abonnement Unibet Coolblue
pi_101122270
Niet echt het meest culinuaire hoogstandje, maar mits goed bereid zo ontzettend lekker.

De vraag is dan ook, hoe maken we (jullie) thuis de perfecte hamburger. Ik heb het zelf 1 keer geprobeerd.

- 4 Rundvlees hamburgers van de albert heijn
- Uien
- Sesambolletjes
- Ketchup
- Peper, klein beetje zout

Nu smaakte dit ontzettend goed, in het begin... Deze hamburgers waren veel te vet om lekker te kunnen eten. Ik hou wel van vet, maar hier werd ik misselijk van.

Laatste tijd weer veel hamburgers bij de Mac/BK gehaald. Valt mij op dat deze hambugers veel droger zijn.Bij de Mac heb je een bakplaat en bij de BK geloof ik een grill.

Als ik mijn vlees ook zo kan krijgen, dan denk ik dat ik de voor mij perfecte hamburger heb. Vraag is alleen, waar gaat het mis? Ligt het aan de hamburgers of aan mijn manier van bakken?

Ik doe dit in een steelpan en gebruik niet veel vet. Denk 4 eetlepels zonnebloemolie.

Zou ik het ook moeten grillen? Ik heb die mogelijkheid omdat ik zo een groot 'tosti-ijzer' heb, waar van alles mee gegrild kan worden, inclusief de mooie lijntjes.

Of moet ik ander hamburgers/gehakt halen? Mager bijvoorbeeld?

Wat ik graag wil, is de smaak van het vlees van de BK burger zo goed mogelijk nabootsen. Vervolgens ala Mac style de uitjes, ketchup en het augurkje erop. Broodjes zo groot als die van de BK, maar niet zo klef.

Hopelijk kunnen jullie er wat mee :)
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:08:32 #2
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_101122382
De perfecte hamburger en dan refereer je naar de mcdonalds / burger king? :')
Humans dont deserve to live...
pi_101122408
Goed lezen voordat je de grapjas wil uithangen vriend. Ik vergelijk mijn vettige burger, met hun relatief droge burger.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:09:42 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_101122420
Ik maak de ze zelf, gehakt van de super (wel rund) bakken met boter in een goede pan (ik gebruik een Creuset met gewone, vlakke bodem). Eerst even aanbakken en daarna rustig garen. Super mals en niet (te) vet.
De smaak is verder natuurlijk sterk afhankelijk van de kruiden die je toevoegt.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_101122439
er zit al genoeg vet in het gehakt, laat de olie eens achterwege...

(en probeer eens met gehakt zelf een hamburger te maken, veel smakelijker dan al die pre fab zooi)
suck my asshole taco bender
pi_101122441
Thanks, daar heb ik wat aan. Wat voor gehakt haal je? Normaal of mager?
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:11:01 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_101122454
Normaal gehakt en boter gebruiken, geen olie.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_101122457
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:10 schreef Remco_h het volgende:
er zit al genoeg vet in het gehakt, laat de olie eens achterwege...

(en probeer eens met gehakt zelf een hamburger te maken, veel smakelijker dan al die pre fab zooi)
Check, wat voor gehakt zou het beste zijn? Normaal of mager?
pi_101122493
De perfecte hamburger is niet gemaakt met die ranzige dingen van de AH!!

Ik zou goede kwaliteit rundergehakt halen (geen half om half>te vet, niet mager>te droog) en de burgers bakken zonder olie op een grillplaat/pan, behoorlijk heet en niet te lang.
Dan wordt de buitenkant lekker droog en knapperig en als je wilt kan je het wat langer op laten staan, dan wordt de burger helemaal wat droger.

Ik doe er altijd het volgende in:

Fijngehakte ui en knoflook naar smaak
Zout en peper
Worcester sauce (echt essentieel om de echte hamburger smaak te krijgen, ander smaakt het gewoon naar een gehaktbal)
Als nodig ei en paneermeel/broodkruim
Eventueel wat kruiden of specerijen.

En dan op een lekker knapperig broodje, niet die zompige plakken deeg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Novem op 24-08-2011 12:19:30 ]
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
pi_101122534
Kut, ik krijg honger van dit topic!
pi_101122538
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
De perfecte hamburger is niet gemaakt met die ranzige dingen van de AH!!

Ik zou goede kwaliteit rundergehakt halen (geen half om half>te vet, niet mager>te droog) en de burgers bakken zonder olie op een grillplaat/pan, behoorlijk heet en niet te lang.
Dan word de buitenkant lekker droog en knapperig en als je wilt kan je het wat langer op laten staan, dan wordt de burger helemaal wat droger.

Ik doe er altijd het volgende in:

Fijngehakte ui en knoflook naar smaak
Zout en peper
Worcester sauce (echt essentieel om de echte hamburger smaak te krijgen, ander smaakt het gewoon naar een gehaktbal)
Als nodig ei en paneermeel/broodkruim
Eventueel wat kruiden of specerijen.

En dan op een lekker knapperig broodje, niet die zompige plakken deeg.
dit dus :)

mocht je t eng vinden om zelf te stoeien met zout peper etc kan je een zakje hamburger mix halen bij de super..

erg makkelijk...
suck my asshole taco bender
pi_101122569
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:11 schreef error_404 het volgende:
Normaal gehakt en boter gebruiken, geen olie.
Staat genoteerd :) bedankt.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
De perfecte hamburger is niet gemaakt met die ranzige dingen van de AH!!

Ik zou goede kwaliteit rundergehakt halen (geen half om half>te vet, niet mager>te droog) en de burgers bakken zonder olie op een grillplaat/pan, behoorlijk heet en niet te lang.
Dan word de buitenkant lekker droog en knapperig en als je wilt kan je het wat langer op laten staan, dan wordt de burger helemaal wat droger.

Ik doe er altijd het volgende in:

Fijngehakte ui en knoflook naar smaak
Zout en peper
Worcester sauce (echt essentieel om de echte hamburger smaak te krijgen, ander smaakt het gewoon naar een gehaktbal)
Als nodig ei en paneermeel/broodkruim
Eventueel wat kruiden of specerijen.

En dan op een lekker knapperig broodje, niet die zompige plakken deeg.
Hier kreeg ik water van in mijn mond. Klinkt heel erg als het resultaat waar ik naar op zoek ben. Ga ik zeker proberen bedankt :)

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:14 schreef Remco_h het volgende:

[..]

dit dus :)

mocht je t eng vinden om zelf te stoeien met zout peper etc kan je een zakje hamburger mix halen bij de super..

erg makkelijk...
Ik hou het in gedachten, maar ik wil het niet te ingewikkeld maken. Het genot zit ook in de eenvoudigheid van het gerecht. Zout, peper, uien en een goed sausje, afgemaakt met het augurkje is prima voor mij. Ik wil de smaak van burger zo goed mogelijk behouden.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:22:38 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_101122786
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
Worcester sauce
Dat is een goeie!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_101122874
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
Worcester sauce (echt essentieel om de echte hamburger smaak te krijgen, ander smaakt het gewoon naar een gehaktbal)
En daar is-tie dan, de GOUDEN TIP!
Zondag meteen toepassen!


Bedankt!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:43:19 #15
350968 kedge
cicatrix manet
pi_101123476
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:04 schreef Gedetineerde het volgende:

Nu smaakte dit ontzettend goed, in het begin... Deze hamburgers waren veel te vet om lekker te kunnen eten. Ik hou wel van vet, maar hier werd ik misselijk van.

Hopelijk kunnen jullie er wat mee :)
Dit komt me zo bekend voor :')

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
De perfecte hamburger is niet gemaakt met die ranzige dingen van de AH!!

Ik zou goede kwaliteit rundergehakt halen (geen half om half>te vet, niet mager>te droog) en de burgers bakken zonder olie op een grillplaat/pan, behoorlijk heet en niet te lang.
Dan wordt de buitenkant lekker droog en knapperig en als je wilt kan je het wat langer op laten staan, dan wordt de burger helemaal wat droger.

Ik doe er altijd het volgende in:

Fijngehakte ui en knoflook naar smaak
Zout en peper
Worcester sauce (echt essentieel om de echte hamburger smaak te krijgen, ander smaakt het gewoon naar een gehaktbal)
Als nodig ei en paneermeel/broodkruim
Eventueel wat kruiden of specerijen.

En dan op een lekker knapperig broodje, niet die zompige plakken deeg.
Dit maar eens uitproberen. Klink iig goed :9~
A vaincre sans péril, on triomphe sans gloire.
pi_101123519
Worcester sauce, daar was ik zelf nooit opgekomen!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:47:59 #17
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:49:38 #18
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_101123681
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:47 schreef --H-I-M-- het volgende:
mijn favoriete recept:
Ik dacht al, wanneer komtie voorbij! Ik maak hem nog wel eens, maar dan met van die mini pizza's! O+

Maar TS wil hem niet te vet! ;) Dus dan is dit geen goeie...

Die Worcester sauce ga ik proberen. Hoewel ik vaak Hamburger kruiden pak, die zijn net anders dan de gehakt en er zit vaak al een beetje paneermeel in voor de stevigheid!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_101123717
Ik maak ze altijd met een 'duitse biefstuk' die ik tussen folie lekker plat sla. Beduidend minder vet dan wat als hamburger in de winkel ligt. En een blaadjes sla en dungesneden tomaatje en augurk hoort er imo ook wel bij :Y)
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_101123719
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:12 schreef Novem het volgende:
De perfecte hamburger is niet gemaakt met die ranzige dingen van de AH!!
Ja doei.
pi_101123743
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:25 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

En daar is-tie dan, de GOUDEN TIP!
Zondag meteen toepassen!


Bedankt!
Gebruik niet teveel, het kan nogal overheersend zijn!
Ja doei.
pi_101124092
quote:
:r Ik werd al misselijk bij het 1e plaatje. Teveel vet is voor mij niet goed. Ik word er zooooo misselijk van en het smaakt vies.

Zo heb ik 1 keer een big tasty gehaald. Ik vind hamburgers lekker, en extra groot zou alleen maar beter zijn. Nou nee, na 4 happen kots en kotsmisselijk van die vette zooi.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:50 schreef lurf_doctor het volgende:
Ik maak ze altijd met een 'duitse biefstuk' die ik tussen folie lekker plat sla. Beduidend minder vet dan wat als hamburger in de winkel ligt. En een blaadjes sla en dungesneden tomaatje en augurk hoort er imo ook wel bij :Y)
Heb ik even aan gedacht, maar leent biefstuk hier zeg wel voor? Daarnaast, is het geen duur grapje?

Ik hoef niet echt op de centen te letten, maar even 6 euro uitgeven voor 2 stukjes vlees voor de hamburger vind ik prijzig en zonde. Of heb jij het over andere biefstuk als ik denk :)
  woensdag 24 augustus 2011 @ 13:02:59 #23
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_101124185
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 13:00 schreef Gedetineerde het volgende:
Heb ik even aan gedacht, maar leent biefstuk hier zeg wel voor? Daarnaast, is het geen duur grapje?

Ik hoef niet echt op de centen te letten, maar even 6 euro uitgeven voor 2 stukjes vlees voor de hamburger vind ik prijzig en zonde.
Tartaar is goedkoop. Moet je alleen niet te lang bakken. Dan wordt het echt droog.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_101124223
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 13:02 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Tartaar is goedkoop. Moet je alleen niet te lang bakken. Dan wordt het echt droog.
Tartaar heb ik goede ervaringen mee ja, toen ik nog thuis woonde. Was wel kip, omdat wij thuis alleen gevogelte aten. Geen rund of varkensvlees. Wat kon mijn moeder dat goed maken *;

Was ik maar half de keukenprinses die zij is ;(
pi_101124723
(Duitse biefstuk is een soort tartaar ;) )
dag
pi_101124738
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 13:00 schreef Gedetineerde het volgende:


Heb ik even aan gedacht, maar leent biefstuk hier zeg wel voor? Daarnaast, is het geen duur grapje?

Ik hoef niet echt op de centen te letten, maar even 6 euro uitgeven voor 2 stukjes vlees voor de hamburger vind ik prijzig en zonde. Of heb jij het over andere biefstuk als ik denk :)
Ja, een zogenaamde duitse biefstuk is geen vlees aan 1 stuk, maar iets grover gemalen biefstuk(restjes). Een beetje zoals grof tartaar zeg maar. En dit is goedkoper dan de hollandse biefstuk, maar wel wat duurder dan gehakt. Ja perfectie heeft z'n prijs. :)
Lurf is the message and the message is Lurf
  woensdag 24 augustus 2011 @ 13:27:19 #27
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_101125089
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 13:17 schreef Peter het volgende:
(Duitse biefstuk is een soort tartaar ;) )
En tartaar heb je ook nog in alle soorten en maten. ;) Entrecote, biefstuk, etc., etc...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_101126403
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:51 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Gebruik niet teveel, het kan nogal overheersend zijn!
Klopt, wordt een beetje zurig dan!
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
pi_101126643
Nou, met al deze tips en adviezen kan ik wel wat. Zaterdag voor het voetbal maar eens wat hamburgertjes maken. Ben benieuwd :9

Het wordt een combinatie van wat iedereen vertelt heeft. Te beginnen met duitse biefstuk, die speciale saus van novem, goede lichtknapperige broodjes , plakje tomaat, stukje augurk, gebakken uitjes. Dat gaat vast goedkomen.

Bedankt iedereen voor de tips. Meer geheimen en trucjes zijn natuurlijk welkom :)
pi_101129662
Dit blijft mijn favoriete recept. Mooi combineren met wat tomaat, sla, gebakken ui, jalapeno, cheddar, augurk, wat je maar wilt eigenlijk.

Als broodje heb ik goede ervaringen met van die kleinere afbak ciabatta's die gewoon bij de supermarkt te vinden zijn.

Zoveel mogelijkheden!
pi_101134283
Grillen, zonder boter of olie. Serieus. Gehakt bestaat voor 25-35% uit vet dat smelt als het warm wordt, wat voor nog meer vet zorgt, wat voor zompigheid zorgt. Niet doen.
pi_101135457
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 15:32 schreef Molleman het volgende:
Dit blijft mijn favoriete recept. Mooi combineren met wat tomaat, sla, gebakken ui, jalapeno, cheddar, augurk, wat je maar wilt eigenlijk.

Als broodje heb ik goede ervaringen met van die kleinere afbak ciabatta's die gewoon bij de supermarkt te vinden zijn.

Zoveel mogelijkheden!
Ziet er goed uit. Leuk ook die foto's :)

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:31 schreef _Loki het volgende:
Grillen, zonder boter of olie. Serieus. Gehakt bestaat voor 25-35% uit vet dat smelt als het warm wordt, wat voor nog meer vet zorgt, wat voor zompigheid zorgt. Niet doen.
Check, dit ben ik ook van plan. Ben zojuist terug van boodschappen doen.

Ik heb de broodjes, burgers bestemd voor de BBQ, die ik ga grillen, worcester sauce allemaal al gehaald. Nu alleen afwachten tot zaterdag :)

Als ik het niet vergeet ook een foto van het resultaat.
pi_101139659
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 18:03 schreef Gedetineerde het volgende:

[..]

Ziet er goed uit. Leuk ook die foto's :)

[..]

Check, dit ben ik ook van plan. Ben zojuist terug van boodschappen doen.

Ik heb de broodjes, burgers bestemd voor de BBQ, die ik ga grillen, worcester sauce allemaal al gehaald. Nu alleen afwachten tot zaterdag :)

Als ik het niet vergeet ook een foto van het resultaat.
De worcestershire sauce moet door het gehakt gemengd worden he, niet als een topping ofzo. Of begrijp ik je nu verkeerd? Aangezien je zegt dat je hele burgers hebt gekocht, niet gewoon gehakt.
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
pi_101141755
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 19:59 schreef Novem het volgende:

[..]

De worcestershire sauce moet door het gehakt gemengd worden he, niet als een topping ofzo. Of begrijp ik je nu verkeerd? Aangezien je zegt dat je hele burgers hebt gekocht, niet gewoon gehakt.
Joh, werkt dat zo? Ik was van plan er een beetje bij te doen tijdens het grillen zodat het lekker kan intrekken. Om er vervolgens wat ketchup op te doen als ik mijn broodje beleg.

Maar dat is zo te lezen dus niet te bedoeling. Goed dat ik het nu weet. De burgers liggen in de vriezer dus geen man overboord.

Vrijdag maar gehakt halen dan denk ik :)
pi_101160672
Ik ben zelf een zeer groot fan van dit recept.

http://www.bbq-nl.com/2010/01/hamburgers.html

PS. niet door en door grillen, hamburgers morgen best medium(-rare) van binnen zijn, mits je rundvlees gebruikt.
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2011 @ 09:32:50 #36
91830 MaximusTG
pi_101161434
Hmm, dan moet je wel goed gehakt gebruiken, van een betrouwbare slager. Weet niet of ik dat met supermarkt-gehakt zou aandurven. Dan kan je denk ik beter wat hele stukken rundvlees halen en zelf malen.
pi_101161550
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 08:44 schreef Redcoon het volgende:
Ik ben zelf een zeer groot fan van dit recept.

http://www.bbq-nl.com/2010/01/hamburgers.html

PS. niet door en door grillen, hamburgers morgen best medium(-rare) van binnen zijn, mits je rundvlees gebruikt.
Inderdaad ook een heerlijk recept. Goede burgers van kunnen maken!

Zoals MaximusTG al zegt zou ik met supermarktgehakt het risico niet nemen. Als je zelf gehakt maakt of bij een goede betrouwbare slager gehakt haalt zou ik het wellicht wel aandurven. Hoewel ik toch wel minimaal een kerntemperatuur van zo'n 55 graden aan zou raden.
pi_101163532
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 09:32 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, dan moet je wel goed gehakt gebruiken, van een betrouwbare slager. Weet niet of ik dat met supermarkt-gehakt zou aandurven. Dan kan je denk ik beter wat hele stukken rundvlees halen en zelf malen.
Ohja, en niet aan zwangere vrouwen voeren! Tenminste, dat stond onder bijna elk burgerecht op 't menu in de VS. :P

Zelf gehakt maken is inderdaad een stuk veiliger, dan heb je alles zelf in de hand en weet je soort van hand. Is trouwens ook nog eens een best leuk klusje als je een molen heb. Je kan ook met een mes (liever 2) gehakt maken, maar dat wordt mij al snel te omslachtig.
pi_101163938
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:10 schreef Remco_h het volgende:
er zit al genoeg vet in het gehakt, laat de olie eens achterwege...

(en probeer eens met gehakt zelf een hamburger te maken, veel smakelijker dan al die pre fab zooi)
Eens!
pi_101182297
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 08:44 schreef Redcoon het volgende:
Ik ben zelf een zeer groot fan van dit recept.

http://www.bbq-nl.com/2010/01/hamburgers.html

PS. niet door en door grillen, hamburgers morgen best medium(-rare) van binnen zijn, mits je rundvlees gebruikt.
Godskolere wat ziet dat er goed uit. Gebookmarked. Ik moet sowieso nieuw gehakt halen omdat ik blijkbaar de speciale saus moet vermengen met het gehakt. Bedankt :)

Ik merk dat hier mensen rondlopen die er echt verstand van hebben. Leuk :)
  donderdag 25 augustus 2011 @ 20:04:18 #41
128548 pavv
The computer says NO
pi_101184470
zo doe ik het hier:

















pi_101188013
quote:
Zo dan, dat ziet er goed uit. Ik had de kaas eraf gelaten, maar dat is maar een klein detail :9~

Vooral het vlees ziet er goed uit. Ook zorgvuldig gemaakt zo te zien :9
pi_101188921
Zo deed ik het dus ook! Maar ik vond het vlees niet vettig genoeg. Ben daarna overgestapt naar gewoon gehakt, daar maak ik paddies van en gooi ik op de gril en alleen peper en zout toevoegen voor smaak.

  FOK!fotograaf donderdag 25 augustus 2011 @ 22:08:21 #44
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_101190701
Ik vond dit recept wel echt lekker (incl zelfgemaakte broodjes)
http://uitdekeukenvanarde(...)mburgerbroodjes.html


Cheeseburger by Chemiu, on Flickr
  Moderator donderdag 25 augustus 2011 @ 22:12:22 #45
18653 crew  D.
pi_101190947
Je vlees niet bij AH halen is al een stap in de goede richting :P
pi_101206832
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 20:04 schreef pavv het volgende:
zo doe ik het hier:
Dat ziet er lekker uit!

Kun je wat meer vertellen over de ingrediënten en het vlees? Kan ik ook "duur" vet rundvlees gebruiken zoals entrecotes?
pi_101208326
http://cheeseandburger.com

Als hier niets tussen zit.
Zij die niets te zeggen hebben zoeken het gezelschap van anderen op.
pi_101220541
ik heb dit topic ook ff gevolgt.

gisteren toch maar een flesje worchestersauce van de jumbo meegenomen. morgen dus hamburgers bakken *O*
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101220654
over de perfecte hamburger blijf ik mij altijd verbazen hoeveel mensen zich hier druk om kunnen maken zoals Heston Blumenthal ooit deed. :D
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:34:36 #50
128548 pavv
The computer says NO
pi_101221676
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 10:39 schreef Zigger het volgende:

[..]

Dat ziet er lekker uit!

Kun je wat meer vertellen over de ingrediënten en het vlees? Kan ik ook "duur" vet rundvlees gebruiken zoals entrecotes?
Ik heb voor het zelf te draaien gehakt gekozen voor sucadelappen, omdat dit stiekem al behoorlijk mals vlees is (wel de sucade, het taaie stukje in het midden, er uit snijden) wat bovendien ook nog iets van vet bevat zodat de burgers niet te droog worden.

Uiteraard kun je ook andere delen van het rund gebruiken voor hamburgers. zo kun je met gewone runderlappen ("stoofvlees") of liever nog riblappen (ook ("stoofvlees") ook prima gehakt krijgen.

Ikzelf zou niet zo snel entrecote of biefstuk gebruiken voor hamburgers, omdat het A: flink duurder en B: te mager is... Als je dan toch met zulk mooi vlees aan de gang wil gaan zou je rib-eyes kunnen overwegen. Ik vind dat zonde, maar het kán.

Verder heb je bij het maken van burgers keus uit twee uitersten die ik wel kan waarderen... OF je houdt de burger zo op 100% rundvlees met hooguit een snufje peper en zout OF je gaat voor de Cupboard-burger (lijkt een beetje op de Spiffsburger) waarbij je je inspiratie haalt uit de keukenkastjes voor je neus. Ik weet niet meer precies wat er in bovenstaande burgers zat, maar vrijwel zeker de volgende dingen: peper, zout, beetje ketchup, beetje worcestershiresauce, ei, ui, knoflook, verse parmesan, wat broodkrum.
In dit geval eindigde het op een gewoon wit bolletje, maar nog lekkerder, zoniet het allerlekkerst, is het op een licht geroosterd vers vloerkadetje...

Andere keren maak ik ze weer heel anders...

zoals deze:

Premium burgertjes: Waygu burger op licht geroosterde vloerkadet met veldsla, tomaat en gegrilde paprika





Een goede hamburger kan wedijveren met een hele mooie biefstuk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')