Help, ik heb wat hulp nodig. Ik heb dit topic al een tijdje gevolgd, en heb het zo zelf nodig.
Mijn situatie is als volgt: Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht. Dit huis is voorzien van een "state-of-the-art" groepenkast met welgeteld 4 groepen. (Attema kastje met 40a hoofdschakelaar, beltrafo, 2 aardlekschakelaars die ieder 2 16a automaten voorzien.
Nu hebben we voor in dit huis een keuken besteld, met daarbij een inductiekookplaat. Het plan was om hiervoor zelf een kookgroep aan te leggen, maar ik ben nu behoorlijk aan het twijfelen gebracht.
De inductiekookplaat is de volgende:
http://www.aeg.co.uk/Prod(...)tion_hobs/HK854220FBIn de specificaties wordt gepraat over:
Voltage: 220-240
Wat suggereert dat de kookplaat op een 2x16a kookgroep kan/moet worden aangesloten.
Echter in de handleiding:
http://www.electrolux-ui.com/2011/892/933112EN.pdf staat op pagina 4 een afbeelding van het typeplaatje met een maximaal vermogen van 7.4Kw, wat weer een 3-fase krachtgroep suggereerd. (als ik mijn huiswerk goed gedaan heb kan er maximaal 7360w op een kookgroep worden aangesloten)
Ik had (denkende dit zelf uit te voeren) al een kookgroep van attema (2x16a) gekocht, deze heeft echter "Maximale aansluitwaarde 7000w" op het doosje staan.
Ook de leverancier van de keuken kan/wil me niet verder helpen en geeft de volgende reactie: "De kookplaat moet volgens de fabrikant worden geïnstalleerd door een erkend installatiebedrijf. De aansluitwaarde is 7.4 Kw. Ik zou dan ook informatie inwinnen bij een erkend elektricien om de juiste verdeling te garanderen."
Nu is het zo dat ik het aantal groepen sowieso flink wil uitbreiden. Er komen aparte groepen bij voor Vaatwasser, Oven, Combimagnetron, Droogtrommel, en koelkast (ik weet dat die laatste niet echt een eigen groep nodig heeft, maar ik moest toch een stopcontact aanleggen waar er nog niet een zat, hij mag volgens mij namelijk niet bij een van de ovens erbij, en als ik toch yvmk door de kruipruimte aan het leggen ben maakt een extra kabelje ook niet uit) Daarnaast wil ik voor een toekomstige uitbouw/motorgarage ook een eigen groep voorzien.
Ik kom dus uit om 10 groepen, en een kookgroep of krachtgroep.
Aangezien de kookplaat volgens de specs 7.4kW vraagt heb ik (na lezen van dit en andere forums) de conclusie getrokken dat een 3-fase aansluiting/grachtgroep benodigd is.
Het ombouwen van de groepenkast naar 3 fase is niet iets wat ik zelf aandurf (nouja, durf het wel, maar ik wil de verantwoordelijkheid niet nemen) Dus ik heb op werkspot een klus geplaatst voor het vervangen van mijn huidige kast door een 3-fase kast, en heb bij stedin een offerte aangevraagd voor het aanpassen van mijn 1x35/40a aansluiting/meter/hoofdzekering naar een 3-fase 3x25a aansluiting.
Ik krijg op werkspot echter veel reacties van mensen die (ook na alle bovenstaande informatie gehad te hebben) aangeven dat 3 fase helemaal niet nodig is, en dat het prima mogelijk is om deze kookplaat op 2x16a aan te sluiten.
Enkele reacties van mensen die zeggen zegelrecht te hebben: "Het is absoluut niet nodig om naar 3 fasen te gaan. U kunt een gewone 2x230V kookgroep in de groepenkast laten plaatsen voor uw kookplaat. "
"Deze kast hoeft niet weg. In deze kast kan ik uitbreiden tot 12 groepen. U heeft dan 1 kookgroep, 1 aardlekschakelaar en 6 extra automaten nodig."
"U hebt absoluut geen krachtgroep nodig. Een 16A groep levert 16x230=3,7kW (afgerond). Twee van die groepen leveren dus 2x3,7=7,4kW. Dat is precies de aansluitwaarde van uw kookplaat. Bovendien kan zo'n kookgroep gedurende korte tijd altijd wat meer leveren en uw kookplaat werkt niet continu op vol vermogen. Dus er is voldoende vermogensruimte. Ik sluit heel veel kookplaten aan. U kunt er dus op vertrouwen dat u van mij een goed advies krijgt." (Huh? Sinds wanneer mag je 3680 zomaar afronden naar 3.7kW?)
Wat is nou verstandig...? aansluiting/kast laten vervangen door een 3-fase installatie? (kosten bij elkaar 1000-1200 euro) of de kast laten uitbreiden met een kookgroep en daarmee gaan?
[ Bericht 0% gewijzigd door Martijn02a op 15-02-2013 16:02:50 ]