Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
NS bashenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
Mail de NS ff, diens schuld is het in feite.
doe niet zo laagdunkend over andere subfora, kleuterquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:16 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ja maar het is wel irritant als er 8 keer per uur uitgelegd moet worden dat het noodweer nog moet komen. Beetje childish begint het hier te worden, we zitten immers niet in een VBL topic.
Precies, komop zegquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:17 schreef flugeltje het volgende:
Waar is oom_agent eigenlijk ja?
Enne yvonne, het was inderdaad 17 juli 2004... En wat te denken van 27-10-2002
En voor iedereen die vind dat ik hier als leek niet mag posten =>doek lekker toch...
Ja maar ik wil niet in ONZquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:17 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Er zijn de laatste jaren een hoop kenners bij gekomen die hier serieus over het weer komen discussiëren.
Jullie mogen best je eigen weertopic oprichten in ONZ.![]()
Het is wel waarquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:18 schreef Jumparound het volgende:
[..]
doe niet zo laagdunkend over andere subfora, kleuter
27.7 om 16:04 28.3 om 16:07quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:12 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Watje.38 graden hier.
Maar in huis slechts 23!
Truestoryquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:19 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ja maar ik wil niet in ONZIk wil gewoon 35 keer uitgelegd krijgen wat mamatus is en cirrus en een shelfcloud en cape en en en en en
Bovendien waren wij hier al veul eerderder dan de meesten hier, alleen omdat we al sinds 2002 in dit topic checken of we onze was wel buiten kunnen hangen
deze reeks is van mijquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:19 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ja maar ik wil niet in ONZIk wil gewoon 35 keer uitgelegd krijgen wat mamatus is en cirrus en een shelfcloud en cape en en en en en
Bovendien waren wij hier al veul eerderder dan de meesten hier, alleen omdat we al sinds 2002 in dit topic checken of we onze was wel buiten kunnen hangen
HA, en daar wees oom_agent ons opquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:19 schreef flugeltje het volgende:
[..]
quote:
Nee, de reeks is van oom_agentquote:
dat komt niet meer, blijft hangen achter een capequote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:21 schreef Staal het volgende:
Ik moet vroeg eten maken i.v.m. shifts. Lekker uitgebeid koken in een keuken die nu vol in de zon staat.
Waar blijft dat noodweer? GRMBL.
sorry dat ik je een walvis hebt genoemdquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:22 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee, de reeks is van oom_agent
En die missen we!
Jullie moeten gewoon lief doen!
Ik doe mijn best met uitleggen hier.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:21 schreef Silenus het volgende:
Ik kijk hier nu voor het eerst, maar ik wist niet dat je ook op het weergebied dezelfde types hebt met zo'n attitude van 'Ik ben al jarenlang een weerliefhebber en nu er allemaal leken stomme vragen kunnen stellen en ook geinteresseerd zijn is het niet leuk meer beohoehoehoeoheoheoheo'.
Holy shit, grow up zeg.
Ik lig heerlijk op het balkon en volgens mij is 97% van Nederland onbewolkt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:19 schreef Stranger het volgende:
Het is nog 650.000 graden in deze blazing inferno dat Nijmegen heet, kan niet wachten op wat verfrissing.
Leg hem op je auto, werkt ookquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:22 schreef Morpheus2002 het volgende:
Ik wil vanavond lasagne maken maar met deze hitte gooi ik wel een pizza in de oven
Okay, ik begrijp je wel. Ik heb het zelf ook tijdens het WK, dat ik als voetbalkenner allemaal idioten moet gaan uitleggen hoe het werkt. Is ook irritant.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:24 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ik doe mijn best met uitleggen hier.
Maar als mij 100 maal dezelfde vraag in een uur tijd wordt gesteld....![]()
Daar komt bij dat mensen expres onwaarheden verkondigen over het weer om anderen op het verkeerde been te zetten, iets wat erg vervelend is.
Op die manier raakt deze reeks zijn functie kwijt als informatief medium waar mensen kunnen discussiëren over het weer en waar mensen informatie kunnen krijgen van mensen die er verstand van hebben.
Wil de oven geeneens aanzetten maarja bij de sla wil ik toch best een lekker aardappeltje.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:22 schreef Morpheus2002 het volgende:
Ik wil vanavond lasagne maken maar met deze hitte gooi ik wel een pizza in de oven
Jongen toch. Over een paar uur kun je zeggen "zie je wel?".quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:24 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Daar komt bij dat mensen expres onwaarheden verkondigen over het weer om anderen op het verkeerde been te zetten, iets wat erg vervelend is.
Op die manier raakt deze reeks zijn functie kwijt als informatief medium waar mensen kunnen discussiëren over het weer en waar mensen informatie kunnen krijgen van mensen die er verstand van hebben.
Zoals yvonne, die gewoon mee loopt te trollen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:26 schreef StateOfMind het volgende:
Wat een dom en elitair gelul over kenners en leken die hier niet thuis zouden horen.
Er is nogal een verschil tussen leken die hier puur komen om te trollen en leken die hier komen puur omdat ze geïnteresseerd zijn in extreme weersomstandigheden en die dat gewoon mooi vinden...
En als het echt uit de hand loopt dan hangen er hier genoeg crewleden rond om in te grijpen.
Met die brute rolwolk bedoel je?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:24 schreef yvonne het volgende:
17 juli 2004.
DE Nacht, wie was daarbij?
Nou nou nou?
Zo erg wordt het nooit meer
Dat is gewoon pertinent niet waar.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:24 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ach flikker toch op kneus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:26 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Zoals yvonne, die gewoon mee loopt te trollen.[ afbeelding ]
Mag ik nu ook flikker toch op wijf zeggen, of levert dat een note/ban op vanwege crewbashing?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ach flikker toch op kneus.
Zo, dat lucht op.
Zo wil ik dat vanavond ook op gaan lossen. Met een soeppan op mijn hoofd. Dat laatste heb ik geleerd van de demonstranten in Egypte.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:24 schreef Greys het volgende:
Die paar keer dat er moord en brand gegild wordt qua komend noodweer moeten jullie even door de hysterische wievenposts heen worstelen. Knus, toch?![]()
Dikke kans dat ik hier vannacht kom gillen dat het dekbed - dat mijn auto moest beschermen tegen de beloofde golfbalhagelstenen - is weggetornadood
Nee, was snachts, half FOK was wakker gedreund.quote:
Als je dat oplucht moet je dat doen, van mij krijg je geen note noch een ban.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:28 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Mag ik nu ook flikker toch op wijf zeggen, of levert dat een note/ban op vanwege crewbashing?
Staat er al weer ^^ sorryquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:29 schreef Jorian29 het volgende:
[..]
DAMMIT! Was ik net lekker aan het lezen, haal je het weg!
quote:Onweer Onweer met kans op hagel en zware windstoten van rond 80 km/u. Geldig: woensdag 29 juni 2011 vanaf ca 23 uur gedurende ca 10 uur
Het komt van Lille (FR) belgie binnenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:28 schreef Drassss het volgende:
Als ik het goed heb begint er nu midden België iets te ontwikkelen.
Had ik ookquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:29 schreef Jorian29 het volgende:
[..]
DAMMIT! Was ik net lekker aan het lezen, haal je het weg!
Want? Volgens mij was het de hele week al bekend dat het onweer later op de dag zou komen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:30 schreef Pino112 het volgende:
KNMI
Woendag vanaf 23u pas waarschuwing in OV![]()
[..]
Op woensdag ja?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:30 schreef Felagund het volgende:
[..]
Want? Volgens mij was het de hele week al bekend dat het onweer later op de dag zou komen.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:30 schreef Pino112 het volgende:
KNMI
[..]
Heeft ook gvd 195 jaar geduurd!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:28 schreef Drassss het volgende:
Als ik het goed heb begint er nu midden België iets te ontwikkelen.
Dat is de vervolg waarschuwing voor de woensdag. Klopt allemaal.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:30 schreef Pino112 het volgende:
KNMI
[..]
Heb je ongetwijfeld veel kracht bij nodigquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:31 schreef flugeltje het volgende:
En als we dan toch een wedstrijdje verpissen gaan doen...
Dinsdag is nog niet voorbij toch? En de overige weerbureaus (Metoconsult/Weeronline) meldden hetzelfde, dus ik snap het gebash op het KNMI niet.quote:
HA!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:31 schreef flugeltje het volgende:
En als we dan toch een wedstrijdje verpissen gaan doen...
Zonder mij was er niet eens een DE subforum geweest
Enfin; de boel ontploft dus al aardig
In het topic, that is...
Waar is de waarschuwing van vanavond dan? Die is er dus niet, dus geen noodweer in iig Overijssel.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:32 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dinsdag is nog niet voorbij toch? En de overige weerbureaus (Metoconsult/Weeronline) meldden hetzelfde, dus ik snap het gebash op het KNMI niet.
Ja, het is opeens enorm benauwd zeg. Niet te zuinigquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:33 schreef Fredo55 het volgende:
Het is niet meer uit te houden hier in Zeeland.
Klopt voor Overijssel is er geen onweer voor vandaag. Daarin tegen wel voor morgen en overmorgenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:33 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Waar is de waarschuwing van vanavond dan? Die is er dus niet, dus geen noodweer in iig Overijssel.
quote:
ucces, en anders vermeld ik het wel hierquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:33 schreef flugeltje het volgende:
Zo ik ga mezelf door de hitte heenwerken om m'n zoon bij oma uit het zwembadje te trekken, zie jullie allemaal weer na het dagelijkse eten/wassen/slapen spitsuur in de hoop dat we dan daadwerkelijk iets hebben om over te lullen...
http://www.knmi.nl/quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:33 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Waar is de waarschuwing van vanavond dan? Die is er dus niet, dus geen noodweer in iig Overijssel.
Nu hebben we toch ook iets te lullen; voorpret.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:33 schreef flugeltje het volgende:
Zo ik ga mezelf door de hitte heenwerken om m'n zoon bij oma uit het zwembadje te trekken, zie jullie allemaal weer na het dagelijkse eten/wassen/slapen spitsuur in de hoop dat we dan daadwerkelijk iets hebben om over te lullen...
Het kriebelt helemaal van binnen van de spanningquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:34 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Nu hebben we toch ook iets te lullen; voorpret.
Dat is het begin van het einde.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:32 schreef Crazy-M het volgende:
zo, lekker windje hier in tilburg, nog wel zon
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:34 schreef Felagund het volgende:
[..]
http://www.knmi.nl/
Volgens mij is dat toch echt geel in het grootste deel van het land.
Zag het ook al. Trekt hier allemaal langst heen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:35 schreef Mister.Brown het volgende:
Hoezo noodweer opkomst?
http://www.buienradar.nl/buienradar-3-uur-vooruit.aspx
Die buien kunnen ze niet voorspellen die functie moet je gewoon afschrijvenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:35 schreef Mister.Brown het volgende:
Hoezo noodweer opkomst?
Dat is toch noodweer? Voor de mensen op de Noordzeequote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:35 schreef Mister.Brown het volgende:
Hoezo noodweer opkomst?
Jij was ooit mod hier, je hebt helaas je rechten verspeeld damequote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:19 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Het gaat allemaal de zee overquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:35 schreef Mister.Brown het volgende:
Hoezo noodweer opkomst?
de 3 uur voorruit laat alleen zien hoe de buien op dat moment door trekken, geen nieuwe buienquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:35 schreef Mister.Brown het volgende:
Hoezo noodweer opkomst?
Wij komen er dus echt bekaaid vanaf hierquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:34 schreef Drassss het volgende:
[..]
Klopt voor Overijssel is er geen onweer voor vandaag. Daarin tegen wel voor morgen en overmorgen
Ah joh, als de bijzonderheid weg is, is het hier gewoon weer normaal...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:36 schreef horned_reaper het volgende:
Deze reeks is voor vandaag definitief om zeep geholpen door een stel kinderachtige mods en andere users die ergens een kans zagen om lekker te gaan trollen.
BEDANKT!![]()
En iedereen wordt aangeraden om op die Buienradar te kijken..quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:36 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
de 3 uur voorruit laat alleen zien hoe de buien op dat moment door trekken, geen nieuwe buien
Ik wou al zeggen...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:30 schreef Pino112 het volgende:
KNMI
[..]
Volgens mij heb jij last van de hittequote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:36 schreef horned_reaper het volgende:
Deze reeks is voor vandaag definitief om zeep geholpen door een stel kinderachtige mods en andere users die ergens een kans zagen om lekker te gaan trollen.
BEDANKT!![]()
Blijft wat lastig, maar ik vermoed dat je dus vannacht wel wat gaat krijgenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:36 schreef MaLo het volgende:
[..]
Wij komen er dus echt bekaaid vanaf hier. Ook geen hagel?
Die trollen mee.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:37 schreef hondenfokker het volgende:
Waarom is er geen MOD die alle trollz ff verwijdert?
En weer een note erbij, de onweer stijgt je naar je kop ofniequote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ach flikker toch op kneus.
Zo, dat lucht op.
Om mezelf nog maar eens te quoten:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:35 schreef Mister.Brown het volgende:
Hoezo noodweer opkomst?
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:50 schreef zoem het volgende:
[..]
Buienradar voorspelt meer het verloop van de buien, niet zozeer het ontstaan. Het kan binnen een half uur ontploffen.
Dat zeg ik al in 65 posts, over herhalen gesprokenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Ah joh, als de bijzonderheid weg is, is het hier gewoon weer normaal...
Ja, maar uiteraard niet op de 3 uurs. Die functie moeten ze eigenlijk gewoon verwijderen van de site. Totaal nutteloos.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:37 schreef Pino112 het volgende:
[..]
En iedereen wordt aangeraden om op die Buienradar te kijken..
Nee, maar de mensen die zich afvragen wat het weer over 2 uur zal zijn, omdat ze dan nog weg moeten blabla gaan er wel op kijken.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ja, maar uiteraard niet op de 3 uurs. Die functie moeten ze eigenlijk gewoon verwijderen van de site. Totaal nutteloos.
Hoevaak moeten we het nog zeggen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:35 schreef Mister.Brown het volgende:
Hoezo noodweer opkomst?
die heeft pauze denk ikquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:37 schreef hondenfokker het volgende:
Waarom is er geen MOD die alle trollz ff verwijdert?
Vast wel iets, maar of het ook zo extreem wordt als ze voorspeld hebben.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef Momo... het volgende:
Rustig maar mensen er komt echt wel wat aan.
Klopt toch wat ik zeg.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:36 schreef Pino112 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://www.knmi.nl/waarsc(...)/provincie.php?pr=OV
Tja, daarom blijf ik het elke keer hier herhalen dat ze dat gewoon niet moeten doenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Nee, maar de mensen die zich afvragen wat het weer over 2 uur zal zijn, omdat ze dan nog weg moeten blabla gaan er wel op kijken.
Sorry dat ik niet het hele gebagger hier mee lees hoorquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat zeg ik al in 65 posts, over herhalen gesproken
Opmerkelijkheden aanwijzen op de site van het KNMI ook niet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:39 schreef Felagund het volgende:
[..]
Klopt toch wat ik zeg.
En ik vermoed dat het een klein foutje is op die site en dat het 28 juni vanaf 23 uur moet zijn. Zelf nadenken is niet verboden.
Misschien moet je eens je verantwoordelijkheid als MOD gaan nemen en dit een leuk subforum houden voor iedereen.quote:
Ik denk dat je verrast word hoe snel een bui kan ontstaan. Misschien valt het wel tegen ja, maar geloof me er komt wel echte onweer langsquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:39 schreef Infection het volgende:
[..]
Vast wel iets, maar of het ook zo extreem wordt als ze voorspeld hebben.
Waar? In Zeeuws Vlaanderen en ten westen van Rotterdam is al activiteit waar te nemen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:39 schreef Infection het volgende:
Het begint hier echt met de minuut benauwder te worden lijkt het.
Ik ben altijd lief, dat weet je toch, yvonnequote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:22 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee, de reeks is van oom_agent
En die missen we!
Jullie moeten gewoon lief doen!
Nee, dat zeg ik ook niet, maar hier wordt meteen gereageerd alsof de wereld vergaat.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:40 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Opmerkelijkheden aanwijzen op de site van het KNMI ook niet.
Hier ben ik het 100% mee eens! Ik vind gewoon dat er ingegrepen moet worden dus gaan we nu weer ontopic!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:40 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Misschien moet je eens je verantwoordelijkheid als MOD gaan nemen en dit een leuk subforum houden voor iedereen.
FOK! heeft niet voor niets een ONZ subforum, daar kun je al je onzin naar hartelust kwijt. Dit subforum heeft een andere functie.
Je bent admin om dergelijke regels na te leven en anderen aan te zetten om deze regels na te leven. Als je zelf niet de discipline op kunt brengen om deze verantwoordelijkheid na te streven dan faalt de leiding van dit forum op een enorm harde manier.
Erg jammer dit.....
Het ís een leuk subforum voor iedereen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:40 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Misschien moet je eens je verantwoordelijkheid als MOD gaan nemen en dit een leuk subforum houden voor iedereen.
FOK! heeft niet voor niets een ONZ subforum, daar kun je al je onzin naar hartelust kwijt. Dit subforum heeft een andere functie.
Je bent admin om dergelijke regels na te leven en anderen aan te zetten om deze regels na te leven. Als je zelf niet de discipline op kunt brengen om deze verantwoordelijkheid na te streven dan faalt de leiding van dit forum op een enorm harde manier.
Erg jammer dit.....
Misschien dat er wel een verrassing inzit vanmorgen was ook een complete verrassing.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:41 schreef pietkanarie het volgende:
Die onweer van woensdagnacht in het oosten zal wel weer beperkt blijven tot een beetje gerommel in de verte en een enkele flits.
Saai
Hoiquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:41 schreef Againzender het volgende:
Pff, het was vanochtend op de fiets al niet fijn hier in Amsterdam, maar net lopend was helemaal gaar.
Lekker binnen nu bij 24 graden
Ik heb weinig ervaring met verassend weer in het oosten. Maar ik blijf gewoon koppig door hopen (en niks verwachten).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:42 schreef hondenfokker het volgende:
[..]
Misschien dat er wel een verrassing inzit vanmorgen was ook een complete verrassing.
heb je nou nog steeds geen wasdroger gekocht?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:43 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoi![]()
De Atmosfeer Staat Op Ontploffen #001
Moet ik de was al gaan binnenhalen of kan het nog even?
Jammer dat het zo laat komt, krijgen we nóg zo'n plakkerige avond.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:37 schreef Drassss het volgende:
[..]
Blijft wat lastig, maar ik vermoed dat je dus vannacht wel wat gaat krijgen
Welk aankomende noodweer?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:44 schreef -CRASH- het volgende:
Je moet gewoon door de Trollers heenkijen. Je weet zelf wie de serieuze zijn en wie hier spontaan komt kijken vanwege het aankomnde noodweer
Kon ik dat maar ): Zoiezo veel kiekjes neme en hier posten <3quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:44 schreef maniack28 het volgende:
Iemand zin om een rondje te chasen? Ik heb helaas nog geen rijbewijs, wel laptop en internet op mijn mobiel plus ervaring (ik ben potverdrie niet voor niks meteoroloog! )
Wie biedt? Ophalen in Zeist graag en ik deel natuurlijk mee in de benzinekosten.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Op dit moment is het geen slowchat meer
Dit is eigenlijk ook de SC reeks van dit subforum, tis alleen forumgerelateerd in tegenstelling tot veel andere SC's
Hehe, dat zit niet mee danquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:45 schreef MaLo het volgende:
[..]
Jammer dat het zo laat komt, krijgen we nóg zo'n plakkerige avond.
Oh joy, wat ben ik blij dat ik vanavond de hele avond een verjaardag heb. In een flat. Met het balkon op het westen
Ik zal even voor je kijken of mijn buren al was buiten hebben hangen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:43 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoi![]()
Vergeef mij, ik ben slechts een gewone burger en geen meteorologie-godheidquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef Bunta-Fujiwara het volgende:
Mensen die op buienradar afgaan als voorspelling. Good luck!
Elke mongool weet dat buien zich kunnen ontwikkelen, hoe komen ze er anders? Dus ook boven nederland.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:47 schreef Verbal het volgende:
[..]
Vergeef mij, ik ben slechts een gewone burger en geen meteorologie-godheid
V.
Idem hoor, lees ook hele dag al mee op m'n werk zonder me te ergeren aan wie dan ook. Deunt wurrie bie heppie dzjentulwoemenz en menz!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:43 schreef Infection het volgende:
Ik snap niet waar al die commotie hier over gaat. 90% praat on-topic, dus wat is het probleem?
Herman Finkersquote:
zet je auto bij de Hoogvlietquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:26 schreef SuperHarregarre het volgende:
Het is in Gouda weer zonnig en benauwd. Valt niet te studeren in dit weer.
Dit inderdaad. Maar sommigen kunnen er gewoon simpelweg niet tegen als er meer dan alleen de 'vaste bezoekers' in een bepaald topic zijn.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:49 schreef Cat22 het volgende:
Goeie TT.![]()
Ik snap niet zo goed waarom mensen zich zo ergeren aan de extra bezoekers in DE. Verreweg het grootste deel post gewoon gezellig mee en leert veel van de kenners die hier zitten. Meer views, meer posts, niks mis mee toch?
Edoch weet ook iedere mongool dat buien over het land kunnen trekken, wat betekent dat je ze op buienradar aan kunt zien komen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:48 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Elke mongool weet dat buien zich kunnen ontwikkelen, hoe komen ze er anders? Dus ook boven nederland.
ff een uitlegquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef zoem het volgende:
Nog maar eens een CAPE kaartje:
[ afbeelding ]
Er zou in de OP wat extra info over CAPE e.d. kunnen staan, met bijvoorbeeld ook de natuurkundige achtergrond. Dan kan er naar de OP worden verwezen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:49 schreef Cat22 het volgende:
Goeie TT.![]()
Ik snap niet zo goed waarom mensen zich zo ergeren aan de extra bezoekers in DE. Verreweg het grootste deel post gewoon gezellig mee en leert veel van de kenners die hier zitten. Meer views, meer posts, niks mis mee toch?
Maar komt die deze kant op?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:51 schreef Jumparound het volgende:
http://wolken.buienradar.nl/default.aspx?region&i=1&ir=true
ter hoogte van zwitserland.. das een flinke vlek!
De hoogte van de CAPE geeft de potentiële energie in de atmosfeer aan uitgedrukt in J/kg.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:51 schreef seasushi het volgende:
[..]
ff een uitlegwat de verschillende kleuren betekenen?
Hoe hoger de CAPE, hoe groter de kans op onweer. Heel simpel gezegd is de CAPE volgens mij een graadmeter voor de instabiliteit van de lucht.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:51 schreef seasushi het volgende:
[..]
hoe paarser / rozer hoe meer potentie op zwaar weer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:51 schreef seasushi het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:51 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Edoch weet ook iedere mongool dat buien over het land kunnen trekken, wat betekent dat je ze op buienradar aan kunt zien komen.
het lijkt er op.... maar kan ook boven belgie verbrandenquote:
CAPE staat voor convective available potential energy uitgedrukt in J/kg. In het kort geeft het een indicatie voor de instabiliteit van de atmosfeer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:51 schreef seasushi het volgende:
[..]
dit wilde ik weten...... toch nog een kansje op onweer in de achterhoekquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:52 schreef Jumparound het volgende:
[..]
hoe paarser / rozer hoe meer potentie op zwaar weer.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:51 schreef seasushi het volgende:
[..]
bron knmiquote:CAPE: Convective Available Potential Energy. CAPE is een maat voor energie die beschikbaar is voor (zware) convectie, welke vaak vergezeld gaat van onweer. De kans op onweer is daarmee sterk gekoppeld aan de hoeveelheid CAPE in de atmosfeer. Om een idee te krijgen: 2 KJ/Kg kan heftige convectie geven, 3 KJ/Kg zeer heftige convectie.
Het spitsalarm ja.. Het KNMI heeft daarbij weer de waarschuwing voor slecht weer verlengt..quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:45 schreef Resistor het volgende:
Ben ik hiervoor nou eerder begonnen om eerder op te kunnen houden?![]()
Zelfs de ANWB heeft het spitsalarmwaarschuwingsdinges ingetrokken.
Is dat alles? "Lezen!" en een emo.gif? Leg dan gewoon helder uit waar je het over hebt, man, als ik het blijkbaar niet begrijp.quote:
Topic gelezen. Die Oom_agent was wel een sympathieke user.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:43 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoi![]()
Een betere beschrijving van CAPE vind ik dat het een maat is voor de maximale hoeveelheid energie voor een luchtpakketje die kan worden omgezet in verticale snelheid. Potentiele energie van de atmosfeer klopt niet omdat CAPE altijd over een air parcel gaat.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:52 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
De hoogte van de CAPE geeft de potentiële energie in de atmosfeer aan uitgedrukt in J/kg.
Ook geeft het de verticale windschering aan, de lifted index.
Vergeet niet dat het de "potentiële" aanwezige energie is.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:53 schreef seasushi het volgende:
[..]
dit wilde ik weten...... toch nog een kansje op onweer in de achterhoek
De atmosfeer staat op ontploffen #035quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:54 schreef Staal het volgende:
[..]
Topic gelezen. Die Oom_agent was wel een sympathieke user.
Als je toevallig dat topic uit 2004 voor handen hebt? Dat zou ik wel willen lezen.
Daarom, bij normaal weer zie je ons niet, maar het is wél een verdomd goed teken dat zo gauw er iets met het weer is men massaal naar HET topic komt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:50 schreef Infection het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Maar sommigen kunnen er gewoon simpelweg niet tegen als er meer dan alleen de 'vaste bezoekers' in een bepaald topic zijn.
Buien ontwikkelen zich zomaar spontaan! Ook boven land! Asjemenou!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:53 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Is dat alles? "Lezen!" en een emo.gif? Leg dan gewoon helder uit waar je het over hebt, man, als ik het blijkbaar niet begrijp.
Tof! Dank je wel.quote:
Boven Maassluis is de eerste hoge bewolking te zien.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:55 schreef zoem het volgende:
In Zeeuws-Vlaanderen neemt de (lichte) bewolking toe.
Een paar topics terug stond er een mooi plaatje van de "ontploffing" in België gisteren.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:53 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Is dat alles? "Lezen!" en een emo.gif? Leg dan gewoon helder uit waar je het over hebt, man, als ik het blijkbaar niet begrijp.
1. correctquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:52 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
De hoogte van de CAPE geeft de potentiële energie in de atmosfeer aan uitgedrukt in J/kg.
Ook geeft het de verticale windschering aan, de lifted index.
Ik denk dat je tot 8 nog prima weer hebt ja. Daarna zal het onzeker zijn.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:54 schreef Monopoly het volgende:
Volgens mij valt het allemaal wel mee toch ?
Ik heb zometeen een BBQ hier in Lelystad.
Als ik buienradar zo bekijk blijft het tot een uurtje of 10 zeker wel droog.
Dit moeten wel trolls zijn...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:54 schreef Monopoly het volgende:
Volgens mij valt het allemaal wel mee toch ?
Ik heb zometeen een BBQ hier in Lelystad.
Als ik buienradar zo bekijk blijft het tot een uurtje of 10 zeker wel droog.
quote:
Ok, ik blijf het in de gaten houden ondertussenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:57 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ik denk dat je tot 8 nog prima weer hebt ja. Daarna zal het onzeker zijn.
I know, maar het tweede hangt er wel nauw mee samen.quote:
Ik troll niet, ik ben niet zo'n expertquote:
voeg daar dan aan toe dat hoe meer energie er beschikbaar is, de vertikale snelheid hoger wordt, meer wrijving oplevert dus de kans op onweer vergrootquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:54 schreef Felagund het volgende:
[..]
Een betere beschrijving van CAPE vind ik dat het een maat is voor de maximale hoeveelheid energie voor een luchtpakketje die kan worden omgezet in verticale snelheid. Potentiele energie van de atmosfeer klopt niet omdat CAPE altijd over een air parcel gaat.
1. Zo heb ik het niet geleerd.quote:
Ja, alsof ik dat niet begrepen had? Alsof ik gisteren niet gezien heb hoe die bui boven Frankrijk zich ontwikkelde. Dat is echter geen reden om buienradar af te schrijven, precies om de reden die ik genoemd heb.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:55 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Buien ontwikkelen zich zomaar spontaan! Ook boven land! Asjemenou!
Yvonne: hier is je uitleg... veel plezier!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:55 schreef yvonne het volgende:
[..]
Daarom, bij normaal weer zie je ons niet, maar het is wél een verdomd goed teken dat zo gauw er iets met het weer is men massaal naar HET topic komt.
Want we komen voor onze was maar óók voor de uitleg.
Burnie tochquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:56 schreef Burnie88 het volgende:
Kan er in het volgende deel in de titel vermeld worden wat CAPE is? Sjeez hee... Ik ga maar het forum op onweer-online lezen, ik word er echt gek van nu.
Lifted Index geeft gewoon de onstabiliteit aan ... en tenzij jij Torkaan bent (wat ik betwijfel, anders had je het wel goed uitgelegd) is die uitgebreide post van daarstraks helemaal niet van jou.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:57 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
I know, maar het tweede hangt er wel nauw mee samen.![]()
Ik ga nu niet teveel op details in en houdt het graag simpel op dit soort dagen.
In mijn uitgebreidere berichten ga ik wel dieper op de stof in.
http://www.weer.nl/nl/hom(...)de_lifted_index.htmlquote:The lifted index (LI) is the temperature difference between an air parcel lifted adiabatically Tp(p) and the temperature of the environment Te(p) at a given pressure height in the troposphere (lowest layer where most weather occurs) of the atmosphere, usually 500 hPa (mb). When the value is positive, the atmosphere (at the respective height) is stable and when the value is negative, the atmosphere is unstable.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:59 schreef ACT-F het volgende:
En het blijft maar groeien in Zuidwest-Nederland. Kunnen jullie al iets waarnemen?
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:55 schreef zoem het volgende:
In Zeeuws-Vlaanderen neemt de (lichte) bewolking toe.
Maar potentiele energie van de atmosfeer is ook vrij nietszeggend vind ik. Een maat voor de maximale verticale snelheid die in de atmosfeer kan ontstaanvind ik correcter.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:58 schreef Jumparound het volgende:
[..]
voeg daar dan aan toe dat hoe meer energie er beschikbaar is, de vertikale snelheid hoger wordt, meer wrijving oplevert dus de kans op onweer vergroot
ofzo, het zijn allemaal halve antwoorden die voor leken en semi-leken mooilijk te snappen zijn.
in dit geval lul ik ook maar wat, maar stooi niet met termen zoals air-parcel, dat verward
In comic sansquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:58 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Yvonne: hier is je uitleg... veel plezier!
http://www.weerkunde.be/extreem-weer.htm en dan de 6e link:
http://www.weerkunde.be/downloads/cursus.pdf.zip
Praktische gids voor de onweersliefhebber van Karim Hamid. Hier staat alles op een goede manier uitgelegd voor de minder begaafde lezer.
Hahaha! Hilarisch.. zit je nu gewoon de uitleg van een meteoroloog bij het KMI in België te bashen? Rot dan gewoon op. Je wilt uitleg, je krijgt uitleg, lezen kreng!quote:
Ik zie al iets ontstaan ja. Ben benieuwdquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Spits je oren maar, want onweer is al mogelijk te horen.
Sluierbewolking en benauwd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:59 schreef ACT-F het volgende:
En het blijft maar groeien in Zuidwest-Nederland. Kunnen jullie al iets waarnemen?
doe ik al uren. dan blijkt het weer debuurman met de kliko te zijn of een motor in de vertequote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Spits je oren maar, want onweer is al mogelijk te horen.
Ik dacht vanmorgen ook dat ik onweer hoorde en toen waren ze met een graver bezig een perceel verderquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:03 schreef seasushi het volgende:
[..]
doe ik al uren. dan blijkt het weer debuurman met de kliko te zijn of een motor in de verte
oke, daar heb je wel een punt, maar probeer dat dan uit te leggen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:00 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maar potentiele energie van de atmosfeer is ook vrij nietszeggend vind ik. Een maat voor de maximale verticale snelheid die in de atmosfeer kan ontstaanvind ik correcter.
Webcam Paris; weinig aan de hand:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:02 schreef Drassss het volgende:
Niet zoveel trek om webcam foto's van Parijs hier op te knallen, maar daar is het inmiddels goed bewolkt
Godverdomme manquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:02 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Hahaha! Hilarisch.. zit je nu gewoon de uitleg van een meteoroloog bij het KMI in België te bashen? Rot dan gewoon op. Je wilt uitleg, je krijgt uitleg, lezen kreng!
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:04 schreef Momo... het volgende:
http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
Hier kun je zien dat er buien beginnen te ontstaan boven Frankrijk.
OP even aangepast voor de CAPE-vragersquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:00 schreef Momo... het volgende:
Kan dat niet in de volgende OP dan? uitleg van de CAPE en dat de buien die ons gaan terroriseren nog moeten ontstaan en dus niet op buienradar.nl te zien zijn
Je ziet de buien in de verte niet?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:04 schreef kavorka het volgende:
[..]
Webcam Paris; weinig aan de hand:
http://www.camvista.com/w(...)treaming_webcam.html
Ik laat die mongool-opmerking even schieten voor de lieve vrede. Maar volgens Buienradar gebruiken ze ook extrapolatie en prognoses van diverse weerstations.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:48 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Elke mongool weet dat buien zich kunnen ontwikkelen, hoe komen ze er anders? Dus ook boven nederland.
Ja, snap ik. Een lekenuitleg voor CAPE is gewoon ook lastig, je kan moeilijk met formules gaan strooien.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:04 schreef Jumparound het volgende:
[..]
oke, daar heb je wel een punt, maar probeer dat dan uit te leggen.
wat is CAPE
Een maat voor de maximale verticale snelheid die in de atmosfeer kan ontstaan
Waarom is dit belangrijk
De maximale verticale snelheid heeft invloed op blablabla.
Hoe kan je dit zien op een kaart?
De volgende kaar is van 28 juni, heel nederland heeft ene hoge cape (2000+) en wat een noodweer hebben we gehad die nacht, ongelofelijk, zelfs yvonne was er stil van.
Maar de cape is geen wondermiddel, want er spelen ook andere factoren mee, zoals de luchtvochtigheid van het binnenkomende warmte ebied.
kaarje erbij, klaar
Nu, met raam open.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:07 schreef tralalala het volgende:
Dilemma:
Of nu in een zwarte auto zonder airco van de Veluwe naar Friesland, of aan het eind van de avond en kans hebben op zwaar noodweer.
Beetje raar, of is FOK-nieuws gewoon traag van begrip?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:06 schreef zoem het volgende:
ANWB waarschuwt voor zware spits
Oh nu opeens weer wel. Ik dacht dat ze het in hadden getrokken?
Is ook zo;quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:06 schreef zoem het volgende:
twitter:ANWBverkeer twitterde op dinsdag 28-06-2011 om 16:11:34Buien komen later, ANWB trekt waarschuwing in. http://ow.ly/5rZ84 reageer retweet
ik zal er als leek even over denken, ga nu de trein inquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:07 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, snap ik. Een lekenuitleg voor CAPE is gewoon ook lastig, je kan moeilijk met formules gaan strooien.Daarnaast is het ook lastig uit te leggen dat een hoge CAPE niet altijd betekent dat er zwaar onweer is.
Ik probeer dan een semi-lekenuitleg te geven, maar dat werkt ook niet echt.
Volgens mij loopt FP in dit geval achter de feiten aan. Eigenlijk zouden ze de tijd er bij moeten zetten dat het ANP het oorspronkelijke bericht heeft uitgegeven, dat is veel duidelijker.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:06 schreef zoem het volgende:
Hangt er vanaf waar je op deze aardbol zitquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:08 schreef marcb1974 het volgende:
Het gaat niet meer gebeuren he? Alle paniek voor niets?
Hier in omgeving Amersfoort ook al verschrikkelijk benauwd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:09 schreef tralalala het volgende:
Wat een verschil trouwens tussen Utrecht en Ede.
In Utrecht is het warm maar in Ede is echt zwaar benauwd.
Dat was gewoon een typfoutje. Dat kan die supercomputer ook niet oplossen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:09 schreef Infection het volgende:
http://www.nu.nl/internet(...)t-supercomputer.html
Werd tijd, na die zoveelste faal die ze vandaag hadden.
Die zag ik ook, zag er wel indrukwekkend uitquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:05 schreef -CRASH- het volgende:
PFFFF was ff met de hond uit... die wind warmer kan niet
Maar dat klamme daar merkte ik niks van totdat ik de deur van de flat opendeed.
En ten ZO-O schijnt zich een donderkop te ontwikkelen. Maar die blijft in Duitsland
Als ik het goed begrijp is de CAPE vergelijkbaar met, ik verzin maar wat, de explosiviteit van een bepaalde stof? Hoe hoger, hoe grotere knal je kunt krijgen maar zonder brandstof en goede omstandigheden gebeurt er niets.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:07 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, snap ik. Een lekenuitleg voor CAPE is gewoon ook lastig, je kan moeilijk met formules gaan strooien.Daarnaast is het ook lastig uit te leggen dat een hoge CAPE niet altijd betekent dat er zwaar onweer is.
Whehehehe... die dag heeft schijnbaar weinig indruk op me gemaakt (of we kregen bijna niets toen nog wonende in NH).quote:
QFTquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:12 schreef Dagonet het volgende:
Dat plaatje van gisteren, van die enorme wolk in België. Da's een mooi voorbeeld ter illustratie waarom Buienradar niet werkt toch? Zoiets kan buienradar nooit voorspellen tenslotte?
Klopt inderdaad!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:12 schreef Dagonet het volgende:
Dat plaatje van gisteren, van die enorme wolk in België. Da's een mooi voorbeeld ter illustratie waarom Buienradar niet werkt toch? Zoiets kan buienradar nooit voorspellen tenslotte?
quote:Het neerslaggebied boven het noordwesten van het land sterft een zachte dood. Het hoort bij een eerste buienstoring die vanochtend Zeeland binnentrok. Het wist de hitte niet te verdrijven. Vanavond volgt een tweede grootscheepse poging en deze zal niet falen.
De komende uren vooral zuidelijk van de grote rivieren kans op een 'spontane' onweersbui.
Vanavond ontstaan er aan de westflank van het thermische lagedrukgebied dat boven ons land ligt nieuwe regen- en onweersbuien. Dit zijn de buien die vandaag onderwerp van gesprek zijn in vrijwel alle media.
Ze zullen zich plaatselijk ontwikkelen tot zware exemplaren en winnen aanvankelijk langzaam terrein in oostelijke richting. Aan de voorzijde van dit buiengebied zullen echter steeds meer buien tot ontwikkeling komen zodat vanavond en vannacht het hele land er mee te maken zal gaan krijgen. Als er al een gebied aan te duiden is die er het minst van zal mee krijgen dan zou dit het noordoosten van het land kunnen zijn. Onweer, hagel, zware windstoten en soms veel regen zijn zeer wel mogelijk tijdens deze buien. Het westen en midden van het land lijken het zwaarste pak slaag te krijgen. Daarbij direct aantekent dat het grillige karakter van de buien voor verrassingen kan zorgen.
Later vannacht wordt het in het westen langzaam maar zeker droog. Naar het oosten toe blijft het de hele nacht buiig. Gaandeweg de nacht neemt de kans op onweer af.
Na een dag waarin het kwik in Hupsel opliep tot de indrukwekkende waarde van 34.5 graden daalt het kwik vannacht naar 17 graden. De wind die nu nog oost tot zuidoost is zal vannacht naar het westen tot noordwesten draaien. Door deze 'windsprong' zijn we van de hitte af.
Morgen valt er in het oosten van het land in de eerste ochtenduren nog regen. Elders is het droog. Rond het middaguur bereiken de eerste opklaringen Zeeland. Deze breiden zich geleidelijk aan over de rest van het land uit. In de loop van de middag bereiken deze ook het noordoosten van het land. Met 19- tot 22 (oosten) graden is het 10- tot 15 graden minder warm dan vandaag. In de nacht koelt het af naar ongeveer 9 graden. Eerst zijn er opklaringen, later raakt het vanuit het westen bewolkt.
Aan de oostflank van een Brits hogedrukgebied wordt donderdag vrij vochtige lucht aangevoerd. Zonnige perioden en wolkenvelden wisselen elkaar af. Er valt een enkele bui, naar het zuidoosten en oosten toe is er kans op een klap onweer. Het wordt 18 graden in het westen- tot 20 graden in het oosten van het land.
Vrijdag verandert er maar weinig. Er zijn perioden met zon, maar ook dan ontstaan stapelwolken en kan er een bui of buitje vallen. Het wordt zo'n 17 graden in het noordwesten tot nog 21 graden in Brabant en Limburg.
Zaterdag koerst het hogedrukgebiedje naar de Noorse kust. Een uitloper reikt tot over de Noordzee. Vooral het noorden is gevoelig voor wolken die horen bij een storing nabij de Baltische Staten. Daar nog kans op een buitje. Er is ook ruimte voor de zon. De meeste zonuren zijn weggelegd voor het midden en zuiden van het land. Daar loopt de temperatuur op naar 19- tot 21 graden. Het noorden moet het doen met 17- tot 18 graden. De wind is noordwest, kracht 2 tot 3.
Zondag weet deze rug nog altijd een belangrijke stempel op het weer bij ons te drukken. Het blijft op de meeste plaatsen droog en met geregeld zon en onder rustige condities wordt het iets warmer: 19- tot 22 graden.
Klopt, die bui was er ineens en is redelijk lang intact gebleven.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:12 schreef Dagonet het volgende:
Je kunt niets zeggen met extrapolatie en prognoses. Het geeft een indruk van nu, meer niet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:07 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik laat die mongool-opmerking even schieten voor de lieve vrede. Maar volgens Buienradar gebruiken ze ook extrapolatie en prognoses van diverse weerstations.
Daarnaast kan een gewone sterveling het altijd gebruiken als *gasp* snelle indicatie om een indruk te krijgen.
Maar ga gerust door op de superieure toer hoor. Jouw feestje blijkbaar.
V.
De lekenuitleg is:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:07 schreef Felagund het volgende:
[..]
Uit de OPquote:
Good old days.quote:REGEL!! Even voor de duidelijkheid, omdat er ook mensen met telefoonlijn verbinding zitten graag plaatjes kleiner maken naar 550 breed! Zo krijg je ook niet van die uitgerekte beeld! Of even een link er van maken
Nee, CAPE is vergelijkbaar met de hoeveelheid kruid in een vat wat je wilt laten ontploffen. Zonder het lontje aan te steken gebeurd er idd niks.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp is de CAPE vergelijkbaar met, ik verzin maar wat, de explosiviteit van een bepaalde stof? Hoe hoger, hoe grotere knal je kunt krijgen maar zonder brandstof en goede omstandigheden gebeurt er niets.
ook niet een beetje?
Ik denk dat jij em beter kon zien dan ik.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:11 schreef Klonk het volgende:
[..]
Die zag ik ook, zag er wel indrukwekkend uit
Als ie niet down gaat omdat iedereen buienradar gaat checken als het los gaatquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:17 schreef Momo... het volgende:
Hier in Wageningen ook nog strak blauwe lucht.
Een speeltje voor als de buien straks komen : http://www.buienradar.nl/3d-buienradar.aspx
Nopequote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:17 schreef Paul_in_the_Dark het volgende:
Jongens kan ik zonder nat te worden rond 20.30 uur fietsen door Utrecht?
De kans is klein dat je verregent op dat tijdstip.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:17 schreef Paul_in_the_Dark het volgende:
Jongens kan ik zonder nat te worden rond 20.30 uur fietsen door Utrecht?
quote:
Wat is het nouquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De kans is klein dat je verregent op dat tijdstip.
Komt d'r ook helemaal niet joh. Moet vaak lachen om dit topic: Fokkertjes hele dag in de stress te refreshen hier, allerlei sites in de gaten te houden, en dan van die computernoobs die nooit op dat ding werken, die gaan gewoon ongestoord BBQ-en en dan gebeurt er natuurlijk niksquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:17 schreef Morpheus2002 het volgende:
Mijn buren hier in de Hoeksche Waard gaan straks BBQ'en want ze zijn ervan overtuigd dat er geen noodweer komt
Leuk hè, kennis maken met de grillen van het weerquote:
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:22 schreef zoem het volgende:
Bijna overal 30+ graden in Nederland![]()
[ afbeelding ]
Hier zit ik natuurlijk weer bijna in het warmste gedeelte.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:22 schreef zoem het volgende:
[ afbeelding ]
Jamaar, dit is ons leven!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:19 schreef BlackRhino het volgende:
[..]
Komt d'r ook helemaal niet joh. Moet vaak lachen om dit topic: Fokkertjes hele dag in de stress te refreshen hier, allerlei sites in de gaten te houden, en dan van die computernoobs die nooit op dat ding werken, die gaan gewoon ongestoord BBQ-en en dan gebeurt er natuurlijk niks
Mind the PIquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:19 schreef Infection het volgende:
Wel grappig om te zien dat veel mensen elkaar tegenspreken. De ene zegt dat er niks gaat vallen en de ander juist weer wel.
Dat begint er al aardig uit te zien!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:25 schreef hondenfokker het volgende:
[ afbeelding ]
Laatste radar beeld plopperde plop plop
Bij Cambria Daar zit een behoorlijke cell Met een zwarte pit erinquote:
Vanmiddag rond lunchtijd was het nog een graadje of 23 geloof ik in Amstelveen? (volgens m'n telefoon dan)quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:22 schreef zoem het volgende:
[ afbeelding ]
Alles naar NL aub en niet de zee opquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:26 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
Er ontstaat al het één en ander.
Is het al woensdag dan?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:26 schreef remlof het volgende:
En het is weer loos alarm, de enige druppels die ik gevoeld heb zijn zweetdruppels.
Het is nog niet eens begonnen manquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:26 schreef remlof het volgende:
En het is weer loos alarm, de enige druppels die ik gevoeld heb zijn zweetdruppels.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:26 schreef remlof het volgende:
1 chaser zit bij de buien die nu belgië intrekkenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:26 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
Er ontstaat al het één en ander.
Dit. Trollende modjesquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:27 schreef horned_reaper het volgende:
[..]*Bijt op vuist* .... "niet reageren, niet reageren...."
Vanmorgen was het paniek op de radio, voor de middag zou er al zwaar onweer komenquote:
Media die nergens vanaf weet moeten niets zeggen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Vanmorgen was het paniek op de radio, voor de middag zou er al zwaar onweer komen
Yeah right, ben blij dat ik niet geluisterd heb en gewoon m'n zomerse kloffie heb aangetrokken naar m'n werk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |