Maar dan neemt het kabinet een motie aan om een extra natuurzone te creeren en dat kost 3 miljard euro, daarnaast wil men JSF vliegtuigen omdat dit is afgesproken binnen de NAVO en de EU wil een hogere donatie, en men neemt een motie aan voor een PGB want dat is veeel goedkoper zegt de VVD laat iedereen zelf zorg inkopen, marktwerking ten top.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Of een verbod op begrotingstekort, niks uitgeven wat er niet is. Dan zullen nieuwe problemen nooit ontstaan.
Tuurlijk gaan ze over een limiet van 0% heen, maar je kan dan meteen al een boete opleggen. De bedoeling is dat de begrotingstekorten zo klein mogelijk blijven, als je pas bij 3% een boete kan opleggen loop je achter de feiten aan.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar dan neemt het kabinet een motie aan om een extra natuurzone te creeren en dat kost 3 miljard euro, daarnaast wil men JSF vliegtuigen omdat dit is afgesproken binnen de NAVO en de EU wil een hogere donatie, en men neemt een motie aan voor een PGB want dat is veeel goedkoper zegt de VVD laat iedereen zelf zorg inkopen, marktwerking ten top.
Dan zit je algauw op 12 miljard extra uitgaven en dan nog een paar tegenvallers en minder inkomsten uit de OV belasting en dan??
Ja maar daar heb je een grote meerderheid voor nodig. Succes daarmee, gezien de geringe (en dalende) steun die de bailouts hebben in Duitsland.quote:Op donderdag 15 september 2011 17:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ook de Duitse grondwet laat zich wijzigen.
Ze hebben niet specifiek eurobonds bij naam genoemd natuurlijk, maar ze zijn verrassend duidelijk geweest over wat niet mag. Het komt hier op neer (even uit een Engelstalige bron):quote:Verder heeft Karlsruhe helemaal niet zo stellig gezegd dat eurobonds niet mogen.
Dan moeten we nieuw "geld" gaan zoeken. Dat betekent meestal oorlog.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Of een verbod op begrotingstekort, niks uitgeven wat er niet is. Dan zullen nieuwe problemen nooit ontstaan.
Dan zouden investeerders in die bonds dus in plaats van een 60% haircut een 40% haircut krijgen omdat DE,NL etc 20% bijlappen. Dat lost niets op want dan heb je dus nog steeds een hele riskante bond. Met die regeling zouden de PIIGS landen nog steeds in de problemen komen.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:55 schreef dvr het volgende:
Ik ben voorstander van Eurobonds, op voorwaarde dat de big spenders in de EU fiscaal echt aan de ketting gaan en zwaar op hun overheidsuitgaven gaan bezuinigen, en op voorwaarde dat die bonds zo in elkaar zitten, dat landen elk aansprakelijk zijn voor hun eigen aandeel in de schuld, plus maximaal 20%. Dus als de PIGS het niet meer trekken zullen DE, NL, FI, AU e.d. instaan voor 20% van de rente en aflossing. De rest van het risico is voor de investeerders. Ik denk dat dat een heel aantrekkelijk aanbod is, en eentje dat we ons nog net kunnen permitteren.
Dan moeten eerst die voorwaarden geregeld worden (en goed), want anders wordt zo'n eurobond niet meer dan een parapluie voor de zwakke landen die door de sterke gedragen wordt.quote:Op donderdag 15 september 2011 18:55 schreef dvr het volgende:
Ik ben voorstander van Eurobonds, op voorwaarde dat de big spenders in de EU fiscaal echt aan de ketting gaan en zwaar op hun overheidsuitgaven gaan bezuinigen, en op voorwaarde dat die bonds zo in elkaar zitten, dat landen elk aansprakelijk zijn voor hun eigen aandeel in de schuld, plus maximaal 20%. Dus als de PIGS het niet meer trekken zullen DE, NL, FI, AU e.d. instaan voor 20% van de rente en aflossing. De rest van het risico is voor de investeerders. Ik denk dat dat een heel aantrekkelijk aanbod is, en eentje dat we ons nog net kunnen permitteren.
Het belangrijkste voor nu is dat de euro langer overeind blijft dan de dollar, zodat we (samen met Azië) door de depreciatie van de dollar dadelijk een hoop Amerikaanse bezittingen goedkoop kunnen overnemen. Alleen dan zien we nog iets terug van de biljoenen die we de laatste 30 jaar aan dat spilzieke en corrupte land hebben toevertrouwd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 15 september 2011 19:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dan moeten eerst die voorwaarden geregeld worden (en goed), want anders wordt zo'n eurobond niet meer dan een parapluie voor de zwakke landen die door de sterke gedragen wordt.
De euro gaat langer blijven. Maar de schuldproblemen hier en in de States zijn niet zo ontzettend verschillend, dus dikke winsten zitten er op dat vlak voor Europa niet in; dat zal grotendeels richting het Oosten (China, Rusland) verschuiven.
Maar als de euro blijft bestaan is er een hoop gewonnen, zeker als de commodity-handel naar euro's gaat schuiven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Euro zou meer bestaansrecht hebben als er veel meer officiële Euro-gebruikers bij kwamen, net als Montenegro, het zou mooi zijn als Rusland officieel Euro-gebruiker zou worden, dus weg met de roebel en Euro als standaardSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus landen waar de EU geen garantie voor heeft, dus ook niet uit de euro gegooid kunnen / hoeven te worden
Zwakke gebruikers zouden dan vanzelf afhaken
DE ECB zou dan heel veel meer macht krijgen om veel geld te printen / nummers vrij te geven, veel meer dan de jaarlijkse 3%
Maar als dat niet gebeurd dan vrees ik dat het aantal Euro-landen terug gaat naar een stuk of wat zuidelijke landen
[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 15-09-2011 20:01:24 ]Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Zowel in de Bondsdag als de Bondsraad 2/3 van de stemmen is het vereiste voor een wijziging van de Duitse grondwet.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:32 schreef SeLang het volgende:
Ja maar daar heb je een grote meerderheid voor nodig. Succes daarmee, gezien de geringe (en dalende) steun die de bailouts hebben in Duitsland.
Oops - dat is niet wat ik bedoelde. Zoals Eurobonds nu in het nieuws zijn, is het inderdaad de bedoeling dat daarmee de oude schulden van de PIGS worden gefinancierd. En ja, dan is 60% een aannemelijke haircut. Maar wat ik bedoel is dat de eurolanden voortaan een deel van hun eigen nieuwe staatsschulden gezamenlijk in de markt zouden moeten brengen in de vorm van Eurobonds. Dat zou lenen voor ons en DE,FI,AU wat duurder maken, maar voor de anderen, m.n. voor de PIGS, flink goedkoper. En het zou investeerders een aantrekkelijke vluchtroute voor hun geld bieden - een hoge mate van zekerheid met toch een aardige yield.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:40 schreef SeLang het volgende:
Dan zouden investeerders in die bonds dus in plaats van een 60% haircut een 40% haircut krijgen omdat DE,NL etc 20% bijlappen. Dat lost niets op want dan heb je dus nog steeds een hele riskante bond.
We moeten gewoon de knuppel eens in het hoenderhok gooien en onze energie- en grondstofimporten voortaan in euro's afrekenen. Het is belachelijk dat we dat 10 jaar na de invoering van een eigen munt nog steeds niet doen.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:49 schreef michaelmoore het volgende:
De Euro zou meer bestaansrecht hebben als er veel meer officiële Euro-gebruikers bij kwamen, [..]
Hier ben ik het helemaal met jou eens.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:15 schreef dvr het volgende:
[..]
We moeten gewoon de knuppel eens in het hoenderhok gooien en onze energie- en grondstofimporten voortaan in euro's afrekenen. Het is belachelijk dat we dat 10 jaar na de invoering van een eigen munt nog steeds niet doen.
En wat mij betreft wordt ook vastgelegd dat alle intracommunautaire handel in euro's moet verlopen, dan blijft de euro als wereldmunt voortbestaan, ongeacht welke en hoeveel EU-landen de euro straks nog binnenslands gebruiken. We moeten niet hebben dat als Duitsland onverhoopt uitstapt, die hele euro, het eurosystem en daarna de EU zelf uit elkaar flikkeren.
Euro-obligaties zouden het probleem permanent oplossen, dus waarom zou dat niet onderzocht mogen worden?quote:Op donderdag 15 september 2011 14:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik vind dit echt tekenend voor hoe de crisis wordt aangepakt. De Europese Commissie gaat iets onderzoeken waarvan dat Duitse gerechtshof vorige week nog concludeerde dat het niet mag.
Kennelijk kan het niet binnen de huidige Duitse grondwet. En op zich ben ik daar blij om, ik zie namelijk niks in een nog sterkere EU en tevens zullen Euro-obligaties de Nederlandse staatsschuld flink duurder maken (rente op Euro-obligaties zal hoger liggen dan op Nederlandse-staatsobligaties). Ik vind niet dat we dat voordeel op moeten offeren.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:37 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Euro-obligaties zouden het probleem permanent oplossen, dus waarom zou dat niet onderzocht mogen worden?
Dat zijn we welbeschouwd al sinds Bush op 12-09-2001 verklaarde dat wie zich niet kritiekloos door de VS in zijn reet laat naaien, 'tegen' de VS is.quote:
Jij bedoelt zeker het bekende "blue bonds - red bonds" plan waarbij een bepaald percentage ("blue") gezamelijk wordt uitgegeven en preferent is boven het restant ("red") dat landen zelf uitgeven?quote:Op donderdag 15 september 2011 20:08 schreef dvr het volgende:
[..]
Oops - dat is niet wat ik bedoelde. Zoals Eurobonds nu in het nieuws zijn, is het inderdaad de bedoeling dat daarmee de oude schulden van de PIGS worden gefinancierd. En ja, dan is 60% een aannemelijke haircut. Maar wat ik bedoel is dat de eurolanden voortaan een deel van hun eigen nieuwe staatsschulden gezamenlijk in de markt zouden moeten brengen in de vorm van Eurobonds. Dat zou lenen voor ons en DE,FI,AU wat duurder maken, maar voor de anderen, m.n. voor de PIGS, flink goedkoper. En het zou investeerders een aantrekkelijke vluchtroute voor hun geld bieden - een hoge mate van zekerheid met toch een aardige yield.
Nee hoor, de VS krijgen dan waarschijnlijk een oorlog met Japan of China. Je kan toch zien waar het geld vandaan komt? Na de tweede wereldoorlog was het Amerikaans geld dat (West-)Europa binnenstroomde en Russisch geld dat (Oost-) Europa binnenstroomde. Beiden hebben geprobeerd om te profiteren van de olie in de Arabische landen.quote:
Tja, Griekenland mag officieel niet uit de euro uittreden, en dat wordt ook onderzocht. In België zijn de verkiezingen illegaal. Zolang de crisis groot genoeg is, moet het onderzocht kunnen worden.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Kennelijk kan het niet binnen de huidige Duitse grondwet. En op zich ben ik daar blij om, ik zie namelijk niks in een nog sterkere EU en tevens zullen Euro-obligaties de Nederlandse staatsschuld flink duurder maken (rente op Euro-obligaties zal hoger liggen dan op Nederlandse-staatsobligaties). Ik vind niet dat we dat voordeel op moeten offeren.
Er zijn toch wel aanwijzingen dat het om forse bedragen kan gaan hoor.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:42 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Gezamenlijk staat de eurozone er vrij goed voor, dus een eurobond zal echt geen hoge rente hebben. Tuurlijk wel wat hoger dan Duitsland en Nederland, maar niet veel.
En wat kost het als we géén euro-obligaties nemen? Misschien nog wel veel meer!quote:Op donderdag 15 september 2011 20:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zijn toch wel aanwijzingen dat het om forse bedragen kan gaan hoor.
'Euro-obligaties kosten Nederland ¤ 7 mrd per jaar'
Of minder.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
En wat kost het als we géén euro-obligaties nemen? Misschien nog wel veel meer!
Dit jaar heeft het ons in ieder geval al meer gekost! Financiële stabiliteit is natuurlijk gunstig voor Nederland als handelsland.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |