abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:57:21 #1
306371 zerokil
psvunited
pi_96434766
Hoi

Ik heb wat problemen met Duits en Engels bij deze 2 vakken moet je tekstverklaren maar als ik een tekst lees en kijk achter af waar het over gaat dan weet ik dat niet.

Iemand Tips?
pi_96435727
Onderstrepen terwijl je leest.
Let op woorden en thema's die herhaald worden.

Lees de vragen door vóórdat je aan de tekst begint en noteer bij die vragen alvast wat steekwoorden die je bij zo'n onderwerp/vraag verwacht. Ookal komen die steekwoorden wellicht niet direct voor in de tekst: synoniemen herken je wel ;)
Ja doei.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 15:21:54 #3
306371 zerokil
psvunited
pi_96435900
Thanks,

Ik had het nooit zo moeilijk verwacht,

Ben bang dat ik dit jaar niet haal....

Zit op Vmbo GT
pi_96435954
Niet eerst de hele tekst lezen. Bij lange teksten krijg je over het algemeen vragen per alinea, lees eerst de vraag dan het stukje tekst waar het over gaat en vervolgens nog een keer de vraag.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 15:54:17 #5
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_96437352
Oefenen, oefenen, oefenen! Gewoon heel veel oefenen, dan gaat het vanzelf beter! :)
Op zaterdag 28 mei 2011 19:26 schreef Ezell het volgende:
EXA NTB. :@
  vrijdag 6 mei 2011 @ 15:54:43 #6
306371 zerokil
psvunited
pi_96437371
Heb exambundel van engels gevonden misschien is dat ook wel handig.
pi_96438724
Dat is heel erg handig, gewoon oude examens maken en in de gaten houden hoe lang je erover doet, want met die leestoetsen kom je heel snel in tijdnood.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:35:26 #8
319952 waj1
Wat kijk je nou?
pi_96439124
Probeer inderdaad stukjes belangrijke tekst te markeren en ga veel oefenen.
Wat ook wil helpen is de krant lezen en tijdschriften lezen, dit vergroot namelijk je tekstbegrip
"There are no stupid questions, just stupid people."
"être, c'est être vu"
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:01:52 #9
306371 zerokil
psvunited
pi_96440267
Heb nog maar een kleine 2 weken,

Nou morgen flink leren dan en niks meer uitstellen :P
pi_96507113
Serieus? Kan je eens zo'n oefentekst hier plaatsen? Ik weet nog dat ik het op VMBO gedaan heb, en dat is echt zo'n Jip en Janneke tekst.

Op HAVO heb je dan dezelfde tekst, maar met Engelse vragen. Op VWO ook. Echt poepsimpel. :')
Ron Paul 2012
pi_96507360
quote:
10s.gif Op zondag 8 mei 2011 15:54 schreef Supersoep het volgende:
Serieus? Kan je eens zo'n oefentekst hier plaatsen? Ik weet nog dat ik het op VMBO gedaan heb, en dat is echt zo'n Jip en Janneke tekst.

Op HAVO heb je dan dezelfde tekst, maar met Engelse vragen. Op VWO ook. Echt poepsimpel. :')
Jij vindt het poepsimpel, mooi zo, dan ga je een 10 halen. Maar anderen vinden van niet. :*

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2011 16:04:17 ]
pi_96507415
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:04 schreef Etsu het volgende:

[..]

Jij vindt het poepsimpel, mooi zo, dan ga je een 10 halen. Maar anderen vinden van niet. :*
Ik had inderdaad een 10. Achteraf kwam m'n leraar Engels me hiermee feliciteren. Het moet trouwens ''breathe'' zijn in je sig, niet ''breath''. De 1 is de verb, de ander is de noun.
Ron Paul 2012
pi_96507524
Ik lees redelijk snel, en meestal red je het ook wel qua tijd bij Engels (vwo), daarom is mijn aanpak meestal zo:
1. Hele tekst lezen
2. Vraag lezen
3. Alinea / stukje tekst bij die vraag lezen
4. Zelf al antwoord geven op de vraag zonder naar de meerkeuze antwoorden te kijken
5. Kijken welk meerkeuze antwoord het beste aansluit op het antwoord wat jij in je hoofd had, meestal slaan 2 antwoorden nergens op, keuze is uit 2 antwoorden dus.

En heel erg op je hoede zijn voor strik-antwoorden. Soms klopt de helft van het antwoord wel, maar de andere helft nét niet, of een helft van het antwoord is niet in de tekst terug te vinden. Bij wel/niet vragen is het antwoord altijd 'nee' als een gedeelte van het antwoord niet in de tekst staat!

Examens die ik tot nu toe geoefend heb (3 stuks) allemaal boven de 8 hiermee. ;)

Succes!
pi_96508249
quote:
6s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:06 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Ik had inderdaad een 10. Achteraf kwam m'n leraar Engels me hiermee feliciteren. Het moet trouwens ''breathe'' zijn in je sig, niet ''breath''. De 1 is de verb, de ander is de noun.
Gefeliciteerd.
pi_96508437
Voor engels eerst de tekst globaal lezen, dan naar de vraag kijken en zoeken naar het antwoord. Zoekend lezen werkt veel beter, voor mij in ieder geval. Voor duits kan ik je niet adviseren, ik heb het vak niet.
Dus zeg maar lekker niks, ik luister toch niet!
pi_96508569
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:11 schreef Vultures het volgende:
Ik lees redelijk snel, en meestal red je het ook wel qua tijd bij Engels (vwo), daarom is mijn aanpak meestal zo:
1. Hele tekst lezen
2. Vraag lezen
3. Alinea / stukje tekst bij die vraag lezen
4. Zelf al antwoord geven op de vraag zonder naar de meerkeuze antwoorden te kijken
5. Kijken welk meerkeuze antwoord het beste aansluit op het antwoord wat jij in je hoofd had, meestal slaan 2 antwoorden nergens op, keuze is uit 2 antwoorden dus.

En heel erg op je hoede zijn voor strik-antwoorden. Soms klopt de helft van het antwoord wel, maar de andere helft nét niet, of een helft van het antwoord is niet in de tekst terug te vinden. Bij wel/niet vragen is het antwoord altijd 'nee' als een gedeelte van het antwoord niet in de tekst staat!

Examens die ik tot nu toe geoefend heb (3 stuks) allemaal boven de 8 hiermee. ;)

Succes!
Serieus? Red jij het zo? Als ik eerst de tekst ga lezen, dan de vragen en dan de tekst die bij de vragen hoort kom ik altijd in tijdnood. Ik blijf altijd een beetje lang hangen bij één vraag om te checken of er toch niet één woordje in staat dat net het antwoord bevestigd :')
pi_96508693
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:51 schreef DukeJan het volgende:

[..]

Serieus? Red jij het zo? Als ik eerst de tekst ga lezen, dan de vragen en dan de tekst die bij de vragen hoort kom ik altijd in tijdnood. Ik blijf altijd een beetje lang hangen bij één vraag om te checken of er toch niet één woordje in staat dat net het antwoord bevestigd :')
Je moet ook niet alle vragen gaan lezen, je moet het per vraag bekijken.. anders heeft het toch ook geen zin. Plus dat je voor engels niet 1 grote tekst krijgt maar een aantal (rond de 11) kleinere tekstjes krijgt.
pi_96509890
Begin met 1e alinea (inleiding) + laatste alinea (conclusie). Dan heb je een beeld waar de tekst over gaat.

Vervolgens lees je de vragen door waarbij je kernwoorden in de vraag markeert/aanstreept.

Dan lees je de tekst oppervlakkig door waarbij je stukken aanstreept die je herkent uit de vragen (oftewel, 1 van de vragen die je hebt gelezen zou volgens jou wel eens over dat stukje tekst kunnen gaan.)

Ga de vragen beantwoorden. Uiteraard eerst degenen die je het meest ziet zitten, al gezien meent te hebben in de tekst. Dan de moeilijkere waarvoor je de tekst wellicht nog wat beter moet uitpluizen.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  zondag 8 mei 2011 @ 17:35:41 #19
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_96509991
Andere tip voor teksten: woorden die je niet kent opzoeken in het woordenboek, opschrijven en uit je hoofd leren. Scheelt je bij het examen een hoop opzoekwerk :P.
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_96511102
quote:
10s.gif Op zondag 8 mei 2011 15:54 schreef Supersoep het volgende:

quote:
6s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:06 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Doe even normaal. Niet iedereen is zo `geniaal´ als jij (wat trouwens wel meevalt, want van de Nederlandse taal bak je blijkbaar niets).
pi_96511214
quote:
13s.gif Op zondag 8 mei 2011 18:08 schreef Dastan het volgende:

[..]

[..]

Doe even normaal. Niet iedereen is zo `geniaal´ als jij (wat trouwens wel meevalt, want van de Nederlandse taal bak je blijkbaar niets).
_O_ _O-
pi_96514558
quote:
13s.gif Op zondag 8 mei 2011 18:08 schreef Dastan het volgende:

[..]

[..]

Jouw zin is ook fout. 'Geniaal' moet in de context van mijn persoon namelijk niet tussen aanhalingstekens, daar ik daadwerkelijk geniaal ben.

Dat je het even weet. Niet zo jelly zijn op m'n 10 voor Engels ja. :{w
Ron Paul 2012
pi_96516680
Elke alinea het kernonderwerp bepalen.
pi_96518015
Leer belangrijke signaal woorden, van bijvoorbeeld de verbanden tussen alinea's enzo. Als iemand eens even een goed lijstje zou kunnen maken... :')
Lauw
pi_96522632
quote:
10s.gif Op zondag 8 mei 2011 19:32 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Jouw zin is ook fout. 'Geniaal' moet in de context van mijn persoon namelijk niet tussen aanhalingstekens, daar ik daadwerkelijk geniaal ben.

Dat je het even weet. Niet zo jelly zijn op m'n 10 voor Engels ja. :{w
Ik wed dat jij heel wat te comprenseren hebt dat je zo stoer doet op het internet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')