Inderdaad: zet mij fulltime thuis en niemand, inclusief mijn kinderen, zou daar gelukkig van worden. Dus dat is geen optie.quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:59 schreef simmu het volgende:
die wil ik graag even wat nuanceren als je het niet erg vindt. want het hangt allemaal maar van de individuele situatie af. de ene moeder is doodongelukkig als die moet werken en de ander wordt thuis gillend gek.
zat mensen kunnen niet kiezen. dus beter dan dat je kiest wat werkt
En dan tot slot nog een gewetensvraagje: waarom is je vrouw minder gaan werken en niet jij? Waarom is dat nog steeds een patroon?quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:54 schreef popolon het volgende:
[..]
Belachelijk. Juist zoals je zelf zegt zijn juist die eerste paar jaren 'binding' met de ouder(s) erg belangrijk. Mijn vrouw is part-time gaan werken daarom en ja, we hebben ons 'luxe leventje' wat aan moeten passen daardoor.
Omdat zij het heel graag wilde. En het pakte met haar werk ook nog prima uit. Mooi toch?quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:20 schreef mefke79 het volgende:
En dan tot slot nog een gewetensvraagje: waarom is je vrouw minder gaan werken en niet jij? Waarom is dat nog steeds een patroon?
Nou ja, laten we wel wezen: het merendeel van de vrouwen wil ook liever thuisblijven bij de kinderen. Nu heb ik een vriend die het ook graag zou doen, maar hij verdiende beter, dus kon ik partime gaan werken. En ja, ik zie dat als 'kon' want ik vind het heerlijk. Als we gelijk zouden verdienen, zou ik het toch wel fijn vinden als ik degene was die minder mocht gaan werken. Ik geloof dat ik daar echt geen uitzondering in ben.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:20 schreef mefke79 het volgende:
En dan tot slot nog een gewetensvraagje: waarom is je vrouw minder gaan werken en niet jij? Waarom is dat nog steeds een patroon?
En omdat dat vaak het geval is, zijn er nog steeds werkgevers waar de vrouw een functie met een andere omschrijving heeft dan een man, en daaraan dus een ander salaris gekoppeld, waardoor het in de meeste gezinnen nog steeds de vrouw is die het minst verdient, en dus ook makkelijker wat minder kan gaan werken, want de klap van 10 of 20 uur minder werken komt dan minder hard aan.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:36 schreef mefke79 het volgende:
ik vind het prima als je als vrouw minder werkt, maar ook prima als het de man is, mij om het even. Maar je ziet in de discussie steeds terug dat het de vrouw is die minder gaat werken, vandaar...
Voor het "werkgeversdeel" van studenten moet je bij de lokale gemeente of het uwv zijn. Alleen die regels en de vergoedingen verschillen per gemeente. In de gemeente rotterdam kom je nergens voor in aanmerking, maar in genoeg andere gemeenten weer wel en draagt de gemeente het volledige werkgeversdeel, mits je ingeschreven staat aan een voltijds, Nederlandse instelling die erkend wordt door de DUO/ib-groep.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:18 schreef miss_sly het volgende:
Ons kdv had vanavond een informatieavond over de kinderopvangtoeslag. Ze hadden hiervoor een belastingadviseuse laten komen en die heeft even een en ander op een rijtje gezet en uitgelegd. Vond het een heel duidelijk verhaal, maar onder de aanwezigen was ook wel de onrust duidelijk.
Voor tweeverdieners in loondienst blijft in ieder geval altijd de 1/3e werkgeversbijdrage bestaan (tenminste, zolang die er nog is, uiteraard). Bij zzp-ers/mensen met een eigen bedrijf is dat al minder, want de 1/3e werkgeversbijdrage bestaat uit 1/6e deel van beide werkgevers. Als dus een van beide, of beiden, niet in loondienst is, wordt dat dus ook minder. Studeren is sowieso geen reden tot kinderopvangtoeslag, begreep ik, als er niet naast gewerkt wordt.
De lobby tegen de plannen was pas sinds kort echt op gang gekomen, en er is nog geen zekerheid over alle plannen en of deze doorgaan zoals ze zijn voorgesteld. Zeker is dat er nog onduidelijkheid is over de plannen voor 2013, maar zoals ze er nu liggen, volgen er dan nog een aantal grote klappen.
Ik denk dat er voor ons weinig veranderd; het zal tientjeswerk zijn. Maar ik zag en hoorde wel dat als we meer kinderen hadden gehad, het verschil groter zou zijn. Ons kdv is aan het bekijken wat er voor mogelijkheden zijn om, met name op de BSO, met flexibele contracten te gaan werken. Het is echter voor kdv's ook lastig om maatregelen te treffen, omdat er nog zoveel onduidelijkheden zijn. Bovendien zullen ze toch rendabel moeten zijn, en dus houden flexibele contracten ook waarschijnlijk een hoger uurtarief in. Kortom, het is voor ouders en kdv's een lastige situatie en eind 2012 zal pas wat meer duidelijk zijn over de gevolgen op allerlei gebieden.
Is er ook wat over het volgende verteld...?quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:18 schreef miss_sly het volgende:
Ons kdv had vanavond een informatieavond over de kinderopvangtoeslag. Ze hadden hiervoor een belastingadviseuse laten komen en die heeft even een en ander op een rijtje gezet en uitgelegd. Vond het een heel duidelijk verhaal, maar onder de aanwezigen was ook wel de onrust duidelijk.
Voor tweeverdieners in loondienst blijft in ieder geval altijd de 1/3e werkgeversbijdrage bestaan (tenminste, zolang die er nog is, uiteraard). Bij zzp-ers/mensen met een eigen bedrijf is dat al minder, want de 1/3e werkgeversbijdrage bestaat uit 1/6e deel van beide werkgevers. Als dus een van beide, of beiden, niet in loondienst is, wordt dat dus ook minder. Studeren is sowieso geen reden tot kinderopvangtoeslag, begreep ik, als er niet naast gewerkt wordt.
De werkgeversbijdrage wordt bij alle werkgevers geind dmv een opslag van de sociale premies. Dus ongeacht of werknemers kinderren hebben die gebruik maken van de opvang. Bij de aanvraag van de KOT moet je alleen 'ja' antwoorden op de vraag of je in loondienst bent. Bij tweeverdieners in loondienst heb je dus twee keer 'ja' aangevinkt.quote:Op woensdag 9 november 2011 07:36 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Is er ook wat over het volgende verteld...?
Wat ik begrijp van de site van de belastingdienst, is dat de werkgeversbijdrage door de belastingdienst ook wordt uitgekeerd. Dus, het is meer een kwestie van dat de belastingdienst de werkgeversbijdrage anders int bij de bedrijfssector.
Houdt dat alleen dan ook in dat je als werknemer moet opgeven bij welke werkgever de werkgeversbijdrage moet worden geïnd, of merk je daar als ouder in de praktijk niets van?
Ik wacht nog steeds op de definitieve berekening kinderopvangtoeslag van 2010 dus nog meer bureaucratie lijkt me nou niet zo gewenst...
Dus voor de reguliere KOT komt een student niet in aanmerking, want 140% van 0 uren werken is 0. Ook de regeling dat je de rest van het kalenderjaar recht hebt op KOT als je een dag gewerkt hebt, is voorbij. Dat is nog maar tot drie maanden. Dus ook in geval van bijscholing of omscholing kun je hiermee in de problemen komen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 23:33 schreef mignonne het volgende:
[..]
Voor het "werkgeversdeel" van studenten moet je bij de lokale gemeente of het uwv zijn. Alleen die regels en de vergoedingen verschillen per gemeente. In de gemeente rotterdam kom je nergens voor in aanmerking, maar in genoeg andere gemeenten weer wel en draagt de gemeente het volledige werkgeversdeel, mits je ingeschreven staat aan een voltijds, Nederlandse instelling die erkend wordt door de DUO/ib-groep.
even algemeen ter info van diegenen die met studie/opvangkosten zitten
En toch is het tegenwoordig ook normaal dat er een papadag is blijkbaar want hoe vaak mijn man niet gevraagd is: en wanneer is de papadag? Euhm zaterdag en zondag?quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:36 schreef mefke79 het volgende:
ik vind het prima als je als vrouw minder werkt, maar ook prima als het de man is, mij om het even. Maar je ziet in de discussie steeds terug dat het de vrouw is die minder gaat werken, vandaar...
Voor zover mij is uitgelegd overigens ook door een belastingadviseur dus net zo waardevol als het advies van deze mevrouw, is er voor studenten een andere werkwijze in het geval van uren berekenen. Dan moet achteraf aangetoond worden dat het aantal afgenomen uren opvang ook daadwerkelijk nodig is geweest voor de studie, en dan wordt er dus gekeken naar de studiebelastingsuren zoals die bekend staan bij de ib-groep/DUO.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dus voor de reguliere KOT komt een student niet in aanmerking, want 140% van 0 uren werken is 0. Ook de regeling dat je de rest van het kalenderjaar recht hebt op KOT als je een dag gewerkt hebt, is voorbij. Dat is nog maar tot drie maanden. Dus ook in geval van bijscholing of omscholing kun je hiermee in de problemen komen.
Wat deze mevrouw zei, was dat er nog wordt gekeken of er mogelijkheden zijn om voor studenten regelingen te treffen, maar dat op dit moment nog gold dat 140% van 0 uren, geen recht op KOT gaf.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:38 schreef mignonne het volgende:
[..]
Voor zover mij is uitgelegd overigens ook door een belastingadviseur dus net zo waardevol als het advies van deze mevrouw, is er voor studenten een andere werkwijze in het geval van uren berekenen. Dan moet achteraf aangetoond worden dat het aantal afgenomen uren opvang ook daadwerkelijk nodig is geweest voor de studie, en dan wordt er dus gekeken naar de studiebelastingsuren zoals die bekend staan bij de ib-groep/DUO.
Ik volg gewoon een reguliere studie met een studiebelasting van 40 uren per week, daar kan ik een geschreven bewijs van krijgen van de instelling en dat is voldoende bewijs.
Een zzp'er moet ook achteraf aan het einde van het jaar aantonen dat de afgenomen uren opvang nodig zijn geweest.
Helaas wel, want als de toeslag minder wordt en/of de kosten voor opvang stijgen voor ons dan kunnen we de eigen bijdrage niet meer opbrengen en moet ik dus stoppen.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:47 schreef Vanyel het volgende:
Das fijn. Geen angst meer voor moeten opgeven van je studie dus?
Maar als het slecht gaat en je hebt weinig werk, dus je kan weinig uren maken, moet je dus heel veel terugbetalen?? Want je kan op het kdv niet zomaar schuiven met de uren.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:38 schreef mignonne het volgende:
[..]
Een zzp'er moet ook achteraf aan het einde van het jaar aantonen dat de afgenomen uren opvang nodig zijn geweest.
Daar komt het dus wel op neer inderdaad ja. Van dat terugbetalen.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:56 schreef Troeta het volgende:
[..]
Maar als het slecht gaat en je hebt weinig werk, dus je kan weinig uren maken, moet je dus heel veel terugbetalen?? Want je kan op het kdv niet zomaar schuiven met de uren.
En op deze manier zal het ook wel met oproepkrachten gaan.
Jammer dat papadag tegenwoordig zo'n slechte naam heeft. Dat is ooit verzonnen om vaders meer te betrekken bij de opvoeding. Een dag vrij te nemen zodat moeder ook kan blijven werken en ik geloof dat dat aardig gewerkt heeft.
Wat je er ook van denkt, vroeger deden veel vaders echt niet zoveel hoor, die werkten vooral en moeders niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |