abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135406333
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:43 schreef hillyhill het volgende:
Volgens de aansluithandleiding van de keuken leverancier, dient de kookplaat als volgt aangesloten te worden: "Perilex contactdoos op een dubbele groep. Het aantal fases plus plek in contactdoos aangeven svp."

Als ik de beginpost goed begrijp zouden we moeten gaan werken met een 3x400V aansluiting, aangezien het vermogen boven de 7360W light. Dit lijkt echter de uitspraak van de keuken leverancier tegen te spreken in mijn ogen.
Dat heb je goed, je keukenboer heeft ongelijk. Jouw kookplaat heeft geen dubbele groep, maar een 3 fase groep nodig, en die kun je (laten) realiseren zoals 'exlurker' hierboven aangeeft.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135406428
Oke, dat klinkt in ieder geval als een eenvoudig te realiseren oplossing waar een electricien niet al te veel tijd en geld voor hoeft te vragen :) Dank!
pi_135544317
Beste fok leden,

Ik wil een perilex doos aansluiten op twee bestaande kookgroepen (voorheen enkel en alleen voor koken gebruikt). Mag ik dan de draden van deze twee groepen in de keuken samenvoegen tot een perilex doos (2x 230V) en vervolgens checken of de twee groepen ook gekoppeld staan in de meterkast met een bruggetje zodat ze tegelijkertijd uitslaan als dat nodig zou zijn? Of moet er meer gebeuren dan dat?
  zaterdag 1 februari 2014 @ 18:35:06 #254
15559 bwt
VvvrOOoeeeMmmmm
pi_136213465
Handige plaatjes in de OP.
Mijn inductie vraagt of 2x 230 of krachtstroom met 1x Nul met L1 en L2.
L3 wordt niet gebruikt. dus ook dat lijkt een mogelijke aansluiting te zijn.
Was wel ff een beetje zoekwerk en een nieuwe handleiding downloaden van de leverancier.
<a href="http://goo.gl/q8fhTe" target="_blank">FAQ?</a>
<a href="http://goo.gl/gYvZFq" target="_blank">Geel is een zonnige en vrolijke kleur, als hij tenminste enigszins warm is gekleurd en wat naar het oranje neigt</a>
pi_136832356
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
pi_136837357
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef lesley het volgende:
Maakt het bij een perilex uit welke fase je als fase 1 gebruikt? heb je te maken met de zgn draaiing?
Bij een fornuis maakt de fase volgorde niets uit
pi_136882624
Dankjewel.
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 17:47:51 #258
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_136898723
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef lesley het volgende:
Nee, je kookplaat of fornuis bevat vast geen draaiende motor die een bepaalde kant op moet lopen. ;) Het maakt dus niet uit.
pi_136899531
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
pi_136899893
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 18:17 schreef lesley het volgende:
dankjewel vonkenboer.
Oftopic: als je het wel wil meten is daar dan een speciaal apparaatje voor of moet dat met een scope?
Ja, daar is inderdaad een meter voor, de draaiveldmeter
bijvoorbeeld deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101007/
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 20:39:05 #261
92034 crew  Vonkenboer
pi_136905062
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 18:17 schreef lesley het volgende:
dankjewel vonkenboer.
Een draaiveldmeter zoals exlurker aangeeft is voldoende.
pi_136905998
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Met een scope gaat het niet eens lukken. :D
pi_136906228
Weer iets geleerd, dank u heren!
pi_136906257
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een fatsoenlijke duspol kan dat ook wel
pi_136908504
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Een fatsoenlijke duspol kan dat ook wel
Nou heb ik nooit wat te maken met 'duspols', maar ik herinner me ze als met 2 contacten. Hoe zou dat in zijn werk moeten gaan dan?
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 22:01:43 #266
92034 crew  Vonkenboer
pi_136909908
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou heb ik nooit wat te maken met 'duspols', maar ik herinner me ze als met 2 contacten. Hoe zou dat in zijn werk moeten gaan dan?
Een dubbelpolige spanningtester wordt ook wel Duspol genoemd.
Een Duspol bestaat uit twee pennen die onderling zijn verbonden met een draad. Een van de pennen heeft een spanningsindicatie. Afhankelijk van het model is de spanning af te lezen via led’s
(digitaal) of een eenvoudige analoge schaal.

Een monteur gebruikt meestal een Duspol om snel de spanning tussen twee punten te
meten. Door de wat hogere inwendige weer-stand van deze meter wordt voorkomen dat
inductiespanning wordt gemeten. Het is een eenvoudige en betrouwbare meter, of liever
gezegd tester. Met een Duspol kan niet alleen de grootte van de spanning worden
bepaald, maar is ook te zien of het gelijk- of wisselspanning betreft. Het meetbereik van
deze meter loopt voor gelijk- en wisselspanning van ongeveer 12 – 750 V.

Bij gelijkspanning is ook te zien wat de plus en de min is.

Bij sommige modellen is het zelfs mogelijk het draaiveld ermee te meten. Door bijvoorbeeld de pennen van de Duspol in een wcd te steken, kan de gebruiker zien of er spanning op staat en
hoe hoog deze spanning is. Om te zien op welk contact de fasedraad is aangesloten, wordt een pen tegen het aardcontact gehouden en de andere pen in een van de contacten gestoken. Als het
lampje van de tester gaat branden is op dat contact de fasedraad aangesloten. Let op:
omdat een Duspol stroom gebruikt, kan bij een meting tussen de fase en de aarde de
aardlekschakelaar worden aangesproken waardoor de spanning wegvalt.

http://www.installmedia.nl/205161/Impuls47-Testen-en-meten.pdf
pi_136912349
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 22:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Een dubbelpolige spanningtester wordt ook wel Duspol genoemd.
Een Duspol bestaat uit twee pennen die onderling zijn verbonden met een draad. Een van de pennen heeft een spanningsindicatie. Afhankelijk van het model is de spanning af te lezen via led’s
(digitaal) of een eenvoudige analoge schaal.

Een monteur gebruikt meestal een Duspol om snel de spanning tussen twee punten te
meten. Door de wat hogere inwendige weer-stand van deze meter wordt voorkomen dat
inductiespanning wordt gemeten. Het is een eenvoudige en betrouwbare meter, of liever
gezegd tester. Met een Duspol kan niet alleen de grootte van de spanning worden
bepaald, maar is ook te zien of het gelijk- of wisselspanning betreft. Het meetbereik van
deze meter loopt voor gelijk- en wisselspanning van ongeveer 12 – 750 V.

Bij gelijkspanning is ook te zien wat de plus en de min is.

Bij sommige modellen is het zelfs mogelijk het draaiveld ermee te meten. Door bijvoorbeeld de pennen van de Duspol in een wcd te steken, kan de gebruiker zien of er spanning op staat en
hoe hoog deze spanning is. Om te zien op welk contact de fasedraad is aangesloten, wordt een pen tegen het aardcontact gehouden en de andere pen in een van de contacten gestoken. Als het
lampje van de tester gaat branden is op dat contact de fasedraad aangesloten. Let op:
omdat een Duspol stroom gebruikt, kan bij een meting tussen de fase en de aarde de
aardlekschakelaar worden aangesproken waardoor de spanning wegvalt.

http://www.installmedia.nl/205161/Impuls47-Testen-en-meten.pdf
Dan kun je hooguit meten welke draad de fasedraad en welke de nul is toch? Never nooit niet de richting van een 3 fase draaiveld. :?
pi_136913889
Afhankelijk van het type Duspol (is een typenaam van Benning) komt er een R in het display, of er knippert een L of een R.
http://de.benning.de/de/c(...)te/duspol-daten.html
pi_136914387
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 23:12 schreef bluemoon23 het volgende:
Afhankelijk van het type Duspol (is een typenaam van Benning) komt er een R in het display, of er knippert een L of een R.
http://de.benning.de/de/c(...)te/duspol-daten.html
Wat ik daaruit op maak, is dat die duspol slechts aangeeft welke van de 2 fasen 'voorloopt' op de andere? Is dat genoeg als je 3 fasen moet aansluiten op een motor? Bij normale (3 aderige) DC borstelloze motoren weet ik wel dat 2 willekeurige draden verwisselen ervoor zorgt dat de draairichting omkeert, maar of je dan vooraf aan de gegevens van slechts 2 draden (fasen) genoeg hebt is me momenteel even teveel stof tot nadenken. :X
  maandag 24 februari 2014 @ 14:02:05 #270
285106 JCC
Hobbyklussert
pi_137089574
Ok, heleboel gelezen, maar nog steeds niet helemaal zeker dus om een kapotte inductie plaat te omzeilen de volgende vraag:

Punt 1: onlangs door elektricien aangelegde Perilex doos (zit overigens ondersteboven) met N, L, N1, L1 :
Perilex by JCC1986, on Flickr
Aangesloten op twee groepen in meterkast, dus geen 3fasen. (De kabel en stekker sluit ik zelf aan dus ik zal letten op het feit dat de boel ondersteboven zit).

Punt 2: onderkant Ikea 'Tydlig' inductieplaat:
Untitled by JCC1986, on Flickr

Klopt het dat ik het linker schema op de foto moet gebruiken, (waar L=L1, L1=L2 etc), en dat dan maar 1x N(1) wordt gebruikt??

Alvast bedankt voor de hulp :)
JCC's Gallery
All shall love me and despair...
pi_137092508
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 14:02 schreef JCC het volgende:
Ok, heleboel gelezen, maar nog steeds niet helemaal zeker dus om een kapotte inductie plaat te omzeilen de volgende vraag:

Punt 1: onlangs door elektricien aangelegde Perilex doos (zit overigens ondersteboven) met N, L, N1, L1 : [ link | afbeelding ]
Perilex by JCC1986, on Flickr
Aangesloten op twee groepen in meterkast, dus geen 3fasen. (De kabel en stekker sluit ik zelf aan dus ik zal letten op het feit dat de boel ondersteboven zit).

Punt 2: onderkant Ikea 'Tydlig' inductieplaat: [ link | afbeelding ]
Untitled by JCC1986, on Flickr

Klopt het dat ik het linker schema op de foto moet gebruiken, (waar L=L1, L1=L2 etc), en dat dan maar 1x N(1) wordt gebruikt??

Alvast bedankt voor de hulp :)
Klopt maar de beide nuldraden sluit je aan op de N
  maandag 24 februari 2014 @ 18:40:24 #272
285106 JCC
Hobbyklussert
pi_137098558
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:32 schreef exlurker het volgende:

[..]

Klopt maar de beide nuldraden sluit je aan op de N
Thanks voor je reactie!
Twee extra dingetjes nog: heb een stuk 5x 1,5mm2 kabel, is voldoende volgens meneer van winkel, klopt da?

Verder is het losse kabel zonder adereind huls, zijn die nodig/aan te raden/verplicht?
JCC's Gallery
pi_137098857
Die dingen zijn 7,2 KW en dat "mag" niet over 1,5² volgens mij.

En eindhulsjes zijn wel aan te raden met dat vermogen.

Maar voor beide geldt, 't gaat vast, tot het niet gaat.

'T schijnt normaal te zijn, 1,5mm².

[ Bericht 15% gewijzigd door Gieliovd op 24-02-2014 19:05:34 ]
Laat die handjes wapperen!
  Moderator maandag 24 februari 2014 @ 18:55:25 #274
92034 crew  Vonkenboer
pi_137099166
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 18:40 schreef JCC het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie!
Twee extra dingetjes nog: heb een stuk 5x 1,5mm2 kabel, is voldoende volgens meneer van winkel, klopt da?

Verder is het losse kabel zonder adereind huls, zijn die nodig/aan te raden/verplicht?
Het is toch wel een rubberen aansluitsnoer en toch geen gewone installatiekabel ?
Kabels met losse soepele aders moeten voorzien worden van adereindhulzen :)
  maandag 24 februari 2014 @ 19:06:11 #275
285106 JCC
Hobbyklussert
pi_137099572
7.4 kW maximaal...:
quote:
Kookplaat met inductiezones: 2x180 mm, 1x145 mm en 1x210 mm.
2 warmtezones met boosterfunctie (P).
1x1800W inductiezone.
1x1400W inductiezone.
1x1800W inductiezone met booster; 2500W.
1x2200W inductiezone met booster; 3200W.
Spanning: 220-240V
Aansluitvermogen: 7400 W
Stroom: 2x16A of 1x32A.
De kabel is rubber inderdaad en heeft soepele aders:

Nu hopen dat praxis hulzen (plus tang :( ) heeft anders wordt 't weer een dag later koken voor moederlief... Zat al te kijken naar prefab kabel met hulzen en geklonken stekker maar half A'dam heeft ze niet :P
JCC's Gallery
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')