Op 2 groepen kan je maximaal 7360 Watt aansluiten; in jouw nieuwe geval heb je dus de drie fasen (en één nul) nodig.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Duidelijk!
Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
Die 7400W van de plaat zal wel een afgerond getal zijn, of je hebt je vergist en het is een 7200W plaat. (Die waarde komt namelijk het meest voor.)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:01 schreef dubbelo2 het volgende:
??
Maar ik krijg zojuist bericht van de fabrikant die zegt dat de plaat op 2 fasen moet worden aangesloten
Dat leest een stuk prettiger dan 7,36 kWquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:11 schreef dubbelo2 het volgende:
en heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW.
Dat hebben ze vrijwel allemaal, zodra 2 pitten samen teveel gaan vragen, gaat er 1 van de 2 automatisch op een lager standje.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:14 schreef dubbelo2 het volgende:
Of, bedenk ik net zou het zo kunnen zijn dat je nooit alle platen volledig kunt 'open' zetten (zoals bij mijn oude plaat), dus dat er dan een soort begrenzer opzit die zorgt dat je ( in totaal) nooit boven die 7360 komt?
Ze lullen eromheen:quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Met die installtie-handleiding zouden we heel blij zijn. Overigens is het inderdaad onzin wat ze je mailen: 2 fasen komt overeen met een spanningsverschil van 380 (400) Volt tussen de 2 fasen, terwijl in de handleiding krachtstroom (380 watt wat????) weer wordt afgeraden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
In de handleiding, hierbij toegevoegd, zit het aansluitschema van de kookplaat. Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Krachtstroom (380 watt) wordt afgeraden voor deze kookplaat.
Er zit dus een handleiding bij met installatie-aanwijzingen.
Die moet je hebben:quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
2-fasen 400V~2P+N
Plaats een brug tussen aansluitklem 3 en 4. Verbind de aarddraad met de aansluitklem “aarde”, de nulleider N met aansluitklem 3 (of 4), fase L1 met klem 1 en fase L2 met klem 2.
Nee, die brug moet je wel plaatsen. (Maar dat stelt niets voor dat is gewoon een koperen 'u' die bij je plaat wordt meegeleverd en die je zo onder de klemmen kunt steken.)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:35 schreef dubbelo2 het volgende:
Bedankt, Bijvlagenzinvol!
Dus ik kan mij oude kabel, zonder de stekker te hoeven veranderen zo weer gebruiken! Fijn
En moet ik dan ook nog die brug maken, aan de kookplaat zelf, of is door blauw en bruik op deze manier al een brug gemaakt?
Die klem tussen 1 en 2 wel verwijderen!!!!!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
Let op! Zorg ervoor dat u de draden en brug- gen correct aansluit. Draai de schroeven goed vast. Alvorens de aansluiting uit te voeren, ra- den wij u aan de fase(n), nul en aarde op het elektriciteitsnet te lokaliseren. NB: de bruggen tussen klem 4-5 en tussen klem 1-2 zijn tijdens de fabriekscontrole aangebracht.
Yep. Maar die brug tussen 4 en 5 bestaat denk ik niet (ik kan geen enkele reden verzinnen voor een aansluiting met nummer 5) dus die zal wel gewoon al tussen 3 en 4 zitten. (Om de plaat in de fabriek even te kunnen testen)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 16:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Dus de enige brug (of klem) die ik dan uiteindelijk moet hebben is tussen 3 en 4?
Er verder nergens?
Niet voor het een of ander, maar dat kloppend hart is ZO herkenbaar!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Toch weer een persoonlijke doorbraak: zojuist heb ik met een spanningsmeter de WCD doorgemeten en het is met zekerheid een 3 fasen- aansluiting. tussen N en L 224, tussen de L en L 389V gemeten.Wel met kloppend hart want ik had het ding nog nooit gebruikt! En er is mij altijd zo ingepeperd: niets in het stopcontact steken! dat ik wel even iets moest overwinnen!
Nooit te oud om te leren, dus!
Toch fijn om te weten dat het allemaal netjes is aangesloten.
Toch ben ik daar geen voorstander van. True: meten is weten, maar alleen als je weet wat je meet.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:09 schreef Snarf het volgende:
Ook ik heb om mijn kookplaat aan te sluiten (zie een aantal posts terug) de pinnetjes van een multimeter rechtstreeks in het stopcontact gestoken terwijl dat vroeger met Techniek echt NOOIT mocht.![]()
Zou zomaar kunnen. Ik heb nooit zo'n ding gehad. Ik gebruik al 20 jaar een dezelfde(!) Fluke 12, 1 van de weinige multimeters die je zelfs als hij op weerstands, diode, of capaciteitsbereik staat zo het stopcontact in mag duwen. (Dan schakelt hij zelf om naar AC of DC) Niet kapot te krijgen.quote:
Drie keer raden met wat voor zekering een 20A bereik is afgezekerd. Dan wil ik die flut-meetsnoertjes/meetpennen niet vasthebben hoor als je even denkt te gaan meten tussen L1 en L2...quote:En multimeters zijn meestal beveiligd met een zekering; dus bij A i.p.v. V~, gaat de glaszekering eruit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |