Dan heb je dus een 1 fase aansluiting, die bestaat uit twee 16A groepen.quote:Op dinsdag 31 december 2013 18:49 schreef remcoso het volgende:
Er komt 3 fase de meterkast binnen. Deze wordt verdeeld over 3 aardlekken. Onder aardlek nummer 3 zit de kookgroep met 2 automaten.
Heb voltmeter en weet deze ook te gebruiken ben alleen nu niet ter plekke dus dat zal 2 januari pas gaan. Heb vorige week wel gemeten en meet alleen maar 230v volgens de eerste post in dit topic.
Nee, dat gaat niet denk ik zo, er loopt bij een 3 fase aansluiting ook stroom tussen de fasen onderling, dus dan klappen je aardleks eruit aangezien die dan een verschil tussen de stroom in de fasen en nul gaan opmerken. Je zult dan een 3 fase automaat + een 3 fase aardlek moeten gebruiken. Nou vertelde iemand hier me kortgeleden dat er ook 3 fase alamats (= automaat + aardlek ineen) zijn, maar ik ben ze zelf nog niet tegengekomen (hetgeen niet veel zegt, want ik heb er ook nog niet actief naar gezocht)quote:Op dinsdag 31 december 2013 19:06 schreef remcoso het volgende:
Of is het zo simpel dat je een 3 fase automaat haalt en die aansluit op de aardlekken? Met 4 of 6mm VD draad. En dan nog de nul en de aarde natuurlijk.
Ik vind het sowieso al vreemd dat die plaat dat niet aankan, evengoed zou ik toch de 3 fase oplossing kiezen omdat dat dan de belasting verspreid wordt over 2 van de 3 fasen, in plaats van dat 1 fase 32A voor zijn kiezen krijgt. (Als dan op die fase ook nog een oven/wasmachine/droger of vaatwasser staat kom je in de knel met je hoofdzekering)quote:Op dinsdag 31 december 2013 19:06 schreef remcoso het volgende:
Edit: Of is het een idee om opzoek te gaan naar een plaat die 2X L en 2X N aan kan? Kan deze plaat evt nog terug brengen.
Als jij 3 x 25A hebt kom je met een 2 x 16A groep op 1 fase al niet best uit.quote:Op dinsdag 31 december 2013 19:38 schreef remcoso het volgende:
Met 3 fase aansluiting heb je 3x 16A en dan nog de normale automaten die eraan hangen. In totaal kan je dus 25A trekken per fase. Dat is 9,2 5,7 kW per fase.
Nee, je haalt de huidige kookgroep eruit, en die vervang je door een 3P+N alamat, die je VOOR de huidige aardleks aansluit. Niet erachter.quote:Dus er komt 3x 25A binnen deze gaat via 3x aardlek naar kookautomaat die bestaat uit 3P+N. Moet de 3 fase kook een eigen aardlek hebben of de aardlek die er al zit?
Op mn Liander aansluiting staat 3x 25 niet standaard dan?quote:Op dinsdag 31 december 2013 19:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als jij 3 x 25A hebt kom je met een 2 x 16A groep op 1 fase al niet best uit.
Ja precies vanaf de hoofdzekeringen naar de alamat 3P+N. Heb plek zat dus dat moet passen. Hoeveel Ampere word die alamat?quote:Nee, je haalt de huidige kookgroep eruit, en die vervang je door een 3P+N alamat, die je VOOR de huidige aardleks aansluit. Niet erachter.
Moet je wel plek voor hebben natuurlijk, een 3P+N alamat is 4 modules breed, je huidige kookgroep waarschijnlijk maar 2 modules.
3 x 25 is vrij standaard (3 x 35A kost je per jaar 500,- meer qua capaciteitstarief) Maar een 1F kookgroep bij zo'n aansluiting vind ik persoonlijk vreemd. Je kan per fase maar 5,7KW trekken, en je kookplaat is al 7,4KW.quote:Op dinsdag 31 december 2013 20:00 schreef remcoso het volgende:
Op mn Liander aansluiting staat 3x 25 niet standaard dan?
16A qua automaat, 30mA qua aardlek.quote:Hoeveel Ampere word die alamat?
B is goed.quote:Op dinsdag 31 december 2013 20:17 schreef remcoso het volgende:
Als ik naar alamat kijk zie ik 2 verschillende karakteristiek B en C.
Hoop geld, maar niks mis mee lijkt me.quote:Op dinsdag 31 december 2013 20:33 schreef remcoso het volgende:
Topper! ik ga 2jan die meterkast even open maken en kijken hoe het daar binnen precies zit. Denk dat ik dan deze https://www.elektroschake(...)7-ada416g-17840.html erin zet.
Aangezien de meuk voor de automaat is afgezekerd met 3 x 25A lijkt 4mm2 me voldoende. Zoniet komt Vonkenboer wel uit de hoek met een of andere wazige NEN-norm...quote:Wat is de norm qua mm2 aan de onderkant van die automaat? 4mm?
Vast wel, maar weet je zodra je de groepenkast even open maakt.quote:En neem aan dat een een verdeel rail onder de aardleks zit waar ik die 3P en N vandaan haal.
Jij ook, gaat helemaal goed komen hierquote:fijne avond/nacht!!
Of je knoopt 1 bruine aan de blauwe. Niet te moeilijk denken.quote:Op woensdag 1 januari 2014 22:24 schreef remcoso het volgende:
Nog een vraag:
Nu zit er denk ik 2x bruin 2x blauw en groen/geel in de buis deze moet ik er dus uittrekken en er dan een blauwe af halen en er een bruine bij doen. Wordt een lekker klusje iemand nog tips.
5 draden eruit met trekveer eraan. dan blauwe vervangen door bruin en alles weer de buis in trekken.
Gaat prima, doe het al jaren op die manier. Als je de draden maar goed aan elkaar maakt.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:15 schreef remcoso het volgende:
En dan door 15 meter buis trekken gaat dat? Zou wel flink wat werk schelen idd.
Je hebt maar 2 fasen nodig toch? Gebruik gewoon de 2 bruine voor elk een fase, 1 groen/geel voor aarde, 1 blauwe voor de nul, en sluit 1 blauwe aan beide kanten niet aan.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:28 schreef remcoso het volgende:
Mooi dan ga ik het eerst zo proberen thanks!
Het "probleem" wat je hier mee ooit mee kan krijgen is als je een andere plaat krijgt die 3 fases nodig hebt. Dan kan je natuurlijk altijd nog die draad wisselen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 22:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je hebt maar 2 fasen nodig toch? Gebruik gewoon de 2 bruine voor elk een fase, 1 groen/geel voor aarde, 1 blauwe voor de nul, en sluit 1 blauwe aan beide kanten niet aan.
Klopt, maar er zijn maar weinig platen (ze zijn er wel) die 3 fasen nodig hebben. Dan heb je het meestal over een combi, dus met een oven eronder, dan gaan er 2 fasen naar de plaat, en 1 naar de oven.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:54 schreef remcoso het volgende:
Het "probleem" wat je hier mee ooit mee kan krijgen is als je een andere plaat krijgt die 3 fases nodig hebt. Dan kan je natuurlijk altijd nog die draad wisselen.
Bedankt!
Normaliter gaan je 3F per fase naar een verdeelstrip, en daar vandaan per fase naar de 3x ALS. Dan moet je hem op die 'verdeelstrip' aansluiten Je mag namelijk niet zomaar onder elk type contactklem 2 draden klemmen, en zelfs als dat mag, ligt het eraan wat voor soort draden. (Geen 2,5mm2 bij een 6mm2 bijvoorbeeld)quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:40 schreef remcoso het volgende:
Oke vanaf mn hoofdschakkelaar komen de 3 fases en gaan me 3 ALS in. Mag ik hem aan de onderkant aftakken om naar de Kook alamat te brengen? Er zit hier extra gat waar je hem volgens mij kan doorlussen
Dat heb je goed, je keukenboer heeft ongelijk. Jouw kookplaat heeft geen dubbele groep, maar een 3 fase groep nodig, en die kun je (laten) realiseren zoals 'exlurker' hierboven aangeeft.quote:Op zondag 12 januari 2014 17:43 schreef hillyhill het volgende:
Volgens de aansluithandleiding van de keuken leverancier, dient de kookplaat als volgt aangesloten te worden: "Perilex contactdoos op een dubbele groep. Het aantal fases plus plek in contactdoos aangeven svp."
Als ik de beginpost goed begrijp zouden we moeten gaan werken met een 3x400V aansluiting, aangezien het vermogen boven de 7360W light. Dit lijkt echter de uitspraak van de keuken leverancier tegen te spreken in mijn ogen.
Bij een fornuis maakt de fase volgorde niets uitquote:Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef lesley het volgende:
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
Nee, je kookplaat of fornuis bevat vast geen draaiende motor die een bepaalde kant op moet lopen.quote:Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef lesley het volgende:
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
Ja, daar is inderdaad een meter voor, de draaiveldmeterquote:Op woensdag 19 februari 2014 18:17 schreef lesley het volgende:
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.quote:Op woensdag 19 februari 2014 18:17 schreef lesley het volgende:
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
Met een scope gaat het niet eens lukken.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.
Een fatsoenlijke duspol kan dat ook welquote:Op woensdag 19 februari 2014 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.
Nou heb ik nooit wat te maken met 'duspols', maar ik herinner me ze als met 2 contacten. Hoe zou dat in zijn werk moeten gaan dan?quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Een fatsoenlijke duspol kan dat ook wel
Een dubbelpolige spanningtester wordt ook wel Duspol genoemd.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou heb ik nooit wat te maken met 'duspols', maar ik herinner me ze als met 2 contacten. Hoe zou dat in zijn werk moeten gaan dan?
Dan kun je hooguit meten welke draad de fasedraad en welke de nul is toch? Never nooit niet de richting van een 3 fase draaiveld.quote:Op woensdag 19 februari 2014 22:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Een dubbelpolige spanningtester wordt ook wel Duspol genoemd.
Een Duspol bestaat uit twee pennen die onderling zijn verbonden met een draad. Een van de pennen heeft een spanningsindicatie. Afhankelijk van het model is de spanning af te lezen via led’s
(digitaal) of een eenvoudige analoge schaal.
Een monteur gebruikt meestal een Duspol om snel de spanning tussen twee punten te
meten. Door de wat hogere inwendige weer-stand van deze meter wordt voorkomen dat
inductiespanning wordt gemeten. Het is een eenvoudige en betrouwbare meter, of liever
gezegd tester. Met een Duspol kan niet alleen de grootte van de spanning worden
bepaald, maar is ook te zien of het gelijk- of wisselspanning betreft. Het meetbereik van
deze meter loopt voor gelijk- en wisselspanning van ongeveer 12 – 750 V.
Bij gelijkspanning is ook te zien wat de plus en de min is.
Bij sommige modellen is het zelfs mogelijk het draaiveld ermee te meten. Door bijvoorbeeld de pennen van de Duspol in een wcd te steken, kan de gebruiker zien of er spanning op staat en
hoe hoog deze spanning is. Om te zien op welk contact de fasedraad is aangesloten, wordt een pen tegen het aardcontact gehouden en de andere pen in een van de contacten gestoken. Als het
lampje van de tester gaat branden is op dat contact de fasedraad aangesloten. Let op:
omdat een Duspol stroom gebruikt, kan bij een meting tussen de fase en de aarde de
aardlekschakelaar worden aangesproken waardoor de spanning wegvalt.
http://www.installmedia.nl/205161/Impuls47-Testen-en-meten.pdf
Wat ik daaruit op maak, is dat die duspol slechts aangeeft welke van de 2 fasen 'voorloopt' op de andere? Is dat genoeg als je 3 fasen moet aansluiten op een motor? Bij normale (3 aderige) DC borstelloze motoren weet ik wel dat 2 willekeurige draden verwisselen ervoor zorgt dat de draairichting omkeert, maar of je dan vooraf aan de gegevens van slechts 2 draden (fasen) genoeg hebt is me momenteel even teveel stof tot nadenken.quote:Op woensdag 19 februari 2014 23:12 schreef bluemoon23 het volgende:
Afhankelijk van het type Duspol (is een typenaam van Benning) komt er een R in het display, of er knippert een L of een R.
http://de.benning.de/de/c(...)te/duspol-daten.html
Klopt maar de beide nuldraden sluit je aan op de Nquote:Op maandag 24 februari 2014 14:02 schreef JCC het volgende:
Ok, heleboel gelezen, maar nog steeds niet helemaal zeker dus om een kapotte inductie plaat te omzeilen de volgende vraag:
Punt 1: onlangs door elektricien aangelegde Perilex doos (zit overigens ondersteboven) met N, L, N1, L1 : [ link | afbeelding ]
Perilex by JCC1986, on Flickr
Aangesloten op twee groepen in meterkast, dus geen 3fasen. (De kabel en stekker sluit ik zelf aan dus ik zal letten op het feit dat de boel ondersteboven zit).
Punt 2: onderkant Ikea 'Tydlig' inductieplaat: [ link | afbeelding ]
Untitled by JCC1986, on Flickr
Klopt het dat ik het linker schema op de foto moet gebruiken, (waar L=L1, L1=L2 etc), en dat dan maar 1x N(1) wordt gebruikt??
Alvast bedankt voor de hulp
Thanks voor je reactie!quote:Op maandag 24 februari 2014 15:32 schreef exlurker het volgende:
[..]
Klopt maar de beide nuldraden sluit je aan op de N
Het is toch wel een rubberen aansluitsnoer en toch geen gewone installatiekabel ?quote:Op maandag 24 februari 2014 18:40 schreef JCC het volgende:
[..]
Thanks voor je reactie!
Twee extra dingetjes nog: heb een stuk 5x 1,5mm2 kabel, is voldoende volgens meneer van winkel, klopt da?
Verder is het losse kabel zonder adereind huls, zijn die nodig/aan te raden/verplicht?
De kabel is rubber inderdaad en heeft soepele aders:quote:Kookplaat met inductiezones: 2x180 mm, 1x145 mm en 1x210 mm.
2 warmtezones met boosterfunctie (P).
1x1800W inductiezone.
1x1400W inductiezone.
1x1800W inductiezone met booster; 2500W.
1x2200W inductiezone met booster; 3200W.
Spanning: 220-240V
Aansluitvermogen: 7400 W
Stroom: 2x16A of 1x32A.
Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee; wist niet eens dat die dingen bestonden.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:43 schreef wsmaal het volgende:
Mijn huidige elektrische kookplaat/oven combinatie (10.2KW) is aangesloten op 1 perilex wcd (aparte 3 fasen krachtgroep). De voornoemde combinatie wordt vervangen door een inductiekookplaat (7400W) en elektrische oven (2800W). Beiden hebben een eigen aansluiting.
Mijn voornemen is om de inductiekookplaat en oven aan te sluiten op een power splitter (zie ook hier). Volgens de specificaties is dat mogelijk.
Heeft iemand ervaring met de Evoline Power Splitter?
Je kookplaat is dan qua aansluitwaarde 400 watt te zwaar en je oven 300 watt te zwaar.quote:Totale aansluitwaarde fornuiscontactdoos: 11 KW
Kookplaatvermogen: ~ 7 KW
Bakovenvermogen: ~ 2,5 KW
Hulsjes kan ik je zo toesturen, dat is geen probleem. En die tang is geen pré, druk ze gewoon goed dicht met een platte schroevendraaier, de schroefverbinding doet de rest. En wat de ovenzijde betreft je hebt opstaande randen naast brede schroeven, kun je dus ook gewoon een adereindhuls onder steken. Oogjes kan ik je ook wel meesturen maar niet noodzakelijk en om die netjes dicht te knijpen heb je eigenlijk een AMP tang nodig. (Zijn ook voor een paar euro te koop, rotdingen maar prima als je er toch maar 10 per jaar aan knijpt.)quote:Op maandag 24 februari 2014 21:27 schreef JCC het volgende:
Praxis (zelfs de Mega versie) en Gamma hebben geen hulzen/tangen, en ook geen prefab stekkers meer... Werd natuurlijk ook weer glazig aangekeken door de meeste medewerkers
De vermelde specificatie heb ik als ongeveer (~) geïnterpreteerd ;-) Het totale vermogen komt niet boven de 10.2KW (7.4+2.8KW). Maximale belasting fornuiscontactdoos11KW. 7400W (2X16A) en 2800W= <13A (1fase 16A), lijkt mij geen probleem..quote:Op dinsdag 4 maart 2014 18:57 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee; wist niet eens dat die dingen bestonden.
Zou zelf altijd kiezen voor twee losse aansluitingen.
Qua totale vermogens red je het ook niet; als je fornuis 7400 watt is en je oven 2800 watt is
Pak ik de specificaties erbij :
[..]
Je kookplaat is dan qua aansluitwaarde 400 watt te zwaar en je oven 300 watt te zwaar.
Nee. Geen ervaring mee.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:43 schreef wsmaal het volgende:
Heeft iemand ervaring met de Evoline Power Splitter?
Lijkt niet alleen zo, het is ook het Wieland systeemquote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee. Geen ervaring mee.
Maar lijkt verdacht veel op van die 'Wieland' stekkers waarbij je al blij mag zijn dat 4 TL-bakken erop blijven werken.
Dit soort stekkers tussen een kookplaat en/of oven is smeken om narigheid.
In dat geval wil ik die 'power splitter' gratis nog niet hebben. (En zelfs met geld toe ook niet)quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:40 schreef naaa het volgende:
Lijkt niet alleen zo, het is ook het Wieland systeem![]()
Doe mij maar de traditionele aanleg van elektra. Gewoon draad in vaste buis, ook geen flexibele troep.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In dat geval wil ik die 'power splitter' gratis nog niet hebben. (En zelfs met geld toe ook niet)
Daar sluit ik mij helemaal bij aanquote:Op dinsdag 4 maart 2014 23:03 schreef cvboer het volgende:
[..]
Doe mij maar de traditionele aanleg van elektra. Gewoon draad in vaste buis, ook geen flexibele troep.
Jij hebt het helemaal goed begrepen !quote:Op dinsdag 29 april 2014 19:19 schreef MRWJ het volgende:
Dankje!
Aangesloten en functioneert volledig naar behoren.
Geen dank, graag gedaanquote:Op dinsdag 29 april 2014 19:19 schreef MRWJ het volgende:
Dankje!
Aangesloten en functioneert volledig naar behoren.
Ja, dat mag.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 23:20 schreef FlatBread het volgende:
Mag je een kookgroep nu wel of niet op twee verschillende fasen aansluiten? Dat lijkt mij nu juist het grote voordeel van de kookgroep, je verdeelt dan immers de last over die twee fasen.
Als je de keuze hebt tussen 1 x 35A en 3 x 25A altijd voor 3 x 25A kiezenquote:In de huidige situatie hebben we 1 x 35A, maar denk dat dit sowieso 3 x 25A moet worden. Offerte van Stedin heb ik al. Maar 3 x 25A is slechts 5,75kW per fase, minder dan de aansluitwaarde van onze nieuwe kookplaat (7,2kW).
Dat is ieder voor zich. Ik heb alleen maar alamats in huis. Als er dan een aardlek is gaat er maar 1 groep uit, in plaats van 4 tegelijk. Kost ietsje extra, maar als mijn koffiezetter een aardlek heeft, en mijn vriezer en koelkast staan daardoor uit, kost dat veel meer.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 23:20 schreef FlatBread het volgende:
Zit ook nog te twijfelen over ALAMATS, of is dat eigenlijk overbodig en alleen maar extra duur?
Een meerfasen kookgroep is altijd een krachtgroep, dus een 3P + N automaatquote:Op zondag 27 juli 2014 00:12 schreef FlatBread het volgende:
Zitten er nog voordelen/nadelen aan een kookgroep op twee fasen t.o.v. een krachtgroep?
Juist. je sluit de de perilex WCD (wandcontactdoos) gewoon volledig aan, en als je kookplaat maar 2 fasen nodig heeft, dan los je dat op in de stekker daarvan. NIET in de bedrading van de WCD.quote:Maar als we toch draden moeten trekken, kan die extra draad er ook wel bij. En dan kan ik voor de kookplaat gewoon de derde fase in de stekker niet aansluiten en alles over een nul laten lopen.
Een 3 fase kookgroep moet uiteraard achter een 3 fasen ALS.quote:Moet ik dan 1 of 3 fasen ALS hebben? Dat snap ik nog niet helemaal.
Yup.quote:En zijn die kook/krachtgroepen ook als alamat beschikbaar?
Misschien was ik toch niet duidelijk genoeg in mijn eerste post. Wellicht haal ik de terminologie door elkaar. Met een "kookgroep" bedoelde ik 2 x 230V, dus twee geschakelde groepen. Mijn eerste vraag was of deze twee groepen van twee verschillende fasen mogen komen. En hoe je dat dan aansluit achter de ALS?quote:Een meerfasen kookgroep is altijd een krachtgroep, dus een 3P + N automaat
Waarom zou je dat willen? Een krachtgroep bestaat uit 5 draden (L1, L2, L3, Nul, Aarde) en een 1 fase kookgroep ook (2 x L, 2 x Nul, 1 x Aarde)quote:Op zondag 27 juli 2014 00:43 schreef FlatBread het volgende:
Misschien was ik toch niet duidelijk genoeg in mijn eerste post. Wellicht haal ik de terminologie door elkaar. Met een "kookgroep" bedoelde ik 2 x 230V, dus twee geschakelde groepen. Mijn eerste vraag was of deze twee groepen van twee verschillende fasen mogen komen. En hoe je dat dan aansluit achter de ALS?
Je zou zo'n groep kunnen creëren als je dat perse wilt, maar het nut ervan ontgaat me geheel.quote:Begrijp ik goed dat een tweefasen "kookgroep" niet bestaat en je dan automatisch uitkomt op een driefasen "kookgroep" = "krachtgroep"?
Die kosten zijn waarschijnlijk gelijk aan elkaar. Maar denk ook aan de toekomst. Wellicht wil je op die WCD ooit nog eens een inductieplaat, met onderbouw 3D foodprinter aansluiten.quote:Maar misschien moet ik hier niet te lang over nadenken en gewoon een "krachtgroep" (3P+N) in de groepenkast plaatsen met een volledige perilex aansluiting in de keuken. Voor de kookplaat gebruik ik hier dan twee fasen en de nul van (inderdaad oplossen in de stekker van het apparaat en niet de WCD). Volgens mij liggen de kosten van een 2 x 230 V "kookgroep" en een 3P+N "krachtgroep" niet zo heel veel uit elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |