abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 24 juni 2012 @ 16:13:19 #1
163650 Greys
pi_113317239
Arghhhhh, daar rent weer zo'n joekel over je laminaat!

- Wat te doen?
- Wat is het voor spin?
- Is hij gevaarlijk?
- Hoe kan ik eventueel van mijn angst af komen?

Al jouw vragen over spinnen kan je voortaan voorleggen in dit speciale topic, dat in het leven is geroepen naar aanleiding van: Wat voor spin is dit?
Het topic waarin Poeke een joekel van een bijzondere spin moest komen halen met de Dierenambulance waar zij als vrijwilligster werkt.

Wie is Sjef dan?
Sjef is werkzaam bij Dierenpark de Oliemeulen en weet als verzorger in dit park heel erg veel over allerhande spinnen!

In het topic van Poeke plaatste hij onder andere de volgende reactie:

quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 13:22 schreef Oliemeulen het volgende:
Hallo,

Er is mij vanuit Fok.nl gevraagd ( dank aan Simone voor het prettige gesprek ;) ) om antwoord te geven op de vraag welke spin gevonden is door de Dierenambulance Eindhoven.

Ik ben overigens Sjef van Overdijk, werkzaam bij Dierenpark De Oliemeulen in Tilburg. Een klein dierenpark wat gespeciliseerd is in reptielen en andere exoten zoals spinnen. Ik heb mezelf de afgelopen 12 jaar verdiept in spinnen en heb ook een aantal reizen gemaakt naar Zuid-Afrika om wetenschappelijk onderzoek te doen naar vogelspinnen.

Vooraf wil ik graag melden dat ik wel begrip heb voor mensen met een spinnenangst. Een heleboel mensen hebben deze angst en ik denk dat een spin op nummer 1 staat bij angsten voor dieren. Ik krijg bij De Oliemeulen namelijk regelmatig mensen op bezoek die graag over hun angst voor spinnen heen willen komen, vooral omdat leven met een angst vervelend is ( je bent er indirekt constant mee bezig ) en veel mensen willen er vanaf komen voor hun kinderen ( als ouder staat het heel vreemd als je op een stoel gaat staan onder het toeziend oog van de kinderen om weg te kruipen voor een klein spinnetje wat door de kamer heen wandelt )
Desondanks wil ik het hier toch even goed praten voor het spinnetje wat dus is gevonden bij een "lounge-set" en alles behalve kwaad in de zin heeft.

De spin die dus is gevonden is een Europesche variant van de Sydney-funnelweb, Macrothele calpeiana. Een spin welke als enige uit de familie Hexathelidae voorkomt in Zuid-spanje ( Andalusia ), Italië en Noord-Afrika.
Deze spinnensoort wordt meestal waargenomen in relatief droge gebieden en leven vaak tussen de wortels van olijfbomen ( welke veel geďmporteerd worden uit Spanje ) en kurkeiken. Ze zijn meestal vrij eenvoudig te vinden omdat ze erg veel spinnenweb maken. Hun schuilplek meestal stevig tussen de boomwortels en dit wordt naar buiten uitgebouwd met flink wat struikeldraden om insecten te kunnen vangen.

Over de giftigheid kan ik ook vrij kort zijn, ze zijn NIET dodelijk. De beet van deze soort geeft meestal een lokale zwelling en is meestal wel pijnlijk. Daarbij moet wel gezegd worden, áls je dan gebeten wordt. De kans is namelijk groter dat je overlijdt aan een wespensteek of aan blikseminslag. De autralische variant ( Atrax robustus ) wordt aangeduid met "potentieel gevaarlijk" wat dus aangeeft dat de spin wel dodelijk kán zijn maar meestal niet is.
De meeste mensen die gebeten worden ( zo'n 80% van de gevallen ) is tijdens de slaap of als men kleding of schoenen aan doet die op de grond hebben gelegen. In deze gevallen worden mensen dus gebeten als de spin bekneld zit. Een spin kan niet gillen, slaan of schoppen. Het enige wat de spin wel kan uit verdediging is bijten en daar wordt het spinnetje dan op afgerekend terwijl dit niet echt terecht is, het diertje kan nou eenmaal niet anders.

We kunnen dus concluderen dat de kans dat mensen gebeten worden in Nederland erg klein is. Het diertje komt vandaag naar De Oliemeulen toe en zal in de tentoonstelling geplaatst worden en uiteraard ( zoals elk dier ) een goed leven gegund worden aangezien het diertje er zelf niet voor gekozen heeft om naar Nederland te komen. Hier kan het diertje van meer nut zijn als bij mensen die ze onder een tuinset onwenselijk vinden...

Met vriendelijk groet,

Sjef van Overdijk
Dierenpark De Oliemeulen
Tilburg
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 24 juni 2012 @ 16:15:21 #2
163650 Greys
pi_113317327
Nog uit het vorige topic:

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:00 schreef msoontiens het volgende:
Weet iemand misschien wat voor spin dit is ?
Deze lag bij de buren op de mat, vindt hem er eigenaardig uitzien.
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:09 schreef msoontiens het volgende:

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_113317376
ok voordat grey lapo huntte had ik iets geschreven als

tov de koffiedruppels op je vloer ziet ie er best eng groot uit :X
  One tough cookie zondag 24 juni 2012 @ 16:17:40 #4
169210 liesje1979
pi_113317435
Ik moet dit topic eigenlijk echt eens gaan ontvolgen. :')
pi_113317468
Denk dat dat de kat is geweest wie hem te pakken heeft gehad, rond de 5 cm groot
  zondag 24 juni 2012 @ 17:23:36 #6
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_113320500
Lijkt me een simpele huisspin, niets spannends.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_113819480
Ik verplaatste vanmiddag de konijnenkooi en kwam deze tegen..

Nu heb ik dus geen idee wat ik nu gezien heb.. (heb hem wel levend verplaatst)

[ Bericht 25% gewijzigd door Rudy_x op 05-07-2012 20:02:32 ]
  donderdag 5 juli 2012 @ 20:01:25 #8
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_113819683
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 19:57 schreef Rudy_x het volgende:
Ik verplaatste vanmiddag de konijnenkooi en kwam deze tegen..

Nu heb ik dus geen idee wat ik nu gezien heb.. (heb hem wel levend verplaatst)
Pic??? :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_113819765
sorry, duurde even dat ik de pic voor elkaar kreeg hahaha..

Oh. en hij was rap met lopen!
  † In Memoriam † donderdag 5 juli 2012 @ 20:37:24 #10
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_113821416
Lijkt me de Gewone Huisspin, zonder tekeing of banden rond de pootjes.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  donderdag 5 juli 2012 @ 22:09:17 #11
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_113825899
Lijkt inderdaad op een spin van het geslacht Tegenaria, kan elke soort zijn. Wel een bijzonder lichte kleur, misschien net verveld ofzo?
This isn't even my final form.
pi_113890674
Er is hier op mijn raam toevallig net een mooie spin aan het bijkomen van het vervellen :)
Gewoon mannelijke kruisspin, toch? Ik zie ze niet vaak met zulke gigantisch lange pootjes.

Lekkere grote foto's die misschien een beetje lang laden, maar je kan wel lekker ver inzoomen :Y

Volgens mij is het toevallig ook dezelfde die een paar dagen geleden mijn vriend aan het pesten was. Hij kwam ineens aan een draadje naar beneden, pal naast zijn hoofd. Arme jongen _O- Toen heb ik hen beide gered door meneer spin uit het raam op de dakpannen te zetten.
pi_114273256
Ik ben deze spin afgelopen vakantie tegengekomen in China. (Anhui Provincie)
Ik was er denk ik al achter gekomen dat deze van de Argiope familie is (vanwege de zigzag in het web).

Ik hoop dat iemand kan zeggen welke spin deze precies is en in welke mate hij giftig is.

Alvast bedankt!
pi_115513903
hoi sjef,

Ik zie net in mijn balkonkast een bruine spin met bol achter lichaam.
ik vind hem op een zwarte weduwe lijken. Maar hij is heel donker bruin.
Ik kreeg hem niet op de foto.
Stel me gerust.. wat voor spin kan het zijn?

groetjes en bedankt,

p.s.als het nog lukt komt er ook nog een foto
  † In Memoriam † maandag 13 augustus 2012 @ 16:05:48 #15
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_115515490
Als 't een buine is zal het geen zwarte weduwe zijn. Die laatste is ook goed herkenbaar aan felrode diabolo's op buik en rug.

Een foto zou handig zijn, ik denk dat je een andere kogelspin hebt, herken je 'm op deze pagina? http://ednieuw.home.xs4al(...)ae/TheridiidaeNL.htm
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_115524289
Bedankt,
ik heb de foto's bekeken.

Hij lijkt op desteatoda grossa en op crustulina guttala maar dan zonder de witte tekening

Ik zal morgen nog eens kijken of ik een foto kan maken voor de duidelijkheid.
  † In Memoriam † dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:45:35 #17
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_115561940
Dan gok ik op een steatoda grossa, die inderdaad wel met de zwarte weduwe verward wordt. De donkerheid van de kleur bruin en evt. tekening kunnen nogal varieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')