Wees welkom Sjef in jouw eigen Spinnen met Sjef topic!quote:Op donderdag 28 april 2011 13:22 schreef Oliemeulen het volgende:
Hallo,
Er is mij vanuit Fok.nl gevraagd ( dank aan Simone voor het prettige gesprek) om antwoord te geven op de vraag welke spin gevonden is door de Dierenambulance Eindhoven.
Ik ben overigens Sjef van Overdijk, werkzaam bij Dierenpark De Oliemeulen in Tilburg. Een klein dierenpark wat gespeciliseerd is in reptielen en andere exoten zoals spinnen. Ik heb mezelf de afgelopen 12 jaar verdiept in spinnen en heb ook een aantal reizen gemaakt naar Zuid-Afrika om wetenschappelijk onderzoek te doen naar vogelspinnen.
Vooraf wil ik graag melden dat ik wel begrip heb voor mensen met een spinnenangst. Een heleboel mensen hebben deze angst en ik denk dat een spin op nummer 1 staat bij angsten voor dieren. Ik krijg bij De Oliemeulen namelijk regelmatig mensen op bezoek die graag over hun angst voor spinnen heen willen komen, vooral omdat leven met een angst vervelend is ( je bent er indirekt constant mee bezig ) en veel mensen willen er vanaf komen voor hun kinderen ( als ouder staat het heel vreemd als je op een stoel gaat staan onder het toeziend oog van de kinderen om weg te kruipen voor een klein spinnetje wat door de kamer heen wandelt )
Desondanks wil ik het hier toch even goed praten voor het spinnetje wat dus is gevonden bij een "lounge-set" en alles behalve kwaad in de zin heeft.
De spin die dus is gevonden is een Europesche variant van de Sydney-funnelweb, Macrothele calpeiana. Een spin welke als enige uit de familie Hexathelidae voorkomt in Zuid-spanje ( Andalusia ), Italië en Noord-Afrika.
Deze spinnensoort wordt meestal waargenomen in relatief droge gebieden en leven vaak tussen de wortels van olijfbomen ( welke veel geïmporteerd worden uit Spanje ) en kurkeiken. Ze zijn meestal vrij eenvoudig te vinden omdat ze erg veel spinnenweb maken. Hun schuilplek meestal stevig tussen de boomwortels en dit wordt naar buiten uitgebouwd met flink wat struikeldraden om insecten te kunnen vangen.
Over de giftigheid kan ik ook vrij kort zijn, ze zijn NIET dodelijk. De beet van deze soort geeft meestal een lokale zwelling en is meestal wel pijnlijk. Daarbij moet wel gezegd worden, áls je dan gebeten wordt. De kans is namelijk groter dat je overlijdt aan een wespensteek of aan blikseminslag. De autralische variant ( Atrax robustus ) wordt aangeduid met "potentieel gevaarlijk" wat dus aangeeft dat de spin wel dodelijk kán zijn maar meestal niet is.
De meeste mensen die gebeten worden ( zo'n 80% van de gevallen ) is tijdens de slaap of als men kleding of schoenen aan doet die op de grond hebben gelegen. In deze gevallen worden mensen dus gebeten als de spin bekneld zit. Een spin kan niet gillen, slaan of schoppen. Het enige wat de spin wel kan uit verdediging is bijten en daar wordt het spinnetje dan op afgerekend terwijl dit niet echt terecht is, het diertje kan nou eenmaal niet anders.
We kunnen dus concluderen dat de kans dat mensen gebeten worden in Nederland erg klein is. Het diertje komt vandaag naar De Oliemeulen toe en zal in de tentoonstelling geplaatst worden en uiteraard ( zoals elk dier ) een goed leven gegund worden aangezien het diertje er zelf niet voor gekozen heeft om naar Nederland te komen. Hier kan het diertje van meer nut zijn als bij mensen die ze onder een tuinset onwenselijk vinden...
Met vriendelijk groet,
Sjef van Overdijk
Dierenpark De Oliemeulen
Tilburg
Lijkt me een reuze fabel.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:19 schreef skunkasaur het volgende:
Hej Sjef!![]()
We gaan los: Dat verhaal over dat mensen een n aantal spinnen opeten per jaar, hoe echt is dat nou?
Dat is een hoax. Dat er altijd een spin op drie meter afstand is is ook geen feit, want er is geen manier om dit te onderzoeken. Als je in het gras zit heb je natuurlijk wel een grote kans dat er spinnen naast je zitten.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:19 schreef skunkasaur het volgende:
Hej Sjef!![]()
We gaan los: Dat verhaal over dat mensen een n aantal spinnen opeten per jaar, hoe echt is dat nou?
Wij zijn ook maar gewone mensen die spinnen interessant kunnen vinden, net zoals jullie.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:28 schreef Black_Ninja het volgende:
Veel blauw hier gelijk in het topic
Uitheemse giftige spinnen rukken opquote:Op donderdag 28 april 2011 14:30 schreef Harajuku. het volgende:
Een aantal jaar geleden was er een nieuwsartikel waarin gesteld werd dat de zwarte weduwe al een paar keer gespot is in Nederland en zich hier misschien zou gaan vestigen. Moet ik al bang zijn of is dit geenszins aan de orde?
Blimey! De redback ook?quote:Op donderdag 28 april 2011 14:33 schreef Auti het volgende:
[..]
Uitheemse giftige spinnen rukken op
Ze kunnen nog vliegen ook!
En ik maar denken dat jullie allemaal met zo'n rood gele S op jullie borst lopenquote:Op donderdag 28 april 2011 14:29 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Wij zijn ook maar gewone mensen die spinnen interessant kunnen vinden, net zoals jullie.
Nee dat doen alleen de A's , de mods lopen in catwoman en robin pakjes rondquote:Op donderdag 28 april 2011 14:35 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
En ik maar denken dat jullie allemaal met zo'n rood gele S op jullie borst lopen [ afbeelding ]
Zo gauw de avond valt.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:35 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
En ik maar denken dat jullie allemaal met zo'n rood gele S op jullie borst lopen [ afbeelding ]
Vrijwel alle spinnen zijn giftig. Ik neem aan dat je vraag betrekking heeft op spinnen die schadelijk/dodelijk zijn voor mensen?quote:
Wat is sowieso de kans dat spinnen die "emigreren" en niet opgevangen worden overleven in Nederland? Het lijkt me dat ze een zomer wel overleven, maar ik kan me voorstellen dat de meeste uitheemse soorten een winter niet overleven.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:30 schreef Harajuku. het volgende:
Een aantal jaar geleden was er een nieuwsartikel waarin gesteld werd dat de zwarte weduwe al een paar keer gespot is in Nederland en zich hier misschien zou gaan vestigen. Moet ik al bang zijn of is dit geenszins aan de orde?
Het zal lang niet voor elke spinsoort gelden, maar dit las ik in het artikel;quote:Op donderdag 28 april 2011 14:34 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Blimey! De redback ook?Die wil ik al helemaal niet.
Wiieeeeeee!!quote:Uit elke cocon komen tussen de 100 en 400 jonge spinnetjes", aldus Gertreuer. Het verspreiden van de jongen gaat vrij eenvoudig. Zoals ook bij bepaalde andere soorten verplaatsen de jongen zich door zich op dunne spinragdraden (herfstdraden) met de wind mee te laten voeren. Op die manier kunnen de jongen tot 250 kilometer afleggen.
Nou, als je die link van net leestquote:Op donderdag 28 april 2011 14:37 schreef Snakey het volgende:
[..]
Wat is sowieso de kans dat spinnen die "emigreren" en niet opgevangen worden overleven in Nederland? Het lijkt me dat ze een zomer wel overleven, maar ik kan me voorstellen dat de meeste uitheemse soorten een winter niet overleven.
Dat was meer de uitkomst van het (geschatte) aantal spinnen op de wereld, gedeeld door de oppervlakte.. Waarbij je op Mount Everest wat lager in de schattingen zit dan in een struik naast een slootje...quote:Op donderdag 28 april 2011 14:23 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dat er altijd een spin op drie meter afstand is is ook geen feit, want er is geen manier om dit te onderzoeken. Als je in het gras zit heb je natuurlijk wel een grote kans dat er spinnen naast je zitten.
Pics (van jouquote:Op donderdag 28 april 2011 14:36 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Nee dat doen alleen de A's , de mods lopen in catwoman en robin pakjes rond
Dit dus. Ik heb ook regelmatig een wolfsspin in huis (aldus internet) , je kent ze wel, die zwarte die geen web bouwen en verrot snel zijn. Als ik er een op de muur zie en ik wil hem vangen moet ik opletten dat hij zich niet laat vallen.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:28 schreef Black_Ninja het volgende:
Oww en welkom Sjef, cool dat je dit wilt doen
Ik ben zelf 2x een (naar mijn idee) Wolfsspin tegen gekomen in mijn slaapkamer. Zouden deze nou kunnen bijten? (Niet giftig neem ik aan, maar zou je het wel voelen als hij/zij het zou doen?)
quote:Op donderdag 28 april 2011 14:36 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Nee dat doen alleen de A's , de mods lopen in catwoman en robin pakjes rond
Naah, dat zijn toch huisspinnen? Wolfspinnen zijn toch bruiner/grijzer en hebben vaak dikkere poten?quote:Op donderdag 28 april 2011 14:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dit dus. Ik heb ook regelmatig een wolfsspin in huis (aldus internet) , je kent ze wel, die zwarte die geen web bouwen en verrot snel zijn. Als ik er een op de muur zie en ik wil hem vangen moet ik opletten dat hij zich niet laat vallen.
Indien ik er een heb gevangen, duurt het nooit lang voordat ik er nog één zie. Ik heb uiteraard gehoord en gelezen dat ze vaak met zijn tweeen zijn maar dat zag ik iemand in het vorige topic ontkennen.
Wat kan ik er tegen doen om ze buiten te houden?? Ik denk dat het door mijn grote coniferenheg komt dat ik ze zo vaak zie. Ook woon ik nog in relatieve nieuwbouw, de huizen zijn acht jaar oud. Kan dit ermee te maken hebben??
Hmmm, wacht even, ik heb het over zoiets als dit:quote:Op donderdag 28 april 2011 14:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dit dus. Ik heb ook regelmatig een wolfsspin in huis (aldus internet) , je kent ze wel, die zwarte die geen web bouwen en verrot snel zijn. Als ik er een op de muur zie en ik wil hem vangen moet ik opletten dat hij zich niet laat vallen.
Indien ik er een heb gevangen, duurt het nooit lang voordat ik er nog één zie. Ik heb uiteraard gehoord en gelezen dat ze vaak met zijn tweeen zijn maar dat zag ik iemand in het vorige topic ontkennen.
Wat kan ik er tegen doen om ze buiten te houden?? Ik denk dat het door mijn grote coniferenheg komt dat ik ze zo vaak zie. Ook woon ik nog in relatieve nieuwbouw, de huizen zijn acht jaar oud. Kan dit ermee te maken hebben??
Dat bedoel ik idd, sorryquote:Op donderdag 28 april 2011 14:36 schreef padlarf het volgende:
[..]
Vrijwel alle spinnen zijn giftig. Ik neem aan dat je vraag betrekking heeft op spinnen die schadelijk/dodelijk zijn voor mensen?
Chips je hebt gelijk. Het zijn altijd van deze:quote:Op donderdag 28 april 2011 14:42 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Naah, dat zijn toch huisspinnen? Wolfspinnen zijn toch bruiner en hebben dikkere poten?
Mij ook, ik bedoel waarom zou een spin in je mond willen kruipen? Vochtig, klam, warm en het tocht. Toch niet echt een plek waar een spin bij denkt Jippie, lekker!quote:
Alle spinnen zijn giftig. Het gros kan echter met zijn giftanden niet door onze huid heen dringen. Er zijn slechts enkele soorten op aarde die voor mensen dodelijk kunnen zijn.quote:
..quote:Op donderdag 28 april 2011 10:38 schreef Tism het volgende:
Hebben wij eigenlijk wel tegengif hier in Nederland, voor het geval dat iemand gebeten wordt door een exoot, en even uitgaande van een "worst case scenario", kan dat dan binnen 15-20 minuten overal in het land optijd geleverd worden?..
Alle spinnen bijten en zijn giftig. Alleen de meesten beten voel je amper. Meen ik.quote:
Bang waarvoor?quote:Op donderdag 28 april 2011 14:30 schreef Harajuku. het volgende:
Ik heb zwarte weduwes gezien in mijn tuin en in Michigan wordt het nog véél kouder in de winter dan in NL. -30C of kouder is geen uitzondering. Trek je conclusie.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:37 schreef Snakey het volgende:
[..]
Wat is sowieso de kans dat spinnen die "emigreren" en niet opgevangen worden overleven in Nederland? Het lijkt me dat ze een zomer wel overleven, maar ik kan me voorstellen dat de meeste uitheemse soorten een winter niet overleven.
inderdaad, we gaan los... ik had wel vragen verwacht maar ditquote:Op donderdag 28 april 2011 14:19 schreef skunkasaur het volgende:
Hej Sjef!![]()
Een aanwinst,.... buiten zijn kennis ook nog grappigquote:Op donderdag 28 april 2011 19:16 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
inderdaad, we gaan los... ik had wel vragen verwacht maar dit![]()
Anyhoe, het eten van spinnen is inderdaad zoals de meeste van jullie wel vermoeden een broodje aap verhaal. Waarschijnlijk het leven in geroepen door mensen die andere mensen de stuipen op het lijf willen jagen.
Tijdens de slaap hebben we vaak een mond ademhaling, wat dus inhoudt dat er luchtbeweging is. Spinnen zijn erg gevoelig voor trillingen en vinden onze ademhaling dus niet prettig ( wat overigens niets met de geur uit onze mondjes te maken heeft). Dit resulteerd dus in spinnen die mogelijk bij onze mond in de buurt zijn tijdens de slaap, eerder weg zullen rennen van iets waar ze van schrikken dan dat ze je mond inlopen en dat je ze door zou slikken. Totale onzin dus. Als je een spin dus wel wil jagen ( dit is vrij eenvoudig te testen ) kun je beter eventjes blazen dan dat je gelijk het telefoonboek pakt. Dit scheelt gelijk een hoop muggenbultjes in de nacht omdat zie die dan nog wél kunnen vangen, van onder het telefoonboek is dat voor een spin namelijk erg lastig
Over het algemeen overleven de meeste spinnen die we wegzuigen met de stofzuiger het NIET.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:21 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Vraag 2. Als je spinnen opzuigt. Dan zijn ze toch wel gelijk dood en blijven ze niet leven toch?
Ik vind ze echt vreselijk en zuig ze dus op. 1800watt en laat hem altijd even een paar seconden door zuigen.
Het is de bedoeling dat ik van alles wat weet in mijn beroep ( ook apen, roofvogels, papegaaien, reptielen etc... ) dus ik doe mijn bestquote:Op donderdag 28 april 2011 14:23 schreef Harajuku. het volgende:
Ik las ooit eens dat huisspinnen echte huisspinnen zijn en waarschijnlijk niet overleven als je ze naar buiten doet. Ze wonen onder je huis en komen af en toe boven water. Het is dan ook beter om ze te laten lopen of snel dood te maken ipv naar buiten te gooien.
Is het waar?
Dat huisspinnen altijd met zijn tweeën zijn klopt toch ook niet? Ik las ook hieroverdat je meestal het mannetje ziet die op zoek naar is naar een vrouwtje. Daardoor lijkt het alsof ze altijd met zijn tweeën zijn.
Of weet je alleen dingen over vogelspinnen enzo
Hoeveel van die (grote dikke) zwarte huisspinnen zitten er gemiddeld dan in een huis?quote:Op donderdag 28 april 2011 19:37 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat ik van alles wat weet in mijn beroep ( ook apen, roofvogels, papegaaien, reptielen etc... ) dus ik doe mijn best
Of spinnen het overleven buiten als je ze buiten zet... ik denk van wel.
Ze zoeken namelijk zo snel mogelijk een plekje op waar ze veilig en verwarmd zitten, doen ze dit niet dan worden ze meestal wel opgegeten door een mereltje ofzo.
Ik heb er niks op tegen dat mensen spinnen buiten zetten, het is immers je eigen huis en ongenodigde gasten worden buiten gezet. toch?
En dat ze altijd met 2 zijn is ook onzin, in elk huis zitten meer dan 100 spinnen! :p
No kidding, ze zitten er wel maar je ziet, ruikt of hoort ze niet! ( ideale dieren toch)
En ja, natuurlijk kun je je er druk over maken, maar je kan er ook mee leven. Dat doen we immers al miljoenen jaren.
Dat zal wel komen omdat ze met trilling ook hun web beheren?quote:Op donderdag 28 april 2011 19:31 schreef Snakey het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat ze zo gevoelig zijn voor trilling?
Alle 430 Nederlandse spinnensoorten zijn giftig.quote:
hihi, ik zie jullie al staan! LMAOquote:Op donderdag 28 april 2011 19:31 schreef Snakey het volgende:
Oja, over trillingen gesproken. Het is, of mag bekend zijn dat je een spin met een stemvork uit zijn nest of eventueel holletje kan krijgen. Ook met stemgeluid lukt dat trouwens. Mijn vrouw kwam daar afgelopen jaar achter toen ze schrok van een spin in de tuin en een "OE" geluid maakte .![]()
Die spin schrok geloof ik harder dan zij deed.En na wat testen met het "OE" geluid op spinnen. (jaja, je had ons moeten zien
) Schrikken ze zich de pest elke keer. Na een keer of 5 wordt het wel minder trouwens.
Alle spinnen hebben haren. Alhoewel, we zien dit als haren maar feitelijk gezien zijn dit "uitstulpingen van hun uitwendig skelet". Een haar heeft namelijk een haarzakje enzo en spinnen hebben geen huid zoals die van ons.quote:Hoe komt het eigenlijk dat ze zo gevoelig zijn voor trilling?
Ik heb nog nooit het lijkje van een huisspin gevonden, terwijl er wel af- en toe een huisspin opduikt. Kom ik niet op de juiste plaatsen of worden deze bijvoorbeeld opgegeten door het vrouwtje/nageslacht?quote:Op donderdag 28 april 2011 19:28 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Over het algemeen overleven de meeste spinnen die we wegzuigen met de stofzuiger het NIET.
De meeste die op zuigen zijn langpootspinnen ( Pholcus phalangioides ) en die kunnen deze druk niet aan.
Die grotere die door de huiskamer rennen ( Tegenaria atrica ) zouden de rit door de stofzuigerslang nog wel eens kunnen overleven maar ik acht die kans vrij klein.
Tijdens mijn werk wordt deze vraag regelmatig gesteld en blijkbaar maken de meeste mensen zich toch wel druk over wat er nou precies gebeurd. Persoonlijk vind ik dit toch wel vreemd, daar de meeste mensen die zo'n spinnetje wegzuigen dit alleen doen als ze de spin hebben gevonden. Als de spin dan weg is mag hij/zij niet terug komen in huis? terwijl diezelfde spin waarschijnlijk al zijn hele leven in huis zít?! beetje vreemd. Je hebt er geen last van en in de herfst zien we ze wat vaker door de huiskamer rennen, dit zijn dan mannetjes die op zoek zijn naar dames zodat ze hun nageslacht veilig kunnen stellen ( dat neemt niemand ze kwalijk hoop ik? ). Die mannetjes zijn bezig met hun laatste paar weken van hun leven en gaan daarna ook dood...
bang zijn voor een spinnen invasie omdat de mannetjes een vrouwtje hebben gevonden hoeft ook niet. Als de eitjes uitkomen is het voorjaar en lopen die lieve schattige babytjes toch naar buiten, aangezien daar meer insecten zijn dan binnenshuis...
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 28 april 2011 19:40 schreef Auti het volgende:
![]()
![]()
![]()
Ik vind Sjef een baas!
![]()
![]()
Wat goed zeg, hoe dit topic zo tot stand is gekomen!
Dank allen overigens voor het warme welkomquote:Op donderdag 28 april 2011 14:28 schreef Black_Ninja het volgende:
Oww en welkom Sjef, cool dat je dit wilt doen
Ik ben zelf 2x een (naar mijn idee) Wolfsspin tegen gekomen in mijn slaapkamer. Zouden deze nou kunnen bijten? (Niet giftig neem ik aan, maar zou je het wel voelen als hij/zij het zou doen?)
M´n vrouw noemt zichzelf sindsdien de ¨spider wisperer¨.quote:Op donderdag 28 april 2011 19:53 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
hihi, ik zie jullie al staan! LMAO
Ah okee. Nooit aan gedacht dat hetzo zou werken.quote:Alle spinnen hebben haren. Alhoewel, we zien dit als haren maar feitelijk gezien zijn dit "uitstulpingen van hun uitwendig skelet". Een haar heeft namelijk een haarzakje enzo en spinnen hebben geen huid zoals die van ons.
Doordat dit uitstulpingen zijn kunnen er ook zenuwuiteinden in zitten welke gevoelig zijn voor trillingen en dus kan een spin "voelen" met die haren. ( overigens ook drinken, ruiken, proeven, geluid maken en nog veel meer! ) en die luchtbeweging beschouwen de spinnen als vervelend en ze lopen dus altijd weg van je
Ik ga het ook niet proberen, wellicht dat ik ze nu laat lopen als ik er een zie....mits niet te dicht bij mijn bedquote:Op donderdag 28 april 2011 19:59 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dank allen overigens voor het warme welkom![]()
ik doe er nog 1tje dan![]()
De wolfsspinnen in huis zijn eigenlijk "grote huisspinnen" ( Tegenaria sp. ) en zouden misschien wel door je huid heen kunnen komen. Je kan dit natuurlijk testen door het te forceren maar mij niet gezien. ( vind ik zielig voor het beestje) maar er is niets om je zorgen over te maken... they won't hurt you
En nou echt dan... werkt dit forum voor iedereen zo verslavend?quote:En welke spinnen zie je dan vaak 's avonds rennen? Ik kom namelijk verschillende soorten tegen o.a. Grijze huisspin, Gewone huisspin, Grote huisspin en Veldtrechterspin etc. Bestaat er toevallig een makkelijke website om de verschillende soorten te determineren?
Ja, het werkt echt verslavend.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
En nou echt dan... werkt dit forum voor iedereen zo verslavend?
Dat zijn inderdaad de huisspinnen die je ziet rennen.
En leuke en zeker informatieve site is de volgende;
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/spidhomeNL.htm
Mijn favoriete Nederlandse spin staat er ook op: Dolomedes plantarius
quote:Op donderdag 28 april 2011 20:11 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ja, het werkt echt verslavend.![]()
quote:
Bedankt!quote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad de huisspinnen die je ziet rennen.
En leuke en zeker informatieve site is de volgende;
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/spidhomeNL.htm
Mijn favoriete Nederlandse spin staat er ook op: Dolomedes plantarius
Grotequote:Op donderdag 28 april 2011 19:59 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Dank allen overigens voor het warme welkom![]()
ik doe er nog 1tje dan![]()
De wolfsspinnen in huis zijn eigenlijk "grote huisspinnen" ( Tegenaria sp. ) en zouden misschien wel door je huid heen kunnen komen. Je kan dit natuurlijk testen door het te forceren maar mij niet gezien. ( vind ik zielig voor het beestje) maar er is niets om je zorgen over te maken... they won't hurt you
Daarentegen zijn spinnen in huis hier vogel(spin)vrij en gaan er hele stammen de stofzuiger in als ik de kans zie, maar ook hier geen muggen...quote:Op donderdag 28 april 2011 20:28 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
Ik laat hier in huis eigenlijk altijd alle spinnetjes zitten en inderdaad heb zelden tot nooit muggen hier.
Sjef...wat weet je over hoofdluis??quote:Op donderdag 28 april 2011 20:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Leuk topic! Hoop geleerd al![]()
Zit wel met de kriebels overal en ik blijf maar in mijn haar voelen
Whehehe da hek heus niequote:Op donderdag 28 april 2011 20:43 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Sjef...wat weet je over hoofdluis??
En waar komen die spinnen terecht? Inderdaad, meestal in de bek van een koolmeesjequote:Op donderdag 28 april 2011 14:38 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Nou, als je die link van net leest
Wij hebben getest of die spinnen zich in ons klimaat kunnen voortplanten. En dat lukt. We kregen in een niet verwarmd terrarium van één bevruchte zwarte weduwe maar liefst veertien cocons. Uit elke cocon komen tussen de 100 en 400 jonge spinnetjes", aldus Gertreuer.
dat komt door die 100 spinnen in je huis (zie eerdere post van sjef)quote:
quote:Op donderdag 28 april 2011 20:02 schreef Snakey het volgende:
M´n vrouw noemt zichzelf sindsdien de ¨spider wisperer¨.![]()
You are one of us nowquote:Op donderdag 28 april 2011 20:07 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 april 2011 19:16 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
inderdaad, we gaan los... ik had wel vragen verwacht maar dit![]()
Anyhoe, het eten van spinnen is inderdaad zoals de meeste van jullie wel vermoeden een broodje aap verhaal. Waarschijnlijk het leven in geroepen door mensen die andere mensen de stuipen op het lijf willen jagen.
Tijdens de slaap hebben we vaak een mond ademhaling, wat dus inhoudt dat er luchtbeweging is. Spinnen zijn erg gevoelig voor trillingen en vinden onze ademhaling dus niet prettig ( wat overigens niets met de geur uit onze mondjes te maken heeft). Dit resulteerd dus in spinnen die mogelijk bij onze mond in de buurt zijn tijdens de slaap, eerder weg zullen rennen van iets waar ze van schrikken dan dat ze je mond inlopen en dat je ze door zou slikken. Totale onzin dus. Als je een spin dus wel wil jagen ( dit is vrij eenvoudig te testen ) kun je beter eventjes blazen dan dat je gelijk het telefoonboek pakt. Dit scheelt gelijk een hoop muggenbultjes in de nacht omdat zie die dan nog wél kunnen vangen, van onder het telefoonboek is dat voor een spin namelijk erg lastig
quote:Op vrijdag 29 april 2011 06:07 schreef Xaryna het volgende:
Tof topic!
Sjef, geweldig dat je alle vragen beantwoord, echt tof.
Mijn vraag: Eten ze echt muggen? Want als ik een mug in mijn kamer heb, dan zit die er drie dagen later nog ook al heb ik wat hooiwagens in webben in de hoeken zitten (en rennen er vast wat huisspinnen rond). Ik maak uit principe niets dood dus die muggen zitten er soms best lang tot ik ze naar buiten doe.
Ik vraag me ook af HOE een huisspin een mug vangt. Want ik zie ze niet zomaar een aanloop nemen en zich op een klein mugje storten.
Ja precies! Ik zie ze echt nóóit iets te pakken hebbenquote:Op vrijdag 29 april 2011 06:07 schreef Xaryna het volgende:
Tof topic!
Sjef, geweldig dat je alle vragen beantwoord, echt tof.
Mijn vraag: Eten ze echt muggen? Want als ik een mug in mijn kamer heb, dan zit die er drie dagen later nog ook al heb ik wat hooiwagens in webben in de hoeken zitten (en rennen er vast wat huisspinnen rond). Ik maak uit principe niets dood dus die muggen zitten er soms best lang tot ik ze naar buiten doe.
Ik vraag me ook af HOE een huisspin een mug vangt. Want ik zie ze niet zomaar een aanloop nemen en zich op een klein mugje storten.
Nou, die eten eigenlijk alles wel. Heb vanmiddag bij de Oliemeulen even de moeite genomen om deze foto te maken:quote:Op donderdag 28 april 2011 20:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Oe oe, edit: wat eten langpootspinnen eigenlijk? Ik zie ze echt nooit iets te pakken hebben maar ik zie zo'n kreng wel degelijk groeien in de loop van een paar weken van ach-laat-maar-zitten-grootte naar jeuzus-ik-moet-kokhalzen-als-ik-um-tegen-de-binnenkant-van-de-stofzuigerslang-voel-tikken-grootte.
Oh shit, ik laat die huisspinnen altijd loslopen in de hoop dat ze die langpoten opvreten, maar die winnen daar dus vanquote:Op vrijdag 29 april 2011 23:38 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Nou, die eten eigenlijk alles wel. Heb vanmiddag bij de Oliemeulen even de moeite genomen om deze foto te maken:
[ afbeelding ]
Hier is dus zo'n langpootspin ( of trilspin ) een grote huisspin aan het verorberen
Echt vet...
Graag gedaanquote:Op donderdag 28 april 2011 23:24 schreef liesje1979 het volgende:
Welkom Sjef, wat leuk dat je vragen wilt beantwoorden.
No hard feelings, ik werk al 12 jaar met mensen die bang zijn en zet me al net zo lang in om deze diertjes in een minder slecht daglicht te stellen. It's a difficult and sometimes dirty job but someone's got to do it... toch?quote:Nogmaals sorry.
Enger zal ze niet zijn, spinnen zijn niet eng. Ze worden eng gevonden, maar dat is een mening. Gelukkig zijn er erg veel meningen in ons land ( anders zou dit forum een stuk minder goed draaien denk ikquote:Maar nu is dus mijn vraag, heb ik nu een stel vermoord of 2 mannetjes op zoek naar vrouwvlees, en hoe groot is de kans dat ik mevrouw ook nog in levende lijfe tegekom. En is die nog enger.
Een eigen spin op naam!quote:Op zondag 1 mei 2011 00:28 schreef Oliemeulen het volgende:
[..]
Yep, ik heb op een zeker moment ( en schrik niet want ik ken mensen die meer dan het 3dubbele aan spinnen hebben gehad ) ongeveer 500 vogelspinnen als huisdier. Dat was zelfs nog bij mijn ouders thuis ( de schatten, ik ben ze nog steeds dankbaar dat het allemaal kon) en het grootste gedeelte waren allemaal dieren bestemd voor de wetenschap. Bij mijn reizen naar Zuid-Afrika waar we onderzoek hebben gedaan naar spinnen door het her-ontdekken van soorten die al 150 jaar niet meer bestudeerd waren . We hebben ze gevonden en meer. In 4 maanden ( 4 x 1 maand in mijn geval ) hebben we 7 nieuwe soorten ontdekt. 1 daarvan draagt ook mijn naam en heet nu Harpactirella overdijki. Wel stiekem een soort van kroon op het werk...
Op dit moment hebben mijn vriendin en ik ( ja mensen, mijn vriendin vind spinnen ook erg leuk) ongeveer 60 spinnen. We vinden het allebei erg intressante dieren en vergt meer inzicht dan dieren waar al boeken van zijn vol geschreven. Daarnaast zijn ze natuurlijk ook gewoon erg mooi.... Vinden wij
Dat is echt geniaal!quote:Op zondag 1 mei 2011 01:11 schreef Greys het volgende:
Even een crosspost uit Poeke haar topic, ook leuk voor hier om te weten!
[..]
Een eigen spin op naam!
quote:Op zondag 1 mei 2011 01:19 schreef Maisnon het volgende:
[ afbeelding ]
Als het goed is zou dit de Sjefspin moeten zijn
Had je deze post niet beter in een spoiler kunnen zetten voor de spinfobische mensen die toch de drang hebben hier te kijken?quote:Op zondag 1 mei 2011 11:56 schreef Levolution het volgende:
Sjefspin is nu de officiële Nederlandse naam van de Harpactirella overdijki?![]()
Ik had laatst een springspin (volgens mij een Marpissa muscosa) in huis, ik ging hier van dichtbij naar kijken en het leek alsof de spin terugkeek en mijn bewegingen volgde, ze hebben immers een relatief goed zicht om te jagen. Op een gegeven moment sprong de spin tegen mijn neus aan.
Ik vraag me af of dit toeval was of de spin mij daadwerkelijk probeerde aan te vallen? Wat probeerde deze spin te doen?
Tjah, dat zou wel kunnen. Het is nog een relatief klein diertje dus is het lastig te zeggen. Op zich wel erg jammerdat er dieren in gevangenschap zijn ( buiten de dieren die we met papieren hebben ) omdat dat betekend dat er dus dieren gesmokkeld zijn vanuit Zuid-Afrika, zonder papieren dus. Het Zuid-Afrikaanse ministerie van landbouw is erg zuinig op de bescherming van de vogelspinnen. Toch jammer dat er mensen zijn die er voor kiezen om uit winstbejag deze regels aan hun laars te lappen.... Op de site van Rick West ( www.birdspiders.com ) staat een foto van mij wat er zeker eentje is.quote:Op zondag 1 mei 2011 01:19 schreef Maisnon het volgende:
[ afbeelding ]
Als het goed is zou dit de Sjefspin moeten zijn
dat is m inderdaad. Dit is ook een eigen foto dus is het in ieder geval zeker goed!quote:
Ik ben het deels met je eens. Ik denk dat er bij de mens een natuurlijke angst voor spinnen aanwezig is (in bepaalde gebieden is het een evolutionair voordeel om niet zomaar iedere spin aan te raken etc.), en dat die wordt getriggerd of verergerd door de voorbeelden die jij noemde.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 11:57 schreef kimmeke1983 het volgende:
De mens in het algemeen is aangeleerd bang te zijn van spinnen ,
ik ben het er ook deels mee eens. Ik zie bij ons in het dierenpark vaak ook ouders die niet bang zijn of slechte ervaringen hebben en toch kinderen hebben die dat wel hebben. Ik denk dat de manier om er vanaf te komen ook kan verschillen per persoon. Om voor zo'n spinnencursus je voor te bereiden raad ik aan een boekje over spinnen te lezen ( doorzetten, dan lukt dat welquote:Op dinsdag 3 mei 2011 12:32 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens. Ik denk dat er bij de mens een natuurlijke angst voor spinnen aanwezig is (in bepaalde gebieden is het een evolutionair voordeel om niet zomaar iedere spin aan te raken etc.), en dat die wordt getriggerd of verergerd door de voorbeelden die jij noemde.
thanx, ik doe het graag hoorquote:Op woensdag 4 mei 2011 16:17 schreef tass het volgende:
Jeetje Sjef wat reuze interessant allemaal en hulde dat je hier de tijd voor neemt![]()
Die mogelijkheid heb ik ( en alle bezoekers van de Oliemeulen ) elke dag en ze blijven echt even fascinerendquote:En het gekke is dat ik juist de vogelspinnen geweldige dieren vind. Die zou ik graag eens op mijn hand willen of heeeeel dichtbij willen bekijken![]()
Nope, die kans is errug klein. Niet alleen de lage temperatuur is belangrijk, daar kunnen spinnen nog wel tegen. De combinatie met de hoge luchtvochtigheid in ons noordzee klimaatje is funest voor tropische spinnen. Maar zelfs als ze dat doen dan kun je alleen maar blij zijn toch, ze halen in nederland ook van die tijgermuggen binnen via lucky bamboo's die ziektes verwekken, heb ik liever spinnen, heb je minder last van dan van muggen....quote:Je hoort nog wel eens in de media dat er zo'n Poeke dus gevonden is, maar die beesten kunnen toch niet in dit klimaat overleven als ze niet gevonden worden????
quote:Op zaterdag 7 mei 2011 19:21 schreef Beardy het volgende:
Zo Sjef, waarom doen katten dat?
(hee het IS een spinnen vraag!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |