quote:Mogelijk 20 tot 30 doden op Noors eiland Utøya
Volgens ooggetuigen zijn er mogelijk twintig tot dertig doden op het Noorse eilandje Utøya. Dat lieten ooggetuigen vrijdagavond weten aan de kranten VG en Dagbladet. Een als politieagent vermomde man schoot tijdens een AUF-jeugdkamp - de Noorse arbeiderspartij - op Utøya wild om zich heen. Dat meldt de Noorse krant Dagbladet.
Ooggetuigen maakten eerder al melding van een rij van minstens zeven lijken langs de oever van het eiland. Jongeren probeerden zwemmend het eiland af te komen en anderen verstopten zich. De Noorse premier Jens Stoltenberg spreekt van een dramatische situatie, meldt de Noorse tv-zender TV2. Oud-premier Gro Harlem Brundtland zou één van de aanwezigen zijn en premier Stoltenberg zou zelf zaterdag een toespraak houden bij de jongerenbijeenkomst, meldde hij.
Noors uiterlijk
Volgens een verslaggever van de Noorse publieke televisiezender NRK gaat het om een lange man met een stevig postuur en een Noors uiterlijk. Er zouden al vier dodelijke slachtoffers zijn, melden Noorse media. Het is nog niet bekend of er een direct verband is met de bomaanslag in Oslo. Volgens Reuters, de BBC en NRK is de man gearresteerd.
Toespraak premier
Op het eiland op ongeveer dertig kilometer van Oslo zouden meer dan 500 mensen bijeen zijn gekomen, onder wie oud-premier Gro Harlem Brundtland. De nep-agent stapte het traditionele zomerfeest van de AUF binnen, zogenaamd voor een routinecontrole in verband met de bomaanslag eerder op de middag in Oslo. Noorse anti-terrorismetroepen spoedden zich meteen naar het eiland, waar de vermoedelijke dader door de politie werd aangehouden.
quote:Bomaanslag bij overheidsgebouw Oslo
OSLO – Door een zware bomaanslag bij regeringsgebouwen in de Noorse hoofdstad Oslo zijn minstens twee mensen om het leven gekomen en zijn tientallen mensen gewond geraakt, van wie negen zwaar.
Volgens de politie was de aanslag gericht op het ministerie van Olie.
Het Noorse persbureau NTB meldde aanvankelijk dat de Noorse premier Jens Stoltenberg onder de gewonden was. Later werd dat ontkend. De premier zou niet in de regeringswijk zijn geweest op het moment van de ontploffing.
Volgens een woorvoerder van de Noorse overheid zitten er nog steeds mensen ingesloten in het gebouw. Over hun situatie is nog niets bekend.
Op foto's zijn hevig bloedende mensen te zien.
Treinstation
Het belangrijkste treinstation van Oslo is ontruimd in verband met de vondst van een verdacht object. Het gaat om een tas, zo meldde de staatsomroep NRK.
Het gebouw van de tv-zender TV2 is eveneens ontruimd op last van de politie. Agenten doorzoeken het centrum van de hoofdstad van Noorwegen, omdat nog niet valt uit te sluiten dat er meer explosieven zijn geplaatst.
De politie heeft de bevolking van Oslo opgeroepen om grote groepen mensen voorlopig te mijden. Bewoners van het centrum kunnen zich beter naar elders begeven.
Auto
De Noorse krant Dagbladet meldt op basis van verschillende bronnen dat de bomaanslag op het regeringsgebouw is uitgevoerd met een auto waarin meerdere bommen zouden zijn ontploft.
Getuigen hebben een autowrak voor een van de gebouwen zien staan. De politie bevestigt tegenover de krant Aftenposten dat er nog twee bommen gezocht worden.
Bijna alle ramen zijn weggeblazen uit het 17 verdiepingen tellende overheidsgebouw. Mensen renden in paniek weg.
''Het is een chaos hier'', stelde een getuige bij het gebouw aan de Akersgata, een belangrijke doorgaande weg in het centrum van Oslo. Hier staan de gebouwen van het parlement, ministeries, grote kranten en een belangrijk theater.
De buurt ligt bezaaid met glasscherven en brokstukken. "Ik hoorde een verschrikkelijke klap, en zag rook omhoog komen. Ik voelde een reusachtige druk, die me tegen de grond sloeg. Het was verschrikkelijk'', zei een ooggetuige tegen de krant Aftenposten.
Autowrak
In het ministerie is brand uitgebroken. De politie heeft de omgeving afgezet. De explosie was in grote delen van de stad te horen.
De krant Dagbladet sprak met een vader die door zijn gewonde dochter werd gebeld. "Ze zei me dat ze amper kon ademen omdat er stuk glas vast zat in haar keel", aldus Ashang Afshar over zijn 16-jarige dochter Amosha.
Ministers
De Noorse ministers van Justitie (Knut Storberget), Olie en Energie (Ola Borten Moe) en Financiën (Sigbjörn Johnsen) hadden vrijdag geen afspraken in het regeringskwartier van Oslo en zijn net als de overige leden van de regering in veiligheid.
Hun kantoren liggen wel, net als dat van premier Stoltenberg, in het getroffen gebied. Dat meldt de ambtelijke staf van de Noorse minister-president.
Geheim
Stoltenberg houdt zijn verblijfplaats geheim in verband met de bomaanslag. Hij doet dat op advies van de politie.
Stoltenberg zei in een interview met de staatsomroep dat het te vroeg is om te concluderen dat de bomaanslag bij het ministerie van Olie een terroristische aanslag is. De politicus zei ook dat hij en zijn ministers veilig lijken te zijn.
Wraakacties
Noorwegen is lid van de NAVO en doet mee met de bombardementen op doelen van de Libische dictator Muammar Kaddafi. Hij heeft al vaker gedreigd met wraakacties in Europa. Noorwegen is in het verleden ook bedreigd door het terreurnetwerk al-Qaeda wegens de acties in Afghanistan.
Ook komt de aanslag op een moment dat Noorwegen worstelt met een aan Al-Qaeda gelieerd terreurplan. Twee verdachten zitten op het moment in de gevangenis in afwachting van de tenlastelegging. Vorige week klaagde een Noorse aanklager de van oorsprong Iraakse geestelijke Mullah Krekar aan voor het bedreigen van politici. De man had gezegd politici te zullen doden als hij wordt uitgezet.
Politiek geweld is zeer zeldzaam in Noorwegen.
Islamitische terroristen
Volgens de Noorse terreurexpert Atle Mesoy is de aanslag in Oslo waarschijnlijk gepleegd door islamitische terroristen. ''Na de dood van Osama bin Laden heeft al-Qaeda nieuwe terreuraanslagen in het Westen aangekondigd. Bovendien neemt Noorwegen deel aan militaire acties in Afghanistan en Libië'', zei hij tegen de staatsomroep.
Volgens Mesoy is het ministerie van Olie en Energie een logisch doelwit voor een aanslag. ''Dat is hét symbool van de Noorse politieke macht.''
quote:Ook schietpartij nabij Oslo op jeugdkamp van Noorse arbeiderspartij
Een als politieagent verklede man heeft schoten gelost op een jeugdkamp van de Noorse arbeiderspartij op Utøya. De eerste berichten spreken van vijf dodelijke slachtoffers. Op het Noorse eiland zijn ongeveer 560 jonge sociaal-democraten aanwezig. De schietpartij vond plaats ndat in Oslo een autobom afging bij het ministerie van Olie. Daarbij kwamen minstens vier personen om en raakten zeker negen mensen zwaargewond.
De agent was het traditionele zomerfeest van de partij AUF binnengestapt met de mededeling dat het een routinecontrole was, wegens de aanslag in Oslo. Daarna begon hij te schieten. Een aantal jongeren sprong hierop in het water rond het eilandje en zwommen naar de wal, zo'n 750 meter verderop.
De politie ging massaal naar het kleine eiland (circa 500 bij 500 meter groot). Een Sea-King helikopter met artsen kon aanvankelijk niet landen, omdat er nog geschoten werd. Kort daarna hield de politie één verdachte aan. Het was de bedoeling dat premier Jens Stoltenberg een toespraak zou houden tijdens het evenement.
quote:Leger ingezet in centrum Oslo
OSLO - De autoriteiten in Noorwegen hebben vrijdagavond militairen ingezet om het centrum van de hoofdstad Oslo te beveiligen. Dat gebeurde in verband met de bomaanslag eerder op de dag, waarbij zeker zeven mensen om het leven kwamen
Het leger levert bijstand aan de politie, die leiding geeft aan de veiligheidsoperatie. Politieagenten staan strategisch opgesteld bij ziekenhuizen en bij het hoofdkwartier van de politie in Oslo.
De politie heeft de bagagecontrole overgenomen op de internationale luchthaven van Oslo.
Zou kunnen natuurlijk, maar toch krijg ik er een beetje jeuk vanquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:36 schreef speknek het volgende:
[..]
Of hij heeft alvast een headsup van de Noorse inlichtingendienst gehad.
Een PM neermaaien hoef je echt niet zoveel moeite voor te doen in Noorwegen. Ga een week lang op Aker Brygge rondhangen met een geladen pistool en je hebt een zeer grote kans dat je niet eens meer dan een dag of twee hoef te wachten voordat je een kogel door zijn hoofd kan jagen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat de PM het doelwit was. De bom ging (o.a.) af voor zijn kantoor, maar hij bleek er niet te zijn. Gerucht was dat hij op het eiland zat omdat hij er een toespraak zou geven. Backup terrorist gaat daar naartoe, maar hij blijkt ook daar niet te zijn en beslist dan maar in het rond te schieten.
Maar e.e.a. hangt af van waar de twee niet ontplofte bommen gevonden zijn, daar is de politie vaag over.
Heftig man. Dacht jij even een relax weekendje te hebben..quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:36 schreef beware_reageerd het volgende:
wat een teringzooi weer.
Collega was 2 straten verderop.
Zou idd een 'slimme' zet zijnquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:33 schreef SuperHarregarre het volgende:
Als het echt een blonde Noorse man is die het voor een jihad-groep heeft gedaan, dan zijn de rapen natuurlijk wel helemaal gaar. Niemand vertrouwt elkaar meer.
Sociaal-democraat. PvdA-achtigquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:37 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Zal al wel heel vaak gevraagd zijn, maar wat voor PM is het dan? En wat voor regering?
Links/rechts/progressief/conservatief/etc..
AP = PvdA van Noorwegen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:37 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Zal al wel heel vaak gevraagd zijn, maar wat voor PM is het dan? En wat voor regering?
Nouja alleen de premier neerschieten is natuurlijk ook een aanslag van niets.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:37 schreef Fogel het volgende:
[..]
Een PM neermaaien hoef je echt niet zoveel moeite voor te doen in Noorwegen. Ga een week lang op Aker Brygge rondhangen met een geladen pistool en je hebt een zeer grote kans dat je niet eens meer dan een dag of twee hoef te wachten voordat je een kogel door zijn hoofd kan jagen.
Je wil niet weten hoe vaak ik de PM tegen ben gekomen... heb ca 6 jaar in Olso gewoond en een deel daarvan in het centrum.
Je zou kunnen zeggen dat er in elke samenleving genoeg krankzinnigen leven, maar wie zou zoiets willen doen voor moslim extremisten?quote:
Wij hebben die wel, maar hij mag zijn onderbroek gaan verschonen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:37 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Heftig man. Dacht jij even een relax weekendje te hebben..
Sociaal-democratisch/(centrum-)linksquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:37 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Ik denk door de Duitsers, aangezien het (volgens ooggetuigen) een blonde man was, blauwe ogen..quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:38 schreef FoolWithMokey het volgende:
Zou dit niet door amerika gedaan kunnen zijn? Om een reden te hebben om irak aan te vallen ofzo. Ik denk van wel.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:38 schreef FoolWithMokey het volgende:
Zou dit niet door amerika gedaan kunnen zijn? Om een reden te hebben om irak aan te vallen ofzo. Ik denk van wel.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:38 schreef marcodej het volgende:
[ afbeelding ]Dode en schuilende jongeren.
Die zijn gewoon allemaal schuilend. Dat daar doden tussen zitten lijkt mij stug. Die doden zijn waarschijnlijk allemaal gevallen in dat tentenkamp.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:38 schreef marcodej het volgende:
[ afbeelding ]Dode en schuilende jongeren.
Nee, maar volgens sommigen hier was de PM het doelwit. Daar hoef je dus echt niet zo'n moeite voor te doen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Nouja alleen de premier neerschieten is natuurlijk ook een aanslag van niets.
Heb je die ene Nederlandse bekeerling nooit op tv gezien? Die Abu Jabber ofzoiets.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:39 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Je zou kunnen zeggen dat er in elke samenleving genoeg krankzinnigen leven, maar wie zou zoiets willen doen voor moslim extremisten?
Nee. Zijn er aanwijzingen dat hij in staat is om extreem geweld toe te passen?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:39 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Heb je die ene Nederlandse bekeerling nooit op tv gezien? Die Abu Jabber ofzoiets.
Sommige hebben wel een heel rare schuilhouding...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:39 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
[..]
Die zijn gewoon allemaal schuilend. Dat daar doden tussen zitten lijkt mij stug. Die doden zijn waarschijnlijk allemaal gevallen in dat tentenkamp.
Ok maar die ziet er niet meer zo Westers uit toch?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:39 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Heb je die ene Nederlandse bekeerling nooit op tv gezien? Die Abu Jabber ofzoiets.
Wat wil je als je in shock bent.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:41 schreef Zon het volgende:
[..]
Sommige hebben wel een heel rare schuilhouding...
Idd, hoor het net verteld worden. Ze noemen geen aantallen nog.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:41 schreef lindquist het volgende:
De politie in Noorwegen heeft inmiddels meerdere doden bevestigd op het eiland, volgens de BBC.
Hhmm en dat blonde meisje(?) rechts van het midden. Ze lijkt haar truitje omhoog te hebben tot aan haar borst ongeveer. Als je in hiding ligt doe je dat toch wel goed, al is het onbewust of omdat je het koud hebt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:39 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
[..]
Die zijn gewoon allemaal schuilend. Dat daar doden tussen zitten lijkt mij stug. Die doden zijn waarschijnlijk allemaal gevallen in dat tentenkamp.
Dus die "politieagent" was eerst in het centrum van Oslo, en is daarna naar dat eiland gegaan? Het wordt steeds bizarrer dit.quote:Witness saw suspicious man in police uniform, two minutes before the bomb attack - Dagbladet.no
spotted by editor
from www.dagbladet.no
Iemand die blond is kan net zo goed het Geloof van de Vrede aanhangen. Van Global Terrorism is in ieder geval geen sprake.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:39 schreef JamFlava het volgende:
[..]
Ik denk door de Duitsers, aangezien het (volgens ooggetuigen) een blonde man was, blauwe ogen..
Als 1 van die schutters de moeite had genomen die lui helemaal tot daar te volgen hadden ze allemaal het loodje gelegd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:42 schreef LB06 het volgende:
[..]
Hhmm en dat blonde meisje(?) rechts van het midden. Ze lijkt haar truitje omhoog te hebben tot aan haar borst ongeveer. Als je in hiding ligt doe je dat toch wel goed, al is het onbewust of omdat je het koud hebt.
Maar goed, de foto is érg onduidelijk en ik hoop dat je gelijk hebt...
Negen inmiddelsquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:41 schreef lindquist het volgende:
De politie in Noorwegen heeft inmiddels meerdere doden bevestigd op het eiland, volgens de BBC.
Kunnen toch 2 verschillende mensen zijn? Dit zou een gecoördineerd, vooropgezet plan impliceren.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:42 schreef Mercer het volgende:
[..]
Dus die "politieagent" was eerst in het centrum van Oslo, en is daarna naar dat eiland gegaan? Het wordt steeds bizarrer dit.
Dit zijn de keiharde feiten mensen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Gulmez het volgende:
Altijd zeggen mensen dat hebben de moslims gedaan
alphen aan de rijn NEDERLANDER
De nieuwe aanslag een Noor, dus vooroordelen
Ik denk dat er in Oslo wel meer dan een agent rondloopt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:42 schreef Mercer het volgende:
[..]
Dus die "politieagent" was eerst in het centrum van Oslo, en is daarna naar dat eiland gegaan? Het wordt steeds bizarrer dit.
WElke foto?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:42 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
Als 1 van die schutters de moeite had genomen die lui helemaal tot daar te volgen hadden ze allemaal het loodje gelegd.
Welke foto?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:42 schreef LB06 het volgende:
[..]
Hhmm en dat blonde meisje(?) rechts van het midden. Ze lijkt haar truitje omhoog te hebben tot aan haar borst ongeveer. Als je in hiding ligt doe je dat toch wel goed, al is het onbewust of omdat je het koud hebt.
30 april was ook een Nederlander.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Gulmez het volgende:
Religie staat los van nationaliteit....quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Gulmez het volgende:
Ja dat zeg ik, ik heb wielrennen gekeken en ik weet niet wie er in Noorwegen heeft huis gehouden.quote:
Ik denk dat we hier een moslim van de schuld moeten geven. En trek je er niets van aan, mensen schreeuwen vaak maar wat.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Gulmez het volgende:
Nee, die mensen rechts zijn op zn minst niet meer bij bewustzijn en gevallen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:41 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
Wat wil je als je in shock bent.
Eerste die ik denk, Israiël.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Chooselife het volgende:
Wat me opvalt:
- Perfect uitgevoerd.
Wie zijn daar tot in staat?
Inderdaadquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Gulmez het volgende:
Idd, achteraf vonden mensen zo'n agent toch wel heel verdacht om zich heen kijken.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:44 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ik denk dat er in Oslo wel meer dan een agent rondloopt.
Een Noor kan toch ook een Moslim zijn?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Gulmez het volgende:
Alphen aan de Rijn was een winkelcentrum om de hoek, de dader was in volle zicht, en schoot zichzelf neer dan denk je niet snel aan een terreuraanslag. Dit is duidelijk politiek gemotiveerd dus wel degelijk logisch dat er aan moslims wordt gedacht, en dat is dus niet gek, zonder dat ik overigens beweer dat er iets mis is met de Islam of moslims in het algemeen ergens.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Gulmez het volgende:
Had hij een baard dan?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:44 schreef kepler het volgende:
[..]
Een Noor kan toch ook een Moslim zijn?
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:44 schreef BakkerHenk het volgende:
[..]Scherp.
Religie staat los van nationaliteit....
Ik denk wel dat we in de hoek van grote organisaties moeten denken. Die hier ook ervaring mee hebben.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:44 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Eerste die ik denk, Israiël.
Maar die hebben weinig met Noorwegen.
En die gast daarnaast plat op zijn gezicht met zn t-shirt omhoog, en die daarnaast met zn voet naast zn heup.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:42 schreef LB06 het volgende:
[..]
Gulmez heeft anders wel gelijk, denk ook aan de aanslag op Koninginnedag, de schreeuwer op de dam en de aanslag op Fortuyn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:45 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Alphen aan de Rijn was een winkelcentrum om de hoek, de dader was in volle zicht, en schoot zichzelf neer dan denk je niet snel aan een terreuraanslag. Dit is duidelijk politiek gemotiveerd dus wel degelijk logisch dat er aan moslims wordt gedacht, en dat is dus niet gek, zonder dat ik overigens beweer dat er iets mis is met de Islam of moslims in het algemeen ergens.
Yep.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:44 schreef kepler het volgende:
[..]
Een Noor kan toch ook een Moslim zijn?
Het kan ook iets uit extreemrechtse hoek zijn, gezien het feit dat de sociaaldemocratische partij het voornaamste doel lijkt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:45 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Alphen aan de Rijn was een winkelcentrum om de hoek, de dader was in volle zicht, en schoot zichzelf neer dan denk je niet snel aan een terreuraanslag. Dit is duidelijk politiek gemotiveerd dus wel degelijk logisch dat er aan moslims wordt gedacht, en dat is dus niet gek, zonder dat ik overigens beweer dat er iets mis is met de Islam of moslims in het algemeen ergens.
De meeste mensen waar ik vroeger mee knikkerde hadden (nog) geen baard.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:46 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik heb niet met hem geknikkerd, geen idee dus
De Noorse politie niet. Ze zeggen dat andere (buitenlandse) media hoge getallen noemen, maar dat ze zelf voorlopig nog met het onzekere getal van 10 werken, maar dat is niet bevestigd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef maartena het volgende:
BBC meldt minstens 10 doden op het eiland.
Waarschijnlijk was het een Islamitische agent, zucht, tijd voor vooroordelen de komende tijd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:44 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Idd, achteraf vonden mensen zo'n agent toch wel heel verdacht om zich heen kijken.
En jij gaat vervolgens in dit topic "kanker" roepen, waardoor je die goede moslims alsnog een slechte naam bezorgd. Doe je goed.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:43 schreef Gulmez het volgende:
Precies. Dat is nog het meest plausibel.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:46 schreef remlof het volgende:
[..]
Het kan ook iets uit extreemrechtse hoek zijn, gezien het feit dat de sociaaldemocratische partij het voornaamste doel lijkt.
Als ze die gaan doorlichten komt er wel meer boven water.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:46 schreef maartena het volgende:
BBC: Man op het eiland is blank. (Van minister uit Noorwegen aan de telefoon)
Dat denk ik niet. Dit is te groot, te professioneel.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:46 schreef remlof het volgende:
[..]
Het kan ook iets uit extreemrechtse hoek zijn, gezien het feit dat de sociaaldemocratische partij het voornaamste doel lijkt.
Natuurlijk kan dat, dat beweer ik ook niet en je moet de mogelijkheid ook open houden, maar het is tig keer waarschijnlijker dat het een aanval is van een Islamitische beweging dus je kan het niet kwalijk nemen dat mensen daar eerder naar wijzen, gezien de historie in Europa, en gezien de dreigementen aan het adres van deze premier, en gezien het feit dat Noorwegen niet door een interne strijd uiteen wordt gescheurd, op het moment althans.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:46 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat postte ik een paar uur geleden, maar toen moest ik kappen met mijn idiote complottheorieen volgens bepaalde mensen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:47 schreef LB06 het volgende:
[..]
Precies. Dat is nog het meest plausibel.
Dan schuilen die wel heel raar, liggend op koude stenen met ontbloot bovenlijfquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:39 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
[..]
Daar sta je dan gezellig op de camping.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:48 schreef lindquist het volgende:
http://maps.google.com/ma(...)35,0.132093&t=h&z=15
Moslims, net als de moordenaar op Pim en laatst in de winkelcentrum in Alphen a/d Rijn, je weet zelf.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:48 schreef MarokkaanseKip het volgende:
Mensen die gelijk daders aanwijzen zonder het zeker te weten.
Wacht maar gewoon eerst af.
Ik zie niet in hoe moslimterroristen er baat bij zouden hebben om een slachting aan te richten bij de jeugdbeweging van een linkse partij.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:48 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat, dat beweer ik ook niet en je moet de mogelijkheid ook open houden, maar het is tig keer waarschijnlijker dat het een aanval is van een Islamitische beweging dus je kan het niet kwalijk nemen dat mensen daar eerder naar wijzen, gezien de historie in Europa, en gezien de dreigementen aan het adres van deze premier, en gezien het feit dat Noorwegen niet door een interne strijd uiteen wordt gescheurd, op het moment althans.
Welk gebash?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef beware_reageerd het volgende:
Zullen we in dit topic eens stoppen met moslim bashen ?
Toen werd er toch niet gedacht aan moslims, althans, niet zo ver ik me kan herinneren, overigens wel bij de dodenherdenking, wat niet bleek te kloppen. Maar dit is een aanslag van een andere orde, een aanslag die prima in het boekje zou passen van Al Qaida, een vergelijking met de Bombay Attacks van een paar jaar geleden, is treffend, dat waren ze ook van plan in Duitsland maar dat is toentertijd verijdeld.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gulmez heeft anders wel gelijk, denk ook aan de aanslag op Koninginnedag, de schreeuwer op de dam en de aanslag op Fortuyn.
???quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef Gulmez het volgende:
Je zou het maar meemaken, moe uit het werk.. en dan 1 kilometer zwemmen voor je leven, zonder je het weet of je het haalt, de dood zien.. en dat allemaal door een gek..![]()
ik begrijp er niks van
Er zijn genoeg gestoorde mensen die zich moslim noemen natuurlijk. Dus wat dat betreft is het ook niet uit te sluiten.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe moslimterroristen er baat bij zouden hebben om een slachting aan te richten bij de jeugdbeweging van een linkse partij.
Wees blij dat je het niet begrijpt. Dit soort dingen wil je niet begrijpen denk ik. Ik wil het in ieder geval niet begrijpen waarom mensen dit soort dingen (kunnen) doenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef Gulmez het volgende:
Je zou het maar meemaken, moe uit het werk.. en dan 1 kilometer zwemmen voor je leven, zonder je het weet of je het haalt, de dood zien.. en dat allemaal door een gek..![]()
ik begrijp er niks van
Open er een topic over.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Die foreign minister... "no finer people than these youth who go to political summer camp". En jongeren die niet naar het AP hersenspoelkamp gaan?
En stel mafketels die mensen hebben neergemaaid.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef beware_reageerd het volgende:
Wat voor punten hebben we tot nu toe ?
Reageer daar toch niet op. Moslims, de Islam, hebben hier niks mee te maken tot het tegendeel bewezen is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe moslimterroristen er baat bij zouden hebben om een slachting aan te richten bij de jeugdbeweging van een linkse partij.
Spanjaarden?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:51 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
En stel mafketels die mensen hebben neergemaaid.
Als de twee aanslagen verband houden lijkt het me te groot om te zijn uitgevoerd door een (paar) gestoorde(n).quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg gestoorde mensen die zich moslim noemen natuurlijk. Dus wat dat betreft is het ook niet uit te sluiten.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Ook door de Noorse minister van Buitenlandse Zaken.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:51 schreef lindquist het volgende:
Inmiddels ook bevestigd dat het gaat om een man met een Noors uiterlijk door BBC.
Nee, Spanjaarden zijn frauderende sporters die niet kunnen winnen zonder teamorders, doping of omgekochte scheidsrechters.quote:
Hoezo niet, geallieerd aan de partij van de Noorse premier, die niet heel populair is bij Islamitische fundamentalisten inderdaad.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Nou, ik kan je vertellen dat er meteen werd gedacht aan moslims. En er werden aardige nare reacties gepost, ook hier op het forum. Vreemd dat jij het niet zo hebt ervaren, met name bij Fortuyn was het volgens velen vrijwel zeker dat het een moslim was.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Toen werd er toch niet gedacht aan moslims, althans, niet zo ver ik me kan herinneren, overigens wel bij de dodenherdenking, wat niet bleek te kloppen. Maar dit is een aanslag van een andere orde, een aanslag die prima in het boekje zou passen van Al Qaida, een vergelijking met de Bombay Attacks van een paar jaar geleden, is treffend, dat waren ze ook van plan in Duitsland maar dat is toentertijd verijdeld.
Maar het helpt de rechtse zaak natuurlijk wel als ze jongeren doodmaaien?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef remlof het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef remlof het volgende:
[..]
quote:Sky News: Two immigrants from Muslim countries detained over explosion in the center of Oslo
Oslo. Two immigrants from Muslim countries have been detained over the explosion in the center of Oslo, the British television channel Sky News said.
According to analysts quoted by TV channels, the terrorists had intended to cause maximum casualties, because otherwise they would not set the car bomb near the government building, and to a place with intensive human trafficking.
http://www.focus-fen.net/?id=n255346
Die snap ik niet. Ik zie niets dat niet door één, capabel, persoon uitgevoerd kan zijn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Als de twee aanslagen verband houden lijkt het me te groot om te zijn uitgevoerd door een (paar) gestoorde(n).
Is er bekend hoeveel tijd er zat tussen de bomexplosie en de schietpartij eigenlijk?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Als de twee aanslagen verband houden lijkt het me te groot om te zijn uitgevoerd door een (paar) gestoorde(n).
Nee, maar extreemrechts heeft een enorme hekel aan links hè?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:53 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Maar het helpt de rechtse zaak natuurlijk wel als ze jongeren doodmaaien?
De premier is niet alleen niet heel populair bij dat soort lui, vele Noren zijn hem liever ook kwijt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:52 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Hoezo niet, geallieerd aan de partij van de Noorse premier, die niet heel populair is bij Islamitische fundamentalisten inderdaad.
http://translate.google.c(...)2Foslo%2F17417887%2Fquote:I sat in my office looking out the window in the OBO on Hammersborg square. I would take a phone and looked out the window. There I saw a tall, slim police officer who was wearing a helmet. He also had high shoulders, as if he had something under his uniform.
The uniformed man sat in a brown or beige light car. It was bigger than a van. It resembled an old Volvo or something. Two minutes later it exploded, said the eyewitness.
Beetje wazig dat geen enkele andere bron erover rept. En dat ze bij de BBC nog niet eens weten hoeveel mensen er uberhaupt bij betrokken zijn.quote:
Ongeveer twee uur. Genoeg om van de ene naar de andere plek te komen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Is er bekend hoeveel tijd er zat tussen de bomexplosie en de schietpartij eigenlijk?
Dacht niet zoveel of wel?
Bij Fortuyn volgens mij niet, ze wisten vrij snel wie het was althans de nationaliteit omdat ze de dader gezien hadden, en het duurde niet lang of van der G. was gearresteerd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nou, ik kan je vertellen dat er meteen werd gedacht aan moslims. En er werden aardige nare reacties gepost, ook hier op het forum. Vreemd dat jij het niet zo hebt ervaren, met name bij Fortuyn was het volgens velen vrijwel zeker dat het een moslim was.
Volgens mij nog geen uur.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Is er bekend hoeveel tijd er zat tussen de bomexplosie en de schietpartij eigenlijk?
Dacht niet zoveel of wel?
weet je hoever dat eiland uit de kust ligt?quote:
Er is helemaal NIETS duidelijk.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:55 schreef ouderejongere het volgende:
Het is duidelijk: de dader is extreemrechts, niks islam, niks allochtoon, een blanke Noor heeft alles alleen gedaan. Tijd om extreemrechts te verbieden, weg met de vrijheid van meningsuiting.
750 meterquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
weet je hoever dat eiland uit de kust ligt?
bootjes gaan niet zo heel hard ... zo'n auto zal daar ook geen dagenlang stil blijven staan dat gaat mensen opvallen
Helaas is de massa dom, dat blijkt ook op dit forum. Dus trek je er alsjeblieft niets van aan.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nou, ik kan je vertellen dat er meteen werd gedacht aan moslims. En er werden aardige nare reacties gepost, ook hier op het forum. Vreemd dat jij het niet zo hebt ervaren, met name bij Fortuyn was het volgens velen vrijwel zeker dat het een moslim was.
owjaquote:
Ja, 600 meter.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
weet je hoever dat eiland uit de kust ligt?
Het aantal doden op het eiland is totaal niet duidelijk.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:56 schreef Klaudias het volgende:
wat is de media weer heerlijk slordig.
- gelijk speculeren dat het om moslims gaat.
- eerst 20 tot 30 doden melden, dan zijn het er opeens negen
Uiteraard, maar extreem rechts zijn vaak behoorlijk kleine bewegingen, die goed te identificeren zijn en ook door de politie in de gaten worden gehouden. Moslims zijn ook redelijk duidelijk te identificeren, als een groep althans, maar wie daar binnen, ook omdat het relatief grote groepen zijn, echt overgaan tot bepaalde acties die ook nog eens vaak vanuit het buitenland worden gecoördineerd dat is een stuk onduidelijker en vergt ook meer kwaliteit. Kleine landen kunnen wel eens meer een doelwit worden. Als ik tijdens de spits in het Nederlandse OV zit voel ik me niet erg veilig, het is zo makkelijk om in Nederland een aanslag te plegen lijkt me, de veiligheid in andere landen kennen we hier toch een stuk minder op het gebied van beveiliging.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:54 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar extreemrechts heeft een enorme hekel aan links hè?
Zet dat dan in je artikel neer. "Het aantal doden is niet duidelijk"quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het aantal doden op het eiland is totaal niet duidelijk.
Die linkse jongeren zullen zich wel kapot hebben gewerkt voor ze gingen chillen op dat eiland.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:50 schreef Gulmez het volgende:
Je zou het maar meemaken, moe uit het werk..
Ah, de schietpartij vond dus ergens tussen anderhalf en twee uur na de bomaanslag plaats.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:54 schreef roelofjan het volgende:
In eerste instantie dacht ik aan een georganiseerde groep islamisten, maar kan nog steeds het werk geweest zijn van 1 gestoorde gek.
De schutter op het eiland is mogelijk gespot in Oslo:
[..]
De schietpartij vond voor zover ik weer minstens 90 minuten plaats na de bomaanslag, de noorse minister van buitenlandse zaken had het net over 2 uur.
Het is 30 minuten rijden + de tijd voor de boottocht.
http://maps.google.com/ma(...)me&mrsp=1&sz=13&z=10
aanslag lijkt gericht op de noorse arbeiderspartij (kantoor van de minister president van de arbeiders partij + jeugdkamp van de arbeiderspartij)
Islamisten blazen het liefst gewoon zoveel mogelijk burgers op.
Is dit allemaal het werk van een gestoorde Noor?
Heeft de PVV gedoogdsteun gegeven of is dat nog niet bekend?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:55 schreef ouderejongere het volgende:
Het is duidelijk: de dader is extreemrechts, niks islam, niks allochtoon, een blanke Noor heeft alles alleen gedaan. Tijd om extreemrechts te verbieden, weg met de vrijheid van meningsuiting.
Dat vind ik echt héél, héél kwalijk. Houd daar nou eens mee op zeg. Dit heeft niets met moslims te maken.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:56 schreef Klaudias het volgende:
wat is de media weer heerlijk slordig.
- gelijk speculeren dat het om moslims gaat.
Dat is dus ook speculatie van jou.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:58 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat vind ik echt héél, héél kwalijk. Houd daar nou eens mee op zeg. Dit heeft niets met moslims te maken.
dat is net zogoed speculerenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:58 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat vind ik echt héél, héél kwalijk. Houd daar nou eens mee op zeg. Dit heeft niets met moslims te maken.
Bij de tsunami in 2004 begonnen ze met enkele honderden doden. Dat is de media, iedereen wil de eerste zijn terwijl ze in feite amper info hebben.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Zet dat dan in je artikel neer. "Het aantal doden is niet duidelijk"
Juist de vrijheid van meningsuiting kan het begin van dit zijn, indien het aan de moslims ligt. Want juist omdat de Noren niet toe wilden geven aan censuur van de Mohammedcartoons, zijn ze ook in Noorwegen gedrukt. In Lybie gooien ze de meeste bommen en in Afganistan is Noorwegen nog een van de weinige Europese landen die nog aanwezig is en gezegd heeft te willen blijven tot hun opdracht af is, ongeacht wat andere daarvan moeten denken. Vrijheid van meningsuiting is belangrijk voor Noren.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:55 schreef ouderejongere het volgende:
Ik moest vanmiddag meteen denken aan de Oklahoma City bombing.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Uiteraard, maar extreem rechts zijn vaak behoorlijk kleine bewegingen, die goed te identificeren zijn en ook door de politie in de gaten worden gehouden. Moslims zijn ook redelijk duidelijk te identificeren, als een groep althans, maar wie daar binnen, ook omdat het relatief grote groepen zijn, echt overgaan tot bepaalde acties die ook nog eens vaak vanuit het buitenland worden gecoördineerd dat is een stuk onduidelijker en vergt ook meer kwaliteit. Kleine landen kunnen wel eens meer een doelwit worden. Als ik tijdens de spits in het Nederlandse OV zit voel ik me niet erg veilig, het is zo makkelijk om in Nederland een aanslag te plegen lijkt me, de veiligheid in andere landen kennen we hier toch een stuk minder op het gebied van beveiliging.
Misschien een wraakactie op linksjes dus?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah, de schietpartij vond dus ergens tussen anderhalf en twee uur na de bomaanslag plaats.
Goeie. Was ik bijna vergeten.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:59 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Eens zien of Nieuwsuur nog wat te melden heeft.
Ben niet de enigste die zich niet veilig voelt in het OV.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Uiteraard, maar extreem rechts zijn vaak behoorlijk kleine bewegingen, die goed te identificeren zijn en ook door de politie in de gaten worden gehouden. Moslims zijn ook redelijk duidelijk te identificeren, als een groep althans, maar wie daar binnen, ook omdat het relatief grote groepen zijn, echt overgaan tot bepaalde acties die ook nog eens vaak vanuit het buitenland worden gecoördineerd dat is een stuk onduidelijker en vergt ook meer kwaliteit. Kleine landen kunnen wel eens meer een doelwit worden. Als ik tijdens de spits in het Nederlandse OV zit voel ik me niet erg veilig, het is zo makkelijk om in Nederland een aanslag te plegen lijkt me, de veiligheid in andere landen kennen we hier toch een stuk minder op het gebied van beveiliging.
Inderdaad, het is nog nooit voorgekomen dat terroristen met een moslim achtergrond gewelddaige acties uitvoeren die vooral als doel hebben zo veel mogelijk omschuldige niet-moslim burgers om het leven te brengen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:51 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Reageer daar toch niet op. Moslims, de Islam, hebben hier niks mee te maken tot het tegendeel bewezen is.
Serieus? Dat is echt waanzin.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:00 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
Ben niet de enigste die zich niet veilig voelt in het OV.
Ik kan nergens een melding vinden over de schietpartij van voor 5 uur.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah, de schietpartij vond dus ergens tussen anderhalf en twee uur na de bomaanslag plaats.
Dat bericht is al weer ingetrokken. De volkskrant (en alle andere media) baseren zich op de NYtimes, die het weer van een of andere vage website heeft (Jihadica ofzo).quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:59 schreef Joker89 het volgende:
De terreurorganisatie Ansar al-Jihad al-Alami, vrij vertaald als Helpers van de Wereldwijde Jihad, hebben een bericht uit laten gaan waarin zij de aanslagen opeisen, zo zegt Will McCants. McCant is analist bij het instituut CNA, dat zich richt op het onderzoek naar terrorisme.
Volgens het bericht, en verwijzend naar de bomaanslag in Stockholm in december 2010, moet de wereld rekening houden met meer aanslagen. 'Wat jullie hier zien, is slechts het begin. Er komt nog meer' is de boodschap. De claim is nog niet bevestigd.
Volgens de Volkskrant althans.
Tja, dan kun je je altijd en overal wel onveilig voelen. Er kan ook elk moment een meteoriet van 2 meter doorsnee door het dak van je huis vallen, daar wel eens aan gedacht. Gtaboy107?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:00 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Serieus? Dat is echt waanzin.
http://www.nrk.no/video/h(...)ya/0220D2DD31115696/quote:Aerial video shows police boats landing on Utøya, youths running to safety - NRK TV
Snel. Een hele berg jongeren met GSMs. En Noren zijn wereldkampioen in SMS sturen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:00 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Ik kan nergens een melding vinden over de schietpartij van voor 5 uur.
Bom ontplofte net voor 15.30.
Het is dus goed te doen om in die anderhalf uur van oslo naar het eiland te reizen.
(Maar hoe snel komt het nieuws van een schietpartij op een afgelegen eiland naar buiten?)
Ben je hier om mee te praten over de aanslag of alleen om te schreeuwen dat moslims niets gedaan hebben?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat bericht is al weer ingetrokken. De volkskrant (en alle andere media) baseren zich op de NYtimes, die het weer van een of andere vage website heeft (Jihadica ofzo).
Binnen een half uur denk ik. Binnen 5 minuten bekend bij de politie via de telefoon, dan nog de route naar de pers.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:00 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Ik kan nergens een melding vinden over de schietpartij van voor 5 uur.
Bom ontplofte net voor 15.30.
Het is dus goed te doen om in die anderhalf uur van oslo naar het eiland te reizen.
(Maar hoe snel komt het nieuws van een schietpartij op een afgelegen eiland naar buiten?)
Die figuren zijn doodsbang in een treintje, maar fietsen op zaterdagnacht zonder licht op op een provinciale weg.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:00 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Serieus? Dat is echt waanzin.
Ik ga nooit in de nacht naar buiten, ga toch niet uit.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:01 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Die figuren zijn doodsbang in een treintje, maar fietsen op zaterdagnacht zonder licht op op een provinciaalse weg.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Maar de bomaanslag was op een rustig moment (vrijdagmiddag) op een plek waar weinig publiek komt. Dit komt niet overeen met NY, Londen en Madrid.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Onzin, alleen maar een aankondiging.:')quote:
Omdat hij daar gewoond heeft misschien.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:02 schreef fratsman het volgende:
Waarom nou weer huistuinenkeuken-journalist Jaap van Deurzen?
kutprogrammaquote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Onzin, alleen maar een aankondiging.:')
Nee, helemaal niet! Je snapt het gewoon niet. Zodra dit gepleegd is door iemand die Islam aanhangt -wat ik zeer onwaarschijnlijk acht-, is het natuurlijk niet namens Moslims gepleegd. Het heeft simpelweg niets met Moslims in z'n algemeenheid te maken! Moslim-terreur bestaat dan ook niet! Je kunt een hele geloofsstroming niet besmetten met het werk van een individu of extremistische entiteit.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:59 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat is dus ook speculatie van jou.
ik voel me volkomen veilig in het OV en ik reis voornamelijk alleen met het ov in groningen/drenthe en ik denk niet dat alqaida stadslijn 4 in assen opblaast.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:57 schreef Joker89 het volgende:
[..]
In boerenlullendorpen niet nee.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:03 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
ik voel me volkomen veilig in het OV en ik reis voornamelijk alleen met het ov in groningen/drenthe en ik denk niet dat alqaida stadslijn 4 in assen opblaast.
Ben je hier om mij lastig te vallen of om mee te praten over de aanslag?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:01 schreef JamFlava het volgende:
[..]
Ben je hier om mee te praten over de aanslag of alleen om te schreeuwen dat moslims niets gedaan hebben?
In de tussentijd kan je heel makkelijk van Oslo naar dat eiland.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:03 schreef JamFlava het volgende:
1 man.. zou wel knap zijn dan, op twee locaties toeslaan.
Idealen vallen niet te verbieden.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:55 schreef ouderejongere het volgende:
Tijd om extreemrechts te verbieden, weg met de vrijheid van meningsuiting.
Ook kreeg hij dreigementen van fundamentalistische Islamitische bewegingen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:54 schreef Fogel het volgende:
[..]
De premier is niet alleen niet heel populair bij dat soort lui, vele Noren zijn hem liever ook kwijt.
AP = avgiftspartiet (belastingpartij)
Ik reis vaak in Amsterdam, en van Eindhoven naar Amsterdam, behoorlijk druk af en toe.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:03 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
ik voel me volkomen veilig in het OV en ik reis voornamelijk alleen met het ov in groningen/drenthe en ik denk niet dat alqaida stadslijn 4 in assen opblaast.
Jij kent de omgeving?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:04 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
In de tussentijd kan je heel makkelijk van Oslo naar dat eiland.
Ik zit niet steeds te janken over moslims. Jij hebt het nergens anders over.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ben je hier om mij lastig te vallen of om mee te praten over de aanslag?
Ik denk dat ik morgen wel een heel naar gevoel krijg als ik op Hoog Catharijne een politieagent zie. Je weet nooit meer zeker of het een echte agent betreft. Wellicht is het een spree killer oid.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:03 schreef lindquist het volgende:
Volgens de Noorse journalist Ketil B. Stensrud zou de schutter op Utøya via een bootje van de organisator van het zomerkamp, de Arbeiderspartij, naar het eiland gevaren zijn. Vermomd als politieman beweerde hij een routinecontrole te willen uitvoeren. twitter.com
Nu.nl
quote:Tegenover de publieke zender NRK stelt de politie dat het vermoedelijk niet om een terroristische aanslag gaat, maar op een lokale actie van een individu, gericht tegen het Noorse politieke systeem.
Ja, ik bedoel dat niet sarcastisch.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:04 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
In de tussentijd kan je heel makkelijk van Oslo naar dat eiland.
Zucht... lees je nog eens in voor je weer zon uitspraak doet die nergens op slaat. Blijf dan maar weg.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:01 schreef JamFlava het volgende:
[..]
Ben je hier om mee te praten over de aanslag of alleen om te schreeuwen dat moslims niets gedaan hebben?
Ik reageer inderdaad op andere mensen die het daarover hebben. Dat is het doel van een forum. Discussieren. Ga nou maar lekker slapen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:05 schreef JamFlava het volgende:
[..]
Ik zit niet steeds te janken over moslims. Jij hebt het nergens anders over.
quote:Suspected perpetrator(s) Al Qaeda, Islamic Movement of Uzbekistan, Jaish-e-Mohammed, Al Shabaab, Pakistani Taliban, Libya, AQIM[5]
Zegt het begrip tijd je iets? Ik was vanmiddag nog in Brabant en nu in Zuid-Holland ;-)quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:03 schreef JamFlava het volgende:
1 man.. zou wel knap zijn dan, op twee locaties toeslaan.
We kennen je standpunt wel met dat kleine vlaggetje.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik reageer inderdaad op andere mensen die het daarover hebben. Dat is het doel van een forum. Discussieren. Ga nou maar lekker slapen.
Op het eilandje.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:06 schreef MaLo het volgende:
Wat ik even gemist heb, waar is de (vermoedelijke) dader eigenlijk opgepakt?
En dat is?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
We kennen je standpunt wel met dat kleine vlaggetje.
Ja want alle politie agenten zijn nu ook eng.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:05 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Ik denk dat ik morgen wel een heel naar gevoel krijg als ik op Hoog Catharijne een politieagent zie. Je weet nooit meer zeker of het een echte agent betreft. Wellicht is het een spree killer oid.
Nee echt?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:06 schreef alpeko het volgende:
[..]
Zegt het begrip tijd je iets? Ik was vanmiddag nog in Brabant en nu in Zuid-Holland ;-)
op het eiland dacht ik. Gewond/Neergeschoten volgens mijquote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:06 schreef MaLo het volgende:
Hij zou gewond zijn geraakt op het eiland.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:06 schreef MaLo het volgende:
Dat was wraak voor het drama met die sekte dat precies op die datum was gebeurd. Inderdaad, overeenkomsten, en nogmaals je kan het nooit uitsluiten tot je het zeker weet. Maar dat betekent niet dat het meer waarschijnlijk is. Zo´n aanval als in Alphen aan de Rijn, dat was duidelijk dat dat waarschijnlijk niet van Islamitische fundamentalisten was, maar dit nee. Maar het is wachten.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik moest vanmiddag meteen denken aan de Oklahoma City bombing.
Het is gewoon goed gepland.. dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:06 schreef alpeko het volgende:
[..]
Zegt het begrip tijd je iets? Ik was vanmiddag nog in Brabant en nu in Zuid-Holland ;-)
Alle clowns ookquote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:07 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ja want alle politie agenten zijn nu ook eng.
geld ook voor jou, opzouten met dat persoonlijke geneuzel.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
We kennen je standpunt wel met dat kleine vlaggetje.
Idd. Zul je zien dat het mensen op ideeen heeft gebracht.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:07 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ja want alle politie agenten zijn nu ook eng.
Mag niet van het VN gedrag.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:08 schreef DutchErrorist het volgende:
Dat ze de dader zijn hele leven lang mogen martelen.
En jij kan het weten want ???? Oh shit....... Geen onderbouwing.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:07 schreef Chooselife het volgende:
Haha, dit is niet het werk van 1 man. Wat een giller.
Nee, het wordt nog wel meer geloof me maar.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:08 schreef Phraze het volgende:
Zojuist het youtube filmpje bekeken die op de frontpage is geplaatst.
Wat mij opvalt is dat het filmpje blijft staan op '305 keren bekeken'.
Kan je dit als optie aangeven op youtube?
Het staat er anders nog steeds.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat bericht is al weer ingetrokken. De volkskrant (en alle andere media) baseren zich op de NYtimes, die het weer van een of andere vage website heeft (Jihadica ofzo).
Het is hier nu alleen maar persoonlijk hoor.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
geld ook voor jou, opzouten met dat persoonlijke geneuzel.
Trouwens, wat ook opvallend is, de schutter is gearresteerd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:54 schreef roelofjan het volgende:
In eerste instantie dacht ik aan een georganiseerde groep islamisten, maar kan nog steeds het werk geweest zijn van 1 gestoorde gek.
De schutter op het eiland is mogelijk gespot in Oslo:
[..]
http://translate.google.c(...)2Foslo%2F17417887%2F
De schietpartij vond voor zover ik weer minstens 90 minuten plaats na de bomaanslag, de noorse minister van buitenlandse zaken had het net over 2 uur.
Het is 30 minuten rijden + de tijd voor de boottocht.
http://maps.google.com/ma(...)me&mrsp=1&sz=13&z=10
aanslag lijkt gericht op de noorse arbeiderspartij (kantoor van de minister president van de arbeiders partij + jeugdkamp van de arbeiderspartij)
Islamisten blazen het liefst gewoon zoveel mogelijk burgers op.
Is dit allemaal het werk van een gestoorde Noor?
quote:2100:
Acting Police Chief Sveinung Sponheim in Oslo says the shooter had also been spotted in the capital prior to the explosions.
2056:
The foreign minister has also confirmed that the man arrested following the shooting on the island is Caucasian.
Ik heb mijn weekendje Texel toch maar geannuleerd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:09 schreef MaLo het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.
Pff ik vind het echt een moeilijk te bevatten gebeurtenis... Zoals anderen al eerder schreven, je zult maar op dat eiland zijn geweest of een kind op dat eiland hebben. Wat een horrorscenario.
Net als Mohammed B zeker.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:09 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Trouwens, wat ook opvallend is, de schutter is gearresteerd.
moslimterroristen laten zich niet arresteren, die willen een martelaarsdood sterven. Die hebben geen zin om levenslang in een noorse cel te zitten.
Rechts extremisten willen niet zo graag dood geloof ik.
Inderdaad, zal wel zo'n kaalkop zijn geweest.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:09 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Trouwens, wat ook opvallend is, de schutter is gearresteerd.
moslimterroristen laten zich niet arresteren, die willen een martelaarsdood sterven. Die hebben geen zin om levenslang in een noorse cel te zitten.
Rechts extremisten willen niet zo graag dood geloof ik.
En dan anderen ervan betichten dat ze speculeren...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:07 schreef Chooselife het volgende:
Haha, dit is niet het werk van 1 man. Wat een giller.
Beet je een Hollywoodfilm idee idd...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:09 schreef MaLo het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.
Pff ik vind het echt een moeilijk te bevatten gebeurtenis... Zoals anderen al eerder schreven, je zult maar op dat eiland zijn geweest of een kind op dat eiland hebben. Wat een horrorscenario.
Goeie film. WTF momenten, alles.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:09 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik moet dan altijd weer aan deze film, Arlington Road denken... *ril*
Dat is hem dus juist. Het filmpje is inmiddels sowieso wel vaker bekeken, maar hij blijft op hetzelfde aantal staan....quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:08 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Nee, het wordt nog wel meer geloof me maar.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ongelooflijk waar een politiek denkbeeld toe kan leiden, zoals een poster voor mij al zei zou het afschaffen van het rechtse gedachtegoed een goede stap in de juiste richting zijn. Vreselijk dit.
Je kunt je uitdrukken in termen van waarschijnlijkheid. Dat is het enige wat ik doe.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:08 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
En jij kan het weten want ???? Oh shit....... Geen onderbouwing.
Een soort Noorse Tristan, 't zal de tijdgeest wel zijn.quote:
Vrije markt denken moet afgeschaft worden?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ongelooflijk waar een politiek denkbeeld toe kan leiden, zoals een poster voor mij al zei zou het afschaffen van het rechtse gedachtegoed een goede stap in de juiste richting zijn. Vreselijk dit.
Nee, ik probeer de gemiddelde moslim buiten deze discussie te houden!quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:10 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dan anderen ervan betichten dat ze speculeren...
Nu doe je precies hetzelfde.
Gelukkig leeft hij nog. Hopelijk krijgen de betrokkenen antwoorden.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een soort Noorse Tristan, 't zal de tijdgeest wel zijn.
Nog nooit van vrijheid van meningsuiting gehoord, en de belangrijkheid daarvan?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Net of het hier over de gemiddelde moslim gaat. Doe toch niet zo maf.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Nee, ik probeer de gemiddelde moslim buiten deze discussie te houden!
Dat zeker. Onwaarschijnlijk: ja, onmogelijk: nee. Ik zou het denk ik ook wel kunnen. Niet de daad bedoel ik dan... maar logistiek. Kwestie van tot haast dwangmatig geordend zijn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:07 schreef JamFlava het volgende:
[..]
Het is gewoon goed gepland.. dat bedoel ik.
Voor één persoon, eerst een bom en vervolgens een schietpartij.
Je geeft nog steeds geen argumenten. Kennis kan je zelf opdoen. Bom maken ook. Een autoritje naar een eiland maken ook. Meerdere wapens verzamelen kan je ook alleen. Je kunt daarmee helemaal niets uitsluiten.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Je kunt je uitdrukken in termen van waarschijnlijkheid. Dat is het enige wat ik doe.
Als je kijkt naar de omvang van de explosies, de plekken waar het geplaatst is en de benodigde kennis, logistiek en materieel kun je één ding uitsluiten: Dat het door één individu is gepleegd.
Speculaas dus. Daar zit niemand op te wachten.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Je kunt je uitdrukken in termen van waarschijnlijkheid. Dat is het enige wat ik doe.
Behalve als diegene slimmer is dan jij.quote:Als je kijkt naar de omvang van de explosies, de plekken waar het geplaatst is en de benodigde kennis, logistiek en materieel kun je één ding uitsluiten: Dat het door één individu is gepleegd.
Man, moorden heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken!quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:12 schreef maartena het volgende:
[..]
Nog nooit van vrijheid van meningsuiting gehoord, en de belangrijkheid daarvan?
Die zijn er alweer een paar keer bijgesleept in de discussie.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:12 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Net of het hier over de gemiddelde moslim gaat. Doe toch niet zo maf.
Net alsof de leus van rechts het vermoorden van mensen is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Man, moorden heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken!
Wederom pure speculatie. Niks meer, niks minder.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de omvang van de explosies, de plekken waar het geplaatst is en de benodigde kennis, logistiek en materieel kun je één ding uitsluiten: Dat het door één individu is gepleegd.
Toch lijkt het daar wel op.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef SoldMayor het volgende:
Maar als het dus een iemand is dan moet hij dus in zijn eentje een grote bom in elkaar gezet hebben? En daarna gevlucht en met meerdere wapens ( waar die dus ook op een of andere manier is aangekomen ) op een eiland om zich heen gaan schieten...
raar allemaal.
Nee, moslimterroristen zijn erbij gesleept. Niet de gemiddelde moslim. Je moet je tenen wat bijknippen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:14 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Die zijn er alweer een paar keer bijgesleept in de discussie.
Doorgaans wordt een hond niet verward met een Noorse houthakker met blond haar.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:14 schreef SuperHarregarre het volgende:
Het kunnen moslims zijn, rechtsextremisten, dwergen, Zweden, Amerikanen, honden. Het kan er één geweest zijn, of dertig, of een hele flash mob. Nog meer waarover we kunnen speculeren?
Met andere woorden: De kans is oneindig maar groter dat er (omvangrijke) hulp is geweest.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef SoldMayor het volgende:
Maar als het dus een iemand is dan moet hij dus in zijn eentje een grote bom in elkaar gezet hebben? En daarna gevlucht en met meerdere wapens ( waar die dus ook op een of andere manier is aangekomen ) op een eiland om zich heen gaan schieten...
raar allemaal.
Vrijwel al die lone wolves hadden grootste plannen en wisten allemaal aan genoeg zooi te komen. En bij deze dwaas is z'n grootste plan ook nog eens gelukt. Wel fijn dat hij nog leeft. Nu is hij overgeleverd aan de rechtstaat.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef SoldMayor het volgende:
raar allemaal.
Het waren twee honden op elkaars schouders met een pruik.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:14 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Doorgaans wordt een hond niet verward met een Noorse houthakker met blond haar.
thanks, lang geleden eens gezien en grotendeels vergeten dus toch maar weer even dl.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:09 schreef BrandX het volgende:
ik moet dan altijd weer aan deze film, Arlington Road denken... *ril*
Niet zo moeilijk. Gewoon veel ehm ingredienten mixen, in de auto zetten, timer erop. Tijd genoeg om te komen waar je wilt zijn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef SoldMayor het volgende:
raar allemaal.
Wat is er moeilijk aan?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef SoldMayor het volgende:
raar allemaal.
een flinke bom is te maken met spullen die vrij verkrijgbaar zijn denk aan kunstmest en olie.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef SoldMayor het volgende:
raar allemaal.
Een gedachtengoed afschaffen, hoe wil je dat doen?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dat soort types ga ik liever face-to-face discussie mee aan.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En als je daarop reageert als moslim zijnde dan "kent hij je standpunt wel".
Wel duidelijk politiek gemotiveerd.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:02 schreef alpeko het volgende:
[..]
[..]
Maar de bomaanslag was op een rustig moment (vrijdagmiddag) op een plek waar weinig publiek komt. Dit komt niet overeen met NY, Londen en Madrid.
Zoals ze zelf willen natuurlijk, iedereen opsluiten met een andere mening!quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Een gedachtengoed afschaffen, hoe wil je dat doen?
deze bom maakte schade in gebied van 1 km groot? Dat kun je toch niet zomaar maken?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
een flinke bom is te maken met spullen die vrij verkrijgbaar zijn denk aan kunstmest en olie.
Je zou goud waard zijn in bijv. Oost-Afrika.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb de Nijl voor je gehuild. Alsjeblieft.
In de binnenlanden van Noorwegen kun je dat waarschijnlijk rustig allemaal in elkaar knutselen..... en dan naar Oslo rijden.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:13 schreef SoldMayor het volgende:
raar allemaal.
In het communisme werd niemand opgesloten in strafkampen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:16 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Zoals ze zelf willen natuurlijk, iedereen opsluiten met een andere mening!
In het communisme?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
In het communisme werd niemand opgesloten in strafkampen.
Mijn tranen zijn zout, daar hebben ze niets aan.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:17 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Je zou goud waard zijn in bijv. Oost-Afrika.
Ik weet niet waar het communisme ligt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
In het communisme werd niemand opgesloten in strafkampen.
Zeker wel.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:17 schreef eight het volgende:
[..]
deze bom maakte schade in gebied van 1 km groot? Dat kun je toch niet zomaar maken?
Een halfuurtje buiten Oslo heb je al alle rust van de wereld om alles voor te bereiden.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:17 schreef maartena het volgende:
[..]
In de binnenlanden van Noorwegen kun je dat waarschijnlijk rustig allemaal in elkaar knutselen..... en dan naar Oslo rijden.
Jawel. Een bom maken is veel makkelijker dan je denkt. Je moet alleen slim zorgen dat je de materialen niet allemaal in één keer aanschaft, dat valt op.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:17 schreef eight het volgende:
[..]
deze bom maakte schade in gebied van 1 km groot? Dat kun je toch niet zomaar maken?
Alsof je dat allemaal gewoon in de winkel kan kopenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:15 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Wat is er moeilijk aan?
Benodigdheden:
machinegeweer(uzi oid)
bestelbus
auto
politiepak
tijdbom.
Klaar.
Met een beetje planning en tijd kan je dat echt wel regelen hoor.
Als je dat al niet beheerst.. Daar gaat je geloofwaardigheid.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Oh, oh, grammatica. GOED PUNT!
Ik wil graag 40.000 brandmelders...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:18 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Jawel. Een bom maken is veel makkelijker dan je denkt. Je moet alleen slim zorgen dat je de materialen niet allemaal in één keer aanschaft, dat valt op.
In Oostenrijk kun je ook heel makkelijk aan lawinepijlen/bommen komen, wellicht is dat in een bergachtig land ook vrij makkelijk? Koop er 400 van, kruit eruit, in 1 bom zetten, en je hebt een flinke bom.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:17 schreef eight het volgende:
Nee, maar alsof je dat NIET kan kopen?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:19 schreef kepler het volgende:
[..]
Alsof je dat allemaal gewoon in de winkel kan kopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |