Ik heb nog nooit het lijkje van een huisspin gevonden, terwijl er wel af- en toe een huisspin opduikt. Kom ik niet op de juiste plaatsen of worden deze bijvoorbeeld opgegeten door het vrouwtje/nageslacht?quote:Op donderdag 28 april 2011 19:28 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Over het algemeen overleven de meeste spinnen die we wegzuigen met de stofzuiger het NIET.
De meeste die op zuigen zijn langpootspinnen ( Pholcus phalangioides ) en die kunnen deze druk niet aan.
Die grotere die door de huiskamer rennen ( Tegenaria atrica ) zouden de rit door de stofzuigerslang nog wel eens kunnen overleven maar ik acht die kans vrij klein.
Tijdens mijn werk wordt deze vraag regelmatig gesteld en blijkbaar maken de meeste mensen zich toch wel druk over wat er nou precies gebeurd. Persoonlijk vind ik dit toch wel vreemd, daar de meeste mensen die zo'n spinnetje wegzuigen dit alleen doen als ze de spin hebben gevonden. Als de spin dan weg is mag hij/zij niet terug komen in huis? terwijl diezelfde spin waarschijnlijk al zijn hele leven in huis zít?! beetje vreemd. Je hebt er geen last van en in de herfst zien we ze wat vaker door de huiskamer rennen, dit zijn dan mannetjes die op zoek zijn naar dames zodat ze hun nageslacht veilig kunnen stellen ( dat neemt niemand ze kwalijk hoop ik? ). Die mannetjes zijn bezig met hun laatste paar weken van hun leven en gaan daarna ook dood...
bang zijn voor een spinnen invasie omdat de mannetjes een vrouwtje hebben gevonden hoeft ook niet. Als de eitjes uitkomen is het voorjaar en lopen die lieve schattige babytjes toch naar buiten, aangezien daar meer insecten zijn dan binnenshuis...
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 28 april 2011 19:40 schreef Auti het volgende:
![]()
![]()
![]()
Ik vind Sjef een baas!
![]()
![]()
Wat goed zeg, hoe dit topic zo tot stand is gekomen!
Dank allen overigens voor het warme welkomquote:Op donderdag 28 april 2011 14:28 schreef Black_Ninja het volgende:
Veel blauw hier gelijk in het topic
Oww en welkom Sjef, cool dat je dit wilt doen
Ik ben zelf 2x een (naar mijn idee) Wolfsspin tegen gekomen in mijn slaapkamer. Zouden deze nou kunnen bijten? (Niet giftig neem ik aan, maar zou je het wel voelen als hij/zij het zou doen?)
M´n vrouw noemt zichzelf sindsdien de ¨spider wisperer¨.quote:Op donderdag 28 april 2011 19:53 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
hihi, ik zie jullie al staan! LMAO
Ah okee. Nooit aan gedacht dat hetzo zou werken.quote:Alle spinnen hebben haren. Alhoewel, we zien dit als haren maar feitelijk gezien zijn dit "uitstulpingen van hun uitwendig skelet". Een haar heeft namelijk een haarzakje enzo en spinnen hebben geen huid zoals die van ons.
Doordat dit uitstulpingen zijn kunnen er ook zenuwuiteinden in zitten welke gevoelig zijn voor trillingen en dus kan een spin "voelen" met die haren. ( overigens ook drinken, ruiken, proeven, geluid maken en nog veel meer! ) en die luchtbeweging beschouwen de spinnen als vervelend en ze lopen dus altijd weg van je
Ik ga het ook niet proberen, wellicht dat ik ze nu laat lopen als ik er een zie....mits niet te dicht bij mijn bedquote:Op donderdag 28 april 2011 19:59 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dank allen overigens voor het warme welkom![]()
ik doe er nog 1tje dan![]()
De wolfsspinnen in huis zijn eigenlijk "grote huisspinnen" ( Tegenaria sp. ) en zouden misschien wel door je huid heen kunnen komen. Je kan dit natuurlijk testen door het te forceren maar mij niet gezien. ( vind ik zielig voor het beestje) maar er is niets om je zorgen over te maken... they won't hurt you
En nou echt dan... werkt dit forum voor iedereen zo verslavend?quote:En welke spinnen zie je dan vaak 's avonds rennen? Ik kom namelijk verschillende soorten tegen o.a. Grijze huisspin, Gewone huisspin, Grote huisspin en Veldtrechterspin etc. Bestaat er toevallig een makkelijke website om de verschillende soorten te determineren?
Ja, het werkt echt verslavend.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
En nou echt dan... werkt dit forum voor iedereen zo verslavend?
Dat zijn inderdaad de huisspinnen die je ziet rennen.
En leuke en zeker informatieve site is de volgende;
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/spidhomeNL.htm
Mijn favoriete Nederlandse spin staat er ook op: Dolomedes plantarius
quote:Op donderdag 28 april 2011 20:11 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ja, het werkt echt verslavend.![]()
quote:
Bedankt!quote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad de huisspinnen die je ziet rennen.
En leuke en zeker informatieve site is de volgende;
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/spidhomeNL.htm
Mijn favoriete Nederlandse spin staat er ook op: Dolomedes plantarius
Grotequote:Op donderdag 28 april 2011 19:59 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dank allen overigens voor het warme welkom![]()
ik doe er nog 1tje dan![]()
De wolfsspinnen in huis zijn eigenlijk "grote huisspinnen" ( Tegenaria sp. ) en zouden misschien wel door je huid heen kunnen komen. Je kan dit natuurlijk testen door het te forceren maar mij niet gezien. ( vind ik zielig voor het beestje) maar er is niets om je zorgen over te maken... they won't hurt you
Daarentegen zijn spinnen in huis hier vogel(spin)vrij en gaan er hele stammen de stofzuiger in als ik de kans zie, maar ook hier geen muggen...quote:Op donderdag 28 april 2011 20:28 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
Ik laat hier in huis eigenlijk altijd alle spinnetjes zitten en inderdaad heb zelden tot nooit muggen hier.
Sjef...wat weet je over hoofdluis??quote:Op donderdag 28 april 2011 20:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Leuk topic! Hoop geleerd al![]()
Zit wel met de kriebels overal en ik blijf maar in mijn haar voelen
Whehehe da hek heus niequote:Op donderdag 28 april 2011 20:43 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Sjef...wat weet je over hoofdluis??
En waar komen die spinnen terecht? Inderdaad, meestal in de bek van een koolmeesjequote:Op donderdag 28 april 2011 14:38 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Nou, als je die link van net leest
Wij hebben getest of die spinnen zich in ons klimaat kunnen voortplanten. En dat lukt. We kregen in een niet verwarmd terrarium van één bevruchte zwarte weduwe maar liefst veertien cocons. Uit elke cocon komen tussen de 100 en 400 jonge spinnetjes", aldus Gertreuer.
dat komt door die 100 spinnen in je huis (zie eerdere post van sjef)quote:
quote:Op donderdag 28 april 2011 20:02 schreef Snakey het volgende:
M´n vrouw noemt zichzelf sindsdien de ¨spider wisperer¨.![]()
You are one of us nowquote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 april 2011 19:16 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
inderdaad, we gaan los... ik had wel vragen verwacht maar dit![]()
Anyhoe, het eten van spinnen is inderdaad zoals de meeste van jullie wel vermoeden een broodje aap verhaal. Waarschijnlijk het leven in geroepen door mensen die andere mensen de stuipen op het lijf willen jagen.
Tijdens de slaap hebben we vaak een mond ademhaling, wat dus inhoudt dat er luchtbeweging is. Spinnen zijn erg gevoelig voor trillingen en vinden onze ademhaling dus niet prettig ( wat overigens niets met de geur uit onze mondjes te maken heeft). Dit resulteerd dus in spinnen die mogelijk bij onze mond in de buurt zijn tijdens de slaap, eerder weg zullen rennen van iets waar ze van schrikken dan dat ze je mond inlopen en dat je ze door zou slikken. Totale onzin dus. Als je een spin dus wel wil jagen ( dit is vrij eenvoudig te testen ) kun je beter eventjes blazen dan dat je gelijk het telefoonboek pakt. Dit scheelt gelijk een hoop muggenbultjes in de nacht omdat zie die dan nog wél kunnen vangen, van onder het telefoonboek is dat voor een spin namelijk erg lastig
quote:Op vrijdag 29 april 2011 06:07 schreef Xaryna het volgende:
Tof topic!
Sjef, geweldig dat je alle vragen beantwoord, echt tof.
Mijn vraag: Eten ze echt muggen? Want als ik een mug in mijn kamer heb, dan zit die er drie dagen later nog ook al heb ik wat hooiwagens in webben in de hoeken zitten (en rennen er vast wat huisspinnen rond). Ik maak uit principe niets dood dus die muggen zitten er soms best lang tot ik ze naar buiten doe.
Ik vraag me ook af HOE een huisspin een mug vangt. Want ik zie ze niet zomaar een aanloop nemen en zich op een klein mugje storten.
Ja precies! Ik zie ze echt nóóit iets te pakken hebbenquote:Op vrijdag 29 april 2011 06:07 schreef Xaryna het volgende:
Tof topic!
Sjef, geweldig dat je alle vragen beantwoord, echt tof.
Mijn vraag: Eten ze echt muggen? Want als ik een mug in mijn kamer heb, dan zit die er drie dagen later nog ook al heb ik wat hooiwagens in webben in de hoeken zitten (en rennen er vast wat huisspinnen rond). Ik maak uit principe niets dood dus die muggen zitten er soms best lang tot ik ze naar buiten doe.
Ik vraag me ook af HOE een huisspin een mug vangt. Want ik zie ze niet zomaar een aanloop nemen en zich op een klein mugje storten.
Nou, die eten eigenlijk alles wel. Heb vanmiddag bij de Oliemeulen even de moeite genomen om deze foto te maken:quote:Op donderdag 28 april 2011 20:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Oe oe, edit: wat eten langpootspinnen eigenlijk? Ik zie ze echt nooit iets te pakken hebben maar ik zie zo'n kreng wel degelijk groeien in de loop van een paar weken van ach-laat-maar-zitten-grootte naar jeuzus-ik-moet-kokhalzen-als-ik-um-tegen-de-binnenkant-van-de-stofzuigerslang-voel-tikken-grootte.
Oh shit, ik laat die huisspinnen altijd loslopen in de hoop dat ze die langpoten opvreten, maar die winnen daar dus vanquote:Op vrijdag 29 april 2011 23:38 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Nou, die eten eigenlijk alles wel. Heb vanmiddag bij de Oliemeulen even de moeite genomen om deze foto te maken:
[ afbeelding ]
Hier is dus zo'n langpootspin ( of trilspin ) een grote huisspin aan het verorberen
Echt vet...
Graag gedaanquote:Op donderdag 28 april 2011 23:24 schreef liesje1979 het volgende:
Welkom Sjef, wat leuk dat je vragen wilt beantwoorden.
No hard feelings, ik werk al 12 jaar met mensen die bang zijn en zet me al net zo lang in om deze diertjes in een minder slecht daglicht te stellen. It's a difficult and sometimes dirty job but someone's got to do it... toch?quote:Nogmaals sorry.
Enger zal ze niet zijn, spinnen zijn niet eng. Ze worden eng gevonden, maar dat is een mening. Gelukkig zijn er erg veel meningen in ons land ( anders zou dit forum een stuk minder goed draaien denk ikquote:Maar nu is dus mijn vraag, heb ik nu een stel vermoord of 2 mannetjes op zoek naar vrouwvlees, en hoe groot is de kans dat ik mevrouw ook nog in levende lijfe tegekom. En is die nog enger.
Een eigen spin op naam!quote:Op zondag 1 mei 2011 00:28 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Yep, ik heb op een zeker moment ( en schrik niet want ik ken mensen die meer dan het 3dubbele aan spinnen hebben gehad ) ongeveer 500 vogelspinnen als huisdier. Dat was zelfs nog bij mijn ouders thuis ( de schatten, ik ben ze nog steeds dankbaar dat het allemaal kon) en het grootste gedeelte waren allemaal dieren bestemd voor de wetenschap. Bij mijn reizen naar Zuid-Afrika waar we onderzoek hebben gedaan naar spinnen door het her-ontdekken van soorten die al 150 jaar niet meer bestudeerd waren . We hebben ze gevonden en meer. In 4 maanden ( 4 x 1 maand in mijn geval ) hebben we 7 nieuwe soorten ontdekt. 1 daarvan draagt ook mijn naam en heet nu Harpactirella overdijki. Wel stiekem een soort van kroon op het werk...
Op dit moment hebben mijn vriendin en ik ( ja mensen, mijn vriendin vind spinnen ook erg leuk) ongeveer 60 spinnen. We vinden het allebei erg intressante dieren en vergt meer inzicht dan dieren waar al boeken van zijn vol geschreven. Daarnaast zijn ze natuurlijk ook gewoon erg mooi.... Vinden wij
Dat is echt geniaal!quote:Op zondag 1 mei 2011 01:11 schreef Greys het volgende:
Even een crosspost uit Poeke haar topic, ook leuk voor hier om te weten!
[..]
Een eigen spin op naam!
quote:Op zondag 1 mei 2011 01:19 schreef Maisnon het volgende:
[ afbeelding ]
Als het goed is zou dit de Sjefspin moeten zijn
Had je deze post niet beter in een spoiler kunnen zetten voor de spinfobische mensen die toch de drang hebben hier te kijken?quote:Op zondag 1 mei 2011 11:56 schreef Levolution het volgende:
Sjefspin is nu de officiële Nederlandse naam van de Harpactirella overdijki?![]()
Ik had laatst een springspin (volgens mij een Marpissa muscosa) in huis, ik ging hier van dichtbij naar kijken en het leek alsof de spin terugkeek en mijn bewegingen volgde, ze hebben immers een relatief goed zicht om te jagen. Op een gegeven moment sprong de spin tegen mijn neus aan.
Ik vraag me af of dit toeval was of de spin mij daadwerkelijk probeerde aan te vallen? Wat probeerde deze spin te doen?
Tjah, dat zou wel kunnen. Het is nog een relatief klein diertje dus is het lastig te zeggen. Op zich wel erg jammerdat er dieren in gevangenschap zijn ( buiten de dieren die we met papieren hebben ) omdat dat betekend dat er dus dieren gesmokkeld zijn vanuit Zuid-Afrika, zonder papieren dus. Het Zuid-Afrikaanse ministerie van landbouw is erg zuinig op de bescherming van de vogelspinnen. Toch jammer dat er mensen zijn die er voor kiezen om uit winstbejag deze regels aan hun laars te lappen.... Op de site van Rick West ( www.birdspiders.com ) staat een foto van mij wat er zeker eentje is.quote:Op zondag 1 mei 2011 01:19 schreef Maisnon het volgende:
[ afbeelding ]
Als het goed is zou dit de Sjefspin moeten zijn
dat is m inderdaad. Dit is ook een eigen foto dus is het in ieder geval zeker goed!quote:
Ik ben het deels met je eens. Ik denk dat er bij de mens een natuurlijke angst voor spinnen aanwezig is (in bepaalde gebieden is het een evolutionair voordeel om niet zomaar iedere spin aan te raken etc.), en dat die wordt getriggerd of verergerd door de voorbeelden die jij noemde.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 11:57 schreef kimmeke1983 het volgende:
De mens in het algemeen is aangeleerd bang te zijn van spinnen ,
ik ben het er ook deels mee eens. Ik zie bij ons in het dierenpark vaak ook ouders die niet bang zijn of slechte ervaringen hebben en toch kinderen hebben die dat wel hebben. Ik denk dat de manier om er vanaf te komen ook kan verschillen per persoon. Om voor zo'n spinnencursus je voor te bereiden raad ik aan een boekje over spinnen te lezen ( doorzetten, dan lukt dat welquote:Op dinsdag 3 mei 2011 12:32 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens. Ik denk dat er bij de mens een natuurlijke angst voor spinnen aanwezig is (in bepaalde gebieden is het een evolutionair voordeel om niet zomaar iedere spin aan te raken etc.), en dat die wordt getriggerd of verergerd door de voorbeelden die jij noemde.
thanx, ik doe het graag hoorquote:Op woensdag 4 mei 2011 16:17 schreef tass het volgende:
Jeetje Sjef wat reuze interessant allemaal en hulde dat je hier de tijd voor neemt![]()
Die mogelijkheid heb ik ( en alle bezoekers van de Oliemeulen ) elke dag en ze blijven echt even fascinerendquote:En het gekke is dat ik juist de vogelspinnen geweldige dieren vind. Die zou ik graag eens op mijn hand willen of heeeeel dichtbij willen bekijken![]()
Nope, die kans is errug klein. Niet alleen de lage temperatuur is belangrijk, daar kunnen spinnen nog wel tegen. De combinatie met de hoge luchtvochtigheid in ons noordzee klimaatje is funest voor tropische spinnen. Maar zelfs als ze dat doen dan kun je alleen maar blij zijn toch, ze halen in nederland ook van die tijgermuggen binnen via lucky bamboo's die ziektes verwekken, heb ik liever spinnen, heb je minder last van dan van muggen....quote:Je hoort nog wel eens in de media dat er zo'n Poeke dus gevonden is, maar die beesten kunnen toch niet in dit klimaat overleven als ze niet gevonden worden????
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |