abonnement Unibet Coolblue
pi_99329223
Aangezien ik het vorige deel sloot, tijd voor een nieuw BBQ topic.
Een paar mooie en waarschijnlijk heerlijk gerechten uit het vorige topic :


Heerlijk hammetje

Zonder MOINK balls geen BBQ

Vleugels tja,daar heb je nooit genoeg van

Heerlijk rack

Pizza ook geen probleem

En voor het toetje gebruiken we hem ook.

Steek hem maar weer aan!

Link naar het vorige deel

[ Bericht 98% gewijzigd door Remco_h op 11-07-2011 18:48:38 ]
suck my asshole taco bender
pi_99329871
lapo:

quote:
Op maandag 11 juli 2011 15:45 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

nou als dat zou kunnen... of woon je toevallig in zuid- of noord holland? dan wil ik ze ook wel komen halen
er exact tussen in.... post pakketje dus
suck my asshole taco bender
pi_99330535
Hee , een nieuw topic, en ik zie wat oude gerechten voorbij komen.
Dat ribrack was idd erg lekker, ik denk dat ik hem van het weekend weer ga maken, maar nu met wat gasten denk ik.
Het was wel erg veel verleden keer, voor 2 volwassenen en een kind van 5 :s)
pi_99330654
Vandaag waren mn bouwmarkt briketten wel heel snel weg, weinig hitte ook.
Geen referral hier.
pi_99330812
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Vandaag waren mn bouwmarkt briketten wel heel snel weg, weinig hitte ook.
Al een tijdje gebruik ik Ecobrassa of Dammers kokosbriketten, dat is wel een aanrader.
Sparerib sessies van rond de 5 a 6 uur kunnen met 1 vulling.
En bij kortere bbq gerechten, laat ik ze uitgaan door de zuurstof af te kappen, en dan gebruik ik ze de volgende keer weer
pi_99330925
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Vandaag waren mn bouwmarkt briketten wel heel snel weg, weinig hitte ook.
ik gebruik weber briketten, deze bevallen ook behoorlijk goed
suck my asshole taco bender
pi_99331144
ouder fototje...



MOINK balls, op de een of andere manier gaan die samen met de spareribs t eerste op...

de bbq gasten vragen niet eens meer of er geen sate is...
suck my asshole taco bender
  maandag 11 juli 2011 @ 19:29:52 #8
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_99331882
TVP aangezien deze jongen volgende week een Weber performer gaat halen
Life never gets darker then midnight
pi_99334882
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:51 schreef Remco_h het volgende:
er exact tussen in.... post pakketje dus
nou graaaaaaaaaaag O+ O+ O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_99356192
Tof m'n pizza in de OP :)
  dinsdag 12 juli 2011 @ 09:26:23 #11
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_99356267
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:12 schreef Remco_h het volgende:

[..]

ik gebruik weber briketten, deze bevallen ook behoorlijk goed
Mja, ik wou ze ook kopen. Zakje van 2kg voor 6 euro en de goedkope waren 2x2kg voor 3,50.

Dan vind ik het toch een beetje te gek :)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_99356398
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 09:26 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Mja, ik wou ze ook kopen. Zakje van 2kg voor 6 euro en de goedkope waren 2x2kg voor 3,50.

Dan vind ik het toch een beetje te gek :)
Dat klinkt misschien duur, maar als je er 2x zo lang mee doet valt het wel weer erg mee.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 09:33:58 #13
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_99356437
Ja, maar als je vervolgens 4 zakken 'normale' kan kopen voor dat geld... Maar ik denk dat ik het voor mijn volgende bbq wel ff haal. Ik ga een housewarming houden en er komen 23 man eten, dus dan is het niet handig als je elk uur de briketten moet bijvullen.

Gebruikt hier iemand een starter btw? Ik heb een weber starter voor mijn one touch en vind het toch wel ideaal. Je moet hem even doorhebben, maar dan is het wel ideaal.


Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_99358218
Ideaal die (Weber) starter! Die goedkope van de bouwmarkt doen ook prima, maar daar kan niet zoveel in.
pi_99358594
Denk dat wij bij ons nieuwe huis ook een BBQ gaan bouwen. Bouwen ja, géén (veel te mooie) Weber voor ons ;)
We hebben een dichtgemetselde put staan waar een prima BBQ van gemaakt kan worden daar namelijk :)
  dinsdag 12 juli 2011 @ 16:53:51 #16
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_99372562
Ik ga dit topic volgen. Is er ergens een noobie guide voor BBQ-en te vinden? :P
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 16:56:50 #17
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_99372701
http://www.bol.com/nl/p/n(...)005733093/index.html

Weber heeft nog een boek, kan ik zo ff niet vinden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 12 juli 2011 @ 16:58:29 #18
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_99372782
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:56 schreef Catch22- het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)005733093/index.html

Weber heeft nog een boek, kan ik zo ff niet vinden
Thanks! En hoe kom ik aan die heerlijke ingredienten voor spare-ribs, vleugeltjes, lambsracks etc :D
Ik weet niet eens wat een rub is bijvoorbeeld :X
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 18:00:24 #19
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99375279
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Thanks! En hoe kom ik aan die heerlijke ingredienten voor spare-ribs, vleugeltjes, lambsracks etc :D
Ik weet niet eens wat een rub is bijvoorbeeld :X
Een rub is een mengsel van droge kruiden waarmee je het vlees insmeert.
Maar een receptje van die spare-ribs en die MOINK-balls zou ik ook wel graag willen.:)

Ik had via Gojee.com wel een receptje gevonden met runderribbetjes:
http://www.food52.com/recipes/8674_korean_kalbi
ziet er erg lekker uit.

Ik ben zelf ook nog opzoek naar een recept voor Sieuw Paw Kwat , Chinese spare-ribs.
Die hadden ze bij het chinese restaurant waar ik vroeger vaak kwam, door verhuizing kom ik daar alleen nooit meer en bij andere restaurants heb ik het nooit gezien.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 18:20:44 #20
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_99376129
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 09:26 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Mja, ik wou ze ook kopen. Zakje van 2kg voor 6 euro en de goedkope waren 2x2kg voor 3,50.

Dan vind ik het toch een beetje te gek :)
Wij hadden dit weekend een BBQ van de straat en hadden 3 zakken van 7 kilo voor 26,95. Geloof dat een zak van 7 kilo zonder aanbieding 9,95 kostte.
Maar wat gingen die dingen goed. Buiten dat ze langer aanbleven (de hele avond) was de temperatuur ook hoger.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_99395217
Van de eerste Nederlandse Gecertificeerde MOINK Baller: http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html

Tevens meer goede BBQ recepten daar :)
  woensdag 13 juli 2011 @ 01:34:32 #22
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99398324
Ah, top!
Kan ik m'n vrienden en kennissen ook meteen leren dat er meer op een BBQ kan dan een diepvrieshamburger en een chemische BBQ worst (sommigen zien er ongebraden uit als plastic)
Ik ben al redelijk berucht om m'n zelfgemaakte marinades maar er kan altijd meer bij
  † In Memoriam † woensdag 13 juli 2011 @ 10:20:47 #23
91830 MaximusTG
pi_99403329
Heb pas voor mn verjaardag dit boek gekregen:
http://www.bol.com/nl/p/n(...).html#product_images
Zitten leuke recepten tussen! Idd niet zo van dat standaard diepvrieshamburger en voorgegaarde bbqworstjes ;).
Heb zelf een kolenstarter van de Aldi. En die is net zo groot als de Weber versie en werkt perfect.
Moet zeggen dat ik Weber spullen altijd wel mooi vind, maar wel zeer overpriced. Vaak is het technisch principe waarop het werkt heel simpel, en zou je minstens zoiets goeds zelf kunnen maken, bv bij zo'n diy bbq waar Freddeh het over heeft. Of door een goedkope bbq te modden.
pi_99409130
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Thanks! En hoe kom ik aan die heerlijke ingredienten voor spare-ribs, vleugeltjes, lambsracks etc :D
Ik weet niet eens wat een rub is bijvoorbeeld :X
Kijk ook eens op bbqforum.nl
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_99539381
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 18:00 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Maar een receptje van die spare-ribs en die MOINK-balls zou ik ook wel graag willen.:)

even snel de MOINK balls dan...

neem diepvries italiaanse gehaktballen, plakje ontbijtspek er om doen en dan kruiden met bbq kruiden, tijdens het garen je favoriete bbq saus er over heen...

(aangezien in een hekel heb aan diepvries ballen maak ik ze zelf)

rundergehakt, eitje, uitje, beschuit, knoflook, oregano bassilicum thijm rozemarijn.
daar draai ik ballen van ongeveer tergrote van een golfbal van.
die pak ik dan in met ontbijtspek, even bij de slager voor wat langere plakken vragen en wat dikker laten snijden (vind ik lekkerder dan bijv zeeuwsspek omdat ik ze nog kruid).

daarna rol ik ze door de bbq kruiden (heb ze van de makro, bij de super hebben ze die ook wel)
tijdens t garen de bbq saus erover (ik heb er meestal een van de appie)
suck my asshole taco bender
pi_99543390
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Thanks! En hoe kom ik aan die heerlijke ingredienten voor spare-ribs, vleugeltjes, lambsracks etc :D
Ik weet niet eens wat een rub is bijvoorbeeld :X
mijn favoriete spare ribs (sweet asian ribs van de bbq pit boys)

Marinade:
1 deel hoy sin saus
1 deel oestersaus
1 deel zoete ketjap
knoflook naar smaak (fijn gesneden)
paar theelepels cayenne peper

ribben los snijden van elkaar en een uurtje of 2 in de marinade laten zwemmen (niet overnachten)

ribben boven indirect vuur garen (uur of 4-5) elk half uur omdraaien en van plaats wisselen om ze gelijk matige te garen.

na het omdraaien insmeren met een mengsel van honing en zoete soja saus.
voor dat mengsel moet je even kijken en proeven wat je lekker vind, ik gooi er zelf behoorlijk wat honing in, dan is het wat dikker.

ff op youtube kijken naar de bbq pit boys voor veel lekkere (en ook minder lekkere) bbq gerechten.

Voor mijn vleugels heb ik 2 recepten de makkelijke

lekkere kruiden

de niet uit een pakje variant (surinaamse kip):
black soy (2-3 koppen)
laos (paar theelepels)
knoflook (teentje of 4)
2 mdme jeanettes
suiker (2 eetlepels)
zoete soja saus (half kopje)
zoute soja saus (half kopje)
zonnebloem olie (flinke scheut)
gember (stukje van een cm of 3)
zout

alles in de blender en de marinade en de kip een nachtje laten kennismaken.
op indirect vuur uurtje of 2 regelmatig keren.

overigens vergeet je druipbakjes niet.....aangebakken marinade is echt tering zooi om op te ruimen naderhand
suck my asshole taco bender
  zondag 17 juli 2011 @ 04:29:04 #27
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_99569907


zzzzz
  zondag 17 juli 2011 @ 13:18:23 #28
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99575634
quote:
14s.gif Op zondag 17 juli 2011 04:29 schreef AMAR420 het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er erg goed uit!
Heb je alleen die seasoning gebruikt of er verder ook nog iets mee gedaan?

Ik ken overigens wel deze, zou die heel anders zijn qua smaak?
  zondag 17 juli 2011 @ 16:58:52 #29
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_99582759
Weet ik niet,maar waarschijnlijk, jij hebt een thaise Marinade ik heb het over de Chinese Char Siu bbq. Je kan er extra knoflook en soyasaus bijdoen.
zzzzz
pi_99839800
Yes! Heb gisteren een weber besteld via mijn t-mobile punten. Niet de allermooiste maar voor mij prima om te beginnen. Ben echt een fan van BBQ, altijd tijdens de vakanties ga ik hiermee aan de slag.

Nu krijg ik zo'n brikketset, handig? Welke onderdelen van Weber raden jullie nog meer aan om te kopen?
pi_99842817
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:45 schreef stoeltafel het volgende:
Nu krijg ik zo'n brikketset, handig?
Wat voor set?

Wat je niet moet kopen zijn de briketten van weber zelf, die long lasting. Die zijn niet zo goed, beter kun je, om het makkelijk te houden, fireup kokosbriketten uit het tuincentrum slepen. (er zijn betere alternatieven, maar dan hebben we het over briketten welke je bij slechts een paar punten in ons land kan halen, niet geheel praktisch voor ene middagje gezellig grillen)

Wat je wel moet halen is een starter. Ook zelf te maken, maar waarom zou je. Het si een ronde "buis" waarin je kolen doet om ze dan vanaf onder aan te steken. In 20-30 minuten prima brandende kolen en dan gaan met die banaan.

Kijk ook eens op bbqforum.nl, voor het echt serieuze werk...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_99867275
Zon starterset krijg ik gelukkig. Nu opzoek naar mooie tangen enzo
pi_99871315
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 05:38 schreef stoeltafel het volgende:
Zon starterset krijg ik gelukkig. Nu opzoek naar mooie tangen enzo
Qua tangen e.d. zou ik me niet blindstaren op weber. Hun BBQ's zijn prima, hun service en garantie super, maar de rest is mijns inziens veel te duur voor wat je krijgt.
Neem als voorbeeld een kernthermometer. Die verkopen ze ook, maar voor nog geen 7 euro heb je bij de ikea een pracht van een thermometer. Scheelt je wel een kleine euro of 40? Tenzij je per se draadloos wil hebben, dan moet je de ikea voorbij gaan. Tangen net zo, veel goedkoper te krijgen en minstens net zo goed...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_99950343
Prima om te zien alleen krijg ik de onderdelen gratis. Heb trouwens al een kernthermometer.
Maar heb goed nieuws want de Weber is net al bezorgd, echt lekker snel.
pi_100069305
Vandaag me eerste echte BBQ recept gemaakt, MOINK Balls







Nomnom!
pi_100101011
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 23:20 schreef stoeltafel het volgende:
Vandaag me eerste echte BBQ recept gemaakt, MOINK Balls

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nomnom!
Lekker zijn ze he? Vandaag 2 kg ribs 6 uur op de smoker gehad, wederom niet te versmaden... :9~
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_100111989
Morgen een bbq met vrienden, wel gezellig maar bbq technisch niet echt interessant :P
Een paar uur kloten doe ik lekker in mijn eentje, een hoop mensen snappen er niks van als je 6 uur bezig ben met de Weber :')
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 30 juli 2011 @ 00:40:07 #38
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100112379
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 00:27 schreef junkiexp het volgende:
Morgen een bbq met vrienden, wel gezellig maar bbq technisch niet echt interessant :P
Een paar uur kloten doe ik lekker in mijn eentje, een hoop mensen snappen er niks van als je 6 uur bezig ben met de Weber :')
Tja, die zijn gewend dat ze een kwartier na het aansteken hun rauwe maar roetzwarte speklapjes naar binnen kunnen werken en ze maken van spekfakkels ook daadwerkelijk fakkels.
pi_100113411
De balls waren super! Paar uurtjes 3ribs in de rub gezet. Wil ze morgen bbqen alleen ze passen er niet alle drie op omdat mijn smokey joe te klein is.

En heb niet zoveel tijd, denk max 3 uurtjes, is dit wel te doen?
  zaterdag 30 juli 2011 @ 01:55:36 #40
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100115193
Die ribs hoeven natuurlijk niet perse op het rooster te liggen, ik heb weleen gezien dat je ze ook vertikaal kan roosteren door ze in een rekje te plaatsen.
pi_100117769
Dat is zeker een optie maar bedoel meer of ik binnen twee uur lekkere ribs kan maken? Heb dit weekend weinig tijd. De rub zit er straks 20 uur op alleen het grillen kan max 2/3 uur. Wil 2 uur indirect grillen en dan nog 30min met honing/ketjap
pi_100117784
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:59 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Wat voor set?

Wat je niet moet kopen zijn de briketten van weber zelf, die long lasting. Die zijn niet zo goed, beter kun je, om het makkelijk te houden, fireup kokosbriketten uit het tuincentrum slepen. (er zijn betere alternatieven, maar dan hebben we het over briketten welke je bij slechts een paar punten in ons land kan halen, niet geheel praktisch voor ene middagje gezellig grillen)

Wat je wel moet halen is een starter. Ook zelf te maken, maar waarom zou je. Het si een ronde "buis" waarin je kolen doet om ze dan vanaf onder aan te steken. In 20-30 minuten prima brandende kolen en dan gaan met die banaan.

Kijk ook eens op bbqforum.nl, voor het echt serieuze werk...
Waarom zijn die briketten zo slecht van weber? Had deze week eerst een goede zak van een b merk en dat was niks. Ging moeilijk aan, vieze geur. Hierna de long premium van weber en dat ging veel beter. Maar heb weinig vergelijkingsmateriaal.

De briketten die jij aan geeft ga ik nog bestellen. Volgende week krijg ik zoveel moois voor me verjaardag.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 09:52:56 #43
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100118398
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 08:41 schreef stoeltafel het volgende:
Dat is zeker een optie maar bedoel meer of ik binnen twee uur lekkere ribs kan maken? Heb dit weekend weinig tijd. De rub zit er straks 20 uur op alleen het grillen kan max 2/3 uur. Wil 2 uur indirect grillen en dan nog 30min met honing/ketjap
Kun je ze niet eventueel stapelen met een rekje ertussen?
pi_100119330
Goede tip! Dat moet wel lukken alleen waar haal ik zon rekje in de stad??
pi_100121751
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 00:40 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Tja, die zijn gewend dat ze een kwartier na het aansteken hun rauwe maar roetzwarte speklapjes naar binnen kunnen werken en ze maken van spekfakkels ook daadwerkelijk fakkels.
Klopt, die snappen er echt niks van.
Tot ze ribs proeven die 3 uur op de bbq hebben geleden, dan snappen ze het opeens prima ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_100121752
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 10:49 schreef stoeltafel het volgende:
Goede tip! Dat moet wel lukken alleen waar haal ik zon rekje in de stad??
Bij de Gamma hier in de stad hebben ze een behoorlijk Weber assortiment, misschien hebben ze daar ook de rekjes ?
Welke stad gaat het over ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 30 juli 2011 @ 13:56:40 #47
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100123751
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 10:49 schreef stoeltafel het volgende:
Goede tip! Dat moet wel lukken alleen waar haal ik zon rekje in de stad??
Xenos.. daar heb je ook rekjes voor geroosterd brood, om het te serveren, maar goed, da's metaal en dat kan dus ook prima op de BBQ lijkt me.

Ik ga maandag of dinsdag weer eens naar m'n ouders toe dus dat wordt waarschijnlijk weer BBQ'en.
Nu hebben zij alleen een erg simpele gietijzeren BBQ van de Blokker (¤10) en dat ding kent maar 2 standen, gloeiend heet en witheet en een deksel zit er ook niet bij.
Wat zijn nou lekkere gerechten die daar op kunnen?
Of blijft het toch bij sateetjes en een gemarineerd varkenslapje?

MOINK balls en wilde sockeyezalm in een marinade van rum en bruine suiker zit er in elk geval niet in, geen deksel om de BBQ als (rook)oven te gebruiken en indirect BBQ'en zit er ook niet in door de vorm.


[ Bericht 19% gewijzigd door SiGNe op 31-07-2011 13:21:13 ]
pi_100124050
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 12:45 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Bij de Gamma hier in de stad hebben ze een behoorlijk Weber assortiment, misschien hebben ze daar ook de rekjes ?
Welke stad gaat het over ?
Apeldoorn
  zondag 31 juli 2011 @ 11:25:27 #49
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_100151459
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 13:56 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Xenos.. daar heb je ook rekjes voor geroosterd brood, om het te serveren, maar goed, da's metaal en dat kan dus ook prima op de BBQ lijkt me.

Ik ga maandag of dinsdag weer eens naar m'n ouders toe dus dat wordt waarschijnlijk weer BBQ'en.
Nu hebben zij alleen een erg simpele gietijzeren BBQ van de Blokker (¤10) en dat ding kent maar 2 standen, gloeiend heet en witheet en een deksel zit er ook niet bij.
Wat zijn nou lekkere gerechten die daar op kunnen?
Of blijft het toch bij sateetjes en een gemarineerd varkenslapje?

MOINK balls en wilde sockeyzalm in een marinade van rum en bruine suiker zit er in elk geval niet in, geen deksel om de BBQ als (rook)oven te gebruiken en indirect BBQ'en zit er ook niet in door de vorm.
[ afbeelding ]
Op die BBQ kun je ideaal grillen. Dus ik zeg steaks! En probeer dan eens een keer longhaas oid. Je gooit er wat zout en peper op. Zorgt dat die BBQ loeihete is en dan 2 minuutjes per kant. In de alufolie voor 10 minuten en klaar. Courgette plakken met olijfolie een klein minuutje per kant op de BBQ en klaar.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_100177405
Wat is het nu van folie na de bbq?
  maandag 1 augustus 2011 @ 00:07:13 #51
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100178455
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 23:44 schreef stoeltafel het volgende:
Wat is het nu van folie na de bbq?
Dat is om vlees te laten rusten, het wordt daar malser door.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 01:09:11 #52
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100219301
Ik kan trouwens nergens winkels vinden waar ze brikettenstarters verkopen, waar haal je die dingen?
Online bestellen kan wel maar ik heb geen zin in verzendkosten, voor mij hoeft het ook niet perse een weber ding te zijn, als m'n briketten maar een beetje snel aan zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 02-08-2011 01:51:13 ]
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 01:21:29 #53
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100219641
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:09 schreef SiGNe het volgende:
Ik kan trowuesn nergens winkes vinden waar ze brikettenstarters verkopen, waar haal je die dingen?
Online bestellen kan wel maar ik heb geen zin in verzendkosten, voor mij hoeft het ook niet perse een weber ding te zijn, als m'n briketten maar een beetje snel aan zijn.
Elk tuincentrum waar ze BBQ's verkopen heeft ook brikettenstarters.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 12:25:27 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100228386
Vandaag weer echt BBQ-weer. *O* w/
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 12:36:53 #55
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100228720
Vanavond een bbq :)

Heb echter per ongeluk 11 man uitgenodigd (waarvan 4 vrouwen), dus dat wordt ff creatief barbequen. Mijn webertje is niet al te groot (47cm) dus dat wordt doorwerken :)

Heb nu
- 11 filetlapjes
- 6 Martino steaks (samen zo'n 3 kilo gok ik).
- 20 knoflookgamba's
- 1,5 kilo kipsaté (staat sinds gisteravond in de Saté Manis marinade met extra ketjap, sojasaus en sesamzaad)
- 2 kilo barbequevlees uit bbqpakketten van de Aldi

En een salade en stokbrood natuurlijk.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  † In Memoriam † dinsdag 2 augustus 2011 @ 12:44:24 #56
43556 miss_dynastie
pi_100228912
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 12:25 schreef golfer het volgende:
Vandaag weer echt BBQ-weer. *O* w/
Jaaaaa... spareribs, maiskolf en gepofte aardappel wordt het hier :9
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 14:18:19 #57
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100232011
Hier in elk geval kipsaté die sinds gister aan het marineren is.
Ik eet vanavond bij m'n ouders dus het is nog afwachten wat zij op tafel toveren
pi_100232939
Aldi heeft soms ook brikettenstarters
New in town
pi_100255739
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:09 schreef SiGNe het volgende:
Ik kan trouwens nergens winkels vinden waar ze brikettenstarters verkopen, waar haal je die dingen?
Online bestellen kan wel maar ik heb geen zin in verzendkosten, voor mij hoeft het ook niet perse een weber ding te zijn, als m'n briketten maar een beetje snel aan zijn.
Gamma !
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_100262030
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 12:36 schreef Catch22- het volgende:
Vanavond een bbq :)

Heb echter per ongeluk 11 man uitgenodigd (waarvan 4 vrouwen), dus dat wordt ff creatief barbequen. Mijn webertje is niet al te groot (47cm) dus dat wordt doorwerken :)
Dat gaat met gemak met die maat!

Hoe was het?
  woensdag 3 augustus 2011 @ 10:10:04 #61
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100262145
Het ging super :) Wil prima, wel ff doorwerken, maar het is goed te doen :)

En uiteraard veel vlees over. Ik kan dat nog maar moeilijk inschatten... Maargoed; liever teveel dan te weinig
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  † In Memoriam † woensdag 3 augustus 2011 @ 10:17:36 #62
91830 MaximusTG
pi_100262343
Dat is ook zo moeilijk he? Inschatten hoeveel vlees je nodig hebt.. Van die standaardregeltjes als zoveel gram vlees pp, of zoveel stuks vlees pp gaan eigenlijk pas op bij grotere groepen. Als ik kijk hoeveel er gegeten wordt bij mijn ouders thuis voor een bbq, als we er allemaal zijn.. Ouders hebben 4 kinderen, 3 zoons, 1 dochter. Alle zoons een vriendin, maar die eten niet heel erg veel. Dochter heeft vriend, die eet net zoveel als zoons. En die (dus ik ook :+ ) lusten meestal wel wat :).
  woensdag 3 augustus 2011 @ 10:23:08 #63
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100262506
Mja, ik zorg altijd dat ik in ieder geval voldoende heb.

En de kipsaté was bijzonder goed geslaagd! (Deze : - 1,5 kilo kipsaté (staat sinds gisteravond in de Saté Manis marinade met extra ketjap, sojasaus en sesamzaad))

Uit 1,5 kilo kan je ~35 stokjes (van 3 stukjes vlees) maken. Kost 9 euro aan kip en een paar euro aan marinade



zo'n soort zakje, maar dan met een blauw label.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_100278976
Zulke dingen hebben ze hier ook bij de toko, heb je idd voor laten we zeggen ¤ 15,00 35 kipsatestokjes.
Voorverpakt bij de AH kosten die ¤ 3 per 5 oid.
En die zijn lang niet zo lekker.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 3 augustus 2011 @ 21:50:30 #65
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100289994
Net een varkenshaas van de BBQ gehaald met een peper/knoflook rub

Had nog niet eerder een hele varkenshaas op de bbq gelegd dus het was even experimenteren maar man, wat een goed geslaagd experiment!
Smaak van de rub is ok, tikje pittig en knoflook is altijd lekker maar het vleesch, enorm mals!
Duurde 3 kwartier op een graadje of 90 met de klep dicht (had m'n oventhermometer op de bbq gelegd, temp is luchttemperatuur)



volgende keer http://www.bbq-nl.com/200(...)pel-en-abrikoos.html
Ik word steeds beter in het BBQ'en, eindelijk heb ik ook een goede BBQ
(Ik heb een BBQvat van Herman den Blijker, ga ik modden door een gaatje in de bovenkant te maken waar ik een oventhermometer in kan doen, handigste plek is de popnagel waar het naamplaatje van Herman mee bevestigd is.
Misschien dat ik er ook nog een ander rooster waar de kooltjes op liggen in ga doen, nu is het een metalen plaat met gaatjes, de luchttoevoer van onder mag van mij beter)

[ Bericht 2% gewijzigd door SiGNe op 03-08-2011 21:56:56 ]
pi_100290955
Heb een pizzasteen van weber gekregen voor me verjaardag maar ik heb de Smokey Joe. Hij past alleen niet, iemand ervaring hier mee? Er kan via de zijkant van de steen geen lucht meer maar wel via de onderkant van de bbq.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:35:52 #67
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100292642
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:06 schreef stoeltafel het volgende:
Heb een pizzasteen van weber gekregen voor me verjaardag maar ik heb de Smokey Joe. Hij past alleen niet, iemand ervaring hier mee? Er kan via de zijkant van de steen geen lucht meer maar wel via de onderkant van de bbq.
Ik begrijp dat ie wel past maar meteen het hele rooster bedekt?
Ik heb er geen verstand van of ervaring mee maar het enige waar ik aan denk is een stuk van die steen af slijpen.
Misschien dat je een steenhouwer in de buurt hebt die je met het slijpen kan helpen?
Die kan er aan 2 kanten vast een cm of 1 á 2 afhalen.
pi_100295197
Ja, hij bedekt het hele rooster maar hij is hagel nieuw en was 50e

Ga het eerst proberen en als het niet lukt dan hou ik hem. Er komt vast een grotere weber.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:48:02 #69
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_100312108
Ik heb net even wat potten rub besteld bij true2BBQ. Nieuwe webshop opgezet door een bekende. Als je op zoek bent naar amerikaanse rubs of sauzen kan je ze bij hem bestellen.

Ik heb besteld:





En de absolute topper: Butt rub!!



Ik ben er blij mee :)
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_100319802
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 08:44 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Waarom zijn die briketten zo slecht van weber?
Ik vind ze minder omdat er vrij veel as vanaf komt en ze niet heel erg heet worden (uiteraard wel heet, maar heb er meer nodig om dezelfde temp te halen als bij andere (kokos)briketten). Daarnaast vond ik ze stinken en nogal wat rook geven bij het aansteken, maar dat kan natuurlijk ook aan die twee zakken gelegen hebben (misschien klammig geworden in het tuincentrum?)

Als ik low and slow ga, dan blijf ik toch maar fireup kokos briketten gebruiken. Al zijn er beter keuzes, maar die zijn wat minder goed verkijgbaar (als in niet in het tuincentrum bij mij op de hoek).
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_100320681
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:48 schreef Schranseman het volgende:
Ik heb net even wat potten rub besteld bij true2BBQ. Nieuwe webshop opgezet door een bekende.
Goed initiatief, hoop dat de collectie snel uitbreiding krijgt, incl. een meer uitgebreide beschrijving.
pi_100322359
Ervaar het nu ook. Heb alleen nog rond de 10 kilo liggen maar dat komt wel goed.
Straks voor het eerst de starter van weber gebruiken. Werkt dit goed? Vind de afstand tussen het aanmaakblokje en de briketten zo groot.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 18:58:03 #73
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100322499
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:48 schreef Schranseman het volgende:
Ik heb net even wat potten rub besteld bij true2BBQ. Nieuwe webshop opgezet door een bekende. Als je op zoek bent naar amerikaanse rubs of sauzen kan je ze bij hem bestellen.

Ik heb besteld:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En de absolute topper: Butt rub!!

[ afbeelding ]

Ik ben er blij mee :)
Rubs en sauzen zijn natuurlijk wel makkelijk te versturen en nemen weinig ruimte in beslag maar ik hoop ergens dat ze ook goede briketten gaan verkopen, die zijn toch nog vaak lastig te vinden.

Oh, en vloeibare rook natuurlijk (voor in zelfgemaakte sauzen en marinades)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:00:22 #74
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100322580
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:48 schreef Schranseman het volgende:
Ik heb net even wat potten rub besteld bij true2BBQ. Nieuwe webshop opgezet door een bekende. Als je op zoek bent naar amerikaanse rubs of sauzen kan je ze bij hem bestellen.

Ik heb besteld:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En de absolute topper: Butt rub!!

[ afbeelding ]

Ik ben er blij mee :)
Vind die Butt Rub toch echt wel te zout. Maar da's vrij Amerikaans: We knallen overal gewoon teveel zout op. :P
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_100324313
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 18:53 schreef stoeltafel het volgende:
Ervaar het nu ook. Heb alleen nog rond de 10 kilo liggen maar dat komt wel goed.
Straks voor het eerst de starter van weber gebruiken. Werkt dit goed? Vind de afstand tussen het aanmaakblokje en de briketten zo groot.
Daar zijn de vlammen het heetst, iets erboven.
pi_100325789
Thnx zigger, het gaat super! Wat een verschil met eerst.

De moinkballen liggen erop. Ga straks de mississippi saus gebruiken op de ballen alleen welke van de vier?
pi_100326839
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:18 schreef stoeltafel het volgende:
Thnx zigger, het gaat super! Wat een verschil met eerst.

De moinkballen liggen erop. Ga straks de mississippi saus gebruiken op de ballen alleen welke van de vier?
moink is met hoofdletters.. MOINK dus.. (vraag me niet waarom, bbq mensen hebben zo hun regels..)

http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_100326918
Starter is by far de beste aankoop geweest voor mijn collectie ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_100327758
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:47 schreef The_stranger het volgende:

[..]

moink is met hoofdletters.. MOINK dus.. (vraag me niet waarom, bbq mensen hebben zo hun regels..)

http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html
Lekker boeien als ze maar lekker zijn. Merk goed dat de kolen nu allemaal aan zijn, de ballen direct naast de folie waren al verbrand, gelukkig waren het er maar vier.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 22:30:39 #80
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_100332225
Die rubs zijn super, heb de meeste thuis staan.
Buttrub is bedoeld voor pulled pork, een groot dik stuk vlees, en de rub zit alleen aan de buitenkant, als het vlees uit mekaar trekt, vermeng je de kruiden en dan komt alles weer in balans.

Vandaag Picanha gemaakt, is een traditioneel Braziliaans gerecht. Staartstuk van een rund met een dikke vetlaag, deze laat je langzaam op temperatuur komen en dan grill je het laatste gedeelte boven de kolen, en dan smelt het vet, vermengt zich in het vlees, maar ook in de kolen en dat geeft vlammen! dus handschoenen en tang bij de hand.








pi_100335823
Zo jij kan wel BBQ'EN zeg, netjes en vette filmpjes
pi_100344514
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:48 schreef Schranseman het volgende:
Ik heb net even wat potten rub besteld bij true2BBQ. Nieuwe webshop opgezet door een bekende. Als je op zoek bent naar amerikaanse rubs of sauzen kan je ze bij hem bestellen.

Ik ben er blij mee :)
Ik heb gisteren ook even op die site van Hugo gekeken Schranseman, en even aangemeld.
Ik denk dat ik ook de witte saus van Bob Gibson ga proberen, voor de kip.
Het zal wel wat anders zijn, ipv alle rode
pi_100346275
De bbq is alweer aan. Ga nu de moinkballen grillen zonder spek. Gisteren waren ze wel erg zout. Welke aanmaakblokjes gebruiken jullie?

Heb nu bruine van de action maar dat is niks en die van weber zijn nogal duur en hebben zon vieze chemische geur.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:53:08 #84
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_100348246
bruine van de appie zijn wel goed
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:26:34 #85
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100351130
Even een vraagje van een andere orde, wat vinden jullie buren ervan dat er bijna dagelijks geBBQ'd wordt?
IK heb hier zelf een buur zitten die enorm vaak met vrienden rond een vuurkorf gaat zitten en elke dag die rook lucht in je huiskamer gaat toch best vervelen.
Nu is BBQ net iets anders (alleen rooklucht bij het aansteken en daarna heerlijke kookgeuren) maar toch..
pi_100351562
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:26 schreef SiGNe het volgende:
Even een vraagje van een andere orde, wat vinden jullie buren ervan dat er bijna dagelijks geBBQ'd wordt?
IK heb hier zelf een buur zitten die enorm vaak met vrienden rond een vuurkorf gaat zitten en elke dag die rook lucht in je huiskamer gaat toch best vervelen.
Nu is BBQ net iets anders (alleen rooklucht bij het aansteken en daarna heerlijke kookgeuren) maar toch..
Ik vind een vuurkorf idd toch wel wat anders als een bbq.
Dat moet toch veel meer overlast geven, een bbq is qua overlast toch veel milder.

De bbq bij mij staat een paar keer per week aan, in alle seizoenen.
Mijn buren heb ik er nog nooit over gehoord, iig niet negatiefs.
Het is zelfs zo dat wanneer de bbq om 12:00 uur aangaat voor bv ribben, de buurman van 2 huizen verder over de schutting roept: "ik kom over een uurtje of 6 even langs !"
pi_100362553
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:26 schreef SiGNe het volgende:
Even een vraagje van een andere orde, wat vinden jullie buren ervan dat er bijna dagelijks geBBQ'd wordt?
IK heb hier zelf een buur zitten die enorm vaak met vrienden rond een vuurkorf gaat zitten en elke dag die rook lucht in je huiskamer gaat toch best vervelen.
Nu is BBQ net iets anders (alleen rooklucht bij het aansteken en daarna heerlijke kookgeuren) maar toch..
Ik woon 6 hoog met een dakterras, dus de lucht kan erg goed weg.
Heb nog nooit klachten gehoord, meer interesse wat ik toch altijd aan het doen ben met dat groene ding :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 7 augustus 2011 @ 10:58:35 #88
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_100416288
Eigenlijk geen BBQ, maar wel passend in het draadje. Mosselen boven een vuurkorf. Niet alleen erg lekker ook nog eens leuk om te doen. Lekker fikkie stoken, bier drinken en mosselen eten.









Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_100417252
Tof zeg, past wmb prima in dit topic ^O^
Hoe lang hebben ze opgestaan ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_100418778
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 11:48 schreef junkiexp het volgende:
Tof zeg, past wmb prima in dit topic ^O^
Hoe lang hebben ze opgestaan ?
Recept staat in de link ;)
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen
pi_100420886
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 10:58 schreef Schranseman het volgende:
Eigenlijk geen BBQ, maar wel passend in het draadje. Mosselen boven een vuurkorf. Niet alleen erg lekker ook nog eens leuk om te doen.
Dit begrijp ik niet zo, Wat is de meerwaarde voor de smaak?
pi_100422567
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:47 schreef Zigger het volgende:

[..]

Dit begrijp ik niet zo, Wat is de meerwaarde voor de smaak?
Misschien wel niks, maar beetje met vuur spelen is altijd leuk, dat zegt hij dus ook ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 7 augustus 2011 @ 15:33:04 #93
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100424851
Zaterdag bbq'en. *O*
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:22:51 #94
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_100453590
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:47 schreef Zigger het volgende:

[..]

Dit begrijp ik niet zo, Wat is de meerwaarde voor de smaak?
Voor de smaak vrij weinig. Wel leuk om lekker buiten mosselen op een vuurtje klaar te maken
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:20:30 #95
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_100532428
Zeg nou zelf, wat wil je liever:
- Met z'n alle gezellig rond een vuurkorf staan met een pilsje in je hand
- Met zijn alle gezellig rond een gasfornuis staan met een pilsje in je hand
  woensdag 10 augustus 2011 @ 09:24:36 #96
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100541199
up the ante's

dit weekend housewarming met 26 man, dus even een grote stap vooruit van 11 man.

Wel wat meer sidedishes, anders kom ik niet meer achter die pot vandaan...
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 10 augustus 2011 @ 13:34:11 #97
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100549046
Een echte housewarming is binnen BBQ'en ;)
  woensdag 10 augustus 2011 @ 13:34:30 #98
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100549056
:)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_100549555
Heb wat rubs en sauzen voor me verjaardag gekregen en verder nog wat tangen, briketstarterster. Kan nu echt beginnen :)

Ben nu alleen thuis en heb 2 x kipfilet in een BBQ rub en Poultry rub, ben benieuwd.



pi_100555356
Je kan het beste de aanmaakblokjes op je kolenrooster leggen, en dan daaroverheen de gevulde starter.
Werk imo een stuk makkelijker.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 10 augustus 2011 @ 16:22:01 #101
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100556006
Ja dat doe ik ook altijd. Er valt toch altijd wat uit en dat kan je het beste in je BBQ hebben, anders is het zon zooitje
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_100556353
Goede tip, vind het nu al zo moeilijk gaan.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:12:55 #103
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100558144
quote:
2s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:06 schreef junkiexp het volgende:
Je kan het beste de aanmaakblokjes op je kolenrooster leggen, en dan daaroverheen de gevulde starter.
Werk imo een stuk makkelijker.
En er kan dan ook meer lucht van onder aangevoerd worden waardoor je een hetere vlam krijgt (en dus sneller witte briketten)
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:13:54 #104
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100558188
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:12 schreef SiGNe het volgende:

[..]

En er kan dan ook meer lucht van onder aangevoerd worden waardoor je een hetere vlam krijgt (en dus sneller witte briketten)
Een goeie trek wil wel helpen idd :)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_100588780
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 13:47 schreef stoeltafel het volgende:
Heb wat rubs en sauzen voor me verjaardag gekregen en verder nog wat tangen, briketstarterster. Kan nu echt beginnen :)

Ben nu alleen thuis en heb 2 x kipfilet in een BBQ rub en Poultry rub, ben benieuwd.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die nomu rubs zijn echt lekker ja! heb de tandoori rub thuis staan, die kun je ook heel goed mengen met wat yoghurt en daar je kippen mee insmeren.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_100590542
Welke gebruik je nog meer? De zoete is helaas niet voor de bbq bedoeld
pi_100620318
Gisteren een lekker beenham indirect bereid, vandaag warm op een broodje gegeten, erg lekker moet ik zeggen.
Geen referral hier.
pi_100620421
Volgende week weer de bbq aan.
Het is nu bagger bbq weer, veel regen + veel wind.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_100630960
Met regen en sneeuw kan je ook gewoon Q-en hoor ;)
pi_100631566
Vandaag bij vrienden BBQ-en, ik ben beniewd
pi_100660093
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 07:58 schreef Pascal81 het volgende:
Met regen en sneeuw kan je ook gewoon Q-en hoor ;)
Moah, ik sta op 18 meter hoogte zonder een afdak, dat is wel erg ambitieus ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_100671180
Ik moet zeggen dat die rommel van de supermarkt niet lekker is. Volgende keer gewoon zelf de speklapjes marineren en zelf hamburgers maken!
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:19:55 #113
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100774673
Eet ik ook nooit meer. Ga gewoon even naar de markt. Sowieso maak ik zelf altijd sate met eigen marinade met kipfilet van de markt.

Dan nog filetlapjes, knoflookgambas, filetlapjes, martinisteaks oid erbij. Hier in groningen staat een hele fijne slagerop de markt en ik werk in het centrum en kan zo ff naar de markt
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:28:41 #114
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100775127
Bij de Jumbo hadden ze tot vorig jaar nog varkenshaassateetjes, die waren wel erg lekker, goed gemarineerd.
Verder marineer ik ook liever zelf, vooral bij kipfilet zorgt de supermarktmarinade voor een heel andere vleesstructuur, niet lekker.
pi_100775175
Ben al bang half 1 bezig met mijn eerste PP. Zit nu op 82 graden dus ben er bijna. Zou k de PP nu nóg insmeren met ketjap/honing?
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:34:07 #116
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100775396
Laatst een bbq gehad bij vrienden. Die spare-ribs waren goddelijk. _O_
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:48:23 #117
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100776139
Ik ben nog altijd opzoek naar een recept voor Sieuw Paw Kwat, geroosterde Chinese varkenskrabbetjes.
Stond op de kaart bij een Chinees restaurant waar ik vroeger met m'n ouders kwam maar ben het daarna nooit meer tegengekomen.
pi_100777103
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:48 schreef SiGNe het volgende:
Ik ben nog altijd opzoek naar een recept voor Sieuw Paw Kwat, geroosterde Chinese varkenskrabbetjes.
Stond op de kaart bij een Chinees restaurant waar ik vroeger met m'n ouders kwam maar ben het daarna nooit meer tegengekomen.
Die bij de chinees in Staphorst zijn echt te lekker :9~
  maandag 15 augustus 2011 @ 21:20:11 #119
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100778098
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:02 schreef LieLie het volgende:

[..]

Die bij de chinees in Staphorst zijn echt te lekker :9~
Het restaurant waar ik kwam zit in De Meern (bij Utrecht), Jasmine Palace en inderdaad, super lekker en er zat ook een heerlijke saus bij.
Als ik google kom ik ook wel restaurants tegen die het maken (volgens mij met een andere saus) maar een recept heb ik (nog) niet kunnen vinden.

Ik heb weleens eerder restaurants gemaild om te vragen of ik een recept mocht hebben maar daar zijn ze niet zo vrijgevig in, ze hebben liever dat je het daar eet natuurlijk.
pi_100778326
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:20 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Het restaurant waar ik kwam zit in De Meern (bij Utrecht), Jasmine Palace en inderdaad, super lekker en er zat ook een heerlijke saus bij.
Als ik google kom ik ook wel restaurants tegen die het maken (volgens mij met een andere saus) maar een recept heb ik (nog) niet kunnen vinden.

Ik heb weleens eerder restaurants gemaild om te vragen of ik een recept mocht hebben maar daar zijn ze niet zo vrijgevig in, ze hebben liever dat je het daar eet natuurlijk.
Nee, dat vertellen ze niet zo snel. Heb het hier ook wel eens gevraagd, maar dan lachen ze een beetje en begrijpen ze je ineens niet zo goed ;)
Bij de ribbetjes van de chinees in Staphorst zit een zoetige donkere saus. Beetje hoisin-achtig.
  maandag 15 augustus 2011 @ 21:29:52 #121
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100778638
Kruising tussen hoisin en pruimensaus (pluimensáùs ;) ) ofzo, donker inderdaad en tikje zoetig van smaak.
pi_100791905





Tadaaaaa! Damn wat is dit verrukkelijk! Heb net al de helft opgegeten maar kon echt moeilijk met stoppen :) Morgen broodjes halen en dan het laatste op eten. Mijn vriendin vond het ook echt super, niet gek voor de eerste keer. Ga de volgende keer wel een aantal dingen anders aanpakken, betere aanmaakblokjes en betere briketten. Volgende keer moet de PP ook veel groter zijn. Had nu een kilo of een pond maar dat is zo op dus volgende keer 2.5 kilo als het op de SJ past. Ben over het algemeen wel tevreden.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 01:45:36 #123
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100792060
Die tweede foto had een biefstuk van m'n vader kunnen zijn, alleen zijn die zelfs van binnen verkoold _O-
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 02:00:42 #124
128548 pavv
The computer says NO
pi_100792513
Volgende keer inderdaad een hele procureur (2 a 3 KG) op de BBQ leggen voor Pulled Pork. Als je die kunt halen bij de Makro/Hanos/Sligro ben je voor relatief weinig geld klaar ( reken op tussen de 4 en de 7 euro per kilo)

hoelang heeft dat pondje vlees er op gelegen?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 02:02:37 #125
128548 pavv
The computer says NO
pi_100792566
hmm... op een SJ gaat dat wel wat krap worden, en ook qua temp-controle is dat een flinke klus om die tussen de 12 en de 18 uur op een lage temp te houden

succes!!!
pi_100884725
Iemand ervaring met buikspek?

Heb dit stuk gekocht deze week en ga het morgen maken voor vrienden.
Ben erg benieuwd, straks eerst de marinade kopen

pi_100884735
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 02:00 schreef pavv het volgende:
Volgende keer inderdaad een hele procureur (2 a 3 KG) op de BBQ leggen voor Pulled Pork. Als je die kunt halen bij de Makro/Hanos/Sligro ben je voor relatief weinig geld klaar ( reken op tussen de 4 en de 7 euro per kilo)

hoelang heeft dat pondje vlees er op gelegen?
Totaal 14 uur maar hij was twee keer uit geweest maar heb de 12 uur ruim gehaald. Was erg lekker, vooral de volgende dag de PP op een broodje gegeten. Ga de volgende keer opzoek naar een wat groter stuk.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 10:07:38 #128
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_100886681
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 07:52 schreef stoeltafel het volgende:
Iemand ervaring met buikspek?

Heb dit stuk gekocht deze week en ga het morgen maken voor vrienden.
Ben erg benieuwd, straks eerst de marinade kopen

[ afbeelding ]
Buikspek!! goddelijk als je het klaar maakt zoalsl Kurt Dekonick uit Belgie. Die snijdt het in en rookt het dan klaar. Ik heb zijn BBQ boek (BBQ tapas) hier liggen. Zal vandaag nog ff het recept voor je zoeken.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_100887070
Oke thnx! Ben erg benieuwd maar is dat niet wat moeilijk om klaar te maken? Ben echt een beginner. Zou fijn zijn als je het recept vanmiddag kan posten, moet vanavond werken en wil het vandaag marineren voor morgen.
pi_100901202
Heb net de marinade gemaakt, wat vinden jullie ervan?

Het stuk is 830gram, de marinade ligt er echt dik op, zo laten of een groot deel eraf halen? Morgen middag om 12 uur gaat die op de BBQ

  donderdag 18 augustus 2011 @ 18:11:34 #131
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100904029
En waar bestaat de marinade uit?

Je had er trouwens ook nog echte Saam Sieuw van kunnen maken, da's Char Sieuw/Babi Pangang van buikspek.
pi_100905940
1 stuk spek, zonder zwoerd van ca. 250 gram
1 el grove mosterd
2 el lichte sojasaus
1 el knoflook poeder
1 tl uienpoeder
1 tl peper
1 tl paprika

2 el olie
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:12:16 #133
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_100950529
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:23 schreef stoeltafel het volgende:
Oke thnx! Ben erg benieuwd maar is dat niet wat moeilijk om klaar te maken? Ben echt een beginner. Zou fijn zijn als je het recept vanmiddag kan posten, moet vanavond werken en wil het vandaag marineren voor morgen.
ahh. sorry.. recept vergeten en kan er nu niet bij. Is het wel een beetje gelukt?
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  maandag 29 augustus 2011 @ 12:45:04 #134
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_101327128
Vorige week mijn Big Green Egg binnen gekregen :7

Gisteren een Beer Can Chicken gemaakt. Super gelukt ^O^

Ben nu een beetje aan het rondspeuren voor houtskool. Het zakje wat ik had was veel gruis. Voor zo'n keramische BBQ, wordt grof houtskool aanbevolen. Nu heb ik al gezien dat er vaak naar "Black Ranch" gewezen wordt. Prima, maar 15kg houtskool op laten sturen... :o
Nu betaal ik, als rechtgeaarde hollander, natuurlijk niet graag onnodig veel. :X

Iemand suggesties? Ik heb helaas geen toegang tot een groothandel ofzo.. -O-
I follow you......but not on Twitter
  maandag 29 augustus 2011 @ 13:57:47 #135
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101329365
bouwmarkt?

houtskool brandt wel snel op itt briketten.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 29 augustus 2011 @ 14:53:29 #136
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_101331070
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2011 12:45 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Vorige week mijn Big Green Egg binnen gekregen :7

Gisteren een Beer Can Chicken gemaakt. Super gelukt ^O^

Ben nu een beetje aan het rondspeuren voor houtskool. Het zakje wat ik had was veel gruis. Voor zo'n keramische BBQ, wordt grof houtskool aanbevolen. Nu heb ik al gezien dat er vaak naar "Black Ranch" gewezen wordt. Prima, maar 15kg houtskool op laten sturen... :o
Nu betaal ik, als rechtgeaarde hollander, natuurlijk niet graag onnodig veel. :X

Iemand suggesties? Ik heb helaas geen toegang tot een groothandel ofzo.. -O-
BGE houtskool is uitstekend. En de nieuwe houtskool van weber gaat ook wel. Die is alles schreeuwend duur. Ik bestel meestal een zak of 8 black ranche en haal ze op. Peko is ook uitstekend spul, maar alleen bij de groothandel.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  maandag 29 augustus 2011 @ 15:09:39 #137
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101331539
waarom houtskool en geen briketten als ik zo vrij mag zijn?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_101332222
Mijn tuin is bijna klaar dus ik kan bijna mijn bbq spullen gaan aanschaffen. Maar heeft de locale intratuin nog wel bbq spullen op voorraad of zien ze dit echt als zomercollectie en is alles op of ik moet geluk hebben op de laatste weber?
  maandag 29 augustus 2011 @ 15:49:37 #139
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_101332822
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 14:53 schreef Schranseman het volgende:

[..]

BGE houtskool is uitstekend. En de nieuwe houtskool van weber gaat ook wel. Die is alles schreeuwend duur. Ik bestel meestal een zak of 8 black ranche en haal ze op. Peko is ook uitstekend spul, maar alleen bij de groothandel.
Waar haal je ze? In Almere?
I follow you......but not on Twitter
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:15:51 #140
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_101333940
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:49 schreef 1-of-6Billion het volgende:

[..]

Waar haal je ze? In Almere?
In Hoofddorp bij Baron BBQ Business (http://www.bbqstuff.nl/baron_s_bbq_winkel/;jsessionid=8EE05D36C6AA52D9F5690C2D2D81383F?__stateless=8EE05D36C6AA52D9F5690C2D2D81383F)
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  maandag 29 augustus 2011 @ 16:31:51 #141
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_101334513
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:32 schreef Stansfield het volgende:
Mijn tuin is bijna klaar dus ik kan bijna mijn bbq spullen gaan aanschaffen. Maar heeft de locale intratuin nog wel bbq spullen op voorraad of zien ze dit echt als zomercollectie en is alles op of ik moet geluk hebben op de laatste weber?
www.bbqwinqel.nl (komt mijne vandaan) en soortgelijke webshops hebben ze altijd wel... Is waarschijnlijk ook nog goedkoper.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 29 augustus 2011 @ 17:07:54 #142
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_101335950
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:09 schreef Catch22- het volgende:
waarom houtskool en geen briketten als ik zo vrij mag zijn?
De precieze reden moet nog duidelijk worden, maar er wordt afgeraden om briketten te gebruiken in een BGE. Ik las iets over vulstoffen, maar weet niet zeker of dat DE reden is..
I follow you......but not on Twitter
pi_101337125
De reden is dat briketten de luchtinlaat kan laten dicht slippen dus daarom altijd houtskool gebruiken.
  maandag 29 augustus 2011 @ 19:20:27 #144
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_101340748
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:15 schreef Schranseman het volgende:

[..]

In Hoofddorp bij Baron BBQ Business (http://www.bbqstuff.nl/baron_s_bbq_winkel/;jsessionid=8EE05D36C6AA52D9F5690C2D2D81383F?__stateless=8EE05D36C6AA52D9F5690C2D2D81383F)
Mmmm, nèt de houtskool is niet te bestellen in de webshop... :'(
Woon in Breda. Dan is Hoofddorp toch wat ver weg voor een zakkie houtskool.
I follow you......but not on Twitter
  maandag 29 augustus 2011 @ 23:02:45 #145
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_101353732
De gemiddelde briket laat veel restprodukt achter na verbranding, as, bindmiddel, en dan slibt inderdaad de boel dicht.
Er wordt meestal voor goede kwaliteit houtskool gekozen, die geeft veel minder as na verbranding.
Er zijn wel goede briketten, waar een egg goed op kan branden, maar de voorkeur gaat uit naar houtskool.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:34:55 #146
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101450188
Ik heb gister deze gemaakt: http://www.smulweb.nl/rec(...)-peultjes-en-noedels
Erg lekkere marinade!
Ik heb de varkenshaas eerst in een pan kort gebakken en daarna is ie in een aluminium ovenschaal met wat saus op de BBQ gegaan.
Was alleen vergeten om de boel af te dekken met folie waardoor de varkenshaas iets te droog was.
Lagere temp op de BBQ had denk ik ook wel geholpen.
Volgens mij moet het met direct op het rooster leggen en steeds inlakken met de saus ook werken.
De saus kanje dan gewoon zonder vlees in een bakje op de BBQ leggen.
  vrijdag 2 september 2011 @ 11:51:26 #147
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_101483259
Ik wil morgen weer BBQen en heb nog een mooi stuk entrecote liggen. Hoe kan ik dit het beste bereiden. We zijn zelf niet zo van de marinades en sausjes en zo. Kruiden is prima, maar vooral ook direct/indirect etc.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_101483374
Hier mijn zelfgemaakte bbq!











Ribjes waren jummie!
Hadden 24 uur in singapore marinade gelegen zoals op de website van bluesmoke.
Daarna gemopt met gekookte marinade en honing!
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_101483394
awesome! O+ _O_
Ja doei.
pi_101483405
Gisteren maar eens wat dooie vissen aangebakken op de Weber. :s)

Bij de houthandel een stukkie cederhout op de kop getikt (15 euro per meter :'( ) en in een emmertje water gelegd.

BBQ aangeslingerd.


Zalmfilets een half uurtje in een marinade van olijfolie, knoflook, citroenrasp en Italiaanse kruiden gelegd.

De Weber is intussen goed op temperatuur gekomen, cederhouten plank met zalm kan erop:


Er komt een behoorlijke rookontwikkeling tot stand, die een heerlijk aroma door de buurt verspreid :9~ . Na een minuut of 20 met gesloten deksel zijn de zalmfiletjes klaar.



Godskolere, wat is dit lekker! Beste vis die ik ooit gegeten heb _O_ :s) _O_ :s) . Heerlijk knapperige "korst" en een smaak die heel moeilijk te beschrijven valt. Echt fantastisch.

Aanrader dus. Recept heb ik van http://www.bbq-nl.com/2007/05/cedar-plank-salmon.html.
pi_101483594
Whahaha die golf BBQ, briljant :)
  vrijdag 2 september 2011 @ 12:43:59 #152
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_101484713
_O_ Haha die BBQ ^O^
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  vrijdag 2 september 2011 @ 22:38:00 #153
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101509009
Morgen verjaardagsfeestje vieren.. met MOINKballs. :)
Ik hou verder dit lijstje aan : http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html
Incl de rub: http://www.bbq-nl.com/2009/02/basis-barbecue-rub.html
en de saus: http://www.bbq-nl.com/2007/06/noskos-sweet-smokey-bbq-sauce.html

De rub en de saus zijn al klaar.
De saus is wel érg pittig door de eetlepel chili die er in moet, vraag me af of het recept geen theelepel zou moeten vermelden.
OK, er staat ook dat het na 2 weken minder pittig smaakt maar toch..
Morgen de MOINKballs draaien en dan 's avonds serveren als lekkere snack.

Ik ben erg benieuwd, het wordt de eerste keer dat ik het maak en proef dus het wordt voor iedereen een grote verassing.
pi_101511832
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 september 2011 11:57 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Gisteren maar eens wat dooie vissen aangebakken op de Weber. :s)

Bij de houthandel een stukkie cederhout op de kop getikt (15 euro per meter :'( ) en in een emmertje water gelegd.
[ afbeelding ]
BBQ aangeslingerd.
[ afbeelding ]

Zalmfilets een half uurtje in een marinade van olijfolie, knoflook, citroenrasp en Italiaanse kruiden gelegd.

De Weber is intussen goed op temperatuur gekomen, cederhouten plank met zalm kan erop:
[ afbeelding ]

Er komt een behoorlijke rookontwikkeling tot stand, die een heerlijk aroma door de buurt verspreid :9~ . Na een minuut of 20 met gesloten deksel zijn de zalmfiletjes klaar.

[ afbeelding ]

Godskolere, wat is dit lekker! Beste vis die ik ooit gegeten heb _O_ :s) _O_ :s) . Heerlijk knapperige "korst" en een smaak die heel moeilijk te beschrijven valt. Echt fantastisch.

Aanrader dus. Recept heb ik van http://www.bbq-nl.com/2007/05/cedar-plank-salmon.html.
Ziet er goed uit, hout splintert niet oid ?
En 15 euro valt neem kan je 4-5 plankjes van maken ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_101519957
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 september 2011 23:28 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ziet er goed uit, hout splintert niet oid ?
En 15 euro valt neem kan je 4-5 plankjes van maken ?
Nee het hout blijft mooi in takt, trekt een beetje krom en de onderkant verbrandt helemaal.

Wij hadden een stukje van 5 euro, dat kon nog een keer door de helft.
pi_101520819
Voor sommige bbq-ers overbodige informatie, maar ik was laatst ribben aan het maken, had voor de rest weinig te doen de hele dag, dus ik dacht het eens te fotograferen, en een ribben tutorial te maken :) . Spare ribs, of eigenlijk baby back ribs is best een lastig stukje vlees om goed klaar te maken, het vereist een lange garing, op een relatief lage temperatuur, rond de 110 graden Celcius. Maar wanneer gelukt, eet je als een koning, er komt maar weinig zoiets lekkers, als goede ribben van de bbq.

Eerst moet het membraam eraf, dit is best een rotwerk, ook omdat het nogal glad is, een keukenpapiertje brengt vaak uitkomst.Dit is overigens meteen het vervelenste klusje.

Hierna gaat de rub erop, normaal maak ik zelf een rub, je kan er genoeg op het internet opzoeken, de rub van Noskos is altijd een succes. Ik had echter een potje Butt rub van Bad Byron, dus die ging er vandaag op.

Na de rub gaan ze in de mosterd, hier had ik nog een fles mosterd met wat toevoegingen staan, die verleden keer best lekker voor de ribben was. Normaal neem ik gewone gele mosterd. Wees vooral niet gierig met het smeren, dit mag best aardig dik. Mocht je niet van mosterd houden : wees niet bang, je proeft er nl later niets meer van, mevrouw Xlarge en dochter Xlarge houden ook niet van mosterd, maar deze ribs ben ik altijd verplicht te maken van ze.

Nu is het tijd om de bbq aan te steken, ik gebruik bij wat langere sessies de Minion methode. Leg aan 1 kant van de bbq wat kolen, onaangestoken. In de brikettenstarter zitten een stuk of 10 aangestoken kolen (de starter staat hier op zijn kop, omdat het er zo weinig zijn), deze aangestoken kolen aan op de koude kolen, zodat die langzaam worden aangestoken.Met goede kokosbriketten zou de bbq het nu rond de 6 uur moeten doen.

Nu kunnen de ribben erop, ik heb ze dwars op een rekje wat ik heb laten maken, zo kunnen er meer op.Boven de kolen heb ik een bak water met appelsap gezet, dit reguleert de temperatuur, en op de kolen ligt een pakketje rookpellets van Jack Daniels, normaal heb ik brokken die zo op het vuur kunnen, maar ik had op het internet de verkeerde aangevinkt :{ Let op dat er onder de ribben geen kolen liggen, ze gaan dus echt indirect

En lekker aan het roken zo, het ruikt al een beetje naar een whiskey stokerij, mijn buren zijn hier ook altijd blij mee  . Ze gaan er zo 3 uren op. En hou die deksel dicht, het heeft geen zin om hem eraf te halen om te kijken, alleen om misschien een beetje extra rookhout erop te doen. Let er wel op dat je de bovenste luchtschuif tegenovergesteld van je kolen doet, zodat de hete lucht altijd over je vlees gaat.

Hou die temperatuur op 110 graden, maar met het water/appelsap zal dat niet moeilijk zijn.

Na drie uren kan de deksel eraf, ze zien er dan zo ongeveer uit. De volgende stap is ze in folie te wikkelen, met wat vocht erbij. Ik gebruik soms appelsap, en soms cola, en vandaag wordt het cola. Ze zullen door het vocht in de folie verder garen, maar ook het zuur in de cola zorgt voor malser vlees.....jawel kinders cola heeft de zelfde ph waarde dan azijn. ;)

Zo liggen ze lekker in hun jasje

Nu is het tijd om de echte smaak eraan te geven, bij spareribs werkt een glaze van honing, ketjap mosterd altijd goed. De mosterd staat hier alleen niet op de foto. Ik doe er altijd wat knoflookpoeder, peper, etc bij, maar het luisterd niet zo nauw. Gebruik wel dikke ketjap, want die dunne druipt er meteen vanaf.

Na 1 uur in de foliekunnen ze eruit, en zijn we bijna klaar, ze kunnen nu met de glaze worden bestreken.Vandaag doet mijn neefje dat, je ziet dat ze er meteen lekker beginnen uit te zien.

Dan nog het laatste uurtje met de glaze, bestrijk hem gerust vaker, en dan is het eindelijk klaar. Hier heb ik er nog wat bonen, en mais bij gemakkt, dat past altijd goed bij de ribben, vind ik.
Uiteindelijk heb je een bord zoals hieronder :)
pi_101521128
Ziet er goed uit zeg!!!
pi_101521517
Damn wat lekker en goede foto's zeg!
  zaterdag 3 september 2011 @ 13:15:22 #159
128548 pavv
The computer says NO
pi_101523679
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:38 schreef SiGNe het volgende:
Morgen verjaardagsfeestje vieren.. met MOINKballs. :)
Ik hou verder dit lijstje aan : http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html
Incl de rub: http://www.bbq-nl.com/2009/02/basis-barbecue-rub.html
en de saus: http://www.bbq-nl.com/2007/06/noskos-sweet-smokey-bbq-sauce.html

De rub en de saus zijn al klaar.
De saus is wel érg pittig door de eetlepel chili die er in moet, vraag me af of het recept geen theelepel zou moeten vermelden.
OK, er staat ook dat het na 2 weken minder pittig smaakt maar toch..
Morgen de MOINKballs draaien en dan 's avonds serveren als lekkere snack.

Ik ben erg benieuwd, het wordt de eerste keer dat ik het maak en proef dus het wordt voor iedereen een grote verassing. [ afbeelding ]
Hehehe, ik heb ze ook gemaakt gisteravond... heerlijk, from scratch...dus zelf vlees gehaald (in dit geval hele mooie fijne riblappen van de slager (niet goedkoop, wel heel lekker), deze door de gehaktmolen gedraaid en vervolgens er classic MOINK-balls van gemaakt.... 30 gram per stuk, even door de rub en dan spekkie er om heen.

lekker op de Weber op 110ºC voor een ruime anderhalf uur en daarna de sauce erop, nog 20 minuutjes en dan aanvallen.

Gelukkig zijn ze niet allemaal opgegegaan (veuls te veul gemaakt) dus er gaan er nog een aantal de vriezer in voor toekomstig genot.
pi_101530437
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 september 2011 10:31 schreef Xlarge het volgende:
Voor sommige bbq-ers overbodige informatie, maar ik was laatst ribben aan het maken, had voor de rest weinig te doen de hele dag, dus ik dacht het eens te fotograferen, en een ribben tutorial te maken :) . Spare ribs, of eigenlijk baby back ribs is best een lastig stukje vlees om goed klaar te maken, het vereist een lange garing, op een relatief lage temperatuur, rond de 110 graden Celcius. Maar wanneer gelukt, eet je als een koning, er komt maar weinig zoiets lekkers, als goede ribben van de bbq.
[ afbeelding ]
Eerst moet het membraam eraf, dit is best een rotwerk, ook omdat het nogal glad is, een keukenpapiertje brengt vaak uitkomst.Dit is overigens meteen het vervelenste klusje.
[ afbeelding ]
Hierna gaat de rub erop, normaal maak ik zelf een rub, je kan er genoeg op het internet opzoeken, de rub van Noskos is altijd een succes. Ik had echter een potje Butt rub van Bad Byron, dus die ging er vandaag op.
[ afbeelding ]
Na de rub gaan ze in de mosterd, hier had ik nog een fles mosterd met wat toevoegingen staan, die verleden keer best lekker voor de ribben was. Normaal neem ik gewone gele mosterd. Wees vooral niet gierig met het smeren, dit mag best aardig dik. Mocht je niet van mosterd houden : wees niet bang, je proeft er nl later niets meer van, mevrouw Xlarge en dochter Xlarge houden ook niet van mosterd, maar deze ribs ben ik altijd verplicht te maken van ze.
[ afbeelding ]
Nu is het tijd om de bbq aan te steken, ik gebruik bij wat langere sessies de Minion methode. Leg aan 1 kant van de bbq wat kolen, onaangestoken. In de brikettenstarter zitten een stuk of 10 aangestoken kolen (de starter staat hier op zijn kop, omdat het er zo weinig zijn), deze aangestoken kolen aan op de koude kolen, zodat die langzaam worden aangestoken.Met goede kokosbriketten zou de bbq het nu rond de 6 uur moeten doen.
[ afbeelding ]
Nu kunnen de ribben erop, ik heb ze dwars op een rekje wat ik heb laten maken, zo kunnen er meer op.Boven de kolen heb ik een bak water met appelsap gezet, dit reguleert de temperatuur, en op de kolen ligt een pakketje rookpellets van Jack Daniels, normaal heb ik brokken die zo op het vuur kunnen, maar ik had op het internet de verkeerde aangevinkt :{ Let op dat er onder de ribben geen kolen liggen, ze gaan dus echt indirect
[ afbeelding ]
En lekker aan het roken zo, het ruikt al een beetje naar een whiskey stokerij, mijn buren zijn hier ook altijd blij mee  . Ze gaan er zo 3 uren op. En hou die deksel dicht, het heeft geen zin om hem eraf te halen om te kijken, alleen om misschien een beetje extra rookhout erop te doen. Let er wel op dat je de bovenste luchtschuif tegenovergesteld van je kolen doet, zodat de hete lucht altijd over je vlees gaat.
[ afbeelding ]
Hou die temperatuur op 110 graden, maar met het water/appelsap zal dat niet moeilijk zijn.
[ afbeelding ]
Na drie uren kan de deksel eraf, ze zien er dan zo ongeveer uit. De volgende stap is ze in folie te wikkelen, met wat vocht erbij. Ik gebruik soms appelsap, en soms cola, en vandaag wordt het cola. Ze zullen door het vocht in de folie verder garen, maar ook het zuur in de cola zorgt voor malser vlees.....jawel kinders cola heeft de zelfde ph waarde dan azijn. ;)
[ afbeelding ]
Zo liggen ze lekker in hun jasje
[ afbeelding ]
Nu is het tijd om de echte smaak eraan te geven, bij spareribs werkt een glaze van honing, ketjap mosterd altijd goed. De mosterd staat hier alleen niet op de foto. Ik doe er altijd wat knoflookpoeder, peper, etc bij, maar het luisterd niet zo nauw. Gebruik wel dikke ketjap, want die dunne druipt er meteen vanaf.
[ afbeelding ]
Na 1 uur in de foliekunnen ze eruit, en zijn we bijna klaar, ze kunnen nu met de glaze worden bestreken.Vandaag doet mijn neefje dat, je ziet dat ze er meteen lekker beginnen uit te zien.
[ afbeelding ]
Dan nog het laatste uurtje met de glaze, bestrijk hem gerust vaker, en dan is het eindelijk klaar. Hier heb ik er nog wat bonen, en mais bij gemakkt, dat past altijd goed bij de ribben, vind ik.
Uiteindelijk heb je een bord zoals hieronder :)
[ afbeelding ]
Bedankt voor het verslag, we doen het zo te zien ongeveer op dezelde manier.
Het velletje eraf halen is idd een rot klusje.

Waar haal jij je ribs meestal ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 3 september 2011 @ 18:34:40 #161
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101530714
Vandaag dan eindelijk eens een brikettenstarter gekocht, 't is er een van Weber geworden, ze hadden geen andere (goedkopere)
Zaten wel aanmaakblokjes en Long lasting briketten bij dus dat maakt 't ook wel een beetje goed,
Vanavond proberen m'n MOINKballs te bereiden, hoop dat ik de temperatuur een beetje laag kan houden.
Ik heb een BBQvat van H. den Blijker en wil indirect gaan BBQ'en.
pi_101530974
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 18:34 schreef SiGNe het volgende:
Vandaag dan eindelijk eens een brikettenstarter gekocht, 't is er een van Weber geworden, ze hadden geen andere (goedkopere)
Zaten wel aanmaakblokjes en Long lasting briketten bij dus dat maakt 't ook wel een beetje goed,
Vanavond proberen m'n MOINKballs te bereiden, hoop dat ik de temperatuur een beetje laag kan houden.
Ik heb een BBQvat van H. den Blijker en wil indirect gaan BBQ'en.
Goede zet, was mijn beste bbq aankoop ooit, en die van Weber roest ook niet.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 4 september 2011 @ 03:12:28 #163
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101544850
Gaat inderdaad wel lekker snel met die brikettenstarter, de briketten zijn ook meteen goed heet als ze op de BBQ gaan.
De MOINKballs waren ook hier een succes al vonden sommigen de saus wat te pittig (vond ik zelf ook, eetlepel chili is ook best veel)
De temperatuur van m'n BBQ bleef ook lekker laag, op een gegeven moment zelfs te laag ( het laatste half uur 80 graden), dat kwam doodat het brikettenrooster in m'n BBQ vrij weinig luchtgaten heeft, de briketten gingen dus heel langzaam uit.
Bij de Ikea hebben ze een metalen rooster om pannen op te zetten, die gaat hier over een tijdje dienst doen als brikettenrooster, kan er in elk geval meer lucht van de onderkant bij.
pi_101544994
Wat betalen jullie voor spare ribs? Dus geen babyribs? Heb vandaag twee mooie grote stukken gehaald op de markt, en het was maar 5e per kilo
  zondag 4 september 2011 @ 22:13:25 #165
128548 pavv
The computer says NO
pi_101572577
heb je buikribs gekocht? of zijn het stiekem toch gewoon platte ribben/ vleeskrabben.... die laatste variant is wel te gebruiken maar ze zijn vaak incourant en meestal nogal vet.

Heb je wat pics?

Voor buikribs is 5eu/kg een goeie deal, voor vleeskrabben is het een redelijke standaardprijs.
pi_101582553
mmm dat ziet er allemaal lekker uit!
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_101596074
Zeker weten buikribben, ze lagen naast de babyribs en die zijn echt klein.
pi_101668999
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 03:12 schreef SiGNe het volgende:

Bij de Ikea hebben ze een metalen rooster om pannen op te zetten, die gaat hier over een tijdje dienst doen als brikettenrooster, kan er in elk geval meer lucht van de onderkant bij.
Als je toch bij de IKEA bent, neem dan meteen de fantast thermometer mee (of beter twee, ideale kernthermometers) en vooral de dekselhouder:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800

Deze is ideaal als je ribs wilt doen, kun je dan verticaal op die houder leggen, meer plek voor meer ribs...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 7 september 2011 @ 13:03:10 #169
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_101669619
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 september 2011 10:31 schreef Xlarge het volgende:
Voor sommige bbq-ers overbodige informatie, maar ik was laatst ribben aan het maken, had voor de rest weinig te doen de hele dag, dus ik dacht het eens te fotograferen, en een ribben tutorial te maken :) . Spare ribs, of eigenlijk baby back ribs is best een lastig stukje vlees om goed klaar te maken, het vereist een lange garing, op een relatief lage temperatuur, rond de 110 graden Celcius. Maar wanneer gelukt, eet je als een koning, er komt maar weinig zoiets lekkers, als goede ribben van de bbq.
[ afbeelding ]
Eerst moet het membraam eraf, dit is best een rotwerk, ook omdat het nogal glad is, een keukenpapiertje brengt vaak uitkomst.Dit is overigens meteen het vervelenste klusje.
[ afbeelding ]
Hierna gaat de rub erop, normaal maak ik zelf een rub, je kan er genoeg op het internet opzoeken, de rub van Noskos is altijd een succes. Ik had echter een potje Butt rub van Bad Byron, dus die ging er vandaag op.
[ afbeelding ]
Na de rub gaan ze in de mosterd, hier had ik nog een fles mosterd met wat toevoegingen staan, die verleden keer best lekker voor de ribben was. Normaal neem ik gewone gele mosterd. Wees vooral niet gierig met het smeren, dit mag best aardig dik. Mocht je niet van mosterd houden : wees niet bang, je proeft er nl later niets meer van, mevrouw Xlarge en dochter Xlarge houden ook niet van mosterd, maar deze ribs ben ik altijd verplicht te maken van ze.
[ afbeelding ]
Nu is het tijd om de bbq aan te steken, ik gebruik bij wat langere sessies de Minion methode. Leg aan 1 kant van de bbq wat kolen, onaangestoken. In de brikettenstarter zitten een stuk of 10 aangestoken kolen (de starter staat hier op zijn kop, omdat het er zo weinig zijn), deze aangestoken kolen aan op de koude kolen, zodat die langzaam worden aangestoken.Met goede kokosbriketten zou de bbq het nu rond de 6 uur moeten doen.
[ afbeelding ]
Nu kunnen de ribben erop, ik heb ze dwars op een rekje wat ik heb laten maken, zo kunnen er meer op.Boven de kolen heb ik een bak water met appelsap gezet, dit reguleert de temperatuur, en op de kolen ligt een pakketje rookpellets van Jack Daniels, normaal heb ik brokken die zo op het vuur kunnen, maar ik had op het internet de verkeerde aangevinkt :{ Let op dat er onder de ribben geen kolen liggen, ze gaan dus echt indirect
[ afbeelding ]
En lekker aan het roken zo, het ruikt al een beetje naar een whiskey stokerij, mijn buren zijn hier ook altijd blij mee  . Ze gaan er zo 3 uren op. En hou die deksel dicht, het heeft geen zin om hem eraf te halen om te kijken, alleen om misschien een beetje extra rookhout erop te doen. Let er wel op dat je de bovenste luchtschuif tegenovergesteld van je kolen doet, zodat de hete lucht altijd over je vlees gaat.
[ afbeelding ]
Hou die temperatuur op 110 graden, maar met het water/appelsap zal dat niet moeilijk zijn.
[ afbeelding ]
Na drie uren kan de deksel eraf, ze zien er dan zo ongeveer uit. De volgende stap is ze in folie te wikkelen, met wat vocht erbij. Ik gebruik soms appelsap, en soms cola, en vandaag wordt het cola. Ze zullen door het vocht in de folie verder garen, maar ook het zuur in de cola zorgt voor malser vlees.....jawel kinders cola heeft de zelfde ph waarde dan azijn. ;)
[ afbeelding ]
Zo liggen ze lekker in hun jasje
[ afbeelding ]
Nu is het tijd om de echte smaak eraan te geven, bij spareribs werkt een glaze van honing, ketjap mosterd altijd goed. De mosterd staat hier alleen niet op de foto. Ik doe er altijd wat knoflookpoeder, peper, etc bij, maar het luisterd niet zo nauw. Gebruik wel dikke ketjap, want die dunne druipt er meteen vanaf.
[ afbeelding ]
Na 1 uur in de foliekunnen ze eruit, en zijn we bijna klaar, ze kunnen nu met de glaze worden bestreken.Vandaag doet mijn neefje dat, je ziet dat ze er meteen lekker beginnen uit te zien.
[ afbeelding ]
Dan nog het laatste uurtje met de glaze, bestrijk hem gerust vaker, en dan is het eindelijk klaar. Hier heb ik er nog wat bonen, en mais bij gemakkt, dat past altijd goed bij de ribben, vind ik.
Uiteindelijk heb je een bord zoals hieronder :)
[ afbeelding ]
Dit ga ik uitprinten zodat ik volgend jaar eens heerlijke ribs kan proberen te maken. Hopen dat het kan met onze bbq.
Het is een wokiwok

Info
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  woensdag 7 september 2011 @ 13:47:08 #170
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101670872
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:39 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als je toch bij de IKEA bent, neem dan meteen de fantast thermometer mee (of beter twee, ideale kernthermometers) en vooral de dekselhouder:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800

Deze is ideaal als je ribs wilt doen, kun je dan verticaal op die houder leggen, meer plek voor meer ribs...
Kernthermometer heb ik al , een analoge die eigenlijk bedoeld is voor een frituurpan, gaat tot 300 graden en heeft geen plastic onderdelen en kan dus gewoon lekker op het rooster liggen (ik moet nog een gat in de desksel maken waar de thermometer in past)
Die tip dan de dekselhouder is wel een goeie, zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet op m'n bbq.
  zondag 11 september 2011 @ 13:15:04 #171
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_101812757
Gisteren was het misschien wel de laatste écht mooie dag van het BBQ-seizoen. Dus ben ik aan een Pulled Pork begonnen. :P Mijn eerste!

Vrijdag een stuk procureur gekocht bij de slager. 1,6KG. Mooi om mee te beginnen. Direct in de Rub gezet. Basic Rub uit het Big Green Egg boek.


's Morgens om 9:00 m'n BGE aangezet. BGE vol met black ranch en een handjevol appelhout (nog over van een kiprooksessie van vrijdag :D )
9:15 kon het feest beginnen! 8-)


Het leek net of ik het genoegen had dat er twee (!!) zones waren. Rond 65°C en rond 82°C. Vooral die laatste was een verzoeking omdat het inmiddels half2 's nachts was...


In een grafiek ziet het er een stuk minder spectaculair uit. Een mooie gelijkmatige opwarming. Mijn geduld was omgekeerd evenredig met de dome temperatuur O~)


De schommelingen in dome temperatuur zijn misschien ook een beetje ingegeven door het noodweer dat rond half10 uitbrak


Half3!! We zijn 3 trappisten verder. Geen moment te vroeg dus. 88°C yeah!


Netjes inpakken in alufolie en theedoeken. Kan het vlees mooi even rusten. En ik ook...


Vanmorgen "gepulled". Ziet er super uit.


De smaak is fantastisch. Jammer dat de broodjes die ik ervoor gebakken had allang op zijn :{
I follow you......but not on Twitter
pi_101817614
quote:
14s.gif Op zondag 11 september 2011 13:15 schreef 1-of-6Billion het volgende:

De smaak is fantastisch. Jammer dat de broodjes die ik ervoor gebakken had allang op zijn :{
Zou het zo graag ook eens proberen, maar op mijn cheap keteltje is dat geen optie en ik kan maar geen WSM vinden die redelijk aan de prijs is, 300 tot 400 euro vind ik net iets te veel.. (en je ei, dat krijg ik helemaal niet door de commissie hier...)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_101820307


Een heerlijke beercan chicken die ik een paar weken geleden gemaakt heb op de smoker.
  woensdag 14 september 2011 @ 19:47:25 #174
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_101949153
Weer een kleine verzameling





















pi_102104270
Het ziet er allemaal extreem lekker uit. Voortal die ribs :9~
pi_102132372
Dit weekend met een grote groep ge-bbq-d, er nam een collega van mn vriendin afscheid, en dat werd gevierd door ergens met 25 man te gaan kamperen.
Ik ben altijd erg van alles zelf doen: eigengedraaide burgers, saté marinade minstens een dag van tevoren in elkaar zetten, etc. Maar met zoveel volk vond ik het eigenlijk wel gezegend, komend weekend is er bij ons thuis ook weer een BBQ voor zoveel publiek, en dan moeten we ook al aan de slag. Dus, we gaan even vloeken in de kerk: we hebben dit keer een aantal dingen kant&klaar bij de Hanos gekocht. :X

En dat viel niet eens tegen!
Prima gemarineerde, voorgebraden saté's van lekker mals kippendijvlees, ik vond ze echt goed. En voor 12 ¤ voor 2 kg kun je t zelfs al bijna niet zelf doen... Alleen maar afgrillen.

Verder een grote doos rundvlees burgers en lams merguez, waren ook erg smakelijk. Omdat we geen koelkast ter beschikking hadden op het terrein, was het makkelijk om alles ingevroren mee te nemen, dat blijft wel even goed.

Alleen de altijd goed ontvangen moink's hebben we zelf gemaakt, plus wat grote bakken pastasalade, veel turks brood, en wat groente voor de frisse touch. Kon ik meteen mn BBQ-grillpan proberen die ik voor mn verjaardag heb gekregen.
De hele bende ingeladen, en een groot deel van de zaterdagmiddag besteed aan het opbouwen:
Vooral veel tentdoeken tegen de mogelijke regenbuien opgehangen.



Voorraadje hout & bier


T is een aardige bedoeïnentent geworden, maar het is gelukt: Droog zitten op de bankjes, maar wel een opening in het dak om een vuur te stoken. En genoeg plek om de bolderkar (keukenwagen) droog neer te zetten.




Voor dit soort grote groepen doet de Weber 57 cm altijd goede diensten. Geen gedoe met kooltjes aan 1 kant, gewoon het hele onderrooster bedekken met kolen, en dan alles direct grillen. Wel goed erbij blijven...


En zoals dat gaat met kampvuren en bier erbij: ze beginnen lief & beheersbaar...


maar aan het einde moet alles erop, en kun je niet meer fatsoenlijk op de bankjes zitten! :D


Prima weekendje, en geluk gehad met het weer: van de regen die halverwege de nacht begon heb ik maar weinig gemerkt. En toen ik uit bed kwam, hield het precies weer op met druppen. Het kostte verder nog wel de hele zondagmiddag om al dat tentdoek thuis uit te hangen en te drogen, en er zit nu een prettige grillgeur aan het doek :9
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_102352832
Gisteren had ik er een zuid Amerikaanse runderhaas opgedaan, bij mijn ouders thuis, hij was z''n 2.5 kilo, deze ging samen met chimmichurri.
Het was erg lekker, alleen iets te ver doorgegaard.
Best jammer, verleden keer had ik een kerntemperatuur van 54 graden aangehouden, waarna de haas iets te rauw naar mijn smaak was.
Nu had ik 58 graden aangehouden, waarna hij iets te ver was doorgegaard.
De volgende keer maar 56 doen :)

pi_102353028
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 16:16 schreef seadarius het volgende:
[ afbeelding ]

Een heerlijke beercan chicken die ik een paar weken geleden gemaakt heb op de smoker.
Op die manier wordt het dus van binnenuit gebakken? :)
  zondag 25 september 2011 @ 13:46:44 #179
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_102358863
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2011 09:20 schreef PeterPastoor het volgende:

[..]

Op die manier wordt het dus van binnenuit gebakken? :)
Gestoomd.. met bier :)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:26:44 #180
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_102750458
Erg dikke ribben op de BBQ gehad. Erg lekker, maar men. Wat zat er bizar veel vlees aan die ribben!







Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_102750727
heeerlijk Schranseman :9~ juist lekker, veel vlees aan de ribben!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 22:04:18 #182
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_102752534
Ze waren een kilo de rack
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:54:09 #183
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_102946080
Afgelopen weekend was er een weer een BBQ weekend van het BBQforum.

Locatie was Eindhoven en het thema "fire under the iron" dus veel gietijzer.

Paar plaatjes










Langer verhaaltje

Het was weer grandioos!!
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:04:11 #184
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_102946277
sodemieter op met je kutbbq!
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:04:37 #185
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_102946287
Sorry, ik kan nog niet helemaal accepteren dat het het komende halfjaar niet echt meer wat gaat worden

Hoewel een sneeuwbbq erg gezellig kan zijn
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_102946321
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:04 schreef Catch22- het volgende:
Sorry, ik kan nog niet helemaal accepteren dat het het komende halfjaar niet echt meer wat gaat worden

Hoewel een sneeuwbbq erg gezellig kan zijn
\
Ik snap niet wat je bedoelt, hier is een bbq niet afhankelijk van het weer.
Hij staat bijna elk weekend aan.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:09:00 #187
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_102946372
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:04 schreef Catch22- het volgende:
Sorry, ik kan nog niet helemaal accepteren dat het het komende halfjaar niet echt meer wat gaat worden

Hoewel een sneeuwbbq erg gezellig kan zijn
In de winter gaat onze bqq voor de laatste keer aan. :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:49:11 #188
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_102995862
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:04 schreef Catch22- het volgende:
Sorry, ik kan nog niet helemaal accepteren dat het het komende halfjaar niet echt meer wat gaat worden

Hoewel een sneeuwbbq erg gezellig kan zijn
Ik zou ook gefrusteerd raken als ik alleen met mooi weer moest BBQen. Koop een kogel BBQ en je kan het hele jaar door BBQen!

En als je een feestje hebt met vooral mannen, laat ze warme jassen mee nemen en ga rond dat ding staan met een fles bier / jenever in je handen.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:50:12 #189
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_102995900
Ik heb een weber one-touch dus het kan wel. Maar als het koud is vind ik het niet zo fijn om te bbq'en.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_102996505
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:26 schreef Schranseman het volgende:
Erg dikke ribben op de BBQ gehad. Erg lekker, maar men. Wat zat er bizar veel vlees aan die ribben!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet er lekker uit. Waar heb je die spare ribs gekocht?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:30:07 #191
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_102997281
Bij de Hanos. Aanrader
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:30:42 #192
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_102997302
quote:
11s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:50 schreef Catch22- het volgende:
Ik heb een weber one-touch dus het kan wel. Maar als het koud is vind ik het niet zo fijn om te bbq'en.
Heb je geen borsthaar dan :P
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:33:14 #193
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_102997398
jawel, maar bbq'en doe ik het liefst op slippers, in een t-shirtje in de zon
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_102997808
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:30 schreef Schranseman het volgende:
Bij de Hanos. Aanrader
Nou heb ik overal een pasje van behalve van de Hanos. Nou is Utrecht ook de dichstbijzijnde en om daar voor een paar spare ribs heen te gaan is ook weer zo wat.
pi_102999059
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:30 schreef Schranseman het volgende:
Bij de Hanos. Aanrader
Was er gisteren nog maar die waren al voor gekruid. Wel gisteren een PP van 2.5 kilo gekocht, zo groot dat die niet eens op mijn Smokey Joe past :( Gelukkig kan ik een Weber 47cm lenen. 22okt gaat die op de BBQ
  woensdag 12 oktober 2011 @ 16:36:36 #196
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_103001847
quote:
11s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:33 schreef Catch22- het volgende:
jawel, maar bbq'en doe ik het liefst op slippers, in een t-shirtje in de zon
In de zon nogwel. :{ Dan smelt je toch weg. :{w
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_103408586
Twee geleden weer een mooie procureur gekocht van ruim 3.5 kilo



Dit keer ga ik geen PP maken maar losie agoe metie ( geroosterd surinaams varkensvlees )

De marinade heb ik gisteren gemaakt en hij staat er al aardig wat uurtjes in.





De procureur moet tot 75 graden indirect. Verder heb ik de marinade ingekookt met honing en die ga ik ieder uur lekker moppen. Hoe lang zou 3.5 kilo duren tot 75 graden, 5 a 6 uur denk ik, klopt dit?
pi_103412230
Ik denk wel langer hoor stoeltafel.
Ik schat in dat een stuk van 3.5 kilo zeker een uur of 8 a 9 nodig heeft om die 75 graden te bereiken, er van uitgaande dat je je dome op 110 houdt :)
pi_103513605
Laatste weekenden fijn de Weber aangehad! Onderstaand een paar van mijn creaties:

MOINK Balls:




helaas vergeten om een foto van het eind resultaat te maken. Ik serveerde ze koud tijdens een feestje, goed te doen, erg lekker. Wel een hoop werk, ik had 50/60 balletjes van 1,5 kg gehakt.

Vorige week Zalm van cedarhout, een van mijn favorieten:


En gisteren een BCC'tje (Beer Can Chicken)




Leuk om te maken en erg goed te nassen!

Alle recepten zijn van http://www.bbq-nl.com/
pi_103546470
Vandaag mijn nieuwe weber smokey mountain binnen... *O*

Nog ff de voorraad kokosbriketten aanvullen en dan maar gaan oefenen, als eerst maar een simpele rollade, niet te duur mocht het toch misgaan, maar toch een mooi oefenstuk.

Kan mijn elcheapo de kliko in..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_103780116
Ik had zaterdag een Volwaard kip gekocht, om gisteren een BCC te maken.
Deze heb ik vergezeld laten gaan met Big Bob's Gibson white sauce



Dit omdat ik een Alabma Chicken wou maken.
Ze rubben hem daar alleen maar met peper en zout, en dompelen de kip daarna in een emmer met white sauce.
Hier een klein artikel erover, het is alleen gebruikelijk, in een klain deel van Alabama
http://www.southernplate.(...)-barbecue-sauce.html

Maar die saus is geen aanrader, ik begrijp eerlijk gezegd niet dat dit een winnaar is :{

Veel te zuur voor over de kip, het leek wel een saladedressing.
Voor mij geen zure kip meer , maar gewone BCC's

[ Bericht 14% gewijzigd door Xlarge op 31-10-2011 12:07:20 ]
  maandag 31 oktober 2011 @ 18:35:38 #202
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_103795695
Echt waar Xlarge?
Ik maak de saus zelf en die vind ik echt lekker......
pi_103820933
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:35 schreef macferret het volgende:
Echt waar Xlarge?
Ik maak de saus zelf en die vind ik echt lekker......
Nou , misschien komt het dat het kant en klare saus was van Big Bog Gibson, maar ik heb zelfs de houbaarheidsdatum bekeken, ik vond hem zo zuur.
Maar die was nog lang goed, ik had hem gekocht bij Hugo.
Het kan ook zijn dat het gewoon mijn ding niet is.
Wanneer jij hem zelf maakt, is de saus dan ook zo zuur ?
  dinsdag 1 november 2011 @ 14:56:02 #204
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103831023
Als je 'm zelf maakt zou ik yogonaise gebruiken ipv mayonaise, yoghurt zorgt ervoor dat vlees malser wordt.
  woensdag 2 november 2011 @ 20:37:47 #205
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_103890727
Hij is wat aan de zure kant, maar dat vind ik wel verassend bij kip, en gewoon mayo gebruiken, het vlees wordt echt niet malser van saus die je er na bereiding opdoet, het is niet bedoeld als marinade.

Dit is het orginele recept, maar uiteraard makelijk naar je eigen hand te zetten.

2 cups mayonaise
1 cup witte azijn
1/2 cup appelsap
2 theelepels mierikwortel
2 theelepels zwarte peper
2 theelepels limoensap
1 theelepel zout
1/2 theelepel cayenne peper

De saus blijft erg dun, na het bereiden van de kip, wordt de kip ondergedompeld (of ingesmeerd) in deze saus en geserveerd.
  zaterdag 5 november 2011 @ 20:31:44 #206
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
  zondag 13 november 2011 @ 23:57:02 #207
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104339102
Ik heb het weliswaar niet op de BBQ klaargemaakt maar gewoon in een pan maar toch zou dit recept erg goed op de BBQ gemaakt kunnen worden.
Erg lekker sausje ook, zoet, pikant, ik heb alleen minder chilipoeder gebruikt (en dat is denk ik maar goed ook)
BBQrook zou het sausje ook goed doen.



Het recept voor de saus heb ik door 4 gedeeld (is ook al genoeg) het recept voor het gehakt heb ik zo gelaten en 300 gram gehakt gebruikt
pi_104355628
Wow, ga ik zeker eens proberen. Ziet er werkelijk heerlijk uit!
pi_105614936
Schop.

Verdacht stil hier, is het bbq-en louter bestemd voor de zonnige dagen ?
Ik heb er verleden week een paar ribben op klaargemaakt, de bbq lekker om 12:00 al aan, zodat we om 18:00 uur konden we eten.
Daarna nog een Irish Baby Top erop gegooid, tot een kerntemperatuur van 53 graden.
Voor een stuk roodvlees is dat beter dan de 57 die ik hiervoor deed, het vlees was dan iets te doorbakken

Let niet op de kwaliteit van de foto, komt van een Iphone, waarna er daarna ook nog een crappy layer overheen is gegaan
pi_105621664
Vette foto! Ik ga zeker door in de winter alleen even weinig tijd. Heb nog wel veel moois in de vriezer liggen zoals 2 kilo buikspek.
  donderdag 15 december 2011 @ 17:28:26 #211
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_105621785
Ik heb inmidels wel bijna alle ingrediënten liggen voor authentiek Chinese Char Sieuw.
Ik heb zelfs de gefermenteerde tofu, alleen de creme honing en het vlees nog.

Ik weet alleen nog niet of ik het ook op de BBQ klaar ga maken of niet, de eerste keer wil ik het denk ik toch wat gecontroleerder kunnen doen dan ik op de BBQ kan doen.

Ik heb gister ook Japanse sateetjes gemaakt van kippehaasjes: Japans 7 kruidenpoeder
Erg lekker, ik heb alleen maar de helft van de 7 kruidenpoeder gebruikt, was al pittig genoeg.
Wasabi smaakt er zeer goed bij.
pi_105650615
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2011 14:01 schreef Xlarge het volgende:
Schop.

Verdacht stil hier, is het bbq-en louter bestemd voor de zonnige dagen ?

BBQ kan altijd, het grootste gedeelte van de kerstmaaltijd wordt er dit jaar op bereid... Helaas sinds de aankoop van mijn WSM nog geen tijd gehad om 'm echt te gebruiken met als uitzondering een test rollade...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_105651701
Wij bbq-en ook weer met kerst. Alleen ben ik bang dat het dit jaar niet in de sneeuw is :'( .

We hebben in ieder geval gluwein, grote gamba's en een stoofpotje. Verder zien we wel!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_106221913
Vandaag een mooi boek op de kop getikt: Weber's barbecueen en grillen op houtskool en briketten.

75% korting :)

Basistechnieken staan er erg goed in beschreven en ook veel lekkere (denk ik) recepten. Kreeg weer helemaal zin om te BBQen :)

Morgen weer eens moinkballs maken voor oudejaarsavond. :)

Zit er aan te denken om een Weber smoker te halen, weet er nog iemand een mooie aanbieding ergens? Een overgebleven partijtje uit de zomer ofzo. Eventueel zoek ik ook een andere Weber kogelbbq. Ik heb nu een 47 cm, die is vaak wat aan de kleine kant. Dus het wordt tijd voor een 57 cm.
  woensdag 11 januari 2012 @ 13:46:54 #215
357555 aartappel
Lekker Aarts lui zijn!!
pi_106679616
Interessante gerechten hier allemaal, en je staat er mooi op XLarge!!!
pi_106681262
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 13:46 schreef aartappel het volgende:
Interessante gerechten hier allemaal, en je staat er mooi op XLarge!!!
Haha , dank je :)
pi_108023934
[TK] bbq smokey joe WEBER NIEUW!!

Misschien leuk voor iemand die er nog 1 zoekt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_108026692
Heb nu planet bbq voor me liggen om zondag weer lekker te bbqen, is weer lang geleden.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 09:01:17 #219
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_108109240
Iedereen zijn bbq in de winterstalling?































pi_108112345
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 09:01 schreef macferret het volgende:
Iedereen zijn bbq in de winterstalling?

Het is bij mij inderdaad ook iets minder geweest.
Vandaag gaat hij wel lekker aan, niet hoogstaand, wat sate , ik krijg wat eters.

Goeie foto's trouwens macferret
  zaterdag 18 februari 2012 @ 13:57:13 #221
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108115264
Volgens mij is die Weber wel warm ja.. wat wilde je doen? Glas blazen? ;)
pi_108117166
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 09:01 schreef macferret het volgende:
Iedereen zijn bbq in de winterstalling?

Yep, te weinig tijd gehad, maar volgende week een zestal dagen vrij, denk dat 'ie maar weer uit de schuur komt.
Vraagje, die garnalen, wat en hoe? Ik zoek nog zo iets met garnalen, zou je er wat meer over kunnen vertellen?

-EDIT-

En inderdaad, over heet gesproken, had je een ring die weer terug moest?

En nu ik toch edit, zo'n pannetje, waar haal je die een beetje aan de prijs?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 18 februari 2012 @ 20:34:09 #223
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_108127075
pannetje komt bij Qvist vandaan, gietijzer, superspul, je moet het alleen behandelen (seasonen) voordat je het gebruikt

vlammen komen van de picanha, stukje rundvlees waar de vetlaag nog opzit, langzaam garen en daarna afgrillen, hierdoor druipt het vet op de kolen en dat geeft giga vlammen!

Garnalen zijn supersimpel, gamba's, ovenschaal en grof zeezout (groothandel, baleine zeezout in emmer van 5kg)

schaal bedekken met laag zeezout, gamba's erboven op, en alles behalve de koppen weer afdekken met een laag zeezout.

Zodra de koppen mooi roze zijn, zijn ze klaar. pellen, beetje olijfolie en citroensap erover en klaar.
pi_109001263
Gisteren was het super weer, heerlijk op het balkon gezeten.
En dan wordt je weer uitgerookt door je onder buurman die elke 5min aan het roken is...

Fuckit, naar de intratuin bij de webers kijken. 90,- voor een Smokey Joe Premium vond ik wat prijzig. Via Internet voor 50,- incl verzendkosten besteld!
Als het goed is komt hij morgen binnen.
Nu nog een brikettenstarter kopen en kokosbriketten, wil ze niet helemaal uitroken :D
pi_109147493
Vandaag mijn smokey joe gebruikt met 12 ecobrasa briketten. De warmte viel me een beetje tegen. Alle ventilatiegaten stonden open. Nu moet ik dwnk ik gewoon meer briketten gebruiken. Maar zaterdag wil ik spareribs maken. Hoelang moeten die erop en dan op lage temp toch?
pi_109162677
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 21:33 schreef DrukVout het volgende:
Vandaag mijn smokey joe gebruikt met 12 ecobrasa briketten. De warmte viel me een beetje tegen. Alle ventilatiegaten stonden open. Nu moet ik dwnk ik gewoon meer briketten gebruiken. Maar zaterdag wil ik spareribs maken. Hoelang moeten die erop en dan op lage temp toch?
Ik doe mijn spareribs (babyback ribs) een uurtje of 5 , in vershillende fases, eerst 3 uur in de mosterd + een rub op 110 graden, dan een uur in de aluminium folie met een beetje appelsap, ook op 110 graden.
Het laatste uurtje worden ze ingesmeerd, en gaat de temperatuur iets hoger.
Dit alles wel indirect, en dat gaat misschien een probleem worden op een smokey joe (of het moeten er maar 1 a 2 zijn) gezien de grootte.
Je kan er ook voor kiezen om de spareribs eerst voorzichtig uit te koken (wat eigenlijk een beetje zonde is), maar de bereiding wordt dan wel veel makkelijker.
Mocht je daar info over willen hebben, vraag dan maar, dan leg ik het wel uit. :)
  vrijdag 16 maart 2012 @ 14:01:38 #227
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_109167613
Gisteren de eerste BBQ van het jaar gehad :9
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_109167871
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 11:32 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Ik doe mijn spareribs (babyback ribs) een uurtje of 5 , in vershillende fases, eerst 3 uur in de mosterd + een rub op 110 graden, dan een uur in de aluminium folie met een beetje appelsap, ook op 110 graden.
Het laatste uurtje worden ze ingesmeerd, en gaat de temperatuur iets hoger.
Dit alles wel indirect, en dat gaat misschien een probleem worden op een smokey joe (of het moeten er maar 1 a 2 zijn) gezien de grootte.
Je kan er ook voor kiezen om de spareribs eerst voorzichtig uit te koken (wat eigenlijk een beetje zonde is), maar de bereiding wordt dan wel veel makkelijker.
Mocht je daar info over willen hebben, vraag dan maar, dan leg ik het wel uit. :)
Thanx!

Het worden 3 stukken. Dat moet passen als ik de briketten aan een kant gooi en de spareribs aan de andere kant.
Maar waar kan ik dan het beste de ventilatiegaten in de deksel doen? Ik had gisteren het brood eronder liggen aan de andere kant van de briketten, en dat was (natuurlijk) niet helemaal netjes verdeeld met de warmte.
pi_109174287
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 14:07 schreef DrukVout het volgende:

[..]

Thanx!

Het worden 3 stukken. Dat moet passen als ik de briketten aan een kant gooi en de spareribs aan de andere kant.
Maar waar kan ik dan het beste de ventilatiegaten in de deksel doen? Ik had gisteren het brood eronder liggen aan de andere kant van de briketten, en dat was (natuurlijk) niet helemaal netjes verdeeld met de warmte.
Het ventilatiegat van de deksel gaat boven de ribben, zodat alle hitte die kant op gaat, mocht je het gat boven de briketten doen, gaat de warmte rechtstreeks naar boven, en wordt minder over de ribben geblazen.
Nog twee tips : ik plaats altijd een bak water/appelasap boven de kolen, dit houdt de temperatuur stabiel rond de 110 graden, en om ruimte te sparen zet ik de ribben dwars, ik heb er een rekje voor laten maken , maar een Ikea pannenrekje voldoet ook :)


Mocht je nog wat meer willen lezen, ik heb verleden jaar een soort tutorial gemaakt, die lees je hier
BBQ Topic 2010/2011 #4 It doesn't hurt if you get sauce on your shirt
pi_109530847
Ik wilde nog een review plaatsen over de ribben. Maar eigenlijk de hele tijd vergeten....

De smaak was goed. Maarja ik had ze al een keer eerder gemaakt in de oven.
Maar ze waren totaal niet mals. Ze waren gaar, maar nog heel stevig. Leek wel alsof ze gewoon te lang te weinig hitte hebben gehad. Jammer dat ik mijn temp.meter niet gebruikt heb....
Ook viel me op dat de kolentechniek van een paar niet aansteken en daarboven de wel aangestoken kolen niet had gewerkt. Ze waren niet aangegaan....

Afgelopen zaterdag wel aardappels met rozemarijn/knoflook/peper gemaakt en smaakte heerlijk. Netzoals het vlees van de AH.
pi_109609251
Toch al weer 5 keer de weber aangehad dit jaar :7 Geen noemenswaardige nieuwe creaties, cedarplank salmon en een BCC zie eerdere fotos in deze reeks.

Ff twee vragen:
Ik heb een Weber 47 cm one touch, top apparaat. Zit alleen geen thermometer op, weet iemand of je die los kan kopen bij Weber of ergens anders?

M'n voorraad Weber briketten is tot een minimum geslonken. Eind vorig jaar had ik een mooie partij voor weinig op de kop getikt. Waar kan je (online) voordelig goede briketten scoren?
pi_109610081
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 15:16 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Ff twee vragen:
Ik heb een Weber 47 cm one touch, top apparaat. Zit alleen geen thermometer op, weet iemand of je die los kan kopen bij Weber of ergens anders?

koop zo'n thermometer bij Blokker achtige winkels voor een paar euro, en steek die door je beluchtingsgat van je deksel

:)
  woensdag 28 maart 2012 @ 15:37:45 #233
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_109610096
die van Ikea is ook te doen toch?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_109610218
quote:
3s.gif Op woensdag 28 maart 2012 15:37 schreef Xlarge het volgende:

[..]

koop zo'n thermometer bij Blokker achtige winkels voor een paar euro, en steek die door je beluchtingsgat van je deksel

[ afbeelding ] :)
Ja, dat is ook nog een optie. Voorkeur gaat toch wel uit naar een die gewoon vast op de deksel zit. :)
pi_109610300
quote:
11s.gif Op woensdag 28 maart 2012 15:37 schreef Catch22- het volgende:
die van Ikea is ook te doen toch?
De Fantast bedoel je ?
Die is toch echt wat meer geschikt om in je vlees te prikken, bovenstaande eigenlijk ook , maar die kan je makkelijker in je luchtgat plaatsten
pi_109610358
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 15:40 schreef koffiezwartsterk het volgende:

[..]

Ja, dat is ook nog een optie. Voorkeur gaat toch wel uit naar een die gewoon vast op de deksel zit. :)
Ik zou niet weten of dat gaat eigenlijk, dat zou ook betekenen dat je in je deksel moet gaan boren/zagen, ik weet niet of je emaille dan gaat bladeren.
Ik zal eens googelen .

Edit , volgens dit oude topic van het BBQ forum, kan het niet. http://www.bbqforum.nl/fo(...)1fe0342383592e03f508
Het emaille van je deksel gaat idd scheuren/bladderen,
Dit zou dan toch je oplossing worden, of een andere deksel kopen.
http://img524.imageshack.us/img524/7492/img1762d.jpg (copy/paste deze link)

[ Bericht 11% gewijzigd door Xlarge op 28-03-2012 15:51:15 ]
pi_109612375
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2012 15:44 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Ik zou niet weten of dat gaat eigenlijk, dat zou ook betekenen dat je in je deksel moet gaan boren/zagen, ik weet niet of je emaille dan gaat bladeren.
Ik zal eens googelen .

Edit , volgens dit oude topic van het BBQ forum, kan het niet. http://www.bbqforum.nl/fo(...)1fe0342383592e03f508
Het emaille van je deksel gaat idd scheuren/bladderen,
Dit zou dan toch je oplossing worden, of een andere deksel kopen.
[ http://img524.imageshack.us/img524/7492/img1762d.jpg (copy/paste deze link) ]
Ah, ik wilde dus een gaatje boren. Maar niet doen dus. Nieuwe deksel kost ook EUR 100 -O-
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:29:16 #238
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_109619663
Ik heb een heel mooi stuk zalmlende gekocht en wil dit morgen klaar maken. Ik ben nu op zoek naar lekkere manieren om te bakken, grillen of te roken. Ik heb een Weber 47cm en ook nog een aparte rookbak.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 28 maart 2012 @ 20:41:16 #239
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_109623813
Ik zou hem zelf roken. Maar je kan hem ook op een plankje bereiden, of op een grillplaat grillen. Maar net wat je lekker vindt he :-)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 28 maart 2012 @ 21:17:56 #240
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_109626145
echt een simpel recept voor zalm en altijd een winnaar hier thuis,
http://www.spiffsbbq.nl/search/label/vis
recept is van Bobby Flay
  woensdag 28 maart 2012 @ 21:27:41 #241
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_109626785
quote:
11s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:41 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou hem zelf roken. Maar je kan hem ook op een plankje bereiden, of op een grillplaat grillen. Maar net wat je lekker vindt he :-)
Ik houd wel van roken, maar zou niet weten hoe. Dus vertel......
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_109627450
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:29 schreef SV-tje het volgende:
Ik heb een heel mooi stuk zalmlende gekocht en wil dit morgen klaar maken. Ik ben nu op zoek naar lekkere manieren om te bakken, grillen of te roken. Ik heb een Weber 47cm en ook nog een aparte rookbak.
Deze vind ik zelf erg lekker:
http://www.bbq-nl.com/2007/05/cedar-plank-salmon.html

Erg makkelijk om te maken en het cederhout geeft een heerlijke rooksmaak :7
pi_109627554
Iemand nog een tip voor goedkope en fijne briketten?
  maandag 2 april 2012 @ 13:03:06 #244
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_109800913
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2006 11:47 schreef So_Addictive het volgende:
Nee, spareribs marineer je niet, je kookt ze! *)

Je gaat naar de slager en vraagt naar rauwe ribs. Thuis maak je een soort van kruidensoepje waar je de ribs minimaal een uur in kookt. Hoe langer je ze kookt hoe malser ze worden. (ook weer niet te lang want dan valt het vlees van het bot.)
Daarna haal je ze uit het soepje en laat je de ribs grillen in de oven.

Geloof me, je wilt daarna nooit meer kant en klare spare ribs van de slager :9 :9~ :9

Mijn recepje voor de "kruidensoep" (zoet/pittig)

- 1 liter bouillon ( met een bouillonblokje aanmaken)
- 1 spaans pepertje fijn gehakt
- 2 theelepels knoflookpuree ( of 2 teentje knoflook fijngehakt)
- 1 ui fijngehakt
- 2 eetlepels gembersiroop
- scheutje sherry
- een flinke scheut ketjap
- een flinke scheut suiker
- een flinke scheut ketchup
- honing
- spare ribs natuurlijk! *O*

1. men neme een grote pan, fruit hierin de peper, knoflook en de ui totdat de ui glazig wordt.
2. Voeg hierbij de bouillon toe en laat het koken.
3. Voeg dan het gembersiroop, sherry, de ketjap, suiker en de ketchup toe, zorg dat het naar je eigen smaak is.
4. Pak de spare ribs en doe ze in de "soep"
5. Kook ze ongeveer een uur op een laag vuur (de soep moet wel koken)
6. Haal de spare-ribs eruit en laat ze even uitlekken in een vergiet.
7. verwarm de oven voor en leg de ribs op de bakplaat, sprenkel wat honing over de ribs ( voor de zoetliefhebbers :9 )
8. Grill de spareribs totdat de honing gekarameliseerd is.

Smakelijk eten!! *O*
deze heb ik min of meer gebruikt als test voor het BBQ seizoen, alleen dan zonder sherry en gember in de "soep" en ik heb ze in de oven gedaan met een marinade van ketjap, chilisaus en honing.

Ze waren echt heerlijk! Smaak was super en ze waren heerlijk gaar. Vlees had nog een goede structuur, maar het bot kwam er makkelijk uit. Dit ga ik dus op zeker op de BBQ doen dit seizoen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  † In Memoriam † maandag 2 april 2012 @ 13:15:03 #245
91830 MaximusTG
pi_109801318
Vorige week in de Ardennen ook lekker geBBQd. Hadden gemarineerd rundvlees, sateetjes, spiezen kip, paprika, ui, champignon met Tandoori en kipkruiden.
Hamburgers gemaakt van gehakt, zout, peper, ketchup, beschuitje (waren erg lekker). Speklappen met BBQkruiden, en speklappen met chilivlokken, paprikapoeder, peper, zout en ketchup. Verder nog wat worstjes.
Was wel wat behelpen omdat ik niet alles bij me had wat ik nodig had. Stond zo'n enorme Weber BBQ, die mn medevakantiegangers net iets te vol gegooid hadden, waardoor ik dakleerdekkershandschoenen nodig had omdat ik anders niet met mn handen boven de bbq kon komen :P.
pi_109834223

Ik zag dit zo eens aan en ik dacht dat het mischien met Pasen wel een goed idee is om dit te bereiden. Maar waar kan ik zo een kalkoen halen en hoe check ik of die van binnen wel helemaal gaar is zonder dat ding open te snijden of een thermometer.
  dinsdag 3 april 2012 @ 00:53:59 #247
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109834352
Lees je je eigen topics niet ofzo? ik heb je al 2 keer het goede antwoord gegeven, je kan ze kopen bij de poelier en een half uur per kilo zou genoeg moeten zijn..
PLus er was ook al een antwoord gegeven dat je bij de blokker ofzo een thermometer moest kopen.
pi_109834419
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 00:53 schreef SiGNe het volgende:
Lees je je eigen topics niet ofzo? ik heb je al 2 keer het goede antwoord gegeven, je kan ze kopen bij de poelier en een half uur per kilo zou genoeg moeten zijn..
PLus er was ook al een antwoord gegeven dat je bij de blokker ofzo een thermometer moest kopen.
Ja dat weet ik, ik reageerde toch maar ik sta altijd open voor meer tips. ;)
  dinsdag 3 april 2012 @ 09:11:13 #249
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_109838246
ik zou zelf een kalkoen bij de poelier halen, die zijn vaak wel goed.

Als je dan een thermometer bij de Ikea haalt kan je de kerntemperatuur goed meten.

;)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_109977340
Na helaas een druk winterseizoen maar dan niet op het gebied van de BBQ, gaat de WSM volgende week weer aan het roken. Klassiek met spareribs als begin, weer even "inkomen", maar voor de zomer om is zijn er hele weilanden aan vee op mijn WSM verschenen...

Heeft iemand trouwens ervaring met een cold smoke generator?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 6 april 2012 @ 18:32:36 #251
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_109991801
geen ervaring, maar ding werkt goed, handig voor koud roken van oa zalm, kaas, zout, koflook etc
een maatje van me heeft hem getest
http://www.bbq-nl.com/2009/12/proq-cold-smoke-generator.html
pi_110092999
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:32 schreef macferret het volgende:
geen ervaring, maar ding werkt goed, handig voor koud roken van oa zalm, kaas, zout, koflook etc
een maatje van me heeft hem getest
http://www.bbq-nl.com/2009/12/proq-cold-smoke-generator.html
Je geeft dezelfde link die ik ook al had gegeven ;)

Ik weet waarvoor ik 'm kan gebruiken, was eigenlijk op zoek naar ervaringen of het werkelijk zo goed werkt als ik op andere (bbq)sites lees..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 20 april 2012 @ 09:58:15 #253
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_110552533
Ik heb laatst deze gekocht voor de zomer:



Dancook 7200.

Deze barbecue heb ik uitgezocht omdat ie stevig is, in tegenstelling tot veel andere barbecues die zo wankel zijn. Vijftig euro maar. Ik weet niet of ik er erg culinaire dingen mee ga doen, het is vooral voor hamburgers, worstjes en satés te bakken met vrienden voor de gezelligheid. Het heeft een ruim roosteroppervlak van 50 bij 32cm.

Heeft iemand al ervaring met dit ding?
  † In Memoriam † vrijdag 20 april 2012 @ 10:16:43 #254
91830 MaximusTG
pi_110553004
Vader van mn vriendin heeft er zo een. Prima ding hoor.
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:35:29 #255
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_110555435
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 12:20 schreef The_stranger het volgende:
Na helaas een druk winterseizoen maar dan niet op het gebied van de BBQ, gaat de WSM volgende week weer aan het roken. Klassiek met spareribs als begin, weer even "inkomen", maar voor de zomer om is zijn er hele weilanden aan vee op mijn WSM verschenen...

Heeft iemand trouwens ervaring met een cold smoke generator?
Ik heb zo'n ding. Ik ben er erg tevreden over. Super makkelijk in gebruik.

Siesta & Fiesta!
pi_110606972
Family BBQ.

Spiesjes & Kofte :9





  zaterdag 21 april 2012 @ 21:02:39 #257
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_110609071
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:22 schreef Bortecinem het volgende:
Family BBQ.

Spiesjes & Kofte :9

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ooooooh :9~ :9~ :9~

Heb je receptjes?? O-) :9~
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
pi_110949899
Morgen is het weer een leuke dag om een bbq te kopen door de wat hogere kortingen. Wat is nu echt een leuke koop? Een outdoorchef, of toch maar gewoon een weber? Indien een weber, is een 57cm one touch premium nu echt het dubbele waard van een 47cm instap kettle model?
Ik zie onderjng niet zoveel verschillen behalve een aspan en een thermometer. Ik wil nu eindelijk wel eens een fatsoenlijke bbq hebben, budget is max 200 euro. Iemand tips voor een niet ervaren maar wel welwillende bbqer?
  maandag 30 april 2012 @ 11:04:12 #259
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_110959096
Qua kwaliteit en garantie WIL je gewoon een Weber. Als je gewoon een lekker stukje vlees wilt bereiden en niet complete maaltijden wilt maken, of als het niet de bedoeling is om structureel 8 of meer mensen van voedsel te voorzien, dan is een 57 over the top. Investeer in een 47 met aspan (want je wilt niet dat je gloeiende as door de tuin heen waait), en thermometer (want nu ga je echt BBQen op een vooraf bepaalde temperatuur ipv saté cremeren). Eventueel koop je er nog een kernthermometer bij, zodat je vlees sappig maar niet te rauw (zeker in geval van gevogelte) van de BBQ komt.

Succes!
pi_110960106
We zijn maar met zijn drietjes, maar ik wil er regelmatig gebruik van maken met een man of 6-8. Gisteravond even ingelezen en ik heb net een 57cm weber one touch premium met aspan gekocht, incl brickettenstarter. Er ging vandaag 20% vanaf, dat scheelt dus aardig wat.

Vanavond lekker even uitproberen op een gewone crematiewijze, en dan lekker eens verdiepen in de kunst van het bbqen met wat leuke receptjes.
  maandag 30 april 2012 @ 12:00:06 #261
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_110960462
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 11:43 schreef DinoPK het volgende:
Vanavond lekker even uitproberen op een gewone crematiewijze
Niet doen! Leg gewoon je kooltjes aan een kant en je vlees aan de andere kant, dus niet direct boven je vuur. Deksel dicht houden zodat het warm wordt in de bol (want: if you're looking, you ain't cooking) en je zult merken dat je vlees al meteen een stuk sappiger en smaakvoller blijft. Luchtgaten op de deksel altijd open houden en de temp regelen met de 'bottom vents'. Smakelijk!
pi_110960479
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:22 schreef Bortecinem het volgende:
Family BBQ.

Spiesjes & Kofte :9

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Lekker! Recepten zijn welkom! _O_
Ja doei.
  maandag 30 april 2012 @ 12:39:51 #263
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_110961436
Vooruit, nog wat plaatjes. Ik heb sinds een paar weken een Big Green Egg staan, geweldig apparaat! Dit weekend heb ik 'm als pizza oven gebruikt.





pi_110961474
Wat geweldig! O+ O+ _O_
Ja doei.
pi_110980629
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2012 12:00 schreef Coelho het volgende:

[..]

Niet doen! Leg gewoon je kooltjes aan een kant en je vlees aan de andere kant, dus niet direct boven je vuur. Deksel dicht houden zodat het warm wordt in de bol (want: if you're looking, you ain't cooking) en je zult merken dat je vlees al meteen een stuk sappiger en smaakvoller blijft. Luchtgaten op de deksel altijd open houden en de temp regelen met de 'bottom vents'. Smakelijk!
Haha cremeren bedoelde ik meer als een 'eenvoudig' vleesfestijn, geen moeilijke recepten; bierkip wilde ik wel even maken, maar de ah vroeg 11 euro voor een klein kippetje, er moet wel een blik in zijn hol kunnen! Een ander keertje dan maar, nu gewoon wat eenvoudig vlees gegrild.
Ik moet zeggen... Een erg prettige bbq, lekker robuust en groot, maar ik kreeg het ding helaas niet echt warm. Wellicht te weinig bricketten gebruikt, briketten te vroeg uit de starter gehaald en te koud begonnen? Ik weet het niet, dat wordt nog even goed oefenen. Zo goed als alles indirect gedaan, tjah het is uiteindelijk allemaal gelukt maar geduld heb je daar dan wel voor nodig zeg (160 tot 170 graden max, hoger kreeg ik het bbqtje niet, aan het eind bleef het hangen rond de 140..). Volgende keer doe ik geen water meer in de lekbak, droog wordt je vlees niet maar wellicht houdt het de temperatuur ook wat tegen?
  dinsdag 1 mei 2012 @ 00:54:59 #266
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_110983511
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2012 23:25 schreef DinoPK het volgende:

[..]

Haha cremeren bedoelde ik meer als een 'eenvoudig' vleesfestijn, geen moeilijke recepten; bierkip wilde ik wel even maken, maar de ah vroeg 11 euro voor een klein kippetje, er moet wel een blik in zijn hol kunnen! Een ander keertje dan maar, nu gewoon wat eenvoudig vlees gegrild.
Ik moet zeggen... Een erg prettige bbq, lekker robuust en groot, maar ik kreeg het ding helaas niet echt warm. Wellicht te weinig bricketten gebruikt, briketten te vroeg uit de starter gehaald en te koud begonnen? Ik weet het niet, dat wordt nog even goed oefenen. Zo goed als alles indirect gedaan, tjah het is uiteindelijk allemaal gelukt maar geduld heb je daar dan wel voor nodig zeg (160 tot 170 graden max, hoger kreeg ik het bbqtje niet, aan het eind bleef het hangen rond de 140..). Volgende keer doe ik geen water meer in de lekbak, droog wordt je vlees niet maar wellicht houdt het de temperatuur ook wat tegen?
Haha, sorry dat ik je verkeerd begreep. Te veel mensen in mijn omgeving gezien die een Weber kochten en vervolgens zonder deksel satétjes stonden te verbranden boven direct vuur. En vervolgens klagen dat Weber gehyped was...

Heb je zo'n grote Weberstarter? Als je die vol hebt, dan moet het toch voldoende zijn om je 57 op temperatuur te krijgen, zeker wanneer je je kooltjes op een stapeltje niet ontbrande kooltjes in je bak gegooid hebt. Ik heb ooit ergens gelezen dat een starter klaar is als de vlammen boven de kooltjes uit likken. Mooie uitdrukking die geen twijfel laat wanneer je de kooltjes kunt gebruiken.

Ik weet niet wat voor merk briketten je hebt? Dat wil ook nog wel eens schelen. Zelf zweer ik bij EcoBrasa kokosbriketten, en met mij velen van de grote BBQ forums. Snel op temperatuur, lang branden, bijna geen rook en weinig as.

Geen idee waarom je de temperatuur anders niet zo hoog kreeg. Het is natuurlijk nog een nieuwe BBQ, dus brandschoon (té schoon) van binnen. Naarmate er meer afzetting komt is het vaak makkelijker om hogere temperaturen te bereiken omdat er minder reflectie is. Ik weet niet hoe je luchtroosters stonden? Verder moet een 57 meer brandstof hebben dan een 47, maar dat is logisch. Waar had je een lekbak staan? Op het kooltjesrooster naast de brandende briketten? Of op je vleesrooster? Op mijn 47 gebruik ik nooit een lekbak met water, alleen bij low and slow.

Ga gewoon lekker oefenen, plaats zo nu en dan wat foto's hier en het komt vast goed!
pi_110987830
Och of Weber gehyped is... het is kwalitatief mooi spul, maar je er ook 5x een wat goedkoper ding voor kopen. Een ipod is kwalitatief ook niet altijd beter dan een andere mp3 speler, het is vaak het image wat het m doet. Ik ben in ieder blij met de weber haha.

Ja ik kreeg er een grote weberstarter bij, met een zakje weber bricketten. Deze hebben we gebruikt, alleen waarschijnlijk te snel omgekiept (licht grijs aan bovenkant..). En in eerste instantie niet doorgehad dat er op de thermometer ook fahrenheit stond... handig :D . Volgende keer iets meer bricketten, en niet meer aan 2 kanten leggen want een deel bricketten was duidelijk warmer dan het andere.
Briketten, tjah simpelweg wat er voor handen is. Weber vind ik vrij duur, ecobrasa is zo te zien nog prijziger en moeilijker te krijgen. Ik ga volgende keer eerst even kijken hoe het werkt met wat houtskool en wat briketten van het tuincentrum, mocht dat bevallen dan een voorraadje aanleggen.

Ik had overigens de roosters niet goed staan, en de lekbak midden onder het vlees. Al doende leert men denk ik, tijd gneoeg om nog te experimenteren.
pi_110988027
Qua briketten heb ik goede ervaringen met fire up kokosbriketten. Niet zo goed als ecobrasa, maar niet slecht en bij veel tuincentra te vinden. Weinig rook, geen stank zoals de Weber long lasting briketten en niet al te duur. Hield er zelfs mijn cheapo smoker redelijk makkelijk mee op temperatuur.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_110991721
Ik heb even een vraag over de plek waar je je bbq hebt staan. Mijn nieuwe tuin is bijna af en ik heb nu alleen nog een smokey joe. Nu wil ik eigenlijk niet dat mijn tegels zwart worden door briketten enz die afgeven op de tegels. Hoe erg geven briketten af op tegels, en is dat altijd weg te halen? Of hebben jullie speciale dingen voor onder jullie bbq?
  dinsdag 1 mei 2012 @ 12:48:22 #270
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_110992454
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 12:24 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb even een vraag over de plek waar je je bbq hebt staan. Mijn nieuwe tuin is bijna af en ik heb nu alleen nog een smokey joe. Nu wil ik eigenlijk niet dat mijn tegels zwart worden door briketten enz die afgeven op de tegels. Hoe erg geven briketten af op tegels, en is dat altijd weg te halen? Of hebben jullie speciale dingen voor onder jullie bbq?
Bord of een plaat hout eronder leggen?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_110993589
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 12:24 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb even een vraag over de plek waar je je bbq hebt staan. Mijn nieuwe tuin is bijna af en ik heb nu alleen nog een smokey joe. Nu wil ik eigenlijk niet dat mijn tegels zwart worden door briketten enz die afgeven op de tegels. Hoe erg geven briketten af op tegels, en is dat altijd weg te halen? Of hebben jullie speciale dingen voor onder jullie bbq?
Huh? Een smokey joe heeft geen gaten ondering. Hoe krijg jij dan briketten op je tegels? Ze gaan hier direct in de starter zonder de grond te raken...
pi_110994006
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 13:24 schreef DrukVout het volgende:

[..]

Huh? Een smokey joe heeft geen gaten ondering. Hoe krijg jij dan briketten op je tegels? Ze gaan hier direct in de starter zonder de grond te raken...
Je hebt altijd toch wel kans dat er een brikett uit valt ofzo. Ik vroeg me af of je dat van je tegels af kunt krijgen of niet.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:44:53 #273
19529 Fendy
True Spirit
pi_110996173
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 11:43 schreef DinoPK het volgende:
We zijn maar met zijn drietjes, maar ik wil er regelmatig gebruik van maken met een man of 6-8. Gisteravond even ingelezen en ik heb net een 57cm weber one touch premium met aspan gekocht, incl brickettenstarter. Er ging vandaag 20% vanaf, dat scheelt dus aardig wat.

Zeer goede keuze, ik heb diezelfde 2 jaar geleden van vriendinlief voor mijn verjaardag gekregen, met allerhande gereedschap, bbq-wok. rekjes, houdertjes, hoes, eigenlijk alles. Die quickstarter is gewoon geniaal, sneller dan dat krijg je je kolen/briketten niet aan de gang.

Nu nog even kokosbriketten scoren en Jack Daniels houtsnippers en je kunt een feestje bouwen.

Verder wat Coelho zegt! Niet cremeren, laten garen met een grillsmaakje!

-edit- vervolgposts lezen Fendy :)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 23:53:50 #274
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_111154982
Iemand vandaag topchef gekeken?
Ron Blauw deed een testje, diamanthaas op 3 verschillende soorten bbq: electrisch, gas en briket.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:31:42 #275
128548 pavv
The computer says NO
pi_111169001
En? wat waren de resultaten?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:35:10 #276
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_111169123
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 09:52 schreef DinoPK het volgende:
Och of Weber gehyped is... het is kwalitatief mooi spul, maar je er ook 5x een wat goedkoper ding voor kopen. Een ipod is kwalitatief ook niet altijd beter dan een andere mp3 speler, het is vaak het image wat het m doet. Ik ben in ieder blij met de weber haha.

Ja ik kreeg er een grote weberstarter bij, met een zakje weber bricketten. Deze hebben we gebruikt, alleen waarschijnlijk te snel omgekiept (licht grijs aan bovenkant..). En in eerste instantie niet doorgehad dat er op de thermometer ook fahrenheit stond... handig :D . Volgende keer iets meer bricketten, en niet meer aan 2 kanten leggen want een deel bricketten was duidelijk warmer dan het andere.
Briketten, tjah simpelweg wat er voor handen is. Weber vind ik vrij duur, ecobrasa is zo te zien nog prijziger en moeilijker te krijgen. Ik ga volgende keer eerst even kijken hoe het werkt met wat houtskool en wat briketten van het tuincentrum, mocht dat bevallen dan een voorraadje aanleggen.

Ik had overigens de roosters niet goed staan, en de lekbak midden onder het vlees. Al doende leert men denk ik, tijd gneoeg om nog te experimenteren.
weber is kwalitatief gewoon erg goed. Een goedkope bbq rot na 1 winter buiten weg. Een Weber niet.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 21:41:58 #277
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_111181877
Vooral de garantie en after sales zijn erg goed bij weber
  zaterdag 5 mei 2012 @ 23:36:13 #278
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_111191545
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 september 2011 10:31 schreef Xlarge het volgende:
Voor sommige bbq-ers overbodige informatie, maar ik was laatst ribben aan het maken, had voor de rest weinig te doen de hele dag, dus ik dacht het eens te fotograferen, en een ribben tutorial te maken :) . Spare ribs, of eigenlijk baby back ribs is best een lastig stukje vlees om goed klaar te maken, het vereist een lange garing, op een relatief lage temperatuur, rond de 110 graden Celcius. Maar wanneer gelukt, eet je als een koning, er komt maar weinig zoiets lekkers, als goede ribben van de bbq.
[ afbeelding ]
Eerst moet het membraam eraf, dit is best een rotwerk, ook omdat het nogal glad is, een keukenpapiertje brengt vaak uitkomst.Dit is overigens meteen het vervelenste klusje.
[ afbeelding ]
Hierna gaat de rub erop, normaal maak ik zelf een rub, je kan er genoeg op het internet opzoeken, de rub van Noskos is altijd een succes. Ik had echter een potje Butt rub van Bad Byron, dus die ging er vandaag op.
[ afbeelding ]
Na de rub gaan ze in de mosterd, hier had ik nog een fles mosterd met wat toevoegingen staan, die verleden keer best lekker voor de ribben was. Normaal neem ik gewone gele mosterd. Wees vooral niet gierig met het smeren, dit mag best aardig dik. Mocht je niet van mosterd houden : wees niet bang, je proeft er nl later niets meer van, mevrouw Xlarge en dochter Xlarge houden ook niet van mosterd, maar deze ribs ben ik altijd verplicht te maken van ze.
[ afbeelding ]
Nu is het tijd om de bbq aan te steken, ik gebruik bij wat langere sessies de Minion methode. Leg aan 1 kant van de bbq wat kolen, onaangestoken. In de brikettenstarter zitten een stuk of 10 aangestoken kolen (de starter staat hier op zijn kop, omdat het er zo weinig zijn), deze aangestoken kolen aan op de koude kolen, zodat die langzaam worden aangestoken.Met goede kokosbriketten zou de bbq het nu rond de 6 uur moeten doen.
[ afbeelding ]
Nu kunnen de ribben erop, ik heb ze dwars op een rekje wat ik heb laten maken, zo kunnen er meer op.Boven de kolen heb ik een bak water met appelsap gezet, dit reguleert de temperatuur, en op de kolen ligt een pakketje rookpellets van Jack Daniels, normaal heb ik brokken die zo op het vuur kunnen, maar ik had op het internet de verkeerde aangevinkt :{ Let op dat er onder de ribben geen kolen liggen, ze gaan dus echt indirect
[ afbeelding ]
En lekker aan het roken zo, het ruikt al een beetje naar een whiskey stokerij, mijn buren zijn hier ook altijd blij mee  . Ze gaan er zo 3 uren op. En hou die deksel dicht, het heeft geen zin om hem eraf te halen om te kijken, alleen om misschien een beetje extra rookhout erop te doen. Let er wel op dat je de bovenste luchtschuif tegenovergesteld van je kolen doet, zodat de hete lucht altijd over je vlees gaat.
[ afbeelding ]
Hou die temperatuur op 110 graden, maar met het water/appelsap zal dat niet moeilijk zijn.
[ afbeelding ]
Na drie uren kan de deksel eraf, ze zien er dan zo ongeveer uit. De volgende stap is ze in folie te wikkelen, met wat vocht erbij. Ik gebruik soms appelsap, en soms cola, en vandaag wordt het cola. Ze zullen door het vocht in de folie verder garen, maar ook het zuur in de cola zorgt voor malser vlees.....jawel kinders cola heeft de zelfde ph waarde dan azijn. ;)
[ afbeelding ]
Zo liggen ze lekker in hun jasje
[ afbeelding ]
Nu is het tijd om de echte smaak eraan te geven, bij spareribs werkt een glaze van honing, ketjap mosterd altijd goed. De mosterd staat hier alleen niet op de foto. Ik doe er altijd wat knoflookpoeder, peper, etc bij, maar het luisterd niet zo nauw. Gebruik wel dikke ketjap, want die dunne druipt er meteen vanaf.
[ afbeelding ]
Na 1 uur in de foliekunnen ze eruit, en zijn we bijna klaar, ze kunnen nu met de glaze worden bestreken.Vandaag doet mijn neefje dat, je ziet dat ze er meteen lekker beginnen uit te zien.
[ afbeelding ]
Dan nog het laatste uurtje met de glaze, bestrijk hem gerust vaker, en dan is het eindelijk klaar. Hier heb ik er nog wat bonen, en mais bij gemakkt, dat past altijd goed bij de ribben, vind ik.
Uiteindelijk heb je een bord zoals hieronder :)
[ afbeelding ]
... ik hou van je
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 6 mei 2012 @ 02:17:05 #280
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_111193172
Lekker hoor macferret. Die Surf 'n' Turf ziet er geweldig uit. Wat heb je op de 3e en 4e foto staan? Het lijkt op een pizza calzone, maar tegelijk denk ik dat het zoete/hartige deegwaren zijn.
  zondag 6 mei 2012 @ 11:46:03 #281
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_111198071
Zie ik daar een pineapple upsidedown cake? heerlijk!!! maar goed dat Spiffs goed kan bakken en braaien op de BBQ dat wist ik al
Life never gets darker then midnight
  maandag 7 mei 2012 @ 21:11:38 #282
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_111264093
haha ooit in mijn pre bbq periode een account hier aangemaakt, vandaar de macferret.
het is een broodrol,basis recept komt van rudolph van veen, ik heb er iets meer vulling ingedaan en ik vind het altijd wel leuk om ovenrecepten op de bbq te maken, meerwaarde? nee.... maar plezier? yup!
  dinsdag 8 mei 2012 @ 13:27:15 #283
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_111286604
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 23:53 schreef RobinOok het volgende:
Iemand vandaag topchef gekeken?
Ron Blauw deed een testje, diamanthaas op 3 verschillende soorten bbq: electrisch, gas en briket.
Ik neem aan dat de mensen het verschil niet proefden?
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:53:55 #284
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_111292273
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 13:27 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de mensen het verschil niet proefden?
Dat was inderdaad de conclusie - wat mij als fervent BBQer toch wel verbaasde. Ik had gedacht dat je een specifieke houtskoolsmaak toch wel kon proeven...
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:38:26 #285
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_111294154
Dat verbaast me niks. Ik denk dat het aan de smaakpapillen, het soort vlees en de houtskool ligt. Geurloze briketten ga je niet zo snel proeven denk ik. Ik gebruik horeca kwaliteit Argentijnse houtskool, die proef je wel. Maar goed, anders gooi je er toch wat houtsnippers bij.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:42:13 #286
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_111294303
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:38 schreef Bramito het volgende:
Dat verbaast me niks. Ik denk dat het aan de smaakpapillen, het soort vlees en de houtskool ligt. Geurloze briketten ga je niet zo snel proeven denk ik. Ik gebruik horeca kwaliteit Argentijnse houtskool, die proef je wel. Maar goed, anders gooi je er toch wat houtsnippers bij.
Inderdaad, ik gebruik ook Black Ranch met wat blokken of snippers hout voor de smaak. Dat lijkt me wat lastiger als je electrisch grillt (dat heet toch gourmetten?)
  zondag 13 mei 2012 @ 12:21:03 #287
16632 Xlarge
========
pi_111487021
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:27 schreef probeer het volgende:

[..]

... ik hou van je
Haha, dank je :)
pi_111830661
Komend weekend ga ik mijn weber 57 cm premium kopen. Alleen twijfel ik nog over dat gourmet systeem. Heeft iemand hier ervaring mee en is het een aanrader?

En ik wil er dan natuurlijk ook gelijk briketten bij kopen. Welke zijn het beste (van degene die makkelijk te verkrijgen zijn).
  maandag 21 mei 2012 @ 14:45:31 #289
3542 Gia
User under construction
pi_111831176
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:34 schreef Stansfield het volgende:
Komend weekend ga ik mijn weber 57 cm premium kopen. Alleen twijfel ik nog over dat gourmet systeem. Heeft iemand hier ervaring mee en is het een aanrader?

En ik wil er dan natuurlijk ook gelijk briketten bij kopen. Welke zijn het beste (van degene die makkelijk te verkrijgen zijn).
Die van ons is afgelopen zaterdag bezorgd. En zondag brak de zijkant van onze oude bbc af. Was zo'n betonnen, maar dan zonder schoorsteen. Ook die verweren, na jaren. We stonden 's morgens op en de zijkant lag ernaast. Haha.
Net op tijd een nieuwe gekocht.
pi_111832725
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:34 schreef Stansfield het volgende:
Komend weekend ga ik mijn weber 57 cm premium kopen. Alleen twijfel ik nog over dat gourmet systeem. Heeft iemand hier ervaring mee en is het een aanrader?

En ik wil er dan natuurlijk ook gelijk briketten bij kopen. Welke zijn het beste (van degene die makkelijk te verkrijgen zijn).
Heb zelf kokosbriketten en die zijn super. Heb gelijk twee dozen besteld. Zal vanavond even kijken naar het merk.
  maandag 21 mei 2012 @ 15:40:05 #291
19529 Fendy
True Spirit
pi_111833362
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:34 schreef Stansfield het volgende:
Komend weekend ga ik mijn weber 57 cm premium kopen. Alleen twijfel ik nog over dat gourmet systeem. Heeft iemand hier ervaring mee en is het een aanrader?

En ik wil er dan natuurlijk ook gelijk briketten bij kopen. Welke zijn het beste (van degene die makkelijk te verkrijgen zijn).
Ik heb het niet op mijn 57 premium, misschien is het best leuk hoor, maar als ik wil wokken doe ik dat wel op mijn wokbrander, ik heb wel een RVS gaatjespan om makkelijk grof gesneden groente te kunnen roosteren.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_111834159
Ik zit net even te kijken wat het precies in houdt en het is alleen wokken, grillen met dikke strepen, en een plaat idee. Dus dat kan idd ook veel beter op mijn wokbrander binnen en een steelpan voor op de bbq ;)

Nu nog de juiste briketten.
pi_111841063
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:53 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dat was inderdaad de conclusie - wat mij als fervent BBQer toch wel verbaasde. Ik had gedacht dat je een specifieke houtskoolsmaak toch wel kon proeven...
Hoe lang heeft die varkenshaas op het vuur gelegen? In 10 minuten zal er weinig smaak van het houtskool overgedragen zijn.
Leg je echter een stuk vlees op lage temperatuur voor lange tijd op de bbq, dan mag ik toch aannemen dat iedereen wel de typische rooksmaak kan proeven.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_111848670
Is er iemand die weet of je in de buurt van Enschede een workshop barbecuen kan doen? Wil m'n vader voor z'n verjaardag een workshop doen, maar kan er zelf niet echt wat over vinden.
Trotse Twentenaar
pi_111945343
Ik zie de toegevoegde waarde van het gourmet systeem niet zo. Dat bereik je volgens mij ook wel met een losse gietijzeren pan. Maar waar koop je die eigenlijk? En dan niet een dutch oven, die is me wat te groot, maar gewoon een klein gietijzeren steelpannetje ofzo.
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:02:32 #296
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_111947801
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 21:15 schreef Stansfield het volgende:
Ik zie de toegevoegde waarde van het gourmet systeem niet zo. Dat bereik je volgens mij ook wel met een losse gietijzeren pan. Maar waar koop je die eigenlijk? En dan niet een dutch oven, die is me wat te groot, maar gewoon een klein gietijzeren steelpannetje ofzo.
Bij een kookwinkel. Neem wel geld mee want ze zijn meestal niet zo goedkoop.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:23:16 #297
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_111949117
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 21:15 schreef Stansfield het volgende:
Ik zie de toegevoegde waarde van het gourmet systeem niet zo. Dat bereik je volgens mij ook wel met een losse gietijzeren pan. Maar waar koop je die eigenlijk? En dan niet een dutch oven, die is me wat te groot, maar gewoon een klein gietijzeren steelpannetje ofzo.
http://www.qvist.nl/skillet-6.html
hier al vanaf ¤7,50
pi_111959146
Tnx. Dat is precies wat ik zoek.
pi_111972467
Nu nog even meten welke maat het beste past bij mijn weber 57 cm.
pi_111972661
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:56 schreef Stansfield het volgende:
Tnx. Dat is precies wat ik zoek.
En wat ik zoek....

Net de ribs maar voor de tweede fase in het folie gedaan, vanavond half 6 aan tafel... ;)

en nomnomnom:



[ Bericht 8% gewijzigd door The_stranger op 24-05-2012 17:54:55 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 25 mei 2012 @ 06:49:13 #301
369821 BenD
in Canada
pi_112005587
-Nieuw hier-

Hallo allemaal,

Hier een aantal van mijn BBQ creaties:

Cedar Plank Salmon


Rotisserie Chicken


Ribs

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')