abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103783192
Wij gaan ook een dag minder opvang nemen. Grootste reden hiervoor is dat ik het leuk vind om meer tijd met mijn dochter door te brengen, maar geld speelt ook wel een kleine rol. Gek genoeg is een dag minder werken en een dag minder opvang niet eens goedkoper dan de situatie zo laten. Ja, je betaalt een dag minder maar tegelijkertijd gaat voor ons het uurbedrag omhoog (hoe meer dagen, hoe lager het uurbedrag), krijgen we minder salaris en minder kinderopvangtoeslag. Sterker nog, misschien gaan we er juist nog wel iets extra op achteruit omdat ik een dag minder ga werken. Maar goed, gelukkig kunnen we de eindjes nog prima aan elkaar knopen.
PWBF
pi_103783271
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2011 13:00 schreef Jarno het volgende:

[..]

Het gaat geeneens om geld, het gaat om vormgeven van de samenleving en het al dan niet bewust achterstellen van bepaalde groepen en het inperken van persoonlijke vrijheiden (en ja, thuiszitten is óók een keuze (of kan een keuze zijn) en zeker niet achterlijk wmb).
Mooi gezegd.
Alleen denk ik niet dat het overgrote deel van de stemmers dat in het achterhoofd houdt bij het indrukken van de grote rode knop. Het grootste deel van stemmers hebben totaal geen idee wat waar de partijen voor staan en wat hun agenda is.

Wat er dus op neer komt dat we in een samenleving zitten waar we ons druk maken om de uitzetting van een van de vele asielzoekers die we hier hebben en waar we stemmen op iemand die ontwikkelingshulp wil stopzetten terwijl er per dag ik weet niet hoeveel kinderen sterven van de honger. We stemmen massaal op degene met een grote bek en hebben totaal geen idee wat voor gevolgen dat verder heeft.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_103783341
Ach, we merken wel hoeveel we krijgen als we de beschikking 2012 van de belastingdienst in de bus vinden. We houden er rekening mee dat we er ongeveer 100 euro per maand op achteruit gaan wat betreft de kinderopvang. Dit wordt gelukkig wel gecompenseerd door mijn salarisverhoging. Andere kosten die omhoog gaan (gas, water, electriciteit, gemeentelijke lasten en dergelijke) compenseren we met de salarisverhoging van mijn vrouw. Al met al zal onze situatie er volgend jaar niet heel anders uitzien.

Hoop ik.
PWBF
pi_103783491
In 2012 wordt het recht op kinderopvangtoeslag wel berekend aan de hand van de ouder met de minste arbeidsuren. Mijn vrouw wil eind 2012 in totaal 4 maanden levensloop opnemen bij haar werkgever om haar promotie aan de TU Delft af te ronden. Ben erg benieuwd of we dan nog steeds recht hebben op kinderopvangtoeslag.
PWBF
  maandag 31 oktober 2011 @ 14:02:18 #105
62233 Jelief
ikke lief!
pi_103784572
Ik stel het weer gaan werken nog maar even uit tot de jongste ook op school zit. Anders ga ik zo ongeveer werken voor de opvang en niet om het financieel wat ruimer te krijgen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_103784815
Er zijn een paar partijen bezig met 't kijken naer een "leefvormneutraal" fiscaal stelsel. Zou je dat dan prettiger vinden?
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 19:04:07 #107
5428 crew  miss_sly
pi_103797028
Op de site van de belastingdienst staat nog niets over 2012 en over de werkgeversbijdrage, volgens mij, of kijk ik niet goed?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_103797074
miss nee klopt er staat nog niks over 2012!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 19:31:04 #109
236264 crew  capricia
pi_103798815
Ik zou willen dat ze het voor de lange termijn eens duidelijk maken. Dan kunnen mensen daar rekening mee houden. Nu is het ieder jaar weer anders. Heel irritant.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103802904
Miss, er staat nog niets op de site, maar het wetsbesluit erover is wel openbaar.Er staat een tabel in met berekeningen.
Het enige irritante is dat ik niet helemaal snap hoe het zit met de 'oude' regeling: 33% ouders, 33% werkgevers, 33% overheid. Is die helemaal overboord? En zijn de percentages die hier genoemd worden dan de nieuwe regeling?
Als voorbeeld: bij een inkomen onder de 18547 betaald het rijk voor kind 1 57,4 % en voor kind 2 60%?

Ik heb vandaag eens wat rondgekeken en gevraagd: onze organisatie komt nu boven de max vergoeding, voor het eerst. Zij zijn de grootste hier in de buurt en ook de enige tot nu toe die erboven stijgen. De rest doet dat niet maar...heeft enorme wachtlijsten.

En Capricia, met jou ben ik het ook echt eens. Dit is nou het derde jaar dat we toeslag krijgen en elk jaar is de regeling anders. Ik plan vooruit, ik kan moeilijk rekening houden met een overheid die ineens de prijzen met 40% omhoog gooit.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 14:12:42 #111
5428 crew  miss_sly
pi_103829756
In het wetsbesluit wordt ook niet gerept over de verplichte werkgeversbijdrage; waar heb jij dat vandaan, Orea?

Zoals ik het zie in die tabel in dat besluit gaan we er wel wat op achteruit, maar bij lange na wordt het nog niet zo erg dat ik dan maar beter thuis kan blijven, ook zonder werkgeversbijdrage.
pi_103830241
Zie de link die ik eerder poste van de rijksoverheid :)

Dat er nog niks staat op de site van de belastingdienst verbaasd me niks, sowieso komen alle nieuwe mogelijkheden tot aanvragen vaak pas rond december op hun site.. dat zal met dit niet anders zijn..
pi_103830360
quote:
Werkgeversbijdrage kinderopvang

U bent verplicht een werkgeversbijdrage aan kinderopvang te betalen. Via de Belastingdienst komt de bijdrage bij de ouders terecht. Ouders die werken krijgen gezamenlijk een vaste inkomensonafhankelijke toeslag van een derde deel van de kosten van kinderopvang. Daarnaast krijgen ouders een inkomensafhankelijke toeslag.

U betaalt de werkgeversbijdrage door een opslag op de premie sectorfonds (voorheen WW-Wgf/Sectorfondspremie). De kinderopvangheffing wordt met sectorpremie als één bedrag afgedragen. U bent deze premie voor alle werknemers verschuldigd, dus voor zowel werknemers met als werknemers zonder kinderen.
bron
  Moderator dinsdag 1 november 2011 @ 14:58:03 #116
5428 crew  miss_sly
pi_103831088
Aah, ik zie het, thanks!

Dat zou voor ons wel verschil maken, dat is een prettig vooruitzicht. Het lijkt niet helemaal eerlijk dat de premie betaald moet worden over werknemers met en zonder kinderen. Van de andere kant is dat wel weer goed om tegen te gaan dat mensen met kinderen minder gemakkelijk aan een baan komen wegens te hoge premies.

Dus als ik het goed begrijp, krijgen we vanaf januari een bedrag van de belastingdienst dat bestaat uit 1/3e deel van de kosten + een percentage conform de tabel uit de link die mefke plaatste.
pi_103831149
:Y

En misschien niet eerlijk, maar dat is met zoveel dingen zo (noem alleen al zorgpremies)..
pi_103931483
hier is officieel het verzoek ingediend om 4 uur per week minder te werken. IN praktijk moet dat dan 8 uur per twee weken worden want onze opvangorganisatie heeft nog wat nieuws bedacht: maandag, dinsdag en donderdag betaal je een hoger tarief voor halve dagen want die dagen krijgen ze makkelijk gevuld met kinderen voor hele dagen. Oke, begrijpelijk. Wel jammer dat op woensdagen en vrijdagen kinderen niet in hun eigen groepen zitten omdat die zo leeg zijn.
Hopelijk krijgen we het bij mijn werkgever geregeld. Overigens neem ik 4 uur ouderschapsverlof op en financier ik dat dan vanuit de levensloopregeling zodat ik niet minder betaald krijg, maar wel minder opvang nodig heb. Men, ik zou een avondbaan moeten hebben, dat zou lekker opschieten.
pi_104064165
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 14:58 schreef miss_sly het volgende:
Aah, ik zie het, thanks!

Dat zou voor ons wel verschil maken, dat is een prettig vooruitzicht. Het lijkt niet helemaal eerlijk dat de premie betaald moet worden over werknemers met en zonder kinderen. Van de andere kant is dat wel weer goed om tegen te gaan dat mensen met kinderen minder gemakkelijk aan een baan komen wegens te hoge premies.

Dus als ik het goed begrijp, krijgen we vanaf januari een bedrag van de belastingdienst dat bestaat uit 1/3e deel van de kosten + een percentage conform de tabel uit de link die mefke plaatste.
Zo is het nu ook al hoor. Behalve dan nog, dat je een maximaal bedrag per uur mag betalen aan je kinderopvang. Dat bedrag is hoger (dus gunstiger voor jou als ouder) als je gebruik maakt van kinderopvang (6,36). Heb je een gastouder, dan is dat bedrag lager (5,09). Betaal je per uur dus meer (zoals wij) dan krijg je dus mogelijk minder dan een derde terug. In alle andere gevallen is het al zo dat je minimaal een derde krijgt vergoed. Dat zal in 2012 niet anders zijn. Dus ook dan geldt, dat je als je hogere kosten hebt dan toegestaan is, je deze zelf zult moeten betalen. Of je zult in onderhandeling moeten over de voorwaarden met je kinderopvangcentrum/gastouder/gastouderbureau...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 7 november 2011 @ 07:16:26 #120
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104064205
quote:
15s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:02 schreef Jarno het volgende:
40 jaar emancipatie en ik zie al een paar keer voorbijkomen dat men 'dan liever thuisblijft'. Really, vrouwen? Daar al die jaren voor gevochten? Om je door een stel zgn. christelijken weer keihard naar huis en kind te worden gestuurd?
Dat is toch juist emancipatie? Dat je die vrije keuze hebt? Dat niemand tegen je zegt dat je moet Stoppen met werken omdat je trouwt. Ik vind juist het feit dat veel mensen gevangen zitten in een baan vanwege de kosten veel erger. En dan ga ik er van uit dat men thuis overlegd heeft wie die opvanguren gaat compenseren. Da's ware emancipatie volgens mij. (en wellicht komt er zo een markt vrij voor moeders als ik, die graaaaaag willen werken maar overal worden geweigerd vanwege te oud, met kinderen dus onflexibel, en wat voor k*targumenten er meer komen :+)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 7 november 2011 @ 07:18:48 #121
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104064215
Oh wacht, megaspuit11 :@
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator maandag 7 november 2011 @ 07:33:38 #122
5428 crew  miss_sly
pi_104064306
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 07:01 schreef djenneke het volgende:

[..]

Zo is het nu ook al hoor. Behalve dan nog, dat je een maximaal bedrag per uur mag betalen aan je kinderopvang. Dat bedrag is hoger (dus gunstiger voor jou als ouder) als je gebruik maakt van kinderopvang (6,36). Heb je een gastouder, dan is dat bedrag lager (5,09). Betaal je per uur dus meer (zoals wij) dan krijg je dus mogelijk minder dan een derde terug. In alle andere gevallen is het al zo dat je minimaal een derde krijgt vergoed. Dat zal in 2012 niet anders zijn. Dus ook dan geldt, dat je als je hogere kosten hebt dan toegestaan is, je deze zelf zult moeten betalen. Of je zult in onderhandeling moeten over de voorwaarden met je kinderopvangcentrum/gastouder/gastouderbureau...
Volgens mij is dat nu niet zo, want de verplichte werkgeversbijdrage gaat per 1 januari 2012 in en we krijgen nu echt nog niet eens 1/3e deel. Deels komt dat inderdaad omdat ons kdv ietsje duurder is, maar dat is centenwerk op twee dagen per week, dus dat maakt het verschil niet.

Maar goed, we wachten het af en zien het wel :)
  maandag 7 november 2011 @ 08:14:41 #123
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_104064561
Ik heb net a.d.h.v. de tabel 2012 eens uitgerekend wat het effect voor ons gaat zijn.

Situatie: ca. 2x modaal, 2 kinderen die naar opvang gaan, 1x hele dag, 1x halve dag.
We betalen nu netto 210 euro/maand, dat wordt ca. 300 euro/maand.

We leveren dus 90 euro in, als het ware.

Het netto financieel effect van allebei werken zal niet om die 90 euro hangen. Natuurlijk, het is jammer, maar ik zal er geen belegde boterham minder om eten.

In dat opzicht snap ik de ophef niet helemaal. Als je zelfs met een goed inkomen (dat mag je 2x modaal toch wel noemen) er 90 euro/maand op achteruit gaat, zal er toch niemand zijn waar het interessanter is om te stoppen met werken als 2e verdiener?

Daarnaast moet je in je berekening of werken lonend is, ook de andere zaken meetellen, zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting, pensioenopbouw, WW-rechten etc etc etc etc.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_104064596
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 08:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik heb net a.d.h.v. de tabel 2012 eens uitgerekend wat het effect voor ons gaat zijn.

Situatie: ca. 2x modaal, 2 kinderen die naar opvang gaan, 1x hele dag, 1x halve dag.
We betalen nu netto 210 euro/maand, dat wordt ca. 300 euro/maand.

We leveren dus 90 euro in, als het ware.

Het netto financieel effect van allebei werken zal niet om die 90 euro hangen. Natuurlijk, het is jammer, maar ik zal er geen belegde boterham minder om eten.

In dat opzicht snap ik de ophef niet helemaal. Als je zelfs met een goed inkomen (dat mag je 2x modaal toch wel noemen) er 90 euro/maand op achteruit gaat, zal er toch niemand zijn waar het interessanter is om te stoppen met werken als 2e verdiener?

Daarnaast moet je in je berekening of werken lonend is, ook de andere zaken meetellen, zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting, pensioenopbouw, WW-rechten etc etc etc etc.
Ik maak me ook niet druk om mijn eigen welzijn. Het is waarschijnlijk vervelender voor de warme bakker op de hoek en het restaurant bij ons in de straat.
PWBF
  maandag 7 november 2011 @ 08:49:11 #125
238326 Worteltjestaart
pi_104064945
Hoe kom je daar bij?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
  Moderator maandag 7 november 2011 @ 08:57:10 #126
5428 crew  miss_sly
pi_104065062
Ik denk dat het juist bij de lagere inkomens de vraag wordt of de partime inkomsten op blijven wegen of in bepaalde beroepen. In de zorg bijvoorbeeld zijn de salarissen vaak laag en als je partime werkt en een laag salaris hebt, en je moet bijvoorbeeld 2 kinderen naar opvang doen, worden die kosten al snel bijna net zo hoog als het tweede salaris.
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 08:58:34 #127
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065093
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 08:49 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hoe kom je daar bij?
Je doelt op de reactie van Nielsch? Die 90 euro per maand gaan dan op aan kinderopvang, niet meer aan de warme bakker en het restaurant in de straat. Tenminste, dat lijkt mij dan...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 november 2011 @ 09:04:28 #128
238326 Worteltjestaart
pi_104065175
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 08:57 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat het juist bij de lagere inkomens de vraag wordt of de partime inkomsten op blijven wegen of in bepaalde beroepen. In de zorg bijvoorbeeld zijn de salarissen vaak laag en als je partime werkt en een laag salaris hebt, en je moet bijvoorbeeld 2 kinderen naar opvang doen, worden die kosten al snel bijna net zo hoog als het tweede salaris.
Bij lagere inkomens is de tegemoetkoming in de kosten ook hoger; de absolute neergang is dan minder.

quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 08:58 schreef Sjeen het volgende:
Je doelt op de reactie van Nielsch? Die 90 euro per maand gaan dan op aan kinderopvang, niet meer aan de warme bakker en het restaurant in de straat. Tenminste, dat lijkt mij dan...
Ik doelde inderdaad op zijn reactie. Als jouw uitleg de logica zou zijn, refereer ik nog even naar mijn eigen post: als dat de situatie is zal ik er geen boterham minder om eten.
90 euro in de maand minder bij een totaal netto inkomen van ~3500 (2x modaal) moet je toch zonder al te veel problemen kunnen opvangen.

Vooropgesteld, ik onderken zeker dat de kosten stijgen en dat dat voor een (grote?) groep ouders pijn doet. Maar ik vind het ontzettend moeilijk voor te stellen dat mensen stoppen met werken omdat de kinderopvang duurder wordt; het aantal gezinnen waar het financieel interessanter is om te stoppen dan door te werken, kan gewoon niet groot zijn. Zeker als je rekening houdt met extra heffingskortingen etc. waar je als werkende tweeverdiener recht op hebt.
  Moderator maandag 7 november 2011 @ 09:07:52 #129
5428 crew  miss_sly
pi_104065221
Maar jij kunt niet zien wat andere mensen voor vaste lasten hebben, zoals bijvorbeeld hypotheek of huur. Jij zult misschien om 90 euro geen boterham minder eten, maar voor anderen kan dat wel erg veel zijn. Je kunt er bijvoorbeeld heel wat boodschappen van doen.
pi_104065305
Maar die krijg je in veel gevallen weer terug via de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator maandag 7 november 2011 @ 09:15:04 #131
5428 crew  miss_sly
pi_104065329
Dei combinatiekorting ken ik dan weer niet, maar ik ben niet zo heel erg op de hoogte van al die belastingzaken. Misschien toch eens in verdiepen, of iemand inhuren om dat te doen.
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:18:10 #132
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065388
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:04 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Bij lagere inkomens is de tegemoetkoming in de kosten ook hoger; de absolute neergang is dan minder.

[..]

Ik doelde inderdaad op zijn reactie. Als jouw uitleg de logica zou zijn, refereer ik nog even naar mijn eigen post: als dat de situatie is zal ik er geen boterham minder om eten.
90 euro in de maand minder bij een totaal netto inkomen van ~3500 (2x modaal) moet je toch zonder al te veel problemen kunnen opvangen.

Vooropgesteld, ik onderken zeker dat de kosten stijgen en dat dat voor een (grote?) groep ouders pijn doet. Maar ik vind het ontzettend moeilijk voor te stellen dat mensen stoppen met werken omdat de kinderopvang duurder wordt; het aantal gezinnen waar het financieel interessanter is om te stoppen dan door te werken, kan gewoon niet groot zijn. Zeker als je rekening houdt met extra heffingskortingen etc. waar je als werkende tweeverdiener recht op hebt.
Jij kunt 1 euro 2 keer uitgeven? Knap, leer mij dat eens...
  maandag 7 november 2011 @ 09:19:13 #133
238326 Worteltjestaart
pi_104065409
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:07 schreef miss_sly het volgende:
Maar jij kunt niet zien wat andere mensen voor vaste lasten hebben, zoals bijvorbeeld hypotheek of huur. Jij zult misschien om 90 euro geen boterham minder eten, maar voor anderen kan dat wel erg veel zijn. Je kunt er bijvoorbeeld heel wat boodschappen van doen.
Je snapt mij niet denk ik: mijn punt is, als je 2x modaal verdient, hoor je niet slapeloze nachten te krijgen van een stijging van 90 euro in de kinderopvang. Doe je dat wel, dan moet je leren de tering naar de nering te zetten.
Bovendien, was mijn eigenlijke punt dat je mij niet wijs kan maken dat een dergelijke verlaging van de kinderopvang er bij een zo grote groep mensen toe leidt dat ophouden met werken interessanter is.
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:15 schreef miss_sly het volgende:
Dei combinatiekorting ken ik dan weer niet, maar ik ben niet zo heel erg op de hoogte van al die belastingzaken. Misschien toch eens in verdiepen, of iemand inhuren om dat te doen.
En daar is het volgende argument: neem bij je berekening ALLES mee. Als tweede verdiener heb je dus genoemde extra heffingskorting (dat is bij ons 110 euro netto per maand) en bouw je zoals gezegd ook pensioen- en WW-rechten op. Reken het eens door en ik poneer de stelling dat zal blijken dat voor >75% van de mensen die nu beweren dat stoppen met werken gewin oplevert, fout zitten.

@Sjeen, ik snap hem niet?
pi_104065425
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:15 schreef miss_sly het volgende:
Is wel de moeite. Max. volgens mij zo'n 1700 per jaar.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:22:54 #135
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065487
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:19 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Je snapt mij niet denk ik: mijn punt is, als je 2x modaal verdient, hoor je niet slapeloze nachten te krijgen van een stijging van 90 euro in de kinderopvang. Doe je dat wel, dan moet je leren de tering naar de nering te zetten.
Bovendien, was mijn eigenlijke punt dat je mij niet wijs kan maken dat een dergelijke verlaging van de kinderopvang er bij een zo grote groep mensen toe leidt dat ophouden met werken interessanter is.

[..]

En daar is het volgende argument: neem bij je berekening ALLES mee. Als tweede verdiener heb je dus genoemde extra heffingskorting (dat is bij ons 110 euro netto per maand) en bouw je zoals gezegd ook pensioen- en WW-rechten op. Reken het eens door en ik poneer de stelling dat zal blijken dat voor >75% van de mensen die nu beweren dat stoppen met werken gewin oplevert, fout zitten.

@Sjeen, ik snap hem niet?
Ik zal het nog eens proberen... Als ik 90 euro meer kwijt ben aan kinderopvang, kan ik die 90 euro niet aan iets anders uitgeven. Jij blijkbaar wel en ik wil graag weten hoe je dat doet...
  maandag 7 november 2011 @ 09:24:51 #136
238326 Worteltjestaart
pi_104065526
Ik geef het niet 2x uit.
Die 90 euro gaat af van de buffer die elke maand heb, nl. het bedrag dat elke maand aan het spaargeld wordt toegevoegd. Daar is die buffer ook voor bedoeld, om stijgende uitgaven of tegenvallers op te vangen.
pi_104065697
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 08:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat bedoel ik inderdaad. Als we extra betalen aan de kinderopvang, dan zullen we inderdaad wat minder luxe kopen. Dus gewoon een brood van de AH in plaats van een vers brood van de bakker. Het zijn maar voorbeelden, maar het mocht geloof ik wel duidelijk zijn. Zelf hoef ik er inderdaad geen hap minder om te eten, wel wat minder luxe wellicht.

We kunnen ook beknibbelen op het bedrag dat we maandelijks naar de spaarrekening storten, maar dat doen we liever niet.
PWBF
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:36:41 #138
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065719
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:24 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik geef het niet 2x uit.
Die 90 euro gaat af van de buffer die elke maand heb, nl. het bedrag dat elke maand aan het spaargeld wordt toegevoegd. Daar is die buffer ook voor bedoeld, om stijgende uitgaven of tegenvallers op te vangen.
Jij kiest ervoor om het te blijven uitgeven, ik kies er voor om mijn buffer te handhaven voor het geval mijn wasmachine het begeeft. Ieder zo zijn eigen keuzes... Ik vind het nogal arrogant om te stellen dat mensen die merken dat kosten stijgen, hun zaken financieel niet op orde hebben.
pi_104065805
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 09:13 schreef Vanyel het volgende:
Maar die krijg je in veel gevallen weer terug via de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Hoe vraag je die aan? Of gaat dat automatisch?
PWBF
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:42:37 #140
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104065835
Gaat bij mij automatisch bij belastingaangifte, ik heb elk jaar weer een 'Huh :? ' moment als ik die invul en er komt meer terug dan ik verwacht had...
  maandag 7 november 2011 @ 09:46:09 #141
238326 Worteltjestaart
pi_104065908
Vooropgesteld kan iedereen prima zijn eigen keuze daarin maken natuurlijk.

Maak je de keuze om je sparen te handhaven en minder uit te geven aan andere zaken, is dat natuurlijk prima. Maar, het gaat wel te ver om de schuld dan in de schoenen van de politiek te schuiven (zie topictitel). Hoezeer ik ook tegen het CDA ben (elke partij die een religieuze achtergrond heeft hoort verboden te worden, maar dat is weer een andere discussie), moet je wel enigszins relativeren.

[chargeer]
En als je bij elke negatieve verandering van je koopkracht liever bezuinigt op je basisbehoeften dan op je spaaraangroei, tja, waar houdt het dan op?
Hogere zorgpremie --> we gaan over op magere melk want halfvolle is te duur (ipv andere verzekeraar zoeken)
Energieprijs stijgt --> we blijven toch maar in die spijkerbroek-met-gaten lopen (in plaats van energie besparen)
Telefoonrekening duurder dan normaal --> we eten geen vlees meer (ipv minder bellen)
[/chargeer]

En dan alsnog blijft de stelling staan, dat ophouden met werken vanwege de stijging van de kinderopvang gewoon in de meeste gevallen niet lonend kan zijn. Er zijn misschien individuele gevallen die relatief hard getroffen worden, maar dat doet aan de algemene strekking van mijn verhaal niets af.

quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:40 schreef Nielsch het volgende:
Hoe vraag je die aan? Of gaat dat automatisch?
Als je belastingaangifte doet en je bent fiscaal partner, wordt dat automatisch verrekend.
http://belastingdienst.nl(...)ngskortingen-09.html
pi_104066024
@worteltjestaart: wat je zegt is allemaal wel waar, maar wel flink gekleurd voor de hogere inkomenssectie. zat mensen redden het precies op die 2 inkomens en hebben de laatste jaren al stevig bezuinigd. die zijn al overgegaan op een goedkopere zorgverzekering, zetten de verwarming standaard een graadje minder en kopen bij de kringloop. dat is de groep die nu in de problemen komt.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Licht Ontvlambaar maandag 7 november 2011 @ 09:59:55 #143
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104066179
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:46 schreef Worteltjestaart het volgende:
Vooropgesteld kan iedereen prima zijn eigen keuze daarin maken natuurlijk.

Maak je de keuze om je sparen te handhaven en minder uit te geven aan andere zaken, is dat natuurlijk prima. Maar, het gaat wel te ver om de schuld dan in de schoenen van de politiek te schuiven (zie topictitel). Hoezeer ik ook tegen het CDA ben (elke partij die een religieuze achtergrond heeft hoort verboden te worden, maar dat is weer een andere discussie), moet je wel enigszins relativeren.

[chargeer]
En als je bij elke negatieve verandering van je koopkracht liever bezuinigt op je basisbehoeften dan op je spaaraangroei, tja, waar houdt het dan op?
Hogere zorgpremie --> we gaan over op magere melk want halfvolle is te duur (ipv andere verzekeraar zoeken)
Energieprijs stijgt --> we blijven toch maar in die spijkerbroek-met-gaten lopen (in plaats van energie besparen)
Telefoonrekening duurder dan normaal --> we eten geen vlees meer (ipv minder bellen)
[/chargeer]

En dan alsnog blijft de stelling staan, dat ophouden met werken vanwege de stijging van de kinderopvang gewoon in de meeste gevallen niet lonend kan zijn. Er zijn misschien individuele gevallen die relatief hard getroffen worden, maar dat doet aan de algemene strekking van mijn verhaal niets af.

[..]

Als je belastingaangifte doet en je bent fiscaal partner, wordt dat automatisch verrekend.
http://belastingdienst.nl(...)ngskortingen-09.html
Je ziet dus niet dat mensen juist dat gaan doen wat jij predikt? De meesten gaan kijken of ze kunnen bezuinigen op de kinderopvang, door te schuiven met uren, thuis te werken, een beroep te doen op familie/vrienden. Als dat niet lukt, dan zul je dus op andere dingen moeten bezuinigen. En ja, dan kook ik liever zelf dan dat ik geld weg ga brengen naar een restaurant.

Sorry, maar ik vind je nogal al hard en veroordelend overkomen. En er sowieso nogal gemakkelijk vanuitgaan dat iedereen hier twee keer modaal binnenhaalt maandelijks...
  maandag 7 november 2011 @ 09:59:57 #144
238326 Worteltjestaart
pi_104066181
@simmu:
Tuurlijk, lagere inkomens zal het harder vallen om 90 euro in te leveren dan "mijn" groep.
Dat gezegd hebbende..., de korting zal bij 'modaal' relatief minder extreem zijn.

Ik wil niet beweren dat lage inkomens het gemakkelijk hebben, absoluut niet. Ik wil aangeven dat de bewering, dat stoppen met werken gepromoot wordt, te kort door de bocht is.

Rekenvoorbeeldje.

Stel dat je een modaal gezinsinkomen hebt (ca. 30 kEUR) waarbij 1 partner 4 dagen werkt en de andere 3 dagen. Als het loon ongeveer gelijk verdeeld is, draagt de minderwerkende partner ca. 1000 euro/maand bruto (~700-750 euro netto) bij aan het gezinsinkomen. Daar komt dan nog de heffingskorting bovenop, ca. 100 euro/maand.

Dat geeft een netto effect van +800 euro/maand.

Reken dan mij eens uit hoe het kan dat die 800 euro opgeven voordeliger is dan een paar tientjes tot 200 euro (extreem geval) in de maand extra uitgeven aan kinderopvang?

[edit]
@sjeen:
Ik ben niet hard, ik probeer objectief te zijn. De basisdiscussie gaat erover of mensen stoppen met werken (of minder gaan werken) als gevolg van de kostenstijging van de kinderopvang. Ik probeer objectief aan te geven dat die effecten overdreven worden.
  maandag 7 november 2011 @ 16:09:09 #145
144006 chacama
Ondernemend!
pi_104078290
Ik kan me voorstellen dat de ophoging van de kosten voor velen weerstand geeft. Ik ben er zelf ook eentje die alle ontwikkelingen op de voet volgt en zich afvraagt hoe het volgend jaar zou moeten gaan. Ik houd me vooral bezig met hoe de berekening van de minst gewerkte uren t.o.v. de opvang gerekend gaat worden en dan ook met name in kader van flexibele uren per maand.

Maar omdat ik toch aan het rekenen was, vond ik de vraag van van worteltjestaart interessant.
Hieronder een berekening uitgaande van het gezamelijk inkomen van net onder de 30K en met 1 kind in de dagopvang voor 3 dagen in de week per maand. Ik heb gerekend met de tot nu toe bekende tabel voor 2012 en de tarieven zoals die bij ons kinderdagverblijf gelden.

3 dagen opvang kost: +/- 1300 euro in de maand per kind dagopvang kinderdagverblijf. (1 dagdeel per week / p.maand: 143,86). Hieran betaal je 100 euro zelf omdat dit niet vergoed wordt. Dan blijft er 1200 euro over. Van die 1200 wordt 83% vergoed. Dit is 1025 euro. Totaal betaal je per maand dus: 100+175=275 euro aan de opvang. Hou je per maand dus 500 euro over voor je gezinskosten bij een baan van 3 dagen in de week. (/mocht ik een rekenfout maken, dan verbeter me aub/)

Waar het omslagpunt ligt om wel of niet te blijven werken of een andere oplossing voor opvang te vinden, is voor iedereen anders. Voor mezelf zou ik toch gaan rekenen of het op een andere manier ook haalbaar is om wel te blijven werken, maar de opvang anders te regelen. Ik zeg niet dat ik het teveel geld vind, maar het is toch nog steeds meer dan 1/3 van je loon en als je dat kan behouden, zou het wel erg fijn zijn met alle andere kosten die ook stijgen.
  maandag 7 november 2011 @ 19:45:56 #146
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_104088245
Hieronder een ruwe berekening voor onze situatie.

Wij betalen volgend jaar 6,66 euro per uur en nemen voor 2 dagen BSO en 2 hele dagen in de schoolvakanties gemiddeld 40 uur per maand af. 266 euro per maand dus.

Dit jaar betaleen we 240 euro in de maand en krijgen 80 euro per maand terug. Netto betalen we dus 160 euro in de maand aan de BSO. Komend jaar zal dit wat meer worden, stel: 170 euro dat we zelf betalen (en misschien nog wel meer).

Stel dat ik 4 uur per week minder ga werken (2 dagen 2 uur minder) en dat we voor de vakanties zelf wat meer vrij nemen of opa en oma inschakelen.

Mijn netto uurloon is zo'n 15 euro per uur. Dat kost ons dus 60 euro per week, plm 250 euro per maand.

Oftewel: minder gaan werken zodat kindlief niet meer naar de opvang hoeft, kost ons 80 euro in de maand.

Ik kan me voorstellen dat, zeker als je meer kinderen hebt en de netto inkomensdaling dus nog lager is, je dan maar minder gaat werken. Als mijn werk het toeliet zou ik ook lekker twee dagen in de week tot half 3 gaan werken, maar dan word mijn baas niet blij :'). Ik verdien écht niet slecht, maar zelfs in onze situatie wordt het dus al het overwegen waard om maar minder te gaan werken.

En dat lijkt me niet de bedoeling van een kabinet dat vindt dat "iedereen die mee kan doen, mee moet doen".
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_104090665
het aangepaste bedrag aan kinderopvangtoeslag komt trouwens al op 20 december, niet op 20 januari...
PWBF
pi_104091240
Hebben jullie eigenlijk de nieuwe prijzen (uurtarief) voor 2012 al binnen?
Wij hebben nog niets gehoord.
Met een meidenkwartet
  maandag 7 november 2011 @ 20:31:58 #149
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_104091291
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:31 schreef Cathmar het volgende:
Hebben jullie eigenlijk de nieuwe prijzen (uurtarief) voor 2012 al binnen?
Wij hebben nog niets gehoord.
Wij dus wel, vorige week een brief gehad.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_104091815
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 07:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nu niet zo, want de verplichte werkgeversbijdrage gaat per 1 januari 2012 in en we krijgen nu echt nog niet eens 1/3e deel. Deels komt dat inderdaad omdat ons kdv ietsje duurder is, maar dat is centenwerk op twee dagen per week, dus dat maakt het verschil niet.

Maar goed, we wachten het af en zien het wel :)
Dat is niet correct. De verplichte werkgeversbijdrage bestaat al langer, en wordt per 1 januari gewijzigd (was 0,34% wordt nu 0,5%). Als jij niet minimaal 1/3de deel krijgt, dan zit je kdv toch een stuk duurder per uur, dan gesubsidieerd is, of je krijgt gewoonweg te weinig.

Je berekent het zo:

=gefactureerd bedrag/3+(aantal uur*(5,09 bij gastouderopvang,6,36 bij kdv)*percentage dat de overheid je subsidieert)
  maandag 7 november 2011 @ 20:40:49 #151
35189 Troel
scherp en bot
pi_104091843
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:46 schreef Worteltjestaart het volgende:
[chargeer]
[/chargeer]

Ja, laten we een andere zorgverzekeraar gaan zoeken. Eentje waar je mag hopen dat je een uitgebreid pakket mag afsluiten, want anders ben je zeker meer geld kwijt. Zomaar overstappen is niet altijd een optie.
Energie besparen, altijd leuk en aardig, maar ik heb al enkel A+ of A++ apparaten en ik vraag me af of ik überhaupt ergens een gewone gloeilamp heb in plaats van een spaarlamp.
Telefoonrekening duurder dan normaal? Neuh, dat valt best mee, ik heb een prima bundel met belminuten en kan eigenlijk de meeste thuistelefoontjes ook gewoon binnen mijn bundel bellen. Teruggaan in bundel levert niet meer dan 4 hele euro's op, maar zorgt er wel voor dat ik de thuistelefoontjes niet meer binnen de bundel kan bellen.

Dus waar bespaar je dan uiteindelijk op? Vaker de fiets pakken in plaats van de auto, Toch maar de babykleertjes verkopen, tweedehands kleding kopen, minder frisdrank drinken en als je het drinkt goedkopere merken nemen (alhoewel ik goedkoper dan de Aldi nog niet ben tegengekomen). Internetabonnement toch maar terugschroeven, toch maar de melk met het rottig te openen pak kopen, omdat het stukken goedkoper is dan de melk met wel een fatsoenlijke dop erop. Als ik moet besparen, dan probeer ik overal op te besparen en niet slechts meer op 1 ding. Als ik nog vijf minuten zou nadenken, dan zou ik ongetwijfeld nog tig besparingstips voor mezelf kunnen opschrijven, waarvan een aantal ook daadwerkelijk al benut worden (puur omdat ik de ijsthee van de Aldi gewoon lekkerder vind dan die van de Lipton :P ).

Ik kan me zo voorstellen dat het hier bij de andere moeders cq vaders niet anders is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104091854
edit: ingehaald door de werkelijkheid ;)
pi_104092723
`worteltjestaart, je rekent ook nog met 'maar' 1,5 dag opvang. Wij rekenen met twee keer 3 hele dagen opvang. Wij zitten ietsje hoger dan die 2 keer modaal en hebben dus twee kinderen. Ik zou willen dat we er maar 90 euro op achteruit gingen netto. Wij gaan er dus zo 180 euro op achteruit. Dat is gewoon veel, sterker nog, dat is 40% tov vorig jaar. Komt ook doordat ons kdv eerst niet boven de norm zat en nu wel.

Waar ik me gewoon aan erger is de onbetrouwbaarheid van de overheid. Ik heb vorig jaar de hele boel doorgerekend voordat wij aan een tweede begonnen. Die hele berekening kan zo de prullenbak ik. Tel daarbij nog een verhoging van de energie, de zorgkosten en verzekeringen. Oja en vergeet niet, ik betaal me blauw aan een pensioen waarvan ik nog maar moet afwachten of ik er ooit iets van terugzie ;(

Maar goed, wij gaan het nu dus ook anders oplossen. Ik wat verlof (betaald, levensloopverlof) en de kinderen een dagje naar opa en oma. En zoals wij doen, doen er veel en daar komt het kromme van het geheel: er is jaren geinvesteerd in de kinderopvang, nu blijven de kinderen weg en worden leidsters weer ontslagen. Dat noem ik nou kapitaalvernietiging.
pi_104093899
aanvulling: ik weet dat onze kdv organisatie rekening houdt met een omzetdaling van 20% voor 2012 en verdere daling in 2013. Je zult toch maar gastouder of pedagogisch medewerker op een kdv zijn...
pi_104094389
Wij zitten ook iets boven 2x modaal. Met ons ene kind en 3 dagen kdv krijgen we volgens een hier geposte rekenmodule maar 30 euro minder toeslag. Daar lig ik nou niet echt wakker van, maar als ik hier zo lees kan ik me bijna niet voorstellen dat ik goed reken.

Hoe dan ook gaan wij er ons leven hoogstwaarschijnlijk niet anders voor inrichten.
pi_104094458
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 21:15 schreef Vanyel het volgende:
Wij zitten ook iets boven 2x modaal. Met ons ene kind en 3 dagen kdv krijgen we volgens een hier geposte rekenmodule maar 30 euro minder toeslag. Daar lig ik nou niet echt wakker van, maar als ik hier zo lees kan ik me bijna niet voorstellen dat ik goed reken.

Hoe dan ook gaan wij er ons leven hoogstwaarschijnlijk niet anders voor inrichten.
en anders elke avond pannenkoeken bakken!
PWBF
pi_104094809
Vanyel, ligt er natuurlijk ook aan of je kdv onder of boven de norm zit en of dat dit jaar ook al zo was. DIe van ons schiet er nu boven dus dat bedrag zijn we sowieso extra kwijt. Bovendien, bij hogere inkomens wordt de toeslag voor het tweede kind versneld afgebouwd (is ook in de tabel te zien).
pi_104094879
Wij gaan er 120 euro per maand op achteruit. En daar lig ik eigenlijk best wel wakker van. Wij verdienen rond 2x modaal. Omdat ik minder ben gaan werken trouwens. Wellicht dat we beter kunnen ruilen wat betreft het ouderschapsverlof. Maar daar word ik dan weer echt heel ongelukkig van.

Het is niet logisch voor mij om nog minder te gaan werken, daar houden we financieel inderdaad niet meer van over. Wel kun je je afvragen of dat extra aan levensvreugde dat ik beleef aan het opvoeden van ons meisje, nu niet veel meer weegt, dan het extra inkomen dat ik verdien.

Aangezien wij het niet kunnen veroorloven dat ik minder ga werken, is dat voor ons een simpele rekensom. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat in andere gezinnen we een doorslaggevende factor zal zijn om de vrouw meer aan huis te houden. Ik vraag me af of dat zo goed is voor de economie en de reeds bestaande krapte op de arbeidsmarkt...
pi_104094894
Of dat :D

edit: reactie op Nielsch
pi_104094990
ik maak me geen zorgen over de stijging van de kosten, wel jammer van onze loonsverhogingen...
PWBF
pi_104095112
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:21 schreef mefke79 het volgende:
Vanyel, ligt er natuurlijk ook aan of je kdv onder of boven de norm zit en of dat dit jaar ook al zo was. DIe van ons schiet er nu boven dus dat bedrag zijn we sowieso extra kwijt. Bovendien, bij hogere inkomens wordt de toeslag voor het tweede kind versneld afgebouwd (is ook in de tabel te zien).
Zat er al boven. Daar verandert dus weinig. We betalen volgens mij bruto nu 980, netto 650.
pi_104095153
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:23 schreef Nielsch het volgende:
ik maak me geen zorgen over de stijging van de kosten, wel jammer van onze loonsverhogingen...
Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
  maandag 7 november 2011 @ 21:25:49 #163
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_104095174
Chaca, is 1300 in de maand niet heel veel voor 1 kindje 3 dagen per week?
A grand adventure has begun.
pi_104095280
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef Keshet het volgende:
uh ja, bij ons is zelfs 4 dagen in de week goedkoper dan dat...
PWBF
  maandag 7 november 2011 @ 21:27:15 #165
265732 Keshet
pi_104095285
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik zit ook net te rekenen of het niet verstandiger is, om een loonsverhoging te weigeren. En ik denk dat dat nog zo is ook. Belachelijk.
Ja, belachelijk he? Wij zitten ook net op zo'n omslagpunt. Heel vervelend!
  maandag 7 november 2011 @ 21:27:38 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104095321
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:21 schreef mefke79 het volgende:
Ik zie in de tabel helemaal niet zo'n snelle afbouw van de toeslag voor het tweede kind, die blijft zelfs nog bestaan als er voor het eerste kind al een paar inkomenscatagoriën geen toeslag meer is.
Ik neem aan dat het om deze tabel gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104095427
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:27 schreef Keshet het volgende:

[..]

Ja, belachelijk he? Wij zitten ook net op zo'n omslagpunt. Heel vervelend!
Dan wordt het misschien toch handiger om nog een dagje thuis te blijven. Of mijn man naar 9*4 uur per week... reken reken
pi_104095443
quote:

[..]

Zo erg?

Op de langere termijn is dat misschien minder handig.
pi_104095456
Leandra, versneld in de zin van ' ten opzichte van eerder' . Staat ook in de tekst waaruit de tabel komt.
pi_104095563
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 21:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Zo erg?

Op de langere termijn is dat misschien minder handig.
Ja, daarom misschien toch maar extra ouderschapsverlof. Ik moet dit echt eens goed berekenen. :P
  maandag 7 november 2011 @ 21:30:56 #171
265732 Keshet
pi_104095607
Leandra, als je ' Figuur 1: Toeslagpercentages in 2011 en 2012' bekijkt zie je het wat grafischer. Voor een 2e kindje wordt het inderdaad verhoudingsgewijs snel minder.

Voor veel mensen denk ik toch een flinke drempel voor een eventueel 2e kindje.
pi_104095613
ah, tekst gevonden:
Ter invulling van een deel van de in het Regeerakkoord overeengekomen bezuiniging wordt de kinderopvangtoeslag voor het tweede en volgende kind versneld afgebouwd en wordt de ouderbijdrage proportioneel verhoogd. Deze proportionele verhoging van de ouderbijdrage impliceert dat de toeslagen op een zodanige manier neerwaarts worden aangepast dat alle ouders ongeacht het inkomen, bij een gelijk gebruik aan kinderopvang, éénzelfde percentage meer gaan betalen aan ouderbijdrage, tot het maximum van 66,7% voor het eerste kind. Ouders dragen op deze manier naar rato van hun huidige ouderbijdrage bij aan de kostenstijging. Hierdoor worden lage inkomens relatief ontzien.
pi_104095644
O, keshet was grafisch sneller..
  maandag 7 november 2011 @ 21:31:39 #174
265732 Keshet
pi_104095670
We vullen elkaar toch mooi aan zo. :D
pi_104096226
en om het nog concreter te maken: dit jaar krijg ik voor kind 2 91,6% toeslag, volgend jaar maar 82.3%. Dat is toch 9.3% extra kosten voor alleen kind 2. En op een maandbedrag van ruim 932 euro is dat al 93 euro. Dan nog 23 euro van kosten boven de max. vergoeding, maakt al 116 euro per maand extra. Heb ik kind 1 nog niet meegeteld.
pi_104098403
Never mind.
pi_104098519

[ Bericht 100% gewijzigd door groofskendezoveelste op 07-11-2011 22:04:31 ]
pi_104099259
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:30 schreef Keshet het volgende:
Leandra, als je ' Figuur 1: Toeslagpercentages in 2011 en 2012' bekijkt zie je het wat grafischer. Voor een 2e kindje wordt het inderdaad verhoudingsgewijs snel minder.

Voor veel mensen denk ik toch een flinke drempel voor een eventueel 2e kindje.
Ik zeg niet dat de drempel te hoog is, maar het is wel iets wat meespeelt bij ons. Waarschijnlijk komt die 2de er toch wel, maar het is wel raar dat je met 2,5 a 3 keer modaal moet nadenken of je wel een 2de kind kan betalen.
PWBF
  maandag 7 november 2011 @ 22:31:37 #179
35189 Troel
scherp en bot
pi_104100652
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]

en anders elke avond pannenkoeken bakken!
Mijn jongste houdt niet van pannenkoeken :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 7 november 2011 @ 22:34:19 #180
265732 Keshet
pi_104100885
Nielsch, bij ons spelen dit soort vragen ook. Het 'onderhoud' van een tweede kindje is geen probleem, maar die opvangkosten. :X
De tarieven voor de opvang voor 2012 zijn bekend maar wat gebeurt er het jaar daarna? En daarna? Misschien krijgen we straks wel niks meer vergoed, of nog maar 10% of whatever. De plannen kunnen zo weer gewijzigd worden en er valt niet op te anticiperen.

Wij werken beide 4 dagen waardoor we 3 dagen opvang nodig hebben en willen eigenlijk ook niet minder gaan werken. Hooguit beide een halve dag minder maar dat is dan weer bijna niet te doen omdat het KDV geen opvang voor halve dagen aanbiedt.

En dat laatste, daar zou vanuit de opvangorganisaties beter naar gekeken moeten worden! Betalen voor wat je daadwerkelijk verbruikt in plaats van betalen per hele dag.

EDIT: Elke dag pannenkoeken met stroop eten zou ik dan weer geen straf vinden. :Y)
pi_104103276
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:34 schreef Keshet het volgende:
Nielsch, bij ons spelen dit soort vragen ook. Het 'onderhoud' van een tweede kindje is geen probleem, maar die opvangkosten. :X
De tarieven voor de opvang voor 2012 zijn bekend maar wat gebeurt er het jaar daarna? En daarna? Misschien krijgen we straks wel niks meer vergoed, of nog maar 10% of whatever. De plannen kunnen zo weer gewijzigd worden en er valt niet op te anticiperen.

Wij werken beide 4 dagen waardoor we 3 dagen opvang nodig hebben en willen eigenlijk ook niet minder gaan werken. Hooguit beide een halve dag minder maar dat is dan weer bijna niet te doen omdat het KDV geen opvang voor halve dagen aanbiedt.

En dat laatste, daar zou vanuit de opvangorganisaties beter naar gekeken moeten worden! Betalen voor wat je daadwerkelijk verbruikt in plaats van betalen per hele dag.

EDIT: Elke dag pannenkoeken met stroop eten zou ik dan weer geen straf vinden. :Y)
Kun jij dan niet maandagochtend vrij zijn en D. maandagmiddag en dat Emma op die manier een dag minder opvang nodig heeft?

Of was het idee dat jullie elkaar óók nog gaan zien? :P

ik hou mijn hart vast, als student en 1 gezinsinkomen is het dus wel zo dat een stijging in de kosten kan betekenen dat we de opvang niet meer kunnen betalen en dat ik mijn studie moet staken. Ik denk er liever niet over na.
:)
pi_104104220
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:21 schreef djenneke het volgende:
Wel kun je je afvragen of dat extra aan levensvreugde dat ik beleef aan het opvoeden van ons meisje, nu niet veel meer weegt, dan het extra inkomen dat ik verdien.
Volgens mij speelt dát inderdaad een grote rol bij de afweging die veel stellen maken op het moment dat de opvang duurder wordt. Vooral bij stellen waarvan de één fulltime werkt en de ander parttime, en die parttime baan financiëel gezien niet noodzakelijk is.
  maandag 7 november 2011 @ 23:47:42 #183
265732 Keshet
pi_104105389
Mignonne, prima optie als we halve dagen opvang af zouden kunnen nemen. ;)
pi_104109241
Het was sowieso al apart dat andere mensen voor de kinderopvang van anderen mensen moeten betalen.
  dinsdag 8 november 2011 @ 05:41:17 #185
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_104109260
Wat kost een beetje kinderopvang per dag eigenlijk in Nederland? Ik vind 't nogal wat hoor: Kinderbijslag, subsidie, toeslag voor opvang etc, het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Ik zie niks van dat alles. Maar ik klaag er ook niet over. ;) Gewoon nieuwsgierig hoe dat nu werkt in Nederland.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 8 november 2011 @ 06:57:25 #186
265732 Keshet
pi_104109421
Popolon, 1 dag opvang per week kost mij per maand 291 euro.
pi_104109626
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:34 schreef Keshet het volgende:

Minder werken is ook vaak geen optie; je betaalt dan weliswaar minder voor opvang, maar je krijgt ook minder salaris en minder toeslag. Ik ga ook minder werken; maar vooral omdat ik het leuk vind, onder de streep maakt het niets uit.

Onze opvang biedt vanaf komend jaar ook halve dagen aan, maar dan betaal je weer een veel hoger uurtarief. Nog niet bekeken of dit voordelig is.
PWBF
pi_104109642
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:41 schreef popolon het volgende:
het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Als je het topic een keer goed doorleest, vinden de meeste mensen het geen grote ramp dat de toeslag een stuk minder wordt. Het is jammer ja, maar ik zie weinig mensen overlopen van woede omdat ze vinden dat er iets van ze gestolen wordt.
PWBF
pi_104109659

[ Bericht 100% gewijzigd door Nielsch op 08-11-2011 07:42:11 ]
PWBF
pi_104109682
quote:
Wat kost een beetje kinderopvang per dag eigenlijk in Nederland? Ik vind 't nogal wat hoor: Kinderbijslag, subsidie, toeslag voor opvang etc, het zijn allemaal 'luxe bonussen' die men blijkbaar gewoon is gaan vinden.

Ik zie niks van dat alles. Maar ik klaag er ook niet over. ;) Gewoon nieuwsgierig hoe dat nu werkt in Nederland.
Ik vind het eigenlijk ook flauwekul, maar daar staat wel tegenover dat je elke maand opnieuw een heel fors deel van je inkomen in het mandje van de overheid mag gooien. Als er niet zoveel afgeroomd werd hadden mensen zelf meer ruimte om dit soort dingen gewoon goed te regelen zonder hun handje op te moeten houden. Idem voor veel andere subsidieregelingen.
pi_104109699
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Het was sowieso al apart dat andere mensen voor de kinderopvang van anderen mensen moeten betalen.
Ah, gaan we die discussie weer voeren. Is het ook apart dat ik voor de zorg van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de studiekosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de hypotheekrenteaftrek van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de huur van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vervoerskosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de salarissen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de werkloosheid van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de sportactiviteiten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de pensioenen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de AOW van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vrije tijd van andere mensen moet betalen?

Weet je wat; als ik nou mag stoppen met het betalen van allerlei rekeningen voor andere mensen, wil ik best mijn eigen kinderopvang betalen.
PWBF
  dinsdag 8 november 2011 @ 07:50:05 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_104109725
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 07:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ah, gaan we die discussie weer voeren. Is het ook apart dat ik voor de zorg van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de studiekosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de hypotheekrenteaftrek van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de huur van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vervoerskosten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de salarissen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de werkloosheid van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de sportactiviteiten van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de pensioenen van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de AOW van andere mensen moet betalen? Is het ook apart dat ik voor de vrije tijd van andere mensen moet betalen?

Weet je wat; als ik nou mag stoppen met het betalen van allerlei rekeningen voor andere mensen, wil ik best mijn eigen kinderopvang betalen.
Dit dus ja :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 8 november 2011 @ 07:53:39 #193
238326 Worteltjestaart
pi_104109752
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:40 schreef Troel het volgende:
Ja, laten we een andere zorgverzekeraar gaan zoeken.
(...)
Energie besparen, altijd leuk en aardig,
(...)
Telefoonrekening duurder dan normaal?
Hormonenbom in 3, 2, 1... wat begrijp je niet aan het woord 'chargeer'?

quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 20:54 schreef mefke79 het volgende:
`worteltjestaart, je rekent ook nog met 'maar' 1,5 dag opvang. Wij rekenen met twee keer 3 hele dagen opvang. Wij zitten ietsje hoger dan die 2 keer modaal en hebben dus twee kinderen. Ik zou willen dat we er maar 90 euro op achteruit gingen netto. Wij gaan er dus zo 180 euro op achteruit. Dat is gewoon veel, sterker nog, dat is 40% tov vorig jaar. Komt ook doordat ons kdv eerst niet boven de norm zat en nu wel.

Waar ik me gewoon aan erger is de onbetrouwbaarheid van de overheid. Ik heb vorig jaar de hele boel doorgerekend voordat wij aan een tweede begonnen. Die hele berekening kan zo de prullenbak ik. Tel daarbij nog een verhoging van de energie, de zorgkosten en verzekeringen. Oja en vergeet niet, ik betaal me blauw aan een pensioen waarvan ik nog maar moet afwachten of ik er ooit iets van terugzie ;(
Dar kan best kloppen, 2x zoveel opvang, 2x zoveel zelf bijdragen.
En je wil toch niet zeggen dat je niet een beetje had kunnen beredeneren dat door de financieel-economische situatie, er gekozen wordt voor snijden in uitgaven?
Maar als je 3 dagen opvang nodig hebt, houdt dat dus ook in dat jij en je partner minstens 3 dagen in de week allebei werken. Is het zo dat jij of je partner beter af is om te stoppen met werken?
quote:
Loonsverhoging weigeren is vrijwel altijd ongunstig, omdat het effect daarvan jaaaaaaren doorwerkt (je gaat structureel tot het einde van je werkzame leven achterlopen, en je hebt ook minder pensioen-, WW- en AOW-grondslag).

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 05:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Ahhh, jaaa.... zullen we die discussie eens voeren!
Ik betaal voor jouw medische zorg als je van de Mont Blanc naar beneden kukelt, dus staan we quitte. Sodemieter een eind op en kom terug als je het concept 'samenleving' begrijpt.
(en tijdens dat ik dit typ, bijdrages van Nielsch en Troel hierboven, wat zij zeggen dus).

Terug ontopic...
Ik snap niet helemaal waarom iedereen over mij heenvalt.
Ik beweer nergens dat de situatie voor ouders niet vervelend is, of dat de effecten kunnen tegenvallen.
Ik protesteer tegen de stelling dat de stijgende eigen bijdragen tot gevolg gaan hebben dat heel veel vrouwen (m/v :P ) volledig stoppen met werken.
En natuurlijk zullen stijgende kosten ons dwingen keuzes te maken. Minder uitgeven aan luxe-artikelen, vakanties. Opa/oma een keer extra vragen op te passen. Je werktijden verschuiven om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden. Enz., enz., enz...
Maar stoppen met werken om geld te besparen? Nee, dat wil er toch echt niet in.
  dinsdag 8 november 2011 @ 10:20:00 #194
144006 chacama
Ondernemend!
pi_104112297
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 21:25 schreef Keshet het volgende:
Ja nu je het zo stelt, lijkt het mij ook erg veel. Want dat is zo ongeveer het bedrag dat maandelijk van mijn rekening af ging met twee meiden en veel dagopvang. Nu dan de berekening met het juiste bedrag. 1 dagdeel per week per maand kost: 144 euro. Je neemt bij 3 dagen 6 dagdelen af. Dus 144x 6 = 864 euro. Hiervan wordt nog steeds 83% van vergoed via je toeslagen. 36,40 dat je per maad sowieso zelf betaald omdat het uurtarief boven het maximum uitkomt. En dan dus nog verder: 157 wat je nog zelf betaald. Totaal: 193 euro per maand dat je kwijt bent aan kinderopvang.

Nog steeds een aardig bedrag op een nettoloon (inc. heffingskorting) van 800 euro, maar in elk geval minder dan in de eerste berekening.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je in bovenstaande situatie stopt, maar zoals gezegd is dit een ideaal plaatje. Er zijn ook situaties waarbij je wel een grensgeval hebt en met 2 (of meer) kinderen twijfelt aan het nut van het werken als je per saldo aan het eind van de maand maar de helft of nog minder van je loon overhoud. Dan loont het wel om naar andere mogelijkheden te kijken of inderdaad te bezien of stoppen met werken haalbaar is. Het is tenslotte per situatie verschillend of je wel of niet een bepaald bedrag kunt missen in het huishouden of dat je het wel zinvol vind om meer naar de kinderopvang te betalen.

En dan kijk ik meer naar de situatie waarin de kinderen 2 dagen in de week naar de opvang gaan. Het hoofdinkomen rond de 30k per jaar ligt en degene die 2 dagen in de week ca. 700 euro in de maand bijverdiend. Dan ligt het gezamelijk inkomen boven de 30k en krijg je dus minder vergoed.

Voorbeeld:
2 kinderen dagopvang 2 dagen per week per maand. Totale kosten per maand: 1152 euro in de maand. Hiervan moet je ca. 50 euro zelf betalen en dan wordt er nog 740 euro vergoed. Totaal betaal je dan 410 euro per maand voor 2 kinderen dagopvang. In deze situatie kan ik me voorstellen dat je gaat kijken of het anders kan en of je het geld en werk echt nodig hebt.
pi_104112342
quote:

7,31 per uur hier en die 'extras' dekken lang niet alles
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_104112411
quote:

[..]

Dat zou ik nooit doen. Misschien is het op de korte termijn prettig omdat je netto iets meer overhoudt de komende jaren, maar op de lange termijn verlies je echt veel en veel meer geld. Dat werkt zelfs helemaal door tot in je pensioen.
PWBF
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 10:28:11 #197
5428 crew  miss_sly
pi_104112479
dus van de 864 euro die de kdv per maand kost, betaal je in dit rekenvoorbeeld nog geen 200 euro zelf?
Van de 645 euro die het ons kost (2 dagen per week) betalen we ruim 400 euro zelf.
En als het werkgeversdeel er wel al bij zit (tegengestelde berichten in dit topic daarover) gaan wij ook nog fors meer betalen. nog steeds geen reden om te stoppen voor mij, ik verdien gelukkig best goed en we hebben 1 dag opvang door oma's, maar ik kan me wel voorstellen dat lang neit overal de balans naar werken doorslaat, ook vanwege inderdaad de genoemde extra levensvreugde van zelf bij je kind kunnen zijn. Hoewel ik moet toegeven dat ik, nu ze ouder is, het wel prettig vind om te kunnen gaan werken soms :P
  Moderator dinsdag 8 november 2011 @ 10:29:10 #198
5428 crew  miss_sly
pi_104112501
Dat hameren op je pensioen is allemaal erg leuk, maar lang niet elke werkgever heeft regelingen voor pensioenen. Dat wordt steeds meer zelf geregeld, en heeft dus niet meer te maken met de hoogte van je salaris, bijvoorbeeld.
pi_104112641
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 10:29 schreef miss_sly het volgende:
Dat hameren op je pensioen is allemaal erg leuk, maar lang niet elke werkgever heeft regelingen voor pensioenen. Dat wordt steeds meer zelf geregeld, en heeft dus niet meer te maken met de hoogte van je salaris, bijvoorbeeld.
Volgens mij is dat een kleine minderheid van de werkgever. Bovendien is het weldegelijk van belang als de werkgever in kwestie wel een pensioenregeling heeft, dus het kan geen kwaad om daar op te wijzen.
PWBF
pi_104112694
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 07:38 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Minder werken is ook vaak geen optie; je betaalt dan weliswaar minder voor opvang, maar je krijgt ook minder salaris en minder toeslag. Ik ga ook minder werken; maar vooral omdat ik het leuk vind, onder de streep maakt het niets uit.

Onze opvang biedt vanaf komend jaar ook halve dagen aan, maar dan betaal je weer een veel hoger uurtarief. Nog niet bekeken of dit voordelig is.
Bij ons kdv kunnen we ook halve dagen opvang krijgen.

6,26 per uur voor hele dag opvang
6,31 per uur voor halve dag opvang
ti amo più di ieri ma meno di domani
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')