Ik heb zo'n boekje gekregen met allemaal verbanden/begrippen erin die met tekstverklaren te maken hebben! Ik zal als ik jou was de structuren en dergelijke wel doornemen! Zonde als je puntjes verliest op dingen die je wel had kunnen weten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 17:40 schreef truedestiny het volgende:
Er valt hier toch eigenlijk niks voor te leren..? hoe je een samenvatting schrijft en daar houdt het wel mee op.
Mijn plan was dus ook om gewoon examens te maken want ja... wat moet je anders doen hier voor.
Ze zeggen dat het steeds om en om is. De normering is er wel op aangepast, natuurlijk. Ik denk dat het in verhouding niet zo heel veel uitmaakt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:41 schreef EdNoolk het volgende:
Bekijk het correctiemodel; ''Daar gaat ... het zo.'' (regels xxx - xxx)
Op dit examen moet ik echt een compensatiepunt pakken. Ben dankzij mijn mondeling (een 2) van een 8,1 naar een 6,3 gegaan. Wel vreemd dat we nooit een toets hebben gehad in samenvatten en alleen maar in beschouwen/betogen. Schrijven gaat me vrij goed af en tekstverklaren moet ook wel lukken.
Denken jullie dat er dit jaar een veel makkelijkere toets komt aangezien hij vorig jaar zo ontzettend slecht gemaakt was?
^^ Inderdaad.quote:Alsjeblieft geen slaapwekkende teksten over de Nederlandse maatschappij, cultuur en literatuur.
Met alle respect, maar hoe kun je een 2 halen op een literatuurmondeling Nederlands? Zelfs ik had een 7,3quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:41 schreef EdNoolk het volgende:
Bekijk het correctiemodel; ''Daar gaat ... het zo.'' (regels xxx - xxx)
Ben dankzij mijn mondeling (een 2)
Verschillende scholen, verschillende leraren.quote:Op maandag 16 mei 2011 20:17 schreef Finland. het volgende:
[..]
Met alle respect, maar hoe kun je een 2 halen op een literatuurmondeling Nederlands? Zelfs ik had een 7,3
Het was een vage bedoeling. Ik had om eerlijk te zijn 4,5 boek van de 8 gelezen. Ik ben in H4 blijven zitten en sommige boeken daarvan zijn al bijna 3 jaar terug. Ook had ik geen tijd besteed aan het voorbereiden. Bij de MO wist ik maar 1 naam van de personages maar de verhaallijnen et cetera wist ik allemaal best goed.quote:Op maandag 16 mei 2011 20:17 schreef Finland. het volgende:
[..]
Met alle respect, maar hoe kun je een 2 halen op een literatuurmondeling Nederlands? Zelfs ik had een 7,3
Helemaal mee eens, met saaie teksten maak ik hem altijd slechter.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:13 schreef senderrr het volgende:
Ik hoop dat we een beetje een leuke tekst krijgen, zal wel niet. Als de tekst over iets interessants gaat gaan die SE's altijd stukken beter bij mij. Waarschijnlijk krijgen we zo'n zeurende feminist of zo'n ouwe knar die zit te janken over de consumptiemaatschappij of iets dergelijks. Kutzooi. Toch vind ik de examens wel goed verdeeld over elkaar.
Eerlijk gezegd vind ik het terechtquote:Op maandag 16 mei 2011 22:19 schreef EdNoolk het volgende:
[..]
Het was een vage bedoeling. Ik had om eerlijk te zijn 4,5 boek van de 8 gelezen. Ik ben in H4 blijven zitten en sommige boeken daarvan zijn al bijna 3 jaar terug. Ook had ik geen tijd besteed aan het voorbereiden. Bij de MO wist ik maar 1 naam van de personages maar de verhaallijnen et cetera wist ik allemaal best goed.
Ik had verwacht een 5 of 6 te hebben, bleek het een 2 te zijn. Heel onterecht naar mijn idee, ook omdat ik, al zeg ik het zelf, een goede spreker ben.
Ach ja fack it, ik ga scoren morgen.
Ik had geeneen boek gelezen en had een 5,5.....quote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:01 schreef Isdezenaamalbezet het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik het terecht
Ik kon me echt boos maken om het feit dat ik al mijn boeken gelezen had en een 5,1 kreeg, en de leerlingen die geen van hun boeken gelezen hadden met een 7 wegkwamen.
Ik kan geen medelijden met je krijgen als je de helft van de boeken nieteens gelezen hebt
Dat is inderdaad wel slim ja. Is er nog iets speciaals wat je moet doen voor die samenvatting? Je naam erboven zetten ofzo? Of gewoon, stel het is vraag 19;quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:43 schreef Isdezenaamalbezet het volgende:
Goeie tip van mijn docent: Maak van de punten die in je samenvatting voor moeten komen vragen. Beantwoord deze. Maak vervolgens een lopende tekst. Check daarna op spelfouten en andere fouten. Tel de woorden, pas zo nodig nog de laatste dingen aan en schrijf je netversie.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:48 schreef Isdezenaamalbezet het volgende:
Samenvatting van "naam tekst" van "naam auteur"?
Dank u.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:48 schreef lolhaha het volgende:
oorspronkelijke titel + auteur van de tekst dus niet je eigen naam
Dit wil ik ook wel graag weten. Drogredenen zijn de enige waar echt letterlijk naar gevraagd wordt toch?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:50 schreef -tape- het volgende:
Ik heb nu 2 examens gemaakt, maar 'signaalwoorden' worden eigenlijk niet gevraagd toch?
Vrijwel nooit. Het is echter handig voor jezelf om verbanden door signaalwoorden te herkennen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:50 schreef -tape- het volgende:
Ik heb nu 2 examens gemaakt, maar 'signaalwoorden' worden eigenlijk niet gevraagd toch?
Heb in het totaal 5 oefenexamens gemaakt, maar nog nooit tegengekomen. De kans is klein dat het erin komt, maar het is niet uitgesloten.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:51 schreef Isdezenaamalbezet het volgende:
[..]
Dit wil ik ook wel graag weten. Drogredenen zijn de enige waar echt letterlijk naar gevraagd wordt toch?
- Ja je begint met het eerste punt (eerst titel, schrijver)quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:59 schreef -tape- het volgende:
Ok nog een paar vraagjes;
Begin je de samenvatting nog met iets speciaals, of begin je gelijk met het eerste punt?
Telt de titel/auteur mee voor het aantal woorden?
Je hebt waarschijnlijk 5 of 6 verschillende punten die verwerkt moeten worden, moet je zelf bedenken hoe de alinea's in elkaar moeten zitten, of elk punt gewoon apart?
je begint met een inleiding om de tekst overzichtelijk te maken waarover het gaatquote:Ok nog een paar vraagjes;
Begin je de samenvatting nog met iets speciaals, of begin je gelijk met het eerste punt?
Telt de titel/auteur mee voor het aantal woorden?
Je hebt waarschijnlijk 5 of 6 verschillende punten die verwerkt moeten worden, moet je zelf bedenken hoe de alinea's in elkaar moeten zitten, of elk punt gewoon apart?
Met je inleiding ding totaal niet mee eens, dit is heel erge woordverspilling, direct to the point gaan. Vaak hebben mensen moeite door het maximum aantal woorden, en als je dan ook nog een inleiding wil schrijven.....quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:04 schreef lolhaha het volgende:
[..]
je begint met een inleiding om de tekst overzichtelijk te maken waarover het gaat
ik weet niet of het meetelt maar als je je aan de woordengrens houd hoef je dat er niet bij op te tellen omdat het dan niet meer uitmaakt door middel van de 10% die je erover mag zitten
je mag het zelf indelen volgens mij, maar het is handig om per punt een alinea ervan te maken, overzichtelijker voor je zelf en meer duidelijkheid in je tekst
Das nou net wat ik zei haha!!!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:08 schreef SuperKaasNacho het volgende:
Inleiding is troep niet doen. Meteen to THE point.
Alleen als het antwoord daarna ergens op slaat, niet zo dus:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:11 schreef steenpuist2 het volgende:
Tip: deel van het gevraagde punt overschrijven. Levert meestal al gelijk het eerste punt op(!)
Ik had het over de samenvatting..quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:13 schreef Gafietsen het volgende:
[..]
Alleen als het antwoord daarna ergens op slaat, niet zo dus:
Dit is een drogreden omdat: poep is bahh
dat rekenen ze dus fout....
Juist, en sorry steenpuist, dat wist ik niet;)quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:15 schreef -tape- het volgende:
2010-1:
-Wat er veranderd is in de visie van de burgers op privacy in de Nederlandse
samenleving ten opzichte van vroeger
Dus zoiets;
Wat er verranderd is ten opzichte van vroeger, is dat ..
?
Succesquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:16 schreef Gafietsen het volgende:
[..]
Juist, en sorry steenpuist, dat wist ik niet;)
Het ene jaar rekenen ze het wel goed, en de andere jaren krijg je er geen punt voor.
Kan dus alleen maar in je voordeel werken om het wel te doen;)
Ik ben weg mensen! Later en succes:)
haha ik heb niet geleerdquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:21 schreef tuinder het volgende:
hahaha ik begin nu met leren voor nederlands
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:21 schreef tuinder het volgende:
hahaha ik begin nu met leren voor nederlands
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:22 schreef Internepper het volgende:
[..]
haha ik heb niet geleerd. Wat wil je leren dan?
Jo dankje.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:24 schreef -tape- het volgende:
Ja.
“Geringere opbrengsten … hogere prijzen.” (regels 197-200)
Haha, hier hetzelfde.. heb al een paar weken niet meer geschreven tot gisteren.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:27 schreef -tape- het volgende:
Klopt. Hopelijk zijn de teksten boeiend, dat helpt een hoop.
En ik schrijf bijna nooit meer, merkte gister bij M&O ook dat ik pijn kreeg met schrijven
Kut, aan wiskunde A had ik wel watquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:34 schreef -tape- het volgende:
Inderdaad.
Trouwens, mocht je wiskunde A hebben;
http://examenklacht.nl/nieuws/2011/deel-havo-examen-uitgelekt
Edit; Oh kunstgeschiedenis
Dit heeft toch geen betrekking op Wiskunde A? Alleen TeHaTex lijkt mequote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:34 schreef -tape- het volgende:
Inderdaad.
Trouwens, mocht je wiskunde A hebben;
http://examenklacht.nl/nieuws/2011/deel-havo-examen-uitgelekt
Edit; Oh kunstgeschiedenis
Vandaar de editquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:50 schreef steenpuist2 het volgende:
[..]
Dit heeft toch geen betrekking op Wiskunde A? Alleen TeHaTex lijkt me
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:57 schreef -tape- het volgende:
Ik ga nog even een nummer 2 leggen en dan ga ik er vandoor. Succes allen.
Het moet nog beginnenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:03 schreef jasperbaltussen het volgende:
Vond je het examen Nederlands (van deze middag) ook een hel? Of was het een makkie? Via www.brabantsdagblad.nl/exit kun je ook je stem uitbrengen! Brabantse eindexamenkandidaten kunnen ook een tweet sturen met #bdexit! Doen! Wij zijn er erg mee geholpen.
Succes allemaal!
Je gaat maar op één feit van mijn verhaal af, namelijk het aantal boeken dat ik gelezen heb en dat telt niet mee in je beoordeling want daar hoef je geen antwoord op te geven.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:01 schreef Isdezenaamalbezet het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik het terecht
Ik kon me echt boos maken om het feit dat ik al mijn boeken gelezen had en een 5,1 kreeg, en de leerlingen die geen van hun boeken gelezen hadden met een 7 wegkwamen.
Ik kan geen medelijden met je krijgen als je de helft van de boeken nieteens gelezen hebt
Ik had juist te weinig woordenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:34 schreef joessoeSP het volgende:
potverdorrie had veel meer woorden nodig voor die samenvatting !
ik heb echt iets fout gedaan, of jij moet hebben geschreven , hoi dit is mijn samenvatting klaar hahaquote:
7?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:54 schreef Fox. het volgende:
Tekst was vrij makkelijk bij het leesgedeelte, maar de vragen waren vrij kut. Vond het lezen bij de vorige examens makkelijker. Gelukkig was het samenvatten, ookal had het 7! punten, een stuk makkelijker.
Dankjequote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:57 schreef Examen2011 het volgende:
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/HA-1001-a-11-1-c.pdf
Nederlands staat online
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/HA-1001-a-11-1-c.pdf net gepost door examen2011quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:01 schreef EdNoolk het volgende:
Ik heb geen antwoorden tot mijn beschikking hoe komen jullie daar aan?
Ik heb een deel onthouden, maar ik heb zo ook op het opgaveblad geschreven. Die kon ik vanaf 5 uur op school ophalen, maar dat heb ik nog niet gedaan. Komt later deze komt wel.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:01 schreef EdNoolk het volgende:
Ik heb geen antwoorden tot mijn beschikking hoe komen jullie daar aan?
Oja dat is wel slim, zal ik de volgende keer ook maar doen...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:05 schreef Ezell het volgende:
[..]
Ik heb een deel onthouden, maar ik heb zo ook op het opgaveblad geschreven. Die kon ik vanaf 5 uur op school ophalen, maar dat heb ik nog niet gedaan. Komt later deze komt wel.
hier heb ik ook echt punten laten liggenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:05 schreef EdNoolk het volgende:
Kut ik heb iig bij die verschillen tussen man en vrouw gekozen om alleen die dingen van peuter bij jongens sterkste de baas en testosteron erin te verwerken, en niet het ouderschap. Moest een keuze maken aangezien ik al veel woorden had
Hier hetzelfde, maar heb toch wel minimaal een 6 gehaaldquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:06 schreef electronique het volgende:
[..]
hier heb ik ook echt punten laten liggen
Hetzelfde geval hier. Snap niet echt hoe je 7 punten volledig moet verwerken in slechts 200 woorden. Bij voorgaande jaren waren er vaak 4 of 5 punten, die niet echt bepaald groter waren dan de punten in deze tekst.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:06 schreef electronique het volgende:
[..]
hier heb ik ook echt punten laten liggen
Ik heb daar uitwerking maar ik durf niet te kijken.....quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:09 schreef Fox. het volgende:
Vraag 2 was zeer onduidelijk. In het begin van alinea 3 was het een uitwerking, maar aan het einde werd een voorwaarde gesteld ( het is alleen een probleem als ). Jammer genoeg fout gegokt.
Weet ik niet, weet niet meer precies wat ik bij die tekstverklaren aan meerkeuze heb ingevuld.. maar die samenvatting is een rampquote:
nee?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:12 schreef BasD17 het volgende:
Werd er bij jullie ook gezegd dat vraag 9 niet gemaakt hoefde te worden?
Neequote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:12 schreef BasD17 het volgende:
Werd er bij jullie ook gezegd dat vraag 9 niet gemaakt hoefde te worden?
http://havovwo.nl/havo/hne/bestanden/hne11ivb.pdfquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:11 schreef EdNoolk het volgende:
Gvd zo kut dat ik die antwoorden niet heb overgenomen... Nu ff druk zoeken naar die opgaven. Als iemand ze heeft gevonden hoor ik het graag!
Dat dacht ik ook.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:13 schreef MetBas het volgende:
Zijn dit niet allemaal voorbeelden, die naar mijn weten nooit in een samenvatting hoefde?
21.4 maximumscore 6
(natuurlijke verschillen man en vrouw)
• Andersoortige partnerkeuze/natuurlijke selectie bij mannen en vrouwen: 1
• bij vrouwen meer belang gehecht aan maatschappelijke status van de man
• bij mannen meer belang gehecht aan uiterlijk van de vrouw
• Vrouwen beter in zorgtaken dan mannen • Mannen gericht op fysieke kracht/confronterend • Vrouwen gericht op sociale kracht/manipulerend
dat was mijn idee ook, end aarom heb ik alleen dat stuk van dat jongetjes ruw zijn en meisjes socialer en aardiger zijn oid.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:13 schreef MetBas het volgende:
Zijn dit niet allemaal voorbeelden, die naar mijn weten nooit in een samenvatting hoefde?
21.4 maximumscore 6
(natuurlijke verschillen man en vrouw)
• Andersoortige partnerkeuze/natuurlijke selectie bij mannen en vrouwen: 1
• bij vrouwen meer belang gehecht aan maatschappelijke status van de man
• bij mannen meer belang gehecht aan uiterlijk van de vrouw
• Vrouwen beter in zorgtaken dan mannen • Mannen gericht op fysieke kracht/confronterend • Vrouwen gericht op sociale kracht/manipulerend
Ik heb dat en het verhaal over het verschil in verzorgend / fysiek, vond dat hele stuk over partnerkeuze maar vreemd. Lijkt me sterk dat je een samenvatting hebt van minder dan 220 woorden als je al deze punten erin zou betrekken.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:15 schreef electronique het volgende:
[..]
dat was mijn idee ook, end aarom heb ik alleen dat stuk van dat jongetjes ruw zijn en meisjes socialer en aardiger zijn oid.
Naar mijn idee is die puntentoekenning sowieso erg random bij de samenvatting. Doet mij soms denken aan dat spel bij Ik hou van Holland waarbij ze maar net het goede woord moeten zeggen van een tekst, en dan een punt krijgen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:15 schreef electronique het volgende:
[..]
dat was mijn idee ook, end aarom heb ik alleen dat stuk van dat jongetjes ruw zijn en meisjes socialer en aardiger zijn oid.
daar gaat me diplomaquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:19 schreef Fox. het volgende:
Ik krijg bij Nederlands examens altijd het gevoel dat ik een telepathische gave mist die zij vereisen. Daar gaat me cum laude.
Wel aardig, als je de samenvatting een beetje normaal hebt gemaakt heb je makkelijk een voldoende.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:23 schreef EdNoolk het volgende:
19 of 20 punten voor het tekstverklaren, is dat goed?
Hetzelfde hier ik denk het wel hoor..quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:23 schreef EdNoolk het volgende:
19 of 20 punten voor het tekstverklaren, is dat goed?
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:28 schreef EdNoolk het volgende:
Huh, tekstverklaren was geloof ik 28 punten en samenvatten 19. Maakt een totaal van 47 punten en op het laks staat 'gebaseerd op een score van ... uit 67 punten'
Uit de SC.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:22 schreef yosander het volgende:
[..]
Is ook het geval bij vwo. Zij tellen de aftrekpunten voor spelfouten, foutieve formuleringen en overschrijding van het max. aantal woorden erbij op.
Ja havovwo.nlquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:30 schreef TakAFCA het volgende:
Dat cijfer op www.examenklacht.nl klopt niet helemaal denk ik?
Moeten we gewoon www.havovwo.nl aanhouden?
Stond een 5.9 heb het ook verneuktquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:41 schreef Gafietsen het volgende:
17 punten en sta een 5,5
Iedereen vond het makkelijk, ik verwacht een N-term van 0.7
:S 2e onvoldoende voor mij op mijn diploma (m&o en NL)
dat dacht ik ook. ik was er echt van overtuigd dat die goed was ookquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:43 schreef Fox. het volgende:
Deel 2 begint bij alinea 5? Alinea 4 ging totaal niet meer over de gevolgen van multitasken ( het ging nog geen eens over multitasking, maar de informatiestromen ). Hoe moet je dit uberhaupt weten?
Uhh maar deel 2 was toch Goed omgaan met informatie stromen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:43 schreef Fox. het volgende:
Deel 2 begint bij alinea 5? Alinea 4 ging totaal niet meer over de gevolgen van multitasken ( het ging nog geen eens over multitasking, maar over de informatiestromen ). Hoe moet je dit uberhaupt weten?
Dat klopt, ik wist dat de kern in alinea 5 zat. Echter was alinea 4 een inleiding hierop. De indeling die zij kiezen zorgt er echter voor dat alinea 4 bij geen van beide kopjes past. Nogal verwarrend want hierdoor heb ik fout gegokt. Eénzelfde geval bij vraag 2, waar ze vragen naar de functie van een alinea terwijl er 2 van de 4 ( uitwerking en voorwaarde ) in voor komen. Hoe bepaal je welke de belangrijkste is ( of welke hun als belangrijker zien ). Jammer dat ze zulke onduidelijke vragen erin betrekken, want alle open vragen had ik goed.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:49 schreef TakAFCA het volgende:
[..]
Uhh maar deel 2 was toch Goed omgaan met informatie stromen?
Nee, oke dan kan ik het mij voorstellen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:52 schreef Fox. het volgende:
[..]
Dat klopt, ik wist dat de kern in alinea 5 zat. Echter was alinea 4 een inleiding hierop. De indeling die zij kiezen zorgt er echter voor dat alinea 4 bij geen van beide kopjes past. Nogal verwarrend want hierdoor heb ik fout gegokt. Eénzelfde geval bij vraag 2, waar ze vragen naar de functie van een alinea terwijl er 2 van de 4 ( uitwerking en voorwaarde ) in voor komen. Hoe bepaal je welke de belangrijkste is ( of welke hun als belangrijker zien ). Jammer dat ze zulke onduidelijke vragen erin betrekken, want alle open vragen had ik goed.
Ja, inderdaad.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:51 schreef Cassenzo het volgende:
http://examenklacht.nl/klacht
Ff klagen over de samenvatting.
Je kon toch nooit al die 7 aandachtspunten op een fatsoenlijke manier in een tekst van maximaal 220 (eigenlijk 200) woorden doen.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:00 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ja, inderdaad.
Ik weet niet of het écht aan mij ligt maar ik kon die punten ook gewoon écht niet terugvinden in de tekst. Althans, niet als je 'm om-formuleert naar een vraag met een antwoord.
Bij die oefenexamens die ik hiervoor heb gemaakt waren er gewoon 4 punten ofzo, die je allemaal letterlijk terug kon vinden in de tekst.
Fucking irritant dit!
Dat was de enige die ik juist heel duidelijk vond.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:03 schreef Internepper het volgende:
[..]
Inderdaad.
WTF deze dan:
maximumscore 1
(constatering huidige emancipatiedebat)
• Het emancipatiedebat (is weer helemaal in, maar) mist een duidelijke richting
Die stond serieus in een van de eerste regelsquote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:03 schreef Internepper het volgende:
[..]
Inderdaad.
WTF deze dan:
maximumscore 1
Ja maar als je ff verder leest dan lijkt dat niet het juiste antwoord. Dan denk je eerder aan van; de verschillen tussen de man en vrouw worden vaak gezien als natuurlijke verschillen blabla.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:05 schreef NextTVH het volgende:
[..]
Die stond serieus in een van de eerste regels
Je weet wat emanciepatie is?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:06 schreef tuinder het volgende:
teks ging by mij wel driekwartiertje over gedaan,,
vol goede moed naar de samenvatting en toen brak de hel los... half uur naar het eerste bolletje gestaard,, kom op dat is tog geen nederlands wat daar stond,, een dat fucking emancipatiedebat wtf is dat??
Oh dan kan ik hem goed hebbenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:05 schreef NextTVH het volgende:
[..]
Die stond serieus in een van de eerste regels
joh,, bedank voor je uitleg, zover was ik ook wel gekomen maar er werd niet goed uitgelegd wat het nou was,, ik begreep die hele tekst gwn niet goed,, ze hadden het telkens over datt emancipatiedebat van vroegen en van nu maar dat word is maar 1x in die hele tekst voorgekomen en die bolltjes waren zoo kut geformuleert dus dat was huilen met de pet op xdquote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:13 schreef Moira. het volgende:
[..]
Je weet wat emanciepatie is?
Je weet wat een debat is?
Het is een debat over emancipatie.
Die had ik eerst, maar toch veranderd. Huilen dus.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:03 schreef Internepper het volgende:
[..]
Inderdaad.
WTF deze dan:
maximumscore 1
Ik dacht eerst ook, dit kan toch niet. Zo kort?!? Maar ik vond dat het enigste antwoord dus opgeschrevenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:38 schreef Finland. het volgende:
[..]
Die had ik eerst, maar toch veranderd. Huilen dus.
en daarom neem je bij elk examen een woordenboek mee.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:06 schreef tuinder het volgende:
teks ging by mij wel driekwartiertje over gedaan,,
vol goede moed naar de samenvatting en toen brak de hel los... half uur naar het eerste bolletje gestaard,, kom op dat is tog geen nederlands wat daar stond,, een dat fucking emancipatiedebat wtf is dat??
Ik kan me deels in je verplaatsen jaquote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:27 schreef tuinder het volgende:
[..]
joh,, bedank voor je uitleg, zover was ik ook wel gekomen maar er werd niet goed uitgelegd wat het nou was,, ik begreep die hele tekst gwn niet goed,, ze hadden het telkens over datt emancipatiedebat van vroegen en van nu maar dat word is maar 1x in die hele tekst voorgekomen en die bolltjes waren zoo kut geformuleert dus dat was huilen met de pet op xd
Je mag er 10% (20 woorden) naast zitten he?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:48 schreef Mallerd het volgende:
Die tekst was heel goed te doen, maar de samenvatting was veel te ingewikkeld. Ik geloof wel dat ik de meeste punten heb behandeld, maar 179 woorden (met moeite) is gewoon te weinig.
Ja.. waar de fuck stond dat in de tekst?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:09 schreef Fox. het volgende:
21.6 maximumscore 2
(inzet nieuwe emancipatiedebat)
• Een nieuw sociaal contract 1
Jup, is wel genoeg, met een term van 0,5 heb je een 4,8:Pquote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:26 schreef Lilou het volgende:
NL was kut.
Heb rond de 22 punten streng nagelkeken.
Zou dat genoeg zijn voor 4.8?
Volgens examenklacht.nl welquote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:26 schreef Lilou het volgende:
NL was kut.
Heb rond de 22 punten streng nagelkeken.
Zou dat genoeg zijn voor 4.8?
kan je zien op havovwo.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:30 schreef Internepper het volgende:
Weet iemand toevallig de n-term van afgelopen jaren was bij Nederlands?
Je bedoelt heel veel jaren 1,0quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:34 schreef AchmedJan het volgende:
[..]
kan je zien op havovwo.
Volgens mij veel jaren 0,0 behalve vorig jaar toen hij heel moeilijk was 1,7 volgens mij
Maar hoe kan dat naar 6.2 komen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:33 schreef Internepper het volgende:
22 punten is tussen de 4.2 en 6.2. volgens havovwo.nl
Je hebt nu dus een 4.2, maar het kan zijn dat het nog wat omhoog gaat door klachten etc.
ja laks had de punten van taalfouten en woordoverschrijdingen opgeteldquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:28 schreef EdNoolk het volgende:
Huh, tekstverklaren was geloof ik 28 punten en samenvatten 19. Maakt een totaal van 47 punten en op het laks staat 'gebaseerd op een score van ... uit 67 punten'
Bedankt Achmed.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:34 schreef AchmedJan het volgende:
[..]
kan je zien op havovwo.
Volgens mij veel jaren 0,0 behalve vorig jaar toen hij heel moeilijk was 1,7 volgens mij
Die had ik wel te pakken! Eerste regel van alinea 10.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:14 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ja.. waar de fuck stond dat in de tekst?
Bij een samenvatting moet je JUIST niet je eigen conclusies trekken maar gewoon in het kort opschrijven wat er in de tekst wordt vermeld.
De helft van die punten uit het correctievoorschrift stonden niet eens in de tekst!
Alles wat wel in de tekst stond had ik goed, dus toch nog 11 punten
Norm van 2 + 4,2 = 6,2.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:35 schreef Lilou het volgende:
maar hoe
[..]
Maar hoe kan dat naar 6.2 komen?
Als er veel klachten zijn en het examens moeilijk was heb je kans dat ze de N-Term verhogen.. dit betekent dat indien ze die verhogen je tussen de 0.1-2 erbij kan krijgen.quote:
1,0 bedoel ik inderdaad, excusesquote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:34 schreef Gafietsen het volgende:
[..]
Je bedoelt heel veel jaren 1,0?
Want 0,0 betekend extreem makkelijk?
Je weet de norm van dit jaar niet dus..quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:41 schreef AchmedJan het volgende:
Trouwens zou dit ongeveer goed zijn voor cijfer berekening? Norm van 1,3 en ook 47 vragen: http://www.havovwo.nl/havo/hne/bestanden/hne09itab.pdf
maar een norm van 1,3 lijkt me niet raar bij dit examen...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:43 schreef Internepper het volgende:
[..]
Je weet de norm van dit jaar niet dus..
heb je het gwn zo opgesomd?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:40 schreef lolhaha het volgende:
ik heb bij de samenvatting van 1 punt zo de alinea gemaakt:
de belangrijkste natuurlijke verschillen tussen mannen en vrouwen zijn:
- de partnerskeuze
- toegerust voor zorgtaken
- Mannen gericht op fysieke kracht en vrouwen gericht op sociale kracht
word dit goedgekeurd?
Ik ga mezelf niks wijsmakenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:45 schreef AchmedJan het volgende:
[..]
maar een norm van 1,3 lijkt me niet raar bij dit examen...
ja ik kon er niet echt meer een goed lopend verhaal van maken aangezien de maximale woorden aantal, maar zoals ik het hier heb staan zou ik dus wel die 3 punten kunnen pakken?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:47 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
heb je het gwn zo opgesomd?
En als dat je info is, dan krijg je misschien ipv 6 punten , 3punten ofzo
uhm eigenlijk wel ja, omdat je de info in je samenvatting hebt verwerkt, maar je kan ook geen punten krijgen, omdat het geen concrete zinnen zijn. Dus uhm tja afwachten maar. Ik help niet echt hequote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:49 schreef lolhaha het volgende:
[..]
ja ik kon er niet echt meer een goed lopend verhaal van maken aangezien de maximale woorden aantal, maar zoals ik het hier heb staan zou ik dus wel die 3 punten kunnen pakken?
Klopt helemaal niks van?!?!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:36 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
als de normering +2 wordt dan is jouw cijfer score/ maximumscore X 9 + 2
Ik hoopte op een 6,2 om een 7 te blijven staan. Nu dank ik god op mijn handjes als ik een 4,2 heb gehaald!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:45 schreef Fox. het volgende:
Norm van dit jaar wordt lijkt mij hoger dan 1,3. De vragen waren imo onduidelijker en de samenvatting was lastiger dan vorig jaar. Had voor het examen van 2010 tussen 8 en 9. Bij deze hoop ik op een 6 of 7.![]()
nou ja bedankt voor je reactie, hopen dat het goed word gekeurd, zal wel aan degene liggen die nakijkenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:51 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
uhm eigenlijk wel ja, omdat je de info in je samenvatting hebt verwerkt, maar je kan ook geen punten krijgen, omdat het geen concrete zinnen zijn. Dus uhm tja afwachten maar. Ik help niet echt he
ik denk dat dit voor veel mensen het geval isquote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:52 schreef Finland. het volgende:
[..]
Ik hoopte op een 6,2 om een 7 te blijven staan. Nu dank ik god op mijn handjes als ik een 4,2 heb gehaald!
Gevoel voor het examen:![]()
Na het examen:![]()
Na het nakijken van de eerste tekst:
Na het nakijken van de samenvatting:![]()
![]()
![]()
ow ja klopt, dat was de formule voor het SE , sorryquote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:51 schreef Gafietsen het volgende:
[..]
Klopt helemaal niks van?!?!
dat betekend als je 0 punten heb je een 3 hebt....
De N-term zegt helemaal totaal niks over punten die je er bij krijgt, het is een formule..
Netjes. Ondanks dat ik wel een klacht wil indienen weet ik niet waarover en ben ik te luiquote:
Als je niks weet zeg dan dit maar;quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:09 schreef Internepper het volgende:
[..]
Netjes. Ondanks dat ik wel een klacht wil indienen weet ik niet waarover en ben ik te lui.
uhm als je een stukje doorlas, zag je dit: Er is nog een belangrijk verschil. Met de nadruk op NOGquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:15 schreef lolhaha het volgende:
ook kan je een klacht indien bij 21.4
- vrouwen meer belang gehecht aan maatschappelijke status van de man 1
- bij mannen meer belang gehecht aan uiterlijk van de vrouw 1
dit zijn voorbeelden en dus niet de belangrijkste natuurlijke verschillen tussen man en vrouw....
Ha dankje, ik ga er werk van makenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:11 schreef Cassenzo het volgende:
[..]
Als je niks weet zeg dan dit maar;
Ik heb een klacht over de samenvatting. De vragen van de eerste tekst waren nog wel aardig goed te maken. Maar de samenvatting was echt een ramp.
Het lukt nooit om al die 7 aandachtspunten in een samenvatting te krijgen die maar 200 waarden mag zijn (maximaal 220). Daarvoor heb je toch echt meer woorden nodig.
Verder was de tekst van de samenvatting erg onduidelijk, het onderwerp was het 'emancipatiedebat' maar dat woord kwam maar één keer voor in de gehele tekst.
Al met al was het een rare tekst en erg lastig om je aan dat aantal woorden te houden.
Groetjes
;d
nou het zijn voorbeelden bij het punt van partnerskeuze....quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:17 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
uhm als je een stukje doorlas, zag je dit: Er is nog een belangrijk verschil. Met de nadruk op NOG
Mijn engels docent zei dat de teksten ergens in februari wordt gemaakt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:17 schreef Internepper het volgende:
Hoelang worden deze examens eigenlijk van tevoren wel niet gemaakt.. kunnen die mensen niet gewoon een keer het examen zelf maken of zo?
Mannen laten zich in hun keuze voor een partner meer leiden door het uiterlijk dan vrouwen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:19 schreef lolhaha het volgende:
[..]
nou het zijn voorbeelden bij het punt van partnerskeuze....
ja maar wat ik dus wil duidelijk maken is dat het dus een subverschil is van het belangrijke verschil van de partnerskeuze....... maar ja zo zie ik het, kan ook verkeerd zittenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:21 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
Mannen laten zich in hun keuze voor een partner meer leiden door het uiterlijk dan vrouwen.
Vrouwen vinden de status van een man belangrijker dan zijn uiterlijk.
Dat is toch een verschil?
Haha goed bezugquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:25 schreef Internepper het volgende:
Heb een klacht ingediend. Ietwat veranderd.
Een examen dat makkelijk blijkt te zijn, krijgt in de normering een lage N-term (kleiner dan 1,0), bijvoorbeeld 0,5 of minimaal 0,0. Als een examen als moeilijk wordt beoordeeld, dan stelt het College voor Examens (CvE) een hoge N-term (groter dan 1,0) vast, tot 'in principe' maximaal 2,0 . Een enkele keer zijn N-termen boven de 2,0 toegepast.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:29 schreef extorminator126 het volgende:
kan iemand mij uitleggen hoe de norm wordt vastgesteld?
En hoe komen ze erachter als het te makkelijk is? Door gemiddelden van een paar scholen of?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:31 schreef Internepper het volgende:
[..]
Een examen dat makkelijk blijkt te zijn, krijgt in de normering een lage N-term (kleiner dan 1,0), bijvoorbeeld 0,5 of minimaal 0,0. Als een examen als moeilijk wordt beoordeeld, dan stelt het College voor Examens (CvE) een hoge N-term (groter dan 1,0) vast, tot 'in principe' maximaal 2,0 . Een enkele keer zijn N-termen boven de 2,0 toegepast.
De N-term wordt ook gebruikt om te laat ontdekte onvolkomenheden in het examen te 'corrigeren'. Bij het tweede tijdvak geldt in het algemeen minimaal de zelfde N-term als bij het eerste tijdvak, tenzij de N-term van bij het eerste tijdvak mede bepaald werd door onvolkomenheden in de examenopgaven.
Wikipedia.
Ik meen hier ergens op het forum te hebben gelezen dat de eerste 5 of 10 van het alfabet (van je school) worden gecontroleerd.. op basis daarvan denk ik? dat weet ik niet precies. Ik denk dat ze ook rekening houden met het aantal (serieuze) klachten.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:33 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
En hoe komen ze erachter als het te makkelijk is? Door gemiddelden van een paar scholen of?
moest je de punten ervoor zetten dan??quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:35 schreef fcujorick het volgende:
Als je een deel van de goede antwoorden wel hebt genoemd in je samenvatting maar niet op de plaatsen achter de punten waar het moest staan; bijv. inductief en deductief denken bij belangrijkste natuurlijke verschillen tegenwoordig terwijl het bij samenwerken in de toekomst moest staan, krijg je dan wel punten omdat je het goede antwoord noemt of niet?
met houvast bieden in de onderkenning van dat verschil bij punt 1 noemen ipv bij 3 etc.
uhm dan krijg je geen punten, de 7 aandachtspunten , zijn dus de 7 alinea's , je kan de antwoorden van bijv de 3de aandachtspunt niet in de 5de alinea zetten, want dan denken ze dat, dat het antwoord is voor de 5de aandachtspunt. Dus nee helaasquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:35 schreef fcujorick het volgende:
Als je een deel van de goede antwoorden wel hebt genoemd in je samenvatting maar niet op de plaatsen achter de punten waar het moest staan; bijv. inductief en deductief denken bij belangrijkste natuurlijke verschillen tegenwoordig terwijl het bij samenwerken in de toekomst moest staan, krijg je dan wel punten omdat je het goede antwoord noemt of niet?
met houvast bieden in de onderkenning van dat verschil bij punt 1 noemen ipv bij 3 etc.
Nee dat bedoelt hij nietquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:39 schreef AchmedJan het volgende:
[..]
moest je de punten ervoor zetten dan??
da heb ik nie gedaan
Denk wel rond de 1 . Gezien de klachten. misschien nog wel wat meerquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:44 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Wat denken jullie dat de normering wordt? Minstens 0,7?
Ik denk het wel ja, voorgaande jaren leert dat het iets boven de 1 ligt. Gezien het aantal klachten nu lijkt het erop alsof het wel minstens 0.7 wordt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:44 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Wat denken jullie dat de normering wordt? Minstens 0,7?
Wil je geen hoger punt dan?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:48 schreef Examen2011 het volgende:
Waar is iedereen over aan het klagen dan? Het was toch prima te doen?
Bron? Volgensmij maakt het namelijk geen fluit uit. Je hoeft ook in de samenvatting niet neer te zetten op welk punt je antwoord geeft.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:40 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
uhm dan krijg je geen punten, de 7 aandachtspunten , zijn dus de 7 alinea's , je kan de antwoorden van bijv de 3de aandachtspunt niet in de 5de alinea zetten, want dan denken ze dat, dat het antwoord is voor de 5de aandachtspunt. Dus nee helaas
Och, mensen die denken dat heel veel dezelfde klachten indienen heel veel helptquote:
Nee goh dat zeg ik toch niet. Die kerel vraagt waarom iedereen klaagt.. Ik zeg niet dat hij moet klagen maar mede daardoor krijgt hij dadelijk misschien wel een hoger punt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:51 schreef Prulez het volgende:
[..]
Och, mensen die denken dat heel veel dezelfde klachten indienen heel veel helpt![]()
Goede klachten helpen wel, het aantal speelt wel een beetje mee; maar ik klaag alleen als ik ergens achter sta; en niet persé omdat ik een hogere norm wil. Kuddegedrag
aw nee meen je dat nou? Is het fout als ik dat heb gedaan?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:01 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Je moest je samenvatting niet eens in alinea's makenAlthans, dat zegt mijn docent.
Natuurlijk nietquote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:11 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
aw nee meen je dat nou? Is het fout als ik dat heb gedaan?
ja dat bdl ik, bij ons ookquote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:15 schreef SuperKaasNacho het volgende:
Wij moesten het juist in alinea's van onze docent. Elk - is 1 alinea of tab
wat een onzin hij krijgt wel de punten, want als je gewoon een goed doorlopende samenvatting hebt en bijv. het gedeelte van dat het emancipatiedebat echter richting mist op het eind neerzet en het is een goed doorlopende samenvatting krijg je gewoon de punten ervoor.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:40 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
uhm dan krijg je geen punten, de 7 aandachtspunten , zijn dus de 7 alinea's , je kan de antwoorden van bijv de 3de aandachtspunt niet in de 5de alinea zetten, want dan denken ze dat, dat het antwoord is voor de 5de aandachtspunt. Dus nee helaas
of mijn docent is streng of ik ben opgelichtquote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:57 schreef EenEindBaas het volgende:
[..]
wat een onzin hij krijgt wel de punten, want als je gewoon een goed doorlopende samenvatting hebt en bijv. het gedeelte van dat het emancipatiedebat echter richting mist op het eind neerzet en het is een goed doorlopende samenvatting krijg je gewoon de punten ervoor.
Het maakt absoluut niet uit waar je in je samenvatting je antwoord formuleert , het moet gewoon een goed doorlopende samenvatting zijn!
opgelicht dus , maar welkom 2e controleurquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:00 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
of mijn docent is streng of ik ben opgelicht
of mijn docent is streng of ik ben opgelichtquote:[quote]Op dinsdag 17 mei 2011 22:00 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
Kan toch helemaal niet. Bij die vraag stond er niet hoeveel alinea's er moesten zijn. Bovendien zou je niet voor elk puntje een nieuwe alinea hoeven te maken, zo is het in ieder geval mij niet aangeleerd.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:02 schreef Skiye het volgende:
[..]
en dat is het dus wel geloof me lees het maar in je eindexamen blaadjes : ''telegram-style'' word gelijk fout gerekentquote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:11 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
aw nee meen je dat nou? Is het fout als ik dat heb gedaan?
hoezo is dat gelijk telegram-style, ik heb gewoon hele zinnen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:13 schreef EenEindBaas het volgende:
[..]
en dat is het dus wel geloof me lees het maar in je eindexamen blaadjes : ''telegram-style'' word gelijk fout gerekent
als je formuleert als een soort telegram-style samenvatting dus elke alinea 1 punt maken dus totaal van 7 alinea's is fout. Dit word telegram-style genoemd.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:17 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
hoezo is dat gelijk telegram-style, ik heb gewoon hele zinnen.
Je moet een goed doorlopende samenvatting hebben en alinea's gebruiken om de tekst lees vriendelijk te maken en geen punten aan te duidenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:18 schreef EenEindBaas het volgende:
[..]
als je formuleert als een soort telegram-style samenvatting dus elke alinea 1 punt maken dus totaal van 7 alinea's is fout. Dit word telegram-style genoemd.
heb dezelfde fout vorig jaar gemaakt in 4 havo met mijn oefen-toets nederlands
Ik ga eerlijk zeggen, ik geloof er helemaal niets van. We zien het wel toch bedankt voor de antwoordenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:19 schreef EenEindBaas het volgende:
[..]
Je moet een goed doorlopende samenvatting hebben en alinea's gebruiken om de tekst lees vriendelijk te maken en geen punten aan te duiden
dan geloof je me niet ga het maar navragen of pak het eindexamen er zelf bij. ga naar havovwo.nl en kijk in de normering het staat er duidelijk in de regelement van het nakijkenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:22 schreef extorminator126 het volgende:
[..]
Ik ga eerlijk zeggen, ik geloof er helemaal niets van. We zien het wel toch bedankt voor de antwoorden
Helaas voor u.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:23 schreef EenEindBaas het volgende:
[..]
dan geloof je me niet ga het maar navragen of pak het eindexamen er zelf bij. ga naar havovwo.nl en kijk in de normering het staat er duidelijk in de regelement van het nakijken
precies telegram-style = geen punten of bijna niksquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:26 schreef Internepper het volgende:
[..]
Helaas voor u.
Formulering: de weergave van de informatie-elementen moet begrijpelijk zijn voor een lezer die de uitgangstekst niet kent. Het is de kandidaat niet toegestaan telegramstijl te gebruiken. Voor een informatie-element dat geheel in telegramstijl is weergegeven, dienen geen scorepunten te worden toegekend. Voor een informatie-element dat gedeeltelijk in telegramstijl is weergegeven, kan maximaal de helft van het aantal scorepunten worden toegekend.
Onwaar.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:28 schreef EenEindBaas het volgende:
[..]
precies telegram-style = geen punten of bijna niks
Voor een informatie-element dat geheel in telegramstijl is weergegeven, dienen geen scorepunten te worden toegekend.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:30 schreef Internepper het volgende:
[..]
Onwaar.
Telegramstijl is taalgebruik dat uitzonderlijk bondig is, doordat woorden die ertoe dienen welgevormde zinnen te genereren, maar die niet strikt noodzakelijk zijn voor het begrip van de boodschap, worden weggelaten.
Je praat onzin. Telegramstijl is dat er woorden worden weggelaten zonder dat de kern van de zin veranderd/tekst veranderd. Dit heeft niks met de indeling van je alinea's te maken..quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:32 schreef EenEindBaas het volgende:
[..]
Voor een informatie-element dat geheel in telegramstijl is weergegeven, dienen geen scorepunten te worden toegekend.
het staat er zelfsen geloof me leraren vinden dat snel dat is telegramstijl is
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |