Check, wat voor gehakt zou het beste zijn? Normaal of mager?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:10 schreef Remco_h het volgende:
er zit al genoeg vet in het gehakt, laat de olie eens achterwege...
(en probeer eens met gehakt zelf een hamburger te maken, veel smakelijker dan al die pre fab zooi)
dit dusquote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
De perfecte hamburger is niet gemaakt met die ranzige dingen van de AH!!
Ik zou goede kwaliteit rundergehakt halen (geen half om half>te vet, niet mager>te droog) en de burgers bakken zonder olie op een grillplaat/pan, behoorlijk heet en niet te lang.
Dan word de buitenkant lekker droog en knapperig en als je wilt kan je het wat langer op laten staan, dan wordt de burger helemaal wat droger.
Ik doe er altijd het volgende in:
Fijngehakte ui en knoflook naar smaak
Zout en peper
Worcester sauce (echt essentieel om de echte hamburger smaak te krijgen, ander smaakt het gewoon naar een gehaktbal)
Als nodig ei en paneermeel/broodkruim
Eventueel wat kruiden of specerijen.
En dan op een lekker knapperig broodje, niet die zompige plakken deeg.
Staat genoteerdquote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:11 schreef error_404 het volgende:
Normaal gehakt en boter gebruiken, geen olie.
Hier kreeg ik water van in mijn mond. Klinkt heel erg als het resultaat waar ik naar op zoek ben. Ga ik zeker proberen bedanktquote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
Ik zou goede kwaliteit rundergehakt halen (geen half om half>te vet, niet mager>te droog) en de burgers bakken zonder olie op een grillplaat/pan, behoorlijk heet en niet te lang.
Dan word de buitenkant lekker droog en knapperig en als je wilt kan je het wat langer op laten staan, dan wordt de burger helemaal wat droger.
Zout en peper
Worcester sauce (echt essentieel om de echte hamburger smaak te krijgen, ander smaakt het gewoon naar een gehaktbal)
Ik hou het in gedachten, maar ik wil het niet te ingewikkeld maken. Het genot zit ook in de eenvoudigheid van het gerecht. Zout, peper, uien en een goed sausje, afgemaakt met het augurkje is prima voor mij. Ik wil de smaak van burger zo goed mogelijk behouden.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:14 schreef Remco_h het volgende:
[..]
dit dus
mocht je t eng vinden om zelf te stoeien met zout peper etc kan je een zakje hamburger mix halen bij de super..
erg makkelijk...
En daar is-tie dan, de GOUDEN TIP!quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
Dit komt me zo bekend voorquote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:04 schreef Gedetineerde het volgende:
Nu smaakte dit ontzettend goed, in het begin... Deze hamburgers waren veel te vet om lekker te kunnen eten. Ik hou wel van vet, maar hier werd ik misselijk van.
Hopelijk kunnen jullie er wat mee
Dit maar eens uitproberen. Klink iig goedquote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
Dan wordt de buitenkant lekker droog en knapperig en als je wilt kan je het wat langer op laten staan, dan wordt de burger helemaal wat droger.
Zout en peper
Ik dacht al, wanneer komtie voorbij! Ik maak hem nog wel eens, maar dan met van die mini pizza's!quote:
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
Gebruik niet teveel, het kan nogal overheersend zijn!quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:25 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
En daar is-tie dan, de GOUDEN TIP!
Zondag meteen toepassen!
Bedankt!
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:47 schreef --H-I-M-- het volgende:
mijn favoriete recept:
http://www.mahalo.com/ans(...)es-it-look-delicious
Heb ik even aan gedacht, maar leent biefstuk hier zeg wel voor? Daarnaast, is het geen duur grapje?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:50 schreef lurf_doctor het volgende:
Ik maak ze altijd met een 'duitse biefstuk' die ik tussen folie lekker plat sla. Beduidend minder vet dan wat als hamburger in de winkel ligt. En een blaadjes sla en dungesneden tomaatje en augurk hoort er imo ook wel bij
Tartaar is goedkoop. Moet je alleen niet te lang bakken. Dan wordt het echt droog.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:00 schreef Gedetineerde het volgende:
Heb ik even aan gedacht, maar leent biefstuk hier zeg wel voor? Daarnaast, is het geen duur grapje?
Ik hoef niet echt op de centen te letten, maar even 6 euro uitgeven voor 2 stukjes vlees voor de hamburger vind ik prijzig en zonde.
Tartaar heb ik goede ervaringen mee ja, toen ik nog thuis woonde. Was wel kip, omdat wij thuis alleen gevogelte aten. Geen rund of varkensvlees. Wat kon mijn moeder dat goed makenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:02 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Tartaar is goedkoop. Moet je alleen niet te lang bakken. Dan wordt het echt droog.
Ja, een zogenaamde duitse biefstuk is geen vlees aan 1 stuk, maar iets grover gemalen biefstuk(restjes). Een beetje zoals grof tartaar zeg maar. En dit is goedkoper dan de hollandse biefstuk, maar wel wat duurder dan gehakt. Ja perfectie heeft z'n prijs.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:00 schreef Gedetineerde het volgende:
Heb ik even aan gedacht, maar leent biefstuk hier zeg wel voor? Daarnaast, is het geen duur grapje?
Ik hoef niet echt op de centen te letten, maar even 6 euro uitgeven voor 2 stukjes vlees voor de hamburger vind ik prijzig en zonde. Of heb jij het over andere biefstuk als ik denk
En tartaar heb je ook nog in alle soorten en maten.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:17 schreef Peter het volgende:
(Duitse biefstuk is een soort tartaar)
Klopt, wordt een beetje zurig dan!quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:51 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Gebruik niet teveel, het kan nogal overheersend zijn!
Ziet er goed uit. Leuk ook die foto'squote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:32 schreef Molleman het volgende:
Dit blijft mijn favoriete recept. Mooi combineren met wat tomaat, sla, gebakken ui, jalapeno, cheddar, augurk, wat je maar wilt eigenlijk.
Als broodje heb ik goede ervaringen met van die kleinere afbak ciabatta's die gewoon bij de supermarkt te vinden zijn.
Zoveel mogelijkheden!
Check, dit ben ik ook van plan. Ben zojuist terug van boodschappen doen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 17:31 schreef _Loki het volgende:
Grillen, zonder boter of olie. Serieus. Gehakt bestaat voor 25-35% uit vet dat smelt als het warm wordt, wat voor nog meer vet zorgt, wat voor zompigheid zorgt. Niet doen.
De worcestershire sauce moet door het gehakt gemengd worden he, niet als een topping ofzo. Of begrijp ik je nu verkeerd? Aangezien je zegt dat je hele burgers hebt gekocht, niet gewoon gehakt.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:03 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Ziet er goed uit. Leuk ook die foto's
[..]
Check, dit ben ik ook van plan. Ben zojuist terug van boodschappen doen.
Ik heb de broodjes, burgers bestemd voor de BBQ, die ik ga grillen, worcester sauce allemaal al gehaald. Nu alleen afwachten tot zaterdag
Als ik het niet vergeet ook een foto van het resultaat.
Joh, werkt dat zo? Ik was van plan er een beetje bij te doen tijdens het grillen zodat het lekker kan intrekken. Om er vervolgens wat ketchup op te doen als ik mijn broodje beleg.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:59 schreef Novem het volgende:
[..]
De worcestershire sauce moet door het gehakt gemengd worden he, niet als een topping ofzo. Of begrijp ik je nu verkeerd? Aangezien je zegt dat je hele burgers hebt gekocht, niet gewoon gehakt.
Inderdaad ook een heerlijk recept. Goede burgers van kunnen maken!quote:Op donderdag 25 augustus 2011 08:44 schreef Redcoon het volgende:
Ik ben zelf een zeer groot fan van dit recept.
http://www.bbq-nl.com/2010/01/hamburgers.html
PS. niet door en door grillen, hamburgers morgen best medium(-rare) van binnen zijn, mits je rundvlees gebruikt.
Ohja, en niet aan zwangere vrouwen voeren! Tenminste, dat stond onder bijna elk burgerecht op 't menu in de VS.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 09:32 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, dan moet je wel goed gehakt gebruiken, van een betrouwbare slager. Weet niet of ik dat met supermarkt-gehakt zou aandurven. Dan kan je denk ik beter wat hele stukken rundvlees halen en zelf malen.
Eens!quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:10 schreef Remco_h het volgende:
er zit al genoeg vet in het gehakt, laat de olie eens achterwege...
(en probeer eens met gehakt zelf een hamburger te maken, veel smakelijker dan al die pre fab zooi)
Godskolere wat ziet dat er goed uit. Gebookmarked. Ik moet sowieso nieuw gehakt halen omdat ik blijkbaar de speciale saus moet vermengen met het gehakt. Bedanktquote:Op donderdag 25 augustus 2011 08:44 schreef Redcoon het volgende:
PS. niet door en door grillen, hamburgers morgen best medium(-rare) van binnen zijn, mits je rundvlees gebruikt.
Zo dan, dat ziet er goed uit. Ik had de kaas eraf gelaten, maar dat is maar een klein detailquote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:04 schreef pavv het volgende:
zo doe ik het hier:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat ziet er lekker uit!quote:
Ik heb voor het zelf te draaien gehakt gekozen voor sucadelappen, omdat dit stiekem al behoorlijk mals vlees is (wel de sucade, het taaie stukje in het midden, er uit snijden) wat bovendien ook nog iets van vet bevat zodat de burgers niet te droog worden.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:39 schreef Zigger het volgende:
[..]
Dat ziet er lekker uit!
Kun je wat meer vertellen over de ingrediënten en het vlees? Kan ik ook "duur" vet rundvlees gebruiken zoals entrecotes?
Even voor mijn informatie. Ik heb dit in het topic al vaker gehoord, maar wat is er precies mis mee? Voor zover ik weet heeft de AH een 'eigen slager' dus zou het vlees ook 'goed' moeten zijn,quote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:12 schreef D. het volgende:
Je vlees niet bij AH halen is al een stap in de goede richting
Welk merk heb je gehaald? Ik heb de Lea and Perrins die aangeraden werdquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:01 schreef gianni61 het volgende:
ik heb dit topic ook ff gevolgt.
gisteren toch maar een flesje worchestersauce van de jumbo meegenomen. morgen dus hamburgers bakken
De AH heeft meestal geen eigen slager maar koopt het in bij een grote slachterij of vleeswarenfabrikant. In NL mag 15% water in het vlees zitten. Als AH/fabrikant jou 15% water als vlees kan verkopen is dat natuurlijk snel kassa...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:43 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Even voor mijn informatie. Ik heb dit in het topic al vaker gehoord, maar wat is er precies mis mee? Voor zover ik weet heeft de AH een 'eigen slager' dus zou het vlees ook 'goed' moeten zijn,
Natuurlijk merk ik het verschil tussen de AH en een poelier/slager. Maar eerlijk gezegd, merk ik het meer in mijn portemonnee dan in mijn mond.
Komt wel van iemand af die net een jaar op zichzelf woont. Moeders deed zit normaal altijd
De AH heeft vaak prima vlees naar mijn mening. Zeker het "premium" vlees bij bijv. de entrecotes en rib-eyes is uitstekend, ook de hamburgers zijn voor op de bbq prima (bijv. de biologische burgers met jalapenos).quote:
Ik kom weinig bij de AH, maar die keren dat ik daar kom (en vlees koop) valt het me altijd tegen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:43 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Even voor mijn informatie. Ik heb dit in het topic al vaker gehoord, maar wat is er precies mis mee? Voor zover ik weet heeft de AH een 'eigen slager' dus zou het vlees ook 'goed' moeten zijn,
Natuurlijk merk ik het verschil tussen de AH en een poelier/slager. Maar eerlijk gezegd, merk ik het meer in mijn portemonnee dan in mijn mond.
Komt wel van iemand af die net een jaar op zichzelf woont. Moeders deed zit normaal altijd
die heb ik ook.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:46 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Welk merk heb je gehaald? Ik heb de Lea and Perrins die aangeraden werd
Jaja. Zal binnenkort wel eens bij een slager een lekker stuk vlees halen en kijken of het echt zo verschilt. Niet dat ik je niet geloof, maar meer of ik het merk.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 22:18 schreef Peter het volgende:
[..]
De AH heeft meestal geen eigen slager maar koopt het in bij een grote slachterij of vleeswarenfabrikant. In NL mag 15% water in het vlees zitten. Als AH/fabrikant jou 15% water als vlees kan verkopen is dat natuurlijk snel kassa...
Een slager mag dat ook, maar die kun je er zelf op aanspreken dat je vlees zo kromp/spetterde etc.
Het extra magere gehakt van de lidl is top, alhoewel ik het kalfsgehakt van mijn slager toch lekkerder vindquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 18:49 schreef motorbloempje het volgende:
AH gehakt vind ik waterig en drapperig na bakken.
Ben zelf zeer tevreden over het gehakt van de LIDL (vers, niet dat uit de diepvries).
Wat is er zo speciaal aan danquote:Op zondag 28 augustus 2011 13:16 schreef Perquisite het volgende:
Fergburger uit Nieuw-Zeeland. Beter ga je niet vinden. Klaar.
Vandaag 6 hamburgers gemaakt met dit recept. Erg lekker, icm met wat cheddarkaas erbovenop! Ik kon alleen geen chipotle pepers vinden in de supermarkt. Alleen had ik de uitjes nog iets te groot, waardoor er wat 'scheurtjes' in de burgers kwamen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 08:44 schreef Redcoon het volgende:
Bij ah gehakt loopt er altijd van die prut uit als je het aanbraadt. Geen idee wat het is, maar normaal is het nietquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:43 schreef Gedetineerde het volgende:
[..]
Wat mij betreft op een heel ander manier dan je denkt. Ik had namelijk tijdens mijn tweedaagse carriere bij de McDonalds ontdekt dat mensen een hamburger konden bestellen zonder bepaalde ingredienten en dat die dan vers gemaakt werd. Dus als ik er dan eens een hamburger ging halen bestelde ik er eentje zonder augurk, zodat ik er niet eentje kreeg die al 5 minuten klaarlag. Alleen bleek ik die augurk te missen. Maar ik denk dat ander tafelzuur ook voldoet.quote:Op zondag 4 september 2011 19:49 schreef Spanky78 het volgende:
Alsof de stukjes augurk ook neit mac-geinspireerd zijn.
Inderdaad, brood met rundvlees ertussen, daar gaat het om.quote:Ieder zijn smaak. Leuke van hamburgers is dat bijna alles kan.
http://www.fergburger.com/menu.htmlquote:
quote:Op woensdag 31 augustus 2011 06:39 schreef minilot het volgende:
Voor mij gaat er niets boven dit verhaal:
The Burger Lab: The World's Best Burger for a Single Man (or Woman)
[ afbeelding ]
Klein pannetje en gehakt extreem los houden!
(Ik heb een hekel aan van die doorgeknede burgers die als een dikke, compacte bonk op je broodje liggen, met kaas er als losse laag bovenop. Bleh.)
Echt doen. Het zijn Hamburgers met een grote 'H'!quote:
Als je niet weet wat het is, hoe weet je dan dat het niet normaal is?quote:Op zondag 4 september 2011 17:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Bij ah gehakt loopt er altijd van die prut uit als je het aanbraadt. Geen idee wat het is, maar normaal is het niet
zoals het witte van een gekookt ei ?quote:Op maandag 5 september 2011 01:14 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Als je niet weet wat het is, hoe weet je dan dat het niet normaal is?![]()
Het heet eiwit. Gestold e-i-w-i-t, ooit van gehoord? Nog steeds niet normaal?
Gek, heb ik bij mijn eigen gehakt nooit.quote:Op maandag 5 september 2011 01:14 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Klopt, schuimdeeg in een krokant korstje, en dan met wat kruiden en dan noem je het een Italiaanse bol. De Italiaanse bollen van een Italiaanse specialiteitenwinkel daarentegen doen het prima om een hamburger heen. Ik kan ze hier op de markt halen bij een deels Italiaanse specialiteitenkraam en de bijbehorende winkel, en bij een echte Italiaanse winkel. Maar ik ken ze van een afhaalpizzeria in een wijk waar ik woonde, die verkocht er wat dingetjes bij.quote:Op maandag 5 september 2011 11:53 schreef Gedetineerde het volgende:
Heeft er trouwens iemand enig idee waar je wat grotere bollen kan halen? Ben bij verschillende supermarkten geweest, maar ik vind ze niet. Of het zijn van die erg krokante dingen, dat zoek ik ook niet.
Een bakker, dom dat ik daar niet aan heb gedachtquote:Op maandag 5 september 2011 12:26 schreef MaximusTG het volgende:
@Gedetineerde: Dat is inderdaad lastig, hebben de meeste supermarkten niet, misschien bij een bakker?
Zelf bakken is dan nog de beste optie.. Kan je ze zo groot en klein maken als je zelf wil..
Juist ja. De italiaanse bol is qua formaat goed. Ik vraag me alleen af waar ik die kan vinden hier, voor zover ik weet zit hier geen italiaans winkeltje in de buurt.quote:Op maandag 5 september 2011 12:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, schuimdeeg in een krokant korstje, en dan met wat kruiden en dan noem je het een Italiaanse bol. De Italiaanse bollen van een Italiaanse specialiteitenwinkel daarentegen doen het prima om een hamburger heen. Ik kan ze hier op de markt halen bij een deels Italiaanse specialiteitenkraam en de bijbehorende winkel, en bij een echte Italiaanse winkel. Maar ik ken ze van een afhaalpizzeria in een wijk waar ik woonde, die verkocht er wat dingetjes bij.
En een beetje stevig? Ik vind textuur en smaak van het deeg ook erg belangrijk. Maar die niet zo authentieke Italiaanse bolleverkoper van de markt wist mij te vertellen dat ze van een Turkse bakker kwamen. Dat ze niet uit Italië werden geimporteerd had ik ook al bedacht, maar misschien kan die Turk van je ze gewoon bij zijn bakker bestellen. Ik vind ze heel aardig uit de vriezer komen als je ze er geen maanden in houdt.quote:Op maandag 5 september 2011 14:22 schreef Gedetineerde het volgende:
Juist ja. De italiaanse bol is qua formaat goed. Ik vraag me alleen af waar ik die kan vinden hier, voor zover ik weet zit hier geen italiaans winkeltje in de buurt.
Wel veel turkse winkeltjes. Daar heb ik ook gekeken. De turkse puntjes, die de vorm hebben van een pistoletje zijn perfect qua structuur. Wat harder aan de buitenkant en lekker zacht van binnen.
Dat hangt natuurlijk ook af van de vorm waarin je je hamburgers maakt.quote:Met deze broodjes eet ik altijd sardientjes met tomatensaus. Heel kort even bakken in een pannetje met olie, wat uien en peper erbij![]()
Jammer genoeg is de vorm van deze broodjes niet geschikt.
Ja ook stevig inderdaad. Heerlijk brood. Alleen wel 1 groot nadeel. Vers is het heerlijk, maar zodra het al 1 dag oud is, wordt het taai, Ik koop ook als ik het haal, 2 of 4 broodjes, zodat ik weet dat het de dag zelf op gaat.quote:Op maandag 5 september 2011 16:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En een beetje stevig? Ik vind textuur en smaak van het deeg ook erg belangrijk. Maar die niet zo authentieke Italiaanse bolleverkoper van de markt wist mij te vertellen dat ze van een Turkse bakker kwamen. Dat ze niet uit Italië werden geimporteerd had ik ook al bedacht, maar misschien kan die Turk van je ze gewoon bij zijn bakker bestellen. Ik vind ze heel aardig uit de vriezer komen als je ze er geen maanden in houdt.
Kennelijk willen de meeste Nederlanders een hap lucht met een korstje nemen.
Ja dat is waar, maar zelf vind ik het wel belangrijk dat het rond is. De burger zelf is rond, en ik weet niet anders. Vind het wel eigenlijk prima zo.quote:Dat hangt natuurlijk ook af van de vorm waarin je je hamburgers maakt.
Njah, eiwit dat met water uit het gehakt loopt.. Meestal is er dan water bijgedaan.quote:Op maandag 5 september 2011 01:14 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Je kan het voorkomen door een kuiltje in het midden te maken.quote:Op woensdag 7 september 2011 09:36 schreef heaven7 het volgende:
Alle zelfgemaakte hamburgers die ik ooit heb gehad waren meer een soort gehaktballen geworden in de panAls rauw vlees nog mooi plat, in de pan bolt het op. Hoe kan dat en hoe voorkom je het?
Nog platter slaan!quote:Op woensdag 7 september 2011 09:36 schreef heaven7 het volgende:
Alle zelfgemaakte hamburgers die ik ooit heb gehad waren meer een soort gehaktballen geworden in de panAls rauw vlees nog mooi plat, in de pan bolt het op. Hoe kan dat en hoe voorkom je het?
En ze ongeveer 1,5 keer zo groot en dunner maken dan je ze uiteindelijk wilt hebben.quote:Op woensdag 7 september 2011 10:11 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Je kan het voorkomen door een kuiltje in het midden te maken.
Je kan het ook op een stukje aluminiumfolie leggen en dat dicht vouwen. Kaas smelt dan prima, maar gaat niet aan je pan plakkenquote:Op woensdag 7 september 2011 18:01 schreef 12345r het volgende:
Beefburger bakken, als die bijna goed is 4 plakjes kaas erop leggen en de deksel even op de pan.
Zodra de kaas een beetje gesmolten is kan de beefburger uit de pan.
De hamburger van Heston ziet er zeer goed uit en vrees dat als je die een keer eet, gewone hamburgers je niet meer smaken.quote:Op donderdag 8 september 2011 11:57 schreef keepoww het volgende:
Lol....
Interesting Figures
•Number of ingredients to make a cheeseburger: 3 (meat, cheese, bun)
•Number of ingredients to make a Blumenburger: 32
•Cost of average homemade half-pound cheeseburger: $3
•Cost of Blumenburger: $9
•Time required to make average cheeseburger: 7 minutes (3 minutes of prep, 4 minutes cooking time)
•Time required to make Blumenburger: 30 hours, 4 minutes (30 hours of prep, 4 minutes cooking time)
Mee eens haha. Sowieso is die serie in search for perfection leuk om te kijken. Hestons Feast ook trouwens.quote:Op donderdag 8 september 2011 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De hamburger van Heston ziet er zeer goed uit en vrees dat als je die een keer eet, gewone hamburgers je niet meer smaken.
Kan best.quote:Op donderdag 8 september 2011 12:38 schreef keepoww het volgende:
[..]
Alleen zijn die recepten niet na te maken, >24 uur voor een ''simpel'' gerecht :S
Je weet het wel heerlijk te presenteren. Goddamnquote:Op donderdag 8 september 2011 12:54 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Kan best.
[ link | afbeelding ]
Robinook's Heston Blumenthal's Perfect Spaghetti Bolognese
Dank je. :-)quote:Op donderdag 8 september 2011 13:44 schreef keepoww het volgende:
@Robin, leuk blog trouwens. Staan leuke dingen in.
Leuk filmpje!quote:Op donderdag 8 september 2011 11:53 schreef keepoww het volgende:
De vraag wat is het recept voor de ''perfecte'' hamburger is niet echt moeilijk toch, gewoon Heston Blumenthal na doen.
Het gaat om brood met rundvlees. Ik heb ze zo ooit ook wel eens gemaakt, alleen dan met spek en wel ketchup. Best lekker hoor. Ik gooi vaak wat uiringen bij in de grillpan en die worden dan ook niet echt gaar.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:46 schreef keepoww het volgende:
Ontopic / on filmpje, wat vinden jullie van die american tent in het begin. Waar je de burger krijgt tussen 2 boterhammen en smeer kaasspread en een ui ring rauw?
Een BBC budget moet schijnbaar ook opquote:Op donderdag 8 september 2011 15:17 schreef keepoww het volgende:
Ja dat is bij heel die serie zo, hij gaat ergens naar toe voor een test of een manier van koken en doet er vervolgens helemaal niks mee.
Hij doet het uitendelijk op zijn eigen manier.
quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:21 schreef MaximusTG het volgende:
Zo, net lunchhamburger op! Foto van gebakken resultaat:
[ link | afbeelding ]
waarom kijk ik hier weer als ik alleen maar boterhammetjes bij me hebquote:Op vrijdag 9 september 2011 12:21 schreef MaximusTG het volgende:
[ link | afbeelding ]
Da's waarquote:Op vrijdag 9 september 2011 12:51 schreef MaximusTG het volgende:
Sorry :p. Tja, kaas is wel lekker soms ja, maar dan wordt het meteen weer zo zwaar.
@sararaats: Dat doe ik ook natuurlijk, maar zo was ie geserveerd. Ziet er ook mooier uit op de foto. Anders zie je alleen een platgedrukt broodje...
Wauw... Dit lijkt erg op mijn 'perfecte hamburger'. Zelf had ik er een plakje tomaat bijgedaan en had ik een wat groter stuk vlees erop gedaan, maar een erg net resultaat.quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:21 schreef MaximusTG het volgende:
[ link | afbeelding ]
Onzin. Dan kun je wat mij betreft beter een tartaartje maken en dan wat dikker en half rood eten. Maargoed. ieder zijn smaak.quote:Op zaterdag 10 september 2011 19:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Een echte hamburger bevat een hamburgerschijf van 100% rundvlees. Rotzooi door het gehakt is not done.
Tartaar is niet vet genoeg voor een hamburger. Verder klopt het. De extra's horen tussen het broodje en het vlees te zitten, niet in de burgerquote:Op zaterdag 10 september 2011 20:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Onzin. Dan kun je wat mij betreft beter een tartaartje maken en dan wat dikker en half rood eten. Maargoed. ieder zijn smaak.
Ui heel fijn hakken en daarna met je mes 'pureren' dan heb je wel de smaak van verse ui, geen stukjes.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 18:04 schreef GuitarJJ het volgende:
Net weer burgers met het Pimp-Ya-Dust-recept gemaakt. Erg lekker!
Nadeel is alleen de scheurtjes in burgers. Dat zal wel worden veroorzaakt door de stukjes ui. Misschien de volgende keer eens uienpoeder proberen ipv losse stukjes ui.
Ik heb laatst ook deze burgers gemaakt, maar dan met in stukjes geslagen cream crackers en een eitje er doorheen. Werkte supergoed!quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 18:04 schreef GuitarJJ het volgende:
Net weer burgers met het Pimp-Ya-Dust-recept gemaakt. Erg lekker!
Nadeel is alleen de scheurtjes in burgers. Dat zal wel worden veroorzaakt door de stukjes ui. Misschien de volgende keer eens uienpoeder proberen ipv losse stukjes ui.
quote:Op woensdag 31 augustus 2011 06:39 schreef minilot het volgende:
Voor mij gaat er niets boven dit verhaal:
The Burger Lab: The World's Best Burger for a Single Man (or Woman)
[ afbeelding ]
Klein pannetje en gehakt extreem los houden!
Vandaag deze klaar gemaakt, prima snel klaar te maken burgers. Ik heb cheddar als kaas gebruikt, is dat de beste optie?
(Ik heb een hekel aan van die doorgeknede burgers die als een dikke, compacte bonk op je broodje liggen, met kaas er als losse laag bovenop. Bleh.)
Inderdaad! Dank voor het omhoog schoppen - meer dan dat heb je niet nodig!quote:
Lamsgehakt of HoH-gehakt kan net zo lekker zijnquote:Op zaterdag 10 september 2011 19:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Een echte hamburger bevat een hamburgerschijf van 100% rundvlees. Rotzooi door het gehakt is not done.
Hamburgers horen juist lekker vet te zijn.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:51 schreef ibaneX het volgende:
Als het makkelijk en snel moet. Haal ik mora hamburgers en die doe ik dan in de oven. Goed te eten en bijna vetvrij. Broodje in de rooster en klaar. Simpel en snel.
Heb ik de tijd dan toch het liefste met hoh-gehakt van de echte slager hier, beetje kruiden ed. Dan even aanbraden in de koekenpan en lekker laten garen.
Bolletjes gaan al door de midden in de oven. Dan heb je niet zo'n kleffe hap aan je broodje.
Plakje sla, beetje ketchup, augurkje. Klaar.
Naar aanleiding van je aanbeveling ook besteld, ze komen vanmiddag aan, ben erg benieuwdquote:Op donderdag 24 oktober 2013 02:42 schreef Tijn het volgende:
Ik heb sinds kort van deze dingen in huis. Dat is toch een partij lekker, echt ongelofelijk
Zachte bolletjes: kadetjes met sesamzaad of zijn het harde bollen?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 08:48 schreef Tijn het volgende:
Ik koop altijd sesambolletjes van de bakker. Die hamburgerbroodje van de supermarkt vind ik er niet lekker uitzien (nooit geprobeerd though).
Ik heb er nog 2 in de vriezerquote:Op donderdag 24 oktober 2013 02:42 schreef Tijn het volgende:
Ik heb sinds kort van deze dingen in huis. Dat is toch een partij lekker, echt ongelofelijk
Nee, geen harde. Gewoon van dit soort dingen:quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 10:12 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Zachte bolletjes: kadetjes met sesamzaad of zijn het harde bollen?
Same herequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik koop meestal die hamburgerbroodjes die per zes verpakt zijn. Ze zijn alleen lekker als je ze open snijd en ze met de opengesneden kant naar boven in de ovengrill legt voor ongeveer 7 minuten. Echt goede hamburgerbroodjes ben ik hier nog niet tegengekomen. Zachte broodjes zijn te zacht en harde broodjes te hardquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 08:20 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Naar aanleiding van je aanbeveling ook besteld, ze komen vanmiddag aan, ben erg benieuwd
Dan rest mij de vraag:
Welke broodjes gebruiken jullie voor de hamburger?
Je hebt die wat zoetige kleine hamburgerbroodjes (per zes verpakt), ik gebruik wel eens Italiaanse bollen, maar wat is nu echt aan te raden en waar haal ik het?
Heb ze gisteren klaargemaakt. Eentje met de 'heisa' erop en eronder en eentje als vol broodje hamburger.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 02:42 schreef Tijn het volgende:
Volgens mij moet je gewoon van vettere stukken gehakt laten draaien bij de slager, die weet vast wel welke delen koe die daarvoor moet hebben.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 07:20 schreef Alan_Bastard het volgende:
Weet nog niet of ik er -gezien de kosten per stuk- nog een keer ga bestellen of dat ik op zoek moet naar een betere slager in de buurt. Verzending was erg netjes en snel, dus aan Beef en Steak ligt het niet
quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 06:07 schreef hmmmz het volgende:
Foto die ik vorige week vrijdag gemaakt heb:
[ afbeelding ]
Deze is voor de double double animalquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:33 schreef Redcoon het volgende:
Ik ben een groot fan van de Amerikaanse hamburgerketen 'In-n-Out Burger'. Mochten jullie ooit bij de Westkust van de VS zijn, ga daar dan een keer heen en bestel een Double Double burger...
Aangezien dat een beetje overdreven is kan je het ook namaken ;-)
Klik hier, echt de moeite waard.
quote:Op zaterdag 10 september 2011 19:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Die Tommy burger spreekt mij wel aan... Zal me eens een trip naar RTM regelenquote:Op zondag 27 oktober 2013 07:10 schreef RobinOok het volgende:
Ik vind de hamburgers van http://www.rotterdamschekookpot.nl/ lekker.
Maar die zijn denk ik niet voor burgerfundamentalisten, want het zijn burgers met lekker veel toeters en bellen en sterke smaken. En alles homemade. Nou ja, vast niet alles, maar zoals je dat thuis ook zou doen. Leuke zaak, aardige mensen.
Bedenk wel dat elke keer wanneer je een hamburger uit de vriezer haalt deze moet chambreren (op kamertemperatuur brengen). Reken voor een hamburger van 100-125 gram op een uur of wat, zo niet meer. Doe je het voorgezegde niet, dan verbrand je de hamburger waarschijnlijk in de pan, en is de binnenkant nog steenkoud. Ik vrees ook dat een dergelijke hamburger (ook al is 'ie van tevoren ontdooid) zeer droog zal zijn. Je kunt de hamburgers ook zeer plat maken zodat het ontdooien korter duurt.quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:14 schreef silverhill het volgende:
Sinds ik dit topic heb gezien wil ik het ook eens helemaal zelf proberen. Ik heb een kilo gehakt gehaald, en nu had ik het idee om van dat gehakt eerst 8-10 (hoeveel eigenlijk?) hamburgers te maken en die dan in te vriezen. Iedere keer als ik dan zin heb in een hamburger als avondeten, kan ik makkelijk een losse hamburger uit de diepvries halen en dan pas kruiden door het gehakt mengen (dus niet er simpelweg op strooien). Dit omdat ik dan iedere keer opnieuw de smaak kan aanpassen.
Zitten er in deze aanpak fouten/valkuilen?
Voor wie niet kan wachten:quote:Op zaterdag 2 november 2013 14:24 schreef kabouter.muts het volgende:
Net op 24 kitchen: (van 1330-1400)
In search of perfection van Heston Blumenthal met de zoektocht naar....
De perfecte hamburger!!
Zal snel wel weer herhaald worden.
Dank voor de tips. Ik was ook van plan een klein pak te kopen, maar de kilopakken waren in de aanbieding en maar ruim een euro duurder. Zo meteen gaat poging één van start.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:56 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Bedenk wel dat elke keer wanneer je een hamburger uit de vriezer haalt deze moet chambreren (op kamertemperatuur brengen). Reken voor een hamburger van 100-125 gram op een uur of wat, zo niet meer. Doe je het voorgezegde niet, dan verbrand je de hamburger waarschijnlijk in de pan, en is de binnenkant nog steenkoud. Ik vrees ook dat een dergelijke hamburger (ook al is 'ie van tevoren ontdooid) zeer droog zal zijn. Je kunt de hamburgers ook zeer plat maken zodat het ontdooien korter duurt.
Persoonlijk zou ik gewoon op de dag zelf even naar de AH gaan en zo'n klein pak van zo'n 200 gram kopen, en vervolgens de hamburgers vers maken.
Gehakt halen bij de slager!quote:Op zaterdag 2 november 2013 18:59 schreef silverhill het volgende:
[..]
Dank voor de tips. Ik was ook van plan een klein pak te kopen, maar de kilopakken waren in de aanbieding en maar ruim een euro duurder. Zo meteen gaat poging één van start.
In mijn ogen vergeet hij toch echt iets. Maar dat is persoonlijke smaak. Even een klein schopje door de kaas heen in de vorm van een paar plakjes jalapeno.quote:
Ik kan inmiddels wel begrijpen waarom. En ik weet nu ook waarom je een kuiltje moet maken in het midden. De hamburgers waren zeker 50% gekrompen en daardoor wss ook bol gaan staan. Het begon me op een gegeven moment ook te spetteren in die pan, dus ik neem aan dat het gehakt vol zat met water.quote:
Dit zo ongeveer met als enige toevoeging een gebakken ei er op.quote:Op maandag 4 november 2013 11:54 schreef MonkNL het volgende:
Ik maak mijn eigen versie van de burger. Broodjes van de turk, lekker stukje tartaar of vet rundergehakt. Tartaar vind ik persoonlijk het lekkerst met zout/peper en wat Cajun kruiden. Grillen op een houtskool bbq en anders in de grill pan. Slice tomaat erop en kaas en kaas laten smelten. Blaadje sla, stukje ugurk, whiskey saus en een stukje uitgebakken bacon! En wat fijn gesneden rode ui.
Does not compute.quote:Op dinsdag 5 november 2013 23:13 schreef blow... het volgende:
Gefeliciteerd. Ik sta om kwart over 11 hamburgers te bakken ipv te slapen omdat ik moe ben
Je proeft je rauwe gehakt?quote:Op zaterdag 9 november 2013 09:53 schreef etiket het volgende:
Zelfgemaakte hamburgers rulen in elk geval boven de kartonnen versies die de supermarkten aanbieden...
Ik gooi er altijd ui en kaas (en flink wat kruiden) door het gehakt (en een oude pistolet en melk als ik die nog heb liggen)
En regelmatig proeven Dikwijls blijft er maar 3/4 van het gehaktmengsel over vooraleer ik begin te bakken....
In dit originele youtube-filmpje worden er zo op een goedkope manier keisimpel (ietofwat) gezonde hamburgers gebakken:
Die kat op't einde
als er rauw geen smaak aan zit dan zit er toch ook geen smaak aan gebakken (als je puur naar het vlees kijkt)quote:Op zaterdag 9 november 2013 12:23 schreef Bravebart het volgende:
Lijkt me sterk dat je dat rauw kan beoordelen, aagezien gebakken gehakt echt totaal anders smaakt dan rauwe gehakt
Ja dat lijkt me evident, maar andersom lijkt me dat niet per se waarquote:Op dinsdag 12 november 2013 01:35 schreef Friday12 het volgende:
[..]
als er rauw geen smaak aan zit dan zit er toch ook geen smaak aan gebakken (als je puur naar het vlees kijkt)
Waarom? Dat deed ik vroeger altijd al als mijn moeder gehaktballen maaktequote:
Dit ja varkensvlees eet ik echt niet rauwquote:Op dinsdag 12 november 2013 09:56 schreef blij_ei het volgende:
Ik proef ook rauw mijn gehakt. Zo kom ik ook tot de juiste smaak. Moet het wel rundergehakt zijn. Met half om half ben ik wat huiveriger!
De Burgerijquote:Op dinsdag 12 november 2013 10:35 schreef longinus het volgende:
Ik als echte burger fanaat gruwel bij de gedachte een hamburger in de super te kopen, Supermarkt slagers zijn maar wat bedroevend in hun vlees.
Zelf maken is altijd beter en ik koop het vlees bij een goede echte slager die zijn vlees betrekt bij Bio boeren , dit doet echt de smaak ten goede.
Verders struin ik liever naar goede restaurantjes die hamburgers verkopenhet is een hobby geworden.
2 weken geleden bij ellis geweest, prima burgers, de burgerij staat in de top de volgende keer.quote:Op dinsdag 12 november 2013 10:39 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
De Burgerij
(Antwerpen, prima tip)
Sowieso omdat het niet werkt, de smaak veranderd totaal. Verder herken ik genoeg aan de geur.quote:Op dinsdag 12 november 2013 10:29 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Waarom? Dat deed ik vroeger altijd al als mijn moeder gehaktballen maakte
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |