Dat denk ik ook wel. Maar net als bij de grondwet waren de de pro Europa politici zo verondersteld van hun eigen gelijk dat ze totaal niet meer voor andere geluiden vatbaar zijn. Dat is natuurlijk gewoon een menselijke eigenschap. Tot 2008 dacht ook iedereen dat de huizen alleen maar omhoog zouden gaan, terwijl de meeste mensen in hun achterhoofd wel begrijpen dat de bomen niet tot aan de hemel groeien.quote:Op donderdag 15 september 2011 13:45 schreef bascross het volgende:
[..]
Het is niet uit sluiten inderdaad, maar Zalm wilde toch ook een succesvolle Eurozone?
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:11 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is ook een interessante: wat betekent een uittreding van Griekenland uit de eurozone voor het lidmaatschap van de EU van die olijfvreters?
Wat een onzin zeg.quote:Op donderdag 15 september 2011 13:24 schreef eleusis het volgende:
Ik vind het wel erg, maar ik kijk liever naar de situatie in plaats van één persoon er uit te pakken en daarop te gaan lopen janken. Als meer dan 1000 financieel experts bij de ministeries van de eurozone een bepaald risico niet goed inschatten, is het vreemd om Zalm dat als enige te gaan verwijten. Hij heeft het niet slechter gedaan dan de index zou je kunnen zeggen.
Dat heeft hij inderdaad. Het feit dat hij in een tijdperk opereerde waar de risico's niet op waarde werden geschat, pleit hem ook niet vrij. Griekenland in de euro was een blunder van formaat. Ik vind overigens die blunder minder groot dan de huidige politieke patstelling die de euro echt in gevaar brengt. 'Griekenland' was een brandje in een vuilcontainer dat zo geblust had kunnen worden. Nu staat het halve pand in de hens. Dat vind ik persoonlijk vele malen erger!
Maar je ziet hoe snel zo'n tendentieus De Pers-praatje al weer wordt geïnterpreteerd als dat Zalm een leugenaar zou zijn. Dat is wat het pvv-volk met zo'n artikel doet. Ik pis dus op die vorm van "journalistiek" en wat het voor effect heeft.
Dat denk ik dus ook, maar zoals jij het nu zegt vind ik het meer naïef, dan liegen.quote:Op donderdag 15 september 2011 13:50 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel. Maar net als bij de grondwet waren de de pro Europa politici zo verondersteld van hun eigen gelijk dat ze totaal niet meer voor andere geluiden vatbaar zijn. Dat is natuurlijk gewoon een menselijke eigenschap. Tot 2008 dacht ook iedereen dat de huizen alleen maar omhoog zouden gaan, terwijl de meeste mensen in hun achterhoofd wel begrijpen dat de bomen niet tot aan de hemel groeien.
Voor de rest hebben ze gewoon een controle van de Griekse cijfers "vegeten" griekenland moest en zou immers bij de euro
Over liegen gesproken, zou Jan Kees dit echt geloven? Of is hem door Frankrijk en Duitsland verteld dat er nog wat obligaties van banken door de ECB moeten worden gekocht, voordat Griekenland echt kan defaulten? Ik denk het laatste.quote:De Jager: Griekenland betaalt alles terug
Minister van Financiën Jan Kees de Jager gaat er nog altijd van uit dat Griekenland de leningen inclusief rente aan Nederland terug zal betalen. "Daar ga ik absoluut van uit", stelde de altijd goudeerlijke CDA'er donderdagochtend op Radio 1.
Volgens de minister heeft ons land 'een redelijke bescherming' middels de zogenoemde club van Parijs, dat bemiddelt tussen krediet verstrekkende landen en landen die dat geld niet kunnen terugbetalen.
Mocht Griekenland toch failliet gaan heeft de aflossing van leningen tussen overheden voorrang boven particuliere leningen, stelde De Jager het Nederlandse volk nog gerust. De Jager benadrukte wel dat de crisis Nederland 'linksom of rechtsom' geld kosten
Natuurlijk liegt hij alles bij elkaar. Dat weten jij, ik en hijzelf ook. Maar hij kan weinig anders, als hij zegt dat we het geld in het putje gooien dan valt dat niet goed bij het Nederlandse publiek, dus zegt hij maar dat alles terug komt.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:01 schreef bascross het volgende:
[..]
Over liegen gesproken, zou Jan Kees dit echt geloven? Of is hem door Frankrijk en Duitsland verteld dat er nog wat obligaties van banken door de ECB moeten worden gekocht, voordat Griekenland echt kan defaulten? Ik denk het laatste.
Ik vind dit echt tekenend voor hoe de crisis wordt aangepakt. De Europese Commissie gaat iets onderzoeken waarvan dat Duitse gerechtshof vorige week nog concludeerde dat het niet magquote:Merkel fel tegen euro-obligaties
FRANKFURT (AFN) - De Duitse bondskanselier Merkel heeft zich fel tegen het uitgeven van gemeenschappelijke obligatieleningen voor de eurozone uitgesproken. Zij noemde dit donderdag ,,een totaal verkeerde manier'' om de schuldencrisis op te lossen. Volgens Merkel worden ,,gelijke rentestanden niet geschapen door de schulden te collectiviseren''.
De Europese Commissie meldde woensdag de mogelijkheden te bekijken om euro-obligaties in te voeren. Commissie-voorzitter José Manuel Barroso waarschuwde dat dit niet een directe oplossing zou zijn voor de Griekse schuldencrisis en zei ook dat er mogelijk verdragswijzigingen nodig zijn om de euro-leningen in te voeren.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)euro-obligaties.aspx
Die Europese commissie denkt dat ze overal boven staan, de superregentenquote:Op donderdag 15 september 2011 14:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik vind dit echt tekenend voor hoe de crisis wordt aangepakt. De Europese Commissie gaat iets onderzoeken waarvan dat Duitse gerechtshof vorige week nog concludeerde dat het niet mag.
Precies, gewoon schijt hebben aan burgers en lokale wetten. Europa voor allesquote:Op donderdag 15 september 2011 14:09 schreef meth77 het volgende:
[..]
Die Europese commissie denkt dat ze overal boven staan, de superregenten
van Rompuy is president hequote:Op donderdag 15 september 2011 13:43 schreef bascross het volgende:
[..]
http://www.belegger.nl/ni(...)B-steun_is_tijdelijk
De toekomstige ECB president is ook niet vies van het opkopen van obligaties. Waarom is er eigenlijk een Zuid Europese president aangesteld? Een Duitser was een stuk beter geweest.
het sijn allemaal boeve stope met linkse hobis we wille de gulde trugquote:
nou samen met Duitsland en Polen een munt maken, dat zou wel lukken, maar dan ook EERST een regeringquote:Op donderdag 15 september 2011 14:14 schreef eleusis het volgende:
[..]
het sijn allemaal boeve stope met linkse hobis we wille de gulde trug
Volgens mij bedoelt hij de president van de ECB en dat wordt een Italiaan. En we weten allemaal hoe goed die Italianen zijn met begroten dus we kunnen ons borst natmaken in de Noordelijke landen.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:12 schreef meth77 het volgende:
[..]
van Rompuy is president he
[ afbeelding ]Die Barosso is de gekozen voorzitter van de Presidium
Heb je geen andere argumenten meer behalve "EU and Euro is good, m'okay"?quote:Op donderdag 15 september 2011 14:14 schreef eleusis het volgende:
[..]
het sijn allemaal boeve stope met linkse hobis we wille de gulde trug
quote:do 15 sep 2011, 14:01
Merkel fel tegen euro-obligaties
FRANKFURT (AFN) - De Duitse bondskanselier Merkel heeft zich fel tegen het uitgeven van gemeenschappelijke obligatieleningen voor de eurozone uitgesproken.
Zij noemde dit donderdag ,,een totaal verkeerde manier'' om de schuldencrisis op te lossen. Volgens Merkel worden ,,gelijke rentestanden niet geschapen door de schulden te collectiviseren''.
Ik snap dat hij weinig te vrezen heeft, maar ik wil de reden weten waarom hij op dit moment nog zegt dat Griekenland niet failliet gaat, want dat het gebeurt weet toch iedereen al, ook Jan Kees. In de toekomst zal hij het wel moeten zeggen, maar dit is blijkbaar niet het juiste moment. Ik vraag mij dus af waar ze nu op wachten?quote:Op donderdag 15 september 2011 14:05 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Natuurlijk liegt hij alles bij elkaar. Dat weten jij, ik en hijzelf ook. Maar hij kan weinig anders, als hij zegt dat we het geld in het putje gooien dan valt dat niet goed bij het Nederlandse publiek, dus zegt hij maar dat alles terug komt.
Want wat heeft hij nou eigenlijk te vrezen? Over enkele jaren biedt hij publiekelijk zijn excuses aan en dan krijgt hij wat secretariaten aangeboden bij financiële instellingen. Dus waarom zou hij niet liegen?
Van Rompuy is voorzitter van de Europese Raad. Draghi wordt president van de Europese Centrale Bank.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:12 schreef meth77 het volgende:
[..]
van Rompuy is president he
[ afbeelding ]Die Barosso is de gekozen voorzitter van de Presidium
Leuk geprobeerd maar ik was in deze 'discussie' de enige die met argumenten voor mijn standpunt kwam. Jouw billenmattie was degene die met de prachtige oneliner 'Wat een onzin zeg.' zijn niveau aangaf. Dan ga ik het ook niet meer proberen.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Heb je geen andere argumenten meer behalve "EU and Euro is good, m'okay"?
quote:Op donderdag 15 september 2011 14:07 schreef SeLang het volgende:
waarvan dat Duitse gerechtshof vorige week nog concludeerde dat het niet mag.
Wat zouden ze nu gaan onderzoeken..?quote:zei ook dat er mogelijk verdragswijzigingen nodig zijn om de euro-leningen in te voeren.
Ik bepaal zelf wel wat ik vergelijk, en bovendien is het helemaal niet gek om de twee grootste munten te vergelijken.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:55 schreef meth77 het volgende:
[..]
vergelijk niet de euro met de dollar
Ik hoorde je net nog wat praten over snelheidsverschillen. Kunnen die in een land niet voorkomen dan?quote:De USA is een fiscale en politieke eenheid, dus een land
Ik denk dat Zalm zich nu ook afvraagt, waarom niet?quote:Op donderdag 15 september 2011 14:33 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat betreft Zalm...
Ik ga het er voor jullie niet bijzoeken, maar een ex-centrale bankier uit Duitsland vertelde al in 2006 dat Griekenland met de boeken gerommeld had en in de problemen zou raken inclusief opstanden. Net als enkele andere landen.
Van Griekenland konden 'we' het nog wel hebben zei ie.
Natuurlijk wist men destijds wel hoe het zat, en Zalm ook. Maar blijkbaar was het geen reden de Grieken (en andere landen) te weigeren.
Misschien eens afvragen waarom niet, in plaats van maar ouwehoeren over hoe dom Zalm al dan niet zou zijn.
Geen idee, aangezien het weinig zin heeft om wijzigingen in een Europees verdrag te onderzoeken als die ingaan tegen de Duitse grondwet.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:26 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
[..]
Wat zouden ze nu gaan onderzoeken..?
Het zou kunnen, maar ik betwijfel het.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:35 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik denk dat Zalm zich nu ook afvraagt, waarom niet?
Ach dan zetten ze het net iets anders op zodat ze toch hun zin krijgen hoe ze het willen. Vergelijkbaar met het referendum over europa in NL dat een verlies van gezicht voor onze regenten betekende en men toen maar gewoon alles doorgedrukt heeft, alleen het iets anders genoemd heeft.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geen idee, aangezien het weinig zin heeft om wijzigingen in een Europees verdrag te onderzoeken als die ingaan tegen de Duitse grondwet.
Dat is ook de beste oplossing. alleen beloon je de Grieken dan voor hun spilzuchtig en frauduleuze gedrag. En aangezien de andere zuidelijke landen ook niet zo'n hoge begrotingsmoraal hebben schep je een precedent die gelijk navolging gaat krijgen.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:50 schreef Breekfast het volgende:
Is de beste optie niet gewoon de schulden af te waarderen?
Griekenland is dan grotendeels uit de problemen. Europese banken die leningen hebben uitstaan aan Griekenland moet je dan waarschijnlijk gaan ondersteunen. Maar je hebt dan iig een grotere kans dat je een deel van de schuld van Griekenland nog terug ziet, wanneer het iets minder hoeft te bezuinigen en weer economisch kan groeien. Dan zie je tenminste nog, laten we zeggen, de helft van het geleende geld terug. Meer zit er echt niet in ben ik bang.
Wanneer je Griekenland uit de euro gooit zie je je geld al helemaal niet meer terug. Het zou de hele Griekse economie nog verder naar de knoppen helpen, Grieken gaan hun Euros naar Europese banken overmaken. De Griekse munt wordt een stuk minder waard dan de Euro, terwijl de schuld nog steeds in Euro's is. In dit geval zie je echt niks van ons geld meer terug.
En maar blijven aanmodderen wat de Europese leiders nu doen helpt al helemaal niet. We stoppen er elke keer weer meer geld in, en eisen ondertussen dat de Grieken fors bezuinigen. Uiteindelijk krimpt die hele economie van Griekenland zo ver dat je ze bij wijze van spreken steeds verder in de modderpoel van schulden zakken en er niet meer uit komen.
Conclusie: schulden af waarderen en Europese banken bijstaan die dreigen om te vallen.
Klopt. Maar dat is geen argument om maar door te gaan met geld in dat land te pompen terwijl het geen zin meer heeft.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is ook de beste oplossing. alleen beloon je de Grieken dan voor hun spilzuchtig en frauduleuze gedrag. En aangezien de andere zuidelijke landen ook niet zo'n hoge begrotingsmoraal hebben schep je een precedent die gelijk navolging gaat krijgen.
En dan kloppen ze over 10 jaar weer bij Europa aan omdat blijkt dat er nog heel veel pensioen moet worden uitgekeerd en dat er helemaal niet is (wat sowieso nog een erg groot probleem gaat worden in de zuidelijke landen)
We hebben toch de bankiers daar ook al dik voor beloond? Sterker nog... de bonussen zijn stijgende.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is ook de beste oplossing. alleen beloon je de Grieken dan voor hun spilzuchtig en frauduleuze gedrag.
Heb jij al je centjes al van je bankrekening gehaald dan? Daar ligt ook meteen het antwoord. En er is ook nog geen run op die 2 bekende Franse bankenquote:Op donderdag 15 september 2011 15:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Is er al een bankrun ontstaan eigenlijk in Griekenland? Als ik er zou wonen zou ik mijn euro's er allang vanaf gehaald hebben, voordat ze opeens 10 keer minder waard worden.
Volgens mij is de euro vlucht vanuit de Zuidelijke landen naar de Noordelijke landen al langere tijd aan de gang. Waarom denk je dat wij steeds lagere rentes krijgen op de obligaties? Dat zijn gewoon Euro's die uit de economieën van de Zuidelijke landen getrokken worden.quote:Op donderdag 15 september 2011 15:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Is er al een bankrun ontstaan eigenlijk in Griekenland? Als ik er zou wonen zou ik mijn euro's er allang vanaf gehaald hebben, voordat ze opeens 10 keer minder waard worden.
Die bankrun is al een hele tijd aan de gangquote:Op donderdag 15 september 2011 15:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Hmm interessant!quote:Op donderdag 15 september 2011 15:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die bankrun is al een hele tijd aan de gang
[ afbeelding ]
Het ziet er inderdaad niet heel spectaculair uit. De Ierse banken zijn dacht ik 40% van hun deposits kwijtgeraakt. Als ik een Griek was dan wist ik het wel....quote:Op donderdag 15 september 2011 15:16 schreef JimmyJames het volgende:
Het ziet er weinig spectaculair uit. Je zou toch denken dat de welvarende Griek al lang al zijn geld heeft gestald bij een Zwitserse bank?
De rijke Grieken zoals Niarchos en Onassis die hebben hun tegoeden in Zwitserland staan, das beter dan in euro'squote:Op donderdag 15 september 2011 15:17 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hmm interessant!
Maar het valt me eigenlijk nog mee, 50 miljard in twee jaar... En daar zal ook in meespelen dat veel mensen gewoon steeds minder geld op de bank hebben staan vanwege de economische problemen?
Ik zou Noorse kronen nemenquote:Op donderdag 15 september 2011 15:23 schreef meth77 het volgende:
De rijke Grieken zoals Niarchos en Onassis die hebben hun tegoeden in Zwitserland staan, das beter dan in euro's
http://www.telegraaf.nl/b(...)_Merkel__.html?p=2,1quote:Berlusconi schoffeert Merkel
ROME - Berlusconi is in grote verlegenheid gebracht omdat telefoontaps uit onderzoeksdossiers van het OM blijven uitlekken in de media. Zo zou de premier zich in zeer vulgaire bewoordingen hebben uitgelaten over Angela Merkel. De eerste vrouwelijke bondskanselier van Duitsland zou een „on****bare dikke kont” hebben.
Ook vanuit het centrumrechtse kamp van Berlusconi zelf komt scherpe kritiek op de veronderstelde uitspraken van de premier, zeker nu Rome met zijn enorme staatsschuld steun vanuit Berlijn hard nodig heeft in de onderhandelingen in de eurozone. „Als de geruchten waar zijn dat de minister-president zich op deze onbeschrijfelijke, onuitsprekelijke, onaanvaardbare manier over Merkel heeft geuit, geraken wij in de dramatische situatie dat in het gezicht wordt gespuugd van degene die je de hand reikt om te helpen”, aldus oud-minister Rocco Buttiglione.
Berlusconi schoffeerde Merkel al eerder. Tijdens de NAVO-top in Kehl in 2009 liep hij, net gearriveerd, bellend heen en weer aan de Rijn, terwijl Merkel op de rode loper stond te wachten om hem te verwelkomen. Bild, de grootste Duitse krant die goed ingevoerd is in politiek Berlijn, vraagt zich dan ook af of Berlusconi „een oplossing van de eurocrisis in gevaar heeft gebracht”, nu hij mogelijk „onze kanselier op zijn vulgairst heeft beledigd”.
In het centrumrechtse kamp van Berlusconi wordt gevreesd voor nieuwe publicaties de komende dagen, die nieuwe diplomatieke pijnlijkheden kunnen veroorzaken, aldus ANSA. De premier zou het liefst donderdag nog de publicatie van afgeluisterde telefoongesprekken per decreet verbieden, aldus persbureau ANSA. President Giorgio Napolitano weigert echter de vereiste handtekening te zetten omdat hij de plannen van de regering in strijd acht met de grondwet.
quote:Berlusconi schoffeert Merkel
ROME - Berlusconi is in grote verlegenheid gebracht omdat telefoontaps uit onderzoeksdossiers van het OM blijven uitlekken in de media. Zo zou de premier zich in zeer vulgaire bewoordingen hebben uitgelaten over Angela Merkel. De eerste vrouwelijke bondskanselier van Duitsland zou een on****bare dikke kont hebben.
Als de geruchten waar zijn dat de minister-president zich op deze onbeschrijfelijke, onuitsprekelijke, onaanvaardbare manier over Merkel heeft geuit, geraken wij in de dramatische situatie dat in het gezicht wordt gespuugd van degene die je de hand reikt om te helpen, aldus oud-minister Rocco Buttiglione.
Berlusconi schoffeerde Merkel al eerder. Tijdens de NAVO-top in Kehl in 2009 liep hij, net gearriveerd, bellend heen en weer aan de Rijn, terwijl Merkel op de rode loper stond te wachten om hem te verwelkomen. Bild, de grootste Duitse krant die goed ingevoerd is in politiek Berlijn, vraagt zich dan ook af of Berlusconi een oplossing van de eurocrisis in gevaar heeft gebracht, nu hij mogelijk onze kanselier op zijn vulgairst heeft beledigd.
Hahah, te laatquote:
Nou de curve vertoont aan het eind toch een redelijk scherpe daling als je die zou uitvergroten kan het best wel spectaculairder gepresenteerd worden.quote:Op donderdag 15 september 2011 15:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het ziet er inderdaad niet heel spectaculair uit. De Ierse banken zijn dacht ik 40% van hun deposits kwijtgeraakt. Als ik een Griek was dan wist ik het wel....
Wow, 200 miljard... da's een mooi bedragquote:Op donderdag 15 september 2011 15:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die bankrun is al een hele tijd aan de gang
[ afbeelding ]
on voel barequote:een on****bare dikke kont
die dus, maar dat wist je zelf natuurlijk ook alquote:Op donderdag 15 september 2011 16:30 schreef Salitos1 het volgende:
[..]
on voel bare
on raak bare
on fuck bare
on haal bare
on dril bare
on leef bare
on slip bare
on neuk bare
on dank bare
on glij bare
Wat zei hij dus eigenlijk?
quote:'De Jager heeft aan de paddo's gezeten'
Macro-econoom en Neerlands grootste pessimist Kees de Kort heeft het gehad met minister van Financiën Jan Kees de Jager. De CDA-bewindsman zei donderdagochtend dat hij er nog steeds het volste vertrouwen in heeft dat Griekenland alle leningen gaat terugbetalen.
De Kort was donderdag op BNR Nieuwsradio met stomheid geslagen: "Er zijn een aantal mogelijkheden. Of Jan Kees heeft gisteren paddo's gegeten of hij is boeddist geworden, en denkt nu dat de wereld er binnenkort heel anders uit ziet."
Volgens de macro-econoom kan de minister beter zijn mond houden: "Jan Kees, als je een microfoon ziet, gewoon eerst tot tien tellen en dan niks zeggen. Dat is echt beter voor je geloofwaardigheid en de grote mensen-wereld."
De Jager berokkent volgens De Kort zelfs schade toe aan het land: "Voor de plaats van Nederland in de wereld is het echt beter dat ie gewoon niet altijd begint te kwaken als hij een microfoon ziet." De econoom voorziet dan ook dat de Grieken niet al hun leningen zullen terugbetalen.
quote:Op donderdag 15 september 2011 16:36 schreef Boris_Karloff het volgende:
die dus, maar dat wist je zelf natuurlijk ook al
Ook de Duitse grondwet laat zich wijzigen. Verder heeft Karlsruhe helemaal niet zo stellig gezegd dat eurobonds niet mogen.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geen idee, aangezien het weinig zin heeft om wijzigingen in een Europees verdrag te onderzoeken als die ingaan tegen de Duitse grondwet.
Ik wel..door mijn huis vervroegd af te lossen.quote:Op donderdag 15 september 2011 15:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Heb jij al je centjes al van je bankrekening gehaald dan? Daar ligt ook meteen het antwoord. En er is ook nog geen run op die 2 bekende Franse banken
Of een verbod op begrotingstekort, niks uitgeven wat er niet is. Dan zullen nieuwe problemen nooit ontstaan.quote:Op donderdag 15 september 2011 15:04 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat is geen argument om maar door te gaan met geld in dat land te pompen terwijl het geen zin meer heeft.
Er moeten gewoon in de toekomst sterke sancties komen te staan op dit soort gedrag. Boven de zoveel % begrotingstekort is gewoon het stopzetten van EU subsidies aan het desbetreffende land en het verliezen van je stemrecht, en wanneer het land dan nog geen maatregelen neemt zou de EU moeten kunnnen besluiten het EU land eruit te gooien.
Dat is de enige afschrikking die werkt, dat je de Eurozone uit gegooid kan worden. En geen van die zuid-Europese landen wil dat.
Maar dan neemt het kabinet een motie aan om een extra natuurzone te creeren en dat kost 3 miljard euro, daarnaast wil men JSF vliegtuigen omdat dit is afgesproken binnen de NAVO en de EU wil een hogere donatie, en men neemt een motie aan voor een PGB want dat is veeel goedkoper zegt de VVD laat iedereen zelf zorg inkopen, marktwerking ten top.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Of een verbod op begrotingstekort, niks uitgeven wat er niet is. Dan zullen nieuwe problemen nooit ontstaan.
Tuurlijk gaan ze over een limiet van 0% heen, maar je kan dan meteen al een boete opleggen. De bedoeling is dat de begrotingstekorten zo klein mogelijk blijven, als je pas bij 3% een boete kan opleggen loop je achter de feiten aan.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar dan neemt het kabinet een motie aan om een extra natuurzone te creeren en dat kost 3 miljard euro, daarnaast wil men JSF vliegtuigen omdat dit is afgesproken binnen de NAVO en de EU wil een hogere donatie, en men neemt een motie aan voor een PGB want dat is veeel goedkoper zegt de VVD laat iedereen zelf zorg inkopen, marktwerking ten top.
Dan zit je algauw op 12 miljard extra uitgaven en dan nog een paar tegenvallers en minder inkomsten uit de OV belasting en dan??
Ja maar daar heb je een grote meerderheid voor nodig. Succes daarmee, gezien de geringe (en dalende) steun die de bailouts hebben in Duitsland.quote:Op donderdag 15 september 2011 17:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ook de Duitse grondwet laat zich wijzigen.
Ze hebben niet specifiek eurobonds bij naam genoemd natuurlijk, maar ze zijn verrassend duidelijk geweest over wat niet mag. Het komt hier op neer (even uit een Engelstalige bron):quote:Verder heeft Karlsruhe helemaal niet zo stellig gezegd dat eurobonds niet mogen.
Dan moeten we nieuw "geld" gaan zoeken. Dat betekent meestal oorlog.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Of een verbod op begrotingstekort, niks uitgeven wat er niet is. Dan zullen nieuwe problemen nooit ontstaan.
Dan zouden investeerders in die bonds dus in plaats van een 60% haircut een 40% haircut krijgen omdat DE,NL etc 20% bijlappen. Dat lost niets op want dan heb je dus nog steeds een hele riskante bond. Met die regeling zouden de PIIGS landen nog steeds in de problemen komen.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:55 schreef dvr het volgende:
Ik ben voorstander van Eurobonds, op voorwaarde dat de big spenders in de EU fiscaal echt aan de ketting gaan en zwaar op hun overheidsuitgaven gaan bezuinigen, en op voorwaarde dat die bonds zo in elkaar zitten, dat landen elk aansprakelijk zijn voor hun eigen aandeel in de schuld, plus maximaal 20%. Dus als de PIGS het niet meer trekken zullen DE, NL, FI, AU e.d. instaan voor 20% van de rente en aflossing. De rest van het risico is voor de investeerders. Ik denk dat dat een heel aantrekkelijk aanbod is, en eentje dat we ons nog net kunnen permitteren.
Dan moeten eerst die voorwaarden geregeld worden (en goed), want anders wordt zo'n eurobond niet meer dan een parapluie voor de zwakke landen die door de sterke gedragen wordt.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:55 schreef dvr het volgende:
Ik ben voorstander van Eurobonds, op voorwaarde dat de big spenders in de EU fiscaal echt aan de ketting gaan en zwaar op hun overheidsuitgaven gaan bezuinigen, en op voorwaarde dat die bonds zo in elkaar zitten, dat landen elk aansprakelijk zijn voor hun eigen aandeel in de schuld, plus maximaal 20%. Dus als de PIGS het niet meer trekken zullen DE, NL, FI, AU e.d. instaan voor 20% van de rente en aflossing. De rest van het risico is voor de investeerders. Ik denk dat dat een heel aantrekkelijk aanbod is, en eentje dat we ons nog net kunnen permitteren.
Het belangrijkste voor nu is dat de euro langer overeind blijft dan de dollar, zodat we (samen met Azië) door de depreciatie van de dollar dadelijk een hoop Amerikaanse bezittingen goedkoop kunnen overnemen. Alleen dan zien we nog iets terug van de biljoenen die we de laatste 30 jaar aan dat spilzieke en corrupte land hebben toevertrouwd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 15 september 2011 19:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dan moeten eerst die voorwaarden geregeld worden (en goed), want anders wordt zo'n eurobond niet meer dan een parapluie voor de zwakke landen die door de sterke gedragen wordt.
De euro gaat langer blijven. Maar de schuldproblemen hier en in de States zijn niet zo ontzettend verschillend, dus dikke winsten zitten er op dat vlak voor Europa niet in; dat zal grotendeels richting het Oosten (China, Rusland) verschuiven.
Maar als de euro blijft bestaan is er een hoop gewonnen, zeker als de commodity-handel naar euro's gaat schuiven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Euro zou meer bestaansrecht hebben als er veel meer officiële Euro-gebruikers bij kwamen, net als Montenegro, het zou mooi zijn als Rusland officieel Euro-gebruiker zou worden, dus weg met de roebel en Euro als standaardSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus landen waar de EU geen garantie voor heeft, dus ook niet uit de euro gegooid kunnen / hoeven te worden
Zwakke gebruikers zouden dan vanzelf afhaken
DE ECB zou dan heel veel meer macht krijgen om veel geld te printen / nummers vrij te geven, veel meer dan de jaarlijkse 3%
Maar als dat niet gebeurd dan vrees ik dat het aantal Euro-landen terug gaat naar een stuk of wat zuidelijke landen
[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 15-09-2011 20:01:24 ]Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Zowel in de Bondsdag als de Bondsraad 2/3 van de stemmen is het vereiste voor een wijziging van de Duitse grondwet.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:32 schreef SeLang het volgende:
Ja maar daar heb je een grote meerderheid voor nodig. Succes daarmee, gezien de geringe (en dalende) steun die de bailouts hebben in Duitsland.
Oops - dat is niet wat ik bedoelde. Zoals Eurobonds nu in het nieuws zijn, is het inderdaad de bedoeling dat daarmee de oude schulden van de PIGS worden gefinancierd. En ja, dan is 60% een aannemelijke haircut. Maar wat ik bedoel is dat de eurolanden voortaan een deel van hun eigen nieuwe staatsschulden gezamenlijk in de markt zouden moeten brengen in de vorm van Eurobonds. Dat zou lenen voor ons en DE,FI,AU wat duurder maken, maar voor de anderen, m.n. voor de PIGS, flink goedkoper. En het zou investeerders een aantrekkelijke vluchtroute voor hun geld bieden - een hoge mate van zekerheid met toch een aardige yield.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:40 schreef SeLang het volgende:
Dan zouden investeerders in die bonds dus in plaats van een 60% haircut een 40% haircut krijgen omdat DE,NL etc 20% bijlappen. Dat lost niets op want dan heb je dus nog steeds een hele riskante bond.
We moeten gewoon de knuppel eens in het hoenderhok gooien en onze energie- en grondstofimporten voortaan in euro's afrekenen. Het is belachelijk dat we dat 10 jaar na de invoering van een eigen munt nog steeds niet doen.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:49 schreef michaelmoore het volgende:
De Euro zou meer bestaansrecht hebben als er veel meer officiële Euro-gebruikers bij kwamen, [..]
Hier ben ik het helemaal met jou eens.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:15 schreef dvr het volgende:
[..]
We moeten gewoon de knuppel eens in het hoenderhok gooien en onze energie- en grondstofimporten voortaan in euro's afrekenen. Het is belachelijk dat we dat 10 jaar na de invoering van een eigen munt nog steeds niet doen.
En wat mij betreft wordt ook vastgelegd dat alle intracommunautaire handel in euro's moet verlopen, dan blijft de euro als wereldmunt voortbestaan, ongeacht welke en hoeveel EU-landen de euro straks nog binnenslands gebruiken. We moeten niet hebben dat als Duitsland onverhoopt uitstapt, die hele euro, het eurosystem en daarna de EU zelf uit elkaar flikkeren.
Euro-obligaties zouden het probleem permanent oplossen, dus waarom zou dat niet onderzocht mogen worden?quote:Op donderdag 15 september 2011 14:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik vind dit echt tekenend voor hoe de crisis wordt aangepakt. De Europese Commissie gaat iets onderzoeken waarvan dat Duitse gerechtshof vorige week nog concludeerde dat het niet mag.
Kennelijk kan het niet binnen de huidige Duitse grondwet. En op zich ben ik daar blij om, ik zie namelijk niks in een nog sterkere EU en tevens zullen Euro-obligaties de Nederlandse staatsschuld flink duurder maken (rente op Euro-obligaties zal hoger liggen dan op Nederlandse-staatsobligaties). Ik vind niet dat we dat voordeel op moeten offeren.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:37 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Euro-obligaties zouden het probleem permanent oplossen, dus waarom zou dat niet onderzocht mogen worden?
Dat zijn we welbeschouwd al sinds Bush op 12-09-2001 verklaarde dat wie zich niet kritiekloos door de VS in zijn reet laat naaien, 'tegen' de VS is.quote:
Jij bedoelt zeker het bekende "blue bonds - red bonds" plan waarbij een bepaald percentage ("blue") gezamelijk wordt uitgegeven en preferent is boven het restant ("red") dat landen zelf uitgeven?quote:Op donderdag 15 september 2011 20:08 schreef dvr het volgende:
[..]
Oops - dat is niet wat ik bedoelde. Zoals Eurobonds nu in het nieuws zijn, is het inderdaad de bedoeling dat daarmee de oude schulden van de PIGS worden gefinancierd. En ja, dan is 60% een aannemelijke haircut. Maar wat ik bedoel is dat de eurolanden voortaan een deel van hun eigen nieuwe staatsschulden gezamenlijk in de markt zouden moeten brengen in de vorm van Eurobonds. Dat zou lenen voor ons en DE,FI,AU wat duurder maken, maar voor de anderen, m.n. voor de PIGS, flink goedkoper. En het zou investeerders een aantrekkelijke vluchtroute voor hun geld bieden - een hoge mate van zekerheid met toch een aardige yield.
Nee hoor, de VS krijgen dan waarschijnlijk een oorlog met Japan of China. Je kan toch zien waar het geld vandaan komt? Na de tweede wereldoorlog was het Amerikaans geld dat (West-)Europa binnenstroomde en Russisch geld dat (Oost-) Europa binnenstroomde. Beiden hebben geprobeerd om te profiteren van de olie in de Arabische landen.quote:
Tja, Griekenland mag officieel niet uit de euro uittreden, en dat wordt ook onderzocht. In België zijn de verkiezingen illegaal. Zolang de crisis groot genoeg is, moet het onderzocht kunnen worden.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Kennelijk kan het niet binnen de huidige Duitse grondwet. En op zich ben ik daar blij om, ik zie namelijk niks in een nog sterkere EU en tevens zullen Euro-obligaties de Nederlandse staatsschuld flink duurder maken (rente op Euro-obligaties zal hoger liggen dan op Nederlandse-staatsobligaties). Ik vind niet dat we dat voordeel op moeten offeren.
Er zijn toch wel aanwijzingen dat het om forse bedragen kan gaan hoor.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:42 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Gezamenlijk staat de eurozone er vrij goed voor, dus een eurobond zal echt geen hoge rente hebben. Tuurlijk wel wat hoger dan Duitsland en Nederland, maar niet veel.
En wat kost het als we géén euro-obligaties nemen? Misschien nog wel veel meer!quote:Op donderdag 15 september 2011 20:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zijn toch wel aanwijzingen dat het om forse bedragen kan gaan hoor.
'Euro-obligaties kosten Nederland ¤ 7 mrd per jaar'
Of minder.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
En wat kost het als we géén euro-obligaties nemen? Misschien nog wel veel meer!
Dit jaar heeft het ons in ieder geval al meer gekost! Financiële stabiliteit is natuurlijk gunstig voor Nederland als handelsland.quote:
Nee, wat ik bedoelde is letterlijk dat alle landen tesamen een deel van hun staatsschuld, bijvoorbeeld 40%, voortaan in gezamenlijkheid ophalen, waarbij een garantie wordt afgegeven dat de eerste 20% van een mogelijke haircut door de eurolanden samen gedragen wordt.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:41 schreef SeLang het volgende:
Jij bedoelt zeker het bekende "blue bonds - red bonds" plan waarbij een bepaald percentage ("blue") gezamelijk wordt uitgegeven en preferent is boven het restant ("red") dat landen zelf uitgeven?
De EU heeft als doel het samenvoegen van landen die niets met elkaar hebben, sterker die elkaar hatenquote:Op donderdag 15 september 2011 21:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar voor mij is het vrij simpel, ik zie gewoon niks in een nog sterkere EU. Als ik voor mij zelf spreek is de uitgifte van Euro-obligaties dus wat mij betreft uitgesloten.
Dat laatste is natuurlijk wel grote onzin.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
De EU heeft als doel het samenvoegen van landen die niets met elkaar hebben, sterker die elkaar haten
Het is een misverstand dat alle economiën in Europa precies of ongeveer even sterk zouden moeten zijn. Het probleem van Griekenland is een gebrek aan begrotingsdiscipline.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:13 schreef Kandijfijn het volgende:
Stel je voor de Grieken defaulten en beslissen slechts 70, 60 desnoods niks terug te betalen. En dan is Griekenland een sterke economie die zichzelf kan meten met Noord-Europa? Anders hebben we op lange termijn toch weer hetzelfde probleem?
Nee, niet per se. Tot de crisis ging men ervan uit dat de eurolanden toch wel garant voor elkaar zouden staan en dus ontliepen de rentes elkaar nauwelijks. Mede daardoor kon Griekenland zo veel schulden maken. Maar als Griekenland nou default dan denk ik niet dat 'de markt' nog eens diezelfde inschattingsfout gaat maken.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:13 schreef Kandijfijn het volgende:
Stel je voor de Grieken defaulten en beslissen slechts 70, 60 desnoods niks terug te betalen. En dan is Griekenland een sterke economie die zichzelf kan meten met Noord-Europa? Anders hebben we op lange termijn toch weer hetzelfde probleem?
Als je het zo doet dan werk je moral hazard in de hand, want landen hebben dan geen incentive meer om hun zaken op orde te brengen/houden. Dat is juist het idee achter het "blue- red" plan dat landen die hun begroting uit de hand laten lopen worden gestraft via hogere rente op die red bonds. Met jouw idee ga je slecht gedrag subsidiëren door het uit te smeren over de hele eurozone.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:11 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, wat ik bedoelde is letterlijk dat alle landen tesamen een deel van hun staatsschuld, bijvoorbeeld 40%, voortaan in gezamenlijkheid ophalen, waarbij een garantie wordt afgegeven dat de eerste 20% van een mogelijke haircut door de eurolanden samen gedragen wordt.
De kans dat de hele eurozone een cut van meer dan 20% moet ondergaan is minimaal (nu althans nog) dus het zou een behoorlijk zekere investering zijn, en het risico voor de 'pluslanden' zoals DE en NL is beperkt tot 20% van wat ze zelf hebben opgehaald.
Dus: Een bond wordt verkocht voor 100 euro:
25 voor Duitsland
15 voor Frankrijk
13 voor Italie
10 voor Spanje
8 voor Nederland
6 voor Belgie
4 voor Ierland
4 voor Oostenrijk
3 voor Portugal
..en de rest voor de andere landen.
Als er landen niet meer aan de rente- en aflossingverplichtingen kunnen voldoen, lappen de overblijvende landen bij, ieder tot maximaal 20% van hun eigen aandeel in de tranche. Dus Duitsland 5 euro, Nederland 1,60 euro, etc. Deze bonds zouden niet preferent zijn aan wat dan ook, en de meeste eurolanden zullen hiernaast ook zeker hun eigen staatsschuld blijven uitgeven.
Ik schreef dan ook: "Ik ben voorstander van Eurobonds, op voorwaarde dat de big spenders in de EU fiscaal echt aan de ketting gaan en zwaar op hun overheidsuitgaven gaan bezuinigen".quote:Op donderdag 15 september 2011 21:20 schreef SeLang het volgende:
Als je het zo doet dan werk je moral hazard in de hand, want landen hebben dan geen incentive meer om hun zaken op orde te brengen/houden.
De EU is ooit (als de EEG) ontstaan omdat Frankrijk en Duitsland geen zin meer hadden in nog eens twee wereldoorlogen. (En daarvoor hebben ze ook oorlogen uitgevochten natuurlijk, zo zijn steden zoals Strasbourg, Luxemburg en Brussel ontstaan).quote:Op donderdag 15 september 2011 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De EU heeft als doel het samenvoegen van landen die niets met elkaar hebben, sterker die elkaar haten
Het is wachten op de lont in het kruidvat
Dat heb je goed geconstateerd. Als Griekenland niets aflost dan beginnen ze met een schone lei en zijn ze waarschijnlijk kredietwaardiger dan Nederland bijvoorbeeld. Het is daarom ook onzin dat men suggereert dat Griekenland niet zou willen defaulten, dat willen ze maar al te graag. Duitsland is in de geschiedenis ook 8 keer failliet gegaan maar dat merk je niet aan de prijzen van de Bunds. Zo'n default hoeft dus niet tot in de oneindigheid een stempel te drukken op de Griekse financieringsproblemen als ze na de doorstart weer netjes omspringen met de begroting.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:13 schreef Kandijfijn het volgende:
Okee. Maar dan zijn die eurobonds dus maar een klein radartje in het geheel. Want we hadden natuurlijk allang een stabiliteitspact en iedereen veegde ze reet ermee af (nb Duitsland en Frankrijk als eerste!). Als puntje bij paaltje komt valt het niet af te dwingen. Dus dan moet je naar een veel grotere beperking van de soevereiniteit en een hoge mate van fiscale integratie. Dan gaat het verhaal allang niet meer over eurobonds.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:24 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik schreef dan ook: "Ik ben voorstander van Eurobonds, op voorwaarde dat de big spenders in de EU fiscaal echt aan de ketting gaan en zwaar op hun overheidsuitgaven gaan bezuinigen".
Duitsland en Frankrijk weken van dat pact met een reden! Het is ook niet slim om je teveel vast te leggen, zodat je in bijzondere omstandigheden gebonden bent aan zo'n pact!quote:Op donderdag 15 september 2011 21:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Okee. Maar dan zijn die eurobonds dus maar een klein radartje in het geheel. Want we hadden natuurlijk allang een stabiliteitspact en iedereen veegde ze reet ermee af (nb Duitsland en Frankrijk als eerste!). Als puntje bij paaltje komt valt het niet af te dwingen. Dus dan moet je naar een veel grotere beperking van de soevereiniteit en een hoge mate van fiscale integratie. Dan gaat het verhaal allang niet meer over eurobonds.
Vraag is: willen we dat en is het realistisch. Ik denk nee en nee.
Dit is eigenlijk de enige oplossing. Geen schulden.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Duitsland en Frankrijk weken van dat pact met een reden! Het is ook niet slim om je teveel vast te leggen, zodat je in bijzondere omstandigheden gebonden bent aan zo'n pact!
Eigenlijk had gewoon in de grondwet moeten staan dat de staat geen schulden mag hebben. Dat kan ik en milijoenen andere Nederlanders ook. Gewoon de tering naar de nering zetten en niet meer uitgeven dan je binnenkrijgt. Er zijn de afgelopen 40 jaar periodes genoeg geweest waarin dit mogelijk is geweest. Maar toen moest het weer aan allerlei andere onzin opgemaakt worden.
Correct, ik ging er vanuit dat er eerst een raamwerk komt om fiscale integriteit af te dwingen. Ik vind de Jager's plan prima (naar ik begreep: een onafhankelijke, niet-politieke autoriteit, en zondaars worden gestraft via hun afdrachten aan/van de EU), maar hij gaf zelf ook al aan dat het vooral in Frankrijk veel weerstand oproept. Maar dat deed het stabiliteitspact oorspronkelijk ook, en dat heeft Zalm er destijds toch met Duitsland doorheen weten te drukken! Nu alleen nog een mechanisme dat het ook daadwerkelijk afdwingt (of dat ontsnappen aan zo'n pact erg moeilijk en kostbaar maakt, bijvoorbeeld door overschrijdingen alleen toe te staan voor wederopbouw-activiteiten als gevolg van natuurrampen of oorlogsgeweld, of door overschrijdingen alleen in de vorm van achtergestelde bonds toe te staan).quote:Op donderdag 15 september 2011 21:30 schreef SeLang het volgende:
Als puntje bij paaltje komt valt het niet af te dwingen. Dus dan moet je naar een veel grotere beperking van de soevereiniteit en een hoge mate van fiscale integratie. Dan gaat het verhaal allang niet meer over eurobonds.
Dan zijn de werkenden voor hun pensioen aangewezen op de beurs (en dus de grillen van de conjunctuur), en is er geen mechanisme voor de financiering van grootschalige, langlopende investeringen in de nationale infrastructuur. Staatsschuld is juist de ideale manier om beide problemen in één klap op te lossen. Maar die schuld moet natuurlijk wel in proportie blijven staan tot het BNP en tot de demografische ontwikkelingen.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:40 schreef BlaZ het volgende:
Dit is eigenlijk de enige oplossing. Geen schulden.
Het probleem is dat dat niet mogelijk is. Jouw ouders hebben ooit ook een huis en een auto gekocht, dat geld hebben ze niet verdiend door heel veel appeltjes te plukken of rijst. Nee, dat geld voor die auto of dat huis komt van die meneer of die mevrouw van de bank.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk de enige oplossing. Geen schulden.
Ik heb geen schuld en ook nooit gehad. En ik hoefde geen 10 jaar appeltjes te plukken voor een tweedehands-auto.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:50 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Het probleem is dat dat niet mogelijk is. Jouw ouders hebben ooit ook een huis en een auto gekocht, dat geld hebben ze niet verdiend door heel veel appeltjes te plukken of rijst. Nee, dat geld voor die auto of dat huis komt van die meneer of die mevrouw van de bank.
Op het moment dat jij zegt "geen schulden", dan zeg je eigenlijk "laat ik zelf eerst maar eens tien jaar appels of aardbeien gaan plukken", dan kan je inderdaad je eerste tweedehandsauto kopen.
Idem.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb geen schuld en ook nooit gehad. En ik hoefde geen 10 jaar appeltjes te plukken voor een tweedehands-auto.
Nee, ik ook niet. Maar ik heb dat geld voor een eerste auto van mijn moeder gekregen. Een beetje een erfenis zeg maar. Dat vind ik ook wel het interessante eigenlijk, waar al dat geld van de babyboom-generatie eigenlijk naar toe zal gaan.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb geen schuld en ook nooit gehad. En ik hoefde geen 10 jaar appeltjes te plukken voor een tweedehands-auto.
Daar heb ik weinig twijfels over. Over een paar jaar wordt de moeder aller erfbelastingen ingevoerd, overal ter wereld. Dat wordt een van de middelen waar de staatsschuld mee gaat worden gesaneerd. Japan komt eerst, let maar op.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:59 schreef Krantenman het volgende:
Dat vind ik ook wel het interessante eigenlijk, waar al dat geld van de babyboom-generatie eigenlijk naar toe zal gaan.
Vanzelfsprekend naar onze generatie via 3 wegenquote:Op donderdag 15 september 2011 21:59 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Nee, ik ook niet. Maar ik heb dat geld voor een eerste auto van mijn moeder gekregen. Een beetje een erfenis zeg maar. Dat vind ik ook wel het interessante eigenlijk, waar al dat geld van de babyboom-generatie eigenlijk naar toe zal gaan.
In bijvoorbeeld Noordrijn-Westfalen is al sinds jaar en dag grondwettelijk vastgelegd dat het begrotingstekort nooit meer mag bedragen dan het totaal aan nieuwe investeringen. Een mooie regel, vind ik.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:48 schreef dvr het volgende:
[..]
Dan zijn de werkenden voor hun pensioen aangewezen op de beurs (en dus de grillen van de conjunctuur), en is er geen mechanisme voor de financiering van grootschalige, langlopende investeringen in de nationale infrastructuur. Staatsschuld is juist de ideale manier om beide problemen in één klap op te lossen. Maar die schuld moet natuurlijk wel in proportie blijven staan tot het BNP en tot de demografische ontwikkelingen.
De EU had gewoon EEG moeten blijven, dat of een volledige landenfusiequote:Op donderdag 15 september 2011 21:24 schreef Krantenman het volgende:
[..]
De EU is ooit (als de EEG) ontstaan omdat Frankrijk en Duitsland geen zin meer hadden in nog eens twee wereldoorlogen. (En daarvoor hebben ze ook oorlogen uitgevochten natuurlijk, zo zijn steden zoals Strasbourg, Luxemburg en Brussel ontstaan).
Ik heb niks tegen Grieken of Italianen in ieder geval.
Aangezien je in Duitsland geen referenda hebt, is dat al geen risico-factor. Daarnaast is de SDP wel degelijk genegen om mee te werken aan dit soort supra-nationale oplossingen. Het scepticisme zie je vooral in de kleinere partijen. Een grote coalitie van SDP en CDU zou kunnen komen tot een grondwetswijziging.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja maar daar heb je een grote meerderheid voor nodig. Succes daarmee, gezien de geringe (en dalende) steun die de bailouts hebben in Duitsland.
[..]
Ze hebben niet specifiek eurobonds bij naam genoemd natuurlijk, maar ze zijn verrassend duidelijk geweest over wat niet mag. Het komt hier op neer (even uit een Engelstalige bron):
"It says the German government must not accept permanent mechanisms – as opposed to the EFSF, which is temporary – with the following criteria: if they involve a permanent liability to other countries; if these liabilities are very large or incalculable; and if foreign governments, through their actions, can trigger the payment of the guarantees. "
Dit is een duidelijke diskwalificatie voor eurobonds.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |