Wees welkom Sjef in jouw eigen Spinnen met Sjef topic!quote:Op donderdag 28 april 2011 13:22 schreef Oliemeulen het volgende:
Hallo,
Er is mij vanuit Fok.nl gevraagd ( dank aan Simone voor het prettige gesprek) om antwoord te geven op de vraag welke spin gevonden is door de Dierenambulance Eindhoven.
Ik ben overigens Sjef van Overdijk, werkzaam bij Dierenpark De Oliemeulen in Tilburg. Een klein dierenpark wat gespeciliseerd is in reptielen en andere exoten zoals spinnen. Ik heb mezelf de afgelopen 12 jaar verdiept in spinnen en heb ook een aantal reizen gemaakt naar Zuid-Afrika om wetenschappelijk onderzoek te doen naar vogelspinnen.
Vooraf wil ik graag melden dat ik wel begrip heb voor mensen met een spinnenangst. Een heleboel mensen hebben deze angst en ik denk dat een spin op nummer 1 staat bij angsten voor dieren. Ik krijg bij De Oliemeulen namelijk regelmatig mensen op bezoek die graag over hun angst voor spinnen heen willen komen, vooral omdat leven met een angst vervelend is ( je bent er indirekt constant mee bezig ) en veel mensen willen er vanaf komen voor hun kinderen ( als ouder staat het heel vreemd als je op een stoel gaat staan onder het toeziend oog van de kinderen om weg te kruipen voor een klein spinnetje wat door de kamer heen wandelt )
Desondanks wil ik het hier toch even goed praten voor het spinnetje wat dus is gevonden bij een "lounge-set" en alles behalve kwaad in de zin heeft.
De spin die dus is gevonden is een Europesche variant van de Sydney-funnelweb, Macrothele calpeiana. Een spin welke als enige uit de familie Hexathelidae voorkomt in Zuid-spanje ( Andalusia ), Italië en Noord-Afrika.
Deze spinnensoort wordt meestal waargenomen in relatief droge gebieden en leven vaak tussen de wortels van olijfbomen ( welke veel geïmporteerd worden uit Spanje ) en kurkeiken. Ze zijn meestal vrij eenvoudig te vinden omdat ze erg veel spinnenweb maken. Hun schuilplek meestal stevig tussen de boomwortels en dit wordt naar buiten uitgebouwd met flink wat struikeldraden om insecten te kunnen vangen.
Over de giftigheid kan ik ook vrij kort zijn, ze zijn NIET dodelijk. De beet van deze soort geeft meestal een lokale zwelling en is meestal wel pijnlijk. Daarbij moet wel gezegd worden, áls je dan gebeten wordt. De kans is namelijk groter dat je overlijdt aan een wespensteek of aan blikseminslag. De autralische variant ( Atrax robustus ) wordt aangeduid met "potentieel gevaarlijk" wat dus aangeeft dat de spin wel dodelijk kán zijn maar meestal niet is.
De meeste mensen die gebeten worden ( zo'n 80% van de gevallen ) is tijdens de slaap of als men kleding of schoenen aan doet die op de grond hebben gelegen. In deze gevallen worden mensen dus gebeten als de spin bekneld zit. Een spin kan niet gillen, slaan of schoppen. Het enige wat de spin wel kan uit verdediging is bijten en daar wordt het spinnetje dan op afgerekend terwijl dit niet echt terecht is, het diertje kan nou eenmaal niet anders.
We kunnen dus concluderen dat de kans dat mensen gebeten worden in Nederland erg klein is. Het diertje komt vandaag naar De Oliemeulen toe en zal in de tentoonstelling geplaatst worden en uiteraard ( zoals elk dier ) een goed leven gegund worden aangezien het diertje er zelf niet voor gekozen heeft om naar Nederland te komen. Hier kan het diertje van meer nut zijn als bij mensen die ze onder een tuinset onwenselijk vinden...
Met vriendelijk groet,
Sjef van Overdijk
Dierenpark De Oliemeulen
Tilburg
Lijkt me een reuze fabel.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:19 schreef skunkasaur het volgende:
Hej Sjef!![]()
We gaan los: Dat verhaal over dat mensen een n aantal spinnen opeten per jaar, hoe echt is dat nou?
Dat is een hoax. Dat er altijd een spin op drie meter afstand is is ook geen feit, want er is geen manier om dit te onderzoeken. Als je in het gras zit heb je natuurlijk wel een grote kans dat er spinnen naast je zitten.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:19 schreef skunkasaur het volgende:
Hej Sjef!![]()
We gaan los: Dat verhaal over dat mensen een n aantal spinnen opeten per jaar, hoe echt is dat nou?
Wij zijn ook maar gewone mensen die spinnen interessant kunnen vinden, net zoals jullie.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:28 schreef Black_Ninja het volgende:
Veel blauw hier gelijk in het topic
Uitheemse giftige spinnen rukken opquote:Op donderdag 28 april 2011 14:30 schreef Harajuku. het volgende:
Een aantal jaar geleden was er een nieuwsartikel waarin gesteld werd dat de zwarte weduwe al een paar keer gespot is in Nederland en zich hier misschien zou gaan vestigen. Moet ik al bang zijn of is dit geenszins aan de orde?
Blimey! De redback ook?quote:Op donderdag 28 april 2011 14:33 schreef Auti het volgende:
[..]
Uitheemse giftige spinnen rukken op
Ze kunnen nog vliegen ook!
En ik maar denken dat jullie allemaal met zo'n rood gele S op jullie borst lopenquote:Op donderdag 28 april 2011 14:29 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Wij zijn ook maar gewone mensen die spinnen interessant kunnen vinden, net zoals jullie.
Nee dat doen alleen de A's , de mods lopen in catwoman en robin pakjes rondquote:Op donderdag 28 april 2011 14:35 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
En ik maar denken dat jullie allemaal met zo'n rood gele S op jullie borst lopen [ afbeelding ]
Zo gauw de avond valt.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:35 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
En ik maar denken dat jullie allemaal met zo'n rood gele S op jullie borst lopen [ afbeelding ]
Vrijwel alle spinnen zijn giftig. Ik neem aan dat je vraag betrekking heeft op spinnen die schadelijk/dodelijk zijn voor mensen?quote:
Wat is sowieso de kans dat spinnen die "emigreren" en niet opgevangen worden overleven in Nederland? Het lijkt me dat ze een zomer wel overleven, maar ik kan me voorstellen dat de meeste uitheemse soorten een winter niet overleven.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:30 schreef Harajuku. het volgende:
Een aantal jaar geleden was er een nieuwsartikel waarin gesteld werd dat de zwarte weduwe al een paar keer gespot is in Nederland en zich hier misschien zou gaan vestigen. Moet ik al bang zijn of is dit geenszins aan de orde?
Het zal lang niet voor elke spinsoort gelden, maar dit las ik in het artikel;quote:Op donderdag 28 april 2011 14:34 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Blimey! De redback ook?Die wil ik al helemaal niet.
Wiieeeeeee!!quote:Uit elke cocon komen tussen de 100 en 400 jonge spinnetjes", aldus Gertreuer. Het verspreiden van de jongen gaat vrij eenvoudig. Zoals ook bij bepaalde andere soorten verplaatsen de jongen zich door zich op dunne spinragdraden (herfstdraden) met de wind mee te laten voeren. Op die manier kunnen de jongen tot 250 kilometer afleggen.
Nou, als je die link van net leestquote:Op donderdag 28 april 2011 14:37 schreef Snakey het volgende:
[..]
Wat is sowieso de kans dat spinnen die "emigreren" en niet opgevangen worden overleven in Nederland? Het lijkt me dat ze een zomer wel overleven, maar ik kan me voorstellen dat de meeste uitheemse soorten een winter niet overleven.
Dat was meer de uitkomst van het (geschatte) aantal spinnen op de wereld, gedeeld door de oppervlakte.. Waarbij je op Mount Everest wat lager in de schattingen zit dan in een struik naast een slootje...quote:Op donderdag 28 april 2011 14:23 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dat er altijd een spin op drie meter afstand is is ook geen feit, want er is geen manier om dit te onderzoeken. Als je in het gras zit heb je natuurlijk wel een grote kans dat er spinnen naast je zitten.
Pics (van jouquote:Op donderdag 28 april 2011 14:36 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Nee dat doen alleen de A's , de mods lopen in catwoman en robin pakjes rond
Dit dus. Ik heb ook regelmatig een wolfsspin in huis (aldus internet) , je kent ze wel, die zwarte die geen web bouwen en verrot snel zijn. Als ik er een op de muur zie en ik wil hem vangen moet ik opletten dat hij zich niet laat vallen.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:28 schreef Black_Ninja het volgende:
Oww en welkom Sjef, cool dat je dit wilt doen
Ik ben zelf 2x een (naar mijn idee) Wolfsspin tegen gekomen in mijn slaapkamer. Zouden deze nou kunnen bijten? (Niet giftig neem ik aan, maar zou je het wel voelen als hij/zij het zou doen?)
quote:Op donderdag 28 april 2011 14:36 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Nee dat doen alleen de A's , de mods lopen in catwoman en robin pakjes rond
Naah, dat zijn toch huisspinnen? Wolfspinnen zijn toch bruiner/grijzer en hebben vaak dikkere poten?quote:Op donderdag 28 april 2011 14:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dit dus. Ik heb ook regelmatig een wolfsspin in huis (aldus internet) , je kent ze wel, die zwarte die geen web bouwen en verrot snel zijn. Als ik er een op de muur zie en ik wil hem vangen moet ik opletten dat hij zich niet laat vallen.
Indien ik er een heb gevangen, duurt het nooit lang voordat ik er nog één zie. Ik heb uiteraard gehoord en gelezen dat ze vaak met zijn tweeen zijn maar dat zag ik iemand in het vorige topic ontkennen.
Wat kan ik er tegen doen om ze buiten te houden?? Ik denk dat het door mijn grote coniferenheg komt dat ik ze zo vaak zie. Ook woon ik nog in relatieve nieuwbouw, de huizen zijn acht jaar oud. Kan dit ermee te maken hebben??
Hmmm, wacht even, ik heb het over zoiets als dit:quote:Op donderdag 28 april 2011 14:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dit dus. Ik heb ook regelmatig een wolfsspin in huis (aldus internet) , je kent ze wel, die zwarte die geen web bouwen en verrot snel zijn. Als ik er een op de muur zie en ik wil hem vangen moet ik opletten dat hij zich niet laat vallen.
Indien ik er een heb gevangen, duurt het nooit lang voordat ik er nog één zie. Ik heb uiteraard gehoord en gelezen dat ze vaak met zijn tweeen zijn maar dat zag ik iemand in het vorige topic ontkennen.
Wat kan ik er tegen doen om ze buiten te houden?? Ik denk dat het door mijn grote coniferenheg komt dat ik ze zo vaak zie. Ook woon ik nog in relatieve nieuwbouw, de huizen zijn acht jaar oud. Kan dit ermee te maken hebben??
Dat bedoel ik idd, sorryquote:Op donderdag 28 april 2011 14:36 schreef padlarf het volgende:
[..]
Vrijwel alle spinnen zijn giftig. Ik neem aan dat je vraag betrekking heeft op spinnen die schadelijk/dodelijk zijn voor mensen?
Chips je hebt gelijk. Het zijn altijd van deze:quote:Op donderdag 28 april 2011 14:42 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Naah, dat zijn toch huisspinnen? Wolfspinnen zijn toch bruiner en hebben dikkere poten?
Mij ook, ik bedoel waarom zou een spin in je mond willen kruipen? Vochtig, klam, warm en het tocht. Toch niet echt een plek waar een spin bij denkt Jippie, lekker!quote:
Alle spinnen zijn giftig. Het gros kan echter met zijn giftanden niet door onze huid heen dringen. Er zijn slechts enkele soorten op aarde die voor mensen dodelijk kunnen zijn.quote:
..quote:Op donderdag 28 april 2011 10:38 schreef Tism het volgende:
Hebben wij eigenlijk wel tegengif hier in Nederland, voor het geval dat iemand gebeten wordt door een exoot, en even uitgaande van een "worst case scenario", kan dat dan binnen 15-20 minuten overal in het land optijd geleverd worden?..
Alle spinnen bijten en zijn giftig. Alleen de meesten beten voel je amper. Meen ik.quote:
Bang waarvoor?quote:Op donderdag 28 april 2011 14:30 schreef Harajuku. het volgende:
Ik heb zwarte weduwes gezien in mijn tuin en in Michigan wordt het nog véél kouder in de winter dan in NL. -30C of kouder is geen uitzondering. Trek je conclusie.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:37 schreef Snakey het volgende:
[..]
Wat is sowieso de kans dat spinnen die "emigreren" en niet opgevangen worden overleven in Nederland? Het lijkt me dat ze een zomer wel overleven, maar ik kan me voorstellen dat de meeste uitheemse soorten een winter niet overleven.
inderdaad, we gaan los... ik had wel vragen verwacht maar ditquote:Op donderdag 28 april 2011 14:19 schreef skunkasaur het volgende:
Hej Sjef!![]()
Een aanwinst,.... buiten zijn kennis ook nog grappigquote:Op donderdag 28 april 2011 19:16 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
inderdaad, we gaan los... ik had wel vragen verwacht maar dit![]()
Anyhoe, het eten van spinnen is inderdaad zoals de meeste van jullie wel vermoeden een broodje aap verhaal. Waarschijnlijk het leven in geroepen door mensen die andere mensen de stuipen op het lijf willen jagen.
Tijdens de slaap hebben we vaak een mond ademhaling, wat dus inhoudt dat er luchtbeweging is. Spinnen zijn erg gevoelig voor trillingen en vinden onze ademhaling dus niet prettig ( wat overigens niets met de geur uit onze mondjes te maken heeft). Dit resulteerd dus in spinnen die mogelijk bij onze mond in de buurt zijn tijdens de slaap, eerder weg zullen rennen van iets waar ze van schrikken dan dat ze je mond inlopen en dat je ze door zou slikken. Totale onzin dus. Als je een spin dus wel wil jagen ( dit is vrij eenvoudig te testen ) kun je beter eventjes blazen dan dat je gelijk het telefoonboek pakt. Dit scheelt gelijk een hoop muggenbultjes in de nacht omdat zie die dan nog wél kunnen vangen, van onder het telefoonboek is dat voor een spin namelijk erg lastig
Over het algemeen overleven de meeste spinnen die we wegzuigen met de stofzuiger het NIET.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:21 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Vraag 2. Als je spinnen opzuigt. Dan zijn ze toch wel gelijk dood en blijven ze niet leven toch?
Ik vind ze echt vreselijk en zuig ze dus op. 1800watt en laat hem altijd even een paar seconden door zuigen.
Het is de bedoeling dat ik van alles wat weet in mijn beroep ( ook apen, roofvogels, papegaaien, reptielen etc... ) dus ik doe mijn bestquote:Op donderdag 28 april 2011 14:23 schreef Harajuku. het volgende:
Ik las ooit eens dat huisspinnen echte huisspinnen zijn en waarschijnlijk niet overleven als je ze naar buiten doet. Ze wonen onder je huis en komen af en toe boven water. Het is dan ook beter om ze te laten lopen of snel dood te maken ipv naar buiten te gooien.
Is het waar?
Dat huisspinnen altijd met zijn tweeën zijn klopt toch ook niet? Ik las ook hieroverdat je meestal het mannetje ziet die op zoek naar is naar een vrouwtje. Daardoor lijkt het alsof ze altijd met zijn tweeën zijn.
Of weet je alleen dingen over vogelspinnen enzo
Hoeveel van die (grote dikke) zwarte huisspinnen zitten er gemiddeld dan in een huis?quote:Op donderdag 28 april 2011 19:37 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat ik van alles wat weet in mijn beroep ( ook apen, roofvogels, papegaaien, reptielen etc... ) dus ik doe mijn best
Of spinnen het overleven buiten als je ze buiten zet... ik denk van wel.
Ze zoeken namelijk zo snel mogelijk een plekje op waar ze veilig en verwarmd zitten, doen ze dit niet dan worden ze meestal wel opgegeten door een mereltje ofzo.
Ik heb er niks op tegen dat mensen spinnen buiten zetten, het is immers je eigen huis en ongenodigde gasten worden buiten gezet. toch?
En dat ze altijd met 2 zijn is ook onzin, in elk huis zitten meer dan 100 spinnen! :p
No kidding, ze zitten er wel maar je ziet, ruikt of hoort ze niet! ( ideale dieren toch)
En ja, natuurlijk kun je je er druk over maken, maar je kan er ook mee leven. Dat doen we immers al miljoenen jaren.
Dat zal wel komen omdat ze met trilling ook hun web beheren?quote:Op donderdag 28 april 2011 19:31 schreef Snakey het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat ze zo gevoelig zijn voor trilling?
Alle 430 Nederlandse spinnensoorten zijn giftig.quote:
hihi, ik zie jullie al staan! LMAOquote:Op donderdag 28 april 2011 19:31 schreef Snakey het volgende:
Oja, over trillingen gesproken. Het is, of mag bekend zijn dat je een spin met een stemvork uit zijn nest of eventueel holletje kan krijgen. Ook met stemgeluid lukt dat trouwens. Mijn vrouw kwam daar afgelopen jaar achter toen ze schrok van een spin in de tuin en een "OE" geluid maakte .![]()
Die spin schrok geloof ik harder dan zij deed.En na wat testen met het "OE" geluid op spinnen. (jaja, je had ons moeten zien
) Schrikken ze zich de pest elke keer. Na een keer of 5 wordt het wel minder trouwens.
Alle spinnen hebben haren. Alhoewel, we zien dit als haren maar feitelijk gezien zijn dit "uitstulpingen van hun uitwendig skelet". Een haar heeft namelijk een haarzakje enzo en spinnen hebben geen huid zoals die van ons.quote:Hoe komt het eigenlijk dat ze zo gevoelig zijn voor trilling?
Ik heb nog nooit het lijkje van een huisspin gevonden, terwijl er wel af- en toe een huisspin opduikt. Kom ik niet op de juiste plaatsen of worden deze bijvoorbeeld opgegeten door het vrouwtje/nageslacht?quote:Op donderdag 28 april 2011 19:28 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Over het algemeen overleven de meeste spinnen die we wegzuigen met de stofzuiger het NIET.
De meeste die op zuigen zijn langpootspinnen ( Pholcus phalangioides ) en die kunnen deze druk niet aan.
Die grotere die door de huiskamer rennen ( Tegenaria atrica ) zouden de rit door de stofzuigerslang nog wel eens kunnen overleven maar ik acht die kans vrij klein.
Tijdens mijn werk wordt deze vraag regelmatig gesteld en blijkbaar maken de meeste mensen zich toch wel druk over wat er nou precies gebeurd. Persoonlijk vind ik dit toch wel vreemd, daar de meeste mensen die zo'n spinnetje wegzuigen dit alleen doen als ze de spin hebben gevonden. Als de spin dan weg is mag hij/zij niet terug komen in huis? terwijl diezelfde spin waarschijnlijk al zijn hele leven in huis zít?! beetje vreemd. Je hebt er geen last van en in de herfst zien we ze wat vaker door de huiskamer rennen, dit zijn dan mannetjes die op zoek zijn naar dames zodat ze hun nageslacht veilig kunnen stellen ( dat neemt niemand ze kwalijk hoop ik? ). Die mannetjes zijn bezig met hun laatste paar weken van hun leven en gaan daarna ook dood...
bang zijn voor een spinnen invasie omdat de mannetjes een vrouwtje hebben gevonden hoeft ook niet. Als de eitjes uitkomen is het voorjaar en lopen die lieve schattige babytjes toch naar buiten, aangezien daar meer insecten zijn dan binnenshuis...
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 28 april 2011 19:40 schreef Auti het volgende:
![]()
![]()
![]()
Ik vind Sjef een baas!
![]()
![]()
Wat goed zeg, hoe dit topic zo tot stand is gekomen!
Dank allen overigens voor het warme welkomquote:Op donderdag 28 april 2011 14:28 schreef Black_Ninja het volgende:
Oww en welkom Sjef, cool dat je dit wilt doen
Ik ben zelf 2x een (naar mijn idee) Wolfsspin tegen gekomen in mijn slaapkamer. Zouden deze nou kunnen bijten? (Niet giftig neem ik aan, maar zou je het wel voelen als hij/zij het zou doen?)
M´n vrouw noemt zichzelf sindsdien de ¨spider wisperer¨.quote:Op donderdag 28 april 2011 19:53 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
hihi, ik zie jullie al staan! LMAO
Ah okee. Nooit aan gedacht dat hetzo zou werken.quote:Alle spinnen hebben haren. Alhoewel, we zien dit als haren maar feitelijk gezien zijn dit "uitstulpingen van hun uitwendig skelet". Een haar heeft namelijk een haarzakje enzo en spinnen hebben geen huid zoals die van ons.
Doordat dit uitstulpingen zijn kunnen er ook zenuwuiteinden in zitten welke gevoelig zijn voor trillingen en dus kan een spin "voelen" met die haren. ( overigens ook drinken, ruiken, proeven, geluid maken en nog veel meer! ) en die luchtbeweging beschouwen de spinnen als vervelend en ze lopen dus altijd weg van je
Ik ga het ook niet proberen, wellicht dat ik ze nu laat lopen als ik er een zie....mits niet te dicht bij mijn bedquote:Op donderdag 28 april 2011 19:59 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dank allen overigens voor het warme welkom![]()
ik doe er nog 1tje dan![]()
De wolfsspinnen in huis zijn eigenlijk "grote huisspinnen" ( Tegenaria sp. ) en zouden misschien wel door je huid heen kunnen komen. Je kan dit natuurlijk testen door het te forceren maar mij niet gezien. ( vind ik zielig voor het beestje) maar er is niets om je zorgen over te maken... they won't hurt you
En nou echt dan... werkt dit forum voor iedereen zo verslavend?quote:En welke spinnen zie je dan vaak 's avonds rennen? Ik kom namelijk verschillende soorten tegen o.a. Grijze huisspin, Gewone huisspin, Grote huisspin en Veldtrechterspin etc. Bestaat er toevallig een makkelijke website om de verschillende soorten te determineren?
Ja, het werkt echt verslavend.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
En nou echt dan... werkt dit forum voor iedereen zo verslavend?
Dat zijn inderdaad de huisspinnen die je ziet rennen.
En leuke en zeker informatieve site is de volgende;
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/spidhomeNL.htm
Mijn favoriete Nederlandse spin staat er ook op: Dolomedes plantarius
quote:Op donderdag 28 april 2011 20:11 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ja, het werkt echt verslavend.![]()
quote:
Bedankt!quote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad de huisspinnen die je ziet rennen.
En leuke en zeker informatieve site is de volgende;
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/spidhomeNL.htm
Mijn favoriete Nederlandse spin staat er ook op: Dolomedes plantarius
Grotequote:Op donderdag 28 april 2011 19:59 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dank allen overigens voor het warme welkom![]()
ik doe er nog 1tje dan![]()
De wolfsspinnen in huis zijn eigenlijk "grote huisspinnen" ( Tegenaria sp. ) en zouden misschien wel door je huid heen kunnen komen. Je kan dit natuurlijk testen door het te forceren maar mij niet gezien. ( vind ik zielig voor het beestje) maar er is niets om je zorgen over te maken... they won't hurt you
Daarentegen zijn spinnen in huis hier vogel(spin)vrij en gaan er hele stammen de stofzuiger in als ik de kans zie, maar ook hier geen muggen...quote:Op donderdag 28 april 2011 20:28 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
Ik laat hier in huis eigenlijk altijd alle spinnetjes zitten en inderdaad heb zelden tot nooit muggen hier.
Sjef...wat weet je over hoofdluis??quote:Op donderdag 28 april 2011 20:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Leuk topic! Hoop geleerd al![]()
Zit wel met de kriebels overal en ik blijf maar in mijn haar voelen
Whehehe da hek heus niequote:Op donderdag 28 april 2011 20:43 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Sjef...wat weet je over hoofdluis??
En waar komen die spinnen terecht? Inderdaad, meestal in de bek van een koolmeesjequote:Op donderdag 28 april 2011 14:38 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Nou, als je die link van net leest
Wij hebben getest of die spinnen zich in ons klimaat kunnen voortplanten. En dat lukt. We kregen in een niet verwarmd terrarium van één bevruchte zwarte weduwe maar liefst veertien cocons. Uit elke cocon komen tussen de 100 en 400 jonge spinnetjes", aldus Gertreuer.
dat komt door die 100 spinnen in je huis (zie eerdere post van sjef)quote:
quote:Op donderdag 28 april 2011 20:02 schreef Snakey het volgende:
M´n vrouw noemt zichzelf sindsdien de ¨spider wisperer¨.![]()
You are one of us nowquote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 april 2011 19:16 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
inderdaad, we gaan los... ik had wel vragen verwacht maar dit![]()
Anyhoe, het eten van spinnen is inderdaad zoals de meeste van jullie wel vermoeden een broodje aap verhaal. Waarschijnlijk het leven in geroepen door mensen die andere mensen de stuipen op het lijf willen jagen.
Tijdens de slaap hebben we vaak een mond ademhaling, wat dus inhoudt dat er luchtbeweging is. Spinnen zijn erg gevoelig voor trillingen en vinden onze ademhaling dus niet prettig ( wat overigens niets met de geur uit onze mondjes te maken heeft). Dit resulteerd dus in spinnen die mogelijk bij onze mond in de buurt zijn tijdens de slaap, eerder weg zullen rennen van iets waar ze van schrikken dan dat ze je mond inlopen en dat je ze door zou slikken. Totale onzin dus. Als je een spin dus wel wil jagen ( dit is vrij eenvoudig te testen ) kun je beter eventjes blazen dan dat je gelijk het telefoonboek pakt. Dit scheelt gelijk een hoop muggenbultjes in de nacht omdat zie die dan nog wél kunnen vangen, van onder het telefoonboek is dat voor een spin namelijk erg lastig
quote:Op vrijdag 29 april 2011 06:07 schreef Xaryna het volgende:
Tof topic!
Sjef, geweldig dat je alle vragen beantwoord, echt tof.
Mijn vraag: Eten ze echt muggen? Want als ik een mug in mijn kamer heb, dan zit die er drie dagen later nog ook al heb ik wat hooiwagens in webben in de hoeken zitten (en rennen er vast wat huisspinnen rond). Ik maak uit principe niets dood dus die muggen zitten er soms best lang tot ik ze naar buiten doe.
Ik vraag me ook af HOE een huisspin een mug vangt. Want ik zie ze niet zomaar een aanloop nemen en zich op een klein mugje storten.
Ja precies! Ik zie ze echt nóóit iets te pakken hebbenquote:Op vrijdag 29 april 2011 06:07 schreef Xaryna het volgende:
Tof topic!
Sjef, geweldig dat je alle vragen beantwoord, echt tof.
Mijn vraag: Eten ze echt muggen? Want als ik een mug in mijn kamer heb, dan zit die er drie dagen later nog ook al heb ik wat hooiwagens in webben in de hoeken zitten (en rennen er vast wat huisspinnen rond). Ik maak uit principe niets dood dus die muggen zitten er soms best lang tot ik ze naar buiten doe.
Ik vraag me ook af HOE een huisspin een mug vangt. Want ik zie ze niet zomaar een aanloop nemen en zich op een klein mugje storten.
Nou, die eten eigenlijk alles wel. Heb vanmiddag bij de Oliemeulen even de moeite genomen om deze foto te maken:quote:Op donderdag 28 april 2011 20:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Oe oe, edit: wat eten langpootspinnen eigenlijk? Ik zie ze echt nooit iets te pakken hebben maar ik zie zo'n kreng wel degelijk groeien in de loop van een paar weken van ach-laat-maar-zitten-grootte naar jeuzus-ik-moet-kokhalzen-als-ik-um-tegen-de-binnenkant-van-de-stofzuigerslang-voel-tikken-grootte.
Oh shit, ik laat die huisspinnen altijd loslopen in de hoop dat ze die langpoten opvreten, maar die winnen daar dus vanquote:Op vrijdag 29 april 2011 23:38 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Nou, die eten eigenlijk alles wel. Heb vanmiddag bij de Oliemeulen even de moeite genomen om deze foto te maken:
[ afbeelding ]
Hier is dus zo'n langpootspin ( of trilspin ) een grote huisspin aan het verorberen
Echt vet...
Graag gedaanquote:Op donderdag 28 april 2011 23:24 schreef liesje1979 het volgende:
Welkom Sjef, wat leuk dat je vragen wilt beantwoorden.
No hard feelings, ik werk al 12 jaar met mensen die bang zijn en zet me al net zo lang in om deze diertjes in een minder slecht daglicht te stellen. It's a difficult and sometimes dirty job but someone's got to do it... toch?quote:Nogmaals sorry.
Enger zal ze niet zijn, spinnen zijn niet eng. Ze worden eng gevonden, maar dat is een mening. Gelukkig zijn er erg veel meningen in ons land ( anders zou dit forum een stuk minder goed draaien denk ikquote:Maar nu is dus mijn vraag, heb ik nu een stel vermoord of 2 mannetjes op zoek naar vrouwvlees, en hoe groot is de kans dat ik mevrouw ook nog in levende lijfe tegekom. En is die nog enger.
Een eigen spin op naam!quote:Op zondag 1 mei 2011 00:28 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Yep, ik heb op een zeker moment ( en schrik niet want ik ken mensen die meer dan het 3dubbele aan spinnen hebben gehad ) ongeveer 500 vogelspinnen als huisdier. Dat was zelfs nog bij mijn ouders thuis ( de schatten, ik ben ze nog steeds dankbaar dat het allemaal kon) en het grootste gedeelte waren allemaal dieren bestemd voor de wetenschap. Bij mijn reizen naar Zuid-Afrika waar we onderzoek hebben gedaan naar spinnen door het her-ontdekken van soorten die al 150 jaar niet meer bestudeerd waren . We hebben ze gevonden en meer. In 4 maanden ( 4 x 1 maand in mijn geval ) hebben we 7 nieuwe soorten ontdekt. 1 daarvan draagt ook mijn naam en heet nu Harpactirella overdijki. Wel stiekem een soort van kroon op het werk...
Op dit moment hebben mijn vriendin en ik ( ja mensen, mijn vriendin vind spinnen ook erg leuk) ongeveer 60 spinnen. We vinden het allebei erg intressante dieren en vergt meer inzicht dan dieren waar al boeken van zijn vol geschreven. Daarnaast zijn ze natuurlijk ook gewoon erg mooi.... Vinden wij
Dat is echt geniaal!quote:Op zondag 1 mei 2011 01:11 schreef Greys het volgende:
Even een crosspost uit Poeke haar topic, ook leuk voor hier om te weten!
[..]
Een eigen spin op naam!
quote:Op zondag 1 mei 2011 01:19 schreef Maisnon het volgende:
[ afbeelding ]
Als het goed is zou dit de Sjefspin moeten zijn
Had je deze post niet beter in een spoiler kunnen zetten voor de spinfobische mensen die toch de drang hebben hier te kijken?quote:Op zondag 1 mei 2011 11:56 schreef Levolution het volgende:
Sjefspin is nu de officiële Nederlandse naam van de Harpactirella overdijki?![]()
Ik had laatst een springspin (volgens mij een Marpissa muscosa) in huis, ik ging hier van dichtbij naar kijken en het leek alsof de spin terugkeek en mijn bewegingen volgde, ze hebben immers een relatief goed zicht om te jagen. Op een gegeven moment sprong de spin tegen mijn neus aan.
Ik vraag me af of dit toeval was of de spin mij daadwerkelijk probeerde aan te vallen? Wat probeerde deze spin te doen?
Tjah, dat zou wel kunnen. Het is nog een relatief klein diertje dus is het lastig te zeggen. Op zich wel erg jammerdat er dieren in gevangenschap zijn ( buiten de dieren die we met papieren hebben ) omdat dat betekend dat er dus dieren gesmokkeld zijn vanuit Zuid-Afrika, zonder papieren dus. Het Zuid-Afrikaanse ministerie van landbouw is erg zuinig op de bescherming van de vogelspinnen. Toch jammer dat er mensen zijn die er voor kiezen om uit winstbejag deze regels aan hun laars te lappen.... Op de site van Rick West ( www.birdspiders.com ) staat een foto van mij wat er zeker eentje is.quote:Op zondag 1 mei 2011 01:19 schreef Maisnon het volgende:
[ afbeelding ]
Als het goed is zou dit de Sjefspin moeten zijn
dat is m inderdaad. Dit is ook een eigen foto dus is het in ieder geval zeker goed!quote:
Ik ben het deels met je eens. Ik denk dat er bij de mens een natuurlijke angst voor spinnen aanwezig is (in bepaalde gebieden is het een evolutionair voordeel om niet zomaar iedere spin aan te raken etc.), en dat die wordt getriggerd of verergerd door de voorbeelden die jij noemde.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 11:57 schreef kimmeke1983 het volgende:
De mens in het algemeen is aangeleerd bang te zijn van spinnen ,
ik ben het er ook deels mee eens. Ik zie bij ons in het dierenpark vaak ook ouders die niet bang zijn of slechte ervaringen hebben en toch kinderen hebben die dat wel hebben. Ik denk dat de manier om er vanaf te komen ook kan verschillen per persoon. Om voor zo'n spinnencursus je voor te bereiden raad ik aan een boekje over spinnen te lezen ( doorzetten, dan lukt dat welquote:Op dinsdag 3 mei 2011 12:32 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens. Ik denk dat er bij de mens een natuurlijke angst voor spinnen aanwezig is (in bepaalde gebieden is het een evolutionair voordeel om niet zomaar iedere spin aan te raken etc.), en dat die wordt getriggerd of verergerd door de voorbeelden die jij noemde.
thanx, ik doe het graag hoorquote:Op woensdag 4 mei 2011 16:17 schreef tass het volgende:
Jeetje Sjef wat reuze interessant allemaal en hulde dat je hier de tijd voor neemt![]()
Die mogelijkheid heb ik ( en alle bezoekers van de Oliemeulen ) elke dag en ze blijven echt even fascinerendquote:En het gekke is dat ik juist de vogelspinnen geweldige dieren vind. Die zou ik graag eens op mijn hand willen of heeeeel dichtbij willen bekijken![]()
Nope, die kans is errug klein. Niet alleen de lage temperatuur is belangrijk, daar kunnen spinnen nog wel tegen. De combinatie met de hoge luchtvochtigheid in ons noordzee klimaatje is funest voor tropische spinnen. Maar zelfs als ze dat doen dan kun je alleen maar blij zijn toch, ze halen in nederland ook van die tijgermuggen binnen via lucky bamboo's die ziektes verwekken, heb ik liever spinnen, heb je minder last van dan van muggen....quote:Je hoort nog wel eens in de media dat er zo'n Poeke dus gevonden is, maar die beesten kunnen toch niet in dit klimaat overleven als ze niet gevonden worden????
quote:Op zaterdag 7 mei 2011 19:21 schreef Beardy het volgende:
Zo Sjef, waarom doen katten dat?
(hee het IS een spinnen vraag!)
Een zwarte weduwe is niet groot. Ze is klein en dus nauwelijks zichtbaar voor ons. Zo'n spin zou ik dus ook niet opmerken, omdast ze klein is en zich verbergt. Een zwarte weduwe is erg giftig en daardoor gevaarlijk voor mensen. Ze is echter maar amper 2 cm groot (haar lijf). De huisspinnen die hier soms rondlopen zijn wel 5 tot 8 cm groot (lijf).quote:Op zondag 8 mei 2011 03:22 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Leuk dat je dit doet Sjef.
Wat ik me afvroeg, ik ben op zich niet bang voor spinnen, behalve als het echt gigantische spinnen als de Zwarte Weduwe betreft.
Stel dat ik een spin van zulk formaat in mijn huis zou tegenkomen, wat kan ik dan het beste doen?
Bedoel je geen milimeter? Want anders moeten het wel reuze huisspinnen zijn die jij daar hebt,quote:Op zondag 8 mei 2011 03:32 schreef childintime het volgende:
[..]
Een zwarte weduwe is niet groot. Ze is klein en dus nauwelijks zichtbaar voor ons. Zo'n spin zou ik dus ook niet opmerken, omdast ze klein is en zich verbergt. Een zwarte weduwe is erg giftig en daardoor gevaarlijk voor mensen. Ze is echter maar amper 2 cm groot (haar lijf). De huisspinnen die hier soms rondlopen zijn wel 5 tot 8 cm groot (lijf).
Nee, echt cm. Ze waren ook enorm. Op een dag pakte ik een theedoek om de vaat af te drogen. Voel ik een heel zacht gekriebel op mijn arm. Ik kijk wat het was en was het zo'n spinquote:Op zondag 8 mei 2011 03:42 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Bedoel je geen milimeter? Want anders moeten het wel reuze huisspinnen zijn die jij daar hebt,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijze_huisspin
Ik vind ze ook enorm maar 8 cm is ongeveer het formaat van een aansteker he? Formaat vogelspin zeg maar. Die ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen. Maar Sjef kan ons daar ongetwijfeld opheldering over geven.quote:Op zondag 8 mei 2011 03:48 schreef childintime het volgende:
[..]
Nee, echt cm. Ze waren ook enorm. Op een dag pakte ik een theedoek om de vaat af te drogen. Voel ik een heel zacht gekriebel op mijn arm. Ik kijk wat het was en was het zo'n spinIk schudde mijn arm en toen viel'ie op de grond (ik hoorde echt "pok") ik heb hem toen geplet onder de honden drinkbak omdat ik verder niets bij de hand had. Je hoorde echt het knerpen van zijn huid en botjes
quote:Op zondag 8 mei 2011 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
Misschien bedoel je de Grote Huisspin ( Tegenaria parietina ) , maar zelfs die heeft een lijf van niet groter dan 2 cm. Met poten meegerekend wordt het een ander verhaal.
[ afbeelding ]
Nee, die bij mij waren groter (het lijf). Ik ga eens even op mijn USB stick zoeken, daar moeten foto's van dat beest op staan. Echt een dik lijf, met haren; ik had een structuur muurtje buiten het toilet. Op een dag zat ik daar en hoorde het beest lopen over de muurquote:Op zondag 8 mei 2011 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
Misschien bedoel je de Grote Huisspin ( Tegenaria parietina ) , maar zelfs die heeft een lijf van niet groter dan 2 cm. Met poten meegerekend wordt het een ander verhaal.
[ afbeelding ]
Bij mij is het verschil dat kruisspinnen niet door je woonkamer rennen of ineens in je gootsteen zitten als je de afwas wilt doen. Kruisspinnen zijn ook engig, maar die blijven braaf in hun web hangen, deze zouden zomaar over je tenen kunnen rennenquote:Op maandag 9 mei 2011 21:41 schreef wonderer het volgende:
Wij noemden die altijd rioolspin (omdat ze altijd uit de gootsteen leken te komen?) maar dat is dus een huisspin.
Ik blijf het eng vinden, veel enger dan kruisspinnen of zo. Geen idee waarom
Deze joekels zijn groter, zitten in je huis en rennen als een gek.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:41 schreef wonderer het volgende:
Wij noemden die altijd rioolspin (omdat ze altijd uit de gootsteen leken te komen?) maar dat is dus een huisspin.
Dat dus. Vroeger was ik dus heel nerg bang voor spinnen en op een avond had mijn vader mij weer eens gered en het beestje door de gootsteen gespoeld. Sta ik even later nog nasnikkend een glaasje water te pakken bij de kraan. Raad eens wat eruit de gootsteen gekropen kwam? Eerst 1 pootje, toen 2 etc. Ik zat in de gordijnen.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Bij mij is het verschil dat kruisspinnen niet door je woonkamer rennen of ineens in je gootsteen zitten als je de afwas wilt doen. Kruisspinnen zijn ook engig, maar die blijven braaf in hun web hangen, deze zouden zomaar over je tenen kunnen rennen
quote:Op maandag 9 mei 2011 21:49 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Dat dus. Vroeger was ik dus heel nerg bang voor spinnen en op een avond had mijn vader mij weer eens gered en het beestje door de gootsteen gespoeld. Sta ik even later nog nasnikkend een glaasje water te pakken bij de kraan. Raad eens wat eruit de gootsteen gekropen kwam? Eerst 1 pootje, toen 2 etc. Ik zat in de gordijnen.
Mijn zusje is dus 15 en nog steeds zo, maar het hoeft echt maar een spin zo groot als een watervlo te zijn en ze rent al weg! Ik word er gek van! Hoe krijg ik haar er vanaf, dit wordt echt te ergquote:Op maandag 9 mei 2011 21:49 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Dat dus. Vroeger was ik dus heel nerg bang voor spinnen en op een avond had mijn vader mij weer eens gered en het beestje door de gootsteen gespoeld. Sta ik even later nog nasnikkend een glaasje water te pakken bij de kraan. Raad eens wat eruit de gootsteen gekropen kwam? Eerst 1 pootje, toen 2 etc. Ik zat in de gordijnen.
Euh.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:21 schreef Kaasrol het volgende:
[..]
Mijn zusje is dus 15 en nog steeds zo, maar het hoeft echt maar een spin zo groot als een watervlo te zijn en ze rent al weg! Ik word er gek van! Hoe krijg ik haar er vanaf, dit wordt echt te erg
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet dus.![]()
Volgens mij gaan ze water drinken als het een droge periode is. Ik heb ze ook al een aantal keren in mijn keuken gevonden. Ze bestaan hoofdzakelijk uit vocht, dus hebben volgens mij logischerwijs veel vocht nodig om te kunnen overleven.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:41 schreef wonderer het volgende:
Ja.quote:
Jaquote:
Ja.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_weduwe_(spin)quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:39 schreef summer2bird het volgende:
Wat was de naam van die dodelijke minispin die in andere landen in je kleding kruipt en daar zijn gif in je spuit ook alweer
Ik kan het totaal fout hebben, zag de beschrijving 10 jaar geleden ofzo.
Ja!quote:
Aaaaaw!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 15:27 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Ja.![]()
Dit vind jij ook aandoenlijk, dat kan niet anders.
[ afbeelding ]
Die laatste was 'mquote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:44 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_weduwe_(spin)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vioolspin
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atrax_robustus
van het weekend de tuin bestraat en de stappels klinkers stonden er al een paar maanden: wat een hoeveelheid joekels kwamen er daar tussenuit zegquote:Op maandag 9 mei 2011 21:19 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Kijk eens wat ik net tegenkwam.![]()
Volgens mij is het een gewone huisspin (Tegenaria atrica). Leest Sjef nog mee?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:52 schreef ursel het volgende:
Sjef, ik denk dat ik het hier beter kan vragen.
Weet jij wat voor spin dit is?
Wat voor spin is dit?
quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:33 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Zitten er toevallig (veel) pissebedden in je huis?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roodwitte_celspin
Dat geeft niet hoor, ik ben een paar daagjes druk geweest, drukke meivakantie gehad bij de Oliemeulen dus dan blijft er wel eens wat liggenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:16 schreef Holyme het volgende:
Kwam net deze tegen en moest aan dit topic denken
http://hyperboleandahalf.(...)ay-to-be-afraid.html
Sorry Sjef
Ze kunnen een jaar of 3 wel leven ( vrouwtjes dan, mannen worden meestal niet zo oud bij spinnen ) en overwinteren in de schuur. Normaal gezien overwinteren ook de eieren die dan in het voorjaar uitkomen en gelijk aan de slag kunnen met insecten eten. Het risico? Ehh... ja er bestaat een kans dat de spin nog leeft. Geen probleem toch?quote:Op zondag 8 mei 2011 03:07 schreef childintime het volgende:
Hoe oud kunnen ze worden? Ik zag hem nl in het najaar, is er nu nog risico dat hij leeft? Of overleven ze een winter niet?
zoals al vermeld is de kans dat zo'n huisspin door je kamer heen rent groter dan dat er een kruisspin binnen zit. Ze hebben een verschillende manier van prooien of partners vinden dus vandaar. Dat die spinnen via de gootsteen omhoog komen is trouwens ook een fabeltje, die spinnen vallen gewoon in een gootsteen of badkuip bij het rondlopen en kunnen vervolgens niet meer via de gladde randen naar buiten. Ze komen dus niet uit het putje maar van bovenaf.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:41 schreef wonderer het volgende:
Ondanks mijn grote angst voor spinnen vind ik jouw liefde voor spinnen tof! Het helpt mij ook wel een beetje, zo zit er al 6 dagen een spinnetje in mijn douche op het plafond, en ik laat hemquote:Op zondag 15 mei 2011 22:32 schreef Oliemeulen het volgende:
![]()
[..]
Dat geeft niet hoor, ik ben een paar daagjes druk geweest, drukke meivakantie gehad bij de Oliemeulen dus dan blijft er wel eens wat liggen![]()
maar ik snap best dat er dit soort pagina's staan op internet, er zijn een heleboel anti-pagina's te vinden over van alles en nog wat. Waarom dan niet over spinnen. Ik heb gewoon respect voor deze mensen als ze dan zelf ook maar respect hebben voor mensen die spinnen wél leuk vinden maar dat is vaak niet het geval. Spinnen zijn dan zogenaamd stom dus moet iedereen die maar stom vinden... Beetje vreemd maar ik kan wel lachen om dit soort dingen hoor
Hij kwam er toch echt uitkruipen hoor! Pootje voor pootje, Misschien zat hij niet zo diep ofzo.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:48 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
zoals al vermeld is de kans dat zo'n huisspin door je kamer heen rent groter dan dat er een kruisspin binnen zit. Ze hebben een verschillende manier van prooien of partners vinden dus vandaar. Dat die spinnen via de gootsteen omhoog komen is trouwens ook een fabeltje, die spinnen vallen gewoon in een gootsteen of badkuip bij het rondlopen en kunnen vervolgens niet meer via de gladde randen naar buiten. Ze komen dus niet uit het putje maar van bovenaf.
De naam rioolspin kan eerder komen omdat ze vaak onder putdeksels zitten die je op straat ziet. Een vochtige omgeving, ruikt niet fris en dus een ideaal lokpunt voor insecten. Bij de servals op de Oliemeulen zie je ook veel spinnen, er komen veel vliegen af op de geur van die katten, wel slim van die spinnen
We hebben bij De Oliemeulen pas zo'n zwarte weduwe opgevangen en ik leef nog. zo gevaarlijk is ze dus nietquote:Op zondag 8 mei 2011 03:53 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik vind ze ook enorm maar 8 cm is ongeveer het formaat van een aansteker he? Formaat vogelspin zeg maar. Die ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen. Maar Sjef kan ons daar ongetwijfeld opheldering over geven.
Nah het ging meer over de huisspinnen die Childintime tegenkwam met lijfjes van 8cm. Dat leek mij aan de (iets te) grote kant....quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:50 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
We hebben bij De Oliemeulen pas zo'n zwarte weduwe opgevangen en ik leef nog. zo gevaarlijk is ze dus niet![]()
Anyhoe, de zwarte weduwe heb je in 32 verschillende soorten waarvan het overgrote deel helemaal niet gevaarlijk is, dus kun je deze diertjes niet over 1 kam scheren lijkt me. Daarnaast zijn degene die dan "potentieel gevaarlijk" zijn nog steeds niet agressief, deze diertjes bijten pas als ze in je kleren zitten of wanneer je er op rolt tijdens de slaap. en dan heb je een kans van 1% dat je overlijd aan een beet. De mensen die overlijden aan de beet van een zwarte weduwe zijn vaak baby's of bejaarde mensen, of mensen met een allergie, een normaal volwassen mensen sterft nooit aan zo'n beet! De kans is zelfs groter dat je door de bliksem getroffen wordt, ik bedoel maar...
Omdat ik spinnen minder vind stinken dan Servals :pquote:Op zondag 15 mei 2011 22:49 schreef Harajuku. het volgende:
Waarom zou je met spinnen gaan spelen als je daar servals hebt
Je hebt daar in ook volkomen gelijk, 8 cm lichaam is absurd voor Nederlandse begrippen...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:54 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Nah het ging meer over de huisspinnen die Childintime tegenkwam met lijfjes van 8cm. Dat leek mij aan de (iets te) grote kant....
Dan is de kans groot dat hij/zij het putje van de gootsteen heeft gebruikt als tijdelijke verblijfplaats. Je moet voor de gein eens de leiding volgen die naar het riool loopt, hoe groot is de kans dat een spin deze helemaal volgt om bij jou vervolgens naar buiten te komen? Erg klein lijkt me! toch?quote:Op maandag 16 mei 2011 01:09 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Hij kwam er toch echt uitkruipen hoor! Pootje voor pootje, Misschien zat hij niet zo diep ofzo.
Ik zeg goed bezig! Ennuh, graag gedaan hoor. Nou de rest van ons kleine kikkerlandje nog overtuigenquote:Op woensdag 11 mei 2011 12:05 schreef Lijnloos het volgende:
Wat een geweldig topic is dit. Ik ben echt geen held met spinnen en als het een flinke huisspin (kennelijk, want hier geleerd) in mijn zicht is roep ik steevast mijn man, maar sinds het lezen van dit topic heb ik al een heel stuk "angst" overwonnen. Zo zat er laatst een trilspin in de douche en ben ik dus ook gewoon lekker gaan douchen met het beessie al hupsend tussen de stralen, waar ik normaal de badkamer uit zou zijn gegaan en gewacht zou hebben tot ie weg was. En ik zag afgelopen weekend een heel nest (noem je dat zo?) ienimini-spinnetjes in onze thuis die zich inmiddels en masse hebben verplaatst via de kliko naa rhet dak van de schuur en beyond (kon ze niet meer vinden gisteren)... zo leuk om te zien!Maar goed, ik denk dat die grote joekels nog steeds niet op mijn verlanglijstje staan, maar ik begin steeds meer respect en minder angst te krijgen nu. Bednakt!
ach ratten doen het ook, dus waarom een spin nietquote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:58 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dan is de kans groot dat hij/zij het putje van de gootsteen heeft gebruikt als tijdelijke verblijfplaats. Je moet voor de gein eens de leiding volgen die naar het riool loopt, hoe groot is de kans dat een spin deze helemaal volgt om bij jou vervolgens naar buiten te komen? Erg klein lijkt me! toch?
dat is een zak-spin. Clubonidae en komt vrij veel voor alleen zie je ze niet vaak. Ze maken als cocon voor de eitjes een zakje van spinneweb wat overblijft na dat de jongen zijn uitgekomen. Dit zie je vaak hangen tussen haardhout bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:05 schreef wonderer het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd wat dit is, in Nederland heb ik hem nog nooit gezien:
[ link | afbeelding ]
Hij was ongeveer 2 cm groot (ex. poten). Ik heb hem na de foto netjes buiten gezet.
De spider clock.quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:02 schreef Barbaaf het volgende:
Nee, de huntsman is de beroemde clock spider, die lijkt niet op bovenstaande vind ik:
[ afbeelding ]
dan is ie buiten vast blijer. Thanks.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:45 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
dat is een zak-spin. Clubonidae en komt vrij veel voor alleen zie je ze niet vaak. Ze maken als cocon voor de eitjes een zakje van spinneweb wat overblijft na dat de jongen zijn uitgekomen. Dit zie je vaak hangen tussen haardhout bijvoorbeeld.
Dat is inderdaad een huntsmanspider. Er bestaan verschillende genera van deze spinnensoorten over de hele wereld. In Nederland kennen we ook krabspinnen maar die zijn een stuk kleiner ( Thomisidae ). Vooral de soort Heteropoda venatoria wordt vaak gezien als je op vakantie gaat naar landen als Indonesie. Men denkt dan vaak dat het gaat om vogelspinnen maar dat is niet zo. Krabspinnen of jachtkrabspinnen worden gerekend tot de 'echte spinnen'. Vogelspinnen hebben de kaken namelijk van boven naar beneden gericht en bij de echte spinnen staan de kaken als een tang naar elkaar toe gericht. Ik zit nu overigens te denken dat de meeste wellicht niet eens dichtbij gaan staan om te kijkenquote:Op donderdag 19 mei 2011 09:20 schreef Olijfboom het volgende:
Wat is dit voor spin ? Ik zie het plaatje erg vaak voorbij komen...
http://www.google.nl/imgr(...)qYsM&ved=0CDYQ9QEwBQ (image uploaden doet het hier niet)
Met poten (behaard) waren ze ong 15 cm. Ik wilde ze doodmaken, maar toen ik dichtbij kwam namen ze een sort dreigende houding aan. Ze verstijfden en maakten zich groot. Ze richten zich dus op en staken die kleine pootjes rond hun kop naar voren. Ik haat ze. Ik had vroeger een kat die ze ving, maar mijn huidige kat keurt ze geen blik waardig.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:55 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Je hebt daar in ook volkomen gelijk, 8 cm lichaam is absurd voor Nederlandse begrippen...
hehe die heb ik ook in mijn kruipruimte, maar de meeste waren al dood en de lijfjes omhult met witte schimmel: leken het net piepschuimbolletjes met pootjesquote:Op dinsdag 24 mei 2011 03:19 schreef dandybleu het volgende:
ts?
ik had een keertje een baantje met renovatie van een huis....en dan moest ik de kruipkelder in met een zaklamp...en toen zag ik dus albinospinnen....ze waren redelijk groot ( maar slank en sptisig met vij lange poten ) en helemaal wit dus////
ha ik vond ze erg eng....leken wel ummm uit die film "alien"
ken je deze ook?
Damn, waar woon jij? Afrika?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 02:33 schreef childintime het volgende:
[..]
Met poten (behaard) waren ze ong 15 cm. Ik wilde ze doodmaken, maar toen ik dichtbij kwam namen ze een sort dreigende houding aan. Ze verstijfden en maakten zich groot. Ze richten zich dus op en staken die kleine pootjes rond hun kop naar voren. Ik haat ze. Ik had vroeger een kat die ze ving, maar mijn huidige kat keurt ze geen blik waardig.
zijn huisdieren eigenlijk wel gelijk de pineut als ze gebeten worden. of reageren ze anders op het gif dan mensen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:50 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
We hebben bij De Oliemeulen pas zo'n zwarte weduwe opgevangen en ik leef nog. zo gevaarlijk is ze dus niet![]()
Anyhoe, de zwarte weduwe heb je in 32 verschillende soorten waarvan het overgrote deel helemaal niet gevaarlijk is, dus kun je deze diertjes niet over 1 kam scheren lijkt me. Daarnaast zijn degene die dan "potentieel gevaarlijk" zijn nog steeds niet agressief, deze diertjes bijten pas als ze in je kleren zitten of wanneer je er op rolt tijdens de slaap. en dan heb je een kans van 1% dat je overlijd aan een beet. De mensen die overlijden aan de beet van een zwarte weduwe zijn vaak baby's of bejaarde mensen, of mensen met een allergie, een normaal volwassen mensen sterft nooit aan zo'n beet! De kans is zelfs groter dat je door de bliksem getroffen wordt, ik bedoel maar...
Welke zender/programma?quote:Op maandag 11 juli 2011 18:23 schreef Greys het volgende:
Sjef ik zag je net op tv!![]()
Over die bananenspin.
Brr wat een engerd. Imageshack doet wel vaker lastig met FOK! geloof ik.quote:Op donderdag 28 juli 2011 16:04 schreef xepera9 het volgende:
Durf bijna niet te lezen hier, haha. Maar ik heb er eentje in huis en ik vraag me af wat voor een het is. Ik heb geprobeerd foto's te maken maar ze zijn niet heel erg duidelijk. Spin heeft dik bruin lijf en zwarte, vrij lange, poten. De 'vacht' is glanzend.
http://img849.imageshack.us/img849/5208/dsc00907s.jpg]afbeelding (copy/paste deze link)
http://img856.imageshack.us/img856/4517/dsc00909cs.jpg]afbeelding (copy/paste deze link)
http://img828.imageshack.us/img828/1441/dsc00910s.jpg]afbeelding (copy/paste deze link)
(Lukt niet om foto's rechtstreeks zichtbaar te plaatsen)
Imageschack doet helemaal niets meer op FOK, altijd.quote:Op donderdag 28 juli 2011 16:39 schreef senesta het volgende:
[..]
Brr wat een engerd. Imageshack doet wel vaker lastig met FOK! geloof ik.
Neeeeequote:Op zondag 31 juli 2011 00:03 schreef GGMM het volgende:
Ben ik de enigste die altijd even om zich heen kijkt na het zien van die foto's?
What the fucking hellquote:Op zaterdag 30 juli 2011 23:54 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Dit gevaarte trof ik vanmorgen in mijn badkamer aan. Wat voor exemplaar is dit? Ik was er wel een beetje bang van
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Man man manquote:Op zaterdag 30 juli 2011 23:54 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Dit gevaarte trof ik vanmorgen in mijn badkamer aan. Wat voor exemplaar is dit? Ik was er wel een beetje bang van
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Spintepels toch? No offence overigens, maar ik hoop dat je niet bij mij in de buurt woont.quote:Op zondag 31 juli 2011 12:23 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Noem hem maar gewoon![]()
Die haakjes, heeft dat niks met zijn spinsel te maken denk?
Ik heb meneer/mevrouw een vlieg gegeven die nu met smaak verorberd wordt. Er is ook een webje gemaakt, fascinerend om te zien wel
Zeg me dat je in zuid amerika woont, please.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 23:54 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
wel een spin waarvan ik zoiets heb, vannuh, nou , da's mooi tegen de muizen!quote:Op zondag 31 juli 2011 13:06 schreef Karina het volgende:
Ik ben niet bang voor spinnen, maar als ik dit allemaal lees dan word ik het wel bijna.
Zo een grote als een stukje hierboven heb ik thuis gelukkig nog nooit gezien. Dan zou ik wel eventjes schrikken. Ik laat ze meestal gewoon zitten, dan gaan ze vanzelf wel weg.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wel een spin waarvan ik zoiets heb, vannuh, nou , da's mooi tegen de muizen!
Ik ook. Spinnen doen meer goed dan kwaad. Nu hebben ze hier denk ik vrij weinig te happen aangezien horren enzo. Maar ze zitten me niet direct in de weg. Ben tot op heden ook alleen een babyspinnetje tegengekomen, je kent ze wel, zo'n 1 mm kruisspin geval wat nog teerder is dan een bladluis.quote:Op zondag 31 juli 2011 13:18 schreef Karina het volgende:
[..]
Zo een grote als een stukje hierboven heb ik thuis gelukkig nog nooit gezien. Dan zou ik wel eventjes schrikken. Ik laat ze meestal gewoon zitten, dan gaan ze vanzelf wel weg.
Pcies!quote:Op zondag 31 juli 2011 13:21 schreef Karina het volgende:
Ik heb niet zo heel veel spinnen hier, maar ze eten muggen en dat is prima! Dat gezoem is erger dan een spinnetje.
Sorry voor de afwezigheid dames en heren, maar ik ben er weer :p ik kreeg een mailtje van de taartjesfee zelf! ( waarvoor dankquote:Op zondag 31 juli 2011 21:40 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Sjef? Ben je er nog wel eens?
spin heeft een vlieg opgegeten..alleen de vleugels bleven over *huiver*
Oe, op TV inderdaad! Samen met Freek Vonk ( huisbioloog van DWDD ). Voor de mensen die het gemist hebben: HIER ff klikkenquote:Op maandag 11 juli 2011 20:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Editie NL was het, RTL4
Misschien is het terug te kijken!
Haha, ik had ook liever iets exotisch gehadquote:Op maandag 1 augustus 2011 13:38 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Wat een snelle reactie Sjef, hulde!
Een gewone huisspin dus, wow! Eigenlijk wel een beetje teleurstelling..had iets exotisch geïmporteerds bedacht
Het patroontje op de spin is normaal, bij de één zie je het gewoon wat beter dan bij de ander. Goed bestuderen, krijg je gelijk ook minder angst, hoe vaker je ze ziet, hoe normaler het wordt...quote:Op maandag 1 augustus 2011 13:40 schreef Harajuku. het volgende:
Hebben die allemaal zo'n wildcat-patroon dan? Ik heb dat eigenlijk nog nooit gezien bij de huisspinnen hier, al wil ik daar ook nooit heel aandachtig naar kijken..
Hahhhahquote:Op maandag 1 augustus 2011 13:42 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Oe, op TV inderdaad! Samen met Freek Vonk ( huisbioloog van DWDD ). Voor de mensen die het gemist hebben: HIER ff klikken
Sjef
Als ik dat ga doen sterf ik vroegtijdig aan een hartaanval, dus laten we dat maar niet doen. Maar de huisspinnen die ik zie zijn ook altijd zwarter, misschien dat je het daarom minder goed ziet.quote:Op maandag 1 augustus 2011 13:45 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Het patroontje op de spin is normaal, bij de één zie je het gewoon wat beter dan bij de ander. Goed bestuderen, krijg je gelijk ook minder angst, hoe vaker je ze ziet, hoe normaler het wordt...
Ach, wat zondequote:Op maandag 1 augustus 2011 13:53 schreef Harajuku. het volgende:
Tweekoppige slang bij Dierenpark De Oliemeulen!
In deze tijd van het jaar komen kruisspinnen massaal voor, 'smorgens loop ik zelf ook vaak door de webben heen ( en ja, dat vind ik zielig ). op zich niet erg, kruisspinnen maken dagelijks een nieuw webje. Nu zijn er erg veel insecten welke opgeruimd dienen te worden door de spinnen, anders zouden wij als mens er veel last van hebben. Dat ze in het bijzonder wel bij jou zitten en niet bij de buuf is waarschijnlijk omdat het voor de spinnen fijner is bij jou. De ene plant bied nou eenmaal betere schuilmogelijkheden dan de ander. Ook de stand van de zon en de wind is belangrijk bij het bouwen van een web e.d.quote:Op maandag 1 augustus 2011 13:56 schreef trovey het volgende:
Waarom begint tegen deze tijd van het jaar de hele populatie kruisspinnen in de buurt op mijn balkon (met planten) te bivakkeren?Als ik bij mijn buurvrouwe (ook planten) kijk zie ik er daar geen eentje terwijl ik, vooral 's avonds, erg moet oppassen dat ik met mijn gezicht niet vol in een web zit?
Dus ik doe het goed bij de spinnen (plantenop balkon en katten in huis en op afgezet balkon)?quote:Op maandag 1 augustus 2011 14:18 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
In deze tijd van het jaar komen kruisspinnen massaal voor, 'smorgens loop ik zelf ook vaak door de webben heen ( en ja, dat vind ik zielig ). op zich niet erg, kruisspinnen maken dagelijks een nieuw webje. Nu zijn er erg veel insecten welke opgeruimd dienen te worden door de spinnen, anders zouden wij als mens er veel last van hebben. Dat ze in het bijzonder wel bij jou zitten en niet bij de buuf is waarschijnlijk omdat het voor de spinnen fijner is bij jou. De ene plant bied nou eenmaal betere schuilmogelijkheden dan de ander. Ook de stand van de zon en de wind is belangrijk bij het bouwen van een web e.d.
Bij De Oliemeulen zie je veel kruisspinnen in de buurt van onze katachtigen omdat het daar naar katten ruikt, dit trekt vliegen aan en dat weten die spinnen, kunnen ze lekker veel eten
quote:Op dinsdag 3 mei 2011 11:09 schreef Kper_Norci het volgende:
Beste Sjef,
Allereersten
voor dit topic. Hier nog zo'n angsthaas, gelukkig heb ik 2 katten die niets leuker vinden dan achter bewegende dingen aan te gaan dus ook spinnen. Dus echt veel last heb ik niet van spinnen.
Maar ik heb dus ook angst voor spinnen. Nu moet ik wel zeggen dat ik een kleintje (max 1cm ofzo) nog wel durf te pakken, maar voor de grotere pak ik toch mijn deodorantbus en aansteker (sorry gordijnen) Wat ik me dus afvroeg is wat is nu de beste manier om van deze angst af te komen? Moet ik daarvoor persé een keer een vogelspin over mijn arm laten lopen (als iemand mijn handje wil vasthouden zou ik het eventueel willen overwegen
) of zijn er ook andere manieren?
Het debiele is, ik weet ook dat die spinnen in huis er niet zitten om mij te doden, en dat ze banger zijn voor mij dan andersom, maar het is iedere keer weer zo schrikken als je zo'n dikke zwarte ziet zitten, ik ga echt kapot dan.
Pootjes kunnen aangroeien bij een spin die nog een aantal keren moet vervellen. Bij een volwassen spin die niet (zo vaak) meer vervelt gaat dat lastiger.quote:
Deze doet me denken aan de Anostostomatidae, waarvan sommige soorten een funnel web spider kunnen doden.quote:Op zondag 7 augustus 2011 00:38 schreef RPG het volgende:
En ook al is het geen spin vond ik deze park town prawns ook rotbeesten (buiten het feit dat die echt moeilijk te doden zijn en overal heen springen) schrok ik me altijd rot als ik ze door het huis heen hoorde schuivelen.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 02:28 schreef liesje1979 het volgende:
en erbij gezegd dat Fok iets heel anders was dan de naam deed vermoeden.:')
Die ouders zitten nu natuurlijk je hele fokprofiel door te lezenquote:Op woensdag 10 augustus 2011 02:28 schreef liesje1979 het volgende:
Een kind op mijn werk heeft zijn arm (voor de tweede keer direct achter elkaar) gebroken.
Hij zou er vandaag niet zijn omdat er survival op het programma stond, en hij kon er niet aan meedoen. Nu doen er wel vaker kinderen niet mee met activiteiten, maar voor hem zou het extra pijnlijk zijn, want hij vindt survival geweldig! En dan een beetje langs de kant zitten, neh.
Ik sprak zijn moeder maandag en ze vertelde me dat hij vandaag niet kwam, ze vond het zo sneu voor hem. Maar als vervanging had ze iets anders bedacht, iets wat hij heel erg graag wilde! (deze jongen is dol op dieren). Ze zouden naar Tilburg gaan want daar zat een dierencentrum met heel specialew dieren. Ik spitste mijn oren, en toen het jongetje uitriep dat hij hoopte dat hij weer een vogelspin over zijn arm mocht laten lopen, riep ik: Oeh! Naar Oliemeulen, naar de spinnen van Sjef! Ze keken beiden erg verbaasd.Ik heb ze gezegd de groeten van iemand van Fok te doen. Ik heb maar niet mijn username vermeld, en erbij gezegd dat Fok iets heel anders was dan de naam deed vermoeden.:')
Grappig om "je" tegen te komen buiten Fok.
Totdat je s nachts wakker wordt en zo'n beest op je kruis aantreftquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 23:34 schreef Okeuj het volgende:
Hier (Arizona) krijgen we veel tarantula's op bezoek. Gave beesten!
[ afbeelding ]
Ik heb op de basisschool een spreekbeurt gehouden over kruisspinnenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:27 schreef Takaiki het volgende:
Kruisspinnen gespot![]()
Ze moeten wel nog groeien, dus nog geen pics![]()
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:06 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Ik heb op de basisschool een spreekbeurt gehouden over kruisspinnenGing ik een middagje verzamelen in de gangetjes tussen de huizenblokken waar we toen woonden. Nam ik een grote doorzichtige bak met een panty eroverheen met zo'n 10 dikke kruisspinnen
in de klas
wat ik die arme kinderen wel niet heb aangedaan
Misschien andere soorten van het geslacht Tegenaria? Hebben ze die typische tekening op het achterlijfje?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:03 schreef pasopikbijt het volgende:
En over die huisspinnen die in dit topic voorbijkomen (iemand zei ook rioolspin), ik dacht dat die van ons ook huisspinnen waren maar ze zien er heel anders uit dan op de foto's hierIk zie ze wel eens uit de put kruipen en de katten vinden ze trouwens heerlijk
. Ze lijken wel op die huisspinnen, maar hebben iets korter poten en zien er minder harig uit. Ook zijn ze eerder donkerbruin dan bijv. zwart. Wat voor monsters heb ik hier lopen als het geen huisspinnen zijn?
Ze zijn met poot en al denk ik iets van 3 tot 4 cm groot.
Vaak zijn ze net te klein/snel/is het te donker om dat goed te zien, maar die op dat plaatje lijkt er wel al meer op.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:56 schreef Levolution het volgende:
[..]
Misschien andere soorten van het geslacht Tegenaria? Hebben ze die typische tekening op het achterlijfje?
Dat soort spinnen zitten regelmatig op m'n kamer. Zijn behoorlijk snel trouwens.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:00 schreef Jojoortje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gehuild, gekotst, nachtmerries erover gehad en nu deel ik het met jullie.
Op je kamer ook nog? D: Ik zie ze gelukkig alleen beneden en in de tuin. Ja, ja, ik snap dat ze vast en zeker ook in mijn kamer komen, maar daar zie ik ze gelukkig nietquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:01 schreef GGMM het volgende:
[..]
Dat soort spinnen zitten regelmatig op m'n kamer. Zijn behoorlijk snel trouwens.
ZOOO HERKENBAAR!!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:00 schreef Jojoortje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
OMG!!quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:27 schreef Leandra1972 het volgende:
Beste Sjef en allemaal,
Ik zit met een probleem wat ik nog niet eerder heb meegemaakt, de laatste weken heb ik vrij vaak een spin of spinnen in mijn bed. Nou ben sowieso al geen held met spinnen, maar ben nu echt wel erg nerveus als ik naar bed ga. Mijn man checkt dan eerst het bed en het komt dus regelmatig voor dat wanneer hij het dekbed wegtrekt er een spin of in 1 geval zelfs 2 spinnen wegsprinten. Het zijn altijd dezelfde soort, maar kan niet zeggen welke, aangezien ik dit topic niet eens durf door te nemen met alle foto's (schaam...). Het zijn hele zwarte met een lichter streepjen volgens mijn man en ze maken geen web o.i.d., ze rennen voornamelijk vrij snel (of doen alle spinnen dit?). Maximaal 2 cm groot incl. poten.
Nou vind ik het in deze periode al niet makkelijk qua spinnengehalte, maar word er nu ook zenuwachtig van, zouden ze dan 's nachts niet in het bed kruipen? En waarom kruipen ze zo graag in bed? Kan ik hier iets aan doen? Alvast bedankt voor de reactie(s)
Nee, van mijn zoontje. Heel eerlijk.... mijn man, mijn zoon en dochter hebben een spin vastgehouden, ik was de enige die niet durfdequote:Op maandag 5 september 2011 00:04 schreef Snakey het volgende:
Mooie foto´s senes. Zijn dat jouw handen op de eerste foto?
Kans van je leven en je gooit um weg...quote:Op maandag 5 september 2011 00:06 schreef senesta het volgende:
[..]
Nee, van mijn zoontje. Heel eerlijk.... mijn man, mijn zoon en dochter hebben een spin vastgehouden, ik was de enige die niet durfde![]()
Ik was wel heel dichtbij
Nou, dat was het probleem ook een beetje, dat gooien...als je hem liet vallen ging hij dood en ik schatte de kans erg klein dat ik mijn handen stil zou houden als hij een poot zou gaan bewegenquote:Op maandag 5 september 2011 00:09 schreef Snakey het volgende:
[..]
Kans van je leven en je gooit um weg...
Heb je al Bach Rescue Remedy geprobeerd?quote:Op zondag 4 september 2011 23:56 schreef Levolution het volgende:
Beste Sjef, mijn Brachypelma albopilosum strooit bij het geringste al met brandharen, terwijl deze soort toch echt hanteerbaar zou moeten zijn.
What do?
Hee die lijkt precies op wat ik net over de keukenvloer hoorde tikken. Hier een close-upje van hemquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:00 schreef Jojoortje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En hij wilde wel even rustig poseren voor je dus?quote:Op zondag 1 april 2012 23:15 schreef pasopikbijt het volgende:
Jep, met dank aan mijn fotografieleraar die mij de macrolens heeft geleend
Hihiquote:Op zondag 1 april 2012 23:16 schreef liesje1979 het volgende:
Waarom heb ik dit topic nooit ontvolgd?
Kheb hem met beleid naar buiten gejonastquote:Op zondag 1 april 2012 23:17 schreef Greys het volgende:
[..]
En hij wilde wel even rustig poseren voor je dus?
HuuuuuuuWaar is McSpider nu?
quote:Op maandag 2 april 2012 21:30 schreef Cat22 het volgende:
Ik houd van beesten met meer oogjes dan ik heb.
Ik had het al gepoogd uit mijn systeem te gooienquote:
quote:Op maandag 2 april 2012 23:58 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik had het al gepoogd uit mijn systeem te gooien![]()
Morgen ga ik je PMen!
Het is morgen!quote:Op maandag 2 april 2012 23:58 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik had het al gepoogd uit mijn systeem te gooien![]()
Morgen ga ik je PMen!
ff een pic posten helptquote:Op zondag 24 juni 2012 16:00 schreef msoontiens het volgende:
Weet iemand misschien wat voor spin dit is ?
Deze lag bij de buren op de mat, vindt hem er eigenaardig uitzien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |