat het de vrouw is die minder gaat werken, vandaar...
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 22:37:51 #256
5428 crew  miss_sly
pi_104143335
Klopt, maar ik vind het ook altijd wat flauw om dan aan de man een 'gewetensvraag' te stellen, eigenlijk. Ik denk dat het in de meeste gevallen niet zo is dat de man zijn vrouw dwingt om minder te gaan werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 8 november 2011 @ 22:42:05 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104143621
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:36 schreef mefke79 het volgende:
ik vind het prima als je als vrouw minder werkt, maar ook prima als het de man is, mij om het even. Maar je ziet in de discussie steeds terug dat het de vrouw is die minder gaat werken, vandaar...
En omdat dat vaak het geval is, zijn er nog steeds werkgevers waar de vrouw een functie met een andere omschrijving heeft dan een man, en daaraan dus een ander salaris gekoppeld, waardoor het in de meeste gezinnen nog steeds de vrouw is die het minst verdient, en dus ook makkelijker wat minder kan gaan werken, want de klap van 10 of 20 uur minder werken komt dan minder hard aan.

Het systeem houdt zichzelf op die manier in stand, en dat zal nog wel even zo blijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 8 november 2011 @ 23:24:23 #258
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_104145785
In ons geval zou mijn man graag thuisblijven of minder werken. We werkten allebei 4 dagen, dat was op zich een fijne verdeling. Om allerlei redenen is dat op dit moment niet meer haalbaar. Eén van ons moest dus minder gaan werken. Mijn salaris is echt een stuk lager dan dat van hem en mijn werkgever stelde zich zeer flexibel op en bood mij alle mogelijkheid om minder te gaan werken.
Alles bij elkaar was het dus logisch dat ik een dag minder ging werken.
We hadden het wel echt graag anders gezien. En als we de loterij mogen winnen, dan stopt mijn man per direct met werken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 8 november 2011 @ 23:31:14 #259
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104146071
Mijn man wilde heel graag carriere maken en ik niet. Daarom ben ik minderngaan werken. Nu zal ik nevernooit verdienen wat hij binnenharkt dus is hij overgeleverd aan ons gezin voorzien van geld. Alles wat ik doe is gepruts in de marge
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104146168
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:18 schreef miss_sly het volgende:
Ons kdv had vanavond een informatieavond over de kinderopvangtoeslag. Ze hadden hiervoor een belastingadviseuse laten komen en die heeft even een en ander op een rijtje gezet en uitgelegd. Vond het een heel duidelijk verhaal, maar onder de aanwezigen was ook wel de onrust duidelijk.

Voor tweeverdieners in loondienst blijft in ieder geval altijd de 1/3e werkgeversbijdrage bestaan (tenminste, zolang die er nog is, uiteraard). Bij zzp-ers/mensen met een eigen bedrijf is dat al minder, want de 1/3e werkgeversbijdrage bestaat uit 1/6e deel van beide werkgevers. Als dus een van beide, of beiden, niet in loondienst is, wordt dat dus ook minder. Studeren is sowieso geen reden tot kinderopvangtoeslag, begreep ik, als er niet naast gewerkt wordt.

De lobby tegen de plannen was pas sinds kort echt op gang gekomen, en er is nog geen zekerheid over alle plannen en of deze doorgaan zoals ze zijn voorgesteld. Zeker is dat er nog onduidelijkheid is over de plannen voor 2013, maar zoals ze er nu liggen, volgen er dan nog een aantal grote klappen.

Ik denk dat er voor ons weinig veranderd; het zal tientjeswerk zijn. Maar ik zag en hoorde wel dat als we meer kinderen hadden gehad, het verschil groter zou zijn. Ons kdv is aan het bekijken wat er voor mogelijkheden zijn om, met name op de BSO, met flexibele contracten te gaan werken. Het is echter voor kdv's ook lastig om maatregelen te treffen, omdat er nog zoveel onduidelijkheden zijn. Bovendien zullen ze toch rendabel moeten zijn, en dus houden flexibele contracten ook waarschijnlijk een hoger uurtarief in. Kortom, het is voor ouders en kdv's een lastige situatie en eind 2012 zal pas wat meer duidelijk zijn over de gevolgen op allerlei gebieden.
Voor het "werkgeversdeel" van studenten moet je bij de lokale gemeente of het uwv zijn. Alleen die regels en de vergoedingen verschillen per gemeente. In de gemeente rotterdam kom je nergens voor in aanmerking, maar in genoeg andere gemeenten weer wel en draagt de gemeente het volledige werkgeversdeel, mits je ingeschreven staat aan een voltijds, Nederlandse instelling die erkend wordt door de DUO/ib-groep.
even algemeen ter info van diegenen die met studie/opvangkosten zitten
:)
  woensdag 9 november 2011 @ 07:36:23 #261
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104150958
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:18 schreef miss_sly het volgende:
Ons kdv had vanavond een informatieavond over de kinderopvangtoeslag. Ze hadden hiervoor een belastingadviseuse laten komen en die heeft even een en ander op een rijtje gezet en uitgelegd. Vond het een heel duidelijk verhaal, maar onder de aanwezigen was ook wel de onrust duidelijk.

Voor tweeverdieners in loondienst blijft in ieder geval altijd de 1/3e werkgeversbijdrage bestaan (tenminste, zolang die er nog is, uiteraard). Bij zzp-ers/mensen met een eigen bedrijf is dat al minder, want de 1/3e werkgeversbijdrage bestaat uit 1/6e deel van beide werkgevers. Als dus een van beide, of beiden, niet in loondienst is, wordt dat dus ook minder. Studeren is sowieso geen reden tot kinderopvangtoeslag, begreep ik, als er niet naast gewerkt wordt.
Is er ook wat over het volgende verteld...?
Wat ik begrijp van de site van de belastingdienst, is dat de werkgeversbijdrage door de belastingdienst ook wordt uitgekeerd. Dus, het is meer een kwestie van dat de belastingdienst de werkgeversbijdrage anders int bij de bedrijfssector.
Houdt dat alleen dan ook in dat je als werknemer moet opgeven bij welke werkgever de werkgeversbijdrage moet worden geïnd, of merk je daar als ouder in de praktijk niets van?
Ik wacht nog steeds op de definitieve berekening kinderopvangtoeslag van 2010 dus nog meer bureaucratie lijkt me nou niet zo gewenst...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 08:06:30 #262
5428 crew  miss_sly
pi_104151135
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 07:36 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Is er ook wat over het volgende verteld...?
Wat ik begrijp van de site van de belastingdienst, is dat de werkgeversbijdrage door de belastingdienst ook wordt uitgekeerd. Dus, het is meer een kwestie van dat de belastingdienst de werkgeversbijdrage anders int bij de bedrijfssector.
Houdt dat alleen dan ook in dat je als werknemer moet opgeven bij welke werkgever de werkgeversbijdrage moet worden geïnd, of merk je daar als ouder in de praktijk niets van?
Ik wacht nog steeds op de definitieve berekening kinderopvangtoeslag van 2010 dus nog meer bureaucratie lijkt me nou niet zo gewenst...
De werkgeversbijdrage wordt bij alle werkgevers geind dmv een opslag van de sociale premies. Dus ongeacht of werknemers kinderren hebben die gebruik maken van de opvang. Bij de aanvraag van de KOT moet je alleen 'ja' antwoorden op de vraag of je in loondienst bent. Bij tweeverdieners in loondienst heb je dus twee keer 'ja' aangevinkt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 08:10:05 #263
5428 crew  miss_sly
pi_104151154
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 23:33 schreef mignonne het volgende:

[..]

Voor het "werkgeversdeel" van studenten moet je bij de lokale gemeente of het uwv zijn. Alleen die regels en de vergoedingen verschillen per gemeente. In de gemeente rotterdam kom je nergens voor in aanmerking, maar in genoeg andere gemeenten weer wel en draagt de gemeente het volledige werkgeversdeel, mits je ingeschreven staat aan een voltijds, Nederlandse instelling die erkend wordt door de DUO/ib-groep.
even algemeen ter info van diegenen die met studie/opvangkosten zitten
Dus voor de reguliere KOT komt een student niet in aanmerking, want 140% van 0 uren werken is 0. Ook de regeling dat je de rest van het kalenderjaar recht hebt op KOT als je een dag gewerkt hebt, is voorbij. Dat is nog maar tot drie maanden. Dus ook in geval van bijscholing of omscholing kun je hiermee in de problemen komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104151264
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:36 schreef mefke79 het volgende:
ik vind het prima als je als vrouw minder werkt, maar ook prima als het de man is, mij om het even. Maar je ziet in de discussie steeds terug dat het de vrouw is die minder gaat werken, vandaar...
En toch is het tegenwoordig ook normaal dat er een papadag is blijkbaar want hoe vaak mijn man niet gevraagd is: en wanneer is de papadag? Euhm zaterdag en zondag?

Het is volgens mij is recentelijk uit allerlei onderzoeken gebleken dat hoger opgeleide mannen nog altijd meer verdienen dan hoger opgeleide vrouwen. Zolang dat in stand wordt gehouden zal het man-vrouw patroon zoals het nu is ook wel blijven.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  woensdag 9 november 2011 @ 08:34:39 #265
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104151357
Echt. Papadag. Dat heeft op mij dezelfde uitwerking als 'sociaal-emotioneel' wát een jeukwoord. En heb je dan ook mamadag?

Volgens mij ben je na de geboorte van je kind gewoon allebei papa en mama onafhankelijk of je bij dat kind thuis bent. Maar het zal aan mij liggen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104151402
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dus voor de reguliere KOT komt een student niet in aanmerking, want 140% van 0 uren werken is 0. Ook de regeling dat je de rest van het kalenderjaar recht hebt op KOT als je een dag gewerkt hebt, is voorbij. Dat is nog maar tot drie maanden. Dus ook in geval van bijscholing of omscholing kun je hiermee in de problemen komen.
Voor zover mij is uitgelegd overigens ook door een belastingadviseur dus net zo waardevol als het advies van deze mevrouw, is er voor studenten een andere werkwijze in het geval van uren berekenen. Dan moet achteraf aangetoond worden dat het aantal afgenomen uren opvang ook daadwerkelijk nodig is geweest voor de studie, en dan wordt er dus gekeken naar de studiebelastingsuren zoals die bekend staan bij de ib-groep/DUO.
Ik volg gewoon een reguliere studie met een studiebelasting van 40 uren per week, daar kan ik een geschreven bewijs van krijgen van de instelling en dat is voldoende bewijs.

Een zzp'er moet ook achteraf aan het einde van het jaar aantonen dat de afgenomen uren opvang nodig zijn geweest.
:)
pi_104151528
Das fijn. Geen angst meer voor moeten opgeven van je studie dus?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 08:49:43 #268
5428 crew  miss_sly
pi_104151557
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:38 schreef mignonne het volgende:

[..]

Voor zover mij is uitgelegd overigens ook door een belastingadviseur dus net zo waardevol als het advies van deze mevrouw, is er voor studenten een andere werkwijze in het geval van uren berekenen. Dan moet achteraf aangetoond worden dat het aantal afgenomen uren opvang ook daadwerkelijk nodig is geweest voor de studie, en dan wordt er dus gekeken naar de studiebelastingsuren zoals die bekend staan bij de ib-groep/DUO.
Ik volg gewoon een reguliere studie met een studiebelasting van 40 uren per week, daar kan ik een geschreven bewijs van krijgen van de instelling en dat is voldoende bewijs.

Een zzp'er moet ook achteraf aan het einde van het jaar aantonen dat de afgenomen uren opvang nodig zijn geweest.
Wat deze mevrouw zei, was dat er nog wordt gekeken of er mogelijkheden zijn om voor studenten regelingen te treffen, maar dat op dit moment nog gold dat 140% van 0 uren, geen recht op KOT gaf.

Maar als jij het hebt over UWV/gemeeente e.d. zal er misschien best een optie zijn voor studenten, maar gewoon via het KOT-aanvraagformulier is dat dan dus kennelijk op dit moment niet/moeilijk mogelijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104151576
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:47 schreef Vanyel het volgende:
Das fijn. Geen angst meer voor moeten opgeven van je studie dus?
Helaas wel, want als de toeslag minder wordt en/of de kosten voor opvang stijgen voor ons dan kunnen we de eigen bijdrage niet meer opbrengen en moet ik dus stoppen.
Daar ging het eigenlijk meer over, mijn zorgen, in eerste instantie.

Hoewel het er in de praktijk dan waarschijnlijk op neer zal komen dat mijn schoonouders de kosten die te hoog zijn op zich nemen, maar ik doe liever niet zo'n beroep op mn schoonouders, dat lijkt me begrijpelijk.
:)
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 08:52:08 #270
5428 crew  miss_sly
pi_104151587
En misschien is dit ook wel tekenend voor de huidige, onduidelijke en onzekere situatie dat er op dit gebied weer verschillende adviezen/meningen zijn. De plannen zijn nog niet helemaal uitgewerkt, dus er is nog vrij veel onzeker.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104151644
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:38 schreef mignonne het volgende:

[..]

Een zzp'er moet ook achteraf aan het einde van het jaar aantonen dat de afgenomen uren opvang nodig zijn geweest.
Maar als het slecht gaat en je hebt weinig werk, dus je kan weinig uren maken, moet je dus heel veel terugbetalen?? Want je kan op het kdv niet zomaar schuiven met de uren.
En op deze manier zal het ook wel met oproepkrachten gaan.

Jammer dat papadag tegenwoordig zo'n slechte naam heeft. Dat is ooit verzonnen om vaders meer te betrekken bij de opvoeding. Een dag vrij te nemen zodat moeder ook kan blijven werken en ik geloof dat dat aardig gewerkt heeft.
Wat je er ook van denkt, vroeger deden veel vaders echt niet zoveel hoor, die werkten vooral en moeders niet.
pi_104151787
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:56 schreef Troeta het volgende:

[..]

Maar als het slecht gaat en je hebt weinig werk, dus je kan weinig uren maken, moet je dus heel veel terugbetalen?? Want je kan op het kdv niet zomaar schuiven met de uren.
En op deze manier zal het ook wel met oproepkrachten gaan.

Jammer dat papadag tegenwoordig zo'n slechte naam heeft. Dat is ooit verzonnen om vaders meer te betrekken bij de opvoeding. Een dag vrij te nemen zodat moeder ook kan blijven werken en ik geloof dat dat aardig gewerkt heeft.
Wat je er ook van denkt, vroeger deden veel vaders echt niet zoveel hoor, die werkten vooral en moeders niet.
Daar komt het dus wel op neer inderdaad ja. Van dat terugbetalen.

Ik vind de plannen van de overheid heel begrijpelijk en heel redelijk ook, maar de plannen stroken niet met hoe de opvang in Nederland vaak geregeld is inderdaad. En dat begrijp ik dan ook wel weer want het kan geen zoete inval zijn dat je je kind alleen maar brengt als het nodig is ofzo, en dan heb je ook nog een opzegtermijn van 2 maanden vaak.
Dus nouja, op papier klinken de regels voor nieuwe toeslag me helemaal niet verkeerd in de oren, maar bij de practische haalbaarheid voor ouders zet ik mn vraagtekens omdat kdv's zich gewoon niet flexibel op kunnen of willen stellen (dat laat ik in t midden.).

Ik denk dat een zzp'er er verstandig aan zou doen een flexibele (!) gastouder in de arm te nemen en alleen die uren opvang af te nemen die hij/zij ook daadwerkelijk kan verantwoorden aan de belastingdienst.
Maar zie maar eens zo'n gastouder te vinden...
:)
  woensdag 9 november 2011 @ 09:05:34 #273
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104151828
Ik vind het principe ook zeker goed hoor Troeta, alleen die náám! Ik weet niet beter dan dat vaders ook wel eens thuis zijn, eten koken, huishouden en weet ik wat. En zó vooruitstrevend ben ik niet opgevoed. En wel stokoud :+
Ik krijg juist de indruk dat door de term papadag te gebruiken men blijft benadrukken dat het is bijzonders is. we zijn inmiddels toch wel zover geemancipeerd dat gezinnen zelf mogen bepalen hoe ze de zorg verdelen? Zonder betutteling?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 9 november 2011 @ 09:08:10 #274
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104151878
Je zou denken dat zoiets wel mogelijk zou moeten zijn toch Mignonne. Al zou je met een aanmeldtermijn van een week zitten... Eigenlijk zou je daar vutters voor moeten vragen, mensen die niet afhankelijk zijn van het inkomen, wel flexibel.

Hm. Eens over nadenken.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104151952
Ja, zon gastouder vinden lijkt me ook erg moeilijk, die willen natuurlijk ook hun rekeningen betalen. Zoveel lieve omaatjes die het er voor de leuk bijdoen zijn er niet meer.
Vutters willen van hun vrije tijd genieten en ook al hoef je die week geen kinderen op te vangen, je moet dan toch beschikbaar zijn, dus zomaar even een weekje weg kan dan niet.

@debuurvrouw, er zijn nog genoeg gezinnen waar dat niet zo is, aandacht er aan blijven geven is echt nog steeds nodig. Mij stoort het niet iig.
pi_104152031
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:36 schreef mefke79 het volgende:
ik vind het prima als je als vrouw minder werkt, maar ook prima als het de man is, mij om het even. Maar je ziet in de discussie steeds terug dat het de vrouw is die minder gaat werken, vandaar...
Bij ons ben ik degene die minder is gaan werken deze keer. Wat daarbij meespeelt is dat ik al meer werk dan mijn vrouw en dat zij voor het werk dat ze doet niet nog minder kan gaan werken.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104152096
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:08 schreef debuurvrouw het volgende:
Je zou denken dat zoiets wel mogelijk zou moeten zijn toch Mignonne. Al zou je met een aanmeldtermijn van een week zitten... Eigenlijk zou je daar vutters voor moeten vragen, mensen die niet afhankelijk zijn van het inkomen, wel flexibel.

Hm. Eens over nadenken.
dat zou je inderdaad denken ja, maar zo'n gastouder moet wel weer aan allerlei regels voldoen voordat deze kindjes mag gaan opvangen. zo worden er eisen gesteld aan het aantal afsluitbare slaapkamers dat ingericht moet zijn per kind dat opgevangen wordt, er moeten geschikte meubels aanwezig zijn (i.e. geen campingbedjes) en de gastouder moet cursussen pedagogiek en ehbo en meer van dat soort volgen en die moeten regelmatig bijscholing doen enz enz.

Lang niet iedere vutter kan/heeft/wil dat.

Dat is dan weer het gevolg van die grootschalige fraude van mensen die hun eigen ouders op lieten passen, en het bedrag wat aan 'inkomsten' voor de gastouder gerekend werd, en het bedrag wat men van de belastingdienst aan toeslag kreeg onder henzelf verdeelden.
:)
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 09:34:49 #278
5428 crew  miss_sly
pi_104152486
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:56 schreef Troeta het volgende:

[..]

Maar als het slecht gaat en je hebt weinig werk, dus je kan weinig uren maken, moet je dus heel veel terugbetalen?? Want je kan op het kdv niet zomaar schuiven met de uren.
En op deze manier zal het ook wel met oproepkrachten gaan.
Dat was inderdaad gisteren ook de strekking voor zzp-ers: schat je uren vooraf vooral niet te hoog in, want dat kost je aan het einde heel veel geld als je pech hebt!

Wat ze ook nog vertelde, is dat het doorgeven van wijzigingen mbt de uren ook heel belangrijk wordt om op tijd te doen. Er worden boetes opgelegd tot maximaal de hoogte van het terug te betalen bedrag bij te laat doorgeven van deze wijzigingen. Kun je dus het dubbele terugbetalen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 09:39:28 #279
5428 crew  miss_sly
pi_104152608
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:03 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dus nouja, op papier klinken de regels voor nieuwe toeslag me helemaal niet verkeerd in de oren, maar bij de practische haalbaarheid voor ouders zet ik mn vraagtekens omdat kdv's zich gewoon niet flexibel op kunnen of willen stellen (dat laat ik in t midden.).

het is voor kdv's ook erg lastig, flexibele opvang. Sowieso worden de uurtarieven dan hoger, omdat het bijvoorbeeld lastig wordt de overige uren te verkopen. Als ik op een dag uren afneem van 9-15 uur, krijgen ze dan van 15-18 uur ook nog gevuld? Waarschijnlijk niet, dus moeten de uurtarieven omhoog om rendabel te blijven. Een kdv hoeft geen miljoenenwinst te maken, maar het moet wel op z'n minst kostenrendabel zijn, natuurlijk. We hebben er met z'n allen ook niets aan als kdv's massaal moeten sluiten omdat ze er financieel niet meer uit komen.

Ik moet zeggen dat ik gisteren bij het doorrekenen van allerlei kosten ergens financieel gezien toch wel blij was dat we maar één kind hebben. Dat blijft financieel wel haalbaar. Maar als Senna straks naar school gaat, en we BSO nodig hebben, zullen we wel even heel goed gaan rekenen of het interessant is voor mij om meer uren te werken en BSO af te nemen, of dit tot een minimum te beperken. Gelukkig heb ik een werkgever waarbij dat allemaal redelijk flexibel kan worden ingevuld, maar dat is lang neit overal het geval.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104152705
ben ik met je eens, voor kdv's is het niet haalbaar om zich heel flexibel op te stellen. Maar daarom is de verhouding dus wel scheef eigenlijk ja.
:)
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 09:48:20 #281
5428 crew  miss_sly
pi_104152826
Dat is het zeker. En dat is ook waar kdv's zich op moeten beraden nu. Ons kdv is ook aan het bekijken of ze meer flexibele contracten kunnen opstellen. Voor de BSO hebben ze inmiddels al een wat flexibeler contract, maar voor dagopvang is dat lastiger.

En het is bijvoorbeeld in ieder geval hier in Amsterdam ook neit zo dat je dan maar overstapt naar een ander kdv, want vrijwel ieder kdv heeft hier wachtlijsten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104152888
Ik denk dat als wij een tweede gaan nemen, de meeste luxe uit ons leven wel gaat verdwijnen. Gisteravond nog uit eten en naar de bios geweest terwijl we een betaalde oppas thuis hadden zitten. Kost toch al snel 100 euro. Met een tweede erbij zal dat niet meer kunnen. Natuurlijk, die jaren van relatieve "armoede" duren niet heel lang en wegen ook niet op tegen het geluk dat kinderen mij brengen, maar het zet je wel even aan het denken en het rekenen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104154263
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:15 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Bij ons ben ik degene die minder is gaan werken deze keer. Wat daarbij meespeelt is dat ik al meer werk dan mijn vrouw en dat zij voor het werk dat ze doet niet nog minder kan gaan werken.
Hoeveel werken jullie dan?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_104154376
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:51 schreef Nielsch het volgende:
Ik denk dat als wij een tweede gaan nemen, de meeste luxe uit ons leven wel gaat verdwijnen. Gisteravond nog uit eten en naar de bios geweest terwijl we een betaalde oppas thuis hadden zitten. Kost toch al snel 100 euro. Met een tweede erbij zal dat niet meer kunnen. Natuurlijk, die jaren van relatieve "armoede" duren niet heel lang en wegen ook niet op tegen het geluk dat kinderen mij brengen, maar het zet je wel even aan het denken en het rekenen.
Nou ik schaam me er niet voor te zeggen dat ik liever die vrijheid en luxe heb hoor. Vrij bewuste keuze voor 1 kind hier, door meerdere factoren ingegeven, maar als ik al dat getob (met alle respect) zie met 2 of 3 kinderen... Pfffft.

Heerlijk avondje theater met een oppas thuis is me idd heel wat waard! Daarnaast alle aandacht voor m'n dochter nu ;). Die vanzelfsprekendheid van 'we moeten' 2 kinderen heb ik altijd maar raar gevonden, er zijn mensen genoeg op de wereld zo ondertussen zou ik denken.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 9 november 2011 @ 14:41:00 #285
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104161595
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:37 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, maar ik vind het ook altijd wat flauw om dan aan de man een 'gewetensvraag' te stellen,
Misschien voor haar een gewetensvraag, voor mij zeker niet.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_104161771
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Hoeveel werken jullie dan?
Straks allebei 32 uur (netto). Contracten zijn 40 en 36 uur.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 9 november 2011 @ 14:49:50 #287
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104161884
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:12 schreef Troeta het volgende:
Ja, zon gastouder vinden lijkt me ook erg moeilijk, die willen natuurlijk ook hun rekeningen betalen. Zoveel lieve omaatjes die het er voor de leuk bijdoen zijn er niet meer.
Vutters willen van hun vrije tijd genieten en ook al hoef je die week geen kinderen op te vangen, je moet dan toch beschikbaar zijn, dus zomaar even een weekje weg kan dan niet.

@debuurvrouw, er zijn nog genoeg gezinnen waar dat niet zo is, aandacht er aan blijven geven is echt nog steeds nodig. Mij stoort het niet iig.
Maar waar staat dat dit "moet" ? mijn man werkt er geen slag minder om hoor, nu het een papadag heet. Ik vind het betutteling tot de max. Oh en voor de goede orde, toen ik nog een betaalde baan had is hij een dag minder gaan werken. Toen heette het nog geen papadag, maar vonden we het onze gezamelijke verantwoordelijkheid om max 2 dagen opvang te hebben. net als dat wij samen besloten hebben dat ik (tijdelijk) zou stoppen met betaald werk om onze kinderen beter op te kunnen vangen.
Ik vind het echt belachelijk dat iedereen maar aan de papadag móet. Waarom in godsnaam? laat iedereen lekker zelf weten hoe hij zijn leven inricht.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104162051
Ik vind het raar als je een kind hebt, als je daar geen/ weinig tijd mee wil doorbrengen. In die zin snap ik ook niet dat iemand fulltime wil blijven werken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 9 november 2011 @ 15:04:23 #289
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104162348
Nee dat kan zijn. Maar dat is ieders eigen keuze dacht ik. Niet een opgelegde. En dat gaat voor de eerste jaren zeker op, maar mijn jongens bijvoorbeeld zijn zelf ook heel de dag weg. :') Daar hoef je geen papadag voor te nemen. :+ Alhoewel, scheelt me wel een hoop getaxi. hij is er wél als er toneelstukjes, uitvoeringen, voorspelen muziekles, doktersafspraken, diplomazwemmen of weet ik wat meer is.

Mijn zwager en schoonzus gaan allebei fulltime werken. Tja, mijn keuze is het niet (ik denk dan had beter een hond genomen) maar ja, vrije keuze, eigen kind, zelf baas.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 9 november 2011 @ 15:04:37 #290
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104162358
Brrr... 'papadag' is bijna net zo erg als iemand die zegt, 'oh, op die dag pas jij op de kinderen?'.
Nee ***, ik pas niet op mijn eigen kinderen, ik zorg voor ze.

Vanyel, het is niet altijd een mogelijkheid om minder te gaan werken als je een kind krijgt. Dan is het geen kwestie van niet minder willen werken, maar een noodzaak om fulltime te blijven werken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 15:07:12 #291
5428 crew  miss_sly
pi_104162438
Ik snap een heleboel dingen niet van andere mensen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen keuze daarin hebben om het te doen zoals zij denken dat goed is voor henzelf en hun kinderen.

Papadag, tja, het is ook niet mijn favoriete term, maar ik zie er ook geen kwaad in. Bij ons heeft schaap het eerste jaar ook een dag ouderschapsverlof gehad, en volgens ons nam hij die dag de zorg voor zijn dochter op zich. Dat kun je ook papadag noemen, het is maar een woord.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 9 november 2011 @ 15:08:46 #292
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104162501
Nou ja, ik vind het een stom jeukwoord. ooit een fulltime werkende vrouw na het krijgen van een kind horen zeggen dat ze een mamadag ging opnemen? Nee, die gaat part-time werken.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 15:09:52 #293
5428 crew  miss_sly
pi_104162545
Jeukwoorden hebben we in OUD een enorme overdaad aan :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 9 november 2011 @ 15:10:46 #294
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104162574
:D! én allemaal: Ongi, brusje, KvK,.... :+
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104162579
Ik werkte tot april van dit jaar 4 dagen; toen kreeg ik een andere baan en ben ik weer 5 dagen gaan werken. Vanaf januari weer 4 dagen omdat ik dan ouderschapsverlof mag opnemen.

Ik ga geen uitspraken doen over mensen die fulltime blijven werken. In mijn beleving heeft het aantal uren dat je werkt niet altijd iets te maken met de liefde en aandacht die je in je kind steekt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 15:11:41 #296
5428 crew  miss_sly
pi_104162612
quote:
10s.gif Op woensdag 9 november 2011 15:10 schreef debuurvrouw het volgende:
:D! én allemaal: Ongi, brusje, KvK,.... :+
ongi is mijn all time favoriet. Mijn god, echt :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104162660
Gelukkig ken ik al die woorden niet.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 9 november 2011 @ 15:17:43 #298
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104162818
Nou, als je dan straks je papadag hebt kan je even bijlezen. ;) je mist wat hoor! :P

En ik denk trouwens dat allebei de ouders fulltime aan het werk wel degelijk invloed heeft op de aandacht voor je kind. alleen naar bed brengen en dan het weekend. :o Ik zou het niet kunnen, eerlijk niet.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104162928
quote:
10s.gif Op woensdag 9 november 2011 15:17 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou, als je dan straks je papadag hebt kan je even bijlezen. ;) je mist wat hoor! :P

En ik denk trouwens dat allebei de ouders fulltime aan het werk wel degelijk invloed heeft op de aandacht voor je kind. alleen naar bed brengen en dan het weekend. :o Ik zou het niet kunnen, eerlijk niet.
Wij zijn allebei rond 5 uur thuis op de dagen dat we werken. Kind gaat rond 8 uur naar bed. In die drie uur doen we echt meer dan alleen naar bed brengen: spelen, tekenen, knuffelen, eten, filmpjes kijken... noem maar op!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104163081
Oh ik heb alvast een nieuw centraal topic gemaakt, tof he!

Kinderopvang en toeslag
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_104163092
lapo!!!!!!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')