abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134935357
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 18:49 schreef remcoso het volgende:
Er komt 3 fase de meterkast binnen. Deze wordt verdeeld over 3 aardlekken. Onder aardlek nummer 3 zit de kookgroep met 2 automaten.

Heb voltmeter en weet deze ook te gebruiken ben alleen nu niet ter plekke dus dat zal 2 januari pas gaan. Heb vorige week wel gemeten en meet alleen maar 230v volgens de eerste post in dit topic.
Dan heb je dus een 1 fase aansluiting, die bestaat uit twee 16A groepen.

Als op de foto alle schema's staan die op je kookplaat staan, dan kun je hem daarop niet aansluiten. Je kunt wel de kookgroep laten wijzigen in een 3 fase kookgroep, dan kan het wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 31-12-2013 19:03:39 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_134935813
Dan komt er dus op elke Aardlek/Hoofd zekering een fase die naar de perilex gaat. Daarmee schop je wel de hele verdeling van de groepen door de war denk?

Wat zou zo iets moeten kosten volgens jullie? Draden en aansluiting maken hoeft niet gaat alleem om de verbouwing van de meterkast.

Of is het zo simpel dat je een 3 fase automaat haalt en die aansluit op de aardlekken? Met 4 of 6mm VD draad. En dan nog de nul en de aarde natuurlijk.

Edit: Of is het een idee om opzoek te gaan naar een plaat die 2X L en 2X N aan kan? Kan deze plaat evt nog terug brengen.

[ Bericht 12% gewijzigd door remcoso op 31-12-2013 19:20:47 ]
pi_134936351
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 19:06 schreef remcoso het volgende:
Of is het zo simpel dat je een 3 fase automaat haalt en die aansluit op de aardlekken? Met 4 of 6mm VD draad. En dan nog de nul en de aarde natuurlijk.
Nee, dat gaat niet denk ik zo, er loopt bij een 3 fase aansluiting ook stroom tussen de fasen onderling, dus dan klappen je aardleks eruit aangezien die dan een verschil tussen de stroom in de fasen en nul gaan opmerken. Je zult dan een 3 fase automaat + een 3 fase aardlek moeten gebruiken. Nou vertelde iemand hier me kortgeleden dat er ook 3 fase alamats (= automaat + aardlek ineen) zijn, maar ik ben ze zelf nog niet tegengekomen (hetgeen niet veel zegt, want ik heb er ook nog niet actief naar gezocht)

EDIT: Ze bestaan inderdaad: http://link.marktplaats.nl/1003045443

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 19:06 schreef remcoso het volgende:
Edit: Of is het een idee om opzoek te gaan naar een plaat die 2X L en 2X N aan kan? Kan deze plaat evt nog terug brengen.
Ik vind het sowieso al vreemd dat die plaat dat niet aankan, evengoed zou ik toch de 3 fase oplossing kiezen omdat dat dan de belasting verspreid wordt over 2 van de 3 fasen, in plaats van dat 1 fase 32A voor zijn kiezen krijgt. (Als dan op die fase ook nog een oven/wasmachine/droger of vaatwasser staat kom je in de knel met je hoofdzekering)

[ Bericht 7% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 31-12-2013 19:29:40 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_134936972
Tuurlijk als ik dan 3 fase heb gebruik ik er maar 2 met de kook groep omdat de kookplaat maar 2 fase nodig heeft.

Met 3 fase aansluiting heb je 3x 16A en dan nog de normale automaten die eraan hangen. In totaal kan je dus 25A trekken per fase. Dat is 9,2 kW per fase.

Dus er komt 3x 25A binnen deze gaat via 3x aardlek naar kookautomaat die bestaat uit 3P+N. Moet de 3 fase kook een eigen aardlek hebben of de aardlek die er al zit?
pi_134937237
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 19:38 schreef remcoso het volgende:
Met 3 fase aansluiting heb je 3x 16A en dan nog de normale automaten die eraan hangen. In totaal kan je dus 25A trekken per fase. Dat is 9,2 5,7 kW per fase.
Als jij 3 x 25A hebt kom je met een 2 x 16A groep op 1 fase al niet best uit. :9

quote:
Dus er komt 3x 25A binnen deze gaat via 3x aardlek naar kookautomaat die bestaat uit 3P+N. Moet de 3 fase kook een eigen aardlek hebben of de aardlek die er al zit?
Nee, je haalt de huidige kookgroep eruit, en die vervang je door een 3P+N alamat, die je VOOR de huidige aardleks aansluit. Niet erachter.

Moet je wel plek voor hebben natuurlijk, een 3P+N alamat is 4 modules breed, je huidige kookgroep waarschijnlijk maar 2 modules.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_134937720
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 19:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Als jij 3 x 25A hebt kom je met een 2 x 16A groep op 1 fase al niet best uit. :9
Op mn Liander aansluiting staat 3x 25 niet standaard dan?
quote:
Nee, je haalt de huidige kookgroep eruit, en die vervang je door een 3P+N alamat, die je VOOR de huidige aardleks aansluit. Niet erachter.

Moet je wel plek voor hebben natuurlijk, een 3P+N alamat is 4 modules breed, je huidige kookgroep waarschijnlijk maar 2 modules.
Ja precies vanaf de hoofdzekeringen naar de alamat 3P+N. Heb plek zat dus dat moet passen. Hoeveel Ampere word die alamat?

Met mijn electro opleiding van 12 jaar geleden durf ik dit wel aan. Maar moet wel ff zeker weten hoe het 1 en ander hoort te zitten
pi_134937819
quote:
12s.gif Op dinsdag 31 december 2013 20:00 schreef remcoso het volgende:
Op mn Liander aansluiting staat 3x 25 niet standaard dan?
3 x 25 is vrij standaard (3 x 35A kost je per jaar 500,- meer qua capaciteitstarief) Maar een 1F kookgroep bij zo'n aansluiting vind ik persoonlijk vreemd. Je kan per fase maar 5,7KW trekken, en je kookplaat is al 7,4KW.

quote:
Hoeveel Ampere word die alamat?
16A qua automaat, 30mA qua aardlek.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_134938224
Door dat ik 3x25 had ging ik er blind vanuit dat ik ook 3 fase in de keuken had maar dat is dus niet zo. Waarschijnlijk gedaan om iets goedkoper uit te zijn. Zelfde als stopcontact in de meterkast ook zoiets!

Als ik naar alamat kijk zie ik 2 verschillende karakteristiek B en C.
Hier meer informatie http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat
pi_134938259
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 20:17 schreef remcoso het volgende:
Als ik naar alamat kijk zie ik 2 verschillende karakteristiek B en C.
B is goed.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_134938672
Topper! ik ga 2jan die meterkast even open maken en kijken hoe het daar binnen precies zit. Denk dat ik dan deze https://www.elektroschake(...)7-ada416g-17840.html erin zet.

Wat is de norm qua mm2 aan de onderkant van die automaat? 4mm? En neem aan dat een een verdeel rail onder de aardleks zit waar ik die 3P en N vandaan haal.

Alvast heel erg bedankt voor je hulp! fijne avond/nacht!!
pi_134938856
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 20:33 schreef remcoso het volgende:
Topper! ik ga 2jan die meterkast even open maken en kijken hoe het daar binnen precies zit. Denk dat ik dan deze https://www.elektroschake(...)7-ada416g-17840.html erin zet.
Hoop geld, maar niks mis mee lijkt me.

quote:
Wat is de norm qua mm2 aan de onderkant van die automaat? 4mm?
Aangezien de meuk voor de automaat is afgezekerd met 3 x 25A lijkt 4mm2 me voldoende. Zoniet komt Vonkenboer wel uit de hoek met een of andere wazige NEN-norm... :+

quote:
En neem aan dat een een verdeel rail onder de aardleks zit waar ik die 3P en N vandaan haal.
Vast wel, maar weet je zodra je de groepenkast even open maakt.

quote:
fijne avond/nacht!!
Jij ook, gaat helemaal goed komen hier ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_134966096
Nog een vraag:


Nu zit er denk ik 2x bruin 2x blauw en groen/geel in de buis deze moet ik er dus uittrekken en er dan een blauwe af halen en er een bruine bij doen. Wordt een lekker klusje iemand nog tips.

5 draden eruit met trekveer eraan. dan blauwe vervangen door bruin en alles weer de buis in trekken.

[ Bericht 37% gewijzigd door remcoso op 02-01-2014 21:43:55 ]
pi_135003286
Of mag het ook als ik de blauwe draad aan beide zeide bruin markeer? Bv bruine tule/krinpkous er overheen?

Ajb vonkenboer laat wat van je horen met je NEN1010 ;)
  donderdag 2 januari 2014 @ 22:08:53 #239
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135003491
quote:
15s.gif Op woensdag 1 januari 2014 22:24 schreef remcoso het volgende:
Nog een vraag:

Nu zit er denk ik 2x bruin 2x blauw en groen/geel in de buis deze moet ik er dus uittrekken en er dan een blauwe af halen en er een bruine bij doen. Wordt een lekker klusje iemand nog tips.

5 draden eruit met trekveer eraan. dan blauwe vervangen door bruin en alles weer de buis in trekken.
Of je knoopt 1 bruine aan de blauwe. Niet te moeilijk denken.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135003858
En dan door 15 meter buis trekken gaat dat? Zou wel flink wat werk schelen idd.
  donderdag 2 januari 2014 @ 22:17:24 #241
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135003966
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:15 schreef remcoso het volgende:
En dan door 15 meter buis trekken gaat dat? Zou wel flink wat werk schelen idd.
Gaat prima, doe het al jaren op die manier. Als je de draden maar goed aan elkaar maakt.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135004601
Mooi dan ga ik het eerst zo proberen thanks!
pi_135005615
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:28 schreef remcoso het volgende:
Mooi dan ga ik het eerst zo proberen thanks!
Je hebt maar 2 fasen nodig toch? Gebruik gewoon de 2 bruine voor elk een fase, 1 groen/geel voor aarde, 1 blauwe voor de nul, en sluit 1 blauwe aan beide kanten niet aan.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135015132
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je hebt maar 2 fasen nodig toch? Gebruik gewoon de 2 bruine voor elk een fase, 1 groen/geel voor aarde, 1 blauwe voor de nul, en sluit 1 blauwe aan beide kanten niet aan.
Het "probleem" wat je hier mee ooit mee kan krijgen is als je een andere plaat krijgt die 3 fases nodig hebt. Dan kan je natuurlijk altijd nog die draad wisselen.

Bedankt!
pi_135019545
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 09:54 schreef remcoso het volgende:
Het "probleem" wat je hier mee ooit mee kan krijgen is als je een andere plaat krijgt die 3 fases nodig hebt. Dan kan je natuurlijk altijd nog die draad wisselen.

Bedankt!
Klopt, maar er zijn maar weinig platen (ze zijn er wel) die 3 fasen nodig hebben. Dan heb je het meestal over een combi, dus met een oven eronder, dan gaan er 2 fasen naar de plaat, en 1 naar de oven.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135037287
Oke vanaf mn hoofdschakkelaar komen de 3 fases en gaan me 3 ALS in. Mag ik hem aan de onderkant aftakken om naar de Kook alamat te brengen? Er zit hier extra gat waar je hem volgens mij kan doorlussen
pi_135037917
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:40 schreef remcoso het volgende:
Oke vanaf mn hoofdschakkelaar komen de 3 fases en gaan me 3 ALS in. Mag ik hem aan de onderkant aftakken om naar de Kook alamat te brengen? Er zit hier extra gat waar je hem volgens mij kan doorlussen
Normaliter gaan je 3F per fase naar een verdeelstrip, en daar vandaan per fase naar de 3x ALS. Dan moet je hem op die 'verdeelstrip' aansluiten Je mag namelijk niet zomaar onder elk type contactklem 2 draden klemmen, en zelfs als dat mag, ligt het eraan wat voor soort draden. (Geen 2,5mm2 bij een 6mm2 bijvoorbeeld)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135045708
Vanaf de energie meter komen ze binnen op de hoofdschakelaar vanaf daar naar 3x aardlek. Vanaf de aardlek gaat het door naar de busboard waar de automaten aanhangen.

De nul is trouwens wel door gelust onder de aardlek

En het is niet dat ik 2 draden onder 1 klem wil doen. Er zitten 2 klemmen onder die aardlek. Naast de fase zit nog een "lege".

[ Bericht 16% gewijzigd door remcoso op 03-01-2014 22:40:47 ]
pi_135401980
Oke, als electra leek denk ik dat ik ook hier mijn vraag kwijt kan:

Voor onze nieuwbouw woning hebben we een keuken aangeschaft met daarin een inductieplaat met een aansluitwaarde van 11 kW (de AEG HK955423FB). Helaas is de documentatie die ik kan vinden erg summier en over het aansluiten van de plaat kan ik verder eigenlijk helemaal niets vinden.

Wij hebben in onze meterkast (zie afbeelding) een 3x25A aansluiting van Liander. Hierin zijn 7 groepen geplaatst, maar geen kookgroep. Het lijkt me dat deze hier nog wel bijgebouwd kan worden?
Daarnaast liggen er al twee loze leidingen (19mm) die uitkomen in de keukenwand (wel een eind uit elkaar).

Volgens de aansluithandleiding van de keuken leverancier, dient de kookplaat als volgt aangesloten te worden: "Perilex contactdoos op een dubbele groep. Het aantal fases plus plek in contactdoos aangeven svp."

Als ik de beginpost goed begrijp zouden we moeten gaan werken met een 3x400V aansluiting, aangezien het vermogen boven de 7360W light. Dit lijkt echter de uitspraak van de keuken leverancier tegen te spreken in mijn ogen.

Kortom; hoe moeten we deze plaat (laten) aansluiten en wat moet er nog verbouwd worden aan onze meterkast voordat dit mogelijk is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

pi_135402661
Met een aardlekautomaat 4 polig 16A 30mA voor de kookgroep tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars te plaatsen ben je al uit de brand
pi_135406333
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:43 schreef hillyhill het volgende:
Volgens de aansluithandleiding van de keuken leverancier, dient de kookplaat als volgt aangesloten te worden: "Perilex contactdoos op een dubbele groep. Het aantal fases plus plek in contactdoos aangeven svp."

Als ik de beginpost goed begrijp zouden we moeten gaan werken met een 3x400V aansluiting, aangezien het vermogen boven de 7360W light. Dit lijkt echter de uitspraak van de keuken leverancier tegen te spreken in mijn ogen.
Dat heb je goed, je keukenboer heeft ongelijk. Jouw kookplaat heeft geen dubbele groep, maar een 3 fase groep nodig, en die kun je (laten) realiseren zoals 'exlurker' hierboven aangeeft.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135406428
Oke, dat klinkt in ieder geval als een eenvoudig te realiseren oplossing waar een electricien niet al te veel tijd en geld voor hoeft te vragen :) Dank!
pi_135544317
Beste fok leden,

Ik wil een perilex doos aansluiten op twee bestaande kookgroepen (voorheen enkel en alleen voor koken gebruikt). Mag ik dan de draden van deze twee groepen in de keuken samenvoegen tot een perilex doos (2x 230V) en vervolgens checken of de twee groepen ook gekoppeld staan in de meterkast met een bruggetje zodat ze tegelijkertijd uitslaan als dat nodig zou zijn? Of moet er meer gebeuren dan dat?
  zaterdag 1 februari 2014 @ 18:35:06 #254
15559 bwt
VvvrOOoeeeMmmmm
pi_136213465
Handige plaatjes in de OP.
Mijn inductie vraagt of 2x 230 of krachtstroom met 1x Nul met L1 en L2.
L3 wordt niet gebruikt. dus ook dat lijkt een mogelijke aansluiting te zijn.
Was wel ff een beetje zoekwerk en een nieuwe handleiding downloaden van de leverancier.
<a href="http://goo.gl/q8fhTe" target="_blank">FAQ?</a>
<a href="http://goo.gl/gYvZFq" target="_blank">Geel is een zonnige en vrolijke kleur, als hij tenminste enigszins warm is gekleurd en wat naar het oranje neigt</a>
pi_136832356
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
pi_136837357
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef lesley het volgende:
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
Bij een fornuis maakt de fase volgorde niets uit
pi_136882624
Dankjewel.
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 17:47:51 #258
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_136898723
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef lesley het volgende:
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
Nee, je kookplaat of fornuis bevat vast geen draaiende motor die een bepaalde kant op moet lopen. ;) Het maakt dus niet uit.
pi_136899531
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
pi_136899893
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 18:17 schreef lesley het volgende:
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
Ja, daar is inderdaad een meter voor, de draaiveldmeter
bijvoorbeeld deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101007/
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 20:39:05 #261
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_136905062
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 18:17 schreef lesley het volgende:
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.
pi_136905998
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.
Met een scope gaat het niet eens lukken. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_136906228
Weer iets geleerd, dank u heren!
pi_136906257
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.
Een fatsoenlijke duspol kan dat ook wel
pi_136908504
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Een fatsoenlijke duspol kan dat ook wel
Nou heb ik nooit wat te maken met 'duspols', maar ik herinner me ze als met 2 contacten. Hoe zou dat in zijn werk moeten gaan dan?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 22:01:43 #266
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_136909908
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou heb ik nooit wat te maken met 'duspols', maar ik herinner me ze als met 2 contacten. Hoe zou dat in zijn werk moeten gaan dan?
Een dubbelpolige spanningtester wordt ook wel Duspol genoemd.
Een Duspol bestaat uit twee pennen die onderling zijn verbonden met een draad. Een van de pennen heeft een spanningsindicatie. Afhankelijk van het model is de spanning af te lezen via led’s
(digitaal) of een eenvoudige analoge schaal.

Een monteur gebruikt meestal een Duspol om snel de spanning tussen twee punten te
meten. Door de wat hogere inwendige weer-stand van deze meter wordt voorkomen dat
inductiespanning wordt gemeten. Het is een eenvoudige en betrouwbare meter, of liever
gezegd tester. Met een Duspol kan niet alleen de grootte van de spanning worden
bepaald, maar is ook te zien of het gelijk- of wisselspanning betreft. Het meetbereik van
deze meter loopt voor gelijk- en wisselspanning van ongeveer 12 – 750 V.

Bij gelijkspanning is ook te zien wat de plus en de min is.

Bij sommige modellen is het zelfs mogelijk het draaiveld ermee te meten. Door bijvoorbeeld de pennen van de Duspol in een wcd te steken, kan de gebruiker zien of er spanning op staat en
hoe hoog deze spanning is. Om te zien op welk contact de fasedraad is aangesloten, wordt een pen tegen het aardcontact gehouden en de andere pen in een van de contacten gestoken. Als het
lampje van de tester gaat branden is op dat contact de fasedraad aangesloten. Let op:
omdat een Duspol stroom gebruikt, kan bij een meting tussen de fase en de aarde de
aardlekschakelaar worden aangesproken waardoor de spanning wegvalt.

http://www.installmedia.nl/205161/Impuls47-Testen-en-meten.pdf
pi_136912349
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 22:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Een dubbelpolige spanningtester wordt ook wel Duspol genoemd.
Een Duspol bestaat uit twee pennen die onderling zijn verbonden met een draad. Een van de pennen heeft een spanningsindicatie. Afhankelijk van het model is de spanning af te lezen via led’s
(digitaal) of een eenvoudige analoge schaal.

Een monteur gebruikt meestal een Duspol om snel de spanning tussen twee punten te
meten. Door de wat hogere inwendige weer-stand van deze meter wordt voorkomen dat
inductiespanning wordt gemeten. Het is een eenvoudige en betrouwbare meter, of liever
gezegd tester. Met een Duspol kan niet alleen de grootte van de spanning worden
bepaald, maar is ook te zien of het gelijk- of wisselspanning betreft. Het meetbereik van
deze meter loopt voor gelijk- en wisselspanning van ongeveer 12 – 750 V.

Bij gelijkspanning is ook te zien wat de plus en de min is.

Bij sommige modellen is het zelfs mogelijk het draaiveld ermee te meten. Door bijvoorbeeld de pennen van de Duspol in een wcd te steken, kan de gebruiker zien of er spanning op staat en
hoe hoog deze spanning is. Om te zien op welk contact de fasedraad is aangesloten, wordt een pen tegen het aardcontact gehouden en de andere pen in een van de contacten gestoken. Als het
lampje van de tester gaat branden is op dat contact de fasedraad aangesloten. Let op:
omdat een Duspol stroom gebruikt, kan bij een meting tussen de fase en de aarde de
aardlekschakelaar worden aangesproken waardoor de spanning wegvalt.

http://www.installmedia.nl/205161/Impuls47-Testen-en-meten.pdf
Dan kun je hooguit meten welke draad de fasedraad en welke de nul is toch? Never nooit niet de richting van een 3 fase draaiveld. :?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_136913889
Afhankelijk van het type Duspol (is een typenaam van Benning) komt er een R in het display, of er knippert een L of een R.
http://de.benning.de/de/c(...)te/duspol-daten.html
pi_136914387
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 23:12 schreef bluemoon23 het volgende:
Afhankelijk van het type Duspol (is een typenaam van Benning) komt er een R in het display, of er knippert een L of een R.
http://de.benning.de/de/c(...)te/duspol-daten.html
Wat ik daaruit op maak, is dat die duspol slechts aangeeft welke van de 2 fasen 'voorloopt' op de andere? Is dat genoeg als je 3 fasen moet aansluiten op een motor? Bij normale (3 aderige) DC borstelloze motoren weet ik wel dat 2 willekeurige draden verwisselen ervoor zorgt dat de draairichting omkeert, maar of je dan vooraf aan de gegevens van slechts 2 draden (fasen) genoeg hebt is me momenteel even teveel stof tot nadenken. :X
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 24 februari 2014 @ 14:02:05 #270
285106 JCC
Hobbyklussert
pi_137089574
Ok, heleboel gelezen, maar nog steeds niet helemaal zeker dus om een kapotte inductie plaat te omzeilen de volgende vraag:

Punt 1: onlangs door elektricien aangelegde Perilex doos (zit overigens ondersteboven) met N, L, N1, L1 :
Perilex by JCC1986, on Flickr
Aangesloten op twee groepen in meterkast, dus geen 3fasen. (De kabel en stekker sluit ik zelf aan dus ik zal letten op het feit dat de boel ondersteboven zit).

Punt 2: onderkant Ikea 'Tydlig' inductieplaat:
Untitled by JCC1986, on Flickr

Klopt het dat ik het linker schema op de foto moet gebruiken, (waar L=L1, L1=L2 etc), en dat dan maar 1x N(1) wordt gebruikt??

Alvast bedankt voor de hulp :)
JCC's Gallery
All shall love me and despair...
pi_137092508
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 14:02 schreef JCC het volgende:
Ok, heleboel gelezen, maar nog steeds niet helemaal zeker dus om een kapotte inductie plaat te omzeilen de volgende vraag:

Punt 1: onlangs door elektricien aangelegde Perilex doos (zit overigens ondersteboven) met N, L, N1, L1 : [ link | afbeelding ]
Perilex by JCC1986, on Flickr
Aangesloten op twee groepen in meterkast, dus geen 3fasen. (De kabel en stekker sluit ik zelf aan dus ik zal letten op het feit dat de boel ondersteboven zit).

Punt 2: onderkant Ikea 'Tydlig' inductieplaat: [ link | afbeelding ]
Untitled by JCC1986, on Flickr

Klopt het dat ik het linker schema op de foto moet gebruiken, (waar L=L1, L1=L2 etc), en dat dan maar 1x N(1) wordt gebruikt??

Alvast bedankt voor de hulp :)
Klopt maar de beide nuldraden sluit je aan op de N
  maandag 24 februari 2014 @ 18:40:24 #272
285106 JCC
Hobbyklussert
pi_137098558
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:32 schreef exlurker het volgende:

[..]

Klopt maar de beide nuldraden sluit je aan op de N
Thanks voor je reactie!
Twee extra dingetjes nog: heb een stuk 5x 1,5mm2 kabel, is voldoende volgens meneer van winkel, klopt da?

Verder is het losse kabel zonder adereind huls, zijn die nodig/aan te raden/verplicht?
JCC's Gallery
All shall love me and despair...
pi_137098857
Die dingen zijn 7,2 KW en dat "mag" niet over 1,5² volgens mij.

En eindhulsjes zijn wel aan te raden met dat vermogen.

Maar voor beide geldt, 't gaat vast, tot het niet gaat.

'T schijnt normaal te zijn, 1,5mm².

[ Bericht 15% gewijzigd door Gieliovd op 24-02-2014 19:05:34 ]
Laat die handjes wapperen!
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 18:55:25 #274
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_137099166
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 18:40 schreef JCC het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie!
Twee extra dingetjes nog: heb een stuk 5x 1,5mm2 kabel, is voldoende volgens meneer van winkel, klopt da?

Verder is het losse kabel zonder adereind huls, zijn die nodig/aan te raden/verplicht?
Het is toch wel een rubberen aansluitsnoer en toch geen gewone installatiekabel ?
Kabels met losse soepele aders moeten voorzien worden van adereindhulzen :)
  maandag 24 februari 2014 @ 19:06:11 #275
285106 JCC
Hobbyklussert
pi_137099572
7.4 kW maximaal...:
quote:
Kookplaat met inductiezones: 2x180 mm, 1x145 mm en 1x210 mm.
2 warmtezones met boosterfunctie (P).
1x1800W inductiezone.
1x1400W inductiezone.
1x1800W inductiezone met booster; 2500W.
1x2200W inductiezone met booster; 3200W.
Spanning: 220-240V
Aansluitvermogen: 7400 W
Stroom: 2x16A of 1x32A.
De kabel is rubber inderdaad en heeft soepele aders:


Nu hopen dat praxis hulzen (plus tang :( ) heeft anders wordt 't weer een dag later koken voor moederlief... Zat al te kijken naar prefab kabel met hulzen en geklonken stekker maar half A'dam heeft ze niet :P
JCC's Gallery
All shall love me and despair...
pi_137099655
Rij je ff langs een Vonkenboer in de buurt.

Anders hulsjes kopen in de bouwmarkt en daar ff de tang lenen uit het rek ;)
Laat die handjes wapperen!
  maandag 24 februari 2014 @ 19:09:27 #277
285106 JCC
Hobbyklussert
pi_137099719
Woonde Vonkenboer maar in de buurt ;)
Zat al te denken inderdaad om kabel mee te nemen (of tang gewoon te ruilen, neem niet aan dat je gebruik van 10 hulsjes echt ziet aan zo'n ding...).
JCC's Gallery
All shall love me and despair...
  maandag 24 februari 2014 @ 21:27:08 #278
285106 JCC
Hobbyklussert
pi_137106927
Praxis (zelfs de Mega versie) en Gamma hebben geen hulzen/tangen, en ook geen prefab stekkers meer... Werd natuurlijk ook weer glazig aangekeken door de meeste medewerkers

Dat wordt dus even zoeken naar iemand die dat erop wil zetten... :(

Heb intussen maar even de plaat ook beter bekeken, daar zitten schroeven onder, als ik het goed heb rode kabelschoentjes (vork) aan die kant? Zie foto van hetgeen dus aan elkaar moet:

JCC's Gallery
All shall love me and despair...
pi_137151862
Je kan Klarenbeek aan de Amstelveenseweg even bellen of ze het hebben. Ik vermoed het wel, maar anders kunnen ze vast vertellen waar je het wel kan halen.
pi_137381081
Mijn huidige elektrische kookplaat/oven combinatie (10.2KW) is aangesloten op 1 perilex wcd (aparte 3 fasen krachtgroep). De voornoemde combinatie wordt vervangen door een inductiekookplaat (7400W) en elektrische oven (2800W). Beiden hebben een eigen aansluiting.

Mijn voornemen is om de inductiekookplaat en oven aan te sluiten op een power splitter (zie ook hier). Volgens de specificaties is dat mogelijk.

Heeft iemand ervaring met de Evoline Power Splitter?
  Moderator dinsdag 4 maart 2014 @ 18:57:43 #281
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_137388810
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 14:43 schreef wsmaal het volgende:
Mijn huidige elektrische kookplaat/oven combinatie (10.2KW) is aangesloten op 1 perilex wcd (aparte 3 fasen krachtgroep). De voornoemde combinatie wordt vervangen door een inductiekookplaat (7400W) en elektrische oven (2800W). Beiden hebben een eigen aansluiting.

Mijn voornemen is om de inductiekookplaat en oven aan te sluiten op een power splitter (zie ook hier). Volgens de specificaties is dat mogelijk.

Heeft iemand ervaring met de Evoline Power Splitter?
Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee; wist niet eens dat die dingen bestonden.
Zou zelf altijd kiezen voor twee losse aansluitingen.

Qua totale vermogens red je het ook niet; als je fornuis 7400 watt is en je oven 2800 watt is :)
Pak ik de specificaties erbij :

quote:
Totale aansluitwaarde fornuiscontactdoos: 11 KW
Kookplaatvermogen: ~ 7 KW
Bakovenvermogen: ~ 2,5 KW
Je kookplaat is dan qua aansluitwaarde 400 watt te zwaar en je oven 300 watt te zwaar. :)
pi_137389135
quote:
15s.gif Op maandag 24 februari 2014 21:27 schreef JCC het volgende:
Praxis (zelfs de Mega versie) en Gamma hebben geen hulzen/tangen, en ook geen prefab stekkers meer... Werd natuurlijk ook weer glazig aangekeken door de meeste medewerkers
Hulsjes kan ik je zo toesturen, dat is geen probleem. En die tang is geen pré, druk ze gewoon goed dicht met een platte schroevendraaier, de schroefverbinding doet de rest. En wat de ovenzijde betreft je hebt opstaande randen naast brede schroeven, kun je dus ook gewoon een adereindhuls onder steken. Oogjes kan ik je ook wel meesturen maar niet noodzakelijk en om die netjes dicht te knijpen heb je eigenlijk een AMP tang nodig. (Zijn ook voor een paar euro te koop, rotdingen maar prima als je er toch maar 10 per jaar aan knijpt.)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_137392342
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 18:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee; wist niet eens dat die dingen bestonden.
Zou zelf altijd kiezen voor twee losse aansluitingen.

Qua totale vermogens red je het ook niet; als je fornuis 7400 watt is en je oven 2800 watt is :)
Pak ik de specificaties erbij :

[..]

Je kookplaat is dan qua aansluitwaarde 400 watt te zwaar en je oven 300 watt te zwaar. :)
De vermelde specificatie heb ik als ongeveer (~) geïnterpreteerd ;-) Het totale vermogen komt niet boven de 10.2KW (7.4+2.8KW). Maximale belasting fornuiscontactdoos11KW. 7400W (2X16A) en 2800W= <13A (1fase 16A), lijkt mij geen probleem..

[ Bericht 1% gewijzigd door wsmaal op 04-03-2014 20:32:59 (edit) ]
pi_137398429
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 14:43 schreef wsmaal het volgende:
Heeft iemand ervaring met de Evoline Power Splitter?
Nee. Geen ervaring mee.

Maar lijkt verdacht veel op van die 'Wieland' stekkers waarbij je al blij mag zijn dat 4 TL-bakken erop blijven werken.

Dit soort stekkers tussen een kookplaat en/of oven is smeken om narigheid.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_137399177
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee. Geen ervaring mee.

Maar lijkt verdacht veel op van die 'Wieland' stekkers waarbij je al blij mag zijn dat 4 TL-bakken erop blijven werken.

Dit soort stekkers tussen een kookplaat en/of oven is smeken om narigheid.
Lijkt niet alleen zo, het is ook het Wieland systeem ;(

Komt ook veel voor in de 'keukenwereld' en bedrijven als Attema, ABB, Draka en Stago
proberen dit al te graag door te voeren als 'standaard' in utiliteitsbouw, kantoorbouw en
zelf woningbouw (herinner me nog een topic van een paar weken geleden hier op FoK!
over een nieuwbouwwoning met dit systeem prefab erin, en allerlei verlengsnoeren in de wand).
pi_137399359
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 22:40 schreef naaa het volgende:
Lijkt niet alleen zo, het is ook het Wieland systeem ;(
In dat geval wil ik die 'power splitter' gratis nog niet hebben. (En zelfs met geld toe ook niet) :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 4 maart 2014 @ 23:03:16 #287
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_137400331
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In dat geval wil ik die 'power splitter' gratis nog niet hebben. (En zelfs met geld toe ook niet) :D
Doe mij maar de traditionele aanleg van elektra. Gewoon draad in vaste buis, ook geen flexibele troep.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator woensdag 5 maart 2014 @ 22:15:18 #288
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_137431541
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:03 schreef cvboer het volgende:

[..]

Doe mij maar de traditionele aanleg van elektra. Gewoon draad in vaste buis, ook geen flexibele troep.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan :) !
pi_137434134
Hoewel de gebruiker reviews over de power splitter overwegend positief zijn, zijn de opmerkingen over het Wieland systeem wellicht een dealbreaker.

Een tiara om daarop uitsluitend een inductie kookplaat en oven aan te sluiten lijkt mij overdreven..
pi_139371894
Geweldig forum dit!

Ik ben bezig een nieuwe kookplaat/oven combinatie aan te sluiten in mijn keuken. Ik beschik over een Perilex aansluiting -> 2 x 230 V. Allemaal netjes doorgemeten en is precies aangesloten zoals in de eerste post in dit forum aangegeven.

Het hele verhaal qua aansluiten is me na bestuderen van dit forum ook wel duidelijk. Ik vraag me alleen nog af of het klopt dat ik het snoer moet aansluiten aan het apparaat volgens het aansluitschema rechts bovenin van de afbeelding hieronder:



Dus de twee nul draden samen bij N erin en de fasen op L1 en L2.

Of gebruik ik het schema links bovenin, en sluit ik de twee nul draden samen aan op N,L2 en de fasen ook samen op L1,L1?

Alvast bedankt!

[ Bericht 7% gewijzigd door MRWJ op 29-04-2014 14:53:01 ]
pi_139377109
Goed gelezen! Bij 2 x 230 V gebruik je het aansluitschema rechts boven en de nuldraden samen op klem N
pi_139384684
Dankje!

Aangesloten en functioneert volledig naar behoren.
  Moderator dinsdag 29 april 2014 @ 19:53:02 #293
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139386203
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 19:19 schreef MRWJ het volgende:
Dankje!

Aangesloten en functioneert volledig naar behoren.
Jij hebt het helemaal goed begrepen ! *O* ^O^
pi_139388007
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 19:19 schreef MRWJ het volgende:
Dankje!

Aangesloten en functioneert volledig naar behoren.
Geen dank, graag gedaan ;)
pi_142764093
Met veel plezier dit zeer informatieve forum/topic gelezen i.v.m. met de komst van onze nieuwe keuken. Echter ik zit nog steeds met een vraag die helaas niet consequent beantwoord lijkt te worden op diverse fora:

Mag je een kookgroep nu wel of niet op twee verschillende fasen aansluiten? Dat lijkt mij nu juist het grote voordeel van de kookgroep, je verdeelt dan immers de last over die twee fasen.

In de huidige situatie hebben we 1 x 35A, maar denk dat dit sowieso 3 x 25A moet worden. Offerte van Stedin heb ik al. Maar 3 x 25A is slechts 5,75kW per fase, minder dan de aansluitwaarde van onze nieuwe kookplaat (7,2kW).

Nieuwe groepenkast en perilex moet nog geïnstalleerd worden, dus ik kan nog alle kanten uit.

1 x 35A lijkt me sowieso te weinig voor de nieuwe situatie:

Inductieplaat (7,2kW)
Oven (3,6kW)
Magnetron (1,2kW)
Vaatwasser (2,4kW)
Wasmachine (2,4kW)
Droger (2,8kW)
Keukenboiler (2,2kW)

Plus de kleinere verbruikers, lichtpunten en wc-dozen.

Totaal zo'n 25kW. Natuurlijk gaat niet alles tegelijk vol aan, maar 70% hiervan komt al redelijk in de buurt van de maximum 17,25kW voor 3 x 25A. En ver boven de 8,05kW van 1 x 35A.

De huidige groepenkast is nog een oudje, zonder hoofdschakelaar, een ALS met vier groepen en drie groepen zonder ALS.

Wat kan ik nu het beste laten installeren? Een kookgroep op 1 fase (gaat dat überhaupt werken met 25A voor die fase?), een kookgroep met twee verschillende fasen, een krachtgroep? Als ik daar achter ben, kan ik de overige groepen wel verdelen. De inductieplaat kan maximaal overweg met twee fasen dus als ik voor de krachtgroep kies, blijft een fase daarvan ongebruikt. Het aansluitsnoer is vijf aderig, bruin/zwart/blauw/grijs/groengeel. Hierbij zijn de eerste twee voor de fase(n), de volgende twee voor de nul en de laatste voor de aarde.

Zit ook nog te twijfelen over ALAMATS, of is dat eigenlijk overbodig en alleen maar extra duur?

Ga maandag ook eens een installateur bellen en deze vraag voorleggen, zij moeten het tenslotte installeren.
pi_142764985
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 23:20 schreef FlatBread het volgende:
Mag je een kookgroep nu wel of niet op twee verschillende fasen aansluiten? Dat lijkt mij nu juist het grote voordeel van de kookgroep, je verdeelt dan immers de last over die twee fasen.
Ja, dat mag.

quote:
In de huidige situatie hebben we 1 x 35A, maar denk dat dit sowieso 3 x 25A moet worden. Offerte van Stedin heb ik al. Maar 3 x 25A is slechts 5,75kW per fase, minder dan de aansluitwaarde van onze nieuwe kookplaat (7,2kW).
Als je de keuze hebt tussen 1 x 35A en 3 x 25A altijd voor 3 x 25A kiezen

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 23:20 schreef FlatBread het volgende:
Zit ook nog te twijfelen over ALAMATS, of is dat eigenlijk overbodig en alleen maar extra duur?
Dat is ieder voor zich. Ik heb alleen maar alamats in huis. Als er dan een aardlek is gaat er maar 1 groep uit, in plaats van 4 tegelijk. Kost ietsje extra, maar als mijn koffiezetter een aardlek heeft, en mijn vriezer en koelkast staan daardoor uit, kost dat veel meer.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_142765987
Dank voor het snelle en duidelijke antwoord!

Dan wordt het in ieder geval 3 x 25A (was toch al vrij zeker).

Zitten er nog voordelen/nadelen aan een kookgroep op twee fasen t.o.v. een krachtgroep? De krachtgroep neemt natuurlijk meer ruimte in de kast in, maar die heb ik denk ik wel. Aan de andere kant denk ik niet dat we ooit de derde fase van zo'n groep nodig hebben. Maar als we toch draden moeten trekken, kan die extra draad er ook wel bij. En dan kan ik voor de kookplaat gewoon de derde fase in de stekker niet aansluiten en alles over een nul laten lopen.

Moet ik dan 1 of 3 fasen ALS hebben? Dat snap ik nog niet helemaal. En zijn die kook/krachtgroepen ook als alamat beschikbaar?
pi_142766573
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 00:12 schreef FlatBread het volgende:
Zitten er nog voordelen/nadelen aan een kookgroep op twee fasen t.o.v. een krachtgroep?
Een meerfasen kookgroep is altijd een krachtgroep, dus een 3P + N automaat

Of bedoel je een dubbele kookgroep op 1 fase? Daar zitten alleen maar nadelen aan.

quote:
Maar als we toch draden moeten trekken, kan die extra draad er ook wel bij. En dan kan ik voor de kookplaat gewoon de derde fase in de stekker niet aansluiten en alles over een nul laten lopen.
Juist. je sluit de de perilex WCD (wandcontactdoos) gewoon volledig aan, en als je kookplaat maar 2 fasen nodig heeft, dan los je dat op in de stekker daarvan. NIET in de bedrading van de WCD.

quote:
Moet ik dan 1 of 3 fasen ALS hebben? Dat snap ik nog niet helemaal.
Een 3 fase kookgroep moet uiteraard achter een 3 fasen ALS.

quote:
En zijn die kook/krachtgroepen ook als alamat beschikbaar?
Yup.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_142767000
quote:
Een meerfasen kookgroep is altijd een krachtgroep, dus een 3P + N automaat
Misschien was ik toch niet duidelijk genoeg in mijn eerste post. Wellicht haal ik de terminologie door elkaar. Met een "kookgroep" bedoelde ik 2 x 230V, dus twee geschakelde groepen. Mijn eerste vraag was of deze twee groepen van twee verschillende fasen mogen komen. En hoe je dat dan aansluit achter de ALS?

Begrijp ik goed dat een tweefasen "kookgroep" niet bestaat en je dan automatisch uitkomt op een driefasen "kookgroep" = "krachtgroep"?

Maar misschien moet ik hier niet te lang over nadenken en gewoon een "krachtgroep" (3P+N) in de groepenkast plaatsen met een volledige perilex aansluiting in de keuken. Voor de kookplaat gebruik ik hier dan twee fasen en de nul van (inderdaad oplossen in de stekker van het apparaat en niet de WCD). Volgens mij liggen de kosten van een 2 x 230 V "kookgroep" en een 3P+N "krachtgroep" niet zo heel veel uit elkaar.
pi_142767970
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 00:43 schreef FlatBread het volgende:
Misschien was ik toch niet duidelijk genoeg in mijn eerste post. Wellicht haal ik de terminologie door elkaar. Met een "kookgroep" bedoelde ik 2 x 230V, dus twee geschakelde groepen. Mijn eerste vraag was of deze twee groepen van twee verschillende fasen mogen komen. En hoe je dat dan aansluit achter de ALS?
Waarom zou je dat willen? Een krachtgroep bestaat uit 5 draden (L1, L2, L3, Nul, Aarde) en een 1 fase kookgroep ook (2 x L, 2 x Nul, 1 x Aarde)

quote:
Begrijp ik goed dat een tweefasen "kookgroep" niet bestaat en je dan automatisch uitkomt op een driefasen "kookgroep" = "krachtgroep"?
Je zou zo'n groep kunnen creëren als je dat perse wilt, maar het nut ervan ontgaat me geheel.

quote:
Maar misschien moet ik hier niet te lang over nadenken en gewoon een "krachtgroep" (3P+N) in de groepenkast plaatsen met een volledige perilex aansluiting in de keuken. Voor de kookplaat gebruik ik hier dan twee fasen en de nul van (inderdaad oplossen in de stekker van het apparaat en niet de WCD). Volgens mij liggen de kosten van een 2 x 230 V "kookgroep" en een 3P+N "krachtgroep" niet zo heel veel uit elkaar.
Die kosten zijn waarschijnlijk gelijk aan elkaar. Maar denk ook aan de toekomst. Wellicht wil je op die WCD ooit nog eens een inductieplaat, met onderbouw 3D foodprinter aansluiten.

Da's dan mooi k*t als je een draadje mist... ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')