Een zwarte weduwe is niet groot. Ze is klein en dus nauwelijks zichtbaar voor ons. Zo'n spin zou ik dus ook niet opmerken, omdast ze klein is en zich verbergt. Een zwarte weduwe is erg giftig en daardoor gevaarlijk voor mensen. Ze is echter maar amper 2 cm groot (haar lijf). De huisspinnen die hier soms rondlopen zijn wel 5 tot 8 cm groot (lijf).quote:Op zondag 8 mei 2011 03:22 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Leuk dat je dit doet Sjef.
Wat ik me afvroeg, ik ben op zich niet bang voor spinnen, behalve als het echt gigantische spinnen als de Zwarte Weduwe betreft.
Stel dat ik een spin van zulk formaat in mijn huis zou tegenkomen, wat kan ik dan het beste doen?
Bedoel je geen milimeter? Want anders moeten het wel reuze huisspinnen zijn die jij daar hebt,quote:Op zondag 8 mei 2011 03:32 schreef childintime het volgende:
[..]
Een zwarte weduwe is niet groot. Ze is klein en dus nauwelijks zichtbaar voor ons. Zo'n spin zou ik dus ook niet opmerken, omdast ze klein is en zich verbergt. Een zwarte weduwe is erg giftig en daardoor gevaarlijk voor mensen. Ze is echter maar amper 2 cm groot (haar lijf). De huisspinnen die hier soms rondlopen zijn wel 5 tot 8 cm groot (lijf).
Nee, echt cm. Ze waren ook enorm. Op een dag pakte ik een theedoek om de vaat af te drogen. Voel ik een heel zacht gekriebel op mijn arm. Ik kijk wat het was en was het zo'n spinquote:Op zondag 8 mei 2011 03:42 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Bedoel je geen milimeter? Want anders moeten het wel reuze huisspinnen zijn die jij daar hebt,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijze_huisspin
Ik vind ze ook enorm maar 8 cm is ongeveer het formaat van een aansteker he? Formaat vogelspin zeg maar. Die ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen. Maar Sjef kan ons daar ongetwijfeld opheldering over geven.quote:Op zondag 8 mei 2011 03:48 schreef childintime het volgende:
[..]
Nee, echt cm. Ze waren ook enorm. Op een dag pakte ik een theedoek om de vaat af te drogen. Voel ik een heel zacht gekriebel op mijn arm. Ik kijk wat het was en was het zo'n spinIk schudde mijn arm en toen viel'ie op de grond (ik hoorde echt "pok") ik heb hem toen geplet onder de honden drinkbak omdat ik verder niets bij de hand had. Je hoorde echt het knerpen van zijn huid en botjes
quote:Op zondag 8 mei 2011 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
Misschien bedoel je de Grote Huisspin ( Tegenaria parietina ) , maar zelfs die heeft een lijf van niet groter dan 2 cm. Met poten meegerekend wordt het een ander verhaal.
[ afbeelding ]
Nee, die bij mij waren groter (het lijf). Ik ga eens even op mijn USB stick zoeken, daar moeten foto's van dat beest op staan. Echt een dik lijf, met haren; ik had een structuur muurtje buiten het toilet. Op een dag zat ik daar en hoorde het beest lopen over de muurquote:Op zondag 8 mei 2011 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
Misschien bedoel je de Grote Huisspin ( Tegenaria parietina ) , maar zelfs die heeft een lijf van niet groter dan 2 cm. Met poten meegerekend wordt het een ander verhaal.
[ afbeelding ]
Bij mij is het verschil dat kruisspinnen niet door je woonkamer rennen of ineens in je gootsteen zitten als je de afwas wilt doen. Kruisspinnen zijn ook engig, maar die blijven braaf in hun web hangen, deze zouden zomaar over je tenen kunnen rennenquote:Op maandag 9 mei 2011 21:41 schreef wonderer het volgende:
Wij noemden die altijd rioolspin (omdat ze altijd uit de gootsteen leken te komen?) maar dat is dus een huisspin.
Ik blijf het eng vinden, veel enger dan kruisspinnen of zo. Geen idee waarom
Deze joekels zijn groter, zitten in je huis en rennen als een gek.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:41 schreef wonderer het volgende:
Wij noemden die altijd rioolspin (omdat ze altijd uit de gootsteen leken te komen?) maar dat is dus een huisspin.
Dat dus. Vroeger was ik dus heel nerg bang voor spinnen en op een avond had mijn vader mij weer eens gered en het beestje door de gootsteen gespoeld. Sta ik even later nog nasnikkend een glaasje water te pakken bij de kraan. Raad eens wat eruit de gootsteen gekropen kwam? Eerst 1 pootje, toen 2 etc. Ik zat in de gordijnen.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Bij mij is het verschil dat kruisspinnen niet door je woonkamer rennen of ineens in je gootsteen zitten als je de afwas wilt doen. Kruisspinnen zijn ook engig, maar die blijven braaf in hun web hangen, deze zouden zomaar over je tenen kunnen rennen
quote:Op maandag 9 mei 2011 21:49 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Dat dus. Vroeger was ik dus heel nerg bang voor spinnen en op een avond had mijn vader mij weer eens gered en het beestje door de gootsteen gespoeld. Sta ik even later nog nasnikkend een glaasje water te pakken bij de kraan. Raad eens wat eruit de gootsteen gekropen kwam? Eerst 1 pootje, toen 2 etc. Ik zat in de gordijnen.
Mijn zusje is dus 15 en nog steeds zo, maar het hoeft echt maar een spin zo groot als een watervlo te zijn en ze rent al weg! Ik word er gek van! Hoe krijg ik haar er vanaf, dit wordt echt te ergquote:Op maandag 9 mei 2011 21:49 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Dat dus. Vroeger was ik dus heel nerg bang voor spinnen en op een avond had mijn vader mij weer eens gered en het beestje door de gootsteen gespoeld. Sta ik even later nog nasnikkend een glaasje water te pakken bij de kraan. Raad eens wat eruit de gootsteen gekropen kwam? Eerst 1 pootje, toen 2 etc. Ik zat in de gordijnen.
Euh.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:21 schreef Kaasrol het volgende:
[..]
Mijn zusje is dus 15 en nog steeds zo, maar het hoeft echt maar een spin zo groot als een watervlo te zijn en ze rent al weg! Ik word er gek van! Hoe krijg ik haar er vanaf, dit wordt echt te erg
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet dus.![]()
Volgens mij gaan ze water drinken als het een droge periode is. Ik heb ze ook al een aantal keren in mijn keuken gevonden. Ze bestaan hoofdzakelijk uit vocht, dus hebben volgens mij logischerwijs veel vocht nodig om te kunnen overleven.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:41 schreef wonderer het volgende:
Ja.quote:
Jaquote:
Ja.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_weduwe_(spin)quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:39 schreef summer2bird het volgende:
Wat was de naam van die dodelijke minispin die in andere landen in je kleding kruipt en daar zijn gif in je spuit ook alweer
Ik kan het totaal fout hebben, zag de beschrijving 10 jaar geleden ofzo.
Ja!quote:
Aaaaaw!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 15:27 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Ja.![]()
Dit vind jij ook aandoenlijk, dat kan niet anders.
[ afbeelding ]
Die laatste was 'mquote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:44 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_weduwe_(spin)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vioolspin
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atrax_robustus
van het weekend de tuin bestraat en de stappels klinkers stonden er al een paar maanden: wat een hoeveelheid joekels kwamen er daar tussenuit zegquote:Op maandag 9 mei 2011 21:19 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Kijk eens wat ik net tegenkwam.![]()
Volgens mij is het een gewone huisspin (Tegenaria atrica). Leest Sjef nog mee?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:52 schreef ursel het volgende:
Sjef, ik denk dat ik het hier beter kan vragen.
Weet jij wat voor spin dit is?
Wat voor spin is dit?
quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:33 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Zitten er toevallig (veel) pissebedden in je huis?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roodwitte_celspin
Dat geeft niet hoor, ik ben een paar daagjes druk geweest, drukke meivakantie gehad bij de Oliemeulen dus dan blijft er wel eens wat liggenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:16 schreef Holyme het volgende:
Kwam net deze tegen en moest aan dit topic denken
http://hyperboleandahalf.(...)ay-to-be-afraid.html
Sorry Sjef
Ze kunnen een jaar of 3 wel leven ( vrouwtjes dan, mannen worden meestal niet zo oud bij spinnen ) en overwinteren in de schuur. Normaal gezien overwinteren ook de eieren die dan in het voorjaar uitkomen en gelijk aan de slag kunnen met insecten eten. Het risico? Ehh... ja er bestaat een kans dat de spin nog leeft. Geen probleem toch?quote:Op zondag 8 mei 2011 03:07 schreef childintime het volgende:
Hoe oud kunnen ze worden? Ik zag hem nl in het najaar, is er nu nog risico dat hij leeft? Of overleven ze een winter niet?
zoals al vermeld is de kans dat zo'n huisspin door je kamer heen rent groter dan dat er een kruisspin binnen zit. Ze hebben een verschillende manier van prooien of partners vinden dus vandaar. Dat die spinnen via de gootsteen omhoog komen is trouwens ook een fabeltje, die spinnen vallen gewoon in een gootsteen of badkuip bij het rondlopen en kunnen vervolgens niet meer via de gladde randen naar buiten. Ze komen dus niet uit het putje maar van bovenaf.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:41 schreef wonderer het volgende:
Ondanks mijn grote angst voor spinnen vind ik jouw liefde voor spinnen tof! Het helpt mij ook wel een beetje, zo zit er al 6 dagen een spinnetje in mijn douche op het plafond, en ik laat hemquote:Op zondag 15 mei 2011 22:32 schreef Oliemeulen het volgende:
![]()
[..]
Dat geeft niet hoor, ik ben een paar daagjes druk geweest, drukke meivakantie gehad bij de Oliemeulen dus dan blijft er wel eens wat liggen![]()
maar ik snap best dat er dit soort pagina's staan op internet, er zijn een heleboel anti-pagina's te vinden over van alles en nog wat. Waarom dan niet over spinnen. Ik heb gewoon respect voor deze mensen als ze dan zelf ook maar respect hebben voor mensen die spinnen wél leuk vinden maar dat is vaak niet het geval. Spinnen zijn dan zogenaamd stom dus moet iedereen die maar stom vinden... Beetje vreemd maar ik kan wel lachen om dit soort dingen hoor
Hij kwam er toch echt uitkruipen hoor! Pootje voor pootje, Misschien zat hij niet zo diep ofzo.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:48 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
zoals al vermeld is de kans dat zo'n huisspin door je kamer heen rent groter dan dat er een kruisspin binnen zit. Ze hebben een verschillende manier van prooien of partners vinden dus vandaar. Dat die spinnen via de gootsteen omhoog komen is trouwens ook een fabeltje, die spinnen vallen gewoon in een gootsteen of badkuip bij het rondlopen en kunnen vervolgens niet meer via de gladde randen naar buiten. Ze komen dus niet uit het putje maar van bovenaf.
De naam rioolspin kan eerder komen omdat ze vaak onder putdeksels zitten die je op straat ziet. Een vochtige omgeving, ruikt niet fris en dus een ideaal lokpunt voor insecten. Bij de servals op de Oliemeulen zie je ook veel spinnen, er komen veel vliegen af op de geur van die katten, wel slim van die spinnen
We hebben bij De Oliemeulen pas zo'n zwarte weduwe opgevangen en ik leef nog. zo gevaarlijk is ze dus nietquote:Op zondag 8 mei 2011 03:53 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik vind ze ook enorm maar 8 cm is ongeveer het formaat van een aansteker he? Formaat vogelspin zeg maar. Die ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen. Maar Sjef kan ons daar ongetwijfeld opheldering over geven.
Nah het ging meer over de huisspinnen die Childintime tegenkwam met lijfjes van 8cm. Dat leek mij aan de (iets te) grote kant....quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:50 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
We hebben bij De Oliemeulen pas zo'n zwarte weduwe opgevangen en ik leef nog. zo gevaarlijk is ze dus niet![]()
Anyhoe, de zwarte weduwe heb je in 32 verschillende soorten waarvan het overgrote deel helemaal niet gevaarlijk is, dus kun je deze diertjes niet over 1 kam scheren lijkt me. Daarnaast zijn degene die dan "potentieel gevaarlijk" zijn nog steeds niet agressief, deze diertjes bijten pas als ze in je kleren zitten of wanneer je er op rolt tijdens de slaap. en dan heb je een kans van 1% dat je overlijd aan een beet. De mensen die overlijden aan de beet van een zwarte weduwe zijn vaak baby's of bejaarde mensen, of mensen met een allergie, een normaal volwassen mensen sterft nooit aan zo'n beet! De kans is zelfs groter dat je door de bliksem getroffen wordt, ik bedoel maar...
Omdat ik spinnen minder vind stinken dan Servals :pquote:Op zondag 15 mei 2011 22:49 schreef Harajuku. het volgende:
Waarom zou je met spinnen gaan spelen als je daar servals hebt
Je hebt daar in ook volkomen gelijk, 8 cm lichaam is absurd voor Nederlandse begrippen...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:54 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Nah het ging meer over de huisspinnen die Childintime tegenkwam met lijfjes van 8cm. Dat leek mij aan de (iets te) grote kant....
Dan is de kans groot dat hij/zij het putje van de gootsteen heeft gebruikt als tijdelijke verblijfplaats. Je moet voor de gein eens de leiding volgen die naar het riool loopt, hoe groot is de kans dat een spin deze helemaal volgt om bij jou vervolgens naar buiten te komen? Erg klein lijkt me! toch?quote:Op maandag 16 mei 2011 01:09 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Hij kwam er toch echt uitkruipen hoor! Pootje voor pootje, Misschien zat hij niet zo diep ofzo.
Ik zeg goed bezig! Ennuh, graag gedaan hoor. Nou de rest van ons kleine kikkerlandje nog overtuigenquote:Op woensdag 11 mei 2011 12:05 schreef Lijnloos het volgende:
Wat een geweldig topic is dit. Ik ben echt geen held met spinnen en als het een flinke huisspin (kennelijk, want hier geleerd) in mijn zicht is roep ik steevast mijn man, maar sinds het lezen van dit topic heb ik al een heel stuk "angst" overwonnen. Zo zat er laatst een trilspin in de douche en ben ik dus ook gewoon lekker gaan douchen met het beessie al hupsend tussen de stralen, waar ik normaal de badkamer uit zou zijn gegaan en gewacht zou hebben tot ie weg was. En ik zag afgelopen weekend een heel nest (noem je dat zo?) ienimini-spinnetjes in onze thuis die zich inmiddels en masse hebben verplaatst via de kliko naa rhet dak van de schuur en beyond (kon ze niet meer vinden gisteren)... zo leuk om te zien!Maar goed, ik denk dat die grote joekels nog steeds niet op mijn verlanglijstje staan, maar ik begin steeds meer respect en minder angst te krijgen nu. Bednakt!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |