abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104098403
Never mind.
pi_104098519

[ Bericht 100% gewijzigd door groofskendezoveelste op 07-11-2011 22:04:31 ]
pi_104099259
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:30 schreef Keshet het volgende:
Leandra, als je ' Figuur 1: Toeslagpercentages in 2011 en 2012' bekijkt zie je het wat grafischer. Voor een 2e kindje wordt het inderdaad verhoudingsgewijs snel minder.

Voor veel mensen denk ik toch een flinke drempel voor een eventueel 2e kindje.
Ik zeg niet dat de drempel te hoog is, maar het is wel iets wat meespeelt bij ons. Waarschijnlijk komt die 2de er toch wel, maar het is wel raar dat je met 2,5 a 3 keer modaal moet nadenken of je wel een 2de kind kan betalen.
  maandag 7 november 2011 @ 22:31:37 #179
35189 Troel
scherp en bot
pi_104100652
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]

en anders elke avond pannenkoeken bakken!
Mijn jongste houdt niet van pannenkoeken :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 7 november 2011 @ 22:34:19 #180
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104100885
Nielsch, bij ons spelen dit soort vragen ook. Het 'onderhoud' van een tweede kindje is geen probleem, maar die opvangkosten. :X
De tarieven voor de opvang voor 2012 zijn bekend maar wat gebeurt er het jaar daarna? En daarna? Misschien krijgen we straks wel niks meer vergoed, of nog maar 10% of whatever. De plannen kunnen zo weer gewijzigd worden en er valt niet op te anticiperen.

Wij werken beide 4 dagen waardoor we 3 dagen opvang nodig hebben en willen eigenlijk ook niet minder gaan werken. Hooguit beide een halve dag minder maar dat is dan weer bijna niet te doen omdat het KDV geen opvang voor halve dagen aanbiedt.

En dat laatste, daar zou vanuit de opvangorganisaties beter naar gekeken moeten worden! Betalen voor wat je daadwerkelijk verbruikt in plaats van betalen per hele dag.

EDIT: Elke dag pannenkoeken met stroop eten zou ik dan weer geen straf vinden. :Y)
A grand adventure has begun.
pi_104103276
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:34 schreef Keshet het volgende:
Nielsch, bij ons spelen dit soort vragen ook. Het 'onderhoud' van een tweede kindje is geen probleem, maar die opvangkosten. :X
De tarieven voor de opvang voor 2012 zijn bekend maar wat gebeurt er het jaar daarna? En daarna? Misschien krijgen we straks wel niks meer vergoed, of nog maar 10% of whatever. De plannen kunnen zo weer gewijzigd worden en er valt niet op te anticiperen.

Wij werken beide 4 dagen waardoor we 3 dagen opvang nodig hebben en willen eigenlijk ook niet minder gaan werken. Hooguit beide een halve dag minder maar dat is dan weer bijna niet te doen omdat het KDV geen opvang voor halve dagen aanbiedt.

En dat laatste, daar zou vanuit de opvangorganisaties beter naar gekeken moeten worden! Betalen voor wat je daadwerkelijk verbruikt in plaats van betalen per hele dag.

EDIT: Elke dag pannenkoeken met stroop eten zou ik dan weer geen straf vinden. :Y)
Kun jij dan niet maandagochtend vrij zijn en D. maandagmiddag en dat Emma op die manier een dag minder opvang nodig heeft?

Of was het idee dat jullie elkaar óók nog gaan zien? :P

ik hou mijn hart vast, als student en 1 gezinsinkomen is het dus wel zo dat een stijging in de kosten kan betekenen dat we de opvang niet meer kunnen betalen en dat ik mijn studie moet staken. Ik denk er liever niet over na.
:)
pi_104104220
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:21 schreef djenneke het volgende:
Wel kun je je afvragen of dat extra aan levensvreugde dat ik beleef aan het opvoeden van ons meisje, nu niet veel meer weegt, dan het extra inkomen dat ik verdien.
Volgens mij speelt dát inderdaad een grote rol bij de afweging die veel stellen maken op het moment dat de opvang duurder wordt. Vooral bij stellen waarvan de één fulltime werkt en de ander parttime, en die parttime baan financiëel gezien niet noodzakelijk is.
  maandag 7 november 2011 @ 23:47:42 #183
265732 Keshet
pi_104105389
Mignonne, prima optie als we halve dagen opvang af zouden kunnen nemen. ;)
pi_104109241
Het was sowieso al apart dat andere mensen voor de kinderopvang van anderen mensen moeten betalen.
  dinsdag 8 november 2011 @ 05:41:17 #185
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104109260
Wat kost een beetje kinderopvang per dag eigenlijk in Nederland? Ik vind 't nogal wat hoor: Kinderbijslag, subsidie, toeslag voor opvang etc, het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Ik zie niks van dat alles. Maar ik klaag er ook niet over. ;) Gewoon nieuwsgierig hoe dat nu werkt in Nederland.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 8 november 2011 @ 06:57:25 #186
265732 Keshet
pi_104109421
Popolon, 1 dag opvang per week kost mij per maand 291 euro.
pi_104109626
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:34 schreef Keshet het volgende:

Minder werken is ook vaak geen optie; je betaalt dan weliswaar minder voor opvang, maar je krijgt ook minder salaris en minder toeslag. Ik ga ook minder werken; maar vooral omdat ik het leuk vind, onder de streep maakt het niets uit.

Onze opvang biedt vanaf komend jaar ook halve dagen aan, maar dan betaal je weer een veel hoger uurtarief. Nog niet bekeken of dit voordelig is.
pi_104109642
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:41 schreef popolon het volgende:
het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Als je het topic een keer goed doorleest, vinden de meeste mensen het geen grote ramp dat de toeslag een stuk minder wordt. Het is jammer ja, maar ik zie weinig mensen overlopen van woede omdat ze vinden dat er iets van ze gestolen wordt.
pi_104109659

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2011 07:42:11 ]
pi_104109682
quote:
Wat kost een beetje kinderopvang per dag eigenlijk in Nederland? Ik vind 't nogal wat hoor: Kinderbijslag, subsidie, toeslag voor opvang etc, het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Ik zie niks van dat alles. Maar ik klaag er ook niet over. ;) Gewoon nieuwsgierig hoe dat nu werkt in Nederland.
Ik vind het eigenlijk ook flauwekul, maar daar staat wel tegenover dat je elke maand opnieuw een heel fors deel van je inkomen in het mandje van de overheid mag gooien. Als er niet zoveel afgeroomd werd hadden mensen zelf meer ruimte om dit soort dingen gewoon goed te regelen zonder hun handje op te moeten houden. Idem voor veel andere subsidieregelingen.
pi_104109699
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Het was sowieso al apart dat andere mensen voor de kinderopvang van anderen mensen moeten betalen.
Ah, gaan we die discussie weer voeren. Is het ook apart dat ik voor de zorg van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de studiekosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de hypotheekrenteaftrek van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de huur van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vervoerskosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de salarissen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de werkloosheid van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de sportactiviteiten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de pensioenen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de AOW van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vrije tijd van andere mensen moet betalen?

Weet je wat; als ik nou mag stoppen met het betalen van allerlei rekeningen voor andere mensen, wil ik best mijn eigen kinderopvang betalen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2011 07:48:48 ]
  dinsdag 8 november 2011 @ 07:50:05 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_104109725
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 07:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ah, gaan we die discussie weer voeren. Is het ook apart dat ik voor de zorg van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de studiekosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de hypotheekrenteaftrek van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de huur van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vervoerskosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de salarissen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de werkloosheid van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de sportactiviteiten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de pensioenen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de AOW van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vrije tijd van andere mensen moet betalen?

Weet je wat; als ik nou mag stoppen met het betalen van allerlei rekeningen voor andere mensen, wil ik best mijn eigen kinderopvang betalen.
Dit dus ja :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 8 november 2011 @ 07:53:39 #193
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104109752
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:40 schreef Troel het volgende:
Ja, laten we een andere zorgverzekeraar gaan zoeken.
(...)
Energie besparen, altijd leuk en aardig,
(...)
Telefoonrekening duurder dan normaal?
Hormonenbom in 3, 2, 1... wat begrijp je niet aan het woord 'chargeer'?

quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:54 schreef mefke79 het volgende:
`worteltjestaart, je rekent ook nog met 'maar' 1,5 dag opvang. Wij rekenen met twee keer 3 hele dagen opvang. Wij zitten ietsje hoger dan die 2 keer modaal en hebben dus twee kinderen. Ik zou willen dat we er maar 90 euro op achteruit gingen netto. Wij gaan er dus zo 180 euro op achteruit. Dat is gewoon veel, sterker nog, dat is 40% tov vorig jaar. Komt ook doordat ons kdv eerst niet boven de norm zat en nu wel.

Waar ik me gewoon aan erger is de onbetrouwbaarheid van de overheid. Ik heb vorig jaar de hele boel doorgerekend voordat wij aan een tweede begonnen. Die hele berekening kan zo de prullenbak ik. Tel daarbij nog een verhoging van de energie, de zorgkosten en verzekeringen. Oja en vergeet niet, ik betaal me blauw aan een pensioen waarvan ik nog maar moet afwachten of ik er ooit iets van terugzie ;(
Dar kan best kloppen, 2x zoveel opvang, 2x zoveel zelf bijdragen.
En je wil toch niet zeggen dat je niet een beetje had kunnen beredeneren dat door de financieel-economische situatie, er gekozen wordt voor snijden in uitgaven?
Maar als je 3 dagen opvang nodig hebt, houdt dat dus ook in dat jij en je partner minstens 3 dagen in de week allebei werken. Is het zo dat jij of je partner beter af is om te stoppen met werken?
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef djenneke het volgende:
Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
Loonsverhoging weigeren is vrijwel altijd ongunstig, omdat het effect daarvan jaaaaaaren doorwerkt (je gaat structureel tot het einde van je werkzame leven achterlopen, en je hebt ook minder pensioen-, WW- en AOW-grondslag).

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Ahhh, jaaa.... zullen we die discussie eens voeren!
Ik betaal voor jouw medische zorg als je van de Mont Blanc naar beneden kukelt, dus staan we quitte. Sodemieter een eind op en kom terug als je het concept 'samenleving' begrijpt.
(en tijdens dat ik dit typ, bijdrages van Nielsch en Troel hierboven, wat zij zeggen dus).

Terug ontopic...
Ik snap niet helemaal waarom iedereen over mij heenvalt.
Ik beweer nergens dat de situatie voor ouders niet vervelend is, of dat de effecten kunnen tegenvallen.
Ik protesteer tegen de stelling dat de stijgende eigen bijdragen tot gevolg gaan hebben dat heel veel vrouwen (m/v :P ) volledig stoppen met werken.
En natuurlijk zullen stijgende kosten ons dwingen keuzes te maken. Minder uitgeven aan luxe-artikelen, vakanties. Opa/oma een keer extra vragen op te passen. Je werktijden verschuiven om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden. Enz., enz., enz...
Maar stoppen met werken om geld te besparen? Nee, dat wil er toch echt niet in.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 8 november 2011 @ 10:20:00 #194
144006 chacama
Ondernemend!
pi_104112297
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef Keshet het volgende:
Chaca, is 1300 in de maand niet heel veel voor 1 kindje 3 dagen per week?
Ja nu je het zo stelt, lijkt het mij ook erg veel. Want dat is zo ongeveer het bedrag dat maandelijk van mijn rekening af ging met twee meiden en veel dagopvang. Nu dan de berekening met het juiste bedrag. 1 dagdeel per week per maand kost: 144 euro. Je neemt bij 3 dagen 6 dagdelen af. Dus 144x 6 = 864 euro. Hiervan wordt nog steeds 83% van vergoed via je toeslagen. 36,40 dat je per maad sowieso zelf betaald omdat het uurtarief boven het maximum uitkomt. En dan dus nog verder: 157 wat je nog zelf betaald. Totaal: 193 euro per maand dat je kwijt bent aan kinderopvang.

Nog steeds een aardig bedrag op een nettoloon (inc. heffingskorting) van 800 euro, maar in elk geval minder dan in de eerste berekening.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je in bovenstaande situatie stopt, maar zoals gezegd is dit een ideaal plaatje. Er zijn ook situaties waarbij je wel een grensgeval hebt en met 2 (of meer) kinderen twijfelt aan het nut van het werken als je per saldo aan het eind van de maand maar de helft of nog minder van je loon overhoud. Dan loont het wel om naar andere mogelijkheden te kijken of inderdaad te bezien of stoppen met werken haalbaar is. Het is tenslotte per situatie verschillend of je wel of niet een bepaald bedrag kunt missen in het huishouden of dat je het wel zinvol vind om meer naar de kinderopvang te betalen.

En dan kijk ik meer naar de situatie waarin de kinderen 2 dagen in de week naar de opvang gaan. Het hoofdinkomen rond de 30k per jaar ligt en degene die 2 dagen in de week ca. 700 euro in de maand bijverdiend. Dan ligt het gezamelijk inkomen boven de 30k en krijg je dus minder vergoed.

Voorbeeld:
2 kinderen dagopvang 2 dagen per week per maand. Totale kosten per maand: 1152 euro in de maand. Hiervan moet je ca. 50 euro zelf betalen en dan wordt er nog 740 euro vergoed. Totaal betaal je dan 410 euro per maand voor 2 kinderen dagopvang. In deze situatie kan ik me voorstellen dat je gaat kijken of het anders kan en of je het geld en werk echt nodig hebt.
pi_104112342
quote:

7,31 per uur hier en die 'extras' dekken lang niet alles
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_104112411
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
Dat zou ik nooit doen. Misschien is het op de korte termijn prettig omdat je netto iets meer overhoudt de komende jaren, maar op de lange termijn verlies je echt veel en veel meer geld. Dat werkt zelfs helemaal door tot in je pensioen.
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 10:28:11 #197
5428 crew  miss_sly
pi_104112479
dus van de 864 euro die de kdv per maand kost, betaal je in dit rekenvoorbeeld nog geen 200 euro zelf?
Van de 645 euro die het ons kost (2 dagen per week) betalen we ruim 400 euro zelf.
En als het werkgeversdeel er wel al bij zit (tegengestelde berichten in dit topic daarover) gaan wij ook nog fors meer betalen. nog steeds geen reden om te stoppen voor mij, ik verdien gelukkig best goed en we hebben 1 dag opvang door oma's, maar ik kan me wel voorstellen dat lang neit overal de balans naar werken doorslaat, ook vanwege inderdaad de genoemde extra levensvreugde van zelf bij je kind kunnen zijn. Hoewel ik moet toegeven dat ik, nu ze ouder is, het wel prettig vind om te kunnen gaan werken soms :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 10:29:10 #198
5428 crew  miss_sly
pi_104112501
Dat hameren op je pensioen is allemaal erg leuk, maar lang niet elke werkgever heeft regelingen voor pensioenen. Dat wordt steeds meer zelf geregeld, en heeft dus niet meer te maken met de hoogte van je salaris, bijvoorbeeld.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104112641
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 10:29 schreef miss_sly het volgende:
Dat hameren op je pensioen is allemaal erg leuk, maar lang niet elke werkgever heeft regelingen voor pensioenen. Dat wordt steeds meer zelf geregeld, en heeft dus niet meer te maken met de hoogte van je salaris, bijvoorbeeld.
Volgens mij is dat een kleine minderheid van de werkgever. Bovendien is het weldegelijk van belang als de werkgever in kwestie wel een pensioenregeling heeft, dus het kan geen kwaad om daar op te wijzen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2011 10:35:58 ]
pi_104112694
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 07:38 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Minder werken is ook vaak geen optie; je betaalt dan weliswaar minder voor opvang, maar je krijgt ook minder salaris en minder toeslag. Ik ga ook minder werken; maar vooral omdat ik het leuk vind, onder de streep maakt het niets uit.

Onze opvang biedt vanaf komend jaar ook halve dagen aan, maar dan betaal je weer een veel hoger uurtarief. Nog niet bekeken of dit voordelig is.
Bij ons kdv kunnen we ook halve dagen opvang krijgen.

6,26 per uur voor hele dag opvang
6,31 per uur voor halve dag opvang
ti amo più di ieri ma meno di domani
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')