Die voorziening die de mogelijkheid biedT is er inderdaad altijd wel ergens, doch nergens staat (bij mijn weten) dat dat verplicht met zo'n grote contactdoos zou moeten. De meeste elektrische fornuizen die ik in m'n leven heb gezien hadden gewoon een normale geaarde contactstop. Dus voor (toen nog) 220V.quote:Op zondag 24 juli 2011 18:56 schreef klipper het volgende:
In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken. Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.
Een kookgroep bestaat uit 2 gekoppelde groepen. ( dit is ondanks dat het een en dezelfde fase betreft niet 1 groep maar 2 groepen)quote:Op zondag 24 juli 2011 16:29 schreef blomke het volgende:
Ik bedoel(de) 2 x 230 V is één fase !!!. Met beleid kan hij dan de kookplaat voluit gebruiken en in deellast de oven erbij.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Die voorziening die de mogelijkheid biedT is er inderdaad altijd wel ergens, doch nergens staat (bij mijn weten) dat dat verplicht met zo'n grote contactdoos zou moeten. De meeste elektrische fornuizen die ik in m'n leven heb gezien hadden gewoon een normale geaarde contactstop. Dus voor (toen nog) 220V.
Omdat ik hier gasgestookt kook, kan ik je m'n oude fornuis (met oven) niet meer laten zien, maar daar zat een gewone geaarde stekker aan hoor.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:10 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet.
Het ligt geheel aan het kooktoestel op welk stopcontact je deze moet aansluiten.
Veel simpele kooktoestellen met 1 of 2 verwarmingselementen hebben inderdaad zeer vaak een gewone stekker, die gebruiken ook niet meer dan 16A, zodra ze meer gaan gebruiken zal deze voorzien zijn van een perilexstekker en zal er een kookgroep benodigd zijn, vaak betreffend dit dan wel kookplaten vanaf 3 of meer elementen.
Het aansluitvermogen van het aan te sluiten toestel bepaalt, niet het stopcontact welke aansluiting er benodigd is.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:13 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Omdat ik hier gasgestookt kook, kan ik je m'n oude fornuis (met oven) niet meer laten zien, maar daar zat een gewone geaarde stekker aan hoor.
Misschien dat het aan België ligt, dat kan ook. Hier zijn de gangbare smeltzekeringen of automaten trouwens 25A.
Ik dacht dat je als particulier ook gewoon 1 x 50A of 1 x 63A kon aanvragen? (Hangt wel een flink prijskaartje aan door verhoging van het vastrecht (of netwerktarief o.i.d.) maar kan dat helemaal niet?)quote:Op zondag 24 juli 2011 19:07 schreef klipper het volgende:
1 eindgroep gaat het niet worden omdat a de oven op een eindgroep moet komen en niet rechtstreeks op de hoofdzekering.
b bij een eindgroep van 40A de hoofdzekering een klasse hoger moet zijn en deze niet voor particulieren beschikbaar is, de particulier zou in dit geval over moeten stappen op 3 fase groep.
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).quote:Op zondag 24 juli 2011 19:15 schreef klipper het volgende:
[..]
Het aansluitvermogen van het aan te sluiten toestel bepaalt, niet het stopcontact welke aansluiting er benodigd is.
De eigenschappen van de stekker zijn afgestemd op de eigenschappen van de WCD. Als er een 'normale' stekker aanzit die in een 'normale' WCD past zal het apparaat niet meer dan 16A mogen trekken. Of wellicht in Belgie wel, maar dan mag het apparaat niet in NL verkocht (en aangesloten) worden.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Wat klipper zegt klopt helemaal, het aansluitvermogen bepaald de stekker en dus ook de contactdoosquote:Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Zoals gezegd, bepaalt het vermogen van het toestel welke stekker eraan behoort te zitten, dat er eventueel een verkeerde stekker aanzit zegt dan niet dat het dan ook toegestaan is.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Een kookgroep telt als EEN groep!quote:Op zondag 24 juli 2011 19:07 schreef klipper het volgende:
[..]
Een kookgroep bestaat uit 2 gekoppelde groepen. ( dit is ondanks dat het een en dezelfde fase betreft niet 1 groep maar 2 groepen)
Bij een eindgroep van 25A moet behalve de stekker en wandcontactdoos ook de bedrading aangepast zijn en ben die in een huisinstallatie in Nederland nog nooit tegen gekomenquote:Op zondag 24 juli 2011 22:11 schreef klipper het volgende:
[..]
Zoals gezegd, bepaalt het vermogen van het toestel welke stekker eraan behoort te zitten, dat er eventueel een verkeerde stekker aanzit zegt dan niet dat het dan ook toegestaan is.
Tevens is er al aangegeven dat je tot 3680W met een normale stekker af kan, daarboven zal je dus naar een 2 x 230V groep moeten en dus een perilexstekker.
Let wel in Nederland is het gebruikelijk om 16A als eindgroep te hebben voor particulieren.
Bij een 25A eindgroep zou je dus 5750W maximaal mogen aansluiten, of dit dan ook via een gewone stekker mag durf ik nu niet te zeggen, dat zal vonkenboer beter kunnen beantwoorden, wel zou het in ieder geval wel zo moeten zijn dat de stekker wel geschikt is voor het vermogen, veel stekkers zijn maximaal 16A.
Deels.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik dacht dat je als particulier ook gewoon 1 x 50A of 1 x 63A kon aanvragen? (Hangt wel een flink prijskaartje aan door verhoging van het vastrecht (of netwerktarief o.i.d.) maar kan dat helemaal niet?)
Ja klopt iets verkeerd verwoord, laat ik het dan zo zeggen het typeplaatje geeft aan 1 gewone groep van 40A en geen kookgroep tenminste zoals ts het nu nog steeds uitlegt.(kookgroep is max 32A tezamen) of 3 fase.quote:
Ik zie ineens dat Enexis (brabant) gaat tot 1 x 40A:quote:Op zondag 24 juli 2011 22:25 schreef klipper het volgende:
Je kunt kiezen tussen 1 fase tot maximaal 35A, of 3 fase tot maximaal 80A
Yep, echt weer uitgedacht door een politicus zonder enige kennis van zaken. Van totaal 75A naar 105A (40% omhoog) kost je 400% meer capaciteitstarief... (Oftewel ¤ 46,49 per maand extra zonder ook maar een KWh te verbruiken )quote:Op zondag 24 juli 2011 22:25 schreef klipper het volgende:
En kijk bijvoorbeeld naar het capaciteitstarief, dat gaat natuurlijk schrikbarend omhoog zodra je meer dan 3x 25A wilt hebben, dat gaat zo'n 560 euro per jaar omhoog.
Er staan geen exacte maten voor, de enige eis is de aansluiting bereikbaar moet zijn en niet achter het toestel mag zitten. Dus in de kast ernaast of achter de plint zijn goede plaatsenquote:Op maandag 25 juli 2011 09:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Zijn er eigenlijk regels over de exacte positie van de perilex wandcontactdoos? Is er bijvoorbeeld een minimale hoogte vanaf de grond?
Ik ben van plan in onze nog te verbouwen keuken, alle WCS's voor inbouw apperatuur op plint-hoogte te maken, zodat de stekkers altijd berijkbaar blijven. Lijkt me handig, maar mag dat ook??
Hier heb je in een normale situatie weinig aan, de buisleiding en bedrading moet hier voor ook worden aangepastquote:Op vrijdag 29 juli 2011 11:49 schreef densmee het volgende:
je hebt overigens ook nog een 25a perilex aansluiting
hierbij is de aardpen verticaal
Een verstandige beslissing in dit geval.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 08:42 schreef ebeaydojraes het volgende:
ding nog eens doorgemeten. 2x 230. Fornuis wordt volgende week vrijdag weer opgehaald. Money back. zoeken wat anders. nieuwe meterkast is gewoon te kostbaar. Voor dat geld koop ik een leuk snorbaard of leuke nieuwe camera.
Wat denk je hoe de nutsbedrijven het verbruik meten ?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:11 schreef Paladin82 het volgende:
Klein vraagje weet iemand of er ook kwh meter of verbruiksmeters zijn voor een perilex aansluiting, wij hebben een warmtepomp constructie en ik wil graag weten wat het verbruik is van dat ding (zit aangesloten op een perilex stekker), maar ik kan die dingen online niet zo snel vinden en ben toch benieuwd of ze bestaan of dat ik iets anders moet verzinnen om te zien wat dat apparaat verbruikt.
Het is beetje on en offtopic deze vraag
Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:24 schreef exlurker het volgende:
[..]
Wat denk je hoe de nutsbedrijven het verbruik meten ?
Nee, kant en klaar zal je deze meters niet vinden, je zal zelf aan de slag moeten om zoiets in elkaar te zetten, perilex stekker < > kWh meter < > perilex contra stekkerquote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:27 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....
Ah, zoiets wil je hebben. Nee, dat ken ik niet; zie exlurker's antwoord.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:27 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....
het gewoon in elkaar draaien van kabels kan niet de bedoeling zijn, gebruik hiervoor speciale adereindhulzenquote:Op zondag 7 augustus 2011 12:59 schreef Snarf het volgende:
Mijn besten, ik wil graag vriendelijk vragen naar jullie expersite.
In ons nieuwe huisje in Tilburg moeten wij op stroom gaan koken i.p.v. op gas. Na enig onderzoek denk ik de juiste aansluitingen te hebben gevonden, maar voordat ik de kookplaat aanzet zou ik toch willen vragen of jullie mijn 'huiswerk' kunnen controleren.
Op het perilex stopcontact in de keuken heb ik de volgende voltages gemeten:
• Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
• Tussen linksboven en links onder : 230 V
• Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
• Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
• Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V
Aangezien ik tussen linksboven en rechtsboven 0 V had, ben ik er zeker van dat het een 2x 230V aansluiting is, dat ook wordt bevestigd in de meterkast; twee smeltzekeringen met "van die ronde knopjes erboven" om aan-en-uit te zetten met een labetje "fornuisgroep" erboven.
In de vijfpolige standaard-perilex stekker die ik bij Praxis heb gekocht zitten vijf draden: 2 zwarte, 1 bruine, 1 blauwe en een aardedraad. De zwarte draden zet ik in de stekker linksboven (N1) en rechtsboven (N2) , de bruine linksonder (L1), de blauwe rechtsonder (L2) en de aarde in het midden.
De kookplaat van IKEA (FRAMTID HGC4T) heeft als aansluitingen: L1, L2, N en aarde. Dus géén L3 en ook géén N2. Ik monteer de bruine draad op L1, de blauwe draad op L2, de twee zwarte draden draai ik in elkaar en monteer ik op N en de aardedraad op de aarde.
Vervolgens zou ik de kookplaat aansluiten want ik denk dat ik het zo juist heb gedaan. Het in elkaar draaien van de N'nen is het enige waar ik over twijfel.
Klopt dit? Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden!
Meten is weten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 18:39 schreef dubbelo2 het volgende:
Ik ben een absolute nitwit op het gebied van electriciteit en heb vandaag veel gelezen en geleerd over perilex stekkers, 2 fasen, 3 fasen, krachtstroom. etc. Zeker op dit forum trof ik goed, overzichtelijke info aan, waarvoor dank!
Mijn vraag/probleem:
In mijn keuken is mijn inductieplaat (5600W) stuk, niet meer te repareren. Dus heb ik, via internet een nieuwe aangeschaft (7400W)
VOLGENS MIJ maakt mijn 14 jaar oude inductieplaat gebruik van krachtstroom 1 x 380 dus 3 fasen. Ik heb in de WCD gekeken en zie 1 blauwe draad op N en 3 bruine draden op L1, L2, en L3.
Daar mag je dan normaal gesproken wel vanuit gaan, vonkenboer kan misschien de regelgeving die toentertijd geldig was wat sneller boven tafel krijgen.quote:Destijds is de meterkast aangepast door een erkend elc. bedrijf, voor veel geld, en ik heb de indruk dat het wel goed zit.
Dit lijkt er weer op dat je huidige kookplaat is aangesloten op 2x 230 V.quote:De getoonde foto's van de meterkasten zeggen mij niet veel. Bij mij ziet het er heel anders uit:
[ afbeelding ]
(het nieuwe gedeelte is volgens mij aan de rechter kant en aan de bovenkant)
Daarnaast heb ik de stekker zoals hij aan mijn oude plaat zat opengemaakt en dan zie ik dit:
[ afbeelding ]
quote:dit zou dan inderdaad overeen komen met het aansluitschema: helemaal rechtsonder:
[ afbeelding ]
Ik hoop dat mijn nieuwe plaat ook geschikt is voor 3fasen. ik heb nog geen bericht van de fabrikant.
Vragen:
- Kan iemand aan mijn meterkast zien of ik inderdaad 3 fasen krachtstroom heb, of dit opmaken uit het verhaal.
- wat is er op te maken uit de foto van de stekker
- is het mogelijk dat een nieuwe plaat NIET op de 3fasen kan worden aangesloten?
(Misschien allemaal wat voorbarig, want ik heb nog geen aansluitschema van de nieuwe plaat)
Een perilexstekker mag toch maar 16A per contact hebben? Dan mag dus 2 x de nul op 1 poot nooit bij een 1 fase 2 x 230V aansluiting. Aangezien het zo al 14 jaar goed is gegaan lijkt het mij een 2 fase 230V aansluiting. (Als je begrijpt wat ik bedoel)quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:46 schreef klipper het volgende:
Dit lijkt er weer op dat je huidige kookplaat is aangesloten op 2x 230 V.
Bruin en blauw zit op de N aangesloten en de twee zwarte draden op L1 en L2 van de perilex stekker.
Voor de fase wel, voor de Nul niet die mag je gewoon samen voegen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een perilexstekker mag toch maar 16A per contact hebben?
1 fase 2 x 230V? dit snap ik effe niet, of bedoel je 1 fase die voor 2 groepen gebruikt wordt?quote:Dan mag dus 2 x de nul op 1 poot nooit bij een 1 fase 2 x 230V aansluiting.
Ik ga er ook vanuit dat indien zijn perilex inderdaad op 3 x 230 is aangesloten dat zijn oude plaat er hier inderdaad maar 2 van gebruikte.quote:Aangezien het zo al 14 jaar goed is gegaan lijkt het mij een 2 fase 230V aansluiting. (Als je begrijpt wat ik bedoel)
En op de laatste foto zie je dan ook zoals ik al eerder aangaf dat de beide Nul draden bij elkaar gekoppeld moeten worden en de beide fase draden dus op een eigen fase komen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:29 schreef dubbelo2 het volgende:
Oke, bedankt.
ik had inderdaad nog niet aan de mogelijkheid gedacht dat de het vanuit de groepenkast 3 fase is en dat de plaat er dan toch maar 2 gebruikt. Wat natuurlijk ook prima kon gezien de 5600 W.
De vorige eigenaar van het huis heeft zo'n beetje alles op papier bewaard (wel fijn!), maar nou net niet die info over de groepenkast. Wel de aansluitschema's bij de keuken, tenminste de keukenboer heeft verschillende schema's bijgeleverd met wat onderschrift en bij de 2 x 230 staat groot geschreven: aansluitschema inductiekookplaat (daar onder die grote pijl) De keukenboer zal ws geadviseerd hebben 2 fase te nemen , maar mogelijk heeft het elec. bedrijf toch 3 fase aangelegd, waardoor er uiteindelijk toch anders aangesloten moest worden.
Voor mij is het allemaal net een grote puzzel, maar ik vind het heel boeiend om het toch te proberen te begrijpen. De huidige kookplaat is nog niet 'vrij' dus ik kan nog niet kijken naar hoe die nou aangesloten is.
Allemaal heel leerzaam.
Bedankt voor het meedenken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
als dinsdag de nieuwe plaat komt zal ik zeker even het schema plaatsen!
Niet als het een 1 fase, 2 groepen aansluiting is. Dan loopt er bij volle belasting van die 2 groepen 32A door de nul heen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:17 schreef klipper het volgende:
Voor de fase wel, voor de Nul niet die mag je gewoon samen voegen.
Ja, dat bedoel ik. Een 2 x 230V kookgroep is toch standaard 1 fase? (Of zit ik er naast en worden er zo ook wel eens 2 groepen van elk een aparte fase aangesloten?)quote:1 fase 2 x 230V? dit snap ik effe niet, of bedoel je 1 fase die voor 2 groepen gebruikt wordt?
Ja, zo lees ik de stekker ook. Dus de perilex is 3 fasen, maar de plaat gebruikt er maar 2. (En dat is bij vrijwel elke gangbare inductieplaat zo.)quote:Dus de 2 fasen zijn aangesloten op L! en L2 van zijn perilexstekker en de bruine draad is als nul gebruikt en samen met de blauwe draad op het Nul contact aangesloten.
Het is vrijwel zeker 3 fasen. Maar je inductiekookplaat ondersteund dat niet omdat die aan de binnenkant uit 2 identieke 'helften' bestaat, met 1 gemeenschappelijk bedieningspaneel. 1 fase (of groep van 16A) voor de linkerhelft (2 pitten) en 1 fase (of groep van 16A) voor de rechterhelft (2 pitten). Je kunt zeer waarschijnlijk simpelweg de 3e fase niet aansluiten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:44 schreef dubbelo2 het volgende:
ALS het inderdaad perilex 3 fase is, dan kan straks de nieuwe plaat ook inderdaad aangesloten worden op alledrie de fasen? Of heeft dat verder weinig voordelen?
Ja stom ik haal weereens twee dingen door elkaar.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet als het een 1 fase, 2 groepen aansluiting is. Dan loopt er bij volle belasting van die 2 groepen 32A door de nul heen.
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Duidelijk!
Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
Op 2 groepen kan je maximaal 7360 Watt aansluiten; in jouw nieuwe geval heb je dus de drie fasen (en één nul) nodig.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Duidelijk!
Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
Die 7400W van de plaat zal wel een afgerond getal zijn, of je hebt je vergist en het is een 7200W plaat. (Die waarde komt namelijk het meest voor.)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:01 schreef dubbelo2 het volgende:
??
Maar ik krijg zojuist bericht van de fabrikant die zegt dat de plaat op 2 fasen moet worden aangesloten
Dat leest een stuk prettiger dan 7,36 kWquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:11 schreef dubbelo2 het volgende:
en heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW.
Dat hebben ze vrijwel allemaal, zodra 2 pitten samen teveel gaan vragen, gaat er 1 van de 2 automatisch op een lager standje.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:14 schreef dubbelo2 het volgende:
Of, bedenk ik net zou het zo kunnen zijn dat je nooit alle platen volledig kunt 'open' zetten (zoals bij mijn oude plaat), dus dat er dan een soort begrenzer opzit die zorgt dat je ( in totaal) nooit boven die 7360 komt?
Ze lullen eromheen:quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Met die installtie-handleiding zouden we heel blij zijn. Overigens is het inderdaad onzin wat ze je mailen: 2 fasen komt overeen met een spanningsverschil van 380 (400) Volt tussen de 2 fasen, terwijl in de handleiding krachtstroom (380 watt wat????) weer wordt afgeraden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
In de handleiding, hierbij toegevoegd, zit het aansluitschema van de kookplaat. Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Krachtstroom (380 watt) wordt afgeraden voor deze kookplaat.
Er zit dus een handleiding bij met installatie-aanwijzingen.
Die moet je hebben:quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
2-fasen 400V~2P+N
Plaats een brug tussen aansluitklem 3 en 4. Verbind de aarddraad met de aansluitklem “aarde”, de nulleider N met aansluitklem 3 (of 4), fase L1 met klem 1 en fase L2 met klem 2.
Nee, die brug moet je wel plaatsen. (Maar dat stelt niets voor dat is gewoon een koperen 'u' die bij je plaat wordt meegeleverd en die je zo onder de klemmen kunt steken.)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:35 schreef dubbelo2 het volgende:
Bedankt, Bijvlagenzinvol!
Dus ik kan mij oude kabel, zonder de stekker te hoeven veranderen zo weer gebruiken! Fijn
En moet ik dan ook nog die brug maken, aan de kookplaat zelf, of is door blauw en bruik op deze manier al een brug gemaakt?
Die klem tussen 1 en 2 wel verwijderen!!!!!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
Let op! Zorg ervoor dat u de draden en brug- gen correct aansluit. Draai de schroeven goed vast. Alvorens de aansluiting uit te voeren, ra- den wij u aan de fase(n), nul en aarde op het elektriciteitsnet te lokaliseren. NB: de bruggen tussen klem 4-5 en tussen klem 1-2 zijn tijdens de fabriekscontrole aangebracht.
Yep. Maar die brug tussen 4 en 5 bestaat denk ik niet (ik kan geen enkele reden verzinnen voor een aansluiting met nummer 5) dus die zal wel gewoon al tussen 3 en 4 zitten. (Om de plaat in de fabriek even te kunnen testen)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 16:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Dus de enige brug (of klem) die ik dan uiteindelijk moet hebben is tussen 3 en 4?
Er verder nergens?
Niet voor het een of ander, maar dat kloppend hart is ZO herkenbaar!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Toch weer een persoonlijke doorbraak: zojuist heb ik met een spanningsmeter de WCD doorgemeten en het is met zekerheid een 3 fasen- aansluiting. tussen N en L 224, tussen de L en L 389V gemeten.Wel met kloppend hart want ik had het ding nog nooit gebruikt! En er is mij altijd zo ingepeperd: niets in het stopcontact steken! dat ik wel even iets moest overwinnen!
Nooit te oud om te leren, dus!
Toch fijn om te weten dat het allemaal netjes is aangesloten.
Toch ben ik daar geen voorstander van. True: meten is weten, maar alleen als je weet wat je meet.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:09 schreef Snarf het volgende:
Ook ik heb om mijn kookplaat aan te sluiten (zie een aantal posts terug) de pinnetjes van een multimeter rechtstreeks in het stopcontact gestoken terwijl dat vroeger met Techniek echt NOOIT mocht.
Zou zomaar kunnen. Ik heb nooit zo'n ding gehad. Ik gebruik al 20 jaar een dezelfde(!) Fluke 12, 1 van de weinige multimeters die je zelfs als hij op weerstands, diode, of capaciteitsbereik staat zo het stopcontact in mag duwen. (Dan schakelt hij zelf om naar AC of DC) Niet kapot te krijgen.quote:
Drie keer raden met wat voor zekering een 20A bereik is afgezekerd. Dan wil ik die flut-meetsnoertjes/meetpennen niet vasthebben hoor als je even denkt te gaan meten tussen L1 en L2...quote:En multimeters zijn meestal beveiligd met een zekering; dus bij A i.p.v. V~, gaat de glaszekering eruit.
knip de kabel af, strip de uiteindes alvast ga naar de dichtstbijzijnde garage, of als je onder eindhoven kom hier langs en ik knijp er nieuwe stekkers aan in de maat die je maar wiltquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Als ik de snoer "volg" dat zie ik dat hij in het apparaat direct geplitst wordt: een zwart en blauw naar links, een zwart en bruikn naar rechts en de geel/groene naar het midden.
Volgens mij zit er dus nergens zo'n aansluit punt, maar zat deze al 'geïntegreerd' aan het apparaat.
Ik kan de snoer natuurlijk afknippen maar dan kan ik de kabels toch niet zo maar aan de andere plaat vastzetten?
Moeten daar dan niet van die u-tjes aanzitten voor een veilige verbinding?
Of kan ik nu beter een nieuwe kabel met stekker kopen (als die er alkant en klaar zijn?)
die kunnen die kabelschoentjes voor jou wel aan de kabel knijpen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:13 schreef dubbelo2 het volgende:
@ Densmee: Als ik de kabel strip en wil aansluiten wat heb ik dan nodig. Is dat zo'n zgn 'schoentje' of ' hulsje' en is dat altijd noodzakelijk? Of moet je zo'n 'harde' kern hebben in de draad.
Misschien allemaal 'domme' vragen, maar voor mij gaat hier een wereld open!
Enne... wat kan een garage voor mij doen??
inderdaad, dus zorg als het m5 boutjes zijn in de kookplaat dat je ook een oogje hebt met een gat van 5 mm, en afhankelijk van de dikte van de kabel een blauw of geel stekker.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:27 schreef dubbelo2 het volgende:
Dank je!
Die dingen ken ik inderdaad van onder mijn motorkap...
Ze zijn er toch in vele maten (gat-grootte)?
nee voor een kookplaat moet je wel een blauwe hebben, 2,5mm2 is toch wel minimaal.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:35 schreef dubbelo2 het volgende:
Nog even over de snoer:
De kabels in de snoer van mijn oude plaat (ik heb hem inmiddels afgeknipt) vind ik niet zo bijster 'dik', maar hij zal wel voldoen aangezien hij ook geïntegreerd was met mijn oude plaat. De hele snoer heeft een doorsnede van 1 cm.
De dikte van de binnenkabels 2,5- 3 mm, ik vind het moeilijk om de dikte van de koperen kern te meten. Moet ik dan een blauw schoentje hebben (maw is die maat voor de totale kabel, of voor de binnenkern) of misschien een rode (voor, meen ik 1,5 mm kabeldikte)
Het is inderdaad een M5 boutje.
Keurig.quote:
Dan is het goed. Stop de stekker er maar in hoor.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:40 schreef dubbelo2 het volgende:
Ja, het is mijn oude snoer, die heb ik gewoon afgeknipt.
Schiet me wat(t) te binnen.... Nou was je oude plaat maar 5400Watt... Kun je eens kijken wat er op de kabel staat geprint/gedrukt/gestanst (in de lengte richting van de kabel) bv 5x1 of 5x1,5 of 5x2,5?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:40 schreef dubbelo2 het volgende:
Ja, het is mijn oude snoer, die heb ik gewoon afgeknipt.
Dat zegt me allemaal niets. Maar de buitendiameter is ook niet echt belangrijk, het gaat om de diameter van de koperen kernen van de gekleurde aders.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:58 schreef dubbelo2 het volgende:
Je raakt precies datgene waar ik nog over in zat... volgens mij is de stekker iets minder dik dan een perilex-snoer uit de doe het zelf zaak.
Ik lees alleen maar:
Eurotherm........
USF <HAR> 268
Volgens mij stond in de gebruiksaanwijzing van mijn oude plaat dat het een Y-snoer was.
??
1mm diameter geeft een oppervlakte van 0.785mm2quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:13 schreef dubbelo2 het volgende:
Ik heb zo goed mogelijk met de schuifmaat gemeten. De kopere kern is DOORSNEE 1mm, met plastic gekleurde buitenmantel is hij 2,5 mm. De hele kabel is doorsnee 1 cm precies.
De kern is niet vast, maar bestaat uit losse draden.
Hoe dik moet de koperen binnenkern zijn?
Weet je zeker dat er nergens op de kabel gewoon gedrukt/gestanst staat wat de dikte is? (Kan soms moeilijk te lezen zijn)quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:21 schreef dubbelo2 het volgende:
Volgens mij niet.
Maar zeg je nu dat dit dan ook te weinig was voor mijn vorige plaat. Dit was wel de originele kabel die aan de plaat vast zat, welliswaar 5600 W
1mm doorsnee komt op 0,75 mm2 dat is te weinig. Een kabel van 2,5mm2 heeft een doorsnede van 1,78mmquote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:35 schreef dubbelo2 het volgende:
Hoe dik moet de koperen binnenkern zijn, voor deze plaat. Staat nergens in de handleiding
Ja, daar zijn ze voor.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:58 schreef dubbelo2 het volgende:
En daarop past dan zo'n blauw schoentje nog wel?
bij alle bouwmarkten verkopen ze 5x2,5 kabel, en die past gewoon op je perilex stekkerquote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:04 schreef dubbelo2 het volgende:
Misschien geen punt, maar toch maar even:
Als ik nu een kabel koop van 5 x 2,5 mm is mijn perilexstekker daarvoor dan geschikt, maw zijn er ook nog verschillen in deze stekkers.
Mijn huidige stekker: 16 A, 400 V
Als ik een nieuwe kabel koop, zie ik ze nergens in de kleur zwart-zwart-blauw-bruin en aarde
Je hebt eigenlijk maar 1 van de 2 nodig voor de nul, omdat het een meerfase aansluiting is. (Maar aangezien je er toch al 2 had is allebei aansluiten natuurlijk altijd beter dan 1 van de 2 ongebruikt laten rondslingeren)quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:25 schreef dubbelo2 het volgende:
wat ik me afvraag: kan ik bij zo'n dikkere kabels wel de blauwe en bruin (of welke kleur ze dan ook hebben) nog wel samen in de stekker krijgen. Zo te zien ging het nu ook maar net..
Klopt, maar die zaten wel aan de oude kabel. Bij de nieuwe kabel moeten die er ook op.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:37 schreef densmee het volgende:
je moet eigenlijk in je perilex ook adereindhulzen gebruiken.
Ja. Het is lastig uit te leggen, maar de spanning tussen de fasen is in tijd verschoven t.o.v. elkaar. Dat wil zeggen dat voordat de spanning op een fase zijn HP bereikt, de andere alweer aan het dalen is, de som van de stromen zal echter nooit boven het maximum komen. Sterker nog, als je een 3 fase aansluiting op elke fase gelijk belast (bv 2000W) zullen de stromen door de nul elkaar opheffen en loopt er helemaal geen stroom door de nul.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:37 schreef dubbelo2 het volgende:
Dus ivm die brug tussen 3 en 4 kan ik ook alleen de drie aansluiten op N. Maar kan die ene draad dan 'al het werk' aan?
Dus dan hoeft alleen de 1 op L1, de 2 op L2, 3 met brug naar 4 op N en de aarde.
Niet? Bij blauw en bruin niet zo te zien op de foto (hoort wel, maar is ze vergeven omdat ze toch al met zijn 2'en waren...), maar de fasen en aarde hebben volgens mij wel gewoon een aderhulsje zoals dit:quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:44 schreef dubbelo2 het volgende:
Nee, die zaten niet aan de oude kabel. In de stekker zitten de kabels (de kopere kern) rechtstreeks aan de stekker vast.
Ja.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:00 schreef dubbelo2 het volgende:
Dus dat is dan een niet-geisoleerd hulsje?
Nee. Helaas.quote:Zet ik die met dezelfde krimptang vast?
Je hebt gelijk: de fasen hebben wel zo'n hulsje. Hoe zet ik die hulsjes dan vast?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet? Bij blauw en bruin niet zo te zien op de foto (hoort wel, maar is ze vergeven omdat ze toch al met zijn 2'en waren...), maar de fasen en aarde hebben volgens mij wel gewoon een aderhulsje zoals dit:
[ ]
bij de praxis voor een paar euro heb ik ze wel eens zien liggnequote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:08 schreef dubbelo2 het volgende:
ik zag het al: een aderhulstang. Maar die lijken mij nogal prijzig, is er geen alternatief?
Met een speciale (hele dure) tang.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Je hebt gelijk: de fasen hebben wel zo'n hulsje. Hoe zet ik die hulsjes dan vast?
Je bent al zo'n eind gekomen Zou zonde zijn.quote:Op donderdag 1 september 2011 21:00 schreef dubbelo2 het volgende:
Nou, ik sta op het punt het op te geven !
Mijn leverancier heeft ook alleen maar 5 x 1,5mm2 met aangegoten stekker zag ik net . Maar hoe lang moet de kabel worden?quote:Bij deze laatste wilde ze me alsnog een 5x 1,5 aansmeren.
Feitelijk wel ja. Maar een stuk van 70 cm a 5 x 1,5mm zal je de kop niet kosten. (Ik bedoel maar: In Belgie is 1,5mm2 gewoon toegestaan voor 16A, en 2,5mm2 voor 20A)quote:De fabrikant van de plaat heeft mij laten weten dat de juiste kabel een 5x 2,5 is.
Koop die kabel, de aderhulsjes en een tang heb ik wel. Maar dan zul je wel naar mij moeten komen (Breda), of wellicht heeft Densmee ook die hulsjes (Of een tang, dan stuur ik je die hulsjes wel toe)quote:Deze kabel kan ik op een aantal plaatsen wel kopen, maar dus nergens die eindhulsjes en zelfs de tangen ben ik nergens tegengekomen.
Die L3 kun je gewoon inkorten en isoleren. Je hebt maar 4 aders nodig: Aarde + Nul + L1 + L2quote:Ook kant en klare snoeren ben ik niet tegen gekomen, maar zelfs als ze die hadden: als deze een 'aangesmolten' stekker hebben dan heb ik toch aan L3 spanning, terwijl ik dat helemaal niet wil!
Kan, maar ben ik geen voorstander van. Soldeer is vrij zacht en oxideert vrij snel. Voor een schemerlampje is het allemaal niet zo'n probleem, maar je kookplaat gaat bij tijd en wijle 16A trekken. Dat is heel wat anders dan de 0,18A voor je 40W gloeilampje...quote:Mijn buurman raadde mij aan de uiteinden van de aders te solderen zodat je ahw een harde kern 'maakt'.
Nou dubbelo2, mooi aanbod toch?quote:Op donderdag 1 september 2011 21:25 schreef densmee het volgende:
ik heb adereindhulzen en een tang, morgen avond ben ik gewoon thuis
Ja, die passen gewoon.quote:Op donderdag 1 september 2011 21:54 schreef dubbelo2 het volgende:
bv: passen die hulsjes wel in de perilexstekker die ik heb? Ik heb geen idee!
Nou dat zou geweldig zijn! Mocht het mij (met die docent niet lukken...) dan wil ik graag van je aanbod gebruik maken. Kunnen we tegen die tijd even contact hebben?quote:Op donderdag 1 september 2011 21:58 schreef densmee het volgende:
zaterdagavond heb ik ook tijd, als je dan heel het spul meeneemt kunnen we het in 1 keer afwerken
Prima laat maar iets weten in dit topic als het nodig isquote:Op donderdag 1 september 2011 22:19 schreef dubbelo2 het volgende:
[..]
Nou dat zou geweldig zijn! Mocht het mij (met die docent niet lukken...) dan wil ik graag van je aanbod gebruik maken. Kunnen we tegen die tijd even contact hebben?
Geweldig!
Ik zou blauw (uiteraard) als de nul gebruiken, en zwart en bruin voor de 2 fasen.quote:Op zaterdag 3 september 2011 12:44 schreef dubbelo2 het volgende:
1. ik heb nu 5 x 2,5 gekocht (4x 2,5 was niet te verkrijgen), met naast de aarde-draad 4 verschillende kleuren: licht-bruin, licht-blauw, grijs en zwart. Is er een standaard wat betreft welke draden je op de fasen aansluit? Ik begrijp dat het natuurlijk niets uitmaakt zoland ik maar 1 op L1 etc doe, maar wil wel de evt standaard volgen.
1 draad van 2,5mm2 is voldoende dus ik zou de grijze ader gewoon aan beide kanten van de kabel zo kort mogelijk afknippen.quote:2. en dan samen in de stekkerpin proberen te zetten (zoals nu het geval is), samen in een hulsje proberen te proppen, of gewoon 1 draad niet gebruiken
Ik had niet anders verwacht.quote:
En daar volg ik je even niet. Op je plaatje zie ik blauw/bruin als N1/N2, maar in je tekst zeg je zwart/bruin als N1/N2. Wat bedoel je nou? Ik zou zeggen dat het plaatje dan klopt, en je het dus nu verkeerd aangesloten hebtquote:Op donderdag 29 december 2011 20:27 schreef The_Wireless_Guy het volgende:
Curieuze is dus dat er op de instructie sprake is van zwart/bruin als N, zwart/grijs als L en dat aan de kabel zoals die aan de inductieplaat ziet bruin/blauw en zwart/grijs is geklemd.
En nu zie ik het ook......ik had blijkbaar even een black-out. Goed dat ik het toch even hier heb gezet. Ik zie nu trouwens op 2e foto de kleuren ook beter dan in het kunstlicht.quote:En daar volg ik je even niet. Op je plaatje zie ik blauw/bruin als N1/N2, maar in je tekst zeg je zwart/bruin als N1/N2. Wat bedoel je nou? Ik zou zeggen dat het plaatje dan klopt, en je het dus nu verkeerd aangesloten hebt
Niet gemeten, oude inductieplaat zat als op foto;s in TS (boven donkerblauw en lichtblauw als N1 en N2, onder 2x zwart als L1 en l2).En die heeft daar 11 jaar op gedaan dus dat zit zoals het hoort.quote:heb je ook je wcd gemeten en zitten daar inderdaad nul (1) en nul (2) schuin boven elkaar?
Dat was ook geen slimme opmerking van mij.quote:Op donderdag 9 februari 2012 18:15 schreef opa_sigaar het volgende:
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "120 graden verschoven".
Als ik de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaar in de kast zie is het een een fase aansluiting, dus is de kookgroep 2 x 230V Dus schema 2 gebruiken en de nuldraden aansluiten op klem 4 en 5quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat was ook geen slimme opmerking van mij.
Ik bedoelde: heb je een krachtstroomaansluiting met drie verschillende fasen; waar je er twee van gebruikt ?
Ok, zal ik dat even aanpassen nog.quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:04 schreef Xiphos het volgende:
Allebei de nul draden aan elkaar vastzetten aan de kookplaat.
Trouwens, die kookgroep die hierboven staat mag niet, die schakelt de nul niet af.
je hebt nu dus geen mogelijkheid tot installeren van kookapparatuur?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:53 schreef Timbaboy het volgende:
Zelf ben ik geen klusser, dus zal ik niet ingaan op de hierboven genoemde termen. Ik weet bijvoorbeeld niet eens wat met krachtstroom bedoelt wordt. Maar genoeg over mijn onwetendheid op technisch gebied.
Ik heb een paar dagen geleden de sleutels ontvangen van een compleet gerenoveerd sociaal huurappartement. Echter is de gasaansluiting uit de keuken gehaald en zie ik geen perilex aansluiting.
Mijn vraag is of de woningcorporatie verantwoordelijk is voor de aanleg van een perilex contactdoos of de huurder?
Als een van jullie weet waar ik dit ook zwart op wit kan vinden, zou het nog mooier zijn.
Bij voorbaat dank
In ieder geval is het een wettelijke verplichting dat er een PVC buis loopt vanaf de meterkast naar de opstelplaats voor een elektrische kookplaat (NPR nog wat, NEN1010). Zo niet, dan moet ie er alsnog komen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:53 schreef Timbaboy het volgende:
Zelf ben ik geen klusser, dus zal ik niet ingaan op de hierboven genoemde termen. Ik weet bijvoorbeeld niet eens wat met krachtstroom bedoelt wordt. Maar genoeg over mijn onwetendheid op technisch gebied.
Ik heb een paar dagen geleden de sleutels ontvangen van een compleet gerenoveerd sociaal huurappartement. Echter is de gasaansluiting uit de keuken gehaald en zie ik geen perilex aansluiting.
Mijn vraag is of de woningcorporatie verantwoordelijk is voor de aanleg van een perilex contactdoos of de huurder?
Als een van jullie weet waar ik dit ook zwart op wit kan vinden, zou het nog mooier zijn.
Bij voorbaat dank
Ik wacht Vonkenboer ff af, maar volgens mij geldt die verplichting (loze buis) als er al een gasaansluiting aanwezig is. (En dan nog alleen vanaf een bepaalde opleveringsdatum, niet in bv een jaren 30 woning)quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:01 schreef blomke het volgende:
[..]
In ieder geval is het een wettelijke verplichting dat er een PVC buis loopt vanaf de meterkast naar de opstelplaats voor een elektrische kookplaat (NPR nog wat, NEN1010). Zo niet, dan moet ie er alsnog komen.
Via die buis trek je de draden voor een electrische kookplaat.
quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik wacht Vonkenboer ff af, maar volgens mij geldt die verplichting (loze buis) als er al een gasaansluiting aanwezig is. (En dan nog alleen vanaf een bepaalde opleveringsdatum, niet in bv een jaren 30 woning)
Maar gas is er immers ook niet, dus lijkt mij dat er voor de huurder 1 van de 2 gebruiksklaar aanwezig dient te zijn.
Is niet meer verplicht, vroeger wel, tegenwoordig is alleen een opstelplaats voor een kooktoestel beschreven. Volgens mij staat er dergelijke dingen in de NPR 5300, maar dat is meer als indicatie. ook mbt lichtpunten en wandcontactdozen. In de nieuwste Nen1010 zijn er geen eisen voor beschreven.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik wacht Vonkenboer ff af, maar volgens mij geldt die verplichting (loze buis) als er al een gasaansluiting aanwezig is. (En dan nog alleen vanaf een bepaalde opleveringsdatum, niet in bv een jaren 30 woning)
Maar gas is er immers ook niet, dus lijkt mij dat er voor de huurder 1 van de 2 gebruiksklaar aanwezig dient te zijn.
Dus volgens jou mag je een woning verhuren zonder dat er een gebruiksklare mogelijkheid is tot koken? Lijkt mij dat 1 van de 2 er toch zou moeten zitten.(Maar zou best kunnen hoor, ik vraag het me alleen af)quote:Op zondag 22 juli 2012 00:00 schreef Wrijfhout het volgende:
Vroeger was een loze leiding verplicht en een gasleiding niet.
Waar een gasleiding zat moest een Loze leiding, waar een bedrade leiding zat hoefde geen gasleiding.
Daarom wordt in de 9 van de 10 gevallen die loze leiding wel aangebracht. Zoveel werk is dat niet.quote:Op zondag 22 juli 2012 10:18 schreef blomke het volgende:
Ik ben nog van het oude stempel; die loze leiding eis is komen te vervallen.
http://www.e-veiligheid.n(...)?id=247&view=answers
Wel raar; heb je dus een keuken, zonder mogelijkheid een elektrische of gaskookplaat te installeren.
Geen idee, zoals jij het zegt klinkt het wel raar inderdaad, alles is zo gecompliceerd tegenwoordig, het kan goed mogelijk zijn dat er voor een constucteur geen eis is mbt dit geheel. En dat het vervolgens tussen de verhuur coöperatie en huurder contractueel opgelegd is dat er wel een dergelijke aansluiting moet zijn.quote:Op zondag 22 juli 2012 00:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus volgens jou mag je een woning verhuren zonder dat er een gebruiksklare mogelijkheid is tot koken? Lijkt mij dat 1 van de 2 er toch zou moeten zitten.(Maar zou best kunnen hoor, ik vraag het me alleen af)
Ik stond pas nog versteld van de kale oplevering van een (peperdure) niuewbouwwoning. Werkelijk op alles is bezuinigd. Kozijnen, akkoord. Ramen daarin? Ook geen probleem. Maar scharnieren, sluiting en dergelijk dus niet; raam vastgeschoefd in het kozijn, dus je kan geen raam openzetten.quote:Op zondag 22 juli 2012 13:51 schreef Wrijfhout het volgende:
Probleem is dat alles tegenwoordig geld moet kosten en niemand meer voor anderen wil doen zonder er iets voor te krijgen. Het is ook logisch natuurlijk, iedereen probeert overal extra geld voor te krijgen dus daarom worden de eisen ook veranderd . Coulance is er niet meer bij tegenwoordig.
Die blindplaat heb ik niet gezien. Zal morgen nog maar eens goed gaan zoeken in de keuken.quote:Op zondag 22 juli 2012 11:24 schreef Vonkenboer het volgende:
In alle redelijkheid vind ik eigenlijk wel dat de verhuurder een aansluiting voor een kooktoestel moet leveren. Of dat nu elektrisch of op gas is maakt eigenlijk niet uit.
Maar volgens de normen is het idd. niet verplicht om zo'n aansluiting te creëren.
Zit de loze leiding in de keuken niet ergens verstopt achter een zogeheten blindplaat ?
[ afbeelding ]
Of zo iets..
[ afbeelding ]
Ik ben ook best nieuwsgierig, vind het namelijk maar een rare situatie.quote:Op zondag 22 juli 2012 22:41 schreef blomke het volgende:
We zijn benieuwd. Houd ons svp op de hoogte van de resultaten.
Hehe, het leek mij al sterk dat er geen voorziening wasquote:Op maandag 23 juli 2012 20:10 schreef Timbaboy het volgende:
De intercom wordt van de week geïnstalleerd, dus ik mag nog een paar dagen aan me conditie werken om de algemene deur beneden te openen.
De woonkamer/keukenvloer wordt aankomende week bewerkt, zodat die ook egaal wordt.
En als laatst, beetje gênant om te vertellen, maar de nieuwe gasaansluiting zat gewoon goed verstopt in het keukenkastje die ik nog nooit had geopend #fail
Maar iniedergeval bedankt voor de info!
Dat zou 2 x 230V moeten zijn.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 22:05 schreef Piles het volgende:
Ff checken: links de kookgroep met 2x16A. Kan ik er dan vanuit gaan dat het ook 'maar' 230 volt is, of kan het ook 400 zijn?
Voor een 4-pits inductie is dat genoeg, vrijwel alle inductiekookplaten bestaan inwendig uit een linker en rechterhelft, die elk apart op 1 groep staan aangesloten. Zou je op 1 helft boven de 3680W uit dreigen te komen, dan regelt de plaat zelf de andere pit van die helft iets terug. (Komt in de praktijk vrijwel niet voor)quote:Het is de enige mogelijkheid om te koken (geen gas, Almere). Dus meer dan 7360 watt zou fijn zijn, maar ik vrees het ergste
Thanksquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zou 2 x 230V moeten zijn.
[..]
Voor een 4-pits inductie is dat genoeg, vrijwel alle inductiekookplaten bestaan inwendig uit een linker en rechterhelft, die elk apart op 1 groep staan aangesloten. Zou je op 1 helft boven de 3680W uit dreigen te komen, dan regelt de plaat zelf de andere pit van die helft iets terug. (Komt in de praktijk vrijwel niet voor)
Ja, maar zal niet veel moeite kosten, dat zijn ze vrijwel allemaalquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 22:53 schreef Piles het volgende:
Maar ik moet dus wel onder de 7360 aansluitwaarde blijven?
Ja. Als je dus (per helft) 1 pit op 2000W hebt staan (en dat is veel voor inductie, dan zit je al op standje 8 of 9 zeg maar) EN je dan de andere pit van die helft omhoog zet, dan zal hij de Pit die op 2000W stond iets 'dimmen' om binnen de grens te blijven.quote:En de plaat regelt dan zelf de verdeling binnen dat maximum.
Ik heb nu 5 groepen van 16A toch? Is de hoofdzekering dan maar 35 of 40? Hoe kan ik dat makkelijk checkenquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nog een kleine toevoeging:
Je hebt nu dan zeer waarschijnlijk een 1 fase 35A of 40A aansluiting. Ik zou dan toch eens gaan kijken naar een 3fase x 25A aansluiting. Een kookplaat kan nogal wat verbruiken, en als dan ook je wasmachine en droger aanstaat (om maar wat te noemen) wordt het krap aan.
Ja. Dat komt omdat men ervanuit gaat dat nooit alle 5 de groepen tegelijk vol belast worden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:18 schreef Piles het volgende:
Ik heb nu 5 groepen van 16A toch? Is de hoofdzekering dan maar 35 of 40?
Volgens mij staat het op je energierekening.quote:Hoe kan ik dat makkelijk checken
Je groepenkast zal aangepast moeten worden. (En je aansluiting uiteraard)quote:Maar als ik naar meer zou willen, dan moet er wat apparatuur bij in de meterkast natuurlijk.
Je koelkast is geen grootverbruikerquote:Ik zal binnenkort eens rekenen wat ik aan (keuken)apparatuur ga gebruiken. Oven, vaatwasser, koelkast, wasmachine (aparte groep). Verder geen grootverbruikers voorlopig.
Eigenlijk is je kookgroep één groep, dus kom je op 4. Bovendien zit je wasmachine niet achter de aardlekschakelaar. Zou je gaan uitbreiden, dan is het wenselijk 2 aardekschakelaars (ALS) en zoveel groepen als wenselijk zijn (max. 8, max 4 per ALS) te nemen. Je kookgroep telt dan weer als één groep achter de ALS.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:18 schreef Piles het volgende:
Kookplaat is duidelijk, ik ga er morgen eens eentje uitzoeken
Ik heb nu 5 groepen van 16A toch? Is de hoofdzekering dan maar 35 of 40? Hoe kan ik dat makkelijk checken
Ben het niet helemaal mee eens. De kookgroep wordt dan wel voor de ALS als 1 groep geteld, maar het zijn wel degelijk 2 groepen van 16Aquote:Op zondag 14 oktober 2012 10:53 schreef blomke het volgende:
Eigenlijk is je kookgroep één groep, dus kom je op 4.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:37 schreef exlurker het volgende:
L1 en L2 doorverbinding laten zitten en zwart er op aansluiten> stekker rechts onder
L3 de andere zwarte draad > stekker links onder
N1 en N2 doorverbinding mag ook blijven zitten
N1 blauw> stekker links boven
N2 bruin met een blauw tape merken> stekker rechts boven
hij heeft al een 40A hoofdzekeringquote:Op vrijdag 15 februari 2013 18:13 schreef blomke het volgende:
Aansluiten op 2 x 16 A kan, maar bedenk dat je bij een hoofdzekering van 35 A (nu?), maar weinig A ruimte hebt. Er zijn tegenwoordig wel hoofdzekeringen - automaten - van 40 A.
?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 15:02 schreef Martijn02a het volgende:
en heb bij stedin een offerte aangevraagd voor het aanpassen van mijn 1x35/40a aansluiting/meter/hoofdzekering naar een 3-fase 3x25a aansluiting.
Maar die kast is verzegeld, dus daar kan ik niet bij om te kijken wat het is. Energiebedrijf bellen om te vragen wat mijn huidige aansluiting is?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:44 schreef exlurker het volgende:
De hoofdzekering zit in de zwarte kast onder de meter, in veel gevallen bij nieuwbouw is dat ook een automaat
Een automaat is meestal toegankelijk; ik denk dat je een smeltveiligheid hebt (35 A). Staat er iets op je energiejaarnota over de aansluiting?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:53 schreef Martijn02a het volgende:
Maar die kast is verzegeld, dus daar kan ik niet bij om te kijken wat het is. Energiebedrijf bellen om te vragen wat mijn huidige aansluiting is?
Gewoon doen. 3 x 25A is eigenlijk gewoon nodig als je elektrisch kookt.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:53 schreef Martijn02a het volgende:
Trouwens: voor wie het wil weten: het omzetten van mijn aansluiting en meter naar 3-fase 3x25a kost volgens Stedin ¤ 228,62 (en kan met een week gedaan worden)
Bijna goed: elk apparaat met een vaste opstelling...quote:
En de aarde.quote:Op zondag 1 december 2013 23:04 schreef remcoso het volgende:
Het gaat om de kabel van de perilex naar het toestel.
Er zijn zoveel verschillende soorten rubber enz.
Ik heb als aansluiting in de meterkast 3x25A dus 3 fase op de perilex. Moet ik nog na meten krijg deze week de sleutel.
Mijn kookplaat heeft een aansluiting met 2 fases. Kan ik deze dan aansluiten op L1 L2 en 1 nul?
Gelukkig maar anders was het een paar dagen afhaalchinees geworden omdat ik het nu pas lees.quote:Op zondag 1 december 2013 07:15 schreef Iilliliillil het volgende:
Ik heb niet gewacht op een "ok". Ben het gewoon gaan proberen. Alles zou nu goed aangesloten moeten zijn. En zoals verwacht. De inductie plaat gaat aan, geen foutmelding meer. Ok geen stoppen gesprongen. Als je het nog leest, erg bedankt appeltje, voor de ondersteuning
Nee, dan zal het 2 (16A) groepen zijn van een en dezelfde fase.quote:Op dinsdag 31 december 2013 18:37 schreef remcoso het volgende:
Hallo daar ben ik weer!
Paar berichten geleden had ik het over een 3 fase aansluiting. Nu ik mn woning opgeleverd heb gekregen weet ik het zeker.
Het is namelijk niet 3 fase maar 2.
Heb op mn perilex 2x fase en 2x een 0.
Zorg eerst eens dat je zeker weet wat voor aansluiting je hebt, maak anders even een foto van je groepenkast waarop de kookgroep staat.quote:Op dinsdag 31 december 2013 18:37 schreef remcoso het volgende:
Op de foto word 1 en 2 door verbonden en de nul aangesloten.
Wat doe ik met de 2de nul en de andere fase in de perilex?
Dan heb je dus een 1 fase aansluiting, die bestaat uit twee 16A groepen.quote:Op dinsdag 31 december 2013 18:49 schreef remcoso het volgende:
Er komt 3 fase de meterkast binnen. Deze wordt verdeeld over 3 aardlekken. Onder aardlek nummer 3 zit de kookgroep met 2 automaten.
Heb voltmeter en weet deze ook te gebruiken ben alleen nu niet ter plekke dus dat zal 2 januari pas gaan. Heb vorige week wel gemeten en meet alleen maar 230v volgens de eerste post in dit topic.
Nee, dat gaat niet denk ik zo, er loopt bij een 3 fase aansluiting ook stroom tussen de fasen onderling, dus dan klappen je aardleks eruit aangezien die dan een verschil tussen de stroom in de fasen en nul gaan opmerken. Je zult dan een 3 fase automaat + een 3 fase aardlek moeten gebruiken. Nou vertelde iemand hier me kortgeleden dat er ook 3 fase alamats (= automaat + aardlek ineen) zijn, maar ik ben ze zelf nog niet tegengekomen (hetgeen niet veel zegt, want ik heb er ook nog niet actief naar gezocht)quote:Op dinsdag 31 december 2013 19:06 schreef remcoso het volgende:
Of is het zo simpel dat je een 3 fase automaat haalt en die aansluit op de aardlekken? Met 4 of 6mm VD draad. En dan nog de nul en de aarde natuurlijk.
Ik vind het sowieso al vreemd dat die plaat dat niet aankan, evengoed zou ik toch de 3 fase oplossing kiezen omdat dat dan de belasting verspreid wordt over 2 van de 3 fasen, in plaats van dat 1 fase 32A voor zijn kiezen krijgt. (Als dan op die fase ook nog een oven/wasmachine/droger of vaatwasser staat kom je in de knel met je hoofdzekering)quote:Op dinsdag 31 december 2013 19:06 schreef remcoso het volgende:
Edit: Of is het een idee om opzoek te gaan naar een plaat die 2X L en 2X N aan kan? Kan deze plaat evt nog terug brengen.
Als jij 3 x 25A hebt kom je met een 2 x 16A groep op 1 fase al niet best uit.quote:Op dinsdag 31 december 2013 19:38 schreef remcoso het volgende:
Met 3 fase aansluiting heb je 3x 16A en dan nog de normale automaten die eraan hangen. In totaal kan je dus 25A trekken per fase. Dat is 9,2 5,7 kW per fase.
Nee, je haalt de huidige kookgroep eruit, en die vervang je door een 3P+N alamat, die je VOOR de huidige aardleks aansluit. Niet erachter.quote:Dus er komt 3x 25A binnen deze gaat via 3x aardlek naar kookautomaat die bestaat uit 3P+N. Moet de 3 fase kook een eigen aardlek hebben of de aardlek die er al zit?
Op mn Liander aansluiting staat 3x 25 niet standaard dan?quote:Op dinsdag 31 december 2013 19:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als jij 3 x 25A hebt kom je met een 2 x 16A groep op 1 fase al niet best uit.
Ja precies vanaf de hoofdzekeringen naar de alamat 3P+N. Heb plek zat dus dat moet passen. Hoeveel Ampere word die alamat?quote:Nee, je haalt de huidige kookgroep eruit, en die vervang je door een 3P+N alamat, die je VOOR de huidige aardleks aansluit. Niet erachter.
Moet je wel plek voor hebben natuurlijk, een 3P+N alamat is 4 modules breed, je huidige kookgroep waarschijnlijk maar 2 modules.
3 x 25 is vrij standaard (3 x 35A kost je per jaar 500,- meer qua capaciteitstarief) Maar een 1F kookgroep bij zo'n aansluiting vind ik persoonlijk vreemd. Je kan per fase maar 5,7KW trekken, en je kookplaat is al 7,4KW.quote:Op dinsdag 31 december 2013 20:00 schreef remcoso het volgende:
Op mn Liander aansluiting staat 3x 25 niet standaard dan?
16A qua automaat, 30mA qua aardlek.quote:Hoeveel Ampere word die alamat?
B is goed.quote:Op dinsdag 31 december 2013 20:17 schreef remcoso het volgende:
Als ik naar alamat kijk zie ik 2 verschillende karakteristiek B en C.
Hoop geld, maar niks mis mee lijkt me.quote:Op dinsdag 31 december 2013 20:33 schreef remcoso het volgende:
Topper! ik ga 2jan die meterkast even open maken en kijken hoe het daar binnen precies zit. Denk dat ik dan deze https://www.elektroschake(...)7-ada416g-17840.html erin zet.
Aangezien de meuk voor de automaat is afgezekerd met 3 x 25A lijkt 4mm2 me voldoende. Zoniet komt Vonkenboer wel uit de hoek met een of andere wazige NEN-norm...quote:Wat is de norm qua mm2 aan de onderkant van die automaat? 4mm?
Vast wel, maar weet je zodra je de groepenkast even open maakt.quote:En neem aan dat een een verdeel rail onder de aardleks zit waar ik die 3P en N vandaan haal.
Jij ook, gaat helemaal goed komen hierquote:fijne avond/nacht!!
Of je knoopt 1 bruine aan de blauwe. Niet te moeilijk denken.quote:Op woensdag 1 januari 2014 22:24 schreef remcoso het volgende:
Nog een vraag:
Nu zit er denk ik 2x bruin 2x blauw en groen/geel in de buis deze moet ik er dus uittrekken en er dan een blauwe af halen en er een bruine bij doen. Wordt een lekker klusje iemand nog tips.
5 draden eruit met trekveer eraan. dan blauwe vervangen door bruin en alles weer de buis in trekken.
Gaat prima, doe het al jaren op die manier. Als je de draden maar goed aan elkaar maakt.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:15 schreef remcoso het volgende:
En dan door 15 meter buis trekken gaat dat? Zou wel flink wat werk schelen idd.
Je hebt maar 2 fasen nodig toch? Gebruik gewoon de 2 bruine voor elk een fase, 1 groen/geel voor aarde, 1 blauwe voor de nul, en sluit 1 blauwe aan beide kanten niet aan.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:28 schreef remcoso het volgende:
Mooi dan ga ik het eerst zo proberen thanks!
Het "probleem" wat je hier mee ooit mee kan krijgen is als je een andere plaat krijgt die 3 fases nodig hebt. Dan kan je natuurlijk altijd nog die draad wisselen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je hebt maar 2 fasen nodig toch? Gebruik gewoon de 2 bruine voor elk een fase, 1 groen/geel voor aarde, 1 blauwe voor de nul, en sluit 1 blauwe aan beide kanten niet aan.
Klopt, maar er zijn maar weinig platen (ze zijn er wel) die 3 fasen nodig hebben. Dan heb je het meestal over een combi, dus met een oven eronder, dan gaan er 2 fasen naar de plaat, en 1 naar de oven.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:54 schreef remcoso het volgende:
Het "probleem" wat je hier mee ooit mee kan krijgen is als je een andere plaat krijgt die 3 fases nodig hebt. Dan kan je natuurlijk altijd nog die draad wisselen.
Bedankt!
Normaliter gaan je 3F per fase naar een verdeelstrip, en daar vandaan per fase naar de 3x ALS. Dan moet je hem op die 'verdeelstrip' aansluiten Je mag namelijk niet zomaar onder elk type contactklem 2 draden klemmen, en zelfs als dat mag, ligt het eraan wat voor soort draden. (Geen 2,5mm2 bij een 6mm2 bijvoorbeeld)quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:40 schreef remcoso het volgende:
Oke vanaf mn hoofdschakkelaar komen de 3 fases en gaan me 3 ALS in. Mag ik hem aan de onderkant aftakken om naar de Kook alamat te brengen? Er zit hier extra gat waar je hem volgens mij kan doorlussen
Dat heb je goed, je keukenboer heeft ongelijk. Jouw kookplaat heeft geen dubbele groep, maar een 3 fase groep nodig, en die kun je (laten) realiseren zoals 'exlurker' hierboven aangeeft.quote:Op zondag 12 januari 2014 17:43 schreef hillyhill het volgende:
Volgens de aansluithandleiding van de keuken leverancier, dient de kookplaat als volgt aangesloten te worden: "Perilex contactdoos op een dubbele groep. Het aantal fases plus plek in contactdoos aangeven svp."
Als ik de beginpost goed begrijp zouden we moeten gaan werken met een 3x400V aansluiting, aangezien het vermogen boven de 7360W light. Dit lijkt echter de uitspraak van de keuken leverancier tegen te spreken in mijn ogen.
Bij een fornuis maakt de fase volgorde niets uitquote:Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef lesley het volgende:
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
Nee, je kookplaat of fornuis bevat vast geen draaiende motor die een bepaalde kant op moet lopen. Het maakt dus niet uit.quote:Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef lesley het volgende:
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
Ja, daar is inderdaad een meter voor, de draaiveldmeterquote:Op woensdag 19 februari 2014 18:17 schreef lesley het volgende:
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.quote:Op woensdag 19 februari 2014 18:17 schreef lesley het volgende:
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
Met een scope gaat het niet eens lukken.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.
Een fatsoenlijke duspol kan dat ook welquote:Op woensdag 19 februari 2014 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.
Nou heb ik nooit wat te maken met 'duspols', maar ik herinner me ze als met 2 contacten. Hoe zou dat in zijn werk moeten gaan dan?quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Een fatsoenlijke duspol kan dat ook wel
Een dubbelpolige spanningtester wordt ook wel Duspol genoemd.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou heb ik nooit wat te maken met 'duspols', maar ik herinner me ze als met 2 contacten. Hoe zou dat in zijn werk moeten gaan dan?
Dan kun je hooguit meten welke draad de fasedraad en welke de nul is toch? Never nooit niet de richting van een 3 fase draaiveld.quote:Op woensdag 19 februari 2014 22:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Een dubbelpolige spanningtester wordt ook wel Duspol genoemd.
Een Duspol bestaat uit twee pennen die onderling zijn verbonden met een draad. Een van de pennen heeft een spanningsindicatie. Afhankelijk van het model is de spanning af te lezen via led’s
(digitaal) of een eenvoudige analoge schaal.
Een monteur gebruikt meestal een Duspol om snel de spanning tussen twee punten te
meten. Door de wat hogere inwendige weer-stand van deze meter wordt voorkomen dat
inductiespanning wordt gemeten. Het is een eenvoudige en betrouwbare meter, of liever
gezegd tester. Met een Duspol kan niet alleen de grootte van de spanning worden
bepaald, maar is ook te zien of het gelijk- of wisselspanning betreft. Het meetbereik van
deze meter loopt voor gelijk- en wisselspanning van ongeveer 12 – 750 V.
Bij gelijkspanning is ook te zien wat de plus en de min is.
Bij sommige modellen is het zelfs mogelijk het draaiveld ermee te meten. Door bijvoorbeeld de pennen van de Duspol in een wcd te steken, kan de gebruiker zien of er spanning op staat en
hoe hoog deze spanning is. Om te zien op welk contact de fasedraad is aangesloten, wordt een pen tegen het aardcontact gehouden en de andere pen in een van de contacten gestoken. Als het
lampje van de tester gaat branden is op dat contact de fasedraad aangesloten. Let op:
omdat een Duspol stroom gebruikt, kan bij een meting tussen de fase en de aarde de
aardlekschakelaar worden aangesproken waardoor de spanning wegvalt.
http://www.installmedia.nl/205161/Impuls47-Testen-en-meten.pdf
Wat ik daaruit op maak, is dat die duspol slechts aangeeft welke van de 2 fasen 'voorloopt' op de andere? Is dat genoeg als je 3 fasen moet aansluiten op een motor? Bij normale (3 aderige) DC borstelloze motoren weet ik wel dat 2 willekeurige draden verwisselen ervoor zorgt dat de draairichting omkeert, maar of je dan vooraf aan de gegevens van slechts 2 draden (fasen) genoeg hebt is me momenteel even teveel stof tot nadenken.quote:Op woensdag 19 februari 2014 23:12 schreef bluemoon23 het volgende:
Afhankelijk van het type Duspol (is een typenaam van Benning) komt er een R in het display, of er knippert een L of een R.
http://de.benning.de/de/c(...)te/duspol-daten.html
Klopt maar de beide nuldraden sluit je aan op de Nquote:Op maandag 24 februari 2014 14:02 schreef JCC het volgende:
Ok, heleboel gelezen, maar nog steeds niet helemaal zeker dus om een kapotte inductie plaat te omzeilen de volgende vraag:
Punt 1: onlangs door elektricien aangelegde Perilex doos (zit overigens ondersteboven) met N, L, N1, L1 : [ link | afbeelding ]
Perilex by JCC1986, on Flickr
Aangesloten op twee groepen in meterkast, dus geen 3fasen. (De kabel en stekker sluit ik zelf aan dus ik zal letten op het feit dat de boel ondersteboven zit).
Punt 2: onderkant Ikea 'Tydlig' inductieplaat: [ link | afbeelding ]
Untitled by JCC1986, on Flickr
Klopt het dat ik het linker schema op de foto moet gebruiken, (waar L=L1, L1=L2 etc), en dat dan maar 1x N(1) wordt gebruikt??
Alvast bedankt voor de hulp
Thanks voor je reactie!quote:Op maandag 24 februari 2014 15:32 schreef exlurker het volgende:
[..]
Klopt maar de beide nuldraden sluit je aan op de N
Het is toch wel een rubberen aansluitsnoer en toch geen gewone installatiekabel ?quote:Op maandag 24 februari 2014 18:40 schreef JCC het volgende:
[..]
Thanks voor je reactie!
Twee extra dingetjes nog: heb een stuk 5x 1,5mm2 kabel, is voldoende volgens meneer van winkel, klopt da?
Verder is het losse kabel zonder adereind huls, zijn die nodig/aan te raden/verplicht?
De kabel is rubber inderdaad en heeft soepele aders:quote:Kookplaat met inductiezones: 2x180 mm, 1x145 mm en 1x210 mm.
2 warmtezones met boosterfunctie (P).
1x1800W inductiezone.
1x1400W inductiezone.
1x1800W inductiezone met booster; 2500W.
1x2200W inductiezone met booster; 3200W.
Spanning: 220-240V
Aansluitvermogen: 7400 W
Stroom: 2x16A of 1x32A.
Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee; wist niet eens dat die dingen bestonden.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:43 schreef wsmaal het volgende:
Mijn huidige elektrische kookplaat/oven combinatie (10.2KW) is aangesloten op 1 perilex wcd (aparte 3 fasen krachtgroep). De voornoemde combinatie wordt vervangen door een inductiekookplaat (7400W) en elektrische oven (2800W). Beiden hebben een eigen aansluiting.
Mijn voornemen is om de inductiekookplaat en oven aan te sluiten op een power splitter (zie ook hier). Volgens de specificaties is dat mogelijk.
Heeft iemand ervaring met de Evoline Power Splitter?
Je kookplaat is dan qua aansluitwaarde 400 watt te zwaar en je oven 300 watt te zwaar.quote:Totale aansluitwaarde fornuiscontactdoos: 11 KW
Kookplaatvermogen: ~ 7 KW
Bakovenvermogen: ~ 2,5 KW
Hulsjes kan ik je zo toesturen, dat is geen probleem. En die tang is geen pré, druk ze gewoon goed dicht met een platte schroevendraaier, de schroefverbinding doet de rest. En wat de ovenzijde betreft je hebt opstaande randen naast brede schroeven, kun je dus ook gewoon een adereindhuls onder steken. Oogjes kan ik je ook wel meesturen maar niet noodzakelijk en om die netjes dicht te knijpen heb je eigenlijk een AMP tang nodig. (Zijn ook voor een paar euro te koop, rotdingen maar prima als je er toch maar 10 per jaar aan knijpt.)quote:Op maandag 24 februari 2014 21:27 schreef JCC het volgende:
Praxis (zelfs de Mega versie) en Gamma hebben geen hulzen/tangen, en ook geen prefab stekkers meer... Werd natuurlijk ook weer glazig aangekeken door de meeste medewerkers
De vermelde specificatie heb ik als ongeveer (~) geïnterpreteerd ;-) Het totale vermogen komt niet boven de 10.2KW (7.4+2.8KW). Maximale belasting fornuiscontactdoos11KW. 7400W (2X16A) en 2800W= <13A (1fase 16A), lijkt mij geen probleem..quote:Op dinsdag 4 maart 2014 18:57 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee; wist niet eens dat die dingen bestonden.
Zou zelf altijd kiezen voor twee losse aansluitingen.
Qua totale vermogens red je het ook niet; als je fornuis 7400 watt is en je oven 2800 watt is
Pak ik de specificaties erbij :
[..]
Je kookplaat is dan qua aansluitwaarde 400 watt te zwaar en je oven 300 watt te zwaar.
Nee. Geen ervaring mee.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:43 schreef wsmaal het volgende:
Heeft iemand ervaring met de Evoline Power Splitter?
Lijkt niet alleen zo, het is ook het Wieland systeemquote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee. Geen ervaring mee.
Maar lijkt verdacht veel op van die 'Wieland' stekkers waarbij je al blij mag zijn dat 4 TL-bakken erop blijven werken.
Dit soort stekkers tussen een kookplaat en/of oven is smeken om narigheid.
In dat geval wil ik die 'power splitter' gratis nog niet hebben. (En zelfs met geld toe ook niet)quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:40 schreef naaa het volgende:
Lijkt niet alleen zo, het is ook het Wieland systeem
Doe mij maar de traditionele aanleg van elektra. Gewoon draad in vaste buis, ook geen flexibele troep.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In dat geval wil ik die 'power splitter' gratis nog niet hebben. (En zelfs met geld toe ook niet)
Daar sluit ik mij helemaal bij aan !quote:Op dinsdag 4 maart 2014 23:03 schreef cvboer het volgende:
[..]
Doe mij maar de traditionele aanleg van elektra. Gewoon draad in vaste buis, ook geen flexibele troep.
Jij hebt het helemaal goed begrepen !quote:Op dinsdag 29 april 2014 19:19 schreef MRWJ het volgende:
Dankje!
Aangesloten en functioneert volledig naar behoren.
Geen dank, graag gedaanquote:Op dinsdag 29 april 2014 19:19 schreef MRWJ het volgende:
Dankje!
Aangesloten en functioneert volledig naar behoren.
Ja, dat mag.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 23:20 schreef FlatBread het volgende:
Mag je een kookgroep nu wel of niet op twee verschillende fasen aansluiten? Dat lijkt mij nu juist het grote voordeel van de kookgroep, je verdeelt dan immers de last over die twee fasen.
Als je de keuze hebt tussen 1 x 35A en 3 x 25A altijd voor 3 x 25A kiezenquote:In de huidige situatie hebben we 1 x 35A, maar denk dat dit sowieso 3 x 25A moet worden. Offerte van Stedin heb ik al. Maar 3 x 25A is slechts 5,75kW per fase, minder dan de aansluitwaarde van onze nieuwe kookplaat (7,2kW).
Dat is ieder voor zich. Ik heb alleen maar alamats in huis. Als er dan een aardlek is gaat er maar 1 groep uit, in plaats van 4 tegelijk. Kost ietsje extra, maar als mijn koffiezetter een aardlek heeft, en mijn vriezer en koelkast staan daardoor uit, kost dat veel meer.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 23:20 schreef FlatBread het volgende:
Zit ook nog te twijfelen over ALAMATS, of is dat eigenlijk overbodig en alleen maar extra duur?
Een meerfasen kookgroep is altijd een krachtgroep, dus een 3P + N automaatquote:Op zondag 27 juli 2014 00:12 schreef FlatBread het volgende:
Zitten er nog voordelen/nadelen aan een kookgroep op twee fasen t.o.v. een krachtgroep?
Juist. je sluit de de perilex WCD (wandcontactdoos) gewoon volledig aan, en als je kookplaat maar 2 fasen nodig heeft, dan los je dat op in de stekker daarvan. NIET in de bedrading van de WCD.quote:Maar als we toch draden moeten trekken, kan die extra draad er ook wel bij. En dan kan ik voor de kookplaat gewoon de derde fase in de stekker niet aansluiten en alles over een nul laten lopen.
Een 3 fase kookgroep moet uiteraard achter een 3 fasen ALS.quote:Moet ik dan 1 of 3 fasen ALS hebben? Dat snap ik nog niet helemaal.
Yup.quote:En zijn die kook/krachtgroepen ook als alamat beschikbaar?
Misschien was ik toch niet duidelijk genoeg in mijn eerste post. Wellicht haal ik de terminologie door elkaar. Met een "kookgroep" bedoelde ik 2 x 230V, dus twee geschakelde groepen. Mijn eerste vraag was of deze twee groepen van twee verschillende fasen mogen komen. En hoe je dat dan aansluit achter de ALS?quote:Een meerfasen kookgroep is altijd een krachtgroep, dus een 3P + N automaat
Waarom zou je dat willen? Een krachtgroep bestaat uit 5 draden (L1, L2, L3, Nul, Aarde) en een 1 fase kookgroep ook (2 x L, 2 x Nul, 1 x Aarde)quote:Op zondag 27 juli 2014 00:43 schreef FlatBread het volgende:
Misschien was ik toch niet duidelijk genoeg in mijn eerste post. Wellicht haal ik de terminologie door elkaar. Met een "kookgroep" bedoelde ik 2 x 230V, dus twee geschakelde groepen. Mijn eerste vraag was of deze twee groepen van twee verschillende fasen mogen komen. En hoe je dat dan aansluit achter de ALS?
Je zou zo'n groep kunnen creëren als je dat perse wilt, maar het nut ervan ontgaat me geheel.quote:Begrijp ik goed dat een tweefasen "kookgroep" niet bestaat en je dan automatisch uitkomt op een driefasen "kookgroep" = "krachtgroep"?
Die kosten zijn waarschijnlijk gelijk aan elkaar. Maar denk ook aan de toekomst. Wellicht wil je op die WCD ooit nog eens een inductieplaat, met onderbouw 3D foodprinter aansluiten.quote:Maar misschien moet ik hier niet te lang over nadenken en gewoon een "krachtgroep" (3P+N) in de groepenkast plaatsen met een volledige perilex aansluiting in de keuken. Voor de kookplaat gebruik ik hier dan twee fasen en de nul van (inderdaad oplossen in de stekker van het apparaat en niet de WCD). Volgens mij liggen de kosten van een 2 x 230 V "kookgroep" en een 3P+N "krachtgroep" niet zo heel veel uit elkaar.
Waarschijnlijk om dat ik door de keukenboer op het idee was gebracht dat we geen "krachtgroep" nodig hadden, maar alleen een "kookgroep". En dan staar je je nog wel eens blind op iets. Alleen kwam ik toen dus ook tegen dat 2P+2N op dezelfde fase moest. Dat leek me echter niet handig in verband met de belasting per fase. (Misschien is dat alleen als je maar 1 fase hebt, dan heb je niet echt keus).quote:Je zou zo'n groep kunnen creëren als je dat perse wilt, maar het nut ervan ontgaat me geheel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |