Op 2 groepen kan je maximaal 7360 Watt aansluiten; in jouw nieuwe geval heb je dus de drie fasen (en één nul) nodig.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Duidelijk!
Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
Die 7400W van de plaat zal wel een afgerond getal zijn, of je hebt je vergist en het is een 7200W plaat. (Die waarde komt namelijk het meest voor.)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:01 schreef dubbelo2 het volgende:
??
Maar ik krijg zojuist bericht van de fabrikant die zegt dat de plaat op 2 fasen moet worden aangesloten
Dat leest een stuk prettiger dan 7,36 kWquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:11 schreef dubbelo2 het volgende:
en heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW.
Dat hebben ze vrijwel allemaal, zodra 2 pitten samen teveel gaan vragen, gaat er 1 van de 2 automatisch op een lager standje.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:14 schreef dubbelo2 het volgende:
Of, bedenk ik net zou het zo kunnen zijn dat je nooit alle platen volledig kunt 'open' zetten (zoals bij mijn oude plaat), dus dat er dan een soort begrenzer opzit die zorgt dat je ( in totaal) nooit boven die 7360 komt?
Ze lullen eromheen:quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Met die installtie-handleiding zouden we heel blij zijn. Overigens is het inderdaad onzin wat ze je mailen: 2 fasen komt overeen met een spanningsverschil van 380 (400) Volt tussen de 2 fasen, terwijl in de handleiding krachtstroom (380 watt wat????) weer wordt afgeraden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
In de handleiding, hierbij toegevoegd, zit het aansluitschema van de kookplaat. Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Krachtstroom (380 watt) wordt afgeraden voor deze kookplaat.
Er zit dus een handleiding bij met installatie-aanwijzingen.
Die moet je hebben:quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
2-fasen 400V~2P+N
Plaats een brug tussen aansluitklem 3 en 4. Verbind de aarddraad met de aansluitklem “aarde”, de nulleider N met aansluitklem 3 (of 4), fase L1 met klem 1 en fase L2 met klem 2.
Nee, die brug moet je wel plaatsen. (Maar dat stelt niets voor dat is gewoon een koperen 'u' die bij je plaat wordt meegeleverd en die je zo onder de klemmen kunt steken.)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:35 schreef dubbelo2 het volgende:
Bedankt, Bijvlagenzinvol!
Dus ik kan mij oude kabel, zonder de stekker te hoeven veranderen zo weer gebruiken! Fijn
En moet ik dan ook nog die brug maken, aan de kookplaat zelf, of is door blauw en bruik op deze manier al een brug gemaakt?
Die klem tussen 1 en 2 wel verwijderen!!!!!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
Let op! Zorg ervoor dat u de draden en brug- gen correct aansluit. Draai de schroeven goed vast. Alvorens de aansluiting uit te voeren, ra- den wij u aan de fase(n), nul en aarde op het elektriciteitsnet te lokaliseren. NB: de bruggen tussen klem 4-5 en tussen klem 1-2 zijn tijdens de fabriekscontrole aangebracht.
Yep. Maar die brug tussen 4 en 5 bestaat denk ik niet (ik kan geen enkele reden verzinnen voor een aansluiting met nummer 5) dus die zal wel gewoon al tussen 3 en 4 zitten. (Om de plaat in de fabriek even te kunnen testen)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 16:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Dus de enige brug (of klem) die ik dan uiteindelijk moet hebben is tussen 3 en 4?
Er verder nergens?
Niet voor het een of ander, maar dat kloppend hart is ZO herkenbaar!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Toch weer een persoonlijke doorbraak: zojuist heb ik met een spanningsmeter de WCD doorgemeten en het is met zekerheid een 3 fasen- aansluiting. tussen N en L 224, tussen de L en L 389V gemeten.Wel met kloppend hart want ik had het ding nog nooit gebruikt! En er is mij altijd zo ingepeperd: niets in het stopcontact steken! dat ik wel even iets moest overwinnen!
Nooit te oud om te leren, dus!
Toch fijn om te weten dat het allemaal netjes is aangesloten.
Toch ben ik daar geen voorstander van. True: meten is weten, maar alleen als je weet wat je meet.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:09 schreef Snarf het volgende:
Ook ik heb om mijn kookplaat aan te sluiten (zie een aantal posts terug) de pinnetjes van een multimeter rechtstreeks in het stopcontact gestoken terwijl dat vroeger met Techniek echt NOOIT mocht.![]()
Zou zomaar kunnen. Ik heb nooit zo'n ding gehad. Ik gebruik al 20 jaar een dezelfde(!) Fluke 12, 1 van de weinige multimeters die je zelfs als hij op weerstands, diode, of capaciteitsbereik staat zo het stopcontact in mag duwen. (Dan schakelt hij zelf om naar AC of DC) Niet kapot te krijgen.quote:
Drie keer raden met wat voor zekering een 20A bereik is afgezekerd. Dan wil ik die flut-meetsnoertjes/meetpennen niet vasthebben hoor als je even denkt te gaan meten tussen L1 en L2...quote:En multimeters zijn meestal beveiligd met een zekering; dus bij A i.p.v. V~, gaat de glaszekering eruit.
knip de kabel af, strip de uiteindes alvast ga naar de dichtstbijzijnde garage, of als je onder eindhoven kom hier langs en ik knijp er nieuwe stekkers aan in de maat die je maar wiltquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Als ik de snoer "volg" dat zie ik dat hij in het apparaat direct geplitst wordt: een zwart en blauw naar links, een zwart en bruikn naar rechts en de geel/groene naar het midden.
Volgens mij zit er dus nergens zo'n aansluit punt, maar zat deze al 'geïntegreerd' aan het apparaat.
Ik kan de snoer natuurlijk afknippen maar dan kan ik de kabels toch niet zo maar aan de andere plaat vastzetten?
Moeten daar dan niet van die u-tjes aanzitten voor een veilige verbinding?
Of kan ik nu beter een nieuwe kabel met stekker kopen (als die er alkant en klaar zijn?)
die kunnen die kabelschoentjes voor jou wel aan de kabel knijpen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:13 schreef dubbelo2 het volgende:
@ Densmee: Als ik de kabel strip en wil aansluiten wat heb ik dan nodig. Is dat zo'n zgn 'schoentje' of ' hulsje' en is dat altijd noodzakelijk? Of moet je zo'n 'harde' kern hebben in de draad.
Misschien allemaal 'domme' vragen, maar voor mij gaat hier een wereld open!
Enne... wat kan een garage voor mij doen??
![]()
![]()
inderdaad, dus zorg als het m5 boutjes zijn in de kookplaat dat je ook een oogje hebt met een gat van 5 mm, en afhankelijk van de dikte van de kabel een blauw of geel stekker.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:27 schreef dubbelo2 het volgende:
Dank je!
Die dingen ken ik inderdaad van onder mijn motorkap...
Ze zijn er toch in vele maten (gat-grootte)?
nee voor een kookplaat moet je wel een blauwe hebben, 2,5mm2 is toch wel minimaal.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:35 schreef dubbelo2 het volgende:
Nog even over de snoer:
De kabels in de snoer van mijn oude plaat (ik heb hem inmiddels afgeknipt) vind ik niet zo bijster 'dik', maar hij zal wel voldoen aangezien hij ook geïntegreerd was met mijn oude plaat. De hele snoer heeft een doorsnede van 1 cm.
De dikte van de binnenkabels 2,5- 3 mm, ik vind het moeilijk om de dikte van de koperen kern te meten. Moet ik dan een blauw schoentje hebben (maw is die maat voor de totale kabel, of voor de binnenkern) of misschien een rode (voor, meen ik 1,5 mm kabeldikte)
Het is inderdaad een M5 boutje.
Keurig.quote:
Dan is het goed. Stop de stekker er maar in hoor.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:40 schreef dubbelo2 het volgende:
Ja, het is mijn oude snoer, die heb ik gewoon afgeknipt.
Schiet me wat(t) te binnen.... Nou was je oude plaat maar 5400Watt... Kun je eens kijken wat er op de kabel staat geprint/gedrukt/gestanst (in de lengte richting van de kabel) bv 5x1 of 5x1,5 of 5x2,5?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:40 schreef dubbelo2 het volgende:
Ja, het is mijn oude snoer, die heb ik gewoon afgeknipt.
Dat zegt me allemaal niets. Maar de buitendiameter is ook niet echt belangrijk, het gaat om de diameter van de koperen kernen van de gekleurde aders.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:58 schreef dubbelo2 het volgende:
Je raakt precies datgene waar ik nog over in zat... volgens mij is de stekker iets minder dik dan een perilex-snoer uit de doe het zelf zaak.
Ik lees alleen maar:
Eurotherm........
USF <HAR> 268
Volgens mij stond in de gebruiksaanwijzing van mijn oude plaat dat het een Y-snoer was.
??
1mm diameter geeft een oppervlakte van 0.785mm2quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:13 schreef dubbelo2 het volgende:
Ik heb zo goed mogelijk met de schuifmaat gemeten. De kopere kern is DOORSNEE 1mm, met plastic gekleurde buitenmantel is hij 2,5 mm. De hele kabel is doorsnee 1 cm precies.
De kern is niet vast, maar bestaat uit losse draden.
Hoe dik moet de koperen binnenkern zijn?
Weet je zeker dat er nergens op de kabel gewoon gedrukt/gestanst staat wat de dikte is? (Kan soms moeilijk te lezen zijn)quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:21 schreef dubbelo2 het volgende:
Volgens mij niet.
Maar zeg je nu dat dit dan ook te weinig was voor mijn vorige plaat. Dit was wel de originele kabel die aan de plaat vast zat, welliswaar 5600 W
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |