Wel grappig en tegelijk ook weer niet zo grappig dat je aan een topic als dit ziet hoe de McDonalds en de Burgerking het ideaalbeeld van een hamburger beinvloeden. De TT is dan ook nogal misleidend, aangezien TS nog heel ver van de perfectie af zat.
Volgens mij is het een Romeinse uitvinding en is het brood met een schijf van rundergehakt. En daarmee kun je behoorlijk variëren. Laat het Mc-idee helemaal los en dan hoeft het broodje helemaal niet rond te zijn, het is belangrijker dat het lekker brood is. Zo'n kadetje vind ik bijvoorbeeld niks, te luchtig en te zompig in je mond. Het vlees mag best vet zijn, het mag zeker rood zijn als je daarvan houdt, het hoeft echt niet gekruid met meer dan peper en zout, de kaas kan eventueel cheddar zijn als je lekkere kunt vinden, maar elke andere kaas die een beetje smelt (met hulp van de grill bijvoorbeeld) is kan minstens zo goed. Gloucester bijvoorbeeld, als je per se in het Engelse taalgebied wilt blijven. Sterker nog, die Cheddar van de mac is kunstmatig zacht gemaakt en die plakjes uit de super zijn cheddarhoudende analoogkaas. Maar zo'n cheapass camembert uit de super doet het ook prima. Eigenlijk hoeft er ook helemaal geen saus op, ik vind ketchup erop wel lekker, maar plakjes tomaat ook.
Zelf maak ik ze met Italiaanse bollen, van de Italiaan en niet die onzin van de super. Dat is lekker stevig brood en smaakvol deeg. Ze zijn wel groot dus moet er ook een grote hamburger op, dan maak ik van 2 van de slager eentje, of ik doe in noodgevallen steak du boeuf van de AH. Voordeel is dat 2 hamburgers pp dan een volledige maaltijd vormen voor een flinke eter, of samen met soep en wat salade of zo.
Met zout en grof gemalen zwarte peper in de grillpan, hartstikke rood van binnen. Hard gebakken uiringen erbij, paprikareepjes, sla (wisselend, soms romaine, soms raket, vaak botersla), plakjes augurk en ketchup. Soms nog een plakje pancetta of gerookt spek erbij. Ik varieer vooral met de kaas, die leg ik bovenop als ze omgedraaid zijn en dan zet ik nog even onder de gril om verder te laten smelten. De broodjes moesten ook onder de grill dus die was nog warm. Ik heb er ooit een creme brulee brander voor gekocht, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik varieer vooral met de kaas, voornamelijk wat ik in huis heb. Ik vind eigenlijk alles wel lekker, gewoon een pittige jonge of belegen, schapenkaas, harde geitenkaas, plakjes geitenkaas van zo'n rol, Emmenthaler, camembert. als je het maar lekkere kaas vindt en hij een beetje smelt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.