abonnement Unibet Coolblue
pi_107796246
Ik heb het geheel nu volgens schema 2 aangesloten en de bruine draad losgehaald.
Alles doet het nu, maar is het niet vreemd om 2 fasen op 1 nul te hangen? Dit is wel wat het schema aangeeft, maar iets zegt mij dat dit vreemd is.
pi_107798132
Als het twee verschillende fasen zijn (120 graden verschoven) is dat oké. Wel vreemd, maar technisch kan het. De som van de twee 16A fasenstromen (indien 120 graden verschoven) kan nooit groter worden dan 16A.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107798423
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "120 graden verschoven".
Maar uit je opmerking begrijp ik, dat ik effectief slechts één groep á 16A gebruik?
Als ik het plaatje bekijk gebruikt alleen de oven al 2800W = 12A.
Dan zou ik bij gelijktijdig gebruik van oven en kookplaat 4 pitten moeten voeden met slechts 900W?
  donderdag 9 februari 2012 @ 20:04:10 #154
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_107802490
Allebei de nul draden aan elkaar vastzetten aan de kookplaat.

Trouwens, die kookgroep die hierboven staat mag niet, die schakelt de nul niet af.
[_] <- Sign here
pi_107803826
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 18:15 schreef opa_sigaar het volgende:
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "120 graden verschoven".
Dat was ook geen slimme opmerking van mij.

Ik bedoelde: heb je een krachtstroomaansluiting met drie verschillende fasen; waar je er twee van gebruikt ?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107807055
quote:
17s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat was ook geen slimme opmerking van mij.

Ik bedoelde: heb je een krachtstroomaansluiting met drie verschillende fasen; waar je er twee van gebruikt ?
Als ik de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaar in de kast zie is het een een fase aansluiting, dus is de kookgroep 2 x 230V Dus schema 2 gebruiken en de nuldraden aansluiten op klem 4 en 5
pi_107827640
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:04 schreef Xiphos het volgende:
Allebei de nul draden aan elkaar vastzetten aan de kookplaat.

Trouwens, die kookgroep die hierboven staat mag niet, die schakelt de nul niet af.
Ok, zal ik dat even aanpassen nog.

Bijzonder dat dit niet mag overigens, het is een betrekkelijk nieuwe 1-kamer woning van de SSH. Je zou verwachten dat zij hun zaken wel op orde hebben.

Thanks voor de input allen. :)
pi_114508578
Zelf ben ik geen klusser, dus zal ik niet ingaan op de hierboven genoemde termen. Ik weet bijvoorbeeld niet eens wat met krachtstroom bedoelt wordt. Maar genoeg over mijn onwetendheid op technisch gebied.

Ik heb een paar dagen geleden de sleutels ontvangen van een compleet gerenoveerd sociaal huurappartement. Echter is de gasaansluiting uit de keuken gehaald en zie ik geen perilex aansluiting.

Mijn vraag is of de woningcorporatie verantwoordelijk is voor de aanleg van een perilex contactdoos of de huurder?

Als een van jullie weet waar ik dit ook zwart op wit kan vinden, zou het nog mooier zijn.

Bij voorbaat dank
"You've got to be very careful if you don't know where you are going because you might not get there."
pi_114510139
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 20:53 schreef Timbaboy het volgende:
Zelf ben ik geen klusser, dus zal ik niet ingaan op de hierboven genoemde termen. Ik weet bijvoorbeeld niet eens wat met krachtstroom bedoelt wordt. Maar genoeg over mijn onwetendheid op technisch gebied.

Ik heb een paar dagen geleden de sleutels ontvangen van een compleet gerenoveerd sociaal huurappartement. Echter is de gasaansluiting uit de keuken gehaald en zie ik geen perilex aansluiting.

Mijn vraag is of de woningcorporatie verantwoordelijk is voor de aanleg van een perilex contactdoos of de huurder?

Als een van jullie weet waar ik dit ook zwart op wit kan vinden, zou het nog mooier zijn.

Bij voorbaat dank
je hebt nu dus geen mogelijkheid tot installeren van kookapparatuur?
dit is volgens mij in elk geval al heel wat jaren verplicht volgens het bouwbesluit, dus de woningbouw zal hiervoor moeten zorgen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_114512837
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 20:53 schreef Timbaboy het volgende:
Zelf ben ik geen klusser, dus zal ik niet ingaan op de hierboven genoemde termen. Ik weet bijvoorbeeld niet eens wat met krachtstroom bedoelt wordt. Maar genoeg over mijn onwetendheid op technisch gebied.

Ik heb een paar dagen geleden de sleutels ontvangen van een compleet gerenoveerd sociaal huurappartement. Echter is de gasaansluiting uit de keuken gehaald en zie ik geen perilex aansluiting.

Mijn vraag is of de woningcorporatie verantwoordelijk is voor de aanleg van een perilex contactdoos of de huurder?

Als een van jullie weet waar ik dit ook zwart op wit kan vinden, zou het nog mooier zijn.

Bij voorbaat dank
In ieder geval is het een wettelijke verplichting dat er een PVC buis loopt vanaf de meterkast naar de opstelplaats voor een elektrische kookplaat (NPR nog wat, NEN1010). Zo niet, dan moet ie er alsnog komen.

Via die buis trek je de draden voor een electrische kookplaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_114513231
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:01 schreef blomke het volgende:

[..]

In ieder geval is het een wettelijke verplichting dat er een PVC buis loopt vanaf de meterkast naar de opstelplaats voor een elektrische kookplaat (NPR nog wat, NEN1010). Zo niet, dan moet ie er alsnog komen.

Via die buis trek je de draden voor een electrische kookplaat.
Ik wacht Vonkenboer ff af, maar volgens mij geldt die verplichting (loze buis) als er al een gasaansluiting aanwezig is. (En dan nog alleen vanaf een bepaalde opleveringsdatum, niet in bv een jaren 30 woning)

Maar gas is er immers ook niet, dus lijkt mij dat er voor de huurder 1 van de 2 gebruiksklaar aanwezig dient te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-07-2012 23:22:19 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_114515701
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik wacht Vonkenboer ff af, maar volgens mij geldt die verplichting (loze buis) als er al een gasaansluiting aanwezig is. (En dan nog alleen vanaf een bepaalde opleveringsdatum, niet in bv een jaren 30 woning)

Maar gas is er immers ook niet, dus lijkt mij dat er voor de huurder 1 van de 2 gebruiksklaar aanwezig dient te zijn.
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik wacht Vonkenboer ff af, maar volgens mij geldt die verplichting (loze buis) als er al een gasaansluiting aanwezig is. (En dan nog alleen vanaf een bepaalde opleveringsdatum, niet in bv een jaren 30 woning)

Maar gas is er immers ook niet, dus lijkt mij dat er voor de huurder 1 van de 2 gebruiksklaar aanwezig dient te zijn.
Is niet meer verplicht, vroeger wel, tegenwoordig is alleen een opstelplaats voor een kooktoestel beschreven. Volgens mij staat er dergelijke dingen in de NPR 5300, maar dat is meer als indicatie. ook mbt lichtpunten en wandcontactdozen. In de nieuwste Nen1010 zijn er geen eisen voor beschreven.

Vroeger was een loze leiding verplicht en een gasleiding niet.
Waar een gasleiding zat moest een Loze leiding, waar een bedrade leiding zat hoefde geen gasleiding.
pi_114515855
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 00:00 schreef Wrijfhout het volgende:
Vroeger was een loze leiding verplicht en een gasleiding niet.
Waar een gasleiding zat moest een Loze leiding, waar een bedrade leiding zat hoefde geen gasleiding.
Dus volgens jou mag je een woning verhuren zonder dat er een gebruiksklare mogelijkheid is tot koken? Lijkt mij dat 1 van de 2 er toch zou moeten zitten.(Maar zou best kunnen hoor, ik vraag het me alleen af)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_114523247
Ik ben nog van het oude stempel; die loze leiding eis is komen te vervallen.

http://www.e-veiligheid.n(...)?id=247&view=answers

Wel raar; heb je dus een keuken, zonder mogelijkheid een elektrische of gaskookplaat te installeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 22 juli 2012 @ 10:38:30 #165
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_114523538
quote:
17s.gif Op zondag 22 juli 2012 10:18 schreef blomke het volgende:
Ik ben nog van het oude stempel; die loze leiding eis is komen te vervallen.

http://www.e-veiligheid.n(...)?id=247&view=answers

Wel raar; heb je dus een keuken, zonder mogelijkheid een elektrische of gaskookplaat te installeren.
Daarom wordt in de 9 van de 10 gevallen die loze leiding wel aangebracht. Zoveel werk is dat niet.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator zondag 22 juli 2012 @ 11:24:33 #166
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_114524435
In alle redelijkheid vind ik eigenlijk wel dat de verhuurder een aansluiting voor een kooktoestel moet leveren. Of dat nu elektrisch of op gas is maakt eigenlijk niet uit.

Maar volgens de normen is het idd. niet verplicht om zo'n aansluiting te creëren.
Zit de loze leiding in de keuken niet ergens verstopt achter een zogeheten blindplaat ?



Of zo iets..

pi_114528385
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 00:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus volgens jou mag je een woning verhuren zonder dat er een gebruiksklare mogelijkheid is tot koken? Lijkt mij dat 1 van de 2 er toch zou moeten zitten.(Maar zou best kunnen hoor, ik vraag het me alleen af)
Geen idee, zoals jij het zegt klinkt het wel raar inderdaad, alles is zo gecompliceerd tegenwoordig, het kan goed mogelijk zijn dat er voor een constucteur geen eis is mbt dit geheel. En dat het vervolgens tussen de verhuur coöperatie en huurder contractueel opgelegd is dat er wel een dergelijke aansluiting moet zijn.

Probleem is dat alles tegenwoordig geld moet kosten en niemand meer voor anderen wil doen zonder er iets voor te krijgen. Het is ook logisch natuurlijk, iedereen probeert overal extra geld voor te krijgen dus daarom worden de eisen ook veranderd . Coulance is er niet meer bij tegenwoordig.

5 jaar terug werden loze leidingen voor vaatwasser, boiler, droger en kook nog standaard aangelegd, Wasmachine aansluiting is er nog wel steeds maar het zal me niks verbazen dat dat over 2 of 3 jaar ook al meerwerk is. Al die onzin voor pak hem beet 20 a 30 meter buis en een beetje draad, en dan nog vragen ze bijna 500 euro per leiding.
pi_114529732
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 13:51 schreef Wrijfhout het volgende:

Probleem is dat alles tegenwoordig geld moet kosten en niemand meer voor anderen wil doen zonder er iets voor te krijgen. Het is ook logisch natuurlijk, iedereen probeert overal extra geld voor te krijgen dus daarom worden de eisen ook veranderd . Coulance is er niet meer bij tegenwoordig.

Ik stond pas nog versteld van de kale oplevering van een (peperdure) niuewbouwwoning. Werkelijk op alles is bezuinigd. Kozijnen, akkoord. Ramen daarin? Ook geen probleem. Maar scharnieren, sluiting en dergelijk dus niet; raam vastgeschoefd in het kozijn, dus je kan geen raam openzetten.

Tuin aanleg? Ja hoor, speciaal vermeld in het bestek: tuinpaaltjes (die geschaafde, niet die gedraaide) om de 3 meter met daartussen gegalvaniseerd (ja echt: onderstreept!!!) ijzerdraad. Wat een afwerking hé? Zou ik de 6 tuintegels van de straat naar de voordeur nog vergeten!

Gelukkig is het elektrisch geheel compleet en correct geïnstalleerd! Tot en met de rookmelders aan toe!

Zelfs een loze PVC-leiding naar de keuken (installateur van het oude stempel hé?).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_114547315
Bedankt voor de reacties

Morgen komt er iemand langs van de woningcorporatie. Dan zal ik meteen nog wat meer punten aankaarten, zoals het ontbreken van een intercom en de slechte staat van de vloer in de woonkamer/keuken.
Zoals ik al zei betreft het een compleet gerenoveerde woning. Op de vloer van de woonkamer/keuken na, die niet egaal is en waar duidelijke scheuren in zitten. De overige kamers en de hal zijn allemaal wel mooi gedaan. Egaal gemaakt met een nieuw soort beton en al.

In alle redelijkheid vind ik eigenlijk wel dat de verhuurder een aansluiting voor een kooktoestel moet leveren. Of dat nu elektrisch of op gas is maakt eigenlijk niet uit.

quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 11:24 schreef Vonkenboer het volgende:
In alle redelijkheid vind ik eigenlijk wel dat de verhuurder een aansluiting voor een kooktoestel moet leveren. Of dat nu elektrisch of op gas is maakt eigenlijk niet uit.

Maar volgens de normen is het idd. niet verplicht om zo'n aansluiting te creëren.
Zit de loze leiding in de keuken niet ergens verstopt achter een zogeheten blindplaat ?

[ afbeelding ]

Of zo iets..

[ afbeelding ]
Die blindplaat heb ik niet gezien. Zal morgen nog maar eens goed gaan zoeken in de keuken.
"You've got to be very careful if you don't know where you are going because you might not get there."
pi_114547660
We zijn benieuwd. Houd ons svp op de hoogte van de resultaten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 23 juli 2012 @ 09:15:12 #171
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_114557596
quote:
17s.gif Op zondag 22 juli 2012 22:41 schreef blomke het volgende:
We zijn benieuwd. Houd ons svp op de hoogte van de resultaten.
Ik ben ook best nieuwsgierig, vind het namelijk maar een rare situatie.
pi_114576106
De intercom wordt van de week geïnstalleerd, dus ik mag nog een paar dagen aan me conditie werken om de algemene deur beneden te openen.

De woonkamer/keukenvloer wordt aankomende week bewerkt, zodat die ook egaal wordt.

En als laatst, beetje gênant om te vertellen, maar de nieuwe gasaansluiting zat gewoon goed verstopt in het keukenkastje die ik nog nooit had geopend #fail

Maar iniedergeval bedankt voor de info!
"You've got to be very careful if you don't know where you are going because you might not get there."
pi_114577657
LOL. Nou ja, als je maar kunt koken. ^O^

Veel plezier met je nieuwe woning.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator maandag 23 juli 2012 @ 21:51:11 #174
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_114580867
quote:
17s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:10 schreef Timbaboy het volgende:
De intercom wordt van de week geïnstalleerd, dus ik mag nog een paar dagen aan me conditie werken om de algemene deur beneden te openen.

De woonkamer/keukenvloer wordt aankomende week bewerkt, zodat die ook egaal wordt.

En als laatst, beetje gênant om te vertellen, maar de nieuwe gasaansluiting zat gewoon goed verstopt in het keukenkastje die ik nog nooit had geopend #fail

Maar iniedergeval bedankt voor de info!
Hehe, het leek mij al sterk dat er geen voorziening was ;)
Je bent in ieder geval heel wat wijzer geworden ! *O*
pi_114582003
Dus je gaat op gas koken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')